Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 121 Laatste
Acties:
  • 579.406 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 15:29
Pietje555 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:55:
[...]

Nul op de meter woning bestaat niet en is een reclame praatje.Je meter geeft gewoon 4 tarieven aan en als het salderen is afgelopen is het gedaan met de term nul op de meter want je verbruikt 's winters veel stroom en zomers lever je terug tegen een veel lager tarief. De mensen krijgen dan alsnog een forse maandrekening.
Woningen gaan niet verder dan A-label. Dit wil men in de toekomst gaan uitbreiden.
We knallen niet voor niets nu zonnepanelen op nieuwbouw woningen ter compensatie van minder goed bouwen. Is alleen op papier aan de energie eisen te voldoen, maar praktisch wordt niet gekeken (bv schaduw van hoger gebouw/boom).
Nul op de meter bestaat totdat de salderingsregeling gewijzigd wordt. Voor de rest heb je gelijk hoor. Ik kies nu echter wel bewust voor het vol leggen van het oost en west dak met PV ipv alles op zuid, op zuid had ik een paar honderd kWh meer gehad.
Dat zeg ik dat hele label stelt niets voor. Toch zijn er zat die er vol voor gaan bij aankoop van een woning.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Leuke discussie..
Even vraagje tussendoor, iemand bekend met het merk Wolf?
Ze hebben een monoblock die erg stil is met een COP van 5,42 bij A7/W35.

https://nl.wolf.eu/filead...oblock_4801289_201811.pdf

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:40
Rol-Co schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:54:
De reden dat tweakers wat loggen en rommelen is puur om een goede cop te halen of met een laag verbruik je huis te warmen, ze zitten op het randje zeg maar. Ook @Grolsch doet dat door nachtverlaging toe te passen tot 11:00.
Henk en Ingrid interesseren dit niet dus hoeven dit ook niet te doen.

Je kan hem ook gewoon 24/7 op warmen zetten en nergens naar kijken, prima warm binnen en geen omkijken naar.
Precies, doe ik ook, zelfs bij vier weken afwezigheid haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Vantage92
Ik zie hem niet op de subsidielijst?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:17
@Appie Heijn Ik heb ook nog 4000 kWu over van mijn PV. Ik weet nog niet hoe ik dit het beste (economisch) kan inzetten gezien de toekomst en alle onzekerheden. Het blijft een gok waar je goed aan doet

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Pietje555 Omzetten in warmte is doorgaans geen verkeerd idee, of gebruiken voor transport(elek auto/fiets). Ik ben blij dat ik mijn zonnecollector nog heb, deze valt totaal buiten de salderingsregeling.

Ik denk dat ik op den duur wel een mooie regeling ga maken,
IF PV overschot =>500W AND Tboiler =<40 THEN "Start SWW run"

Sowieso ziet het er over een paar jaar heel anders uit verwacht ik:
Nu nachtverlaging omdat het kan, straks nachtverlaging omdat het "moet" financieel gezien.
Nu is continu 500-600W 24/7 goed voor de COP straks na een lange nachtverlaging een slechtere COP maar waarschijnlijk financieel gezien beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:48
Oxellaar schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:31:
[...]

Met alle respect voor @Bram-Bos , maar dat is geen verhaal waar je de gemiddelde Nederlander enthousiast mee krijgt. Het is in zijn woning koud en de warmtepomp is niet toereikend om zijn huis in echt winterweer warm te houden. Iedereen moet doen wat hij acceptabel vind, maar een succesverhaal wil ik het niet noemen.
Waarom zou je een gemiddelde Nederlander niet enthousiast kunnen krijgen met de woning van @Bram-Bos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zou me de eerste drie of vier jaar niet druk om maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Nee klopt, dit monoblock is pas net op de markt. Neem aan dat ze hem nog wel zullen toevoegen.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Vantage92
Er zijn nog niet veel propaan R290 warmtepompen gesignaleerd ook.
Beetje jammer van het 9 kW heater element wat erbij zit. Dat is een flinke jongen...

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2019 17:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:10:
[...]

Waarom zou je een gemiddelde Nederlander niet enthousiast kunnen krijgen met de woning van @Bram-Bos
Dat leg ik uit in het door jouw gequote bericht...
Meer woorden ga ik er niet aan besteden. Ik zeg dit niet om iemand zwart te maken, dat is absoluut niet de bedoeling.
@Bram-Bos is tevreden en dat is het belangrijkste en ik zeg ook niet dat het allemaal niks is.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:13:
@Vantage92
Er zijn nog niet veel propaan R290 warmtepompen gesignaleerd ook.
Beetje jammer van het 9 kW heater element wat erbij zit. Dat is een flinke jongen...
Wij zijn 110 woningen aan het bouwen met een Nibe F370, die draait ook op R290.
Die unit heeft ook 10.2kW als maximaal E vermogen. Maar wij geven niet meer dan 2.5kW vrij. Het maakt het toestel flexibel.

Verder hebben wel meer merken een noodvoorziening om bij storing nog voldoende vermogen te hebben dmv elektrisch element. Zo gek is het niet.
En altijd is er een keuze hoeveel vermogen je wilt. Die maximaal 9kW zal best instelbaar zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Oxellaar op 21-05-2019 18:28 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
Pietje555 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:55:
[...]

Nul op de meter woning bestaat niet en is een reclame praatje.Je meter geeft gewoon 4 tarieven aan en als het salderen is afgelopen is het gedaan met de term nul op de meter want je verbruikt 's winters veel stroom en zomers lever je terug tegen een veel lager tarief. De mensen krijgen dan alsnog een forse maandrekening.
Woningen gaan niet verder dan A-label. Dit wil men in de toekomst gaan uitbreiden.
We knallen niet voor niets nu zonnepanelen op nieuwbouw woningen ter compensatie van minder goed bouwen. Is alleen op papier aan de energie eisen te voldoen, maar praktisch wordt niet gekeken (bv schaduw van hoger gebouw/boom).
Onderschat de koelbehoefte niet. Ik zou mijn woning uit 2017 slechter laten isoleren als ik het nogmaals zou mogen bouwen. Screens, airco etc. is ook niet gratis.

Enige voordeel is dat als je moet koelen met wp/airco de zon schijnt en je panelen dus genoeg leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
kmf schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:59:
[...]

Waarbij een niet onderhouden warmtepomp in het ergste geval een koud huis oplevert, levert een slecht onderhouden cv ketel een koud lijk op. Vreemd dat dan het eerste eng wordt bevonden...

@koevlaas2 hoe zit het met de "incl. onderhoudsservice" van mijn warmtepompen? :+
Als jij betaald kom ik 'm onderhouden :9~

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Even een update voor de bestelling bij dat waardeloze bedrijf confort-market.
We ( 3 anderen en ik ) sturen al ongeveer een week regelmatig emails dat we of die pompen willen, dan wel ons geld terug.
Totaal geen reaktie, dus het zal er wel op neerkomen dat we begin volgende week bij de kreditkaart maatschappij een claim neerleggen.
Overigens heeft hij een maand geleden wel een keer gereageerd, maar alleen met de mededeling dat hij op vakantie ging, en hij zou reageren als hij terug was ( begin April ).
Ik wilde een topic beginnen over dat "bedrijf", maar dat mag dus helaas niet.
Deze reaktie zet ik zowel hier als bij het Panasonic topic.

In ieder geval, KOOP DUS NIET BIJ CONFORT-MARKT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

annespruit1980 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 06:42:
Even een update voor de bestelling bij dat waardeloze bedrijf confort-market.
We ( 3 anderen en ik ) sturen al ongeveer een week regelmatig emails dat we of die pompen willen, dan wel ons geld terug.
Totaal geen reaktie, dus het zal er wel op neerkomen dat we begin volgende week bij de kreditkaart maatschappij een claim neerleggen.
Overigens heeft hij een maand geleden wel een keer gereageerd, maar alleen met de mededeling dat hij op vakantie ging, en hij zou reageren als hij terug was ( begin April ).
Ik wilde een topic beginnen over dat "bedrijf", maar dat mag dus helaas niet.
Deze reaktie zet ik zowel hier als bij het Panasonic topic.

In ieder geval, KOOP DUS NIET BIJ CONFORT-MARKT.
Na 8 warmtepompen gekocht én geleverd te hebben van CONFORT-MARKET kan ik inmiddels ook ten sterkste afraden om bij hun nog iets te kopen. De laatste bestelling is nooit geleverd en er worden allerlei excuses aangehaald om tijd te rekken, maar een levering komt er nooit van. Via Paypal een geschil aangemaakt en geld terug gekregen. Ondertussen zit je wel al een paar maanden te wachten.
Communicatie is altijd al heel moeilijk met Julien, maar geen levering had ik nog niet meegemaakt.

Daarna besteld bij pmcoppack in Engeland en dat ging super qua communicatie en levering.

Telefonisch contact met Julien via +33685066052 is ook bijna niet mogelijk. Helemaal niet als je tijdens kantooruren belt met nummermelding. Ik heb toen vrijdagavond om 23:50 uur anoniem gebeld en kreeg hem wel te pakken. Het vestigingsadres lijkt ook een woonhuis op Google Streetview.

Lijkt me een nuttige waarschuwing om dit in de topicstart te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Dre schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:33:
[...]

