Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.746 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:04
koevlaas2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:23:
[...]

Interessant, wat is je Ta en flow?

[...]

In sommige gebieden is grondgebonden lastig of niet mogelijk, heb je geen vragen gesteld ?
Ja zeker, een instalateur werd niet zo blij met de vraag hoe het kan dat een warmtepomp in het buitenland goedkoper is.
Grondgebonden is in de betreffende gemeente toegestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon_1984 op 10-10-2019 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:25
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:22:
[...]

Dat zou ook nog een oplossing wezen, maar dit vind ik persoonlijk een verkeerde oplossing.
Want?

Bij een passief huis lijkt me dat juist ideaal. Immers, je moet toch al WTW aanleggen en bespaart dus enorm in de kosten voor de leidingen. Geen dure vloerverwarming aanleg nodig, meer flexibiliteit qua vloerbedekkingkeuze en L/L units zijn goedkoper dan L/W, laat staan grond/W.

Plus dat in een passief huis een groot deel van het jaar je geen enkele verwarming nodig hebt, en de WTW vaak zelfs warmte staat af te voeren. Een traag systeem als een water-gebaseerd systeem is dan sub-optimaal, want als het weer dan opeens omslaat qua zonlicht, duurt het even alvorens het warm is, alwaar een airco L/L fluitend binnen een paar minuten de zaak warm heeft.

Aanvullend WAR sturing werkt niet goed, want niet de buitentemperatuur maar hoeveelheid zonlicht is leidend voor de verwarmingsvraag bij een passief huis.

En tenslotte in de zomer wanneer een passief huis bakkend heet wordt (bij niet op tijd uitrollen zonwering), en de WTW niks kan want de buitentemperatuur is ook heet, zit je met een vloerverwarming op ~17 graden wel wat te stuntelen om het koel te krijgen. Het is evident stukken beter dan niks, maar L/L airco is dan superieur en trekt dan gelijk vocht eruit, waardoor het stukken aangenamer wordt.

Let wel, niks tegen L/W of grond/W, maar specifiek in combinatie bij een passief huis, lijkt mij dat een niet ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Armin schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:40:
[...]

Want?

Bij een passief huis lijkt me dat juist ideaal. Immers, je moet toch al WTW aanleggen en bespaart dus enorm in de kosten voor de leidingen. Geen dure vloerverwarming aanleg nodig, meer flexibiliteit qua vloerbedekkingkeuze en L/L units zijn goedkoper dan L/W, laat staan grond/W.

Plus dat in een passief huis een groot deel van het jaar je geen enkele verwarming nodig hebt, en de WTW vaak zelfs warmte staat af te voeren. Een traag systeem als een water-gebaseerd systeem is dan sub-optimaal, want als het weer dan opeens omslaat qua zonlicht, duurt het even alvorens het warm is, alwaar een airco L/L fluitend binnen een paar minuten de zaak warm heeft.

Aanvullend WAR sturing werkt niet goed, want niet de buitentemperatuur maar hoeveelheid zonlicht is leidend voor de verwarmingsvraag bij een passief huis.

En tenslotte in de zomer wanneer een passief huis bakkend heet wordt (bij niet op tijd uitrollen zonwering), en de WTW niks kan want de buitentemperatuur is ook heet, zit je met een vloerverwarming op ~17 graden wel wat te stuntelen om het koel te krijgen. Het is evident stukken beter dan niks, maar L/L airco is dan superieur en trekt dan gelijk vocht eruit, waardoor het stukken aangenamer wordt.

Let wel, niks tegen L/W of grond/W, maar specifiek in combinatie bij een passief huis, lijkt mij dat een niet ideale oplossing.
Je leest / begrijpt mijn verkeert.
Maar dit is precies wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:25
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:43:
[...]

Je leest / begrijpt mijn verkeert.
Maar dit is precies wat ik bedoel.
Ach zo, 'dit' als in de oplossing met L/W.

OK, 'moving right along' dan ... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
blitzkrieg schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:00:
Begin februari krijgen we de sleutel van onze "nieuwe" woning. Bouwjaar 1995.
Ik wil hier eigenlijk ook overstappen op een warmtepomp.

Momenteel heeft de woonkamer vloerverwarming ingefreesd (63m2), ik ben van plan om de zolder boven op de garage te verbouwen en daar ook vloerverwarming in te laten frezen (33m2). Slaapkamers en hal hou ik eerst gewoon de radiatoren. Eventueel vervang ik die nog voor T33.
Ik zit alleen met de dimensionering. Momenteel hangt er een CV ketel met als ondersteuning een Elga. Dus een jaar gasverbruik monitoren en dan de Koevlaas methode toepassen wordt lastig.

Wat voor vermogen zou ik nodig zijn? Is dat af te schatten of moet ik een warmteverliesberekening laten maken?

Vloeroppervlak van de hele woning is ~170m2. Zie onderstaand voor plattegrond:
[Afbeelding: Woning]
Een grove schatting 11kw warmtepomp, maar een energieverlies berekening zou het mooiste wezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
[quote]koevlaas2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:23:
[...]

Interessant, wat is je Ta en flow?

[...]

37 graden en varierend tussen de 1,2 en 1,7m3/hr. D
WP direct op een 600liter buffer aangesloten.

Had eerst circa 7 start stops per uur. Nu heb ik een temperatuur relais op de buffer gezet die een vrijgave geeft bij 31 en het contact verbreekt bij 37. Hierdoor heb ik de start stops gereduceerd naar 1 keer per uur met een run van 35min. Echter is de COP ongeveer 2,7 tot 3. Volgens het boekje zal deze 5 tot 6 moeten zijn nu.

