Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:
  • 577.610 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wimhaw schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:39:
@Crew One Met een 7 tot 9 kWh WP kun je volgens mij je huis goed warmhouden inclusief SWW. Er zijn WP systemen, die een ingebouwde boiler hebben. Hebben we ook. We hebben zelf ruim 10000kWp aan panelen op ons dak liggen en we doen alles elektrisch met o.a. de Danfoss L/W WP.

...
Dank, mooi verhaal waar ik op zich best achter kan staan. We hebben vorig jaar voor meer dan €25000 geïnvesteerd in nieuw glas, isolatie van vloer en muren en een pv systeem. Het WP verhaal lijkt een sluitstuk, maar ja... de portononee houd ergens op, goede intenties voor duurzaamheid of niet.

Waar ik niemand over hoor en wel benieuwd naar ben zijn de bijkomende zaken - hoeveel was de aanpassing van de keuken op inductie, hoe veel kosten de aangepaste radiatoren indien nodig, enz. Daarnaast zijn er een aantal partijen langs geweest of gaan langskomen, en iedereen zegt wat anders. (Wat bij de PV en isolatie niet anders was, maar ja, het kost dan wel veel tijd. )

Advies 1: ga hybride, met een WP die wél full-elextric is voorbereid, het is toch zonde om die cv weg te gooien. (Die is vrij nieuw) en scheelt je nu de investering in keuken en badkamer.

Advies 2: voor maximale besparing moet je helemaal van het gas af. (Maar geen woord over wat dat buiten de WP om dan kost - dat ben ik nu dus aan het onderzoeken.)

Advies 3: je hebt zo veel stroom over, vergeet de WP en koop gewoon een electrishe CV.

Vooralsnog zit ik er nu zo in dat ik van 1500 naar 500 kuub gas een prima eerste stap vind, en neig ik naar een hybride setup. (Nibe of vaillant, maar nog zeker in de onderzoeksfase.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Crew One schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 07:36:
[...]

Waar ik niemand over hoor en wel benieuwd naar ben zijn de bijkomende zaken - hoeveel was de aanpassing van de keuken op inductie
Daar is natuurlijk geen lijn in te trekken. Een inductiekookplaat heb je al een prijsverschil van 500 euro tot 5000 euro.
Sommige hebben genoeg aan 1 fase, anderen 3-fase.

Wat voor nut heeft het om te vertellen dat ik voor een kookeiland leidingen heb moeten leggen?
, hoe veel kosten de aangepaste radiatoren indien nodig, enz
De keuze van het wel of niet aanpassen/vervangen van radiatoren verschillen nou ook eenmaal van situatie. In m'n geval had ik best die ijzeren monsters ter grootte van een Billy-kast kunnen behouden. Waarschijnlijk hadden ze het huis wel warm gekregen. Maar ik koos voor vloerverwarming omdat ik geen stofnesten wilt hebben. Maar het is geen voorwaarde.
. Daarnaast zijn er een aantal partijen langs geweest of gaan langskomen, en iedereen zegt wat anders. (Wat bij de PV en isolatie niet anders was, maar ja, het kost dan wel veel tijd. )

Advies 1: ga hybride, met een WP die wél full-elextric is voorbereid, het is toch zonde om die cv weg te gooien. (Die is vrij nieuw) en scheelt je nu de investering in keuken en badkamer.

Advies 2: voor maximale besparing moet je helemaal van het gas af. (Maar geen woord over wat dat buiten de WP om dan kost - dat ben ik nu dus aan het onderzoeken.)

Advies 3: je hebt zo veel stroom over, vergeet de WP en koop gewoon een electrishe CV.

Vooralsnog zit ik er nu zo in dat ik van 1500 naar 500 kuub gas een prima eerste stap vind, en neig ik naar een hybride setup. (Nibe of vaillant, maar nog zeker in de onderzoeksfase.)
Tja... ik zat ook in dezelfde schuitje. Ik was bijna voor een Daikin hybride gegaan, omdat de offertes die ik kreeg boven de 15k waren voor een karige oplossing.
Gelukkig ging @koevlaas2 toen net beginnen met z'n bedrijfje en kon ik voor een goede prijs een mooie installatie krijgen.

Een hybride oplossing is goedkoper, en met het prijsverschil kan je best een paar jaar gas blijven gebruiken.
Ik ben blij dat ik full-electric ben gegaan omdat ik dan van het gas af ben, wat toen ook nog eens gratis mogelijk was van Stedin. Het rendement van die investering is daarmee veel hoger geworden. Maar het blijft een flink bedrag.
Als het geld niet voorhanden is, dan zal ik eerder eerst investeren om de woning zo geschikt mogelijk te maken ipv gelijk te gaan voor een hybride oplossing. Dus goede afgifte, goede isolatie, goed leidingwerk. Daarna is het echt een kwestie van ketel eruit, warmtepomp erin.
Ipv dat je eerst 5k verspild heb aan een hybride ketel.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:57
Helhond schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:44:
Sorry als het al eerder is vermeld, ik heb al even gezocht maar kan niet vinden wat het minimaal afgegeven vermogen van de Panasonic 5kW en 7kW monoblok varianten vinden.

De situatie is nu zo we hebben een tussenwoning (72') waar we al een aantal jaar lang bezig zijn deze te moderniseren en isoleren. Nu zijn we o.a. bezig met een uitbouw, vloerisolatie en vloerverwarming.

Het totale oppervlak is 146m2 met uitbouw, de beganegrond is geïsoleerd voor 80% met Rd=4.2 en de uitbouw heeft geïsoleerde broodjes van Rd=5.
Het dak heeft met o.a. 16cm steenwol een Rc=4.5
Het glas is inmiddels allemaal HR++ (deels met kunststof kaders).
Gevelisolatie is niet heel bijzonder, daar zit oude steenwol vlokken in maar is in redelijk slechte staat zijn we achter gekomen. Echter door ons type woning dat veel glas heeft en weinig muur laten we het daar nu maar even bij.
De beganegrond krijgt ±55m2 vloerverwarming met 10HOH 16x2mm, boven draaien de radiatoren mee maar staan eigenlijk nooit open.

Met een eigen transmissieberekening ben ik al een tijdje aan het stoeien.
Dankzij extra ruimte voor isolatie bij de uitbouw hebben we het verlies weten te reduceren tot een kleine 5 kW/ verlies bij -7 graden (incl. 20% ventilatieverlies (type C)). Ik zette eerst in op een Panasonic 9 kW, dat werd langzaam een 7 kW unit. Nu zitten we dankzij de vele isolerende maatregelen met een dermate laag verlies dat een 5 kW ook haalbaar lijkt te zijn.

In de oude situatie zaten we richting de 10kW aan verlies, en hadden dan ook 1100m³ gas (incl. koken en SWW ) nodig en toen stookte we ook nog erg zuinig (en bij met houtkachel), de WAF was daarvoor erg laag en we willen nu meer comfort en continuïteit als in de zin een warm huis (en vloer).

Nu wil ik niet dat de WP op zijn tenen dient te lopen, maar ook niet gaat pendelen.
Hij moet het eigenlijk met twee vingers in zijn neus kunnen i.v.m. geluidoverlast richting de buren(tussenwoning), daarom neig ik nog steeds eerder richting de 7 kW. Echter zit bij een buitentemperatuur van boven de +12 graden, nog onder de 2kW verlies. Vandaar mijn vraag over het min. afgegeven vermogen.

[Afbeelding]

Om het geheel nog moeilijk te maken, we hebben reeds besloten een 5kW multi split airco te plaatsen om de beganegrond en slaapkamer te koelen en ontvochtingen in de zomer en deze direct te plaatsen in de uitbouw, deze zou dus ook als back-up bij kunnen warmen mocht de WP het niet trekken of storing hebben. (Airco heeft wel WAF, maar volledig verwarmen met airco heeft geen WAF, WAF wil warme voetjes)
SWW wordt niet met de WP gedaan

In principe sta ik op het punt de WP te bestellen, ik zit nu nog in dubio welke variant te nemen.
De (32mm) leidingen liggen in ieder geval alvoor bereid onder de grond.

Ik zit eigenlijk nog op de J-generatie (R32) te wachten maar hoor van Mark (pmcoppack), dat dat nog wel even kan duren via Engeland, iemand anders daar nog nieuws over?

Advies (5 of 7 kW) is erg welkom. :D
toon volledige bericht
Ik verstook zo'n 1400 kuub gas en zou aan een 7 kW WP al genoeg hebben. Jij zit daar dik onder en hebt nog een LL WP als backup. Ik zou de 5 kW variant kopen.
Hoe heb je je 10 kW warmteverlies berekend?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51
Ik woon in een gasloge wij en woon al een jaar met plezier in mijn nieuwe huis. Wij hebben een Wp met een bron in de grond. Nu is het huis naast ons eindelijk opgeleverd en die mensen hebben een lucht warmtepomp. Helaas hebben ze er zoals velen er voor gekozen om de buitenunit (merk fujitsu) een de zijkant van het huis te plaatsen. Dat is richting ons huis waar ook onze erker etc geplaatst is.

Van de week hebben ze die unit aangezet en daar komt echt een super irritante brom / zoemend geluid vanaf. Als ik bij mij binnen zit hoor ik die unit heel erg duidelijk. Net alsof er een vrachtwagen naast het huis staat. Niet direct irritant op de korte termijn maar gisteren heb ik een tijdje thuis gewerkt en na een paar uur begint die brom wel super irritant te worden.

Ik heb de buurman eens aangesproken en die houd zich van de domme. "Sja, dat wist ik ook niet van te voren. Nu kan ik er niets meer mee.". Natuurlijk zit ik helemaal niet te wachten op ellende met de buren. Toch gaat het mij wat ver dat ik er zijn de nadelige effecten van zijn keuze moet ervaren. Zelf ervaart hij geen problemen binnen. Dat snap ik ook wel omdat die unit mijn kant op gericht staat.

Hebben jullie nog tips wat ik zou kunnen doen? Op internet kom ik weinig concreets tegen wat je hier mee kan. Hooguit een kast of iets om de unit heen bouwen, maar ik weet niet of dat veel effect heeft.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:28:
[...]

Ik heb het over echt besparen..
Dus incl je filters het cleanen van enz enz

Alleen met afzuig 5w... das wel heel erg weinig...
Heb je een cop van ?
En 1300Kw bricklayer hier he..

Reken je met graaddagen? Of waar haal je die 600 vandaan?
Voor ik iets met pv of wp deed lag mijn verbruik tussen de 900 en 1000m3 per jaar.
En ja ik houd het ook bij op mindergas.
9-11-2013 de inventum geplaatst en sindsdien is mijn gas verbruik nooit meer geweest dan170m3 incl. warm water
Oja zit wel een zonneboiler van solesta bij die het warm water verbruik natuurlijk flink verminderd.
Maar woning houd ik nu 24/7 zelfde temperatuur terwijl ik dat daarvoor nooit deed ondanks vloerverwarming. liet het gewoon afkoelen vanaf 23.00 tot 14.00 middags omdat we pas rond 15.00 thuis weer zijn.
Dus nu meer comfort frisse buitenlucht naar binnen, geen suizen van roosters of zo ik hoor de pomp ook niet op zolder.
Heb alleen positieve ervaringen dus en draait bijna 6 jaar dus.
Filters zuig ik maandelijks uit en vervang die 1x per jaar.