Na 8 warmtepompen gekocht én geleverd te hebben van CONFORT-MARKET kan ik inmiddels ook ten sterkste afraden om bij hun nog iets te kopen. De laatste bestelling is nooit geleverd en er worden allerlei excuses aangehaald om tijd te rekken, maar een levering komt er nooit van. Via Paypal een geschil aangemaakt en geld terug gekregen. Ondertussen zit je wel al een paar maanden te wachten.
Communicatie is altijd al heel moeilijk met Julien, maar geen levering had ik nog niet meegemaakt.

Daarna besteld bij pmcoppack in Engeland en dat ging super qua communicatie en levering.

Telefonisch contact met Julien via +33685066052 is ook bijna niet mogelijk. Helemaal niet als je tijdens kantooruren belt met nummermelding. Ik heb toen vrijdagavond om 23:50 uur anoniem gebeld en kreeg hem wel te pakken. Het vestigingsadres lijkt ook een woonhuis op Google Streetview.

Lijkt me een nuttige waarschuwing om dit in de topicstart te plaatsen.
Ja, het lijkt me verstandig om iedereen nu maar te waarschuwen. Ik heb daar gekocht omdat ik begrepen had dat hij wel leverde. Maar dat is dus verleden tijd kennelijk. Hij gaat nu liever op vakantie dan moe te worden met leveringen......
Begrijpen doe ik hem niet, maar dat ligt aan mij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
annespruit1980 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:56:
[...]

Begrijpen doe ik hem niet, maar dat ligt aan mij denk ik.
Ik heb in januari een 5 kw betaald ook nooit gekregen.
Daarna uiteindelijk een aangetekende brief gestuurd ,die driemaal geweigerd werd en kwam terug.

Nieuwe ontwikkeling is dat hij vorig week dit mailde:

Bonjour ;

Merci de nous envoyer votre IBAN pour que nous puissions vous rembourser votre commande car notre fournisseur principal ne peut pas vous livrer.

Bonne soirée.

Ik heb hem geantwoord, maar verwacht er niet veel van.

De Duitse pana is nu in bedrijf ,ik hoop van de winter jullie te laten weten hoe een KISS systeem met veel afgifte en weinig vermogen en alleen het eigen pompje zonder ontkoppelvat , war of thermostaat regelingen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 20:43
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:28:
[...]

Ik heb in januari een 5 kw betaald ook nooit gekregen.
Daarna uiteindelijk een aangetekende brief gestuurd ,die driemaal geweigerd werd en kwam terug.

Nieuwe ontwikkeling is dat hij vorig week dit mailde:

Bonjour ;

Merci de nous envoyer votre IBAN pour que nous puissions vous rembourser votre commande car notre fournisseur principal ne peut pas vous livrer.

Bonne soirée.

Ik heb hem geantwoord, maar verwacht er niet veel van.
Ik vind het een positieve ontwikkeling, hij wil je geld terugstorten! _/-\o_ _/-\o_
De Duitse pana is nu in bedrijf ,ik hoop van de winter jullie te laten weten hoe een KISS systeem met veel afgifte en weinig vermogen en alleen het eigen pompje zonder ontkoppelvat , war of thermostaat regelingen werkt.
Ik ben toch wel benieuwd hoe je dat wil gaan doen zonder thermostaat en/of een WAR regeling :? Gewoon aanzetten met een vaste Ta :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
Ta op direct, Ta 22 graden delta T 3 graden 24/7
Flow kan zeer ruim ingesteld worden lage weerstand in het systeem 15 groepen van 80 meter wand verwarming 16x2 slang. flow is overal gelijk.. Transport leiding kunststof 28 mm inwendige diameter. Alles flex geen bochten.

Nu is de vraag :kan de 5kw pana dit bijbenen als de ta zakt bij wintercondities?Moet het element bijspringen bij defrosts?

Wanden begane grond 18 cm glaswol plus alu reflectie tussen muurslangen en muur.Hoh 5.5 cm. Glas 6 cm triple.Plafond ook geisoleerd.

Mijn theorie is: afgifte reguleerd zichzelf door zeer lage Ta. Voor overshoot door zon op het zuiden heb ik een luifel van zonnepanelen is wel een zwak punt als er veel mensen in huis zijn. Ventilatie wtw decentraal.

De vloer verwarming in de keuken blijft een halve graad achter doordat die groep ook de hal meepakt,daar is meer afgifte omdat het daar koeler is. Ik heb daar tonzon vloer iso voor in bestelling als extra onder de tepexbroodjesvloer. en hoop daarmee dat te corrigeren.

Dit alles heeft een hoog Pipi Langkous gehalte (Nooit gedaan dus ik denk dat ik dit wel kan).

Alles el cheapo zelf gemaakt,op de gok,t is maar de vraag of dit werkt...Ik heb een bouw achtergrond en kan alles zelf,denk ik.

Na veel lezen hier en elders is mijn Take: warmtepompen zijn niet het probleem en is secundair ,als je sww apart doet (ventilatie wp) en het simpel houd. Je isolatie en afgiftesysteem zijn bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Bokno
Bij de WH-MDC05h3e5 Ta van 22gr en een dT van 3 zit je al onder de 20gr op de retour. Dan zal hij veelvuldig het element in willen schakelen. Ik zou toch iets van Ta 27-28 proberen aan te houden.
Flow is overal gelijk, zijn je groepen allemaal even lang? Heb je geen noord / zuid kant?

En waarom geen thermostaat voor de overshoot, die zal ook niet gigantisch zijn wanneer je Ta onder de 30gr zit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 09:24
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:14:
Flow kan zeer ruim ingesteld worden lage weerstand in het systeem 15 groepen van 80 meter wand verwarming 16x2 slang. flow is overal gelijk.. Transport leiding kunststof 28 mm inwendige diameter. Alles flex geen bochten.

Nu is de vraag :kan de 5kw pana dit bijbenen als de ta zakt bij wintercondities?Moet het element bijspringen bij defrosts?

Wanden begane grond 18 cm glaswol plus alu reflectie tussen muurslangen en muur.Hoh 5.5 cm. Glas 6 cm triple.Plafond ook geisoleerd.

Mijn theorie is: afgifte reguleerd zichzelf door zeer lage Ta. Voor overshoot door zon op het zuiden heb ik een luifel van zonnepanelen is wel een zwak punt als er veel mensen in huis zijn. Ventilatie wtw decentraal.

De vloer verwarming in de keuken blijft een halve graad achter doordat die groep ook de hal meepakt,daar is meer afgifte omdat het daar koeler is. Ik heb daar tonzon vloer iso voor in bestelling als extra onder de tepexbroodjesvloer. en hoop daarmee dat te corrigeren.

Dit alles heeft een hoog Pipi Langkous gehalte (Nooit gedaan dus ik denk dat ik dit wel kan).

Alles el cheapo zelf gemaakt,op de gok,t is maar de vraag of dit werkt...Ik heb een bouw achtergrond en kan alles zelf,denk ik.

Na veel lezen hier en elders is mijn Take: warmtepompen zijn niet het probleem en is secundair ,als je sww apart doet (ventilatie wp) en het simpel houd. Je isolatie en afgiftesysteem zijn bepalend.
Op veel punten lijkt het op mijn systeem (160m2 vloer- en wandverwarming), geen buffervat en ook een heel KISS-systeem. Ik heb alleen een 7,5 kW Mitsu eraan hangen. Werkt prima op zich behalve dat zoals @Appie Heijn ook al aangeeft het retourwater vermoed ik vaak wat te koud is. De Mitsu schakelt geen element bij maar ik heb het vermoeden dat het wel veel defrosts veroorzaakt. Bij mij zit een kleine buffer als hydrolische scheiding altijd nog als optie in mijn hoofd. Anderzijds draait het nu 2 winters probleemloos (eigenlijk 1 winter want afgelopen jan/feb was geen echte winter). En waarom niet een thermostaat eraan hangen? Heb ik wel namelijk en vind ik een handige toevoeging. Anders ben je oneindig lang aan het inregelen en klopt het toch nooit precies terwijl een thermostaat zorgt dat (vooral in milde periodes) de wp flink getemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
Ik heb maar een koud weekje gehad om een beetje te testen.

Het element is niet een keer bijgekomen,ik heb op de pomp twee verbruiks meters aangesloten op het element nog 0 kwh. op de compressor 73 kwh .

De pana moduleert prachtig terug ,17 hz en ruim onder de 200 watt. Hij bleef ook gewoon maar door pruttelen.

Nu met het warmere weer schakelt hij wel uit,de ventilator geeft even meer omwentelingen voor een minuut en dan uit .Waarom dat zo gaat weet ik niet.

Ben benieuwd hoe het een winterlang gaat.

Ik heb in nood altijd nog de Daikin 3.5 kw LL airco, die hield het ook warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
godfriedd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:45:
[...]

