Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.304 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kupauw schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:57:
[...]

Bij ons was de keuze huren of kopen. Uiteraard voor de optie tot kopen gekozen. Onder de streep 13,5k met een 200L buffervat. Je zit wel vast aan een onderhoudscontract van €40 per maand, alsnog vele malen goedkoper dan mijn huidige energielabel C woning.

Onder het onderhoudscontract vallen de warmtepomp, zonnepanelen en WTW.
En kreeg je dan een bodemwarmtepomp voor die 13,5? Onderhoudscontract waar je aan vast zit... ook zoiets.. klinkt in ieder geval erg als 'niet interessant'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

deejeebv schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:39:
[...]

Heb er nog geen ervaring mee, maar heb ze wel besteld voor onze nieuwe woning, ook om aan de 180 liter van het buffervat voldoende te hebben.
De verticale schijnt efficiënter te zijn, maar bij badkamer op de begane grond werkt dat niet, wij hebben de https://www.technea.nl/pr...chegoot-wtw/#omschrijving besteld. Overigens geen projectmatige nieuwbouw, maar zelfbouw.
Hier zat ik ook naar te kijken maar ik had de indruk dat die 1000 kostte?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:32
Is volgens mij wel duur, maar wel de meest efficiënte horizontale. Op de totaalprijs van de woning valt het niet op. Terugverdienen zal ik hem wellicht niet maar comfort en duurzaamheid mogen ook iets kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

deejeebv schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:23:
Is volgens mij wel duur, maar wel de meest efficiënte horizontale. Op de totaalprijs van de woning valt het niet op. Terugverdienen zal ik hem wellicht niet maar comfort en duurzaamheid mogen ook iets kosten.
Ik zie dat je naar die 10-buis hebt gelinkt. Heb je die ook gekocht (vanwege het additionele rendement?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In ons project de badkamer echt heel klein is, 180x226. We gaan daarom op zolder nog een bad plaatsen zodat de badkamer een fijne inloopdouche en 2 persoons wasbak heeft. Gelukkig is het toilet apart.

Heb even zitten fantaseren in sketchup en een rendertje gemaakt. Als het allemaal gaat lukken, wordt het wel gaaf vind ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPfn4Mu5XA4ibvyFsBTVBTwtxgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5saXXoWGGsha2Kp4o6ND3M2.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingwerk doet de aannemer enigszins moeilijk over. Legionella, tweezijdig afdoppen alleen bij de wasmachine plek etc. Maar als ik al het leidingwerk verleg achter het knieschot moet het goedkomen. Afvoer wordt een dingetje maar 1% afschot richting de wasmachine moet lukken.

Ik twijfel nog of ik een uitstortgoot warm + koud laat plaatsen ipv tweezijdig afgedopte leidingen. Dan hoef ik straks beneden in de meterkast niet te klooien om warmwater aan te sluiten. Volgens mij is dat best wel een geklooi omdat die leidingen vaak weggewerkt zitten onder de meterkast in de kruipruimte?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2020 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
JackBol schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Ik zie dat je naar die 10-buis hebt gelinkt. Heb je die ook gekocht (vanwege het additionele rendement?)
Ja expliciet om de 10-buis gevraagd vanwege het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kupauw schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:40:
[...]
Mooie casa hoor! Kleuren van de steen vind ik persoonlijk ook erg mooi. Hoe lang zijn ze bij jou al bezig sinds de eerste paal en wat is de geschatte opleverdatum?
Tnx, we zijn er zelf ook wel blij mee. Geen 13 in een dozijn woning zo. De hele wijk wordt in verschillende kleuren opgetrokken, maar verder zijn het allemaal verschillende bruine tinten.

Begin mei zijn van 80 huizen (fase 1) de funderingen de grond in gegaan en daarna zijn ze per blok gaan bouwen. Het eerste blok is inmiddels al een maand geleden opgeleverd. Krap 5 maanden bouwtijd dus wat erg snel is.
Bij ons zijn ze in juni pas echt begonnen. We kregen vanmorgen helaas geen update qua oplevering, terwijl de blokken voor ons inmiddels allemaal een schouwdatum en opleverdatum hebben ontvangen voor de periode eind november/begin december. Ik vermoed dat het bij ons nog een twijfelgeval wordt of de oplevering voor of na kerst is en ze zijn dan 2 weken dicht.
kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:42:
[...]
Dan zal die onderste wel van de rioolontspanning zijn. Je badkamer zit er toevallig net onder met in die hoek de WC? Dakdoorvoerontspanleiding kan ook zo;

[Afbeelding]
ontspanpan :+

Geen gasgestookte CV, toch?
Badkamer met wc zit daar idd recht onder. Dit alternatief ziet er interessant uit idd. Tnx voor de tip.

Gasgestookte CV ketels doen we niet meer aan hier in Nijmegen. Warmtenet it is, want dat is zo lekker mileuvriendelijk en goedkoop. (Laten we de discussies maar niet weer aanslingeren. :P)
deejeebv schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Als dat de inlaat en uitlaat van de WTW zijn dan snap ik wel dat ze niet dichter bij elaar zitten, anders zuig je de net uitgeblazen lucht zo weer naar binnen.
WTW was helaas niet mogelijk om voor te kiezen in ons project... Heb er nog expliciet om gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:51:
In ons project de badkamer echt heel klein is, 180x226. We gaan daarom op zolder nog een bad plaatsen zodat de badkamer een fijne inloopdouche en 2 persoons wasbak heeft. Gelukkig is het toilet apart.

Heb even zitten fantaseren in sketchup en een rendertje gemaakt. Als het allemaal gaat lukken, wordt het wel gaaf vind ik.[Afbeelding]

Leidingwerk doet de aannemer enigszins moeilijk over. Legionella, tweezijdig afdoppen alleen bij de wasmachine plek etc. Maar als ik al het leidingwerk verleg achter het knieschot moet het goedkomen. Afvoer wordt een dingetje maar 1% afschot richting de wasmachine moet lukken.

Ik twijfel nog of ik een uitstortgoot warm + koud laat plaatsen ipv tweezijdig afgedopte leidingen. Dan hoef ik straks beneden in de meterkast niet te klooien om warmwater aan te sluiten. Volgens mij is dat best wel een geklooi omdat die leidingen vaak weggewerkt zitten onder de meterkast in de kruipruimte?
Komt dat zo open op die zolder of komen er wel wanden omheen? Anders lijkt het me frisjes in de winter, zo'n open zolder lijkt me niet handig warm te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb even zitten fantaseren in sketchup en een rendertje gemaakt. Als het allemaal gaat lukken, wordt het wel gaaf vind ik.[Afbeelding]

Waarom niet een wandje eromheen, wasmachine/droger erbij en je hebt meteen een mooi weggewerkt washok.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Render beats reality. Dat wordt in het echt best een knullig hoekje en weinig gebruikt.

Als je je woning verkoopt kom je misschien nog hier langs: Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Lig je lekker in bad, sta je tegen de was en alle onuitgepakte verhuisdozen aan te kijken....
Ik zou het niet zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:07
@Verwijderd Als jij toch je plan doorzet, met bad op zolder, dan zou je kunnen overweg om er een luxe ruime master bedroom van te maken. Op Pinterest staan mooie voorbeelden. Maak dan wel een washok, zodat je wasmachine / droger uit het zicht staat. En zit jou verwarming- / warmwatervoorziening op zolder of elders? Bij mij op zolder, dus warm water hoef ik echt niet in de meterkast te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Arosa schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:34:
@Verwijderd Als jij toch je plan doorzet, met bad op zolder, dan zou je kunnen overweg om er een luxe ruime master bedroom van te maken. Op Pinterest staan mooie voorbeelden. Maak dan wel een washok, zodat je wasmachine / droger uit het zicht staat. En zit jou verwarming- / warmwatervoorziening op zolder of elders? Bij mij op zolder, dus warm water hoef ik echt niet in de meterkast te halen.
Optisch beter maar wel elke dag 2 trappen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-08 15:04
kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

En kreeg je dan een bodemwarmtepomp voor die 13,5? Onderhoudscontract waar je aan vast zit... ook zoiets.. klinkt in ieder geval erg als 'niet interessant'.
Die bodemwarmtepomp zit er inderdaad bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:00
Kupauw schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:57:
[...]

Bij ons was de keuze huren of kopen. Uiteraard voor de optie tot kopen gekozen. Onder de streep 13,5k met een 200L buffervat. Je zit wel vast aan een onderhoudscontract van €40 per maand, alsnog vele malen goedkoper dan mijn huidige energielabel C woning.

Onder het onderhoudscontract vallen de warmtepomp, zonnepanelen en WTW.
€40 per maand is bijna misdadig. Dat is mijn woning uit 2019 met gas maar net iets minder dan mijn totale maandlasten voor de energieleverancier :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:03

Ziet er leuk uit maar.. hoe lang ga je erin zitten en hoe warm wordt het meestal? Zonder afzuiging moet het raampje open, dat wordt lekker dampen in de winter als het raam niet open kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:54:
[...]