Reactie van Hitachi.
Your customer is using demand control, on/off (13/14) in this mode of operation the unit will try to achieve its set point fairly rapidly. This is likely why he isn’t seeing it tick along at 31 Hz, the heat pump doesn’t know what the mechanical thermostat is set to, to be able to ramp down it is working on flow and return difference only.

An alternative method of control is to use a Two3 sensor installed in the buffer tank, I think I sent you this before (big buffer operation).

In this mode of operation the set temperature is monitored along with the flow and return temperatures, as the figures get closer to one another the unit will ramp down. This mode of operation might suit your customers’ requirements better.
Heb nu een temperatuur sensor liggen Two3. Morgen maar weer eens proberen.

[ Voor 41% gewijzigd door Nickkie55 op 11-10-2019 00:00 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:56:
[...]

Een grove schatting 11kw warmtepomp, maar een energieverlies berekening zou het mooiste wezen
Hoe kom je tot die schatting, ben daar wel benieuwd naar. 63 + 33 = 96m2 vvw * 45W/m2 4.3kW daar komt nog wel een beetje voor een paar radiatoren bij, maar ik denk niet dat het in de buurt van die grof geschatte 11kW gaat komen, maar misschien heb je een betere onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:57

DropjesLover

Dit dus ->

50% WAR en thermostaat woonkamer, en de temperatuur op 22 graden gezet. Woonkamer is 22 graden volgens de thermostaat, 21,6 volgens mn sensor.
De eerste verdieping (vloerverwarming) heeft de zelfde verhouding temperatuurstijging gehad, een ietwat te warme 21,5.
De warmtepomp heeft een paar constante runs van bijna een uur gedaan en de laatste uren wat staan pendelen.
Ik denk dat de werkelijke flow door m'n vloerverwarming niet slecht is, zolang de warmtepomp waterpomp maar loopt en (warmer) water aanbiedt.

Ik ga vandaag bellen met Techneco over de pomp die snel stopt, en eens bellen met VTE wat er met de temperatuur metertjes op mn verdelerblok kan zijn.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Felicia schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:00:
[...]

Ik heb dus een buffervatje van 50ltr en een secundaire pomp die drukafhankelijk kan pompen. Al staat die nu wel op constante druk i.v.m. het geruis in de automatische stand :+
Ik snap wat jullie zeggen
Maar kan werken als je weet....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:37
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:17:
[...]

Ik snap wat jullie zeggen
Maar kan werken als je weet....
Als je weet wat? Wat je doet? Dat je een installateur hebt die weet wat ie doet?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:21:
[...]

Als je weet wat? Wat je doet? Dat je een installateur hebt die weet wat ie doet?
Ik bedoel jullie weten hoe eea werkt en hebben het hoe dan ook werkend..
@DropjesLover is zoekende en dan zou je mss wel eens in de knoop kunnen komen een complex systeem zoals hij.
Er zijn altijd opties die kunnen, kijk naar mijn situatie. Maar dan zijn er vaak ook weer andere variabelen/problemen/technische vaardigheden.
Als je een complex systeem hebt, en je kunt niets meten, en je doet maar wat...
Of je weet hoe eea werkt en of je het dan hebt laten doen. of zelf.
Heet water systeem of wp systeem zijn exact gelijk?

Bijna alles kan dat snap ik maar al te goed.
Alleen als het da niet werkt...

Zaterdag krijgt hij ir... dus ben benieuwd
Een run van 1 uur....
Mijn run is uren/dag, en die van jou?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:26:
[...]
Mijn run is uren/dag, en die van jou?
1e run een klein uurtje, daarna 20 tot 15 minuten. Maar, mijn WP levert meer als mijn afgifte nu kwijt kan en loopt pas lekker bij 4 graden buiten. Jouw systeem loopt continu omdat je altijd het minimum vermogen kwijt kan waar de mijne er gedurende de dag mee ophoudt en toch minder verbruikt.

Lange runs zeggen ook niet alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:34:
[...]

1e run een klein uurtje, daarna 20 tot 15 minuten. Maar, mijn WP levert meer als mijn afgifte nu kwijt kan en loopt pas lekker bij 4 graden buiten. Jouw systeem loopt continu omdat je altijd het minimum vermogen kwijt kan waar de mijne er gedurende de dag mee ophoudt en toch minder verbruikt.

Lange runs zeggen ook niet alles...
mee eens..
Alleen mijne loopt niet de hele dag..[ meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 16:41
Ramon_1984 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:52:
[...]

Ik was net bij een presentatie van een passiefhuis ( 180 m2 ) met een verbruik van jawel 12.000 kwh
Klinkt alsof de warmtepomp niet goed is ingesteld en alles door het elektrische element wordt verwarmd... cop=1 (best case). Deel je 12kwH door 3 of 4 dan is het al niet meer zo’n raar getal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 09:09

apt

Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:53:
@apt klopt het dat je een lg therma v hebt?
Al jaren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:16
HiBe schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 08:40:
[...]

Klinkt alsof de warmtepomp niet goed is ingesteld en alles door het elektrische element wordt verwarmd... cop=1 (best case). Deel je 12kwH door 3 of 4 dan is het al niet meer zo’n raar getal....
De definitie van een passief huis is o.a. dat het energieverbruik voor verwarming en ventilatie < 15 kWh/m2 jaar moet zijn.
Voor een woning van 180 m2 is dat dus max. 2700 kWh. Let op: voor verwarming gaat het dan om thermische kWh's en geen elektrische tbv input van een WP.
Maar goed, iemand kan in een passief huis wel een heel groot aquarium hebben of een sauna/whirlpool in de tuin...... En dat telt natuurlijk wel in het totaalverbruik mee, maar niet voor de passiefwoning.
Hoewel, het aquarium is misschien een verkeerd voorbeeld, want die zou waarschijnlijk op zich al meer dan voldoende warmte leveren om het huis warm te houden. Heb je verder geen verwarming meer nodig ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Zwerius schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:11:
[...]

