Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik vraag me af: is dat dan met name vanwege kalk in het water, of meer vanwege de inwerking van het vocht en schimmels? (waarschijnlijk beidenToppe schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:07:
[...]
Bij een cementgebonden voeg krijg je op termijn lelijke plekken en kleur verschillen. Zeker bij lichtere (of hele donkere kleuren, zoals antraciet) gaat dit opvallen.
Kalk, zeep, huidvet, vocht, ga zo maar door. Donkere voegen verkleuren naar licht en op lichte voegen krijg je donkere vlekken. En ja, je kant het schoonmaken maar bij een epoxy voeg heb je hier allemaal geen last vanBatilan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:14:
[...]
Ik vraag me af: is dat dan met name vanwege kalk in het water, of meer vanwege de inwerking van het vocht en schimmels? (waarschijnlijk beiden)
Ik heb het helemaal laten renovliezen maar dat gaat je niet lukken voor minder dan 1000,-.
Fijn dat aannemer zo flexibel is. Oorspronkelijk access point van Busch-Jaeger was niet langer leverbaar en voorstel was nu om een TP-Link te plaatsen. Die paste uiteraard niet in het schakelmateriaal dus die wordt nu los geplaatst. Dat ding doet wel PoE maar nog steeds niet wat ik wil.Toppe schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:08:
Komt er een enkelvoudig afdekraam? De in-wall HD kan je er dan gewoon overheen monteren. Alleen hopen dat de kabel lang genoeg is voor een stekkertje
Nu een offerte gekregen voor 100 Euro minderwerk voor het laten vervallen van die TP-Link en het leveren van een "loze leiding bedraad met CAT 5E" (dan is het toch geen loze leiding meer? ) waar ik zelf een AP kan plaatsen zoals die in-wall. Prima opgelost zo.
Ja ok, gewoon schoonmaken dus wel, maar je hoeft niet te zwoegenToppe schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:07:
[...]
Een doekje er overheen is genoeg hoor. Even de douche op standje heet en die over de muur halen is al snel voldoende. Bij een cementgebonden voeg krijg je op termijn lelijke plekken en kleur verschillen. Zeker bij lichtere (of hele donkere kleuren, zoals antraciet) gaat dit opvallen.

Nee heb nog geen stucadoor / renovliezer / schilder. Hebben nog wel ruim een jaar dus dat kan ik nog even uitstellen maar deze keuze moeten we dus al op 22-11 maken. Tot die tijd ben ik druk met andere zaken uitzoeken (keuken, badkamer, leidingwerk, etc) die daarna niet meer te regelen zijn.JackBol schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:04:
[...]
Als je al een stukadoor hebt voor de rest, dan kan je het beter zelf organiseren.
Als de rest van je huis ook door de aannemer gestuct wordt, zou ik het hem erbij laten doen.
Dank dat is handige inputkepler schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:59:
[...]
Wij hebben in ons huidige huis van die bruine (spaan?) platen tegen het schuine dak. Als de zolder alleen berging is dan is dat prima, wil je er ook (slaap)kamers van maken dan wil je die wel een lichtere kleur hebben.
Ik heb dat toen handmatig geverfd, never nooit meerTakkewerk, waar je de hele tijd boven je hoofd werkt. En licht op donker, dus paar keer verven. Voor 1000 euro zou ik niet twijfelen
Ik ben er toen echt wel een paar dagen aan kwijt geweest, plus spierpijn
Ik heb even in de technische omschrijving gekenen naar het materiaal van het plafond. Bij ons staat er alleen: "Dakplaten inclusief eventuele draagconstructie onbehandeld in het zicht". Maar verwacht dus iets van bruine spaanplaten.
Renovliezen / stucen gat ik op plafond niet gelijk doen. Wordt enkel opslagruimte en wellicht klein kantoortje. In verband met budgetaire keuze hecht ik niet heel veel aan de afwerking. Wél wil ik het graag wit verven / spuiten anders wordt het zo'n donker hol.GeeMoney schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:45:
@SquareOne voor 1000,- klinkt niet gek maar vraag even naar de afwerking. Bij een vriend van mij kreeg hij voor 1000,- 1 laag grondverf. Hij kon vervolgens dus zelf nog aan de gang (dat dekt namelijk lange na niet voldoende).
Ik heb het helemaal laten renovliezen maar dat gaat je niet lukken voor minder dan 1000,-.
Wat ik zelf bedacht had is zelf gaan verven (ook omdat dit eerder geen optie was) maar wellicht dat ik voor 1000 euro niet eens het materiaal (grondverf en een dekkende laag) kan kopen nog los van de moeite die het gaat kosten.
Dank voor de input om te checken of het enkel een grondlaag betreft, dat ga ik gelijk even doen. Ging er zelf vanuit dat het dan inderdaad dekkend gespoten zou zijn, dan vind ik het mogelijk het geld waard. Indien het enkel een grondlaagje is kijk ik wellicht tot voor alternatieven.
Houd er rekening mee dat veel van de goeie ook al een jaar werk in hun agenda hebben staanSquareOne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:42:
[...]
Nee heb nog geen stucadoor / renovliezer / schilder. Hebben nog wel ruim een jaar dus dat kan ik nog even uitstellen maar deze keuze moeten we dus al op 22-11 maken. Tot die tijd ben ik druk met andere zaken uitzoeken (keuken, badkamer, leidingwerk, etc) die daarna niet meer te regelen zijn.
Als we het over latex hebben: SPS Unitex Primer. Dekt prima als je niet te zuinig bent. Daarna met een goeie dekkende latex er overheen en je bent klaarSquareOne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:42:
[...]
Renovliezen / stucen gat ik op plafond niet gelijk doen. Wordt enkel opslagruimte en wellicht klein kantoortje. In verband met budgetaire keuze hecht ik niet heel veel aan de afwerking. Wél wil ik het graag wit verven / spuiten anders wordt het zo'n donker hol.
Wat ik zelf bedacht had is zelf gaan verven (ook omdat dit eerder geen optie was) maar wellicht dat ik voor 1000 euro niet eens het materiaal (grondverf en een dekkende laag) kan kopen nog los van de moeite die het gaat kosten.
Dank voor de input om te checken of het enkel een grondlaag betreft, dat ga ik gelijk even doen. Ging er zelf vanuit dat het dan inderdaad dekkend gespoten zou zijn, dan vind ik het mogelijk het geld waard. Indien het enkel een grondlaagje is kijk ik wellicht tot voor alternatieven.
En eindigd die leiding dan wel in een inbouwdoos van voldoende diepte?smesjz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:59:
[...]
Fijn dat aannemer zo flexibel is. Oorspronkelijk access point van Busch-Jaeger was niet langer leverbaar en voorstel was nu om een TP-Link te plaatsen. Die paste uiteraard niet in het schakelmateriaal dus die wordt nu los geplaatst. Dat ding doet wel PoE maar nog steeds niet wat ik wil.
Nu een offerte gekregen voor 100 Euro minderwerk voor het laten vervallen van die TP-Link en het leveren van een "loze leiding bedraad met CAT 5E" (dan is het toch geen loze leiding meer? ) waar ik zelf een AP kan plaatsen zoals die in-wall. Prima opgelost zo.
De In-Wall is niet daadwerkelijk in wall, eerder halve opbouwkabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:18:
[...]
En eindigd die leiding dan wel in een inbouwdoos van voldoende diepte?

Ik ben blij dat jij dit zeker weet. Ik zou niet zo zeker zijn van mijn zaak.kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:05:
[...]
Ik denk dat ik me eerder zou afvragen in hoeverre een rechter bereid is mee te gaan in de gekke kronkels van zo'n architect, want wat die architecten zoal verzinnen
Een rechter kan hier best ver in mee gaan, daar zijn uitspraken genoeg van. Als een hele straat hetzelfde uiterlijk heeft dan doet het afbreuk aan het ontwerp als een enkel huis een lappendeken van zonnepanelen legt. Ik kan me zo voorstellen dat een architect zich daaraan stoort en er een punt van maakt, zeker nu er al in een vroeg stadium toestemming is gevraagd en niet is gekregen. Dat betekent dat je kunt weten dat de architect het er niet mee eens gaat zijn en een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Die tuinen zijn meestal geen onderdeel van het ontwerp en vallen dus niet onder het auteursrecht van de architect, dus dat heeft hier niets mee te maken.[...]