Dat is helemaal niet gek als de warmtepomp optie van een absurde meerprijs voorzien was. Want laat me raden; dat zal vast wel het geval zijn geweest.
Dat vond ik nog wel meevallen. Het scheelt 10.000 euro. En dan komt er boven ook vloerverwarming, in plaats van radiatoren. Op woningen met een v.o.n.-prijs van 4,5 tot 7 ton lijkt me dat niet onoverkomelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Kiwi70 op 30-10-2020 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_NL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06-2024
Momenteel heb ik nog een week om de laatste afbouwopties door te geven. Nu ben ik aan het twijfelen over het volgende:

Vanwege domotica wil ik graag een blauw draad achter mijn schakelaars hebben, alleen die optie heeft mijn aannemer niet. Nu zijn ze mij tegemoet gekomen om bij elke schakelaar een wcd bij te zetten, maar dat kost dan wel 50 euro per stuk. Dan ben ik al gauw 350-400 euro extra kwijt.

Bij een kennis (elektricien) heb ik nagevraagd of zo'n blauwe draad ook makkelijk na de bouw nog naar de schakelaars te brengen is en volgens hem is dat geen probleem. Dat zou dan een stuk goedkoper kunnen dan het bedrag hierboven. Ik vind het zelf nog wel een beetje spannend als straks blijkt dat ze flexible voorbedraden elektrabuizen hebben gebruikt waar je niet zo snel iets bij kan zetten. Als is de kans daarop niet heel groot aangezien mijn binnenmuren opgebouwd zijn uit kalkzandsteen blokken en dan is frezen met vaste buis wel de norm.

Heeft iemand zelf ervaring met het trekken van de blauwe draad (nul) naar de schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:43

Toppe

Oké ✅

Farmerwood schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:38:
Iemand nog een goede tip voor een tool om alle taken in het huis (na oplevering) te plannen?

Mijn Excel lijstje begint intussen aardig groot en daarmee onoverzichtelijk te worden. Bovendien is het lastig afhankelijkheden aan te geven die vanzelf mee schuiven.

Als IT'er zou ik alles in Jira kunnen mikken en issues aanmaken voor elk taakje... :+
(Maar dat gaat mijn vrouw niet leuk vinden.)

Iets ala MS Project zal ook voldoen.
Kwam deze tegen: ProjectLibre
[Afbeelding]
Deze gezien? https://verbouw.app/aanne...Rl7BhHnL69QyTd_rHGy9Z2RhY

Ze hebben alleen geen web GUI beschikbaar, dat is toch wel een gemis.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 30-10-2020 08:08 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Stefan_NL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:19:
Momenteel heb ik nog een week om de laatste afbouwopties door te geven. Nu ben ik aan het twijfelen over het volgende:

Vanwege domotica wil ik graag een blauw draad achter mijn schakelaars hebben, alleen die optie heeft mijn aannemer niet. Nu zijn ze mij tegemoet gekomen om bij elke schakelaar een wcd bij te zetten, maar dat kost dan wel 50 euro per stuk. Dan ben ik al gauw 350-400 euro extra kwijt.

Bij een kennis (elektricien) heb ik nagevraagd of zo'n blauwe draad ook makkelijk na de bouw nog naar de schakelaars te brengen is en volgens hem is dat geen probleem. Dat zou dan een stuk goedkoper kunnen dan het bedrag hierboven. Ik vind het zelf nog wel een beetje spannend als straks blijkt dat ze flexible voorbedraden elektrabuizen hebben gebruikt waar je niet zo snel iets bij kan zetten. Als is de kans daarop niet heel groot aangezien mijn binnenmuren opgebouwd zijn uit kalkzandsteen blokken en dan is frezen met vaste buis wel de norm.

Heeft iemand zelf ervaring met het trekken van de blauwe draad (nul) naar de schakelaars?
Tegenwoordig zie je dat ze steeds meer gaan werken met voorbedrade flexbuis, ik zou dit als ik jou was toch nog even goed navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:02

MadEgg

Tux is lievvv

Niet blauw maar in 2 vorige oudere woningen was aardedraad overal afwezig behalve keuken en wasmachine. Ik heb toen overal een groen/gele draad heengetrokken. Met twee man, veel geduld, veel kabelglijmiddel, het nodige gevloek en twee dag bikkelen is het overal gelukt. Inclusief flexbuizen. De lastigste waren die met 2 schakeldraden zodat je samen met aarde op 5 aders door één buis komt, maar ook daar is het uiteindelijk gelukt.

Het zou dus best niet makkelijk kunnen worden maar het ís te doen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:30

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Nooit bij stil gestaan, maar mooie oplossing. Ik vind het er chique uitzien.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:06
Ik vind het zelf nog wel een beetje spannend als straks blijkt dat ze flexible voorbedraden elektrabuizen hebben gebruikt waar je niet zo snel iets bij kan zetten. Als is de kans daarop niet heel groot aangezien mijn binnenmuren opgebouwd zijn uit kalkzandsteen blokken en dan is frezen met vaste buis wel de norm.
Ik weet het (N=1 enzo), maar onze nieuwbouwwoning heeft ook kalkzandsteen voor de binnenmuren en alle elektra is met flexbuizen. De extra loze leidingen gelukkig geen flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:46
Hoe erg is het eigenlijk om geen blauwe draad te hebben? Ik zie ook Fibaro dimmers aangeprezen worden die geen blauwe draad nodig hebben maar ik heb te weinig kennis van zaken om hier het nadeel van in te zien... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Kupauw schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 00:01:
[...]

Die bodemwarmtepomp zit er inderdaad bij.
Dan vind ik het ook raar dat niet meer buren dat hebben genomen.
Die 40 euro/maand is dus een optie die je kan nemen, maar niet verplicht?
Dan heb je voor 13.5 k een mooi toekomstgericht klimaatsysteem in je huis, met bodemwarmtepomp, vloerverwarming, WTW, zonnepanelen...

Ik kan natuurlijk niet in een ander zijn portemonnee kijken, als je het geld niet hebt dan houd het op. Maar je kan leningen afsluiten waarbij je zo goed als geen rente betaalt op dit soort investeringen, ook als onderdeel van je hypotheek. En uiteindelijk zou het toch nooit een puur financiële afweging mogen zijn wat mij betreft. Persoonlijk vind ik het heel fijn dat ik mijn bijdrage kan leveren aan het tegengaan van klimaatverandering. En dat mag dan ook wat kosten. (niet onbeperkt uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Vergeet niet dat je bij domotische dimmers geen blauwe draad nodig hebt meestal. Die pakken de lekstroom

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:59
Heeft iemand een goede link / website / bron waar ik me kan inlezen over de Domotica opties voor een nieuwbouwwoning?

We hebben nog even de tijd om al het leidingwerk en elektra door te geven, maar lijkt me toch wel handig om alvast na te denken welke extra voorzieningen er getroffen moeten worden afhankelijk van welke Domotica er gekozen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_NL
siemenz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

Vergeet niet dat je bij domotische dimmers geen blauwe draad nodig hebt meestal. Die pakken de lekstroom
Klopt. Zou inderdaad voor dimmers kunnen gaan achter de centraaldoos, maar ik bereid mij liever goed voor. Het is lastig om alle scenario's voor domotica van te voren te bedenken. Tevens heb ik nu diverse schakelaars liggen waar ik de nul nodig voor heb, maar die is in mijn huidige huis niet beschikbaar.

Ik denk dat ik het er toch maar voor de zekerheid bij doe. Als ik inderdaad straks twee dagen loop te klooien is mij dat ook niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Requiem19 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:07:
Heeft iemand een goede link / website / bron waar ik me kan inlezen over de Domotica opties voor een nieuwbouwwoning?

We hebben nog even de tijd om al het leidingwerk en elektra door te geven, maar lijkt me toch wel handig om alvast na te denken welke extra voorzieningen er getroffen moeten worden afhankelijk van welke Domotica er gekozen wordt.
Wat zou je willen weten? Kiezen voor een blauwe draad bij elke schakelaar is toch wel de rode draad in domotica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Toppe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Wat zou je willen weten? Kiezen voor een blauwe draad bij elke schakelaar is toch wel de rode draad in domotica.
+1 voor de woordspeling ;).

Ik ben vooral benieuwd 1) wat er allemaal kan qua domotica. Wij hebben nu een Nest thermostaat bijvoorbeeld in ons jaren 50 appartement in Amsterdam en dat bevalt goed. En Hue lampjes in de badkamer. Maar ik heb geen idee wat je allemaal voor elkaar kan krijgen. Wat is het speelveld? Wat zijn de opties?

Nadat de opties duidelijk zijn, kunnen als stap 2 )wij beslissen wat we zouden willen hebben in onze nieuwe woning. Stap 3) is dan beslissen wat er nodig is in onze woning qua installatiewerk.

