Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste
Acties:
koevlaas2 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:28:
[...]

Oordeel zelf:
https://www.ebay.de/itm/E...5501f3:g:llIAAOSw1~NctgHZ

[...]

9 kW Panasonic, ja aan de COP niet te zien O-)
Als je met een 9KW WP met deze Tb geen 9 kwijt kan geeft mij al voldoende info over de 230KW wisselaar ;)

Zelfs mijn Mitsu doen op 50% met deze Tb nog 8KW thermisch :+

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 00:04
Rimco schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:31:
@Grolsch @Zwerius @koevlaas2 Ik kan het zo snel niet terug vinden, maar bij de opgegeven vermogens gaat het vaak om "standaard" CV tapwater temperaturen. Ik heb er namelijk ooit zelfs (Duitse) testrapporten van gezien met flows en temperaturen. Daarin stond dus iets van 80/70 naar 10/60 bij bepaalde flows, dus een delta van gemiddeld 40 graden ongeveer. In het geval van 7 ipv 230 kW zou je op een dT van 7/230*40 = 1.2 K uit moeten komen.

Voordeel is wel dat alle fabrikanten zelfde dT aanhouden, dus je kan de vermogens vaak wel aardig vergelijken.
Zo heb ik het niet becijfert, ik dacht, 230 kW is bijna 5x meer dan 40 kW die een delta t van 2 haalt bij Ta 50c dus dan moet ik op 4 a 5 uitkomen bij hopelijk een veel lagere Ta. Blijkt dat ook nog redelijk te kloppen.
Had ik 'm besteld zag ik dat er ook een 285 kW versie is, nou ja volgende keer :)

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:34:
[...]

Als je met een 9KW WP met deze Tb geen 9 kwijt kan geeft mij al voldoende info over de 230KW wisselaar ;)

Zelfs mijn Mitsu doen op 50% met deze Tb nog 8KW thermisch :+
Dat heeft o.a met de flow te maken en die is 21,2 Liter per minuut volgens de Panasonic, ik zal eens testen met 25L p/m
8.8 kW is het hoogste vermogen dat eruit kwam volgens de meter.

Edit: Klopt aardig: 21,2 / 60 x 4.2 x 6c delta t= 8.9 kW

koevlaas2 wijzigde deze reactie 13-06-2019 23:38 (5%)

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 17-06 20:59
koevlaas2 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:37:
[...]

Dat heeft o.a met de flow te maken en die is 21,2 Liter per minuut volgens de Panasonic, ik zal eens testen met 25L p/m
8.8 kW is het hoogste vermogen dat eruit kwam volgens de meter.

Edit: Klopt aardig: 21,2 / 60 x 4.2 x 6c delta t= 8.9 kW
https://www.mupload.nl/img/bclvxf0hg6652.55.58.png
Pana instellen op 200l/m ;)

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• koevlaas2
Dat redt ie niet, 36 wel maar dat is too much.
25 wil ik wel proberen en waarschijnlijk gaan we dan de dubbele cijfers in, ik heb namelijk de indruk dat er nog wel wat rek in de wisselaar zit.
Komend weekend willen de kinderen zwemmen dus dan test ik weer.

• Diff_Angle
koevlaas2 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 00:01:
[...]

Dat redt ie niet, 36 wel maar dat is too much.
25 wil ik wel proberen en waarschijnlijk gaan we dan de dubbele cijfers in, ik heb namelijk de indruk dat er nog wel wat rek in de wisselaar zit.
Komend weekend willen de kinderen zwemmen dus dan test ik weer.
Bij 30l/m 1800l/h krijg je dit:

• koevlaas2
Diff_Angle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 00:09:
[...]

Bij 30l/m 1800l/h krijg je dit: [Afbeelding]
Volgens mij reken je met de verkeerde formule, wat je krijgt is afhankelijk van de delta T.
Laten we zeggen nog steeds 6c dan word het 30/60 x 4,2 x 6 = 12,6 kW

• zw7
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-06 09:43
@Exigence @thefox154
Ik zoek nog steeds naar een manier om die 70watt standby verbruik terug te brengen bij de Hitachi. Jullie nog ideeen behalve de crankcase heater te omzeilen tijdens de zomer?

• koevlaas2
Kootstra schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:30:
Heb mij al een beetje ingelezen maar toch even navraag doen. Ik ben nu aan het kijken of we een nieuwbouwwoning gaan kopen, bij deze woning wordt een PUHZ-SW50VKA + EHST20D-VM2C geleverd.

Wij wonen nu in een huis uit 1987 met ongeveer 95m2 en hebben een gasverbruik van gemiddeld 800 M3 per jaar. Waar gezegd moet worden dat we een aluminium schuifpui (dubbel glas 1987) hebben laten vervangen voor een kunststof schuifpui met hr++ in November 2017. Afgelopen jaar zelfs 675 M3, in de laatste anderhalf jaar hadden we ongeveer 0,2m3 per graad dag volgens mindergas.

Het nieuwbouw huis zal 120m2 zijn en dus wellicht meer gebruik hebben. Kijkende naar de informatie uit dit topic en op warmtepomp weetjes. Zou ik 120*35=4.2kW of volgens de andere berekening 800*8/1650=3.8kW en naar boven afronden zou dus 4 worden. Nu zie ik al gauw dat 5kW het minimum is bij warmtepompen dus dat zou voor verwarmen wel goed moeten zitten?

Echter ben ik benieuwd of de 200l sww vat wel voldoende gaat zijn? We zijn met 2 volwassenen en 3 kleine kinderen van 5,3 en 1. Nu moet ik nog navragen of er wellicht een andere warmtepomp in kan in verband met het vat (verhogen naar 300l). Indien niet mogelijk kan men later nog een vat voor sww er aan toe voegen indien de 200l niet voldoende is?
Hoe lang zou het duren om dit te verwarmen met een 5kW warmtepomp en hoe lang zou dit kwa douchen zijn met een dwtw?

Nu ben ik benieuwd naar andermans ervaringen in een soortgelijke situatie.
200 is te weinig denk ik, wij zijn thuis ook met 5 personen en we hebben een 300l boiler.
Dat is precies de juiste maat voor ons.

Kootstra schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:30:
Heb mij al een beetje ingelezen maar toch even navraag doen. Ik ben nu aan het kijken of we een nieuwbouwwoning gaan kopen, bij deze woning wordt een PUHZ-SW50VKA + EHST20D-VM2C geleverd.

Wij wonen nu in een huis uit 1987 met ongeveer 95m2 en hebben een gasverbruik van gemiddeld 800 M3 per jaar. Waar gezegd moet worden dat we een aluminium schuifpui (dubbel glas 1987) hebben laten vervangen voor een kunststof schuifpui met hr++ in November 2017. Afgelopen jaar zelfs 675 M3, in de laatste anderhalf jaar hadden we ongeveer 0,2m3 per graad dag volgens mindergas.

Het nieuwbouw huis zal 120m2 zijn en dus wellicht meer gebruik hebben. Kijkende naar de informatie uit dit topic en op warmtepomp weetjes. Zou ik 120*35=4.2kW of volgens de andere berekening 800*8/1650=3.8kW en naar boven afronden zou dus 4 worden. Nu zie ik al gauw dat 5kW het minimum is bij warmtepompen dus dat zou voor verwarmen wel goed moeten zitten?

Echter ben ik benieuwd of de 200l sww vat wel voldoende gaat zijn? We zijn met 2 volwassenen en 3 kleine kinderen van 5,3 en 1. Nu moet ik nog navragen of er wellicht een andere warmtepomp in kan in verband met het vat (verhogen naar 300l). Indien niet mogelijk kan men later nog een vat voor sww er aan toe voegen indien de 200l niet voldoende is?
Hoe lang zou het duren om dit te verwarmen met een 5kW warmtepomp en hoe lang zou dit kwa douchen zijn met een dwtw?

Als je geen bad krijgt, en alleen douched met WTW ga je heel ver komen. Het gaat pas problemen geven als jullie alle 5 achter elkaar gaan douchen maar ik zou het gewoon proberen. Je gaat dan niet wegkomen met 1 x per dag je vat verwarmen, maar dat hoeft ook niet.

• Diff_Angle
koevlaas2 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 00:18:
[...]

Volgens mij reken je met de verkeerde formule, wat je krijgt is afhankelijk van de delta T.
Jouw screenshot gaf een deltaT van 5, vandaar dat ik 5 genomen heb als voorbeeld.

koevlaas2 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 00:18:
[...]

De beperkende factor is natuurlijk de WP, het zou mooi zijn als je oneindig de flow kon verhogen om zo meer vermogen te krijgen ;)

Het ligt ook erg aan de Tb hoeveel vermogen je hebt bij een bepaalde Ta.

Mijn 11,2KW levert maar liefst 21KW bij Ta25 en Tbuiten 20 graden.

Ik kan in mijn eigen grafieken ook zien dat het vermogen flink toeneemt bij hogere buitentemperaturen.

Mijn SWW run (Ta 55) vraagt bij Tbuiten ruim 2500Watt (op 50%) en volgens de Tabel Tbuiten 20, vermogen 18KW op 100% dus 9KW op 50%, volgens boekje COP van 3,5 = 2,57KW elekrisch, en dat klopt dus akelig nauwkeurig met de werkelijkheid.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rimco schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:31:
@Grolsch @Zwerius @koevlaas2 Ik kan het zo snel niet terug vinden, maar bij de opgegeven vermogens gaat het vaak om "standaard" CV tapwater temperaturen. Ik heb er namelijk ooit zelfs (Duitse) testrapporten van gezien met flows en temperaturen. Daarin stond dus iets van 80/70 naar 10/60 bij bepaalde flows, dus een delta van gemiddeld 40 graden ongeveer. In het geval van 7 ipv 230 kW zou je op een dT van 7/230*40 = 1.2 K uit moeten komen.

