Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 121 Laatste
Acties:
  • 579.417 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-06 07:49

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Zijn allemaal pomp koppelingen nu ik van het bestaan weet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:34
thido schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:31:
Met enige regelmaat kom je op facebook, nu.nl of andere media berichten over warmtepompen tegen. Zo ook vandaag uit de hoek van vereniging eigen huis. Het betreft ditmaal een link naar hun forum waarbij de stilste pompen worden benoemd. De reacties die daar dan op gegeven worden varieren van briljant tot belachelijk en alles daartussen in. Kan er altijd hartelijk om lachen in ieder geval. Voorbeeldje van zojuist: "Als mijn buren zo'n nutteloos ding in de tuin zetten, klaag ik ze aan wegens ernstige verstoring van mijn woongenot! Echt meeste domme nutteloze ding ooit!"

Het leeft nog niet echt die warmtepompen haha.
Kon me niet inhouden en heb gereageerd.... O-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:32
Aziraphale schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:57:
[...]

Niet doen, is slecht voor je hart.
Aan de reacties kun je al lezen dat het om een stel hersenloze primaten gaat, daarop reageren heeft dan ook 0,0% zin :P

De gemiddelde leeftijd ligt daar aanzienlijk hoger als het gemiddelde IQ.

p.s. nu weet ik wel hoe je eruit ziet, ervan uit gaande dat jij E.M. bent :P ;) :o >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 14-05-2019 16:17 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Grolsch schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:16:
[...]

Niet doen, is slecht voor je hart.
Aan de reacties kun je al lezen dat het om een stel hersenloze primaten gaat, daarop reageren heeft dan ook 0,0% zin :P

De gemiddelde leeftijd ligt daar aanzienlijk hoger als het gemiddelde IQ.

p.s. nu weet ik wel hoe je eruit ziet, ervan uit gaande dat jij E.M. bent :P ;) :o >:)
:+ :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:46

thido

Tilburg

Aziraphale schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:57:
[...]

@Ramon_1984 Ik zie dat er nog een Tweakers forumganger heeft gereageerd ;-)
Dylantje2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 07:11:
[...]
Heb je de link mss ben wel eens benieuwd
Op facebook de pagina van vereniging eigen huis opzoeken, daar staat het bericht (en de reacties erop).

[ Voor 34% gewijzigd door thido op 14-05-2019 16:51 ]

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Vincm schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:34:
[...]

Mooi weer!

Ik vroeg me af of het zin heeft om toe te voegen wat het continuverbruik is van iedereen gerekend over de hele maand om te normaliseren dat iedereen voor verschillende tijden verwarmt.

De achterliggende gedachte is dat sommige mensen verwarmen 24/7 op laag vermogen, andere mensen in kortere periodes op hoger vermogen. Wij verwarmen alleen overdag tot ergens in de avond (tijdstip even vergeten) maar ook op laag vermogen omdat onze woning als het goed is een lagere warmtevraag heeft dan gemiddeld door WTW-ventilatie. Voor januari had ik uitgerekend dat we 488 / 744 uur = 655 Watt continuverbruik om de woning warm te houden. Voor april is dat 'slechts' 98 kWh / 720 uur = 136 Watt continuverbruik.

Het zegt m.i. iets over de performance van je woning (warmtebehoefte, isolatie, etc) al dan niet samenhangend met de andere parameters die in het overzicht staan zoals aanvoertemperatuur. Als we ook voor alle woningen het vloeroppervlakte weten, weten we ook de daadwerkelijke warmtebehoefte per vierkante meter (en valideer je eigenlijk ook de rekentools voor warmtevragen in de koudste periodes)?

Of schiet ik te ver door en hebben we eigenlijk weinig aan deze info?

@Dylantje2 hoe krijg je die COP voor elkaar? Is er iets speciaals aan jouw set-up?
Dan kom je weer in de discussie over nachtverlaging. de COP zal c.a 20% beter zijn als je op deellast draait. Dat verstoort het plaatje als je terugrekent naar vollast continue vermogen.
de woningen zijn zo verschillend dat we gekoezen hebben om ons te beperken tot de WP alleen. Wel interssant is hoeveel er wordt bij gestookt (elektrisch of aardgas) en daarmee de dekkinggraad van de WP bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:04
thido schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:49:
[...]

@Ramon_1984 Ik zie dat er nog een Tweakers forumganger heeft gereageerd ;-)

[...]

Op facebook de pagina van vereniging eigen huis opzoeken, daar staat het bericht (en de reacties erop).
Ja klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Het is eigenlijk wel heel erg triest dat er zoveel onzin over warmtepompen verkocht wordt. Als je de reacties daar ook weer ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:43
Wat wordt tegenwoordig gebruikt voor het afdichten van koppelingen en appendages?

Hier is veel hennep gebruikt, en dat blijft eigenlijk altijd wat zweten... Nu de waterdruk oploopt tot 2 bar op de zolder omdat de zonneboiler lekker warm wordt, verschijnt er zelfs een druppel en zie wat roestvorming... :-(

Is hennep nog van deze tijd of is er anders/beters?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Aziraphale schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:46:
[...]

Het is eigenlijk wel heel erg triest dat er zoveel onzin over warmtepompen verkocht wordt. Als je de reacties daar ook weer ziet...
Dat soort onzin wordt altijd uitgespuugd op alle nieuwigheden... elektrische auto's, hybrides, webwinkels, internet, mobiele telefoons, kleurentelevisies, benzineauto's, isolatie, fietsen...
alleen zijn er nu wel heel veel platforms om gal te spuien.

Maar goed, zij komen zichzelf vanzelf wel tegen.... En anders betalen ze er wel voor. Iemand moet toch de klassieke bedrijven in leven houden?
Fullpower schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:13:
Wat wordt tegenwoordig gebruikt voor het afdichten van koppelingen en appendages?

Hier is veel hennep gebruikt, en dat blijft eigenlijk altijd wat zweten... Nu de waterdruk oploopt tot 2 bar op de zolder omdat de zonneboiler lekker warm wordt, verschijnt er zelfs een druppel en zie wat roestvorming... :-(

Volgens een paar loodgieters die hier langs zijn geweest wordt hennep niet meer aangeraden. Ze gebruiken nu loctite. Aan de andere kant, de leidingen van mijn zonneboiler van een jaar oud is met hennep gekoppeld.

[ Voor 34% gewijzigd door kmf op 14-05-2019 19:18 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25

Hennep is volgens mij niet echt de bedoeling meer. Ik heb fiber seal gebruikt (tegenhanger van teflon tape).
Je hebt ook vloeibare afdichtingen van bijv. loctite volgens mij. Daar hoor ik ook wel goeie verhalen over in het WPB topic.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:27:
[...]

Hennep is volgens mij niet echt de bedoeling meer. Ik heb fiber seal gebruikt (tegenhanger van teflon tape).
Je hebt ook vloeibare afdichtingen van bijv. O volgens mij. Daar hoor ik ook wel goeie verhalen over in het WPB topic.
Loctite 55 voor drinkwater, slechte (lossere) passingen en koppelingen die op een bepaalde hoek moeten worden aangedraaid. Overige kun je met vloeibare 755 doen. Supermakkelijk monteren, als t los moet (zeker bij >3/4”) wel wat meer werk, qua kracht en schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:04
Aziraphale schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:46:
[...]

Jep, het is nou eenmaal zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Wat is een normale prijs voor het installeren van een warmtepomp? Heb een offerte voor een remeha split 4,5KW met buffervat (40L) en tapwater boiler (200L) voor 9K en voor een Panasonic all in one J serie 3Kw met buffervat 50L voor 10K.
Zijn dat normale prijzen? Die Panasonic is online 5500 euro. Installatie is toch geen 5000 euro werk?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
Vantage92 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:35:
Wat is een normale prijs voor het installeren van een warmtepomp? Heb een offerte voor een remeha split 4,5KW met buffervat (40L) en tapwater boiler (200L) voor 9K en voor een Panasonic all in one J serie 3Kw met buffervat 50L voor 10K.
Zijn dat normale prijzen? Die Panasonic is online 5500 euro. Installatie is toch geen 5000 euro werk?
Hangt af van de verbouwing die moet plaatsvinden.
Zonder ook maar iets van de situatie gezien te hebben denk ik er wel onder te kunnen leveren en installeren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
@koevlaas2 Er hoeft letterlijk niks verbouwd te worden. CV en elektra leidingen liggen er, mantelbuis aanwezig. Buitenunit komt aan de andere kant van de muur.
Gaat om nieuwbouw woning in Vechtdal, Overijssel. Stuur maar DM als je ziet zitten!

