Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.696 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:12:
[...]

Jeetje wat een simpele zielen, als je een open raam wil zet je er toch een ander kozijn in ?
En niemand van die lui neemt ook maar de moeite even een uurtje te besteden aan het nalopen van het systeem, voel even bij ieder ventiel of deze wel blaast of zuigt. Zo moeilijk is het toch niet ?
Sorry, ik heb het item over Vathorst net weer even bekeken.
Het wemelde van de constructiefouten zoals aanzuig en afblaas ventielen op 1m afstand van elkaar 8)7
Vrijkomende formaldehyde van o.a. spaanplaat en verlijmde materialen (75% boven het maximum) en extra veel luchtvervuiling doordat de wijk tussen 2 snelwegen ligt.
Daardoor vervuilen de filters zo snel dat ze elke maand ipv elke 6 maanden vervangen moeten worden.
Bij de oplevering is het systeem nooit ingeregeld of getest.
Een van de problemen is de herrie van het Stork air systeem, daardoor zetten de mensen hem te zacht of uit.
Met een demper van nog geen €25 werd dit probleem uiteindelijk opgelost, bij de bouw was dat te duur |:(
Ook waren de pijpen zwart van binnen als er een keer onderhoud werd gedaan waar ze dik voor betaalden.
Wie daar en huurwoning heeft kan vrijwel niets zelf doen, verhuizen is de beste optie.
De gemeente is verplicht om bij de oplevering woningen te controleren of ze aan de wettelijke eisen voldoen, dit is nooit gebeurd omdat de gemeente niet controleert en de verantwoordelijke wethouder van niets weet terwijl de gemeente hier voor diverse keren op de vingers werd getikt.
Er zijn filters verzameld voor een onderzoek naar de werking, vanwege te weinig budget gebeurt dat niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Bosch en LG dubbeldeurskoelkasten doen al 38-39dB daar 20dB onder zitten lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Ja als je warmtepompen met koelkasten vergelijkt.... Dan snap ik dat jouw het onwaarschijnlijk lijkt.
Rol-Co schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

Ok duidelijk! Klinkt best goed, tenzij de prijs weer factor 2-3 is natuurlijk. :)
Heliotherm.... Ja, denk zelf nog wel meer.
Zij bedienen alleen de bovenkant van de markt. En daar zijn ze goed in.

[ Voor 34% gewijzigd door Oxellaar op 14-10-2019 13:24 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:56
Oxellaar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:19:
[...]
Ja als je warmtepompen met koelkasten vergelijkt.... Dan snap ik dat jouw het onwaarschijnlijk lijkt.

[...]

Instaleren jullie ook wel eens Lg warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:26:
[...]

Van LG alleen airco's, vooral bij particulieren.

In het verleden wel een aantal therma V gezet.... Maar kan er niet erg enthousiast van worden.
Tegenwoordig alleen maar Ecodan, of wat het bestek vraagt. En dat kan van alles zijn

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 14-10-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
https://www.heliotherm.co...waermepumpe-splitgeraete/
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hmgwooho.50.39.png
Kennelijk een voor de hand liggende keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd lol.... Idd

Ik vind het scheef gaan, een koelkast heeft 0 geluidsisolatie aan de achterkant rond de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:52
xoror schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:56:
Er komt toch wetgeving per 1-jan-2020 ? 40 dba max op de erfgrens (https://www.installatie.n...mtepomp-nader-onder-loep/).
Afhankelijk van de frequentie kan 40dB nog steeds heel erg vervelend zijn en mensen die daarvoor gevoelig zijn uit hun slaap houden. Thuis heb ik een speedcomfort radiatorbooster en een Climatebooster, de speedcomfort geeft een redelijk zacht maar wel hoger en zeurderiger geluid waardoor ik wakker blijf maar de Climatebooster niet.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21
40dB(a) op de erfgrens is natuurlijk geen 40dB(a) in je slaapkamer.
De frequentie varieert natuurlijk met het op en aftoeren van de ventilator/compressor (zal er ook wel eens eentje 's nachts sww gaan maken plots) dus grote kans dat een vervelende frequentie langskomt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:26:
[...]

Bij mijn ouders draait er sinds een maandje ongeveer 1. Prijs gaf de doorbraak. Vooral qua besturing/aansturing minder geavanceerd dan pana, maar scheelde bij het 16kw model liefst 3000€.. Veel van de regelingen los ik nu op in 't buffervat, wp draait op aan/uit met minimale runs van 30min (het is nog warm buiten...).
Heb er dus wel een 'regeling' zelf omheen geschreven, maar zal zonder ook wel werken. Merk dat de Honeywell thermostaat in de woonkamer bij dit weer elke 10min 1 minuut warmtevraag geeft. Dat smeer ik nu dus wat uit...

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Jim423 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:10:
40dB(a) op de erfgrens is natuurlijk geen 40dB(a) in je slaapkamer.
De frequentie varieert natuurlijk met het op en aftoeren van de ventilator/compressor (zal er ook wel eens eentje 's nachts sww gaan maken plots) dus grote kans dat een vervelende frequentie langskomt.
True, al is wel gebleken dat mensen die gevoeliger zijn voor geluid ook bij lagere volumes als ontzettende hinder kunnen ondervinden. Sommige frequenties kunnen daarbij heel hinderlijk zijn terwijl andere geen probleem zijn.

Maar, stel nou dat jij een warmtepomp hebt die 7x24 25Hz draait als deze lekker op temperatuur is en jouw buurman klaagt dat hij niet kan slapen vanwege het zeurende geluid. Uit een meting blijkt dat deze 37dB aan de gevel te zijn. Ga jij er dan in goed overleg met de buurman en zo nodig iets aanpassen of hou jij vast aan de norm en maakt van jouw opstelling zijn probleem?
Ik heb dus met de buurman overlegd, geïnformeerd dat de warmtepomp ging komen en ook verteld dat wanneer hij er last van heeft we in overleg kunnen om te kijken over het hoe en wat. Hij heeft er gelukkig geen last van maar ik zou daar echt wel inhoudelijk naar laten kijken als dat wel zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55
Die Heliotherm ziet er interessant uit, maar wat kost zoiets nou nog? ;)

Bij mijn ouders komt hij achter tegen de garage aan te staan en dan heb je (schatting) zo'n 15 meter tot de achtergevel van de achterburen. Zit wel een goed begroeide tuin en schutting met blokhut tussen, dus volgens mij gaat het meeste geluid wel verdwijnen.

@Felicia Het is niet zo dat mijn Elga constant aan en uit gaat, maar echt lang rustig doorpruttelen doet hij ook niet. Dat idee van hele lange runs wat ik hier wel lees is bij mij niet het geval, maar dat komt dan mogelijk door de radiatoren. Overigens komt de watertemperatuur zelden richting de max. van de Elga, over het algemeen houdt het met een Ta van een graadje of 32 wel op, maar de Tr is niet veel lager. Systeem is overigens bij plaatsing wel volledig waterzijdig ingeregeld...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:34

DropjesLover

Dit dus ->

Vanochtend is bij mijn Loria solo met extern buffervat het SWW warmte-element vervangen, dit ging prima en alles werkt weer.

Voor degene met een Techneco-installatie, er is dus een omwisselingsactie voor de ruimtemodule / kamerthermostaat. Het bestaande ding is een onding, de nieuwe is een Honywell Chronotherm touch. Deze werk echter via OpenTherm en dus modulerend. En geeft ook meer informatie weer dan dat andere ding.
Ik denk dat hij niet past bij personen die een V26 firmware en moederbord hebben, want daar zit geen OpenTherm bij en kan niet geupdate worden naar V27. Op het V27 moederbord wel.

Met betrekking tot mijn vloerverwarming, ik heb de thermostaatglaasjes even uit de verdeler gehaald (klik) en in koud en warm water gehouden. Er zit gewoon 1 graad verschil tussen beiden en gaven dus de zelfde temperatuur aan in m'n verdeler.
Gebeld met VTE en die geeft aan dat ofwel m'n pomp niet draait (hij zoemt zachtjes, dus draait) ofwel het advies om een DVR (Druk Verschil Regelaar) in de verdeler onder/achter de pomp te plaatsen. Blijkbaar zit er een opening tussen aanvoer en retour :? En met die DVR (koperen buisje met thermo-element) wordt dat afgesloten. Deze is ook zichtbaar op de website ven VTE: https://www.vte-smarterso...rdelers/vte-slim-verdeler

Pfffft :/

Ik zou bijna liever een gewone standaard verdeler zonder pomp en met de Loria 2-zone kit hebben...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 05-09 13:19
Geluid is vrijwel altijd hoger dan opgegeven door leveranciers. De opgaaf in namelijk bij opstelling in vrije veld. Met een WP vlak tegen een muur krijg je een halve bol en ontstaat spiegeling van het geluid waardoor het wel 3 dB hoger kan zijn (dit is dus 2x zoveel geluid). Op de beurs zetten ze het demo apparaat ook nooit tegen een wand of het moet een dempende wand zijn.
Bij een steeg kan het zelfs wel 10 dB hoger worden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
DropjesLover schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:18:
Vanochtend is bij mijn Loria solo met extern buffervat het SWW warmte-element vervangen, dit ging prima en alles werkt weer.

Voor degene met een Techneco-installatie, er is dus een omwisselingsactie voor de ruimtemodule / kamerthermostaat. Het bestaande ding is een onding, de nieuwe is een Honywell Chronotherm touch. Deze werk echter via OpenTherm en dus modulerend. En geeft ook meer informatie weer dan dat andere ding.
Ik denk dat hij niet past bij personen die een V26 firmware en moederbord hebben, want daar zit geen OpenTherm bij en kan niet geupdate worden naar V27. Op het V27 moederbord wel.

