Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.732 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56
Grolsch schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:09:
Dat klinkt al een stuk beter. Werkt deze met een aan/uit signaal waardoor deze toepasbaar is op alle WP's, of is dit een thermostaat specifiek voor de Panasonic WP's ?
Ik had verwacht temperatuur maar achteraf bleek deze alleen aan/uit te schakelen. (Bevestiging gehad van de installateur toen ik vroeg waarom de stooklijn niet kon verschuiven).

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 06:40:
[...]

Mijn Panasonic PAW-A2W-RTwireless is een aan/uit thermostaat en heeft een instelbare hysterese van 0,2 tot ik meen 2 graden. Daarnaast kan je de schakel tijd instellen dat deze bijvoorbeeld minimaal een uur aan staat, volgens mij om te voorkomen dat deze aan springt en 5 minuten later door de timer weer uit moet.

De thermostaat kan overigens ook overweg met koelen en automatisch schakelen tussen koelen en verwarmen, heeft een werkprogramma en een vakantiemodus.

Kost bij havepe.nl 350 euro :+
Hoe heb je het aangesloten zodat ie ook kan schakelen tussen koelen en verwarmen? ik gebruik deze nu enkel als aan/uit

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
kmf schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:13:
[...]

Hoe heb je het aangesloten zodat ie ook kan schakelen tussen koelen en verwarmen? ik gebruik deze nu enkel als aan/uit
Niet, maar het kan wel volgens de handleiding ;)

Als de thermostaat nu op koelen staat gaat de WP verwarmen, terwijl als ik de WP in koelstand zet zonder de thermostaat aan te passen naar koelstand gaat hij koelen wanneer de thermostaat boven setpoint is. De man van Panasonic die hem in bedrijf stelde zei ook dat ik 'm alleen op de warmtepomp in koelstand hoefde te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Dit is trouwens een niveautje hoger dan we gewend zijn... aparte zonneboilerhok. Een LW warmtepomp IN een schuur die het licht weer via lamellen wegblaast... 55 zonnepanelen..

https://duurzamehuizenrou...ande-woning-1990-franeker

https://www.facebook.com/.../2474223686003380?sfns=mo

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 13-10-2019 09:28 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:22:
[...]

Niet, maar het kan wel volgens de handleiding ;)
Nou. Die handleiding is ook niet al te duidelijk... het is mij en @koevlaas2 niet gelukt om het op de “juiste” manier aan te sluiten dat ie automatisch kan schakelen. Dus nu zit je gewoon als aan/uit te werken. (Waarbij ik nu dus heel erg geneigd bent om deze te vervangen met een relay zodat ik meer kan automatiseren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Gisteren vertoonde mijn Fujitsu na 6 jaar voor het eerst vreemd gedrag. Geen storingsmelding, alles leek op het eerste oog goed te functioneren: de ventilatoren draaiden, het aangegeven vermogen ging tot 100%, er was een setpoint van 32 graden, het water circuleerde, maar .... de aanvoertemperatuur bleef op 18 graden, de leidingen en radiatoren bleven koud, dus geen verwarming. Bij nadere inspectie buiten hoorde ik bij de buiteneenheid alleen de zachte ruis van de ventilatoren, maar niet de lichte brom van de compressor die ik bij 100% vermogen doorgaans als ik er bij sta buiten wel kan horen.

Het was hier vrijdag noodweer geweest met gigantische hoeveelheden water die in zeer korte tijd neergestort werden. Kan dat zo'n verstoring veroorzaken?

Na een contact met de installateur en het advies om de stroom er even 5 minuten af te halen en hem dan weer aan te zetten, deed alles het weer normaal. Is zoiets vaker te verwachten?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Grolsch schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:09:
[...]
@Remco45 welke had jij ook alweer ? Ik meende dat jij ook een relatief eenvoudige thermostaat met een kleine hysteresis had.
Ik heb de wired version van de Panasonic (PAW-A2W-RTwired) en deze staat ingesteld als een aan/uit thermostaat. Tot afgelopen week gedraaid met een hysterese van 0,5 graden en dat geeft mooie lange runs met idem UIT-tijden. Nu proefdraaien met een hysterese van 0,2 graden.

Over de begrenzingen van de Vermogensschakeling op de Mitsu 112YAA een update
(geldt uiteraard voor mijn systeem zonder buffervat; buitentemp tussen 9 en 16 graden):

Op 50%:
* limiet compressor begrensd op 36 Hz. Laagst geziene modulatie 20 Hz.
* elektrisch vermogen tijdens start CV 1,1 kW, later dalend naar 0,9 kW.
* hierdoor langere tijd benodigd voordat Ta 32 graden wordt behaald (4 - 7 uur!).
* elektrisch vermogen tijdens SWW start ca 1,5 kW.
* elektrische belasting is het laagst hetgeen gunstig is voor optimaal gebruik van PV-stroom.
* geluid heerlijk stil.

Op 75%
* limiet compressor begrensd op 52 Hz. Laagst geziene modulatie 26 Hz.
* elektrisch vermogen tijdens start CV 1,7 kW, later dalend naar 0,9 kW.
* hierdoor aanmerkelijk kortere tijd benodigd voordat Ta wordt behaald (binnen een half uur).
* elektrisch vermogen tijdens SWW start ca 2,5 kW.
* elektrische belasting minder gunstig is voor optimaal gebruik van PV-stroom.
* geluid nog steeds heerlijk stil: compressor draait sneller, maar alleen dichtbij waarneembaar.

Op beide vermogensinstellingen lange constante runs gedraaid zonder defrost of pendelen.
Komende week enkele dagen testen op 100%.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
kmf schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:25:
[...]

Nou. Die handleiding is ook niet al te duidelijk... het is mij en @koevlaas2 niet gelukt om het op de “juiste” manier aan te sluiten dat ie automatisch kan schakelen. Dus nu zit je gewoon als aan/uit te werken. (Waarbij ik nu dus heel erg geneigd bent om deze te vervangen met een relay zodat ik meer kan automatiseren)
Handleiding lezen is moeilijk?

Zegt degende die een installateur al het werk heeft laten doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:04
Remco45 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Ik heb de wired version van de Panasonic (PAW-A2W-RTwired) en deze staat ingesteld als een aan/uit thermostaat. Tot afgelopen week gedraaid met een hysterese van 0,5 graden en dat geeft mooie lange runs met idem UIT-tijden. Nu proefdraaien met een hysterese van 0,2 graden.
Heb jij een aansluitschema en manual voor deze PAW-A2W-RTwired?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Handleiding lezen is moeilijk?

Zegt degende die een installateur al het werk heeft laten doen :+
Probleem is dat er weinig te lezen valt. Is enkel een schema. En als het zodanig aangesloten is, schakelt de Panasonic niet.

En als je zegt dat die van jou ook enkel aan/uit is, is het ook op de simpele manier aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
kmf schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Probleem is dat er weinig te lezen valt. Is enkel een schema. En als het zodanig aangesloten is, schakelt de Panasonic niet.

En als je zegt dat die van jou ook enkel aan/uit is, is het ook op de simpele manier aangesloten
Ik heb de handleiding niet bij de hand maar ik meen me te herinneren dat 1 deel is voor het aan/uit schakelen en een 2e deel voor de koel/verwarmen stand. Mogelijk dat je de WP in de instellingen ook op automatisch moet zetten voordat dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:54:
[...]

Ik heb de handleiding niet bij de hand maar ik meen me te herinneren dat 1 deel is voor het aan/uit schakelen en een 2e deel voor de koel/verwarmen stand. Mogelijk dat je de WP in de instellingen ook op automatisch moet zetten voordat dit werkt.
Kun je de week-timer nog wel via de smart cloud regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Chip2710 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:07:
[...]

Kun je de week-timer nog wel via de smart cloud regelen?
Waarom zou je dat willen? De weektimer in de cloud doet aan/uit op de WP, de weektimer op de thermostaat doet aan/uit op basis van kamertemperatuur. Ik heb dagmodus 20,5, nachtmodus 19,5. Als het in de nacht dus onder de 19,5 komt springt de WP toch nog even aan terwijl die met de cloud timer nog steeds niet aan springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:10:
[...]

Waarom zou je dat willen? De weektimer in de cloud doet aan/uit op de WP, de weektimer op de thermostaat doet aan/uit op basis van kamertemperatuur. Ik heb dagmodus 20,5, nachtmodus 19,5. Als het in de nacht dus onder de 19,5 komt springt de WP toch nog even aan terwijl die met de cloud timer nog steeds niet aan springt.
Net wakker hè. 😎
Maar ik moet/wil mijn warmwater aanmaak wel via de timer later lopen, kan dat nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Chip2710 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:16:
[...]