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:24:

Dan ben je goed bezig, echt. Alleen ik peins er niet meer over.
Nu weer aan het brainstormen over een dikke Western warmtepomp, 107kW
Buiten hoor je nagenoeg niets, draait geweldig mooi rustig.
Maar binnen, een herrie..... En staat helemaal geplaatst volgens opgave fabrikant en constructeur.
Ben in Amsterdam een 9 kW aan het installeren, die staat ook op het houten dak, ik zal extra oren open zetten als deze gaat draaien maar volgens mij valt het erg mee.

Wellicht bij utiliteits gebouwen 10x een Panasonic monoblock parallel :9~ is dan ook 10x subsidie

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:58
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 23:34:
[...]

Wellicht bij utiliteits gebouwen 10x een Panasonic monoblock parallel :9~ is dan ook 10x subsidie
Hoe werkt dat dan, in parallel. Gaat de eerste dan niet hard blazen en doet de laatste helemaal niks? Of zit er een 'parallel' functie op?
Meer uit interesse dan dat ik 't zelf ga installeren overigens :9

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Eigenlijk is een parallelsysteem niet eens zo gek. 1 reserve welke extra vermogen kan leveren op die paar dagen in het jaar dat het nodig is. 2 kleine monoblokken ipv 1 grote komt toch op hetzelfde neer qua oppervlak.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 23:34:
[...]

Ben in Amsterdam een 9 kW aan het installeren, die staat ook op het houten dak, ik zal extra oren open zetten als deze gaat draaien maar volgens mij valt het erg mee.

Nou...geen cascade opstelling aub. Kost veel meer dan één grote machine... Afschrijving, onderhoud en installatie is veel duurder. Die Panasonics zijn niet gemaakt om 6000 uur per jaar te draaien en dat zeker 15 jaar lang. En subsidie mag geen keuze zijn om een mindere installatie te bouwen ;) imo

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 22:07

hrt

Hennep in combinatie met (fitter) kit, mits de hennep goed word aangebracht, is 100% dicht! (ook niet "zweten")
Gebruik het al 43 jaar. :-p

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Loctite 55 is een redelijke opvolger van hennep en fitterskit.
@Fullpower maar als je hennep verbinding lekt, dan heb je het echt verkeerd aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:43
Oxellaar schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:39:
Loctite 55 is een redelijke opvolger van hennep en fitterskit.
@Fullpower maar als je hennep verbinding lekt, dan heb je het echt verkeerd aangebracht.
Ik heb de WP niet zelf geplaatst en aangesloten...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-06 07:26
Oxellaar schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:46:
[...]

Nou...geen cascade opstelling aub. Kost veel meer dan één grote machine... Afschrijving, onderhoud en installatie is veel duurder. Die Panasonics zijn niet gemaakt om 6000 uur per jaar te draaien en dat zeker 15 jaar lang. En subsidie mag geen keuze zijn om een mindere installatie te bouwen ;) imo
Hoezo 6000 uur per jaar draaien. Als je een cascadesysteem goed ontwerpt, zorg je er voor, dat de basismachine (die dus de eerste kW's levert, niet steeds dezelfde is, maar dat na x uur, de prioriteitsvolgorde wijzigt.
Als je meerdere WP's in een cascade hebt, laat je hun functie als het ware "doorschuiven". Dus ook als je 6 of 8 machines hebt, is er niet één met heel veel draaiuren en één met heel weinig, maar na verloop van tijd allemaal ongeveer even veel.
De subsidie maakt dit nu misschien wel aantrekkelijk, maar als in de toekomst de subsidie verdwenen is wordt het wel erg duur om dan veel kleinere WP's te kopen ipv één grotere.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
[...]

Hitachi denkt daar toch iets genuanceerder over, die 6.000 uur bedoel ik.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lw4rjeaf.51.31.png

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zwerius schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:24:
[...]

Hoezo 6000 uur per jaar draaien. Als je een cascadesysteem goed ontwerpt, zorg je er voor, dat de basismachine (die dus de eerste kW's levert, niet steeds dezelfde is, maar dat na x uur, de prioriteitsvolgorde wijzigt.
Als je meerdere WP's in een cascade hebt, laat je hun functie als het ware "doorschuiven". Dus ook als je 6 of 8 machines hebt, is er niet één met heel veel draaiuren en één met heel weinig, maar na verloop van tijd allemaal ongeveer even veel.
De subsidie maakt dit nu misschien wel aantrekkelijk, maar als in de toekomst de subsidie verdwenen is wordt het wel erg duur om dan veel kleinere WP's te kopen ipv één grotere.
Ja...logisch, wat jij opsomt noemen ze een cascaderegeling ;) Maar dat veranderd niks aan de kosten van cascade.
In theorie is cascade goedkoper, maar in de praktijk vaak duurder.
Het is storingsgevoelig, storingen worden vaak niet direct verholpen...want we hebben backup.
Een machine in storing schrijft heel duur af en dat kan rustig een paar maanden stilstand zijn.
Want over 4 maanden komen ze voor het onderhoud.... Maar in die 4 maanden moet de rest harder werken en schrijven dus harder af en de gene die stilstaat schrijft nog harder af. Die maakt geen draaiuren, maar zal toch gelijktijdig vervangen worden en dus met minder draaiuren naar het schroot gaan.
Sowieso...tegen het einde lopen de onderhoudskosten steeds hoger op, een fan hier een exp vent daar een hele machine ff tussendoor...
Totdat iemand budget aan gaat vragen en na een poos alles vervangen word. En dan gaat ook die ene die tussendoor vervangen was en nog lang niet afgeschreven was naar het schroot.
Zo gaat het eigenlijk altijd in de praktijk met grote cascadesystemen van veel kleine toestellen.
Cascade maakt bedrijfszeker, maar is hartstikke duur.

En een warmtepomp draait in bij utiliteit zomer en winter, voor een pand wat 24/7 behoefte heeft.
Als er nagenoeg altijd tussen de 30 en 110kW vraag is...warm of koud
Waarom dan moeilijk doen met een rij machines als één dat ook kan? En die kost nog geen 20K....
Diff_Angle schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:53:
[...]

Hitachi denkt daar toch iets genuanceerder over, die 6.000 uur bedoel ik.
[Afbeelding]
Zie jij daar staan wat Hitachi denkt? Ik niet hoor, zou je eens moeten navragen.
Of ze 6000uur/jaar en 15 jaar als normaal gebruik/levensverwachting zien.
Geeft ook niet, want niemand heeft dat thuis nodig.
En ik wil ook niet zeggen dat niet één machine dat haalt die bedoeld is voor de consumenten markt.
Maar er zit wel degelijk verschil tussen utiliteit en consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Oxellaar schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:21:
[...]

Zie jij daar staan wat Hitachi denkt? Ik niet hoor, zou je eens moeten navragen.
Of ze 6000uur/jaar en 15 jaar als normaal gebruik/levensverwachting zien.
Geeft ook niet, want niemand heeft dat thuis nodig.
En ik wil ook niet zeggen dat niet één machine dat haalt die bedoeld is voor de consumenten markt.
Maar er zit wel degelijk verschil tussen utiliteit en consumenten.
5kW warmtevraag gedekt door een 5kW warmtepomp. Precies de passende pomp voor het warmteverlies in het Nederlandse klimaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/15qs1r1ux.27.09.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:36

ThaDude

Hang Loose

Vandaag installateur op bezoek gehad. Deze gaat een offerte voor de Hitachi maken, we gaan het meemaken..

