2 x 4 Wagner Rubber anti-trilmatje, 80..100kg per stuk, vond ik wel genoeg met 8 stuksDylantje2 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:10:
[...]
Rubbertjes onder de stoepbanden?[ genoeg? ]
redelijk maar eigenlijk had je de hele betonband met rubbers er onder rmoeten bedekkenTriLithium schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:19:
[...]
2 x 4 Wagner Rubber anti-trilmatje, 80..100kg per stuk, vond ik wel genoeg met 8 stuks
Druk verdeling ivm dakbedekking
Maar ziet er netjes uit.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dat wordt spannend zat nu het zo staat. Zit op de top van het dak gezien het afschot voor water, hier loopt een H balk onder, dus gewicht verdeling is wel een irritant voor deze positie. Kan er nog het dubbele onder krijgen maar dan alleen extra binnen de hoeken. In het midden wordt niks, dan wordt daar de druk het hoogst.Dylantje2 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:21:
[...]
redelijk maar eigenlijk had je de hele betonband met rubbers er onder rmoeten bedekken
Druk verdeling ivm dakbedekking
Maar ziet er netjes uit.
Met heel heet weer kan een piekbelasting door de dakbedekking heen zakken.TriLithium schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:26:
[...]
Dat wordt spannend zat nu het zo staat. Zit op de top van het dak gezien het afschot voor water, hier loopt een H balk onder, dus gewicht verdeling is wel een irritant voor deze positie. Kan er nog het dubbele onder krijgen maar dan alleen extra binnen de hoeken. In het midden wordt niks, dan wordt daar de druk het hoogst.
Die dan met de herfst met nat weer vervelende lekkage kan veroorzaken...
Dak zal het wel kunnen dragen, maar die dakbedekking en de isolatie,,,
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Goed punt, zal kijken of er meer onder te krijgen is. Isolatie zit er niet onder, bitumen direct op betonvezel plaat. Dus het zakt niet in de isolatie weg.Dylantje2 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:41:
[...]
Met heel heet weer kan een piekbelasting door de dakbedekking heen zakken.
Die dan met de herfst met nat weer vervelende lekkage kan veroorzaken...
Dak zal het wel kunnen dragen, maar die dakbedekking en de isolatie,,,
mm dan helemaal goed checken of de WP niet op een platennaad staan...TriLithium schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:50:
[...]
Goed punt, zal kijken of er meer onder te krijgen is. Isolatie zit er niet onder, bitumen direct op betonvezel plaat. Dus het zakt niet in de isolatie weg.
Anders eerst een verdeel balk[ken] eronder leggen zorg dat hij op de balken [ balklaag] rust
anders zakt hij gegarandeerd tzt door die platen heen. is echt niet op puntbelasting berekent..
Loopt een balk onder beide betonbanden. Is zo uitgemeten.Dylantje2 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:56:
[...]
mm dan helemaal goed checken of de WP niet op een platennaad staan...
Anders eerst een verdeel balk[ken] eronder leggen zorg dat hij op de balken [ balklaag] rust
anders zakt hij gegarandeerd tzt door die platen heen. is echt niet op puntbelasting berekent..
[ Voor 6% gewijzigd door TriLithium op 25-05-2019 17:01 ]
Nog niet. Gepland op 25 juni.timovd schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:37:
[...]
Is dit inmiddels uitgevoerd en hoe is je ervaring met de Robot LT-C verdeler zonder pomp? Ik wil de zelfde verdeler aansluiten op 16x2 vv-buizen met 5 groepen van ca 80m. Aanvoer is 25x2,5 flex.
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Is dit niet te dun als je 5x 16x2 hiermee gaat voeden ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@koevlaas2, nu is het 15 (x1,1?) rvs cv-buis met bochten en een stuk 16x2 Unipipe, maar wel met pomp en mengverdeler. Het wordt er niet slechter op met 25x2,5 Unipipe en geen haakse hoeken.
Edit: kan de beste overkomen @koevlaas2
Edit: kan de beste overkomen @koevlaas2
[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 27-05-2019 18:35 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Voor degene met een monoblock warmtepomp, gebruiken jullie glycol in het systeem?
Als je geen glycol gebruikt zal de warmtepomp eigenlijk 24/7 moeten draaien in de koude periode of niet?
Als je geen glycol gebruikt zal de warmtepomp eigenlijk 24/7 moeten draaien in de koude periode of niet?
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Al eens de zoekfunctie gebruikt?Nickkie55 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:53:
Voor degene met een monoblock warmtepomp, gebruiken jullie glycol in het systeem?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
O 25x2.5, ik dacht 20x 2,5 , niet goed gelezentimovd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:54:
@koevlaas2, nu is het 15 (x1,1?) rvs cv-buis met bochten en een stuk 16x2 Unipipe, maar wel met pomp en mengverdeler. Het wordt er niet slechter op met 25x2,5 Unipipe en geen haakse hoeken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nee.Nickkie55 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:53:
Ja, dan heb je hem toch ook nodig, al is het om je huis/installatie vorstvrij te houden.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Mijn installatie ligt nog op de tekentafel, maar ik wil echt koude dagen overschakelen naar een pellet CV. Op dat moment doet de WP niets.... Dus dit is vragen om problemen lijkt me.hrt schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:00:
[...]
Nee.
Ja, dan heb je hem toch ook nodig, al is het om je huis/installatie vorstvrij te houden.
Daar gaat het mijn vraag ook om. Het kleine stukje leiding isoleer ik incl tracing (weet het Nederlandse woord hiervoor niet) maar de WP is dan ook nog gevuld met water. Nu lees ik verhalen over Carter verwarming maar volgens mij staat dit buiten het gedeelte dat gevuld is met CV water.
[ Voor 26% gewijzigd door Nickkie55 op 27-05-2019 23:26 ]
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Laat je de retour toch door de wp stromen, gebeurd er niets.Nickkie55 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:22:
[...]
Mijn installatie ligt nog op de tekentafel, maar ik wil echt koude dagen overschakelen naar een pellet CV. Op dat moment doet de WP niets.... Dus dit is vragen om problemen lijkt me.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Kijk dat is nog wel een idee!
[ Voor 94% gewijzigd door Nickkie55 op 27-05-2019 23:30 ]
Gaaf!TriLithium schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:44:
En hoppa, zo op het dak. Met 4 man en een materiaal lift was het snel gepiept. Op naar de rest
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moeilijk te zien op de foto, maar krijg je geen schaduw op het zonnepaneel in de wintermaanden?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Alleen in de ochtend uren, daarna staat de zon er alweer aan de linkerkant kant voorbij en hoog genoeg. Ook is het een string van 4 t.o.v. nog een van 8 erboven. En ik heb 2x(4+8) oost west. En in de winter heb ik de achter buren die het spelletje al verpesten bij de zon stand op dat moment. Dus alles bij elkaar, merk ik niet.mightym schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:10:
[...]
Gaaf!
Moeilijk te zien op de foto, maar krijg je geen schaduw op het zonnepaneel in de wintermaanden?
Hier heb ik nog even geen beeld bijRol-Co schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:26:
[...]
Laat je de retour toch door de wp stromen, gebeurd er niets.
Wil je de monoblock dan in serie zetten met het afgiftesysteem
Dan moet de pomp van de monoblock toch draaien? En gaat dat goed 2 pompen in serie?
Ja je zal toch beide aan de hoofdleiding moeten zetten, andersom is dat ook als de wp draait en de pellet ketel niet.Grolsch schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:54:
[...]
Hier heb ik nog even geen beeld bij
Dan moet de pomp van de monoblock toch draaien? En gaat dat goed 2 pompen in serie?
Maar als hij een soort bypass maakt kan de wp toch altijd retourwater halen mocht het te koud worden, dat regelt hij verder zelf. (Vorstbeveiliging)
Via een t-stuk feitelijk type a creëren. Geen probleem. Het is trouwens ook geen probleem om beide te laten verwarmen dus waarom de wp uit gaat snap ik niet. Na een uurtje stopt de compressor toch wel door te hoge retour volgens war....Grolsch schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:54:
[...]
Hier heb ik nog even geen beeld bij
1 PVoutput . Dongen NB
Als je het in de retour doet zal het wel goed gaan, goed in de gaten houden dat er geen water van 80 graden door je WP heen gaat (Wat goed kan met een pellet CV volgens mij). Daar houdt de WP niet zo van
Een pellets kan je ook op 55 instellen.....Grolsch schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:29:
Als je het in de retour doet zal het wel goed gaan, goed in de gaten houden dat er geen water van 80 graden door je WP heen gaat (Wat goed kan met een pellet CV volgens mij). Daar houdt de WP niet zo van
En via een opleg thermostaat moet je wp beschermen dat hij stopt met circuleren.
Dus @Nickkie55 niet vergeten, en Schaf een zo klein mogelijke pellets kachel aan, althans een laag minimaal vermogen, als een 5 kW wp net niet voldoende is, dan is 7 kW van de pellets al voldoende.