Ja, want in het eerste jaar zien de tuinen er tenslotte het beste uit
Hoewel bij ons project de tuinmuur wel degelijk onderdeel is van het ontwerp en die muur mag dus ook niet aangepast worden (dat hebben we geprobeerd, is niet gelukt). Ook niet achteraf.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Het OM was het ook eens een keer niet met mij eens. Maar toen ik voorstelde dat we even langs de rechter gingen trokken ze hun keutel snel in. Op de lijst van 'rare eisen' heb ik architecten niet in een hoger aanzien staan.Blihi schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:35:
[...]
Ik ben blij dat jij dit zeker weet. Ik zou niet zo zeker zijn van mijn zaak.
Een rechter kan hier best ver in mee gaan, daar zijn uitspraken genoeg van. Als een hele straat hetzelfde uiterlijk heeft dan doet het afbreuk aan het ontwerp als een enkel huis een lappendeken van zonnepanelen legt. Ik kan me zo voorstellen dat een architect zich daaraan stoort en er een punt van maakt, zeker nu er al in een vroeg stadium toestemming is gevraagd en niet is gekregen. Dat betekent dat je kunt weten dat de architect het er niet mee eens gaat zijn en een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik ben wel benieuwd of er al jurisprudentie op dit terrein waar het om zonnepanelen gaat.
Aan de andere kant ben ik ook benieuwd of architecten dit kunnen gebruiken om die lelijke houtstookschoorstenen te verbannen
Maar als ik een rondkijk lijkt me die opdak-blokkade van een architect echt niet stand te houden;
https://www.ondernemersbe...kelingen-in-de-weg-staan/
En dan komen we terug bij wat ik al eerder zei; ik heb hier best wel vertrouwen in de rechter.Zonnepanelen
In veel gevallen zal het plaatsen van zonnepalen op het dak van een gebouw niet leiden tot een aantasting en reputatieschade. Toch is dat niet ondenkbaar. Stelt u zich bijvoorbeeld voor dat zonnepanelen worden geplaatst op het organisch vormgegeven dak van het gebouw van het Hoofdbureau Politie Regio IJsselland in de Zwolse wijk Hanzeland.
Als het plaatsen van zonnepanelen niet leidt tot een wezenlijke aantasting en reputatieschade, dan is het niet goed denkbaar dat de architect zich tegen deze wijziging kan verzetten (grond ii). De belangenafweging zal dan al snel uitvallen in het voordeel van degene die de zonnepanelen wil plaatsen.
Tevens is het ook nog eens zo dat de architect met de juridische procedure moet beginnen.
De ruimte boven het dak is toch ook geen onderdeel van het ontwerpBlihi schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:35:
[...]
Die tuinen zijn meestal geen onderdeel van het ontwerp en vallen dus niet onder het auteursrecht van de architect, dus dat heeft hier niets mee te maken.
[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-10-2020 19:51 ]
Toevallig reed ik er laatst langs en zag ik dat oude buren de voordeur een andere kleur hadden gegeven. Geen idee of dit door de VVE gegaan is trouwens maar ik geef ze groot gelijk. Wij hadden gele voordeuren en dat zag er echt niet uit. De notaris zei destijds tegen mij dat het meestal na de termijn die genoemd wordt wel losloopt tenzij je echt hele gekke dingen gaat doen natuurlijk.
Het lijkt mij dat als er expliciet iets in je KAO staat dat je het dak niet aan mag passen of het aangezicht beschermd is hier wel een termijn aan zou moeten hangen. Anders betekend het dat je in de toekomst dus nooit je woning kan verduurzamen dmv extra panelen.
Je kan anders ook gewoon dom spelen en de Gemeente eens bellen of je niet van die gevaarlijke in-dak panelen af kan en gelijk kan uitbreiden.
[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 27-10-2020 19:56 ]
Heb achteraf een mannetje via werk spot geregeld, offertes daar waren tussen de €500 en €700.SquareOne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:01:
Krijgen zojuist bericht van de aannemer met een extra optie:
"De optie om de dakplaten op zolder aan de binnenkant af te laten werken met spuitwerk"
Kosten: Type E1 woning €1.085,-
Iemand die dit zelf achteraf heeft gedaan en een indicatie van wat de kosten daarvan waren?
Mijn Excel lijstje begint intussen aardig groot en daarmee onoverzichtelijk te worden. Bovendien is het lastig afhankelijkheden aan te geven die vanzelf mee schuiven.
Als IT'er zou ik alles in Jira kunnen mikken en issues aanmaken voor elk taakje...
(Maar dat gaat mijn vrouw niet leuk vinden.)
Iets ala MS Project zal ook voldoen.
Kwam deze tegen: ProjectLibre

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 27-10-2020 22:39 ]
Wat tegen de oorspronkelijke vraagsteller werkt, maar nu dwalen we af, is dat hij het gevraagd heeft en als antwoord: "nee" gekregen heeft. De architect kan hier dus aanvoeren dat hij weet dat zijn voorstel wel degelijk een aantasting van het ontwerp is en daarom niet zomaar uitgevoerd mag worden. Of de architect dat gaat doen is de grote vraag inderdaad. Dat is een gok die je moet nemen, evenals de gok dat de rechter het uiteindelijk met je eens gaat zijn.kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:45:
[...]
Het OM was het ook eens een keer niet met mij eens. Maar toen ik voorstelde dat we even langs de rechter gingen trokken ze hun keutel snel in. Op de lijst van 'rare eisen' heb ik architecten niet in een hoger aanzien staan.
Ik ben wel benieuwd of er al jurisprudentie op dit terrein waar het om zonnepanelen gaat.
Aan de andere kant ben ik ook benieuwd of architecten dit kunnen gebruiken om die lelijke houtstookschoorstenen te verbannen![]()
Maar als ik een rondkijk lijkt me die opdak-blokkade van een architect echt niet stand te houden;
https://www.ondernemersbe...kelingen-in-de-weg-staan/
[...]
En dan komen we terug bij wat ik al eerder zei; ik heb hier best wel vertrouwen in de rechter.![]()
Tevens is het ook nog eens zo dat de architect met de juridische procedure moet beginnen.
[...]
De ruimte boven het dak is toch ook geen onderdeel van het ontwerp
Persoonlijk ben ik het met je eens dat zonnepanelen in principe roerende zaken zijn die dus geen afbreuk doen aan het onderliggende ontwerp. Ze maken het ontwerp minder zichtbaar van buitenaf, dat wel. Maar de vraag was of je de indak panelen mag verwijderen en ik denk dat juist dat niet zomaar mag, want dat tast wel het ontwerp aan. Je mag bijvoorbeeld ook screens/zonwering ophangen (tenzij daarover iets in de KAO staat of wat je doet tegen de welstandsnormen in gaat, maar dan is de gemeente aan zet).
Het nadeel is nu ook dat de architect gewaarschuwd is en wellicht juist daarom af en toe even gaat kijken.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Iemand anders hier ook nog ideeën over? Kom er met een beetje googlen niet uit of het zinvol is om te doen of nietVerwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:02:
Onze aannemer komt ineens met de volgende optie:
2.110.1.019 Capaciteit stadsverwarming verhogen van circa 8l/min naar circa 12l/min
Kosten 265,- euro.
Mocht je stadsverwarming hebben en je wilt een regendouche in je badkamer dan is dit wel aan te raden.
Wel typisch weer, bij de warmtebeheerder kost hetzelfde 175,-Dan komen ze de afleverset achteraf aanpassen.

Wij gaan dit ook doen. Kost niet veel en heb je toch iets meer kans op lekker prettige waterdruk als je doucht terwijl de was draait en de kraan ergens in t huis open gaat.Gsxrrr schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:42:
[...]
Iemand anders hier ook nog ideeën over? Kom er met een beetje googlen niet uit of het zinvol is om te doen of niet![]()
Heb dezelfde optie, geen bad of iets dergelijks, enkel vloerverwarming begane grond en 'normale' douche.
Bij twijfel dan niet doen en evt achteraf alsnog als het toch nodig blijkt.Gsxrrr schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:42:
[...]
Iemand anders hier ook nog ideeën over? Kom er met een beetje googlen niet uit of het zinvol is om te doen of niet![]()
Heb dezelfde optie, geen bad of iets dergelijks, enkel vloerverwarming begane grond en 'normale' douche.
Tegen ons zei de aannemer dat voor veruit de meeste huishoudens cw5 alleen nodig is bij een regendouche. En niet eens bij elke regendouche.
[ Voor 45% gewijzigd door Farmerwood op 28-10-2020 08:48 ]
Ik gebruik de gratis variant van Toggle Plan. Prima om inzicht te krijgen in taken die tegelijk (of juist niet) moeten lopen. Wat is wel mis is de optie om naar een bepaalde datum te kunnen springen, zijwaards scrollen naar een jaar verder is wat vervelend. Gelukkig gaat dat sneller als je eerst naar de 3-maanden weergave gaat.Farmerwood schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:38:
Iemand nog een goede tip voor een tool om alle taken in het huis (na oplevering) te plannen?
