44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Het zal best iets doen, maar op veren lijkt mij het beste tegen de brom.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Oh dat zal vast beter zijn. Ik had alleen geen trilling overlast verwacht icm die bigfoots. Toen ik de unit op 4 van deze matjes zette(a een paar euro) was het over. Wellicht dat het bij nog iemand een trilprobleem kan oplossen.Rol-Co schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 07:40:
[...]
Het zal best iets doen, maar op veren lijkt mij het beste tegen de brom.
Wellicht moet iemand nog bestellen, dan zou ik idd die veren nemen
Bedankt voor dit advies!koevlaas2 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:13:
[...]
Als het kan de aanvoerleidingen upgraden naar 22mm en dan direct op de wartels uit de verdeler, het voetventiel en maximaal thermostaat dan verwijderen.
Dan is je probleem opgelost.
Gisteren de hele dag bezig geweest om 25x2,5 flex door een smalle koof en kruipruimte te krijgen. Mijn vrouw had de leidinggevende functie en dat ging erg goed. Wat het beste voor mij werkte was om de flex buis van beneden naar boven te trekken met behulp van de oude RVS-leiding. Met het juiste koppelstuk heb ik de oude buis verbogen (langs het schuine dak) en zo de leiding naar boven getrokken. Wel steeds afwisselen met de kruipruimte en de zolder.
Ook gelijk maar de open (meng)verdeler vervangen voor een LT-C (composiet) van Robot zonder pomp. De flow was eerst onder de 10L/min (<0,6m3/h. Nu is dit (zonder extra pomp van de vv-verdeler) 24L/min (bijna 1,5m3/h) en geen gezoem meer van de vv-pomp in de trapkast (hoorbaar in de woonkamer). De WAF is nu al gestegen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
https://www.researchgate....nsor-and-a_fig1_268055788
Wat wil je er mee?amarkest schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:56:
Heeft iemand al eens naar een windchill sensor cq formule oid gekeken of gebruikt?
Windchill heeft niet (of in elk geval nauwelijks) invloed op de R-waarde van je gebouwcomponenten. En dus ook niet op het warmteverlies door transmissie. Hoewel veel mensen nog steeds denken dat wind wel veel invloed heeft.
Het is wel van belang voor afkoeling van het menselijk lichaam.
En als je huis aan alle kanten lek is en er met wind veel meer ventilatieverliezen optreden, dan is het ook geen windchill maar overmatige ongecontroleerde ventilatie.
Zwerius Kriegsman
Verwijderd
Hier heeft iemand het er ook over. Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4" vaag meen ik me te herinneren dat hij er ook een formule voor had om e.e.a. te berekenen maar kan het zo niet vinden. Als je op gevoelstemperatuur zoekt vind je wel meer dingen.amarkest schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:56:
Heeft iemand al eens naar een windchill sensor cq formule oid gekeken of gebruikt?
Misschien heb je hier wat aan skythinker in "Buienradar gevoelstemperatuur in Home Assistant"
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2019 22:26 ]
Ik heb dan ook geen lucht dichte woning, maar op het platte land in de weilanden met oostenwind kan mijn Mitsu de mouwen opstropen
En hoe werkt een auto radiator dan bijvoorbeeld?Zwerius schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:00:
Windchill heeft niet (of in elk geval nauwelijks) invloed op de R-waarde van je gebouwcomponenten. En dus ook niet op het warmteverlies door transmissie. Hoewel veel mensen nog steeds denken dat wind wel veel invloed heeft.
Het is wel van belang voor afkoeling van het menselijk lichaam.
En als je huis aan alle kanten lek is en er met wind veel meer ventilatieverliezen optreden, dan is het ook geen windchill maar overmatige ongecontroleerde ventilatie.
Wat gebeurt er als de fan uitvalt, en er geen luchtstroming meer is.
Dit heeft natuurlijk niets te maken met de gevoels factor, want de radiateur voelt niets, maar wordt toch echt wel veel kouder als er wind door/langs gaat.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Verwijderd
http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtegeleiding_meer.shtml Invloed van droog vs. vochtig
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2019 00:06 ]
Die auto radiator werkt door meer luchtstroming inderdaad veel beter. Maar dat komt omdat de oppervlaktetemperatuur van de radiator veel hoger is dan van de lucht.Naalroc schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:33:
[...]
En hoe werkt een auto radiator dan bijvoorbeeld?
Wat gebeurt er als de fan uitvalt, en er geen luchtstroming meer is.
Dit heeft natuurlijk niets te maken met de gevoels factor, want de radiateur voelt niets, maar wordt toch echt wel veel kouder als er wind door/langs gaat.
Bij een buitenmuur (of dak of raam) is de oppervlaktetemperatuur van de buitenkant nagenoeg gelijk aan de buitentemperatuur.
Mag je hopen tenminste. Anders zou je een zeer slechte isolatie hebben.
Als je kijkt naar het temperatuurverloop over een geïsoleerde muur, zie je dat de grootste temperatuursprong over de isolatie ligt. De temperatuursprong over de grenslaag muur/buitenlucht is nihil. En dat is de enige die je kunt beïnvloeden met een hogere luchtsnelheid.
Zwerius Kriegsman
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik was net opzoek naar de handleiding van de 5kw panasonic monoblock.koevlaas2 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:05:
En spontaan vandaag begint iedereen met koelen want ik ben er al een paar keer over bevraagd vandaag.
Morgen maar eens uirzoeken hoe je de koeling aan kan doen
Als je de wifi-module hebt ga je naar de smart-cloud en zet je 'm op koelenRamon_1984 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:25:
[...]
Ik was net opzoek naar de handleiding van de 5kw panasonic monoblock.
enige nadeel is dat dat dus echt niet werkt met radiatoren die niet kruislings zijn aangesloten
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ik zal zometeen alvast ff de oostkant dicht doen, 30+ verwacht morgen in twenteland
De waf hier geeft het advies om goed te drinkenGrolsch schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:33:
Vandaag voor het eerst de screens bewust dicht gedaan om warmte tegen te houden.
