Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.265 views

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-11 00:12
Grolsch schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:01:
Waarom kiezen voor een DJG :?

Zelf goed tevreden over mijn Joules vat uit Polen

300 liter met 1 3,2m2 spiraal voor 1152,73 https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3972.html?l=en

300 liter met 2 spiralen voor 1197,44 https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en

Ik zie nog even de toegevoegde waarde van een DJG vat niet, maar misschien mis ik iets :P
Nederlandse topkwaliteit wat ongeveer 25-30% duurder is dan de Joules. Isolatie heb ik nog niet vergeleken.

Met deze 2 cases @tweakers zit ik al op 4 missers in de joule vaten.

@Dylantje2 we hebben het hier over boilervaten rechtstreeks aan een wp gekoppeld :?

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 04-06-2019 18:21 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:49
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:24:
@koevlaas2
2x een maandagochtend exemplaar gehad na St Patricks day zeker... :o
Maar ben benieuwd of het helpt (hoop van wel)
Zal wel een of ander iers drankorgel aan gewerkt hebben op maandagmorgen :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:17:
[...]

Nederlandse topkwaliteit wat ongeveer 25-30% duurder is dan de Joules. Isolatie heb ik nog niet vergeleken.

@Dylantje2 we hebben het hier over boilervaten rechtstreeks aan een wp gekoppeld :?
Vertel, wie/wat zijn de andere 2 missers ?
Ik ben nu de enige en ik voel mij zo verdomd alleen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00
Grolsch schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:01:
Waarom kiezen voor een DJG :?

Zelf goed tevreden over mijn Joules vat uit Polen
300 liter met 1 3,2m2 spiraal voor 1152,73 https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3972.html?l=en
300 liter met 2 spiralen voor 1197,44 https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
Ik zie nog even de toegevoegde waarde van een DJG vat niet, maar misschien mis ik iets :P
De vaten van DJG zijn veel duurder, maar hebben toch echt voordelen:
  • Betere isolatie
  • Kunnen gewoon overweg met een 8 bar inlaatcombinatie (ipv 6 bar, erg duur in 22mm)
  • Hebben een standaard 1.5" heater aansluiting, ipv de gekke 1 3/4" waar bijna geen heaters voor zijn te krijgen.
  • Hoef je niet zelf te importeren, wat in het geval van garantie echt handiger is (vraag maar aan @koevlaas2 )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• koevlaas2
Andrehj schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:11:
[...]

• Betere isolatie
  • Kunnen gewoon overweg met een 8 bar inlaatcombinatie (ipv 6 bar, erg duur in 22mm)
  • Hebben een standaard 1.5" heater aansluiting, ipv de gekke 1 3/4" waar bijna geen heaters voor zijn te krijgen.
  • Hoef je niet zelf te importeren, wat in het geval van garantie echt handiger is (vraag maar aan @koevlaas2 )
Over heater(s) gesproken, ik heb de heater uit mijn oude vat gehaald en deze zag er nog als nieuw uit.
Wat @Oxellaar liet zien een tijdje geleden ik herken het niet in mijn boiler van een jaar oud, brandschoon.
De boiler ligt nu op de stort, vulde direct de oud ijzer bak grotendeels.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:05
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:13:
@Grolsch
De fotos gemist van @koevlaas2 zijn Joule?
Of was dat een incident?
@koevlaas2 heeft al 2 Joules vaten en 1 Mitsubishi gemold, volgens mij praat hij niet lief met zijn apparatuur :+
Appie Heijn schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:17:
[...]

Is op zich niets mis mee hoor, maar ik heb persoonlijk goede ervaringen met Joules, en volgens mij is het echt geen prutsmerk, geven ook 12 jaar garantie.
Maar natuurlijk gaat ook bij de beste merken wel eens iets kapot, kheb ook wel eens een Mercedes langs de kant van de weg gezien ;)
Andrehj schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:11:
[...]

[list]
• Betere isolatie
Hoe weet je dat zo zeker :? Heb je objectieve (genormeerde) meetgegevens?
Volgens mij heb ik een 15mm 6 bar inlaatcombinatie, hoeveel zal het schelen in debiet :? Ik zie regelmatig 18 ltr/minuut voorbij komen bij badderen en douchen.
Joules vat wordt geleverd met een 3KW element, waarom zou je meer willen :? Eigenlijk wil je helemaal geen element gebruiken, maar als je aan LPP doet is het wel handig.
[/list]
Klopt, geldt ook voor warmtepompen, toch zie ik maar weinig DHZ'ers in dit topic die Pana's / Mitsu's / Hitachi's uit NL halen :P

Prijsverschil is gewoon te groot naar mijn mening.

En @koevlaas2 heeft bij zijn eerste boiler gewoon een nieuwe boiler opgestuurd gekregen. De 2e heeft hij denk ik geen serieus werk van gemaakt, want met die foto's die ik gezien heb zou ik toch echt garantie claimen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:18:
[...]

@koevlaas2 heeft al 2 Joules vaten en 1 Mitsubishi gemold, volgens mij praat hij niet lief met zijn apparatuur :+
Ho ho, de Mitsubishi is nog heel, had alleen te weinig koudemiddel (buiten mijn schuld).
1e Joule vat lekte vers water naar het cv systeem en het 2e vat lekte naar het WWW (Wereld Weide Wereld).

• Andrehj
[...]
Hoe weet je dat zo zeker :? Heb je objectieve (genormeerde) meetgegevens?
Uit de specs van de fabrikanten.
Volgens mijn gegevens heeft een 300 liter Joule boiler energielabel C en een warmteverlies van 92 Watt.
De 300 liter variant van DJG heeft label B en een verlies van 55 Watt.
Alles gemeten volgens de gisteren genoemde norm (en dus bij 45 graden temperatuurverschil).
Het grote verschil is ook logisch te verklaren uit de isolatiedikte. Bij Joule is die slechts 40mm, en bij DJG maar liefst 85mm.
[...]
Volgens mij heb ik een 15mm 6 bar inlaatcombinatie, hoeveel zal het schelen in debiet :? Ik zie regelmatig 18 ltr/minuut voorbij komen bij badderen en douchen.
15mm is inderdaad genoeg, maar als ik toch aan de boiler moet, dan wil ik dat bad ook zo snel mogelijk vol hebben, dus zeker aan de koude kant met zo dik mogelijke leidingen werken. Dan helpt een 15mm inlaatcombinatie niet.
[...]
Joules vat wordt geleverd met een 3KW element, waarom zou je meer willen :? Eigenlijk wil je helemaal geen element gebruiken, maar als je aan LPP doet is het wel handig.
Het element van Joule is een 3 kW element op slechts 1 fase. Ik wil een 3-fasen 3 kW element met een nul-aansluiting, zodat ik het element mooi per fase kan schakelen, dus in trappen van 1 kW.
Bovendien heb ik principieel iets tegen bedrijven die een eigen standaard verzinnen. Als hier op het vaste land van Europa een 1.5 kW heater de standaard is, dan wil ik ook zo'n heater, en niet iets met een afwijkende maat. Verloopjes van 1 3/4 naar 1.5" zijn er namelijk niet, en ook bijzonder lastig te maken vanwege de zeer geringe wanddikte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Grolsch
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:25:
[...]

Ho ho, de Mitsubishi is nog heel, had alleen te weinig koudemiddel (buiten mijn schuld).
1e Joule vat lekte vers water naar het cv systeem en het 2e vat lekte naar het WWW (Wereld Weide Wereld).
Ik zette er ook een smiley :+ bij wat sarcasme betekent ;)

Maar natuurlijk kun je pech hebben, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Joules een prutsmerk is. Ik weet geen cijfers, maar volgens mij verkopen ze gigantisch veel van die vaten.

Maar goed, ieder zijn smaak natuurlijk, het merk gaf mij vertrouwen, en heeft dat (tot op dit moment) nog niet beschaamd.

• Grolsch
Andrehj schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:30:
[...]