Met betrekking tot mijn vloerverwarming, ik heb de thermostaatglaasjes even uit de verdeler gehaald (klik) en in koud en warm water gehouden. Er zit gewoon 1 graad verschil tussen beiden en gaven dus de zelfde temperatuur aan in m'n verdeler.
Gebeld met VTE en die geeft aan dat ofwel m'n pomp niet draait (hij zoemt zachtjes, dus draait) ofwel het advies om een DVR (Druk Verschil Regelaar) in de verdeler onder/achter de pomp te plaatsen. Blijkbaar zit er een opening tussen aanvoer en retour :? En met die DVR (koperen buisje met thermo-element) wordt dat afgesloten. Deze is ook zichtbaar op de website ven VTE: https://www.vte-smarterso...rdelers/vte-slim-verdeler

Ik zou bijna liever een gewone standaard verdeler zonder pomp en met de Loria 2-zone kit hebben...
'Tevens regelt u op deze manier ook de temperatuur binnen het vloerverwarming circuit geheel naar wens in en maak u optimaal gebruik van het warme retour water uit de vloerverwarming. Tevens bespaart u aanzienlijk in de stookkosten. Mede door deze oplossing heeft u geen dure LTV verdeler met een strangregelventiel meer nodig en ook is het actief maken van de verdeler verleden tijd. Dus ook indien u te weinig flow vanuit uw CV circuit naar uw vloerverwarming systeem heeft, is dit LTC ventiel de ideale oplossing. U plaats het ventiel, regelt hem in en uw systeem werkt'

Zitten er 15mm leidingen op je verdeler of 22mm ?
Ik betwijfel ik het bovenstaande allemaal ten zeerste.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:41:
[...]

'Tevens regelt u op deze manier ook de temperatuur binnen het vloerverwarming circuit geheel naar wens in en maak u optimaal gebruik van het warme retour water uit de vloerverwarming. Tevens bespaart u aanzienlijk in de stookkosten. Mede door deze oplossing heeft u geen dure LTV verdeler met een strangregelventiel meer nodig en ook is het actief maken van de verdeler verleden tijd. Dus ook indien u te weinig flow vanuit uw CV circuit naar uw vloerverwarming systeem heeft, is dit LTC ventiel de ideale oplossing. U plaats het ventiel, regelt hem in en uw systeem werkt'

Zitten er 15mm leidingen op je verdeler of 22mm ?
Ik betwijfel ik het bovenstaande allemaal ten zeerste.
22mm stalen leidingwerk en 16mm vloerverwarming slang

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Dat er een opening tussen toe- en afvoer zit is meermaals verteld. Hoe anders kan de pomp circuleren over de vloer. Dit is direct ook het probleem.
Pomploze verdeler blijft naar mijn inziens de simpelste maar meest effectieve stap.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Xanderk89 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:46:
[...]

Dat er een opening tussen toe- en afvoer zit is meermaals verteld. Hoe anders kan de pomp circuleren over de vloer. Dit is direct ook het probleem.
Pomploze verdeler blijft naar mijn inziens de simpelste maar meest effectieve stap.
Door gewoon te pompen van aanvoer naar de groepen aanvoer, daar door de slangen te gaan en dan terug bij de retour samen te komen en terug naar de ketel te gaan?

Waarom dat er een opening zit verbaast mij net enorm. Weg van de minste weerstand zegt dat hij feitelijk in zichzelf staat te draaien, of van aanvoer direct naar retour in plaats van door de vloerverwarmingslangen...

Alhoewel, wanneer er geen aanvoer is (warmtepomp uit) zou hij dan dus aan de aanvoer blijven trekken/zuigen en eventueel onderdruk veroorzaken. Dat is ongewenst.
Dan is dat ventieltje plaatsen de oplossing, want zodra dat gebeurt gaat dit ventieltje open. In normaal bedrijf blijft die dicht.

Ohja, nog een dingetje van die monteur. De Loria heeft een standaard pendel-tijd met 10 minuten wachttijd. Dus hij rampt naar z'n Ta, overshoot en valt dan weer voor 10 minuten uit. Incl de pomp. Dit is niet aan te passen.

[ Voor 26% gewijzigd door DropjesLover op 14-10-2019 15:53 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-08 14:03

Ik heb diezelfde VTE Slim verdeler en het ( oude type? ) mengventiel gekocht, hierbij heb ik de complete menging geblokkeerd. Hiermee maak je de pomp feitelijk overbodig, welke ik dan ook niet meer heb draaien.
De pomp van de ELGA is de enige actieve pomp in mijn systeem en red het makkelijk op standje 1 van 6

In eerste instantie liet ik de pomp nog wel draaien, hiermee maak je de verdeler hydraulisch actief waardoor hij water gaat aanzuigen in het systeem (en dus ook uitspugen :+ ).

Ohja en ook op aanraden van @koevlaas2 van 15mm naar 22mm gegaan door er andere puntstukken in te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 14-10-2019 15:53 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:49:
[...]

Door gewoon te pompen van aanvoer naar de groepen aanvoer, daar door de slangen te gaan en dan terug bij de retour samen te komen en terug naar de ketel te gaan?

Waarom dat er een opening zit verbaast mij net enorm. Weg van de minste weerstand zegt dat hij feitelijk in zichzelf staat te draaien, of van aanvoer direct naar retour in plaats van door de vloerverwarmingslangen...
Je pomp zuigt de aanvoer aan dus goed afgesteld gaat er niets direct retour.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:52:
[...]

Je pomp zuigt de aanvoer aan dus goed afgesteld gaat er niets direct retour.
Wel als er aan de pers-kant een menggat zit naar de retour. Wat dit ventieltje dus af zou moeten sluiten.
Waarom zou je willen mengen, gewoon direct de vloer in toch?

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
DropjesLover schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:54:
[...]

Wel als er aan de pers-kant een menggat zit naar de retour. Wat dit ventieltje dus af zou moeten sluiten.
Precies... mengen wil je alleen bij hoge temperaturen. Zie mijn post hierboven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
[...]

Zoals @Daannn1987 zegt gaat het om het opmengen van een kleine stroom heet(55+) water in de circulatieloop.
Dat gaatje wat jij zegt zit in de zuig. De pomp circuleert continu over de vloer en het hete water komt erbij in de zuig. De thermostaat knop regelt de hoeveelheid heet water aan de hand van je toevoer?temperatuur. Dus trekt hij enkel wanneer er warmtevraag is door je thermostaatknop. Het gaat echt over een kleine flow heet water op eem grote circulatieflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Xanderk89 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

Zoals @Daannn1987 zegt gaat het om het opmengen van een kleine stroom heet(55+) water in de circulatieloop.
Dat gaatje wat jij zegt zit in de zuig. De pomp circuleert continu over de vloer en het hete water komt erbij in de zuig. De thermostaat knop regelt de hoeveelheid heet water aan de hand van je toevoer?temperatuur. Dus trekt hij enkel wanneer er warmtevraag is door je thermostaatknop. Het gaat echt over een kleine flow heet water op eem grote circulatieflow.
Maar als je dus aankomt met water van maar 35 graden (ipv 55 graden, helft van de zelfde dT), gaat er dus ook maar de helft van het warmte-vermogen het systeem in. Dat verklaart dan ook wel dat er weinig tot geen dT over de vloerverwarming is.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Dat hebben al die verdelers, dat mengen valt mee als er genoeg 'vers' water inkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
prein2 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:15:
[...]

Bij mijn ouders draait er sinds een maandje ongeveer 1. Prijs gaf de doorbraak. Vooral qua besturing/aansturing minder geavanceerd dan pana, maar scheelde bij het 16kw model liefst 3000€.. Veel van de regelingen los ik nu op in 't buffervat, wp draait op aan/uit met minimale runs van 30min (het is nog warm buiten...).
Heb er dus wel een 'regeling' zelf omheen geschreven, maar zal zonder ook wel werken. Merk dat de Honeywell thermostaat in de woonkamer bij dit weer elke 10min 1 minuut warmtevraag geeft. Dat smeer ik nu dus wat uit...
@prein2
Ok, en hebben zei een R32 model met een kleuren bedieningspaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:11:
[...]

Maar als je dus aankomt met water van maar 35 graden (ipv 55 graden, helft van de zelfde dT), gaat er dus ook maar de helft van het warmte-vermogen het systeem in. Dat verklaart dan ook wel dat er weinig tot geen dT over de vloerverwarming is.
Ja ik heb dat eerder geprobeerd uit te leggen. Je snapt nu onze weerzin tegen zulke verdelers.

Overigens moet je zo denken dat de circulatiepomp een dusdanige onderdruk moet creëren dat de minste weerstand met de pomp mee de vloer in is. Oftewel de circulatiepomp moet zo hard mogelijk draaien.

Echt energieverspilling en nog niet optimaal. Vv verdeler er uit en een nieuwe pomploze er in tenzij iemand anders nog suggesties heeft :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Xanderk89 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:09:
[...]

Ja ik heb dat eerder geprobeerd uit te leggen. Je snapt nu onze weerzin tegen zulke verdelers.

Overigens moet je zo denken dat de circulatiepomp een dusdanige onderdruk moet creëren dat de minste weerstand met de pomp mee de vloer in is. Oftewel de circulatiepomp moet zo hard mogelijk draaien.

Echt energieverspilling en nog niet optimaal. Vv verdeler er uit en een nieuwe pomploze er in tenzij iemand anders nog suggesties heeft :o
Maar hoe krijg dan dat ik nog flow zonder alle radiatoren bijna dicht te draaien?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15
dit zijn 3.4 en 3.8. Bij mij staat 3.4 op off, betreft zonder meter of met elektrische meter en 3.8 staat op on. ls je deze op off zet heb ik geen toegang tot mijn energieuitlezingen, op on zie ik mijn verbruik maar ik zie mijn opgewekte energie niet meer. Heeft sinds juli niet meer gewerkt en ik zie ook voor de 3 sww runs geen geleverde energie, wel de opgewekte energie. Er staat dus iets niet goed ingesteld maar wat ? Moet 3.4 op on staan dan ?
koevlaas2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:34:
[...]

Er zijn 2 dipswitches (weet even uit mijn hoofd niet welke) die betrekking hebben op extern en intern meten, ik heb de switches omgezet naar extern en daarna (tussentijds de machine gestart) weer terug gezet naar hoe ze origineel stonden. De volgende dag had ik toen weer een opgave van verbruik en opwek.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Xanderk89 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:09:
[...]