De definitie van een passief huis is o.a. dat het energieverbruik voor verwarming en ventilatie < 15 kWh/m2 jaar moet zijn.
Voor een woning van 180 m2 is dat dus max. 2700 kWh. Let op: voor verwarming gaat het dan om thermische kWh's en geen elektrische tbv input van een WP.
Maar goed, iemand kan in een passief huis wel een heel groot aquarium hebben of een sauna/whirlpool in de tuin...... En dat telt natuurlijk wel in het totaalverbruik mee, maar niet voor de passiefwoning.
Hoewel, het aquarium is misschien een verkeerd voorbeeld, want die zou waarschijnlijk op zich al meer dan voldoende warmte leveren om het huis warm te houden. Heb je verder geen verwarming meer nodig ;)
En wat denk je van koeling in de zomer? Kan me voorstellen dat het op temperatuur houden in de zomer een stuk lastiger wordt en daardoor airco's aangezet worden. Zeker een mobiele airco mono-bloc is niet efficient en kan zo 1kWh per uur trekken. Als je die 3 hebt die je 3 maanden laat draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 15:34

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GeoStax schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:19:
[...]

Gissen is missen, sommige gemeente bieden een subsidie op maatwerkadvies en dan kan het voor €50,-.
Dan wordt er o.a. gekeken naar de prestaties van de thermische schil en of daar nog wat aan kan gebeuren.

Als je WP bij nader inzien te krap is zal je extra kosten moeten maken, als hij te veel vermogen levert is dat ook niet optimaal.
Warmteverliesberekening staat bij mijn gemeente jammer genoeg niet op het lijstje met subsidies.
Ik ben inderdaad ook bang om een verkeerde aanname te doen. Iets te krap zou niet zo'n groot probleem zijn, ik heb ook nog een gashaard in de woonkamer. Daar kan ik bij echt kou altijd nog een paar gasflessen mee leegstoken. O-) Maar dat is ook een dure hobby.
BarryH schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:20:
Toch is jaar monitoren het beste. En dan einde jaar koevlaad formule + 2kW erbij voor de Elga bij -10
Denk dat ik dat inderdaad maar ga doen. Denk dat ik het qua kosten ook niet direct ga redden. Er moeten ook nog wat andere dingen gebeuren in het huis en het geld kan maar 1x uitgegeven worden.
overwinteraar schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:22:
[...]

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning!

Weet je historisch gasverbruik? Dan kun je op basis daarvan een globale inschatting warmte behoefte maken en capaciteit WP berekenen. Spelen natuurlijk wel veel dingen een rol, zoals uitbreiding verwarming (33 m2 boven garage), gebruik (vorige bewoners van eigen behoefte), SWW,(extra) isolatie e.d.
Vorige bewoners hebben er maar 1,5 jaar gewoond straks. Gezinssamenstelling wel redelijk gelijk, dus daar kan ik inderdaad wel een redelijk idee van krijgen.
Daarvoor woonden er gepensioneerden en was er geen VV.
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:56:
[...]

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 01:07:
[...]

Hoe kom je tot die schatting, ben daar wel benieuwd naar. 63 + 33 = 96m2 vvw * 45W/m2 4.3kW daar komt nog wel een beetje voor een paar radiatoren bij, maar ik denk niet dat het in de buurt van die grof geschatte 11kW gaat komen, maar misschien heb je een betere onderbouwing.
Ik zat ook aan 11kW te denken, maar is inderdaad een aanname. Gaat de vloer inderdaad niet kwijtraken bij 45W/m2, maar watertemperatuur kan natuurlijk ook wat omhoog wanneer de 11kW nodig is.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
blitzkrieg schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:17:
[...]

Warmteverliesberekening staat bij mijn gemeente jammer genoeg niet op het lijstje met subsidies.
Ik ben inderdaad ook bang om een verkeerde aanname te doen. Iets te krap zou niet zo'n groot probleem zijn, ik heb ook nog een gashaard in de woonkamer. Daar kan ik bij echt kou altijd nog een paar gasflessen mee leegstoken. O-) Maar dat is ook een dure hobby.
Volgens mij kost een warmteverliesberekening op basis van de bouwtekening en eventuele verbeteringen niet super duur. Ik had een offerte liggen van 450 euro, meen ik.
Ik zat ook aan 11kW te denken, maar is inderdaad een aanname. Gaat de vloer inderdaad niet kwijtraken bij 45W/m2, maar watertemperatuur kan natuurlijk ook wat omhoog wanneer de 11kW nodig is.
Let er wel op dat je WP niet te groot wordt voor je behoefte. Dat heb ik wel gedaan en achteraf pendelt dat ding best veel i.p.v. dat ie continue verwarmd. Daardoor regelt mijn thermostaat nu op plusminus 0,1 graden onder en boven setpoint met aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blitzkrieg schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:17:
[...]