Uit de specs van de fabrikanten.
Volgens mijn gegevens heeft een 300 liter Joule boiler energielabel C en een warmteverlies van 92 Watt.
De 300 liter variant van DJG heeft label B en een verlies van 55 Watt.
Alles gemeten volgens de gisteren genoemde norm (en dus bij 45 graden temperatuurverschil).
Het grote verschil is ook logisch te verklaren uit de isolatiedikte. Bij Joule is die slechts 40mm, en bij DJG maar liefst 85mm.
Ok, dat zijn nog eens feiten waar ik niets tegenin te brengen heb. Waarheid als een koe. Hoeveel kWh dit werkelijk per jaar scheelt in de praktijk vraag ik me af, waarschijnlijk onvoldoende om de meerprijs te rechtvaardigen
[...]

15mm is inderdaad genoeg, maar als ik toch aan de boiler moet, dan wil ik dat bad ook zo snel mogelijk vol hebben, dus zeker aan de koude kant met zo dik mogelijke leidingen werken. Dan helpt een 15mm inlaatcombinatie niet.
Ik kon zo snel geen formule / calculator vinden, maar hoeveel scheelt het in debiet als je een 15mm inlaatcombinatie of een 22mm inlaatcombinatie hebt :?
[...]

Het element van Joule is een 3 kW element op slechts 1 fase. Ik wil een 3-fasen 3 kW element met een nul-aansluiting, zodat ik het element mooi per fase kan schakelen, dus in trappen van 1 kW.
Bovendien heb ik principieel iets tegen bedrijven die een eigen standaard verzinnen. Als hier op het vaste land van Europa een 1.5 kW heater de standaard is, dan wil ik ook zo'n heater, en niet iets met een afwijkende maat.
Jij hebt speciale eisen, dat is weer wat anders ;) Waarom wil je het element in trappen van 1KW kunnen schakelen :? Je gebruikt toch je WP voor het verwarmen van het vat? * Grolsch heeft het element helemaal niet aangesloten en draai al ruim 2 jaar zonder LPP. 3KW op 1 fase is technisch gezien geen enkel probleem
Verloopjes van 1 3/4 naar 1.5" zijn er namelijk niet, en ook bijzonder lastig te maken vanwege de zeer geringe wanddikte.
Daag me niet uit ;) Wat heb je er voor over ? 8)

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:36:
[...]
Ok, dat zijn nog eens feiten waar ik niets tegenin te brengen heb. Waarheid als een koe. Hoeveel kWh dit werkelijk per jaar scheelt in de praktijk vraag ik me af, waarschijnlijk onvoldoende om de meerprijs te rechtvaardigen
Dat zal idd moeilijk worden. Ik ontdekte net nog een typo in mijn verhaal: Het vat van DJG heeft label B (en dus niet D), wil je dat ook in de gequote tekst aanpassen?
Ik kon zo snel geen formule / calculator vinden, maar hoeveel scheelt het in debiet als je een 15mm inlaatcombinatie of een 22mm inlaatcombinatie hebt :?
Dat gaat dan om een grotere drukval. Ik heb die gegevens ook niet bij de hand, maar het zal best schelen.
Jij hebt speciale eisen, dat is weer wat anders ;) Waarom wil je het element in trappen van 1KW kunnen schakelen :?
Het idee is om na het afschaffen van de salderingsregeling met PV-overschot het SWW-vat te verwarmen, en zo dan ook de anti-legionella-cyclus te draaien. Dat regelt een stuk makkelijker in stappen van 1 kW dan in één grote stap van 3 kW.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 04-06-2019 20:47 ]

• Appie Heijn
Is op zich niets mis mee hoor, maar ik heb persoonlijk goede ervaringen met Joules, en volgens mij is het echt geen prutsmerk, geven ook 12 jaar garantie.
Maar natuurlijk gaat ook bij de beste merken wel eens iets kapot, kheb ook wel eens een Mercedes langs de kant van de weg gezien ;)

[...]

Klopt, geldt ook voor warmtepompen, toch zie ik maar weinig DHZ'ers in dit topic die Pana's / Mitsu's / Hitachi's uit NL halen :P
@koevlaas2
Ik heb er in Schotland nogal wat joules voorbij zien komen, de levensduur kan ik niet over oordelen maar de kwaliteitscontrole in de fabriek was erg matig destijds (5 jaar terug), scheve koppelingen, beschadigde isolatie en 1 lek af fabriek is wat mij zo te binnen schiet.

Mijn Hitachi komt gewoon uit NL hoor ;)

• Grolsch
Andrehj schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:46:
[...]

Dat zal idd moeilijk worden. Ik ontdekte net nog een typo in mijn verhaal: Het vat van DJG heeft label B (en dus niet D), wil je dat ook in de gequote tekst aanpassen?
aangepast
[...]

Dat gaat dan om een grotere drukval. Ik heb die gegevens ook niet bij de hand, maar het zal best schelen.
Wat is best :? 1 ltr/minuut, 10 ltr/minuut :? Ik denk persoonlijk eerder 1 ltr/minuut als 10 ltr/minuut maar kan het ff niet onderbouwen met een formule. Het is ook alleen de inlaatcombinatie hé, de rest van de leidingen is niet veranderd bij mij thuis
[...]

Het idee is om na het afschaffen van de salderingsregeling met PV-overschot het SWW-vat te verwarmen, en zo dan ook de anti-legionella-cyclus te draaien. Dat regelt een stuk makkelijker in stappen van 1 kW dan in één grote stap van 3 kW.
Schiet je nu niet heel erg je doel voorbij :?

1. Bij een beetje PV installatie loop je als dagen als vandaag ruim 3KW het net in te blazen, ik weet niet hoeveel WP je krijgt/heb, maar ik heb 7000WP en lever op dagen als vandaag vanaf 10.00 tot 16.00 ruim 3000Watt terug het net in
2. Een LPP run draai je volgens voorschrift eens in de 2 weken, hoeveel kWh hebben we het over :?
3. Warm water met een COP=1 verwarmen is wellicht minder rendabel als terugleveren
4. We kunnen nog salderen tot 2023, en dan komt er een terugleversubsidie.

Al met al een leuk experiment, maar geld verdienen/besparen ga je hiermee niet doen.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 10:15
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:21:
[...]

Ik heb dit 2x gehad, heb nu weer een Joule vat maar met een 25L Airfix A expansie vat ertussen.
Binnen welk tijdsbestek?
Hier staat ook zo'n rond ding van Joule O-)

• koevlaas2
JvdW schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:32:
[...]

Binnen welk tijdsbestek?
Hier staat ook zo'n rond ding van Joule O-)
Ongeveer 1 jaar.
Een airfix A vat kan er bij jou ook nog wel tussen, liefst in de koude aanvoer.

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:24:
[...]

1. Bij een beetje PV installatie loop je als dagen als vandaag ruim 3KW het net in te blazen, ik weet niet hoeveel WP je krijgt/heb, maar ik heb 7000WP en lever op dagen als vandaag vanaf 10.00 tot 16.00 ruim 3000Watt terug het net in
26,39 kWh teruggeleverd vandaag 8)

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:22:
[...]

@koevlaas2
Ik heb er in Schotland nogal wat joules voorbij zien komen, de levensduur kan ik niet over oordelen maar de kwaliteitscontrole in de fabriek was erg matig destijds (5 jaar terug), scheve koppelingen, beschadigde isolatie en 1 lek af fabriek is wat mij zo te binnen schiet.

Mijn Hitachi komt gewoon uit NL hoor ;)
De vaten zelf zien er netjes uit, geen scheve zooi iod.
DJG vaten zijn puur RVS, als niet niet uitkijkt buig je de aansluitingen zo om.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-11 20:08
Ik zag deze voorbij komen.
Mensen hier ervaring /mening over?

https://www.installatiepr...n-beeld-bij-installateurs

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• koevlaas2
Ik heb zo'n ding geïnstalleerd, een TD WP merk combine oid maar ik vind het niks.
Het apparaat is een warmtepompboiler met een spiraal erin voor het cv gedeelte.
De compressor is van het type uit/aan en zit binnen herrie te schoppen.
De unit die ik gedaan heb is 4 kW en het komt er op neer dat je de boiler opwarmt tot 60c, waarna een aparte pomp via de spiraal warmte uit de boiler trekt. Nou die boiler was in het jaren 70 huis waar ie stond na een rondje al koud getrokken (thv de spiraal) dus ik moet nog maar zien of het huis (flinke hoekwoning) warm word komende winter.
Was/is ook niet een project van mij, ik heb slechts de installatie gedaan. Zelf zou ik het niet aandurven met 4 kW vermogen.

