Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 121 Laatste
Acties:
  • 579.402 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JvdW schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:57:
Aangezien ik vergeten was een stukje oude afgedopte CV leiding in de garage te verwijderen tijdens installatie leek me dat afgelopen woensdag een goed moment :+

Dus het water er weer uit.
Gelijk een mooi moment om het filter in de WP unit te reinigen en die van het TF1 filter dacht ik :)
Dit was de eerste keer na installatie in september vorig jaar.

[Afbeelding]
Zat nog aardig wat in :X (flow was prima, niks aan te zien)

Toen kwam het TF1 filter, magneet eruit, gardena koppeling erop, stukje tuinslag eraan, afsluiters dicht, drain open, bovenste afsluiter open (2 bar CV druk) en......geen water/troep uit de drain van het filter :X

Dus....gardena koppeling eraf en even gekeken of het kraantje goed werkt op het filter.
Deze ging keurig open en dicht, nogmaals afsluiter weer open gezet (2bar) maar nog steeds geen druppel water uit het filter....die zat dus echt goed dicht en was verstopt, in zo'n 8 maanden tijd :X
Met een priem weer een opening kunnen maken, en daarna was het pas mogelijk om te spoelen.
Niet normaal hoeveel ijzer daar uit kwam. Hoe vaak reinigen jullie het TF1 filter ?
Gelijk even de (geluids)isolatie van de compressor bekeken.
Volgens mij kan dit ook wel een stuk beter

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het TF-1 filter al een paar keer gekeken maar daar kwam weinig uit, komt waarschijnlijk omdat alles in mijn systeem nieuw is en de vvw slangen voor uren gespoeld in die zomer voordat alle nieuw kwam.
Radiatoren die er af kwamen zaten ook vol met zwarte drap dus ben ik in 1x kwijt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@overhyped een losse pulsteller op de S0 uitgang met het Loria contact in serie telt alleen de sanitair-kWhs. Die kan je dan van het totaal afhalen.
Wellicht kan je domoticasysteem dat ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:17
theo53 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 09:48:
Beste mensen,
voor de mensen die nog zoekende zijn vwb een warmtepomp:

Ik heb zelf mijn huis energieneutraal en van het gas los gemaakt. Dit heb ik in eerste instantie voor mezelf extreem gedocumenteerd.
Daarna heb ik een paar keer in de krant gestaan en kwam er belangstelling van anderen. Toen heb ik besloten om daar een boek over te schrijven voor mijn persoonlijke situatie.
Het boek is uitgekomen op 24 april j.l.
Sinds 9 mei heb ik heel veel van de informatie op een website gezet.
Het gaat dan niet alleen over de warmtepomp maar het hele traject van isoleren, warmtebehoefte (warmteverliesberekening), afgite radiatoren, bronnen (bodem of lucht, zonnepanelen PVT enz) en het plaatsen van de warmtepomp.
Ook benoem ik onzinverhalen en leg uit waarom het onzin is. Dat gebeurd onder het menu "lariekoek".
Alle keuzes kwamen voorbij en heb ik min of meer wetenschappelijk onderbouwd wel of niet gekozen.
Iedereen kan de nieuwe site bekijken: Zie: knip* .
Voor de duidelijkheid, ik heb geen bedrijf en ook geen sponsors van welk bedrijf dan ook.
Zelf heb ik een technische achtergrond en ben vele jaren projectleider voor wetenschappelijk instrumentatie geweest.
De installatie werkt nu nagenoeg 1 jaar met heel mooie resultaten: de hele winter verwarmd met de opbrengst van 6 zonnepanelen (1600 kWh), het rijtjeshuis uit 1977 is vorige zomer gekoeld en kwam het huis niet boven de 25 graden enz, zie verder de website.

Ik hoop dat jullie er je voordeel mee kunnen doen.
met vriendelijke groet,
Theo
Net even kort zitten lezen op je site, maar een LW warmtepomp die juist bemeten is en goed geplaatst geeft geen geluidsoverlast. En koelen kan de LW warmtepomp ook.

Je kan wel van de horror verhalen en instalateurs verhalen uitgaan, maar hier zitten de mensen met goede ervaringen met een LW warmtepomp.

Een bron warmtepomp is vast mooier, maar ook niet overal zomaar te instaleren.

[ Voor 1% gewijzigd door Zeehond op 18-05-2019 17:45 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Weet iemand waar je met ftp de data van Influxdb kunt vinden?
Heb een nieuwe setup..
En wil graag mijn oude db terug hebben...
aangezien ik weer op mijn Xu4 zit..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:41
Beste mensen,

Ik heb zelf mijn huis energieneutraal en van het gas los gemaakt. Dit heb ik in eerste instantie voor mezelf extreem gedocumenteerd.
Daarna heb ik een paar keer in de krant gestaan en kwam er belangstelling van anderen. Toen heb ik besloten om daar een boek over te schrijven voor mijn persoonlijke situatie.
Het gaat dan niet alleen over de warmtepomp maar het hele traject van isoleren, warmtebehoefte (warmteverliesberekening), afgite radiatoren, bronnen (bodem of lucht, zonnepanelen PVT enz) en het plaatsen van de warmtepomp.
Ook benoem ik onzinverhalen en leg uit waarom het onzin is. Dat gebeurd onder het menu "lariekoek".
Alle keuzes kwamen voorbij en heb ik min of meer wetenschappelijk onderbouwd wel of niet gekozen.
Iedereen kan de nieuwe site bekijken: Zie: *knip* .
Voor de duidelijkheid, ik heb geen bedrijf en ook geen sponsors van welk bedrijf dan ook.
Zelf heb ik een technische achtergrond en ben vele jaren projectleider voor wetenschappelijk instrumentatie geweest.
De installatie werkt nu nagenoeg 1 jaar met heel mooie resultaten: de hele winter verwarmd met de opbrengst van 6 zonnepanelen (1600 kWh), het rijtjeshuis uit 1977 is vorige zomer gekoeld en kwam het huis niet boven de 25 graden enz, zie verder de website.

met vriendelijke groet,
Theo
Wij kunnen het beter en goedkoper een huis gas loos maken, dat kan ik je garanderen.
Reclame maken voor je boek doe je maar op de radio of zo......

[ Voor 1% gewijzigd door Zeehond op 18-05-2019 17:45 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Wij kunnen het beter en goedkoper een huis gas loos maken, dat kan ik je garanderen.
Waarom nu altijd meteen zo negatief.
Deze meneer heeft op zijn website al vrij veel details beschreven en daaruit blijkt, dat hij (heel) goed weet waar hij over praat.
Helaas kom ik vaak een hoop websites tegen met veel onzin of halve waarheden.
In dat licht gezien, vond ik deze website een verademing.
En ik neem aan, dat in zijn boek nog veel meer interessante details staan.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zwerius schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:18:
[...]

Waarom nu altijd meteen zo negatief.
Deze meneer heeft op zijn website al vrij veel details beschreven en daaruit blijkt, dat hij (heel) goed weet waar hij over praat.
Helaas kom ik vaak een hoop websites tegen met veel onzin of halve waarheden.
In dat licht gezien, vond ik deze website een verademing.
En ik neem aan, dat in zijn boek nog veel meer interessante details staan.
Maar zie niets unieks, jij wel? Beetje het standaard verhaal van er veel geld tegenaan pleuren en klaar. Uniek zou zijn om veel bang for buck, dit verhaal is waar de meeste nederlanders over struikelen omdat het 25k kost.
Er zijn hier mooiere verhalen op het forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:56:
[...]

Maar zie niets unieks, jij wel? Beetje het standaard verhaal van er veel geld tegenaan pleuren en klaar. Uniek zou zijn om veel bang for buck, dit verhaal is waar de meeste nederlanders over struikelen omdat het 25k kost.
Er zijn hier mooiere verhalen op het forum.
Zijn die ook mooier, of alleen goedkoper? Dat houtje touwtje gezeik heeft toch bijna niemand trek in, hou dat toch eens in je achterhoofd.
De DIY verhalen zijn vaak mooier dan de werkelijkheid.

Het genoemde bedrag is incl vervanging/aanpassen afgiftesysteem, wtw ventilatie, w/w warmtepomp + bron en zonnepanelen, en kosten voor een installateur. Helemaal geen raar bedrag dus.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:34
Er is hier veel goed technische informatie te vinden maar op kosten gebiedt ligt dat nog al ver af van wat reeel is voor de gemiddelde Nederlander.

Jan en Truus Modaal kopen geen warmtepomp in Verwegistan en sluiten de installatie nietzelf aan op een verloren zaterdagmiddag.

Nee, ze zullen het moeten doen met een lokale leverancier en installatiebedrijf. en dan heb je dus ook met de hoge NL kosten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar @hanev001

Ik weet niet waar jullie op doelen maar ik vind de verhalen van brambos (oud huis) en Grolsch (nieuw huis) vele malen mooier en bepaald geen houtje touwtje.

Als ik de website lees zie ik een bodem warmtepomp en solar edge solar systeem, nou dan weet ik genoeg, slecht geinformeerd en puur uitgegaan van wat de installateur roept. Niks speciaals en kan met ieder huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 11:52
@theo53 Interessante website, compliment voor het werk maar bij de W/W warmtepomp mis ik essentiële info zoals de afhankelijkheid van de bodemstructuur en de daar al dan niet voorkomende waterlagen en stromingen. Dat heeft o.a. een forse impact op rendement.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:13:
@Oxellaar @hanev001

Ik weet niet waar jullie op doelen maar ik vind de verhalen van brambos (oud huis) en Grolsch (nieuw huis) vele malen mooier en bepaald geen houtje touwtje.

Als ik de website lees zie ik een bodem warmtepomp en solar edge solar systeem, nou dan weet ik genoeg, slecht geinformeerd en puur uitgegaan van wat de installateur roept. Niks speciaals en kan met ieder huis.
Met alle respect voor @Bram-Bos , maar dat is geen verhaal waar je de gemiddelde Nederlander enthousiast mee krijgt. Het is in zijn woning koud en de warmtepomp is niet toereikend om zijn huis in echt winterweer warm te houden. Iedereen moet doen wat hij acceptabel vind, maar een succesverhaal wil ik het niet noemen.

En waarom is iemand slecht geïnformeerd als hij solar edge neemt? Is het dom dat je in 5 minuten je installatie kunt beoordelen op juiste werking, als leek. Ik denk het niet, want er liggen her en der nogal wat mindere panelen, waar niemand weet van heeft. En dat al vanaf dag één na installatie.

En als iemand moeite heeft met de plaats van een buitenunit en wat vrees heeft over geluidsoverlast.
Niet iedereen accepteert zo'n ding of heeft zin in losliggende koelleidingen over een dak.
We gaan toch iemand niet veroordelen die gewoon een tiptop installatie heeft aangeschaft?
Heel erg kort door de bocht vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
Rol-Co schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:13:
En dat is nu precies wat ik bedoel. Veel mensen zullen door gebrek aan kennis moeten afgaan op wat de installateur verteld.