Voordeel is wel dat alle fabrikanten zelfde dT aanhouden, dus je kan de vermogens vaak wel aardig vergelijken.
Ik gebruik bij voorkeur een dimensioneringstool om het oppervlak van een plaatwisselaar te berekenen.

Input: prim. aanvoer/retourtemperatuur // sek. aanvoer/retourtemperatuur
- en natuurlijk gewenste vermogen (kW)

Output: oppervlak (m²), prim. flow, sek. flow - gemidddelde deltaT

gewenst vermogen 4 kW (bijvoorbeeld systeemscheiding vloerverwarming - 50 m² x 70 W/m²):

dito, maar gewenst vermogen 8 kW:

Een beetje spelen met de parameters en je weet wat kan en wat niet - probeer maar een deltaT van 0°C.

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• koevlaas2
Diff_Angle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:08:
[...]

Jouw screenshot gaf een deltaT van 5, vandaar dat ik 5 genomen heb als voorbeeld.
Klopt, de som is hetzelfde maar jouw berekening is volgens mij voor opwarmen van een boiler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-06 07:28
Het kan wel op ebay staan, maar datzegt natuurlijk ook niets als er verder niet bij staat onder welke condities die 230 kW dan gerealiseerd worden. Ik wilde alleen maar aangeven dat een aanduiding van een vermogen onzin is als je er niet bij schrijft voor welke condities dat geldt. En die condities zijn dan in elk geval beide flows en de dTln. (logaritmisch temperatuurverschil).
Theoretisch bereken je de warmteoverdracht in een tegenstroomwarmtewisselaar (en dat zijn deze platenwisselaars, mits goed aangesloten) met de volgende formule:
Φ=kA(dTmax-dTmin)/(ln(dTmax/dTmin))

Je ziet dus, dat je nooit over een vermogen kunt spreken, als je er niet bij vertelt onder welke condities dat gebeurt. (dTmax en dTmin worden mede bepaad door de flows van beide media)

Zwerius Kriegsman

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:44
dunklefaser schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:08:
[...]

Ik gebruik bij voorkeur een dimensioneringstool om het oppervlak van een plaatwisselaar te berekenen.

Input: prim. aanvoer/retourtemperatuur // sek. aanvoer/retourtemperatuur
- en natuurlijk gewenste vermogen (kW)

Output: oppervlak (m²), prim. flow, sek. flow - gemidddelde deltaT

gewenst vermogen 4 kW (bijvoorbeeld systeemscheiding vloerverwarming - 50 m² x 70 W/m²):
[Afbeelding: dimensionering wtw 4 kW LTV vvw]

dito, maar gewenst vermogen 8 kW:
[Afbeelding: dimensionering wtw 8 kW LTV vvw]

Een beetje spelen met de parameters en je weet wat kan en wat niet - probeer maar een deltaT van 0°C.

YMMV
Dus de personen die hier wel eens voorbij komen met zwarte vloer verwarming slangen, die hoeven maar 1 graad hogere ta te hanteren als ze wisselaar gebruiken van 2 m2?

Dan vind ik de adviezen om maar nieuwe slangen te frezen aardig de plank mis slaan of zie ik dat verkeerd?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

reneeke1970 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:41:
[...]

Dus de personen die hier wel eens voorbij komen met zwarte vloer verwarming slangen, die hoeven maar 1 graad hogere ta te hanteren als ze wisselaar gebruiken van 2 m2?

Dan vind ik de adviezen om maar nieuwe slangen te frezen aardig de plank mis slaan of zie ik dat verkeerd?
Een plaatwisselaar van 2 m² is ook niet gratis O-) en een oude vloerverwarming met 8kW afgifte?
45 m² vvw bij mij oorspronkelijk als bijverwarming (40 W/m² geschat) = ca. 2 kW (0,5 m²)

Ik ken deze soort adviezen niet - vaak worden nieuwe slangen ingefreesd als de warmteafgifte onvoldoende is (afstand van de slangen te groot - oorspronkelijk alleen als bijverwarming).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18-06 12:18
@Kootstra ( posteen tijdje terug hierboven)
Hier een Loria 6008 duo met 200 liter boiler vat op 50 graden comfort stand.
We krijgen er precies een bad mee vol en dan is het water lauw. Voor douchen heb ik het leegdouchen na een lekker lange grondinge douche van een half uur maar opgegeven, het water bleef lekker lang warme en de warm waterdruk is enorm veel hoger dan deze vroeger was met een Nefit 25kw CW5 ketel.
Let wel, dit is nog zonder doucheWTW!
Het is een standaard Grohe spaardouche. We zijn thuis met zijn 4en , 2 meiden van 2 en 5, die badderen regelmatig en altijd genoeg warmte paraat. Heb 1x de boiler in ECO mode op 42 graden gezet, prima voor even douchen, maar een bad krijg je dan niet relaxed meer vol. Vrouwlief doucht onaangenaam heet en geen klachten aldaar.

In jou situatie zou je bijvoorbeeld een loria duo 6006 kunnen gebruiken. Terwijl jij de eerste liters wegdoucht gaat de warmtepomp al volle bak aan het bijstoken. In mijn ervarding dikke prima qua comfort.
Ik ga de boiler nog zo instellen dat deze snachts tussen 0:00 en 14:00 op de eco stand (we douchen af en toe 's ochtends, meestal 's avonds) en dat zal er voor zorgen dat de warmtepomp lekker hard aan het werk gaat om de boiler weer op temp te krijgen op het moment dat het buiten al lekker warm is en de ZZW zonnepanelen op volle mep staan te leveren.

Ik heb geen seconde spijt gehad, alleen jammer dat ik 2 maanden te vroeg was , mijn pomp heeft nog de oude firmware op het oude moederbord en deze houd geen kWh verbruik en opwek statistieken bij. De generatie vanaf augustus 2018 doet dat wel. Firmware zit op moederbord gebakken en valt niet te flashen of te updaten en honderden euro's uitgeven aan een nieuw moederbord doe ik niet.

Ik wens je veel warmte toe!

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:46

Exigence

dnkroz

zw7 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:34:
@Exigence @thefox154
Ik zoek nog steeds naar een manier om die 70watt standby verbruik terug te brengen bij de Hitachi. Jullie nog ideeen behalve de crankcase heater te omzeilen tijdens de zomer?
Nee, heb in de settings van alles geprobeerd, maar dit werkt allemaal niet. Misschien dat ik binnenkort de dipswitches nog eens naloop om te kijken of daar iets in zit, maar ben bang van niet.

Heb voor eerst maar extra PV geplaatst... Helaas.

Ik blijf 70 Watt schandalig veel vinden.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:20
Ze hebben bij ons in de straat een nevit enviline monoblok geplaatst. Wel een knaap van een ding en hij staat: tussen de voordeur en de straat aan zijkant huis.
Beetje rare plek je moet eromheen lopen en als hij een defrost doet en straatje bevriest zou je nog uit kunnen glijden ook.

• Nickkie55
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:30
jacovn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:08:
Ze hebben bij ons in de straat een nevit enviline monoblok geplaatst. Wel een knaap van een ding en hij staat: tussen de voordeur en de straat aan zijkant huis.
Beetje rare plek je moet eromheen lopen en als hij een defrost doet en straatje bevriest zou je nog uit kunnen glijden ook.
Ik vind het net een grote speaker of wasmachine haha

• koevlaas2
Zwerius schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:28:
[...]

Het kan wel op ebay staan, maar datzegt natuurlijk ook niets als er verder niet bij staat onder welke condities die 230 kW dan gerealiseerd worden. Ik wilde alleen maar aangeven dat een aanduiding van een vermogen onzin is als je er niet bij schrijft voor welke condities dat geldt. En die condities zijn dan in elk geval beide flows en de dTln. (logaritmisch temperatuurverschil).
Theoretisch bereken je de warmteoverdracht in een tegenstroomwarmtewisselaar (en dat zijn deze platenwisselaars, mits goed aangesloten) met de volgende formule:
Φ=kA(dTmax-dTmin)/(ln(dTmax/dTmin))

Je ziet dus, dat je nooit over een vermogen kunt spreken, als je er niet bij vertelt onder welke condities dat gebeurt. (dTmax en dTmin worden mede bepaad door de flows van beide media)
Het is natuurlijk allemaal ht spul, dus hoe groter het getal aan kw hoe beter. 230kw lt is natuurlijk belachelijk, voor mij is rond de 9 kw genoeg.

• reneeke1970
dunklefaser schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:12:
[...]

Een plaatwisselaar van 2 m² is ook niet gratis O-) en een oude vloerverwarming met 8kW afgifte?
45 m² vvw bij mij oorspronkelijk als bijverwarming (40 W/m² geschat) = ca. 2 kW (0,5 m²)

Ik ken deze soort adviezen niet - vaak worden nieuwe slangen ingefreesd als de warmteafgifte onvoldoende is (afstand van de slangen te groot - oorspronkelijk alleen als bijverwarming).
8 kW is ook heel ruim, des te verbazend vind ik jou berekening.
Het is hier toch al zeker drie keer geroepen naar personen met zwarte slangen.
Maakt verder ook niet uit, ik onthoud je voorbeeldje voor volgende keer.
En die wisselaar kost bar weinig, tenzij je vroeger net als de meeste mensen je oude CV gewoon aan de monteur mee gaf om af te voeren. Mijn twee oude ketels liggen hier gewoon in de hoek dus ik heb er al twee haha. En anders op marktplaats zoeken voor 50 euro

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@reneeke1970 De berekening is niet van mij, als ik me niet vergis gebruikt de econo-website
ook bekende (eeuwenoude) natuurkundige wetten (en de formule is zoiets als @Zwerius citeerde).

• IBoat
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 22:01
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:41:
[...]