Op veel punten lijkt het op mijn systeem (160m2 vloer- en wandverwarming), geen buffervat en ook een heel KISS-systeem. Ik heb alleen een 7,5 kW Mitsu eraan hangen. Werkt prima op zich behalve dat zoals @Appie Heijn ook al aangeeft het retourwater vermoed ik vaak wat te koud is. De Mitsu schakelt geen element bij maar ik heb het vermoeden dat het wel veel defrosts veroorzaakt. Bij mij zit een kleine buffer als hydrolische scheiding altijd nog als optie in mijn hoofd. Anderzijds draait het nu 2 winters probleemloos (eigenlijk 1 winter want afgelopen jan/feb was geen echte winter). En waarom niet een thermostaat eraan hangen? Heb ik wel namelijk en vind ik een handige toevoeging. Anders ben je oneindig lang aan het inregelen en klopt het toch nooit precies terwijl een thermostaat zorgt dat (vooral in milde periodes) de wp flink getemd wordt.
Wie weet moet ik ooit een thermostaat ophangen,ik weet niet ,maar alle wanden zijn 21.5 graad dat meet hij denk ik.

Het inregelen word wel een geduld dingetje ,dacht ik maar wonderwel ging het meteen goed.

Overigens kan ik in de kast eenvoudig aan de flowmeters draaien.Ook heb ik extra loze leidingen aangebracht zodat ik bij falen van mijn opzet plan B uit de kast haal:

www.heima24.de/heizung/st...n-inkl-adapter-va-80.html

Ik vraag mij af: wat is nu efficiënter ,bij defrost elemt erbij, of uit de retour halen Ik ben geneigd om het eerst zo te proberen en te zien hoe vaak element nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Bokno op 22-05-2019 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Bokno Ik zou lekker voor een draadloze thermostaat gaan, die kan je dan prima op een goede plaats neerzetten

Het minimum vermogen bij deze buitentemperaturen is dermate hoog (bij wat voor warmtepomp dan ook) dat dit met een dergelijke Ta niet gaat werken. Ta omhoog en 1-2 uurtjes geforceerd laten draaien, dan houdt je je vloer warm en stijgt je binnentemp ook niet drastisch. Tenminste dat heb ik vorige week gedaan, nu al een weekje elekloos qua verwarming/warm water. Ok ok het solarpompje en regeling hebben een paar W verbruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Appie Heijn op 22-05-2019 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch

Een Ta van 22 graden is wel een nieuw laagterecord :P Ik verwacht dat je problemen gaat krijgen met te weinig afgifte als alles warm is.

Wat is je ruimtetemperatuur :? Als dit 20 graden zou zijn heb je volgens de WTH tool iets van 2W/m2 afgifte bij Ta 22, Tr 19 en Truimte 20. Dat is wel verrekte weinig.

Stel de Pana moduleert terug tot 200 Watt elektrisch met COP van 5 = 1000Watt thermisch / 2, dan heb je 500m2 aan wand en vloeroppervlakte nodig met een Ta van 22 graden, en verrekte kort op elkaar (<100mm) om het minimale vermogen kwijt te kunnen.

Dit betekent automatisch dat je dus maar een maximale afgifte hebt van 1000Watt bij Ta 22 bij 500m2 aan verwarmingsoppervlakte. Wat moet je dan met een 5KW pomp :P en hou jij je huis warm (maw is je warmteverlies "maar" 1000Watt bij -7 (er vanuitgaande dat je 500m2 afgifte hebt, wat al verrekte veel is).

Met een Ta van 26, dT van 3 graden, Truimte van 20 graden en buis 16x2 op 85mm heb je een afgiftevermogen van 26W/m2, dat lijkt mij realistischer :P 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 22-05-2019 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-06 07:26
Grolsch schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:28:
[...]

Wat is je ruimtetemperatuur :? Als dit 20 graden zou zijn heb je volgens de WTH tool iets van 2W/m2 afgifte bij Ta 22, Tr 19 en Truimte 20. Dat is wel verrekte weinig.
Hoe moet je een Tr van 19 krijgen, bij een Truimte van 20? Bewust ongeïsoleerde retourleiding door een koude kruipruimte laten lopen? ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zwerius schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:45:
[...]

Hoe moet je een Tr van 19 krijgen, bij een Truimte van 20? Bewust ongeïsoleerde retourleiding door een koude kruipruimte laten lopen? ;)
Klopt, dus die haal je sws niet, maar als ik hoger als 19 invulde ging de calculator van WTH in de stress :P

Dus mijn voorlopige conclusie is dat een Ta van 22 graden met een Truimte van 20 graden geen succes gaat zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04-2020

Dit kun je waterzijdig oplossen, alle groepen dienen dezelfde Tr te krijgen, dan zal je keuken niet langer 0,5C achter blijven.

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Nieuwe strengere geluidseisen voor warmtepompen.
https://www.rijksoverheid...pompen-en-airco%E2%80%99s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
Jongens ,ik weet het ook niet..

Toen het verledenweek nog wat kouder was stond de pana op23 graden, retour deed 22 @ 21 graden en zo bleef hij maar door pruttelen . laagst 170 watt op de kwh meter ,de pana meter doet dan niets meer alleen het aantal hrz:17 Binnen 21 graden maar voelde warmer aan.
Op het laatst van de week werd het wat warmer buiten toen heb ik hem maar op 22 graden gezet,binnen is het 21 @ 21.5 graden op mijn kwikthermometertje op 1,5 mtr van de grond.Toen sloeg de pomp dan ook af.

De afgelopen winters heeft mijn DAIKIN 3,5 Kw steeds onder de 200 watt geprutteld ook 21 graden binnen ,maar minder comfort.

De tr op de groepen kan ik niet meten alleen de flow.

Ik heb zo een action ir metertje en die gaf steeds rond de 21 graden wand en vloertemperatuur,voor wat het waard is.

totaal vloer opp is 100 mtr - 10 mtr vloer is epoxy met vvw hoh 5,5 cm 10 mtr oude vvw met hoh 10 cm
80 mtr is beton met hout zonder vvw, wandverwarming is 50 mtr hoh5,5. Te krap zou ik zelf zeggen voor wat ik wil met 23 graden aanvoer.Maar ja,in de vorige eeuw heb ik dit huis gebouwd en toe 20% van mijn budget uitgegeven aan isolatie,het is ook geen massa huis,weinig amplitude demping dus.

Een thermostaat wil ik eigenlijk niet .Ik kijk van de bouwkundige kant ,en piel net zolang tot ik het overal comfortabel heb .Als dat alleen lukt door er een regelaar cq thermostaat bij te hangen dan heeft mijn idee gefaald :we gaan het zien in de winter.

Mijn Take: waarom een wp met overcapaciteit en ook nog te heet water laten maken ,om dan vervolgens hem te knijpen door dat te hete water mondjesmaat toe te laten? door aan uit of ontkoppelvat. Een buffervat kan ik ze niet noemen met een half uur voorraad...Dan kun je toch beter je afgifte vergroten? (Afgezien van sww productie-ventilatie wp daarvoor) Als er efficiëntie problemen zijn dan ligt dat aan het ontwerp van de afgifte mijn inziens i, die llwp s zijn best wel goed tegenwoordig.

Ik heb alles opnieuw gemaakt, ik snap das makkelijk praten. Een bestaand ht systeem aanpassen is andere koek.

Eigenlijk wil ik pas na volgende winter iets laten weten,maar ja beginnen ze weer over die Franse wp verkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:02:
Jongens ,ik weet het ook niet..

Toen het verledenweek nog wat kouder was stond de pana op23 graden, retour deed 22 @ 21 graden en zo bleef hij maar door pruttelen . laagst 170 watt op de kwh meter ,de pana meter doet dan niets meer alleen het aantal hrz:17 Binnen 21 graden maar voelde warmer aan.
Aha, dit verklaart e.e.a., toen het wat kouder was verleden week had ik de WP helemaal niet aan, dus voor WP/CV begrippen was het vorige week echt niet koud, maar daar ga je achter komen komend winter bij -7 en Ta 22 graden >:) >:)

Dit is geen weer om te testen, zul je toch moeten wachten tot komend najaar.
Op het laatst van de week werd het wat warmer buiten toen heb ik hem maar op 22 graden gezet,binnen is het 21 @ 21.5 graden op mijn kwikthermometertje op 1,5 mtr van de grond.Toen sloeg de pomp dan ook af.

De afgelopen winters heeft mijn DAIKIN 3,5 Kw steeds onder de 200 watt geprutteld ook 21 graden binnen ,maar minder comfort.

Ik heb zo een action ir metertje en die gaf steeds rond de 21 graden wand en vloertemperatuur,voor wat het waard is.
Dat zegt helemaal niets, met mijn Ta 30 graden meet ik de vloer ook op 23 ~24 graden.
totaal vloer opp is 100 mtr - 10 mtr vloer is epoxy met vvw hoh 5,5 cm 10 mtr oude vvw met hoh 10 cm
80 mtr is beton met hout zonder vvw, wandverwarming is 50 mtr hoh5,5. Te krap zou ik zelf zeggen voor wat ik wil met 23 graden aanvoer.Maar ja,in de vorige eeuw heb ik dit huis gebouwd en toe 20% van mijn budget uitgegeven aan isolatie,het is ook geen massa huis,weinig amplitude demping dus.
Je hebt veel en veel en veel te weinig afgiftevermogen voor een Ta van 22 graden bij serieus koudere temperaturen. Ja, bij Tb +12 zal het goed gaan (de meesten hebben de verwarming dan zelfs uit staan).
Een thermostaat wil ik eigenlijk niet .Ik kijk van de bouwkundige kant ,en piel net zolang tot ik het overal comfortabel heb .Als dat alleen lukt door er een regelaar cq thermostaat bij te hangen dan heeft mijn idee gefaald :we gaan het zien in de winter.
natuurlijk kun je uren en dagen en maanden zelfs hele seizoenen proberen te sleutelen. Ik kan nu al voorspellen dat 24*7 werken met 1 vaste Ta voor het hele jaar gaat mislukken.