Tweakers zijn een kleine groep die niet als maatstaf gezien kan worden. De meeste mensen hebben geen ander mogelijkheden en het past dan ook niet om iemand die probeert reele informatie te geven als niets speciaals af te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Met alle respect voor @Bram-Bos , maar dat is geen verhaal waar je de gemiddelde Nederlander enthousiast mee krijgt. Het is in zijn woning koud en de warmtepomp is niet toereikend om zijn huis in echt winterweer warm te houden. Iedereen moet doen wat hij acceptabel vind, maar een succesverhaal wil ik het niet noemen.

En waarom is iemand slecht geïnformeerd als hij solar edge neemt? Is het dom dat je in 5 minuten je installatie kunt beoordelen op juiste werking, als leek. Ik denk het niet, want er liggen her en der nogal wat mindere panelen, waar niemand weet van heeft. En dat al vanaf dag één na installatie.

En als iemand moeite heeft met de plaats van een buitenunit en wat vrees heeft over geluidsoverlast.
Niet iedereen accepteert zo'n ding of heeft zin in losliggende koelleidingen over een dak.
We gaan toch iemand niet veroordelen die gewoon een tiptop installatie heeft aangeschaft?
Heel erg kort door de bocht vind ik.
Dat zeg ik toch ook niet, moet hij zelf weten, maar speciaal is het niet, kan iedereen doen met elk huis als de knaken er zijn, hij verdiend het ook nooit terug waarschijnlijk, hoeft ook niet als hij er vrede mee heeft.
Maar waarom de bombarie? Ik zie niets unieks.

Wat was jouw reden dan om de elga te nemen? Waarom geen bodem warmtepomp? Heb je die losse leidingen ook niet op dak ;) toch ook de kosten of niet? Of ga je nou zeggen van niet. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hanev001 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:35:
[...]

En dat is nu precies wat ik bedoel. Veel mensen zullen door gebrek aan kennis moeten afgaan op wat de installateur verteld.

Tweakers zijn een kleine groep die niet als maatstaf gezien kan worden. De meeste mensen hebben geen ander mogelijkheden en het past dan ook niet om iemand die probeert reele informatie te geven als niets speciaals af te wijzen.
En waarom zou je dat doen dan? Waarom geloof je die op zijn blauwe ogen? Ik kom dit verhaal zovaak tegen op mijn werk he, gelukkig vragen en zagen we dan nog door en wordt het vaak een heel ander verhaal, scheelt het bedrijf veel onzin kosten.
9 van de 10x is het alleen omdat het makkelijker is voor diegene die het moet leveren/aanleggen, maar ik vroeg niet om makkelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:12
Oxellaar schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:31:
[...]Met alle respect voor @Bram-Bos , maar dat is geen verhaal waar je de gemiddelde Nederlander enthousiast mee krijgt. Het is in zijn woning koud en de warmtepomp is niet toereikend om zijn huis in echt winterweer warm te houden. Iedereen moet doen wat hij acceptabel vind, maar een succesverhaal wil ik het niet noemen.
Met alle respect voor @Oxellaar, maar hoe weet jij nu dat ik het koud heb in mijn huis? De gein van wandtemperatie is nu juist dat je bij een lagere T-ruimte toch comfortabel kunt hebben vanwege de hogere T van de omringende oppervlakken. En ik zou zelfs met die (inderdaad onderbemeten) Elga nog prima een graag hoger kunnen stoken, en dan was ik op jaarbasis misschien 100-150 kWh-e extra kwijt. maar ík heb dat in ieder geval niet nodig.

En ja, achteraf bezien had ik gewoon direct een echte warmtepomp moeten installeren, maar ik vind het ook wel weer grappig dat ik met een Elgaatje jaarrond mijn huis warm (sic!) krijg.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet, moet hij zelf weten, maar speciaal is het niet, kan iedereen doen met elk huis als de knaken er zijn, hij verdiend het ook nooit terug waarschijnlijk, hoeft ook niet als hij er vrede mee heeft.

Wat was jouw reden dan om de elga te nemen? Waarom geen bodem warmtepomp? Heb je die losse leideingen ook niet op dak ;) toch ook de kosten of niet? Of ga je nou zeggen van niet. >:)
De Elga staat hier vanwege een leuke proef, meer niet. Hij is geslaagd, het kan.
Maar geen haar op mn hoofd die er over peinst om daar €3500+ voor te betalen, never.
Zonder de subsidie had ik geen warmtepomp gehad.

Ik heb geen losse leidingen op mijn dak, ik vind dat onacceptabel.

Als iemand een huis laat bouwen, met een bovengemiddelde afwerking. Dus zinken lijsten met kraal, mooi metselwerk, bewerkte overstekken enz enz....dan zal iedereen zeggen dat het een mooi huis is.
En als iemand datzelfde met zijn installatie doet, ben je dan opeens niet goed bezig?
Sowieso heeft hij een berekening op zijn site staan gas vs warmtepomp, ik heb er niet bijzonder goed naar gekeken verder...

Waarom is een sprokkelverhaal met koopje hier en import daar, wat rommel van warmteservice en veel getob wel een speciaal verhaal? Ik zie het niet

@Bram-Bos Ik ken de voordelen van wandverwarming en wat je zegt klopt helemaal.
Maar als er een thermometer hangt en die geeft 18 of 19 graden aan, dan is het koud PUNT.
Dat ding moet gewoon op 21 staan bij het gros van de mensen. En wat je in theorie zou moeten voelen, dat doet er niet toe. De theorie en de praktijk is een wereld van verschil. En soms moet je een halve psycholoog zijn om mensen te overtuigen.
Als je weet hoe vaak men op moet komen draven voor een "kapotte cv" Radiatoren koud en ik heb het koud was de melding. Ruimtetemperatuur 21 graden.... Gisteren had ik het niet koud en was het ook 21 maar toen waren de radiatoren warm..... :?
Dat is hoeveel gevoel de gemiddelde mens heeft met zijn verwarmingssysteem...gewoon niks dus.
Ga jij die mensen maar wijsmaken dat 18 graden lekker warm is...veel succes :+

[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 18-05-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:54:
[...]

Als iemand een huis laat bouwen, met een bovengemiddelde afwerking. Dus zinken lijsten met kraal, mooi metselwerk, bewerkte overstekken enz enz....dan zal iedereen zeggen dat het een mooi huis is.
En als iemand datzelfde met zijn installatie doet, ben je dan opeens niet goed bezig?
Sowieso heeft hij een berekening op zijn site staan gas vs warmtepomp, ik heb er niet bijzonder goed naar gekeken verder...

Waarom is een sprokkelverhaal met koopje hier en import daar, wat rommel van warmteservice en veel getob wel een speciaal verhaal? Ik zie het niet
Dit maak jij er allemaal (weer) van, dat jij dat vind is prima maar heeft niemand gezegd, alleen jij.
Ik geef alleen aan dat het niet speciaal is en dat dit met ieder huis kan voor dit bedrag, meer niet, dus waarom de bombarie van website, boek.

Maar ik houd er over op, blijkbaar is het uniek wat ik niet ziet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:03:
[...]

Dit maak jij er allemaal (weer) van, dat jij dat vind is prima maar heeft niemand gezegd, alleen jij.
Ik geef alleen aan dat het niet speciaal is en dat dit met ieder huis kan voor dit bedrag, meer niet, dus waarom de bombarie van website, boek.

Maar ik houd er over op, blijkbaar is het uniek wat ik niet ziet. :|
één opmerking nog waarom het speciaal is. Zoals die man het heeft gedaan, zo zal ongeveer heel NL het gaan (moeten) doen, alleen nog bijna niemand doet het. Hoe je het ook went of keert, de prijzen die hij betaald heeft, die worden nu eenmaal gevraagd.

Maar ik stop er ook over, ik heb mijn punt duidelijk gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Wat was jouw reden dan om de elga te nemen? Waarom geen bodem warmtepomp? Heb je die losse leidingen ook niet op dak ;) toch ook de kosten of niet? Of ga je nou zeggen van niet. >:)
Hij verdient het makkelijk terug want voordat hij over techniek begint kun je eerst 3 keer lezen waar je het boek kunt bestellen en wat ie kost. Zou er ook niet raar van opkijken dat alleen het boek bestaat en niet het huis.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

En de aarde is zeker ook nog plat....... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo53
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-06 11:57
Erwin_83 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:05:
[...]

Net even kort zitten lezen op je site, maar een LW warmtepomp die juist bemeten is en goed geplaatst geeft geen geluidsoverlast. En koelen kan de LW warmtepomp ook.

Je kan wel van de horror verhalen en instalateurs verhalen uitgaan, maar hier zitten de mensen met goede ervaringen met een LW warmtepomp.

Een bron warmtepomp is vast mooier, maar ook niet overal zomaar te instaleren.
Bij koelen had ik het over passief koelen, zonder dat het noemenswaardig extra kost.
En inderdaad, juist bemeten en goed geplaatst is precies het probleem. Voor een LW hoef je niet gecertificeerd te zijn. Elke jan doedel mag dat installeren.
mvg
Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo53
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Goedkoper dat zal zeker zo zijn. Op de site staat ook de vergelijking over 15 jaar en dan wordt het verhaal anders. Reclame voor het boek? Tot op heden is er geen enkel boek dat zo een installatie beschrijft en zijn er heel veel mensen die allerlei onzin roepen en of verkopen. Dat was voor mij de reden om het allemaal zelf uit te zoeken.
mvg
Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo53
Remco45 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:21:
@theo53 Interessante website, compliment voor het werk maar bij de W/W warmtepomp mis ik essentiële info zoals de afhankelijkheid van de bodemstructuur en de daar al dan niet voorkomende waterlagen en stromingen. Dat heeft o.a. een forse impact op rendement.
Dank je wel. De bodemstructuur is wel uitgezocht met wkotool.nl. Ik durf het bijna niet te zeggen maar dat staat in mijn boek. Daarin staan de dingen die specifiek zijn voor mijn huis. De bodemgesteldheid is bij mij zeer goed (natte zand/klei) met een grondwaterstroming van 2m/jaar.
Inderdaad dat heeft een invloed op het rendement. Mijn bron is weer op dezelfde temperatuur als voor de winter(11,2C). De afgifte is ca 50W/strekkende meter. In een droge zandgrond kan het zo een factor 10 slechter zijn.
met vriendelijke groet,
Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo53
Oxellaar schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:13:
[...]

één opmerking nog waarom het speciaal is. Zoals die man het heeft gedaan, zo zal ongeveer heel NL het gaan (moeten) doen, alleen nog bijna niemand doet het. Hoe je het ook went of keert, de prijzen die hij betaald heeft, die worden nu eenmaal gevraagd.

Maar ik stop er ook over, ik heb mijn punt duidelijk gemaakt.
Mooi verwoord. Bij het uitzoekwerk is er geen enkele installateur betrokken geweest. En ja, het is veel geld. Anderzijds, ik heb nu geen energierekening meer van 1700 euro per jaar, Mijn huis is comfortabel warm, heb ruim warm water en mijn huis wordt gekoeld in de zomer.
Een van de grote problemen die mensen ondervinden als ze hun huis energieneutraal willen maken is dat ze niet weten wat hun te wachten staat, los van de kosten. Ik heb geprobeerd daar wat duidelijkheid over te geven.
Ik vind als techneut het leuk om dat zelf uit te zoeken en heb het in eerste instantie voor eigen gebruik gedocumenteerd. Later was er belangstelling voor en resulteerde uiteindelijk in het boek en de website. Iemand die schrijft dat je daarop binnenloopt is, om het netjes te zeggen, niet goed geïnformeerd.

met vriendelijke groet,
Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

theo53 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:43:
[...]