Dat klopt helemaal! Een wisselaar, gelast van 1 m2 is al rond de 80 euro. Omdat een platenwisselaar in tegenstroom een goede warmteoverdrachts coëfficiënt kan halen van ca 5000 W/m2K (zoals gehanteerd op de econo website) heb je dus maar 1 K dTln nodig om 5 kW over te dragen. Immers: 5000 W / 1 x 5000 = 1 K.
dTln=1 betekent dat het gemiddelde temperatuurverschil tussen primaire en secundaire stroom 1 K is. Natuurlijk moeten beide flows dan wel gelijk zijn. Dat is in de praktijk niet zo.

Overigens kan een vloerverwarming van 50 m2 Zowel 2,5 als 5 kW zijn, om dezelfde reden als hierboven aangegeven. Je kunt de VVW zelf namelijk zien (en modelleren) als een grote lucht/water wisselaar! Wil je meer vermogen, dan moet je de Taanvoer verhogen, waardoor de dTln stijgt. Zo doet mijn vvw in de winter ca 5 kW max, als etmaalgemiddelde. Ik moet alleen nog uitvinden met welke Ta. De ketel pendelt namelijk behoorlijk, omdat deze met een hogere Ta werkt dan een WP. Maar dat wil je natuurlijk niet met een WP

IBoat wijzigde deze reactie 14-06-2019 21:13 (24%)
Reden: Aanvulling vermogen vvw

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

• koevlaas2
IBoat schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:05:
[...]

Dat klopt helemaal! Een wisselaar, gelast van 1 m2 is al rond de 80 euro. Omdat een platenwisselaar in tegenstroom een goede warmteoverdrachts coëfficiënt kan halen van ca 5000 W/m2K (zoals gehanteerd op de econo website) heb je dus maar 1 K dTln nodig om 5 kW over te dragen. Immers: 5000 W / 1 x 5000 = 1 K.
dTln=1 betekent dat het gemiddelde temperatuurverschil tussen primaire en secundaire stroom 1 K is. Natuurlijk moeten beide flows dan wel gelijk zijn. Dat is in de praktijk niet zo.

Overigens kan een vloerverwarming van 50 m2 Zowel 2,5 als 5 kW zijn, om dezelfde reden als hierboven aangegeven. Je kunt de VVW zelf namelijk zien (en modelleren) als een grote lucht/water wisselaar! Wil je meer vermogen, dan moet je de Taanvoer verhogen, waardoor de dTln stijgt. Zo doet mijn vvw in de winter ca 5 kW max, als etmaalgemiddelde. Ik moet alleen nog uitvinden met welke Ta. De ketel pendelt namelijk behoorlijk, omdat deze met een hogere Ta werkt dan een WP. Maar dat wil je natuurlijk niet met een WP
Ik heb een keer een vloerverwarmingsysteem met wisselaar aangesloten op een warmtepomp, ondanks de ogenschijnlijk kleine wisselaar doet deze het prima. Er is dus helemaal niet zo'n groot oppervlak nodig.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01:06
jacovn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:08:
Doe is (nonchalante) foto?

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• IBoat
koevlaas2 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:55:
[...]

Ik heb een keer een vloerverwarmingsysteem met wisselaar aangesloten op een warmtepomp, ondanks de ogenschijnlijk kleine wisselaar doet deze het prima. Er is dus helemaal niet zo'n groot oppervlak nodig.
En hoe werd toen de vloerverwarmingspomp aangestuurd? Gewoon door de pompschakelaae met voel er op de primaire toevoer? Ik ben bang dat die pompschakelaar bij mij niet werkt op de lage Ta van de WP, dus ik ben wel benieuwd.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

• koevlaas2
IBoat schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:27:
[...]

En hoe werd toen de vloerverwarmingspomp aangestuurd? Gewoon door de pompschakelaae met voel er op de primaire toevoer? Ik ben bang dat die pompschakelaar bij mij niet werkt op de lage Ta van de WP, dus ik ben wel benieuwd.
Die kan je schakelen met je WP.

• IBoat
koevlaas2 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:29:
[...]

Die kan je schakelen met je WP.
Dat zou mooi zijn. Ik zie idd een contact voor externe pomp. Maar hoe stuur ik hiermee mijn vvw pomp? Heb ik dan een relais nodig? Er komt toch geen 230 V vanaf het WP contact?

IBoat schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:48:
[...]

Dat zou mooi zijn. Ik zie idd een contact voor externe pomp. Maar hoe stuur ik hiermee mijn vvw pomp? Heb ik dan een relais nodig? Er komt toch geen 230 V vanaf het WP contact?
Bij de Mitsu's wel, staat het niet in de handleiding?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:57
Maar bij de Mitu's is het te schakelen vermogen van die uitgaande contacten wel erg beperkt, zodat je toch al snel een relais nodig hebt. Ik ga dat oplossen met een Finder relais, wat veel vermogen kan schakelen, netjes in een onderverdeler ingebouwd kan worden en toch goed betaalbaar is.

Overigens zoek ik nog naar een relais wat de diverse 230V outputs van een Mitsubishi binnenunit om kan zetten in een schakelcontactje wat ik weer kan binnenhalen op een Raspberry Pi.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een 230V versie van dit relais:

Eisen/wensen:
  • Niet te breed
  • Niet te hoog (zou in een standaard meterkast, op de plek van de automaten, moeten passen).
  • Laag stroomverbruik van de primaire spoel ivm warmteontwikkeling (< 1W).
  • Maximaal € 10
Iemand nog tips?
Andrehj schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:09:
Maar bij de Mitu's is het te schakelen vermogen van die uitgaande contacten wel erg beperkt, zodat je toch al snel een relais nodig hebt. Ik ga dat oplossen met een Finder relais, wat veel vermogen kan schakelen, netjes in een onderverdeler ingebouwd kan worden en toch goed betaalbaar is.

Overigens zoek ik nog naar een relais wat de diverse 230V outputs van een Mitsubishi binnenunit om kan zetten in een schakelcontactje wat ik weer kan binnenhalen op een Raspberry Pi.
[Afbeelding]

Eisen/wensen:
  • Niet te breed
  • Niet te hoog (zou in een standaard meterkast, op de plek van de automaten, moeten passen).
  • Maximaal € 10
Iemand nog tips?
De uitgang bij de Mitsu is 230 V AC 1,0 A Max.

Dus maximaal 230Watt voor een circulatiepomp lijkt mij geen enkel probleem.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22:51

[Afbeelding]

Eisen/wensen:
  • Niet te breed
  • Maximaal € 10
Iemand nog tips?
Zoek even op phoenix

• Andrehj
Grolsch schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:55:
[...]
De uitgang bij de Mitsu is 230 V AC 1,0 A Max.
Dus maximaal 230Watt voor een circulatiepomp lijkt mij geen enkel probleem.
Je hebt gelijk. Ik had die 0.1A van sommige andere outputs in mijn hoofd.
Daar heb ik niets passends kunnen vinden. De beste optie tot nu toe is de Wago 788-508, maar ik zoek nog even verder.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:36
@Andrehj zoiets naar je Pi?
https://www.elektramat.nl/2900368-pho-plc-opt-230uc-24dc2/

Proton_ wijzigde deze reactie 15-06-2019 11:21 (6%)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Andrehj
Dankjewel, maar twee problemen:
1. Drie keer zo duur als de Wago
2. Veel te hoog, past niet in een standaard onderverdeler.

• reneeke1970
IBoat schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 08:48:
[...]

Je moet het omdraaien, je kamer thermostaat stuurt relais aan, of meerdere, die je wp en pompen inschakelen etc....

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:55
Andrehj schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:23:
[...]

Dankjewel, maar twee problemen:
1. Drie keer zo duur als de Wago
2. Veel te hoog, past niet in een standaard onderverdeler.
https://nl.aliexpress.com...6e888&transAbTest=ae803_3

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Andrehj
Dankjewel. Met deze relais van Ali heb ik helaas erg slechte ervaringen. Ooit zo'n relais in mijn caravan gebruikt, waarna de constructie niet bleek te werken (kwam ik pas op de camping achter...) Oorzaak bleek het relais, waarvan van de 4 NC contacten slechts 1 werkte... 8)7
Toen toch maar een Omron gebruikt, en alles werkte direct.
Voor mij geen relais van Ali meer.

• wizzopa
  • Laatst online: 21:55
Andrehj schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:50:
[...]

Dankjewel. Met deze relais van Ali heb ik helaas erg slechte ervaringen. Ooit zo'n relais in mijn caravan gebruikt, waarna de constructie niet bleek te werken (kwam ik pas op de camping achter...) Oorzaak bleek het relais, waarvan van de 4 NC contacten slechts 1 werkte... 8)7
Toen toch maar een Omron gebruikt, en alles werkte direct.
Voor mij geen relais van Ali meer.
Dan komt bij mij de vraag op heb je de schakeling voor die tijd niet getest. ;) Je hebt gelijk de kwaliteit standaard is niet er hoog in China voor wat elektro componenten betreft.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Andrehj
wizzopa schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:41:
[...]
Dan komt bij mij de vraag op heb je de schakeling voor die tijd niet getest. ;)
Soms moet je wat snel en heb je tijdgebrek. Testen kon op de camping ook.

• Catzjes
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:12
[Afbeelding]

Eisen/wensen:
  • Niet te breed
  • Maximaal € 10
Iemand nog tips?
https://www.reichelt.nl/s...dEAQYAiABEgJs8vD_BwE&&r=1

Voldoet wel aan de afmeting, niet aan verbruik en prijs maar deze twee laatsten komen wel in debuut van je "droom-specs" ;)

EDIT ik las te laat dat je het relais vanuit een Pi wil besturen, dat gaat niet met dit 230V relais, dan moet er nog een 3,3V/5v relais tussen wat 230V kan schakelen....