Log 3 jaar met domoticz ook alles, grafieken wel eens gepost al in dit topic: Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:06
GAEvakYD schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:36:
Ik woon in een gasloge wij en woon al een jaar met plezier in mijn nieuwe huis. Wij hebben een Wp met een bron in de grond. Nu is het huis naast ons eindelijk opgeleverd en die mensen hebben een lucht warmtepomp. Helaas hebben ze er zoals velen er voor gekozen om de buitenunit (merk fujitsu) een de zijkant van het huis te plaatsen. Dat is richting ons huis waar ook onze erker etc geplaatst is.

Van de week hebben ze die unit aangezet en daar komt echt een super irritante brom / zoemend geluid vanaf. Als ik bij mij binnen zit hoor ik die unit heel erg duidelijk. Net alsof er een vrachtwagen naast het huis staat. Niet direct irritant op de korte termijn maar gisteren heb ik een tijdje thuis gewerkt en na een paar uur begint die brom wel super irritant te worden.

Ik heb de buurman eens aangesproken en die houd zich van de domme. "Sja, dat wist ik ook niet van te voren. Nu kan ik er niets meer mee.". Natuurlijk zit ik helemaal niet te wachten op ellende met de buren. Toch gaat het mij wat ver dat ik er zijn de nadelige effecten van zijn keuze moet ervaren. Zelf ervaart hij geen problemen binnen. Dat snap ik ook wel omdat die unit mijn kant op gericht staat.

Hebben jullie nog tips wat ik zou kunnen doen? Op internet kom ik weinig concreets tegen wat je hier mee kan. Hooguit een kast of iets om de unit heen bouwen, maar ik weet niet of dat veel effect heeft.
Ik denk dat de enige oplossing een omkasting is,ze claimen dat het geluid met 7db wordt verminderd.
Let wel, ze zijn niet goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:30
[...]

Dank, mooi verhaal waar ik op zich best achter kan staan. We hebben vorig jaar voor meer dan €25000 geïnvesteerd in nieuw glas, isolatie van vloer en muren en een pv systeem. Het WP verhaal lijkt een sluitstuk, maar ja... de portononee houd ergens op, goede intenties voor duurzaamheid of niet.

Waar ik niemand over hoor en wel benieuwd naar ben zijn de bijkomende zaken - hoeveel was de aanpassing van de keuken op inductie, hoe veel kosten de aangepaste radiatoren indien nodig, enz. Daarnaast zijn er een aantal partijen langs geweest of gaan langskomen, en iedereen zegt wat anders. (Wat bij de PV en isolatie niet anders was, maar ja, het kost dan wel veel tijd. )

toon volledige bericht
@Crew One
Helemaal gelijk je kunt je geld maar 1 x uitgeven.
Het is jammer dat je niet een paar weken geleden je verhaal hebt gemeld op dit forum, want afgelopen week was er de energie beurs in de Brabanthallen. Vaillant, Nibe en ook andere aanbieders voor hybride versies lieten hun systemen zien. Je had daar aardig wat kunnen opsteken.

Wat misschien voor je interessant kan zijn is een indak systeem van DHPS. Dan hou je alles op je zolder wat voor aansluiting aan je huidig systeem handig is. Een volledig geïsoleerd kast die in je dak hangt. Zit natuurlijk wel een prijskaartje aanvast. Heb ze niet gevraagd.

Tip voor jouw en anderen.
Misschien is een duurzaamheids lening wat via de gemeente in samenwerking met de SVn. De rente is een stuk lager dan een hypotheek en standaard duurzaamheidsleningen bij banken.
Helaas doen niet alle gemeentes hieraan mee.
Kijk op de SVn site of je gemeente hieraan meedoet.

Over de extra kosten voor aanpassing van je huis. Dat is niet zo 123 te zeggen. Elk huis heeft zo zijn eigen aanpak. Het beste is, denk ik, een installateur te laten komen en de mogelijkheden voor jouw woning te bespreken.

Succes met je keuze.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 09:35

Helhond

Grunn

@Me Albert @Ramon_1984
En de 7 en 9 kW hoe ver kan die terug moduleren?

@t.oswald Die tabel geeft alleen max. afgegeven vermogen en opgenomen vermogen en COP.
Maar niet afgegeven minimaal vermogen. Maar het geeft wel een indicatie dat ik tot ongeveer -7 wel uit zou kunnen met de 5 kW, maar daarboven komt ie dus wel te kort, en ik wil dan eigenlijk ook willen dat die gaat lopen brullen omdat hij op zijn tenen moet lopen. Ik ben meer bang dat ik met een 7 kW te veel minimaal vermogen heb bij 10+ buitentemperaturen.
Diff_Angle schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:30:
@Helhond Je geeft aan 'volgens berekening' ongeveer 5kW verlies te hebben bij -7C. Wat is je feitelijke gasverbruik voor verwarmen ? Als je berekening klopt zou je volgens de @Dre 1% methode ongeveer een jaarverbruik voor verwarmen van plus-minus 24 * 5 / 8,8 * 100 = 1360m3 gas moeten hebben.
Mijn feitelijke verbruik is niet relevant, vorige jaren verbruikte wij ±1100 kuub (incl. erg zuinig stoken, koken en SWW en houtstook) Het daadwerkelijke verbruik is dus erg laag. Buren met gelijke woningen zitten rond 2000 kuub. Maar die hebben nog niet de vergaande isolerende maatregelen genomen waar wij wel mee bezig zijn.

As we speak zijn wij aan het verbouwen en isoleren. (Oude achterpui met thermopane wordt vervangen net als de voordeur met nog enkel glas, ook de bestaande betonvloer is van geen, naar Rd=4.2 gegaan en zo nog een aantal dingen.) Dus het feitelijke verbruik zegt nog niks over waar we naar toe gaan, neemt niet weg dat de WP wel besteld moet worden om te voorkomen dat we in de kou komen te zitten.
Andrehj schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:16:
[...]
Ik verstook zo'n 1400 kuub gas en zou aan een 7 kW WP al genoeg hebben. Jij zit daar dik onder en hebt nog een LL WP als backup. Ik zou de 5 kW variant kopen.
Hoe heb je je 10 kW warmteverlies berekend?
De 10 kW was nog zonder isolerende maatregelen, dak lag alleen 8cm geperste stroplaten onder dat is nu aangevuld met 16cm steenwol. (En de rest dus zoals hier boven).
Die 1100 kuub kan dus zo 1500 a 2000 kuub zijn, gezien het zeer selectief en zuinig stoken.
BDB_046 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 07:14:
[...]Ik heb 2 weken geleden gevraagd bij Panasonic NL wanneer de J-generatie Monoblock zou komen en dat zou de 2e helft van 2020 zijn, dat duurt dus nog een tijd.
Aigh dat is wel vervelend, laatste berichten die ik had gezien was vanaf september 2019, maar het is heel lang stil geweest, en nu dus inderdaad dat nieuws vanuit Engeland en jou dan. Ik zat eigenlijk wel op de R32 variant te wachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 16-10-2019 09:31 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:12

Hangt er vanaf wat precies de oorzaak is van die brom.
Kan resonantie zijn vanuit de muur/wand/constructie, dat is mogelijk te verhelpen met goede (veer)dempers of de buitenunit op de grond plaatsen.
Als het de buitenunit zelf is, kan die intern misschien beter akoestisch geïsoleerd worden, of wellicht brengt een verandering van de uitblaasrichting/oriëntatie verbetering.
Een split unit kan ook verder weg in een hoek van de tuin geplaatst worden waar niemand er last van heeft.
Duurste oplossing is een omkasting. Maar werkt wel.

Maakt het nog verschil als je de roosters boven je eigen ramen dicht doet?

Succes om er samen met de buren uit te komen!

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51
Chris_82 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:38:
[...]

Hangt er vanaf wat precies de oorzaak is van die brom.
Kan resonantie zijn vanuit de muur/wand/constructie, dat is mogelijk te verhelpen met goede (veer)dempers of de buitenunit op de grond plaatsen.
Als het de buitenunit zelf is, kan die intern misschien beter akoestisch geïsoleerd worden, of wellicht brengt een verandering van de uitblaasrichting/oriëntatie verbetering.
Een split unit kan ook verder weg in een hoek van de tuin geplaatst worden waar niemand er last van heeft.
Duurste oplossing is een omkasting. Maar werkt wel.

Maakt het nog verschil als je de roosters boven je eigen ramen dicht doet?

Succes om er samen met de buren uit te komen!
Thanks. Ik heb geen roosters in de ramen. Mijn huis heeft een WTW en tevens nog extra PIR isolatie in de muren voor extra (warmte) isolatie.

De pomp hoor ik alleen als die volle bak aan staat. Afgelopen week stond hij wel te draaien maar in een rustigere modus. Dan hoor je hem alleen buiten lichtjes, maar dat is geen probleem.

Wel goede tips die je geeft om extra te controleren. De pomp hangt aan de muur aan de beugel, maar zou goed op de grond geplaatst kunnen worden. De pomp helemaal ergens anders zetten zal denk een lastig verhaal worden. Gelukkig reageert de buurman wel netjes nu om komende dagen even aan te kijken hoe vaak de unit in die modus gaat en tevens gaat hij de installateur benaderen om te komen kijken naar een oplossing.

Ik zie het hier in de buurt met +/- 100 vrije bouwkavels wel heel veel gebeuren dat er wordt gekozen voor een lucht warmtepomp en dat de installateur / aannemer de pomp zo plaatst dat de opdrachtgever er zelf geen last van heeft maar ergens op de grens plaatst van de aangrenzende kavels. Vind dat persoonlijk nogal egoïstisch. Als je dan kiest voor zo'n systeem neem dan ook het nadeel zelf en zadel niet je buurman er mee op. Vaak hebben de opdrachtgevers zelf geen flauw idee of benul dat je last van die kasten krijgt en komen ze er net als bij mij achter na oplevering. Ondanks dat ik tijdens de realisatie heb aangegeven niet blij te zijn met die plek en het verzoek die kast ergens anders neer te zetten. Toen kreeg ik een antwoord waarmee de installateur hem het bos had ingestuurd, "nee, dit is een hele stille unit" :-(

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Waarom investeren in een full-electric en de bestaande ketel ernaast houden? Je betaalt nog steeds de kosten voor gas en je aansluiting, alleen je lasten gaan potentieel wat omlaag. De onderhoudskosten gaan echter omhoog omdat je 2 individuele systemen moet onderhouden.
Je hebt geen stroom "over", alleen in financieel opzicht. Je overschot wordt gesaldeerd maar tijdens de piekopbrengst moet het net die ergens anders kwijt kunnen en tijdens de ergste wintermaanden heb je nauwelijks opbrengst waardoor het net die zelf moet opwekken.
Daarnaast is maar de vraag hoe de opvolger van de salderingsregeling gaat werken...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 14:17
hrt schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:30:
[...]