Mooi verwoord. Bij het uitzoekwerk is er geen enkele installateur betrokken geweest. En ja, het is veel geld. Anderzijds, ik heb nu geen energierekening meer van 1700 euro per jaar, Mijn huis is comfortabel warm, heb ruim warm water en mijn huis wordt gekoeld in de zomer.
Een van de grote problemen die mensen ondervinden als ze hun huis energieneutraal willen maken is dat ze niet weten wat hun te wachten staat, los van de kosten. Ik heb geprobeerd daar wat duidelijkheid over te geven.
Ik vind als techneut het leuk om dat zelf uit te zoeken en heb het in eerste instantie voor eigen gebruik gedocumenteerd. Later was er belangstelling voor en resulteerde uiteindelijk in het boek en de website. Iemand die schrijft dat je daarop binnenloopt is, om het netjes te zeggen, niet goed geïnformeerd.

met vriendelijke groet,
Theo
Zo zijn er wel meer op dit forum die een energie neutraal huis hebben, echter wel met een lucht/water wp. Ik heb zelf ook een 2500,- energierekening weggewerkt ermee, geen rocketscience in een huis waar je 1000 m3 aan gas verbruikt.
De moeilijkheid is een monumentaal pand die 4000m3 verstookt en je niks aan de buitenkant mag doen i.v.m monumentaal. Dan is het knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:45
Proton_ schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 09:58:
@overhyped een losse pulsteller op de S0 uitgang met het Loria contact in serie telt alleen de sanitair-kWhs. Die kan je dan van het totaal afhalen.
Wellicht kan je domoticasysteem dat ook.
Is dat dezelfde als waar ik naar refereerde? Want zoals ik ‘t lees is er dus ook een contact dat 230 hoog geeft bij sww gebruik.

Iemand die een Loria heeft met metingen en een schema kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@overhyped de handleiding geeft aan dat het geen potentiaalvrij contact is, dus mijn plan gaat niet werken.
Dan wordt het een meter met tariefschakelaar zoals deze:
https://shop.fortop.nl/nl...recte-meting-1401355.html
Er is vast iets goedkopers te vinden :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:38:
@overhyped de handleiding geeft aan dat het geen potentiaalvrij contact is, dus mijn plan gaat niet werken.
Dan wordt het een meter met tariefschakelaar zoals deze:
https://shop.fortop.nl/nl...recte-meting-1401355.html
Er is vast iets goedkopers te vinden :)
Relais er tussen om potentiaal vrij te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 15:29
Oxellaar schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:54:
[...]

Euh wat is er mis met warmteservice?
@Bram-Bos
Maar als er een thermometer hangt en die geeft 18 of 19 graden aan, dan is het koud PUNT.
Dat ding moet gewoon op 21 staan bij het gros van de mensen. En wat je in theorie zou moeten voelen, dat doet er niet toe. De theorie en de praktijk is een wereld van verschil. En soms moet je een halve psycholoog zijn om mensen te overtuigen.
Als je weet hoe vaak men op moet komen draven voor een "kapotte cv" Radiatoren koud en ik heb het koud was de melding. Ruimtetemperatuur 21 graden.... Gisteren had ik het niet koud en was het ook 21 maar toen waren de radiatoren warm..... :?
Dat is hoeveel gevoel de gemiddelde mens heeft met zijn verwarmingssysteem...gewoon niks dus.
Ga jij die mensen maar wijsmaken dat 18 graden lekker warm is...veel succes :+
Daarvoor hebben de meeste thermostaten een temp.offset >:) of is dat ergens anders voor.
Vaak meegemaakt dat een nieuwe thermostaat bij 19 graden hetzelfde was qua temp dan 21 met de oude. Toch dachten mensen het koud te hebben. Prima, nieuwe thermostaat +2gr offset.
Paar dagen later informeer je, of ze bellen je ondertussen zelf "het is weer goed hoor, heerlijk die 21 graden" :9

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Remco45
Vandaag WP-installatie afgerond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ftEWKfkdFYkswHl0Dps68dp6/full.jpg
Laatste zonnepanelen rechts geplaatst (zat eerst nog de pijp van de CV-ketel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bN3i8YqFjdrhp5Q9vuoL9acQ/full.jpg

Vermogensschakelaar aangesloten.

En zoals @godfriedd al had geconstateerd: het werkt ook op de Mitsu YAA-serie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BKjtzsiV2Os0maBZPn7B9PlL/full.jpg
SWW run op 50% vermogen vraagt 1,4 kW tegen 3 kW gisteren...uiteraard duurt de run wel wat langer.

Al met al prima gegaan: tot nu toe werkt alles "as advertised" *O* , dank aan de mede-tweakers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
Beste mensen,

Iedereen kan de nieuwe site bekijken: Zie: [mbr]Knip Reclame maken voor je eigen website is niet de bedoeling[/mbr].

met vriendelijke groet,
Theo
Bedoel je dit boek ?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b5ema8qynnc09.jpg

Heb nog geen tijd gehad om te lezen, maar globaal wel even in gebladerd.
Zit nog een 2e dun boekje bij.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
Ja, de .pdf had ik ook al wel gevonden, (nadat de link was verwijderd door ons modje....)maar het boek is te koop voor €20.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 22:45:
Ja, de .pdf had ik ook al wel gevonden, (nadat de link was verwijderd door ons modje....)maar het boek is te koop voor €20.....
De PDF is de korte versie, ik heb hier een dik boek met ruim 200 pagina's.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Er is weer een Reduction Ecoliner van de band gerold:

https://www.zondergas.nu/...ndergas-ionisatie-cv-pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01

timovd

Voorsprong door techniek

@koevlaas2, is dit een alternatief op een doorstromer, of zelfs in plaats van een sww-vat?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-06 07:49

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Nu zit ik er over na te denken om bij boels een persmachine te huren voor een weekje om mijn leidingwerk voor de WP te gaan persen. Nu hebben de verschillende merken allemaal hun eigen assortiment hierin.

Zelf was in min of meer op VSH Xpress staalverzinkt uit gekomen.

Maar mijn vraag is of hier mensen "pro/niet pro" betere ervaring hebben kwa prijs/kwaliteit/gemak van andere systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TriLithium
Ik heb hier alles met viega profipress gedaan.
Voor staalverzinkt heb je dan viega prestabo.

Een rems pers met V bekken.

Deze kun je er ook mee knijpen
https://www.toolstation.n...oppelingen-roodkoper/c424?

Bevalt goed. Voor nauwe ruimtes, kan je al een deel knijpen en daarna pas plaatsen.
Vooral de volgorde is belangrijk...(moeilijk bereikbaar met pers eerst)
En hier en daar 3d-koppelingen erin die nog los kunnen (buffervat, mocht die ooit lek raken)

En alles geisoleerd met armaflex HT. (vanwege koelen en omdat het kan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6HAZEsR89hxIGp01x3qCdCUC/thumb.jpg
Grotendeels kan je die al over de leidingen schuiven incl bochten, tijdens het monteren, want kans op lekkage bij pers is nihil.
Maar een week is zo voorbij hoor. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2019 09:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

@AUijtdehaag
De pers van boels heeft geen V bekken als optie helaas. SV, M, TH en U zijn de keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TriLithium
Dat ding is ook HUGE zo te zien.
Je woont helaas niet in de buurt, anders mocht je hem lenen.

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
timovd schreef op zondag 19 mei 2019 @ 08:30:
@koevlaas2, is dit een alternatief op een doorstromer, of zelfs in plaats van een sww-vat?
Ik heb het apparaat mogen zien in de showroom, maar ben zeer terughoudend ook maar iets van het beweerde rendement te geloven. Als je de folder bekijkt staat er 1 fase 400v en het rendement is 98%, lijkt dus een oplichtartikel.
Ken wel iemand die het verhaal geloofd, lijkt wel of hij behekst is met scientology oid, geen zinnig woord meer mee te wisselen.

Om antwoord op je vraag te geven: ik heb geen idee, er zit dacht ik geen 3weg klep in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
TriLithium schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:44:
@AUijtdehaag
De pers van boels heeft geen V bekken als optie helaas. SV, M, TH en U zijn de keuzes.
Sv bek kan je viega mee persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:45:
@TriLithium
Dat ding is ook HUGE zo te zien.
Je woont helaas niet in de buurt, anders mocht je hem lenen.
Huge op andere manier idd, meer langte als hoogte. Beide heeft zijn voor en tegen natuurlijk. Er zal ergens een accu en handvat moeten zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 17:11
Wat een interessant product dacht ik in eerste instantie.

https://larsboelen.nl/201...-a-k-a-reduxion-ecoliner/

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

koevlaas2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:47:
[...]
Sv bek kan je viega mee persen.
Goed om te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb hier namelijk 3 perstangen, 2x een Rems minipress en 1x een Rothenberger Romax TT.
Die laatste heeft SV bekken en daar pers ik Viega mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Maar echte grote verschillen en/of voorkeuren tussen de verschillende systemen is er niet lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
TriLithium schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:39:
Maar echte grote verschillen en/of voorkeuren tussen de verschillende systemen is er niet lijkt mij?
Het perst allemaal Viega, maar dat is niet de reden waarom ik 2 verschillende merken heb.
De Romax TT kan namelijk ook koudemiddelkoppelingen persen en ik heb er viega bekken bij omdat ik een keer een Rems defect gehad heb. Als je perstang stuk is en je hebt er maar 1 dan kan ik direct niet verder met mijn werk, dat is erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

koevlaas2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:46:
[...]

Het perst allemaal Viega, maar dat is niet de reden waarom ik 2 verschillende merken heb.
De Romax TT kan namelijk ook koudemiddelkoppelingen persen en ik heb er viega bekken bij omdat ik een keer een Rems defect gehad heb. Als je perstang stuk is en je hebt er maar 1 dan kan ik direct niet verder met mijn werk, dat is erg lastig.
Bedoelde meer tussen merken fittingen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
TriLithium schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:52:
[...]
Bedoelde meer tussen merken fittingen 8)
Viega's zijn echt goed, belangrijk dat de koppeling er goed opzit dan lekt deze nooit.
Vergeet niet ieder uiteinde van je buizen goed te ontbramen (binnen en buiten), dan krijg je een goed werkende geruisloze installatie.

[ Voor 21% gewijzigd door koevlaas2 op 19-05-2019 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Weer zo'n 'het is te mooi om waar te zijn' apparaat.

Ik geloof er in ieder geval helemaal niks van. Waar komt die resterende 6kW vandaan? Moest ineens denken aan een liedje van Herman van Veen: 'als ik kon toveren...'

Ergens anders in de tekst staat een rendement van 98%: een gewone COP 1 doorstroom verwarmer dus.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Inderdaad. Wat een oplichterij. Het is gewoon fysiek onmogelijk om zonder extra bron uit 230V x 13A = 3 kW zo even 9 kW thermisch te toveren. Jammer dat er steeds weer zulke oplichters opstaan.