Edit: deze: https://sin-gas.nl/wp-con...dynamische-warmtepomp.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 04-06-2019 22:31 ]

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:29
Met het oog op de toekomst denk ik eraan om na de stap van een PV-installatie misschien ook aan de warmtepomp te gaan. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een warmtepomp in combinatie met een Atag zonnegascombi Q? Via de zoekfunctie kwam ik op slechts een paar topics uit die al gesloten waren. Deze ketel is slechts 7 jaar en nog lang niet afgeschreven. Wanneer de combinatie niet mogelijk is, zal het dus nog wel een aantal jaren duren voordat ik de stap maak.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

• koevlaas2
Geert h schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:49:
Met het oog op de toekomst denk ik eraan om na de stap van een PV-installatie misschien ook aan de warmtepomp te gaan. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een warmtepomp in combinatie met een Atag zonnegascombi Q? Via de zoekfunctie kwam ik op slechts een paar topics uit die al gesloten waren. Deze ketel is slechts 7 jaar en nog lang niet afgeschreven. Wanneer de combinatie niet mogelijk is, zal het dus nog wel een aantal jaren duren voordat ik de stap maak.
Ik heb wel het een en ander over de Q solar gelezen, als je het aandurft zet je de zaag in de installatie (want werkt nu niet zonder gas) en sluit de boiler op een WP aan via de cv spiraal.

• SkyFlyer
  • Laatst online: 13-11 08:14
COP waardes lijken mij niet echt fantastisch, daarnaast kost het je ruimte voor PV...

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

SkyFlyer schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:34:
[...]

COP waardes lijken mij niet echt fantastisch, daarnaast kost het je ruimte voor PV...
Dat krijg je als je het stuk half leest :9
Ze kunnen onder bestaande pv panelen en dan koel je die af, dubbele winst dus.
Wie anders dan ik heeft jaren terug al een topic over thermodynamische panelen gemaakt? O-)
Jammer van de STEK handelingen, echter geen buitenunit en geen herrie is wel een voordeel.
Verder nog een kleine compressor en een buffer dus ruimte kost dit systeem nog steeds.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:47:
[...]

echter geen buitenunit en geen herrie is wel een voordeel.
De compressor heb je binnen, dat betekend binnen lawaai van een oude koelkast.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:39:
[...]

De compressor heb je binnen, dat betekend binnen lawaai van een oude koelkast.
Het is een klein ding, misschien als van een wpboiler of nog kleiner?
Dan valt het nog wel te isoleren denk ik.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 09:45
Heb er tijdens mijn voorbereidend inlezen en onderzoek naar mogelijke systemen ook naar gekeken.
Onafhankelijke test door Britse NAREC in 2014 hier:
http://www.narecde.co.uk/thermodynamic-panel-data/

Let op: dit systeem was alleen bedoeld voor SWW (DHW) dus de COP waarden kunnen niet zo maar worden vergeleken met die van WPn welke voor CV worden gebruikt, zie ook uitleg:
http://www.narecde.co.uk/...modynamic-panel-test/#cop

Later in 2015 verscheen er een artikel over in The Guardian:
https://www.theguardian.c...namic-panels-on-your-home
Daarin vertelde de NAREC man:
“It’s a technology that is developing and in the future [the results] might be spectacular. At the moment it’s in a very early stage. They are not hugely efficient but they perform better than an oil boiler.”'

Op de website van een andere fabrikant ( Climer - Spaans bedrijf) gaan de specificaties maar tot -7 graden.

Solarcompleet verkoopt ze ook en schrijft over lucht-water WPn:
"De [L/W] warmtepomp heeft daarbij een geringe hoeveel (elektrische) energie nodig. En is efficiënter dan de thermodynamische warmtepomp."

Het lijkt er op dat er verbeteringen haalbaar zijn, maar voorlopig zijn die verbeterde systemen nog niet beschikbaar.

Vandaar dat ik begin dit jaar voor de Mitsu ben gegaan.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• koevlaas2
[...]

Dit lijkt op het eerste oog een voordeel, maar wat als je sneeuw op je panelen hebt dan blijft dit langer liggen met weer verlies tot gevolg.
Ik zie het dan ook niet als een groot voordeel.

Ik ken trouwens wel de leverancier van de combine dus wie interesse heeft kan ik wel zo'n systeem regelen en dan horen we de ervaringen graag.

• Andrehj
[...]

Dat lijkt leuk, maar werkt alleen in de winter (als je je huis moet verwarmen). Dan heb je echter geen problemen met te warm wordende zonnepanelen. Die worden vooral te warm in de zomer, als je je huis wilt koelen. En dan gaat dit systeem (als het al kan koelen) je zonnepanelen dus nog verder opwarmen.
Bovendien staat je compressor binnen, waar je dat geluid echt niet wilt hebben.
Kortom, ik vind het niets.
Speedy-Andre schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:43:
[...]
Het is een klein ding, misschien als van een wpboiler of nog kleiner?
Dan valt het nog wel te isoleren denk ik.
Waarom zou de compressor van dit systeem kleiner zijn dan die van een L/W warmtepomp? De warmtebehoefte van je huis + SWW verandert toch niet?

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 05-06-2019 09:04 ]

• Grolsch
En als ik het goed begreep kan de thermodynamische warmtepomp niet moduleren :?

Dan was ik er al helemaal geen voorstander van.

Verder is het idee "leuk" maar klinkt in mijn oren nog niet als "proven technology"

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:04
Grolsch schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:34:

Verder is het idee "leuk" maar klinkt in mijn oren nog niet als "proven technology"
Je hebt een product nodig om te kunnen ontwikkelen. ;)

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:40:
[...]

Je hebt een product nodig om te kunnen ontwikkelen. ;)
Klopt, en er zit ook zeker potentie in , maar op dit moment zou ik kiezen voor proven technology (LW WP) als ik voor de keuze zou staan.

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-11 10:39
Grolsch schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:34:

Het staat inderdaad nog in de kinderschoenen met hier en daar initiatieven van kleine bedrijfjes. Echter sta ik wel achter de techniek. Ik zou het graag zelf achter mijn panelen plakken als ik daarmee mijn buitenunit overboord kan gooien. Een enkele compressor is prima te isoleren, kijk maar naar de nieuwe generatie Mitsubishi's. Daar hoor je vrijwel alleen de ventilator (en dan met name onder 3 graden buitentemperatuur als die een standje hoger gaat). Dus de compressor in een goed geisoleerd huisje binnen lijkt me niet zo'n issue.

Ik zie zelf lucht-water warmtepompen in de huidige vorm toch als tijdelijke oplossing. Niet echt ideaal als heel NL en met name hele wijken rijtjeshuizen van het gas af moeten. Dan moet je niet overal van die ventilatoren hebben.

Ik zie dan meer in PVT-panelen die direct aan de wp hangen (zoals in dit voorbeeld) of in combinatie met een thermische, seizoensoverbruggende buffer waaruit een water-waterwarmtepomp zijn energie onttrekt...

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:42:
[...]

Klopt, en er zit ook zeker potentie in , maar op dit moment zou ik kiezen voor proven technology (LW WP) als ik voor de keuze zou staan.
Dat ben ik volkomen met je eens, wellicht dat het over een paar jaar verder is ontwikkeld

• Grolsch
Nieuwe technieken ontwikkelen is altijd goed en early adapter zijn is leuk, maar vaak erg kostbaar, niet rendabel en je loopt tegen allerlei kinderziektes aan.

Dat is aan mij niet besteed, maar ik ben blij dat ze er zijn.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:14:
[...]