Dat is niet lekker aan je voetjes, 45W/m2 is al hoog, en ook niet goed voor je gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:16
@blitzkrieg ik zou zelf ook eerst eens een jaar gaan ervaren hoe het verbruik is.Een warmteverliesberekening is leuk, maar kan er toe leiden dat je een (veel) te grote WP aanschaft.
Ik heb zelf ook een WVB laten maken en ik kwam voor ons huis (vrijstaand bj 1924) op ruim 6,5kW transmissieverlies en ruim 10,5kW ventilatieverlies. Met een opwarmtoeslag kwam het totaal uit op 18kW.
Afgelopen jaar heb ik 1100 m3 gas voor verwarming verbruikt. Met een WP van 7,5 à 8kW kan ik dus prima uit de voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Cranberry IS die 1100m3 incl. SWW ? Ook al is het excl. zit je nog veel te hoog, de @Dre 1% regel voor de koudste dag betekent 11 * 8,8 (100% rendement) / 24 = 3,67kW
Op basis van 2750ggd kom je op 1100 / 2750 = 0,4m3/ggd. Bij -10C en een aangenomen stookgrens van 18C zou je 28 * 0,4 * 1,1(stookseizoen toeslag) = 12,32m3 in 24h verstoken. (12,32 * 8,8) / 24 = 4,5kW. Als stelregel wordt vaak 8kWh i.p.v. 8,8 uit 1m3 gas gehanteerd, dan zit je op 0.9 * 4,5 = 4,05kW.
Daarnaast komt pendelen en beperken van vermogen veel vaker op het forum voor dan te koud / niet warm te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Zwerius schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:11:
[...]

Zijn er ook normen voor het benodigde koel vermogen van een passieve woning?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Concept monitoring Mei t/m Sept 2019

Er ontbreken nog veel deelnemers. Ik kan via een PM aanmaningen sturen, maar het lijkt mij toch beter om dat bij de monitoring van oktober te doen. Als de leden van dit forum het hier niet mee eens zijn dan hoor ik dat graag en zal ik alsnog c.a 15 PM's versturen.

Uiteraard kunnen er nog gegevens worden aangeleverd, maar ik zal ze dan toch bij de monitoring van oktober meenemen in de lijst.
Juist op dit moment lijkt mij onze monitoring maatschappelijk gezien actueel. De Tweakers monitoring is het enige platform in NL met echt gemeten(warmtemeters) performance van de l/w warmtepomp over een aantal jaren.
Onderstaande lijst zal verder niet worden gecompleteerd.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48879664966_25a7a699bd_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48879133838_53ded9855f_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

Zijn er ook normen voor het benodigde koel vermogen van een passieve woning?
Jazeker: https://passiv.de/downloa...kriterien_gebaeude_de.pdf

Wat ik zo snel kan vinden zelfde norm als verwarmen, dus max 15kWh/m2

Dit samen zou dus max 5400kWh/COP4=1350kWh zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:28:
[...]

Jazeker: https://passiv.de/downloa...kriterien_gebaeude_de.pdf

Wat ik zo snel kan vinden zelfde norm als verwarmen, dus max 15kWh/m2

Dit samen zou dus max 5400kWh/COP4=1350kWh zijn....
Aah too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:49:
@Cranberry IS die 1100m3 incl. SWW ? Ook al is het excl. zit je nog veel te hoog, de @Dre 1% regel voor de koudste dag betekent 11 * 8,8 (100% rendement) / 24 = 3,67kW
Op basis van 2750ggd kom je op 1100 / 2750 = 0,4m3/ggd. Bij -10C en een aangenomen stookgrens van 18C zou je 28 * 0,4 * 1,1(stookseizoen toeslag) = 12,32m3 in 24h verstoken. (12,32 * 8,8) / 24 = 4,5kW. Als stelregel wordt vaak 8kWh i.p.v. 8,8 uit 1m3 gas gehanteerd, dan zit je op 0.9 * 4,5 = 4,05kW.
Daarnaast komt pendelen en beperken van vermogen veel vaker op het forum voor dan te koud / niet warm te krijgen.
Veel te hoog zou ik het niet willen noemen. Die 1100m3 is vanaf oktober vorig jaar en idd exclusief SWW. We zijn toen nl. in het huis gaan wonen. Qua stookgedrag enz. hebben we nog wat getest (o.a. met nachtverlaging enz). Ik verwacht daarom naar 1300m3 te gaan. Omdat we LTV stoken (vloerverwarming) en de Tretour meestal rond de 25grC is, reken ik met 9 kWh per m3 gas.
Daarnaast wil ik ook een lichte nachtverlaging toe kunnen passen. Dat tesamen met het feit dat we op de koudste dagen in het afgelopen winterseizoen iets meer dan 11m3 p/d hebben verstookt, doen mij uitkomen op 7,5 à 8 kW. Ik wil nl. niet dat als het een keer een paar dagen flink onder de -10grC komt, ik met losse kacheltjes moet gaan slepen. Een 8kW Zubadan lijkt me voor mijn situatie dan ideaal (zekerheid van extra power bij zeer lage temperaturen tenkoste van een wat hoger minimum vermogen bij hogere temperaturen t.o.v. de Ecodan 7,5kW).

[ Voor 3% gewijzigd door Cranberry op 11-10-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bbbrumbrum @Ramon_1984 Passief huis, betekent toch dat er geen actieve koeling/verwarming is ? Voor verwarmen wordt er 'voor de veiligheid' een kleine verwarmingseenheid geplaatst, voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:49:
Nou dat denk ik niet, ligt er een beetje aan welke tijd je kijkt, ik heb er toch zat horen klagen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Welke zoekterm adviseer je om die niet warm / kou-klagers vanwege een te kleine WP te vinden ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:43:
@Rol-Co Welke zoekterm adviseer je om die niet warm / kou-klagers vanwege een te kleine WP te vinden ?
@Dylantje2, @DropjesLover, @Noord27 en @Baapje327 zo uit mijn hoofd *(en dan heb je ook nog 't Panasonic topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-09 21:48
@Cranberry als je de 8kw zubadan overweegt kun je ook kijken naar de 10kw ecodan, die is goedkoper en doet nagenoeg dezelfde vermogens. Met ZLTV zou ik lekker bij een Ecodan blijven :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Tomexergie schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:23:
Concept monitoring Mei t/m Sept 2019

Er ontbreken nog veel deelnemers. Ik kan via een PM aanmaningen sturen, maar het lijkt mij toch beter om dat bij de monitoring van oktober te doen. Als de leden van dit forum het hier niet mee eens zijn dan hoor ik dat graag en zal ik alsnog c.a 15 PM's versturen.