Net wakker hè. 😎
Maar ik moet/wil mijn warmwater aanmaak wel via de timer later lopen, kan dat nog wel?
Geen idee want die gebruik ik niet.

Overigens zou ik het heel raar vinden als de tank modus beïnvloed wordt door de thermostaat van de WP. Hij schakelt namelijk alleen de thermo-vraag op de WP aan/uit, niet de gehele WP aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Felicia schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:15:
[...]

Radiatoren hoeft niet per definitie een probleem te zijn. Pendelen gaat echter veel sneller en de kans dat je met afgifteproblemen komt is groter. Daarnaast heb je bij radiatoren ook een hogere watertemperatuur nodig t.o.v. vloerverwarming wat weer ten koste gaat van je rendement.

* Felicia heeft een 9kW WP met 8 radiatoren, op WAR bij Ta 35 gaat ie 70x per dag aan en uit...
@Felicia heb je ook een buffer? Is dat misschien een oplossing om jouw ta in de hand te houden? Hier staat een 150 liter buffer voor een 7kw warmtepomp met een jaar verbruik wat afgelopen jaar niet in verhouding was(lager). Toch slechts 7 tot 13 starts over de dag en een ta die lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:22:
[...]

Geen idee want die gebruik ik niet.

Overigens zou ik het heel raar vinden als de tank modus beïnvloed wordt door de thermostaat van de WP. Hij schakelt namelijk alleen de thermo-vraag op de WP aan/uit, niet de gehele WP aan/uit.
Dingen zijn bij www.pmcoppack.com wel aanzienlijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Fut41 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:23:
[...]

@Felicia heb je ook een buffer? Is dat misschien een oplossing om jouw ta in de hand te houden? Hier staat een 150 liter buffer voor een 7kw warmtepomp met een jaar verbruik wat afgelopen jaar niet in verhouding was(lager). Toch slechts 7 tot 13 starts over de dag en een ta die lager ligt.
Ik heb een 50ltr buffer, die is in 3 minuten op temperatuur als de WP in WAR modus aan het pendelen is.

Mijn probleem is vooral dat de WP gewoon ruim 2x zoveel vermogen levert als ik minimaal nodig heb bij deze temperaturen. Bij 0 graden doet de WP nog steeds 3kW bij 1kW input op Ta 40 en dan heb ik runs van meer als een uur :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Ik heb een 50ltr buffer, die is in 3 minuten op temperatuur als de WP in WAR modus aan het pendelen is.

Mijn probleem is vooral dat de WP gewoon ruim 2x zoveel vermogen levert als ik minimaal nodig heb bij deze temperaturen. Bij 0 graden doet de WP nog steeds 3kW bij 1kW input op Ta 40 en dan heb ik runs van meer als een uur :s
Begrijpelijk. Hier is ook rond de 1,7 kw afgifte voor de radiatoren deze periode. Bij een ta van 30 graden. De warmtepomp kan terug tot ongeveer 2kw, met deze buiten temperaturen zie ik vaak 2,3 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Fut41 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:44:
[...]

Begrijpelijk. Hier is ook rond de 1,7 kw afgifte voor de radiatoren deze periode. Bij een ta van 30 graden. De warmtepomp kan terug tot ongeveer 2kw, met deze buiten temperaturen zie ik vaak 2,3 kw.
Hehehe, ik heb bij Ta 30 dus eigenlijk geen afgifte meer over de radiatoren en 4kW opwek :'( Zelfs bij Ta 37 heb ik runs van maar 15 minuten, huis is van 19,5 naar 20,5 opgewarmd in 40 minuten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 20:06
Hier heeft hij vanochtend na de nachtverlaging 2 uur gelopen op 25Hz (min). Dat doet ongeveer 3kW. Omdat hij wat in te halen had, loopt hij wat langer. Dat is een van de voordelen van WAR met correctie van de Ta aan de hand van de delta met de gewenste kamertemperatuur. Ook heb je op deze manier geen last van overbodig schakelen van de WP. Alles wordt bepaald door de regeling van de WP. Het grote nadeel is, dat het een halve dag kan duren, voordat je temperatuur zijn ingestelde waarde bereikt (hij gaat ook gewoon tussendoor aan en uit) en daardoor minder intuitief.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:54:
[...]

Hehehe, ik heb bij Ta 30 dus eigenlijk geen afgifte meer over de radiatoren en 4kW opwek :'( Zelfs bij Ta 37 heb ik runs van maar 15 minuten, huis is van 19,5 naar 20,5 opgewarmd in 40 minuten. :P
@Felicia Door het aanpassen van het leiding werk en een extra radiator t33 in de kamer kan ik nu ook nacht verlaging toepassen, dit wordt in tegenstelling tot @LangeFries redelijk snel gecompenseerd door een hogere ta aangestuurd door de thermostaat. Toch nog een klein uurtje voordat de temperatuur 20,5 graden is.

Net wat langefries schrijft, radiatoren zijn wel lastig in te schatten in regel gedrag. Echter als je de tabellen van de radiator fabrikant er bij pakt kan je al een eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Fut41 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:44:
[...]

Ik ben benieuwd.

Welke warmtepomp heb je?
Wat is het laagste wat ie kan lopen in W AC
Hoe meet je die 2,3kW en bij welke buiten temperatuur?

Ik heb ook een 7kW zelfde Ta, en bij dit weer van 14 graden is het minimum vermogen toch echt 4kW -4,2 kW op 720WAC, lager kan hij niet en door de hoge buiten temperaturen toch veel vermogen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Fut41 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:18:
[...]

@Felicia Door het aanpassen van het leiding werk en een extra radiator t33 in de kamer kan ik nu ook nacht verlaging toepassen, dit wordt in tegenstelling tot @LangeFries redelijk snel gecompenseerd door een hogere ta aangestuurd door de thermostaat. Toch nog een klein uurtje voordat de temperatuur 20,5 graden is.

Net wat langefries schrijft, radiatoren zijn wel lastig in te schatten in regel gedrag. Echter als je de tabellen van de radiator fabrikant er bij pakt kan je al een eind komen.
Ik heb hier een 160cm climatebooster onder een T22 radiator hangen. Dus die afgifte gaat behoorlijk rap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:22:
Dit is trouwens een niveautje hoger dan we gewend zijn... aparte zonneboilerhok. Een LW warmtepomp IN een schuur die het licht weer via lamellen wegblaast... 55 zonnepanelen..

https://duurzamehuizenrou...ande-woning-1990-franeker

https://www.facebook.com/.../2474223686003380?sfns=mo
Luchtaanvoer en -uitvoer in dezelfde ruimte, dan is het logisch dat je 55 PV panelen en de nodige zonnecollectoren nodig bent om energieneutraal te kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:28:
[...]

Luchtaanvoer en -uitvoer in dezelfde ruimte, dan is het logisch dat je 55 PV panelen en de nodige zonnecollectoren nodig bent om energieneutraal te kunnen worden.
Als je lucht afvoert moet er toch ergens anders ook weer lucht vandaan komen. In welk opzicht draagt dat bij aan het feit dat ze 55 zonnepanelen nodig hebben?!

Ik denk dat het vooral hierin zit dat ze er 55 nodig hebben:
Op deze zomerse dag leveren de zonnecollectoren genoeg warmte om ook het zwembad te kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:34:
[...]

Als je lucht afvoert moet er toch ergens anders ook weer lucht vandaan komen. In welk opzicht draagt dat bij aan het feit dat ze 55 zonnepanelen nodig hebben?!

Ik denk dat het vooral hierin zit dat ze er 55 nodig hebben:

[...]
In een bijna gesloten ruimte zal de afgekoelde lucht uit de voorkant er direct aan de achterkant weer in gaan COP zal dus uitermate beroerd zijn, veel primaire energie nodig dus onevenredig veel PV nodig om die slechte COP te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:37:
[...]

In een bijna gesloten ruimte zal de afgekoelde lucht uit de voorkant er direct aan de achterkant weer in gaan COP zal dus uitermate beroerd zijn, veel primaire energie nodig dus onevenredig veel PV nodig om die slechte COP te compenseren.
Dat snap ik maar dat is dus ook afhankelijk van hoe de ruimte opgebouwd. Ik zie op de foto's/in de tekst niet hoe dat schuurtje is opgebouwd. Kijkend naar @Grolsch dan is 't prima te doen om de WP onder een afdakje te plaatsen, als er maar voldoende ruimte is voor het aan en afvoeren van lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Bij 00:56 zie ik een buitendeel die zoals het lijkt geen eigen afvoer naar buiten heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2019 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:40:
[...]