[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 28-05-2019 10:08 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat de regeling erg lastig gaat worden als ik ze allebei wil laten draaien.reneeke1970 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:27:
[...]
Via een t-stuk feitelijk type a creëren. Geen probleem. Het is trouwens ook geen probleem om beide te laten verwarmen dus waarom de wp uit gaat snap ik niet. Na een uurtje stopt de compressor toch wel door te hoge retour volgens war....
Hoe gaat dat in zijn werking? De WP detecteert een hoge retour temp maar blijft gewoon circuleren? Dus zoals jij aangeeft de compressor gaat alleen uit?
Klopt, hij ziet een temperatuur die boven zijn war uitkomt, hij stopt compressor en wacht tot temperatuur weer daalt omdat jij de kachel uit zet.Nickkie55 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:12:
[...]
Ik denk dat de regeling erg lastig gaat worden als ik ze allebei wil laten draaien.
Hoe gaat dat in zijn werking? De WP detecteert een hoge retour temp maar blijft gewoon circuleren? Dus zoals jij aangeeft de compressor gaat alleen uit?
Met een opleg thermostaat op je retour leiding schakel je wp uit op bv 50 graden, anders valt ie in storing die je moet resetten en mogelijk interne schade.
Maar als je de pellets ook laat schakelen op een buffer temperatuur van 45/50 graden is er niks aan de hand. Vandaar een kleine kachel nemen want telkens aan uit aan uit is niks voor zon ding. Als je met 45 graden je huis niet warm kunt houden is er iets niet goed....
Vandaar op schema dat wp onderin het vat zit, krijgt altijd het veiligste koude water. 50 graden retour uit je verwarmings systeem zou ik knap vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 28-05-2019 10:33 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb op marktplaat diverse spullen bij elkaar getrommeld, heb nog een 1000 liter buffer en een biodom c15 (5-17kW) kachel. Even kijken wat ik allemaal nodig heb straks. Waarschijnlijk zet ik de buffer van 1000 liter erbij (schuur is groot genoeg). Dan mix ik met een pwm gestuurd pompje tussen de 1000 liter en de 600liter cv buffer. Zodat de 1000 liter tussen de 55-75 graden en de 600 liter op 33-37 graden blijft.reneeke1970 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:30:
[...]
Klopt, hij ziet een temperatuur die boven zijn war uitkomt, hij stopt compressor en wacht tot temperatuur weer daalt omdat jij de kachel uit zet.
Met een opleg thermostaat op je retour leiding schakel je wp uit op bv 50 graden, anders valt ie in storing die je moet resetten en mogelijk interne schade.
Maar als je de pellets ook laat schakelen op een buffer temperatuur van 45/50 graden is er niks aan de hand. Vandaar een kleine kachel nemen want telkens aan uit aan uit is niks voor zon ding. Als je met 45 graden je huis niet warm kunt houden is er iets niet goed....
Vandaar op schema dat wp onderin het vat zit, krijgt altijd het veiligste koude water. 50 graden retour uit je verwarmings systeem zou ik knap vinden.
Maar aangezien ik nog steeds geen keuze kan maken tussen een pana of hitachi ben ik wel benieuwd of ze beiden door blijven draaien als de retour te hoog is.
Mooie opstelling, maar ik denk dat je het met die 600 ook wel red, ik gebruik maar 400.Nickkie55 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:44:
[...]
Ik heb op marktplaat diverse spullen bij elkaar getrommeld, heb nog een 1000 liter buffer en een biodom c15 (5-17kW) kachel. Even kijken wat ik allemaal nodig heb straks. Waarschijnlijk zet ik de buffer van 1000 liter erbij (schuur is groot genoeg). Dan mix ik met een pwm gestuurd pompje tussen de 1000 liter en de 600liter cv buffer. Zodat de 1000 liter tussen de 55-75 graden en de 600 liter op 33-37 graden blijft.
Maar aangezien ik nog steeds geen keuze kan maken tussen een pana of hitachi ben ik wel benieuwd of ze beiden door blijven draaien als de retour te hoog is.
Pana blijft door draaien, ik denk bijna allemaal tenzij er ergens verborgen veiligheid instelling zit.
1 PVoutput . Dongen NB
Iemand een idee hoe ik een 6mm NTC in een 8mm gat van mijn boiler vat ga monteren? Of heb ik een nieuwe dompelbuis nodig in een vrij gat?
Met aluminiumtape dikker maken, zodat ie net strak zit.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Stukje koper draad als v dubbel vouwen en daarmee klem drukken (verend)TriLithium schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:19:
Iemand een idee hoe ik een 6mm NTC in een 8mm gat van mijn boiler vat ga monteren? Of heb ik een nieuwe dompelbuis nodig in een vrij gat?
1 PVoutput . Dongen NB
Dit inderdaad, eventueel met een dun lasdraadje dubbelvouwen ervoor zorgen dat de NTC goed aanligt.reneeke1970 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:49:
[...]
Stukje koper draad als v dubbel vouwen en daarmee klem drukken (verend)
Als je zelf een draaibank hebt kun je ook altijd van aluminium of koper een verloopje draaien, maar niet iedereen heeft thuis een draaibank
Staat op het verlanglijstje, anders had het ook geen vraag geweestGrolsch schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:05:
[...]
Dit inderdaad, eventueel met een dun lasdraadje dubbelvouwen ervoor zorgen dat de NTC goed aanligt.
Als je zelf een draaibank hebt kun je ook altijd van aluminium of koper een verloopje draaien, maar niet iedereen heeft thuis een draaibank
Techneco Loria bij gewone radiatoren.
Ik wil graag testen of bij vervangen van onze cv een Techneco Loria icm onze bestaande radiatoren ons huis kan verwarmen, volgens deze check: https://www.milieucentraa...eck-cv-ketel-op-50-graden.
Onze radiatoren hebben 2 platen met lamellen ertussen.
De fabrieksinstelling van de max. ingestelde aanvoertemperatuur verwarming van een Techneco Loria is 50 graden.
CV- en tapwater kunnen echter tot 55 graden.
Nu wil ik dus gaan testen maar.... het is buiten best wel warm, en ik heb geen zin om te wachten op de winter.
Hoeveel warmer dan buiten zou ik het binnen met de cv-ketel op 50 graden moeten kunnen krijgen om te weten of onze radiatoren geschikt zijn?
Of moet ik echt wachten tot het buiten koud is?
Ik wil graag testen of bij vervangen van onze cv een Techneco Loria icm onze bestaande radiatoren ons huis kan verwarmen, volgens deze check: https://www.milieucentraa...eck-cv-ketel-op-50-graden.
De fabrieksinstelling van de max. ingestelde aanvoertemperatuur verwarming van een Techneco Loria is 50 graden.
Nu wil ik dus gaan testen maar.... het is buiten best wel warm, en ik heb geen zin om te wachten op de winter.
Hoeveel warmer dan buiten zou ik het binnen met de cv-ketel op 50 graden moeten kunnen krijgen om te weten of onze radiatoren geschikt zijn?
Je bent wel op de hoogte dat een warmtepomp bij die aanvoertemperaturen een hele slechte COP heeft?SjigEd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:58:
Eerst warmtegeleidings pasta erin spuiten. Pasta naduwen met iets van 8 mm (b.v. boorachterkant).TriLithium schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:19:
Dan de sensor met een koperdraadje in de pasta duwen.
Sensor draadje borgen met een houtje o.i.d.
Inderdaad of de methode @reneeke1970 : aluminiumplakband werkt namelijk als isolatie: tussen de lagen zit lucht en lijm. Dan krijg je foute meetwaarden (na-ijlen).
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Komt dat echt allemaal zo precies?
Mijn dompelbuizen voor de sensoren zijn allemaal 100-125 mm diep; als je de sensor tot achterin drukt, en de opening afsluit met een propje foam, dan is de lucht in die buis toch echt wel dezelfde temperatuur als het water eromheen.
Dacht ik.
Dus de sensor geeft de lucht temperatuur in de dompelbuis aan, maar die is gelijk aan de temp. van het water.
Ach, mogelijk een tiende foutmeting, maar zo nauwkeurig komt het toch ook weer niet.
Mijn dompelbuizen voor de sensoren zijn allemaal 100-125 mm diep; als je de sensor tot achterin drukt, en de opening afsluit met een propje foam, dan is de lucht in die buis toch echt wel dezelfde temperatuur als het water eromheen.
Dacht ik.
Dus de sensor geeft de lucht temperatuur in de dompelbuis aan, maar die is gelijk aan de temp. van het water.
Ach, mogelijk een tiende foutmeting, maar zo nauwkeurig komt het toch ook weer niet.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik steek de sensor erin en pur dan het draadje vast aan het begin van de dompelbuis, werkt als een speer.Domosapiens schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:19:
[...]
Eerst warmtegeleidings pasta erin spuiten. Pasta naduwen met iets van 8 mm (b.v. boorachterkant).
Dan de sensor met een koperdraadje in de pasta duwen.
Sensor draadje borgen met een houtje o.i.d.
Niet de hele buis vullen met pur svp.