Onderstaande lijst zal verder niet worden gecompleteerd.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geweldig hè, die cop van mij.
Helaas is er in het overnemen van de gegevens, door @Tomexergie een klein foutje gemaakt: Mijn opgewekte energie is 1083 en niet 1983.

Maar het is je vergeven Tom 8)
Ik doe dit even op het forum omdat Tom aangaf dat deze lijst niet meer geactualiseerd zal worden, en ik geen vragen krijg over mijn geweldige cop in de zomermaanden :P

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

@Dylantje2, @DropjesLover, @Noord27 en @Baapje327 zo uit mijn hoofd *(en dan heb je ook nog 't Panasonic topic)
Ik heb @Dylantje2 nooit horen klagen, trouwens is dat bij hem uiteindelijk ook een afgiftepobleem, DropjesLover heeft een afgifteprobleem net als Baapje327 en van Noord72 lees ik alleen maar over een defecte ELGA. Weinig niets over een te kleine WP volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:02:
[...]

Ik heb @Dylantje2 nooit horen klagen, trouwens is dat bij hem uiteindelijk ook een afgiftepobleem, DropjesLover heeft een afgifteprobleem net als Baapje327 en van Noord72 lees ik alleen maar over een defecte ELGA. Weinig niets over een te kleine WP volgens mij.
Das waar maar het onderstreept wel dat je zelfs met een correcte of te grote WP het nog steeds koud kan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Ja maar je moet de oorzaak van het probleem, het afgiftesysteem, oplossen en niet proberen er omheen te manoeuvreren met een groter dan noodzakelijke WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:09:
@Felicia Ja maar je moet de oorzaak van het probleem, het afgiftesysteem, oplossen en niet proberen er omheen te manoeuvreren met een groter dan noodzakelijke WP.
Ligt aan de factoren. Als je in januari naar die van @Dylantje2 kijkt dan liep de temperatuur binnen terug nadat hij met de stiltemodus aan het spelen was en kwam het niet meer op temperatuur nadat hij 'm even uit had om aan de stroomlogging te werken.

Overigens kan het een keuze zijn om een warmtepomp te pakken met meer vermogen zodat je met een hogere Ta kan verwarmen. Daar zitten nadelen aan maar dat wil niet zeggen dat het antwoord nee moet zijn.
Uiteraard is het beter voor je systeem om je afgifte aan te passen maar soms willen mensen dat niet of is het niet haalbaar. Kan een technisch iets zijn, kan een financieel iets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
@Felicia weinig warmte problemen hoor, ik moet mn best doen om die 12KW T-CAP rustig te houden zodat ie niet gaat pendelen. (hoe kan het ook anders).
na wat aanpassingen aan het leidingwerk alleen nog niet helemaal het gewenst effect (lagere Ta) omdat mn flow wat op 40% is van wat het was. en wat ik niet begrijp.
de keet warm stoken is zo gebeurt, gewoon de WP ff wat hoger zetten, is het zo warm. Echter is de kunst natuurlijk om het met een zo laag mogelijke Ta te doen, en dan wil t wel eens wat meer trial en error worden. geen verminderde WAF hoor. prima 21 graden hier.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
Het stookseizoen is weer aangebroken en mijn ouders, die al langer aan het kijken zijn om gasloos te gaan, hebben recentelijk nog een paar offertes gevraagd voor een all-electric oplossing en ik zou graag jullie mening hierover willen hebben.

Situatie is als volgt:

- Kleine twee-onder-een-kap woning
- Spouw geïsoleerd, recente kunststof kozijnen met HR++, isolatie tussen bovenverdieping en vliering.
- Vloer gaat geïsoleerd worden, maar pas na plaatsing WP ivm bereikbaarheid leidingen in de kruipruimte (makkelijker voor een installateur, leek ons). Dak wil mijn vader ook nog isoleren.
- Radiatoren zijn nog origineel begin jaren '70. Vvw is geen optie, Jaga's wel, hoewel dit volgens de installateurs niet nodig zou zijn. Het lijkt mij echter wel comfortverhogend.
- Huidige gasverbruik is 900m3, maar hebben de verwarming op 18/19 graden staan. Ze worden echter ouder, dus bij het vragen van offertes hebben we 1000m3 als uitgangspunt genomen.

De @koevlaas2 formule geeft dan een benodigd vermogen aan van 4,8kw, maar zelf ben ik geneigd wat hoger te gaan zitten voor het geval ze het in de toekomst toch lekker warm willen stoken en ze natuurlijk nu geen LTV hebben.

Wat we binnen hebben gekregen is een offerte voor een Nathan LWDV, maar die prijs was zo buitensporig (alleen de WP kwam al op 11000 euro ex. installatie) dat we die direct maar aan de kant hebben geschoven. Het moet wel een beetje leuk blijven...

De andere offerte betreft het volgende:

- Daikin Altherma 3
- Buitendeel: ERGA08DV
- Binnendeel: EHVX08S18D9W (180l. vat en 9kw naverwarmer)
- Bediening: BRC1HHDW
- Verwarmingsvermogen : 7,5 kW
- Koelvermogen : 6,25 kW
- COP : 4,56 (volgens de gegevens van Daikin bij Ta van 35, bij een Ta van 55 is de COP 3,32)

Totaalprijs na aftrek subsidie is 7150,- incl. btw. en geïnstalleerd.