Oftewel de circulatiepomp moet zo hard mogelijk draaien.
Juist niet, de middenstand.
Wel zoveel mogelijk vers lauw water in je verdeler en daarom de ventielen eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Je mag hier komen kijken, mijn ta zie ik ook 1 op 1 terug in mijn verdeler aanvoerbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:05

Gaat de thermostaat vervangen via de instalateur of regel je dat rechtstreeks met Techneco? Zitten er verder nog voordelen aan het wisselen van thermostaat?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Erwin_83 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

Gaat de thermostaat vervangen via de instalateur of regel je dat rechtstreeks met Techneco? Zitten er verder nog voordelen aan het wisselen van thermostaat?
Via de installateur.
Voordeel is een veel nettere unit die gebruiksvriendelijker is qua opties en instellingen. En opentherm besturing die je kan sniffen en loggen.

BThGvNeOA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daannn1987 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:56:
[...]

Precies... mengen wil je alleen bij hoge temperaturen. Zie mijn post hierboven ;)
En de 300 andere keren dat er verteld is dat een gesloten verdeler beter is omdat die niet mengt.

Maar goed, hij houd wel het topic lekker bovenaan. 8)7

@DropjesLover
Die honeywell is ook ruk, mega hysterese en een echte cv thermostaat.
DropjesLover schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:11:
[...]

Eureka ! *O* *O* je snapt hem "al" :X

[ Voor 42% gewijzigd door Rol-Co op 14-10-2019 20:27 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

En de 300 andere keren dat er verteld is dat een gesloten verdeler beter is omdat die niet mengt.

@DropjesLover
Zelfs met de CV is hij ruk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:26:
[...]

Zelfs met de CV is hij ruk.....
Eensch, hij heeft hier zeker wel een maand gehangen, toen was ik er al klaar mee.

Je hebt ze ook in aan uit btw dus niet alleen opentherm.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 14-10-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:01:
[...]
@prein2
Ok, en hebben zei een R32 model met een kleuren bedieningspaneel?
Yes, verder zeer tevreden. Verwarmt naast het huis ook een (binnen)zwembad, en dan draait ie lekker 4 uur lang op veel vermogen. De warmtewisselaar van het zwembad (80kw bij 75 graden) levert zo'n 10kw bij 38 graden ta. Tr is dan 33. Zwembadwater 28 graden.

[ Voor 37% gewijzigd door prein2 op 14-10-2019 20:57 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
En wat mis je wat wel op een panasonic zit en niet op een Lg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Rol-Co schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:28:
[...]

Eensch, hij heeft hier zeker wel een maand gehangen, toen was ik er al klaar mee.

Je hebt ze ook in aan uit btw dus niet alleen opentherm.
Wat mag er dan voor thermostaat hangen? heb nu de Chronotherm touch hangen, en kwa regel gedrag is het zeker geen WP vriendelijke jongen. Heb er een afval vertraagd relais tussen gehangen om minimaal een kwartier te draaien, maar pulsjes van 1 minuut "branden" heeft me al doen besluiten om dit op te trekken naar een half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

En wat mis je wat wel op een panasonic zit en niet op een Lg?
De Pana kan met de zwembad module zowel met een kamerthermostaat als een zwembad aan uit regeling werken. De LG staat nu op aan uit regeling waarmee je een hoop slimmigheid verliest. Als je de wp aanzet, dan gaat ie verwarmen tot zijn max temperatuur. Die dus niet te hoog zetten want dan verlies je veel cop. Dat betekent dus ook dat je bij kouder weer Evt de temperatuur moet gaan verhogen. Dit is dus handwerk dat op den duur natuurlijk gaat zorgen voor lagere scop

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TriLithium schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

Wat mag er dan voor thermostaat hangen? heb nu de Chronotherm touch hangen, en kwa regel gedrag is het zeker geen WP vriendelijke jongen. Heb er een afval vertraagd relais tussen gehangen om minimaal een kwartier te draaien, maar pulsjes van 1 minuut "branden" heeft me al doen besluiten om dit op te trekken naar een half uur.
Als je aan uit gebruikt gewoon een jumo regelaar scoren, kan je het helemaal in je eigen kleuren instellen, je moet wel iets maken voor in de kamer of in de buurt van de kamer natuurlijk, het is geen ding voor aan de muur.

Zoiets, dit is vaak al genoeg maar je kan ook nog veel luxer
https://nl.rs-online.com/...ture-controllers/4978991/

https://docs-emea.rs-onli...061a/0900766b8061af38.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rol-Co schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

Maar dus met zo'n DVR er tussen die het afdicht moet het dus goed komen.

@DropjesLover
Oh, lekker is dat.
Liever laat ik hem ook op 100% WAR lopen.
Grote hysteresis is toch net gunstig voor een warmtepomp? Wat langere runs...
[...]

Eureka ! *O* *O* je snapt hem "al" :X
Dat gedeelte snapte ik altijd al :p

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 03-09 20:56

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Speedy-Andre schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:15:
[...]

Het wemelde van de constructiefouten zoals aanzuig en afblaas ventielen op 1m afstand van elkaar 8)7
Vrijkomende formaldehyde van o.a. spaanplaat en verlijmde materialen (75% boven het maximum) en extra veel luchtvervuiling doordat de wijk tussen 2 snelwegen ligt.
Daardoor vervuilen de filters zo snel dat ze elke maand ipv elke 6 maanden vervangen moeten worden.
Bij de oplevering is het systeem nooit ingeregeld of getest.
Een van de problemen is de herrie van het Stork air systeem, daardoor zetten de mensen hem te zacht of uit.
Met een demper van nog geen €25 werd dit probleem uiteindelijk opgelost, bij de bouw was dat te duur |:(
Ook waren de pijpen zwart van binnen als er een keer onderhoud werd gedaan waar ze dik voor betaalden.
Wie daar en huurwoning heeft kan vrijwel niets zelf doen, verhuizen is de beste optie.
De gemeente is verplicht om bij de oplevering woningen te controleren of ze aan de wettelijke eisen voldoen, dit is nooit gebeurd omdat de gemeente niet controleert en de verantwoordelijke wethouder van niets weet terwijl de gemeente hier voor diverse keren op de vingers werd getikt.
Er zijn filters verzameld voor een onderzoek naar de werking, vanwege te weinig budget gebeurt dat niet.
Mee eens..
Maar weet je hoeveel van dit soort wijken icm met de fouten en en en en er zijn gebouwd... Met goedkeuring van alles en iedereen...

In theorie klopt alles:
nooit een file..
Stilstaande autos vlucht strook
vrachtwagen en auto's tot 80 km eerste
80 - 100 2de rijstrook
harder dan 100 3de rijstrook...
Oplossing klaar....

In de ideale wereld zou een balansventilatie kunnen werken. Maar de werkelijkheid..... volgens mijn longarts..
Steeds meer mensen die van oudere naar nieuwe huizen verhuizen hebben longklachten..

Er zijn landen daar is dit systeem verboden, waarom zou dat zijn..?
De reden van invoering is de epc norm, die klakkeloos van het ene op het andere jaar werd ingevoerd.
Onmogelijk om te doen op de traditionele manier...
Maar de overheid eiste het, dus een creatieve oplossing. een wonder systeem
Overheid weet van vathorst achtige zie schiphol wijken met vele zieken.
Maar de overheid stelt de epc scherper dus nog meer ellende.
De bouw kan niet ineens van x naar YYY heeft daar tijd en kennis voor nodig..
Maar politiek en techniek zijn water en vuur..

Epc schaamte zonnepaneeltjes op huizen..
voor tussenwoningen 2 en voor hoekwoningen 3 en tada je mag bouwen omdat je epc in orde is..
Om maar niet over stikstof te beginnen, een wet die zegt over x jaar hebben we een oplosinge dus gana met die banaan.... Lelystad airport had nooit gebouwd mogen als toen netjes aan de EU stikstof wet was voldaan..Zandvoort racen.., speciale website voor gezonde schoollucht, omdat die net als vele kantoren ook vol zitten met SBS :-) Andere discussie weet ik, maar ik wil aangeven wat de overheid met marktwerking bedoelt..

Kijk naar andere landen, waarom daar andere opties?
Of juist dat overheid kijkt naar het welzijn van de burgers

En tsja als een wet het toestaat waarom zou je iets anders doen?

Wat ik me echt afvraag type C of D wat verdien je er echt mee?
Met aftrek van stroomverbruik van sommige boxen die veel stroom 24/7/365 verbruiken.
EN het eigenlijk verplichte onderhoud van kanalen en filter.[ denk groot ]
Stel je voor paar tientjes? wil je daarvoor in een ziek huis wonen?
Als ik op een duurzame manier warmte maak, mag ik wat verliezen toch?
Nu wordt alles gemeten aan gas, maar ik heb panelen en een wp dus vele malen beter dan..
Ik verlies echt liever een paar tientjes door balansventilatie te missen, dan ik ooit in zon systeem zal gaan wonen.

Wie verzint het om tussen 2 snelwegen die meer uitstoten dan wat dan ook hele wijken te bouwen
Evenals onder schiphol enz enz enz enz
Klinkt als autodrop toch? Het zou verboden...

Een ander probleem er staan zoveel huizen met dit, dat als je er in woont...
Je wel moet dealen of een andere oplossing verzinnen,..
En dat is weer voor het gros niet weggelegd.
Dus bedankt overheid voor stijgende slechte longen? En met alle sociale kosten, en de micro-fijnstof ellende die leukemie achtig veroorzaakt door .....slechte lucht
Roken mag niet meer door iedereen [ zeer mee eens ] .... maar inademen van allerlei vele slechtere stoffen mag wel. waarom doen we dit?
Zoek maar eens op stadsmens longen en rokerslongen... _/-\o_ _/-\o_

Zo heb ik er nog wel 1..:
https://www.duurzaamnieuw...-door-koppeling-gasprijs/

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 14-10-2019 21:27 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:07:
[...]
Tja, ik ging voor de gesloten pomploze verdeler....
Oh, lekker is dat.
Alleen war is geen probleem, maar je wilt war met naregeling en dan is een hysterese van minimaal een halve graad veel te veel. Nie lekker nie :)
Top! Houd dat vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 03:32
Dylantje2 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:09:
[...]

Mee eens..
Maar weet je hoeveel van dit soort wijken icm met de fouten en en en en er zijn gebouwd... Met goedkeuring van alles en iedereen...

In theorie klopt alles:
nooit een file..
80 - 100 2de rijstrook
Oplossing klaar....

