naitsoezn schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:17:
[...]
Ik heb het slechts zijdelings gevolgd, maar is dit ook ergens bevestigd? Want ik dacht juist geruchten te hebben gehoord dat die Honda juist qua race-pace niet dezelfde performance haalt als Renault vorig jaar. En dat heeft dan minder met ruwe pk's / snelheid te maken, maar meer dat die motor niet de hele race dezelfde steady performance kan leveren. Dat de Honda gewoon nog niet zo op de top zit qua efficiëntie / samenwerking tussen de diverse onderdelen van de motor / fuel flow / etc, waar Renault dat bv beter op orde had (om nog maar te zwijgen van Ferrari en Mercedes natuurlijk). Geen idee wat waar is natuurlijk, maar heb zo snel geen bevestiging kunnen vinden van de geschatte race-pace van RBR.
Dat durf ik te betwijfelen. RBR deed het met de RB14 waarschijnlijk vrijwel allemaal in 2018.
Juist omdat de RB14 een kortere en smallere auto was dan de SF-71 of de W09, vermoed ik dat RBR wel eens met gemiddeld meer brandstof gereden kan hebben om nog een beetje bij te blijven. Het gewicht dat ze besparen door de auto korter te houden, stoppen ze dan in brandstof. Zeker Mercedes leek in 2018 wel eens met heel weinig brandstof te rijden. Bottas kwam bijvoorbeeld maar net over de finish in Canada.
Dit vermoeden werd nog eens gesterkt door Verstappen zijn inhaalrace in Rusland. Natuurlijk was de RB14 veel beter dan de "veldvulling", maar hij ging ze voorbij alsof ze stilstonden. Dat zijn dan auto's met Mercedes en Ferrari PU's. De Renault's werden al helemaal ingehaald alsof ze er niet waren. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met PU settings en niet alleen "Red Bull geeft je vleugels".
[
YouTube: ONBOARD Max Verstappen opening 3 laps of the Russian GP 2018]
Komt nog eens bij dat een RB14 een veel groter percentage van een race, gas zal geven dan een RS.18. Voor een RB14 waren veel bochten geen bochten en duurde de bochten ook korter omdat ze met hogere snelheden door die bochten gaan en sneller op het gas. Dat is een effect van downforce en dat is iets wat Andy Cowell (hoofd warpdrive ontwikkeling) heel goed heeft uitgelegd in 2017.
We hebben het hier over de auto die tijd goedmaakte op de Mercedessen en Ferrari's in bochten. Dat heeft absoluut wat te maken met later remmen en eerder gas geven. Die RB14 zal waarschijnlijk meer verbranden ongeacht welke PU in een race. Anders kan je niet doen wat RBR steeds laat zien.
Ik vermoed ook dat dit een van de redenen is waarom de PU's, maar ook de versnellingsbakken het begaven. Als je een groter percentage van een ronde bezig bent met gas geven en schakelen, dan heb je simpelweg meer slijtage dan welk ander team. Renault liegt ook altijd dat ze barsten over dingen zoals "nieuw concept". Het gaat er bij mij wat moeilijk in dat de Renault PU in 2016 zowaar werkte en in 2017 toen downforce flink toenam, het weer een waardeloos onding was. De PU's moesten een groter percentage van een ronde gas geven en ik denk dat dit een van de problemen was waar Renault tegenaan liep. Natuurlijk nog veel erger met RBR dan met hun eigen team.
Het helpt ook niet dat RBR haar tweede coureur de racesims voor donderdag en vrijdag heeft verpest door de auto helemaal te slopen. RBR heeft eigenlijk niet echt een goede racesim neergezet. Wat voor data we hebben zou erop wijzen dat ze potentieel langzamer zijn dan STR. Nee, dat denk ik toch niet.
[
Voor 10% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 06-03-2019 12:01
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.