Heb je dan niet gelezen over het vervangen van je verdeler(zonder pomp).
Is redelijk wat discussie over hier...
Ik ben op de hoogte van de discussie, maar wil i.v.m. budget in eerste instantie mijn verdeler en radiatoren liever nog niet vervangen, maar met een hogere Ta van 45 werken.

Daarom wil ik graag weten of het technisch mogelijk/makkelijk is om van de warmtepomp-unit een 24Vac signaal te krijgen bij verwarmingsbedrijf om de VVW-pomp in te schakelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 13:34

hrt

Blackraven schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

Ik ben op de hoogte van de discussie, maar wil i.v.m. budget in eerste instantie mijn verdeler en radiatoren liever nog niet vervangen, maar met een hogere Ta van 45 werken.

Daarom wil ik graag weten of het technisch mogelijk/makkelijk is om van de warmtepomp-unit een 24Vac signaal te krijgen bij verwarmingsbedrijf om de VVW-pomp in te schakelen.
"EEN" warmtepomp, welke....
Een losse pomp schakelaar zeker.
Heb ik ook jaren mee gedraaid, en idd ook een ht verdeler met pomp.

[ Voor 5% gewijzigd door hrt op 16-10-2019 11:39 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb een jaartje met open verdeler en pompschakelaar gedraaid. Na een tijdje toch de verdeler vervangen voor een gesloten systeem ivm betere flow en geen gezoem meer van de pomp (in de trapkast).
Radiatoren boven zijn niet vervangen en mijns inziens niet nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Felicia schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:12:
[...]

Waarom investeren in een full-electric en de bestaande ketel ernaast houden? Je betaalt nog steeds de kosten voor gas en je aansluiting, alleen je lasten gaan potentieel wat omlaag. De onderhoudskosten gaan echter omhoog omdat je 2 individuele systemen moet onderhouden.
Er zijn (bijv) van Vaillant en NIBE monoblocs die (zeggen ze) hybride kunnen maar ook full electric. Waarom? Nou, het scheelt nu de investering voor een SWW voorziening, verbouwing van de keuken en LTV aanpassingen aan het huis.
Je hebt geen stroom "over", alleen in financieel opzicht. Je overschot wordt gesaldeerd maar tijdens de piekopbrengst moet het net die ergens anders kwijt kunnen en tijdens de ergste wintermaanden heb je nauwelijks opbrengst waardoor het net die zelf moet opwekken.
Daarnaast is maar de vraag hoe de opvolger van de salderingsregeling gaat werken...
Je hebt gelijk. Maar je snapt mijn puzzel toch!? Wat is voor mijn situatie een goede balans tussen duurzaam en economisch, de komende 10 jaar, gegeven het feit dat ik 7000kWh op jaarbasis teruglever aan het net. De investering moet zichzelf in max 10 jaar terugverdienen en inclusief subsidie niet veel meer dan €10000 kosten. Dat zijn gewoon de harde limieten van de portomonee, we hebben al meer dan €25000 in verduurzaming gestoken, meer dan dat zit er gewoon niet in.

Derhalve: Verbouwing keuken i.c.m. 90cm inductie-plaat en nieuwe oven is op dit moment nagenoeg uitgesloten. (Ik heb gekeken, dat alleen al kost meer dan €3000 en dat is dan alleen om de status quo te behouden.)

Daar uit volgt: volledig van gas af is uitgesloten. Enige mogelijke WP is dus een hybride setup. Ik realiseer me dat ik dan +/- 250 euro per jaar vastrecht moet blijven betalen en dat ik voor koken en SWW ongeveer €200 per jaar aan gas nodig blijf hebben. (Gemeten verbruik jun/jul/aug, toen stond de verwarming helemaal uit.)

Alles wat een upgrade van 3x25A naar 3x35A nodig heeft: uitgesloten. (Dat kost €600 extra op jaarbasis aan vastrecht.) Dat zal echter geen probleem zijn nu.

Uit bovenstaande volgt een maximaal theoretische besparing op gas van €780 op jaarbasis. Terugverdientijd 10 jaar: maximale investering €7800 - maar we willen daar voor de duurzaamheid best wat op toeleggen, dus vandaar maximaal €10000.

Als het nu niet haalbaar blijkt, dan kijken we over 2 of 3 jaar nogmaals. De ontwikkelingen gaan zo hard en echt druk om per se van het gas af te gaan voel ik niet. Sommige installateurs die ik gesproken heb, denken zelfs dat het gewoon helemaal niet gaat gebeuren, dat we misschien meer gaan importeren of dat het overstappen word op waterstof.

Als de overheid echt hier druk achter wil zetten zullen ze vanzelf zorgen dat de TVT binnen de 10 jaar komt, zoals bij PV installaties en isolatie.

Tevens: dank voor alle reacties. Het is allemaal erg leerzaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 10:21
Met een budget van € 7800,00 voor WP kun je m.b.t. CV en SWW volledig gasloos gaan.

Men neemt een WP boiler welke netto na subsidie op <1000 euro zit
Men neemt een WP naar keuze welke inclusief installatie vast en zeker te vinden is voor 5K netto (incl. subsidie).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 14:17
hrt schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:37:
[...]
"EEN" warmtepomp, welke....
Een losse pomp schakelaar zeker.
Heb ik ook jaren mee gedraaid, en idd ook een ht verdeler met pomp.
In principe zit de twijfel tussen een Panasonic Aquarea KIT-AXC12HE8 of een Mitsubishi ZCR112YAA.

Ik zit aan een transformator op de aansturing van de circulatiepomp te denken van 230/24Vac voor het signaal, de pompschakelaar heb ik al namelijk.
timovd schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:04:
Radiatoren boven zijn niet vervangen en mijns inziens niet nodig.
Ik zal komende winter nog eens een poging wagen de Ta (Nu 45gr.) verder omlaag te brengen bij de CV en kijken of dat boven met de radiatoren nog gaat op een koude dag.

Hopelijk kan ik dan inderdaad gewoon simpel de verdeler vervangen, scheelt in COP en een hoop kosten om de radiatoren te vervangen.

[ Voor 0% gewijzigd door Blackraven op 16-10-2019 13:18 . Reden: waarde Ta ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Crew One schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:15:
[...]

Er zijn (bijv) van Vaillant en NIBE monoblocs die (zeggen ze) hybride kunnen maar ook full electric. Waarom? Nou, het scheelt nu de investering voor een SWW voorziening, verbouwing van de keuken en LTV aanpassingen aan het huis.
Vrijwel ieder WP kan hybride, heb ik het idee. Mijn Panasonic heeft de optie ook en ik heb het in screenshots van de 5kW ook voorbij zien komen.
Maar, als de mensen die willen vervangen nou eerst eens proberen de ketel op 35, 40 of 45 graden te zetten (als je een HR ketel hebt met condensafvoer) dan weet je meteen of je niet LTV systeem genoeg afgifte heeft op die temperaturen. Als dat zo is dan kan je namelijk ook meteen je ketel eruit knallen net de WP volledig. Kost wellicht een seizoen meer op gas maar dan weet je het ook.

In mijn flatje had ik een HR++ ketel met een Honeywel Round die volgens mij via Opentherm de temperatuur doorgaf. Het water in het systeem werd eigenlijk nooit meer als 30 graden zonder dat ik dit heb ingesteld/aangepast, tenzij ik de thermostaat opeens 4 graden hoger zette. Was een flatje uit 1954 maar wel HR++ glas en een minimaal geïsoleerde binnenmuur. Als je 't weet, kan je er iets mee.
Je hebt gelijk. Maar je snapt mijn puzzel toch!? Wat is voor mijn situatie een goede balans tussen duurzaam en economisch, de komende 10 jaar, gegeven het feit dat ik 7000kWh op jaarbasis teruglever aan het net. De investering moet zichzelf in max 10 jaar terugverdienen en inclusief subsidie niet veel meer dan €10000 kosten. Dat zijn gewoon de harde limieten van de portomonee, we hebben al meer dan €25000 in verduurzaming gestoken, meer dan dat zit er gewoon niet in.
Begrijpelijk, maar met 7000kWh kom je niet ver als je full-electric CV wil (nouja, mijn huis heb ik daar 'n jaar mee warm incl. warm water).

Maar als ik lees dat je 1500m3 aan gas gebruikt, dan zou je op een 7kW WP over kunnen. Al dan niet met een losse Atlantic WP boiler die incl. subsidie 3 niezen en een drol kost.
Alles wat een upgrade van 3x25A naar 3x35A nodig heeft: uitgesloten. (Dat kost €600 extra op jaarbasis aan vastrecht.) Dat zal echter geen probleem zijn nu.
Ligt eraan hoeveel waarde je hecht aan selectiviteit...
Ik heb een 13kW 3-fase elektrische geiser, 6,6kW 3-fase WP en ene 8kW 1-fase inductiekookplaat (ja, die was er al voordat we naar 3 fase gingen). De elektrische geister is met een relais geschakeld zodat deze wordt uitgeschakeld als de kookplaat boven en X-ampere komt. Maar, als de kookplaat max vermogen trekt dan trekt deze ook 2x 16A op een 1x 25A zekering... In de praktijk nog nooit gehad en de zekering is ook nog niet gesprongen, al heb ik wel heel bewust automaten laten plaatsen zodat Enexis niet hoeft op te draven..

Maar belangrijkste voor jezelf als je toch wacht op nieuwe ontwikkelingen is gewoon kijken met welke temperatuur je je huis nog warm krijgt. Als je T21, T22 of T33 radiatoren hebt kan je natuurlijk ook kijken naar Climateboosters om zelfs bij lagere temperaturen nog wat extra afgite te hebben (heb er thuis 2, werken super).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:36:
[...]

Heb je daar ook iets gezien van prijzen van die apparaten? Ik kon online niks vinden.
Je koopt Heliotherm via een installateur, als complete installatie, niet als losse warmtepomp. Alles afgestemd op de woning...
Heliotherm dealers zijn er niet veel. Jaren geleden kwamen ze uit Duitsland om er één te plaatsen. Nu was dat met horizontale dx bodemwisselaar. Iets wat toen zeker erg zeldzaam was in Nederland.