Ik zal zometeen alvast ff de oostkant dicht doen, 30+ verwacht morgen in twenteland
@Felicia ik heb geen wifi op de panasonic, maar wel wandverwarming en dat gaat prima met koelen
Even uit mijn hoofd (dus geen garantie) pijltje links, enter en menuknop 10 seconden ingedrukt houden dan krijg je een menu waar je koeling kan aanzetten.Ramon_1984 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:42:
[...]
De waf hier geeft het advies om goed te drinken
@Felicia ik heb geen wifi op de panasonic, maar wel wandverwarming en dat gaat prima met koelen
Vervolgens op het hoofdscherm links de boel op koelen zetten.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zorgen dat je de aanvoerrichting kan omdraaien?Felicia schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:29:
[...]
Als je de wifi-module hebt ga je naar de smart-cloud en zet je 'm op koelen
enige nadeel is dat dat dus echt niet werkt met radiatoren die niet kruislings zijn aangeslotenKoud water gaat via de aanvoer meteen de retour in 50cm eronder.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Bijna goed.koevlaas2 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:46:
[...]
Even uit mijn hoofd (dus geen garantie) pijltje links, enter en menuknop 10 seconden ingedrukt houden dan krijg je een menu waar je koeling kan aanzetten.
Set en service 5 seconden ingedrukt houden
Jij hebt de oude versie.Ramon_1984 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:02:
[...]
Bijna goed.
Set en service 5 seconden ingedrukt houden
Zou het niet handiger zijn dat de pomp in tegengestelde richting draait? Kwestie van + en - omdraaien in de pomp. Of denk ik te gemakkelijk?Rimco schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:18:
[...]
Zorgen dat je de aanvoerrichting kan omdraaien?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Unit uitzetten door op start te drukken (groene led uit), dan voor 10 seconden menu (horizontale streepjes), pijltje naar onder en pijltje links tegelijk indrukken. Er verschijnt dan een menu waar je de "cool mode" kunt activeren.koevlaas2 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:46:
[...]
Even uit mijn hoofd (dus geen garantie) pijltje links, enter en menuknop 10 seconden ingedrukt houden dan krijg je een menu waar je koeling kan aanzetten.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdfRamon_1984 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:25:
[...]
Ik was net opzoek naar de handleiding van de 5kw panasonic monoblock.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
[ Voor 98% gewijzigd door Aziraphale op 02-06-2019 19:19 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Er hangen nu op de slaapkamers nog antieke ledenradiatoren en ik vroeg me af of het nut zou hebben om die te vervangen door Jaga’s (Google bracht me bij de Briza) of Airleaf SL en dan te koelen met de Elga. Kan dat goed, heeft het effect en rotten mijn stalen cv leidingen onder de vloer dan niet weg? Iemand ervaring hiermee/ een mening hierover?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Water temperatuur op 20 graden ingesteld. De Ta daalt dan uiteindelijk tot een graad op 16-17. Lager kan niet ivm condens.
De twee standaard radiatoren dicht gezet, want die geven weinig af: water gaat via de kortste weg naar de uitgang, dat melde @Felicia hier eerder ook al.
Maar de convectoren met DBE deden het best mooi: lekker koel briesje op alle kamers.
Temperatuur op de eerste verdieping daalde langzaam gedurende de dag.
In totaal 16,8kWh warmte het huis uitgepompt tegen een COP van 3,9.
Hij maakte elk uur een run van een klein half uur; pendelen viel dus mee. De Pana kon het vermogen terugregelen tot zo'n 3kW thermisch.
Al met redelijk tevreden over het koelen met de Pana. (Wel wat 'gedoe' om in de gaten te houden dat er nergens condens ontstaat.)
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Met een standaard 220v pomp zal dat niet zo makkelijk zijn. Ook is die maar voor 1 richting ontworpen. Ook je WP zal water in een bepaalde richting verwachten. Je zal de radiatorkring in de omgekeerde richting water moeten geven zonder de WP en pomp om te draaien. Met 4 kranen moet het kunnen denk ik zo snel.timovd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:39:
[...]
Zou het niet handiger zijn dat de pomp in tegengestelde richting draait? Kwestie van + en - omdraaien in de pomp. Of denk ik te gemakkelijk?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Vrijdag kwam een doosje Armaflex aan uit Marl, Duitsland (scheelt fors in de prijs).

De lange leidingen in de kruipruimte zijn eenvoudig te isoleren; bij de WP is wat snij- en plakwerk vereist om al die haakse koppelingen, bochten en U-bocht op de boiler te maken.

Werkt goed die isolatie: kreeg het er warm van op de zolder...
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Wat voor DBE radiatoren gebruik je, als ik vragen mag? En hoe voorkom je condens op cv leidingen in de kruipruimte? Je bent daar vast niet gaan liggen en als dat stalen leidingen zijn lijkt het me ook wel handig als ze droog blijven ter voorkoming van corrosie.Fullpower schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:00:
Vandaag dan eindelijk nuttig kunnen testen met de koelmodus.
Water temperatuur op 20 graden ingesteld. De Ta daalt dan uiteindelijk tot een graad op 16-17. Lager kan niet ivm condens.
De twee standaard radiatoren dicht gezet, want die geven weinig af: water gaat via de kortste weg naar de uitgang, dat melde @Felicia hier eerder ook al.
Maar de convectoren met DBE deden het best mooi: lekker koel briesje op alle kamers.
Temperatuur op de eerste verdieping daalde langzaam gedurende de dag.
In totaal 16,8kWh warmte het huis uitgepompt tegen een COP van 3,9.
Hij maakte elk uur een run van een klein half uur; pendelen viel dus mee. De Pana kon het vermogen terugregelen tot zo'n 3kW thermisch.
Al met redelijk tevreden over het koelen met de Pana. (Wel wat 'gedoe' om in de gaten te houden dat er nergens condens ontstaat.)