Mijn Excel lijstje begint intussen aardig groot en daarmee onoverzichtelijk te worden. Bovendien is het lastig afhankelijkheden aan te geven die vanzelf mee schuiven.
Als IT'er zou ik alles in Jira kunnen mikken en issues aanmaken voor elk taakje...![]()
[Afbeelding]
zolang de was op koud water is aangesloten en de kraan niet warm water vraagt heb je er platgezegd geen kl==t aan. Als ik nu bij ons kijk: wij hebben alleen warm water in de badkamer, want in de keuken een quooker. Ergo ik sta nooit koud te douchen met mijn CW4 keteltje. Daarvoor zou ik niet het risico gaan lopen op een hogere vastrecht....Requiem19 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:44:
[...]
Wij gaan dit ook doen. Kost niet veel en heb je toch iets meer kans op lekker prettige waterdruk als je doucht terwijl de was draait en de kraan ergens in t huis open gaat.
Ik heb alles in een GitLab scrum board gezet en regelmatig de meest actuele zaken overgeplakt op een (fysiek) whiteboard met post-its en swimlanes.Die laatste gebruiken we 2 jaar na oplvering nog steeds voor de opkomende klussenFarmerwood schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:38:
Iemand nog een goede tip voor een tool om alle taken in het huis (na oplevering) te plannen?
Als IT'er zou ik alles in Jira kunnen mikken en issues aanmaken voor elk taakje...![]()
[Afbeelding]
Tja
Hier twee badkamers waar tegelijk gedoucht wordt (met een tienerdame, dan weet je het wel). Ik kan hierbij ook nog in de keuken tegelijkertijd warm water gebruiken zonder geschreeuw van boven. I-de-aal. Wel cw6 aansluiting, maar ik zou niet meer anders willen. De extra kosten zijn tegenwoordig per jaar een stuk lager dan ze waren.Farmerwood schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:46:
[...]
Bij twijfel dan niet doen en evt achteraf alsnog als het toch nodig blijkt.
Tegen ons zei de aannemer dat voor veruit de meeste huishoudens cw5 alleen nodig is bij een regendouche. En niet eens bij elke regendouche.
Verwijderd
Reinbouw vraagt 265,- voor dezelfde upgrade. Geen idee waarom.
Hier zie je ook een mooi overzicht:
https://www.feenstra.com/cv-ketel/info/cw-waarde/
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2020 10:30 ]
Vind het erg moeilijk een inbeelding te maken van hoe ik de muren en vloer wil icm de keuken. Heb moeite dit allemaal van papier te zien zonder in de woning zelf te staan. Ook de keuken via de leverancier van de aannemer kom ik er niet helemaal uit en volgens mij ook wat duur. (nog geen concurrerende offerte) Daarnaast is de oplevering nog erg ver weg. (q4 2021 bij geen vertraging)
Eigenlijk zit ik te denken om zo min mogelijk via de aannemer te doen en de keuken pas later te doen. Dus woning zo kaal mogelijk. Aangezien ik het huis toch moet laten stucken (wil muren sausen/spuiten) kan ik nog prima leidingen leggen/verplaatsen aangezien het toch nog een keer gestuct wordt. En heb vrienden die mij daarin willen helpen of tegen vriendenprijsje.
Hiermee creëer ik lekker tijd om te bedenken hoe en wat ik wil en bespaar ik kosten. Nadeel is dat het later klaar is en ik er later in kan. Echter dat is geen groot probleem want ik kan ergens gratis (via ouders) wonen dus geen dubbele lasten. Enige wat ik wel laat doen zijn structurele dingen die anders niet makkelijk meer gaan.
Zie ik wat over het hoofd hiermee?
Denk ook goed na over ventielen van de ventilatie. Lastig als later blijkt dat die in de weg zitten voor de nieuwe keuken.
Leidingen is een goed punt. Zal in ieder geval extra loze leiding(en) laten leggen. Heb een keuken met groot raam tot vloer dus staan tegenover elkaar en wil combieovenwand aan de ander kant. Stroom gaat volgens mij via plafond ivm vloerverwarming. inderdaad even goed over nadenken. 2 loze leidingen zijn de kosten niet.Blihi schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:12:
Leidingwerk in de vloer moet je wel al goed over nadenken. Dat is later lastig te verplaatsen in verband met vloerverwarming. Soms willen ze ook al weten waar de keuken komt omdat onder het eiland dan geen vloerverwarming gelegd wordt.
Denk ook goed na over ventielen van de ventilatie. Lastig als later blijkt dat die in de weg zitten voor de nieuwe keuken.
Zal ook even ventilatie in de gaten houden maar zit volgens mij niet in de weg. En heb geen afzuigkap aansluiting die naar buiten gaat. moet een recirculatie afzuigkap komen.
Dank voor de tips!
haha thanx. die zitten op de goeie plek!Ascension schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:56:
@Mexikola vergeet leidingwerk (warm/koud water en afvoer niet), dat gaat lastig door een loze leiding
Als ik de tekening goed lees zitten er aansluitingen op een aantal standaard plekken. Maar zal dit nog even navragen.
Alleen vielen ons twee zaken op waar ik met Googlen niet uit kom. Kan wellicht geen kwaad, maar misschien hebben jullie hiermee ervaring? Of dat het iets uitmaakt voor het beton of de wapening?
- Bij 1-2 van onze palen lijkt er een kraan overheen gereden en is de wapening redelijk geplet (bij zo'n beetje alle andere woningen steekt de wapening bijna kaarsrecht naar boven).
- Bijna alle heipalen zijn afgedekt met plastic (ervoor en erna geplaatste palen). Maar juist bij een groepje van zo'n 10 palen lijkt het afdekplastic vergeten. Hoe werkt dat plastic? Heeft het veel effect?
:strip_exif()/f/image/cCWfYbHcFXBwWQtUBKIqRqsd.jpg?f=fotoalbum_large)
Palen afgedekt met plastic (en ook bij voorste wapening iets scheef):
:strip_exif()/f/image/bMcinD63INZZaHkgHh6VqtS0.jpg?f=fotoalbum_large)
Tegen dat eerste is een simpel excuus; de bouwer zei bijna overal 'nee' op.Blihi schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:35:
[...]
Wat tegen de oorspronkelijke vraagsteller werkt, maar nu dwalen we af, is dat hij het gevraagd heeft en als antwoord: "nee" gekregen heeft. De architect kan hier dus aanvoeren dat hij weet dat zijn voorstel wel degelijk een aantasting van het ontwerp is en daarom niet zomaar uitgevoerd mag worden. Of de architect dat gaat doen is de grote vraag inderdaad. Dat is een gok die je moet nemen, evenals de gok dat de rechter het uiteindelijk met je eens gaat zijn.
Persoonlijk ben ik het met je eens dat zonnepanelen in principe roerende zaken zijn die dus geen afbreuk doen aan het onderliggende ontwerp. Ze maken het ontwerp minder zichtbaar van buitenaf, dat wel. Maar de vraag was of je de indak panelen mag verwijderen en ik denk dat juist dat niet zomaar mag, want dat tast wel het ontwerp aan. Je mag bijvoorbeeld ook screens/zonwering ophangen (tenzij daarover iets in de KAO staat of wat je doet tegen de welstandsnormen in gaat, maar dan is de gemeente aan zet).
Het nadeel is nu ook dat de architect gewaarschuwd is en wellicht juist daarom af en toe even gaat kijken.
Verder kan de architect wel meer zeggen en de bouwer zich daar bij neerleggen, dat wil nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is. Ik ben geen jurist, maar het lijkt me heel erg sterk als een architect van een 13 in een dozijn projectbouwwoning PV mag tegenhouden.
Verwijderd
Fundering is gewoon kortgezegd verticale palen in de grond, met verticale balken erop.
Uiteindelijk wordt het zoiets:

Neemt niet weg dat het slordig is. Die dikke pin in het midden is helemaal afgebroken zelfs.
Dat plasticje, geen idee. Nooit gezien, lijkt me weinig toegevoegde waarde hebben. Misschien als waarschuwing voor chauffeurs
Is dit niet uitstelgedrag? Ik zou er zo vroeg mogelijk over nadenken hoe je het precies wilt. Dan maak je het zelf makkelijker.Mexikola schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:45:
Zit even met het volgende.