Mij leek dit geen heel gek bedrag en het lijkt me ook een systeem dat goed past bij de situatie. Ik ben niet echt bekend met de apparatuur van Daikin en ben dus erg benieuwd wat de experts hier vinden van prijs en voorgestelde installatie. :)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou zoekterm word lastig, maar vorig jaar waren er een aantal dagen rond 0 en mistig ook zelfs dacht ik waar de één na de ander (meest elga ook) kwam dat hij het niet trok. Dan hebben we nog gevalletje maartenmoerman maar is een speciaaltje, mkleinman die mee stookt met e-kacheltjes maar wel cop 7 haalt, enz enz.

En dan nog de stapels berichten van de vvw die niet meer werkt, niet goed werkt, die berichten komen vast ook niet omdat ze zitten te zweten binnen denk je wel? :)
Heeft niet alleen maar te maken met een te kleine wp natuurlijk maar wel met een niet kloppend systeem, dat is een betere verwoording.
Pendelen daarintegen heb je denk ik altijd door de bepaalde tijd van het jaar, sommige units moduleren gewoon niet ver genoeg terug plus dat de warmte buiten ook een groter vermogen geeft op lage snelheid. Het zou gek zijn als je 5kW nodig hebt met 16 graden buiten maar met -3 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ligt er aan waar je naar op zoek bent :P

Een te grote is ook niet echt fijn :/

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:08:
[...]

Ligt er aan waar je naar op zoek bent :P

Een te grote is ook niet echt fijn :/
Heeft alles te maken met je afgifte, ik kan wel 35kW aan warmte kwijt....... op 70-75 graden.
Wat blijft er van over op 30 graden denk jij ;)

Om je een idee te geven

Ik heb een jaga twin hangen die 4500W is op 70 graden, op 30 nog slechts 8-900 en dan volgensmij nog met dbe er op ook.

Dus ga je de wp aanmeten naar je afgifte loopt ie perfect maar krijg je het koud, neem je een iets grotere kan je daar wat mee opvangen door de Ta te verhogen, maar daar zit wel een eind aan. Kom je boven de 40Ta en nog niet warm is het echt zaak om je afgifte serieus te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
koevlaas2 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:42:
[...]

Ik zou toch nog bij je komen kijken oid, dat kom ik dan binnenkort maar eens doen. Ben wel benieuwd.
ik ben er mogelijk achter.
de spirovent filter kan maar 1.3m3 per uur aan, en mogelijk druk de microontluchter ook nog wat op het debiet.
dat zou wel t een en ander verklaren.
eens kijken of ik die (al dan niet tijdelijk) gemakkelijk kan vervangen voor stuk buis.dan kan ik zien of dat het debietprobleem verhelpt.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Baapje327 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

de spirovent filter kan maar 1.3m3 per uur aan, en mogelijk druk de microontluchter ook nog wat op het debiet.
eens kijken of ik die (al dan niet tijdelijk) gemakkelijk kan vervangen voor stuk buis.dan kan ik zien of dat het debietprobleem verhelpt.
Fernox tf1 er tussen, die kan 3m3 per uur (50l/min)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Baapje327 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

Ah je hebt de 22mn uitvoering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

.
Yes ik ben beroemd....
Maar goed... ik heb het niet koud
En dat de mijne klein is weet ik...in elk opzicht O-)
Maar te klein heeft [nog] niemand aangetoond imo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:42:
[...]

.
Yes ik ben beroemd....
De mijne is dan weer te groot, ben ik door verschillende toevertrouwd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03:56
LangeFries schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:56:
@DropjesLover Zijn je radiatoren aan de onderkant behoorlijk koeler dan aan de bovenkant? Anders sluiten je radiatoren de loop kort, doordat de flow daar te hoog is. Bij mij staan mijn radiatoren inderdaad bijna dicht om dat te voorkomen. Toch hebben ze daarmee ongeveer evenveel afgifte als wanneer ze verder open staan.
En diagonaal aansluiten. Aanvoer in een bovenhoek. En retour onder in de andere hoek.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik zie hier mensen proberen om de aanvoertemperatuur onder de 35 graden of soms zelfs onder de 30 graden te krijgen. Met de huidige temperaturen lijkt me dit realistisch, maar wat verwachten jullie voor een aanvoertemperatuur nodig te hebben bij een strenge winter met temperaturen van -10 of -15? Ik vermoed dat in de meeste gevallen je dan een aanvoertemperatuur nodig zal hebben van misschien wel 50 graden, hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-08 20:06
Volgens mijn stooklijn van 28 graden bij +10 naar 41 graden bij -10 en 44 graden bij -15.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

BDB_046 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:06:
Ik zie hier mensen proberen om de aanvoertemperatuur onder de 35 graden of soms zelfs onder de 30 graden te krijgen. Met de huidige temperaturen lijkt me dit realistisch, maar wat verwachten jullie voor een aanvoertemperatuur nodig te hebben bij een strenge winter met temperaturen van -10 of -15? Ik vermoed dat in de meeste gevallen je dan een aanvoertemperatuur nodig zal hebben van misschien wel 50 graden, hoe zien jullie dit?
dit zou mss helderheid kunnen geven
http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Aziraphale Kijkend naar het maandelijkse overzicht kun je de jaarproductie zien. Deel je uitkomst door 8,8, aantal kWh in 1m3 gas, kun je zien, ik heb het even voor je gedaan in de laatste kolom, met hoeveel m3 gas dat overeenkomt. Hier een overzicht van 3 5kW WPen. Trek je eigen conclusies. BTW voor 1.000,00 na aftrek van subsidie heb je en een WP en een WP-boiler, zeer ruim budget over om het bijv. door @koevlaas2 te laten installeren.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/m8bc3tu6.23.07.png
Hangt volledig van je afgiftesysteem af. VVW is max 45W/m2, warmteverlies = aantal m2 VVW * 45W/m2
Max Ta 31C zoals blijkt. Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u0y7p0u1a3y3.31.59.png

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;)

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:56
Ik ga naar 34 graden bij -10 in een matig geïsoleerd huis