Gaat alleen condenseren als de leidingen kouder zijn als de omgevingstemperatuur in de kruipruimte. Het lijkt me sterk dat je met je koeling onder de 16 graden komt, want dan wordt je vloer ook nat.Kan dat goed, heeft het effect en rotten mijn stalen cv leidingen onder de vloer dan niet weg? Iemand ervaring hiermee/ een mening hierover?
Kortom geen kans op meer corrosie dan wanneer ze alleen voor CV gebruikt worden.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
zonnecollector-info.nl
Welke boilervaten hebben eigenlijk energielabels van B en hoger?
@Remco45 Jouw Joule-boiler label C: 2,4 kWh/d of 876 kWh/a niet misselijk, ook is dit met een wp
misschien "maar 380 kWh per jaar" (sCOP van 2,3 voor sww).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ligt eraan, als ik mijn WP op 20 graden zet dan koelt ie verder voordat hij stopt. Zet ik 'm op 16 graden dan stopt ie pas bij 14.Pietje555 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:32:
[...]
Gaat alleen condenseren als de leidingen kouder zijn als de omgevingstemperatuur in de kruipruimte. Het lijkt me sterk dat je met je koeling onder de 16 graden komt, want dan wordt je vloer ook nat.
Kortom geen kans op meer corrosie dan wanneer ze alleen voor CV gebruikt worden.
Bij mij als voordeel dat de leidingen in de kruipruimte in de piepschuim isolatie zitten, niet damp-dicht maar wel minder kans op vochtproblemen lijkt me.
Mijn 200 L vat van SHWT (uit Duitsland) is een "B"dunklefaser schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:33:
Voor de stilstandverliezen van boilers algemeen met berekeningen, energielabel etc.,
zonnecollector-info.nl
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Is zo verleidelijk als je nog rol hebt liggen, is tot tien bar en 95 graden dus.....??
1 PVoutput . Dongen NB
Bij mij is de meerderheid (waar ik bij kon in mijn heel erg lage en onhandige kruipruimte) geïsoleerde met buisisolatie, maar daarvan zei een installateur op een gegeven moment dat dat juist de corrosie zou verergeren... Maar goed, de vloer is niet geïsoleerd en de kruipruimte kurkdroog, dus dan zal de condensatie ook wel weer wat meevallen, hoop ik.Felicia schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:38:
[...]
Ligt eraan, als ik mijn WP op 20 graden zet dan koelt ie verder voordat hij stopt. Zet ik 'm op 16 graden dan stopt ie pas bij 14.
Bij mij als voordeel dat de leidingen in de kruipruimte in de piepschuim isolatie zitten, niet damp-dicht maar wel minder kans op vochtproblemen lijkt me.
Iemand nog een idee over Jaga Brisa vs Innova Airleaf? En kunnen die dingen ivm hun condensatieafvoer op een slaapkamer gebruikt worden? Daar zit uiteraard geen riolering voor condensafvoer.
De enigste argumenten die ik kan bedenken is dat v.v. slang over het algemeen geen grote diameter heeft, en niet gesoleerd is.reneeke1970 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:44:
Luitjes, ik moet een lang stuk flexibel CV leiding door het huis frunniken, kan iemand mij een reden vertellen waarvoor ik hier geen vloer verwarming slang voor moet gebruiken?
Is zo verleidelijk als je nog rol hebt liggen, is tot tien bar en 95 graden dus.....??
Wellicht ook last te monteren
Die verliezen zijn berekend met een Tboiler van 65 graden, en een Truimte van 15 graden. (Dus dT van 40 graden van vat ten opzichte van de ruimte)dunklefaser schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:33:
Voor de stilstandverliezen van boilers algemeen met berekeningen, energielabel etc.,
zonnecollector-info.nl
@Remco45 Jouw Joule-boiler label C: 2,4 kWh/d of 876 kWh/a niet misselijk, ook is dit met een wp
misschien "maar 380 kWh per jaar" (sCOP van 2,3 voor sww).
Ik weet dat @Remco45 ook niet zo'n hoge boilertemperatuur heeft, en dat het bij hem op zolder ook niet zo koud is
Bij mij nu Tboiler 45 graden, Truimte 28 graden, dus "maar" een dT van 17 graden.
[ Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 03-06-2019 15:07 ]
De Jong Gorredijk vaten.dunklefaser schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:33:
Welke boilervaten hebben eigenlijk energielabels van B ?
Dat vat van mij koelt inderdaad weinig af.
Die staat op 31 graden in de winter en 17 graden in de zomer.
Maar 2450 euro was toch wel veel voor maar 85 kg RVS
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2019 17:14 ]
Het energielabel is toch alleen voor boilervaten gespecificeerd? Tenminste concludeer ik dit uit deze bijdrage van @Grolsch.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Lastig te zeggen.
Het was een boilervat met 3 spiralen.
Nu heb ik hem op zijn kop gezet en is het een buffervat met 1 hygienspiraal.
(maar ik volg de discussie niet zo, ik zag alleen DJG staan, vandaar)
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2019 17:26 ]
hoe ziet dat dan met de hygiënespiraal uit? - Uitgeschakeld?
In mijn geval gaat het om een WP-boiler die in de (onverwarmde) kelder staat. De verliezen dragen dus niet bij aan de verwarming van de woning (in het stookseizoen) en zijn dus echte verliezen.
Volgens de specsheet van mijn WP-boiler zijn de verliezen 27W. Het staat er niet bij, maar ik ben er inmiddels wel achter dat dit elektrische kWh's zijn en geen thermische kWh's.
Ik weet echter niet zeker of de 27 W stilstandsverlies voor mijn situatie (watertemp. 52°C + omgevingstemp. 14-19°C [afhankelijk van seizoen]) wel goed is, want dat is het verlies volgens een bepaalde norm (EN16147) en ik heb die norm niet.
Weet iemand van jullie toevallig wat er in die norm staat?
