Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.738 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Om 11:53 gestopt, de aanname bij mijn jaren 70 woning is bijna 400% van de werkelijkheid. Suggestie is 19.2kW in mijn geval, ik doe het al een aantal jaren met een 5kW, die bij -10C nog maar 4,5 weet te leveren en ik heb nooit een backup hoeven te gebruiken
In mijn geval zelfs ruim 25 kW !!!
Ik hou het wel bij mijn formule (TM)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09 19:15
@koevlaas2 ik wil een afspraak maken bij centercon om bij de lg monoblock te gaan kijken.
Interesse om mee te gaan, wellicht nog anderen op dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:40:
@koevlaas2 ik wil een afspraak maken bij centercon om bij de lg monoblock te gaan kijken.
Interesse om mee te gaan, wellicht nog anderen op dit forum?
Wat wil je daar gaan zien dan ? Welke plaats is het en welke datum, ik ben nogal druk namelijk ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:43:
[...]

Wat wil je daar gaan zien dan ? Welke plaats is het en welke datum, ik ben nogal druk namelijk ?
Ze hebben een demonstratie hok met lg warmtepompen , datum nog nader te bepalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:46:
[...]

Ze hebben een demonstratie hok met lg warmtepompen , datum nog nader te bepalen
Als ik tijd heb wil ik wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

In mijn geval zelfs ruim 25 kW !!!
Ik hou het wel bij mijn formule (TM)
Gemiddeld 1750 i.p.v. 1650 uit jouw formule is aardig in de buurt, maar jij zit daar zelf toch redelijk ver onder zo te zien. Geen wonder dat jij en Grolsch het zo met elkaar eens zijn, bijna exact hetzelfde aantal vollasturen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zb9tf8.49.40.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oijs5vuv.56.13.png

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:53:
[...]

Gemiddeld 1750 i.p.v. 1650 uit jouw formule is aardig in de buurt, maar jij zit daar zelf toch redelijk ver onder zo te zien. Geen wonder dat jij en Grolsch het zo met elkaar eens zijn, bijna exact hetzelfde aantal vollasturen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vollast uren zijn 0, want op 75% van het vermogen gemaximaliseerd 8)
Als het -20c word gooi ik de remmen los en kunnen we naar 100%, dat is wel een geruststellende gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:45
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:53:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nog een houtkachel en ben dus niet representatief. Wel wil ik mijn huis warm kunnen houden zonder houtkachel, dus ik zou mijn getallen niet mee nemen in je berekeningen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:02:
[...]

Mijn vollast uren zijn 0, want op 75% van het vermogen gemaximaliseerd 8)
Als het -20c word gooi ik de remmen los en kunnen we naar 100%, dat is wel een geruststellende gedachte.
2 uur op halve kracht is 1 vollastuur net als 4 uur op 25% vermogen.
Misschien even hier Wikipedia: Vollastuur en op warmtepomp-weetjes.nl even lezen wat de definitie van vollasturen is.
Warmtepomp-weetjes.nl meldt:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4y0kubh.07.14.png

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:09:
[...]

2 uur op halve kracht is 1 vollastuur net als 4 uur op 25% vermogen.
Misschien even hier Wikipedia: Vollastuur en op warmtepomp-weetjes.nl even lezen wat de definitie van vollasturen is.
Warmtepomp-weetjes.nl meldt:
[Afbeelding]
Ik denk dat de WP gemiddeld ongeveer op 60% draait, die 40% 'overcapaciteit' is nodig om -10c en kouder aan te kunnen. Ik weet namelijk dat bij temperaturen onder 0 de WP wel wat harder moet werken (meer draaiuren en hogere frequentie v/d compressor) om het huis hier warm te houden.
Laten we hopen op een mooie schaatstijd en dan gaan we zien wie zijn visie het meest geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Als die van jou volgens jou op 60% draait op hoeveel % draaien dan de WPen van jaari tomexergie en hrt volgens jou ? 2519 t.o.v. 977 ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:25:
@koevlaas2 Als die van jou volgens jou op 60% draait op hoeveel % draaien dan de WPen van jaari tomexerci en hrt volgens jou ? 2519 t.o.v. 977 ???
Die draaien waarschijnlijk 24x7, dat doet de mijne zeker niet.
In dit jaargetijde 1x een paar uur draaien en dan 24 uur later weer hetzelfde, dat zal het verschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Huidige lucht/water-warmtepompen hebben specifiek voor de Nederlandse markt een aantal nadelen. Het project High Performance Little Air Unit Natural Charge Heatpump (HP-Launch) is gericht op het opheffen van deze nadelen, zodat de markt voor lucht/water-warmtepompen sneller kan groeien. Dit artikel beschrijft de ontwikkeling van een nieuwe uitvoeringsvorm van zo’n warmtepomp.

Kwam ik net tegen, ter informatie aan allen. Propaan als koelmiddel, is in ieder geval een goede zaak.

https://www.vakbladwarmte...ngen-in-nederland-1014542

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:34:
Huidige lucht/water-warmtepompen hebben specifiek voor de Nederlandse markt een aantal nadelen. Het project High Performance Little Air Unit Natural Charge Heatpump (HP-Launch) is gericht op het opheffen van deze nadelen, zodat de markt voor lucht/water-warmtepompen sneller kan groeien. Dit artikel beschrijft de ontwikkeling van een nieuwe uitvoeringsvorm van zo’n warmtepomp.

Kwam ik net tegen, ter informatie aan allen. Propaan als koelmiddel, is in ieder geval een goede zaak.

https://www.vakbladwarmte...ngen-in-nederland-1014542
Heb je de publicatiedatum van het artikel gezien ? Nederlandse warmtepompfabrikanten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:48:
[...]

Heb je de publicatiedatum van het artikel gezien ? Nederlandse warmtepompfabrikanten ?
Het concept is volgens mij een goede insteek om in nederland toe te passen. In heel veel woningen in Nederland, "de rijtjes huizen". Daar zijn er heel veel van. Vandaar dat ik het hier link. Meestal zit de CV ketel op de zolder zodat e.e.a. relatief makkelijk is te monteren. Hopelijk heeft de instalateur opgelet bij de achterste 2 en staan ze niet in elkaars uitgeblazen lucht. Foto zeer recent hier in het dorp
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w5a0I0w.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/66RC1Xll.jpg

[ Voor 76% gewijzigd door Gasschuif op 12-10-2019 01:30 . Reden: foto toegevoegd ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Gasschuif schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 00:33:
[...]

Het concept is volgens mij een goede insteek om in te passen in heel veel woningen in Nederland, "de rijtjes huizen" Daar zijn er heel veel van. Vandaar dat ik het hier link. Meestal zit de CV ketel op de zolder zodat e.e.a. makkelijk is in te passen.
[Afbeelding]
Kan het kloppen dat de foto het niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 22:49
Foto doet het perfect. Maar ik vind het geen pan.
Misschien als ze tegen de nok aan worden geplaatst dat het nog een beetje op een schoorsteen lijkt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:56

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Heb het even in de specs opgezocht:
In verwarming: Omgevingstemperatuur DB/WB 7°C/6°C – aanvoerwater uit condensor 35°C (DT=5°C).

Minimaal vermogen 1,8kw
Nominaal vermogen 7,4kw
Maximaal vermogen 10,02kw

Daar uit concludeer ik nu dat de warmtepomp in ieder geval niet uitgaat doordat hij zn vermogen niet kwijt kan. Het systeem is omgezet naar een naregel systeem waar hij voorheen op kamerthermostaat draaide. Verder zijn er ook een hele boel andere wijzigingen geweest en ben nu voor het eerst een thermostaatje op vraag aan het zetten. Moet eerst eens goed monitoren wat er nu daadwerkelijk gebeurt.

https://imgur.com/a/UXZuhYL
Zie hier wat er gebeurde na creëren van vraag. Elke dip is een compressorstop. Niet goed te zien door irritante 5minuten logs van domoticz. Iemand een idee hoe ik de logfrequentie om domoticz omhoog krijg?
Vannacht:
https://imgur.com/a/My9VDvq

Het probleem zit hem in de regeling lijkt me. Sinds de watts naregelijg actief is heb ik dit gedrag.

Telkens zo’n 10 minuten per run. Wie heeft hier ook een watts naregeling en weet wat dit kan veroorzaken?

In de watts eocumentatie kan ik wel iets vinden waar 10 minuten in voorkomt. Namelijk: pwm regeling 2gr/10min. Zou dat een aanwijzing naar het probleem kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 12-10-2019 06:50 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Japie.G schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 06:40:
[...]

Vannacht:

Het probleem zit hem in de regeling lijkt me. Sinds de watts naregelijg actief is heb ik dit gedrag.

Telkens zo’n 10 minuten per run. Wie heeft hier ook een watts naregeling en weet wat dit kan veroorzaken?

In de watts eocumentatie kan ik wel iets vinden waar 10 minuten in voorkomt. Namelijk: pwm regeling 2gr/10min. Zou dat een aanwijzing naar het probleem kunnen zijn?
Dat zou goed kunnen.
PWM zou ik direct uitzetten, met een WP kun je beter op aan/uit sturen. De aanvoertemperatuur bij een WP is dusdanig laag (als het goed is) dat je geen last hebt van overshoots (Wat PWM probeert te voorkomen).
Wat is de hystersisis van de thermostaat?
Wat is je afgiftesysteem?