Handig voor het her gebruik hahakoevlaas2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:22:
[...]
Ik steek de sensor erin en pur dan het draadje vast aan het begin van de dompelbuis, werkt als een speer.
Niet de hele buis vullen met pur svp.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit kan je berekenen.SjigEd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:58:
Uit de losse pols zou ik zeggen: cv-ketel op 45-50 graden afstellen (met thermometer op de buis) en kijken of het vannacht 30 graden in huis wordt?
Stel dit werkt heb je een redelijk goede proef gedaan voor Tbuiten= 0gr met een Ta= 40gr met de WP straks lijkt me. Stel je red de 30 graden vannacht niet weet je ook een beetje hoeveel je tekort komt. Deze proef moet je natuurlijk wel ruim de tijd voor nemen, dus bijv. om 19.00u beginnen met stoken (en zorgen dat de thermostaat niet afslaat) en om 06.00u stoppen bijv. omdat er ook een massa mee opgewarmd moet worden.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Even op vakantie geweest, vandaar wat late reactie...
Dat leidt logischerwijs tot het onontkoombare gevolg dat de gemiddelde koper van huis X met een warmtepomp, dit veel enger zal vinden als deze door een doe-het-zelver is geplaatst. Want dan kan een normale consument niet controleren of dit fatsoenlijk is gebeurd... nadat je er een jaar woont weet je meer, maarre, is ie dan wel goed ingesteld? Of moet je nog ergens aan een kraantje draaien of een instelling veranderen? Hoe kom je daar achter? Dan ben je afhankelijk van de verkoper, die nergens toe verplicht is. Dat is een heel naar gevoel.
Het effect qua waardevermeerdering zal dus veel groter zijn als het systeem door een erkende installateur is geplaatst, iemand waarvan je aan mag nemen dat deze ervoor is opgeleid/getraind (ook al slaan die turbo-cursussen soms helemaal nergens op) en terug heeft moeten komen als het systeem niet goed werkte. Net zolang tot het wel werkte. Want dat sta je als consument in je recht.
Deze gemiddelde koper wordt niet blij van een systeem met Italiaanse teksten er op, dat voor 1000 euro minder dan de NLse prijs is geïmporteerd en zelf is aangesloten. De Tweaker die denkt slim en goedkoop af te zijn geweest, houdt hier geen rekening mee. Tenminste, ik zie niemand dit hier plaatsen. Geen populaire mening, maar ik denk wel dat het goed is om in het achterhoofd te houden...
Een Tweaker die lekker blijft zitten waar ie zit, heeft hier uiteraard geen last van. En voor de goede orde, ik heb veel respect voor iedereen die dit zelf kan installeren, monteren, in bedrijf stellen, ik zou dat nooit kunnen. Maar in de ogen van de meeste kopers van je huis, zal het hoe dan ook houtje-touwtje help-mijn-man-is-klusser werk zijn.. of dat mogelijk zijn. Zonder dat dit kan worden gecheckt door Henk, Ingrid en consorten.
Maarre, even een voorbeeld. Ik heb een oom, die als monteur en aannemer heeft gewerkt over heel Europa. Hij is dusdanig handig dat hij een huis vanaf nul zelf kan bouwen, met elektra, waterleiding etc. Hij heeft een gigantische oude boerderij gekocht en die opgeknapt, geïsoleerd etc. Vervolgens heeft hij zelf een knoeperd van een WP installatie uitgedacht, aangeschaft en geïnstalleerd, met meerdere gigantische buffervaten in zijn kelder. Dat kostte iets van 40.000 euro, ziet er ongelofelijk ingewikkeld en interessant uit, maarre.... het werkt niet fatsoenlijk. Het huis wordt helemaal niet lekker warm. En hij weet niet hoe dat kan. Dus heeft ie een paar houtkachels erbij gekocht...
Als er een koper komt voor dat huis, wat is dan de meerwaarde van die installatie? Hoe weet die koper dat het allemaal werkt? Mijn oom is een integere kerel die het eerlijke verhaal vertelt, maar wat als dat niet zo is? Want dat weet een koper niet. Wat moet je dan, als gemiddelde koper? Hoe bepaal je de waarde van die installatie?
En dat heeft wel degelijk invloed op de TVT, mits er een mogelijkheid is dat je nog eens gaat verhuizen...
EDIT: zin weg want dubbel.
En als je "angst voor het onbekende" niet ziet als een algemeen consumentenfenomeen, dan moet je het maar eens aan iemand vragen die met consumenten te maken heeft. Zoals een verkoper. Het lijkt mij redelijk algemeen bekend.
Een algemene vraag (@ wie de schoen past): Daikin heeft een uitstekende reputatie voor L/L WP, is de aanname dat ze dan vast ook prima L/W WP systemen maken enigszins logisch?
Ja, dat is (helaas) zo. Het punt wat ik probeerde te maken is ook niet dat installateurs beters zijn dan doe-het-zelvers of zelfs netter werken (het omgekeerde kan in beide gevallen waar zijn), maar dat het vertrouwen in installateurs bij de gewone man, de gemiddelde consument, Henk en Ingrid etc. veel groter is. Of dit nu terecht is of niet...Tasma schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:55:
Vrienden, kennissen en collega's vinden een 'warmtepomp' allemaal heel spannend. Ze snappen er niets van, Kassa zegt dat het rommel is en het is gewoon een eng donker monster..
Mijn atlantic explorer 3 270L is precies volgens voorschrift geplaatst en aangesloten en heeft geen enkele aandacht nodig in het dagelijkse gebruik. Gewoon douchen of in bad, en overdag blaast het ding het water weer warm. Iemand met het IQ van een aardappel kan het 'gebruiken'.
Enige waar ooit aan gedacht moet worden is onderhoud, maar dat moet bij een CV ketel ook. CV ketels snappen mensen overigens ook niet, maar die zitten in de comfort zone omdat het 'bekend' is.
Alsnog vinden velen die hier het ding zien staan het maar spannend en moeizaam en durven ze er geen te plaatsen.
Dat leidt logischerwijs tot het onontkoombare gevolg dat de gemiddelde koper van huis X met een warmtepomp, dit veel enger zal vinden als deze door een doe-het-zelver is geplaatst. Want dan kan een normale consument niet controleren of dit fatsoenlijk is gebeurd... nadat je er een jaar woont weet je meer, maarre, is ie dan wel goed ingesteld? Of moet je nog ergens aan een kraantje draaien of een instelling veranderen? Hoe kom je daar achter? Dan ben je afhankelijk van de verkoper, die nergens toe verplicht is. Dat is een heel naar gevoel.
Het effect qua waardevermeerdering zal dus veel groter zijn als het systeem door een erkende installateur is geplaatst, iemand waarvan je aan mag nemen dat deze ervoor is opgeleid/getraind (ook al slaan die turbo-cursussen soms helemaal nergens op) en terug heeft moeten komen als het systeem niet goed werkte. Net zolang tot het wel werkte. Want dat sta je als consument in je recht.
Deze gemiddelde koper wordt niet blij van een systeem met Italiaanse teksten er op, dat voor 1000 euro minder dan de NLse prijs is geïmporteerd en zelf is aangesloten. De Tweaker die denkt slim en goedkoop af te zijn geweest, houdt hier geen rekening mee. Tenminste, ik zie niemand dit hier plaatsen. Geen populaire mening, maar ik denk wel dat het goed is om in het achterhoofd te houden...
Een Tweaker die lekker blijft zitten waar ie zit, heeft hier uiteraard geen last van. En voor de goede orde, ik heb veel respect voor iedereen die dit zelf kan installeren, monteren, in bedrijf stellen, ik zou dat nooit kunnen. Maar in de ogen van de meeste kopers van je huis, zal het hoe dan ook houtje-touwtje help-mijn-man-is-klusser werk zijn.. of dat mogelijk zijn. Zonder dat dit kan worden gecheckt door Henk, Ingrid en consorten.
Mensen zijn bang voor het onbekende idd. En ik ben het met je eens hoor, die mensen lopen heel veel mis.Het zijn defezelfde mensen die waarschuwen over alles en die 10 jaar geleden al riepen dat zonnepanelen nooit rendement op zouden gaan leveren door afschaffing van de saldering. En vandaag de dag roepen diezelfde mensen 'zie je nou wel!'nadat ik de panelen al een paar keer terug heb verdiend.
Maarre, even een voorbeeld. Ik heb een oom, die als monteur en aannemer heeft gewerkt over heel Europa. Hij is dusdanig handig dat hij een huis vanaf nul zelf kan bouwen, met elektra, waterleiding etc. Hij heeft een gigantische oude boerderij gekocht en die opgeknapt, geïsoleerd etc. Vervolgens heeft hij zelf een knoeperd van een WP installatie uitgedacht, aangeschaft en geïnstalleerd, met meerdere gigantische buffervaten in zijn kelder. Dat kostte iets van 40.000 euro, ziet er ongelofelijk ingewikkeld en interessant uit, maarre.... het werkt niet fatsoenlijk. Het huis wordt helemaal niet lekker warm. En hij weet niet hoe dat kan. Dus heeft ie een paar houtkachels erbij gekocht...