Catzjes wijzigde deze reactie 15-06-2019 16:57 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Catzjes schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:52:
[...]

https://www.reichelt.nl/s...r12-100-230v-p182146.html
Voldoet wel aan de afmeting, niet aan verbruik en prijs maar deze twee laatsten komen wel in debuut van je "droom-specs" ;)
EDIT ik las te laat dat je het relais vanuit een Pi wil besturen, dat gaat niet met dit 230V relais, dan moet er nog een 3,3V/5v relais tussen wat 230V kan schakelen....
Dank, maar ik zocht een manier om 230V aan de ingang van een Pi te hangen.
Voor de uitgangen heb ik inmiddels al een mooie oplossing: Ik voorzie de Pi van een Piface Digital 2. Deze heeft open collector uitgangen die maximaal 50V / 500mA kunnen schakelen. Zie dit artikel. Daarmee kan ik dus rechtstreeks de min van de Finder relais schakelen (met de + van de relais aan de +24V). Dat gaat helemaal goed komen. Deze Finders zijn overigens nog wat goedkoper dan jouw suggestie, schakelen twee polen en hebben nog een handmatige bediening.
@Andrehj , wat is precies je doel van zo'n relais?

• Ramon_1984
Andrehj schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:19:
[...]

Je hebt gelijk. Ik had die 0.1A van sommige andere outputs in mijn hoofd.

[...]

Daar heb ik niets passends kunnen vinden. De beste optie tot nu toe is de Wago 788-508, maar ik zoek nog even verder.
Even zoeken op interface relais, daar ben je denk ik naar opzoek

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18-06 15:28
Ik koop ze bij Conrad

• zw7
  • Laatst online: 17-06 09:43
Exigence schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:00:
[...]

Nee, heb in de settings van alles geprobeerd, maar dit werkt allemaal niet. Misschien dat ik binnenkort de dipswitches nog eens naloop om te kijken of daar iets in zit, maar ben bang van niet.

Clixon er tussen?

Ik zal eens bij PM Coppack laten navragen of ze bij Hitachi eens te raden kunnen gaan. Ben het met je eens dat 70Watt te veel is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanHybride
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17-06 09:45
Ik heb de vraag nu er een aantal betaalbare monoblocks op R32 aankomen (Panasonic J-serie en LG therma V 9kW en 12kW), die bij -7 nog steeds 100% vermogen hebben.

Oorspronkelijk, met gedeeltelijk vloerverwarming en 5 plaatradiatoren 22 in de de kamer en kantoortje (ca 120m2), verbruikte ik (excl SWW) 2100 M3 gas. Met de Koevlaas rekenregel zou dat een WP van ca 11kW (2100*8,7/1650) opleveren.

Ik heb 2 seizoenen geleden toen een Elga aangeschaft om eea zonder risico uit te proberen. Met succes: 1e seizoen ca 65 % minder gas, COP ca 4,5 en een besparing van zeker € 400.

Voor het 2e seizoen een atlanctic 200L aangeschaft voor SWW. Zelf geïnstalleerd. Bevalt ook prima. COP tot nu toe ca 3. Daarnaast alle plaatradiatoren vervangen door jaga's met zelfbouw dbe's. Gasbesparing nu ca 82%.

De jaga's zorgen dus voor zeker 15% extra gasbesparing.

Nu is mijn vraag of ik nu als volgt mag rekenen voor de capaciteit van de WP: (2100-15%)*8,7/1650=9,4kW

Ik zit nu erg te kijken naar de LG therma V R32 9 KW (cap 9kW bij -7 en 7kW bij -10) of de LG Therma V R32 12kW (cap 12kW bij -7 en 9,5 bij -10kW). Voordeel van meer capaciteit bij -10 is natuurlijk weer een nadeel bij onze zachte winters van de laatste jaren.

Wat mag ik voor de installatie rekenen? Komt op het balkon 2e verdieping ca 1,5 meter van de huidige CV ketel.

Heeft iemand ervaring met LG therma V (R32)?

Elga 3.0 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:28

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

LG niet doen :N
Kijk naar hun airco`s, na 5 jaar geen spare parts meer te krijgen.
En die heb je zeker nodig bij LG :/

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:27
Exigence schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:00:
[...]

Ik heb er geen seconde naar gekeken eerlijk gezegd... :+

Ik vermoed nog steeds dat het in die dipswitch zit van de frost protectie. Heb alleen geen tijd gehad hem open te schroeven om het testen :9

Ben ook wel erg benieuwd naar deze, https://www.vakbladwarmte...edianet-approve-cookies=1
6,58scop met een lucht water machine is uniek in de markt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:20:
@Andrehj , wat is precies je doel van zo'n relais?
Een Mitsu binnenunit heeft een aantal schakel- en signaaluitgangen. Als ik dan toch al wat met domotica ga doen, wil ik ook de status van die uitgangen monitoren (het gaat om cooling on, compressor on, defrost on, error en immersion heater on). Die uitgangen zijn allemaal 230V. Die moet ik dus met een relais omzetten naar een hoog/laag signaal voor de ingangen van mijn Pi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon_1984
Andrehj schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:35:
[...]

Een Mitsu binnenunit heeft een aantal schakel- en signaaluitgangen. Als ik dan toch al wat met domotica ga doen, wil ik ook de status van die uitgangen monitoren (het gaat om cooling on, compressor on, defrost on, error en immersion heater on). Die uitgangen zijn allemaal 230V. Die moet ik dus met een relais omzetten naar een hoog/laag signaal voor de ingangen van mijn Pi.
zoeken op interfacerelais
De Weimuller Rs serie is mooi klein en compact

Ramon_1984 wijzigde deze reactie 16-06-2019 10:00 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-06 07:28
thefox154 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:16:
[...]

Ben ook wel erg benieuwd naar deze, https://www.vakbladwarmte...edianet-approve-cookies=1
6,58scop met een lucht water machine is uniek in de markt.
En ik heb Hitachi gevraagd naar nadere gegevens, specs, COP's bij verschillende temperaturen, etc.
Het enige wat er dan gebeurd is, dat ze vaag blijven of verwijzen naar Webpages waar ook niets concreets op staat, etc. Ik geloof er dus ondertussen helemaal niets meer van.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JP12
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18:28
JanHybride schreef op zondag 16 juni 2019 @ 00:43:
Ik heb de vraag nu er een aantal betaalbare monoblocks op R32 aankomen (Panasonic J-serie en LG therma V 9kW en 12kW), die bij -7 nog steeds 100% vermogen hebben.

Oorspronkelijk, met gedeeltelijk vloerverwarming en 5 plaatradiatoren 22 in de de kamer en kantoortje (ca 120m2), verbruikte ik (excl SWW) 2100 M3 gas. Met de Koevlaas rekenregel zou dat een WP van ca 11kW (2100*8,7/1650) opleveren.

Ik heb 2 seizoenen geleden toen een Elga aangeschaft om eea zonder risico uit te proberen. Met succes: 1e seizoen ca 65 % minder gas, COP ca 4,5 en een besparing van zeker € 400.

Voor het 2e seizoen een atlanctic 200L aangeschaft voor SWW. Zelf geïnstalleerd. Bevalt ook prima. COP tot nu toe ca 3. Daarnaast alle plaatradiatoren vervangen door jaga's met zelfbouw dbe's. Gasbesparing nu ca 82%.

De jaga's zorgen dus voor zeker 15% extra gasbesparing.

Nu is mijn vraag of ik nu als volgt mag rekenen voor de capaciteit van de WP: (2100-15%)*8,7/1650=9,4kW

Ik zit nu erg te kijken naar de LG therma V R32 9 KW (cap 9kW bij -7 en 7kW bij -10) of de LG Therma V R32 12kW (cap 12kW bij -7 en 9,5 bij -10kW). Voordeel van meer capaciteit bij -10 is natuurlijk weer een nadeel bij onze zachte winters van de laatste jaren.

Wat mag ik voor de installatie rekenen? Komt op het balkon 2e verdieping ca 1,5 meter van de huidige CV ketel.

Heeft iemand ervaring met LG therma V (R32)?
In navolging hierop. Weet iemand een shop die de nieuwe Panasonic J serie al verkoopt?

Bij Immotec helaas geen reactie gehad op de vraag vanaf wanneer ze de nieuwe versie kunnen leveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:41

Helhond

Grunn

Speedy-Andre schreef op zondag 16 juni 2019 @ 02:58:
LG niet doen :N
Kijk naar hun airco`s, na 5 jaar geen spare parts meer te krijgen.
En die heb je zeker nodig bij LG :/
Kan je dit nader verklaren?
Dacht voor bepaalde goedkeuringen, dat er minimaal 10 jaar spare parts geleverd dient te worden.

60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°, Douche-WTW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 00:28

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Helhond schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:07:
[...]

Kan je dit nader verklaren?
Dacht voor bepaalde goedkeuringen, dat er minimaal 10 jaar spare parts geleverd dient te worden.
Dit is de ervaring van een aantal airco monteurs, die 10 jaar is geen vastgelegde regel maar wel fijn om te weten bij welke merken dat goed geregeld is.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• clemient
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22:15
Kunnen jullie meedenken in de beste oplossing voor mijn buurman?
Hij heeft een huis zonder verdieping. Afgelopen week heeft hij besloten om op zijn (platte) dak 108 panelen te leggen. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om wat van het overschot te gaan gebruiken voor een l/w warmtepomp.

Gasverbruik is jaarlijks 3500m3. Huis is goed geïsoleerd.

Ruimte Oppervlakte Inhoud
Zone 1 Woonkamers/keuken 102,21 266,8
Zone 2 Slaapkamers/badkamers 133,52 447,3

In beide zones is apart geregelde vloerverwarming. In zone 2 zijn in de slaapkamers en badkamers nog een paar radiatoren aanwezig voor bijverwarming. In de slaapkamers zijn ze nog nooit gebruikt.

Ventilatietype is C.