Dat snap ik maar dat is dus ook afhankelijk van hoe de ruimte opgebouwd. Ik zie op de foto's/in de tekst niet hoe dat schuurtje is opgebouwd. Kijkend naar @Grolsch dan is 't prima te doen om de WP onder een afdakje te plaatsen, als er maar voldoende ruimte is voor het aan en afvoeren van lucht.
@AUijtdehaag is een beter voorbeeld, die heeft hem ook in de schuur staan met de uitblaas naar buiten.

Ik vind het nog niets bijzonders, enige wat ie heeft is een apparte schuur met zonnecollectoren, verder las ik houtkachel en toen was ik weg.
Bijzonder is een huis met Wp, zonnecollectoren, PV en zonder neanderthaler verbrandingsmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:45:
@Felicia Bij 00:56 zie ik een buitendeel die zoals het lijkt geen eigen afvoer naar buiten heeft.
Ik had facebook niet aangeklikt dus heel die video niet gezien. Maar ik denk dat de stand van de lamellen en convectie van de luchtstroom bepaald hoeveel hergebruik er van de bestaande lucht plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Aangezogen en uitgeblazen hoeveelheid lucht is identiek, wordt alleen steeds kouder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:47:
[...]

@AUijtdehaag is een beter voorbeeld, die heeft hem ook in de schuur staan met de uitblaas naar buiten.

Ik vind het nog niets bijzonders, enige wat ie heeft is een apparte schuur met zonnecollectoren, verder las ik houtkachel en toen was ik weg.
Bijzonder is een huis met Wp, zonnecollectoren, PV en zonder neanderthaler verbrandingsmiddelen.
Inderdaad, als dan je auto ook nog van het dak tankt i.p.v. neanderthaler verbrandingsmiddelen dan is het best bijzonder. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:51:
@Felicia Aangezogen en uitgeblazen hoeveelheid lucht is identiek, wordt alleen steeds kouder.
Ja en nee, als de lamellen geen weerstand veroorzaken dan zorgt de convectie inductie ervoor dat er ook buitenlucht naar binnenkomt als dat je naar buiten blaast. In de praktijk zal er altijd circulatie optreden maar de vraag is in deze situatie hoeveel.

Vergelijk het met de test van @Tomexergie met ventilatoren onder de radiator. 1 ventilator verplaatst x-m3 aan lucht, maar door de inductiefactor verplaatst er meer lucht als alleen wat de ventilator verplaatst.
De vraag is dus in hoeverre de warmtepomp hercirculeert en in hoeverre deze succesvol is om uitgeblazen lucht naar buiten te krijgen. In dat opzicht werkt een kleinere ruimte beter als een grote, omdat een kleine ruimte de luchtstroom makkelijker op gang te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Geen idee wat er met een inductiefactor van 1,5 bedoeld wordt cq. waardoor die zou moeten ontstaan, misschien dat jij me kunt bijscholen. Ik kan me voorstellen dat als de lucht afkoelt, massa per m3 hoger, er meer lucht in een ruimte komt, maar in die lucht zit minder energie want afgekoeld. Maar ik wacht op je uitleg, ik leer graag iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Oxellaar schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:49:
[...]

Dat heeft toch niets met het systeem zelf te maken?
We hebben ook ooit afgesproken om voor rood te stoppen, dat werkt ook vrij aardig.

Maar ben het met je eens dat er meer interesse bij de eindgebruiker zou mogen zijn en betere uitleg gegeven zou moeten worden.
Tsja mss wel weer de verkeerde discussie..
Maar stel je echt de vraag eens waarom er huizen kunnen die Duurzaam zijn en dit systeem niet hebben.
Ik weet wat wtw is enz enz maar hoe kan dat het ook zonder een balansventilatie duurzaamhuis kan zijn.
De reden dat het ooit ingevoerd is.

Dan zijn er meerdere types... En ik kan leven met types die van buiten af "schone" lucht aan zuigen
Maar de systemen waar je 2 rietjes in een melkpak stopt, dampdicht zeker nooit.
Het oude regenpak principe, aangezien deze bouwstijl niet alleen balans heeft heeft maar ook nog vaak lucht en dampdicht is.
Dan zou je ook goretext huizen kunnen hebben dampopen, waarbij ook de lucht van buiten in wordt gezogen.. incl wtw zou kunnen,,,,[ dampopen bouwen, maar dat wordt in NL gezien geitenwollensokken bouw ]
Maar er zijn echt te veel misten en maren.
In mijn ogen zou ieder huis met een WTW en balansventilatie een onderhoudscontract MOETEN hebben.
Voor de filters, maar beter voor de buizen in huis.
Het systeem op zicht met de inzuig van buiten type c dus zou nog net kunnen, met contracten enz
Maar D zou in mijn ogen verboden moeten worden.

https://www.bnnvara.nl/ze...n/ziek-door-je-eigen-huis
Ziek worden in je eigen huis, voor die paar tienen, die je er mee verdient.

https://www.energievastgoed.nl/2015/02/24/woningen-nog-steeds-ongezond-ondanks-verbeterde-ventilatiesystemen/
Halverwege, "bijna in de ban gedaan" vraag je af waarom het niet gebeurde..

Mss een ecologische ontwerper die iets kan overtuigen:
http://devosarchitecten.nl/ecologisch-bouwen-kierdichting/

En als je leest wanneer hij wel een balans systeem adviseert... Of filteren van lucht....
Kun je afvragen of je nog " normaal" in die steden gezond kunt wonen..
Je zou je af kunnen vragen wat ik hier ook zie, vast langs de drukste weg naar de steden, bouwen ze huizen.. Is dat uberhaupt gezond, met de uitstoot die er vanaf komt.. waarom krijgen ze vergunning?

Als ik wtw met balans zou hebben sloopte ik hem eruit., of paste hem zo aan dat "frisse lucht" in zou kunnen zuigen.

Maar gelukkig kun je in NL vrij denken

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:29:
@Felicia Geen idee wat er met een inductiefactor van 1,5 bedoeld wordt cq. waardoor die zou moeten ontstaan, misschien dat jij me kunt bijscholen. Ik kan me voorstellen dat als de lucht afkoelt, massa per m3 hoger, er meer lucht in een ruimte komt, maar in die lucht zit minder energie want afgekoeld. Maar ik wacht op je uitleg, ik leer graag iets nieuws.
Als je dit niet kan volgen moet je misschien ook niet zo stellig zeggen dat dit systeem niet efficient werkt?

Inductiefactor is in deze de hoeveelheid lucht die meebeweegt met de luchtstroom die de WP opwekt. Dus stel dat je WP 50m3 per minuut aan lucht verplaatst. De omliggende lucht wil meebewegen omdat er anders een vacuum of onderdruk ontstaat waardoor deze ook dezelfde kant op verplaatst om de warmtepomp heen. Praktisch voorbeeld is de Dyson ventilator: YouTube: Dyson Air Multiplier fan technology - how it works- Official Dyson v...

Dus, als de openstaande lamellen in de schuur niet of nauwelijks weerstand bieden, kan je dus een situatie krijgen waar de warmtepomp de afgekoelde lucht aan 1 kant naar buiten blaast en aan de andere kant aanzuigt zonder dat er in de ruimte circulatie ontstaat. Dit werkt natuurlijk het beste als de aan en afvoer in een rechte lijn kan bewegen (bijvoorbeeld van noord naar zuid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:50:
[...]

Ik had facebook niet aangeklikt dus heel die video niet gezien. Maar ik denk dat de stand van de lamellen en convectie van de luchtstroom bepaald hoeveel hergebruik er van de bestaande lucht plaatsvindt.
Vergeet niet dat het hier niet over een gewone warmtepomp gaat he, maar zoals ik zie een zwembad warmtepomp, die heb ik ook binnen gehad, dat gaat heel best, echter mijn huidige buitenunit zou ik niet binnen willen, dat is allemaal wat heftiger in volume en uitblaas temperatuur.

Of denken jullie dat dit een volwaardige wp is? Hij moet het van zijn collectoren hebben vermoed ik.
Ik zie een hoop trial en error in het filmpje. >:)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/99rgvkr3.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:41:
[...]

Vergeet niet dat het hier niet over een gewone warmtepomp gaat he, maar zoals ik zie een zwembad warmtepomp, die heb ik ook binnen gehad, dat gaat heel best, echter mijn huidige buitenunit zou ik niet binnen willen, dat is allemaal wat heftiger in volume en uitblaas temperatuur.

Of denken jullie dat dit een volwaardige wp is? Hij moet het van zijn collectoren hebben vermoed ik.
Ik zie een hoop trial en error in het filmpje. >:)

[Afbeelding]
Ik herken 't model niet maar volgens mij is 't schuurtje sowieso een losstaand gebouwtje.