In de ideale wereld zou een balansventilatie kunnen werken. Maar de werkelijkheid..... volgens mijn longarts..
Steeds meer mensen die van oudere naar nieuwe huizen verhuizen hebben longklachten..

De reden van invoering is de epc norm, die klakkeloos van het ene op het andere jaar werd ingevoerd.

voor tussenwoningen 2 en voor hoekwoningen 3 en tada je mag bouwen omdat je epc in orde is..
Om maar niet over stikstof te beginnen, een wet die zegt over x jaar hebben we een oplosinge dus gana met die banaan.... Lelystad airport had nooit gebouwd mogen als toen netjes aan de EU stikstof wet was voldaan..Zandvoort racen.., speciale website voor gezonde schoollucht, omdat die net als vele kantoren ook vol zitten met SBS :-) Andere discussie weet ik, maar ik wil aangeven wat de overheid met marktwerking bedoelt..

Met aftrek van stroomverbruik van sommige boxen die veel stroom 24/7/365 verbruiken.

Dus bedankt overheid voor stijgende slechte longen?
Roken mag niet meer door iedereen [ zeer mee eens ] .... maar inademen van allerlei vele slechtere stoffen mag wel.

Ik ben op zich best geintereseerd naar een studie wat balansventilatie in het kader van energiezuinigheid nu echt oplevert, maar op zich is het geen slecht systeem. Hele kantoorgebouwen zijn zo ingericht met geen klachten. In het begin waren die er wel ("sick building syndrome") dus ik heb ook het idee dat er gewoon nog veel geleerd moet worden.

Het kernprobleem is het ontbreken van inspectie. In de gelinkte Zembla video zag je al een zuiggat naast een blaasgat (en waarom uberhaupt afzuigen op de slaapkamer). Als een 'vervelende inspecteur' zoiets gewoon hard afkeurt en de bouwers dwing het opnieuw te doen, dan is het binnen een jaar afgelopen want komt er aandacht. Nu wordt het gewoon geplaatst, niet ingeregeld en men loopt weg.

Ook het filterverhaal snap ik niet. Die inkomende filter ziet er uit als stof. Stof die dus uit de buitenlucht komt in die mate dat binnen 5 dagen de filter weer vies is!?!? Snelwegvervuiling is typisch van een hele andere aard en haal je ook binnen via een open raam, dus ik denk dat er meer aan de hand is. Zuigt men wellicht stof van de buren aan, of van de eigen afvoer terug naar binnen? Etc.

Zelf woon ik in de VS, alwaar balansventilatie voor particulieren een high-end iets is. Je ziet het nooit in typische projectontwikkelaars gebouwen. Je ziet dan echter in die moderne niet geventileerde gebouwen dat bewoners soms zelf niet genoeg ventileren en dan exact diezelfde klachten krijgen. De VS kan daar nog veel leren van Nederland. Luchtdicht bouwen geeft gewoon gegarandeerd klachten zonder balansventilatie. Dat het met slechte balansventilatie ook klachten geeft is echter geen reden IMHO om maar geen mechanische ventilatie te doen.

Andersom, zie je in Nederland als die WTW's met plastic buizen met ribbels. Die ribbels echter remmen de luchtstroom enorm. Gevolg dat er een veel grotere ventilator achter moet, die herrie maakt, waardoor men die te laag inregelt of de bewoners het wellicht zelfs uitzet. De VS, waar ervaring in luchtverwarming de norm is, heeft dat weer beter voor elkaar door gladden buizen voor alles behalve de laatste 3 meter (ivm mede geluid) te doen. Maar ja, gladde starre buizen is duurder om aan te leggen want vereist maatwerk ipv 'ff' uitrollen en dat is duur.

Mijn punt door de VS erbij te halen is, dat de bouw (aan beide zijden van de plas dus) vaak te star kijkt naar hoe men het altijd al deed, ipv wat flexibel na te denken hoe andere landen het doen. Wellicht dat je isolatienormen kunt halen zonder luchtdicht bouwen, en in die zin ben ik benieuwd hoe men het doet in landen waar balansventilatie verboden is, maar mijn ervaringen in de VS zijn niet positief. Ik zie meer heil in strenge controles om bouwers te dwingen niet "aan te klooien".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
prein2 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:00:
[...]

De Pana kan met de zwembad module zowel met een kamerthermostaat als een zwembad aan uit regeling werken. De LG staat nu op aan uit regeling waarmee je een hoop slimmigheid verliest. Als je de wp aanzet, dan gaat ie verwarmen tot zijn max temperatuur. Die dus niet te hoog zetten want dan verlies je veel cop. Dat betekent dus ook dat je bij kouder weer Evt de temperatuur moet gaan verhogen. Dit is dus handwerk dat op den duur natuurlijk gaat zorgen voor lagere scop
Aha oke, kan je dan niet beter met een vaste aanvoer temperatuur gaan werken?

Is de buitenunit verder stil, of is de pana stiller?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09 21:19
[...]

Mee eens..

In theorie klopt alles:
nooit een file..
80 - 100 2de rijstrook
Oplossing klaar....

Nu wordt alles gemeten aan gas, maar ik heb panelen en een wp dus vele malen beter dan..
Ik verlies echt liever een paar tientjes door balansventilatie te missen, dan ik ooit in zon systeem zal gaan wonen.

Wie verzint het om tussen 2 snelwegen die meer uitstoten dan wat dan ook hele wijken te bouwen

Dus bedankt overheid voor stijgende slechte longen? En met alle sociale kosten, en de micro-fijnstof ellende die leukemie achtig veroorzaakt door .....slechte lucht
Roken mag niet meer door iedereen [ zeer mee eens ] .... maar inademen van allerlei vele slechtere stoffen mag wel. waarom doen we dit?

Ik kan hier heel uitgebreid op reageren, maar die moeite bespaar ik me geloof ik maar.
Ik wil alleen maar dit zeggen:
Wij hebben al meer dan 30 jaar gebalanceerde ventilatie met WTW en het bevalt ons prima!
Prima luchtkwaliteit!
Ja en de ramen kunnen gewoon open als we dat willen.
Maar we reinigen natuurlijk wel 1x per maand de filters (met de stofzuiger) en vervangen die eens per jaar.
Jaarlijks elektriciteitsverbruik ca 250 kWh.
Dat apparaat is één van de redenen dat we ons 650 m3 huis kunnen verwarmen met minder dan 2000 kWh/jaar voor de WP.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Armin schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:38:
[...]

Ik ben op zich best geintereseerd naar een studie wat balansventilatie in het kader van energiezuinigheid nu echt oplevert, maar op zich is het geen slecht systeem. Hele kantoorgebouwen zijn zo ingericht met geen klachten. In het begin waren die er wel ("sick building syndrome") dus ik heb ook het idee dat er gewoon nog veel geleerd moet worden.

Het kernprobleem is het ontbreken van inspectie. In de gelinkte Zembla video zag je al een zuiggat naast een blaasgat (en waarom uberhaupt afzuigen op de slaapkamer). Als een 'vervelende inspecteur' zoiets gewoon hard afkeurt en de bouwers dwing het opnieuw te doen, dan is het binnen een jaar afgelopen want komt er aandacht. Nu wordt het gewoon geplaatst, niet ingeregeld en men loopt weg.

Ook het filterverhaal snap ik niet. Die inkomende filter ziet er uit als stof. Stof die dus uit de buitenlucht komt in die mate dat binnen 5 dagen de filter weer vies is!?!? Snelwegvervuiling is typisch van een hele andere aard en haal je ook binnen via een open raam, dus ik denk dat er meer aan de hand is. Zuigt men wellicht stof van de buren aan, of van de eigen afvoer terug naar binnen? Etc.

Zelf woon ik in de VS, alwaar balansventilatie voor particulieren een high-end iets is. Je ziet het nooit in typische projectontwikkelaars gebouwen. Je ziet dan echter in die moderne niet geventileerde gebouwen dat bewoners soms zelf niet genoeg ventileren en dan exact diezelfde klachten krijgen. De VS kan daar nog veel leren van Nederland. Luchtdicht bouwen geeft gewoon gegarandeerd klachten zonder balansventilatie. Dat het met slechte balansventilatie ook klachten geeft is echter geen reden IMHO om maar geen mechanische ventilatie te doen.

Andersom, zie je in Nederland als die WTW's met plastic buizen met ribbels. Die ribbels echter remmen de luchtstroom enorm. Gevolg dat er een veel grotere ventilator achter moet, die herrie maakt, waardoor men die te laag inregelt of de bewoners het wellicht zelfs uitzet. De VS, waar ervaring in luchtverwarming de norm is, heeft dat weer beter voor elkaar door gladden buizen voor alles behalve de laatste 3 meter (ivm mede geluid) te doen. Maar ja, gladde starre buizen is duurder om aan te leggen want vereist maatwerk ipv 'ff' uitrollen en dat is duur.

Mijn punt door de VS erbij te halen is, dat de bouw (aan beide zijden van de plas dus) vaak te star kijkt naar hoe men het altijd al deed, ipv wat flexibel na te denken hoe andere landen het doen. Wellicht dat je isolatienormen kunt halen zonder luchtdicht bouwen, en in die zin ben ik benieuwd hoe men het doet in landen waar balansventilatie verboden is, maar mijn ervaringen in de VS zijn niet positief. Ik zie meer heil in strenge controles om bouwers te dwingen niet "aan te klooien".
Luchtdicht bouwen is goed zelfs zeer wenselijk, maar dan wel volledig damp open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 03:32
Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:53:
[...]

Luchtdicht bouwen is goed zelfs zeer wenselijk, maar dan wel volledig damp open.
Alleen heeft dat er niets mee te maken O-)

Damp-open en luchtdicht zijn verschillende concepten voor verschillende problemen.
Damp-open is om vocht dat in de lucht zit of anderzijds in de wanden/muren komt, te kunnen afvoeren uit die wand/muur.

Luchtdicht is een isolatie gerelateerde oplossing om warmte binnen (of juist buiten) te houden.

Ik zie niet in hoe je zonder mechanische ventilatie luchtdicht kunt bouwen. Andersom, betwijfel ik of je de moderne isolatienormen haalt zonder luchtdicht te bouwen.