Maar misschien is de vraag een beetje te lui en moet ik gewoon een avondje googlen 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
@Requiem19 ik heb dezelfde vraag en ben hier begonnen. Uitgangspunt in mijn nieuwe huis gaat wel worden dat het zoveel mogelijk onafhankelijk werkt van allerlei cloud services, dat ik dus niet google nodig heb om m'n thermostaat te bedienen maar dat dit gewoon autonoom in mijn huis gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan_NL
Requiem19 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

Ik ben vooral benieuwd 1) wat er allemaal kan qua domotica. Wij hebben nu een Nest thermostaat bijvoorbeeld in ons jaren 50 appartement in Amsterdam en dat bevalt goed. En Hue lampjes in de badkamer. Maar ik heb geen idee wat je allemaal voor elkaar kan krijgen. Wat is het speelveld? Wat zijn de opties?

Nadat de opties duidelijk zijn, kunnen als stap 2 )wij beslissen wat we zouden willen hebben in onze nieuwe woning. Stap 3) is dan beslissen wat er nodig is in onze woning qua installatiewerk.

Maar misschien is de vraag een beetje te lui en moet ik gewoon een avondje googlen 8)7
Heb je ook al een platform in gedachte? Als je bijvoorbeeld zou kiezen voor Domoticz of Home Assistant kan je vaak op hun site en bijbehorend forum kijken voor ideeën. Je heb uiteraard veel meer om uit te kiezen.

Verder is er ook het nodige te vinden op het subforum Duurzame Energie en Domotica: https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Requiem19 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

offtopic:
Even schaamteloos een offtopic post.

Om te beginnen moet je kijken wat je wensen zijn, welke protocollen wil je wel of niet gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld 433Mhz verbannen, je krijgt geen feedback en weet dus niet of de gevraagde actie wel gelukt is. Mijn keus is gevallen op een combinatie van Zigbee, WiFi en Z-Wave. Laatst genoemde gebruik ik voor de bewegingsmelders. Z-Wave heeft meer instel mogelijkheden dan Zigbee of WiFi.

Vervolgens moet je gaan bepalen hoe je de lampen wil bedienen, schakelaars, beweging, etc om te bepalen welke draden je wel, of niet nodig hebt.

Daarna komt een stukje software, wat wil je gebruiken? Domoticz, HomeAssistant? En waar wil je het op gaan draaien? Ik had een Pi maar die heb ik na een jaar omgetoverd tot een P1 meter en heb een ASRock Desk Mini gekocht die de taken beter aankan. Deze draait Linux met Docker.

Vervolgens heb ik de boel aan elkaar geknoopt met: HomeAssisant, deCONZ, DSMRReader, Node-Red en HomeBridge. Al mijn apparaten zie ik dus in mijn Home app op mn iPhone/iPad/MacBook en is te bedienen via de HomePods.

Ik zou zeggen: bezuinig niet op de hardware van je server, deze is cruciaal en je gaat de boel niet ‘even’ vervangen als iets niet helemaal lekker werkt. Daarom dat ik ook voor Docker ben gegaan.

Zelf ben ik over gestapt van Domoticz naar HA, wat een opluchting was dat. Ps: Domoticz en Z-Wave is geen fijns combinatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1980
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11-2023
GeeMoney schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Ik heb het in de praktijk gemeten en je douchekop van 7liter/min is wel heel erg zuinig. Een niet-eco douchekop zit ruim boven de 13liter/min.
Ik haal uit mijn boiler van 200liter totaal 330 liter warm water op 38 graden. Bij 310 liter wordt het al kouder maar is het nog aangenaam. Vanaf de 330 liter sta je koud te douchen.

Met mijn eco-douchekop (rainshower van HansGrohe a 30cm ) doet hij als 1 van de weinigen met zijn formaat slechts 10liter/minuut. Ik kan dus +- 32 minuten douchen voordat hij koud wordt.
Het tussentijds opwarmen is te verwaarlozen wat je erbij krijgt in liters. Kraan dicht en 25 minuten wachten heeft een beter effect.

Dus je douchekop is extreem zuinig in je berekening en je boiler is ook geen 60 graden maar tussen de 53 en 55 graden dus ook daar zit je berekening er iets naast.

Ik verwacht dat je dus ongeveer rekenend met 10liter/minuut zo'n 25 minuten warm kan douchen op 38 graden bij een boiler van 180liter. (dat scheelt dus even 13 minuten met de opgave vanuit je project begeleider)

PS. internet: willekeurige goedkope Grohe 16cm douchekop gebruikt minimaal 9liter/minuut gemengd.
Wij verhuizen volgend jaar naar een nieuwbouw appartement en zitten te kijken naar een regendouche die met een 200L boilervat en douche-wtw voldoende douchetijd levert. Dit klinkt behalve dat het alleen in chroom verkrijgbaar is als een goede optie. Merk je echter dat de douchestraal minder sterk is of werkt de techniek goed?
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02
Toppe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

offtopic:
Even schaamteloos een offtopic post.

Om te beginnen moet je kijken wat je wensen zijn, welke protocollen wil je wel of niet gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld 433Mhz verbannen, je krijgt geen feedback en weet dus niet of de gevraagde actie wel gelukt is. Mijn keus is gevallen op een combinatie van Zigbee, WiFi en Z-Wave. Laatst genoemde gebruik ik voor de bewegingsmelders. Z-Wave heeft meer instel mogelijkheden dan Zigbee of WiFi.

Vervolgens moet je gaan bepalen hoe je de lampen wil bedienen, schakelaars, beweging, etc om te bepalen welke draden je wel, of niet nodig hebt.

Daarna komt een stukje software, wat wil je gebruiken? Domoticz, HomeAssistant? En waar wil je het op gaan draaien? Ik had een Pi maar die heb ik na een jaar omgetoverd tot een P1 meter en heb een ASRock Desk Mini gekocht die de taken beter aankan. Deze draait Linux met Docker.

Vervolgens heb ik de boel aan elkaar geknoopt met: HomeAssisant, deCONZ, DSMRReader, Node-Red en HomeBridge. Al mijn apparaten zie ik dus in mijn Home app op mn iPhone/iPad/MacBook en is te bedienen via de HomePods.

Ik zou zeggen: bezuinig niet op de hardware van je server, deze is cruciaal en je gaat de boel niet ‘even’ vervangen als iets niet helemaal lekker werkt. Daarom dat ik ook voor Docker ben gegaan.

Zelf ben ik over gestapt van Domoticz naar HA, wat een opluchting was dat. Ps: Domoticz en Z-Wave is geen fijns combinatie!
offtopic:
En wees bereid om er zelf heel veel tijd in te stoppen! Zeker als je weinig/geen ervaring hebt met programmeren zoals ik. Het is bij zulke systemen niet 1x instellen en het werkt, moet bijgehouden worden en zal ook uitgebreid worden.

Ik heb zelf HA draaien, nu al 2 jaar 'proefdraaien' in ons huidige huis. Als niet-IT'er ben ik er echt veel tijd aan kwijt geweest, maar ik zie het voornamelijk als hobby want ik vind het gewoon leuk. Zeker als het uiteindelijk werkt.

Maar weet waar je aan begint! Het is echt niet in een dagje opgezet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

kepler schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

offtopic:
En wees bereid om er zelf heel veel tijd in te stoppen! Zeker als je weinig/geen ervaring hebt met programmeren zoals ik. Het is bij zulke systemen niet 1x instellen en het werkt, moet bijgehouden worden en zal ook uitgebreid worden.

Ik heb zelf HA draaien, nu al 2 jaar 'proefdraaien' in ons huidige huis. Als niet-IT'er ben ik er echt veel tijd aan kwijt geweest, maar ik zie het voornamelijk als hobby want ik vind het gewoon leuk. Zeker als het uiteindelijk werkt.

Maar weet waar je aan begint! Het is echt niet in een dagje opgezet :D
Vooral het maken van bepaalde (uitgebreidere) automatisering is in HA nogal een steile curve. Ik heb nog wat andere pakketten draaien waarvoor ik Node-Red gebruik. Dat zet ik nu ook in voor HA naar volle tevredenheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Qua domotica ben ik begonnen met Loxone. Het 1 centraal (cloudloos) platform en is erg uitbreidbaar met veel modules om randzaken aan te sturen. Het voordeel is dat er installatie en configuratie partners zijn, die de omgeving werkend op kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:48:
Qua domotica ben ik begonnen met Loxone. Het 1 centraal (cloudloos) platform en is erg uitbreidbaar met veel modules om randzaken aan te sturen. Het voordeel is dat er installatie en configuratie partners zijn, die de omgeving werkend op kunnen leveren.
En meteen ook het grootste nadeel: een gesloten systeem waardoor het niets meer waard is als ze stoppen of failliet gaan.