Zwerius Kriegsman
Hygienespiraal dan gewoon nog steeds aktief. (geen sww bypass ivm legionella)
Moet de doorstromer maar beter zijn best doen.
Op zijn kop:

en spiralen doorgelust
(er zit wel een 3-weg klep om buffer te bypassen en te koelen direct op de vloer, maar nog geen zin gehad om elektrisch ook aan te sluiten)
Gewoon uittesten als je weekend niet thuis bent, het dag verbruik is dan het verlies opgewekt door je compressor. Ik verbruik bij afwezigheid 0.6 kWh om op 55 graden te blijven. Volgende dag dus feitelijk 50 geworden....Zwerius schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:34:
Nog even over de warmteverliezen van een boilervat.
In mijn geval gaat het om een WP-boiler die in de (onverwarmde) kelder staat. De verliezen dragen dus niet bij aan de verwarming van de woning (in het stookseizoen) en zijn dus echte verliezen.
Volgens de specsheet van mijn WP-boiler zijn de verliezen 27W. Het staat er niet bij, maar ik ben er inmiddels wel achter dat dit elektrische kWh's zijn en geen thermische kWh's.
Ik weet echter niet zeker of de 27 W stilstandsverlies voor mijn situatie (watertemp. 52°C + omgevingstemp. 14-19°C [afhankelijk van seizoen]) wel goed is, want dat is het verlies volgens een bepaalde norm (EN16147) en ik heb die norm niet.
Weet iemand van jullie toevallig wat er in die norm staat?
Voor 190 liter boiler
1 PVoutput . Dongen NB
De boilerverliezen zijn altijd thermisch aan te geven (in W of in kWh/24h),
in de EN uit 2015 staat waarschijnlijk (nog) niets over warmtepompboilers.
Welk merk wpb heb je trouwens?
Waar bovendien (tot grote frustratie van mij) de aansluiting van het verwarmingselement veel te hoog zit, zodat je dit vat nooit rechtstreeks elektrisch kunt verwarmen.AUijtdehaag schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:11:
[...]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat klopt. De meeste vaten rond 200 à 300 liter zitten thermisch rond de 1.5 à 2 kWh per dag, wat zo'n 75 Watt continu vermogen is. Elektrisch zou je dan een factor 3 lager zitten.Zwerius schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:34:
Nog even over de warmteverliezen van een boilervat.
Volgens mij is dat op basis van 20 of 25° temperatuurverschil tussen water en omgeving. Bij jouw is het temperatuurverschil vast hoger, waardoor de verliezen navenant zullen toenemen.
Kun je in je kelder met isolatiemateriaal niet een extra schil rondom je vat maken?
Dat zou wellicht kunnen, maar dan moet je met een externe doorstroomverwarmer gaan verwarmen. Dat is veel duurder en geeft ook thermisch weer extra verliezen.AUijtdehaag schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:15:
@Andrehj
Zit er ook geen re-circulatieaansluiting op dan?
Het is echt veel eenvoudiger om de 1.5" aansluiting voor dat verwarmingselement op de juiste hoogte te monteren, maar helaas wil DJG daar niet aan meewerken.
[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 03-06-2019 18:24 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat mij betreft is er geen enkele reden om dat niet te doen; ik heb het ook gebruikt voor circulatieleiding in de sww, al wordt deze momenteel niet gebruikt.reneeke1970 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:44:
Luitjes, ik moet een lang stuk flexibel CV leiding door het huis frunniken, kan iemand mij een reden vertellen waarvoor ik hier geen vloer verwarming slang voor moet gebruiken?
Het is ook heel handig spul voor een perslucht leiding, en daar staat 8 bar op, al is dat maar 10-20*C.
Gewoon doen dus...
(wat mij betreft...)
Je kan toch het tapwater rondpompen en de heater in het vat laten?
https://www.pumpendiscoun...WITA-Zirkulationspum.html
Dat is nog beter tegen legionella ook, dan komt de warmte overal (lijkt me)
(edit: maar goed, ik heb er een hygienespiraal van gemaakt. tempereratuur, stilstandverlies en legionella niet van belang en beetje cop=1 bijverwarmen met de 10 minuten douche per dag)
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2019 18:38 ]
1. Het gaat om een Panasonic Aquarea PAW-DHWM120ZNT
2. De 27Watt die op het specblad staat, daar wordt apart bij vermeld, dat dat is volgens EN16147. Dus die norm zal dan zeker ook iets over WP-boilers moeten zeggen.
3. Natuurlijk weet ik ook wel, dat ik zelf tijdens een weekendje weg het verbruik kan meten. Dat doe ik ook. Er zit toch al een vaste kWh-meter aan. Zo weet ik ook, dat het bij mij om ca. 27W elektrisch gaat. Trouwens je weet nooit zeker of er in het gemeten verbruik toevallig ook een legionella-run met een elektrisch element bij in zit.... Dat gebeurt bij deze WP, als het goed is, eens in de 14 dagen, maar ik kan nergens zien wanneer dat was/zal zijn.
4. Natuurlijk ga ik het vat extra isoleren, alleen aan de bovenkant lukt dat niet (want daar staat de WP op) en aan de onderkant maar gedeeltelijk (want daar zit de regeling en besturing etc.)
5. Ik kan dus wel zelf iets meten, maar ik wil gewoon graag weten wat er in die norm staat. Dus waar is het getal van 27W in het specblad op gebaseerd. Pas als ik dat kan vergelijken met mijn eigen metingen, weet ik of mijn WP-boiler naar behoren presteert.
Dus nogmaals, als iemand de norm kent of er toegang toe heeft, dan hou ik me aanbevolen (kopen voor meer dan €200,- vind ik een beetje te gek)
Zwerius Kriegsman
Misschien toch nog een andere NEN-EN van toepassing? - Een voutje in de technische specs van Panasonic?