Over heater(s) gesproken, ik heb de heater uit mijn oude vat gehaald en deze zag er nog als nieuw uit.
Wat @Oxellaar liet zien een tijdje geleden ik herken het niet in mijn boiler van een jaar oud, brandschoon.
De boiler ligt nu op de stort, vulde direct de oud ijzer bak grotendeels.
Ja bij juiste dimensionering zal er weinig tot geen vervuiling zijn.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:34:
[...]

Ja bij juiste dimensionering zal er weinig tot geen vervuiling zijn.
Was de boiler die jij onderhield dan veel te groot ?

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:39:
[...]

Was de boiler die jij onderhield dan veel te groot ?
Foto's kwamen van collega...

Maar de bewoners waren een bejaard echtpaar in een eensgezindswoning. Die gebruiken nagenoeg geen warm water.
Douchen max 1x per week en dan nog heel kort ook.
Dan heb je na een jaar of 5 vaak wel wat troep in de boiler.

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:02:
[...]

Dat lijkt leuk, maar werkt alleen in de winter (als je je huis moet verwarmen). Dan heb je echter geen problemen met te warm wordende zonnepanelen. Die worden vooral te warm in de zomer, als je je huis wilt koelen. En dan gaat dit systeem (als het al kan koelen) je zonnepanelen dus nog verder opwarmen.

[...]

Waarom zou de compressor van dit systeem kleiner zijn dan die van een L/W warmtepomp? De warmtebehoefte van je huis + SWW verandert toch niet?
Het systeem kan niet koelen.
De compressor is (iets) kleiner omdat deze maar 4 kW is.

• Andrehj
Thanks. Dat zijn dus voor mij al twee redenen om het systeem niet verder te overwegen.

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:28:
Thanks. Dat zijn dus voor mij al twee redenen om het systeem niet verder te overwegen.
Tripple solar heeft ook een dergelijk systeem, gekoppeld aan een nibe wp en met glycol in de panelen. Die kan wel koelen maar dat levert dan wel warme panelen op.
Neem wel een stoel mee als je gaat informeren, het systeem kost ca. 25k ex. Btw

• SkyFlyer
SkyFlyer schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:32:
Hoi allemaal,

Ik ben nog bezig met de puzzel/zoektocht naar Warmtepomp. Ik verwacht nog 1 advies, maar tot nu toe heb ik:

* 8kW Daikin hybride ; waarvan het WP deel de volledige verwarming voor zich zou nemen.

* 7kW Hitachi all-electric.

Mijn eigen berekening:

We gebruiken momenteel ongeveer 1400m3 gas, voor verwarming en SWW. Onze douche gebruikt ongeveer 12 L/m. Voor het gemak rond ik onze douchetijd (totaal) af op 15min/dag (is minder, maar dan pak ik het andere warm water gebruik mee). Kom ik op 12*15 = 180 L per dag. Voor het gemak rekening ik dan 350 dagen in het jaar, dus 63 m3 warm water van 40 graden. Per m3 warm water op 40 graden is ongeveer 4m3 gas, dus kom ik uit 63*4 = 252 m3 gas voor SWW en 1150m3 voor verwarming.

(Er is een kleine op komst, dus watergebruik zal stijgen)

Alles terugrekenend kom ik dat uit op 1150 * 8 = 9,2 MWh voor verwarming en 250 * 8 = 2 MWh voor warm water.

Verder door rekenen met duimregels, voor de capaciteit van de warmtepomp op basis van 1650 vollast uren: 9,2 MWh / 1650 = 5,6 kWh Warmtepomp capaciteit nodig.

Dit komt overeen met de aangeboden warmtepompen.

Huis is verder jaren 60 woning (5,5 cm spouw). Dak isolatie, verdieping isolatie, bodem isolatie, 3 cm XPS vloerisolatie en spouw geïsoleerd (Supafill). Beneden vloerverwarming (Speetherm) en verwarm het hele huis met 45 graden CV temperatuur.

De derde aanbieder vandaag, wil een Remeha WP aanbieden, maar stelt dat dit minimaal 16kW moet zijn en dat mogelijk te weinig is...

Is bovenstaande berekening te optimistisch en zijn de eerdere advisen ook niet goed, of moet ik heel hard wegrennen bij de laatste aanbieder?
Inmiddels weer een stapje verder, we hebben besloten voor All-Electric te gaan. Dus de Daikin hybride optie komt te vervallen. Daarnaast hebben we de Airco losgetrokken van de warmtepomp, deze wordt deze week al geïnstalleerd. (www.aircodeal.nl blijkt (bijna) mijn buurman te zijn) Hier komen 2 Daikin FTXF35A voor te hangen (woonkamer + grote slaapkamer). lucht-lucht, dus lichtelijk offtopic, maar ze kunnen eventueel wel ondersteunen mocht dat nodig zijn.

Eerder dus al de Hitachi aangeboden gekregen (komt volgende week vrijdag langs voor uitwerking), maar heb nu ook een zeer goede aanbieding gekregen voor een Techneco Loria Duo (190L) met 50L buffer € 6900 (netto) i.c.m. zonnepannelen (9920WP/Optimizers €0,95/Wp).

Nu vermoed ik dat de 190L te weinig is voor ons (2 persoons, stortdouche, 2 persoonsbad, kleine op komst), dus er zal nog wel een bedrag bijkomen, maar het blijft een flink stuk goedkoper dan de Hitachi.

Alleen lijkt de Hitachi wel veel betere COP waardes te hebben op papier (beneden verdieping is vloerverwarming, maar boven heb ik 40-45 graden nodig).

Iemand wijze woorden om de Techneco Loria te vergelijken met de Hitachi Yutaki S?

Daarnaast begreep ik van de installateur dat bij het gebruik maken van 2 circuits (beneden 35 graden, boven 45 graden), de warmtepomp het buffervat continue op 45 graden zal houden, dus geen COP voordeel. (hij kon ook alleen COP waardes van 35 graden geven, "want zo installeer ik ze altijd.. ") Klopt dit?

• koevlaas2
SkyFlyer schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:37:
[...]

maar boven heb ik 40-45 graden nodig).
Echt niet !
Edit: En 35c beneden is ook veel te veel :)

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 05-06-2019 18:50 ]

• Grolsch
[...]

Inmiddels weer een stapje verder, we hebben besloten voor All-Electric te gaan. Dus de Daikin hybride optie komt te vervallen. Daarnaast hebben we de Airco losgetrokken van de warmtepomp, deze wordt deze week al geïnstalleerd. (www.aircodeal.nl blijkt (bijna) mijn buurman te zijn) Hier komen 2 Daikin FTXF35A voor te hangen (woonkamer + grote slaapkamer). lucht-lucht, dus lichtelijk offtopic, maar ze kunnen eventueel wel ondersteunen mocht dat nodig zijn.

Eerder dus al de Hitachi aangeboden gekregen (komt volgende week vrijdag langs voor uitwerking), maar heb nu ook een zeer goede aanbieding gekregen voor een Techneco Loria Duo (190L) met 50L buffer € 6900 (netto) i.c.m. zonnepannelen (9920WP/Optimizers €0,95/Wp).

Nu vermoed ik dat de 190L te weinig is voor ons (2 persoons, stortdouche, 2 persoonsbad, kleine op komst), dus er zal nog wel een bedrag bijkomen, maar het blijft een flink stuk goedkoper dan de Hitachi.

Alleen lijkt de Hitachi wel veel betere COP waardes te hebben op papier (beneden verdieping is vloerverwarming, maar boven heb ik 40-45 graden nodig).

Iemand wijze woorden om de Techneco Loria te vergelijken met de Hitachi Yutaki S?

Daarnaast begreep ik van de installateur dat bij het gebruik maken van 2 circuits (beneden 35 graden, boven 45 graden), de warmtepomp het buffervat continue op 45 graden zal houden, dus geen COP voordeel. (hij kon ook alleen COP waardes van 35 graden geven, "want zo installeer ik ze altijd.. ") Klopt dit?
Welke vermogens/modellen praat je over en is die 6900 netto na subsidie?

• SkyFlyer
Grolsch schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:57:
[...]