Nog meer totale onzin van die website:
Energiebesparing tot wel 60 % op de kosten van de huidige verwarming
Als je in de kou gaat zitten zeker. Anders gaan je kosten gewoon omhoog t.o.v. op gas stoken.
Vrij van vlammen of elektrische weerstanden
Ben benieuwd hoe hij die 3kW elektrisch vermogen in het water gaat stoppen zonder elektrische weerstand...
Perfecte synergie met PV-systemen
Ook al niet waar, want op het moment dat je je verwarming het hardst nodig hebt, doet je PV nagenoeg niets.
Ongeveer 5 keer sneller dan een gasgestookte ketel
Een gasketel zit bijna altijd boven de 20 kW thermisch. Hoe wil je dan 5 x sneller je huis verwarmen met 3 kW ? 8)7 8)7
- Het grote voordeel van Ionisatieverwarming is dat deze een energie omzettingscoëfficiënt van 3:1 heeft.
- Optimale efficiëntie van meer dan 98%
Is het rendement nou die ongelofelijke 300% of toch gewoon 98%? Maar hoe kom je dan aan 9 kW?

[ Voor 78% gewijzigd door Andrehj op 19-05-2019 12:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
koevlaas2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:45:
[...]Ken wel iemand die het verhaal geloofd, lijkt wel of hij behekst is met scientology oid, geen zinnig woord meer mee te wisselen.
Geen energie verder in steken, gewoon op laten hangen en de e-rekening laten spreken >:)
Andrehj schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:26:
Inderdaad. Wat een oplichterij. Het is gewoon fysiek onmogelijk om zonder extra bron uit 230V x 13A = 3 kW zo even 9 kW thermisch te toveren. Jammer dat er steeds weer zulke oplichters opstaan.
Dat is niet zo gek natuurlijk. Iedereen heeft ook wel door dat dit een enorme markt aan het worden is, iedereen gaat zijn graantje proberen mee te pikken, goede en slechte mensen. Hopelijk zetten ''gerenommeerde'' instanties snel een punt achter zulke perikelen door mensen juist te informeren (maar ook dat gaat vaker fout dan goed lijkt het).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Op een ander forum had ik een stukje geplaatst, waarvan ik dacht dat het misschien hier ook wel interessant zou kunnen zijn. Of in elk geval tot discussie kan leiden…. 😉

Mensen reageren soms nog wel eens een beetje kort door de bocht wanneer je het hebt over warmte onttrekken aan een kelder.
Laten we eens even kijken.
Het heeft natuurlijk alles te maken met de grootte van de kelder en het benodigde vermogen dat je uit de kelder onttrekt.
Stel even dat de lucht die door de verdamper van je WP gaat, 5°C afkoelt. Dan is na één keer passeren de kelderlucht dus 5°C afgekoeld.
Maar het is natuurlijk niet zo, dat bij een tweede keer passeren de lucht dan ineens 10°C kouder is.
De koudere kelderlucht wordt namelijk ondertussen weer opgewarmd door de keldervloer en eventueel (een deel van) de keldermuren.
Je vloer en muren zijn gewoon een bodem-warmtewisselaar! En met een bodemtemperatuur van 12°C kun je redelijk uitrekenen wat dan de luchttemperatuur in de kelder wordt. Je kunt zelfs globaal tabellen van vloerverwarming gebruiken (niet naar de watertemperatuur kijken maar naar de vloertemperatuur) om te berekenen hoeveel Watt er per m2 vloer aan de kelderlucht wordt afgegeven als de vloer bijv 2 of 3 °C warmer is dan de kelderlucht.
Ik gebruik even een paar zelf bedachte getallen, maar dan zie je hoe je eea kunt uitrekenen. Daarna zelf voor de eigen situatie doen.
Ons hele huis is onderkelderd, dus wij hebben een flinke oppervlakte tot onze beschikking. Maar stel dat we maar de helft daarvan willen gebruiken, dan kom ik ongeveer op 50 m2 vloer en ca 30 m2 muur die dieper ligt dan 1 m onder het maaiveld.
Ik ga dus even uit van 80 m2 warmte afgevend oppervlak.
Stel dat we 5 kW aan verwarmingsvermogen nodig hebben en ik reken even met een COP van 5 (omdat de keldertemperatuur vrij hoog is). Ik zou dan dus 4 kW aan de kelder moeten onttrekken. Dat is dan dus 4000 W/80 m2 = 50 W/m2.
De warmteweerstand (R) van beton naar enigszins bewegende lucht is ca 0,08m2K/W ofwel een U-waarde van 1/0,08= 12,5W/m2K
De kelderlucht zou dan dus 50/12,5 = 4K kouder moeten zijn, dan de bodemtemperatuur. Maw er stelt zich een evenwicht in van 12-4=8°C keldertemperatuur bij een continue onttrekking van 4kW.
Het zal duidelijk zijn, dat de lucht goed langs vloer en muur moet kunnen circuleren. Bij voorkeur via een groot kanaal aan de ene kant de kelder inblazen en aan de andere kant er weer uitzuigen.
Op deze manier heb je dus een bodemwarmtewisselaar gecreëerd.

Ik heb er zelfs wel eens over gedacht of je geen vloerverwarmingsslangen in de vloer van de kelder zou kunnen maken, om zo warmte te onttrekken. Nadeel: de vloer wordt dan kouder dan de kelderlucht. Gevolg: (Bijna) altijd een natte vloer door condensatie van luchtvochtigheid.

Wel opletten, dat de bodemtemperatuur NOOIT onder de 0°C komt. Anders kan de bodem onder je keldervloer gaan bevriezen en de gevolgen daarvan zijn natuurlijk desastreus.

Je zou nog een stap verder kunnen denken: Als dit in een kelder kan, waarom zou het dan niet in een kruipruimte kunnen?
Droogt de lu/wa-WP zelfs ook nog mooi de kruipruimte 😉

Let wel op, dat ook luchttemperaturen niet onder 0°C komen, want dan kunnen allerlei leidingen in kelder/kruipruimte bevriezen.

En natuurlijk ga je door de toegenomen dT over je bg-vloer meer warmteverlies vanuit je woning via je vloer krijgen. Dat is een nadeel, maar kun je weer compenseren door dikkere vloerisolatie. Voordeel is een relatief hoge brontemperatuur in hartje winter, dus een behoorlijke COP met toepassing van een (relatief) goedkope lu/wa-WP.

Blijft natuurlijk de vraag hoeveel warmte de bodem onder je woning naar boven kan transporteren. Dat is o.a. afhankelijk van de bodemopbouw. Maar dat speelt natuurlijk ook als je een horizontale bodemwisselaar in je tuin legt.

Dus als iemand het eens een keer weer heeft over kelderlucht gebruiken tbv een WP, niet meteen roepen dat het niet kan (we hebben al genoeg roeptoeters in Nederland), maar er eerst eens serieus aan gaan rekenen.

Ik zeg natuurlijk niet, dat dit een ideale oplossing is, het is immers van vele factoren afhankelijk. Maar niet meteen meer gaan roepen dat het niet kan.

P.S.,
Ik heb nog niet gehoord, dat dit ooit ergens is uitgevoerd. Dus mogelijk zijn de nadelen toch groter dan de voordelen. Of er heeft gewoon nog nooit iemand aan gedacht om dit eens te gaan proberen......

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo53
Zwerius schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:47:
Op een ander forum had ik een stukje geplaatst, waarvan ik dacht dat het misschien hier ook wel interessant zou kunnen zijn. Of in elk geval tot discussie kan leiden…. 😉

Mensen reageren soms nog wel eens een beetje kort door de bocht wanneer je het hebt over warmte onttrekken aan een kelder.
Laten we eens even kijken.
Het heeft natuurlijk alles te maken met de grootte van de kelder en het benodigde vermogen dat je uit de kelder onttrekt.
Stel even dat de lucht die door de verdamper van je WP gaat, 5°C afkoelt. Dan is na één keer passeren de kelderlucht dus 5°C afgekoeld.
Maar het is natuurlijk niet zo, dat bij een tweede keer passeren de lucht dan ineens 10°C kouder is.
De koudere kelderlucht wordt namelijk ondertussen weer opgewarmd door de keldervloer en eventueel (een deel van) de keldermuren.
Je vloer en muren zijn gewoon een bodem-warmtewisselaar! En met een bodemtemperatuur van 12°C kun je redelijk uitrekenen wat dan de luchttemperatuur in de kelder wordt. Je kunt zelfs globaal tabellen van vloerverwarming gebruiken (niet naar de watertemperatuur kijken maar naar de vloertemperatuur) om te berekenen hoeveel Watt er per m2 vloer aan de kelderlucht wordt afgegeven als de vloer bijv 2 of 3 °C warmer is dan de kelderlucht.
Ik gebruik even een paar zelf bedachte getallen, maar dan zie je hoe je eea kunt uitrekenen. Daarna zelf voor de eigen situatie doen.
Ons hele huis is onderkelderd, dus wij hebben een flinke oppervlakte tot onze beschikking. Maar stel dat we maar de helft daarvan willen gebruiken, dan kom ik ongeveer op 50 m2 vloer en ca 30 m2 muur die dieper ligt dan 1 m onder het maaiveld.
Ik ga dus even uit van 80 m2 warmte afgevend oppervlak.
Stel dat we 5 kW aan verwarmingsvermogen nodig hebben en ik reken even met een COP van 5 (omdat de keldertemperatuur vrij hoog is). Ik zou dan dus 4 kW aan de kelder moeten onttrekken. Dat is dan dus 4000 W/80 m2 = 50 W/m2.
De warmteweerstand (R) van beton naar enigszins bewegende lucht is ca 0,08m2K/W ofwel een U-waarde van 1/0,08= 12,5W/m2K
De kelderlucht zou dan dus 50/12,5 = 4K kouder moeten zijn, dan de bodemtemperatuur. Maw er stelt zich een evenwicht in van 12-4=8°C keldertemperatuur bij een continue onttrekking van 4kW.
Het zal duidelijk zijn, dat de lucht goed langs vloer en muur moet kunnen circuleren. Bij voorkeur via een groot kanaal aan de ene kant de kelder inblazen en aan de andere kant er weer uitzuigen.
Op deze manier heb je dus een bodemwarmtewisselaar gecreëerd.

Ik heb er zelfs wel eens over gedacht of je geen vloerverwarmingsslangen in de vloer van de kelder zou kunnen maken, om zo warmte te onttrekken. Nadeel: de vloer wordt dan kouder dan de kelderlucht. Gevolg: (Bijna) altijd een natte vloer door condensatie van luchtvochtigheid.

Wel opletten, dat de bodemtemperatuur NOOIT onder de 0°C komt. Anders kan de bodem onder je keldervloer gaan bevriezen en de gevolgen daarvan zijn natuurlijk desastreus.

Je zou nog een stap verder kunnen denken: Als dit in een kelder kan, waarom zou het dan niet in een kruipruimte kunnen?
Droogt de lu/wa-WP zelfs ook nog mooi de kruipruimte 😉

Let wel op, dat ook luchttemperaturen niet onder 0°C komen, want dan kunnen allerlei leidingen in kelder/kruipruimte bevriezen.

En natuurlijk ga je door de toegenomen dT over je bg-vloer meer warmteverlies vanuit je woning via je vloer krijgen. Dat is een nadeel, maar kun je weer compenseren door dikkere vloerisolatie. Voordeel is een relatief hoge brontemperatuur in hartje winter, dus een behoorlijke COP met toepassing van een (relatief) goedkope lu/wa-WP.