Hij (eigenlijk zij) wil graag een oplossing die echt stil is. SWW vat van 300-400 liter ivm 5 bewoners, 2 douches en een bad.

Moet ik al denken aan een monoblock-oplossing hiervoor?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17-06 14:25
clemient schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:41:
Hij heeft een huis zonder verdieping. Afgelopen week heeft hij besloten om op zijn (platte) dak 108 panelen te leggen. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om wat van het overschot te gaan gebruiken voor een l/w warmtepomp.

In beide zones is apart geregelde vloerverwarming. In zone 2 zijn in de slaapkamers en badkamers nog een paar radiatoren aanwezig voor bijverwarming. In de slaapkamers zijn ze nog nooit gebruikt.

Ventilatietype is C.

Hij (eigenlijk zij) wil graag een oplossing die echt stil is. SWW vat van 300-400 liter ivm 5 bewoners, 2 douches en een bad.

Ik vind het een bizar hoog gasverbruik voor een 'goed geïsoleerde' woning. Zo enorm groot is het huis namelijk niet. Als je gaat kijken wat dan het energieverbruik per m2 is dan is dat best flink. Die PV-installatie is ook gigantisch trouwens. Met de huidige panelen zit je dan aan ruim 32 kiloWattpiek aan PV. Ik weet niet wat voor netaansluiting ze hebben maar een redelijk standaard 3x25A-aansluiting kun je dan niet mee uit de voeten (dat is 'maar' 17 kW namelijk).

En waarom wordt gelijk naar een monoblock gekeken? Mij lijkt een split in veel gevallen veel geschikter. En vooral als je naar grotere vermogens gaat kijken. Die ga je toch wel nodig hebben als je 3500 kuub gas wil vervangen...

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Andrehj schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:49:
[...]

Dank, maar ik zocht een manier om 230V aan de ingang van een Pi te hangen.
Voor de uitgangen heb ik inmiddels al een mooie oplossing: Ik voorzie de Pi van een Piface Digital 2. Deze heeft open collector uitgangen die maximaal 50V / 500mA kunnen schakelen. Zie dit artikel. Daarmee kan ik dus rechtstreeks de min van de Finder relais schakelen (met de + van de relais aan de +24V). Dat gaat helemaal goed komen. Deze Finders zijn overigens nog wat goedkoper dan jouw suggestie, schakelen twee polen en hebben nog een handmatige bediening.
Weet niet of je al antwoord had gehad maar zo iets:

https://www.conrad.nl/p/r...elcontact-230-vac-1570053

Deze kan je vervolgens nog op een plaatje doen voor volgens mij in je meter kast, als je naar beneden scrollt in die pagina zie je houders. Deze gebruik ik in combinatie met een Arduino om bijvoorbeeld bij te houden of de WP aan het draaien is of niet.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21:18
godfriedd schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:17:
[...]

Ik vind het een bizar hoog gasverbruik voor een 'goed geïsoleerde' woning. Zo enorm groot is het huis namelijk niet. Als je gaat kijken wat dan het energieverbruik per m2 is dan is dat best flink. Die PV-installatie is ook gigantisch trouwens. Met de huidige panelen zit je dan aan ruim 32 kiloWattpiek aan PV. Ik weet niet wat voor netaansluiting ze hebben maar een redelijk standaard 3x25A-aansluiting kun je dan niet mee uit de voeten (dat is 'maar' 17 kW namelijk).

En waarom wordt gelijk naar een monoblock gekeken? Mij lijkt een split in veel gevallen veel geschikter. En vooral als je naar grotere vermogens gaat kijken. Die ga je toch wel nodig hebben als je 3500 kuub gas wil vervangen...
@clemient
Eens; ik heb een vergelijkbare inhoud en met bouwjaar 1995 en 2 kinderen kwam ik aan iets meer dan 2000 M3. Hebben ze een zwembad of zo?

Systeem zoals @Grolsch en ik hebben zou prima voldoen: Mitsubishi electric split WP met een 400 ltr SWW boilervat. De nieuwe YAA serie is heerlijk stil. Staat bij mij aan zijkant woning en in de tuin horen we 'm niet.

Remco45 wijzigde deze reactie 17-06-2019 11:42 (10%)

• hesselbeertje
  • Laatst online: 23:36
Als er geen bijzondere reden is voor een aansluiting groter dan 3x25 zou ik sowieso de opwek beperken tot 17kW. Beetje onderdimensioneren op de omvormer, dan leg je daar 20-21 kWp aan panelen op. Dat zijn er dus zo'n 70 stuk van 300 Wp. Tenzij je oost/west gaat leggen, dan kan het nog wel wat meer.

En inderdaad, 3500m3 gas op 235m2 woonoppervlak valt zeer zeker niet in de categorie 'goed geisoleerd'.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:29
[...]
Met de huidige panelen zit je dan aan ruim 32 kiloWattpiek aan PV. Ik weet niet wat voor netaansluiting ze hebben maar een redelijk standaard 3x25A-aansluiting kun je dan niet mee uit de voeten (dat is 'maar' 17 kW namelijk).

Misschien 108 x SF170? :9 maar dan nog....

Sowieso zou ik met een "goed" geïsoleerde woning voor een split gaan, er kunnen best een aantal momenten zijn dat je geen warmte nodig bent(WP uit) terwijl het wel onder het vriespunt is (bijvoorbeeld veel zoninstraling), dat moet je met een mono sneller aan zaken als tracing/glycol gaan denken. Waarom zou je die weg inslaan als er genoeg goede split alternatieven zijn.

Ventilatietype is C.

Heeft ie een bedrijfsgebouw oid aan huis dat zoveel panelen rendabel zijn? Een vriend van mij heeft een 250m2 woning en gebruikt circa 9000kWh totaal waarvan circa 5000kWh voor z'n 11,2KW Zubadan. Zij hebben ventilatie A ;) verder wel "goed" geïsoleerd.
Remco45 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:38:
[...]

@clemient
Systeem zoals @Grolsch en ik hebben zou prima voldoen: Mitsubishi electric split WP met een 400 ltr SWW boilervat. De nieuwe YAA serie is heerlijk stil. Staat bij mij aan zijkant woning en in de tuin horen we 'm niet.
Heb jij al veel bij Tbuiten <0gr gedraaid met je YAA :P maar wat je zegt, de Zubadan is relatief stil te noemen wanneer hij wat "over" heeft, de YAA zal dat wss nog stiller doen dan de "oude" van @Grolsch

Appie Heijn wijzigde deze reactie 17-06-2019 11:51 (23%)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• clemient
[...]

Er komt een 3*63A aansluiting.
Hierop zit zowel een kantoor als de woning.

Om het pv-verhaal wat completer te maken:
De 108 panelen leveren idd zo'n 30MWh op.
Huidig verbruik woning en kantoor is op dit moment 16MWh.
Er komen nog twee laadpalen voor pluginhybrides (E-tron en Passat GTE)
Hiernaast wordt het kantoor ook nog voorzien van l/l-units.

Maar aan welke unit/capaciteit moet ik dan denken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:29
clemient schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:48:
[...]
Maar aan welke unit/capaciteit moet ik dan denken?
11,2 indien zubadan, heb je ook mooi een 3-fase WP, moet het prima kunnen doen, wel vloerverwarming e.d?
En bij 2 douchen en een bad zou ik zeker voor 400L gaan.

Vriend van mij is grootverbruiker met z'n gezin, die 300L komt net uit bij 1 regendouche in hun geval. Wordt rustig een paar uur per dag gedouched. Wanneer ik het geweten had dat het dermate extreem zou zijn dan zou ik 400L geadviseerd hebben.

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• clemient
Remco45 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:38:
[...]

@clemient
Eens; ik heb een vergelijkbare inhoud en met bouwjaar 1995 en 2 kinderen kwam ik aan iets meer dan 2000 M3. Hebben ze een zwembad of zo?

Top, dank je. Het is een huis dat verbouwd en nageisoleerd is. Dus waarschijnlijk niet voldoende 🤨

Ik ga eens op zoek naar een installateur in Breda die het merk voert.

• timovd
  • Laatst online: 23:36

timovd

Voorsprong door techniek

clemient schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:48:
[...]

Er komt een 3*63A aansluiting.
Hierop zit zowel een kantoor als de woning.
Redelijk offtipic, maar is het niet voordeliger (qua maandlast) om te gaan voor twee aansluitingen met beide 3x25?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

@clemient 3500m3 gas vervangen met een 11,2KW WP is volgens de formules nogal "dapper".

3500*8/1650=16,96KW.

Ik zou zoals anderen ook aangegeven vanwege de SWW behoefte zeker voor een 400 liter boiler gaan.

3500m3 gas is wel absurd veel, enig idee hoeveel voor SWW wordt gebruikt :?
Als dit met name voor CV is dan mag je de tekst "goed geïsoleerd" wel aanpassen naar matig geïsoleerd :P

Een Zubadan is wel een "krachtpatser" die zelfs met extreem koude temperaturen het vermogen blijft leveren, en lijkt mij voor deze casus wel geschikt.

Meerdere zones op zich geen probleem, als ze allemaal dezelfde Ta nodig hebben is dit gewoon met naregeling te realiseren. Anders moet je de 2e zone kit erbij kopen, dan kun je met verschillende temperaturen werken.

Grolsch wijzigde deze reactie 17-06-2019 12:20 (16%)

• clemient
Grolsch schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:19:
@clemient 3500m3 gas vervangen met een 11,2KW WP is volgens de formules nogal "dapper".

3500*8/1650=16,96KW.

Ik zou zoals anderen ook aangegeven vanwege de SWW behoefte zeker voor een 400 liter boiler gaan.

3500m3 gas is wel absurd veel, enig idee hoeveel voor SWW wordt gebruikt :?
Als dit met name voor CV is dan mag je de tekst "goed geïsoleerd" wel aanpassen naar matig geïsoleerd :P

Een Zubadan is wel een "krachtpatser" die zelfs met extreem koude temperaturen het vermogen blijft leveren, en lijkt mij voor deze casus wel geschikt.