Welke vermogens/modellen praat je over en is die 6900 netto na subsidie?
Fabrikant / type / vermogen Techneco / Loria Duo / 8 kW 1 st. € 7.290,00
Garantie / subsidie 3 jaar / € 1900
Opties inbegrepen: Installatie, thermostaat, 190L vat intern,
50L buffer

Is in combinatie met installatie zonnepanelen. (En inclusief verwijderen CV etc.)

€6900 netto, inclusief BTW, na subsidie.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:43
[...]

190ltr boiler kan genoeg zijn. 2 tienermeiden in huis samen met 2 ouders. Door verschillende douchetijden blijkt dit ruim voldoende te zijn. Mijn vrouw en ik douchen na elkaar. Zelf nooit eenn koude douche gehad.
Mocht het eens zo zijn dat de inhoud te koud is is hij ook zo weer opgewarmd. Wij hebben een 180ltr standaard op 52°C. Wordt icm verwarmingsspiraal binnen een half uur opgewarmd. COP is dan wat lager maar nog steeds ruim beter dan een E-boiler.

Mijn dochters trekken hem geregeld leeg na een half uur te hebben gedouched met een regendouche. Zelfs dan wordt het water nooit echt koud, omdat de WP op volle kracht de boiler warm maakt. Tegenstroomverwarmingseffect in de boiler.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• SJB
  • Laatst online: 14:51

SJB

Kan iemand me adviseren in een Pomp voor het voorzien van 13 groepen vloerverwarming (~70m) uit een buffervat? Ik was eerst naar een Grundfos Alpha 2 25-60 aan het kijken, maar theoretisch kan deze niet een vermogen van 8-9kW verpompen naar mijn eerste verdieping. Bij 6m heeft deze nog een capaciteit van 0,6m3/h, en voor 8-9kW heb je het dubbele nodig.

Dan kom je in een hele andere categorie pompen uit.. wat voor pompen gebruiken jullie?

• Grolsch
SkyFlyer schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:02:
[...]

Fabrikant / type / vermogen Techneco / Loria Duo / 8 kW 1 st. € 7.290,00
Garantie / subsidie 3 jaar / € 1900
Opties inbegrepen: Installatie, thermostaat, 190L vat intern,
50L buffer

Is in combinatie met installatie zonnepanelen. (En inclusief verwijderen CV etc.)

€6900 netto, inclusief BTW, na subsidie.
Voor Nederlandse begrippen niet extreem duur, maar zelf importeren gaat je wel een paar K besparen.

De PUHZ-SW75YAA inclusief koelen kost 4026 (PUHZ-SW75YAA + ERSC-VM2C) https://www.instaladorate...h_query=SW75YAA&results=2
300 liter SWW boiler kost 1152 (https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3972.html?l=en)
Materiaal, transportkosten en divers 1K
Subisidie = -/- 1900 euro (meldcode KA12445)

Maakt totaal 4278,00

Het verschil (2622) mag je delen met @koevlaas2 , de helft voor het aansluiten voor hem, en de andere helft om lekker met de vrouw uit eten te gaan.

Mocht een buffervaatje benodigd zijn tel dan een paar 100 bij de kosten op.

Qua specs is de Mitsu zo'n beetje op alle fronten beter.
SJB schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:27:
Kan iemand me adviseren in een Pomp voor het voorzien van 13 groepen vloerverwarming (~70m) uit een buffervat? Ik was eerst naar een Grundfos Alpha 2 25-60 aan het kijken, maar theoretisch kan deze niet een vermogen van 8-9kW verpompen naar mijn eerste verdieping. Bij 6m heeft deze nog een capaciteit van 0,6m3/h, en voor 8-9kW heb je het dubbele nodig.

Dan kom je in een hele andere categorie pompen uit.. wat voor pompen gebruiken jullie?
Deze berekening snap ik niet helemaal, waarom zou je 0,6m3 uur nodig hebben om 9KW te kunnen transporteren :?

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Dus met een dT van 12,85 kun je 9KW kwijt :P

Maar hoezo doet deze pomp volgens jou "maar" 0,6m3/h :? Volgens mij is het debiet van een pomp van veel meer factoren afhankelijk

Je eerste verdieping zit toch niet op 6 meter hoogte :?

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 05-06-2019 19:55 ]

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:15

Ik denk dat je die opvoerhoogte verkeerd interpreteert, omdat je spreekt over "onvoldoende om naar de eerste verdieping te verpompen".
Een CV systeem is een gesloten circuit dat volledig gevuld is. Daarbij zijn hoogtes niet interessant. Uitsluitend de stromingsweerstand van alle leidingen, bochtjes, verdelers, etc. telt.
Bij een pomp noem je het drukverschil dat hij genereert: opvoerhoogte. Maar dat is omdat je het uitdrukt in de eenheid "meters vloeistofkolom" of in het geval van CV: "meters waterkolom". Maar als je de druk die de pomp produceert zou uitdrukken in bar, zou het wat dat betreft minder verwarrend zijn. 6 mvk of 6 mwk = ca 0,6 bar.

Zwerius Kriegsman

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Wat is je slang diameter?

Je kunt met onderstaande tool je flow makkelijk uitrekenen.
http://app.wilo.com/nl/Rohrleitungsberechner.aspx

Met 30 C Ta en 24 C Tr moet je bij 8 kW een flow van 1,15 M3/h hebben. Een Grundfos Alpha red dat bij een kleine 50 kPa. Per groep is de flow dan 88 l/h.

Ik red het makkelijk met een 60 Grundfos Alpha met een 8 kW WP. Wel een hydraulisch ontkoppel vat tussen WP en radiatoren.

Edit : Zoals @Zwerius al meldt is de hoogte niet van invloed.

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 05-06-2019 20:12 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• SkyFlyer
Grolsch schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:47:
[...]

Voor Nederlandse begrippen niet extreem duur, maar zelf importeren gaat je wel een paar K besparen.

De PUHZ-SW75YAA inclusief koelen kost 4026 (PUHZ-SW75YAA + ERSC-VM2C) https://www.instaladorate...h_query=SW75YAA&results=2
300 liter SWW boiler kost 1152 (https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3972.html?l=en)
Materiaal, transportkosten en divers 1K
Subisidie = -/- 1900 euro (meldcode KA12445)

Maakt totaal 4278,00

Het verschil (2622) mag je delen met @koevlaas2 , de helft voor het aansluiten voor hem, en de andere helft om lekker met de vrouw uit eten te gaan.

Mocht een buffervaatje benodigd zijn tel dan een paar 100 bij de kosten op.

Qua specs is de Mitsu zo'n beetje op alle fronten beter.
Je zou de Mitubishi aanraden boven de Hitachi? (De Hitachi lijkt namelijk hogere COP te hebben?)

• koevlaas2
SkyFlyer schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:28:
[...]

Je zou de Mitubishi aanraden boven de Hitachi? (De Hitachi lijkt namelijk hogere COP te hebben?)
Staar je niet blind op folders, COP is van zoveel factoren afhankelijk.

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Gisteren de WP in Duitsland gehaald, en vandaag aan de muur gehangen. Morgen waterzijdig en elektrisch aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/unjkarlc8yo.jpg

Zo'n materialenlift is wel enorm handig, anders was het niet gelukt.

WP komt direct op scheidingswisselaar van vloerverwarmingssysteem. Dat heeft nog zwarte slangen, dus vandaar.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

• IBoat
Hoe werken jullie trouwens de isolatie van de CV buizen buiten af? Ik dacht aan een soort aluminium kabelgoot, zelf vouwen, een beetje zoals je alu platen in de industrie ziet.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

• koevlaas2
IBoat schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:09:
Hoe werken jullie trouwens de isolatie van de CV buizen buiten af? Ik dacht aan een soort aluminium kabelgoot, zelf vouwen, een beetje zoals je alu platen in de industrie ziet.
Ik tape de boel in met standaard 13mm leidingisolatie en grijze PVC tape.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:35:
[...]

Staar je niet blind op folders, COP is van zoveel factoren afhankelijk.
De geplubliceerde COP dient toch aan bepaalde voorwaarden te voldoen ook ivm A A+ A++ labels ? De waardes bij 7C/35C / -7C/35C dienen toch voor elke fabrikant onder dezelfde randvoorwaarden gemeten te worden of droom ik ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2019 22:46 ]

• Grolsch
[...]