Dat kan ook niet anders, want 1 vaste Ta 24x7 stoken zou continu een bepaald thermisch vermogen zijn, en je warmteverlies is nu eenmaal anders bij Tbuiten +10 als bij Tbuiten -3.

En als een stabiele ruimtetemperatuur je doel is krijg je dit nooit lekker werkend zonder thermostaat.

Kijk de grafieken van @Dylantje2 maar na, die werkt dan tenminste nog met WAR met een "trigger" voor Tbuiten, maar nog, stabiel wil ik die ruimtetemperatuur niet noemen, schommelt tussen de 19,5 en 23 graden, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Mijn Take: waarom een wp met overcapaciteit en ook nog te heet water laten maken ,om dan vervolgens hem te knijpen door dat te hete water mondjesmaat toe te laten? door aan uit of ontkoppelvat. Een buffervat kan ik ze niet noemen met een half uur voorraad...Dan kun je toch beter je afgifte vergroten? (Afgezien van sww productie-ventilatie wp daarvoor) Als er efficiëntie problemen zijn dan ligt dat aan het ontwerp van de afgifte mijn inziens i, die llwp s zijn best wel goed tegenwoordig.
In mijn geval omdat er geen WP bestaat die het hele modulatiebereik kan die ik nodig zou hebben. Thermisch tussen de 500Watt en 10.000Watt

En zelf heb ik een ontkoppelvat omdat ik naregeling in de woning heb en omdat ik zonder naregeling geen stabiele temperatuur kan realiseren vanwege ligging van de kamers (noord/zuid), invloed van zon, invloed van interne warmtebronnen als de houtkachel en de wens om in de basis de slaapkamers niet te verwarmen, behalve bij extreme kou.
Ik heb alles opnieuw gemaakt, ik snap das makkelijk praten. Een bestaand ht systeem aanpassen is andere koek.

Eigenlijk wil ik pas na volgende winter iets laten weten,maar ja beginnen ze weer over die Franse wp verkoper...
Maar al met al een leuk project, en je komt nog flink aan het tunen komende winter!

Maar zet 1 vaste Ta van 22 graden alvast uit je hoofd, dat gaat hem echt niet worden verwacht ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:02:

IR thermometertje van 10-15, PVC tape op de retourleidingen plakken voor correcte meting. Alle hogere Tr's iets knijpen/flow verlagen tot deze gelijk is aan de laagste, die van de gang/keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokno
Grolsch schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:28:
[...]

Aha, dit verklaart e.e.a., toen het wat kouder was verleden week had ik de WP helemaal niet aan, dus voor WP/CV begrippen was het vorige week echt niet koud, maar daar ga je achter komen komend winter bij -7 en Ta 22 graden >:) >:)

[...]

Dat zegt helemaal niets, met mijn Ta 30 graden meet ik de vloer ook op 23 ~24 graden.

[...]

Je hebt veel en veel en veel te weinig afgiftevermogen voor een Ta van 22 graden bij serieus koudere temperaturen. Ja, bij Tb +12 zal het goed gaan (de meesten hebben de verwarming dan zelfs uit staan).

[...]

natuurlijk kun je uren en dagen en maanden zelfs hele seizoenen proberen te sleutelen. Ik kan nu al voorspellen dat 24*7 werken met 1 vaste Ta voor het hele jaar gaat mislukken.

Dat kan ook niet anders, want 1 vaste Ta 24x7 stoken zou continu een bepaald thermisch vermogen zijn, en je warmteverlies is nu eenmaal anders bij Tbuiten +10 als bij Tbuiten -3.

En als een stabiele ruimtetemperatuur je doel is krijg je dit nooit lekker werkend zonder thermostaat.

Kijk de grafieken van @Dylantje2 maar na, die werkt dan tenminste nog met WAR met een "trigger" voor Tbuiten, maar nog, stabiel wil ik die ruimtetemperatuur niet noemen, schommelt tussen de 19,5 en 23 graden, afhankelijk van de weersomstandigheden.

[...]

In mijn geval omdat er geen WP bestaat die het hele modulatiebereik kan die ik nodig zou hebben. Thermisch tussen de 500Watt en 10.000Watt

En zelf heb ik een ontkoppelvat omdat ik naregeling in de woning heb en omdat ik zonder naregeling geen stabiele temperatuur kan realiseren vanwege ligging van de kamers (noord/zuid), invloed van zon, invloed van interne warmtebronnen als de houtkachel en de wens om in de basis de slaapkamers niet te verwarmen, behalve bij extreme kou.

[...]

Maar al met al een leuk project, en je komt nog flink aan het tunen komende winter!

Maar zet 1 vaste Ta van 22 graden alvast uit je hoofd, dat gaat hem echt niet worden verwacht ik 8)
Ik geloof er zelf ook niet in, wat ik hoop is dat de 23 graden vast kan worden gehouden tot de wp zijn vermogen niet meer kwijt kan ivm max flow in combinatie met afgifte vermogen,ik heb 30 watt pm2 staan gewoon een gok hoor.De Daikin 3.5 LLwp doet de hele winter rond de 200 - 300 watt,is wel efficienter denk ik,weinig verlies onderweg.

Ik heb het wel zo gemaakt dat ik maximale flow kan halen met de interne pomp ,geen extra pomp dus ook nog.Lage weerstand in het systeem.

Wat ik verder nog kan vertellen is dat toen ik mijn huis bouwde ik de scheiding tussen begane grond en verdieping, het plafond dus, ook heb geïsoleerd voor geluid (veerrachels) en thermisch 14 cm glaswol.

Ik stook de vvw in de hal en in de badkamer vvw,direct door de pana.In nood event met airco boven.

Ik ken een paar gevallen waarbij men boven niet (denkt) te stoken,maar het is daar toch een graad of 17?

Die warmte word geleverd door de beneden verdieping dwars door het plafond. Probleem: het zeer lagetemperatuur afgifte systeem beneden is daar niet op berekend en trekt het niet met als resultaat dat de Ta word verhoogd....Dus denk: ik als men -of boven het afgiftesysteem ook benut, -of zoals bij mij het plafond hebben geïsoleerd, er beneden met lagere Ta kan worden voldaan.

Maar leuk toch,ik zal jullie eerlijk vertellen hoe het hier gaat van de winter,en ik ben echt niet verontwaardigd als jullie mij van repliek dienen, graag zelfs. Heb ik weer wat te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 18:51:
[...]

Ik geloof er zelf ook niet in, wat ik hoop is dat de 23 graden vast kan worden gehouden tot de wp zijn vermogen niet meer kwijt kan ivm max flow in combinatie met afgifte vermogen,ik heb 30 watt pm2 staan gewoon een gok hoor.De Daikin 3.5 LLwp doet de hele winter rond de 200 - 300 watt,is wel efficienter denk ik,weinig verlies onderweg.

Ik heb het wel zo gemaakt dat ik maximale flow kan halen met de interne pomp ,geen extra pomp dus ook nog.Lage weerstand in het systeem.
Dat werkt altijd in je voordeel als je voldoende flow hebt, knijpen kun je altijd nog, flow "opvoeren" is lastig als je pomp op maximaal draait.

In de basis zou een airco toch geen hogere COP moeten hebben bij lage Tbuiten temperaturen :? Wel is het zo dat je met een airco alleen maar de lucht verwarmd en niet de massa. Dus snel warm, maar ook snel koud. Persoonlijk ervaar ik zo'n "blaasding" niet als comfortabel, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk
Wat ik verder nog kan vertellen is dat toen ik mijn huis bouwde ik de scheiding tussen begane grond en verdieping, het plafond dus, ook heb geïsoleerd voor geluid (veerrachels) en thermisch 14 cm glaswol.

Ik stook de vvw in de hal en in de badkamer vvw,direct door de pana.In nood event met airco boven.

Ik ken een paar gevallen waarbij men boven niet (denkt) te stoken,maar het is daar toch een graad of 17?
Normaal gesproken is alles binnen de woning 1 "warm" vertrek binnen 1 thermische schil. Tussen verdiepingen zelf gaan isoleren heeft als gevolg dat de woonkamer warmer blijft, maar de slaapkamer erboven kouder wordt.

Bij ons staan de thermostaten op de slaapkamer op 18 graden, en het aantal keer dat deze open gaan voor verwarming per jaar is te tellen op 2 handen. Echt met extreme kou i.c.m. forse wind.