Vind het erg moeilijk een inbeelding te maken van hoe ik de muren en vloer wil icm de keuken. Heb moeite dit allemaal van papier te zien zonder in de woning zelf te staan. Ook de keuken via de leverancier van de aannemer kom ik er niet helemaal uit en volgens mij ook wat duur. (nog geen concurrerende offerte) Daarnaast is de oplevering nog erg ver weg. (q4 2021 bij geen vertraging)
Eigenlijk zit ik te denken om zo min mogelijk via de aannemer te doen en de keuken pas later te doen. Dus woning zo kaal mogelijk. Aangezien ik het huis toch moet laten stucken (wil muren sausen/spuiten) kan ik nog prima leidingen leggen/verplaatsen aangezien het toch nog een keer gestuct wordt. En heb vrienden die mij daarin willen helpen of tegen vriendenprijsje.
Hiermee creëer ik lekker tijd om te bedenken hoe en wat ik wil en bespaar ik kosten. Nadeel is dat het later klaar is en ik er later in kan. Echter dat is geen groot probleem want ik kan ergens gratis (via ouders) wonen dus geen dubbele lasten. Enige wat ik wel laat doen zijn structurele dingen die anders niet makkelijk meer gaan.
Niet te druk om maken.beesting schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:41:
Met veel interesse heb ik hier al mee kunnen lezen voor en na het bestellen van onze nieuwbouwwoning. Vorige week zijn ook bij ons huis de funderingswerkzaamheden gestart. Blij mee natuurlijk!
Alleen vielen ons twee zaken op waar ik met Googlen niet uit kom. Kan wellicht geen kwaad, maar misschien hebben jullie hiermee ervaring? Of dat het iets uitmaakt voor het beton of de wapening?Omvergereden wapening heipaal (zonder plastic):
- Bij 1-2 van onze palen lijkt er een kraan overheen gereden en is de wapening redelijk geplet (bij zo'n beetje alle andere woningen steekt de wapening bijna kaarsrecht naar boven).
- Bijna alle heipalen zijn afgedekt met plastic (ervoor en erna geplaatste palen). Maar juist bij een groepje van zo'n 10 palen lijkt het afdekplastic vergeten. Hoe werkt dat plastic? Heeft het veel effect?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij willen een opleverkeuring laten doen, maar mogen vanwege Corona maar met twee personen bij de oplevering zijn. Dus mijn partner of ik kan er niet bij zijn?
Dat hoeven we toch niet te accepteren hoop ik?
Edit: iemand al iets dergelijks meegemaakt? Is dit 'normaal'?

[ Voor 14% gewijzigd door Exar op 28-10-2020 16:57 ]
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
De wapening is gewoon terug te buigen en het plastic is ter voorkoming van het uitspoelen van de toplaag door de vele regen maar doet verder niks extra voor de paal.beesting schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:41:
Met veel interesse heb ik hier al mee kunnen lezen voor en na het bestellen van onze nieuwbouwwoning. Vorige week zijn ook bij ons huis de funderingswerkzaamheden gestart. Blij mee natuurlijk!
Alleen vielen ons twee zaken op waar ik met Googlen niet uit kom. Kan wellicht geen kwaad, maar misschien hebben jullie hiermee ervaring? Of dat het iets uitmaakt voor het beton of de wapening?Omvergereden wapening heipaal (zonder plastic):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 28-10-2020 18:52 ]
Wat denk je zelf? Je hebt de laatste maanden toch niet onder een kei geleefd?Exar schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:56:
Onze nieuwbouwwoning wordt op 13 november eindelijk opgeleverd.
Wij willen een opleverkeuring laten doen, maar mogen vanwege Corona maar met twee personen bij de oplevering zijn. Dus mijn partner of ik kan er niet bij zijn?
Dat hoeven we toch niet te accepteren hoop ik?
Edit: iemand al iets dergelijks meegemaakt? Is dit 'normaal'?
Kijk anders eens wat de maatregelen zijn ter voorkoming van besmetting, ook aannemers zijn zuinig op hun personeel.
Bij ons zou er dus gewoon 1 persoon thuis blijven.
Je hebt de vooroplevering juist om dat al met 2en door het huis te lopen.
Jarenlang ijzerbuiger geweest, gewoon omdat het kan.
Dan weet je dat je wapening niet terug mag buigen en dat de buigdoorn op de foto irt de diameter niet groot genoeg isD.deJong schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:01:
[...]
Jarenlang ijzerbuiger geweest, gewoon omdat het kan.
In ieder geval is de wapening niet zo heel spannend als er geen zijdelingse krachten moeten worden opgenomen in deze situatie. Vermoed dat alle dunne staven sowieso worden afgeslepen en puur paalkopwapening zijn gezien de opgestorte ringen (Prefab balken?), ik zou me eerder drukmaken of de paalkop nog intact is als ze er met zwaar materiaal overheen zijn gerost.
[ Voor 10% gewijzigd door De Rikster op 28-10-2020 20:09 ]
We zijn eigenlijk nog niet echt aan het shoppen geweest, oplevering is eind Maart of April. Ik ben bang dat ik nu uit nervositeit alles alvast ga kopen en dan straks de leverancier me gaat pushen om te leveren (bij uitstel oplevering bijvoorbeeld).
Vloeken mag niet, wapening buigen zie ik door de vingers.De Rikster schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:07:
[...]
Dan weet je dat je wapening niet terug mag buigen en dat de buigdoorn op de foto irt de diameter niet groot genoeg is
In ieder geval is de wapening niet zo heel spannend als er geen zijdelingse krachten moeten worden opgenomen in deze situatie. Vermoed dat alle dunne staven sowieso worden afgeslepen en puur paalkopwapening zijn gezien de opgestorte ringen (Prefab balken?), ik zou me eerder drukmaken of de paalkop nog intact is als ze er met zwaar materiaal overheen zijn gerost.
Helaas is er bij ons geen sprake van een vooroplevering.W.Cor schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:37:
Zou storend zijn als je op de bouw staat en de opzichter loopt niet mee met de sleutels.
Bij ons zou er dus gewoon 1 persoon thuis blijven.
Je hebt de vooroplevering juist om dat al met 2en door het huis te lopen.
Ik snap heus wel dat ze voorzichtig willen zijn en dat we niet heel de familie mee moeten nemen, maar niet aanwezig zijn bij de oplevering van je eigen huis lijkt me erg vreemd.
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
Vandaar dat er met zulke hoge veiligheidsmarges wordt gerekend, tril je wel het beton wat je stort of ook alleen wanneer het je uitkomt?D.deJong schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:17:
[...]
Vloeken mag niet, wapening buigen zie ik door de vingers.
Ik zou wat betreft meubels niet te snel zijn met bestellen, er kunnen nog genoeg kostenposten komen. Ook kan het weer een enorm gesjouw zijn als je weer gaat verhuizen. Onze modulaire bank alleen al was 50kg per module, en dan hebben we er 4... Ben blij dat we die niet eerder gekocht hebben. Ik kocht ze toen we de sleutel hadden en de planning redelijk vast stond, en zelfs dan moest ik de vloeren boer nog pushen om de vloer af te hebben voordat de bank kwam.mister_S schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:10:
Hebben jullie misschien advies over het inkopen van vloer en dergelijke? Ik ga voor keramisch parket en PVC, die zelf (met hulp van een kenner) word gelegd. Voor bed reken ik 3 maanden, voor meubels heb ik geen idee. Hebben jullie maanden van tevoren vanalles al aangekocht met uitgestelde levering?
We zijn eigenlijk nog niet echt aan het shoppen geweest, oplevering is eind Maart of April. Ik ben bang dat ik nu uit nervositeit alles alvast ga kopen en dan straks de leverancier me gaat pushen om te leveren (bij uitstel oplevering bijvoorbeeld).
Wat betreft oplevering en Corona - wij mochten ook maar met twee mensen komen - alleen was dat in Juli en werd dat niet zo heet gegeten als opgediend, maar ik hoorde wel van de bouwer dat ze blij waren dat het weer “mocht”. Ik zou gewoon met z’n tweeën komen en dat eentje in het uiterste geval in de auto blijft wachten, dat is wat wij deden (tot bleek dat we allebei binnen mochten komen).
Maak je om mij geen zorgen, ik ben alom bekend om mijn tril-kunsten.De Rikster schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:28:
[...]
Vandaar dat er met zulke hoge veiligheidsmarges wordt gerekend, tril je wel het beton wat je stort of ook alleen wanneer het je uitkomt?
Dat is afhankelijk van je leverancier. Wij hebben duidelijk aangegeven dat we pas 3 maanden na oplevering de meubels geleverd konden hebben. Onze meubelleverancier wist dit en heeft uiteindelijk de meubels met alle plezier voor ons vast gehouden in het magazijn.