Maar geloof me... De prijzen liggen ver boven het forum budget :P

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:17
@GAEvakYD wellicht een idee om een harde erfafscheiding neer te zetten als reflectie geluidsscherm ? Dan krijgt de buurman zijn geluid weer terug.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Oxellaar schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:46:
Moet ik m'n hypotheekvrije huis verkopen om de verkoper te kunnen betalen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Helhond schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:26:

Mijn feitelijke verbruik is niet relevant, vorige jaren verbruikte wij ±1100 kuub (incl. erg zuinig stoken, koken en SWW en houtstook) Het daadwerkelijke verbruik is dus erg laag. Buren met gelijke woningen zitten rond 2000 kuub. Maar die hebben nog niet de vergaande isolerende maatregelen genomen waar wij wel mee bezig zijn.
Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt volgens mij, bijvoorbeeld als ik er van uit ga dat je gezin uit 3 personen bestaat en het gemiddelde SWW verbruik is 75m3 gas per persoon voor SWW, dan blijft er in dat geval ±875m3 gas over voor verwarmen, aannemende dat je houtstook mogelijkheden aanwezig blijven. Die 875m3 * 8.8kWh betekent 7.700kWh op jaarbasis. 875 * 8.8 / 2750 gewogen graaddagen = 2.8kWh/ggd. Bij -7C zou dat betekenen dat indien je een stookgrens van 18C nodig hebt, je een capaciteit van (18 + 7) * 2.8 * 1.1 / 24 = 3.2kW nodig zou zijn op basis van 24uur stoken.
De @Dre 1% berekening 77 / 24 = 3.2kW komt in dit geval op exact dezelfde uitkomst.
Als het na isolatie X% beter wordt neemt de capaciteitsbehoefte evenredig af.

[...]

Electriciteitsnet overbelast ?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p81cxupp.jpg_Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/x2wf3pct.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Diff_Angle op 16-10-2019 15:33 ]

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:30
Oxellaar schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:46:
[...]

Je koopt Heliotherm via een installateur, als complete installatie, niet als losse warmtepomp. Alles afgestemd op de woning...
Heliotherm dealers zijn er niet veel. Jaren geleden kwamen ze uit Duitsland om er één te plaatsen. Nu was dat met horizontale dx bodemwisselaar. Iets wat toen zeker erg zeldzaam was in Nederland.

Niet helemaal waar over het forum budget. Op de Nibe, Danfoss/Thermia en Daikin eigenaren na heb je wel gelijk. :)
Heliotherm 8kWh L/W WP kost volgens de beurs vertegenwoordiger zo'n 8000 euro excl. Installatie. BTW weet ik zo niet of dat erbij geteld is.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wimhaw schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:30:
[...]

Niet helemaal waar over het forum budget. Op de Nibe, Danfoss/Thermia en Daikin eigenaren na heb je wel gelijk. :)
Heliotherm 8kWh L/W WP kost volgens de beurs vertegenwoordiger zo'n 8000 euro excl. Installatie. BTW weet ik zo niet of dat erbij geteld is.
Als hij duurder is dan een grondgebonden warmtepomp is het ws kansloos. Ze zullen hem ws daarom net iets eronder prijzen. Wel prijzig, maar om nou te zeggen boven budget...

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34
Felicia schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:36:
[...]

Vrijwel ieder WP kan hybride, heb ik het idee. Mijn Panasonic heeft de optie ook en ik heb het in screenshots van de 5kW ook voorbij zien komen.
Maar, als de mensen die willen vervangen nou eerst eens proberen de ketel op 35, 40 of 45 graden te zetten (als je een HR ketel hebt met condensafvoer) dan weet je meteen of je niet LTV systeem genoeg afgifte heeft op die temperaturen. Als dat zo is dan kan je namelijk ook meteen je ketel eruit knallen net de WP volledig. Kost wellicht een seizoen meer op gas maar dan weet je het ook.
Is een prima test idd, maar vergeet niet dat een beetje warmtepomp tot zeer lage afgifte kan terug moduleren. Een beetje moderne ketel gaat volgens mij nooit lager dan 4KW afgifte, meeste zitten daar zelfs ruim boven qua minimaal afgifte vermogen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:27:
[...]

Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt volgens mij, bijvoorbeeld als ik er van uit ga dat je gezin uit 3 personen bestaat en het gemiddelde SWW verbruik is 75m3 gas per persoon voor SWW, dan blijft er in dat geval ±875m3 gas over voor verwarmen, aannemende dat je houtstook mogelijkheden aanwezig blijven. Die 875m3 * 8.8kWh betekent 7.700kWh op jaarbasis. 875 * 8.8 / 2750 gewogen graaddagen = 2.8kWh/ggd. Bij -7C zou dat betekenen dat indien je een stookgrens van 18C nodig hebt, je een capaciteit van (18 + 7) * 2.8 * 1.1 / 24 = 3.2kW nodig zou zijn op basis van 24uur stoken.
De @Dre 1% berekening 77 / 24 = 3.2kW komt in dit geval op exact dezelfde uitkomst.
Als het na isolatie X% beter wordt neemt de capaciteitsbehoefte evenredig af.
Klopt, we willen nu van selectief stoken naar meer comfort en dus ook het huis warmer.
In de sochtends in de winter vind de WAF het te koud,
Met de transmissieberekening hou ik ook gelijk rekening met gezinsuitbereiding, waarbij er meer vertrekken dienen verwarmt te worden. Ook willen we fors minder gaan houtstoken i.v.m. fijnstof en "overlast" naar de buren.

Het gaat me er dan ook voornamelijk om dat een 5 kW (min. 1200W afgeven) of 7 kW WP zijn minimale vermogen kwijt kan bij hogere buitentemperaturen en dat de WP niet bij koude dagen op vol vermogen loopt i.v.m. snellere dichtlopen en defrosten i.v.m. geluidsoverlast.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Helhond Zonder het zeker te weten, maar kijkend naar de specs die hier gisteren voorbij kwamen, 5 7 en 9kW zie je een toename bij de grotere modellen v.d. geluidsproductie. Bij de G-serie 6 en 9kW, de vorige dus, was de 6 een softwarematig begrensde 9kW versie, de max frequentie v.d. compressor is dan afgetopt. Het lijkt dat dat bij de H-Serie identiek is, op zijn tenen lopen is dus een relatief begrip in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Appie Heijn schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:57:
[...]

Is een prima test idd, maar vergeet niet dat een beetje warmtepomp tot zeer lage afgifte kan terug moduleren. Een beetje moderne ketel gaat volgens mij nooit lager dan 4KW afgifte, meeste zitten daar zelfs ruim boven qua minimaal afgifte vermogen.
Maakt niet uit, je ketel pendelt net zo hard als nodig is om je huis op temperatuur te houden. 6x 5 minuten 4kW is vergelijkbaar met continue 2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:51
Helhond schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:02:
[...]

Klopt, we willen nu van selectief stoken naar meer comfort en dus ook het huis warmer.
Met de transmissieberekening hou ik ook gelijk rekening met gezinsuitbereiding, waarbij er meer vertrekken dienen verwarmt te worden. Ook willen we fors minder gaan houtstoken i.v.m. fijnstof en "overlast" naar de buren.

Het gaat me er dan ook voornamelijk om dat een 5 kW (min. 1200W afgeven) of 7 kW WP zijn minimale vermogen kwijt kan bij hogere buitentemperaturen en dat de WP niet bij koude dagen op vol vermogen loopt i.v.m. snellere dichtlopen en defrosten i.v.m. geluidsoverlast.
Wacht maar even tot hier op het forum het “defrostseizoen” weer aanbreekt. Dat is echt niet bij strenge vorst en vol vermogen draaiende WP’s.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
t.oswald schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:29:
[...]

Wacht maar even tot hier op het forum het “defrostseizoen” weer aanbreekt. Dat is echt niet bij strenge vorst en vol vermogen draaiende WP’s.
Ik kan niet wachten........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Wel grappig om te zien wat er bij @Dylantje2 in zijn huis gebeurd nu hij wel naregeling gebruikt.

Zijn ruimtetemperatuur blijft 22 graden (+- 0,1 graad) en zijn WP heeft gisteren 4 runs gehad van in totaal totaal een uurtje of 5.

Totaalverbruik 1,5kWh

Als hij zijn WP op WAR only had laten laten draaien had zijn WP 24*7 op 200 Watt gedraaid = 4,8kWh aan stroom. Het enigste getal wat anders zou zijn geweest is de Tbinnen, die was dan waarschijnlijk tegen de 23 graden aan geweest, maar wel een verbruik die een factor 3.2 hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
t.oswald schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:29:
[...]

Jup, zelfs de mijne die dan maar runs van een uur of 2 @laagste vermogen doet defrosts bij 2 graden en vochtige lucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:31:
Wel grappig om te zien wat er bij @Dylantje2 in zijn huis gebeurd nu hij wel naregeling gebruikt.

Zijn ruimtetemperatuur blijft 22 graden (+- 0,1 graad) en zijn WP heeft gisteren 4 runs gehad van in totaal totaal een uurtje of 5.

Totaalverbruik 1,5kWh

Als hij zijn WP op WAR only had laten laten draaien had zijn WP 24*7 op 200 Watt gedraaid = 4,8kWh aan stroom. Het enigste getal wat anders zou zijn geweest is de Tbinnen, die was dan waarschijnlijk tegen de 23 graden aan geweest, maar wel een verbruik die een factor 3.2 hoger ligt.
Enkel alleen war met radiatoren werkt niet, maar hij is een jaartje lekker bezig geweest en beetje beetje leerte hij van zijn fouten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02

Als het nog kan zijn watertemperatuur verlagen, wellicht is een een kink in het systeem en draait men nu hoge temperaturen.
Hoge watertemperaturen produceren doorgaans meer lawaai.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:34:
[...]

Enkel alleen war met radiatoren werkt niet, maar hij is een jaartje lekker bezig geweest en beetje beetje leerte hij van zijn fouten. 8)
Ik ben van mening dat geen enkel WAR only systeem zonder naregeling in de basis goed kan werken, in ieder geval niet bij 90% van de Nederlanders :P Maar die discussie hebben we al vaker gevoerd, en hoeft wat mij betreft niet opnieuw gevoerd te worden.