Normaal blijft het dus altijd boven de 18 graden, en natuurlijk komt die energie uiteindelijk van beneden.

warmte stijgt op, daar veranderen we niets aan.
Die warmte word geleverd door de beneden verdieping dwars door het plafond. Probleem: het zeer lagetemperatuur afgifte systeem beneden is daar niet op berekend en trekt het niet met als resultaat dat de Ta word verhoogd....Dus denk: ik als men -of boven het afgiftesysteem ook benut, -of zoals bij mij het plafond hebben geïsoleerd, er beneden met lagere Ta kan worden voldaan.
Klopt, met het gevolg dat het boven kouder wordt. Elke keuze heeft een gevolg :P
Maar leuk toch,ik zal jullie eerlijk vertellen hoe het hier gaat van de winter,en ik ben echt niet verontwaardigd als jullie mij van repliek dienen, graag zelfs. Heb ik weer wat te prutsen.
Wij houden hier wel van pioneers, en ik ben benieuwd naar je ervaringen komend stookseizoen. Ik zou het leuk vinden als je hier blijft posten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Diff_Angle schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:38:
[...]

IR thermometertje van 10-15, PVC tape op de retourleidingen plakken voor correcte meting. Alle hogere Tr's iets knijpen/flow verlagen tot deze gelijk is aan de laagste, die van de gang/keuken.
Oh, dat heb ik op mijn duimgevoel gedaan, is dat niet precies genoeg dan? Bij mij varieert het toch altijd wel, de ene keer is de ene groep wat kouder dan de ander en bij ander weer is het andersom.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:05
Huh?, zo een laag opgenomen vermogen heb ik nog niet eerder gezien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Iectf27.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Geluidseisen voor warmtepompen:

https://nos.nl/artikel/22...-warmtepompen-buiten.html

Iemand al meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
LangeFries schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:55:
[...]

Oh, dat heb ik op mijn duimgevoel gedaan, is dat niet precies genoeg dan? Bij mij varieert het toch altijd wel, de ene keer is de ene groep wat kouder dan de ander en bij ander weer is het andersom.
Ik heb na Tr gelijkzetten bij mij geen verschillen meer geconstateerd. Wellicht dat in een grotere woning met meer zonsinvloeden dat wel gebeurd, maar ik heb het in ieder geval bij mij hiermee opgelost.
Maikie18 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:29:
Huh?, zo een laag opgenomen vermogen heb ik nog niet eerder gezien.

[Afbeelding]
Ik denk dat jouw G-Serie denkt dat hij een H-Serie is geworden, identiteitscrisis ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Diff_Angle op 22-05-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
-

[ Voor 99% gewijzigd door Diff_Angle op 22-05-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:28:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Mijn grafieken liggen er ff uit.. Nieuwe setup van Domoticz... 8)7 8)7

Weet iemand waar ik de originele influxdb DB kan vinden.
Wil de data eigenlijk wel meenemen naar de nieuwe setup, maar ik kan nergens de DB vinden

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:17
Dylantje2 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:07:
[...]

Mijn grafieken liggen er ff uit.. Nieuwe setup van Domoticz... 8)7 8)7

Weet iemand waar ik de originele influxdb DB kan vinden.
Wil de data eigenlijk wel meenemen naar de nieuwe setup, maar ik kan nergens de DB vinden
FF je browsercache leegmaken. (kijk maar eens met een browser die je nooit gebruikt, dan ziet het er waarschijnlijk wel goed uit)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokno
Dag Grolsch, de warmte vraag en de warmte productie blijf inderdaad hetzelfde.

Maar door niet je volledige afgiftesysteem te benutten word het totale warmteverlies geleverd door een kleiner deel van je totale systeem ,dat moet dan dus een hogere watertemperatuur bevatten.

Het plafond is dan ook een fractie kouder, bij geen thermische break of boven niet stoken.
Vandaar het geïsoleerde plafond.
Als je radiatoren met dbs met wat hogere temperatuur gebruikt heb je meer circulatie = minder comfort bij gelijkblijvende ruimte temperatuur.En een termostaat nodig, op de radiator of ruimte thermostaat= knijpen van te hoge Ta, ik wil proberen hoe dat zonder gaat. Lucht gaat met een halve graad verschil al aan de haal.

Ik kan wel makkelijk vals spelen door ff de LLwp bij te schakelen ,ben benieuwd hoe vaak dat nodig gaat worden.Dit huis heeft weinig massa ik vermoed dat door de warme wanden het makkelijk is om even een boost te geven indien nodig.

Als experiment wil ik juist een laagst mogelijke TA. Ideaal wil ik dat het zelfregelend word ,gelijke temperatuur,dan 0 afgifte.

Met een 5kw pana zal ik geen energie uit het net besparen, bij 28 graden Ta komt bij defrosts het element in actie.Hoe dat op de rekening uitpakt ga ik door experimenteren ook ontdekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• annespruit1980
Ik zie net dat in de opening van dit topic dat waardeloze confort markt nog steeds staat als leverancier.
Sorry, ik begrijp dat ik geen topic mag starten over dat bedrijf, maar zet er in ieder geval bij dat ze op dit moment niet leveren. Of beter, haal hem helemaal weg.
Ik zou er NIET gekocht hebben als ik die naam niet in dit topic voorbij had zien komen.
En hij reageert wel als je wil kopen, maar niet meer als je eenmaal betaald hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
annespruit1980 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:34:
Ik zie net dat in de opening van dit topic dat waardeloze confort markt nog steeds staat als leverancier.
Sorry, ik begrijp dat ik geen topic mag starten over dat bedrijf, maar zet er in ieder geval bij dat ze op dit moment niet leveren. Of beter, haal hem helemaal weg.
Ik zou er NIET gekocht hebben als ik die naam niet in dit topic voorbij had zien komen.
En hij reageert wel als je wil kopen, maar niet meer als je eenmaal betaald hebt.
Deze leverancier heb ik zojuist verwijderd uit de Topic Start, gezien alle ervaringen in dit topic lijkt mij dit inderdaad geen aanrader voor andere Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
Grolsch schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:09:
[...]

Deze leverancier heb ik zojuist verwijderd uit de Topic Start, gezien alle ervaringen in dit topic lijkt mij dit inderdaad geen aanrader voor andere Tweakers.
Hij staat nog steeds bij de warmtepomp boilers.
En ik betwijfel of hij die wel gaat leveren.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Wellicht al voorbij gekomen, maar wel relevant: Buitenunits van warmtepompen mogen straks nog maar 40 Decibel produceren bij de buren. Zie:

Het is me nog niet helemaal duidelijk, ik ga er vanuit dat dit voor nieuwe installaties geld, of zelfs alleen voor nieuwe woningen.

Onze Monobloc Panasonic blijft er meestal wel onder, hij is eigenlijk behoorlijk sitl, maar ook die zal boven de 40 db gaan als hij legionella run doet (of zijn ijs kwijt moet?). Sporadisch dus, niet echt een issue, maarja nog steeds overschrijdend voor nieuwe installaties zou ik denken.

Ik denk dat alleen Split units dit kunnen halen?

Edit: Ah, te snel gelezen, 40db bij de buren ipv met je oor op de unit :P

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 23-05-2019 12:02 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-06 18:09

thido

Tilburg

!null schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:39:
Wellicht al voorbij gekomen, maar wel relevant: Buitenunits van warmtepompen mogen straks nog maar 40 Decibel produceren. Zie:

Het is me nog niet helemaal duidelijk, ik ga er vanuit dat dit voor nieuwe installaties geld, of zelfs alleen voor nieuwe woningen.

Onze Monobloc Panasonic blijft er meestal wel onder, hij is eigenlijk behoorlijk sitl, maar ook die zal boven de 40 db gaan als hij legionella run doet (of zijn ijs kwijt moet?). Sporadisch dus, niet echt een issue, maarja nog steeds overschrijdend voor nieuwe installaties zou ik denken.

In de link die je post staat wel echt wat anders dan dat ze maximaal 40dB mogen produceren...

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:39:
Wellicht al voorbij gekomen, maar wel relevant: Buitenunits van warmtepompen mogen straks nog maar 40 Decibel produceren. Zie:

40db bij de buren!!! Dus juist ruimere eisen dan nu, eindelijk gedaan met die klagers haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
reneeke1970 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:00:
[...]

40db bij de buren!!! Dus juist ruimere eisen dan nu, eindelijk gedaan met die klagers haha
Sorry, heb het aangepast. Is dat ruimer dan nu? Want het idee is dat ze juist geluidsoverlast willen aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:00
reneeke1970 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:00:
[...]

Precies. Op 10 meter afstand blijft er al niet veel over van 46 dB(a)
!null schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:02:
[...]

Sorry, heb het aangepast. Is dat ruimer dan nu? Want het idee is dat ze juist geluidsoverlast willen aanpakken.
Ze stellen een eis aan de geluidsbelasting bij de buren. Niet direct aan de maximale geluidsproductie van de unit zelf.

Een unit die 40 dB(a) produceert mag je tegen de kavelgrens zetten. Een unit die 46 dB(a) produceert zul je op grotere afstand van de buren moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:02:
[...]

Lang geleden hier voorbij gekomen en ik meen dat het ergens in de 30 was.
Weet je wel hoe hard 40 db is? En dan op enkele meters afstand bij de buren, dat lukt geen enkele wp denk. Hooguit degene op een dakkapel en dan pal tegen buren aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En wat is dan exact "Bij de buren", is dit inderdaad direct op de erfgrens, of gemeten vanuit de woning van de buren, of vanuit de voordeur :?