En je benoem je cloud loos specifiek? Want ik zie juist heel erg de voordelen van cloud bij domotica.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 13:02
JackBol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:48:
Je kan ook een extern bedrijf inschakelen uiteraard, maar dan ben je al snel duizenden euro's kwijt en geen flexibiliteit meer. Grootste voordeel, als het werkt dan werkt het. Klaar. Alleen zitten we hier niet voor niks op Tweakers ;)

Praktische zaken die ik heb laten meenemen in de bouw:
- Blauw draad naar elke schakelaar (voornamelijk voor draadloze schakelaars, niet altijd nodig maar heb je het nodig dan erg handig)
- Extra diepe inbouwdozen (50mm, was al standaard bij ons huis)
- Elke kamer een loze leiding, inclusief trapkast waar ik in principe de domotice-hub ga plaatsen
- Enigsins uitgezocht of dingen zoals WTW bedienbaar zijn (mede daardoor andere WTW unit laten plaatsen, die uberhaupt beter was). Vloerwarming is niet te bedienen via domotica, maar ook niet perse nodig.

Verder doe ik alles qua domotica draadloos (zoals Zigbee temperatuur/vochtigheid sensoren, bewegingssensoren, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:55:
[...]

En meteen ook het grootste nadeel: een gesloten systeem waardoor het niets meer waard is als ze stoppen of failliet gaan.
Ligt eraan wat je gesloten vind. Het heeft APIs dus ik kan de dingen doen die ik wil. Als dit je stelling is dan is het enige alternatief alles open source en van scratch compilen, maar daar ga ik niet aan beginnen. Ik krijg het niet aan mijn vrouw uitgelegd als de gordijnen of lampen het niet doen, maar dat ze tot het weekend moet wachten dat ik tijd heb.
En je benoem je cloud loos specifiek? Want ik zie juist heel erg de voordelen van cloud bij domotica.
En meteen ook het grootste nadeel: een systeem gehost bij derden waardoor het niets meer waard is als ze stoppen of failliet gaan. ;)

Overigens mocht de leverancier van Loxone ermee stoppen, krijg je alleen geen updates meer. Maar je systeem blijft gewoon werken. En aangezien ik het niet aan Internet hang, maak ik me ook minder zorgen om security updates in een dergelijke situatie.

Mocht een cloud domotica provider ermee stoppen, dan ben je direct het haasje.

Edit2:

Kijk, ik zou dit best zelf kunnen bouwen, maar ik wil het gewoon niet. Teveel 'moving parts' die mis kunnen gaan.

[ Voor 38% gewijzigd door JackBol op 30-10-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

Ligt eraan wat je gesloten vind. Het heeft APIs dus ik kan de dingen doen die ik wil. Als dit je stelling is dan is het enige alternatief alles open source en van scratch compilen, maar daar ga ik niet aan beginnen. Ik krijg het niet aan mijn vrouw uitgelegd als de gordijnen of lampen het niet doen, maar dat ze tot het weekend moet wachten dat ik tijd heb.

[...]

En meteen ook het grootste nadeel: een systeem gehost bij derden waardoor het niets meer waard is als ze stoppen of failliet gaan. ;)
Het bedrijf wat je noemt is commercieel en wil geld verdienen. Er zijn genoeg alternatieven die opensource zijn waardoor problemen sneller opgelost worden, de community stukken groter is en waarbij nieuwe implementaties sneller afgerond zijn.

Afgezien van de problemen die ik zelf maak heb ik nooit problemen hoor. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe goed je de basis legt.

Je bent je eigen cloud provider bij HA of Domoticz hoor. Kwestie van een poort open zetten en je beperkingen er in zetten. Dus dat die failliet gaat lijkt me stug.

Dan nog je ‘moving parts’: voorheen draaide ik alleen Domoticz waardoor je een uitdaging had als die er mee stopte. Nu ik alles in Docker draai met Node-Red heb je feitelijk geen moving parts meer. Sterker nog: Als Node-Red stopt met werken waardoor de lampen niet aangaan op beweging dan pak ik mn telefoon, open de app en schakel de lamp aan of uit. Stopt HA met werken dan doen mijn bewegingsmelders het nog allemaal (en ja, ook de lampen).

Idem voor mn airco: Leuk als HA er mee stopt maar Node-Red blijft werken. Stopt Node-Red er mee dan schakel ik hem handmatig aan.

Docker is trouwens zo ingesteld dat alles automatisch herstart in geval van een probleem en updates worden niet automatisch geïnstalleerd:)

[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 30-10-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

Het bedrijf wat je noemt is commercieel en wil geld verdienen. Er zijn genoeg alternatieven die opensource zijn waardoor problemen sneller opgelost worden, de community stukken groter is en waarbij nieuwe implementaties sneller afgerond zijn.
[...]
Afgezien van de problemen die ik zelf maak heb ik nooit problemen hoor. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe goed je de basis legt.
Vraagje, mocht je een disk crash of raid failure krijgen op je server, hoe lang ben je dan bezig om alles weer up en running te krijgen? Heb je je deployment ‘as-code’ met een deployment script zodat je exact dezelfde omgeving weer kan redeployen?

[ Voor 27% gewijzigd door JackBol op 30-10-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Ik merk dat we hier een verschillende mindset in hebben. Ik heb geen enkel probleem met commerciële bedrijven. En ik neem geen service of zo van ze af, ik koop gewoon wat apparaten die doen wat ze moeten doen.

Ik zie je ook geen zorgen maken over je Siemens oven of je quooker kraan, mocht die kapot gaan? Waarom zou dat voor domotica anders zijn?
Omdat ik mijn kraan kan vervangen zonder m’n hele huis te moeten verbouwen. Als een commerciële partij er mee stopt wat werkt met een gesloten systeem dan kan je geen extra’s meer aanschaffen of koppelen.

Als er bij mij nu een sensor vervangen of geplaatst moet worden ben ik voor een tientje uit China klaar. Even koppelen en instellen.

Ik vraag me wel af, hoe krijg jij updates binnen als hij niet gekoppeld is met internet?

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 30-10-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

JackBol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Vraagje, mocht je een disk crash of raid failure krijgen op je server, hoe lang ben je dan bezig om alles weer up en running te krijgen? Heb je je deployment ‘as-code’ met een deployment script zodat je exact dezelfde omgeving weer kan redeployen?
Dit zelfde probleem heb jij ook hoor...? Of draai je op een systeem wat nooit kapot kan gaan?

Ik zie zojuist dat ze gebruik maken van 868Mhz en SD-Kaartjes.....

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 30-10-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
Marinos83 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:01:
[...]

Dan vind ik het ook raar dat niet meer buren dat hebben genomen.
Die 40 euro/maand is dus een optie die je kan nemen, maar niet verplicht?
Dan heb je voor 13.5 k een mooi toekomstgericht klimaatsysteem in je huis, met bodemwarmtepomp, vloerverwarming, WTW, zonnepanelen...

Ik kan natuurlijk niet in een ander zijn portemonnee kijken, als je het geld niet hebt dan houd het op. Maar je kan leningen afsluiten waarbij je zo goed als geen rente betaalt op dit soort investeringen, ook als onderdeel van je hypotheek. En uiteindelijk zou het toch nooit een puur financiële afweging mogen zijn wat mij betreft. Persoonlijk vind ik het heel fijn dat ik mijn bijdrage kan leveren aan het tegengaan van klimaatverandering. En dat mag dan ook wat kosten. (niet onbeperkt uiteraard)
Excuus, begon zelf nu ook te twijfelen aangezien je bij een nieuwbouwhuis word overspoelt door keuzes en bijbehorende papieren dus heb het toch nog even opgezocht. De eerste 5 jaar is het onderhoud afgekocht, daarna kan een contract afgesloten worden voor 40 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:56
Zullen we het domotica topic gebruiken voor de rest van de discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Kupauw schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:13:
[...]

Excuus, begon zelf nu ook te twijfelen aangezien je bij een nieuwbouwhuis word overspoelt door keuzes en bijbehorende papieren dus heb het toch nog even opgezocht. De eerste 5 jaar is het onderhoud afgekocht, daarna kan een contract afgesloten worden voor 40 euro per maand.
Klimaatgarant? Hebben wij ook. 14k voor afkoop bodemwarmtepomp, zonnepanelen, WTW ventilatie en WTW douche, plus eerste 5 jaar het onderhoud. Is wel exclusief de boringen voor de bronnen. Prima deal wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Marinos83 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Klimaatgarant? Hebben wij ook. 14k voor afkoop bodemwarmtepomp, zonnepanelen, WTW ventilatie en WTW douche, plus eerste 5 jaar het onderhoud. Is wel exclusief de boringen voor de bronnen. Prima deal wat mij betreft.
De grootste kosten zitten in de grondboringen. Dus met dat in het achterhoofd lijkt mij 14k enorm veel geld. Ik denk dat je met gas voor 5k wel klaar bent voor CV. Dus ik snap wel dat mensen niet bewust voor een warmtepomp kiezen boven een CV als er meerkosten bijkomen. Qua gebruikskosten is gas niet duurder dan een warmtepomp. Wellicht als de gasbelasting nog verder wordt verhoogd en een m3 gas 2 euro gaat kosten. Ik zie dit op korte termijn niet gebeuren, aangezien iedereen in een slecht geisoleerde sociale huurwoning dan failiet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Grondboringen zouden voor ons 10k zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
Marinos83 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Klopt, Klimaatgarant i.c.m. Next NRG. Ik kan alleen niks terugvinden over aparte kosten voor de grondboringen. Toevallig hetzelfde nieuwbouwproject in de buurt van Rotterdam? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Nee, in Utrecht. De grondboringen zijn bij ons onderdeel van de KOA, zitten dus in de totale VON prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57
Z___Z schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