Ik vind het alleen "leuk" om bij @Dylantje2 te zien dat er precies gebeurt wat ik verwacht en voorspelt had, namelijk dat WAR only stoken leuk is voor het COP getal maar in de meeste gevallen voor nodeloos veel energieverbruik zorgt in bepaalde situaties, en onstabiele ruimtetemperaturen.
En dat als het doel van de exercitie een stabiele ruimtetemperatuur is, je naregeling nodig hebt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/em4eclaatc7kt.png

Goedemiddag, ik lees al een tijdje mee in dit forum en het wordt hoog tijd om ook eens wat te posten. Ik heb nu 1,5 jaar een Elga (alleen radiators met speedcomforts) draaien maar nog niet helemaal tevreden. Met name het moduleren was de eerste tijd een drama. De temperatuur schommelde in de huiskamer plus of min een halve graad. Dit kwam oa. door een Honeywell Lyric die in een seconde een paar tiende versprong, volgens Honeywell heel normaal maar dat doet mijn Honeywell Modulation Touch niet dus ik blijf het een raar verhaal vinden(inmiddels de modulation weer opgehangen de Lyric verplaats ik naar marktplaats). Op aanraden van Techneco de Elga op WAR(leek eerst wel een aan/uit ketel) gezet zodat deze beter moduleert, daarvoor zal het nog iets kouder moeten worden want het lijkt nu nog nergens op vind ik. Overigens staat de Honeywell niet op WAR maar de Elga zou volgens Techneco op deze manier de temperatuur die de thermostaat vraagt moeten volgen. Wat me vandaag opviel is dat de circulatiepomp vanochtend om 5:55 is aangegaan maar niet meer uit gaat na de warmte vraag, ik kan me niet herinneren dat dit eerder is voorgekomen. De nalooptijd pomp staat op 60 seconden dus dat kan het niet zijn. Iemand enig idee?

[ Voor 15% gewijzigd door ElgaFreak op 16-10-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:44:
[...]

Ik ben van mening dat geen enkel WAR only systeem zonder naregeling in de basis goed kan werken, in ieder geval niet bij 90% van de Nederlanders :P Maar die discussie hebben we al vaker gevoerd, en hoeft wat mij betreft niet opnieuw gevoerd te worden.

Ik vind het alleen "leuk" om bij @Dylantje2 te zien dat er precies gebeurt wat ik verwacht en voorspelt had, namelijk dat WAR only stoken leuk is voor het COP getal maar in de meeste gevallen voor nodeloos veel energieverbruik zorgt in bepaalde situaties, en onstabiele ruimtetemperaturen.
En dat als het doel van de exercitie een stabiele ruimtetemperatuur is, je naregeling nodig hebt. >:)
Het is zeker leuk om te zien wat er bij hem gebeurt, maar vergeet niet dat zijn afgifte is vergroot en hij met temp sensoren lekker aan het spelen is geweest.

War only, tjja die discussie is hier vaak gehouden.
Laten we het er maar op houden dat elke situatie weer om een andere aanpak vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
ElgaFreak schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:47:
[Afbeelding]

Goedemiddag, ik lees al een tijdje mee in dit forum en het wordt hoog tijd om ook eens wat te posten. Ik heb nu 1,5 jaar een Elga (alleen radiators met speedcomforts) draaien maar nog niet helemaal tevreden. Met name het moduleren was de eerste tijd een drama. De temperatuur schommelde in de huiskamer plus of min een halve graad. Dit kwam oa. door een Honeywell Lyric die in een seconde een paar tiende versprong, volgens Honeywell heel normaal maar dat doet mijn Honeywell Modulation Touch niet dus ik blijf het een raar verhaal vinden(inmiddels de modulation weer opgehangen de Lyric verplaats ik naar marktplaats). Op aanraden van Techneco de Elga op WAR(leek eerst wel een aan/uit ketel) gezet zodat deze beter moduleert, daarvoor zal het nog iets kouder moeten worden want het lijkt nu nog nergens op vind ik. Overigens staat de Honeywell niet op WAR maar de Elga zou volgens Techneco op deze manier de temperatuur die de thermostaat vraagt moeten volgen. Wat me vandaag opviel is dat de circulatiepomp vanochtend om 5:55 is aangegaan maar niet meer uit gaat na de warmte vraag, ik kan me niet herinneren dat dit eerder is voorgekomen. De nalooptijd pomp staat op 60 seconden dus dat kan het niet zijn. Iemand enig idee?
@Daannn1987 kan je wel op weg helpen.
Heb je wel de toshiba buiten unit en is elga uitgerust met de nieuwste firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:55:
[...]

@Daannn1987 kan je wel op weg helpen.
Heb je wel de toshiba buiten unit en is elga uitgerust met de nieuwste firmware?
Lijkt erop dat mijn plaatje het niet doet of zie jij die wel? Daar stond namelijk alles in. :-(
Doe ik iets verkeerd?

Ik heb de Toshiba buitenunit en de Elga heeft firmware 166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
ElgaFreak schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:58:
[...]

Lijkt erop dat mijn plaatje het niet doet of zie jij die wel? Daar stond namelijk alles in. :-(
Doe ik iets verkeerd?

Ik heb de Toshiba buitenunit en de Elga heeft firmware 166
Google photos embedden werkt niet, dus je zal ze op IMGur of een andere hoster moeten droppen. Je kan ook, als je een abonnement hebt, je foto's bij tweakers in je album plaatsen: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum?action=popup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Felicia schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:59:
[...]

Google photos embedden werkt niet, dus je zal ze op IMGur of een andere hoster moeten droppen. Je kan ook, als je een abonnement hebt, je foto's bij tweakers in je album plaatsen: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum?action=popup
https://photos.app.goo.gl/C26tqbEp1Tco4poW8

thx! Ah vandaar, nu maar even als normale link gepost, ff uitzoeken hoe ik die plaatjes kan droppen.

[ Voor 22% gewijzigd door ElgaFreak op 16-10-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik gebruik daar www.mupload.nl voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle

Totaalverbruik 1,5kWh

@Ramon_1984
Zou het kunnen dat zijn WP niet verder terug kan moduleren dan 187.3W en dat het niet het ingrijpen van een thermostaat/naregeling is ?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pfwq8qp.07.55.png
De Tr loopt op en dan zegt meneer WAR automatisch einde verhaal.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oz2sbc7p5fh.19.01.png
Verder bleek uit een onderzoek jaren geleden op olino.org dat een 1C gemiddeld lagere binnenT resulteerde in 7% minder verbruik. Dus 23 ipv van 22C zou volgens die logica uitkomen op 1.5 * 1.07 = 1.6kWh en niet de veronderstelde 4.8kWh volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Diff_Angle op 16-10-2019 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Werkt super. thx

Back ontopic: circulatie pomp draait dus al de hele dag.... en waarom want er zijn vandaag maar 4 korte runs geweest.
Ow en het is liter per uur en niet per minuut...(krijg ik (nog) niet aangepast in Domoticz)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9z8l296n.png

[ Voor 7% gewijzigd door ElgaFreak op 16-10-2019 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:14:
[...]

@Ramon_1984
Zou het kunnen dat zijn WP niet verder terug kan moduleren dan 187.3W en dat het niet het ingrijpen van een thermostaat/naregeling is ?
[Afbeelding]
De Tr loopt op en dan zegt meneer WAR automatisch einde verhaal.
[Afbeelding]
Verder bleek uit een onderzoek jaren geleden op olinio.org dat een 1C gemiddeld lagere binnenT resulteerde in 7% minder verbruik. Dus 23 ipv van 22C zou volgens die logica uitkomen op 1.5 * 1.07 = 1.6kWh en niet de veronderstelde 4.8kWh volgens mij.
Zolang de WP z'n warmte kwijt kan en voldoet aan de instellingen blijft WAR gewoon lopen. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat met het weer als nu en de temperaturen als nu er overdag net genoeg warmte binnenkomt om deze op temperatuur te houden. Mijn WP heeft ook al een dag of 4 helemaal niet gelopen.

Als ik vervolgens kijk bij mijn WP dan gebruikt deze zo'n 250W tussen pendelen, en 1,1kW in de allerlaagste stand. Die 200-250W bij @Dylantje2 is dus incl. de interne waterpomp en andere elektronica. Om te weten wat de laagste stand is zonder compressor moet je de WAR eigenlijk zo instellen dat deze nooit z'n minimale vermogen kwijt kan en kijken hoeveel je WP verbruikt terwijl deze water rondpompt.
Punt is dus, die 4,6kW hoeft niet alleen elektrisch verbruik voor opwekking te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:52:
[...]

Het is zeker leuk om te zien wat er bij hem gebeurt, maar vergeet niet dat zijn afgifte is vergroot en hij met temp sensoren lekker aan het spelen is geweest.
Dat maakt qua warmteverlies niets uit, al had hij er vloerverwarming in laten frezen, het warmteverlies van zijn woning blijft gelijk.
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:14:
[...]

@Ramon_1984
Dit is geen pendelgedrag wat je hier ziet.

Het enige wat bij zijn Panasonic voor een STOP kan zorgen is een bepaalde Tbuiten, maar gezien bepaalde start/stops in de nacht verwacht ik niet dat het deze parameter is die dit gedrag voorzaakt (hooguit overdag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Felicia schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:45:
[...]

Zolang de WP z'n warmte kwijt kan en voldoet aan de instellingen blijft WAR gewoon lopen. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat met het weer als nu en de temperaturen als nu er overdag net genoeg warmte binnenkomt om deze op temperatuur te houden. Mijn WP heeft ook al een dag of 4 helemaal niet gelopen.

Als ik vervolgens kijk bij mijn WP dan gebruikt deze zo'n 250W tussen pendelen, en 1,1kW in de allerlaagste stand. Die 200-250W bij @Dylantje2 is dus incl. de interne waterpomp en andere elektronica. Om te weten wat de laagste stand is zonder compressor moet je de WAR eigenlijk zo instellen dat deze nooit z'n minimale vermogen kwijt kan en kijken hoeveel je WP verbruikt terwijl deze water rondpompt.
Punt is dus, die 4,6kW hoeft niet alleen elektrisch verbruik voor opwekking te zijn.
@Dylantje2 zijn standby verbruik zonder pomp is 9,6W en met pomp ongeveer 22W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:46:
[...]

Dat maakt qua warmteverlies niets uit, al had hij er vloerverwarming in laten frezen, het warmteverlies van zijn woning blijft gelijk.

[...]

Dit is geen pendelgedrag wat je hier ziet.

Het enige wat bij zijn Panasonic voor een STOP kan zorgen is een bepaalde Tbuiten, maar gezien bepaalde start/stops in de nacht verwacht ik niet dat het deze parameter is die dit gedrag voorzaakt (hooguit overdag).
WAR STOP wordt veroorzaakt door minder warmteverlies t.o.v. het minimum thermische vermogen van de WP bij een correct ingestelde stooklijn.
Ik heb het woord pendelgedrag niet gebruikt voor zo ver ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:23
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:14:
[...]

Lan box verbruikt ook wat..
En uhm pomp en lan ... pomp loopt ook langer door tot echte setpoint en gaat dan ook uit.

Maar gebruik jij ook de unit als thermostaat?
Kun je shift op de stooklijn gebruiken in deze setup?
Ik heb de controller van de panasonic in de meterkast hangen. En mijn tado in de woonkamer als thermostaat.