Meerdere zones op zich geen probleem, als ze allemaal dezelfde Ta nodig hebben is dit gewoon met naregeling te realiseren. Anders moet je de 2e zone kit erbij kopen, dan kun je met verschillende temperaturen werken.
Ik zie dat de Zubadan idd max 11,2KW is, voor een 17KW potentieel behoefte lijkt dat idd een (te) grote uitdaging. Dan zou je over moeten stappen op de power inverter (16 of 20).
Naast gas voor de CV hebben ze ook nog twee siergashaarden en een gaskookplaat, maar ik geloof niet dat die dat verschil gaan maken. :) Ik zal nog eens doorvragen hoe het SWW gebruik is.
clemient schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:32:
[...]

Ik zie dat de Zubadan idd max 11,2KW is, voor een 17KW potentieel behoefte lijkt dat idd een (te) grote uitdaging. Dan zou je over moeten stappen op de power inverter (16 of 20).
Naast gas voor de CV hebben ze ook nog twee siergashaarden en een gaskookplaat, maar ik geloof niet dat die dat verschil gaan maken. :) Ik zal nog eens doorvragen hoe het SWW gebruik is.
Vorig jaar heb ik iemand geholpen die van 5000m3 gas af kwam en een 14KW Zubadan heeft gekocht en hier erg tevreden over is.

De 11,2KW variant (PUHZ-SHW112V/YAA(-BS)) levert bij -15 Ta 45 graden nog steeds 11,2KW, dit betekent dat deze WP bij -7 Ta 35 (gebruikelijk bij vloerverwarming) zo'n 12,2KW levert.

Dit betekent dat je bij zo'n 20 uur per dag verwarmen (SWW en defrosts eraf gehaald) zo'n 244kWh (thermisch) in je huis kunt stoppen, stel dat een gasketel 9kWh uit 1m3 gas haalt (Optimistisch berekend) dan kun je dus ruim 27m3 gas per dag vervangen door een 11,2KW WP. Dat zijn wel forse getallen natuurlijk.

Is bekend wat het maximale verbruik aan gas per dag is in de winterperiode ?

Ik zou wel goed kijken naar het afgiftesysteem, is deze goed geschikt voor LTV (Dus grote diameters buis naar de onderverdelers, H.O.H. niet te groot) ?

Met welke aanvoertemperatuur werken ze nu ?

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 00:00
clemient schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:59:
[...]

Top, dank je. Het is een huis dat verbouwd en nageisoleerd is. Dus waarschijnlijk niet voldoende 🤨

Ik ga eens op zoek naar een installateur in Breda die het merk voert.
De beste man kan eerst beter investeren in het isoleren van bijvoorbeeld zijn dak. 3500m3 is echt veel (per m2)

Zonnepanelen er nog niet op, dak isoleren, zonnepanelen plaatsen. Je hebt ook minder zonnepanelen nodig voor de warmtepomp als je minder warmte hoeft op te wekken..

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koevlaas2
Stef87 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:11:
[...]

De beste man kan eerst beter investeren in het isoleren van bijvoorbeeld zijn dak. 3500m3 is echt veel (per m2)

Zonnepanelen er nog niet op, dak isoleren, zonnepanelen plaatsen. Je hebt ook minder zonnepanelen nodig voor de warmtepomp als je minder warmte hoeft op te wekken..
Kan ook te maken hebben met een slecht aangelegd afgifte systeem, ik heb nu een paar keer in het wild zoiets meegemaakt. Goed gesisoleerde huizen die mega verbruiken hebben, grotendeels de schuld van een waardeloos ingericht afgiftesysteem.

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-06 07:26
clemient schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:32:
[...]

Siergsshaarden verwarmen redelijk inefficiënt. Als ze vaak aan staan kan dit het verklaren. Ook een slecht ingeregelde hr ketel kan onnodig veel gas verbruiken als deze geen lange runs kan maken.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:46

Exigence

dnkroz

zw7 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 20:37:
[...]

Clixon er tussen?

Ik zal eens bij PM Coppack laten navragen of ze bij Hitachi eens te raden kunnen gaan. Ben het met je eens dat 70Watt te veel is.
En ook @thefox154

Ik heb inmiddels contact gehad met Mark van PM Coppack (en hij cc-de per ongeluk @koevlaas2 :P ). Die bevestigt inderdaad dat het standby-verbruik van ~70 watt bestaat uit 50 watt voor de crankcase heater en 19 watt voor de electronica. Ook vertelt hij dat bij voldoende hoge buitentemperaturen de crankcase heater uit zou moeten schakelen.

In een reactie heb ik hem gevraagd of hij ook weet welke parameters en/of voorwaarden ervoor zorgen dat de heater uitgeschakeld wordt. En of er toevallig ook dip-switch instellingen zijn die dit overrulen.
Hij heeft een contact bij Hitachi Air Conditioning UK aan wie hij deze email ook wilde cc'en (dit werd dus per ongeluk @koevlaas2 ). Heb hem gevraagd of hij mijn mail naar deze persoon door wil sturen.

• Ep Woody
  • Laatst online: 03:41
Voor mijn warmtepomp wil ik meten hoeveel warmte er geproduceerd wordt, cq afgezet wordt in het warmtecircuit. Dit wil ik doen met een Kamstrup 302, welke uitgelezen gaat worden door een usb m-bus adapter. Heb ik hiervoor ook een AES key nodig, of kan dit ook zonder?

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 23:24

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan WiP

Ep Woody schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:55:
Voor mijn warmtepomp wil ik meten hoeveel warmte er geproduceerd wordt, cq afgezet wordt in het warmtecircuit. Dit wil ik doen met een Kamstrup 302, welke uitgelezen gaat worden door een usb m-bus adapter. Heb ik hiervoor ook een AES key nodig, of kan dit ook zonder?
Volgens mij niet, maar kijk eens in het Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz topic. Daar wordt er ook over gesproken.

• Ep Woody
  • Laatst online: 03:41
TriLithium schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:58:
[...]

Volgens mij niet, maar kijk eens in het Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz topic. Daar wordt er ook over gesproken.
Heb bewust voor dit topic gekozen, omdat hier in de TS gesproken wordt over het aanvragen van een offerte voor de key. Dat andere topic heb ik ook doorgenomen, maar anders dan een key voor de wireless m-bus kwam ik niet. Vandaar dat ik het voor de zekerheid nog even hier vroeg.

• Boeie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:52
Boeie schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:05:
Even een onwetenden vraag, maar hoe ga ik koelen? Ik zet de parameter van mijn Loria op koelen en handhaaf dezelfde waardes in de thermostaat (overdag 20,5, 's nachts 19,5)?

Het was dit weekend 26c binnen bij ons beneden. Zonwering aan oost en zuidzijde moet nog geleverd worden (net besteld dus zal nog wel een paar weken duren).

Wat ik mij vooral afvraag is hoe snel gaat dit? Zeker gezien de korte periode dat het nu warm is (3 dagen) en de relatief koude nachten, vraag ik mij af hoeveel ik eruit haal. + dat ik niet wil dat het ding heel de dag/nacht staat te draaien, of draait hij voor koelen op een lager vermogen?
wauske schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:43:
[...]

Weet je zeker dat je WP niet gewoon blijft doorverwarmen met die temperaturen? 26 graden binnen in die paar dagen dat het zo warm was vind ik wel heel erg snel voor een nieuwbouw huis...

Bij ons hebben we de 1e 2 dagen niet eens het screen (zuiden) naar beneden gedaan en gisteren was het net geen 23 graden binnen met screen. Geen koeling toegepast, alleen eind van de dag even deur/raam een beetje open.
Erwin_83 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:12:
[...]

Bij de Loria moet je 2 parameters veranderen, ik weet even niet uit me hoofd welke. Het is zelf kiezen tussen koelen of verwarmen, de Loria switcht niet vanzelf. Verwarmen stopt bij buitentemperatuur boven de 18 graden, af fabriek ingesteld. Mimale watertemperatuur voor koelen moet je ook even nakijken, deze mag niet te laag zijn ivm condens vorming.
Even mijn eigen vraag beantwoord (vond t nog niet terug). Zowel in het installateursmenu als in het hoofdmenu moet je het aanzetten.

Ik heb nu in het hoofd(gebruikers)menu de verwarming geforceerd uitgezet op beide zones. Enige wat ik mij afvraag is, hoe regel ik de koeling nu via de thermostaat? Deze staan namelijk (heb 2 zones) nog op de klokprogramma's of uit.

Tevens vraag ik mij af wat de setting is voor de ondergrens van de watertemperatuur. default is dit 18c, maar ik kan mij voorstellen dat ik bij een binnentemp van 27c (nu, zit nog steeds te wachten op de levering van wat zonwering), dit niet op deze temperatuur moet laten rondstromen. Vandaar dat ik deze op 21c had gezet in de instellingen.

Is het nu gewoon een kwestie van mijn thermostaat op bijvoorbeeld 23c ruimtetemp zetten en hiermee activeer ik het koelen?

Het is mij tot op heden alleen gelukt om het op de WP zelf aan te zetten (dus hier een temp instellen op een zone, en hij begint te koelen).

All electric, LTV, Loria 6008 Duo 2-zone, 7200WP zuid, Brink WTW Renovent Excellent 400

• Nickkie55
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:30
Exigence schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 08:43:
[...]

En ook @thefox154

Ik heb inmiddels contact gehad met Mark van PM Coppack (en hij cc-de per ongeluk @koevlaas2 :P ). Die bevestigt inderdaad dat het standby-verbruik van ~70 watt bestaat uit 50 watt voor de crankcase heater en 19 watt voor de electronica. Ook vertelt hij dat bij voldoende hoge buitentemperaturen de crankcase heater uit zou moeten schakelen.