Nog wel iets dat me opviel is dat hij het over een buffervat had. Op zich snap ik dat. Maar hij zei dat het buffervat continu op temperatuur moet worden gehouden.. Klopt dit? Zo in de zomer lijkt me dat een beetje een gekke situatie toch? Hoe regelen jullie dit?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Je kan ze afwisselen, net zoals skeelerwielen en alleen het volledige tiental inschakelen als het nodig is.
Ook onderhoud/vervangen kan 'hot' de overige draaien door.

6000 uur, ik denk dat sommige WAR-draaiers aardig in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Diff_Angle schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:29:
[...]

5kW warmtevraag gedekt door een 5kW warmtepomp. Precies de passende pomp voor het warmteverlies in het Nederlandse klimaat:
[Afbeelding]
Dat is wel iets te kort door de bocht, want:
  • Levert die 5 kW warmtepomp dat vermogen ook bij de temperatuur waarbij dat nodig is (veel leverancier geven het nominale vermogen bij +7 op, terwijl juist het max vermogen bij -10 interessant is...)
  • Moet die WP ook SWW maken?
  • Hoeveel tijd is die WP kwijt aan defrosts?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Andrehj schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:47:
[...]

Dat is wel iets te kort door de bocht, want:
  • Levert die 5 kW warmtepomp dat vermogen ook bij de temperatuur waarbij dat nodig is (veel leverancier geven het nominale vermogen bij +7 op, terwijl juist het max vermogen bij -10 interessant is...)
  • Moet die WP ook SWW maken?
  • Hoeveel tijd is die WP kwijt aan defrosts?
De 5kW WP in het voorbeeld kan incl. element 7kW leveren, per 1kW wordt er bijgeschakeld al naar gelang v.d. omstandigheden, uit het deel wat "Electrisch verwarmer werkgebied" valt te destilleren dat er 19 uur a 1kW is verbruikt bij buitenT lager dan -7C, het Tbivalent punt.
Dit gaat uitsluitend over verwarmen, SWW wordt in dit geval geacht door een WP-Boiler oid gedaan te worden. 7kW t.o.v. max behoefte van 5kW dan mogen defrosts in verhouding (7-5)/5=40% over, geen probleem zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Diff_Angle op 15-05-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Diff_Angle schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:29:
[...]

[Afbeelding]
Ja....mooi
Maar daar heb ik het niet over
koevlaas2 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:43:
[...]

Je kan ze afwisselen, net zoals skeelerwielen en alleen het volledige tiental inschakelen als het nodig is.
Ook onderhoud/vervangen kan 'hot' de overige draaien door.

6000 uur, ik denk dat sommige WAR-draaiers aardig in de buurt komen.
Ja, weet ik, cascade heeft ook voordelen.
Maar het is veel duurder dan één grote machine over de volledige levensduur.

En die 6000uur...dat is het minimale he, vanaf. Reken maar verwarmen en koelen...wie koelt er hier vanaf ...vandaag tot in het najaar... om dan nagenoeg direct weer te gaan verwarmen. Helemaal niemand

[ Voor 48% gewijzigd door Oxellaar op 15-05-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:29:
[...]

En die 6000uur...dat is het minimale he, vanaf. Reken maar verwarmen en koelen...wie koelt er hier vanaf ...vandaag tot in het najaar... om dan nagenoeg direct weer te gaan verwarmen. Helemaal niemand
Doet de utiliteit dit dan wel ? Met ventilatie kan je ook veel doen, scheelt een hoop stroom als hier meer op ingezet word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:48:
[...]

Doet de utiliteit dit dan wel ? Met ventilatie kan je ook veel doen, scheelt een hoop stroom als hier meer op ingezet word.
Zekerwel, alle word ingezet om de temperatuur binnen omlaag te krijgen. Maar opwarming in druk bezette panden is een feit waar je weinig tegen doet dan simpelweg koelen.
Ventilatie is goed geregeld, alleen met buitenlucht kun je haast niet koelen. Wel iets natuurlijk, maar reken je niet rijk.
Hoeveelheden moeten omhoog, kanalen vergroot....en die zijn al enorm, om met "warme" buitenlucht te koelen. Ruimtegebrek en geluidsoverlast worden dan een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:37
Vond net de Remeha variant op de @koevlaas2 formule (https://www.remeha.nl/-/m...eguide-warmtepompen.pdf):

De vuistregel voor een all-electric toepassing is als volgt:
1. Vraag het gas jaarverbruik op m3/jaar.
2. Verminder dit met 100m3/persoon (aantal gezinsleden) voor warm tapwater.
3. Deel het resterende gasverbruik door 200 en vermenigvuldig dit met 0,8.
4. Kies een warmtepomp met een capaciteit aan de bovenkant bij een buitentemperatuur van -10°C

Als ik het vergelijk komen zij op 82.5% van het vermogen van de @koevlaas2 formule. Opvallend laag voor een leverancier van warmtepompen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
JP12 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:23:
Vond net de Remeha variant op de @koevlaas2 formule (https://www.remeha.nl/-/m...eguide-warmtepompen.pdf):

4. Kies een warmtepomp met een capaciteit aan de bovenkant bij een buitentemperatuur van -10°C

Als ik het vergelijk komen zij op 82.5% van het vermogen van de @koevlaas2 formule. Opvallend laag voor een leverancier van warmtepompen lijkt me?
Ik heb onlangs een WP van 4 kW in een jaren 70 hoekhuis geïnstalleerd, dat is en goede test want ik denk namelijk dat op de koudste dag problemen zullen ontstaan.
De installatie was berekend, verkocht en geleverd door een andere partij, ik heb 'm slechts geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20
koevlaas2 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:31:
[...]

Ik heb onlangs een WP van 4 kW in een jaren 70 hoekhuis geïnstalleerd, dat is en goede test want ik denk namelijk dat op de koudste dag problemen zullen ontstaan.
De installatie was berekend, verkocht en geleverd door een andere partij, ik heb 'm slechts geïnstalleerd.
Ik denk dat je die eigenaar goed in de gaten wilt houden het eerst volgend jaar, en "wij" willen er dan ook graag meer over horen... 8)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 09:35

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Hadden ze niet gewoon door 250 kunnen delen? :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-06 07:49

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Rimco schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:29:
[...]

Net als veel bij Remeha, niet logisch genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Welke warmtepompen fabrikant/leverancier heeft Remeha onlangs ook al weer overgenomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Techneco, van de Elga's en Loria's.
Trouwens, komt die factor 0.8 niet uit die factor die men soms gebruikt om een kleinere WP toe te kunnen passen, waarbij men er dan vanuit gaat dat de rest elektrisch wordt bijgestookt?

[ Voor 72% gewijzigd door Andrehj op 16-05-2019 13:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:50:
Techneco, van de Elga's en Loria's.
Trouwens, komt die factor 0.8 niet uit die factor die men soms gebruikt om een kleinere WP toe te kunnen passen, waarbij men er dan vanuit gaat dat de rest elektrisch wordt bijgestookt?
Betafactor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben een totale leek wat betreft warmtepompen. Ik ben mij aan het verdiepen om te kijken of het voor onze situatie interessant is.

Info:
Sinds een klein maandje liggen er hier zonnepanelen op het dak. Dankzij medetweakers heb ik het aangedurfd om zelf een set samen te stellen en de montage zelf te doen (platdak, elektra wel uitgebesteed).
Mede hierdoor heb ik gekozen om het dak direct vol te leggen, waardoor er een overschot is van naar schatting 1500-2000kWh.

Graag zou ik dit overschot willen inzetten om mijn gasverbruik te verlagen:
- Huis uit 2000, isolatie redelijk ok, maar niet optimaal (overal serre is slecht geisoleerd, maar vanuit de woonkamer is het warmteverlies minimaal)
- Begane grond (uitgezonderd serre) heeft vloerverwarming als hoofdverwarming, geen radiatoren aanwezig. Vloerverwarming is overigens vorige geplaatst
- Boven hebben de vorige bewoners in 2 slaapkamers een aantal jaar geleden nieuwe radiatoren opgehangen. De overige kamers hebben denk ik nog de originele radiatoren uit 2000
- CV-ketel is een paar jaar oud
- Huidige gasverbruik is ong 1500m3. Hierbij stoken wij puur om beneden de gewenste temperatuur te krijgen. Boven 'lift' dan mee.