Blijft natuurlijk de vraag hoeveel warmte de bodem onder je woning naar boven kan transporteren. Dat is o.a. afhankelijk van de bodemopbouw. Maar dat speelt natuurlijk ook als je een horizontale bodemwisselaar in je tuin legt.

Dus als iemand het eens een keer weer heeft over kelderlucht gebruiken tbv een WP, niet meteen roepen dat het niet kan (we hebben al genoeg roeptoeters in Nederland), maar er eerst eens serieus aan gaan rekenen.

Ik zeg natuurlijk niet, dat dit een ideale oplossing is, het is immers van vele factoren afhankelijk. Maar niet meteen meer gaan roepen dat het niet kan.

P.S.,
Ik heb nog niet gehoord, dat dit ooit ergens is uitgevoerd. Dus mogelijk zijn de nadelen toch groter dan de voordelen. Of er heeft gewoon nog nooit iemand aan gedacht om dit eens te gaan proberen......
Beste Zwerius,
je kunt het proefje ook omkeren (het is symmetrisch) Als je denkt om 4 kW eruit te kunnen halen zou je ook, als experiment, 4 kW erin kunnen stoppen. Wel zou je een ventilator kunnen gebruiken om de overdracht iets te verbeteren.Je moet dat wel een tijdje volhouden omdat je naar een evenwicht moet gaan. Zelf verwacht ik dat de temperatuur in die ruimte een graad of 20 omhoog gaat. Als dat zo is, dan kan je uit de kelderruimte geen 4 kW halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Zwerius (& @theo53 Ik zou voor deze, meer theoretische discussie een eigen topic gaan openen.
Iets met: "ijskelder" of sauna in de kruipruimte - een bijdrage aan de energietransitie?
Mijn persoonlijke mening ga ik dan daar ijskoud ventileren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Zwerius schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:47:
P.S.,
Allleen al voor het gedachtenexperiment en de berekening heb je al +1 verdiend. :)
Toch denk ik dat het risico op een te koude kelder te groot is. En wat doe je dan in de zomer als je WP je woning gaat koelen? Dan wordt het best warm in je kelder denk ik...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:17
En bij een geïsoleerde kelder ? Dan is je warmte transport moeilijker.

Je kelder plafond isoleren tegen een koude vloer kan, maar je wanden blijven een koude brug. En nog een mogelijk nadeel, je kan je kelderruimte niet echt meer als opslag of hobby hok gebruiken met die temperaturen.

Het idee klinkt leuk, de praktijk zal wel anders zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 19-05-2019 16:24 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Vandaag mijn lekkende Joule boiler maar even gesloopt om te kijken waar deze lekt, net boven de lasnaad is het RVS opengebarsten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a42vj9okeh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rq8fcd.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5c3ds03jkn9t6.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 19-05-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:45
koevlaas2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:54:
Vandaag mijn lekkende Joule boiler maar even gesloopt om te kijken waar deze lekt, net boven de lasnaad is het RVS opengebarsten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is een mogelijke oorzaak.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
theo53 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:00:
[...]

Beste Zwerius,
je kunt het proefje ook omkeren (het is symmetrisch) Als je denkt om 4 kW eruit te kunnen halen zou je ook, als experiment, 4 kW erin kunnen stoppen. Wel zou je een ventilator kunnen gebruiken om de overdracht iets te verbeteren.Je moet dat wel een tijdje volhouden omdat je naar een evenwicht moet gaan. Zelf verwacht ik dat de temperatuur in die ruimte een graad of 20 omhoog gaat. Als dat zo is, dan kan je uit de kelderruimte geen 4 kW halen.
Beste Theo53,
Ik denk dat het toch niet helemaal opgaat wat je daar zegt. Het is namelijk volgens mij niet symmetrisch.
Als ik een 4 kW (ventilator) kachel in de kelder zet, zal door convectie die warme lucht naar boven gaan en dus juist niet in contact komen met de vloer, waar de warmte door afgevoerd zou moeten worden. Terwijl in het omgekeerde geval zoals door mij beschreven, de uit de WP komende koude lucht (ook door convectie) juist boven de vloer gaan hangen en daar opgewarmd worden door de warmere vloer en vervolgens weer in de ruimte opstijgen om plaats te maken voor nieuwe aangevoerde koude lucht.
Met jouw experiment zou je juist hetzelfde effect krijgen als gelaagdheid in een buffervat en dan zou je boven in de ruimte zo maar eens een flink hogere temperatuur kunnen meten (hoewel 20°C mij dan nog wel erg veel lijkt).

In elk geval weet ik dat met mijn huidige WP boiler met een simpele thermometer geen temperatuurdaling in de kelder gemeten kan worden.
Deze WP-boiler heeft een motor van ca. 300 Watt. Stel een COP van 2,5 tijdens warm tapwater productie, dan wordt er natuurlijk slechts ca 450 W aan de kelder onttrokken. En natuurlijk ook geen dagen achter elkaar. Maar in elk geval meet ik geen temperatuurverlaging. Maar die moet er natuurlijk wel zijn.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo53
Eens met wat je zegt, daarom zei ik ook dat er een ventilator moet zijn (om de convectie te compenseren). Dat is vergelijkbaar met roeren in een boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
wizzopa schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:34:
[...]

Wat is een mogelijke oorzaak.
Gebrek aan expansie, volgens mij kan het RVS slecht tegen langdurig wisselende drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Mijn Mitsu draait inmiddels 12 dagen en ondanks een goede flow toch de filters maar eens bekeken, gewoon benieuwd ;) .

Die van de Hydrobox was licht vervuild: er zat 3 keer meer op als op de foto, maar dat spoelde eraf bij het uitdraaien van het filter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vYutbkdVA6OKqx3ghhFUmNDk/full.jpg

Ik was wel verbaasd door de troep die uit het TF1-filter kwam.
Twaalf dagen geleden was vrijwel de gehele installatie doorgespoeld met schoon demi-water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j7nDiEJXDy1d5JBO5fEndlwH/full.jpg

Fijn dat dit filter er zo veel uit haalt, onderhoudsschema aangepast :P

Tot slot de bedienunit verplaatst van de zolder (1e verdieping eigenlijk) naar de woonkamer. Wij gebruiken een losse thermostaat, maar vooral in het begin wil je toch experimenteren met instellingen. Dan is het handiger dat die unit naast de thermostaat hangt. Gelukkig had ik in het verleden al een 4-aderige kabel getrokken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iwtZ9XZe5Jq3KSuL1OiyfyBl/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
koevlaas2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:35:
[...]
Gebrek aan expansie, volgens mij kan het RVS slecht tegen langdurig wisselende drukken.
Hmmm… ben geen metaalexpert, maar het lijkt mij een wat vreemde scheur voor voor overdruk van binnen naar buiten. Ben benieuwd wat Kotly daar van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gezien het bij een lasnaad zit, lijkt het me eerder een produktiefout tijdens het lassen.
Teveel warmte erin gestopt, waardoor het metaal uithard en haarscheurtjes ontstaan?

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2019 01:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op maandag 20 mei 2019 @ 01:49:
Gezien het bij een lasnaad zit, lijkt het me eerder een produktiefout tijdens het lassen.
Teveel warmte erin gestopt, waardoor het metaal uithard en haarscheurtjes ontstaan?
Ik stuur het wel even door naar polen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:35:
[...]

Staat die scheur naar binnen of naar buiten? Naar binnen kan het een productie deukje zijn van voor het schuim, naar buiten een overdruk dingetje, dan gaat hij ergens.
Rvs kan prima tegen verschillende drukken, als dat niet zou zijn maken ze geen rvs boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 07:32:
[...]

Ik stuur het wel even door naar polen.
Of naar de fabrikant.
info@jouleuk.co.uk
https://www.jouleuk.co.uk/contact/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-06 22:21
overhyped schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:11:
[...]

Is dat dezelfde als waar ik naar refereerde? Want zoals ik ‘t lees is er dus ook een contact dat 230 hoog geeft bij sww gebruik.

Iemand die een Loria heeft met metingen en een schema kan delen?
Ik heb het hier gedaan door de info van de Kamstrup warmtemeter en die van een Youless/kWh meter te combineren in Domoticz. Als er geen flow is dan worden de kWh opgeteld voor SWW. Is er wel flow dan worden de kWh opgeteld voor CV. Dit is simpel met een scriptje te doen.

In plaats van de flow kun je het 230V contact proberen te integreren in Domoticz (relais, spanningsmeter, oid). Geen ervaring mee, maar dat kun je vast vinden op het internet.

Een globale berekening van het stroomverbruik wordt ook intern op de Loria bijgehouden en is op te roepen via het infoscherm. Als dit niet voldoende detail geeft dan zul je echt zelf aan de slag moeten.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Laatst online: 20-06 13:18
@Zwerius Is dat het ecologie forum? Daar en vooralop het afgesplitste, maar verdwenen technologieforum is het concept aardig bediscussieert, waren niet enthousiast;-), zoals je schreef. Maar er zijn werkende WKO systemen genoeg.Ik zag toevallig net dit in mijn maillbox,commercieel systeem die warmte van koelende WP opvangt en 's winters gebruikt voor verwarming. https://www.vakbladwarmte...n-heat-pump-award-1014704
Het Nederlandse NRGTEQ heeft gisteren de Europese ‘Next Generation Heat Pump’-award ontvangen voor zijn PHAC-opslagsysteem.

Bij het winnende concept van NRGTEQ werkt een warmtepomp in de zomerperiode in actieve koelmodus. Door het koelen van het gebouw waar hij is geïnstalleerd, maakt de de warmtepomp warm water met een temperatuur tot 80 °C, dat wordt opgeslagen in het PHAC-systeem. Deze buffer kan verder worden aangevuld...

De energetische winst van het concept zit in het feit dat 700 uur actieve koeling (in de zomer) in opbrengst ongeveer gelijkstaat aan 1.500 uur actieve verwarming in de winter – en die actieve verwarmingsuren zijn nu dus niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
donaldk schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:29:
@Zwerius Is dat het ecologie forum? Daar en vooralop het afgesplitste, maar verdwenen technologieforum is het concept aardig bediscussieert, waren niet enthousiast;-), zoals je schreef. Maar er zijn werkende WKO systemen genoeg.Ik zag toevallig net dit in mijn maillbox,commercieel systeem die warmte van koelende WP opvangt en 's winters gebruikt voor verwarming. https://www.vakbladwarmte...n-heat-pump-award-1014704
[...]
Hallo DonaldK,
Dat was inderdaad het ecologieforum.
Het door jou genoemde artikel over WKO zag ik vanmorgen ook al in mijn mailbox voorbij komen.
Er zijn natuurlijk diverse systemen, maar het ideale heb ik nog steeds niet gezien. Nog steeds een erg groot opslagvolume nodig.
Second best is wat mij betreft de WP. Vandaar dat ik me daar nu al weer een jaar of tien mee red.
Vooral vanwege de gratis stroom is dat erg aantrekkelijk.
En ik kan inderdaad van gratis stroom spreken, want ik heb 15 jaar geleden weliswaar een flink bedrag betaald voor mijn PV installatie, maar daar stond ook een enorme subsidie tegenover.
Daarna kreeg ik nog tien jaar lang ongeveer 9,5 cent per teruggeleverde kWh aan subsidie.
Vervolgens kwam later ook nog eens de salderingsregeling.
Uiteindelijk hebben de subsidie + 10 jaar 9,5 cent mij ongeveer de kostprijs van de installatie opgeleverd. Dus nu inderdaad gratis stroom.
Nu zullen er wel weer mensen zijn die het idioot vinden dat er destijds zo veel subsidie is gegeven, maar daardoor is uiteindelijk wel de zaak in beweging gekomen en zijn we nu waar we zijn.
Toen ik de PV-installatie kocht was er in mijn gemeente verder nog niemand die het had. Of zoals velen toen zouden zeggen: er was verder niemand zo gek.
Maar de installatie functioneert nog prima en van degradatie is nog niets te meten. Zie: https://geen-energiereken...iling-van-de-panelen.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
theo53 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:13:
[...]