Beetje wazig is het wel :P

Onze WP staat redelijk op de erfgrens, maar wel zo'n 20 meter van de woning van de buren af, en als onze buren buiten zitten doen ze dit achter hun woning (onze WP staat naast hun oprit, zie de rode streep)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/08igbf9b3ddlc.jpg

Nu geven mijn buren aan dat ze hem nog nooit gehoord hebben, als ze erbij in de buurt zijn zijn ze in de tuin aan het werk.
annespruit1980 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:26:
[...]

Hij staat nog steeds bij de warmtepomp boilers.
En ik betwijfel of hij die wel gaat leveren.......
Waar bedoel je precies ? In de topicstart van dit topic kan ik het niet weer vinden ?

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 23-05-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Grolsch Dit is doorgaans ook alleen een potentieel issue voor rijtjeshuizen en appartementen e.d.

Hoe dan ook, het ging me meer om het nieuws dat er nieuwe regelgeving aankomt, wat relevant is voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
[

Waar bedoel je precies ? In de topicstart van dit topic kan ik het niet weer vinden ?
Warmtepompboiler: https://www.confort-marke...atlantic-xsl-359_461.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
annespruit1980 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Warmtepompboiler: https://www.confort-marke...atlantic-xsl-359_461.html
Verhip, die stond er inderdaad nog in, nu verwijderd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 15:23
Waar moet ik op letten als ik een Hitachi mono bestel in de UK?
- Extra verzendkosten? (iemand een idee hoeveel dit is?
- Subsidienummer moet vermeld worden op het factuur?
- etc

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:35

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Grolsch schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:28:
En wat is dan exact "Bij de buren", is dit inderdaad direct op de erfgrens, of gemeten vanuit de woning van de buren, of vanuit de voordeur :?
Op basis van het onderzoeksrapport lijkt het een eis op de perceelsgrens te worden:
Voor woningen op verschillende percelen wordt een eis van 40 dB voorgesteld op de perceelgrens. Voor woningen op eenzelfde perceel (appartementengebouw) wordt een eis van 40 dB voorgesteld ter plaatse van een te openen raam of deur van een op hetzelfde perceel gelegen woonfunctie.
Maar de eis is in de praktijk zelfs nog strikter:
Bij buitenunits zal veelal sprake zijn van tonaliteit en dan vooral in het lage geluidspectrum. Uit de HMRI volgt dan dat de gemeten waarden moet worden verhoogd met 5 dB. Aan de grenswaarde van 40 dB wordt dan pas voldaan als de gemeten waarde maximaal 35 dB is.
Ik ga zelf eenzelfde probleem hebben als bij jullie. De buitenunit staat vooralsnog gepland tegen de perceensgrens aan (in overleg met de nieuwe buren wanneer zij er zijn), maar de eis van 40dB op de grens zou dan met een grotere unit onrealistisch zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1QxVp7d/image.png

Hier zie je ons perceel aan de zuidzijde met de buren aan de noordkant.
Ook hebben we de A2 op 40 meter afstand van de woningen terwijl de buitenunit (rood) op 15m van de woning van de buren zou staan. De plaatsing is schuin achter schuren van zowel ons als de buren om het geluid zo veel mogelijk richting de snelweg te projecteren.

Ik heb zo'n gevoel dat het geluid van de buitenunit weg zal vallen in de ruis van de A2, laat staan dat ze een meting van 35dB kunnen gaan uitvoeren al draait de unit nog niet eens:P

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:01
koevlaas2 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 07:32:
[...]

Ik stuur het wel even door naar polen.
Is het 300l vat met 2 spiralen wel een aanrader ? ben bezig om er er 1 te bestellen uit Polen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 18:55:
[...]

Is het 300l vat met 2 spiralen wel een aanrader ? ben bezig om er er 1 te bestellen uit Polen.
Flamco Airfix A 25/4 in de koudwater aanvoer monteren, ik heb er nu ook 1 tussen zitten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Laatst online: 04-06 23:40
Hoi allemaal,

Ik ben nog bezig met de puzzel/zoektocht naar Warmtepomp. Ik verwacht nog 1 advies, maar tot nu toe heb ik:

* 8kW Daikin hybride ; waarvan het WP deel de volledige verwarming voor zich zou nemen.

* 7kW Hitachi all-electric.

Mijn eigen berekening:

We gebruiken momenteel ongeveer 1400m3 gas, voor verwarming en SWW. Onze douche gebruikt ongeveer 12 L/m. Voor het gemak rond ik onze douchetijd (totaal) af op 15min/dag (is minder, maar dan pak ik het andere warm water gebruik mee). Kom ik op 12*15 = 180 L per dag. Voor het gemak rekening ik dan 350 dagen in het jaar, dus 63 m3 warm water van 40 graden. Per m3 warm water op 40 graden is ongeveer 4m3 gas, dus kom ik uit 63*4 = 252 m3 gas voor SWW en 1150m3 voor verwarming.

(Er is een kleine op komst, dus watergebruik zal stijgen)

Alles terugrekenend kom ik dat uit op 1150 * 8 = 9,2 MWh voor verwarming en 250 * 8 = 2 MWh voor warm water.

Verder door rekenen met duimregels, voor de capaciteit van de warmtepomp op basis van 1650 vollast uren: 9,2 MWh / 1650 = 5,6 kWh Warmtepomp capaciteit nodig.

Dit komt overeen met de aangeboden warmtepompen.

Huis is verder jaren 60 woning (5,5 cm spouw). Dak isolatie, verdieping isolatie, bodem isolatie, 3 cm XPS vloerisolatie en spouw geïsoleerd (Supafill). Beneden vloerverwarming (Speetherm) en verwarm het hele huis met 45 graden CV temperatuur.

De derde aanbieder vandaag, wil een Remeha WP aanbieden, maar stelt dat dit minimaal 16kW moet zijn en dat mogelijk te weinig is...

Is bovenstaande berekening te optimistisch en zijn de eerdere advisen ook niet goed, of moet ik heel hard wegrennen bij de laatste aanbieder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45

Exigence

dnkroz

Denk dat die laatste wel schromelijk overdrijft. Heb zelf een gasverbruik van 1500 m³ (alleen verwarming) weggepoetst met een 11 kW Hitachi, en dat was prima te doen (alleen radiatoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05

timovd

Voorsprong door techniek

Een 16kW Remeha? Die mag zich geen WP-installateur noemen. Daikin zal waarschijnlijk duurder zijn, maar echt goed spul; zie je overal in Japan. Hitachi is erg zuinig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@SkyFlyer Zoek op dit forum even op hitachi-hitoolkit, daar is een geweldige tool, imho, om te bepalen wat je nodig bent. Reken maar eens met de 5 en 7kW versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 15:23
Exigence schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:48:
Denk dat die laatste wel schromelijk overdrijft. Heb zelf een gasverbruik van 1500 m³ (alleen verwarming) weggepoetst met een 11 kW Hitachi, en dat was prima te doen (alleen radiatoren).
Waar heb je die gekocht als ik vragen mag?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
SkyFlyer schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:32:
Hoi allemaal,

Ik ben nog bezig met de puzzel/zoektocht naar Warmtepomp. Ik verwacht nog 1 advies, maar tot nu toe heb ik:

* 8kW Daikin hybride ; waarvan het WP deel de volledige verwarming voor zich zou nemen.

Mijn eigen berekening:

We gebruiken momenteel ongeveer 1400m3 gas, voor verwarming en SWW. Onze douche gebruikt ongeveer 12 L/m. Voor het gemak rond ik onze douchetijd (totaal) af op 15min/dag (is minder, maar dan pak ik het andere warm water gebruik mee). Kom ik op 12*15 = 180 L per dag. Voor het gemak rekening ik dan 350 dagen in het jaar, dus 63 m3 warm water van 40 graden. Per m3 warm water op 40 graden is ongeveer 4m3 gas, dus kom ik uit 63*4 = 252 m3 gas voor SWW en 1150m3 voor verwarming.

Alles terugrekenend kom ik dat uit op 1150 * 8 = 9,2 MWh voor verwarming en 250 * 8 = 2 MWh voor warm water.

Verder door rekenen met duimregels, voor de capaciteit van de warmtepomp op basis van 1650 vollast uren: 9,2 MWh / 1650 = 5,6 kWh Warmtepomp capaciteit nodig.

Huis is verder jaren 60 woning (5,5 cm spouw). Dak isolatie, verdieping isolatie, bodem isolatie, 3 cm XPS vloerisolatie en spouw geïsoleerd (Supafill). Beneden vloerverwarming (Speetherm) en verwarm het hele huis met 45 graden CV temperatuur.

De derde aanbieder vandaag, wil een Remeha WP aanbieden, maar stelt dat dit minimaal 16kW moet zijn en dat mogelijk te weinig is...

Is bovenstaande berekening te optimistisch en zijn de eerdere advisen ook niet goed, of moet ik heel hard wegrennen bij de laatste aanbieder?
Laatste vraag> JA
Mijn laatste gasgebruik was 2800m3, dus 2 x zoveel als bij jou; ik heb een 14 kWh pomp geplaatst die meer dan genoeg is, dus 7 kWh voor jou zou ook meer dan genoeg moeten zijn>>> ga voor die 5,6 - 6 kWh unit.
Mijn huis is redelijk goed geïsoleerd, voor zover dat mogelijk is voor een bouwjaar van 1807.... 8)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mightym schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:12:
[...]