Als er een koper komt voor dat huis, wat is dan de meerwaarde van die installatie? Hoe weet die koper dat het allemaal werkt? Mijn oom is een integere kerel die het eerlijke verhaal vertelt, maar wat als dat niet zo is? Want dat weet een koper niet. Wat moet je dan, als gemiddelde koper? Hoe bepaal je de waarde van die installatie?
Dat is idd een probleem, maar een heel wezenlijk probleem voor "gewone mensen" is OOK het bovenstaande verhaal.Mijn werkgever geeft een bruto-netto regeling voor zonnepanelen. Dat is dus een enorme korting. Ondanks dat maken jaarlijks slechts enkele van de 5500 medewerkers er gebruik van. Collega's vinden het eng, en snappen er niks van en durven het daarom niet aan. Die houding, dat gedrag, dat is het probleem.
En dat heeft wel degelijk invloed op de TVT, mits er een mogelijkheid is dat je nog eens gaat verhuizen...
EDIT: zin weg want dubbel.
Geen goed vergelijk in dit kader, een CV met een WP qua consumentenvertrouwen... WP is tig keer zo duur, en voor de gemiddelde NLer vrijwel onbekend vs. de vertrouwde CV kete die iedereen in huis heeft sinds het jaar pijpensteel... en voor je CV ketel staat het gewoon in je NVM lijst als je een huis verkoopt, even gemist? Net als schilderwerk: zelf gedaan of erkend schilderbedrijf? Moet je de koper gewoon over informeren. Waarde van het 2e is voor de gemiddelde consument groter, vandaar dat het er in staat. Misschien kun je het zelf even goed, dat zegt niets zolang je geen papiertje kunt laten zien om dat te onderbouwen.thido schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:50:
[...]
Toen ik mijn vorige woning verkocht was er niet een potentiële koper die me heeft gevraagd wie de ketel heeft geïnstalleerd en of/wie er onderhoud aan pleegde.
Toen ik onlangs van mijn huidige woning de waarde liet bepalen was er niet een makelaar die me vroeg wie de installatie heeft aangelegd en of/wie er onderhoud aan pleegt.
Ik denk dat het vooral je eigen gedachten spinsels zijn, en die zijn voor iedereen verschillend.
Ik zelf probeer maar nooit voor Henk en Ingrid te bepalen wat zij denken en of willen, daar kan ik enkel naar gokken. Het enige waar mensen op zeker in geïnteresseerd zijn is kosten/baten.
Of er een gecertificeerde installateur aan te pas is gekomen... mwoa, ik schat zo in van niet...
En als je "angst voor het onbekende" niet ziet als een algemeen consumentenfenomeen, dan moet je het maar eens aan iemand vragen die met consumenten te maken heeft. Zoals een verkoper. Het lijkt mij redelijk algemeen bekend.
Een algemene vraag (@ wie de schoen past): Daikin heeft een uitstekende reputatie voor L/L WP, is de aanname dat ze dan vast ook prima L/W WP systemen maken enigszins logisch?
[ Voor 14% gewijzigd door Dieken Taffert op 29-05-2019 08:11 ]
Kan gewoon weer los hoor.
@SjigEd ik zou het nu helemaal niet gaan testen, test het lekker in de winter, zet een Loria neer gebaseerd op het gasverbruik en hierna kan je op basis van ervaring(en) eventueel het afgiftesysteem upgraden.Jim423 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:05:
[...]
Dit kan je berekenen.
Uit de losse pols zou ik zeggen: cv-ketel op 45-50 graden afstellen (met thermometer op de buis) en kijken of het vannacht 30 graden in huis wordt?(aanvoer 20 boven Tkamer, Tkamer 25 graden boven Tbuiten).
Stel dit werkt heb je een redelijk goede proef gedaan voor Tbuiten= 0gr met een Ta= 40gr met de WP straks lijkt me. Stel je red de 30 graden vannacht niet weet je ook een beetje hoeveel je tekort komt. Deze proef moet je natuurlijk wel ruim de tijd voor nemen, dus bijv. om 19.00u beginnen met stoken (en zorgen dat de thermostaat niet afslaat) en om 06.00u stoppen bijv. omdat er ook een massa mee opgewarmd moet worden.
Ja, precies dat.Dieken Taffert schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:28:
Even op vakantie geweest, vandaar wat late reactie...
[...]
Geen goed vergelijk in dit kader, een CV met een WP qua consumentenvertrouwen... WP is tig keer zo duur, en voor de gemiddelde NLer vrijwel onbekend vs. de vertrouwde CV kete die iedereen in huis heeft sinds het jaar pijpensteel... en voor je CV ketel staat het gewoon in je NVM lijst als je een huis verkoopt, even gemist? Net als schilderwerk: zelf gedaan of erkend schilderbedrijf? Moet je de koper gewoon over informeren. Waarde van het 2e is voor de gemiddelde consument groter, vandaar dat het er in staat. Misschien kun je het zelf even goed, dat zegt niets zolang je geen papiertje kunt laten zien om dat te onderbouwen.
Beredeneren vanuit eigen perspectief en bepalen voor Henk en Ingrid wat ze denken en willen.
Wat moet ik gemist hebben in een NVM lijst als je een huis verkoopt? Bedoel je de lijst van zaken of de vragenlijst woning? Bedoel je het feit dat de CV ketel erop staat waarbij je geeft of die aanwezig is en achter blijft? Of bedoe je waar ze vragen hoe oud de CV ketel is?
Ik ga er dan maar vanuit dat er bij een huis welke door een warmtepomp van warmte wordt voorzien deze i.p.v. de CV ketel vermeld zal worden.
Meer dan dat is het toch niet? En anders heb ik dat inderdaad gemist
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Heb je wel eens gehoord van psychologie? Sociologie? Marketing? Wat mensen normaliter zoal denken en willen is echt geen rocket science.thido schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:05:
Ja, precies dat.
Beredeneren vanuit eigen perspectief en bepalen voor Henk en Ingrid wat ze denken en willen.
Verder, nogmaals, het is niet mijn perspectief. Het is niet mijn mening. Het is het perspectief van de gemiddelde Nederlander. Hoe kijken zij aan tegen dingen die ze niet kennen, niet begrijpen en niet kunnen begrijpen. Maar waar ze wel voor moeten betalen... met een minimum aan empathie en logica kom je daar al prima uit, maar indien niet dan is er genoeg over geschreven.
Vragenlijst woning. Ik citeer:Wat moet ik gemist hebben in een NVM lijst als je een huis verkoopt? Bedoel je de lijst van zaken of de vragenlijst woning? Bedoel je het feit dat de CV ketel erop staat waarbij je geeft of die aanwezig is en achter blijft? Of bedoe je waar ze vragen hoe oud de CV ketel is?
Ik ga er dan maar vanuit dat er bij een huis welke door een warmtepomp van warmte wordt voorzien deze i.p.v. de CV ketel vermeld zal worden.
Meer dan dat is het toch niet? En anders heb ik dat inderdaad gemist
"Wanneer is de CV ketel voor het laatst onderhouden?"
"Is het onderhoud uitgevoerd door een erkend bedrijf?"
Waarom zouden ze dat vragen, als jij beweert dat het niet uitmaakt? Gewoon uit interesse?
Die vragenlijst wordt voortdurend aangepast aan de behoefte van de koper. Het lijkt me logisch dat de lijst nog niet op is afgestemd op huizen met WP. Zo wordt er inmiddels ook over zonnepanelen meer gevraagd dan enkele jaren terug (tot wanneer is er garantie, is de BTW teruggevraagd etc.).
Wat doe je tussen een cpu en de koeler op je moederbord?TriLithium schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:19:
Thermische pasta....
Of, bij een veel te ruime dompelbuis, een dubbelgevouwen tiewrap in de dompelbuis doen en daar de sensor naast steken.
De tiewrap fungeert dan als veer om de sensor tegen de wand van de dompelbuis te duwen.
Eventueel nog wat pasta erbij
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Hallo allemaal,
Ik ben van plan een L/W warmtepomp te kopen.
Misschien heb je mijn topic al gezien:
busscherski in "Huis bouwjaar 2004, 1200 m3 gas, warmtepomp"
De voor mij belangrijkste specificaties heb ik in een vergelijkingstabel gezet.

De Hitachi monobloc lijkt het, volgens de specs van de leverancier, goed te doen qua geluid.
De prijs is het laagst op de, volgens de specs van de leverancier, lawaaiigste Panasonics na.
Dus wat mij betreft een vrij duidelijke voorkeur voor de Hitachi.
Dus ik ben op het forum op zoek gegaan naar ervaringen.
Ik heb gezien dat veel eigenaren een hoog stand-by verbruik melden maar daar kan ik wel mee leven als de unit vrij stil is.
Maar mijn onderzoek conflicteerd nogal met de bevindingen van @koevlaas2, kan iemand me uitleggen hoe dat zit?
https://www.easyheatpumps...ttribute_models=RASM-3VNE
@Stephanoff schijnt daar ook besteld te hebben, alleen moet je wel zelf transport regelen?