Wél zou ik best wel eens een onderzoek willen zien, hoeveel je nu daadwerkelijk wint met die normen. Financieel is de terugverdientijd nu al afwezig. Voorbeeld meerkosten BENG 2020 tov EPC 2019 heeft voor een vrijstaand huis een terugverdientijd van meer dan een eeuw ;w Ik vraag me dan ook af, hoeveel CO2 je dan extra bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:49:
Daarnaast komt pendelen en beperken van vermogen veel vaker op het forum voor dan te koud / niet warm te krijgen.
In mijn geval heeft dat niets met pendelen of teveel vermogen te maken, wel met het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Ieder stelt zijn eigen diagnoses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Armin schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:06:
[...]

Alleen heeft dat er niets mee te maken O-)

Damp-open en luchtdicht zijn verschillende concepten voor verschillende problemen.
Damp-open is om vocht dat in de lucht zit of anderzijds in de wanden/muren komt, te kunnen afvoeren uit die wand/muur.

Luchtdicht is een isolatie gerelateerde oplossing om warmte binnen (of juist buiten) te houden.

Ik zie niet in hoe je zonder mechanische ventilatie luchtdicht kunt bouwen. Andersom, betwijfel ik of je de moderne isolatienormen haalt zonder luchtdicht te bouwen.

Wél zou ik best wel eens een onderzoek willen zien, hoeveel je nu daadwerkelijk wint met die normen. Financieel is de terugverdientijd nu al afwezig. Voorbeeld meerkosten BENG 2020 tov EPC 2019 heeft voor een vrijstaand huis een terugverdientijd van meer dan een eeuw ;w Ik vraag me dan ook af, hoeveel CO2 je dan extra bespaard.
Ik heb in het verleden wel eens voorbeelden van woningen gezien ( stro leembouw ) waar geen wtw was toegepast.
De lucht werd volledig gezuiverd door de materialen.

Het is jammer dat de huidige isolatie normen alleen uit gaan van rc waardes, een isolatie prduct bevat meer kenmerken en helaas is hiervoor nog geen standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:50
@Erwin_83
Ik kan je vertellen dat het fantastisch gaat met een Loria v26. Gebruikt zeker wel Opentherm.
Zoek maar eens in dit en vorig deel van het topic op HCTM (honeywell chronotherm touch modulation) in eerdere posts van mij.
DropjesLover schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:49:
[...]
Ohja, nog een dingetje van die monteur. De Loria heeft een standaard pendel-tijd met 10 minuten wachttijd. Dus hij rampt naar z'n Ta, overshoot en valt dan weer voor 10 minuten uit. Incl de pomp. Dit is niet aan te passen.
Die 10 min cyclus klopt wel (max 6 start/stop per uur) maar bij mij niet zoals hier beschreven staat. Dat kan dus anders zijn voor v27/v26. Mijn pomp blijft lopen... tenzij er geen warmtevraag is. En mijn wachttijd is 3-9 min, afhankelijk of de 10 min al vol zijn. Lijkt me een nuttige verbetering van v27 qua energiebesparing.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• koevlaas2
Moeten we niet eens een meeting organiseren @Grolsch ? Ieder zichzelf respecterend forum heeft een meeting waar de leden zich kunnen uitleven/bijpraten met lotgenoten en wij (als forum) hebben inmiddels bewezen een hoop te bespreken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:01:
Moeten we niet eens een meeting organiseren @Grolsch ? Ieder zichzelf respecterend forum heeft een meeting waar de leden zich kunnen uitleven/bijpraten met lotgenoten en wij (als forum) hebben inmiddels bewezen een hoop te bespreken te hebben.
Ja vet :) :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
In ons nieuwbouwhuis zat standaard een l/w warmtepomp + vloerverwarming. Nu valt het mij op dat als de pomp gaat verwarmen hij dit aangeeft op het display van de pomp (warmtepomp in bedrijf) en dan begint
er een timer OP te lopen. Elke keer houdt het verwarmingsproces na 5 of 6 minuten op. Hierna begint een timer van 15 minuten af te lopen met de melding (warmtepomp komt in startblokkering). Het lijkt mij dus alsof hij steeds in een soort error schiet. Het kan vervolgens uren duren voor de pomp een nieuwe poging waagt die dan ook weer lijkt te mislukken. Althans als leek lijkt mij dit niet de bedoeling.

Ook vind ik het vreemd dat ik al 2 weken de temperatuur op de thermostaat heb ingesteld op 22 graden maar hij nooit verder komt dan het binnen tot 21 graden te verwarmen. Dit heeft ongetwijfeld met elkaar te maken.

Het gaat om een 7kw Alpha Innotec met boilervat en buitenunit. Het betreft verder een tussenwoning uit 2017.

Iemand hier heel toevallig een idee?

[ Voor 13% gewijzigd door power_user op 14-10-2019 23:25 ]

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:07:
[...]

[...]
Oh, lekker is dat.

[...]

Indien dat plugje het tussenschot 100% afdicht dan heb je in theorie een gesloten verdeler met pomp.
@Daannn1987 zegt het al dat je dan de pomp kan stoppen. Indie je te weinig flow hebt over de vloer kan je deze alsnog gebruiken natuurlijk.

Ik vind het alleen zinnig om je warm water te mengen met circulatiewater indien je toevoer temp te hoog is voor je vloer(denk aan 40°c of hoger). Anders lekker die circulatie stoppen.

Gelukkig kan je dit allemaal testen haha. Ik denk dat die "dvr" makkelijk en snel geplaatst is. Je zult direct resultaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:51:
dit zijn 3.4 en 3.8. Bij mij staat 3.4 op off, betreft zonder meter of met elektrische meter en 3.8 staat op on. ls je deze op off zet heb ik geen toegang tot mijn energieuitlezingen, op on zie ik mijn verbruik maar ik zie mijn opgewekte energie niet meer. Heeft sinds juli niet meer gewerkt en ik zie ook voor de 3 sww runs geen geleverde energie, wel de opgewekte energie. Er staat dus iets niet goed ingesteld maar wat ? Moet 3.4 op on staan dan ?

[...]
Uiteindelijk moeten ze weer terug naar de fabrieksinstelling (te vinden in je boekje) en dan een dag wachten op resultaat. 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-09 18:29
Sommigen van jullie heb ik al eens IRL gesproken, maar zo'n meeting lijkt me gezellig :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ramon_1984 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Aha oke, kan je dan niet beter met een vaste aanvoer temperatuur gaan werken?

Is de buitenunit verder stil, of is de pana stiller?
Het buffervat heeft inderdaad een vaste temperatuur, maar dan wat slimmer zodat ie afkoelt als er geen warmtevraag is..

Qua geluid: Geen idee, heb geen pana.. Kan dus enkel fabriek waarden vergelijken..

[ Voor 16% gewijzigd door prein2 op 15-10-2019 08:42 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Ik zou daar ook wel interesse in hebben. Vraag me alleen af waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Lekker met z'n allen kijken welke WP harder kan :)

Meld je aan voor de duurzamehuizenroute. ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 12:15
[...]
Mijn inventum combi50 ventilatie/warmtepomp unit verbruikt met afzuiging alleen een 5w dat is nog geen 44kw per jaar.
Door middel van roosters komt er altijd buitenlucht naar binnen en ja ramen kunnen ook open.
Maar omdat er ook nog eens warmte uitgehaald word voor warm water en c.v. verbruikt bij mij de unit op jaar basis <1300kw maar bespaar daar een 600m3 gas mee dan daarvoor.
En mijn huis is 24/7 warm wat daarvoor ook niet was dus de besparing is eigenlijk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:21

Heliotherm beweert dat ze 18dBa aan geluid produceren met hun eigen warmtepomp inclusief de bijbehorende omkasting.
Heb met hun gesproken tijdens de energiebeurs van afgelopen week in de Brabanthallen.
Hun oplossing zit er o.a. In dat ze steen hebben verwerkt in hun beplating van hun omkasting. Dit absorbeert het geluid vele malen beter. Althans dat zei de Oostenrijkse specialist tegen mij.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-08 11:48
kmf schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:51:
[...]

Omdat CN2 de juiste methode is om cool/heat mode automatisch om te zetten. Daar zijn wij hier dus ook nooit uitgekomen hoe dat aangesloten moet worden. Want de wisseling werkte niet.

CN4 is enkel aan/uit
Wellicht dat die CN2 gebruikt moet worden als je wilt regelen met temperatuur direct en CN4 bij WAR voor enkel aan/uit.
Weet je nog of voor de schakeling van het relais NO of NC moet worden gekozen? Tado zegt NO. Bij warmtevraag worden 1 en 2 op de printplaat in de Wp dan verbonden.

Inmiddels het antwoord gevonden. External control Short=operate
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3j3qb8ZtfAaWvf7QBG9dHzqf/thumb.png

[ Voor 15% gewijzigd door t.oswald op 15-10-2019 12:47 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

[...]
Mee eens..

In theorie klopt alles:
nooit een file..
80 - 100 2de rijstrook
Oplossing klaar....

Wij hebben in ons renovatieproject voor WTW gekozen om redenen die ik niet terug zie in je betoog:
  • Akoestisch comfort; via de roosters komt toch geluid naar binnen en met harde wind kan het suizen. Met rooster dicht slapen is geen optie want geen verse lucht en met rooster open slapen is dan een slechte nacht (in mijn geval).
  • Akoestisch comfort; mijn nieuwe buren hebben het huis als vakantiehuis gekocht en maken een jaccuzzi in de tuin. Met open ramen/roosters gaan we daar zeker last van hebben als zij vakantie hebben en wij in een normale werkweek zitten.
  • Verlies van luchtvochtigheid tijdens het stookseizoen; in ons oude huis daalde de luchtvochtigheid op slechte dagen naar 35% en dát sloeg op mijn longen. Ik moest compenseren met een luchtbevochtiger maar dat was dweilen met de kraan open en de luchtvochtigheid steeg eigenlijk alleen maar overdag als ik de roosters dicht zette.
  • Mijn vrouw heeft last van hooikoorts, de lucht die ons huis binnen komt is gefilterd dus heeft ze er binnen minder last van.
  • We wonen in de buurt van Schiphol en fijnstof van overvliegende vliegtuigen wordt ook gefilterd.
De keerzijde is dat de eerder genoemde buren ook een houtkachel hebben waarvan de pijp circa 4m van onze luchtinlaat zit. Als ze zich netjes aan de stookregels houden (voldoende wind, niet bij mist, etc..) dan zouden we er geen last van moeten hebben maar ik moet het nog zien (de houtkachel is nog niet aan geweest).