En eensch dat die waarschijnlijk het meeste wil draaien op z'n zonneboiler. Waarschijnlijk zet ie gewoon de houtkachel aan als 't te fris wordt en doet de zwembadpomp vooral z'n bad bovenverdieping/zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Voor zo ver ik kan waarnemen zijn er maar aan een kant lammellen. De hoeveelheid bewegende lucht neemt wel toe, maar de hoeveelheid zelf is min of meer constant.
In Tom's voorbeeld zou het kunnen werken, de convectorput is maar een paar % van de inhoud van de gehele ruimte.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2019 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:28:
[...]

in filmpje staat dat afvoer via de voorkant wegkan. aanvoer van andere kant van ruimte, dan prima. er staan ook twee warmtebronnen (omvormers) die zo gelijk gekoeld worden.

en een apart schuurtje met zonnecollectoren voor cv ondersteuning en overschot richting zwembad. wel goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kmf Het zou kunnen werken als de afvoer direct naar buiten gaat, dus niet in dezelfde ruimte blijft en de aanwezige/aangezogen lucht door de lamellen afkoelt, maar dat kan ik er niet uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

Ik herken 't model niet maar volgens mij is 't schuurtje sowieso een losstaand gebouwtje.
Lijkt een wat ouder aan/uit modelleke maar de kunststof schroef aansluitingen veraden het al snel, en zoals hij in de film zegt, als de collectoren niet voldoende hebben gaat de warmtepomp bij, dus die warmt het vat en van daaruit verwarmd hij het huis..... en houtkachel.
En eensch dat die waarschijnlijk het meeste wil draaien op z'n zonneboiler. Waarschijnlijk zet ie gewoon de houtkachel aan als 't te fris wordt en doet de zwembadpomp vooral z'n bad bovenverdieping/zwembad.
Voor deze dagen natuurlijk al achterhaald, als je 55 panelen pv hebt, en hij kan er nog zat kwijt zo te zien, is het makkelijker om een goede lucht/water warmtepomp te nemen met een warmtepomp boiler.
Hoeft zijn vrouw niet over het douchen te beginnen _O- en kunnen de fietsen ook weer in het schuurtje. :)

@kmf
Zwembad gratis verwarmen met 31 graden buiten :? Ik heb hier ook jaarlijks zo'n bad staan maar met een beetje zon en een solar dekzeil is dat echt niet nodig, het is geen jacuzzi.

@Verwijderd
Waarom denk je dat hij bijna tegen het dak staat? Meeste warmte daarboven en de uitblaas direct naar buiten. De kant die je ziet is de aanzuig. Andersom, wat niet slim is.

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 13-10-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Laatst online: 23:09
Ecodan monitoring, nadat ik in juli mijn sww vat heb aangesloten op mijn ecodan miste ik info m.b.t. het uitlezen van mijn gegevens. Eerst zag ik helemaal geen kW verbruik en opbrengsten meer maar na een check m.b.t. de dipswitches zag ik het gebruikte aantal kW weer. Nu ik sinds oktober weer aan het verwarmen ben merk ik vandaag dat hij geen opgewekte kW meer aangeef, meter in oktober staat op 0. De totaliser loopt nog wel op met ongeveer het aantal kW wat ik in de ecodan stop. Dus voor oktober is het verbruik 53 kW en de opbrengst volgens de meter 0 en volgens de totaliser voor 2019 52 kW. Vorige week na het schoonmaken van mijn filter was een reset nodig om mijn flowsensor weer aan de praat te krijgen.
Waarom zie ik geen opbrengst meer op mijn ecodan ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:54:
[...]

@Verwijderd
Waarom denk je dat hij bijna tegen het dak staat? Meeste warmte daarboven en de uitblaas direct naar buiten. De kant die je ziet is de aanzuig.
Bij 00:45 zegt hij over die lamellen "Om de lucht kwijt te raken"
Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" zeg ik dat ik een bijna gesloten ruimte veronderstel en hier Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" herhaal ik dat nog eens.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:04:
[...]

Bij 00:45 zegt hij over die lamellen "Om de lucht kwijt te raken"
Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" zeg ik dat ik een bijna gesloten ruimte veronderstel en hier Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" herhaal ik dat nog eens.
Klopt, heb even gekeken bij mijn zwp maar de uitblaas is de kant waar je tegen kijkt, dus hij haalt de lucht van buiten, dat kan je in de film ook zien aan het rooster in de muur. Ik had het eerder andersom gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kqmk4uq51b.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co De aanzuigkant staat naar de lamellen en de uitblaaskant daar recht tegenover onder de schuine kant van het dak, dus niet naar de zijkant volgens mij, ik zou niet weten hoe.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ga05ct2.22.01.png
Daarnaast je opmerking over het koelen van de omvormers, volgens mij koelt de WP daarvoor in het verkeerde seizoen, alles weer in de veronderstelling dat alleen de lamellen de enige echte opening naar de buitenlucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:26:
@Rol-Co De aanzuigkant staat naar de lamellen en de uitblaaskant daar recht tegenover onder de schuine kant van het dak, dus niet naar de zijkant volgens mij, ik zou niet weten hoe.
[Afbeelding]
Daarnaast je opmerking over het koelen van de omvormers, volgens mij koelt de WP daarvoor in het verkeerde seizoen, alles weer in de veronderstelling dat alleen de lamellen de enige echte opening naar de buitenlucht is.
Lijkt me toch sterk dat hij hem zo tegen de wand zet met de aanzuig. Omvormers koelen heb ik het niet over gehad maar de hoogte van de wp omdat daar meer warmte in de schuur zit, een zwp werkt het beste bij hogere temperaturen en bijna niet meer bij 0 bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
kmf schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:25:
[...]

Mag ik aansluiten? Ik ben de echte dummie. Twee foto’s, wat moet er waar aan elkaar voor aan/uit en alleen verwarmen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4OJj0spZ4cAsIELMIH50hcz3/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2EAHAo3ve6D4Wdd8cYRc3M1x/thumb.png

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Domosapiens schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:19:
@Grolsch
Lucht meten is i.h.a. te traag, daarom is hysteresis noodzakelijk (en PIR).

Meet dichter bij de bron: de vloer

Daarom gebruik ik al 2 jaar een DS18B20 sensor die onder het vloerkleed onder de bank ligt.
Daarmee stuur ik op +/- 0.1 graad vloertemperatuur.
Vandaag 22.0C, bij koud weer laat ik dat oplopen naar 23.8C

Momenteel speel ik met een IR thermostaat die naar de vloer "kijkt":
https://www.letscontrolit...pic.php?f=2&t=5955#p33232
(naar mij later bleek: ongeveer een Danfoss patent)
Werkt ook, de vloertemperatuur meting is wat gevoeliger voor luchttemperatuur.
Maar .. er zit een draaiknop op, dus hogere WAF factor.
Vloertemperatuur meten is voor vloerverwarming als basisverwarming. Dus een bewaking van minimaal 21 vloertemperatuur. Als hoofdverwarming is alleen vloermeting niet voldoende. Je ruimtetemperatuur vliegt dan alle kanten op. De luchttemperatuur is veel sneller met opwarmen als er bijvoorbeeld een groep mensen de ruimte binnen komt.
De vloertemperatuur zal daar vrijwel niet door beïnvloed worden.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:35:
[...]

Lijkt me toch sterk dat hij hem zo tegen de wand zet met de aanzuig. Omvormers koelen heb ik het niet over gehad maar de hoogte van de wp omdat daar meer warmte in de schuur zit, een zwp werkt het beste bij hogere temperaturen en bijna niet meer bij 0 bijv.
aanzuig, je bedoeld uitblaas denk ik. Sorry die omvormers koelen was van @kmf

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:51:
[...]

aanzuig, je bedoeld uitblaas denk ik. Sorry die omvormers koelen was van @kmf
Np, ik heb die steca's ook zelf en die hoef je echt niet te koelen, er zit niets aan warmte in die dingen vandaar de slogan coolcept :)

Maar resumé , leuk die zwp maar daar warmt hij echt die hele hut niet mee, met die zb ook niet als het langer koud en donker blijft dus vrij afhankelijk van de houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
[...]

Buffer van een oude propaan tank maken, dan meteen een liter of 1500.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:41:
[...]