Ik hoor binnen mijn kennisenkring makkelijk levertijden van 12 weken van banken, tafels en stoelen, Dus ik zou in elk geval gaan informeren begin 2021.
Ik zou het doen. Is maar klein bedrag. We hebben in ons oude huis stadsverwarming en als ik onder de douche sta (gewone waterbesparende douche) en mijn vrouw zet de keukenkraan vol aan dan hou ik nog maar de helft van de waterdruk over, best vervelend!Gsxrrr schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:42:
[...]
Misschien. Weet wel hoe ik het ongeveer wil dus structurele dingen als bouwkundige aanpassingen stroom en leidingen gaat wel. Maar die aangesloten verkopers van de aannemer (keuken/badkamer/tuin) voelt erg geforceerd. Ook boven de prijs en proberen je het gevoel te geven het bij hun te (moeten) bestellen vanwege gemak en dat het later bij oplevering huis allerlei problemen oplevert. (duur langer voordat je erin kan, gaat lastig of is duurder)MarcoC schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:15:
[...]
Is dit niet uitstelgedrag? Ik zou er zo vroeg mogelijk over nadenken hoe je het precies wilt. Dan maak je het zelf makkelijker.
Dus ging mij er meer om die aangesloten partijen even af te wimpelen en later op te pakken zodat ik dat rustig kan doen en liever ook wanneer ik zelf de ruimtes heb gezien waar het moet komen en als ik dat zou doen ik niets over het hoofd zie.
Maar heb nog tijd zat voor bepaalde deadlines dus denk er nog even over na.
Je zal je keuken toch moeten bestellen voordat je de sleutel van je huis krijgt, anders zit je maanden te wachten.Mexikola schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:45:
Zit even met het volgende.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
[ Voor 14% gewijzigd door mister_S op 28-10-2020 22:43 ]
Mbt de wapening zie ik hier ook wat verschillende reacties. Nav wat ik online kon vinden en wat er hier aan extra info is gegeven eigen indruk is dat ze in de gestorte heipalen meerdere wapeningsstaven (?) doen waarvan ze het uitstekende deel eraf halen, maar dat in het midden 1 dikkere staaf zit en dat je normaalgesproken die middelste staaf dan verbind met de funderingsbalken. Klopt dat? En dat lijkt me lastiger als die is verbogen (laat staan afgebroken)? Daarnaast zou ik me zoals genoemd kunnen voorstellen dat het bovenste deel van het beton hierdoor een opdonder heeft gehad? Dat lijkt me ook niet bevorderlijk. (Als je een boom omver duwt dan blijft de aarde eromheen ook niet echt stabiel zitten.)
Zoals gezegd: maak me ook geen grote zorgen, wel opvallend (slordig) en nog lichte twijfel of het effect heeft op de constructie (ook al zul je daar dan vast nagenoeg nooit wat van merken omdat er grote marges zullen zijn).
Die laatste gedachte spreekt me best aan. Maar: al krijg ik de gemeente mee, dan is (het persoonlijkheidsrecht van) de architect nog steeds een risico?GeeMoney schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:53:
@kabeltjekabel vaak staat in de KAO een termijn genoemd waar je voor tekent en op sommige aspecten dus geen aanpassingen mag doen. Bij mijn vorige woning ging het om een beschermd aanzicht van de woning. Kleuren en kozijnen mochten niet gewijzigd worden voor de periode van 5 jaar. Daarna mocht het alleen als het unaniem door de stemming van de VVE zou komen. Daar stond geen termijn verder achter.
Toevallig reed ik er laatst langs en zag ik dat oude buren de voordeur een andere kleur hadden gegeven. Geen idee of dit door de VVE gegaan is trouwens maar ik geef ze groot gelijk. Wij hadden gele voordeuren en dat zag er echt niet uit. De notaris zei destijds tegen mij dat het meestal na de termijn die genoemd wordt wel losloopt tenzij je echt hele gekke dingen gaat doen natuurlijk.
Het lijkt mij dat als er expliciet iets in je KAO staat dat je het dak niet aan mag passen of het aangezicht beschermd is hier wel een termijn aan zou moeten hangen. Anders betekend het dat je in de toekomst dus nooit je woning kan verduurzamen dmv extra panelen.
Je kan anders ook gewoon dom spelen en de Gemeente eens bellen of je niet van die gevaarlijke in-dak panelen af kan en gelijk kan uitbreiden.
Voor de goede orde: Hij is niet gewaarschuwd hoor, ik heb althans niks gevraagd. Het bericht kwam pro-actief vanuit de aannemer. Maximaal 6 panelen. In dak. Bovenste strook van het dak. Zie mijn eerdere post.Blihi schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:35:
[...]
Wat tegen de oorspronkelijke vraagsteller werkt, maar nu dwalen we af, is dat hij het gevraagd heeft en als antwoord: "nee" gekregen heeft. De architect kan hier dus aanvoeren dat hij weet dat zijn voorstel wel degelijk een aantasting van het ontwerp is en daarom niet zomaar uitgevoerd mag worden. Of de architect dat gaat doen is de grote vraag inderdaad. Dat is een gok die je moet nemen, evenals de gok dat de rechter het uiteindelijk met je eens gaat zijn.
Dat is niet heel gek toch? Magazijnruimte kost ook geld en als de ondernemer de boel misschien wel een half jaar of langer voor jullie moet vasthouden, had ie er in de tussentijd drie andere bedden kunnen stallen die verkocht worden.mister_S schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:42:
ik denk dat we begin 2021 pas gaan beginnen met de jacht dan. Ik ben bij een paar beddenzaken geweest, die wilden eigenlijk graag weten tot wanneer het in hun magazijn moet staan. "Laat het maar staan tot ik het kom halen" leek geen gewilde optie.
Concept lijkt simpel maar heeft het zin en werkt het?
@JackBol voor een schappelijke prijs en als je lang onder de douche staat doen. Bij ons vroegen ze best wat geld (een douche wtw stelt niet veel voor) en we douchen best kort. Dus niet gedaan.
[ Voor 57% gewijzigd door mister_S op 29-10-2020 08:03 ]
[ Voor 17% gewijzigd door Marinos83 op 29-10-2020 09:11 ]
Interessant dat je over boiler begint. Wij hebben inderdaad een boilervat en mijn zoektocht begon bij de vraag hoelang ik kan douchen met een 300l vat.Marinos83 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:09:
Douche WTW hoef je voor de euro's (BuCa) niet te doen, maar het geeft wel comfort en is duurzaam. Comfort omdat je daarmee langer met het zelfde boilervat kunt doen indien je een warmtepomp of andere boiler gebruikt. En het is natuurlijk gewoon goed voor het klimaat dus als het kan en ze er geen bizar bedrag voor vragen zou ik het altijd meenemen.
Gebaseerd op 3 personen kom je met ruim douchen op 3x90=270l aan water (waarschijnlijk heel ruim gerekend). Dat zou dus net gaan. Een douche WTW zou daar waarschijnlijk wat extra ruimte in geven.
Wij hebben slechts 230L. Moet nog kijken of ik kan upgraden.JackBol schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:47:
[...]
Interessant dat je over boiler begint. Wij hebben inderdaad een boilervat en mijn zoektocht begon bij de vraag hoelang ik kan douchen met een 300l vat.
Gebaseerd op 3 personen kom je met ruim douchen op 3x90=270l aan water (waarschijnlijk heel ruim gerekend). Dat zou dus net gaan. Een douche WTW zou daar waarschijnlijk wat extra ruimte in geven.
Maar die 90L - is dat enkel water dat uit je boiler komt, of wordt dat gemengd met koud water? Als het 50/50 zou zijn dan heb je ineens ruim voldoende capaciteit.
Je krijgt uiteraard niet 1:1 water uit je boiler. Dan verbrand je levend. Wordt gemengd met delen koud water.JackBol schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:47:
[...]
Interessant dat je over boiler begint. Wij hebben inderdaad een boilervat en mijn zoektocht begon bij de vraag hoelang ik kan douchen met een 300l vat.
Onze project begeleider geeft hetvolgende aan:
Voorbeeld theoretische waarde:
Boiler 180 liter ca. 85% nuttige inhoud is 150 liter.
Gemiddelde douche heeft een waterverbruik van 7 liter/min van 38°C (4 l/min heet 60°C + 3 l/min koud 10°C). Totale douchetijd is dan ca. 38 minuten. Gemiddelde genomen is een douchetijd ca. 7 min per persoon.
Om een bad te vullen hebben we ca. 150 liter gemengd water nodig van 38°C
Als het bad gevuld is, blijft er nog 65 liter over voor ander gebruik zoals bv. douchen etc.