Ik zie dus ook heel veel voordelen, naast wat risico's. Maar gelukkig zitten er ook gewoon roosters boven de ramen (nu opgevuld met vlokkenschuim) en kan ik de WTW op 'alleen afzuigen' zetten. Dan hebben we we een normaal 'C' systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
DJT schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:20:
Maar gelukkig zitten er ook gewoon roosters boven de ramen (nu opgevuld met vlokkenschuim) en kan ik de WTW op 'alleen afzuigen' zetten. Dan hebben we we een normaal 'C' systeem.
Wellicht even buiten de scope van het forum, maar in hoeverre heeft dit vlokkenschuim invloed op het geluid vanaf buitenaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wimhaw schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

Heliotherm beweert dat ze 18dBa aan geluid produceren met hun eigen warmtepomp inclusief de bijbehorende omkasting.
Heb met hun gesproken tijdens de energiebeurs van afgelopen week in de Brabanthallen.
Hun oplossing zit er o.a. In dat ze steen hebben verwerkt in hun beplating van hun omkasting. Dit absorbeert het geluid vele malen beter. Althans dat zei de Oostenrijkse specialist tegen mij.
Klopt, Heliotherm stond daar inderdaad. Heb geen steen gezien om eerlijk te zijn, maar kan natuurlijk goed.
Wel dik glas waarmee de zijkanten zijn afgewerkt. Hierop kon naar wens afbeelding op geprint worden, al was het een foto van de kinderen, alles kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Felicia schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:06:
[...]

Wellicht even buiten de scope van het forum, maar in hoeverre heeft dit vlokkenschuim invloed op het geluid vanaf buitenaf?
Veel. Ik had nog 2cm dik schuim van 200kg/m3 beschiikbaar en die heb ik op maat gesneden, werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Oxellaar schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Klopt, Heliotherm stond daar inderdaad. Heb geen steen gezien om eerlijk te zijn, maar kan natuurlijk goed.
Wel dik glas waarmee de zijkanten zijn afgewerkt. Hierop kon naar wens afbeelding op geprint worden, al was het een foto van de kinderen, alles kon.
Heb je daar ook iets gezien van prijzen van die apparaten? Ik kon online niks vinden.

@Grolsch : Ik heb de vragen over Ta, Tb en vermogen van die Daikin Altherma bij de installateur neergelegd. Ben benieuwd waar hij mee gaat komen...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-09 18:29
Aziraphale schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:36:
[...]

Heb je daar ook iets gezien van prijzen van die apparaten? Ik kon online niks vinden.

@Grolsch : Ik heb de vragen over Ta, Tb en vermogen van die Daikin Altherma bij de installateur neergelegd. Ben benieuwd waar hij mee gaat komen...
Ik ben bang dat ze met een onnozel antwoord komen, maar hou ons maar op de hoogte ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15
Dip switches staan allemaal in de fabrieksinstellingen, sww staat aan, als ik de energieopwekking oproep geeft hij aan dat dit ongeldig is, ik wacht 1 dag om te kijken of dit verandert.
koevlaas2 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:37:
[...]

Uiteindelijk moeten ze weer terug naar de fabrieksinstelling (te vinden in je boekje) en dan een dag wachten op resultaat. 7(8)7

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
@Dylantje2 hoe komt het dat jou stand-by verbruik rond de 22 watt ligt? Ik kom niet verder als 7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 20:06
power_user schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:18:
In ons nieuwbouwhuis zat standaard een l/w warmtepomp + vloerverwarming. Nu valt het mij op dat als de pomp gaat verwarmen hij dit aangeeft op het display van de pomp (warmtepomp in bedrijf) en dan begint
er een timer OP te lopen. Elke keer houdt het verwarmingsproces na 5 of 6 minuten op. Hierna begint een timer van 15 minuten af te lopen met de melding (warmtepomp komt in startblokkering). Het lijkt mij dus alsof hij steeds in een soort error schiet. Het kan vervolgens uren duren voor de pomp een nieuwe poging waagt die dan ook weer lijkt te mislukken. Althans als leek lijkt mij dit niet de bedoeling.

Ook vind ik het vreemd dat ik al 2 weken de temperatuur op de thermostaat heb ingesteld op 22 graden maar hij nooit verder komt dan het binnen tot 21 graden te verwarmen. Dit heeft ongetwijfeld met elkaar te maken.

Het gaat om een 7kw Alpha Innotec met boilervat en buitenunit. Het betreft verder een tussenwoning uit 2017.

Iemand hier heel toevallig een idee?
Met zo weinig info wat voor type regeling en over Ta en setpoint daarvoor is het een wel erg open vraag. Wanneer het ding met een buiten temperatuur sensor werkt zou ik beginnen te kijken naar de stooklijn.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Grolsch schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:57:
[...]

Ik ben bang dat ze met een onnozel antwoord komen, maar hou ons maar op de hoogte ;)
Ga ik zeker doen en vraag me ook wel af of ze verder komen dan de SCOP etc. uit de folder, maar wie weet... :)

Heb ook nog even nagevraagd waarom ze een 7,5kw adviseren tegenover de 6kw Nibe en 4,3kw Hitachi die anderen aanboden. Daarnaast was offerte 4 voor een Nathan LWDV van 8,3kw, maar die viel op prijs al finaal af. Die verschillen in adviezen vind ik namelijk redelijk fors.

En alle installateurs die we tot nu toe hebben gehad vinden het eigenlijk onzin om de radiatoren uit de jaren '70 te vervangen door Jaga's met DBE en daar heb ik nu ook maar eens een goede onderbouwing van gevraagd. Er is nu door alle isolatie natuurlijk een forse overcapaciteit aan afgiftevermogen, maar het lijkt me dat goede LT radiatoren nog altijd beter zijn en dan vind ik het bijzonder dat je steeds de reactie krijgt dat dat eigenlijk niet nodig is, maar als je het nou perse wilt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DJT schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Wij hebben in ons renovatieproject voor WTW gekozen om redenen die ik niet terug zie in je betoog:
  • Akoestisch comfort; via de roosters komt toch geluid naar binnen en met harde wind kan het suizen. Met rooster dicht slapen is geen optie want geen verse lucht en met rooster open slapen is dan een slechte nacht (in mijn geval).
  • Akoestisch comfort; mijn nieuwe buren hebben het huis als vakantiehuis gekocht en maken een jaccuzzi in de tuin. Met open ramen/roosters gaan we daar zeker last van hebben als zij vakantie hebben en wij in een normale werkweek zitten.
  • Verlies van luchtvochtigheid tijdens het stookseizoen; in ons oude huis daalde de luchtvochtigheid op slechte dagen naar 35% en dát sloeg op mijn longen. Ik moest compenseren met een luchtbevochtiger maar dat was dweilen met de kraan open en de luchtvochtigheid steeg eigenlijk alleen maar overdag als ik de roosters dicht zette.
  • Mijn vrouw heeft last van hooikoorts, de lucht die ons huis binnen komt is gefilterd dus heeft ze er binnen minder last van.
  • We wonen in de buurt van Schiphol en fijnstof van overvliegende vliegtuigen wordt ook gefilterd.
De keerzijde is dat de eerder genoemde buren ook een houtkachel hebben waarvan de pijp circa 4m van onze luchtinlaat zit. Als ze zich netjes aan de stookregels houden (voldoende wind, niet bij mist, etc..) dan zouden we er geen last van moeten hebben maar ik moet het nog zien (de houtkachel is nog niet aan geweest).

Ik zie dus ook heel veel voordelen, naast wat risico's. Maar gelukkig zitten er ook gewoon roosters boven de ramen (nu opgevuld met vlokkenschuim) en kan ik de WTW op 'alleen afzuigen' zetten. Dan hebben we we een normaal 'C' systeem.
Suizen is geen maatstaaf, dat is altijd op te lossen... al zou het mss zijn qua ontwerp al..
RToosters zijn er in soorten en maten types net als een lada en rolls... dus die telt niet..

Tsja buren... ik woon vrij dus is dat een maatstaaf? of is dat mss overleg met je betere buur dan een verrre vriend.. De wp op de grens zetten die 60Db maakt.. zal niemand vrienden opleveren..

Verlies van luchtvochtigheid, zonder wtw? De meest vochtige periode heb je huis droog.. spannend vertel..:-)

Hooikoorts oke.. je hebt een punt... maar daarvoor wil je in een SBS wonen.
Oke type c is beret, maar type c in de buurt van schiphol mmm:- :F :F Dan zou D mss beter zijn, maar ik ging verhuizen..

Toch als je goed leest geef ik ook dat filteren in sommige opties goed kan zijn met zon systeem

Maar vraag je af hoe je überhaupt mag wonen onder schiphol ? [ zoek op utlrafijnstof ] Fijnstof filteren mmm spannend hoe doe je dat...
Gevonden:
https://demonitor.kro-ncr...-weten-over-ultrafijnstof

Ik vraag me echt wat de echte redenen waren van een WTW balans tijdens je renovatie...

Ik heb 25 jaar houtkachel gestookt, maar zou [ met alle kennis van ] nu zeggen. laten we het gewoon verbieden, net zoals bbq..En dan heel europa.

En wat ik zeg in sommige huizen zit het er nu eenmaal in..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:35:
@Dylantje2 hoe komt het dat jou stand-by verbruik rond de 22 watt ligt? Ik kom niet verder als 7
Lan box verbruikt ook wat..
En uhm pomp en lan ... pomp loopt ook langer door tot echte setpoint en gaat dan ook uit.

Maar gebruik jij ook de unit als thermostaat?
Kun je shift op de stooklijn gebruiken in deze setup?

[ Voor 28% gewijzigd door Dylantje2 op 15-10-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

SpikeHome schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:16:
[...]