Vloertemperatuur meten is voor vloerverwarming als basisverwarming. Dus een bewaking van minimaal 21 vloertemperatuur. Als hoofdverwarming is alleen vloermeting niet voldoende. Je ruimtetemperatuur vliegt dan alle kanten op. De luchttemperatuur is veel sneller met opwarmen als er bijvoorbeeld een groep mensen de ruimte binnen komt.
En met een wp en lage Ta is dat juist goed omdat als die mensen (of zon in huis) weg gaan het al weer snel naar beneden gaat en die wp een halve dag niets gedaan heeft, met een cv of wp met hoge Ta kan je hem misschien wel snel warm brullen maar een wp met Ta 30 duurt dat weer even.

Ik heb hem ook wel op de vloer gehad, ging best goed en geen temperaturen all over the place, hooguit een tikkie te warm bij veel mensen of zon in huis maar wat geeft dat, kan de trui uit. :)
Nu op de retour vvw, gaat nog mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:54
corsat schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:58:
Ecodan monitoring, nadat ik in juli mijn sww vat heb aangesloten op mijn ecodan miste ik info m.b.t. het uitlezen van mijn gegevens. Eerst zag ik helemaal geen kW verbruik en opbrengsten meer maar na een check m.b.t. de dipswitches zag ik het gebruikte aantal kW weer. Nu ik sinds oktober weer aan het verwarmen ben merk ik vandaag dat hij geen opgewekte kW meer aangeef, meter in oktober staat op 0. De totaliser loopt nog wel op met ongeveer het aantal kW wat ik in de ecodan stop. Dus voor oktober is het verbruik 53 kW en de opbrengst volgens de meter 0 en volgens de totaliser voor 2019 52 kW. Vorige week na het schoonmaken van mijn filter was een reset nodig om mijn flowsensor weer aan de praat te krijgen.
Zit je toevallig altijd in het service menu? Je moet altijd weer terug naar het hoofdscherm, anders telt de Mitsu opwek niet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Buffer van een oude propaan tank maken, dan meteen een liter of 1500.
Nice try, die ga ik nergens kwijt kunnen :P

En ik dacht dat jij nog wel wilde verdienen aan die Jaga's maar volgens mij kan ik beter elders zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:20:
[...]

Ik ben benieuwd.

Welke warmtepomp heb je?
Wat is het laagste wat ie kan lopen in W AC
Hoe meet je die 2,3kW en bij welke buiten temperatuur?

Ik heb ook een 7kW zelfde Ta, en bij dit weer van 14 graden is het minimum vermogen toch echt 4kW -4,2 kW op 720WAC, lager kan hij niet en door de hoge buiten temperaturen toch veel vermogen.
Een Nefit, afgelezen verschil meeting met de slimme meter, ongeveer 400 Watt. De 2,3 kw gemeten met interne meter en kamstrub 302. Komt ook overeen met de dag cop. Wel een kWh meter in de groepen kast, binnen en buiten deel. Om de cijfers achter de comma uit te vinden, vindt ik de investering op dit moment te hoog. Rond de 10 graden. Ergens onder de plus 5 graden kan ook 0 zijn, heb ik 1,9 kw afgegeven vermogen voorbij zien komen.

Jouw wp doet bij bij -10 vast meer, deze Nefit nog 4kw bij -10 . Zoals vaker besproken, waar leg je de prioriteit van de wp, bij welke temperatuur. Dat is naar ieders smaak en wordt soms ook ingevuld door onbekende/ niet besproken cijfers van de installateur of leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fut41 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Een Nefit, afgelezen verschil meeting met de slimme meter, ongeveer 400 Watt. De 2,3 kw gemeten met interne meter en kamstrub 302. Komt ook overeen met de dag cop. Wel een kWh meter in de groepen kast, binnen en buiten deel. Om de cijfers achter de comma uit te vinden, vindt ik de investering op dit moment te hoog. Rond de 10 graden. Ergens onder de plus 5 graden kan ook 0 zijn, heb ik 1,9 kw afgegeven vermogen voorbij zien komen.

Jouw wp doet bij bij -10 vast meer, deze Nefit nog 4kw bij -10 . Zoals vaker besproken, waar leg je de prioriteit van de wp, bij welke temperatuur. Dat is naar ieders smaak en wordt soms ook ingevuld door onbekende/ niet besproken cijfers van de installateur of leverancier.
Dan klopt het wel, hij gaat lager in toeren o.i.d, 400W kan hij hier echt niet, 680W is laagst gemeten.
Dus 2300W / 400= cop 5,5 wat weer op het zelfde neer komt, echter zal hij hier eerder pendelen met die temperaturen dan bij jou waar hij nog lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Nice try, die ga ik nergens kwijt kunnen :P

En ik dacht dat jij nog wel wilde verdienen aan die Jaga's maar volgens mij kan ik beter elders zoeken :+
In een soort tuinhuisje kan een buffervat gewoon in de tuin hoor, of begraven.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:57:
[...]

In een soort tuinhuisje kan een buffervat gewoon in de tuin hoor, of begraven.
En heb je ook een wvb van die tank? Ik gok dat pendelen goedkoper is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

En heb je ook een wvb van die tank? Ik gok dat pendelen goedkoper is. ;)
Duh, wel goed isoleren uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Baapje327 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

ik ben er mogelijk achter.
de spirovent filter kan maar 1.3m3 per uur aan, en mogelijk druk de microontluchter ook nog wat op het debiet.
dat zou wel t een en ander verklaren.
eens kijken of ik die (al dan niet tijdelijk) gemakkelijk kan vervangen voor stuk buis.dan kan ik zien of dat het debietprobleem verhelpt.
1300L per uur is 21,66 L per minuut, dat is toch zat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:58:
Zoiets heb ik ook gehad, uiteindelijk de betreffende dipswitches weer in de fabrieksinstelling gezet en eea werkte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:36:
[...]

Mijn Panasonic kan 40lpm over de buffer met een spiro ertussen, en doet minimaal 20lpm...

En buffer in de tuin, nee dank je. Dan liever een stel koelgeschikte JAGAs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Oxellaar schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:41:
[...]
Vloertemperatuur meten is voor vloerverwarming als basisverwarming.

Als hoofdverwarming is alleen vloermeting niet voldoende.

De luchttemperatuur is veel sneller met opwarmen als er bijvoorbeeld een groep mensen de ruimte binnen komt. Je ruimtetemperatuur vliegt dan alle kanten op.
Inderdaad, ik was te summier.
Het gaat over vloerverwarming als enige verwarming in het gehele huis.
De vloer (het huis) is een joekel van een buffer van vele kW.
Zoninstraling zorgt inderdaad voor temperatuurverhoging, daarom gebruik ik aanvullend de ruimte thermostaat als maximaal thermostaat: Vloer 22C maar lucht niet warmer dan 23C.
Warme lucht vervliegt snel ! Even de kamerdeur open en naar boven lozen.
Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

Ik heb hem ook wel op de vloer gehad, ging best goed en geen temperaturen all over the place, hooguit een tikkie te warm bij veel mensen of zon in huis maar wat geeft dat, kan de trui uit. :)
Nu op de retour vvw, gaat nog mooier.
Ben 5 jaar geleden met retour meting begonnen, maar dat heeft als nadeel dat de pomp aan moet staan voor een bruikbaar meetresultaat.
Daarna geexperimenteerd met op afstand bestuurbare snelheid van pompen: 20min stop - 5 min lage snelheid.
Maar wat je meet met retour temperatuur is toch een afgeleide van wat je wilt: een aangename vloertemperatuur, dan volgt de ruimte vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domosapiens schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:52:

Ben 5 jaar geleden met retour meting begonnen, maar dat heeft als nadeel dat de pomp aan moet staan voor een bruikbaar meetresultaat.
Daarna geexperimenteerd met op afstand bestuurbare snelheid van pompen: 20min stop - 5 min lage snelheid.
Maar wat je meet met retour temperatuur is toch een afgeleide van wat je wilt: een aangename vloertemperatuur, dan volgt de ruimte vanzelf.
Klopt helemaal, gelukkig kan ik dat op mijn wp instellen, elke 5-10-20 min even lopen en staat nu op 20, dus hij polst elke 20 min even hoeveel hij afgekoeld is.
Mooie is dat het redelijk efficient is, je warmt tot de retour op gaat lopen en vervolgens stop je, dan kan de hele vvw warmte afgeven aan de vloer en niets terug.
Op de vloer meten zoals jij nu doet was hier best lastig omdat je op diverse plekken kan meten natuurlijk, door deurposten heen liggen vaak meer slangen, langs de muren minder, waar ga je meten. Ik had zelfs een gaatje in de vloer waar de sensor in zat maar toch minder ideaal.
Goed, het is hier ook een beetje noodgedwongen omdat de ruimte sensor een hysterese heeft van een graad of 4 dus dat is niks met lucht. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Laatst online: 23:09
Welke dipswitch heb je het dan over, ik heb inmiddels verschillende gechecked maar alles lijkt goed te staan.