De bovengenoemde getallen zijn puur ter indicatie, als warmwater wordt gebruikt begint de warmtepomp de boiler al weer op te laden.
Ik heb het in de praktijk gemeten en je douchekop van 7liter/min is wel heel erg zuinig. Een niet-eco douchekop zit ruim boven de 13liter/min.Source90 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:00:
[...]
Je krijgt uiteraard niet 1:1 water uit je boiler. Dan verbrand je levend. Wordt gemengd met delen koud water.
Onze project begeleider geeft hetvolgende aan:
Voorbeeld theoretische waarde:
Boiler 180 liter ca. 85% nuttige inhoud is 150 liter.
Gemiddelde douche heeft een waterverbruik van 7 liter/min van 38°C (4 l/min heet 60°C + 3 l/min koud 10°C). Totale douchetijd is dan ca. 38 minuten. Gemiddelde genomen is een douchetijd ca. 7 min per persoon.
Om een bad te vullen hebben we ca. 150 liter gemengd water nodig van 38°C
Als het bad gevuld is, blijft er nog 65 liter over voor ander gebruik zoals bv. douchen etc.
De bovengenoemde getallen zijn puur ter indicatie, als warmwater wordt gebruikt begint de warmtepomp de boiler al weer op te laden.
Ik haal uit mijn boiler van 200liter totaal 330 liter warm water op 38 graden. Bij 310 liter wordt het al kouder maar is het nog aangenaam. Vanaf de 330 liter sta je koud te douchen.
Met mijn eco-douchekop (rainshower van HansGrohe a 30cm ) doet hij als 1 van de weinigen met zijn formaat slechts 10liter/minuut. Ik kan dus +- 32 minuten douchen voordat hij koud wordt.
Het tussentijds opwarmen is te verwaarlozen wat je erbij krijgt in liters. Kraan dicht en 25 minuten wachten heeft een beter effect.
Dus je douchekop is extreem zuinig in je berekening en je boiler is ook geen 60 graden maar tussen de 53 en 55 graden dus ook daar zit je berekening er iets naast.
Ik verwacht dat je dus ongeveer rekenend met 10liter/minuut zo'n 25 minuten warm kan douchen op 38 graden bij een boiler van 180liter. (dat scheelt dus even 13 minuten met de opgave vanuit je project begeleider)
PS. internet: willekeurige goedkope Grohe 16cm douchekop gebruikt minimaal 9liter/minuut gemengd.
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 29-10-2020 10:33 ]
Tijd voor een update.
Afgelopen zaterdag wezen kijken.
Ze waren nu weer een stap verder met het metselwerk en de kozijnen zitten er al in.
:strip_exif()/f/image/wtZKKdb0DsgDCjEhJV1PpJxy.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter tot onze grote verbazing constateerde wij een kleurverschil in de bakstenen van zowel ons huis als dat van de buren.
Helaas is ons dit niet eerder opgevallen omdat je nu pas de twee kleuren boven op elkaar ziet.
Het huis moet volledig uit de bovenste(!) kleur bestaan...
![]() | ![]() | ![]() |
Contact opgenomen met de uitvoerder.
Zij hadden inmiddels contact met de fabrikant van de bakstenen en geven aan dat dit door een fout in het bakproces komt.
Lang vehaal kort; Dit willen ze gaan oplossen door de stenen te laten bijkleuren door een firma uit Engeland.
Op de vraag wat er zou gebeuren als over 5 of 10 jaar de kleur weer vervaagd en de fabrikant failliet is gaf hij aan dat ze dit zullen dichttimmeren in de stukken.
Wij hebben hier geen vertrouwen in.
Iemand hier ervaring mee?
Grappig, de 1e link die ik vind met "baksteen bijkleuren" is een bedrijf uit Engeland met een Nederlandstalige pagina.Celluiar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
Tijd voor een update.
Ze waren nu weer een stap verder met het metselwerk en de kozijnen zitten er al in.
[Afbeelding]
Echter tot onze grote verbazing constateerde wij een kleurverschil in de bakstenen van zowel ons huis als dat van de buren.
Helaas is ons dit niet eerder opgevallen omdat je nu pas de twee kleuren boven op elkaar ziet.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zij hadden inmiddels contact met de fabrikant van de bakstenen en geven aan dat dit door een fout in het bakproces komt.
Lang vehaal kort; Dit willen ze gaan oplossen door de stenen te laten bijkleuren door een firma uit Engeland.
Op de vraag wat er zou gebeuren als over 5 of 10 jaar de kleur weer vervaagd en de fabrikant failliet is gaf hij aan dat ze dit zullen dichttimmeren in de stukken.
https://brickimage.com/nl/about/
PS. Met grappig bedoel ik dat ik het gevoel krijg dat jouw bouwer ook maar even een google aanslingerde toen je gebeld had.
Dank voor de cijfers! Erg praktisch! Een WTW zou dus zeker zin hebben omdat je dan minder warm water hoeft bij te mengen.GeeMoney schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:18:
[...]
Ik heb het in de praktijk gemeten en je douchekop van 7liter/min is wel heel erg zuinig. Een niet-eco douchekop zit ruim boven de 13liter/min.
Ik haal uit mijn boiler van 200liter totaal 330 liter warm water op 38 graden. Bij 310 liter wordt het al kouder maar is het nog aangenaam. Vanaf de 330 liter sta je koud te douchen.
Met mijn eco-douchekop (rainshower van HansGrohe a 30cm ) doet hij als 1 van de weinigen met zijn formaat slechts 10liter/minuut. Ik kan dus +- 32 minuten douchen voordat hij koud wordt.
Het tussentijds opwarmen is te verwaarlozen wat je erbij krijgt in liters. Kraan dicht en 25 minuten wachten heeft een beter effect.
Dus je douchekop is extreem zuinig in je berekening en je boiler is ook geen 60 graden maar tussen de 53 en 55 graden dus ook daar zit je berekening er iets naast.
Ik verwacht dat je dus ongeveer rekenend met 10liter/minuut zo'n 25 minuten warm kan douchen op 38 graden bij een boiler van 180liter. (dat scheelt dus even 13 minuten met de opgave vanuit je project begeleider)
PS. internet: willekeurige goedkope Grohe 16cm douchekop gebruikt minimaal 9liter/minuut gemengd.
Geen ervaring mee. Ziet er wel bizar uit.Celluiar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
Lang verhaal kort; Dit willen ze gaan oplossen door de stenen te laten bijkleuren door een firma uit Engeland.
Ik weet niet hoe de koopovereenkomst eruitziet en of de projectontwikkelaar je hiermee kan afschepen. Eerder was er hier iemand met meer ventilatieventielen dan voorzien; dat dat kan binnen het contract kan ik me voorstellen (technisch noodzakelijk om te voldoen aan eisen); maar hier gaat het om een esthetisch aspect, wat de metselaar ook nog eens had kunnen constateren tijdens het metselen (en de stenen vanwege de fout in het bakproces retour fabrikant hadden gekund).
Ik denk niet dat de metselaar dit zonder overleg heeft gedaan.Peacefield78 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:53:
[...]
Geen ervaring mee. Ziet er wel bizar uit.
Ik weet niet hoe de koopovereenkomst eruitziet en of de projectontwikkelaar je hiermee kan afschepen. Eerder was er hier iemand met meer ventilatieventielen dan voorzien; dat dat kan binnen het contract kan ik me voorstellen (technisch noodzakelijk om te voldoen aan eisen); maar hier gaat het om een esthetisch aspect, wat de metselaar ook nog eens had kunnen constateren tijdens het metselen (en de stenen vanwege de fout in het bakproces retour fabrikant hadden gekund).
Ik zou dit ook bij de gemeente navragen. Dit lijkt me niet conform vergunning / beeldkwaliteitsplan / welstandadvies.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Status:
- Metselwerk klaar (ze waren net bezig de steigers weg te halen)
- Dak zit erop en dicht. Zelfs de 2 schaampaneeltjes (PV) ligger er al op.
- Dekvloeren helaas net gestort, dus kon niks zien van de onderliggende vloerverwarming
- Twee man druk met de electra die erg benieuwd waren wat ik met die shitload aan loze leidingen van plan ben.
Onze eerste conclusie was eigenlijk: "Als huizen tijdens de bouw echt kleiner lijken dan ze uiteindelijk zijn, dan krijgen we echt een gigantisch huis..."
De keuken van 6.13m bij 5.70m voelt nu al als een balzaal.