Zelf gebruik ik ook naregeling van Danfoss en heb PWM uitgeschakeld.
Als mijn Danfoss warmte vraagt dan betekent dit meteen een run van uren.
Als mijn Danfoss de warmtevraag stop zet, dan is dit ook meteen voor uren.

De hysterisis van mijn Danfoss is 0,1 graad, maar in combinatie met mijn massa vloerverwarming gaat dit dus heel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 12-10-2019 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Bedankt voor de info!

Afgifte is een vloerverwarmingssysteem onder 80mm zandcement. Slakkenhuis lussen HoH 10cm

De hysteresis van de watts thermostaatjes op aan/uit stand is 0,5graden volgens de specs. Ik heb de regeling van daikin zelf weer even aangezet. Eerst even goed kijken naar het schakelgedrag van de thermostaatjes op aan/uit. Ik verwacht dus een vraag icoon voor uren en daarna een uit icoon voor uren.. dat kan ik wel even simuleren en een hoop start/stops voorkomen in de tussentijd😉.

Dus @Grolsch ; als bij jou thuis de groep voor bv je toilet warmte vraagt dan heb je gelijk een run voor uren? Begrijp ik dat goed?

Dat is namelijk wat ik ook wil..

[ Voor 26% gewijzigd door Japie.G op 12-10-2019 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Japie.G schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:30:
Bedankt voor de info!

Afgifte is een vloerverwarmingssysteem onder 80mm zandcement. Slakkenhuis lussen HoH 10cm

De hysteresis van de watts thermostaatjes op aan/uit stand is 0,5graden volgens de specs. Ik heb de regeling van daikin zelf weer even aangezet. Eerst even goed kijken naar het schakelgedrag van de thermostaatjes op aan/uit. Ik verwacht dus een vraag icoon voor uren en daarna een uit icoon voor uren.. dat kan ik wel even simuleren en een hoop start/stops voorkomen in de tussentijd😉.

Dus @Grolsch ; als bij jou thuis de groep voor bv je toilet warmte vraagt dan heb je gelijk een run voor uren? Begrijp ik dat goed?

Dat is namelijk wat ik ook wil..
Ik heb veel nageregeld, maar mijn toilet niet :P

In totaal heb ik 7 thermostaten, en je moet ervoor zorgen dat je zoveel minimale afgifte hebt, dat als de kleinste ruimte warmte vraagt, je WP het minimale vermogen nog kwijt kan.

Daarom zijn er bij mij een aantal ruimtes welke niet dicht lopen
1 = gangen (boven en beneden)
2 = badkamer (kan wel warmtevraag genereren als het daar te koud is)
3 = kantoor ((kan wel warmtevraag genereren als het daar te koud is)
4 = Bijkeuken

Een hysteresis van 0,5 graad vind ik veel met een WP, ik heb 0,1 en dan nog duurt het uren en uren voordat de WP uit gaat, of aan gaat.

Bij setpoint 21 zal de ruimte dus moeten afkoelen naar 20,5 graden in jouw situatie, dat zou ik bij mij niet wenselijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:52:
[...]

Hoe kan het dat je 1800m3 verstookte en als ik in het overzicht jan-april 2019 kijk produceer je minder dan de 3 genoemde 5kW'ers die omgerekend 1350-1400m3 verstookt zouden hebben, slechte oude CV-ketel ?
Dat is een hele goede opmerking. Ik had toen geen enkel besef van een niet ingeregelde CV installatie. Achter af hebben we ook vaak de warme kraan gebruikt voor kleine tap hoeveelheden, dus erg veel starts. We waren toen met 5 personen in huis, in de 1800 kub zijn ook de warm water voorziening mee gerekend. Theoretisch zou er voor CV dus 500 kub af moeten.
Nu is ons huis beter geïsoleerd door hr++ en de zolder is ook mee geïsoleerd. Vervolgens waren onze radiatoren niet goed ingeregeld dus komend seizoen zal blijken wat het verbruik wordt. Doordat de installatie nu beter regeld is de kamertemperatuur al omhoog gezet naar 20,5 graden. Om het comfort goed te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 08:43:
[...]

Ik heb veel nageregeld, maar mijn toilet niet :P

In totaal heb ik 7 thermostaten, en je moet ervoor zorgen dat je zoveel minimale afgifte hebt, dat als de kleinste ruimte warmte vraagt, je WP het minimale vermogen nog kwijt kan.

Daarom zijn er bij mij een aantal ruimtes welke niet dicht lopen
1 = gangen (boven en beneden)
2 = badkamer (kan wel warmtevraag genereren als het daar te koud is)
3 = kantoor ((kan wel warmtevraag genereren als het daar te koud is)
4 = Bijkeuken

Een hysteresis van 0,5 graad vind ik veel met een WP, ik heb 0,1 en dan nog duurt het uren en uren voordat de WP uit gaat, of aan gaat.

Bij setpoint 21 zal de ruimte dus moeten afkoelen naar 20,5 graden in jouw situatie, dat zou ik bij mij niet wenselijk vinden.
Hmm ja inderdaad. Even gaan kijken of ik dat kan instellen. In jouw geval is setpoint dus 21 graden, zakt naar 20,9. Zodra systeem 20,8 wil aantikken slaat de pomp weer aan?

Een hysteresis van 0,5graden zou dan in IEDER geval een hele lange run en en een hele lange uit situatie moeten veroorzaken. 🤪

https://www.watts-klimaat...le-thermostaat-rf-868-mhz
Als ik hier kijk lijkt het een keus, OF pwm OF hysteresis 0,5 aan/uit

Ik weet trouwens ook niet of ik een groep open kan laten wanneer deze geen vraag heeft. Dat zou wel ideaal zijn eigenlijk ja. Denk gewoon een kwestie van het ventiel van de groep schroeven toch als ik even simpel denk?

Learning learning learning

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 12-10-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Japie.G schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Hmm ja inderdaad. Even gaan kijken of ik dat kan instellen. In jouw geval is setpoint dus 21 graden, zalt naar 20,9. Zodra systeem 20,8 wil aantikken slaat de pomp weer aan?

Een hysteresis van 0,5graden zou dan in IEDER geval een hele lange run en en een hele lange uit situatie moeten veroorzaken. 🤪

Ik weet trouwens ook niet of ik een groep open kan laten wanneer deze geen vraag heeft. Dat zou wel ideaal zijn eigenlijk ja. Denk gewoon een kwestie van het ventiel van de groep schroeven toch als ik even simpel denk?

Learning learning learning
Setpoint is bij mij 21 graden, WP gaat verwarmen bij 20,9 en gaat weer uit bij 21,0

Ik heb het opgelost door het motortje van de v.v. verdeler af te halen. Dus de thermostaat geeft wel vraag, maar de groep loopt niet dicht. Dit geldt dus alleen voor de badkamer en het kantoor.

Als het echt koud wordt wil ik het setpoint voor de woonkamer/keuken wel eens op 21,5 zetten. In de praktijk betekent dit dat zonder zon of andere externe niet WAR afhankelijk warmtebronnen de WP de hele dag loopt en de ruimtetemperatuur zo 21,2 á 21,3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

https://www.watts-klimaat...le-thermostaat-rf-868-mhz

Als ik hier kijk ben ik bang dat ik de hysteresis niet kan wijzigen. Dat is wel ff heel zuur. Lijkt me inderdaad niet heel comfortabel die halve graad.
Bedankt voor de info! Ik ga weer zoeken en graven😉

Als je WP de hele dag loopt.. wat verbruikt hij dan?😅

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 12-10-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

koevlaas2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:27:
[...]

De ALDI schakelt toch over op batterijen ?
Staat hele grote zeecontainer naast die backup is..
Maar is echt een dingetje hier... jaren bouwstop gehad door verkeerde MER.
En nu roept iedereen dat ze niet wisten dat er 10K huizen en grote industrie komt...

Dan heb je hier in wijken heel veel warmtenetten jawel op gas. die zo duur zijn dat er heel veel vanaf willen en wp en airco's hangen. sommige wijken kunnen niet van dat net af, dus betalen de mensen het vastrecht, en toch een wp of airco en zijn dan goedkoper uit als warmtenet.
Dus de nuon weet niet hoeveel er gebruikt gaat worden als het echt koud aangezien de cijfertjes niet kloppen..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DropjesLover schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:59:
[...]

Ik weet dat ik de radiatoren waterzijdig moet inregelen.
Helaas vandaag niet mn thermometer binnen gekregen :/
Maar ook 95 PIR platen binnen gekregen voor in de kruipruimte. Ik ben nog wel ff bezig :p
houten vloer icm met pir en pur.. pasop
voor je het weet....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

iemand mss een oplossing voor de grote pieken in grafana bij de temperatuur sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:52:
iemand mss een oplossing voor de grote pieken in grafana bij de temperatuur sensoren?
Ik denk niet dat Grafana dit op kan lossen, maar dit moet je afvangen in het systeem wat daarvoor draait met bepaalde filters ofzo denk ik :?