@ Grolsch, ik ben op de hoogte van het servicemenu en het erop blijven staan. De unit staat altijd op het hoofdmenu.
koevlaas2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:38:
[...]

Zoiets heb ik ook gehad, uiteindelijk de betreffende dipswitches weer in de fabrieksinstelling gezet en eea werkte weer.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

hooguit een tikkie te warm bij veel mensen of zon in huis maar wat geeft dat, kan de trui uit. :)
Dat is natuurlijk niet handig, dat bijvoorbeeld de visite zich half uit moet kleden.... Alhoewel :P
Een tikkie te warm is net zo "fout" als een tikkie te koud naar mijn idee....

Maar het blijft sowieso lastig om met een traag systeem een plotse temperatuursverandering op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:02:
[...]

Dat is natuurlijk niet handig, dat bijvoorbeeld de visite zich half uit moet kleden.... Alhoewel :P
Een tikkie te warm is net zo "fout" als een tikkie te koud naar mijn idee....

Maar het blijft sowieso lastig om met een traag systeem een plotse temperatuursverandering op te vangen.
Ja precies, en dan liever iets te warm als te koud :) met een verjaardag een deurtje/raam op een kier is vaak ook al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
koevlaas2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:36:
[...]

Ook over 12 groepen? 9 actief? Wss 11 in de toekomst.
Als ik de formule gebruik dan moet ik een DT van 11.xx hebben als ik 12KW kwijt wil kunnen in de vloer. (wil graag nachtverlaging doen, en duw in 't stookseizoen wel 150kwh per dag oid de vloer in)

En als ik hogere flow heb, dan kan de ta omlaag toch?

En ik haal maar 0,9m3. Denk combi filter en ontluchter. (aanname) dus die wil ik eruit halen, en ff testen wat de flow dan is.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:51
Felicia schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:15:
[...]

Radiatoren hoeft niet per definitie een probleem te zijn. Pendelen gaat echter veel sneller en de kans dat je met afgifteproblemen komt is groter. Daarnaast heb je bij radiatoren ook een hogere watertemperatuur nodig t.o.v. vloerverwarming wat weer ten koste gaat van je rendement.

* Felicia heeft een 9kW WP met 8 radiatoren, op WAR bij Ta 35 gaat ie 70x per dag aan en uit...
Dat herken ik op zich wel van mij Elga op radiatoren, want die gaat ook behoorlijk vaak aan en uit. Bij mij komt hij echter qua Ta niet echt hoog. De 40 wordt maar heel zelden gehaald.

Zou dat pendelprobleem ook nog het geval zijn wanneer de standaard radiatoren vervangen zouden worden door Jaga's met DBE? Die heb ik namelijk wel gesuggereerd omdat de radiatoren bij mijn ouders ruim afgeschreven zijn (die van ons zijn nog maar 8 jaar oud) en zij staan er ook open voor, alleen de installateurs roepen unaniem dat het niet nodig is. Zal wel komen doordat ze met de huidige isolatie natuurlijk veel te veel vermogen aan radiatoren hebben hangen.

En nog even tav het vermogen van een te plaatsen WP: Klopt het als ik aanneem dat een grotere WP minder op vollast hoeft te draaien en daardoor ook minder geluid zal geven? Dat is namelijk in de woonwijk waar mijn ouders wonen wel een voordeel.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:35:
[...]

.

En nog even tav het vermogen van een te plaatsen WP: Klopt het als ik aanneem dat een grotere WP minder op vollast hoeft te draaien en daardoor ook minder geluid zal geven? Dat is namelijk in de woonwijk waar mijn ouders wonen wel een voordeel.
Hier wel, draait nooit vol gas maar bijna altijd op zijn laagst waardoor het geen geluid geeft, ook maak ik er geen sww mee dus dan ook geen gebrul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Aziraphale schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:35:
[...]

Dat herken ik op zich wel van mij Elga op radiatoren, want die gaat ook behoorlijk vaak aan en uit. Bij mij komt hij echter qua Ta niet echt hoog. De 40 wordt maar heel zelden gehaald.
Mjah, wat noem jij behoorlijk vaak aan en uit? Want ik meen dat een van de andere Elga gebruikers hier ook al eens geklaagd heeft en dat een thermostaat (met opentherm?) niet bevorderlijk werkte (meen ik mij te herinneren, even zoeken als ik jou was).

Een Elga heeft relatief gezien een vrij laag vermogen, die doet maximaal wat mijn Pana 9kW minimaal doet... Als de Elga aan 't pendelen is dan denk ik inderdaad dat je wel een uitdaging hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 20:06
Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:41:
[...]

Hier wel, draait nooit vol gas maar bijna altijd op zijn laagst waardoor het geen geluid geeft, ook maak ik er geen sww mee dus dan ook geen gebrul.
Die van mij maakt zelden veel lawaai, ook niet met SWW. Alleen het ontdooien geeft het meeste lawaai (volgens specs dan 53dB). Ontdooien ga je niet kunnen vermijden. Toch zou ik een meter of 10 ruimte adviseren, zeker aan de voorkant. Anders zou ik naar een echt geruisloze (<45dB) zoeken.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
LangeFries schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:58:
[...]

Die van mij maakt zelden veel lawaai, ook niet met SWW. Alleen het ontdooien geeft het meeste lawaai (volgens specs dan 53dB). Ontdooien ga je niet kunnen vermijden. Toch zou ik een meter of 10 ruimte adviseren, zeker aan de voorkant. Anders zou ik naar een echt geruisloze (<45dB) zoeken.
De warmtepomp uit Zweden is ook op geluid al uit gekristalliseerd op de Europese geluid normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LangeFries schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:58:
[...]

Geluid is relatief maar ik bedoel in de zin van "onhoorbaar" ook niet met defrost, die settings ook al aardig aangepast. :)
Hij staat op de grens met de buren dus wil geen gezeur, nu niet en later ook niet, als je dat eenmaal hebt ben je de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:15
Rol-Co schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:14:
[...]

Geluid is relatief maar ik bedoel in de zin van "onhoorbaar" ook niet met defrost, die settings ook al aardig aangepast. :)
Hij staat op de grens met de buren dus wil geen gezeur, nu niet en later ook niet, als je dat eenmaal hebt ben je de sjaak.
Bijzonder dat je defrost parameters kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:33:
[...]

Bijzonder dat je defrost parameters kan aanpassen.
Ja, maar ook wel blij mee, standaard ging vrij laat en lang defrosten, allemaal wat ingekort enz en fysiek gekeken naar de buitenunit wat er gebeurd en daar op aangepast. Stopt bijv al bij +8 graden ipv de standaard 15 en trekt alsnog door naar +20. Door deze te verkleinen win je aan 2 kanten, hij koelt ook het systeem minder af en blijft lager in toeren, defrosten gaat hard zat.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zqdgn4.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:22
[...]

De pomp is te groot voor het afgifte systeem . Er zijn twee oplossingen. A een kleinere pomp of B een redelijk groot buffervat plaatsen. Jaga’s helpen niet echt tegen het pendelen in deze herfstmaanden. Nadeel van een buffervat is dat je die ergens kwijt moet. Maar als je deze wel kwijt kan biedt die voordelen. Of je plaatst meerdere kleinere buffervaten. Bij experiment heb ik vanmiddag 2000 liter tot 40 graden door de pomp laten verwarmen. 9KW perste die er op een gegeven moment uit. Een paar uur voluit draaien. En nul pendelen. Om 17:00 was zijn taak voltooid en ging die braaf weer uit. We kunnen nu zeker 1 dag met de buffer inhoud doen. 2000 liter is wellicht wat veel. Met een minder groot buffer ben je waarschijnlijk ook van het gependel af.

Sww3

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Wat voor systeem heb je en hoe heb je het buffervat aangesloten?
Zie: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
(lezen vanaf Hoe sluiten we de 'anti-pendel warmtepomp buffer' aan)

Ik mis op die websites nog twee mogelijkheden om het buffervat aan te sluiten:
  • Als radiator aansluiten
  • In serie met de retour
Deze beide opties behoeven geen extra pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

t.oswald schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:39:
[...]

Mag ik aansluiten? Ik ben de echte dummie. Twee foto’s, wat moet er waar aan elkaar voor aan/uit en alleen verwarmen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een G. Die heeft een andere schema. De thermostaat is aangesloten op connectie 17/18 External Control. In jouw geval waarschijnlijk CN4 1/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:25:
Welke dipswitch heb je het dan over, ik heb inmiddels verschillende gechecked maar alles lijkt goed te staan.