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:26:
@Aziraphale Kijkend naar het maandelijkse overzicht kun je de jaarproductie zien. Deel je uitkomst door 8,8, aantal kWh in 1m3 gas, kun je zien, ik heb het even voor je gedaan in de laatste kolom, met hoeveel m3 gas dat overeenkomt. Hier een overzicht van 3 5kW WPen. Trek je eigen conclusies. BTW voor 1.000,00 na aftrek van subsidie heb je en een WP en een WP-boiler, zeer ruim budget over om het bijv. door @koevlaas2 te laten installeren.
[Afbeelding]
Ik snap even niet welke conclusie ik zou moeten trekken, want als ik de kuubs die je in de laatste kolom heb staan met de @koevlaas2 formule terug reken dan kom ik op een WP uit van 6,5 a 6,8kw. :? Met zo'n 5kw zouden ze het nu wel warm kunnen houden (heb ze mijn Elga al aangeboden als stand-alone O-) ), maar wanneer ze in de toekomst meer gaan verwarmen dan gaat het hem dat niet meer worden. En ze zijn in de 70, dus de kans dat ze meer (en warmer) in huis gaan verwarmen dan alleen woonkamer, keuken en badkamer is vrij groot.

Kan natuurlijk zijn dat ik ergens een rekenfout maak, maar die 7,5kw WP zou volgens mij moeten staan voor 1547 kuub. Dat is royaal, maar ze hebben aangegeven liever wat ruimer te zitten en dat kan ik me ook wel voorstellen. Verwarming en sww gebruik is nu echt heel zuinig, vandaar, en het zijn dus allemaal radiatoren.

Combi van een losse wp en een wp boiler heb ik al meerdere keren besproken, evenals het zelf aanschaffen en dan laten installeren door bijv. @koevlaas2 . Mijn ouders zijn echter geen Tweakers en zien zelf aanschaffen niet zitten. Dat hebben ze ooit gedaan met hun huidige ketel en die ervaring was niet onverdeeld positief. Ze willen daarom graag een compleet pakket via een installateur die bij voorkeur ook nog een beetje in de buurt zit ivm service etc. En dan ligt Drenthe voor @koevlaas2 toch wel wat uit de richting, vrees ik.

Inmiddels zijn we van Nibe, via Hitachi en Nathan bij Daikin beland en dit is de eerste installateur waar een goed gevoel bij bestaat: Tijdens het gesprek op locatie van dingen op de hoogte als ik wat kritischer door begon te vragen en een offerte die er netjes uitziet en waar ze niet twee maand (of meer) op hoefden te wachten... Wat dat betreft geeft dat wel vertrouwen, maar ik ga dan voor alle zekerheid toch hier altijd even de boel in de groep gooien om mijn mening bevestigd te krijgen. :)

Enige wat ik niet kan vinden van die Daikin is hoever hij terug kan moduleren en wat de prestaties zijn als het een keer echt winter wordt. Verder dan dat hij het tot -25 aan zou kunnen gaat de folder niet. Er is ook een 6kw uitvoering van, maar zou die het altijd kunnen trekken? Uiteraard gaat die vraag gesteld worden, maar ik heb graag het niet-commerciële antwoord al paraat.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Aziraphale Maak de deling eens van de opgewekte kWh en het nominale vermogen, 5kW, dan krijg je het werkelijke aantal vollasturen, t.o.v. de 1650 uit die formule. Deze werkelijkheid plaats je dan t.o.v. de koevlaas2 formule. Wil je vasthouden aan de werkelijkheid of aan een formule welke uitsluitend van toepassing is op woningen welke volgens bouwbesluit in een bepaalde periode gebouwd zijn ?
Stel de installateur eens de vraag of hij zelf thuis een WP heeft en informeer hoeveel m3 gas hij verbruikte en hoeveel kWh zijn WP nu verbruikt. Indien hij zelf geen WP heeft zou hij voor mij in ieder geval al afvallen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Aziraphale schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:37:
[...]

Ik snap even niet welke conclusie ik zou moeten trekken, want als ik de kuubs die je in de laatste kolom heb staan met de @koevlaas2 formule terug reken dan kom ik op een WP uit van 6,5 a 6,8kw. :? Met zo'n 5kw zouden ze het nu wel warm kunnen houden (heb ze mijn Elga al aangeboden als stand-alone O-) ), maar wanneer ze in de toekomst meer gaan verwarmen dan gaat het hem dat niet meer worden. En ze zijn in de 70, dus de kans dat ze meer (en warmer) in huis gaan verwarmen dan alleen woonkamer, keuken en badkamer is vrij groot.

Kan natuurlijk zijn dat ik ergens een rekenfout maak, maar die 7,5kw WP zou volgens mij moeten staan voor 1547 kuub. Dat is royaal, maar ze hebben aangegeven liever wat ruimer te zitten en dat kan ik me ook wel voorstellen. Verwarming en sww gebruik is nu echt heel zuinig, vandaar, en het zijn dus allemaal radiatoren.

Combi van een losse wp en een wp boiler heb ik al meerdere keren besproken, evenals het zelf aanschaffen en dan laten installeren door bijv. @koevlaas2 . Mijn ouders zijn echter geen Tweakers en zien zelf aanschaffen niet zitten. Dat hebben ze ooit gedaan met hun huidige ketel en die ervaring was niet onverdeeld positief. Ze willen daarom graag een compleet pakket via een installateur die bij voorkeur ook nog een beetje in de buurt zit ivm service etc. En dan ligt Drenthe voor @koevlaas2 toch wel wat uit de richting, vrees ik.