De grootste kosten zitten in de grondboringen. Dus met dat in het achterhoofd lijkt mij 14k enorm veel geld. Ik denk dat je met gas voor 5k wel klaar bent voor CV. Dus ik snap wel dat mensen niet bewust voor een warmtepomp kiezen boven een CV als er meerkosten bijkomen. Qua gebruikskosten is gas niet duurder dan een warmtepomp. Wellicht als de gasbelasting nog verder wordt verhoogd en een m3 gas 2 euro gaat kosten. Ik zie dit op korte termijn niet gebeuren, aangezien iedereen in een slecht geisoleerde sociale huurwoning dan failiet gaat.
Alleen een knappe bodem warmtepomp kost je zeker 6 tot 8k afhankelijk van vermogen.
Daar komen dan nog alle (geïsoleerde) leidingen en overal vloerverarming nog bij en installatie is ook iets meer werk dan een gasgestookte C.V. .
14k is ook niet heel weinig maar ook niet heel veel.
De pomp die ik heb staan was destijds (17 maanden geleden) in mijn project €7800,- (keurig in de papieren zichtbaar ivm de subsidie die de bouwer heeft aangevraagd). Daar komt ook nog een boiler bij a 600 euro dan zit je dus aan kaal materiaal al op €8400,-
En als ik zie wat er aan (dik) leiding werk (veel koper ook) ligt en hoeveel werk de installatie is van zoiets dan kan ik die 14k wel begrijpen.

En icm zonnepanelen kan je je maandelijkse lasten qua energie kosten neutraal krijgen. Dat gaat je met je gasgestookte C.V. natuurlijk nooit lukken. Alleen je vast recht is al 300 euro per jaar. En dan krijg je dus ook nog vaak van die lelijke radiatoren op je verdiepingen.

Toevallig is bij mij (vanwege plaatsen van extra isolatie) de hele installatie eraf geweest en weer terug geplaatst. Dan betreft het dus al een bestaande situatie maar het eraf halen was 3,5 uur werk. Het terug plaatsen 1 hele dag met 2 man.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 30-10-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Voor de duidelijkheid: de 14k die ik noemde is voor warmtepomp, én 12 zonnepanelen én WTWs én 5 jaar service. Het zal vast dat gas stoken goedkoper is. Mijn punt is vooral dat ik het raar vind dat mensen er soms alleen een financiële afweging van lijken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
En daar komt nog bij dat een gasgestookte CV-ketel niet kan koelen ;)

Gasgestookt was bij mij geen optie, maar ik denk dat er op dit moment al genoeg voordelen zijn aan een (bodem)warmtepomp t.o.v. gas CV dat ik daar hoe dan ook wel voor gekozen zou hebben

Alleen hopen dat ie ook lange levensduur heeft, goed gedimensioneerd, en dat mocht ie ooit defect gaan, het vervangen van de defecte onderdelen niet een vermogen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Marinos83 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:21:
Voor de duidelijkheid: de 14k die ik noemde is voor warmtepomp, én 12 zonnepanelen én WTWs én 5 jaar service. Het zal vast dat gas stoken goedkoper is. Mijn punt is vooral dat ik het raar vind dat mensen er soms alleen een financiële afweging van lijken te maken.
Ik snap je overweging om het wel te doen en dat Tweakers over het algemeen wel positief staan tov een warmtepomp, maar financieel gezien is het gewoon heel duur. 14k zonder boring zei je toch? Dus daar moet nog 10k bij? Het is ook 14k meerprijs ten opzichte van gas CV. Als je de zonnepanelen+wtw wegstreept tegen de installatiekosten van een gasketel dan verdien je zo'n bodemwarmtepomp nooit terug. Dat lijkt me een belangrijke reden waarom veel anderen in je project het er niet voor over hebben.
Qua kosten is vloerverwarming op de verdieping niet veel duurder dan radiatoren. Vloerverwarming is qua materiaal iets goedkoper en qua aanleg iets duurder. Zeker als je ziet dat de meeste projecten de meest basale vorm van vloerverwarming aanleggen (de hele verdieping als 1 zone, elektrische radiator in de badkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een prijs aangevraagd voor vloeren.

Het gaat om een nieuwbouw eengezinswoning van 105 m2. Alles is dus kaal.
Beneden en in de installatieruimte op zolder vinyl, op de trappen en boven tapijt. Inclusief plinten.

Kosten 7000. Niet gespecificeerd. Ik schrok nogal van dat bedrag. Is dit duur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
SvMp schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:21:

Beneden en in de installatieruimte op zolder vinyl, op de trappen en boven tapijt. Inclusief plinten.

Zo te zien heb je al veel research gedaan en het topic doorgelezen! ;)
Tip: lees gewoon even wat terug, prijzen komen dagelijks voorbij.
Bovendien valt en staat het met de kwaliteit van de vloer.
Neem even 5 minuten de tijd om terug te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 13:30

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Verkeerd gelezen.
Maar voor vinyl vind ik het best prijzig. Ik zou voor laminaat of pvc beneden gaan.

Verder gaan wij het laminaat zelf leggen, als je een beetje handig bent en je hebt goed laminaat is dit een goed klusje om zelf te doen en de eerste euro's weer verdiend. (Of een kwalitatief betere vloer voor hetzelfde geld zonder leggen)

[ Voor 29% gewijzigd door Mad-Matt op 30-10-2020 18:07 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

67 euro de vierkante meter.

Daar kun je ook een hele mooie kwaliteit PVC vloer door het hele huis krijgen.
Plinten zou ik achteraf regelen bij een online plintenboer. Scheelt heel veel.

Zo'n rol vynil is echt waardeloos voor een woonkamer imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009

Hier is werkelijk niets van te zeggen zonder iets van de vloer te weten.

Ik heb voor een vergelijkbare oppervlakte een aardig hogere offerte gekregen (beton ciré). Maar er is ook tapijt in die prijsklasse.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 00:30
MadEgg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:11:
[...]

Niet blauw maar in 2 vorige oudere woningen was aardedraad overal afwezig behalve keuken en wasmachine. Ik heb toen overal een groen/gele draad heengetrokken. Met twee man, veel geduld, veel kabelglijmiddel, het nodige gevloek en twee dag bikkelen is het overal gelukt. Inclusief flexbuizen. De lastigste waren die met 2 schakeldraden zodat je samen met aarde op 5 aders door één buis komt, maar ook daar is het uiteindelijk gelukt.

Als ik dat zo lees hoefde ik niet lang na te denken. Die 2 dagen met 2 man heeft aanzienlijk meer waarde dan € 350 (tenzij je vakkenvuller bent :/ ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Batilan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:33:
[...]
Als ik dat zo lees hoefde ik niet lang na te denken. Die 2 dagen met 2 man heeft aanzienlijk meer waarde dan € 350 (tenzij je vakkenvuller bent :/ ).
Ik heb voor een vergelijkbaar bedrag alle lichtschakelaars van een nuldraad laten voorzien. De aannemer gaf aan met flexibele voorbedrade buizen te werken voor de elektra en ik ga voor zo'n bedrag niet het risico lopen dat het me niet overal lukt om er een draad bij in te krijgen.

Heb als backup wel naar elke kamer een 25 mm loze leiding liggen en naar elke centraaldoos een loze 19 mm leiding. Zeker die 25 mm leiding kan nog voor meerdere zaken gebruikt worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:05
Kiwi70 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:26:
[...]