Misschien @AUijtdehaag ff vragen via een PB, is redelijk offtopic hiero 8)

Ik heb er BTW geen last van (NodeMCU + NodeRed + Domoticz + InfluxDB).

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 12-10-2019 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:03
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:43:
[...]

voor je het weet....
Voor je het weet wat?!

Laat ons niet in spanning, we zijn geen accu's :p

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:50

DropjesLover

Dit dus ->

Dylantje2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:43:
[...]

voor je het weet....
1991 betonnen broodjesvloer :*)
Kan ook mooi vloerverwarming ingefreesd worden

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DropjesLover schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Maandag bellen, lost wel je probleem op, kunnen die radiatoren ook naar het oude ijzer.
>:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:37:
[...]

Maandag bellen, lost wel je probleem op, kunnen die radiatoren ook naar het oude ijzer.
Alleen de WAF die dan ver onder het minpunt zakt :+

Daarom dat er bij mij LTV radiation komen i.p.v. vloerverwarming :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

tog geen jaga's met fannetjes dan zal de waf nog minder blij zijn..

Houten vloeren en pur is vragen om probelemen
1: pur verstikt het hout waardoor hout veel sneller rot, dus isoleren is ventileren !!
Vaak beter om goede bodem en wand afdekker te gebruiken en dan hoe raar ook [ ja echt waar koude ] wat luchtstroompjes te laten lopen.
Dan is pu en gezondheid nu erg in geding...
Ik ben zelf een pur slachtoffer... Maar kan er gelukkig ged mee leven.
Pur vergast in je huis nadat het gespoten is, en dat blijft heel lang bezig.
PU stapelt op in je lichaam, en vol is vol, breekt niet meer af.
En dan komen er klachten grrrr.

Dus bezint eer ge ..

Schelpen en hennep...
DuBo keur rules.. enz enz
Duurt nog een paar jaar, tot de multinationals echt niet anders meer kunnen dan komt dubo om de kijken, langzaam gebeurt het...in de bouw
Maar zie zelfs shell, ziet nu wel toekomst in waterstof..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Weekje met vakantie sturen, dan heb je geen last.
Ja heb ik ook, werkt toch wel minder mooi/goed, dat geld kan je ook in vvw steken maar het is vaak de top vloer en de rommel die tegenhoud, dus ik snap het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Jim423 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 01:14:
Foto doet het perfect. Maar ik vind het geen pan.
Misschien als ze tegen de nok aan worden geplaatst dat het nog een beetje op een schoorsteen lijkt.
Het laatste huis komt in de krant, scop 1.25 oid. Die krijgt de uitgeblazen lucht van de buurman.
Verder kan je door dit joekel op het dak flink minder zonnepanelen kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rol-Co schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:37:
[...]

4000 voor het infrezen, 5000 voor een nieuwe vloer, en eigenlijk ook dan de keuken renoveren (staat immers op de vloer).sponser jij? :p
[...]

WAF is een afkorting voor ...?

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 09:33:
[...]

Setpoint is bij mij 21 graden, WP gaat verwarmen bij 20,9 en gaat weer uit bij 21,0

Ik heb het opgelost door het motortje van de v.v. verdeler af te halen. Dus de thermostaat geeft wel vraag, maar de groep loopt niet dicht. Dit geldt dus alleen voor de badkamer en het kantoor.

Als het echt koud wordt wil ik het setpoint voor de woonkamer/keuken wel eens op 21,5 zetten. In de praktijk betekent dit dat zonder zon of andere externe niet WAR afhankelijk warmtebronnen de WP de hele dag loopt en de ruimtetemperatuur zo 21,2 á 21,3 is.
Wat ik wel mis ij setpoint is de shit + en shit -..
Schakelen op de stooklijn..
Nu net iets te kil..
stooklijn kon ik plus en min doen.
setpoint doet niets omdat stooklijn bereikt is..
Das jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

tog geen jaga's met fannetjes dan zal de waf nog minder blij zijn..

Houten vloeren en pur is vragen om probelemen
1: pur verstikt het hout waardoor hout veel sneller rot, dus isoleren is ventileren !!
Vaak beter om goede bodem en wand afdekker te gebruiken en dan hoe raar ook [ ja echt waar koude ] wat luchtstroompjes te laten lopen.
Dan is pu en gezondheid nu erg in geding...
Ik ben zelf een pur slachtoffer... Maar kan er gelukkig ged mee leven.
Pur vergast in je huis nadat het gespoten is, en dat blijft heel lang bezig.
PU stapelt op in je lichaam, en vol is vol, breekt niet meer af.
En dan komen er klachten grrrr.

Dus bezint eer ge ..

Schelpen en hennep...
DuBo keur rules.. enz enz
Duurt nog een paar jaar, tot de multinationals echt niet anders meer kunnen dan komt dubo om de kijken, langzaam gebeurt het...in de bouw
Maar zie zelfs shell, ziet nu wel toekomst in waterstof..
Ah, duidelijk. Ventilatie is altijd belangrijk ook als je niet isoleert (alleen heb je dan al veel natuurlijke isolatie door kieren en.d.).
Als je niet ventileert kan je ook opeenhoping van Radon krijgen, das ook niet goed.

Koude plekken ventileren is ook belangrijk, daarom dat een huis spouwmuren heeft. Een vochtige spouw is een zieke bewoner.

En ja, inderdaad JAGAs met fans. Er worden 2 T11 en 1 T22 vervangen. Ook om meer te kunnen koelen @Rol-Co, want bij teveel warmte in de zomer spelen mijn NAH klachten meer op.

Edit
Waf = wife acceptance factor
Of een blaf, wat jij wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
DropjesLover schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Passen die platen wel door je kruipgat? (Omdat het kruipgat in onze broodjesvloer te klein was voor harde platen heb ik er 12cm steenwol 'platen' onder gehangen. ;) )

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:12:
[...]

Ah, duidelijk. Ventilatie is altijd belangrijk ook als je niet isoleert (alleen heb je dan al veel natuurlijke isolatie door kieren en.d.).
Als je niet ventileert kan je ook opeenhoping van Radon krijgen, das ook niet goed.

Koude plekken ventileren is ook belangrijk, daarom dat een huis spouwmuren heeft. Een vochtige spouw is een zieke bewoner.

En ja, inderdaad JAGAs met fans. Er worden 2 T11 en 1 T22 vervangen. Ook om meer te kunnen koelen @Rol-Co, want bij teveel warmte in de zomer spelen mijn NAH klachten meer op.

Edit
Waf = wife acceptance factor
Of een blaf, wat jij wil :+
over radon nog maar te zwijgen ja.... maar ook daardoor zijn jaarlijks vele mensen ziek..[ dubo gestudeerd dus vertel mij at, van de week in het nieuws 1 op de 3 kids slaapt in ongezonde lucht.. [ zonder de discussie weer aan te zwengelen ] er werd heel mooi gezwegen over de gevolgen van balansventilatie, iedereen kreeg de schuld behalve de regelgever ]

en een dicht geblazen spouw is het laatste wat je moet willen hahah

Maar heb je al fannetjes erop? is echt niet stil hoor..

Bij blaft de waf ook nog eens dus.. pfff..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

4000 voor het infrezen, 5000 voor een nieuwe vloer, en eigenlijk ook dan de keuken renoveren (staat immers op de vloer).sponser jij? :p

[...]

WAF is een afkorting voor ...?
Jij bent wel van de ronde getallen he >:) en met een dure smaak zo te zien, 5000,- voor een vloer? Wat is dat? Op maat geselecteerde zoethout takjes vloer uit Tibet of zo?

Mooie plavuizen vloer er op en moet jij eens kijken wat een afgifte ;) en makkelijk te dweilen. (Waf) ben je voor 1k mee klaar.

vvw is ook geen 4k.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4qwlt304d62.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

overwinteraar schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:14:
[...]

Passen die platen wel door je kruipgat? (Omdat het kruipgat in onze broodjesvloer te klein was voor harde platen heb ik er 12cm steenwol 'platen' onder gehangen. ;) )
600x1200, mn luik is 750 breed.
Zal wel ff wat zand moeten verplaatsen om een kuiltje te maken dat ze de draai kunnen maken :p
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

over radon nog maar te zwijgen ja.... maar ook daardoor zijn jaarlijks vele mensen ziek..[ dubo gestudeerd dus vertel mij at, van de week in het nieuws 1 op de 3 kids slaapt in ongezonde lucht.. [ zonder de discussie weer aan te zwengelen ] er werd heel mooi gezwegen over de gevolgen van balansventilatie, iedereen kreeg de schuld behalve de regelgever ]

en een dicht geblazen spouw is het laatste wat je moet willen hahah

Bodemzeil leggen in de kruipruimte tegen radon, en tegen vochtige lucht :)
Rol-Co schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:20:
[...]

Jij bent wel van de ronde getallen he >:) en met een dure smaak zo te zien, 5000,- voor een vloer? Wat is dat? Op maat geselecteerde zoethout takjes vloer uit Tibet of zo?