Dank je wel. De bodemstructuur is wel uitgezocht met wkotool.nl. Ik durf het bijna niet te zeggen maar dat staat in mijn boek. Daarin staan de dingen die specifiek zijn voor mijn huis. De bodemgesteldheid is bij mij zeer goed (natte zand/klei) met een grondwaterstroming van 2m/jaar.
Inderdaad dat heeft een invloed op het rendement. Mijn bron is weer op dezelfde temperatuur als voor de winter(11,2C). De afgifte is ca 50W/strekkende meter. In een droge zandgrond kan het zo een factor 10 slechter zijn.
met vriendelijke groet,
Theo
Het is ook dankzij de goede bodemstructuur dat de bodem WP met een SCOP van boven de 6 uit kan komen. Bij een slechtere bodemgesteldheid of een andere WP stroomopwaarts is die boven de 5 en dan is het verschil met de beste LWP's (in doorsnee NL klimaat een SCOP van 4.5) niet zo bijster groot meer. Inderdaad de fan is een extra verbruiker, maar met ca 40W, dus 100kWh/jaar is dat ook te overzien. De berekening van 20 graden verschil met de lucht klopt in ieder geval niet, dit is ongeveer 5 graden. Ergens rond 2 a 3 graden buitentemperatuur begint in principe de ontdooiproblematiek. Het passief koelen is wel een voordeel
En ook met het lawaai weet ik nog niet wat beter is. De compressor komt bij mij toch net boven de fan uit en die had ik niet graag binnenshuis.Ik hoor nu de CV pomp af en toe al brommen.
Wel mag verwacht worden dat de levensduur van een bodem WP anders is. Ze lopen meer op lagere toeren en hoeven veel minder vaak opnieuw te starten. Alleen kan ik niet beoordelen hoe slecht opnieuw starten op een goed gekozen toerental is voor een compressor en of de draaiuren toch niet door gaan wegen. De LWP staat in weer en wind wat vast nadelen heeft.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo53
het wordt wel vaker gezegd dat stroomopwaarts een invloed heeft. Bedenk dat de zon minstens 17 keer zoveel warmte in de grond stopt (voor een normale eengezinswoning) dan dat er uit gehaald wordt door de bodemwarmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
theo53 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 06:50:
het wordt wel vaker gezegd dat stroomopwaarts een invloed heeft. Bedenk dat de zon minstens 17 keer zoveel warmte in de grond stopt (voor een normale eengezinswoning) dan dat er uit gehaald wordt door de bodemwarmtepomp.
Dan moet je dus een glazen dak maken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 10:20
Rol-Co schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:53:
[...]

Zo zijn er wel meer op dit forum die een energie neutraal huis hebben, echter wel met een lucht/water wp. Ik heb zelf ook een 2500,- energierekening weggewerkt ermee, geen rocketscience in een huis waar je 1000 m3 aan gas verbruikt.
De moeilijkheid is een monumentaal pand die 4000m3 verstookt en je niks aan de buitenkant mag doen i.v.m monumentaal. Dan is het knap.
Hm, mis je het doel van het boek niet? Het gaat er volgens mij niet om of het knap is, maar om de gewone man/vrouw te informeren over hoe een installatie er uit ziet, hoe deze werkt en wat het kost en bespaart. Daar is volgens mij veel behoefte aan.

Wat Oxellaar stelde is helemaal waar: de gemiddelde NLer ziet een zelfgebouwde Tweaker opstelling absoluut niet zitten. Een installatie moet er strak en netjes uit zien, garantie hebben en een eenvoudig te bedienen zijn. Bij problemen moet je een expert direct in kunnen schakelen.

DAT zijn de installaties die het verschil gaan maken in de energietransitie als geheel. Die gaan er voor zorgen dat we niet meer afhankelijk zin van Gronings of Russisch gas.

Dat zijn overigens ook de installaties die de waarde van je huis sterk verhogen. Een "houtje-touwtje" zelfbouw installatie zonder garantie is zeer weinig waard voor de gemiddelde NLer. Dat heeft een extreem grote invloed op de terugverdientijd en is een factor die een Tweaker niet op waarde weet te schatten of over het hoofd ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dieken Taffert schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:44:
[...]

Hm, mis je het doel van het boek niet? Het gaat er volgens mij niet om of het knap is, maar om de gewone man/vrouw te informeren over hoe een installatie er uit ziet, hoe deze werkt en wat het kost en bespaart. Daar is volgens mij veel behoefte aan.

Wat Oxellaar stelde is helemaal waar: de gemiddelde NLer ziet een zelfgebouwde Tweaker opstelling absoluut niet zitten. Een installatie moet er strak en netjes uit zien, garantie hebben en een eenvoudig te bedienen zijn. Bij problemen moet je een expert direct in kunnen schakelen.

DAT zijn de installaties die het verschil gaan maken in de energietransitie als geheel. Die gaan er voor zorgen dat we niet meer afhankelijk zin van Gronings of Russisch gas.

Dat zijn overigens ook de installaties die de waarde van je huis sterk verhogen. Een "houtje-touwtje" zelfbouw installatie zonder garantie is zeer weinig waard voor de gemiddelde NLer. Dat heeft een extreem grote invloed op de terugverdientijd en is een factor die een Tweaker niet op waarde weet te schatten of over het hoofd ziet.
Kort door de bocht, dus alle systemen op tweakers zijn houtje touwtje.
Vertel jij dat @Grolsch even? En zo zijn er nog meer hier.
De gewone man kan prima informatie vinden op internet over alles omtrend warmtepompen, de eerste de beste installateur geloven op zijn blauwe ogen kan iedereen.
Zoals gezegd, bodem warmtepomp en solaredge op schaduwvrij dak , hoevaak zien we het niet op tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 20:43
* Grolsch heeft dan ook geen "zelfgebouwd" brouwsel, ik heb er mezelf heel goed in verdiept en (mede met hulp van@Oxellaar _/-\o_ _/-\o_ ) een technisch ontwerp gemaakt.

De daadwerkelijke installatie heb ik ook over gelaten aan professionals, ik ben nu eenmaal geen loodgieter :+

Als je de reactie van @Oxellaar leest (die reageert op @Rol-Co zijn post) vindt @Oxellaar volgens mij niet dat mijn woning een "Tweakers" woning is waar de gemiddelde Nederlander niet enthousiast van wordt, hij heeft het over de woning van @Bram-Bos .

Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Ik denk juist dat mijn woning wel een gaslozeoplossing heeft voor in ieder geval elke nieuwbouwwoning in NL met een fatsoenlijk afgifte systeem. Het systeem wat ik heb snapt elke vrouw met 1 oog en 1 vinger. Thermostaat in desbetreffende ruimte op 22 graden, en het wordt (en blijft) 22 graden. Geen ingewikkelde WAR constructies, en helemaal niets te tunen als het een keer zonnig of winderig is. Het werkt gewoon goed.

Ik ben dan zelf ook anti "houwtje-touwtje ala sommige Tweakers" oplossingen, en ik heb ook zeker niet de goedkoopste oplossing, maar wel compleet zonder gas, bijna NOR (Nul Op de Rekening) woning met <100 € per jaar en AANZIENLIJK minder geld kwijt als een WW WP.

Tijdens de bouw heb ik een WW WP overwogen, maar telkens kwam er een meerprijs uit van minimaal 10K.

Ik ben dan ook geen voorstander van een WW WP vanuit financieel oogpunt, ondanks dat het technisch wel een goede oplossing is. Al heb ik mijn twijfels bij de houdbaarheid van de bron. Men gaf er destijds (2017) 10 jaar garantie op. Vind ik nogal veel afschrijving van 1K per jaar.

De bron welke wij gebruiken (lucht) is onuitputtelijk en kan niet "kapot" of "verstoord" raken.

Ik heb de website gelezen van meneer @theo53 en volgens mij heeft hij geen slechte bedoelingen, hij wil gewoon de rest van NL adviseren met de kennis die hij opgedaan heeft.

Als lees je in zijn hele verhaal dat hij een WW pet op heeft, en dus niet zo "onafhankelijk objectief" is als hij doet voorkomen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
En als je bijna alles zelf hebt gedaan, is het dan persé een houtje-touwtje oplossing?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Naalroc schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:25:
En als je bijna alles zelf hebt gedaan, is het dan persé een houtje-touwtje oplossing?
Niet per definitie, maar ik snap goed wat @Oxellaar en @Dieken Taffert bedoelen.
Ik lees hier soms ook installaties die op zich voor die situatie goed werken, maar de gemiddelde Nederlander gaat gaat geen hele dagen grafieken lopen te bouwen in grafana en 3 x per week de stooklijn aanpassen omdat we toevallig oostenwind en geen zon hebben. Dat gaat niet werken bij de gemiddelde Nederlander.

Je leest hier ook verhalen van zelfbouwers als jou, of bijvoorbeeld @Remco45 die in mijn ogen wel een "normaal voor de gemiddelde NL'er" bruikbaar systeem zelf hebben geïnstalleerd.

Die wil gewoon een kastje aan de muur, en dan (indien mogelijk via de app :+ ) de ruimtetemperatuur kunnen instellen. Maar dat kunnen experts (waar sommige Tweakers onder vallen) ook heel goed zelf aansluiten als ze de kennis hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
maar de gemiddelde Nederlander gaat gaat geen hele dagen grafieken lopen te bouwen in grafana en 3 x per week de stooklijn aanpassen omdat we toevallig oostenwind en geen zon hebben. Dat gaat niet werken bij de gemiddelde Nederlander
_/-\o_ Ik moet wel lachen om je opmerkingen...
(maar is dat geen normaal gedrag dan? :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:25:
Nee niet perse.... Ik zie hier prachtige dingen langskomen, echt. Door iemand zelf gemaakt. Maar dan zie ik, zonder zijn profiel of kennis van zijn technische achtergrond te hebben, dat hij wel degelijk een behoorlijk technische achtergrond moet hebben.

Maar er komen ook wel eens foto's voorbij, van een van een erg trotse klusser. Waar ik duidelijk aan kan zien dat de schoenmaker niet bij zijn leest is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Je kan ook nog ff kijken op de oude website http://www.beam-up.nl/ van @theo53.