Dat zeg je nou, maar voor het project waar wij onze nieuwe woning gekocht hebben (en dat ergens in het tweede kwartaal van volgend jaar wordt afgerond) zijn de vergunningen al zo lang geleden aangevraagd dat we ook nog voor een gasgestookte cv-ketel konden kiezen. En het allergekste: van de 21 woningen in het projecthhebben er maar 4 voor een warmtepomp gekozen...
Da's toch een ruimere score dan hier: van de 20 woningen is er maar eentje met een warmtepomp :?
Ik ben ook de enige die extra panelen heeft laten leggen (helaas verplicht indak). Ben van 8 naar 20 gegaan.
Z___Z schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Ik snap je overweging om het wel te doen en dat Tweakers over het algemeen wel positief staan tov een warmtepomp, maar financieel gezien is het gewoon heel duur. 14k zonder boring zei je toch? Dus daar moet nog 10k bij? Het is ook 14k meerprijs ten opzichte van gas CV. Als je de zonnepanelen+wtw wegstreept tegen de installatiekosten van een gasketel dan verdien je zo'n bodemwarmtepomp nooit terug. Dat lijkt me een belangrijke reden waarom veel anderen in je project het er niet voor over hebben.
Qua kosten is vloerverwarming op de verdieping niet veel duurder dan radiatoren. Vloerverwarming is qua materiaal iets goedkoper en qua aanleg iets duurder. Zeker als je ziet dat de meeste projecten de meest basale vorm van vloerverwarming aanleggen (de hele verdieping als 1 zone, elektrische radiator in de badkamer).
Een bodemwarmtepomp inderdaad aardig aan de prijs. Bij mijn woning mag er echter niet geboord worden (Waterwin gebied) dus heb ik gekozen voor een L/W-warmtepomp en dan vallen de kosten reuze mee.
De meerprijs, inclusief verrekenen CV-ketel, vervallen gasaansluiting en subsidie kwam op ongeveer € 2700,-

Die is dan wel via een eigen leverancier gezet, de basis prijs via de aannemer was € 8000,- hoger. Ik heb achteraf niet eens meer gekeken hoeveel subsidie daar nog vanaf was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MadEgg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:11:
[...]

Was dat jaren '30 elektra met 30 doosjes tussen vloer en plafond? Want anders is 2 dagen 2 man gewoon een teken dat je installatie gewoon niet goed is aangelegd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 00:09:
[...]

Ik heb voor een vergelijkbaar bedrag alle lichtschakelaars van een nuldraad laten voorzien. De aannemer gaf aan met flexibele voorbedrade buizen te werken voor de elektra en ik ga voor zo'n bedrag niet het risico lopen dat het me niet overal lukt om er een draad bij in te krijgen.

Heb als backup wel naar elke kamer een 25 mm loze leiding liggen en naar elke centraaldoos een loze 19 mm leiding. Zeker die 25 mm leiding kan nog voor meerdere zaken gebruikt worden. :)
Als je buizen hebt voor alleen een lichtschakelaar zitten daar hooguit maar 3 daden in.

Of zei hij eigenlijk 'ik ga ze knikken'?

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-10-2020 01:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Alleen een knappe bodem warmtepomp kost je zeker 6 tot 8k afhankelijk van vermogen.
Daar komen dan nog alle (geïsoleerde) leidingen en overal vloerverarming nog bij en installatie is ook iets meer werk dan een gasgestookte C.V. .
14k is ook niet heel weinig maar ook niet heel veel.
De pomp die ik heb staan was destijds (17 maanden geleden) in mijn project €7800,- (keurig in de papieren zichtbaar ivm de subsidie die de bouwer heeft aangevraagd). Daar komt ook nog een boiler bij a 600 euro dan zit je dus aan kaal materiaal al op €8400,-
En als ik zie wat er aan (dik) leiding werk (veel koper ook) ligt en hoeveel werk de installatie is van zoiets dan kan ik die 14k wel begrijpen.

En icm zonnepanelen kan je je maandelijkse lasten qua energie kosten neutraal krijgen. Dat gaat je met je gasgestookte C.V. natuurlijk nooit lukken. Alleen je vast recht is al 300 euro per jaar. En dan krijg je dus ook nog vaak van die lelijke radiatoren op je verdiepingen.

Toevallig is bij mij (vanwege plaatsen van extra isolatie) de hele installatie eraf geweest en weer terug geplaatst. Dan betreft het dus al een bestaande situatie maar het eraf halen was 3,5 uur werk. Het terug plaatsen 1 hele dag met 2 man.
1) Je kunt ook prima vloerverwarming met CV doen.
2) Vastrecht gas is geen 300 euro per jaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dronium schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 01:14:
[...]

Een bodemwarmtepomp inderdaad aardig aan de prijs. Bij mijn woning mag er echter niet geboord worden (Waterwin gebied) dus heb ik gekozen voor een L/W-warmtepomp en dan vallen de kosten reuze mee.
De meerprijs, inclusief verrekenen CV-ketel, vervallen gasaansluiting en subsidie kwam op ongeveer € 2700,-

Die is dan wel via een eigen leverancier gezet, de basis prijs via de aannemer was € 8000,- hoger. Ik heb achteraf niet eens meer gekeken hoeveel subsidie daar nog vanaf was gegaan.
Maar koelen wordt wel duurder, want niet passief doorspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 03:27:
[...]

1) Je kunt ook prima vloerverwarming met CV doen.
2) Vastrecht gas is geen 300 euro per jaar :?
Natuurlijk kun je met gas ook vloerverwarming doen maar 9 van de 10 keer krijg je in projectbouw met gas alleen vloerverwarming op de begane grond en boven radiatoren.
En vastrecht voor alleen gas is €215,- gemiddeld per jaar, inderdaad iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
GeeMoney schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:41:
[...]

Natuurlijk kun je met gas ook vloerverwarming doen maar 9 van de 10 keer krijg je in projectbouw met gas alleen vloerverwarming op de begane grond en boven radiatoren.
En vastrecht voor alleen gas is €215,- gemiddeld per jaar, inderdaad iets goedkoper.
Wij hebben dat inderdaad maar de radiatoren op de etage hebben er in de 2 jaar dat we er nu wonen nog nooit aangestaan. Ben blij dat ik daarom geen dure vloerverwarming heb laten aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
kaboom1555 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

Wij hebben dat inderdaad maar de radiatoren op de etage hebben er in de 2 jaar dat we er nu wonen nog nooit aangestaan. Ben blij dat ik daarom geen dure vloerverwarming heb laten aanleggen.
Duur is relatief, geen radiatoren vind ik zelf veel mooier en praktischer met stofzuigen en dweilen.
En helemaal nooit aan geloof ik niet, als ze op nacht stand staan (wat moet ivm druk en circulatie) dan verwarmen ze gewoon bij want ze worden meegenomen in het circuit. En dus zeker warmer dan 15 graden.
Daarnaast is met een warmtepomp die kan koelen vloerverwarming helemaal een no-brainer natuurlijk.

Ik heb toevallig laatst 4 dagen zonder verwarming gezeten in mijn 0 op de meter woning luchtdicht en zeer goed geisoleerd en het koelt bijna een graad per dag af. Er gaat echt niet zoveel warmte naar boven dat daar de hele verdiepingen comfortabel op 19 graden gehouden kunnen worden.

En als je de ruimtes ook praktisch in wilt gaan zetten straks als kantoor of hobby ruimte (of kinderen die huiswerk gaan maken) dan ben je maar wat blij dat je kan verwarmen want stil zitten in een ruimte onder de 19 graden zal echt koud aanvoelen.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 31-10-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@GeeMoney maar een ruimte die je maar incidenteel gebruikt is met een radiator zo warm, itt vloerverwarming. Lijkt mij een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ascension schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:31:
@GeeMoney maar een ruimte die je maar incidenteel gebruikt is met een radiator zo warm, itt vloerverwarming. Lijkt mij een voordeel.
Klopt maar tenzij je continu aan de knoppen gaat draaien overal en je het beneden ook iedere keer op moet stoken omdat je boven je radiator aan wilt hebben maar geen zoneregeling hebt is continu verwarmen met een vloerverwarming wel praktischer.
En qua kosten met een (bodem)warmtepomp is dat relatief goedkoop stoken. Zeker bij een zeer goed geisoleerde woning. En het koelen natuurlijk niet vergeten in de zomer. Het was hier heerlijk aangenaam afgelopen zomer in alle vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@GeeMoney hangt ook zeker van je warmtebron af inderdaad. In ons geval stadsverwarming dus altijd warmte beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Ascension schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:37:
@GeeMoney hangt ook zeker van je warmtebron af inderdaad. In ons geval stadsverwarming dus altijd warmte beschikbaar.
Over kosten gesproken :+ .
Nee natuurlijk is elke situatie anders maar als je de keuze hebt zou ik altijd voor vloerverwarming en zoneregeling kiezen en ook een warmtepomp die kan koelen boven CV gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
GeeMoney schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:22:
[...]

Duur is relatief, geen radiatoren vind ik zelf veel mooier en praktischer met stofzuigen en dweilen.
En helemaal nooit aan geloof ik niet, als ze op nacht stand staan (wat moet ivm druk en circulatie) dan verwarmen ze gewoon bij want ze worden meegenomen in het circuit. En dus zeker warmer dan 15 graden.
Daarnaast is met een warmtepomp die kan koelen vloerverwarming helemaal een no-brainer natuurlijk.

Ik heb toevallig laatst 4 dagen zonder verwarming gezeten in mijn 0 op de meter woning luchtdicht en zeer goed geisoleerd en het koelt bijna een graad per dag af. Er gaat echt niet zoveel warmte naar boven dat daar de hele verdiepingen comfortabel op 19 graden gehouden kunnen worden.