Ik heb deze zomer ook niet stil gezeten.
Afgelopen winter gewoon een goed warm huis gehad Over standaard radiatoren met een totaal verbruik van 1900kwh maar wel met een aanvoer temperatuur van soms 47 graden

Maar ja.... de muren moesten toch geverfd worden.. dus heb meteen de vloer er uitgesloopt, en vloerverwarming in hele beneden verdieping hoh 10cm gelegd

Daarnaast zijn alle radiatoren boven vervangen voor jaga,s met zelfbouw dbe. Wat een bak met warmte kan daar vanaf komen zeg. Met aanvoer 28 graden binnen uur temperatuur 1,5 graad hoger, op alle radiatoren boven zitten nu tado ventielen en op alle slaapkamers heb ik extra tado thermostaten geplaatst voor juiste meting in de kamers (van knoppen kloppen nooit)

Dus laat de kou maar komen. Ben benieuwd naar me verbruik. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:54:
[...]

WAR STOP wordt veroorzaakt door minder warmteverlies t.o.v. het minimum thermische vermogen van de WP bij een correct ingestelde stooklijn.
Ik vind dat het woord pendelen sowieso veel te vaak gebruikt wordt in dit topic, maar in dit topic noemt men een WP die uit gaat omdat het minimale vermogen te veel is pendelen. Ik ben het daar ook niet mee eens, pendelen is elke 5 minuten aan/uit/aan/uit/aan/uit in mijn beleving.

Ik denk dat de WP bij @Dylantje2 stopt omdat zijn thermostaat dat doet, en niet omdat de WAR dat bedenkt, maar daar kan hij zelf het beste antwoord op geven.
En mocht de WP dat toch doen, dan is het een Panasonic parameter, en geen WAR eigenschap, want WAR is niets anders als een bepaalde Taanvoer bij een bepaalde Tbuiten, niet meer niet minder. Eventuele wachtperiodes / minimale compressor uit tijden worden bepaald door de programmeur van de WP.

Zijn WP gaat uit voor een uur ofzo, dat is geen reactie die ik zou verwachten van een WP die WAR only draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:54:
[...]

Onjuist.

Bij mijn WP heb ik ondervonden dat de WP past stopt met het rondpompen van water als de buitentemperatuur boven de ingestelde waarde uitkomt. Daaronder blijft de WP 7x24 water rondpompen in de laagste stand als er niet genoeg afname is, of wat de WP als benodigde pompsnelheid ziet voor de betreffende compressor frequentie/dT.

Mijn aan/uit thermostaat schakelt uit bij bereikte kamertemperatuur waarbij de WP de watertemperatuur iets naar beneden bijstelt maar het water blijft rondpompen.

[edit]
Mijn WP doet overigens wel best wel pendelen bij Ta 28, Tb 14 en WAR modus. 70x per dag een compressorstart vind ik pendelen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Felicia op 16-10-2019 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Helhond schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:02:
[...]

Geen paniek, hij gaat veel mooier draaien dan je nu fantaseert,

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Felicia schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:03:
[...]

Onjuist.

Bij mijn WP heb ik ondervonden dat de WP past stopt met het rondpompen van water als de buitentemperatuur boven de ingestelde waarde uitkomt. Daaronder blijft de WP 7x24 water rondpompen in de laagste stand als er niet genoeg afname is, of wat de WP als benodigde pompsnelheid ziet voor de betreffende compressor frequentie/dT.

Mijn aan/uit thermostaat schakelt uit bij bereikte kamertemperatuur waarbij de WP de watertemperatuur iets naar beneden bijstelt maar het water blijft rondpompen.

[edit]
Mijn WP doet overigens wel best wel pendelen bij Ta 28, Tb 14 en WAR modus. 70x per dag een compressorstart vind ik pendelen :+
Mijn Elga blijft nu ook water rondpompen, ondanks dat de compressor(stroom is 0) allang uit is. Is dat een eigenschap van de WP op WAR?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/i1gqz5pdlzx2t.08%20pm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Felicia schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:03:
[...]

Onjuist.

[edit]
Dan zie jij kennelijk andere dingen dan ik bij mijn eigen en die van @Dylantje2 zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:48
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:00:
[...]

Ik vind dat het woord pendelen sowieso veel te vaak gebruikt wordt in dit topic, maar in dit topic noemt men een WP die uit gaat omdat het minimale vermogen te veel is pendelen. Ik ben het daar ook niet mee eens, pendelen is elke 5 minuten aan/uit/aan/uit/aan/uit in mijn beleving.

Ik denk dat de WP bij @Dylantje2 stopt omdat zijn thermostaat dat doet, en niet omdat de WAR dat bedenkt, maar daar kan hij zelf het beste antwoord op geven.
En mocht de WP dat toch doen, dan is het een Panasonic parameter, en geen WAR eigenschap, want WAR is niets anders als een bepaalde Taanvoer bij een bepaalde Tbuiten, niet meer niet minder. Eventuele wachtperiodes / minimale compressor uit tijden worden bepaald door de programmeur van de WP.

Zijn WP gaat uit voor een uur ofzo, dat is geen reactie die ik zou verwachten van een WP die WAR only draait.
Je kunt het zien aan het stroom verbruik, bij een war over shoot blijft pomp draaien met 25 watt of zo, thermostaat uit schakelen dan gaat hij terug naar standby met 10 watt ongeveer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:11
...
Kast eromheen helpt meestal iets, maar wellicht nog simpeler, beetje dik houten schuttinkje/shot ervoor (op enige afstand - *). Kun je ook eventueel testen samen met de buurman, door bijvoorbeeld te kijken of een (geleende) beetje dikke spaanplaat ervoor zetten als test werkt. Of twee pallets overlappen zodat het een dicht geheel geeft.

Hangt af van de specifieke frequenties hoe goed zoiets gedempt of gereflecteerd wordt, want soms helpt het niet omdat de frequenties te laag zijn, maar als dat werkt, kun je dan samen even een mooi mini schuttinkje/schotje bij het thuiscentrum halen of timmeren. Eventueel overtuig je de buurman ook nog even, dat dat uit het zicht helpen ook helpt tegen diefstal :*)

*) De technische documentatie geeft doorgaans aan wat de minimale afstand van de fan moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:16:
[...]

Je kunt het zien aan het stroom verbruik, bij een war over shoot blijft pomp draaien met 25 watt of zo, thermostaat uit schakelen dan gaat hij terug naar standby met 10 watt ongeveer
Hoe verklaar jij zijn "uit periode" van vanmiddag dan :? Een gat van 3,5 uur, verbruik 25Watt, temperaturen Ta gaan onder de 22 graden, en nog grijpt de WAR regeling niet in :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Totaalverbruik 1,5kWh

Tsja... soms ben je niet oud om te leren...
Alleen mis ik de shift functie ... dus mss mijn stooklijn aanapassen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:27:
[...]

Hoe verklaar jij zijn "uit periode" van vanmiddag dan :? Een gat van 3,5 uur, verbruik 25Watt, temperaturen Ta gaan onder de 22 graden, en nog grijpt de WAR regeling niet in :?
Nee logischerwijze grijpt de WAR niet in want de buitenT loopt op.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j96sir.34.44.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:51:
[...]

@Dylantje2 zijn standby verbruik zonder pomp is 9,6W en met pomp ongeveer 22W
En daar zit nu de lan box ook bij op die verbruikt spanning vanaf het moederbord

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:35:
[...]

Nee logischerwijze grijpt de WAR niet in want de buitenT loopt op.
[Afbeelding]
Dan zou zijn pomp toch moeten stoppen :?

@Dylantje2 verlos ons van alle vragen, WAT heeft de WP laten stoppen bij jou de laatste periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:44:
[...]

@Dylantje2 verlos ons van alle vragen, WAT heeft de WP laten stoppen bij jou de laatste periode?
De pomp blijft doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
ElgaFreak schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:12:
[...]

Mijn Elga blijft nu ook water rondpompen, ondanks dat de compressor(stroom is 0) allang uit is. Is dat een eigenschap van de WP op WAR?

[Afbeelding]
Weet niet, ik heb alleen maar een panasonic om mee te spelen.

Logischerwijs zou ik zeggen van wel, want zoals @Grolsch al zegt is WAR een curve van buitentemperatuur en watertemperatuur in CV. Bij Panasonic kan je daar nog een + of - aan meegeven om ietwat invloed te hebben maar bij de Loria kan je volgens mij weer instellen dat de binnentemperatuur een factor is.
Bij Panasonic kan je ook een ruimtethermistor gebruiken die de watertemperatuur bijstelt naarmate de kamertemperatuur dichter bij het gewenste komt. Die heb ik echter niet dus geen idee of de pomp dan stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 23:12
[...]

[Afbeelding]
Hoi, mijn Elga heeft dat ook..

M.i. is er het volgende aan de hand:

Op het moment dat de pomp draait maar de buitenunit niet, ligt temperatuur ±0.1gr beneden het setpoint (e.g. gemeten 20.4 gevraagd 20.5).

Dus is er wel warmte vraag maar niet genoeg om de WP aan te laten slaan. Vervelend genoeg laat de ELGA de pomp wel draaien maar gaat de Buitenunit niet aan... dit kan soms wel eens urenlang doorgaan als deze situatie zo blijft.

Ik heb dit 2 jaar lang opgelost door een TADO thermostaat en een "slim" LUA script in domoticz die continue het setpoint verlegde middels de API van TADO. (bij warmte vraag 0.2 meer dan het uiteindelijke doel, en bij doel bereikt 0.5 onder het doel).

Eind vorig jaar beetje klaar met het vervangen van de batterijen van de TADO elke 2-3 maanden dus de std honeywell weer opgehangen.

Hoe ik het nu oplos is door nachtverlaging toe te passen zodat de WP smorgens wat in te halen heeft..
Hierdoor draait de WP een langere tijd en werkt mijn vloer als een buffer waardoor dit probleem er bijna nooit meer is.

Hoe het precies met WAR zit weet ik niet.. ik heb geen buitenvoeler om hier mee te pielen..
De WAR temperaturen van de ELGA liggen hoger dan de temperaturen die ik hanteer, dus dat is een no-go

Ik vindt het wel even prima zo :+

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 16-10-2019 19:57 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:55:
[...]

Op het moment dat de pomp draait maar de buitenunit niet, ligt temperatuur ±0.1gr beneden het setpoint (e.g. gemeten 20.4 gevraagd 20.5).

Dus is er wel warmte vraag maar niet genoeg om de WP aan te laten slaan. Vervelend genoeg laat de ELGA de pomp wel draaien maar gaat de Buitenunit niet aan... dit kan soms wel eens urenlang doorgaan als deze situatie zo blijft.

Ik heb dit 2 jaar lang opgelost door een TADO thermostaat en een "slim" LUA script in domoticz die continue het setpoint verlegde middels de API van TADO. (bij warmte vraag 0.2 meer dan het uiteindelijke doel, en bij doel bereikt 0.5 onder het doel).

Eind vorig jaar beetje klaar met het vervangen van de batterijen van de TADO elke 2-3 maanden dus de std honeywell weer opgehangen.