Qua kwaliteit van het werk ziet het er goed uit voor zover dat nu allemaal goed te beoordelen was. Slechts 1 klein foutje gevonden ten opzichte van de tekening. Een WCD die 60 cm verkeerd zat in een slaapkamer. Maar snapte wel dat die mis gegaan was. Aan weerszijden van het bed had ik een wcd ingetekend. De 2de was ten opzichte van de eerste getekend en ze hadden hem vanaf de muur gedaan.
En ik vind het wel een beetje jammer dat die 2 pijpjes op het dak niet wat dichter bij elkaar zitten en niet recht boven elkaar. Scheelt me minstens 1 PV straks vrees ik. (Dak vol op west hier.)
Huidige afwerkingsstaat van de keuken (die dus echt als een balzaal voelt...)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Rioolontspanning kan in ieder geval veel compacter.
Die twee schaampanelen; kon je die niet laten vervallen?
Ha, nee, dat denk ik ook niet Wat ik bedoel is juist dat dit tijdens het werk niet ongemerkt is gebeurt. Ik ga er vanuit dat een metselaar dit heeft gezien en zijn baas heeft gebeld, en dat er is besloten om gewoon door te gaan.Deleon78 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:09:
[...]
Ik denk niet dat de metselaar dit zonder overleg heeft gedaan.
Aanvoer en afvoer van ventilatie mogen niet dicht bij elkaar helaas.Farmerwood schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:32:
Vanmorgen kijkmoment gehad bij ons huis.
Status:
- Dekvloeren helaas net gestort, dus kon niks zien van de onderliggende vloerverwarming
- Twee man druk met de electra die erg benieuwd waren wat ik met die shitload aan loze leidingen van plan ben.![]()
Onze eerste conclusie was eigenlijk: "Als huizen tijdens de bouw echt kleiner lijken dan ze uiteindelijk zijn, dan krijgen we echt een gigantisch huis..."
Qua kwaliteit van het werk ziet het er goed uit voor zover dat nu allemaal goed te beoordelen was. Slechts 1 klein foutje gevonden ten opzichte van de tekening. Een WCD die 60 cm verkeerd zat in een slaapkamer. Maar snapte wel dat die mis gegaan was. Aan weerszijden van het bed had ik een wcd ingetekend. De 2de was ten opzichte van de eerste getekend en ze hadden hem vanaf de muur gedaan.
En ik vind het wel een beetje jammer dat die 2 pijpjes op het dak niet wat dichter bij elkaar zitten en niet recht boven elkaar. Scheelt me minstens 1 PV straks vrees ik. (Dak vol op west hier.)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Verwijderd
Ziet er netjes uit. Ik kan me herinneren van mijn huidige woning dat het er een stuk slordiger uit zag, met allerlei losliggend bouwmateriaal.
Waarvoor dient die uitstekende plank in je keuken linksbovenin de hoek?
Mechanische ventilatie en de andere was niet helemaal goed te zien helaas, dus zou gokje zijn. De bovenste pijp komt duidelijk uit op de plek waar de MV unit ingetekend is. De andere achter het knieschot, waar ik alleen een bouwvakkersdecolleté zag toen ik naar binnen keek...kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:42:
@Farmerwood Dakdoorvoeren kun je ook verplaatsen. Waar zijn ze van? Eentje uitblaas van de ventilatie, eentje rioolontspanning? Of inlaat en uitblaas?
Rioolontspanning kan in ieder geval veel compacter.
Die twee schaampanelen; kon je die niet laten vervallen?

Dat laten vervallen kan (wettelijk) altijd, maar als ik die 2 panelen wilde laten vervallen dan verviel ook de extra groep in de MK, extra loze leiding naar boven etc etc. Die los laten aanleggen was duurder dan wat we terug krijgen...
We zijn met een 15 tal buren bezig met een inkoopactie en hopen de panelen die iedereen 'over' heeft gezamelijk te kunnen slijten. En anders heb ik 2 losse panelen met microomvormer die ik nog wel ergens kwijt kan. Op een overkapping in de tuin bv.
We hebben alleen afvoer van ventilatie, want dit project wordt opgeleverd met mechanische ventilatie met roosters in en boven de ramen.Deleon78 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:47:
[...]
Aanvoer en afvoer van ventilatie mogen niet dicht bij elkaar helaas.
Die plank was een tijdelijke fix voor een gat in de muur voor de loze leidingen naar boven. Toen ik weg ging zat er zelfs een groter gat in de muur, want ze hadden er nog een stuk uit getikt. Staat dus idd wel op het lijstje aandachtspunten voor bij de oplevering.Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:47:
@Farmerwood
Ziet er netjes uit. Ik kan me herinneren van mijn huidige woning dat het er een stuk slordiger uit zag, met allerlei losliggend bouwmateriaal.
Waarvoor dient die uitstekende plank in je keuken linksbovenin de hoek?
[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 29-10-2020 16:56 ]
De termijn ruwbouw gevels verdiepingen gereed staat binnen woningborg omschreven als metselwerk af, maar voegen nog niet. Nu hebben wij op onze verdieping verticale dakpannen i.p.v. metselwerk. Is de ruwbouw gevel dan af als de isolatie tegen de woning zit maar de verticale dakpannen er nog niet opzitten? Ik kreeg vandaag de factuur dat de ruwbouw gevel van de verdieping af is, maar er zit nog geen verticale dakpan tegenaan hier.
Dit dus. Laat ze het maar afbreken en opnieuw doen.Roadman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:49:
Zou er op staan dat ze opnieuw beginnen, met de juiste kleur steen.
De pannen vormen dan onderdeel van het dak, neem ik aan? Of is het gevelbekleding die los staat van het dak? De rest spreekt vervolgens voor zich, lijkt me.Zingo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:02:
Misschien een vraag die iemand hier kan beantwoorden:
De termijn ruwbouw gevels verdiepingen gereed staat binnen woningborg omschreven als metselwerk af, maar voegen nog niet. Nu hebben wij op onze verdieping verticale dakpannen i.p.v. metselwerk. Is de ruwbouw gevel dan af als de isolatie tegen de woning zit maar de verticale dakpannen er nog niet opzitten? Ik kreeg vandaag de factuur dat de ruwbouw gevel van de verdieping af is, maar er zit nog geen verticale dakpan tegenaan hier.
wij hebben alles wat we nodig hebben waar een levertijd op zit al gekocht (bedden, tafel, stoelen, kasten etc.) hebben een ongeveer datum aangegeven en bij sommige is het geen probleem als het later is en soms moet je dan de helft aanbetalen, maar heb nog niet gehoord dat ze aandringen op leveren. dus je zou in ieder geval kunnen gaan shoppen en het dan vragen? hebben wij ook gedaan en kreeg veel te horen dat dit wel vaker gebeurt dus eigenlijk nooit een probleem is.mister_S schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:10:
Hebben jullie misschien advies over het inkopen van vloer en dergelijke? Ik ga voor keramisch parket en PVC, die zelf (met hulp van een kenner) word gelegd. Voor bed reken ik 3 maanden, voor meubels heb ik geen idee. Hebben jullie maanden van tevoren vanalles al aangekocht met uitgestelde levering?
Mooie casa hoor! Kleuren van de steen vind ik persoonlijk ook erg mooi. Hoe lang zijn ze bij jou al bezig sinds de eerste paal en wat is de geschatte opleverdatum?Farmerwood schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:32:
Vanmorgen kijkmoment gehad bij ons huis.
Status:
- Twee man druk met de electra die erg benieuwd waren wat ik met die shitload aan loze leidingen van plan ben.![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bij ons zijn ze begonnen met het klaar maken van de bodem voor het boren van de warmtepomp, daarna kunnen de heipalen erin.
Ik heb helaas nog geen geschatte datum voor oplevering terwijl de club die mijn badkamer komt plaatsen al aangeeft dat hij tot ongeveer augustus al vol zit

Ik zou zeggen dat dit er zeker eentje is voor het persoonlijkheidrecht van de architectCelluiar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
Tijd voor een update.
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dan zal die onderste wel van de rioolontspanning zijn. Je badkamer zit er toevallig net onder met in die hoek de WC? Dakdoorvoerontspanleiding kan ook zo;Farmerwood schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:59:
[...]
Mechanische ventilatie en de andere was niet helemaal goed te zien helaas, dus zou gokje zijn. De bovenste pijp komt duidelijk uit op de plek waar de MV unit ingetekend is. De andere achter het knieschot, waar ik alleen een bouwvakkersdecolleté zag toen ik naar binnen keek...(Vergeten om later terug te komen)
Dat laten vervallen kan (wettelijk) altijd, maar als ik die 2 panelen wilde laten vervallen dan verviel ook de extra groep in de MK, extra loze leiding naar boven etc etc. Die los laten aanleggen was duurder dan wat we terug krijgen...