FF je browsercache leegmaken. (kijk maar eens met een browser die je nooit gebruikt, dan ziet het er waarschijnlijk wel goed uit)
Uhm jij bent goed....

Door mijn cache leeg te maken staat grafana ineens weer op mijn Xu4.. _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

SkyFlyer schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:32:
Hoi allemaal,

Mijn eigen berekening:

Puzzel ff verder...

SWW apart is stukken beter vooral met ene kleine die groter wordt....
SWW run is geen cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Dylantje2 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:16:
[...]

Puzzel ff verder...

SWW run is geen cv.
Kun je vertellen waarom SWW apart beter is?

En wat is SWW run?

[ Voor 12% gewijzigd door SkyFlyer op 24-05-2019 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

SkyFlyer schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:18:
[...]

En wat is SWW run?
Warm water = sww
Als je wp een boilervat voor SWW draait, heb je geen warmte in huis.
En als je veel sww verbruikt is dat regelmatig of misschien op verkeerde momenten.

Dus een aparte sww installatie, kan er voor zorgen dat je een kleinere en mss goedkopere wp kunt kopen
Daarbij kan het wel eens totaal goedkoper uitvallen enz enz enz enz enz
Als je draadje leest zul je ervaren dat er meer zijn die deze config hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

SWW is sanitair warm water (DHW; Domestic Hot Water in het Engels). Een SWW-run kan anderhalf uur duren en in die tijd heb je geen CV.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Boutersewalter schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:12:
Vloerverwarming word nu
6 groepen (+/- 31-40 m2) hoofdverwarming stofvrij infrezen
in uw bestaande betonvloer (h.o.h. +/- 10cm)
6 groeps Robot LT- composiet verdeler zonder pomp met
flowmeter, drukmeter, ontluchtingspunt, temperatuurmeters
en kogelkranen, vulkranen
- 6 groepen Bruflex Inverse vloerverwarmingsslang 5-laags
zuurstofdicht volgens din 4726 Kiwa/komo gekeurd 16x2mm.

Was maar 75 euro duurder uit dan met de vorige offerte.
Is dit inmiddels uitgevoerd en hoe is je ervaring met de Robot LT-C verdeler zonder pomp? Ik wil de zelfde verdeler aansluiten op 16x2 vv-buizen met 5 groepen van ca 80m. Aanvoer is 25x2,5 flex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45
Dylantje2 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:16:
[...]

Puzzel ff verder...

SWW run is geen cv.
Hoewel ik ook SWW apart hoeft het helemaal niet slechter te zijn om het samen te doen. Als je een warmtepomp hebt die voldoende vermogen heeft kan het prima (kijk maar bij @Grolsch). Als je een warmtepomp hebt die het absolute minimum is van je verwarmingsbehoefte dan is dat inderdaad niet handig, zoals in jouw geval.

Daarnaast zou ik een iets duidelijkere onderbouwing geven als je iets af raad. Nu stuur je iemand met nog meer vragen het riet in i.p.v. een reden waarom.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Een WP-Boiler is na subsidie behoorlijk goedkoper dan alleen een boilervat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Persoonlijk vind ik een losse WP-boiler helemaal geen "mooie" oplossing, en kan een WP met voldoende vermogen perfect het SWW regelen.

Er zijn naar mijn mening maar 2 redenen om een losse WP boiler te kopen

1 = Prijs (het is goedkoper als een losse boiler met 3-weg-klep vanwege de extra subsidie)
2 = Als je een WP hebt met weinig vermogen en toch een forse SWW boiler nodig hebt (>300 liter) dan kan het te lang gaan duren.

Maar als je het hebt over een "mooie" en "elegante" en "stille" oplossing, doe mij dan maar een boilervat die dmv 3-weg-klep wordt aangestuurd door de WP.

Maar als je het goedkoopste wil, en het geluid van de WP boiler je niet stoort (of er geen last van hebt) kan het zeker een goede optie zijn, maar wat mij betreft niet de eerste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Grolsch schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:52:
Er zijn naar mijn mening maar 2 redenen om een losse WP boiler te kopen
Nou, ik kan er nog wel 2 bedenken:
1. Het geluid van een WPB kan een probleem voor je zijn. Ik zou er geen op zolder willen omdat er dan weer de nodige geluidsisolatie moet komen wat ook niet gratis is.
2. Afhankelijk van wat je wil zou je de lucht aan/afvoer via je dak moeten lopen wat ook niet altijd wenselijk is.
2.b Als je niet wil dat de luchtcirculatie via buiten verloopt moet je dus de locatie waar je WPB staat ook enigzins verwarmen omdat anders de ruimte te ver af kan koelen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Evt keuze wordt ook bepaald door opstellingsmogelijkheden qua ruimte/geluid. Wij hebben een 6KW hitachi all in one, vervangt 1400m3 gas en doet ook 260L sww verwarmen, door de vloerverwarming merken we niets van die 1-1,5 uur onderbreking van CV verwarming tijdens een SWW run.

Ik laat hem SWW doen van 16.00-17.30, dan heeft de zonneboiler evt nog wat voorverwarmd, en mocht het echt koud zijn dan neemt het element het na 1,5 uur over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Felicia schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:59:
[...]

Nou, ik kan er nog wel 2 bedenken:
1. Het geluid van een WPB kan een probleem voor je zijn. Ik zou er geen op zolder willen omdat er dan weer de nodige geluidsisolatie moet komen wat ook niet gratis is.
2. Afhankelijk van wat je wil zou je de lucht aan/afvoer via je dak moeten lopen wat ook niet altijd wenselijk is.
2.b Als je niet wil dat de luchtcirculatie via buiten verloopt moet je dus de locatie waar je WPB staat ook enigzins verwarmen omdat anders de ruimte te ver af kan koelen in de winter.
Ik benoemde de voordelen van een WP boiler, bovenstaande zijn nadelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 09:01
Salderingsregeling blijft tot 2023 ongewijzigd

https://www.zelfenergiepr...pdate-61&utm_medium=email

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:43:
[...]

Hoewel ik ook SWW apart hoeft het helemaal niet slechter te zijn om het samen te doen. Als je een warmtepomp hebt die voldoende vermogen heeft kan het prima (kijk maar bij @Grolsch). Als je een warmtepomp hebt die het absolute minimum is van je verwarmingsbehoefte dan is dat inderdaad niet handig, zoals in jouw geval.

Daarnaast zou ik een iets duidelijkere onderbouwing geven als je iets af raad. Nu stuur je iemand met nog meer vragen het riet in i.p.v. een reden waarom.
Omdat de reden voor iedereen anders is...
En ik geen wil is wet op wil leggen.
Wat voor de 1.. is voor de ander...
dus misschien dat iemand zich inleest en bewuste keuze maakt net als........:-)
Want als ik sommige mensen moest geloven voordat ik ging kopen, moest ik een vat nemen en 1 pomp..
Dus ik ben nog steeds blij dat ik 2 separate systemen heb.
Misschien ook omdat mijn pomp wat aan de krappe kant zou zijn..
Maar ook omdat ik veel geld heb uitgespaard
Maar ook omdat enz enz enz enz z

Zie na jouw antwoord de discussie ontstaan..
@Naalroc 10 punten _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 24-05-2019 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 19:38:
[...]
Omdat de reden voor iedereen anders is...
En ik geen wil is wet op wil leggen.
Nee, je wil mensen geen wil opleggen maar je brengt het wel op een dusdanige manier. Als iemand er goed over nadenkt hoeft er geen foute oplossing te zijn maar jij stuurt 'm gewoon terug naar de tekentafel zonder inhoudelijke argumenten erover. Die kwamen in je 2e post iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
timovd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:48:
Een 16kW Remeha? Die mag zich geen WP-installateur noemen. Daikin zal waarschijnlijk duurder zijn, maar echt goed spul; zie je overal in Japan. Hitachi is erg zuinig.
Die Remeha is eigenlijk gewoon een Mitsubishi Electric, zie je ook vrij veel in Japan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:17
kmf schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:59:
[...]

Waarbij een niet onderhouden warmtepomp in het ergste geval een koud huis oplevert, levert een slecht onderhouden cv ketel een koud lijk op. Vreemd dat dan het eerste eng wordt bevonden...

@koevlaas2 hoe zit het met de "incl. onderhoudsservice" van mijn warmtepompen? :+
En een gat in de ozon laag door toenemend gebruik van freon. Die gevolgen zijn ook niet mis. Ben in zuid Chili geweest en veel schapen waren blind door UV. Huidkanker kost ook levens.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:43:
[...]

En een gat in de ozon laag door toenemend gebruik van freon. Die gevolgen zijn ook niet mis. Ben in zuid Chili geweest en veel schapen waren blind door UV. Huidkanker kost ook levens.
Maar dat geldt dan voor HCFK's, de C is bij ons uit de koudemiddelen verdwenen omdat het slecht is voor het 'gat'.
Maar in China spuiten ze een hoop pur (blijkbaar ) waar nog wel de C inzit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
SkyFlyer schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:18:
[...]