Hoe ik het nu oplos is door nachtverlaging toe te passen zodat de WP smorgens wat in te halen heeft..
Hierdoor draait de WP een langere tijd en werkt mijn vloer als een buffer waardoor dit probleem er bijna nooit meer is.

toon volledige bericht
Met andere woorden:
De korte nachtjes breken je op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 23:12
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:57:
[...]

Met andere woorden:
De korte nachtjes breken je op 8)
Haha... als kersverse vader heb ik het geluk dat de kleine dame lekker doorslaapt :+
En er liggen zonnepanelen op het dak die meer dan mijn verbruik aftikken, dus die paar watt per uur van de pomp die af en toe blijft draaien vind ik wel best..
Pomp staat op stand 1/6 en neemt ook maar 10 watt.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

tsja...

Als ik het zeker zou weten...

Wat ik merk, sinds de lan box en ik de unit als kamerthermostaat gebruik en nodered functie heb..

In de WAR doet de 12 graden grens iets... terwijl het pas vanaf 15 eigenlijk iets zou moeten doen.

Maar in de thermostaat heb ik nu een setpoint voor de kamer. en die staat op 24 dus zou eigenlijk niets moeten doen...
Als setpoint gehaald wordt gaat de pomp echt uit. [ vandaar zo hoog ff om te testen want als die van de winter uit gaat ] dus ik heb meerdere variabelen....

Ik denk dat hij nu uitgaat op de war. icm die 12 graden grens. En dat het geluk is dat het 22 graden blijft..
welke wat doet weet ik nog niet.

Ik ga eens kijken of ik in grafana ook setpoint erbij kan zetten..

Daarnaast loopt de pomp nog steeds in de sillent 3 setting en heb daar een sciptje voor lopen..
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3qv6due.png

De 185W grens is incl het verbruik van de lanbox..

De cop bereking is een script van alfons waarbij dus mijn zwave [ alle vebruik ] nog zonder de heater [ grrr ] gemeten wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Nee, ik zie het soms ook, als buiten temp oploopt, berekend hij lagere aanvoer temperatuur, dus hij moet steeds verder zakken voordat hij daar drie graden onder komt, dan pas gaat compressor draaien. Waterpomp blijft wel al die tijd draaien. Bij mij zie ik wel eens dat ineens de waterpomp toch stopt omdat door zonnetje de huis temperatuur stijgt en alsnog de thermostaat in grijpt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat ik me kan herinneren is toch dat de waterpomp uitgaat als de Panasonic z'n max Tbuiten ziet :? (nogmaals, dit is geen WAR functie, maar een Panasonic functie).
Dylantje2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:05:
[...]

tsja...

Als ik het zeker zou weten...
..
Ik denk dat hij nu uitgaat op de war. icm die 12 graden grens. En dat het geluk is dat het 22 graden blijft..
welke wat doet weet ik nog niet.
Dan snap ik dit niet, WP loopt terwijl Tbuiten +12 is, WP gaat uit terwijl het buiten Tbuiten <+12 graden is :?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/m3f7gjn3qw.jpg

Nogmaals, dit heeft niets met WAR te maken, maar met een andere parameter / instelling die "iets" doet.

Wat dat betreft is de WAR regeling van de Mitsu veel rechtlijniger, WAR = "oldschool WAR", doet niets meer of minder als de aanvoertemperatuur berekenen aan de hand van buitentemperatuur.

Ik wou dat de Mitsu daar wat meer parameters voor beschikbaar had zoals bijvoorbeeld een Nibe.
Maximale Tbuiten was al een leuke geweest, maar een ruimtecompensatie kunnen toevoegen zou helemaal super zijn geweest >:)

Misschien lezen de jappen wel mee, en nemen ze het mee in een firmware update :P

Heeft iemand hier (Mitsu gebruikers) wel eens een firmware update uitgevoerd op een Hydrobox :? Zijn deze beschikbaar?

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 16-10-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:23:
Dan snap ik dit niet, WP loopt terwijl Tbuiten +12 is, WP gaat uit terwijl het buiten Tbuiten <+12 graden is :?

[Afbeelding]

Nogmaals, dit heeft niets met WAR te maken, maar met een andere parameter / instelling die "iets" doet.
Zo ziet mijn nacht er ook uit als 't buiten koud is en ik draai puur op aan/uit thermostaat.

@Dylantje2, als je bij het installateursmenu kijkt bij zone en sensor, waar staat de meting dan op? Als deze op Interne kamerthermostaat draait dan is deze dus in aan/uit modus waar de Ta door de stooklijn of vaste temperatuur wordt bepaald onder het kopje bedrijfsinstellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xP3Wrs54ncHEWvuPIPAiWbgQ/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Felicia schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:28:
[...]

Zo ziet mijn nacht er ook uit als 't buiten koud is en ik draai puur op aan/uit thermostaat.

@Dylantje2, als je bij het installateursmenu kijkt bij zone en sensor, waar staat de meting dan op? Als deze op Interne kamerthermostaat draait dan is deze dus in aan/uit modus waar de Ta door de stooklijn of vaste temperatuur wordt bepaald onder het kopje bedrijfsinstellingen.

[Afbeelding]
Precies wat ik denk/dacht wat er gebeurde, lijkt mij ook erg logisch

Helaas zijn zijn grafieken van vorig jaar verloren gegaan, maar ik weet 99,9% zeker dat deze grafieken er anders uitzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
[...]

Pomp stopt ook bij oude F-Serie niet direct, er is een 'langere' periode dat deze gewoon doorloopt, wellicht afhankelijk van 'de verwachting' afhankelijk van wel/niet oplopende buitenT, binnen periode X weer te moeten verwarmen. Echt duidelijk op basis van welke omstandigheden de pomp afgeschakeld wordt is het me niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:31:
[...]

Precies wat ik denk/dacht wat er gebeurde, lijkt mij ook erg logisch

Helaas zijn zijn grafieken van vorig jaar verloren gegaan, maar ik weet 99,9% zeker dat deze grafieken er anders uitzagen.
Klopt, vorig jaar was de lijn veel constanter en eigenlijk urenlang continu dezelfde vermogens die langzaam omhoog ging als de Tb steeg en andersom. Echt stoppen deed hij pas in het voorjaar als de buitentemperatuur opliep met stevige zon.

Edit:
@Diff_Angle, ik denk dat wanneer je bij @Dylantje2 de binnentemperatuur in de gaten houdt dat deze bij 0,5 graden onder setpoint aanspringt en bij setpoint weer stopt. Volgens mij was het @Fullpower die zei dat de interne thermostaat met halve graden werkte en dus ook die als hysterese aanhield.

[ Voor 21% gewijzigd door Felicia op 16-10-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:23:
[...]

Wat ik me kan herinneren is toch dat de waterpomp uitgaat als de Panasonic z'n max Tbuiten ziet :? (nogmaals, dit is geen WAR functie, maar een Panasonic functie).

[...]

[Afbeelding]

Wat dat betreft is de WAR regeling van de Mitsu veel rechtlijniger, WAR = "oldschool WAR", doet niets meer of minder als de aanvoertemperatuur berekenen aan de hand van buitentemperatuur.

Ik wou dat de Mitsu daar wat meer parameters voor beschikbaar had zoals bijvoorbeeld een Nibe.
Maximale Tbuiten was al een leuke geweest, maar een ruimtecompensatie kunnen toevoegen zou helemaal super zijn geweest >:)

Misschien lezen de jappen wel mee, en nemen ze het mee in een firmware update :P

Heeft iemand hier (Mitsu gebruikers) wel eens een firmware update uitgevoerd op een Hydrobox :? Zijn deze beschikbaar?
toon volledige bericht
Misschien is het handiger om te zeggen dat het wel of niet zo is als jij denkt dat WAR werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Daannn1987 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:55:
[...]

Hoe het precies met WAR zit weet ik niet.. ik heb geen buitenvoeler om hier mee te pielen..
De WAR temperaturen van de ELGA liggen hoger dan de temperaturen die ik hanteer, dus dat is een no-go

toon volledige bericht
Ah, thx, dat is "normaal' dus. Je hebt geen buitenvoeler nodig bij de Elga om met WAR te spelen. Techneco heeft tegen mij gezegd: alleen B2 op ON en B1 (de externe buitenvoeler) op OFF laten. Dan volgt de Elga volgens Techneco de gevraagde Ta van de thermostaat. Ik ben dat nu aan het testen.
Zie ook de screenshot van de servicetool zoals mijn settings nu staan.

Edit: ik zie nu net dat de circulatiepomp uit is gegaan. De gevraagde Ta van de Honeywell is van 22 naar 10 graden gesprongen. Denk dus dat zolang de thermostaat vraagt de pomp blijft draaien....

[ Voor 5% gewijzigd door ElgaFreak op 16-10-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 10:16

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

[quote]ElgaFreak schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:12:
[...]

Bij mij stopt de pomp na 60 seconden.
WAR en externe buitensensor.

Aart

>>>Mijn Elga blijft nu ook water rondpompen, ondanks dat de compressor(stroom is 0) allang uit is. Is dat een eigenschap van de WP op WAR?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Moraal van het verhaal, de regeling die de Panasonic hanteert is niet geheel duidelijk, maar is in ieder geval niet WAR only :P
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:37:
[...]

Misschien is het handiger om te zeggen dat het wel of niet zo is als jij denkt dat WAR werkt.
Het ligt eraan wat jouw definitie van WAR is.

In mijn beleving (en die van wikipedia bijvoorbeeld) is WAR helemaal niets anders als een WeersAfhankelijkeRegeling, dus Ta wordt bepaald aan de hand van Tb.

Alle andere "foefjes" die diverse leveranciers eromheen programmeren hebben niets met het begrip WAR te maken.

Wat jullie Panasonics doen is niet alleen maar WAR (wees er blij mee), alleen al het feit dat er een plafondtemperatuur is voor Tbuiten geeft al aan dat Panasonic ook in ziet dat alleen WAR niet werkt.

Het stuk wat op Wikipedia staat legt naar mijn idee goed uit wat WeersAfhankelijkRegelen mbv een stooklijn inhoudt volgens de algemeen bekende definitie:
Weersafhankelijk regelen met stooklijn
De relatie tussen de buitentemperatuur en de gevraagde cv-temperatuur wordt weergegeven in een stooklijn. De stooklijn stelt men in afhankelijk van de ontwerpparameters van het cv-systeem.

Bij sommige verwarmingstoestellen kan men een buitentemperatuuropnemer aansluiten en de stooklijn instellen. Bij andere toestellen moet hiervoor een separate regelaar of een bijbouwbare interface tussen het toestel en de buitentemperatuuropnemer toegepast worden. Bij weersafhankelijk regelen wordt altijd aangeraden thermostatische radiatorafsluiters toe te passen. De ruimtetemperatuur is namelijk niet alleen afhankelijk van de buitentemperatuur. Warmtebronnen (zonnestraling, personen, tv, oven, e.d.) zijn, zeker bij een goed geïsoleerde woning van grote invloed. In de praktijk stelt men de stooklijn dan ook hoger in dan doorgaans noodzakelijk, om ook op koude momenten voldoende comfort te hebben.