Mijn inventum combi50 ventilatie/warmtepomp unit verbruikt met afzuiging alleen een 5w dat is nog geen 44kw per jaar.
Door middel van roosters komt er altijd buitenlucht naar binnen en ja ramen kunnen ook open.
Maar omdat er ook nog eens warmte uitgehaald word voor warm water en c.v. verbruikt bij mij de unit op jaar basis <1300kw maar bespaar daar een 600m3 gas mee dan daarvoor.
En mijn huis is 24/7 warm wat daarvoor ook niet was dus de besparing is eigenlijk groter.
Ik heb het over echt besparen..
Dus incl je filters het cleanen van enz enz

Alleen met afzuig 5w... das wel heel erg weinig...
Heb je een cop van ?
En 1300Kw bricklayer hier he..

Reken je met graaddagen? Of waar haal je die 600 vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben "ons" aan het orienteren op een mogelijke WP.

We hebben nu 11,16 kWp aan panelen liggen, we dachten daar een electrische auto van te gaan laden maar dat laat nog even op zich wachten. Dus vandaar dat onze gedachten uitgaan naar een warmtepomp.

De panelen hebben de afgelopen 12 maanden ongeveer 10MWh opgebracht, 3 daarvan kan ik salderen (= 600 euro besparing) en 7 daarvan lever ik terug aan pure-energie voor +/- 10 cent per kWh. (=700 euro)

Aan gas stoken we iets onder de 1500 m³ (na-geisoleerd vrijstaand huis), wat dus aan variabele gaskosten zo'n 1500 * 0,66 = 990 euro is.

Voor zover ik kan nagaan is de ondergrens van een beetje degelijk systeem (ELGA) 5kw - dat kost ongeveer €2000 om te installeren inclusief subsiedie, scheelt 500 m³ aan gas en kost 2000 kWh aan stroom.

2000 kWh had ik €200 voor gehad aan teruglevering.
Daarvoor koop ik nu 500 m³ gas minder wat €330 oplevert, netto gaan we er dus €130 per jaar op vooruit.

Maar die investering heeft dus een terugverdientijd van 15 jaar - ruim meer dan de levensverwachting van het apparaat. Dat word voor de stevigere pompen van 10kw nog veel langer.

Mis ik nou ergens iets, of is het gewoon - zelfs met een overcapaciteit aan stroom - niet rendabel om een WP te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 20:06
@Crew One Je moet volledig van het gas af en een fatsoenlijke WP kopen (een hybride setup is erg ingewikkeld qua regeling en je komt in de toekomt niet makkelijk van de combi af). Dan gebruik je ongeveer 3500kWh en win je naast je gasverbruik ook het vastrecht voor gas.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:13
@Verwijderd voor zo'n 4000 euro heb je een 9kw pana monoblock(met zelf installatie + benodigdheden) met 1900 euro subsidie terug blijft er 2100 euro netto over. verwacht verbruik zal zo'n 3500kWh zijn.
netto kost het je dus +/- 350 euro per jaar aan elektra en bespaar je 990 euro aan gas.
640 euro per jaar, dus na +/- 3 jaar terugverdiend. als je dan ook nog je vastrecht bespaard zal het nog sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Crew One schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:35:
Ik ben "ons" aan het orienteren op een mogelijke WP.

We hebben nu 11,16 kWp aan panelen liggen, we dachten daar een electrische auto van te gaan laden maar dat laat nog even op zich wachten. Dus vandaar dat onze gedachten uitgaan naar een warmtepomp.

De panelen hebben de afgelopen 12 maanden ongeveer 10MWh opgebracht, 3 daarvan kan ik salderen (= 600 euro besparing) en 7 daarvan lever ik terug aan pure-energie voor +/- 10 cent per kWh. (=700 euro)

Aan gas stoken we iets onder de 1500 m³ (na-geisoleerd vrijstaand huis), wat dus aan variabele gaskosten zo'n 1500 * 0,66 = 990 euro is.

Voor zover ik kan nagaan is de ondergrens van een beetje degelijk systeem (ELGA) 5kw - dat kost ongeveer €2000 om te installeren inclusief subsiedie, scheelt 500 m³ aan gas en kost 2000 kWh aan stroom.

2000 kWh had ik €200 voor gehad aan teruglevering.
Daarvoor koop ik nu 500 m³ gas minder wat €330 oplevert, netto gaan we er dus €130 per jaar op vooruit.

Maar die investering heeft dus een terugverdientijd van 15 jaar - ruim meer dan de levensverwachting van het apparaat. Dat word voor de stevigere pompen van 10kw nog veel langer.

Mis ik nou ergens iets, of is het gewoon - zelfs met een overcapaciteit aan stroom - niet rendabel om een WP te kopen?
Even los van het feit dat je waarschijnlijk beter geen ELGA kunt nemen..
Waar komt deze berekening vandaan?
scheelt 500 m³ aan gas en kost 2000 kWh aan stroom.
Scheel 500m3 aan gas en kost 1000 kWh aan stroom is eerder op zijn plaats..
Het jaar rond is een cop4 voor een hybride WP bij de juiste afgifte toch wel te halen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09 21:19
Gamer dénis schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:49:
@Verwijderd voor zo'n 4000 euro heb je een 9kw pana monoblock(met zelf installatie + benodigdheden) met 1900 euro subsidie terug blijft er 2100 euro netto over. verwacht verbruik zal zo'n 3500kWh zijn.
netto kost het je dus +/- 350 euro per jaar aan elektra en bespaar je 990 euro aan gas.
640 euro per jaar, dus na +/- 3 jaar terugverdiend. als je dan ook nog je vastrecht bespaard zal het nog sneller zijn.
Waar koop jij je elektriciteit voor € 0,10 /kWh?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:09:
[...]

Even los van het feit dat je waarschijnlijk beter geen ELGA kunt nemen..
Waar komt deze berekening vandaan?

[...]

Scheel 500m3 aan gas en kost 1000 kWh aan stroom is eerder op zijn plaats..
Het jaar rond is een cop4 voor een hybride WP bij de juiste afgifte toch wel te halen..
Als je dan toch een elga wilt..
Doe dan meteen de dipswitch ... Dan heb je gewoon een wp van 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:13
Zwerius schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:15:
[...]

Waar koop jij je elektriciteit voor € 0,10 /kWh?
Hij gaf aan 7000Kw over te hebben ieder jaar wat hij nu verkoopt voor 10 cent/kWh.

Nadat er niet meer gesaldeerd kan worden zal de TVT wel anders worden natuurlijk, maar dat is nu nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:16:
[...]

Als je dan toch een elga wilt..
Doe dan meteen de dipswitch ... Dan heb je gewoon een wp van 5kw
De elga is alleen bij +12gr 5kw... daaronder haal je dat niet ;)

https://imgshare.io/image...019-10-15-om-21.21.16.png

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 15-10-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:22:
[...]

De elga is alleen bij +12gr 5kw... daaronder haal je dat niet ;)

[Afbeelding]
geen verstand van.. vriend heeft er 1 met dipswich aanpassing heeft hij nu zijn vloer war, zonder cv afgelopen tot -7 geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:24:
[...]

geen verstand van.. vriend heeft er 1 met dipswich aanpassing heeft hij nu zijn vloer war, zonder cv afgelopen tot -7 geen problemen mee gehad.
Ik ben je vriend niet maar hier hetzelfde draai al bijna 3 jaar standalone met de eLGA..

Met dipswitch bedoel je wss dat de Ketel op aan/uit wordt aangestuurd en zodoende de ELGA niet in storing valt wanneer er geen ketel is aangesloten.
Maar het is wel een uitzonderlijke situatie daar een elga bij -7 en W35 maar 2,4 kw levert..
Bij de meeste woningen is dat niet genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 15-10-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:25:
[...]

Ik ben je vriend niet maar hier hetzelfde draai al bijna 3 jaar standalone met de eLGA..

Met dipswitch bedoel je wss dat de Ketel op aan/uit wordt aangestuurd en zodoende de ELGA niet in storing valt wanneer er geen ketel is aangesloten.
Maar het is wel een uitzonderlijke situatie daar een elga bij -7 en W35 maar 2,4 kw levert..
Bij de meeste woningen is dat niet genoeg.
een vriend van mij bedoel ik..

Dipswitch moest ook ivm een grens van +5
andere setting gaat hij tot -10 geloof ik.
Anders zou hij stoppen bij +5.
En die ketel setting moest er ook uit.

Maar eigenlijk is het een oud ding in mijn ogen tov mijn pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gamer dénis schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:49:
Tja, klinkt goed. Maar ik vind't toch wel wat optimistisch. Ten eerste omdat ik niet de kunde heb om de CV installatie om te bouwen en er nog wel wat ingewikkelde dingen moeten gebeuren. (Op de 2e verdieping een CV installatie uitbouwen, monobloc inbouwen die aan een muur moet waar een steiger geplaatst moet worden, door gevel heen boren, enz.)

Ten tweede omdat alle aanpassingen voor de keuken, douchewatervoorziening en eventuele aanpassingen voor radiatoren niet zijn meegenomen. Dat is mijn inziens wel datgene wat mij echt tegenhoud om van het gas af te stappen, de enorme investeringen die op dat gebied nodig zijn.

Maargoed, ik ben niet alleen maar uit op de goedkoopste oplossing. Gevoelsmatig zou ik een iets steviger monobloc in hybride opstelling wel zien zitten - maar dan moet dat wel goed te regelen kunnen zijn zonder dat ik daar veel omkijken naar heb. (Voornamelijk omwille van de WAF + ChAF) Als we daarmee een grote verduurzaming kunnen realiseren mag dat best wel wat kosten per jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Crew One op 15-10-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-09 14:49
Ik lees met veel plezier mee in dit topic om uiteindelijk over te stappen op een warmtepomp.

Nu rijst bij mij de volgende vraag:
Ik heb momenteel de VVW-pomp met pompschakelaar op de 3-weg klep van de CV aangesloten.
https://www.tercalshop.nl...elaar-24v-aansturing.html
Is deze bij de gemiddelde warmtepomp middels een relais o.i.d. ook weer op deze wijze aan te sluiten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Blackraven schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:34:
Ik lees met veel plezier mee in dit topic om uiteindelijk over te stappen op een warmtepomp.
Heb je dan niet gelezen over het vervangen van je verdeler(zonder pomp).
Is redelijk wat discussie over hier...