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 03-06-2019 19:19 ]
Die DBE heb ik zelf in elkaar gefabriekt: 140mm fans op de T21 convectors en op de eerste verdieping zitten wat smallere typen. Verder zelf wat hardware en software gemaakt die de fans inschakelen in de koelstand zodra de water temperatuur een paar graden onder de ruimte temperatuur komt. Ik kan de fans in de 3 standen regelen: volle snelheid voor het meeste effect en wat lager als we in de kamer zijn.Aziraphale schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:53:
[...]
Wat voor DBE radiatoren gebruik je, als ik vragen mag? En hoe voorkom je condens op cv leidingen in de kruipruimte? Je bent daar vast niet gaan liggen en als dat stalen leidingen zijn lijkt het me ook wel handig als ze droog blijven ter voorkoming van corrosie.
Meeste leidingen zitten hier in het beton (kunststof en wiku buis). Op de zolder zit alles open en bloot. Daar is het ook het warmst. Bij 17 graden minimum ging het gister goed. Dus de Ta niet te laag zetten; koelt natuurlijk veel beter, maar lijkt mij niet goed.
Omdat de WP hier elk uur een cyclus doet van een klein half uur (langzaam pendelen), kan eventueel klein beetje condens ook weer opdrogen; maar ik heb gisteren bij 17 graden minimum geen condens meer gezien.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Thanks! Zelf knutselen heb ik ook overwogen, maar momenteel ben ik iets meer van plug and play na een flinke verbouwing.Fullpower schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:26:
[...]
Die DBE heb ik zelf in elkaar gefabriekt: 140mm fans op de T21 convectors en op de eerste verdieping zitten wat smallere typen. Verder zelf wat hardware en software gemaakt die de fans inschakelen in de koelstand zodra de water temperatuur een paar graden onder de ruimte temperatuur komt. Ik kan de fans in de 3 standen regelen: volle snelheid voor het meeste effect en wat lager als we in de kamer zijn.
Meeste leidingen zitten hier in het beton (kunststof en wiku buis). Op de zolder zit alles open en bloot. Daar is het ook het warmst. Bij 17 graden minimum ging het gister goed. Dus de Ta niet te laag zetten; koelt natuurlijk veel beter, maar lijkt mij niet goed.
Omdat de WP hier elk uur een cyclus doet van een klein half uur (langzaam pendelen), kan eventueel klein beetje condens ook weer opdrogen; maar ik heb gisteren bij 17 graden minimum geen condens meer gezien.
Voordeel van koelen met de L/W WP is dat je alle vertrekken waar een convector (of VVW) zit kunt koelen. Nadeel is toch wel dat ik 'bang' ben voor condens, dat wil ik voorkomen. En dan is het koelen minder effectief. Heb even gekeken wat water van 12c doet; dat koelt flink. Maar condens op alle leidingen. Gauw maar weer op 20 graden gezet.Aziraphale schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:59:
[...]
Thanks! Zelf knutselen heb ik ook overwogen, maar momenteel ben ik iets meer van plug and play na een flinke verbouwing.Vandaar dat ik Jaga overweeg, maar nu zie ik ook Airleaf en Aircool bij Havepe staan voor veel aantrekkelijker prijzen en dat zette me aan het denken of die niet beter werken. Het zou als alternatief voor een mobiele airco op de slaapkamers zijn omdat een split airco niet door de WAF gaat komen en we deze zomer wel willen slapen.
Een echt airco koelt veel beter, maar niet hele woning. Ik zit er nog aan te denken om een flinke convector op de zolder te zitten; daar wilde het vorife zomer 34 graden worden...
En natuurlijk was het gisteren niet echt nodig om te koelen, al was het 's ochtends al 26 op de slaapkamer. Het was wel mooie test.
Allereerst, @Zwerius haalt de NORM NEN-EN 16147 aan.
Deze norm gaat over "Warmtepompen met elektrisch aangedreven
compressoren - Beproeving van en eisen voor het
merken voor huishoudelijke pompen voor warm
water"
M.b.t. stilstandsverliezen zegt deze norm daar eigenlijk niet zoveel over.
Als ik verder zoek kom ik erachter dat we eigenlijk de NORM NEN-EN 12897 moeten hebben.
Deze norm gaat over "Drinkwatervoorziening - Specificaties voor
indirect verwarmde ongeventileerde (gesloten)
gestookte warmwatervoorraadtoestellen"
In deze norm schrijft men dat standing heat loss bepaalt kan worden door:
----Annex B;
— EN 60379:2004, Clause 14;
— EN 15332:2007, 5.4.
Aangezien normen kostbaar zijn hou ik me maar ff bij Annex B:
Measurement of standing heat loss for factory insulated storage water
heaters
Het is een vrij uitgebreide procedures waarin van alles vermeld wordt, maar de belangrijkste uitgangspunten op een rijtje
- 1 sensor in de tank op 25mm onder de bovenkant van de tank (+- 20mm)
- Temperatuur in de tank dient 65 graden te zijn (+- 3 graden)
- Hysteresis van de controller +- 1 graad
- 3 sensoren zijn benodigd om de omgevingstemperatuur te bepalen, moeten op een bepaalde plek hangen
- De omgevingstemperatuur moet 20 graden zijn (+- 3 graden)
alle sensoren moeten binnen 1K nauwkeurig zijn
alle sensoren moeten loggen met een max interval van 5 minuten
de kWh sensor moet binnen 0,01kWh nauwkeurig zijn
Procedure
breng het water naar 65 graden
laat het 24 uur stabiliseren op 65 graden
er moeten 4 cycli gemeten worden van 24 uur
Kort samen gevat, de warmteverliezen van boilers die zijn getest volgens NEN-EN 12897 gaan uit van Tboiler 65 graden, Tomgeving 20 graden.
En het is niet zet hem op 65 graden, en laat hem een dagje afkoelen en verwarm hem naar 65 graden en stroom welke je verbruikt hebt is het verlies.
Nee, het vat dient 4*24 op 65 graden gehouden te worden met een E-element, en het gemiddelde daarvan is het warmteverlies.