Een andere reden om de stooklijn hoger in te stellen is om de overgang van een lager gewenste kamertemperatuur (bijvoorbeeld 15 °C) naar een comforttemperatuur (bijvoorbeeld 20 °C) te versnellen. Bij een theoretisch perfect ingestelde stooklijn zou dit erg lang gaan duren.

Voordeel
Door middel van de thermostatische radiatorafsluiters kan elke ruimte een eigen temperatuurinstelling krijgen.
De overige ruimten zijn niet afhankelijk van de gemeten temperatuur in de referentieruimte.
Nadeel
Het verwarmingstoestel staat continu klaar om de gevraagde cv-watertemperatuur te leveren, ook wanneer alle thermostatische radiatorafsluiters dichtgegaan zijn. Bij deze instelling met dichte radiatorafsluiters neemt de opvoerdruk van de cv-pomp toe waardoor er elektrische pompenergie verloren gaat.
Het instellen van een comfortabele maar toch zuinige stooklijn is in de praktijk een langdurig iteratief proces, waarbij alle seizoenen voorbij moeten komen.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
[quote]aartw99 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:44:
[quote]ElgaFreak schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:12:
[...]

Bij mij stopt de pomp na 60 seconden.
WAR en externe buitensensor.

Aart

@aartw99 jij hebt ook een Elga begrijp ik? Zo ja dan is het raar dat die doorloopt bij mij. Zit jij ook op firmware 166?

[ Voor 3% gewijzigd door ElgaFreak op 16-10-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:45:
Moraal van het verhaal, de regeling die de Panasonic hanteert is niet geheel duidelijk, maar is in ieder geval niet WAR only :P

[...]

Het ligt eraan wat jouw definitie van WAR is.

In mijn beleving (en die van wikipedia bijvoorbeeld) is WAR helemaal niets anders als een WeersAfhankelijkeRegeling, dus Ta wordt bepaald aan de hand van Tb.

Alle andere "foefjes" die diverse leveranciers eromheen programmeren hebben niets met het begrip WAR te maken.

Wat jullie Panasonics doen is niet alleen maar WAR (wees er blij mee), alleen al het feit dat er een plafondtemperatuur is voor Tbuiten geeft al aan dat Panasonic ook in ziet dat alleen WAR niet werkt.

Het stuk wat op Wikipedia staat legt naar mijn idee goed uit wat WeersAfhankelijkRegelen mbv een stooklijn inhoudt volgens de algemeen bekende definitie:

[...]
toon volledige bericht
Rekening houdend met o.a. het minimum vermogen dat een WP, niet aleen Panasonic, kan leveren. Een integraal onderdeel van de WAR regeling. Maar vraag het anders eens aan jaari, heeft 4 jaar ervaring, van mij wil je het toch niet aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:37:
[...]

Omdat de definitie van een WAR is dat:"
Bij een weersafhankelijke regeling (WAR) wijken twee dingen af ten opzichte van een traditionele cv-installatie.

De circulatiepomp blijft de hele dag door pompen.
De cv-ketel bepaalt zelf of de brander aangezet moet worden.
https://cvketelkiezen.nl/weersafhankelijke-cv-installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
En wat ook heel logisch is ,anders kan hij geen water temperatuur meten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

koevlaas2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:08:
[...]
Geen paniek, hij gaat veel mooier draaien dan je nu fantaseert,
De vraag blijft 5 of 7 kW? (Puur op lage deellast draaien en ook voldoende vermogen hebben bij -7 zou ik nu voor de 7kW neigen).
En wat is het minimum afgegeven vermogen van de 7 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Felicia Dat is een definitie van WAR voor een gas CV-ketel, zeer waarschijnlijk geinspireerd op hoe de ketelfabrikanten het geimplementeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

En wat ook heel logisch is ,anders kan hij geen water temperatuur meten
Dat natuurlijk het meest belangrijke. Op thermostaat modus bepaald de thermostaat, aan is behoefte en waterpomp gaat lopen (en compressor springt aan als water te koel wordt), op WAR modus moet je water continue lopen omdat deze als voordeel biedt dat je nog steeds verwarming krijgt in koudere ruimtes als een andere ruimte bijvoorbeeld opwarmt door de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:51:
@Felicia Dat is een definitie van WAR voor een gas CV-ketel, zeer waarschijnlijk geinspireerd op hoe de ketelfabrikanten het geimplementeerd hebben.
Is exact hetzelfde, CV ketel houd alleen grotere hysterese aan van +5 naar -5 vanaf ta.
De pana hanteerd +2 en -3

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
reneeke1970 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

Is exact hetzelfde, CV ketel houd alleen grotere hysterese aan van +5 naar -5 vanaf ta.
De pana hanteerd +2 en -3
De pomp stop ook met WAR-only, bij mij in ieder geval wel soms met draaien, kennelijk omdat de buitenT boven een bepaald niveau gekomen is, meten van de Ta is op dat moment kennelijk niet nodig, pas bij daling van XC zal die dan weer aangaan. De schakelmomenten ken ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Diff_Angle op 16-10-2019 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:49:
[...]

Rekening houdend met o.a. het minimum vermogen dat een WP, niet aleen Panasonic, kan leveren. Een integraal onderdeel van de WAR regeling. Maar vraag het anders eens aan jaari, heeft 4 jaar ervaring, van mij wil je het toch niet aannemen.
Laten we nu alle merken even vergeten.

Laat me 1 bron op internet zien waarin men aangeeft dat een WAR regeling rekening houdt met het minimum vermogen van een verwarmingstoestel :?

Ik denk dat @jaari het roerend met mij eens is dat het begrip "WAR" niets anders is als een aanvoertemperatuur berekenen aan de hand van een buitentemperatuur.

Dat Panasonic daar allerlei parameters omheen programmeert (die goed uitpakken trouwens) heeft niets met het begrip cq. de term WAR te maken. Noem het dan "Pana-WAR" ofzo.

Dat jij van mij niets wil aannemen kan ik me ook nog voorstellen, maar je beweert dus ook dat Wikipedia en alle andere bronnen op het internet verkeerd hebben :?

Ik wacht met smart je linkjes af :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Setting:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/y8w0rsjegnc.png

Setting:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2fmu8jrqi6.png

En de stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dfl2yt67xlco.png

wat :
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u3j0bv0kud.png

[ Voor 18% gewijzigd door Dylantje2 op 16-10-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:57:
[...]

Laten we nu alle merken even vergeten.

Laat me 1 bron op internet zien waarin men aangeeft dat een WAR regeling rekening houdt met het minimum vermogen van een verwarmingstoestel :?

Ik denk dat @jaari het roerend met mij eens is dat het begrip "WAR" niets anders is als een aanvoertemperatuur berekenen aan de hand van een buitentemperatuur.

Dat Panasonic daar allerlei parameters omheen programmeert (die goed uitpakken trouwens) heeft niets met het begrip cq. de term WAR te maken. Noem het dan "Pana-WAR" ofzo.

Dat jij van mij niets wil aannemen kan ik me ook nog voorstellen, maar je beweerd dus ook dat Wikipedia en alle andere bronnen op het internet verkeerd hebben :?

Ik wacht met smart je linkjes af :>
toon volledige bericht
Als de WAR regeling tot gevolg heeft dat flow * (Ta - Tr) / 2 < MinimumVermogen wat moet de WP dan anders dan stoppen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

De pomp stop ook met WAR-only, bij mij in ieder geval wel soms met draaien, kennelijk omdat de buitenT boven een bepaald niveau gekomen is, meten van de Ta is op dat moment kennelijk niet nodig, pas bij daling van XC zal die dan weer aangaan. De schakelmomenten ken ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/runVtwVwatyEXsMrdxx1N4rO/thumb.png

Hier gaat de pomp ok dagen als vandaag ook soms heel even uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:59:
[...]

[Afbeelding]

Hier gaat de pomp ok dagen als vandaag ook soms heel even uit
Dat is wel heel erg kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Klopt als een bus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
In dit geval bij @Dylantje2 Na ruim 10 uur stopt de pomp bij een buitenT die op dat moment > 20C geworden is.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o48vz7t0swhp3.08.34.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
@Grolsch @reneeke1970 @Felicia

Deze discussie hadden we op valentijnsdag ook...

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" en hieronder....
Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:38:
+- 17 á 18 Watt verbruik in die periode, dus de waterpomp loopt dan niet naar mijn idee.

@Dylantje2 kan ook even aangeven bij welke Tb de WAR definitief uit gaat, of is dit een parameter welke niet te wijzigen is bij Panasonic :?
Dan moet ie haast wel op ingestelde Tb uit zijn gegaan.
Bij WAR only blijft de pomp altijd draaien om de watertemperatuur te kunnen meten
Felicia schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:38:
[...]

Mogelijk was de buitenunit in de zon en dan kan de gewenste Ta ook zakken omdat de unit denkt dat het warmer is (gebeurt hier ook, heb in de herfst buitentemperatuur van 25 voorbij zien komen terwijl het amper 20 was). Als de unit dan later in de schaduw/minder sterke zon komt zakt de temperatuur en stijgt de Ta waardoor de unit weer aan gaat.
etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

JvdW schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:11:
@Grolsch @reneeke1970 @Felicia

Deze discussie hadden we op valentijnsdag ook...

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" en hieronder....

[...]

Dan moet ie haast wel op ingestelde Tb uit zijn gegaan.
Bij WAR only blijft de pomp altijd draaien om de watertemperatuur te kunnen meten

[...]

Nu iets met setpoint gedaan..

etc....
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:40
[...]

[Afbeelding]
Bij mijn carrier versie was dat een storing. Dus opnieuw opstarten denk ik

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
1e Plaatje deed 't niet dus hieronder nogmaals.
Je regeling is niet meer op watertemperatuur maar kamertemperatuur met de thermostaat, dus temp bereikt = WP in standby tot er weer wamrtevraag is.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2fmu8jrqi6.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

Als je de schakel momenten niet weet, en ook niet wat je instelling is betreffende uitschakelen wp bij x buiten temperatuur, dan snap ik niet wat je hier zit te discuseren?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:13:
[...]

1e Plaatje deed 't niet dus hieronder nogmaals.
Je regeling is niet meer op watertemperatuur maar kamertemperatuur met de thermostaat, dus temp bereikt = WP in standby tot er weer wamrtevraag is.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uio633ng.png
Wat dan zeg het maar...

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 16-10-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Mijn WP en Jouw WP draaien op thermostaat. Als 't koud is gaat ie aan, en als 't warm genoeg is gaat ie weer uit. Niets mis mee :)

Maar je zegt dat de kamerthermostaat op 24 graden is en de WP al stopt op 22, correct?

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Dit topic is gesloten.