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:21
@Crew One Met een 7 tot 9 kWh WP kun je volgens mij je huis goed warmhouden inclusief SWW. Er zijn WP systemen, die een ingebouwde boiler hebben. Hebben we ook. We hebben zelf ruim 10000kWp aan panelen op ons dak liggen en we doen alles elektrisch met o.a. de Danfoss L/W WP.
Dit is zeer zeker niet de goedkoopste WP, maar kwalitatief zeer zeker een goede. Aansluiten en draaien was het hier. Geen opstart problemen gehad. Dat betekent niet dat andere in dit forum niet kwalitatief goed zijn.

De opbrengst van onze PV-panelen is afgelopen jaar zo'n 9500Wh geweest en ik heb zo'n 4000kWh verkocht maw €400 terug gekregen. Ook 10cent net zoals bij jouw.
Als je een WP laat installeren kost je het ergens tussen de €700 en €2000 afhankelijk van het type en door wie je het laat doen.
Hybride systeem kan natuurlijk ook, maar dan heb je over een aantal jaren misschien een probleem als je CV moet vervangen. Misschien zijn tegen die tijd de CV installaties veel duurder of zelf moeilijk of niet meer te verkrijgen. Wie weet wat de toekomst brengt.
Volledig van het gas af zou (denk ik) idealer zijn, want dan kun ook je vaste leveringskosten en stijgende energiebelasting/gasprijs en onderhoud meenemen in je berekening.
En tvt daar doe ik niet aan. Voor ons was het een principe kwestie wat geld mag kosten. Stuk veiligheid, omdat we geen gasaansluiting hebben, was een extra reden om het te doen. Verder geeft de WP een stuk comfort in huis. Dat mag ook geld kosten. O ja, als je een auto koopt verdiend deze zich ook niet terug!
Als je het toch over terugverdienen hebt. Mijn buren betalen voor elektra en gas z'n 240pm met vergelijkbaar huishouden en zelfde type huis. 12*240 +400= €3280
besparing per jaar. Kosten PV-panelen en WP €21000. Subsidies zijn er al af.
Tvt is een kleine 7 jaar op basis van de huidige salderings regeling. Er gaat wat veranderen, maar hoe en wat is nog onbekend.
Wat je volgens mij moet afwegen is: wat ben je bereid om te betalen voor de overgang naar full elektra of de hybride versie? Met het laatste ben je nog steeds niet gasloos.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-08 07:21

Helhond

Grunn

Sorry als het al eerder is vermeld, ik heb al even gezocht maar kan niet vinden wat het minimaal afgegeven vermogen van de Panasonic 5kW en 7kW monoblok varianten vinden.

De situatie is nu zo we hebben een tussenwoning (72') waar we al een aantal jaar lang bezig zijn deze te moderniseren en isoleren. Nu zijn we o.a. bezig met een uitbouw, vloerisolatie en vloerverwarming.

Het totale oppervlak is 146m2 met uitbouw, de beganegrond is geïsoleerd voor 80% met Rd=4.2 en de uitbouw heeft geïsoleerde broodjes van Rd=5.
Het dak heeft met o.a. 16cm steenwol een Rc=4.5
Het glas is inmiddels allemaal HR++ (deels met kunststof kaders).
Gevelisolatie is niet heel bijzonder, daar zit oude steenwol vlokken in maar is in redelijk slechte staat zijn we achter gekomen. Echter door ons type woning dat veel glas heeft en weinig muur laten we het daar nu maar even bij.
De beganegrond krijgt ±55m2 vloerverwarming met 10HOH 16x2mm, boven draaien de radiatoren mee maar staan eigenlijk nooit open.

Met een eigen transmissieberekening ben ik al een tijdje aan het stoeien.
Dankzij extra ruimte voor isolatie bij de uitbouw hebben we het verlies weten te reduceren tot een kleine 5 kW/ verlies bij -7 graden (incl. 20% ventilatieverlies (type C)). Ik zette eerst in op een Panasonic 9 kW, dat werd langzaam een 7 kW unit. Nu zitten we dankzij de vele isolerende maatregelen met een dermate laag verlies dat een 5 kW ook haalbaar lijkt te zijn.

In de oude situatie zaten we richting de 10kW aan verlies, en hadden dan ook 1100m³ gas (incl. koken en SWW ) nodig en toen stookte we ook nog erg zuinig (en bij met houtkachel), de WAF was daarvoor erg laag en we willen nu meer comfort en continuïteit als in de zin een warm huis (en vloer).

Nu wil ik niet dat de WP op zijn tenen dient te lopen, maar ook niet gaat pendelen.
Hij moet het eigenlijk met twee vingers in zijn neus kunnen i.v.m. geluidoverlast richting de buren(tussenwoning), daarom neig ik nog steeds eerder richting de 7 kW. Echter zit bij een buitentemperatuur van boven de +12 graden, nog onder de 2kW verlies. Vandaar mijn vraag over het min. afgegeven vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hmMfTss/Capture4.png

Om het geheel nog moeilijk te maken, we hebben reeds besloten een 5kW multi split airco te plaatsen om de beganegrond en slaapkamer te koelen en ontvochtingen in de zomer en deze direct te plaatsen in de uitbouw, deze zou dus ook als back-up bij kunnen warmen mocht de WP het niet trekken of storing hebben. (Airco heeft wel WAF, maar volledig verwarmen met airco heeft geen WAF, WAF wil warme voetjes)
SWW wordt niet met de WP gedaan

In principe sta ik op het punt de WP te bestellen, ik zit nu nog in dubio welke variant te nemen.
De (32mm) leidingen liggen in ieder geval alvoor bereid onder de grond.

Ik zit eigenlijk nog op de J-generatie (R32) te wachten maar hoor van Mark (pmcoppack), dat dat nog wel even kan duren via Engeland, iemand anders daar nog nieuws over?

Advies (5 of 7 kW) is erg welkom. :D

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Panasonic 5 kW kan terug moduleren naar 200 watt opgenomen en 1200 Watt afgegeven vermogen.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
LangeFries schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:52:
[...]

Met zo weinig info wat voor type regeling en over Ta en setpoint daarvoor is het een wel erg open vraag. Wanneer het ding met een buiten temperatuur sensor werkt zou ik beginnen te kijken naar de stooklijn.
Het is voor mij echt abracadabra. Iemand toevallig in Groningen stad eo met verstand van zaken?

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Helhond schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:44:
Sorry als het al eerder is vermeld, ik heb al even gezocht maar kan niet vinden wat het minimaal afgegeven vermogen van de Panasonic 5kW en 7kW monoblok varianten vinden.

De situatie is nu zo we hebben een tussenwoning (72') waar we al een aantal jaar lang bezig zijn deze te moderniseren en isoleren. Nu zijn we o.a. bezig met een uitbouw, vloerisolatie en vloerverwarming.

Het totale oppervlak is 146m2 met uitbouw, de beganegrond is geïsoleerd voor 80% met Rd=4.2 en de uitbouw heeft geïsoleerde broodjes van Rd=5.
Gevelisolatie is niet heel bijzonder, daar zit oude steenwol vlokken in maar is in redelijk slechte staat zijn we achter gekomen. Echter door ons type woning dat veel glas heeft en weinig muur laten we het daar nu maar even bij.
De beganegrond krijgt ±55m2 vloerverwarming met 10HOH 16x2mm, boven draaien de radiatoren mee maar staan eigenlijk nooit open.

Dankzij extra ruimte voor isolatie bij de uitbouw hebben we het verlies weten te reduceren tot een kleine 5 kW/ verlies bij -7 graden (incl. 20% ventilatieverlies (type C)). Ik zette eerst in op een Panasonic 9 kW, dat werd langzaam een 7 kW unit. Nu zitten we dankzij de vele isolerende maatregelen met een dermate laag verlies dat een 5 kW ook haalbaar lijkt te zijn.

In de oude situatie zaten we richting de 10kW aan verlies, en hadden dan ook 1100m³ gas (incl. koken en SWW ) nodig en toen stookte we ook nog erg zuinig (en bij met houtkachel), de WAF was daarvoor erg laag en we willen nu meer comfort en continuïteit als in de zin een warm huis (en vloer).

Nu wil ik niet dat de WP op zijn tenen dient te lopen, maar ook niet gaat pendelen.
Hij moet het eigenlijk met twee vingers in zijn neus kunnen i.v.m. geluidoverlast richting de buren(tussenwoning), daarom neig ik nog steeds eerder richting de 7 kW. Echter zit bij een buitentemperatuur van boven de +12 graden, nog onder de 2kW verlies. Vandaar mijn vraag over het min. afgegeven vermogen.

[Afbeelding]

Om het geheel nog moeilijk te maken, we hebben reeds besloten een 5kW multi split airco te plaatsen om de beganegrond en slaapkamer te koelen en ontvochtingen in de zomer en deze direct te plaatsen in de uitbouw, deze zou dus ook als back-up bij kunnen warmen mocht de WP het niet trekken of storing hebben. (Airco heeft wel WAF, maar volledig verwarmen met airco heeft geen WAF, WAF wil warme voetjes)

In principe sta ik op het punt de WP te bestellen, ik zit nu nog in dubio welke variant te nemen.

Ik zit eigenlijk nog op de J-generatie (R32) te wachten maar hoor van Mark (pmcoppack), dat dat nog wel even kan duren via Engeland, iemand anders daar nog nieuws over?

Advies is ook erg welkom. :D
De 7 en 9 kw kunnen even ver terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Helhond Je geeft aan 'volgens berekening' ongeveer 5kW verlies te hebben bij -7C. Wat is je feitelijke gasverbruik voor verwarmen ? Als je berekening klopt zou je volgens de @Dre 1% methode ongeveer een jaarverbruik voor verwarmen van plus-minus 24 * 5 / 8,8 * 100 = 1360m3 gas moeten hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2019 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:14:
[...]

Lan box verbruikt ook wat..
En uhm pomp en lan ... pomp loopt ook langer door tot echte setpoint en gaat dan ook uit.
@jeroenvervuren Iets terugbladeren dan kun je zien dat het ook < 10W is bij Dylantje2
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lkepyfuaysf.40.48.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-08 11:48

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/63WS62iBA6Ub0J0EXZBAg1n8/thumb.jpg

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022

Ik heb 2 weken geleden gevraagd bij Panasonic NL wanneer de J-generatie Monoblock zou komen en dat zou de 2e helft van 2020 zijn, dat duurt dus nog een tijd.
Pagina: 1 ... 119 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.