Mooie plavuizen vloer er op en moet jij eens kijken wat een afgifte ;) en makkelijk te dweilen. (Waf) ben je voor 1k mee klaar.

vvw is ook geen 4k.
[Afbeelding]
Van wie zijn die prijzen?
Onze vloerverwarming op de 1e verdieping was ~55m2 oppervlak en kostte €2750... Het was een volle dag werk voor 2 poppetjes (10-15 cm hoh). De voer er op was nog eens €4000 (helft pvc, helft vloerbedekking, incl trap). Gewoon verlijmd pvc van een budgetzaak (die ook niet kon egaliseren en daar de hoofdprijs voor rekende...)

Onze benedenverdieping is groter, 75m2, dus dat schaalt tot ongeveer die bedragen.

Maar ff voor mijn kennis, WAF is de Wife Acceptance Factor? Die wil ook een nieuwe vloer en vloerverwarming en nieuwe keuken :p

[ Voor 69% gewijzigd door DropjesLover op 12-10-2019 12:15 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DropjesLover schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:22:
[...]

Zal wel ff wat zand moeten verplaatsen om een kuiltje te maken dat ze de draai kunnen maken :p
netjes doorzagen en dan purren _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia

Die fans heb ik nu al 3 in de vorm van een climateboosters/speedcomfort, timer op de stekker en niemand die klaagt. Daarnaast draait de warmtepomp snachts op lagere kamertemperatuur dus springt dan bijna niet aan en als die aanspringt is het 19,5 graden vs 20,5 overdag, genoeg afgifte zonder fan :)

Vrouwlief kan sowieso goed tegen geluid, ik ben vooral degene bij ons die daar niet tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Onze vloerverwarming op de 1e verdieping was ~55m2 oppervlak en kostte €2750... Het was een volle dag werk voor 2 poppetjes (10-15 cm hoh). De voer er op was nog eens €4000 (helft pvc, helft vloerbedekking, incl trap).
https://www.vloerenverwarming.nl/vloerverwarming-prijzen/

Trap kan een duur en arbeidsintensief dingetje zijn he, dus kan een groot deel van de prijs zijn.
Onze benedenverdieping is groter, 75m2, dus dat schaalt tot ongeveer die bedragen.

Maar ff voor mijn kennis, WAF is de Wife Acceptance Factor? Die wil ook een nieuwe vloer en vloerverwarming en nieuwe keuken :p
Ja :) en opgelost lees ik, keuken hoeft niet, kan blijven staan, daar kan je gewoon een stuk vanaf blijven, en de keuken staat niet op je vloerbedekking, kijk maar goed.

Ik heb 2x3m40 keuken gemaakt ter vervanging van de oude voor alleen een inductie kookplaat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rol-Co schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

https://www.vloerenverwarming.nl/vloerverwarming-prijzen/

Trap kan een duur en arbeidsintensief dingetje zijn he, dus kan een groot deel van de prijs zijn.

[...]

Ja :) en opgelost lees ik, keuken hoeft niet, kan blijven staan, daar kan je gewoon een stuk vanaf blijven, en de keuken staat niet op je vloerbedekking, kijk maar goed.

Ik heb 2x3m40 keuken gemaakt ter vervanging van de oude voor alleen een inductie kookplaat. 8)7
Helaas, de tegels liggen tot 15cm onder het keukenblok :/

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:22
[...]

[...]

[...]

Onze vloerverwarming op de 1e verdieping was ~55m2 oppervlak en kostte €2750... Het was een volle dag werk voor 2 poppetjes (10-15 cm hoh). De voer er op was nog eens €4000 (helft pvc, helft vloerbedekking, incl trap).

Of je gooit de hele vloer eruit en plaatst dikke piepschuimen broodjes. Daarboven de vloerverwarming. Zie foto’s van 10 jaar geleden.

Brood2

Brood1

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
pleio65 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:20:
[...]

Of je gooit de hele vloer eruit en plaatst dikke piepschuimen broodjes. Daarboven de vloerverwarming. Zie foto’s van 10 jaar geleden.

[Afbeelding: Brood2]

[Afbeelding: Brood1]
Wat is het voordeel hiervan?

Lijkt me dat je zo de bufferende werking van het beton kwijtraakt en in feite gewoon een radiator formaat vloer maakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 12:38
DropjesLover schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:16:
[...]

We moeten wel alles voor kauwen hè, die tegels hak of Slijp je door voor het keuken blok langs, vervolgens dek vloer er af scheppen, slangen monteren op wapening/gaas, beetje beton er over gieten of weer cement dek, net wat je wilt.
Tegels of PVC er op en klaar voor 1500 als je het zelf kunt.....
Zo ga ik tenminste mijn keuken doen want radiator trekt het niet, hangt nu ir paneel bij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 08:22
Felicia schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:25:
[...]

Wat is het voordeel hiervan?

Lijkt me dat je zo de bufferende werking van het beton kwijtraakt en in feite gewoon een radiator formaat vloer maakt?
Maximale isolatie. Boven de broodjesvloer zit nog een paar cm beton. Dan noppenplaat met vw buizen en daar weer 5 cm anhydrietvloer bovenop. Buffer genoeg. In eerste instantie wilde ik de deklaag verwijderen. Helaas braken de broodjes. Toen maar gelijk goed doorgepakt en alles er uit. Waren meerkosten, maar achteraf geen spijt van.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Keukenblok staat altijd op pootjes, plint ervoor weg en je kan die tegels ook weghalen, pootje verder uit draaien of vullen met iets anders, plint er weer voor en voila, bij de nieuwe vloer er tegen werken.

Het is echt allemaal zo moeilijk niet, maar als de wil er niet is houd het op. Je ziet teveel beren op de weg.
Maar ik weet zeker dat je een groter probleem hebt als de waf het koud heeft van de winter. :) jij dit, jij dat.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Plaats gewoon wandverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Grolsch schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

De rest moeten wij geloven op de blauwe ogen en de cijfers die men hier (ongecontroleerd) publiceren.

Ik ken ook mensen die de kamertemperatuur op 19 graden hebben staan, maar dat is voor 99% van de NL bevolking geen comfortabele temperatuur.

[...]
Je mag mij wel geloven,en ja, ik heb blauwe ogen.
Waarom zou ik niet de waarheid vertellen? Houd alles netjes bij in spreadsheets dus kom me maar controleren.
Houd wel het gemiddelde aan van wat de Panasonic en Sonoff, waar trouwens niet veel verschil in zit. Temperatuur nagenoeg strak op 22 graden, behalve met veel zon in de ochtend (op het oosten) en veel mensen, dan wordt het mij te warm. Vandaar dat ik al een tijdje aan het rommelen ben met een siemens REV 200, die in zou moeten grijpen als het te warm word, maar dat krijg ik nog niet goed werkend. Maw, war werkt prima hier.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:22:
[...]

Je mag mij wel geloven,en ja, ik heb blauwe ogen.
Waarom zou ik niet de waarheid vertellen? Houd alles netjes bij in spreadsheets dus kom me maar controleren.
Houd wel het gemiddelde aan van wat de Panasonic en Sonoff, waar trouwens niet veel verschil in zit. Temperatuur nagenoeg strak op 22 graden, behalve met veel zon in de ochtend (op het oosten) en veel mensen, dan wordt het mij te warm. Vandaar dat ik al een tijdje aan het rommelen ben met een siemens REV 200, die in zou moeten grijpen als het te warm word, maar dat krijg ik nog niet goed werkend. Maw, war werkt prima hier.
Gaat niet om jou persoonlijk maar de hele lijst wat grolsch bedoeld, we geven dit via pm door en is niet live te controleren bedoeld hij, maar ook live kan er vanalles mis zijn, temperatuur is gewoon het lastigst om te meten, dus adh van metingen een cop berekening maken kan ook prima afwijken zodat het nergens op lijkt.
De warmtemeters zijn nog de beste optie als je wat wilt weten, heb toch dingen geleerd en gezien door de warmtemeter wat je zonder never nooit lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Rol-Co schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:48:
[...]

Gaat niet om jou persoonlijk maar de hele lijst wat grolsch bedoeld, we geven dit via pm door en is niet live te controleren bedoeld hij, maar ook live kan er vanalles mis zijn, temperatuur is gewoon het lastigst om te meten, dus adh van metingen een cop berekening maken kan ook prima afwijken zodat het nergens op lijkt.
De warmtemeters zijn nog de beste optie als je wat wilt weten, heb toch dingen geleerd en gezien door de warmtemeter wat je zonder never nooit lukt.
Welke ik er dan ook heb tussen zitten.... ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:49:
[...]

Welke ik er dan ook heb tussen zitten.... ;)
En wat imho de enige goede manier is. (y) icm een kWh meter geeft dat prima info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
@Grolsch
Mag ik vragen welke spullen van danfoss je gebruikt voor de naregeling?

Zit zelf een beetje met schommelende temperaturen op de bovenverdieping en erger me ook suf aan de hysterese van de controller van mijn pana.