Is hiermee een L/W warmtepomp de beste optie?

Gezien de CV-ketel nog redelijk nieuw is, leek het mij het beste (ookwel goedkoopste) om een hybride te plaatsen. Ik zie dat de Elga een populair model is en heb hier een aantal vragen over. Ik ben met name geïnteresseerd in jullie ervaringen. Op het moment dat ketel er mee op houdt wil ik dan helemaal van het gas af

1. Ik zie bij CVtotaal dat een Elga inc montage 4300,- kost (2600,- met subsidie). Is dit een goede prijs en heeft iemand ervaring met deze partij of anders goede aanraders?
2. Ik vraag mij af hoeveel kWh een Elga per jaar verbruikt. Als ik in de openingspost kijk, zie ik bij Tomexergie dat hij op zo'n 3000kWh per jaar zit, terwijl de eerst volgende Elga's rond 1200-1300 zitten. Wat is de reden van dit grote verschil? Komt het doordat de ene Elga zo wordt ingesteld dat deze op een lagere temperatuur ook blijft door werken?
3. Wat is jullie ervaring met de geluidsproductie? De binnenunit zou naast de CV-ketel op zolder komen. De zolder is 1 open ruimte en is bij de trap afgesloten met een deur. Horen jullie de warmtepomp op een verdieping lager (of hoger)? Zo ja, is dit vergelijkbaar met een 'traditonele' CV?
4. De buitenunit komt ook op zolder, maar dan op het balkon. Hoe ervaren jullie het geluid als deze in werking is? Hoor je dit binnen of in de tuin/op straat? Het is overigens een klein balkonnetje waar hooguit de was kan worden opgehangen. Wij zelf en ook de buren zitten hier nooit.

Als jullie alternatieven voor de Elga aanraden dan sta ik hier natuurlijk voor open :)

Er komen vast nog wel wat meer vragen naar boven, maar dit zijn wel de belangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
SubSun schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:18:
Ik ben een totale leek wat betreft warmtepompen. Ik ben mij aan het verdiepen om te kijken of het voor onze situatie interessant is.

Info:
Sinds een klein maandje liggen er hier zonnepanelen op het dak. Dankzij medetweakers heb ik het aangedurfd om zelf een set samen te stellen en de montage zelf te doen (platdak, elektra wel uitgebesteed).
Mede hierdoor heb ik gekozen om het dak direct vol te leggen, waardoor er een overschot is van naar schatting 1500-2000kWh.

- Huis uit 2000, isolatie redelijk ok, maar niet optimaal (overal serre is slecht geisoleerd, maar vanuit de woonkamer is het warmteverlies minimaal)
- Begane grond (uitgezonderd serre) heeft vloerverwarming als hoofdverwarming, geen radiatoren aanwezig. Vloerverwarming is overigens vorige geplaatst
- Boven hebben de vorige bewoners in 2 slaapkamers een aantal jaar geleden nieuwe radiatoren opgehangen. De overige kamers hebben denk ik nog de originele radiatoren uit 2000
- Huidige gasverbruik is ong 1500m3. Hierbij stoken wij puur om beneden de gewenste temperatuur te krijgen. Boven 'lift' dan mee.

Gezien de CV-ketel nog redelijk nieuw is, leek het mij het beste (ookwel goedkoopste) om een hybride te plaatsen. Ik zie dat de Elga een populair model is en heb hier een aantal vragen over. Ik ben met name geïnteresseerd in jullie ervaringen. Op het moment dat ketel er mee op houdt wil ik dan helemaal van het gas af

1. Ik zie bij CVtotaal dat een Elga inc montage 4300,- kost (2600,- met subsidie). Is dit een goede prijs en heeft iemand ervaring met deze partij of anders goede aanraders?
2. Ik vraag mij af hoeveel kWh een Elga per jaar verbruikt. Als ik in de openingspost kijk, zie ik bij Tomexergie dat hij op zo'n 3000kWh per jaar zit, terwijl de eerst volgende Elga's rond 1200-1300 zitten. Wat is de reden van dit grote verschil? Komt het doordat de ene Elga zo wordt ingesteld dat deze op een lagere temperatuur ook blijft door werken?
3. Wat is jullie ervaring met de geluidsproductie? De binnenunit zou naast de CV-ketel op zolder komen. De zolder is 1 open ruimte en is bij de trap afgesloten met een deur. Horen jullie de warmtepomp op een verdieping lager (of hoger)? Zo ja, is dit vergelijkbaar met een 'traditonele' CV?
4. De buitenunit komt ook op zolder, maar dan op het balkon. Hoe ervaren jullie het geluid als deze in werking is? Hoor je dit binnen of in de tuin/op straat? Het is overigens een klein balkonnetje waar hooguit de was kan worden opgehangen. Wij zelf en ook de buren zitten hier nooit.

Als jullie alternatieven voor de Elga aanraden dan sta ik hier natuurlijk voor open :)

Er komen vast nog wel wat meer vragen naar boven, maar dit zijn wel de belangrijkste.
Met 1500m3 gas niet aan een ELGA beginnen, koop dan direct de juiste warmtepomp die ook het douchewater kan maken. Anders krijg je later spijt dat je de ELGA genomen hebt want die is leuk maar voor jouw situatie niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

Info:

Ik zou niet voor een Elga gaan, en ook niet voor een hybride opstelling.
Gezien je PV ervaring geef je al aan een DHZ'er te zijn, ga gewoon WP only.

1500*8/1650=7,27,dus een WP van 7KW á 8KW nodig
Waarom verbruikt de ene woning 5000m3 gas, en de andere 800m3 :? Juist, omdat de warmteverliezen anders zijn.

Groffe vuistregel, elke m3 gas die je vervangt met een WP kost je 2kWh aan stroom.
De binnenunit maakt helemaal geen geluid, er draait alleen een waterpomp. Je CV ketel maakt (aanzienlijk) meer geluid

Geluid is en blijft subjectief, ga eens luisteren bij andere (GoT) gebruikers.
Welke regio kom je :? In Twente ben je van harte welkom.

Vraag de meeste Elga gebruikers maar naar hun mening. Ik denk dat de meesten zeggen "Als ik nu opnieuw moest kiezen ging ik WP only, en dan geen ELGA".

Als je goedkoop klaar wil zijn:

Importeer zelf een WP (Panasonic en Mitsubishi zijn populair in dit topic) en ontvang subsidie.
Importeer zelf een WP boiler (en ontvang nogmaals subsidie.

Sluit het zelf aan, en je bent gasloos voor weinig :P

Je moet alleen wel een aantal keuze's maken zoals monoblock of split, en wat je met je SWW gaat doen.

Lees voor de gein eens de 7 topics door, en jij hebt er ook verstand van :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Rimco schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:29:
[...]

Ik kan me vergissen, maar 160 lijkt me beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Chip2710 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Hoe ziet zo een microbellen afscheider er uit, merk, type?
Ik heb dus last van lucht in het systeem, alleen hoorbaar bij de pomp tijdens de WW productie. (hogere temp.
dan tijdens de CV)
Zou dit de oplossing zijn? :*)
Microbellen afscheider, daar pak je een Spirovent voor. De meeste andere merken verkopen gewoon automatische ontluchters, maar dat is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Info:

De meeste ooit zo begonnen..
een WPBoiler voor Warmwater en een WP voor cv.
Kan makkelijk met ene huis uit 2000, mijne uit 1992...
En lees de topics door en je zult merken dat een beetje handig zijn veel geld op kan leveren en hier vind je heeeel veeel hulp..:

WP met boodschappenlijsten enz
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1867951/0

Wp boiler met lijstjes:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799/0

Met zelf doen en subsidie...
ergens rondt de 4K mogelijk....

Vragen mag :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:23
@SubSun
Als je alles hebt gelezen over warmtepompen en je besluit om gasloos te gaan lees dan ook deze even door:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:02
Oxellaar schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:15:
[...]