De Hitachi monobloc lijkt het, volgens de specs van de leverancier, goed te doen qua geluid.
De prijs is het laagst op de, volgens de specs van de leverancier, lawaaiigste Panasonics na.
Ik heb gezien dat veel eigenaren een hoog stand-by verbruik melden maar daar kan ik wel mee leven als de unit vrij stil is.
Maar mijn onderzoek conflicteerd nogal met de bevindingen van @koevlaas2, kan iemand me uitleggen hoe dat zit?
Ik zag dat Easyheatpumps ze nu voor een heel nette prijs heeft.koevlaas2 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:35:
[...]
Hitachi valt dan af vanwege het lawaai.
Meestal moet een thermostaat apart erbij worden besteld, bij de A merken moet je soms sowieso nog wat extra spullen bestellen om het compleet te krijgen.
Een Panasonic heeft een controller die ook als thermostaat gebruikt kan worden, Mitsubishi trouwens ook.
@Stephanoff schijnt daar ook besteld te hebben, alleen moet je wel zelf transport regelen?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Zo simpel kan het zijn.Oxellaar schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:40:
[...]
Wat doe je tussen een cpu en de koeler op je moederbord?
Thermische pasta....
Of, bij een veel te ruime dompelbuis, een dubbelgevouwen tiewrap in de dompelbuis doen en daar de sensor naast steken.
De tiewrap fungeert dan als veer om de sensor tegen de wand van de dompelbuis te duwen.
Eventueel nog wat pasta erbij
Mijn ervaring is dat een Panasonic stiller is dan een Hitachi Yutaki en puur op de spec's selecteren is ook niet zo'n goed idee. Wat je uiteindelijk met de WP gaat doen gaat in grote mate de COP bepalen.busscherski schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:10:
Hallo allemaal,
[Afbeelding: wp vergelijk]
[...]
Ik zag dat Easyheatpumps ze nu voor een heel nette prijs heeft.
Oke dat kan en daar heb ik respect voor.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:23:
[...]
Mijn ervaring is dat een Panasonic stiller is dan een Hitachi Yutaki en puur op de spec's selecteren is ook niet zo'n goed idee. Wat je uiteindelijk met de WP gaat doen gaat in grote mate de COP bepalen.
Maar ik was vooral benieuwd hoe het kan dat jouw indruk en die onafhankelijke / gelijksoortige metingen van het geluidsvermogen verschillen? Is de toonhoogte van de Hitachi irritanter oid?
Ik ga er geen SWW mee maken.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Zozo, jij gaat ervoor hé?Dieken Taffert schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:08:
[...]
Heb je wel eens gehoord van psychologie? Sociologie? Marketing? Wat mensen normaliter zoal denken en willen is echt geen rocket science.
Verder, nogmaals, het is niet mijn perspectief. Het is niet mijn mening. Het is het perspectief van de gemiddelde Nederlander. Hoe kijken zij aan tegen dingen die ze niet kennen, niet begrijpen en niet kunnen begrijpen. Maar waar ze wel voor moeten betalen... met een minimum aan empathie en logica kom je daar al prima uit, maar indien niet dan is er genoeg over geschreven.
[...]
Vragenlijst woning. Ik citeer:
"Wanneer is de CV ketel voor het laatst onderhouden?"
"Is het onderhoud uitgevoerd door een erkend bedrijf?"
Waarom zouden ze dat vragen, als jij beweert dat het niet uitmaakt? Gewoon uit interesse?
Die vragenlijst wordt voortdurend aangepast aan de behoefte van de koper. Het lijkt me logisch dat de lijst nog niet op is afgestemd op huizen met WP. Zo wordt er inmiddels ook over zonnepanelen meer gevraagd dan enkele jaren terug (tot wanneer is er garantie, is de BTW teruggevraagd etc.).
Een bericht op een forum met daarin real life ervaringen die niet aansluiten bij jouw inzichten en mening, dat is lastig te verteren zo lijkt het. Op die basis allerlei suggestieve uitlatingen doen en stellen dat ik iets beweer? Mijn ervaring is inderdaad dat het nietsuitmaakt, althans niet voor de partijen waar ik tot nu mee te maken heb gehad bij de aankoop en verkoop van onze woningen.
Wellicht is het zinvol je posten eerst even terug te lezen voordat je op de verstuur knop drukt?
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Bij een Hitachi hoor je de compressor meer, soort van snerpend geluid en een Panasonic maakt de waterpomp (indien op een hoge stand) het meeste lawaai.busscherski schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:29:
[...]
Oke dat kan en daar heb ik respect voor.
Maar ik was vooral benieuwd hoe het kan dat jouw indruk en die onafhankelijke / gelijksoortige metingen van het geluidsvermogen verschillen? Is de toonhoogte van de Hitachi irritanter oid?
Ik ga er geen SWW mee maken.
Kwam weer een dubieus gevalletje tegen (de zoveelste) https://sale.dewarmte.nl/
@koevlaas2
Oftewel Easydrain.
Edit: maar daar heb je wel eerst warm water voor nodig...
Oftewel Easydrain.
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2019 23:50 ]
Heeft er iets weg van, mijn URL beweert een goedkoper alternatief voor een warmtepomp te zijn. Lees maar eens verder.AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:49:
@koevlaas2
Oftewel Easydrain.
HeatCycle, is dit meer dan een w/w warmtewisselaar die 2000 euro kost na subsidie? Tjonge wat duur. En lijkt me alleen te werken na de douche afvoer.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:44:
Kwam weer een dubieus gevalletje tegen (de zoveelste) https://sale.dewarmte.nl/
Het ontgaat mij ook hoe dit een warmtepomp vervangt.
@koevlaas2
Is dat geluid van een Hitachi vooral bij sww bereiding?
Misschien moet ik zelf eens gaan luisteren aan een Hitachi en een Panasonic.
Bij warm weer luisteren heeft niet heel veel zin, dan spinnen ze allemaal als lieve poesjes.busscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 00:29:
[...]
HeatCycle, is dit meer dan een w/w warmtewisselaar die 2000 euro kost na subsidie? Tjonge wat duur. En lijkt me alleen te werken na de douche afvoer.
Het ontgaat mij ook hoe dit een warmtepomp vervangt.
@koevlaas2
Is dat geluid van een Hitachi vooral bij sww bereiding?
Misschien moet ik zelf eens gaan luisteren aan een Hitachi en een Panasonic.
In oktober word het al 'beter'.
Als je bij mij wil komen luisteren zet ik 'm gewoon op 60 graden, wed maar dat het beestje flink tekeer gaatkoevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:07:
[...]
Bij warm weer luisteren heeft niet heel veel zin, dan spinnen ze allemaal als lieve poesjes.
In oktober word het al 'beter'.
Daarna wel even in de koelstand want boven begint het al zo'n 23 graden te worden

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Op zolder draait de airco bij ons al iedere avond.Felicia schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:21:
[...]
Als je bij mij wil komen luisteren zet ik 'm gewoon op 60 graden, wed maar dat het beestje flink tekeer gaat
Daarna wel even in de koelstand want boven begint het al zo'n 23 graden te worden
Ik heb een Fujitsu, hier verkocht als General Waterstage, ik vind het fluisterstilbusscherski schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:10:
Hallo allemaal,
[Afbeelding: wp vergelijk]
[...]
Ik zag dat Easyheatpumps ze nu voor een heel nette prijs heeft.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Je zei dat niet 1 koper had gevraagd naar je CV ketel; daarop zei ik, dat staat gewoon in de NVM vragenlijst dus dat hoeven ze niet te vragen; de makelaar is daar normaliter wel in geïnteresseerd want anders staat het niet in die lijst.thido schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:37:
[...]
Zozo, jij gaat ervoor hé?
Een bericht op een forum met daarin real life ervaringen die niet aansluiten bij jouw inzichten en mening, dat is lastig te verteren zo lijkt het. Op die basis allerlei suggestieve uitlatingen doen en stellen dat ik iets beweer? Mijn ervaring is inderdaad dat het nietsuitmaakt, althans niet voor de partijen waar ik tot nu mee te maken heb gehad bij de aankoop en verkoop van onze woningen.
Wellicht is het zinvol je posten eerst even terug te lezen voordat je op de verstuur knop drukt?
Net als het voor schilderwerk van belang is of het door een erkend schilderbedrijf is gedaan... qua WP, wordt NU al in die NVM vragenlijst gevraagd is welk verwarmingssysteem je hebt (CV, WP) en of het is onderhouden door een erkend bedrijf. Ergo: als je een WP hebt, wil een makelaar en een koper weten of deze is onderhouden door een erkend bedrijf.
De stellige verwachting mag zijn dat de vragen over WP systemen uitgebreid gaan worden in die lijst zodra makelaars beter weten wat ze er mee moeten, het is nu nog te zeldzaam en te onbekend.