@ Grolsch, ik ben op de hoogte van het servicemenu en het erop blijven staan. De unit staat altijd op het hoofdmenu.

[...]
Er zijn 2 dipswitches (weet even uit mijn hoofd niet welke) die betrekking hebben op extern en intern meten, ik heb de switches omgezet naar extern en daarna (tussentijds de machine gestart) weer terug gezet naar hoe ze origineel stonden. De volgende dag had ik toen weer een opgave van verbruik en opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

https://www.bnnvara.nl/ze...n/ziek-door-je-eigen-huis
Ziek worden in je eigen huis, voor die paar tienen, die je er mee verdient.
.....
Als ik wtw met balans zou hebben sloopte ik hem eruit., of paste hem zo aan dat "frisse lucht" in zou kunnen zuigen.

Maar gelukkig kun je in NL vrij denken
Jeetje wat een simpele zielen, als je een open raam wil zet je er toch een ander kozijn in ?
En niemand van die lui neemt ook maar de moeite even een uurtje te besteden aan het nalopen van het systeem, voel even bij ieder ventiel of deze wel blaast of zuigt. Zo moeilijk is het toch niet ?
Sorry, ik heb het item over Vathorst net weer even bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:25:
[...]

Wat voor systeem heb je en hoe heb je het buffervat aangesloten?
Zie: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
(lezen vanaf Hoe sluiten we de 'anti-pendel warmtepomp buffer' aan)

Ik mis op die websites nog twee mogelijkheden om het buffervat aan te sluiten:
  • Als radiator aansluiten
  • In serie met de retour
Deze beide opties behoeven geen extra pomp.
Met een factor 3 te grote warmtepomp is een buffer van een liter of 200 slechts een iets vertragende factor, het probleem van 3x te groot blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Fut41 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:13:
[...]

De warmtepomp uit Zweden is ook op geluid al uit gekristalliseerd op de Europese geluid normen.
Kijk eens bij Heliotherm.... 18dB op 3 meter afstand.... Kost ook wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
kmf schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:27:
[...]

Ik heb een G. Die heeft een andere schema. De thermostaat is aangesloten op connectie 17/18 External Control. In jouw geval waarschijnlijk CN4 1/2
Dat is precies waar ik niet uitkom. Waarom CN4 en niet CN2?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

t.oswald schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:49:
[...]

Dat is precies waar ik niet uitkom. Waarom CN4 en niet CN2?
Omdat CN2 de juiste methode is om cool/heat mode automatisch om te zetten. Daar zijn wij hier dus ook nooit uitgekomen hoe dat aangesloten moet worden. Want de wisseling werkte niet.

CN4 is enkel aan/uit

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 13-10-2019 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 23:19:
[...]

Kijk eens bij Heliotherm.... 18dB op 3 meter afstand.... Kost ook wat
De marketing afdeling lijkt er andere ideeen op na te houden dan de technische gegevens laten zien, 30dB verschil. Lijkt wel enigszins op de marketingafdeling van de grote Duitse autoconcerns.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6usex74lxpwma.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2019 00:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
X21r schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:48:
[...]

Ik begrijp achteraf waarom het element in kwam.
Ik liep blijkbaar tegen een grens of vreemde situatie aan.

Zodra het geheel in SWW komt gaat er koud drinkwater over de platen wisselaar het vat in...
Dit gelaagdheid is naar de knoppen..
en je ziet dan ook dat de boiler temp sensor een steeds lager temperatuur aan geeft...2 a 3 graden lager. Gedurende 5 a 10 minuten.

Wel een heel technisch verhaal.
@X21r Inderdaad heel technisch.

Hulde. Dit deel van boiler gedrag is hier zelden/nooit eerder besproken.

Wat ik ervan begrijp .... zie/zag ik ook.
Mijn boiler (300L WP&solar versie van DJG) bevat SWW en heeft per quartiel een temperatuur sensor: T4Q,T3Q,T2Q,T1Q.
Bij start laden van de boiler is de aanvoer temperatuur hoger dan onderin (T1Q) maar lager dan bovenin (T4Q). D.w.z het laadwater wordt door de spiraal bovenin in temperatuur verhoogd, om het daarna onderin weer af te geven |:( |:(

Ogenschijnlijk een goede deltaT over de boiler, maar geen energie overdracht naar de boiler, er is voornamelijk interne energie overdracht.

Om deze socialistische herverdeling van warmte op te heffen, heb ik een circulatiepomp (met keerklep) aangebracht tussen SWW_warm_uit en SWW_koud_in.
Tijdens het laden van de boiler wordt deze pomp actief en pompt SWW buitenlangs van warm naar koud.
Intern dus een tegenstroom langs de spiraal (onder warm SWW in).

Met de volgende operationele voordelen:
- ca. 25% sneller boiler laden
- betrouwbare en snelle legionella run: 60C is overal 60C (en niet d,m,v, een uur napruttelen)
- beter gebruik/uitputting voor VVvoeding via de solar spiraal (op 2Q hoogte)

De 76€ pomp die ik hiervoor gebruik:
https://www.pumpendiscoun...WITA-Zirkulationspum.html

De pomp was in mijn ontwerp oorspronkelijk bedoeld vanwege VVvoeding via de boiler, een optimalisatie om pendelen in voor/na seizoen te voorkomen.
Sinds ik meette hoe slecht het boiler laden verliep door de gelaagdheid ...heb ik de regel:

IF Boiler=LOAD Then CirculationPump=ON

Beperkte hulpenergie (max 8W) voor prima resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:45:
[...]

De marketing afdeling lijkt er andere ideeen op na te houden dan de technische gegevens laten zien, 30dB verschil. Lijkt wel enigszins op de marketingafdeling van de grote Duitse autoconcerns.
[Afbeelding]
Je kijkt bij de verkeerde volgens mij, maar goed.
Ik heb hem... Zien draaien, want horen doe je hem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
pleio65 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:00:
[...]

De pomp is te groot voor het afgifte systeem . Er zijn twee oplossingen. A een kleinere pomp of B een redelijk groot buffervat plaatsen.
De JAGAs zijn ook helemaal niet bedoeld voor tegen het pendelen maar om in de zomer enigszins effectief te koelen.

En een buffer van 2000 liter is leuk maar als de WP op een dag als vorige week dinsdag of woensdag in totaal 2 uur loopt dan is het veel. Weliswaar met een wat hogere temperatuur.

Dus ik kan wel een grote buffer aansluiten maar buiten dat ik geen ruimte heb, heb ik de warmtebehoefte niet. Het is warm genoeg binnen en het systeem draait heel weinig, ik vind het wel best zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 06:10:
[...]

3 meter is toch niet de gangbare meetafstand, ik dacht 1 meter?
Geen marketing dingetje? Een pana hoor je ook niet op 3 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:54
X21r schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:48:
[...]

Doet exact wat de parameter vertellen.
Iedere functie werkt... zolang de parameters binnen de grenzen vallen.

Zodra ze buiten de grenzen vallen moet de programmeur er wat op bedenken.
of bij vreemde situaties.

Normale parameters kan je instellen.. grenzen niet.
Dit klopt, en hier zou ik ook graag gezien hebben dat ik zelf e.e.a. qua "grenzen" kan aanpassen.
Hoever mag de Ta bijvoorbeeld boven setpoint komen voordat hij afslaat
Hoe lang moet de compressor uit blijven na een uitschakeling i.v.m. doorschieten Ta (dus te weinig afgifte).
Ik begrijp achteraf waarom het element in kwam.
Ik liep blijkbaar tegen een grens of vreemde situatie aan.

Info :
Boiler 120l normaal in 90 minuten op temp bij delta T 5 graden.
Element inschakelen pas na 130 minuten.
50% vermogen ingesteld.

Boiler temperatuur word gemeten aan de buitenkant van het stalen vat ( standaard fabrieks oplossing van Flamco bij dit vat en gaf bij cv niet echt problemen)

Doordat het eigen verwarmings spiraal niet voldoende vermogen afgifte had heb ik er een platen wisselaar bij gezet met pomp ( aanvoer onderzijde boiler, terug na platen wisselaar op 50% hoogte ,circulatie ingang).
Normaal gesproken sluit je dit aan volgens tegenstroomprincipe (bovenin warm erin, onderin koud eruit).
Probleempje 1
De sensor op buiten kant geeft dik 10 minuten vertraging in temperatuur.
Dus hij blijft eigenlijk 10 min te lang draaien..lol. dus temp laten zakken)
Dat is inderdaad niet handig, maar kan de fabricant van de WP niets aan doen.
Probleem 2 .
ik had in eerste instantie de temp sensor op 50% hoogte aan achterzijde vat gemonteerd.. Dit gaf niet het probleem van element in schakelen.