En wat is SWW run?
Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar ik kom van een situatie: losse warmtepomp voor CV en een warmtepompboiler voor SWW.

3 jaar geleden overgestapt naar 1 warmtepomp voor CV en SWW en ik kan niet anders zeggen: O, O, wat ben ik blij dat die warmtepompboiler het huis uit is.

Voor ons had een losse warmtepompboiler één heel groot nadeel: verwarmcapaciteit.
Als het boilervat door voorziene of onvoorziene zaken leeg is, duurt het uren voordat het weer op temperatuur is. Een warmtepompboiler van 200 liter heeft zomaar 4-5 uur en 300 liter 6-7 uur nodig om te verwarmen. (of je moet het vat continu optoppen, hetgeen moordend is voor de COP)
(bij ons hing er toen nog een CV-ketel achter die als naverwarmer dienst deed, in de situatie dat het boilervat leeg was. Als je niet gasloos kunt/wilt, dan kan je dit ook met aardgas opvangen)

Door de overcapaciteit van de gecombineerde warmtepomp blaas je zo'n boilervat in 1,5-2 uur van steenkoud naar bloedheet en mocht er door omstandigheden (loge's, ziek kind, etc) extra water nodig zijn, dan lukt het zelfs om on-the-fly bij te warmen en praktisch eindeloos warm water te hebben.

Het 2e nadeel was geluid (ding van ons maakte een nogal veel herrie), maar dat kan inmiddels achterhaald zijn..

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je puur kijkt naar de kostprijs dat een warmtepomp+warmtepompboiler interessant kan zijn, als je kijkt naar comfort en gebruiksgemak dan kom je volgens mij op een gecombineerd systeem. Die 1500€ die je extra uitgeeft aan het gecombineerde systeem ben je op 31 december toch weer vergeten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mightym op 25-05-2019 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Door de uitleg van @timovd snap ik wat bedoelt wordt met SWW run; De tijd die nodig is om het SWW vat te vullen...

Bedankt verder voor de andere reacties. Momenteel hebben wij een CV met 100L boiler vat, waar hetzelfde voor geldt. Wanneer in de ochtend het warme water en verwarming ingeschakeld worden, duurt het zo'n 20 min voordat er daadwerkelijk verwarmd wordt, omdat SWW prioriteit heeft boven de verwarming. Dus het principe zijn we al gewend. (Zij het dat de WP een stuk langzamer zal zijn uiteraard)

Momenteel (zonder de kleine) gebruiken we zo'n 180L (45 graden) water per dag (ongeveer). In de offerte voor de all-electric Hitachi zit een vat van 260 liter. Zeker aangezien we onze stortdouche van 12 l/m in de komende 5 jaar zullen vervangen voor een Minimaal 20% zuiniger exemplaar, moet dat genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
SkyFlyer schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 07:20:
Door de uitleg van @timovd snap ik wat bedoelt wordt met SWW run; De tijd die nodig is om het SWW vat te vullen...

Bedankt verder voor de andere reacties. Momenteel hebben wij een CV met 100L boiler vat, waar hetzelfde voor geldt. Wanneer in de ochtend het warme water en verwarming ingeschakeld worden, duurt het zo'n 20 min voordat er daadwerkelijk verwarmd wordt, omdat SWW prioriteit heeft boven de verwarming. Dus het principe zijn we al gewend. (Zij het dat de WP een stuk langzamer zal zijn uiteraard)

Momenteel (zonder de kleine) gebruiken we zo'n 180L (45 graden) water per dag (ongeveer). In de offerte voor de all-electric Hitachi zit een vat van 260 liter. Zeker aangezien we onze stortdouche van 12 l/m in de komende 5 jaar zullen vervangen voor een Minimaal 20% zuiniger exemplaar, moet dat genoeg zijn.
Bij een warmtepomp zal je toch moeten overwegen om 24/7 te verwarmen, of een zeer beperkte nachtverlaging toe te passen. Dan maakt het weinig uit dat er een paar uur SWW gemaakt wordt.
Wat heb je voor afgiftesysteem? Radiatoren of vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
mightym schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 07:28:
[...]

Bij een warmtepomp zal je toch moeten overwegen om 24/7 te verwarmen, of een zeer beperkte nachtverlaging toe te passen. Dan maakt het weinig uit dat er een paar uur SWW gemaakt wordt.
Wat heb je voor afgiftesysteem? Radiatoren of vloerverwarming?
Beneden vloerverwarming, boven radiatoren, systeem staat ingesteld op 45 graden aanvoer. Met die temperatuur krijgen we het bij -10 graden buitentemperatuur binnen acceptabele tijden comfortabel warm in elke kamer. (Via Tado worden alle ruimtes apart geregeld, maar met deze instellingen kunnen we alle ruimtes gelijktijdig comfortabel krijgen)

PS vloerverwarming beneden is droogbouw, daardoor snel reagerend, 15 naar 20 graden kost ongeveer 2 uur (inclusief pendelen van CV). Daarom doen we volledige nachtverlaging én dagverlaging.

[ Voor 11% gewijzigd door SkyFlyer op 25-05-2019 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:01
koevlaas2 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:03:
[...]

Flamco Airfix A 25/4 in de koudwater aanvoer monteren, ik heb er nu ook 1 tussen zitten.
Is dit niet hetzelfde sww vat ?
https://www.plumbingprodu...cylinder-2-coil-300l.html

is 400 euro goedkoper dan in Polen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:02:
SWW is sanitair warm water (DHW; Domestic Hot Water in het Engels). Een SWW-run kan anderhalf uur duren en in die tijd heb je geen CV.
Je kunt nagenoeg altijd de maximale draaitijd voor SWW instellen. Bijvoorbeeld na max 1 uur SWW bedrijf, minimaal een half uur terug naar CV bedrijf.
Zo kun je zelf regelen wat voor jouw situatie het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:10:
[...]

Is dit niet hetzelfde sww vat ?
https://www.plumbingprodu...cylinder-2-coil-300l.html

is 400 euro goedkoper dan in Polen.
Nee, dit vat heeft 2 3/4 spiralen (19mm) en je Poolse WP tijger heeft 1" op de bovenste.
De onderste is wel 3/4 bij de Poolse parel want die is eigenlijk als zonnespiraal bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:31:
[...]

Je kunt nagenoeg altijd de maximale draaitijd voor SWW instellen. Bijvoorbeeld na max 1 uur SWW bedrijf, minimaal een half uur terug naar CV bedrijf.
Zo kun je zelf regelen wat voor jouw situatie het beste werkt.
Ik merk het verschil niet tussen wat langer SWW draaien of niet, het huis blijft gewoon warm.
De instellingen staan bij mij nog standaard, volgens mij 1 uur max draaitijd en een half uur weer naar CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:45:
[...]

Ik merk het verschil niet tussen wat langer SWW draaien of niet, het huis blijft gewoon warm.
De instellingen staan bij mij nog standaard, volgens mij 1 uur max draaitijd en een half uur weer naar CV.
Dat geeft dus aan dat je isolatie dik in orde is.
Als je in dat uur wel duidelijk zou merken dat er geen verwarming is, dan maakt het niet uit hoeveel vermogen je warmtepomp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Oxellaar schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:51:
[...]

Dat geeft dus aan dat je isolatie dik in orde is.
Als je in dat uur wel duidelijk zou merken dat er geen verwarming is, dan maakt het niet uit hoeveel vermogen je warmtepomp is.
Vooral de vloerverwarming denk ik. Als bij mij de warmtepomp anderhalf uur niet draait bij 4 graden buiten zakt de temp 0,3 graden en springt ie weer aan. Maar mijn verbruik was ongeveer 5000kwh aan warmte, dus ook behoorlijk geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:59:
[...]

Vooral de vloerverwarming denk ik. Als bij mij de warmtepomp anderhalf uur niet draait bij 4 graden buiten zakt de temp 0,3 graden en springt ie weer aan. Maar mijn verbruik was ongeveer 5000kwh aan warmte, dus ook behoorlijk geïsoleerd.
Klopt, de vloerbuffer is key.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-06 07:49

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

En hoppa, zo op het dak. Met 4 man en een materiaal lift was het snel gepiept. Op naar de rest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/scGzBIq356SGN4JxTx5hm20Z/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TzKKYjoj3A3FtJtX1F8AlLeO/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 22:07

hrt

TriLithium schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:44:
En hoppa, zo op het dak. Met 4 man en een materiaal lift was het snel gepiept. Op naar de rest

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom denk je dat die handvatten er in zitten.... :+

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

hrt schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:38:
[...]

Waarom denk je dat die handvatten er in zitten.... :+
Werken goed ja :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TriLithium schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed ingelezen! Stoepbandjes en veren, chapeau!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Rol-Co schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:24:
[...]

Goed ingelezen! Stoepbandjes en veren, chapeau!
Thnx! 100kg stoepbandjes en 100kg buitenunit, mooi massa veer massa. Die zouden we niet moeten gaan horen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

TriLithium schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:34:
[...]

Thnx! 100kg stoepbandjes en 100kg buitenunit, mooi massa veer massa. Die zouden we niet moeten gaan horen in huis.
Rubbertjes onder de stoepbanden?[ genoeg? ]

Pagina: 1 ... 73 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.