Bokno schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:02:
Jongens ,ik weet het ook niet..
Toen het verledenweek nog wat kouder was stond de pana op23 graden, retour deed 22 @ 21 graden en zo bleef hij maar door pruttelen . laagst 170 watt op de kwh meter ,de pana meter doet dan niets meer alleen het aantal hrz:17 Binnen 21 graden maar voelde warmer aan.
Aha, dit verklaart e.e.a., toen het wat kouder was verleden week had ik de WP helemaal niet aan, dus voor WP/CV begrippen was het vorige week echt niet koud, maar daar ga je achter komen komend winter bij -7 en Ta 22 graden
Dit is geen weer om te testen, zul je toch moeten wachten tot komend najaar.
Op het laatst van de week werd het wat warmer buiten toen heb ik hem maar op 22 graden gezet,binnen is het 21 @ 21.5 graden op mijn kwikthermometertje op 1,5 mtr van de grond.Toen sloeg de pomp dan ook af.
De afgelopen winters heeft mijn DAIKIN 3,5 Kw steeds onder de 200 watt geprutteld ook 21 graden binnen ,maar minder comfort.
De tr op de groepen kan ik niet meten alleen de flow.
Ik heb zo een action ir metertje en die gaf steeds rond de 21 graden wand en vloertemperatuur,voor wat het waard is.
Dat zegt helemaal niets, met mijn Ta 30 graden meet ik de vloer ook op 23 ~24 graden.
totaal vloer opp is 100 mtr - 10 mtr vloer is epoxy met vvw hoh 5,5 cm 10 mtr oude vvw met hoh 10 cm
80 mtr is beton met hout zonder vvw, wandverwarming is 50 mtr hoh5,5. Te krap zou ik zelf zeggen voor wat ik wil met 23 graden aanvoer.Maar ja,in de vorige eeuw heb ik dit huis gebouwd en toe 20% van mijn budget uitgegeven aan isolatie,het is ook geen massa huis,weinig amplitude demping dus.
Je hebt veel en veel en veel te weinig afgiftevermogen voor een Ta van 22 graden bij serieus koudere temperaturen. Ja, bij Tb +12 zal het goed gaan (de meesten hebben de verwarming dan zelfs uit staan).
Een thermostaat wil ik eigenlijk niet .Ik kijk van de bouwkundige kant ,en piel net zolang tot ik het overal comfortabel heb .Als dat alleen lukt door er een regelaar cq thermostaat bij te hangen dan heeft mijn idee gefaald :we gaan het zien in de winter.
natuurlijk kun je uren en dagen en maanden zelfs hele seizoenen proberen te sleutelen. Ik kan nu al voorspellen dat 24*7 werken met 1 vaste Ta voor het hele jaar gaat mislukken.
Dat kan ook niet anders, want 1 vaste Ta 24x7 stoken zou continu een bepaald thermisch vermogen zijn, en je warmteverlies is nu eenmaal anders bij Tbuiten +10 als bij Tbuiten -3.
En als een stabiele ruimtetemperatuur je doel is krijg je dit nooit lekker werkend zonder thermostaat.
Kijk de grafieken van @
Dylantje2 maar na, die werkt dan tenminste nog met WAR met een "trigger" voor Tbuiten, maar nog, stabiel wil ik die ruimtetemperatuur niet noemen, schommelt tussen de 19,5 en 23 graden, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Mijn Take: waarom een wp met overcapaciteit en ook nog te heet water laten maken ,om dan vervolgens hem te knijpen door dat te hete water mondjesmaat toe te laten? door aan uit of ontkoppelvat. Een buffervat kan ik ze niet noemen met een half uur voorraad...Dan kun je toch beter je afgifte vergroten? (Afgezien van sww productie-ventilatie wp daarvoor) Als er efficiëntie problemen zijn dan ligt dat aan het ontwerp van de afgifte mijn inziens i, die llwp s zijn best wel goed tegenwoordig.
In mijn geval omdat er geen WP bestaat die het hele modulatiebereik kan die ik nodig zou hebben. Thermisch tussen de 500Watt en 10.000Watt
En zelf heb ik een ontkoppelvat omdat ik naregeling in de woning heb en omdat ik zonder naregeling geen stabiele temperatuur kan realiseren vanwege ligging van de kamers (noord/zuid), invloed van zon, invloed van interne warmtebronnen als de houtkachel en de wens om in de basis de slaapkamers niet te verwarmen, behalve bij extreme kou.
Ik heb alles opnieuw gemaakt, ik snap das makkelijk praten. Een bestaand ht systeem aanpassen is andere koek.
Eigenlijk wil ik pas na volgende winter iets laten weten,maar ja beginnen ze weer over die Franse wp verkoper...
Maar al met al een leuk project, en je komt nog flink aan het tunen komende winter!
Maar zet 1 vaste Ta van 22 graden alvast uit je hoofd, dat gaat hem echt niet worden verwacht ik