Dank, mooi verhaal waar ik op zich best achter kan staan. We hebben vorig jaar voor meer dan €25000 geïnvesteerd in nieuw glas, isolatie van vloer en muren en een pv systeem. Het WP verhaal lijkt een sluitstuk, maar ja... de portononee houd ergens op, goede intenties voor duurzaamheid of niet.Wimhaw schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:39:
@Crew One Met een 7 tot 9 kWh WP kun je volgens mij je huis goed warmhouden inclusief SWW. Er zijn WP systemen, die een ingebouwde boiler hebben. Hebben we ook. We hebben zelf ruim 10000kWp aan panelen op ons dak liggen en we doen alles elektrisch met o.a. de Danfoss L/W WP.
...
Waar ik niemand over hoor en wel benieuwd naar ben zijn de bijkomende zaken - hoeveel was de aanpassing van de keuken op inductie, hoe veel kosten de aangepaste radiatoren indien nodig, enz. Daarnaast zijn er een aantal partijen langs geweest of gaan langskomen, en iedereen zegt wat anders. (Wat bij de PV en isolatie niet anders was, maar ja, het kost dan wel veel tijd. )
Advies 1: ga hybride, met een WP die wél full-elextric is voorbereid, het is toch zonde om die cv weg te gooien. (Die is vrij nieuw) en scheelt je nu de investering in keuken en badkamer.
Advies 2: voor maximale besparing moet je helemaal van het gas af. (Maar geen woord over wat dat buiten de WP om dan kost - dat ben ik nu dus aan het onderzoeken.)
Advies 3: je hebt zo veel stroom over, vergeet de WP en koop gewoon een electrishe CV.
Vooralsnog zit ik er nu zo in dat ik van 1500 naar 500 kuub gas een prima eerste stap vind, en neig ik naar een hybride setup. (Nibe of vaillant, maar nog zeker in de onderzoeksfase.)