Jouw zeer beperkte ervaringen ("beperkt" is geen kritiek want het geldt voor de meesten van ons, verkopen van je huis maak je gemiddeld een paar keer mee in je leven) wegen volgens mij stukken minder zwaar dan het algemeen beleid in makelaarsland, dat weergegeven wordt in die NVM lijst...
En lastig te verteren, tsja, dat zal wel. Ik kan mij eerder voorstellen dat mijn argument op een forum met heel veel knappe technici en doe-het-zelvers niet zo populair is. Maar er komen hier ook minder technische zielen die interesse hebben in WP installaties, en voor de twijfelaars qua "laat ik het doen of doe ik het zelf", is het denk ik wel van belang om je te realiseren dat er een effect is (of op zijn minst: kan zijn) op waardevermeerdering van je huis. En die heeft een ZEER groot effect op de werkelijke TVT.
[ Voor 15% gewijzigd door Dieken Taffert op 29-05-2019 08:37 ]
@Felicia bedankt voor het aanbod. Wat is het verschil in geluid tussen A20/W60 stoken en een sww run bij A20?
A-5/W35 (waar ik op mik) heeft hetzelfde temperatuurverschil als A20/W60. Zou het geluid dan ook vergelijkbaar moeten zijn? (Op de defrosts na)
Edit:
@No Hands Heb je ook van dezelfde afstand en temperatuur geluisterd aan andere merken?
A-5/W35 (waar ik op mik) heeft hetzelfde temperatuurverschil als A20/W60. Zou het geluid dan ook vergelijkbaar moeten zijn? (Op de defrosts na)
Edit:
@No Hands Heb je ook van dezelfde afstand en temperatuur geluisterd aan andere merken?
[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 29-05-2019 08:37 ]
Vanwege het warme weer draaien de ventilatoren minder hard hetgeen ook minder geluid betekend.busscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:34:
@Felicia bedankt voor het aanbod. Wat is het verschil in geluid tussen A20/W60 stoken en een sww run bij A20?
Ik heb geen SWW via de warmtepomp dus hij staat bij mij al een week of 3 helemaal uitbusscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:34:
@koevlaas2, ik denk inderdaad ook dat het geen echt product is (die van dat afvalwater). Die testimonials van "klanten" die ze onderop de pagina noemen hebben interessante namen in de foto's...
code:
1
2
| https://d9hhrg4mnvzow.cloudfront.net/sale.dewarmte.nl/bf91343f-random-person_02z03002z02z000000001.png https://d9hhrg4mnvzow.cloudfront.net/sale.dewarmte.nl/60d31fb8-niet-bestaand-persoon-3_02z03202z02z000001001.png |
@Feliciakoevlaas2 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:38:
[...]
Vanwege het warme weer draaien de ventilatoren minder hard hetgeen ook minder geluid betekend.
Mijn zwakte is altijd dat ik theorie aan praktijk bevindingen probeer te koppelen. Dan kan ik al snel betweterig over komen terwijl dat niet de intentie is.
Maar stel dat in beide gevallen het thermisch vermogen gelijk is, dan moet de luchtstroom over de verdamper toch ook gelijk zijn?
(Even los van defrosts)
Dat zou ook betekenen dat je i.c.m. met radiatoren de temperatuur moet verdubbelen om de afgifte te verdubbelen, maar dat is niet zo. De temperatuurafname wordt ook beïnvloed door het materiaal van de verdamper maar ook doordat bij hogere buitentemperaturen toch nog een iets betere COP behaald kan worden ondanks de hogere water temperatuur. Daarnaast zal zoninstraling op de unit gevolgen hebben.busscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:55:
[...]
@Felicia
Mijn zwakte is altijd dat ik theorie aan praktijk bevindingen probeer te koppelen. Dan kan ik al snel betweterig over komen terwijl dat niet de intentie is.
Maar stel dat in beide gevallen het thermisch vermogen gelijk is, dan moet de luchtstroom over de verdamper toch ook gelijk zijn?
(Even los van defrosts)
Met warm weer zit hij eerder aan zijn max vermogen en zal de software niet de hogere frequentie vrij geven. Bij de pana komt er bij -5 en -10 telkens een stapje bij.busscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:55:
[...]
@Felicia
(Even los van defrosts)
Momenteel zal de max frequentie ongeveer op de helft zitten van het technische bereik.
1 PVoutput . Dongen NB
Die redenatie snap ik niet.Felicia schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:09:
[...]
Dat zou ook betekenen dat je i.c.m. met radiatoren de temperatuur moet verdubbelen om de afgifte te verdubbelen, maar dat is niet zo. De temperatuurafname wordt ook beïnvloed door het materiaal van de verdamper maar ook doordat bij hogere buitentemperaturen toch nog een iets betere COP behaald kan worden ondanks de hogere water temperatuur. Daarnaast zal zoninstraling op de unit gevolgen hebben.
Ja dat zou goed kunnen dat het vermogen van een die Panasonic dan geen 9 kW meer is. Panasonic geeft er ook weinig info over in z`n specificaties.reneeke1970 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:10:
[...]
Met warm weer zit hij eerder aan zijn max vermogen en zal de software niet de hogere frequentie vrij geven. Bij de pana komt er bij -5 en -10 telkens een stapje bij.
Momenteel zal de max frequentie ongeveer op de helft zitten van het technische bereik.
De specificaties van Hitachi rasm-3vne zijn wat dat betreft een stuk completer (behalve Mitsubishi de meest complete info die ik gevonden heb).
http://www.dalyrenewables.com/Hitachi_Yutaki-M.pdf
De Hitachi heeft bij hoge buitentemperaturen en hoge aanvoer juist een wat hoger vermogen
Water 47/55°C, Ambient 7db/6wb°C 7.5 kW (nominal) (9.2 kW max)
Water 30/35°C, Ambient -7db/-8wb°C 5.8 kW (nominal) (6.7 kW max)
Dat niet, ik heb ook niet het idee dat dat uitmaakt voor wat ik nu heb. ze zullen na 4 jaar vast nog stiller gemaakt zijn.busscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:34:
Edit:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
De theorie is afhankelijk van verschillende variabelen en niet alleen het temperatuurverschil tussen de buitentemperatuur en de watertemperatuur.
Mijn voorbeeld van de radiator was bedoeld om aan te geven dat dit niet lineair is maar in dat specifieke geval de radiator temperatuur verdubbelen betekent grofweg 4x meer afgifte. Het zelfde idee zal met veel meer variabelen gelden voor de warmtepomp.
@Felicia
4x? Het vermogen van een radiator met warm CV water schaalt lineair met het temperatuurverschil tussen kamertemperatuur en gemiddelde van aanvoer en retour.
Qua geluid en theorie is mijn aanpak denk ik wat te theoretisch.
Maar goede praktijkervaring kan ik deze zomer schijnbaar ook niet meer op doen
Vooralsnog heb ik denk ik 2 goede aanknopingspunten, alleen jammer dat ze tegenstrijdig zijn.
1) Geluidsvermogen opgave volgens gestandaardiseerde test
2) Gehoor van een, denk ik, onafhankelijk professional
Luidruchtiger dan de, vermoedelijk, Nefit van de buren zal het lijkt me niet worden.
Foto uit mijn raam:

Nefit:
https://www.google.com/se...eP8#imgrc=i_5LSBXGo5p36M:
4x? Het vermogen van een radiator met warm CV water schaalt lineair met het temperatuurverschil tussen kamertemperatuur en gemiddelde van aanvoer en retour.
Vooralsnog heb ik denk ik 2 goede aanknopingspunten, alleen jammer dat ze tegenstrijdig zijn.
Qua geluid misschien nog maar eens wat Hitachi eigenaren een DM sturen. Hopelijk is er iemand bij die er SWW maakt, dat lijkt me wel zo`n beetje het ergste geval.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:14:
[...]
Bij een Hitachi hoor je de compressor meer, soort van snerpend geluid en een Panasonic maakt de waterpomp (indien op een hoge stand) het meeste lawaai.
Luidruchtiger dan de, vermoedelijk, Nefit van de buren zal het lijkt me niet worden.
Foto uit mijn raam:

Nefit:
Het is hier al 1000 keer besproken maar geluid en vooral 'Lawaai' is nogal een subjectief iets. De dB-schaal geeft enkel aan wat de energie is van de geluidsgolven. De dB(A)-schaal compenseert het enigszins voor toonhoogtes die door het (menselijk) gehoor beter of juist slechter worden weergegeven. Maar bovenal geldt dat niet iedereen het op dezelfde manier ervaart en dat het sterk persoonlijk verschilt wat men hinderlijk vindt en wat niet. De enige manier om zelf te ondervinden of je een unit als luidruchtig ervaart of niet is door ernaar te gaan kijken bij iemand die hem heeft staan. Het liefst onder de condities die representatief zijn maar dat gaat je op dit moment niet lukken. Daarnaast, ook al heel vaak besproken is de plaatsing van de unit ten opzichte van muren/schuttingen en begroeiing etc in combinatie met omkasting met evt geluiddempende materialen of ondersteuningen allemaal sterk van invloed.busscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:13:
@Felicia
[...]