Want die kan maar tot 55°C verwarmen.
Ik zou dan met de elementen verder moeten verwarmen tot 65°C.
Vreemd als bij 65°C het warmteverlies zou worden opgegeven, terwijl bij normaal WP gebruik maar 55°C haalbaar is....
Zwerius Kriegsman
Dat was ook de reden dat ik er naar kijk. De vvw in de nieuwe aanbouw kunnen we straks via een tweewegklep koelen, maar het zou dus mooi zijn als het op meer plekken zou kunnen. En daarnaast een mooie aanleiding om de oude ledenradiatoren er uit te mikken.Fullpower schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:14:
[...]
Voordeel van koelen met de L/W WP is dat je alle vertrekken waar een convector (of VVW) zit kunt koelen. Nadeel is toch wel dat ik 'bang' ben voor condens, dat wil ik voorkomen. En dan is het koelen minder effectief. Heb even gekeken wat water van 12c doet; dat koelt flink. Maar condens op alle leidingen. Gauw maar weer op 20 graden gezet.
Een echt airco koelt veel beter, maar niet hele woning. Ik zit er nog aan te denken om een flinke convector op de zolder te zitten; daar wilde het vorife zomer 34 graden worden...
En natuurlijk was het gisteren niet echt nodig om te koelen, al was het 's ochtends al 26 op de slaapkamer. Het was wel mooie test.
We halen hier verschillende dingen door elkaar.Zwerius schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:34:
En als ik het warmteverlies zou moeten bepalen bij 65°C, dan gaat dat dus niet met de WP.
Want die kan maar tot 55°C verwarmen.
Ik zou dan met de elementen verder moeten verwarmen tot 65°C.
Vreemd als bij 65°C het warmteverlies zou worden opgegeven, terwijl bij normaal WP gebruik maar 55°C haalbaar is....
Het stilstandsverlies van een boiler heeft niets met het verwarmingstoestel te maken.
Het is gewoon een europees geaccepteerde methode om het "getal" van verschillende leveranciers te kunnen vergelijken.
Men heeft in die norm afgesproken onder welke condities dat gebeurt.
Ik vermoed dat jij doelt op het getal "Power on standby mode"
Dat heeft dan weer niets met stilstandsverliezen te maken zoals boiler fabrikanten dat aangeven.
Het is namelijk appels met peren vergelijken als de condities niet gelijk zijn (wat je zelf al aangeeft).
Ik ga er toch van uit, dat daarmee de stilstandsverliezen bedoeld worden.Grolsch schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:51:
[...]
Ik vermoed dat jij doelt op het getal "Power on standby mode"
Dat heeft dan weer niets met stilstandsverliezen te maken zoals boiler fabrikanten dat aangeven.
Het is namelijk appels met peren vergelijken als de condities niet gelijk zijn (wat je zelf al aangeeft).
Het zou immers te gek voor woorden zijn, als het beetje electronica van de WP-boiler 27 Watt zou staan op te stoken...
Bovendien zou ik dan met dat vermogen moeten kunnen voelen dat het "electronica-kastje" onderaan de boiler warm zou worden en dat is niet het geval.
Zwerius Kriegsman
Het stickertje wat @Remco45 liet zien (die 102W aangeeft) is niet vergelijkbaar met jouw 27W.
Het zou in jouw geval best wel eens 648Watt (Elekrisch) per dag kunnen zijn, lijkt mij niet zo gek.
Het stickertje van @Remco45 geeft het thermisch verlies aan, en gebaseerd op veel hogere boilertemperaturen, dus daarom mag je die getallen niet vergelijken.
Dat probeer ik alleen maar aan te geven.
Hm, nou moet ik toch toegeven dat ik die mogelijkheid nog niet had bedachtAUijtdehaag schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:30:
@Andrehj
Je kan toch het tapwater rondpompen en de heater in het vat laten?
https://www.pumpendiscoun...WITA-Zirkulationspum.html
Dat is nog beter tegen legionella ook, dan komt de warmte overal (lijkt me)
Maar het blijft een work-around voor een probleem wat er niet had hoeven zijn als die 1.5" heateraansluiting gewoon onderin had gezeten. En ik moet dan een manier verzinnen om die pomp altijd met een heater te laten meelopen (en ik wilde die heater vanuit de domotica per fase (dus in stappen van 1 kW) aansturen afhankelijk van PV overschot en netspanning).
Power in Standby mode is toch echt precies wat er staat: het elektrisch vermogen dat wordt verbruikt als het systeem niet in bedrijf is.Zwerius schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:04:
[...]
Ik ga er toch van uit, dat daarmee de stilstandsverliezen bedoeld worden.
Het zou immers te gek voor woorden zijn, als het beetje electronica van de WP-boiler 27 Watt zou staan op te stoken...
EDIT: In hetzelfde Handboek staat het in het Duits omschreven als: Leistung in Bereitstellung nach EN16147 [W]
[ Voor 10% gewijzigd door Remco45 op 03-06-2019 22:33 ]
Het is niet goedkoop maar ze zijn wel goed, de spiraal zit letterlijk tot op de bodem, dat hebben de joule vaten niet.AUijtdehaag schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:11:
[...]
Dat zou ook kunnen betekenen: "als er geen warm tapwater wordt verbruikt".
Als alleen de elektronica al 27 W standby verbruik zou hebben (wat dus niet kan, want zo warm wordt de elektronica-behuizing niet) en daarnaast nog het warmteverlies gecompenseerd moest worden zou het totale "stilstands-verbruik" veel hoger uitkomen dan ik meet.
Zwerius Kriegsman
Daar heb je de recirculatieaansluiting voorAndrehj schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:20:
[...]
Hm, nou moet ik toch toegeven dat ik die mogelijkheid nog niet had bedacht. Dankjewel daarvoor!