In een reactie heb ik hem gevraagd of hij ook weet welke parameters en/of voorwaarden ervoor zorgen dat de heater uitgeschakeld wordt. En of er toevallig ook dip-switch instellingen zijn die dit overrulen.
Hij heeft een contact bij Hitachi Air Conditioning UK aan wie hij deze email ook wilde cc'en (dit werd dus per ongeluk @koevlaas2 ). Heb hem gevraagd of hij mijn mail naar deze persoon door wil sturen.
Ik ben erg benieuwd naar het antwoord straks. Vergeet het niet hier te posten ;)
Boeie schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:33:
[...]

[...]

[...]

Even mijn eigen vraag beantwoord (vond t nog niet terug). Zowel in het installateursmenu als in het hoofdmenu moet je het aanzetten.

Ik heb nu in het hoofd(gebruikers)menu de verwarming geforceerd uitgezet op beide zones. Enige wat ik mij afvraag is, hoe regel ik de koeling nu via de thermostaat? Deze staan namelijk (heb 2 zones) nog op de klokprogramma's of uit.

Tevens vraag ik mij af wat de setting is voor de ondergrens van de watertemperatuur. default is dit 18c, maar ik kan mij voorstellen dat ik bij een binnentemp van 27c (nu, zit nog steeds te wachten op de levering van wat zonwering), dit niet op deze temperatuur moet laten rondstromen. Vandaar dat ik deze op 21c had gezet in de instellingen.

Is het nu gewoon een kwestie van mijn thermostaat op bijvoorbeeld 23c ruimtetemp zetten en hiermee activeer ik het koelen?

Het is mij tot op heden alleen gelukt om het op de WP zelf aan te zetten (dus hier een temp instellen op een zone, en hij begint te koelen).
Zowel je thermostaat als je WP moeten dit wel "snappen".

Zelf heb ik een Mitsu WP en een Danfoss thermostaat (CF2+ systeem).

Mijn Danfoss moet ik op koelen instellen zodat er vraag is op het moment dat de ruimtetemperatuur boven setpoint ligt (Dus precies tegenovergesteld van verwarmen) en de WP het signaal AAN krijgt (Dus precies andersom).

Ik moet dus 2 x per jaar 3 stappen uitvoeren

1 = Schakelaar van Danfoss omzetten
2 = Dipswitch op mijn hydrobox omzetten
3 = Koelen aanzetten op de hydrobox

Bij mij thuis is koelen (gelukkig) nog niet noodzakelijk, keuken op zuid word zo'n 23 graden, woonkamer is zo'n 22 graden als ik 's avonds thuis kom.

Wel overal screens op de ramen waar zon op kan komen (oost/zuid/west) en dat helpt zeker gigantisch veel.

Grolsch wijzigde deze reactie 18-06-2019 17:01 (7%)

• Boeie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:52
Grolsch schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:55:
[...]

Zowel je thermostaat als je WP moeten dit wel "snappen".

Zelf heb ik een Mitsu WP en een Danfoss thermostaat (CF2+ systeem).

Mijn Danfoss moet ik op koelen instellen zodat er vraag is op het moment dat de ruimtetemperatuur boven setpoint ligt (Dus precies tegenovergesteld van verwarmen) en de WP het signaal AAN krijgt (Dus precies andersom).

Yes, dit is dus iets soortgelijks. Ik heb nu (nog) Honeywell Lyric T6(r) thermostaten. Hij gaat wel koelen. Gister had ik de thermostaat fixed op 21c gezet. Heb geen vlammetje gezien op het display (dat hij draait), maar de WAR stond ook nog op 100% (weet niet of dit van toepassing is is op koelen).

Al met al... Als noob moet ik zeggen dat zowel de documentatie als de installateur (ja je moet dit dat doen en dan koelt ie) mij onvoldoende uitleg geven. Kom er uiteindelijk wel uit, maar gebruiksvriendelijk is het niet.

Mijn zonwering ontbreekt nog deels, ik moet nog een screen krijgen op het oosten (raam van 2,5 bij 2,5), een knikarmscherm op het zuiden om een schuifpui van 4m bij 2,60 hoog af te dekken. Aan de westzijde van de woning krijg ik voorlopig 2 schaduwdoeken die het grootste deel van de zonwering gaan voorzien, hier komen nog permanente lamellen.

Aan de voorzijde (oost) vorige week wel de 1e verdieping en zolder voorzien van lamellen, wat niet 100% werkt maar zeker 60/70% van de directe zon (en sowieso op de hoogste stand) wegneemt:

Onder komt dus nog het screen, en links het knikarmscherm.

Boeie wijzigde deze reactie 18-06-2019 17:04 (22%)

All electric, LTV, Loria 6008 Duo 2-zone, 7200WP zuid, Brink WTW Renovent Excellent 400

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 03:18
ik heb vandaag mijn 300l vat ontvangen maar vraag mij nu hardop af hoe ik dit op zolder krijg, 2 trappen op en dan zonder beschadigingen zodat de WAF tevreden blijft. Iemand suggesties of ervaringen hiermee.

Ecodan 7,5kW en 4800wp zonnepanelen

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 04:08

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

Met de PAW-A2W ruimtethermostaat lijkt hij omgekeerd te reageren. Als ik de WP in koelstand zet, en het is warmer dan de ingestelde temperatuur start hij met koelen. Als de ingestelde temperatuur op de thermostaat hoger is, stopt hij met koelen.

Heb er verder niet mee gespeeld omdat de koeling met mijn radiatoren niets doet (aansluiting werkt niet i.c.m. koelen).

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

corsat schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:04:
ik heb vandaag mijn 300l vat ontvangen maar vraag mij nu hardop af hoe ik dit op zolder krijg, 2 trappen op en dan zonder beschadigingen zodat de WAF tevreden blijft. Iemand suggesties of ervaringen hiermee.
Normaal gesproken kun je daar beter vooraf over na denken _/-\o_

Maar doek er omheen, paar sterke kerels en tillen :?

m.b.t. thermostaat discussie, je thermostaat moet er wel geschikt voor zijn, hoe kan dat ding anders "ruiken" dat je wil koelen.

Ik heb een eenvoudige / "domme" aan uit thermostaat, die communiceert helemaal niet met WP, het is AAN of UIT.

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:55:
[...]
Stap 1 zou je kunnen omzeilen door de schakelaar te vervangen door een relais (met de cooling on output van je Hydrobox verbinden). Stap 3 is logisch, maar stap 2 snap ik niet.
Welke dipswitch moet je omzetten en waarom?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:10:
[...]

Stap 1 zou je kunnen omzeilen door de schakelaar te vervangen door een relais (met de cooling on output van je Hydrobox verbinden).
Zou kunnen, maar hoeveel moeite is 1 schakelaar omzetten :? Aanzienlijk minder als een electriciën inhuren om een relais aan te sluiten etc. :P

Ik ben zelf redelijk handig, maar niet met relais :+
Stap 3 is logisch, maar stap 2 snap ik niet.
Welke dipswitch moet je omzetten en waarom?
Ik verzet SW2-1 (Kamerthermostaat1 ingang (IN1) logische wijziging) omdat mijn Danfoss blijkbaar bij het koelen niet hetzelfde schakelt als met verwarmen.

Volgens mij hebben we in dit topic vorig jaar al dezelfde discussie gehad.

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:04

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

[...]

[...]

[...]

Toevallig heb ik net het verwarmen uit gezet en koelen aan. De thermostaat pakte bij mij vanzelf het vorig jaar ingestelde programma.
Van 9.00 tot 21.00 22 graden ruimte temperatuur, daarbuiten 27 graden, oftewel in de nacht niet koelen tenzij het extreem heet is.
Het verwarmings programma is bij mij constant 22 graden.

De komende tijd het verbruik eens in de gaten houden en kijken of er met afstellen nog wat te verbeteren valt.

De minimale water temperatuur bij koelen heb ik op (de aangeraden) 18 graden ivm condens/dauwpunt. Een lagere temperatuur heb ik nog niet mee getest

• Andrehj
Erwin_83 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:03:
[...]
Toevallig heb ik net het verwarmen uit gezet en koelen aan. De thermostaat pakte bij mij vanzelf het vorig jaar ingestelde programma.
Van 9.00 tot 21.00 22 graden ruimte temperatuur, daarbuiten 27 graden, oftewel in de nacht niet koelen tenzij het extreem heet is.
Dat heeft wel als nadeel dat je COP slechter is. Voor je COP (en dus je energieverbruik) kun je beter 's nachts koelen.
Als je ook zonnepanelen hebt geldt dit ook zolang er nog een salderingsregeling is. Als die wegvalt is het weer gunstig om alleen te koelen als je panelen stroom opwekken, wat je dan via je domotica zou moeten regelen.

Overigens zou ik mijn binnentemperatuur wel wat mee laten variëren met de buitentemperatuur, dus bijvoorbeeld 20 à 21 graden in de winter, en 23 graden midden in de zomer. Dat voelt in de winter een stuk prettiger met je dikke kersttrui aan, en in de zomer veel fijner in je korte broek.

Andrehj wijzigde deze reactie 18-06-2019 18:57 (16%)

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19:00
Erwin_83 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:03:
[...]

Het verwarmings programma is bij mij constant 22 graden.

De komende tijd het verbruik eens in de gaten houden en kijken of er met afstellen nog wat te verbeteren valt.

De minimale water temperatuur bij koelen heb ik op (de aangeraden) 18 graden ivm condens/dauwpunt. Een lagere temperatuur heb ik nog niet mee getest
Die 18 graden kan ook al teveel zijn als het heel vochtig is. Ik heb op de zolder (waar de installatie staat) en in de woonkamer een temperatuur/rel. Vochtingheids metertje. Verder heb ik een tabel gemaakt waarmee ik dan de minimum watertemperatuur kan aflezen.