Microbellen afscheider, daar pak je een Spirovent voor. De meeste andere merken verkopen gewoon automatische ontluchters, maar dat is wat anders.
Bedankt voor je reactie!
Zoiets als een spirovent UA022W.
Maar hoe is het mogelijk dat ik alleen lucht hoor bij de pomp
tijdens de ww productie, bij het cv gedeelte is niets hoorbaar.
Het lijkt er op dat het juist voorkomt (erger wordt) als de temperatuur
van het circ.water stijgt >45gr.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 09:35

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Diff_Angle schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:07:
[...]

Ik kan me vergissen, maar 160 lijkt me beter.
Vergissen is menselijk :)

250 / 200 * 0.8 = 1

250 / 250 = 1

250 / 160 = 1.5625

Ik heb mezelf tijdens mijn eerste post alvast even gecontroleerd voordat ik de grap maakte ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Rimco op 16-05-2019 19:00 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Rimco Ik ben opgevoed met "Meneer van Dale Wacht Op Antwoord" maar men heeft zonder met mij te overleggen de regels verandert in "Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen", waarbij Vermenigvuldigen nog steeds voor Delen komt. Een schema maakt het dan weer zeer onduidelijk door de volgorde als leidraad te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sb6qo7ilf.50.11.png
Bron: http://www.wiskundeonline.nl/lessen/voorrang.htm
Niet echt duidelijk allemaal imho

[ Voor 6% gewijzigd door Diff_Angle op 16-05-2019 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch

Stel, gasverbruik 1500m3, 4 persoonshuishouden.
Koevlaas komt op 1500*8/1650=7,27
Remeha komt op 1500-400=1100
1100/200=5,5
5,5x0,8=4,4

Dat is nogal een verschil, namelijk 4,4 (Remeha) of 7,27 (Koevlaas).
Persoonlijk ging ik voor het laatste getal als je niet constant je backup element aan wil hebben staan bij koud weer.

Nu lijkt mij 100m3 per persoon per jaar aftrekken voor SWW ook wel weer erg veel.
Zelf hebben wij (4 persoonshuishouden) afgelopen jaar (2018) 2265kWh (thermisch) verbruik voor SWW.
/8 zou 283m3 gas zijn, dus 70m3 gas per persoon.

1500-280=1220
1220/200=6,1
6,1x0,8=4,88

Nog erg krap als je het mij vraagt, maar met een 2KW backup element, hou je het wel warm als de WP daadwerkelijk 4,88KW levert bij -10.

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 16-05-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
.............................
[i]De vuistregel voor een all-electric toepassing is als volgt:
3. Deel het resterende gasverbruik door 200 en vermenigvuldig dit ( = de uitkomst van resterend gasgebruik/200) met 0,8.
...............
Dus het voorbeeld van @Grolsch is de juiste uitwerking.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:59:
[...]
Ik zet alvast de popcorn klaar voor Tros Radar als de klachten worden behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@SubSun
Het meeste (juiste) is al gezegd, en ik kan wel een monobloc WP panasonic en atlantic explorer 3 WP boiler aanwijzen in jouw dorp om eens te gaan kijken. (maar echte ervaring doe je pas op in hartje winter)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Chip2710 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:38:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Zoiets als een spirovent UA022W.
Maar hoe is het mogelijk dat ik alleen lucht hoor bij de pomp
tijdens de ww productie, bij het cv gedeelte is niets hoorbaar.
Het lijkt er op dat het juist voorkomt (erger wordt) als de temperatuur
van het circ.water stijgt >45gr.
Tijdens ww productie zal er wel iets meer lucht uit het water komen dan normaal.
Alleen aan de zuigzijde van de pomp en in het waaierhuis is de druk lager en komt er meer lucht vrij.
En die lucht hoor je door de pomp gaan en waarschijnlijk word het bij cv bedrijf weer opgenomen in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:59:
[...]

Stel, gasverbruik 1500m3, 4 persoonshuishouden.
Koevlaas komt op 1500*8/1650=7,27
Remeha komt op 1500-400=1100
1100/200=5,5
5,5x0,8=4,4

Persoonlijk ging ik voor het laatste getal als je niet constant je backup element aan wil hebben staan bij koud weer.

Nu lijkt mij 100m3 per persoon per jaar aftrekken voor SWW ook wel weer erg veel.
Zelf hebben wij (4 persoonshuishouden) afgelopen jaar (2018) 2265kWh (thermisch) verbruik voor SWW.
/8 zou 283m3 gas zijn, dus 70m3 gas per persoon.

1500-280=1220
1220/200=6,1
6,1x0,8=4,88

Nog erg krap als je het mij vraagt, maar met een 2KW backup element, hou je het wel warm als de WP daadwerkelijk 4,88KW levert bij -10.
Dit zou misschien iets verklaren voor mijn systeem???

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:06:
[...]

Dit zou misschien iets verklaren voor mijn systeem???
Yup, jij komt ook van 1500m3 af toch :? Dat is precies wat ik bedoel, vermogen te kort bij temperaturen onder 0 graden (ondanks 24*7 stoken)

Als jij je 2KW element zou laten helpen heb jij ook 6,5KW aan vermogen ter beschikking, en dan zou je geen problemen hebben.

Het kan natuurlijk een bewuste keuze zijn om voor die 10 ~ 20 dagen per jaar je element te laten helpen. Zo heel veel kWh kost dat nu ook weer niet extra, maar persoonlijk had ik (ook in jouw siuatie) voor een WP gekozen met 7KW vermogen bij -10.

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 16-05-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Grolsch
Afhankelijk van de douchegewoontes zou je het ook met minder dan 70 m³ gas p.p. kunnen doen.
Hier omgerekend max. 35 m³ gas p.p. (volwassen) en jaar.
YMMV

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 16-05-2019 21:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Ter controle, kloppen deze gezinsgroottes een beetje ? Heb gerekend met 6.5kWh/1m3 voor SWW gebruik. Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fix8i1mds1049.38.08.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Diff_Angle schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:27:
Ter controle, kloppen deze gezinsgroottes een beetje ? Heb gerekend met 6.5kWh/1m3 voor SWW gebruik. [Afbeelding]
Wij zijn met ons 4'en, 2 volwassenen en 2 kinderen (2+4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Oxellaar schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:47:
[...]

Tijdens ww productie zal er wel iets meer lucht uit het water komen dan normaal.
Alleen aan de zuigzijde van de pomp en in het waaierhuis is de druk lager en komt er meer lucht vrij.
En die lucht hoor je door de pomp gaan en waarschijnlijk word het bij cv bedrijf weer opgenomen in het water.
Is schadelijk voor de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-06 16:36
Diff_Angle schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:27:
Ter controle, kloppen deze gezinsgroottes een beetje ? Heb gerekend met 6.5kWh/1m3 voor SWW gebruik. [Afbeelding]
Nee, hier 5 personen

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:33
dunklefaser schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:22:
@Grolsch
Afhankelijk van de douchegewoontes zou je het ook met minder dan 70 m³ gas p.p. kunnen doen.
Hier omgerekend max. 35 m³ gas p.p. (volwassen) en jaar.
YMMV
Moet je geen zelfstandige dochters hebben. Een douchesessie is dan niet in 5 minuten gedaan hoor. Maskertje dit smeerseltje dat Shampoo hairconditioner etc. Half uur is zo voorbij..... :'(
Dan is dat nog snel. Gelukkig zijn hun douche ritmes anders dan de mijne, anders had ik echt een grote boiler moeten aanschaffen.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 15:23
Vraag over subsidie.
Ik zie op de ISDE apparaten lijst de Yutaki-M (monoblock) niet staan, alleen de Yutaki-S. Waarom zit er geen subsidie op de Hitachi monoblock systemen?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wimhaw schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:43:
[...]