Ik heb geen ervaring met Hitachi, maar wel met Mitsubishi en ben daar zeer tevreden over.

Degelijk gebouwd, fatsoenlijke documentatie (heel belangrijk) veel kennis in dit topic, en een top importeur in NL (Alklima ) waar je op terug kunt vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 05-06-2019 22:48 ]

• Ramon_1984
[...]

Hitachi / Mitsubishi zijn allebei A merken en @Appie Heijn is zeer tevreden over de Hitachi en @Grolsch over zijn Mitsubishi.
Het zijn beiden wel merken die (zover ik kan beoordelen ) goed omgaan met service .
Techneco heeft ook een goede service, maar de machine presteert een stuk minder en dat maakt het een stuk minder interessant.

Succes met je zoektocht.

• Oxellaar
  • Niet online
IBoat schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:06:
Gisteren de WP in Duitsland gehaald, en vandaag aan de muur gehangen. Morgen waterzijdig en elektrisch aansluiten.
[Afbeelding]

Zo'n materialenlift is wel enorm handig, anders was het niet gelukt.

WP komt direct op scheidingswisselaar van vloerverwarmingssysteem. Dat heeft nog zwarte slangen, dus vandaar.
Ben benieuwd wat je voor geluid binnen te horen krijgt als hij lekker laagfrequent staat te pruttelen.
Zorg voor goede dempers, niet zomaar een rubbertje ertussen.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:07:
[...]

Ben benieuwd wat je voor geluid binnen te horen krijgt als hij lekker laagfrequent staat te pruttelen.
Zorg voor goede dempers, niet zomaar een rubbertje ertussen.
nul, niks... de unit hangt aan een massieve muur.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:44:
[...]

De geplubliceerde COP dient toch aan bepaalde voorwaarden te voldoen ook ivm A A+ A++ labels ? De waardes bij 7C/35C / -7C/35C dienen toch voor elke fabrikant onder dezelfde randvoorwaarden gemeten te worden of droom ik ?
Is net als met het verbruik van een ICE auto (of electrisch), bijna niemand haalt de fabrieksopgave.

Verwijderd

@koevlaas2 Ze zijn dan echter allemaal wel evenveel opgeleukt, cq. je kunt ze wel onderling vergelijken, waarbij als je Ta lager dan 35C is je COP hoger zal zijn dan 'advertised'.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:09:
[...]

nul, niks... de unit hangt aan een massieve muur.
Ah... Firma Koevlaas heeft ook een afdeling verkoop zie ik.

Die beloven vooraf ook wel eens iets, wat achteraf vies tegenvalt :+

Zelfs een 2 kW buitendeel hoor je op laag vermogen zachtjes door een spouwmuur.
Zeker bij oudere woningen, die hebben ontelbare spouw ankers

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:00
Oxellaar schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 06:50:
[...]

Nou.. daar durf ik nog wel een weddenschap over aan :)
Bij mijn schoonouders staan 3 van die panasonics, die zijn echt bizar stil vergeleken met mijn Ecodan uit 2016.

Ik denk dat je erg je best moet doen om die pana binnen te horen!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• SJB
  • Laatst online: 14:51

SJB

@Grolsch @Zwerius @Gasschuif Dank voor jullie feedback. Ik heb de 6 meter opvoerhoogte te letterlijk genomen en maakte de denkfout dat al het vermogen 6m omhoog moet. Verdeling is ongeveer 50-50 over begane grond en eerste verdieping.
Die flow tool ziet er handig uit, ga ik eens mee spelen. Diameters zijn trouwens 28mm staal tussen verdelers en leidingen in de vloer 16x2.
88l/h is 1,48l/min per groep wat toch vrij laag is?

• Oxellaar
  • Niet online
mightym schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 07:06:
[...]

Nou.. daar durf ik nog wel een weddenschap over aan :)
Bij mijn schoonouders staan 3 van die panasonics, die zijn echt bizar stil vergeleken met mijn Ecodan uit 2016.

Ik denk dat je erg je best moet doen om die pana binnen te horen!
O dat zou kunnen in dit geval. Maar om nu direct te roepen dat je nul nopes nada hoort... Omdat hij aan een massieve muur hangt... Dat zegt allemaal niets.

Het zal toch echt het merk of type unit zijn die het verschil maakt tussen wel of geen geluid binnen.

• Grolsch
SJB schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 07:18:
@Grolsch @Zwerius @Gasschuif Dank voor jullie feedback. Ik heb de 6 meter opvoerhoogte te letterlijk genomen en maakte de denkfout dat al het vermogen 6m omhoog moet. Verdeling is ongeveer 50-50 over begane grond en eerste verdieping.
Die flow tool ziet er handig uit, ga ik eens mee spelen. Diameters zijn trouwens 28mm staal tussen verdelers en leidingen in de vloer 16x2.
88l/h is 1,48l/min per groep wat toch vrij laag is?
Je hebt niet al te lange groepen als ik het goed gelezen heb :? In mijn vloerverwarmingsberekening van Henco staat een debiet voorgeschreven van +- 1,35 voor groepen met een lengte van 80 meter.

Ik verwacht echt dat je 0,0 problemen krijgt met deze Grundfoss pomp.

Zelf heb ik een DAB Evosta 40-70/180 pomp, en in totaal 23 v.v. groepen met 18mm v.v. buis.

In de praktijk staan de groepen van de gehele 1e verdieping op 10 dagen in het jaar na altijd dicht (muv de badkamer).

@Oxellaar Wat denk jij hiervan :? Een Grundfos Alpha 2 25-60 voor "slechts" 13 groepen zou toch ruim voldoende moeten zijn?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:22
koevlaas2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:18:
[...]

Tripple solar heeft ook een dergelijk systeem, gekoppeld aan een nibe wp en met glycol in de panelen. Die kan wel koelen maar dat levert dan wel warme panelen op.
Neem wel een stoel mee als je gaat informeren, het systeem kost ca. 25k ex. Btw
Klopt maar dan heb je ook pv erbij en niet alleen de warmtepomp.
Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:02:
[...]

Zomers douche je toch ook? je kan dus overdags de boiler laten bij verwarmen koelen de pv panelen toch nog.
Compressor valt wel mee het geluid .
tenslotte staat je koelkast ook binnen :*)

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:55
SpikeHome schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 08:00:
[...]
Zomers douche je toch ook? je kan dus overdags de boiler laten bij verwarmen koelen de pv panelen toch nog.
Compressor valt wel mee het geluid .
tenslotte staat je koelkast ook binnen :*)
Geluid is relatief, en een koelkast heeft ook bijna geen koelvermogen (100W ofzo). En ja, het irriteert mij als ik in een rustige woonkamer een boek aan 't lezen ben en de koelkast slaat aan. Niet dat mijn koelkast veel geluid maakt maar omdat ik relatief gevoelig ben voor geluid.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• koevlaas2
Oxellaar schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 06:50:
[...]

Gaan we samen luisteren, in de winter.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Beetje off-topic, maar hier zitten wel de ervarings-deskundigen voor het grotere huis en tuin fitting werk :)

Iemand nog een goeie tip om een 51mm fitting aan te draaien? Deze zit niet echt in mijn gereedschaps-kist nog. Niet voor dagelijks gebruik maar wel "monkey resistant"

Ook ben ik nog op zoek naar een pijpensnijder voor verzonken stalen buis?

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Contact geluid is moeilijk voorspelbaar.
Ik heb een daikin aan een muur hangen, nooit een probleem met geluid.

Totdat ik naast dat ding de kozijnen veranderde in een grote met triple glas. Was opeens het geluid een
vervelende laagfrequente brom geworden zonder dat ik er iets aan had veranderd .Het klonk als een vrachtschip die door de Rijn zwoegde.
Geluid was niet luider maar de muur ging op eigen frequentie meetrillen.

De oplossing was heel simpel en makkelijk. Bij de ,,hiel,, van de muurbeugel heb ik gezorgd dat hij geen contact meer maakt. Dus het gewicht hangt nog steeds op dezelfde manier aan de muur.