Qua geluid misschien nog maar eens wat Hitachi eigenaren een DM sturen. Hopelijk is er iemand bij die er SWW maakt, dat lijkt me wel zo`n beetje het ergste geval.
Foto uit mijn raam:
[Afbeelding: Buitenunit buren]
Nefit:
Kortom: Iedereen hier op het forum kan een mening hebben over hoe luidruchtig of stil zijn unit is maar als je geluid belangrijk vindt (en ik vind het erg logisch dat je dat vindt) vaar dan niet blind op persoonlijke ervaringen van anderen hier maar ga het zelf ervaren. Mocht je naar een Mitsubishi 75VHA (oude type) willen luisteren in Utrecht dan laat maar weten
Heeft het zin om zo'n waterpomp te isoleren? Tegen het geluid. Of komt dat via alle leidingen/plaatwerk ten gehore.koevlaas2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:14:
[...]
Bij een Hitachi hoor je de compressor meer, soort van snerpend geluid en een Panasonic maakt de waterpomp (indien op een hoge stand) het meeste lawaai.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Helaas heeft een m3 lucht nu veel meer warmte dus die vlieger gaat niet op.busscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:55:
[...]
@Felicia
(Even los van defrosts)
@koevlaas2
Het gaat toch alleen maar om het verschil in temperatuur tussen de buitenlucht en het koelgas in de verdamper?
edit: de temperatuur van het koelgas zal namelijk ook een stuk hoger zijn bij A20/W60
Het gaat toch alleen maar om het verschil in temperatuur tussen de buitenlucht en het koelgas in de verdamper?
edit: de temperatuur van het koelgas zal namelijk ook een stuk hoger zijn bij A20/W60
[ Voor 25% gewijzigd door busscherski op 29-05-2019 15:05 ]
Ernstig! Ik hoop dat dit met de AVG-wetgeving te maken heeft, maar ik denk van niet.Felicia schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:39:
[...]
...
Die testimonials van "klanten" die ze onderop de pagina noemen hebben interessante namen in de foto's...
code:
1 2 https://d9hhrg4mnvzow.cloudfront.net/sale.dewarmte.nl/bf91343f-random-person_02z03002z02z000000001.png https://d9hhrg4mnvzow.cloudfront.net/sale.dewarmte.nl/60d31fb8-niet-bestaand-persoon-3_02z03202z02z000001001.png
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Nouja, ze zetten wel de volledige voor en achternaam in het artikel maar de foto mag dan weer geen naam hebben? Als je de namen googled passen ze ook niet bij de foto of andersom dus ik denk dat ze gewoon een stockphoto met willekeurige naam hebben gebruikt.timovd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:13:
[...]
Ernstig! Ik hoop dat dit met de AVG-wetgeving te maken heeft, maar ik denk van niet.
Nee, materiaal verdamper telt ook mee. Evenals een m3 lucht die uitzet bij hogere temperaturen, koelgas die makkelijker warmte opneemt als de buitentemperatuur hoger is e.d.busscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:59:
@koevlaas2
@Felicia
Ik snap dat het raar klinkt, maar volgens mij zit het zo:
Voorbeeld 1:
A20/W60
Buienluchttemperatuur: 20 ºC
Gemiddelde koelgastemperatuur+materiaal verdamper: 10 ºC
Temperatuurverschil: 10 ºC
Voorbeeld 2:
A-7/W33
Buienluchttemperatuur: -7 ºC
Gemiddelde koelgastemperatuur+materiaal verdamper: -17 º C
Convectie formule:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/convectie.shtml
Q = h * ΔT * A
waarbij:
Q = warmtetransport (W) (ik ga uit van gelijk vermogen)
ΔT = T heet - T koud (K) (gelijk)
h = warmteoverdrachtscoëfficiënt (h is o.m. afhankelijk van de materiaalsoorten van medium en wand en de soort warmtestroming (buis, evenwijdige vlakken); W/m2,K) (in deze factor zit de snelheid van de luchtstroom)
A = oppervlakte (m2) (gelijk)
Nu zijn voor beide voorbeelden Q, ΔT en A gelijk. Dus dan moet h ook gelijk zijn.
Wel is de lucht van 20 ºC, bij gelijke vochtigheid, zo`n 9% minder dicht. Dus je zou wat dat betreft juist een 9% hogere ventilator snelheid verwachten bij hogere buitentemperatuur.
Ik snap dat het raar klinkt, maar volgens mij zit het zo:
Voorbeeld 1:
A20/W60
Buienluchttemperatuur: 20 ºC
Gemiddelde koelgastemperatuur+materiaal verdamper: 10 ºC
Voorbeeld 2:
A-7/W33
Buienluchttemperatuur: -7 ºC
Gemiddelde koelgastemperatuur+materiaal verdamper: -17 º C
Convectie formule:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/convectie.shtml
Q = h * ΔT * A
waarbij:
Q = warmtetransport (W) (ik ga uit van gelijk vermogen)
ΔT = T heet - T koud (K) (gelijk)
h = warmteoverdrachtscoëfficiënt (h is o.m. afhankelijk van de materiaalsoorten van medium en wand en de soort warmtestroming (buis, evenwijdige vlakken); W/m2,K) (in deze factor zit de snelheid van de luchtstroom)
A = oppervlakte (m2) (gelijk)
Nu zijn voor beide voorbeelden Q, ΔT en A gelijk. Dus dan moet h ook gelijk zijn.
Wel is de lucht van 20 ºC, bij gelijke vochtigheid, zo`n 9% minder dicht. Dus je zou wat dat betreft juist een 9% hogere ventilator snelheid verwachten bij hogere buitentemperatuur.
Even ter verduidelijking...
Bij warm weer zal bij lange na niet de volledige oppervlakte van de verdamper gebruikt worden.
De helft zal, bijvoorbeeld, al genoeg zijn om 15 kW te leveren.
Er zal dus minder koudemiddel ingespoten worden, om te voorkomen dat een 15 kW warmtepomp, opeens 25kW heeft.
Bij warm weer zal bij lange na niet de volledige oppervlakte van de verdamper gebruikt worden.
Er zal dus minder koudemiddel ingespoten worden, om te voorkomen dat een 15 kW warmtepomp, opeens 25kW heeft.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
@Oxellaar
Goede toevoeging. Maar wat jij noemt is bijvoorbeeld A20/W35 oid. Dat is voor de warmtepomp heel gemakkelijk en dan zou de warmtepomp potentieel teveel vermogen kunnen leveren.
In mijn voorbeeld 2 is de aanvoer ook hoog.
Dus de moeite is gelijk lijkt me.
Goede toevoeging. Maar wat jij noemt is bijvoorbeeld A20/W35 oid. Dat is voor de warmtepomp heel gemakkelijk en dan zou de warmtepomp potentieel teveel vermogen kunnen leveren.
In mijn voorbeeld 2 is de aanvoer ook hoog.
Dus de moeite is gelijk lijkt me.
Zoek je dit soort gegevens? Specificatie gegevens te over dacht ik.busscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:24:
[...]
Die redenatie snap ik niet.
[...]
Ja dat zou goed kunnen dat het vermogen van een die Panasonic dan geen 9 kW meer is. Panasonic geeft er ook weinig info over in z`n specificaties.
De specificaties van Hitachi rasm-3vne zijn wat dat betreft een stuk completer (behalve Mitsubishi de meest complete info die ik gevonden heb).
http://www.dalyrenewables.com/Hitachi_Yutaki-M.pdf
De Hitachi heeft bij hoge buitentemperaturen en hoge aanvoer juist een wat hoger vermogen
Water 47/55°C, Ambient 7db/6wb°C 7.5 kW (nominal) (9.2 kW max)
Water 30/35°C, Ambient -7db/-8wb°C 5.8 kW (nominal) (6.7 kW max)
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Over een paar weken gaat mijn gasketel die enkel nog gebruikt wordt voor sww de deur uit. Een 300l vat met 2 spiralen is onderweg uit polen en gisteren de nibe f130 ontvangen en morgen komt mijn waterontharder. Voordat ik alles ga aansluiten wil ik zeker zijn dat ik niets over het hoofd zie. Mijn itho eruit en nibe f130 erinvoor ventilatie. De wateraansluiting doe ik rechtstreeks op het 300l vat, warmste kant onderin het 300l vat en retour boven eruit en retour naar f130. Koud water eerst naar ontharder en dan onderin het vat invoeren. Warm water naar de badkamer boven uit. Op de onderste spiraal sluit ik mijn ecodan aan om sww te maken en op de bovenste spiraal sluit ik op mijn cv aan om indien mogelijk warme in mijn cv systeem te stoppen. Klopt dit allemaal en heb ik voldoende aansluitingen op mijn 300l joule vat?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Ik zou je graag willen helpen. Alleen mn zonnecollector zorgt er al 3 weken voor dat ik geen SWW heb gemaakt 😁busscherski schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:13:
[...]