En als je de ruimtes ook praktisch in wilt gaan zetten straks als kantoor of hobby ruimte (of kinderen die huiswerk gaan maken) dan ben je maar wat blij dat je kan verwarmen want stil zitten in een ruimte onder de 19 graden zal echt koud aanvoelen.
Uit is hier gewoon echt uit met de draaiknop, is zo'n ❄ sneeuwkristal plaatje. Hele ding voelt zo koud als wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09
Hier is nu eindelijk de vloerverwarming en warmtepomp goed ingeregeld. Ik kon niet in het menu komen van de installateur. En alles gaat via apps. Ik heb even als niet technicus goed meegekeken en foto's gemaakt van de instellingen. Nu is het een aangename 21 graden. In plaats van 23-24 graden.

Uiteindelijk bleek dat er toch een hardware probleem aan ten grondslag lag. De ontvangers voor temperatuurmeting en instelling op kamers op de bovenverdiepingen konden vaak geen goed contact maken met het centrale regelpunt. Daardoor bleven deze dit regelpunt aanroepen met grote belasting tot gevolg en het doorbranden van het interne printplaatje. Het systeem is er op ingesteld om dan bij het uitvallen van deze ontvangers de temperatuur met 2-3 graden te verhogen... heel veel buurtgenoten hadden hier ook last van. Nu is de antenne op de bovenverdieping buiten de metalen behuizing geplaatst en voila probleem verholpen. Naast natuurlijk vervanging van 3 ontvangers.

Maar goed, waar wij de temperatuur zonder zonwering al op 24-25 graden konden houden in de zomer, begreep ik via de monteur dat bij een woning waar alles werkte de temperatuur via koeling hartje zomer op 21-22 graden bleef. Mijns inziens een groot voordeel in het veranderende klimaat.

En o ja waarom het zo lang duurde, ondanks de vele klachten... gedoe tussen bouwer en leveranciers over wie het moest oplossen. Uiteindelijk is een kundige medewerker van de importeur (Nathan) de zaak komen regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Magpie op 31-10-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 01:30:
[...]
Als je buizen hebt voor alleen een lichtschakelaar zitten daar hooguit maar 3 daden in.

Of zei hij eigenlijk 'ik ga ze knikken'?
Ze konden me niet garanderen dat dat niet gebeurd idd.
Moet zeggen dat het me erg mee viel toen we donderdag mochten kijken en ze er net mee bezig waren. Alles wat ik kon zien was in ruimte bochten gelegd en het lijkt dus zeker niet onmogelijk om daar later nog wat in te wijzigen qua bedrading.
(Ik speel nog steeds met het idee om tzt op KNX-basis de verlichting te gaan doen en dan zal de bedrading naar de schakelaars er waarschijnlijk uit moeten voor een KNXkabel + taster.)
GeeMoney schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:08:
[...]
Over kosten gesproken :+ .
Nee natuurlijk is elke situatie anders maar als je de keuze hebt zou ik altijd voor vloerverwarming en zoneregeling kiezen en ook een warmtepomp die kan koelen boven CV gestookt.
Hier ook stadsverwarming, maar ook bewust de vloerverwarming boven achterwege gelaten. Ze vroegen er 4500 euro voor en met kinderen in huis die op hun kamer spelen en het dan warmer willen hebben dan 's nachts als je slaapt leek ons radiatoren juist praktischer. Minder mooi idd, maar je kan snel opwarmen en snel afkoelen (voor de nacht). Ik druk wel wat van die Tado/EvoHome controllers op alle radiatoren om wel makkelijk te kunnen regelen per kamer.
Ik had vloerverwarming wel serieus overwogen als vloerkoeling een optie was bij ons, maar de hoh was veel te ruim voor koeling (zei de aannemer zelf ook) en achteraf van stadswarmte op een warmtepomp overgaan kost ook veel meer dan we ooit besparen.

[ Voor 41% gewijzigd door Farmerwood op 31-10-2020 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:02

MadEgg

Tux is lievvv

Batilan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:33:
[...]
Ik was destijds student, dus die afweging was iets makkelijker gemaakt. En verder was het totaal persoonlijke voorkeur en niet noodzakelijk, dus dat geld was er sowieso niet aan uitgegeven. Overal nieuw schakelmateriaal mét randaarde was al duur genoeg. Maar dit ging wel in beide gevallen om een hele woning, niet alleen naar de schakelaars toe. Dus het zal wel minder tijd kosten. Alsnog zou ik nu de 350 er gewoon aan uitgeven als je belang hebt bij die blauwe draden.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 01:17:
[...]
Was dat jaren '30 elektra met 30 doosjes tussen vloer en plafond? Want anders is 2 dagen 2 man gewoon een teken dat je installatie gewoon niet goed is aangelegd. :P
De eerste was inderdaad jaren-30 woning. De anti-Duitse graffiti hebben we nog overschilderd toen we het behang van de muren hadden getrokken. De tweede een jaren 90 woning. Het is wel de traditionele verhouding dat 90% van de tijd in 10% van de leidingen gaat zitten. De meeste gaan snel en prima, maar sommige kosten opeens heel veel meer tijd omdat ze half ingestort zijn, lang en/of bochtig zijn of omdat er 2 schakeldraden bijzitten bijvoorbeeld.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:22
Magpie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:31:
Hier is nu eindelijk de vloerverwarming en warmtepomp goed ingeregeld. Ik kon niet in het menu komen van de installateur. En alles gaat via apps. Ik heb even als niet technicus goed meegekeken en foto's gemaakt van de instellingen. Nu is het een aangename 21 graden. In plaats van 23-24 graden.

Uiteindelijk bleek dat er toch een hardware probleem aan ten grondslag lag. De ontvangers voor temperatuurmeting en instelling op kamers op de bovenverdiepingen konden vaak geen goed contact maken met het centrale regelpunt. Daardoor bleven deze dit regelpunt aanroepen met grote belasting tot gevolg en het doorbranden van het interne printplaatje. Het systeem is er op ingesteld om dan bij het uitvallen van deze ontvangers de temperatuur met 2-3 graden te verhogen... heel veel buurtgenoten hadden hier ook last van. Nu is de antenne op de bovenverdieping buiten de metalen behuizing geplaatst en voila probleem verholpen. Naast natuurlijk vervanging van 3 ontvangers.

Maar goed, waar wij de temperatuur zonder zonwering al op 24-25 graden konden houden in de zomer, begreep ik via de monteur dat bij een woning waar alles werkte de temperatuur via koeling hartje zomer op 21-22 graden bleef. Mijns inziens een groot voordeel in het veranderende klimaat.

En o ja waarom het zo lang duurde, ondanks de vele klachten... gedoe tussen bouwer en leveranciers over wie het moest oplossen. Uiteindelijk is een kundige medewerker van de importeur (Nathan) de zaak komen regelen.
Wat voor soort verwarming heb je? W/W pomp? Wij krijgen aankomend jaar een w/w pomp via Nathan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:32
Dronium schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 01:14:
[...]

Da's toch een ruimere score dan hier: van de 20 woningen is er maar eentje met een warmtepomp :?
Ik ben ook de enige die extra panelen heeft laten leggen (helaas verplicht indak). Ben van 8 naar 20 gegaan.
Best logisch, jij hebt die extra panelen nodig voor je warmtepomp. De anderen zullen dat niet hebben. Hooguit als ze een EV hebben was aanschaf extra panelen zinvol.
Farmerwood schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:00:
Hier ook stadsverwarming, maar ook bewust de vloerverwarming boven achterwege gelaten. Ze vroegen er 4500 euro voor en met kinderen in huis die op hun kamer spelen en het dan warmer willen hebben dan 's nachts als je slaapt leek ons radiatoren juist praktischer. Minder mooi idd, maar je kan snel opwarmen en snel afkoelen (voor de nacht). Ik druk wel wat van die Tado/EvoHome controllers op alle radiatoren om wel makkelijk te kunnen regelen per kamer.
Ik had vloerverwarming wel serieus overwogen als vloerkoeling een optie was bij ons, maar de hoh was veel te ruim voor koeling (zei de aannemer zelf ook) en achteraf van stadswarmte op een warmtepomp overgaan kost ook veel meer dan we ooit besparen.
Ha, wij ook. Leek ons veel te duur voor wat je krijgt en op de slaapkamers wil je het toch niet al te warm hebben. Dan maar radiatoren aan de muur en tzt maar eens kijken hoe we die kunnen inregelen.