Moet je geen zelfstandige dochters hebben. Een douchesessie is dan niet in 5 minuten gedaan hoor. Maskertje dit smeerseltje dat Shampoo hairconditioner etc. Half uur is zo voorbij..... :'(
Dan is dat nog snel. Gelukkig zijn hun douche ritmes anders dan de mijne, anders had ik echt een grote boiler moeten aanschaffen.
Ik leef met je mee. Gelukkig maakt de dochter hier geen gebruik meer van onze douche :+ .
Gewoon pech als je de wp of de wpboiler op de puberdochters moet dimensioneren, zou ik zeggen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Chip2710 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:33:
[...]

Is schadelijk voor de pomp?
Hij word er niet beter van...maar schade, verwacht van niet. Daar zijn de krachten te klein in een klein pompje.
Maar grote pompen kunnen stukken uit de waaier slaan in luchtbellen... Je krijgt een soort van cavitatie, alleen net even anders.
Cavitatie ontstaat wanneer door onderdruk het water overgaat van vloeistof naar damp. Dat geeft enorme luchtbellen en daar slaat een waaier op kapot.

Vandaar dat een hoge waterdruk voor pompen veel beter is. De waaier blijft goed in balans omdat er overal water rond de waaier zit.
Dus gewoon 2 bar in je systeem (ter plaatse van je pomp)

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 16-05-2019 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Oxellaar , @Chip2710 Misschien ook de systeemdruk checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
OK,
Thanks!
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
Systeemdruk is 2.1bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Lol...was je net voor >:) Maar helemaal goed..... en 2.1 bar ook

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 16-05-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:33
dunklefaser schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:51:
[...]

Ik leef met je mee. Gelukkig maakt de dochter hier geen gebruik meer van onze douche :+ .
Gewoon pech als je de wp of de wpboiler op de puberdochters moet dimensioneren, zou ik zeggen.
Dank je.... Puperdochters zijn het inderdaad. Wij hebben gezegd als de boiler leeg is heb je koud water. Hun probleem. Je moet dan een minuut op 20 wachten dan is de temperatuur weer 52grC. Kost wat extra stroom. COP DHW is bij ons wat lager dan wat die zou kunnen met een een optimaal ingestelde WP boiler combinatie.
Daarentegen compenseren we oa hun stroomverbruik met een behoorlijk oppervlakte aan PV-panelen.
:)

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Oxellaar schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 22:06:
[...]

Lol...was je net voor >:) Maar helemaal goed..... en 2.1 bar ook
Moet deze Spirovent absoluut in de aanvoerleiding worden gemonteerd,
is de retourleiding geen optie? Ik nl. weinig mogelijkheden in de aanvoer,
wel in de retourleiding.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Fijn al die bruikbare reacties weer :)

Het begon eigenlijk met een simpel ideetje.. ik wilde een klein boilertje in de keuken plaatsen, zodat we hier direct de beschikking hebben over warm water. Zonde dat er steeds water wegstroomt voordat we warm water hebben, maar voornamelijk voor het gemak om direct warm water te hebben. Dit paste niet zonder dat ik 2 lades moest inkorten. Nog gekeken naar een plintboiler, maar ook deze kunnen we niet makkelijk kwijt.

Vervolgens naar een warmtepompboiler (Atlantic) gekeken. Leek een goede oplossing: overschot aan energie inzetten voor SWW. Sneller warm water en ook nog eens voor het douchen. Een betere investering dan een close in boiler in de keuken.

Toen dacht ik: "Meeste gas gaat toch naar de verwarming, hier kan ik het meest op besparen". Schatting is dat waarschijnlijk zo'n 70% of zelfs meer van het totale gasverbruik voor de verwarming wordt gebruikt. In ons geval zo'n 1000-1100m3 is. Vandaar dat ik in dit topic ben beland.

@koevlaas2 @Grolsch
Omdat de CV relatief jong is, leek het mij zonde om deze al de deur uit te doen. Vandaar dat ik dacht aan een hybride warmtepomp. Het doel was niet om direct gasloos te gaan, maar om het gasverbruik te verlagen.

Maar een Elga (of een andere hybride) is niet aangeraden dus. Leuk maar net niet. Kan beter direct in WP only investeren. Zou op zich ook wel zonder zijn als de CV er mee op houdt, dan heb ik de Elga net terug verdient en moet ie alweer plaatsmaken voor een andere warmtepomp

Overigens bedankt voor het aanbod, maar ik woon in Brabant. Een beetje uit de richting van Twente :'(

Ik was al wel begonnen met het lezen van de eerste pagina's van dit topic. Duurt nog wel effe voordat ik alles heb gelezen, laat staan alle 7 de topics.. haha

@Dylantje2
Dank. Had topic uit 2e link ook al gezien.

@Erwin_83
Genoteerd.

@AUijtdehaag
Jij ook hier :) Ik ga eens kijken naar de genoemde Panasonic.

Anyway. Ik heb weer aanknopingspunten om mij gericht te verdiepen. Met de nieuwe informatie neig ik er op dit moment naar om als eerste een warmtepompboiler te plaatsen voor SWW en in een later stadium te kijken een warmtepomp ter vervanging van de CV.

Vooral om de kosten in de hand te houden. Vorig jaar namelijk verhuisd, verbouwd en vorige maand nog de zonnepanelen aangeschaft.

Aan de andere kant ken ik mijzelf en met de PV is het ook uit de hand gelopen, gezien nu het dak vol ligt en er een flink overschot is.. het liefst wil ik alles en zo snel mogelijk, maar ja moet ook op de portemonnee letten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@SubSun
Ik was 3 jaar geleden al gasloos geworden, dus ja, ook ik hier.
Inmiddels in mijn direkte omgeving ook wat mensen aangestoken, die dezelfde weg bewandeld hebben.
Daar staat ook de gaskraan voorgoed dicht met bovenstaande middelen.

(ik douche zelf op een doorstroomverwarmer, maar heb wel 450 ltr warm wateropslag staan (indien nodig)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2019 23:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Chip2710 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 22:35:
[...]

Moet deze Spirovent absoluut in de aanvoerleiding worden gemonteerd,
is de retourleiding geen optie? Ik nl. weinig mogelijkheden in de aanvoer,
wel in de retourleiding.... ;)
Het moet niet.....maar de aanvoer is wel de beste plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Vraag: Ik heb nu een 300 liter boiler staan t.b.v. de zonneboiler. De onderste spiraal is nu voor de zonneboiler gebruikt zou ik op de bovenste de WP kunnen installeren t.b.v. SWW? Zal dit voldoende zijn? Vat is meestal rond de 25-55 graden dus de WP zal maar weinig hoeven verwarmen. Als ik de bovenste spiraal verwarm zal dit maximaal 100-150 liter zijn die dus op 55 graden is. Voor specs:
plaatje

Er kan nog een sensor in het vat. Deze kan denk ik wel met de Hitachi uitgelezen worden en zo SWW weer gaan opwarmen?

Andere oplossing is apart vat t.b.v. SWW voor huidige vat (vind ik ook zo wat..)

[ Voor 18% gewijzigd door ThaDude op 17-05-2019 08:24 . Reden: hmm plaatje wil niet.. ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 15:24
ThaDude schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:20:
Vraag: Ik heb nu een 300 liter boiler staan t.b.v. de zonneboiler. De onderste spiraal is nu voor de zonneboiler gebruikt zou ik op de bovenste de WP kunnen installeren t.b.v. SWW? Zal dit voldoende zijn? Vat is meestal rond de 25-55 graden dus de WP zal maar weinig hoeven verwarmen. Als ik de bovenste spiraal verwarm zal dit maximaal 100-150 liter zijn die dus op 55 graden is. Voor specs:
plaatje

Er kan nog een sensor in het vat. Deze kan denk ik wel met de Hitachi uitgelezen worden en zo SWW weer gaan opwarmen?

Andere oplossing is apart vat t.b.v. SWW voor huidige vat (vind ik ook zo wat..)
Gebruik je het vat ook voor verwarming?
Warmtepomp alleen voor SWW gebruiken lijkt me niet zo aantrekkelijk, zeker als je ook al een zonneboiler ervoor gebruikt die de zomermaanden voor SWW zorgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
@SubSun Ik zat 3 jaar terug in jouw situatie en heb toen gekozen voor de hybride opstelling omdat we net een nieuwe Calenta hebben en ik de Elga via een actie van Qurrent belachelijk goedkoop aan kon schaffen. Het heeft mijn gasverbruik met zo'n 75% naar beneden gebracht, maar ik denk nog regelmatig "Had ik dit topic maar gezien toen we de ketel vervingen!"