[Offtopic]
Ik zeg altijd: "Jedem Tierchen sein Pläsierchen!" - ook als hij niet volgens de natuurwetten, economisch of "esthetisch" bezig is. Als het binnen de eigen muren blijft en de omgeving geen (over)last van heeft.
Dan mag de gewone Nederlander (Henk en Ingrid) voor mijn part ook een Ecoliner of een Ionisatieketel gebruiken O-) .
Wel alles veilig en volgens de Europese normen (en waarden) _/-\o_

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
Dieken Taffert schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:44:
[...]

Je overschat de competenties van de gemiddelde installateur qua strakheid en netheid (en zeker ook het goed inregelen van het geheel). En ook niet een beetje. Die expert claim van je vergeet ik maar helemaal gezien het bredere imago van WP's waar gebrek aan deskundigheid installateurs heeft bijgedragen.

Je argument van eenvoudige bediening gaat nergens over. Het is of de standaardbediening bij de WP, waar de gemiddelde consument geen reet van begrijpt, of aangepast zoals door tweakers hier, met juist meer gebruiksgemak en zeker stukken beter ingeregeld.

Die garantie gaat ook maar tot 2 jaar, waarna ik hoop dat de gemiddelde consument genoeg heeft bijgeleerd om onnodige voorrijkosten etc. van Installateurs te besparen.

Ik heb een prima waardestijging van mijn huis gerealiseerd door 50% te beparen op aanschaf en installatie t.o.v. aannemer/installateur. Dat is ook de enige manier om een redelijke tvt te realiseren, prima. De gemiddelde consument heeft te maken met tvt's van 20-25 jaar, misschien prima voor de groene rakkers onder ons, voor mij niet.

Verdere argumenten in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
LittleTycoon schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:06:
[...]

Je overschat de competenties van de gemiddelde installateur qua strakheid en netheid (en zeker ook het goed inregelen van het geheel). En ook niet een beetje. Die expert claim van je vergeet ik maar helemaal gezien het bredere imago van WP's waar gebrek aan deskundigheid installateurs heeft bijgedragen.

Je argument van eenvoudige bediening gaat nergens over. Het is of de standaardbediening bij de WP, waar de gemiddelde consument geen reet van begrijpt, of aangepast zoals door tweakers hier, met juist meer gebruiksgemak en zeker stukken beter ingeregeld.

Die garantie gaat ook maar tot 2 jaar, waarna ik hoop dat de gemiddelde consument genoeg heeft bijgeleerd om onnodige voorrijkosten etc. van Installateurs te besparen.

Ik heb een prima waardestijging van mijn huis gerealiseerd door 50% te beparen op aanschaf en installatie t.o.v. aannemer/installateur. Dat is ook de enige manier om een redelijke tvt te realiseren, prima. De gemiddelde consument heeft te maken met tvt's van 20-25 jaar, misschien prima voor de groene rakkers onder ons, voor mij niet.

Verdere argumenten in de aanbieding?
Mijn wp heeft tvt van vier jaar en dan word het geld verdienen. Als over tien jaar een nieuwe koper zegt dat is geen meerwaarde dan haal ik er alles uit en af wat ik zo voor duizenden verkoop, en dan krijgt ie een cv voor 1000 euro terug, zo simpel is het. Daarom heb ik alles bewust alles intact gelaten en niet lt gemaakt, kost onnodig geld.

Hiermee wil ik maar zeggen dat ik het volledig met je reactie eens ben.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 10:20
[...]
Dat is onbelangrijk, omdat de gemiddelde NLer wel vertrouwen heeft in een installateur en niet of nauwelijks in een doe-het-zelver tenzij deze een relevante technische achtergrond heeft.

Help mijn man is klusser, denkt de gemiddelde NLer bij een zelfbouw installatie.
Die installaties zijn vooral voor de persoon zelf handiger ingeregeld. Als iemand anders zonder technische achtergrond een huis koopt met zo'n installatie, is het een onbegrijpelijk geheel waar je niemand voor kan bellen om er chocola van te maken. Dan ben je afhankelijk van de bouwer om nazorg te leveren, deze is nergens toe verplicht. Afhankelijkheid is knap vervelend. Als de bediening de standaard bediening is, kan een installateur die dat merk voert deze bedienen.
Zolang de WP in het stadium zit dat je als consument er veel van moet weten om het te kunnen gebruiken, is de WP geen oplossing voor het gasprobleem. Zo simpel is het.
Ik heb een prima waardestijging van mijn huis gerealiseerd door 50% te beparen op aanschaf en installatie t.o.v. aannemer/installateur. Dat is ook de enige manier om een redelijke tvt te realiseren, prima. De gemiddelde consument heeft te maken met tvt's van 20-25 jaar, misschien prima voor de groene rakkers onder ons, voor mij niet. Verdere argumenten in de aanbieding?
Als je in je huis wil blijven wonen, prima. Als iemand anders er komt wonen, willen ze weten wie die ingewikkelde installatie heeft neergezet en het onderhoudt. Als het antwoord dan is, dat heeft de eigenaar zelf gedaan (tenzij er een relevante technische achtergrond kan worden genoemd) dondert de waarde van je installatie voor de gemiddelde koper keihard naar beneden.

Als deze door een erkende installateur is gebouwd en wordt onderhouden, dan is de waarde van de installatie veel groter. Ik denk dus dat je besparing in de praktijk helemaal geen besparing is, zodra je je huis wil verkopen.

Dat is de mening van Henk en Ingrid he, niet zo zeer van mijzelf. Ik zit meer op 1 lijn met Grolsch, denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:07

thido

Tilburg

Dieken Taffert schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:30:
[...]

Dat is onbelangrijk, omdat de gemiddelde NLer wel vertrouwen heeft in een installateur en niet of nauwelijks in een doe-het-zelver tenzij deze een relevante technische achtergrond heeft.

Help mijn man is klusser, denkt de gemiddelde NLer bij een zelfbouw installatie.

[...]

Die installaties zijn vooral voor de persoon zelf handiger ingeregeld. Als iemand anders zonder technische achtergrond een huis koopt met zo'n installatie, is het een onbegrijpelijk geheel waar je niemand voor kan bellen om er chocola van te maken. Dan ben je afhankelijk van de bouwer om nazorg te leveren, deze is nergens toe verplicht. Afhankelijkheid is knap vervelend. Als de bediening de standaard bediening is, kan een installateur die dat merk voert deze bedienen.

[...]

Zolang de WP in het stadium zit dat je als consument er veel van moet weten om het te kunnen gebruiken, is de WP geen oplossing voor het gasprobleem. Zo simpel is het.

[...]

Als je in je huis wil blijven wonen, prima. Als iemand anders er komt wonen, willen ze weten wie die ingewikkelde installatie heeft neergezet en het onderhoudt. Als het antwoord dan is, dat heeft de eigenaar zelf gedaan (tenzij er een relevante technische achtergrond kan worden genoemd) dondert de waarde van je installatie voor de gemiddelde koper keihard naar beneden.

Als deze door een erkende installateur is gebouwd en wordt onderhouden, dan is de waarde van de installatie veel groter. Ik denk dus dat je besparing in de praktijk helemaal geen besparing is, zodra je je huis wil verkopen.

Dat is de mening van Henk en Ingrid he, niet zo zeer van mijzelf. Ik zit meer op 1 lijn met Grolsch, denk ik zo.
Toen ik mijn vorige woning verkocht was er niet een potentiële koper die me heeft gevraagd wie de ketel heeft geïnstalleerd en of/wie er onderhoud aan pleegde.
Toen ik onlangs van mijn huidige woning de waarde liet bepalen was er niet een makelaar die me vroeg wie de installatie heeft aangelegd en of/wie er onderhoud aan pleegt.
Ik denk dat het vooral je eigen gedachten spinsels zijn, en die zijn voor iedereen verschillend.
Ik zelf probeer maar nooit voor Henk en Ingrid te bepalen wat zij denken en of willen, daar kan ik enkel naar gokken. Het enige waar mensen op zeker in geïnteresseerd zijn is kosten/baten.
Of er een gecertificeerde installateur aan te pas is gekomen... mwoa, ik schat zo in van niet...

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
De installateur welke de zubadan bij een vriend van mij waterzijdig heeft aangesloten wou alleen maar het buffervat alla methode A installeren. Al het andere was niet goed volgens hem, hij zag het CV water branden zeg maar, toen ik methode C op papier liet zien.

Op mijn risico heeft ie het volgens methode C aangesloten. Hij kon het eerst gewoon niet volgen. Super aardige kerel zeer vakkundig qua netheid. Maar bleef heel erg hangen in het CV ketel denken, waar een paar graad menging weinig uitmaakt.

Echter sinds dat project heeft ie al weer vele warmtepompen waterzijdig aangesloten aangezien hij in het "bestand" van het "airco-bedrijf" terecht is gekomen.

Klopt, vertrouwen in installateur hebben ze initieel zeker, valt alleen wel vaak tegen als ik in mijn omgeving
om mij heen kijk. Ze zijn er wel, maar daar betaal je ook fors voor. 15k is volgens mij geen uitzondering voor een gemiddelde installatie. Aangezien dit een factor 10 verschilt tov een CV ketel zie je in verhouding weinig mensen overstappen.

Giet over bovenstaande nog eens alle verhalen met negatieve resultaten zoals, geluid, trillingen, vermogenstekort, extreem verbruik dan blijft er weinig over van de business case.

Daarom ben ik ook voor een all-in-one gegaan, deze werkt niet veel anders dan een CV ketel. Alleen de thermostaat is anders ingesteld, 20gr nacht 21gr bij aanwezigheid.
Technisch complex? Niet als je het mij vraagt. Als er een leek in ons huis komt te wonen zal hij/zij toch een installateur bellen wanneer er problemen zijn(net als bij CV). Die ziet in 1 oogopslag hoe het aangesloten is.

Volgens mij zijn met name de gasloze installaties niet veel complexer dan een CV ketel. Installaties met een te lichte WP(met gas ondersteuning) worden snel complex, verschillende flows, meerdere thermostaten enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De reden dat tweakers wat loggen en rommelen is puur om een goede cop te halen of met een laag verbruik je huis te warmen, ze zitten op het randje zeg maar. Ook @Grolsch doet dat door nachtverlaging toe te passen tot 11:00.
Henk en Ingrid interesseren dit niet dus hoeven dit ook niet te doen.

Je kan hem ook gewoon 24/7 op warmen zetten en nergens naar kijken, prima warm binnen en geen omkijken naar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie Heijn
Rol-Co schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:54:
De reden dat tweakers wat loggen en rommelen is puur om een goede cop te halen of met een laag verbruik je huis te warmen, ze zitten op het randje zeg maar. Ook @Grolsch doet dat door nachtverlaging toe te passen tot 11:00.

Je kan hem ook gewoon 24/7 op warmen zetten en nergens naar kijken, prima warm binnen en geen omkijken naar.
Dat dus, net als bij de CV ketel, die lopen henk en ingrid ook niet in te regelen, lekker 80gr door de radiatoren heen. Het gros van de installateurs doet hier vrolijk aan mee: (en ik geef ze nog gelijk ook)
1 ze krijgen er niet voor betaald,
2 stel je voor dat het bij -10 niet meer warm genoeg wordt, of andere koudeklachten
3 ze hoeven de energierekening niet te betalen
4 tot op heden was een kanon van een ketel ophangen "safe" -> het wordt warm

Wellicht iets aangedikt maar komt op z'n minst in de buurt van de werkelijkheid.