Enkel WAR geeft met deze buitentemperaturen een te warme binnentemp en wil dat beperken.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb het danfoss cf2+ systeem, maar zover ik weet is dit "oud" en hebben ze tegenwoordig een nieuw systeem. Misschien dat @Oxellaar Weet wat momenteel de trend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:58

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een vraag die me ineens te binnen schoot: de pomp in m'n Ecodan binnenunit staat nog op stand 5 ingesteld.
Nu is het vermogen van de Zubadan beperkt op 50%... zou het nog nut hebben om de pompsnelheid iets te verlagen?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:18:
Een vraag die me ineens te binnen schoot: de pomp in m'n Ecodan binnenunit staat nog op stand 5 ingesteld.
Nu is het vermogen van de Zubadan beperkt op 50%... zou het nog nut hebben om de pompsnelheid iets te verlagen?
Maakt in principe niet zoveel uit, flow naar beneden betekent dT naar boven.

Heb je alle pomp instellingen getest? Bij mij zit qua flow geen verschil tussen 4 en 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:34
BlueTooth76 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:18:
Hou in de gaten als de buiten unit op 50% staat en de binnen unit constateert dat de doel temperatuur niet gehaald word/ kan worden.... bestaat de kans dat de compressor uit gezet word en het electrisch element aan gezet word.
Diverse malen geconstateerd bij SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:24
[...]

[...]

[...]

Onze vloerverwarming op de 1e verdieping was ~55m2 oppervlak en kostte €2750... Het was een volle dag werk voor 2 poppetjes (10-15 cm hoh). De voer er op was nog eens €4000 (helft pvc, helft vloerbedekking, incl trap). Gewoon verlijmd pvc van een budgetzaak (die ook niet kon egaliseren en daar de hoofdprijs voor rekende...)

Ik heb vorig jaar vloerverwarming laten frezen, kosten € 1234,- euro
Het verschil in de duurste en goedkoopste was zeker 600,- euro voor hetzelfde werk.
(en zelfde verdeler)

35m2 infrezen over 5 groepen HoH 10cm, 5 groepen Robot composiet verdeler + aansluiting verdeler maken vanuit de kruipruimte. Was 1 dag werk voor 1 man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
X21r schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:41:
[...]

Hou in de gaten als de buiten unit op 50% staat en de binnen unit constateert dat de doel temperatuur niet gehaald word/ kan worden.... bestaat de kans dat de compressor uit gezet word en het electrisch element aan gezet word.
Klopt als een bus, maar de eerste setting die een tweaker aanpast als hij zijn ecodan aansluit is het element uitschakelen, en voor de zekerheid die grote schakelaar links boven naar beneden drukken 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• X21r
Grolsch schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:00:
[...]

Klopt als een bus, maar de eerste setting die een tweaker aanpast als hij zijn ecodan aansluit is het element uitschakelen, en voor de zekerheid die grote schakelaar links boven naar beneden drukken 8)
Inderdaad voor sommige is een schakelaar binnen in de machine omzetten ...een tweak...

Nu verder met mijn Mitsubishi edocan 75vaa ( bij mijn vriendin heb ik ook een zelfde staan)

Produceren bij bij laag vermogen veel geluid uit de achterkant ( lucht inname kant).
Zelf zit ik op 2,5 m van een open slaapkamer raam van de buren.
Geluids reductie in en uit heb ik aardig op orde.
Maar bij 30Hz compressor freq heb ik op beide machines een behoorlijke piep..iets van 900Hz. echt duidelijk en behoorlijk hard.
Op beide machines komt er veel resonantue geluid uit aan de achterkant.
Nu heb ik gisteren de boel open getrokken Waarom aan de achterkant.????
Metalen behuizing tril redenlijk op comp freq dus dat kan ik dempen.

Hier onder foto.
resonantie
Hier zie je 2 zwarte rolletje aangebracht ..geen functie behalve iets zwaarder maken.

Compressor tril aardig ..maar zijn directe metalen behuizing tril nauwelijks.
De pijpen trillen aardig...
Het bovenste zwarte rolletje is de pijp naar de condensor....

Deze trilt hevig met 30Hz en alle dunne aluminium lamellen trillen blijkbaar op iets van 900 Hz...pff
Vandaar dat het geluid uit de gehele achterkant kwam....

Deze pijp heb ik op twee plaatsen voorzien van wat massa en trillings demping... ( meestal schuif je de trillings freq op..gelukkig nog geen andere freq gehoord).

Nu de pijpen trillen aardig dus ook maar de metalen beugel verwijderd welke de aansluitingen naar de buitenleidingen vast houden.
Deze zitten namenlijk direct aan de klank kast vast...
resonantie
Hoe bedoel je tweaken.. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]
er werd heel mooi gezwegen over de gevolgen van balansventilatie, iedereen kreeg de schuld behalve de regelgever ]
Ik heb balansventilatie en ben er blij mee, merkbaar frissere lucht in huis, wat is er mis mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

koevlaas2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:39:
[...]

Ik heb balansventilatie en ben er blij mee, merkbaar frissere lucht in huis, wat is er mis mee ?
Dat mensen er niet mee om kunnen gaan...

Uitzetten, filters niet vervangen, dat soort dingen..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
prein2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:41:
[...]

Dat heeft toch niets met het systeem zelf te maken?
We hebben ook ooit afgesproken om voor rood te stoppen, dat werkt ook vrij aardig.

Maar ben het met je eens dat er meer interesse bij de eindgebruiker zou mogen zijn en betere uitleg gegeven zou moeten worden.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

O dat, dat wist ik al.
Gebeurt met CVE's trouwens ook, ik kom er weleens 1 tegen die erg stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oxellaar Het 'probleem' is dat mensen met systemen te doen hebben en zaken die niet vaak per jaar voor komen er bij in schieten. Voor meer dan 40-50% v.d. mensen is de moeite om jaarlijks van energieleverancier over te stappen bijv. te veel gevraagd, zijn nog nooit overgestapt. Kennelijk de aard van het beestje. Rood in het verkeer worden we dagelijks mee geconfronteerd, daar gaat het dan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

X21r schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:41:
[...]

Het elektrische element staat bij de instellingen uit bij verwarmen / sww, mag alleen aan bij legionella run ;)

En op 50% heb ik nog altijd zo'n 7kW vermogen, hij doet SWW nog fluitend. Zelfs een leeg getrokken 200 liter boilervat gaat in 1:05 uur naar 52 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-10-2019 20:15 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:05:
@Oxellaar Het 'probleem' is dat mensen met systemen te doen hebben en zaken die niet vaak per jaar voor komen er bij in schieten. Voor meer dan 40-50% v.d. mensen is de moeite om jaarlijks van energieleverancier over te stappen bijv. te veel gevraagd, zijn nog nooit overgestapt. Kennelijk de aard van het beestje. Rood in het verkeer worden we dagelijks mee geconfronteerd, daar gaat het dan ook prima.
Ik krijg een mailtje over filters vervangen, de filters stofzuig/inspecteer ik ook met enige regelmaat.
Ik hou ook een logboek bij wanneer welke service aan de WTW gegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:00:
[...]

Het element heeft een eigen werkschakelaar, eigen automaat in de meterkast en staat voor SWW / verwarmen sowieso uit in de settings :P Dus als hij uit moet, dan hoeft er geen kast open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:12:
[...]

Ik krijg een mailtje over filters vervangen, de filters stofzuig/inspecteer ik ook met enige regelmaat.
Ik hou ook een logboek bij wanneer welke service aan de WTW gegeven is.
Jij bent in staat om jezelf te helpen door hulpmiddelen/reminders in te zetten. Bravo ! Jij bent echter niet de 'gemiddelde homo sapiens', die lukt dat kennelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
BlueTooth76 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:12:
[...]

En op 50% heb ik nog altijd zo'n 7kW vermogen, hij doet SWW nog fluitend. Zelfs een leeg getrokken 200 liter boilervat gaat in 1:05 uur naar 52 graden.
Ik had ook weken geen inschakeling van het element..
Tot ineens.. hij soms wel inschakelde.
Ik nog kijken of ik geen ELGA machine had geleverd gekregen......

Mijn boiler thermostaat zit aan de buitenkant van het liggend vat..

7,5Kw. tot je beschikking is geen garantie dat hij dat geeft..
Hij beslist zelf wel.. ( de programmeur heeft voor ons na gedacht.... zeg maar ).
Als hij denkt dat de buiten unit niet naar behoren functioneerd ( doel temperatuur).
Gaat hij wat anders proberen.... warmte moet er komen...anders klachten.

Dit alles ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De binnen unit trekt geen eigen plan maar doet exact wat de parameters haar vertellen te doen. Wanneer het element bij komt is gewoon in te stellen of uit te schakelen in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
[...]

Volgens mij nog veel erger, heel veel mensen die een huis kopen/huren hebben uberhaupt nooit informatie gekregen en weten soms niet eens dat ze zo'n systeem hebben en wat voor onderhoud dat vergt.

Het alternatief veld overigens ook hoor. Mensen die de natuurlijke ventilatie helemaal dicht zetten want tocht en dan een jaar naderhand gaan klagen dat er vocht in huis is en het niet meer warm te stoken is. Zelfs zo erg dat Emiel Roemer vervolgens bij de mensen langs gaat en z'n politieke zegje doet, terwijl het advies ventileren en stoken kennelijk niet is wat men wil horen want dat kost geld hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:41:
[...]