Op zich ben ik heel tevreden over de Elga in ons huis uit '56 zonder vvw: Ding doet wat hij moet doen en brengt zijn geld dubbel en dwars op. Maar met de kennis van nu was er absoluut geen ketel meer in gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Vincm schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:09:
[...]

Gebruik je het vat ook voor verwarming?
Warmtepomp alleen voor SWW gebruiken lijkt me niet zo aantrekkelijk, zeker als je ook al een zonneboiler ervoor gebruikt die de zomermaanden voor SWW zorgt.
Nee ik wil naar een gasloos systeem. Er komt denk ik een Hitachi 7,5 KW WP.
Ik heb alleen al een 300 liter vat en wil deze hergebruiken. Dus onderste ZB, bovenste indien mogelijk WP.
Maar is dit voldoende ww voor gezien van 3 mensen.

Ding weg doen is ook zo wat.. Er komt een buffervat tbv vloerverwarming bij als e.e.a. doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
In mijn zoektocht naar een goedkope split-unit kwam ik deze tegen bij de welbekende Esanico shop: https://www.esanico.be/nl...mp.html#/148-vermogen-6kw

Weet iemand of je op de Atlantic Loria ook subsidie krijgt? Ik zie op de lijst namelijk alleen Techneco Loria staan, wat in feite exact hetzelfde model is met een andere sticker.

Of heeft iemand anders nog tips voor een goedkope split-unit van 4 tot 6kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
JP12 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:36:
In mijn zoektocht naar een goedkope split-unit kwam ik deze tegen bij de welbekende Esanico shop: https://www.esanico.be/nl...mp.html#/148-vermogen-6kw

Weet iemand of je op de Atlantic Loria ook subsidie krijgt? Ik zie op de lijst namelijk alleen Techneco Loria staan, wat in feite exact hetzelfde model is met een andere sticker.

Of heeft iemand anders nog tips voor een goedkope split-unit van 4 tot 6kW?
https://www.pmcoppack.com...LOW-TEMP/Hitachi-Yutaki-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Interessant, die shop had ik nog niet bekeken.

Helaas is dat ex. BTW en bezorging. Aangezien je inc. BTW dan al op 2511.65GBP (=2870 EUR) verwacht ik dat inclusief shipping het verschil dan wel erg klein wordt met de 3250 voor de 6kW Atlantic Loria 6006.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@JP12 Bekijk de features van beide en welke dan het aantrekkelijkst is voor die prijs. Het zeer flexibel, in 3 stappen van telkens 1kW, bij kunnen schakelen van het heater element vind ik persoonlijk erg aantrekkelijk, zeker in een omgeving waar het afgiftesysteem niet optimaal is voor een warmtepomp, relatief hoge temperaturen bij bijv. niet optimaal oppervlak van radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
ThaDude schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:20:
plaatje
Dit vat is zeer vergelijkbaar qua specs aan wat ik heb, in de opstelling die jij wil.
Ik heb er een 5KW Panasonic bij, en heb wel behoorlijk wat heatpipes erop (3 collectoren)
Hoeveel zonnecollectoren heb jij erop?
En wil je in bad?
Wij hebben een bad en een douche wtw.

Voordelen van de setup:
- geen 300 liter warm te houden
- geen nieuw vat nodig
- zonneboiler kan zelfs met hele lage tmperatuur opbrengst in de winter nog mooi energie toevoegen als de onderkant koud is, onafhankelijk van temperatuur vat

Nadelen van de setup:
- bovenste spiraal is eigenlijk te klein, warmtepomp kan niet op vol vermogen warmte kwijt. Dat is niet erg, en het werkt gewoon. Je ziet zeer lage tot soms geen delta T, wat hilarisch is voor zijn eigen COP berekening (die klopt dan dus niet meer). Terwijl ik zie dat het weinig energie kost om het water op temperatuur te brengen (heb ook een elektrisch element erin als backup, maar dan vliegen de kWh's er doorheen en gebruik ik nooit)
Check even hoever je Hitachi terug kan moduleren
- de bovenste helft gaat over tijd vermengen met de onderste helft als deze koud is. Dus je verliest geen energie maar de temperatuur zakt wel, waardoor warmtepomp opnieuw aan gaat slaan. Je bepaald zelf tot welke temperatuur je verwarmt, en tot welke temperatuur hij mag zakken voordat hij weer aanslaat.

Het bad gebruiken is bij ons in de winter ook geen probleem, alleen je moet verwachten daarna nog uren te kunnen douchen :+ op een gegeven moment is het dan op.
Het is wel eens voorgekomen in de winter, dat de temperatuur uitmiddelt en hij de 40 graden douche niet meer red voor het laatste gezinslid wat onder de douche gaat. Dat wordt niet op prijs gesteld.
Hierbij moet je denken enkele keren in een jaar als je al geen zonondersteuning hebt gehad in de winter maar wel hele gezin achter elkaar doucht. Dat we een douche WTW hebben helpt natuurlijk. Maar dan nog kan het voorkomen.
We denken wel eens over doorstroomverwarmer erop zetten, maar ik kan ook gewoon temperatuur vat hoger zetten (ik doe nu altijd 47 graden)
Uiteindelijk gebeurt het zo weinig dat we er niks aan hebben gedaan.

Als jullie van badderen en lang douchen houden, en geen douche wtw hebben, zou ik toch overwegen het op onderste spiraal te zetten.
Zeker als je niet mega veel oppervlakte zonneboiler hebt zou ik de zonneboiler dan boven doen.
Die gaat de bovenste helft dan sneller voorbij legionella grens drukken.

Dan is het naar mijn idee slim om boilersensor van warmtepomp in de bovenste helft te doen, zodat hij dat ziet en dus geen legionella run meer gaat doen.

Bij ons is de legionella run op vrijdag avond. Heb ik gekozen omdat het in het weekend de kans groter is dat je langer doucht e.d.
Maar als je 55 graden aanhoudt als standaard temperatuur dan is het verschil niet zo groot meer.
Echter zul je wel zien dat tussen 55 en 45 graden nog een hoop energie doorheen gaat (buiten efficientie gebied warmtepomp), waarbij hij ook nog eens meer lawaai gaat maken.
Dus als je 300 liter warmhoudt zou ik dat maar op 45 graden doen.
Er moet een sensor in het vat. Neem aan dat je temperatuur vat uitleest op display warmtepomp net als bij Panasonic.
Waar zou je dan het bestaande vat voor gebruiken? Ervoor zetten in serie?

Opties zijn:
- klein elektrisch boilertje erachter in serie (20 of 30 liter ofzo)
- doorstroomverwarmer

Of een warmtepompboiler op je mechanische ventilatie (bijvoorbeeld Panasonic 80 liter) erachter zetten, en met je Hitachi warmtepomp helemaal niet het vat warmhouden.
Die 80 liter hang je aan de muur en zal mooi werken op je ventilatie lucht.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:31
Diff_Angle schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:57:
@JP12 Bekijk de features van beide en welke dan het aantrekkelijkst is voor die prijs. Het zeer flexibel, in 3 stappen van telkens 1kW, bij kunnen schakelen van het heater element vind ik persoonlijk erg aantrekkelijk, zeker in een omgeving waar het afgiftesysteem niet optimaal is voor een warmtepomp, relatief hoge temperaturen bij bijv. niet optimaal oppervlak van radiatoren.
Is dat zo bijzonder? Zet voor dertig euro een element in je buffer vat of radiator en je kunt schakelen wat je maar wilt. Een 500 watt voor alleen overdag om te salderen, wat wil je nog meer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Diff_Angle schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:57:
Gezien de ervaringen met hoog standby verbruik neig ik toch naar de Loria.

Heeft iemand ervaring met subsidieaanvraag op een geïmporteerde Atlantic Loria?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:31
JP12 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:57:
[...]