[ Voor 25% gewijzigd door Appie Heijn op 21-05-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Laatst online: 27-02-2023
[quote]koevlaas2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:54:

[Afbeelding]

Als ik naar dat scheurtje kijk kan ik iedereen verzekeren dat het geen fout was van de (Poolse)??? lasser.

Wat het wel zou kunnen zijn is, z.g.n "stress corrosion", in het Nederlands "spannings corrosie". dit kan veroorzaakt zijn door de aanwezigheid van zuur chlorides.
Sommige austenitic roestvrije staalsoorten zijn gevoelig voor deze vorm van corrosie, vaak ontstaan dan fijne haarscheurtjes in de directe omgeving van een las, nooit in de las zelf.

Het scheurtje kan mogelijk ook ontstaan zijn tijdens de fabricatie van het bovenste gevormde deel van de ketel, maar dat lijk me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:54:

Henk en Ingrid weten helemaal niet wat nachtverlaging is, daarom een kastje aan de muur (thermostaat) waar ze wel of geen nachtverlaging toepassen. De keus is aan hun, het is met een WP ook geen "must" (mits vermogen WP, warmteverlies en afgiftesysteem hier geschikt voor zijn) om 24*7 te draaien zoals sommigen beweren.

Al met al zou ik de installatie zoals ik het thuis heb zo bij mijn oma durven te (laten) installeren, kan niets verkeerd aan gaan.

Wel ben ik het met jullie eens dat de installatiebranche er nog lang niet helemaal klaar voor is.
Er zijn zeker goede installateurs met goede mensen en voldoende kennis, maar die werken niet voor de tarieven waar de gemiddelde "werkspot-installateur-met-middellandse-zee-accent" voor werkt, dus dat vinden ze dan weer duur.

Een CV keteltje ophangen lukt de meeste installateurs nog wel (al zie ik dat ook nog regelmatig verkeerd gaan) maar met een WP moet je toch een beetje weten waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Chris_82 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:56:
[...]
Een globale berekening van het stroomverbruik wordt ook intern op de Loria bijgehouden en is op te roepen via het infoscherm. Als dit niet voldoende detail geeft dan zul je echt zelf aan de slag moeten.
Waar kan ik dat vinden/oproepen ?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Laatst online: 12-06 22:21
@TvanW
Loria v27: Info-toets > p30-33 = CV, p50-53 = SWW (controleer ook of installateursinstelling p80 juist is)
Loria v26 (BJ tot ca. zomer 2018): niet beschikbaar

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 16:50
thido schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:50:
[...]

Toen ik mijn vorige woning verkocht was er niet een potentiële koper die me heeft gevraagd wie de ketel heeft geïnstalleerd en of/wie er onderhoud aan pleegde.
Toen ik onlangs van mijn huidige woning de waarde liet bepalen was er niet een makelaar die me vroeg wie de installatie heeft aangelegd en of/wie er onderhoud aan pleegt.
Ik denk dat het vooral je eigen gedachten spinsels zijn, en die zijn voor iedereen verschillend.
Ik zelf probeer maar nooit voor Henk en Ingrid te bepalen wat zij denken en of willen, daar kan ik enkel naar gokken. Het enige waar mensen op zeker in geïnteresseerd zijn is kosten/baten.
Of er een gecertificeerde installateur aan te pas is gekomen... mwoa, ik schat zo in van niet...
Het is precies zoals je vertelt. Het interesseert weinig mensen welke ketel er hangt, maar ook niet of het een WP is.
Het gaat erom of het warm is en voldoende douchewater heeft.
Een WP is een slijtage ding en na 15 jaar moet hij toch vervangen worden. Voor mij heeft dat geen extra waarde bij verkoop van een woning.
Waar het wel veel invloed op heeft is je energielabel welke verplicht is bij verkoop. De waarde zal eerder bepaalt worden als je een A label hebt dan een C van de woning verderop in de straat. WP en PV hebben dus indirect een waardevermeerdering, maar op zich zelf niet.
Het meenemen van je WP en PV panelen kan dus niet zomaar want dan voldoet je woning niet meer aan het afgegeven label.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Pietje555 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:24:
[...]
WP en PV hebben dus indirect een waardevermeerdering, maar op zich zelf niet.
Het meenemen van je WP en PV panelen kan dus niet zomaar want dan voldoet je woning niet meer aan het afgegeven label.
Dat label is tot op heden een wassen neus. Ik heb een matige/normale isolatie, maar puur omdat ik een zonneboiler EN PV EN een WP heb zit al op een A-Label

Tuurlijk zal het een voordeel zijn, maar als ik volgend jaar tot NOM woning ben gekomen dan pas gaat de waarde volgens mij for omhoog.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 21-05-2019 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik kan niets met jouw antwoorden::
Je gaat er foutief van uit dat een installateur een andere installatie neerzet dan een doe het zelfer. Ze gebruiken allebei dezelfde materialen, moeten allebei dezelfde hydraulische schema's volgen om het laten werken, etc. Wat stel je jezelf in hemelsnaam voor bij onderhoud van een warmtepomp? WP onderhoud, zeker L/W monoblocks gaat nergens over. Alarmhistorie checken, Drukken controleren (WP en afgiftesysteem), flow controleren en evt. vuilafscheidingsfiltertje controleren en weer weg, max 25 minuten.

Dat voor de persoon zelf handig inregelen is onzin. Alsof de doe het zelver een andere comfortbehoefte heeft dan de gemiddelde Nederlander. Alle bedieningen (regelunits) zijn standaard degene die bij de WP is geleverd er is geen enkele tweaker hier die deze kan omzeilen (zelfs Domba niet) qua werking WP.

Ik heb een Nibe. Nibe biedt voor ca. 170,- per jaar (sinds eind vorig jaar) een onderhoudscontract aan. Komen ze 1 keer per jaar half uurtje kijken naar die omgebouwde koelkast. Dit zijn ze maar zelf gaan aanbieden gezien de uitdagingen die de gemiddelde installateur schijnbaar heeft in onderhoud.

Ik ga mijn huis verkopen, regel een onderhoudscontractje met Nibe. Hoppa, opgelost, de 13K overwaarde gecreëerd door me geen oor aan te laten naaien door de installateur van mijn aannemer cashen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 16:50
Appie Heijn schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:40:
[...]

Dat label is tot op heden een wassen neus. Ik heb een matige/normale isolatie, maar puur omdat ik een zonneboiler EN PV EN een WP heb zit al op een A-Label

Tuurlijk zal het een voordeel zijn, maar als ik volgend jaar tot NOM woning ben gekomen dan pas gaat de waarde volgens mij for omhoog.
Nul op de meter woning bestaat niet en is een reclame praatje.Je meter geeft gewoon 4 tarieven aan en als het salderen is afgelopen is het gedaan met de term nul op de meter want je verbruikt 's winters veel stroom en zomers lever je terug tegen een veel lager tarief. De mensen krijgen dan alsnog een forse maandrekening.
Woningen gaan niet verder dan A-label. Dit wil men in de toekomst gaan uitbreiden.
We knallen niet voor niets nu zonnepanelen op nieuwbouw woningen ter compensatie van minder goed bouwen. Is alleen op papier aan de energie eisen te voldoen, maar praktisch wordt niet gekeken (bv schaduw van hoger gebouw/boom).

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 20:07
[...]

[...]

[...]

[...]

Als deze door een erkende installateur is gebouwd en wordt onderhouden, dan is de waarde van de installatie veel groter. Ik denk dus dat je besparing in de praktijk helemaal geen besparing is, zodra je je huis
Vrienden, kennissen en collega's vinden een 'warmtepomp' allemaal heel spannend. Ze snappen er niets van, Kassa zegt dat het rommel is en het is gewoon een eng donker monster..

Mijn atlantic explorer 3 270L is precies volgens voorschrift geplaatst en aangesloten en heeft geen enkele aandacht nodig in het dagelijkse gebruik. Gewoon douchen of in bad, en overdag blaast het ding het water weer warm. Iemand met het IQ van een aardappel kan het 'gebruiken'.

Enige waar ooit aan gedacht moet worden is onderhoud, maar dat moet bij een CV ketel ook. CV ketels snappen mensen overigens ook niet, maar die zitten in de comfort zone omdat het 'bekend' is.

Alsnog vinden velen die hier het ding zien staan het maar spannend en moeizaam en durven ze er geen te plaatsen. Het zijn defezelfde mensen die waarschuwen over alles en die 10 jaar geleden al riepen dat zonnepanelen nooit rendement op zouden gaan leveren door afschaffing van de saldering. En vandaag de dag roepen diezelfde mensen 'zie je nou wel!' 8)7 nadat ik de panelen al een paar keer terug heb verdiend.

Een CV ketel is ook een 'houtje touwtje' oplossing zoals jij het gebruikt. Er moet gas naar toe met kans op "eng en dodelijk" gas uit de leidingen, er moet een gat in het dak, er moeten erg veel leidingen naar toe en als je pech hebt doet hij het ook niet en kan je een monteur bellen. De thermostaat in de woonkamer geeft bij een WP hetzelfde aan als bij een CV.

Het enige echte verschil is dat een 'tweaker' het merendeel van de problemen zelf oplost. En dat 'niet tweaker' altijd de monteur zal moeten bellen.

Toen ik mijn droger zelf repareerde vonden mensen dat maar 'houtje touwtje', omdat ik zelf een weerstand verving op de printplaat. Waarom? Omdat ze de illusie hebben dat zoiets niet goed -kan- zijn, gebaseerd op een gebrek aan kennis en angst. Ondertussen draait die droger al 6 jaar lang na die reparatie, maar dat is 'geluk' zegt men dan.

Een erkende installateur? Niet iedereen koopt een nieuwbouw huis.. En daarnaast zitten er bizar veel prutsers tussen 'erkende installateurs'. Ik heb echt nog nooit een aspirant koper horen vragen 'Wie het CV systeem heeft geinstalleerd" in een huis. Misschien kijken ze even op het onderhoudslabel en als er een onderhoudscontract bij zit (die overigens financieel gezien achterlijk zijn maar wel gemak leveren) zijn de kopers helemaal in extase. Is de ketel echter ouder dan 10-12 jaar, dan is die perfect onderhouden HR++ ketel ineens toch rommel, want 10-12 jaar oud, nee dat kan echt niet! Zeggen Hans en Ingrid die daarna in hun 12 jaar oude auto wegrijden.

Hans en Ingrid moeten worden doodgegooid met warmtepompen zodat ze er aan wennen.

Mijn werkgever geeft een bruto-netto regeling voor zonnepanelen. Dat is dus een enorme korting. Ondanks dat maken jaarlijks slechts enkele van de 5500 medewerkers er gebruik van. Collega's vinden het eng, en snappen er niks van en durven het daarom niet aan. Die houding, dat gedrag, dat is het probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Tasma schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:55:
[...]

Enige waar ooit aan gedacht moet worden is onderhoud, maar dat moet bij een CV ketel ook.
Waarbij een niet onderhouden warmtepomp in het ergste geval een koud huis oplevert, levert een slecht onderhouden cv ketel een koud lijk op. Vreemd dat dan het eerste eng wordt bevonden...

@koevlaas2 hoe zit het met de "incl. onderhoudsservice" van mijn warmtepompen? :+

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1 ... 72 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.