Ik had graag een warmtepomp vanuit het traject gehad maar ik werd nog net niet uitgelachen toen ik er naar vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Zijn die radiatoren geen ltv-radiatoren? Dat verbaast me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09
Dacuuu schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Wat voor soort verwarming heb je? W/W pomp? Wij krijgen aankomend jaar een w/w pomp via Nathan.
Inderdaad W/W warmtepomp. En in het topic zag ik dat de combi Nathan Alpha Innotec al jaren bestaat. Prachtig spul, maar alle schakeltjes moeten wel werken en goed ingeregeld zijn. De problemen die ik had, hoeven zich zeker niet bij jou voor te doen. Ik had de pech dat de installateur vanuit het project nog erg weinig ervaring had met de installatie en inregeling. Dus als de monteur langs was geweest, werd er niks opgelost. Dus dat kan wel even iets zijn om op te letten bij de oplevering. Moet wel zeggen dat BAM uiteindelijk haar verantwoordelijkheid heeft genomen hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Deleon78 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:34:
Zijn die radiatoren geen ltv-radiatoren? Dat verbaast me!
LTV met stadsverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Met stadsverwarming ok, maar zie het nu al meerdere keren voorbij komen zonder vermelding van stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, dat kan ook. Dan blijven de verliezen in het systeem wat meer binnen de perken. Maar je moet echt wel heel veel draadjes los hebben om dat te willen aanleggen, want als je een wijk hebt waar je met lage temperatuur kunt verwarmen wil dat meestal zeggen dat de warmtevraag nihiel is. Aanlegkosten blijven natuurlijk gelijk en terugverdienen op de verkochte GigaJoules gaat niet echt lukken..

Tevens moet je voor je warme tapwater alsnog wat anders regelen. Alhoewel dat laatste niet veel anders is dan die wijken met resistieve elektrische boiler en hoge temperatuur SV voor de verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:41:
[...]

Dat eerste is gewoon een rare keuze van een bouwer, niet inherent aan WP of CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MadEgg schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

Ik was destijds student, dus die afweging was iets makkelijker gemaakt. En verder was het totaal persoonlijke voorkeur en niet noodzakelijk, dus dat geld was er sowieso niet aan uitgegeven. Overal nieuw schakelmateriaal mét randaarde was al duur genoeg. Maar dit ging wel in beide gevallen om een hele woning, niet alleen naar de schakelaars toe. Dus het zal wel minder tijd kosten. Alsnog zou ik nu de 350 er gewoon aan uitgeven als je belang hebt bij die blauwe draden.

[...]

De eerste was inderdaad jaren-30 woning. De anti-Duitse graffiti hebben we nog overschilderd toen we het behang van de muren hadden getrokken. De tweede een jaren 90 woning. Het is wel de traditionele verhouding dat 90% van de tijd in 10% van de leidingen gaat zitten. De meeste gaan snel en prima, maar sommige kosten opeens heel veel meer tijd omdat ze half ingestort zijn, lang en/of bochtig zijn of omdat er 2 schakeldraden bijzitten bijvoorbeeld.
Maar jaren '30 met verstopte doosjes dus defacto hele installatie vervangen vs centraaldozensysteem uit latere jaren is nogal een verschil qua hoeveelheid werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Stucen? Renovlies? Spachtelsputz? Of toch Spack? Waar hebben jullie voor gekozen en waarom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

hallom schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:31:
Stucen? Renovlies? Spachtelsputz? Of toch Spack? Waar hebben jullie voor gekozen en waarom?
Stucen :) Omdat we echt gladde muren en plafonds willen. En iedereen gaat je vertellen dat ze renovlies bij vrienden hebben gezien en dat dat net zo strak is als stucen, maar dat is niet waar. :P

Als je structuur mooi vindt, zou ik zeker spachtelputz met een fijne korrel verkiezen boven spackspuiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2020 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Stucen :) Omdat we echt gladde muren en plafonds willen. En iedereen gaat je vertellen dat ze renovlies bij vrienden hebben gezien en dat dat net zo strak is als stucen, maar dat is niet waar. :P

Als je structuur mooi vindt, zou ik zeker spachtelputz verkiezen boven spackspuiten.
Is het zelfde type mens dat zegt dat ze tegels of pvc met een houtprintje erop niet kunnen onderscheiden van een echte houten vloer. Geeft allemaal niks een wees vooral blij met je keus, maar er zijn genoeg mensen die dat wel van een kilometer afstand kunnen zien :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Bij ons hebben ze in eerste instantie bij plaatsen van de muren een foutje gemaakt met de gaten voor de kozijnen op de eerste verdieping, deze zaten niet op de juiste plek.
Het gat voor het kozijn van de badkamer zat aan de kant van de slaapkamer en andersom. Dit hebben ze niet direct gefixt (ondanks dat we het wel direct hebben aangegeven). Daarna is de buitenkant al dichtgemetseld en zijn de kozijnen geplaatst voordat ze dit gefixt hadden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en zijn we even naar binnen geweest, en nu hebben ze missende deel in de badkamer opgevuld met bakstenen in plaats van de kalkzandsteen blokken:

Members only:

Wat vinden jullie? is dit een acceptabele oplossing? Ga ik hier iets van merken in de toekomst?
Ik verwacht dat het met stucen wel netjes recht afgewerkt zal worden, maar verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:00:
[...]

Dat eerste is gewoon een rare keuze van een bouwer, niet inherent aan WP of CV.
Dat klopt, alleen krijg je bij een WP het omgekeerde: 99% zeker van vloerverwarming overal.

@Verwijderd een echt goede renovliezer is zeldzaam maar als je die hebt is het niet van stuckwerk te onderscheiden.

Members only:

Waarschijnlijk weet je het van mij wel maar dit is dus renovlies. En van mijn vloer zeg ik het niet maar ik heb zelf woningen gehad met stuckwerk en met renovlies maar het is als het echt goed naadloos gedaan word en gespoten niet te zien.

[ Voor 59% gewijzigd door GeeMoney op 01-11-2020 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trepaulo
  • Laatst online: 14-09 20:45
GeleFles schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:49:
Bij ons hebben ze in eerste instantie bij plaatsen van de muren een foutje gemaakt met de gaten voor de kozijnen op de eerste verdieping, deze zaten niet op de juiste plek.
Het gat voor het kozijn van de badkamer zat aan de kant van de slaapkamer en andersom. Dit hebben ze niet direct gefixt (ondanks dat we het wel direct hebben aangegeven). Daarna is de buitenkant al dichtgemetseld en zijn de kozijnen geplaatst voordat ze dit gefixt hadden:

***members only***

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en zijn we even naar binnen geweest, en nu hebben ze missende deel in de badkamer opgevuld met bakstenen in plaats van de kalkzandsteen blokken:

***members only***

Wat vinden jullie? is dit een acceptabele oplossing? Ga ik hier iets van merken in de toekomst?
Ik verwacht dat het met stucen wel netjes recht afgewerkt zal worden, maar verder?
Mijn eerste gevoel is dat de fix meer kwaad dan goed doet |:( .

[ Voor 6% gewijzigd door trepaulo op 31-10-2020 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
GeleFles schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:49:

Ik verwacht in notime scheuren in je stucwerk tussen de twee verschillende materialen

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
GeeMoney schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

Dat klopt, alleen krijg je bij een WP het omgekeerde: 99% zeker van bloerverwarming overal.

@Verwijderd een echt goede renovliezer is zeldzaam maar als je die hebt is het niet van stuckwerk te onderscheiden.

***members only***

Waarschijnlijk weet je het van mij wel maar dit is dus renovlies. En van mijn vloer zeg ik het niet maar ik heb zelf woningen gehad met stuckwerk en met renovlies maar het is als het echt goed naadloos gedaan word en gespoten niet te zien.
Van een afstand ziet alles er goed uit ;)
Zal ook wel mooi zijn hoor, stuc is ook niet alles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Wij hebben zelf stucwerk gehad in ons vorige huis.
Omdat het zo ontzettend zacht is komt dat er niet meer in.
Zo gauw je met iets de muur aan raakt hadden we een beschadiging.
Dus bij ons wordt het spachtelputz omdat dit keihard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:07
[...]

Dat klopt, alleen krijg je bij een WP het omgekeerde: 99% zeker van bloerverwarming overal.

***members only***

Jemig wat veel schakelaars. 🙈 Hier alles op Hue en één schakelaar per ruimte voor geval wifi uitvalt.

Betreft reno, is dat afgewerkt met Latex of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

leecher schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Ik verwacht in notime scheuren in je stucwerk tussen de twee verschillende materialen
Daar ben ik ook een beetje bang voor... het is de badkamer, dus na het stucen komen er tegels overheen, zal dat snel last hebben van een gescheurde onderlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
[...]

***members only***

en waar vinden we een echte goede renovliezer zoals die van jou? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Source90 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:13:
[...]
Jemig wat veel schakelaars. 🙈 Hier alles op Hue en één schakelaar per ruimte voor geval wifi uitvalt.

Betreft reno, is dat afgewerkt met Latex of iets anders?
De schakelaarfobie betreft slechts 1% van de bevolking, dus tja...

Ik niet echt de weerwaarde van het licht aan en uit doen via de telefoon. Ik wens dat ding zo min mogelijk vast te hebben. Wat blijft er dan over? Een grote gigant je laten afluisteren om het op spraakherkenning te doen of alsnog... naar de muur lopen.

Maar @GeeMoney liep hier schijnbaar tegen de limiet van de raampjes aan; de zesvoudigen lijken niet te bestaan :+. De vijfvoudige raampjes zijn trouwens ook disproportioneel duur.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-10-2020 23:01 ]

Pagina: 1 ... 121 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2