![]()
Maar het blijft een work-around voor een probleem wat er niet had hoeven zijn als die 1.5" heateraansluiting gewoon onderin had gezeten. En ik moet dan een manier verzinnen om die pomp altijd met een heater te laten meelopen (en ik wilde die heater vanuit de domotica per fase (dus in stappen van 1 kW) aansturen afhankelijk van PV overschot en netspanning).
[ Voor 16% gewijzigd door koevlaas2 op 03-06-2019 22:50 ]
Dat ben ik niet met je eens. Die recirculatieaansluiting is de heet water retour als je heet water langs diverse tappunten laat circuleren, zodat er altijd overal direct warm water beschikbaar is. Dit wordt echter vanwege de thermische verliezen in de normale woningbouw nauwelijks toegepast.
Overigens is de aansluiting ook anders. Als je warmwater langs de tappunten laat circuleren, hang je de circulatiepomp aan de normale heetwater uitgang (helemaal bovenaan) en gebruik de circulatie-aansluiting (op ca 70% van de hoogte) als retour van het hete water, zodat dat hete water in het alleen door bovenste deel van de boiler circuleert.
Als je een buitenom wilt circuleren om zoals @AUijtdehaag suggereert de gehele boiler te verwarmen met een veel te hoog geplaatst verwarmingselement, is het veel logischer om het water helemaal bovenin te onttrekken, en dan onderin via de koud-water-aanvoer weer terug te voeren. Dan heb je de hele circulatieaansluiting niet nodig. Niet vergeten om in serie met de pomp een terugslagklep te monteren, om te voorkomen dat bij warmwatervraag koud water via de (dan stilstaande) pomp in het warmwatercircuit komt.
Overigens, mijn Joule boiler met het element op ongeveer 1/3 vanaf onder word het hele vat warm van na een nachtje in het stopcontact (want zo draai ik 1x per 2 maanden mijn anti legionella).Andrehj schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:56:
[...]
Dat ben ik niet met je eens. Die recirculatieaansluiting is de heet water retour als je heet water langs diverse tappunten laat circuleren, zodat er altijd overal direct warm water beschikbaar is. Dit wordt echter vanwege de thermische verliezen in de normale woningbouw nauwelijks toegepast.
Overigens is de aansluiting ook anders. Als je warmwater langs de tappunten laat circuleren, hang je de circulatiepomp aan de normale heetwater uitgang (helemaal bovenaan) en gebruik de circulatie-aansluiting (op ca 70% van de hoogte) als retour van het hete water, zodat dat hete water in het alleen door bovenste deel van de boiler circuleert.
Als je een buitenom wilt circuleren om zoals @AUijtdehaag suggereert de gehele boiler te verwarmen met een veel te hoog geplaatst verwarmingselement, is het veel logischer om het water helemaal bovenin te onttrekken, en dan onderin via de koud-water-aanvoer weer terug te voeren. Dan heb je de hele circulatieaansluiting niet nodig. Niet vergeten om in serie met de pomp een terugslagklep te monteren, om te voorkomen dat bij warmwatervraag koud water via de (dan stilstaande) pomp in het warmwatercircuit komt.
Dat hangt af van de werking en de methode waarmee dat verbruik wordt bepaald.Zwerius schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:42:
Als alleen de elektronica al 27 W standby verbruik zou hebben (wat dus niet kan, want zo warm wordt de elektronica-behuizing niet...
Zelfs bij een volledig elektronisch circuit wordt niet al het vermogen voor 100% omgezet in warmte.
Hoe dan ook: zowel de Engelse als de Duitse term geven aan dat het toch echt om stand-by power gaat.
Vele Engelstalige websites gebruiken de term: Standby power input according to EN16147
Het woord INPUT geeft aan dat het om verbruik gaat.
Na enig zoeken heb ik de testmethode gevonden:
The standby power input is determined by measuring the electrical power input
over an integral number of on-off cycles of the compressor. The test shall be
performed over a period of minimum 48 h.
EDIT:
In een ander document dat naar de EN 16147 uit 2011 verwijst staat:
The cycles are initiated by the thermostat in the tank and measurements are made when no hot water draw-offs are done.
Dat zou betekenen dat het gaat om het compenseren van stilstandverliezen.
Voila
[ Voor 12% gewijzigd door Remco45 op 04-06-2019 08:14 ]

Of heb ik betere / andere opties die ik kan overwegen voor de warmtepomp migratie?
[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 04-06-2019 13:57 ]
Edit: zie ik goed dat je er 16x2 persfittingen op hebt zitten? Naar aanleiding van een tip hier heb ik de aanvoer en retour verbreed naar 25x2,5 voor een betere flow.
[ Voor 38% gewijzigd door timovd op 04-06-2019 14:02 ]
Na het eten even gebeld met Dhr. Eschmann van het Wärmepumpen-Testzentrum WPZ uit Zwitserland (zijn naam stond op een document dat ik gisteren op internet vond).Remco45 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 23:12:
[...]
Dat zou betekenen dat het gaat om het compenseren van stilstandverliezen.
Hij gaf een keurige uitleg; hieronder de belangrijke punten:
- Het gaat inderdaad om de compensatie van stilstandverliezen.
- Zodra een vat op een voorgeschreven wijze op temperatuur is gebracht en de WP uit is gegaan, moet het elektrisch verbruik worden gemeten over tenminste 48 uur: na die 48 uur telt alleen de laatste lopende cyclus nog mee. Het verbruik wordt gedeeld door de tijd.
- De fabrikant kan - binnen grenzen - zelf bepalen wat de gewenste temperatuur is!
- Fabrikanten vinden andere uitkomsten belangrijker, zoals de maximale hoeveelheid warm water dat in 1 keer kan worden afgenomen. Een fabrikant kan daarop sturen waardoor bepaalde deeltesten - zoals Standby Power Input - een iets slechtere uitkomst geven dan dat technisch haalbaar zou zijn.
- Mede daardoor kunnen de getallen niet zo maar onderling worden vergeleken.
Hebben we het over een DJG WPS300?koevlaas2 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:39:
[...]