Gezien de ervaringen met hoog standby verbruik neig ik toch naar de Loria.

Heeft iemand ervaring met subsidieaanvraag op een geïmporteerde Atlantic Loria?
De verkoper behoort op factuur de subsidie code te vermelden, vraag er om en je weet gelijk hoeveel subsidie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
reneeke1970 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:02:
[...]

De verkoper behoort op factuur de subsidie code te vermelden, vraag er om en je weet gelijk hoeveel subsidie
Is dat ook zo bij import? Vermelden Duitse, Engelse en Belgische leveranciers op aanvraag ook de NL meldcodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Waarom zoek je dat zèlf niet even op, op de huidige subsidielijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 15:29
@JP12 zou Techneco ook support leveren op een geimporteerde Loria? Zou op zn minst even informeren.

Dat element welke in 3 stappen van 1KW te gebruiken is, is voor verwarming. Niet voor SWW. Wanneer je WP tekort komt en zn Ta niet haalt dan kan het element in 3 trappen meehelpen

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Naalroc schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:51:
Waarom zoek je dat zèlf niet even op, op de huidige subsidielijst?
De situatie is als volgt, op dit moment staat de Techneco Loria 6006 op de subsidielijst. Echter staat hier de Atlantic Loria 6006 (exact hetzelfde apparaat) niet op.

Navraag bij Esanico leert dat dezelfde meldcode gebruikt kan worden en kunnen ze die op de factuur zetten. Ik vroeg me af of er iemand is die dit eerder al met succes gedaan heeft. Voor de zekerheid heb ik de vraag ook bij RVO neergelegd, hopelijk komt er daarmee een definitief antwoord.

@Appie Heijn Support vanuit Techneco maakt mij niet zoveel uit. Esanico geeft aan dat bij garantievraagstukken ze geen support op locatie kunnen leveren, maar wel goed gedocumenteerde verzoeken kunnen doorzetten naar Atlantic België. Overigens lijkt me dat een installateur die onderhoud kan doen voor de Techneco units dit waarschijnlijk ook wel kan voor dezelfde unit met dezelfde (want Techneco stickert ze zelfs niet om) sticker er op 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 15:29
@JP12 maar woon je in België dan? Lijkt mij toch wel handig dat de verkopende partij of importeur ter plaatse komt wanneer het apparaat niet goed werkt

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Appie Heijn schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:31:
@JP12 maar woon je in België dan? Lijkt mij toch wel handig dat de verkopende partij of importeur ter plaatse komt wanneer het apparaat niet goed werkt
Ik maak me daar niet erg druk om. Volgens mij zijn de meeste Panasonic Monoblocks hier ook geïmporteerd uit Duitsland.

En zoals ik eerder zei ijkt me dat een installateur die onderhoud kan doen voor de Techneco units dit waarschijnlijk ook wel kan voor dezelfde unit van Atlantic. Sterker nog, Techneco is puur en sales kanaal hier in Nederland. Alle units die hier verkocht worden zijn netjes bestickert met Atlantic en worden voorzien van Atlantic handleiding. Het is dus puur een whitelabel verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
Aangezien ik vergeten was een stukje oude afgedopte CV leiding in de garage te verwijderen tijdens installatie leek me dat afgelopen woensdag een goed moment :+

Dus het water er weer uit.
Gelijk een mooi moment om het filter in de WP unit te reinigen en die van het TF1 filter dacht ik :)
Dit was de eerste keer na installatie in september vorig jaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I99fv2C.png
Zat nog aardig wat in :X (flow was prima, niks aan te zien)

Toen kwam het TF1 filter, magneet eruit, gardena koppeling erop, stukje tuinslag eraan, afsluiters dicht, drain open, bovenste afsluiter open (2 bar CV druk) en......geen water/troep uit de drain van het filter :X

Dus....gardena koppeling eraf en even gekeken of het kraantje goed werkt op het filter.
Deze ging keurig open en dicht, nogmaals afsluiter weer open gezet (2bar) maar nog steeds geen druppel water uit het filter....die zat dus echt goed dicht en was verstopt, in zo'n 8 maanden tijd :X
Met een priem weer een opening kunnen maken, en daarna was het pas mogelijk om te spoelen.
Niet normaal hoeveel ijzer daar uit kwam. Hoe vaak reinigen jullie het TF1 filter ?
Gelijk even de (geluids)isolatie van de compressor bekeken.
Volgens mij kan dit ook wel een stuk beter

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4nCBFwL.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LGRaUeu.png

[ Voor 8% gewijzigd door JvdW op 17-05-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
JvdW schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:57:

Hoe vaak reinigen jullie het TF1 filter ?
Zoiets doe je sowieso jaarlijks....Of afhankelijk van de vervuiling wat vaker.
Maar volgens mij kun je dan beter de boel een keer goed laten spoelen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:31
Vraagje over 't meten van verbruik (en natuurlijk mooie grafiekjes maken) : Grote kans dat hier een loria komt. Ik heb al gekeken naar warmtemeters en KwH meters, nu lees ik in de handleiding van de loria dat er een contact op zit om aan te geven of er SWW of verwarming gedraait wordt. (https://techneco.nl/wp-co...pomp-Techneco-1633-14.pdf pagina 35)

Weet iemand een KwH meter, met twee lose tellingen, bij voorkeur uitleesbaar via iets van modbus ofzo? Ik kan natuurlijk een losse sensor laten registreren wanneer er SWW gemaakt wordt, en dan later met de tijd de twee zaken uit elkaar halen, maar als ik dat direct op m'n KwH meter kan laten doen en gewoon twee tellingen heb is dat natuurlijk mooier. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-06 07:26
overhyped schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:48:

Ik kan natuurlijk een losse sensor laten registreren wanneer er SWW gemaakt wordt, en dan later met de tijd de twee zaken uit elkaar halen, maar als ik dat direct op m'n KwH meter kan laten doen en gewoon twee tellingen heb is dat natuurlijk mooier. Iemand een idee?
Op basis van tijd omrekenen gaat niet lukken, omdat de opgenomen vermogens continu verschillen. En meestal bij SWW bereiding (veel) hoger zijn dan bij verwarming.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theo53
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-06 11:57
Beste mensen,
voor de mensen die nog zoekende zijn vwb een warmtepomp:

Ik heb zelf mijn huis energieneutraal en van het gas los gemaakt. Dit heb ik in eerste instantie voor mezelf extreem gedocumenteerd.
Daarna heb ik een paar keer in de krant gestaan en kwam er belangstelling van anderen. Toen heb ik besloten om daar een boek over te schrijven voor mijn persoonlijke situatie.
Het boek is uitgekomen op 24 april j.l.
Sinds 9 mei heb ik heel veel van de informatie op een website gezet.
Het gaat dan niet alleen over de warmtepomp maar het hele traject van isoleren, warmtebehoefte (warmteverliesberekening), afgite radiatoren, bronnen (bodem of lucht, zonnepanelen PVT enz) en het plaatsen van de warmtepomp.
Ook benoem ik onzinverhalen en leg uit waarom het onzin is. Dat gebeurd onder het menu "lariekoek".
Alle keuzes kwamen voorbij en heb ik min of meer wetenschappelijk onderbouwd wel of niet gekozen.
Iedereen kan de nieuwe site bekijken: Zie: Knip Reclame maken voor je eigen website is niet de bedoeling.
Voor de duidelijkheid, ik heb geen bedrijf en ook geen sponsors van welk bedrijf dan ook.
Zelf heb ik een technische achtergrond en ben vele jaren projectleider voor wetenschappelijk instrumentatie geweest.
De installatie werkt nu nagenoeg 1 jaar met heel mooie resultaten: de hele winter verwarmd met de opbrengst van 6 zonnepanelen (1600 kWh), het rijtjeshuis uit 1977 is vorige zomer gekoeld en kwam het huis niet boven de 25 graden enz, zie verder de website.

Ik hoop dat jullie er je voordeel mee kunnen doen.
met vriendelijke groet,
Theo

[ Voor 2% gewijzigd door Zeehond op 18-05-2019 17:42 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.