Toen de sensor in de originele plek op bijna 2/3 hoogte.

Ja wat zou het probleem moet zijn.. zou toch beter moeten zijn.???

element schakeld SOMS in na 10 minuten !!! en compressor uit volgende run uren later... gewoon gedrag zonder element ( buiten op 50% vermogen).

Als vermogen op 75% of hoger is ingesteld dan gebeurt dit NIET !!)
Dit kan ik dan ook niet echt verklaren wat de logica hierachter is.
Zal zeggen wat ik zag....
Zodra het geheel in SWW komt gaat er koud drinkwater over de platen wisselaar het vat in...
Dit gelaagdheid is naar de knoppen..
en je ziet dan ook dat de boiler temp sensor een steeds lager temperatuur aan geeft...2 a 3 graden lager.
Gedurende 5 a 10 minuten.
Delta T is 5 graden dus er word energie toegevoerd..

Steeds als het element inschakelt ( zonder geldige ingestelde reden )
Is het vat behoorlijk leeg, temperatuur daling is groter.. +/- 5 graden ...
Let op ... sensor staat op 2/3 hoogte daar om een zo groot temp daling.

Dus oorzaak.. gevonden en word opgelost
echte dompelpijp op 50% hoogte via circulatie ingang).

Maar blijft staan ... een vreemd gedrag ,compressor uit element aan na 10 minuten beslissing tijd..

Wel een heel technisch verhaal.
Maar dit ter info.

Tuurlijk nieuw spul kopen wat bij elkaar hoort geeft minder problemen.

Maar dit gedrag( element " onbedoeld" inschakelen) heb ik ook gezien bij de
versie met orginele boiler de SW75VAA+ERST20D. alleen toen niet begrepen waarom .op 50% vermogen ingesteld.
Bij mij zakt ook eerst de boilertemperatuur sensor in het midden met het starten van een run. Opzich wel logisch want tijdens een SWW run gaat je gelaagdheid naar de knoppen. Ik zou ook niet weten wat je daar anders aan zou moeten / willen doen.

Hier een plaatje hoe het bij mij gaat, als voorbeeld een situatie gepakt dat het vat niet geheel leeg was.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9gfotigsn5yz.jpg

Hier zie je dat inderdaad de temperatuur midden in het vat eerst zakt, maar daarna weer naar boven gaat.
Mijn vat wordt wel nagenoeg "egaal" warm. Die temperatuursensor onderin, zit ook echt helemaal onderin het vat.

Ik heb ook wel eens "gek gedrag" gezien tijdens SWW toen ik op 50% mijn vat naar 55 graden wou "trekken" met de WP, alleen dan kan ik zo snel niet weer vinden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:21:
[...]

3 meter is toch niet de gangbare meetafstand, ik dacht 1 meter?
Geen marketing dingetje? Een pana hoor je ook niet op 3 meter.
Nee is geen marketing dingetje, absoluut niet.
En een 5kw warmtepomp nee die hoor je niet. Maar een 16kW wel, ook van Panasonic.

Heliotherm plaats de compressor binnen en alleen de condensor en fan zitten buiten. Binnen hoor je eigenlijk niets van de compressor. De fan is een laag toeren, met een enorme doorsnede. Luchtsnelheid is erg laag gehouden en hij heeft een grove verdamper hierdoor groeit hij niet snel dicht. Want een dichtgevroren unit maakt veel herrie. Ontdooien duurt slechts 2 minuten. Alles is groot in verhouding, dat maakt hem stil.
De omkasting buiten is zwaar en ook nog flink geïsoleerd, op 3 meter afstand hoor je werkelijk niks, terwijl hij op vol vermogen draait.

Geloof me, dat lukt niet één "normale" warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:32
Domosapiens schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 01:09:
[...]

@X21r Inderdaad heel technisch.

Hulde. Dit deel van boiler gedrag is hier zelden/nooit eerder besproken.

Wat ik ervan begrijp .... zie/zag ik ook.
Mijn boiler (300L WP&solar versie van DJG) bevat SWW en heeft per quartiel een temperatuur sensor: T4Q,T3Q,T2Q,T1Q.
Bij start laden van de boiler is de aanvoer temperatuur hoger dan onderin (T1Q) maar lager dan bovenin (T4Q). D.w.z het laadwater wordt door de spiraal bovenin in temperatuur verhoogd, om het daarna onderin weer af te geven |:( |:(

Ogenschijnlijk een goede deltaT over de boiler, maar geen energie overdracht naar de boiler, er is voornamelijk interne energie overdracht.

Om deze socialistische herverdeling van warmte op te heffen, heb ik een circulatiepomp (met keerklep) aangebracht tussen SWW_warm_uit en SWW_koud_in.
Tijdens het laden van de boiler wordt deze pomp actief en pompt SWW buitenlangs van warm naar koud.
Intern dus een tegenstroom langs de spiraal (onder warm SWW in).

Met de volgende operationele voordelen:
- ca. 25% sneller boiler laden
- betrouwbare en snelle legionella run: 60C is overal 60C (en niet d,m,v, een uur napruttelen)
- beter gebruik/uitputting voor VVvoeding via de solar spiraal (op 2Q hoogte)

De 76€ pomp die ik hiervoor gebruik:
https://www.pumpendiscoun...WITA-Zirkulationspum.html

De pomp was in mijn ontwerp oorspronkelijk bedoeld vanwege VVvoeding via de boiler, een optimalisatie om pendelen in voor/na seizoen te voorkomen.
Sinds ik meette hoe slecht het boiler laden verliep door de gelaagdheid ...heb ik de regel:

IF Boiler=LOAD Then CirculationPump=ON

Beperkte hulpenergie (max 8W) voor prima resultaat.
"Hulde" Thanks.

Ik heb speciaal niet de bovenste aansluiting genomen SWW_warm_uit maar de circulatie aansluiting op 2/3 hoogte.

In het geval dat er gedoucht word en de warmtepomp vind dat hij moet gaan opwarmen, zijn er bij jou twee verbruikers die het laatste restje warm water verbruiken !!

Bij het inschakelen van driewegklep en extra pomp duurt het zeker een minuut of 1,5 a 2 voordat er echt warmte word toegevoegd ( dus tijd vertraging bij opstarten er in bouwen).

Ik heb een drinkwater pomp type BUPA 15-4.0 op de kop getikt ( vreet wat meer stroom) en een valliant platen wisselaar type art no : 065094 16 platen (die had ik nog liggen).

Systeem zo is minimaal net voldoende om in een run met 12 graden verschil Ta=60 Tboiler 48 te werken.( op compressor energie)

Origineel spiraal in de boiler heeft oppervlakte van 0,69m2 platen wissel heeft iets minder oppervlakte...
Totaal oppervlakte is nog te klein maar platenwisselaar zal ik wel verwisselen voor groter type t.z.t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 06:10:
[...]

Bosch en LG dubbeldeurskoelkasten doen al 38-39dB daar 20dB onder zitten lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 23:14
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:45:
[...]

[Afbeelding]
Die 48 dB(A) is het bronvermogen Lw. Dat is niet het geluidsniveau op 3 meter afstand.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Nee is geen marketing dingetje, absoluut niet.
En een 5kw warmtepomp nee die hoor je niet. Maar een 16kW wel, ook van Panasonic.

Heliotherm plaats de compressor binnen en alleen de condensor en fan zitten buiten. Binnen hoor je eigenlijk niets van de compressor. De fan is een laag toeren, met een enorme doorsnede. Luchtsnelheid is erg laag gehouden en hij heeft een grove verdamper hierdoor groeit hij niet snel dicht. Want een dichtgevroren unit maakt veel herrie. Ontdooien duurt slechts 2 minuten. Alles is groot in verhouding, dat maakt hem stil.
De omkasting buiten is zwaar en ook nog flink geïsoleerd, op 3 meter afstand hoor je werkelijk niks, terwijl hij op vol vermogen draait.

Ok duidelijk! Klinkt best goed, tenzij de prijs weer factor 2-3 is natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:24
Oxellaar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Wat mij betreft de way to go als de L/W meer een meer wordt toegepast.
Hoewel er misschien best wel wat hoogstandjes zijn toegepast, hoor ik ook een aantal 'eenvoudige' fysische maatregelen (grote fan; flinke isolatie).
Ik hoop dat wet&regelgeving er voor gaat zorgen dat nog meer fabrikanten dergelijke zaken gaan toepassen en dat de meerprijs acceptabel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Er komt toch wetgeving per 1-jan-2020 ? 40 dba max op de erfgrens (https://www.installatie.n...mtepomp-nader-onder-loep/).

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Pagina: 1 ... 118 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.