Bij voldoende lage RH kon ik de watertemperatuur ook lager instellen dan 18; heb hier ook wel eens met 15 graden getest. Blijft een beetje in de gaten houden...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:04

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Ik moet nog een beetje spelen met de instellingen. En 22 graden ingesteld met koelen wil nu nog niet zeggen dat het ook echt 22 graden is in de woonkamer. De rest van het huis helaas geen vloerkoeling.

Ik weet dat 's nachts koelen beter is voor de cop, maar Ik probeer nu de temperatuur overdag onder controle te houden. In de nacht kan ik nog ramen open zetten.

Het wordt nu de tweede zomer voor de warmtepomp hier en sinds oktober een aparte kWh meter erop.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 18-06-2019 19:21 (11%)

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 04:08

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

Erwin_83 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:20:
Ik weet dat 's nachts koelen beter is voor de cop, maar Ik probeer nu de temperatuur overdag onder controle te houden. In de nacht kan ik nog ramen open zetten.
Beter voor de COP maar waarschijnlijk niet beter voor het totale verbruik. Als mijn systeem zou werken zou ik overdag koelen om de temperatuur op niveau te houden en dan de ramen/deuren open als de buitentemperatuur lager is als de binnentemperatuur.

Het kost veel meer energie om het huis af te koelen als op temperatuur houden, dan is die iets lagere COP toch niet zo erg?

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• koevlaas2
corsat schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:04:
Met 2 man tillen, 1 onder en 1 boven.
Eventueel kan je de bovenkant nog in een handdoek wikkelen dan heb je een beetje een stootbumper.
Mijn ervaring is dat je het vat best redelijk omhoog krijgt.

• pidewegw
  • Laatst online: 22:25
Vantage92 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:05:
Leuke discussie..
Even vraagje tussendoor, iemand bekend met het merk Wolf?
Ze hebben een monoblock die erg stil is met een COP van 5,42 bij A7/W35.

https://nl.wolf.eu/filead...oblock_4801289_201811.pdf
Vandaag een bezoek gebracht aan het filiaal van Wolf in Osnabrück.
Op uitnodiging van Wolf Nederland, begeleid door André Lenting
andre@wolf-energiesystemen.nl

Daar stond de CHA-10 versie
Zowel verwarming als koelen is gedemonstreerd.
Aanleiding: hoe stil is de unit.
De buitenunit is naar onze zin.
In het gebouw, waarin de airco en andere apparatuur stond te draaien, was in eerste instantie onduidelijk waarom wij de binnenunit (te goed) hoorbaar was.
Dat aspect is nog niet opgehelderd.
Wel geschiedde het koelen vrijwel geluidloos.
Al met al een plezierig gesprek gehad. Ook fotos alsmede geluid- en video-opnames gemaakt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 23:24

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan WiP

And we have lift-off, warm water in de tank :o 8) :D

Het zou in het weekend gelukt hebben ware het niet dat ik een 3D koppeling miste voor op een tank. Vandaag toch gelukt, Tank op temperatuur inmiddels. Heerlijk warm douchen weer. Dat was het zondag niet helaas.

En natuurlijk de niet te missen foto's voor de liefhebber.

https://tweakers.net/ext/f/hqE6nc7YeeJ6A3Kk4O1eKUUK/thumb.jpg

Deze moest er eerst uit, anders geen ruimte voor de SWW tank helaas. Daar ging het warm douchen voor een weekend.

https://tweakers.net/ext/f/eVJfh6wGHTTNvMh9SfggUl7a/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/Z2DasfVvVjLguRyZ4VVqOtzJ/thumb.jpg
Ook een nieuwe vloerverwarming verdeler.

https://tweakers.net/ext/f/KY9zHQe0GudOJcrZ65Nyyurx/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/7dLfKebCMV9S7TTjOL9sxf9v/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/edMw7Y7PwR0WJo75FH62NZFz/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/dj6BDRDwVckKyurDbOwu8YJ9/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/P4426STFBVwrOOZdYpvissQ1/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/wCzy0hIm6g1wTDlr5qdQLAgM/thumb.jpg
Warm water leidingen te plek op de tank.

https://tweakers.net/ext/f/FpXMyCVSBNl8bKgkVUadUv60/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/wN3wzZjhi52xxCrqPfbs3V57/thumb.jpg

3 tankjes op een rij :D

https://tweakers.net/ext/f/fgpsJVDfnys5i4Y2s12Eq8eH/thumb.jpg
Hier nog niet helemaal op temperatuur

En weer warm water, jeuhhhh *O* oOo *O* oOo

De pomp voor de CV moet nog aangesloten worden, niet echt prio met dit weer, 2 dagen niet warm kunnen douchen wel, brrrrrr, wordt geen hobby.

Leidingen worden nog geisoleerd met Armaflex als dit binnenkomt komt uit duitsland.

En het spul nog wat netjes maken her en der.

• pidewegw
  • Laatst online: 22:25

Ventilatietype is C.

Geef hem het advies om te kijken naar de Wolf CHA-10, R290 propaan, met 9kW
versie CHC-Monoblock 10/300-50.
Ze claimen de stilste op de markt te zijn
Met. o.a. Verwarmingsvermogen 4,1 kW met een COP van 5,72 (A7/W35)*
* maximaal vermogen 10 kW
o Modulatiebereik verwarming 3 t/m 10 kW (A2/W35)
o Koelvermogen 6,01 kW met een COP van 5,91 (A35/W18)
o Modulatiebereik koelvermogen 4,3 t/m 10 kW (A35/W18)
o Elektrisch element 9 kW <--- / tevens nood-verwarming
o EC axiaal ventilator toerengeregeld
o Hoogrendement pomp
o SEW-2-300 boilervat t.b.v. warmtapwater geïntegreerd in de unit
▪ 280L netto inhoud
o 50L buffervat t.b.v. ontdooicyclus geïntegreerd in de unit
Andere ww-oplossingen zijn mogelijk.

Wolf is onderdeel van een zeer groot concern, CENTROTEC AG
Zoals wel vaker voorkomt, hier volkomen onbekend.

Overweeg eventueel ook Heliotherm - Oostenrijks produkt.
Met bijv. horizontale bodemoplossing - SNTM3-10 / SNTM5-15 kW versies
Bodemwarmtepomp met R290
Heliotherm heeft al een tijdje een bodemwarmtepomp met R290 (propaan), de Sensor.
In Duits:
Natural Technology Wärmepumpe, Baureihe: Direktverdampfung
Ihre Vorteile
• Weltweit effizienteste Wärmepumpentechnologie
• Umweltfreundlichstes Arbeitsmittel - kein Treibhauspotential
• Vorlauftemperaturen bis 70 °C möglich, somit auch mit herkömmlichen Heizkörpern kombinierbar
• PV-Ready - mit Leistungsanpassung an den verfügbaren Solarstrom
• Leise - schalloptimiertes Gehäuse
• Die ideale Ergänzung
• Frischwassersystem zur Warmwasserbereitung
• Speicher zur Warmwasserbereitung
Das Heliotherm Plus
• Best in Class: Weltweit effizienteste Wärmepumpentechnologie > Maximale Förderungen von Land und Bund
• Qualität "Made in Austria", Entwicklung und Produktion in Tirol
• 2 Jahre Hersteller Garantie auf die gesamte Wärmepumpe
• Extrem geringe Betriebskosten durch intelligenten Kältekreislauf (twin-x Technologie, dsi-Technik)
• Weltweite Fernsteuerung der Wärmepumpe via Internet
Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon_1984
pidewegw schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:25:
[...]

o Hoogrendement pomp
▪ 280L netto inhoud

Bodemwarmtepomp met R290
Heliotherm heeft al een tijdje een bodemwarmtepomp met R290 (propaan), de Sensor.
In Duits:
Ihre Vorteile
• Vorlauftemperaturen bis 70 °C möglich, somit auch mit herkömmlichen Heizkörpern kombinierbar
• Die ideale Ergänzung
Das Heliotherm Plus
• Best in Class: Weltweit effizienteste Wärmepumpentechnologie > Maximale Förderungen von Land und Bund
• Extrem geringe Betriebskosten durch intelligenten Kältekreislauf (twin-x Technologie, dsi-Technik)
Succes!
9Kw is voor 3500m3 gas gewoon te weinig
Ik zou eerst eens uitzoeken waarmee het verbruik omlaag kan.
Warmtescan, afgifte systeem laten nakijken.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:17
[...]

o Hoogrendement pomp
▪ 280L netto inhoud

Bodemwarmtepomp met R290
In Duits:
Ihre Vorteile
• Die ideale Ergänzung
Das Heliotherm Plus
Succes!
Dit zijn niet de beste merken qua prijs/kwaliteit verhouding. Kwalitatief vast goed, maar prijs navenant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koevlaas2
Exigence schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 08:43:
[...]

En ook @thefox154

Belangrijk Nederlands gedoe word ik altijd in ge cc't

[...]

o Hoogrendement pomp
▪ 280L netto inhoud

Bodemwarmtepomp met R290
In Duits:
Ihre Vorteile
• Die ideale Ergänzung
Das Heliotherm Plus
Succes!
Veel informatie, maar wat is het max vermogen bij Ta 50 graden en Tb -7 :?

Alles hierboven omschreven lijkt op een standaard reclame folder, een met 3500m3 gas kom je dan van een koude kermis thuis.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01:06
Wordt nergens vermeld zover ik kan vinden. Bij -7 doet CHA7 5,88kW en CHA10 7,95kW aanvoer 35gr. volgens specs. COP is dan 2,75 wat volgens mij niet echt geweldig is? Met aanvoer 50gr ga je dan denk ik richting element rendement :P Hij kan tot 70 graden aanvoer schijnt het... zal wel een dure rekening worden met een koude winter dan gok ik zo.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True