We zijn met een 15 tal buren bezig met een inkoopactie en hopen de panelen die iedereen 'over' heeft gezamelijk te kunnen slijten. En anders heb ik 2 losse panelen met microomvormer die ik nog wel ergens kwijt kan. Op een overkapping in de tuin bv.
[...]
We hebben alleen afvoer van ventilatie, want dit project wordt opgeleverd met mechanische ventilatie met roosters in en boven de ramen.

ontspanpan
Geen gasgestookte CV, toch?
[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-10-2020 18:00 ]
Blasphemy anno 2020!
Jou oplossing is ook zelf goed te doen na oplevering.
Dat zeg je nou, maar voor het project waar wij onze nieuwe woning gekocht hebben (en dat ergens in het tweede kwartaal van volgend jaar wordt afgerond) zijn de vergunningen al zo lang geleden aangevraagd dat we ook nog voor een gasgestookte cv-ketel konden kiezen. En het allergekste: van de 21 woningen in het projecthhebben er maar 4 voor een warmtepomp gekozen...
Zo gek is dat nietKiwi70 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:26:
[...]
Dat zeg je nou, maar voor het project waar wij onze nieuwe woning gekocht hebben (en dat ergens in het tweede kwartaal van volgend jaar wordt afgerond) zijn de vergunningen al zo lang geleden aangevraagd dat we ook nog voor een gasgestookte cv-ketel konden kiezen. En het allergekste: van de 21 woningen in het projecthhebben er maar 4 voor een warmtepomp gekozen...
Dat is helemaal niet gek als de warmtepomp optie van een absurde meerprijs voorzien was. Want laat me raden; dat zal vast wel het geval zijn geweest.Kiwi70 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:26:
[...]
Bij ons was de keuze huren of kopen. Uiteraard voor de optie tot kopen gekozen. Onder de streep 13,5k met een 200L buffervat. Je zit wel vast aan een onderhoudscontract van €40 per maand, alsnog vele malen goedkoper dan mijn huidige energielabel C woning.kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:54:
[...]
Dat is helemaal niet gek als de warmtepomp optie van een absurde meerprijs voorzien was. Want laat me raden; dat zal vast wel het geval zijn geweest.
Onder het onderhoudscontract vallen de warmtepomp, zonnepanelen en WTW.
Kunnen ze dat onderhoudscontract afdwingen dan? Ik vind het nogal wat, €40,- per maand voor iets wat net als een nieuwe auto de eerste jaren nagenoeg geen onderhoud nodig heeft behalve eens een keertje ontluchten, wat filters en met mineraalvrij water afspoelen.Kupauw schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:57:
[...]
Bij ons was de keuze huren of kopen. Uiteraard voor de optie tot kopen gekozen. Onder de streep 13,5k met een 200L buffervat. Je zit wel vast aan een onderhoudscontract van €40 per maand, alsnog vele malen goedkoper dan mijn huidige energielabel C woning.
Onder het onderhoudscontract vallen de warmtepomp, zonnepanelen en WTW.
Goed verdienmodel.
Hier was het onderhoud de eerste 2 jaar inbegrepen en ook de panelen zijn al een keer schoongemaakt. Daarna bieden ze ook een onderhoudscontract maar voorstel krijg ik pas eind volgend jaar aangezien dan de 2 jaar erop zitten. Ik ga het echter niet afnemen, dat weet ik nu al.
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 29-10-2020 19:23 ]
Inmiddels juridisch advies ingewonnen bij Eigen Huis. Ze denken dat we een goede kans maken. Een bouwer heeft het recht om een wijziging door te voeren, maar alleen indien deze echt noodzakelijk is. Dat zal in ons geval wel het geval zijn, echter mag deze wijziging dan niet ten koste gaan van de waarde van de woning, de gebruiksruimte of aanzicht van de ruimte en dat is bij ons natuurlijk wel het geval. Dat het slechts een technische ruimte betreft doet daar in principe niets aan af.Albestaz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:24:
Heeeelp, we krijgen net bericht dat de indeling van onze technische ruimte is gewijzigd (via nieuw geplaatst document in het woondossier). Daarna meteen gebeld met onze wooncoach. Kennelijk waren ze de luchtafvoerpijpen vergeten in te tekenen, maar daardoor hebben ze nu op eigen houtje besloten de complete indeling van de ruimte te wijzigen waardoor de ruimte een stuk minder praktisch wordt voor ons. Zie hieronder een plaatje met oude en nieuwe situatie.
De fout is natuurlijk al frustrerend genoeg, maar waar ik echt gepikeerd over ben is dat ze hier achter gekomen zijn, besproken hebben met de uitvoerders en toen een super onhandige "oplossing" hebben bedacht en ook meteen zo hebben geplaats. Nu het allemaal al klaar is krijgen we hier nog eens bericht over.
Zoals in de afbeelding is te zien betreft het best een grote ruimte. Wij hadden het idee om hier voorraadkasten neer te zetten en als strijkruimte te gebruiken. Je hebt zometeen nog maar betrekkelijk weinig vrije muren en een onhandig looppad in het midden van de ruimte.
Oplossingen waar ik zelf aan denk:
Smallere pijpen plaatsen zodat er tenminste nog een wasmachine naast kan (de droger kan dan eventueel bovenop). Volgens wooncoach zou dat niet passen, dat gaat ze nu opmeten. Misschien dat het met smallere pijpen wel kan (nog niet voorgelegd).
De technische ruimte laten verkleinen zodat je er alleen de apparatuur hebt staan en de ruimte daarbuiten groter wordt. Dan kun je de ruimte alsnog praktisch gebruiken. Volgens de wooncoach was dit onbespreekbaar omdat we de woning met deze indeling hebben gekocht, maar ik heb natuurlijk meteen tegengeworpen dat we technische ruimte ook met een andere indeling hebben gekocht en dat die dan kennelijk nog wel kan worden gewijzigd.
Kan iemand ons adviseren hoe we dit het beste kunnen aanpakken?
Ik mag toch hopen dat we op z'n minst enige coulance kunnen afdwingen. Uiteindelijk hebben zij de fout gemaakt en om dan ongevraagd alle aansluitingen te wijzigen (ook de extra aangevraagde stopcontacten) vind ik echt niet kunnen.
[Afbeelding]
Deze bepaling is opgenomen in de voorwaarden van het garantiecertificaat.
Eigen huis heeft ons nu een voorbeeldbrief verstrekt waarmee we de bouwer hier op kunnen wijzen. Deze brief gaat uit van herstel van de werkzaamheden. Mocht dit voor hen heel onvoordelig zijn, moeten ze je financieel compenseren.
We beraden ons nu op de vervolgstappen. We gaan waarschijnlijk een nette brief opstellen waarbij het de bedoeling is samen tot een oplossing te komen. Uiteindelijk willen we een oplossing die goed voor ons werkt, niet het onderste uit de kan of de bouwer expres tegenwerken.
Eerste jaar is inbegrepen, daarna is het opzegbaar. Als het zo ver is denk ik dat we met de “buren” (19 nieuwe woningen) samen wel eens gaan kijken wat iedereen doet.GeeMoney schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:22:
[...]
Kunnen ze dat onderhoudscontract afdwingen dan? Ik vind het nogal wat, €40,- per maand voor iets wat net als een nieuwe auto de eerste jaren nagenoeg geen onderhoud nodig heeft behalve eens een keertje ontluchten, wat filters en met mineraalvrij water afspoelen.
Goed verdienmodel.
Hier was het onderhoud de eerste 2 jaar inbegrepen en ook de panelen zijn al een keer schoongemaakt. Daarna bieden ze ook een onderhoudscontract maar voorstel krijg ik pas eind volgend jaar aangezien dan de 2 jaar erop zitten. Ik ga het echter niet afnemen, dat weet ik nu al.
Heb er nog geen ervaring mee, maar heb ze wel besteld voor onze nieuwe woning, ook om aan de 180 liter van het buffervat voldoende te hebben.JackBol schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:58:
Wat is de heersende mening over douche WTW hier?
Concept lijkt simpel maar heeft het zin en werkt het?
De verticale schijnt efficiënter te zijn, maar bij badkamer op de begane grond werkt dat niet, wij hebben de https://www.technea.nl/pr...chegoot-wtw/#omschrijving besteld. Overigens geen projectmatige nieuwbouw, maar zelfbouw.
Als dat de inlaat en uitlaat van de WTW zijn dan snap ik wel dat ze niet dichter bij elaar zitten, anders zuig je de net uitgeblazen lucht zo weer naar binnen.Farmerwood schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:32:
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2