Ik had de mazzel dat daarboven balken van de pergola hingen. Daar heb ik twee dunne kabeltjes gemaakt .
Die houden de muurbeugel nu 5 mm van de muur.

Geen rubbers of zo de pomp staat gewoon koud op de beugel, maar geen geluids problemen.

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
TriLithium schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:01:
Beetje off-topic, maar hier zitten wel de ervarings-deskundigen voor het grotere huis en tuin fitting werk :)

Iemand nog een goeie tip om een 51mm fitting aan te draaien? Deze zit niet echt in mijn gereedschaps-kist nog. Niet voor dagelijks gebruik maar wel "monkey resistant"

Als het eenmalig is kun je bij de action een pakje 1mm dikke slijpschijven kopen voor bijna niks.Gebruik ik voor alles en nog wat.
Goed haaks aftekenen en wel ontbramen buiten en binnen

• TriLithium

TriLithium

Bokno schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:08:
[...]

Als het eenmalig is kun je bij de action een pakje 1mm dikke slijpschijven kopen voor bijna niks.Gebruik ik voor alles en nog wat.
Goed haaks aftekenen en wel ontbramen buiten en binnen
Dat goed haaks wou ik ontzorgen met een pijpsnijder. Gewoon slijpen is altijd nog een optie.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 08:36:
[...]

Het gaat mij niet zo zeer om die specifieke unit. Al zou het best gezellig kunnen zijn.
Het gaat mij om de opmerking... Hij hangt aan een massieve muur, dus hoor je niks.
Alsof het een feit is, maar dat is het absoluut niet.

Op vol vermogen hoor je vaak bijzonder weinig, maar op laag vermogen kun je een behoorlijke brom krijgen.
Niet onoplosbaar, zie bij @Bokno, maar wees er op bedacht, dat was de reden waarom ik het zei.

@Grolsch die pomp moet voldoende zijn voor 13 groepen

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 06-06-2019 10:20 ]

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-11 15:26
Of gewoon een good ol ijzerzaag 8).

Een fijne of medium vlakke vijl. Mocht het niet helemaal recht geslepen/gezaagd zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door donaldk op 06-06-2019 10:37 ]

• IBoat
E
koevlaas2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 08:36:
[...]

Van harte welkom in Ridderkerk!

• Appie Heijn
Oxellaar schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 07:30:
[...]

O dat zou kunnen in dit geval. Maar om nu direct te roepen dat je nul nopes nada hoort... Omdat hij aan een massieve muur hangt... Dat zegt allemaal niets.

Het zal toch echt het merk of type unit zijn die het verschil maakt tussen wel of geen geluid binnen.
Ik denk dat zoals je eerder aangaf dat constructie van de muur zelf belangrijker is. Is de spouw wel/niet geïsoleerd, spouwankers, afwerking binnenmuren, alles speelt mee.

Ik heb wel goede ervaringen met montage op gemetselde muren, meeste trilling/geluid issues waren platte daken.

Hoe je het ook went of keert, en hoe stil ze 80-90% van de tijd ook zijn, een buitenunit die flink aan de bak moet rond het vriespunt, met veel defrosts geeft gewoon lawaai. Deellast trillingen ben ik niet vaak tegen gekomen.

• Oxellaar
  • Niet online
Appie Heijn schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat zoals je eerder aangaf dat constructie van de muur zelf belangrijker is. Is de spouw wel/niet geïsoleerd, spouwankers, afwerking binnenmuren, alles speelt mee.

Ik heb wel goede ervaringen met montage op gemetselde muren, meeste trilling/geluid issues waren platte daken.

Hoe je het ook went of keert, en hoe stil ze 80-90% van de tijd ook zijn, een buitenunit die flink aan de bak moet rond het vriespunt, met veel defrosts geeft gewoon lawaai.
Ja zit zeker verschil in. Alleen heb ik het al bij veel type muren zien voorkomen. Van nieuwbouw tot jaren 50 woningen.

Is het de muur van de bijkeuken, prima. Maar is het recht achter je bed, dan hoor je hem echt als het stil is in huis.

• SkyFlyer
Zit toch nog even te puzzelen met de @koevlaas2 formule.

Voor 1400 m3, kom je op 7,5 kW (met 8,8 kWh per m3) of 6,8 kW (met 8 kWh per m3). Maar de capaciteit van een warmtepomp wordt bij zowel +7, als -7 opgegeven, waarbij de laatste uiteraard altijd lager is.

Welke kun je het beste aanhouden?

Altijd groter, en dan voor lief nemen dat hij minder kan terugmoduleren ?
Of krapper gaan zitten en dan bij zeer strenge vorst geeft het electrische element wel een extra boost (met COP =1 ) (danwel in mijn geval: met Daikin airco bijverwarmen)

• Grolsch
SkyFlyer schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:41:
Zit toch nog even te puzzelen met de @koevlaas2 formule.

Voor 1400 m3, kom je op 7,5 kW (met 8,8 kWh per m3) of 6,8 kW (met 8 kWh per m3). Maar de capaciteit van een warmtepomp wordt bij zowel +7, als -7 opgegeven, waarbij de laatste uiteraard altijd lager is.

Welke kun je het beste aanhouden?

Altijd groter, en dan voor lief nemen dat hij minder kan terugmoduleren ?
Of krapper gaan zitten en dan bij zeer strenge vorst geeft het electrische element wel een extra boost (met COP =1 ) (danwel in mijn geval: met Daikin airco bijverwarmen)
In de basis moet je natuurlijk -7 aanhouden, want dan heb je dat vermogen nodig, en niet bij +7.

En een WP die het hele bereik beslaat bestaat helaas niet, dus het is OF vermogen te kort bij extreme kou, of je WP gaat af en toe uit bij warm weer.

Wat ook nog van belang is, hoe ga je SWW regelen.
Als je met deze WP geen SWW gaat doen zou je met een 6KW WP ook heel ver kunnen komen (m.b.v. het element) maar als je ook SWW gaat doen ga dan voor een 7~8KW variant, bijvoorbeeld de PUHZ-SW75V/YAA.

Levert bij -10 nog steeds 7,5KW bij Ta 50, en moduleert terug tot 2,8KW bij Tb+12.

Zo zullen de andere merken vergelijkbare WP's hebben, maar die specs ken ik niet uit mijn hoofd :P

Een ander belangrijk punt is wil je 24*7 gaan draaien. De Koevlaas formule is daar wel op gebaseerd

Maar als je persé niet wil dat je WP ooit een keer uit gaat en 24*7 draait zonder enige onderbreking, dan zul je een te kleine WP moeten kopen met het gevolg dat bij extreme kou je je huis niet warm kunt houden zonder hulpmiddelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 06-06-2019 12:22 ]

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 09:45
Vereniging Eigen Huis heeft een artikel van 2,5 pagina's geplaatst over WPn...ze draaien wat bij ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/03fRe8Kh3UtCQnFszfBg0fFS/full.jpg

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• koevlaas2
Oxellaar schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:12:
[...]

Het gaat mij niet zo zeer om die specifieke unit. Al zou het best gezellig kunnen zijn.
Het gaat mij om de opmerking... Hij hangt aan een massieve muur, dus hoor je niks.
Alsof het een feit is, maar dat is het absoluut niet.

Op vol vermogen hoor je vaak bijzonder weinig, maar op laag vermogen kun je een behoorlijke brom krijgen.
Niet onoplosbaar, zie bij @Bokno, maar wees er op bedacht, dat was de reden waarom ik het zei.

@Grolsch die pomp moet voldoende zijn voor 13 groepen
Een panasonic aan een massieve muur hoor je niet idd heb je goed gelezen.
Geldt natuurlijk niet voor iedere warmtepomp en dat staat er ook niet edelachtbare.

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 12:00:

Een ander belangrijk punt is wil je 24*7 gaan draaien. De Koevlaas formule is daar wel op gebaseerd
Nee hoor, mijn formule is niet gebaseerd op 24x7 draaien, wel op zoveel mogelijk dezelfde temperatuur aanhouden maar dat geldt vrijwel voor iedere wp.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Grolsch schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:50:
Nieuwe technieken ontwikkelen is altijd goed en early adapter zijn is leuk, maar vaak erg kostbaar, niet rendabel en je loopt tegen allerlei kinderziektes aan.