Volgens mij nog veel erger, heel veel mensen die een huis kopen/huren hebben uberhaupt nooit informatie gekregen en weten soms niet eens dat ze zo'n systeem hebben en wat voor onderhoud dat vergt.

Het alternatief veld overigens ook hoor. Mensen die de natuurlijke ventilatie helemaal dicht zetten want tocht en dan een jaar naderhand gaan klagen dat er vocht in huis is en het niet meer warm te stoken is. Zelfs zo erg dat Emiel Roemer vervolgens bij de mensen langs gaat en z'n politieke zegje doet, terwijl het advies ventileren en stoken kennelijk niet is wat men wil horen want dat kost geld hé.
Bij de campingzender* komt weleens een 'onleefbaar' huis langs vol schimmel, bijna allemaal een ventilatie issue als ik het zo inschat.

* SBS6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

X21r schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:30:
[...]

Ik had ook weken geen inschakeling van het element..
Tot ineens.. hij soms wel inschakelde.
Ik nog kijken of ik geen ELGA machine had geleverd gekregen......

Mijn boiler thermostaat zit aan de buitenkant van het liggend vat..

7,5Kw. tot je beschikking is geen garantie dat hij dat geeft..
Hij beslist zelf wel.. ( de programmeur heeft voor ons na gedacht.... zeg maar ).
Als hij denkt dat de buiten unit niet naar behoren functioneerd ( doel temperatuur).
Gaat hij wat anders proberen.... warmte moet er komen...anders klachten.

Dit alles ter info.
Mocht het fantoom in de warmtepomp toch ineens wakker worden dan zie ik dat in Domoticz wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:45:
[...]

Bij de campingzender* komt weleens een 'onleefbaar' huis langs vol schimmel, bijna allemaal een ventilatie issue als ik het zo inschat.

* SBS6
Ik heb alleen maar NL 1, 2 en 3 dus ik heb geen idee.

En eens, ventilatie is een groot probleem vaak maar ook verwarmen want dat drijft vocht sneller af. Maar, mensen die vocht/schimmel problemen hebben die moeten veel meer verwarmen want het vocht in de lucht/muren wil ook wat. Dat vinden ze duur dus zetten ze de verwarming lager en doen ze de roosters/kleppen e.d. dicht. Dat maakt het juist erger en komen ze in een neerwaartse spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 20:06
Aziraphale schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

Ik wil dus ook een te krappe WP voorkomen, want in de kou zitten is iets wat we absoluut willen voorkomen... Aan de andere kant is pendelen ook niet iets wat je wilt, dus de balans moet gewoon goed afgestemd zijn op de woning.

Wat zou jij in dit geval zeggen van het voorstel van een 7,5kw nominale verwarmingscapaciteit Altherma? Overkill en beter een 6kw, of de extra ruimte nemen (zit maar een paar honderd euro verschil tussen)? Hij moet overigens voor zowel CV als sww gaan zorgen en de installateur vond eigenlijk het vervangen van de radiatoren onzin, dus misschien dat hij ook wel daarom op die 7,5kw is gaan zitten.
Pendelen ontstaat wanneer het afgifte systeem onvoldoende afgifte heeft op het werkpunt van de WP van dat moment. Mijns inziens is dan een afgifte systeem met radiatoren extra kritisch.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Aziraphale schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

Ik wil dus ook een te krappe WP voorkomen, want in de kou zitten is iets wat we absoluut willen voorkomen... Aan de andere kant is pendelen ook niet iets wat je wilt, dus de balans moet gewoon goed afgestemd zijn op de woning.

Wat zou jij in dit geval zeggen van het voorstel van een 7,5kw nominale verwarmingscapaciteit Altherma? Overkill en beter een 6kw, of de extra ruimte nemen (zit maar een paar honderd euro verschil tussen)? Hij moet overigens voor zowel CV als sww gaan zorgen en de installateur vond eigenlijk het vervangen van de radiatoren onzin, dus misschien dat hij ook wel daarom op die 7,5kw is gaan zitten.
Radiatoren hoeft niet per definitie een probleem te zijn. Pendelen gaat echter veel sneller en de kans dat je met afgifteproblemen komt is groter. Daarnaast heb je bij radiatoren ook een hogere watertemperatuur nodig t.o.v. vloerverwarming wat weer ten koste gaat van je rendement.

* Felicia heeft een 9kW WP met 8 radiatoren, op WAR bij Ta 35 gaat ie 70x per dag aan en uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
LangeFries schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:05:
[...]

Pendelen ontstaat wanneer het afgifte systeem onvoldoende afgifte heeft op het werkpunt van de WP van dat moment. Mijns inziens is dan een afgifte systeem met radiatoren extra kritisch.
N.a.v. berichten van anderen forumleden waaronder @DropjesLover mijn situatie laatste week even bekeken. WP pendelt regelmatig, 4 a 6 x per uur. Soms langere runs. Afgifte nu nagenoeg alleen via vloerverwarming, paar radiatoren in badkamer draaien mee. Thermostaat alleen in woonkamer, waar alleen vloerverwarming zit. WP draait 65% op thermostaat en 35% op WAR/buitensensor. De WP slaat ook geregeld aan als de thermostaat zelfde temp als setpoint (20 graden) aangeeft.

Bij verkoop/installatie werd verteld dat het mooiste 100% WAR is. Met bovenstaande krijg ik echter eerder de neiging de WP op 100% thermostaat in te regelen, om pendelgedrag hopelijk te beperken. Liever paar keer per dag een wat langere run, dan steeds aan-uit-aan-uit, lijkt me...

Wat dunkt jullie/iemand suggesties om pendelen te beperken? Hoewel de WP van @Felicia ook een keer of 70 per dag flippert...,wellicht valt t pendelen dan toch nog wel mee... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Grolsch schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:40:
De binnen unit trekt geen eigen plan maar doet exact wat de parameters haar vertellen te doen. Wanneer het element bij komt is gewoon in te stellen of uit te schakelen in het menu.
Doet exact wat de parameter vertellen.
Iedere functie werkt... zolang de parameters binnen de grenzen vallen.

Zodra ze buiten de grenzen vallen moet de programmeur er wat op bedenken.
of bij vreemde situaties.

Normale parameters kan je instellen.. grenzen niet.

Ik begrijp achteraf waarom het element in kwam.
Ik liep blijkbaar tegen een grens of vreemde situatie aan.

Info :
Boiler 120l normaal in 90 minuten op temp bij delta T 5 graden.
Element inschakelen pas na 130 minuten.
50% vermogen ingesteld.

Boiler temperatuur word gemeten aan de buitenkant van het stalen vat ( standaard fabrieks oplossing van Flamco bij dit vat en gaf bij cv niet echt problemen)

Doordat het eigen verwarmings spiraal niet voldoende vermogen afgifte had heb ik er een platen wisselaar bij gezet met pomp ( aanvoer onderzijde boiler, terug na platen wisselaar op 50% hoogte ,circulatie ingang).

Probleempje 1
De sensor op buiten kant geeft dik 10 minuten vertraging in temperatuur.
Dus hij blijft eigenlijk 10 min te lang draaien..lol. dus temp laten zakken)

Probleem 2 .
ik had in eerste instantie de temp sensor op 50% hoogte aan achterzijde vat gemonteerd.. Dit gaf niet het probleem van element in schakelen.

Toen de sensor in de originele plek op bijna 2/3 hoogte.

Ja wat zou het probleem moet zijn.. zou toch beter moeten zijn.???

element schakeld SOMS in na 10 minuten !!! en compressor uit volgende run uren later... gewoon gedrag zonder element ( buiten op 50% vermogen).

Als vermogen op 75% of hoger is ingesteld dan gebeurt dit NIET !!)

Zal zeggen wat ik zag....
Zodra het geheel in SWW komt gaat er koud drinkwater over de platen wisselaar het vat in...
Dit gelaagdheid is naar de knoppen..
en je ziet dan ook dat de boiler temp sensor een steeds lager temperatuur aan geeft...2 a 3 graden lager.
Gedurende 5 a 10 minuten.
Delta T is 5 graden dus er word energie toegevoerd..

Steeds als het element inschakelt ( zonder geldige ingestelde reden )
Is het vat behoorlijk leeg, temperatuur daling is groter.. +/- 5 graden ...
Let op ... sensor staat op 2/3 hoogte daar om een zo groot temp daling.

Dus oorzaak.. gevonden en word opgelost
echte dompelpijp op 50% hoogte via circulatie ingang).

Maar blijft staan ... een vreemd gedrag ,compressor uit element aan na 10 minuten beslissing tijd..

Wel een heel technisch verhaal.
Maar dit ter info.

Tuurlijk nieuw spul kopen wat bij elkaar hoort geeft minder problemen.

Maar dit gedrag( element " onbedoeld" inschakelen) heb ik ook gezien bij de
versie met orginele boiler de SW75VAA+ERST20D. alleen toen niet begrepen waarom .op 50% vermogen ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
overwinteraar schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:42:
[...]