Qua geluid misschien nog maar eens wat Hitachi eigenaren een DM sturen. Hopelijk is er iemand bij die er SWW maakt, dat lijkt me wel zo`n beetje het ergste geval.
Foto uit mijn raam:
[Afbeelding: Buitenunit buren]
Nefit:
Heb je mijn defrost filmpje gezien op youtube?
Dat is ik mijn beleving worst case. Muisstil in de omgeving en op gelijke hoogte op 1,5 mtr afstand
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik volg je niet helemaal. Je hebt een boiler gekocht voor SWW met 2 spiralen.corsat schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:07:
Over een paar weken gaat mijn gasketel die enkel nog gebruikt wordt voor sww de deur uit. Een 300l vat met 2 spiralen is onderweg uit polen en gisteren de nibe f130 ontvangen en morgen komt mijn waterontharder. Voordat ik alles ga aansluiten wil ik zeker zijn dat ik niets over het hoofd zie. Mijn itho eruit en nibe f130 erinvoor ventilatie. De wateraansluiting doe ik rechtstreeks op het 300l vat, warmste kant onderin het 300l vat en retour boven eruit en retour naar f130. Koud water eerst naar ontharder en dan onderin het vat invoeren. Warm water naar de badkamer boven uit. Op de onderste spiraal sluit ik mijn ecodan aan om sww te maken en op de bovenste spiraal sluit ik op mijn cv aan om indien mogelijk warme in mijn cv systeem te stoppen. Klopt dit allemaal en heb ik voldoende aansluitingen op mijn 300l joule vat?
Waarom 2 spiralen
Aangezien jij (straks) nog maar 1 verwarmingssysteem hebt (WP) zou ik de 2 spiralen in serie zetten (heb ik ook).
Dus helemaal onderin koud water invoer
Helemaal bovenin warm water uitgaande kant richting douche/bad/etc.
Bovenste aansluiting bovenste spiraal aanvoer vanaf de WP
Onderste aansluiting bovenste spiraal doorverbinden met bovenste aansluiting onderste spiraal
Onderste aansluiting onderste spiraal retour naar de WP.
De WP vervolgens mbv 3-weg-klep je boilervat laten verwarmen, en de juiste dipswitches omzetten.
Een waterontharder hoort helemaal voorin in het systeem, dus eigenlijk direct na de watermeter zodat al het water in je woning onthard is.
Je zou ervoor kunnen kiezen het water om je tuin te besproeien te bypassen, zelf doe ik dat niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 30-05-2019 10:08 ]
Is dat dan misschien een verklaring waarom mijn WP vorige week op 325W draaide? Nooit eerder onder de 500 gezien normaalOxellaar schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:27:
Even ter verduidelijking...
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Grolsch schreef; Ik volg je niet helemaal. Je hebt een boiler gekocht voor SWW met 2 spiralen.
Waarom 2 spiralen
Normaal gebruik je meerdere spiralen om meerdere systemen (WP/CV ketel/palletkachel/houtkachel/solar tubes) je vat warm te laten maken.
Ik ga uit mijn ventilatielucht warmte halen met de nibe f130, deze gaat het vat in om sww op te warmen. Als ik om wat voor reden sww te kort kom kan ik met mijn wp het vat opwarmen. Hoofddoel is warmte in het vat te stoppen via de ventilatie lucht. Als ik warmte over heb wil ik dit in mijn cv stoppen via de bovenste of onderste spiraal, de andere spiraal sluit ik mijn wp ecodan via 3weg klep op aan. De reden van dit systeem is dat ik mijn ecodan minimaal wil gebruiken alleen in nood of als de nibe f130 uitvalt. Mijn ecodan gaat bij sww teveel lawaai maken en ik wil geen geluidsklachten krijgen. Is dit duidelijker ?
De waterontharder wordt alleen geinstalleerd voor de badkamer, beneden blijf ik standaard drinkwater gebruiken vanwege de WAF.
Waarom 2 spiralen
Ik ga uit mijn ventilatielucht warmte halen met de nibe f130, deze gaat het vat in om sww op te warmen. Als ik om wat voor reden sww te kort kom kan ik met mijn wp het vat opwarmen. Hoofddoel is warmte in het vat te stoppen via de ventilatie lucht. Als ik warmte over heb wil ik dit in mijn cv stoppen via de bovenste of onderste spiraal, de andere spiraal sluit ik mijn wp ecodan via 3weg klep op aan. De reden van dit systeem is dat ik mijn ecodan minimaal wil gebruiken alleen in nood of als de nibe f130 uitvalt. Mijn ecodan gaat bij sww teveel lawaai maken en ik wil geen geluidsklachten krijgen. Is dit duidelijker ?
De waterontharder wordt alleen geinstalleerd voor de badkamer, beneden blijf ik standaard drinkwater gebruiken vanwege de WAF.
[ Voor 19% gewijzigd door corsat op 30-05-2019 12:38 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Zowieso minimaal twee spiralen een ter opwarming van buffer tweede als opwarming van SWW door buffer. Daarom doen de multimode jongens vaak 3 spiralen.
Aan het einde van zijn ontdooiing hoor je hem best, en gaat hij nou ineens stop? Mijn wp toert gewoon weer rustig af maar bij jou lijkt hij bijna aan het eind nog op te toeren en ineens poef uit.Appie Heijn schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:27:
[...]
Ik zou je graag willen helpen. Alleen mn zonnecollector zorgt er al 3 weken voor dat ik geen SWW heb gemaakt 😁
Heb je mijn defrost filmpje gezien op youtube?
Dat is ik mijn beleving worst case. Muisstil in de omgeving en op gelijke hoogte op 1,5 mtr afstand
[YouTube: Hitach Yutaki S Combi Solar RWD-2.5NWSE-260S defrost]
Raar gedrag.
Begrensen op 75% van het vermogen, word ie veel stiller van.corsat schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:26:
Mijn ecodan gaat bij sww teveel lawaai maken en ik wil geen geluidsklachten krijgen. Is dit duidelijker ?
E
Volgens mijn nibe manual moet ik aan de onderzijde van het 300l vat de toevoer naar de nibe aansluiten en de retour dus warm water aan de bovenzijde laten instromen, een pomp zorgtvoorde circulatie. De 2 spiralen kan ik dan gebruiken om mijn ecodan op aan te sluiten zoals Grolsch al sugereerde. Ik wilde eerst de nibe op de onderste spiraal aansluiten maar dan moet ik het leidingwerk gaan beveiligen omdat ik een temp verschil van max 50 kan krijgen. Ik dacht dat het eenvoudiger zou zijn.donaldk schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:41:
Zowieso minimaal twee spiralen een ter opwarming van buffer tweede als opwarming van SWW door buffer. Daarom doen de multimode jongens vaak 3 spiralen.
Zo op het filmpje lijkt het redelijk abrupt idd, kan mij niet herinneren dat dit echt zo abrupt gaat. En sowieso klinkt ie op het filmpje veel harder dan in het echt. Met name het ventilator geluid, dat hoor je in het echt heel anders. Compressor geluid kan je wel enigszins horen.Rol-Co schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:30:
[...]
Aan het einde van zijn ontdooiing hoor je hem best, en gaat hij nou ineens stop? Mijn wp toert gewoon weer rustig af maar bij jou lijkt hij bijna aan het eind nog op te toeren en ineens poef uit.
Raar gedrag.
Ja klopt, het is op een filmpje ook niet te horen, alles klinkt anders. Maar ik zou mij meer storen aan dat geblaf van die hond als je warmtepomp.Appie Heijn schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:06:
[...]
Zo op het filmpje lijkt het redelijk abrupt idd, kan mij niet herinneren dat dit echt zo abrupt gaat. En sowieso klinkt ie op het filmpje veel harder dan in het echt. Met name het ventilator geluid, dat hoor je in het echt heel anders. Compressor geluid kan je wel enigszins horen.

Jep die hond is inmiddels MIA of KIARol-Co schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:09:
[...]
Ja klopt, het is op een filmpje ook niet te horen, alles klinkt anders. Maar ik zou mij meer storen aan dat geblaf van die hond als je warmtepomp.
Eigenlijk was het filmpje ook meer om de duur aan te tonen, en hoe zoiets eruit ziet.
Kortom alleen het compressor geluid is enigzins goed opgenomen.
Wij hebben nul klachten qua geluid, buurman ook niet meer, we hadden alleen problemen met resonantie. Opgelost met 4 hele goedkope rubbergranulaat matjes.
Heb je een linkje oid voor die matjes? Ik heb ook last van resonantie van de aircos op het platte dak.Appie Heijn schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:12:
[...]
Jep die hond is inmiddels MIA of KIA![]()
Eigenlijk was het filmpje ook meer om de duur aan te tonen, en hoe zoiets eruit ziet.
Kortom alleen het compressor geluid is enigzins goed opgenomen.
Wij hebben nul klachten qua geluid, buurman ook niet meer, we hadden alleen problemen met resonantie. Opgelost met 2 hele goedkope rubbergranulaat matjes.
Dit topic is gesloten.