Dat is aan mij niet besteed, maar ik ben blij dat ze er zijn.
Eén van de meest voorkomende taalfouten op het forum: het is early adopter.

Hm... een Tweaker zou misschien wel early adapter kunnen noemen, want to adapt is aanpassen ;)

• Grolsch
koevlaas2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:57:
[...]

Nee hoor, mijn formule is niet gebaseerd op 24x7 draaien, wel op zoveel mogelijk dezelfde temperatuur aanhouden maar dat geldt vrijwel voor iedere wp.
Als iemand zoals ik maar de helft vd dag draait kom je niet weg met "jouw" formule

• Felicia
Dieken Taffert schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:03:
[...]

Eén van de meest voorkomende taalfouten op het forum: het is early adopter.

Hm... een Tweaker zou misschien wel early adapter kunnen noemen, want to adapt is aanpassen ;)
Nee, het werkwoord is to adopt, ergens op aanpassen.
To adapt betekend iets anders aanpassen.

https://www.gingersoftwar...nfusing-words/adapt-adopt

[edit]
Nou lees ik 'm zelf ook nog eens verkeerd :D
@Dieken Taffert heeft gelijk!

[ Voor 8% gewijzigd door Felicia op 06-06-2019 19:22 ]

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:53:
[...]

Een panasonic aan een massieve muur hoor je niet idd heb je goed gelezen.
Geldt natuurlijk niet voor iedere warmtepomp en dat staat er ook niet edelachtbare.
Edelachtbare?

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Felicia schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:18:
[...]

Nee, het werkwoord is to adopt, ergens op aanpassen.
To adapt betekend iets anders aanpassen.

https://www.gingersoftwar...nfusing-words/adapt-adopt
Oei, nu moet ik je correctie toch even corrigeren: "to adopt" is aannemen of goedkeuren en niet "aanpassen". Als in adoptie van een kind.

Van Accidental Scientist, hier wordt het verschil uitgelegd:
Folks, please, don’t make the mistake that one head of marketing at Sierra I used to know did (and fought me tooth and nail on it, insisting that they were correct), and call the people you’re relying on to buy your product early in the game early adapters. The phrase you are looking for is early adopter.

Note the ‘O’.

This is someone who is part of the first vanguard of people to ever use a new thing. They adopt the thing early on. (Adopt meaning “to take up and practice as one’s own”). An early adapter, however, is someone who takes something early on and, like McGuyver or the A-Team, adapts it to their own nefarious purposes. This usually involves and/or incorporates duct tape somewhere in the process, a pocketknife, and potentially a Sharpie permanent marker. Big difference.
EDIT: ok, je had 'm zelf al eerder door ;)

• Felicia
Dieken Taffert schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:22:
[...]

Oei, nu moet ik je correctie toch even corrigeren: "to adopt" is aannemen of goedkeuren en niet "aanpassen". Als in adoptie van een kind.

Van Accidental Scientist, hier wordt het verschil uitgelegd:

[...]

EDIT: ok, je had 'm zelf al eerder door ;)
Vervolgens lees jij mij ook verkeerd. :P Ik doelde er inderdaad op dat iemand die een techniek snel in gebruik neemt onder de early adopters valt, niet de adapters.

• koevlaas2
Zo noem je een rechter mocht het zover komen 😎

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:08:
[...]

Als iemand zoals ik maar de helft vd dag draait kom je niet weg met "jouw" formule
Ik draai hier maar een halve dag per dag dus waarom niet ?
Tenzij het heel koud is dan gaat de boel automatisch meer uren maken.

• koevlaas2

Pijpensnijders maken een enorme braam binnen in de buis, ik zaag of slijp de buizen en dan is ontbramen vele malen korter.

• Grolsch
koevlaas2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:27:
[...]

Ik draai hier maar een halve dag per dag dus waarom niet ?
Tenzij het heel koud is dan gaat de boel automatisch meer uren maken.
Bij zachte weersomstandigheden gaat dat wel goed, maar bij extreme kou inderdaad niet, precies wat ik bedoel eigenlijk ;)

Maar als je altijd nachtverlaging wilt toepassen (ook als het koud is) moet je al helemaal geen onder gedimensioneerde WP hebben.

@Dieken Taffert / @Felicia Als de Engelsen er zelf al niet uitkomen met dat geadopt of geadapt, hoe kan een eenvoudige boer uit Twente het dan wel goed schrijven 8)

Jullie snapten wel wat ik bedoelde neem ik aan, en daar ging het om.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 06-06-2019 20:13 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:10:
[...]

Bij zachte weersomstandigheden gaat dat wel goed, maar bij extreme kou inderdaad niet, precies wat ik bedoel eigenlijk ;)

Maar als je altijd nachtverlaging wilt toepassen (ook als het koud is) moet je al helemaal geen onder gedimensioneerde WP hebben.
24x7 draaien is wel heel wat anders dan de thermostaat 24x7 op 1 temperatuur houden.

• Grolsch
koevlaas2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:14:
[...]

24x7 draaien is wel heel wat anders dan de thermostaat 24x7 op 1 temperatuur houden.
Klopt, maar je snapt mij wel, als je een serieuze nachtverlaging wil toepassen van zeg een uur of 12, dan heb je maar de helft van de tijd om het benodigde vermogen in de woning te pompen, dus met een serieuze nachtverlaging heb je een iets groter kaliber WP nodig.

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:18:
[...]

Klopt, maar je snapt mij wel, als je een serieuze nachtverlaging wil toepassen van zeg een uur of 12, dan heb je maar de helft van de tijd om het benodigde vermogen in de woning te pompen, dus met een serieuze nachtverlaging heb je een iets groter kaliber WP nodig.
Dat is zo, maar dat zegt nog steeds niet dat de 'koevlaas formule' TM op 24x7 draaien is gebaseerd want dat is niet zo. Wel op 24x7 de thermostaat op bijna dezelfde stand.

• TriLithium

TriLithium

koevlaas2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:09:
[...]

Pijpensnijders maken een enorme braam binnen in de buis, ik zaag of slijp de buizen en dan is ontbramen vele malen korter.
Goed om te horen, dan zetten we de slijpschijven op de slijptol dit weekend.

Nog een tip voor een pijptang voor de 32+ fittingen toevallig?

• koevlaas2
Ik heb hiervoor 2 grote 18" bahco's ooit gekocht bij Zamro.nl
Tip van de buurman die in de vrachtwagens zit, iets groots draai je los of vast met een lijmklem.

[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 06-06-2019 20:49 ]

• koevlaas2
TriLithium schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:47:
[...]

Goed om te horen, dan zetten we de slijpschijven op de slijptol dit weekend.

Nog een tip voor een pijptang voor de 32+ fittingen toevallig?
Slijpen stinkt wel heel (ongezond) vies, je kan ook zagen met een reciprozaag.
Die tang die je laat zien is voor Uneto/installcenter/Feenstra/vulhieruweigencvboerin lieden :+

• TriLithium

TriLithium

koevlaas2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:48:
[...]

Ik heb hiervoor 2 grote 18" bahco's ooit gekocht bij Zamro.nl
Tip van de buurman die in de vrachtwagens zit, iets groots draai je los of vast met een lijmklem.
Helaas is Zamro nu B2B only, dus zal even verder zoeken, welk merk heb je? Vindt het wel een mooie tip, "lijmklem" 8)7 _/-\o_
koevlaas2 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:52:
[...]

Slijpen stinkt wel heel (ongezond) vies, je kan ook zagen met een reciprozaag.
Hoef het dan ook niet weken achterelkaar te doen, en voor die paar x koop ik geen reciprozaag. Beetje zonde.
Die tang die je laat zien is voor Uneto/installcenter/Feenstra/vulhieruweigencvboerin lieden :+
Check, ik zal luisteren ;)

[ Voor 47% gewijzigd door TriLithium op 06-06-2019 20:56 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.