N.a.v. berichten van anderen forumleden waaronder @DropjesLover mijn situatie laatste week even bekeken. WP pendelt regelmatig, 4 a 6 x per uur. Soms langere runs. Afgifte nu nagenoeg alleen via vloerverwarming, paar radiatoren in badkamer draaien mee. Thermostaat alleen in woonkamer, waar alleen vloerverwarming zit. WP draait 65% op thermostaat en 35% op WAR/buitensensor. De WP slaat ook geregeld aan als de thermostaat zelfde temp als setpoint (20 graden) aangeeft.

Bij verkoop/installatie werd verteld dat het mooiste 100% WAR is. Met bovenstaande krijg ik echter eerder de neiging de WP op 100% thermostaat in te regelen, om pendelgedrag hopelijk te beperken. Liever paar keer per dag een wat langere run, dan steeds aan-uit-aan-uit, lijkt me...

Wat dunkt jullie/iemand suggesties om pendelen te beperken? Hoewel de WP van @Felicia ook een keer of 70 per dag flippert...,wellicht valt t pendelen dan toch nog wel mee... ;)
Als de WAR je (veel) teveel warmte geeft, moet je je stooklijn herzien. Dat is huiswerk voor de eigenaar om in te regelen. Mijn verwachting is dat je dan veel meer WAR kunt draaien en een heel klein beetje thermostaat. Pendelen zou dan ook minder kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
1. Ik heb alleen radiatoren
2. Mijn 9kW t-cap moest omgerekend 600m3 aan gas vervangen

Ik heb dus een veel te zware WP voor mijn setup. Daarom dat ik een wat hogere temperatuur draai, dan haal ik ten minste nog runs van 15-20 minuten.

Overigens, ik draai inderdaad ook op thermostaat omdat WAR het absurde pendelen veroorzaakte doordat de WP z'n minimum vermogen gewoon niet kwijt kon. Warmtebehoefte bij dit weer is 1 á 2kW en de WP doet er minimaal 4 of meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Het probleem met WAR is dat wanneer hij vind dat er een warmtevraag is, hij volle bak aan gaat. Stel je een lage Ta in, dan is die temperatuur zo bereikt en valt hij weer uit...

Op thermostaat gaat het een stuk rustiger, ook omdat je met gewoon de factor tijd zit die de massa van de kamer nodig heeft om op te warmen. En een goede thermostaat voorkomt overshoot.

Ik had contact opgenomen met VTE. Een fotootje gestuurd met mn vloerverwarming installatie, en mn adres voor nieuwe thermometer-glaasjes. Krijg ik een mailtje terug "bel me even". Helaas niet bereikbaar toen ik belde.
de aanvoer is het onderste glaasje, het bovenste, waar ook de draaiknoppen zitten is de retour. En de laagste temperatuur is de onderste, de aanvoer. Misschien zit de pomp gewoon verkeerd om gemonteerd en trekt ie water aan uit de retour en pompt het bij de aanvoer. Dan krijg je wel funky dingen ja :p
Anyway, maandag ff bellen...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DropjesLover schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:57:
[...]

Het probleem met WAR is dat wanneer hij vind dat er een warmtevraag is, hij volle bak aan gaat. Stel je een lage Ta in, dan is die temperatuur zo bereikt en valt hij weer uit...

Op thermostaat gaat het een stuk rustiger, ook omdat je met gewoon de factor tijd zit die de massa van de kamer nodig heeft om op te warmen. En een goede thermostaat voorkomt overshoot.

Ik had contact opgenomen met VTE. Een fotootje gestuurd met mn vloerverwarming installatie, en mn adres voor nieuwe thermometer-glaasjes. Krijg ik een mailtje terug "bel me even". Helaas niet bereikbaar toen ik belde.
de aanvoer is het onderste glaasje, het bovenste, waar ook de draaiknoppen zitten is de retour. En de laagste temperatuur is de onderste, de aanvoer. Misschien zit de pomp gewoon verkeerd om gemonteerd en trekt ie water aan uit de retour en pompt het bij de aanvoer. Dan krijg je wel funky dingen ja :p
Anyway, maandag ff bellen...
Er staat een pijl op de pomp en normaliter pompt ie naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:59:
[...]

Er staat een pijl op de pomp en normaliter pompt ie naar beneden.
Klopt. Maar bij mij zit dat deel verstopt/verdiept in de VTE "smart" verdeler...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
DropjesLover schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:57:
[...]

Bij de juiste implementatie kiest de WP een toerental als functe van de Tb en op dit moment is natuurlijk alles teveel, maar dat zou straks wel moeten werken en juist een mooi continu draaien mogelijk moeten maken. Er zijn ook genoeg problemen met kamerthermostaten bekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-09 22:37
[...]

Wat @LangeFries al schrijft, de oplossing ligt in het herzien van je stooklijn.
Ik heb zeker niet het meest ideale afgiftesysteem (woonkamer/keuken = zwarte tyleen slangen (30cm hoh), 2 radiatoren, convectorput; alleen de badkamer heeft goede vloerverwarming).
Zie hier mijn WP-temperaturen van vandaag:
Pendelen of niet?

Mijn stooklijninstellingen van de Loria: p30: shift van +9, p31: helling van 0.1, p33: invloed omgevingstemperatuur 40% (v26 Loria).

De WP regeling en invloed van de omgevingstemperatuur van de Loria werkt anders dan wat ik meestal voorbij zie komen. Het is geen %WAR + %RAR. De Loria regelt altijd op WAR, en daarbovenop komt een correctie van de omgevingstemperatuur. Oftewel 100% WAR + xx% RAR.
De invloed van de ruimethermostaat kan worden berekend met deze formule:
T_correctie = dT * (1 + helling) * 10 * %RAR, waarbij dT het verschil is tussen setpoint en omgevingstemperatuur.
Dit komt dus neer op bijvoorbeeld:
Helling = 0.5, omgeving = 20.2, setpoint = 20, 30%RAR, correctie = -0.9 graad
Helling = 0.5, omgeving = 19.5, setpoint = 20, 40%RAR, correctie = +3 graad
Helling = 0.1, omgeving = 19.5, setpoint = 20, 50%RAR, correctie = +2.8 graad

@DropjesLover Dat volle bak starten is vrij typisch voor de Loria. Er wordt niks geregeld op dT tussen aanvoer en retour, alles is T_aanvoer geregeld, dus de WP wil zo snel mogelijk die temperatuur behalen en loopt hard van stapel in het begin. Oftewel, negeer dit gedrag zoveel mogelijk.

Mijn advies aan @overwinteraar: ga langzaam omhoog met je shift (p30), en voor elke hele graad omhoog, corrigeer de helling met 0.1 omlaag. Later in de winter kun je de helling wat preciezer bepalen.
De % RAR, met 30-40% heb je al een correctie die sterk genoeg is, als je hoger nodig hebt betekent het eigenlijk dat je stooklijn aangepast moet worden.
[tip: als p30 niet verder omhoog kan bij Loria v27, ga dan verder met p74 omlaag zetten]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Grolsch schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 14:35:
Ik heb het danfoss cf2+ systeem, maar zover ik weet is dit "oud" en hebben ze tegenwoordig een nieuw systeem. Misschien dat @Oxellaar Weet wat momenteel de trend is?
Danfoss heeft sind afgelopen jaar een nieuwe thermostaten. De ICON thermostaten. Heb ze boven geïnstalleerd en het werkt prima hier.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
LangeFries schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:07:
[...]

Bij de juiste implementatie kiest de WP een toerental als functe van de Tb en op dit moment is natuurlijk alles teveel, maar dat zou straks wel moeten werken en juist een mooi continu draaien mogelijk moeten maken. Er zijn ook genoeg problemen met kamerthermostaten bekend.
Het probleem met veel thermostaten is de grote hysteresis. Ik weet zo ook niet welke thermostaat nu WP friendly is. Ja, mijn danfoss cf2, maar dat is voor velen een veel te dure oplossing.

Iemand in dit topic een goed advies? Ik krijg deze vraag erg vaak namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@Grolsch
Lucht meten is i.h.a. te traag, daarom is hysteresis noodzakelijk (en PIR).

Meet dichter bij de bron: de vloer

Daarom gebruik ik al 2 jaar een DS18B20 sensor die onder het vloerkleed onder de bank ligt.
Daarmee stuur ik op +/- 0.1 graad vloertemperatuur.
Vandaag 22.0C, bij koud weer laat ik dat oplopen naar 23.8C

Momenteel speel ik met een IR thermostaat die naar de vloer "kijkt":
https://www.letscontrolit...pic.php?f=2&t=5955#p33232
(naar mij later bleek: ongeveer een Danfoss patent)
Werkt ook, de vloertemperatuur meting is wat gevoeliger voor luchttemperatuur.
Maar .. er zit een draaiknop op, dus hogere WAF factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-09 22:37
@Grolsch
Thermostaten wellicht uitsplitsen naar a) stand-alone en b) zone-regeling?
Ben zelf blij met tado: slim, flexibel, nauwkeurig instelbaar, datalog (met WP vaak wel een paar keer contact nodig met de support afdeling om de PID-regeling traag genoeg te krijgen).
Nadeel is wel dat instelmogelijkheden direct op het kastje beperkt zijn, ontworpen voor gebruik via de app. Maar eenmaal goed ingesteld, geen omkijken meer naar.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Chris_82 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:28:
[...]