Het is niet goedkoop maar ze zijn wel goed, de spiraal zit letterlijk tot op de bodem, dat hebben de joule vaten niet.
Ja.
Edit: ik zou 'm niet hier kopen: http://friesetegelhandel....-855-0660-grijs-p-5421725
[ Voor 30% gewijzigd door koevlaas2 op 04-06-2019 15:24 ]
Jeetje. Die zou je voor 1800-1900 in huis moeten hebben, ik schrok al van de €2450 van @AUijtdehaagkoevlaas2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:22:
[...]
Ja.
Edit: ik zou 'm niet hier kopen: http://friesetegelhandel....-855-0660-grijs-p-5421725
Voor eerst genoemd bedrag kan ik 'm leveren.Appie Heijn schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:34:
[...]
Jeetje. Die zou je voor 1800-1900 in huis moeten hebben, ik schrok al van de €2450 van @AUijtdehaag
€1750 wie o wiekoevlaas2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:36:
[...]
Voor eerst genoemd bedrag kan ik 'm leveren.
Scheelt weer een tientje.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2019 15:40 ]
Hoe verhoud zo'n Hitachi RWD-3.0NWSE-260S boiler zich als je naar zo'n DJG WPS300 kijkt?
Weet iemand dat? heeft zo'n boiler echt meerwaarde?
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Dit is hem:
https://www.groene-energi...r-rvs-300l-2ww-grijs.html
@Appie Heijn
Ik heb de DJG WPS300 hier net naar binnen gebracht.
Dit is de 2 spiraal versie 855-0668
Pm mij voor het bedrag
[ Voor 59% gewijzigd door Domosapiens op 04-06-2019 15:52 ]
Deze is leverbaar in zowel 1 als 2 spiralen versie (zonneversie).Domosapiens schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:43:
Dat is niet de DJG WPS300, die heeft n.l. 2 spiralen.
Dit is hem:
@Appie Heijn
Ik heb de DJG WPS300 hier net naar binnen gebracht. Pm mij voor het bedrag
Geinspireerd door recente posts ga ik het wekelijkse legionella programma "boosten" met een circulatie pomp:
https://www.pumpendiscoun...3&wanzahl=1&ck=2&target=1
om hiermee versneld een egale temperatuur te bereiken.
[ Voor 3% gewijzigd door Domosapiens op 04-06-2019 16:01 ]
De meest kritische energie flow ga ik bufferen.
Juist om piek gebruik op te vangen (=douche met minimaal 12L/min) ga ik bufferen.
Voor douchen via een spiraal is minimaal 3 graden extra in de bron nodig en geeft flow beperking of nog hogere bron temperaturen.
Na de ochtend douche's wordt de rest van de dag de boiler via een spiraal gebruikt voor de vloerverwarming.
De boiler is in mijn ontwerp de ontkoppeling van het producent-consument model.
Zo is het, maar waar kwam die 2450 euro vandaan?AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:39:
https://www.groene-energi...r-rvs-300l-1ww-grijs.html
Scheelt weer een tientje.
De WPS300 heeft standaard 1 spiraal maar is verkrijgbaar met extra solar spiraalDomosapiens schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:43:
@Appie Heijn
Ik heb de DJG WPS300 hier net naar binnen gebracht. Pm mij voor het bedrag
https://www.djg.com/wp-co...0-300-maatschets-2017.pdf
De grootste verschillen:ThaDude schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:43:
[...]
Hoe verhoud zo'n Hitachi RWD-3.0NWSE-260S boiler zich als je naar zo'n DJG WPS300 kijkt?
Weet iemand dat? heeft zo'n boiler echt meerwaarde?
afmeting spiraal djg: 2,9m2 ipv 1,6m2(hitachi) (je kan met een dikke WP sneller verwarmen)
maxtemp djg 95gr ipv 75gr
Hitachi heeft standaard een 2,7KW element erin
Hitachi
Height mm 1816
Width mm 600
Depth mm 733
DJG height mm 1804
Depth mm 675
Bij DJG komt er nog een binnenunit bij indien je voor een split WP gaat, dan ga je qua kosten en maten aardig omhoog.
Ik ken hem, heb er meerdere geplaatst.Domosapiens schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:43:
Dit is hem:
@Appie Heijn
Ik heb de DJG WPS300 hier net naar binnen gebracht.
[Afbeelding]
Dit is de 2 spiraal versie 855-0668
Pm mij voor het bedrag
[ Voor 16% gewijzigd door Appie Heijn op 04-06-2019 16:24 ]
Als je recirculeert kan je de onderste spiraal gebruiken als startkapitaalwarmtespiraal anders zal je de bovenste moeten gebruiken en de onderste om met de WP het vat te verwarmen.Domosapiens schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:19:
Na de ochtend douche's wordt de rest van de dag de boiler via een spiraal gebruikt voor de vloerverwarming.
Zelf goed tevreden over mijn Joules vat uit Polen
300 liter met 1 3,2m2 spiraal voor 1152,73 https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3972.html?l=en
300 liter met 2 spiralen voor 1197,44 https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
Ik zie nog even de toegevoegde waarde van een DJG vat niet, maar misschien mis ik iets
Ik heb dit 2x gehad, heb nu weer een Joule vat maar met een 25L Airfix A expansie vat ertussen.AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:13:
@Grolsch
De fotos gemist van @koevlaas2 zijn Joule?
Of was dat een incident?
2x een maandagochtend exemplaar gehad na St Patricks day zeker...
Maar ben benieuwd of het helpt (hoop van wel)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2019 17:26 ]
Daar is de reportknop voor...Dylantje2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:34:
mmm er zijn van die prettige mensen hier in het forum die nu zouden beginnen te zeuren naar @teacher , dat dit allemaal off topic zou zijn.
Want kijk ik hier naar een Wp forum of naar een WPboiler forum, roepen ze dan.
Dus zoals vele helden hier al eerder deden, janken naar @teacher kun je een keer opruimen hier.....
Dit topic is gesloten.
![]()