Wat @LangeFries al schrijft, de oplossing ligt in het herzien van je stooklijn.
Ik heb zeker niet het meest ideale afgiftesysteem (woonkamer/keuken = zwarte tyleen slangen (30cm hoh), 2 radiatoren, convectorput; alleen de badkamer heeft goede vloerverwarming).
Zie hier mijn WP-temperaturen van vandaag:
[Afbeelding: Pendelen of niet?]

Mijn stooklijninstellingen van de Loria: p30: shift van +9, p31: helling van 0.1, p33: invloed omgevingstemperatuur 40% (v26 Loria).

De WP regeling en invloed van de omgevingstemperatuur van de Loria werkt anders dan wat ik meestal voorbij zie komen. Het is geen %WAR + %RAR. De Loria regelt altijd op WAR, en daarbovenop komt een correctie van de omgevingstemperatuur. Oftewel 100% WAR + xx% RAR.
De invloed van de ruimethermostaat kan worden berekend met deze formule:
T_correctie = dT * (1 + helling) * 10 * %RAR, waarbij dT het verschil is tussen setpoint en omgevingstemperatuur.
Dit komt dus neer op bijvoorbeeld:
Helling = 0.5, omgeving = 20.2, setpoint = 20, 30%RAR, correctie = -0.9 graad
Helling = 0.5, omgeving = 19.5, setpoint = 20, 40%RAR, correctie = +3 graad
Helling = 0.1, omgeving = 19.5, setpoint = 20, 50%RAR, correctie = +2.8 graad

@DropjesLover Dat volle bak starten is vrij typisch voor de Loria. Er wordt niks geregeld op dT tussen aanvoer en retour, alles is T_aanvoer geregeld, dus de WP wil zo snel mogelijk die temperatuur behalen en loopt hard van stapel in het begin. Oftewel, negeer dit gedrag zoveel mogelijk.

Mijn advies aan @overwinteraar: ga langzaam omhoog met je shift (p30), en voor elke hele graad omhoog, corrigeer de helling met 0.1 omlaag. Later in de winter kun je de helling wat preciezer bepalen.
De % RAR, met 30-40% heb je al een correctie die sterk genoeg is, als je hoger nodig hebt betekent het eigenlijk dat je stooklijn aangepast moet worden.
[tip: als p30 niet verder omhoog kan bij Loria v27, ga dan verder met p74 omlaag zetten]
Dank (ook anderen) voor reacties. Ga volgende week weer eens stoeien, als t weer een beetje meer stabiel is. De helling staat nu op 0,6, zonder correctie (P30 = 0). Ta max op 55 graden, komt in praktijk niet boven 35 a 40 graden bij dikke vorst. Loria heeft standaard helling van 0,7 en Ta max van 50. Heb t idee dat temp in ruimte wel vrij constant blijft, Ta varieert (vandaag) tussen 24 en 26 graden. Dit pendelt ook in kWh verbruik.

Blijft leuke hobby... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Grolsch schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

Het probleem met veel thermostaten is de grote hysteresis. Ik weet zo ook niet welke thermostaat nu WP friendly is. Ja, mijn danfoss cf2, maar dat is voor velen een veel te dure oplossing.

Iemand in dit topic een goed advies? Ik krijg deze vraag erg vaak namelijk.
Mijn Panasonic PAW-A2W-RTwireless is een aan/uit thermostaat en heeft een instelbare hysterese van 0,2 tot ik meen 2 graden. Daarnaast kan je de schakel tijd instellen dat deze bijvoorbeeld minimaal een uur aan staat, volgens mij om te voorkomen dat deze aan springt en 5 minuten later door de timer weer uit moet.

De thermostaat kan overigens ook overweg met koelen en automatisch schakelen tussen koelen en verwarmen, heeft een werkprogramma en een vakantiemodus.

Kost bij havepe.nl 350 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 06:40:
[...]

Mijn Panasonic PAW-A2W-RTwireless is een aan/uit thermostaat en heeft een instelbare hysterese van 0,2 tot ik meen 2 graden. Daarnaast kan je de schakel tijd instellen dat deze bijvoorbeeld minimaal een uur aan staat, volgens mij om te voorkomen dat deze aan springt en 5 minuten later door de timer weer uit moet.

De thermostaat kan overigens ook overweg met koelen en automatisch schakelen tussen koelen en verwarmen, heeft een werkprogramma en een vakantiemodus.

Zo te zien is de "wired" versie wel wat goedkoper. Eens kijken of hij hetzelfde kan!

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Domosapiens schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:19:
@Grolsch
Lucht meten is i.h.a. te traag, daarom is hysteresis noodzakelijk (en PIR).

Meet dichter bij de bron: de vloer

Daarom gebruik ik al 2 jaar een DS18B20 sensor die onder het vloerkleed onder de bank ligt.
Daarmee stuur ik op +/- 0.1 graad vloertemperatuur.
Vandaag 22.0C, bij koud weer laat ik dat oplopen naar 23.8C

Momenteel speel ik met een IR thermostaat die naar de vloer "kijkt":
https://www.letscontrolit...pic.php?f=2&t=5955#p33232
(naar mij later bleek: ongeveer een Danfoss patent)
Werkt ook, de vloertemperatuur meting is wat gevoeliger voor luchttemperatuur.
Maar .. er zit een draaiknop op, dus hogere WAF factor.
Dat zal ongetwijfeld goed werken, en heeft veel instelmogelijkheden, maar dit is nu niet echt een "plug & play" oplossing voor mensen die geen Tweaker zijn.

In de range die ik gebruik van Danfoss (CF2+) is ook een IR thermostaat verkrijgbaar, namelijk de CF-RF thermostaat
CF-RF Thermostaat met display en infraroodvloersensor
• Eenvoudige draadloze toewijzing aan hoofdregelaar CF-MC via een verbindingstest.
• Min. en max. begrenzing van de temperatuurinstellingen.
• Werkt op 2 AA-alkalinebatterijen van 1,5 V.
• Ledindicatie voor lage batterijstand.
• Digitaal display waarop de werkelijke of ingestelde ruimtetemperatuur wordt aangegeven.
• Infraroodvloersensor voor begrenzing van de
minimale en maximale temperatuur van het
vloeroppervlak.
Deze combineert beide, ruimtetemperatuur en vloertemperatuur.
Chris_82 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:20:
@Grolsch
Thermostaten wellicht uitsplitsen naar a) stand-alone en b) zone-regeling?
Ben zelf blij met tado: slim, flexibel, nauwkeurig instelbaar, datalog (met WP vaak wel een paar keer contact nodig met de support afdeling om de PID-regeling traag genoeg te krijgen).
Nadeel is wel dat instelmogelijkheden direct op het kastje beperkt zijn, ontworpen voor gebruik via de app. Maar eenmaal goed ingesteld, geen omkijken meer naar.
Dat is al iets gebruikersvriendelijker, maar voor Jan Modaal met geen IT kennis (mijn schoonouders bijvoorbeeld) zie ik dit niet als de oplossing.
Felicia schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 06:40:
[...]

Dat klinkt al een stuk beter. Werkt deze met een aan/uit signaal waardoor deze toepasbaar is op alle WP's, of is dit een thermostaat specifiek voor de Panasonic WP's ?

@Remco45 welke had jij ook alweer ? Ik meende dat jij ook een relatief eenvoudige thermostaat met een kleine hysteresis had.

Dat de Danfoss CF2+ bij mij zo goed werkt is trouwens ook meer geluk als wijsheid.
Tijdens mijn zoektocht naar de juiste componenten heeft @Oxellaar mij overtuigd om vooral geen Honeywell te nemen maar om voor Danfoss te kiezen.

Zelf toen niet eens uitgezocht wat de exact specs waren, maar achteraf gezien lijkt het dus "per ongeluk" een goede keuze te zijn geweest.

Temperatuur schommelingen heb ik trouwens weinig tot geen last van. Zal wel komen door de massa verwarming omdat mijn v.v. die onder de betonnen vloer zit. Ik kan gerust de buitendeur een half uur open laten staan, de woning wordt hier niet noemenswaardig kouder van.

In de Danfoss zitten ook een aantal settings die ik aangepast heb. Bijv. PWM uit, en een minimale UIT tijd van 20 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Baapje327 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

ik ben er mogelijk achter.
de spirovent filter kan maar 1.3m3 per uur aan, en mogelijk druk de microontluchter ook nog wat op het debiet.
dat zou wel t een en ander verklaren.
eens kijken of ik die (al dan niet tijdelijk) gemakkelijk kan vervangen voor stuk buis.dan kan ik zien of dat het debietprobleem verhelpt.
2 sokken en een stukje buis, knelkoppelingen kan je bijna eindeloos opnieuw gebruiken.

Pagina: 1 ... 117 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.