Inmiddels zijn we van Nibe, via Hitachi en Nathan bij Daikin beland en dit is de eerste installateur waar een goed gevoel bij bestaat: Tijdens het gesprek op locatie van dingen op de hoogte als ik wat kritischer door begon te vragen en een offerte die er netjes uitziet en waar ze niet twee maand (of meer) op hoefden te wachten... Wat dat betreft geeft dat wel vertrouwen, maar ik ga dan voor alle zekerheid toch hier altijd even de boel in de groep gooien om mijn mening bevestigd te krijgen. :)

Enige wat ik niet kan vinden van die Daikin is hoever hij terug kan moduleren en wat de prestaties zijn als het een keer echt winter wordt. Verder dan dat hij het tot -25 aan zou kunnen gaat de folder niet. Er is ook een 6kw uitvoering van, maar zou die het altijd kunnen trekken? Uiteraard gaat die vraag gesteld worden, maar ik heb graag het niet-commerciële antwoord al paraat.
Terug moduleren vindt ik erg belangrijk 1000 kub vervangen door een zwaardere dan 7kw is overkill. Hier wordt 1800 kub vervangen met een 7 kw waarvan theoretisch nog 5 personen warm water verbruikten. Het verbruik rond 5 graden was bij ons onder de 3kw. Dan wil je eigenlijk geen pendelende warmtepomp 5 graden Celsius moet een strakke lijn opleveren. Het theoretisch resultaat is wel dat onze warmtepomp het element inschakelt bij ongeveer min 6. Hoeveel uur gebeurt dat nog in ons mooie Drentse landschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Verwijderd Als ik de keuze moet gaan beperken tot installateurs die zelf een warmtepomp hebben dan vrees ik dat er bijzonder weinig keuze over gaat blijven hier in de buurt... En ik wil graag vasthouden aan de werkelijkheid, maar zolang de Koevlaas2 formule hier nog vaak als leiddraad gegeven wordt neem ik die ook als vertrekpunt. En die werkelijkheid is natuurlijk ook allemaal afhankelijk van isolatie, afgiftesysteem etc.

Maar als ik jou en @Fut41 goed beluister dan is de 7,5kw die aangeboden wordt overkill en zou de 6kw uitvoering voldoende moeten zijn. Scheelt weer een paar honderd euro en dat gaan we dus ook zeker bij deze installateur neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Aziraphale Mythes sterven slechts heel langzaam uit. Laatste kolom is het aantal vollast draaiuren 50% meer dan in die niet universele maar oh zo makkelijke formule. BTW @koevlaas2 werkt volgens mij door het hele land.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/id4us73.41.11.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ieder huis verschillend natuurlijk maar ik heb meer last van wind dan van kou, en de warmtepomp heeft het vaak het moeilijkst bij temperaturen om en nabij 0 en bijv nog mistig weer. Dan wordt het een defrost mania die je bij -10 nagenoeg niet hebt dus kan hij lekker doorwarmen.
De stooklijn staat daarom dus nagenoeg vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fut41 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:58:
[...]

Terug moduleren vindt ik erg belangrijk 1000 kub vervangen door een zwaardere dan 7kw is overkill. Hier wordt 1800 kub vervangen met een 7 kw waarvan theoretisch nog 5 personen warm water verbruikten. Het verbruik rond 5 graden was bij ons onder de 3kw. Dan wil je eigenlijk geen pendelende warmtepomp 5 graden Celsius moet een strakke lijn opleveren. Het theoretisch resultaat is wel dat onze warmtepomp het element inschakelt bij ongeveer min 6. Hoeveel uur gebeurt dat nog in ons mooie Drentse landschap.
Hoe kan het dat je 1800m3 verstookte en als ik in het overzicht jan-april 2019 kijk produceer je minder dan de 3 genoemde 5kW'ers die omgerekend 1350-1400m3 verstookt zouden hebben, slechte oude CV-ketel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:45
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:42:
[...]

.
Yes ik ben beroemd....
Het is dat je grafana niet meer zo ver terug gaat, maar zowel jij als @Verwijderd staan er om bekend dat jullie van "kleintjes" houden.

Afgelopen januari had jouw WP moeilijke momenten. Liep constant vol gas, daardoor constant te defrosten en je ruimtetemperatuur daalde tot dat je op een gegeven moment de pelletkachel aanzette. kanttekening, het was niet eens langdurig serieus koud.....

De @koevlaas2 formule is een redelijke "safe" formule er vanuit gaande dat er ook SWW wordt gemaakt en dat je WP lichtelijk vermogen over heeft en dat je een koude ruimte ook qua temperatuur kunt laten stijgen ipv 24*7 gelijk te houden.

Zowel jij als @Verwijderd pleiten continue voor kleinere (in mijn ogen te kleine) WP's.

Inderdaad, als je bereid bent 24*7 te stoken, geen SWW met je WP doet, een huis hebt die geen last heeft van interne warmtebronnen of zon, regen, wind visite, en het geen bezwaar vindt om of in de kou te zitten bij extreme kou, of een backup systeem hebt, DAN kun je te klein dimensioneren zoals jullie doen. Dit gaat voor 99% van de NL bevolking niet op.

In de situatie als @Aziraphale zou ik zijn ouders zeker geen te krappe WP aanraden.
1 ding is zeker, als je de koevlaas formule aanhoudt heb je het in ieder geval niet koud. Om bij gasverbruiken t/m 1500m3 maar een 5KW te adviseren, dan komt er een moment dat je het wel koud krijgt.

Desalniettemin zou ik 1000m3 gas nog wel durven te vervangen met een 5KW WP, zie koevlaas formule.
1300m3 zou ik toch echt niet doen, en waarom zou je het wel doen :? een CV installatie vind ik 1 van de belangrijkste elementen van een woning, waarom daarop bezuinigen.

Ik rij ook 30.000KM per jaar, en ja dat zou kunnen met een Fiat Panda theoretisch, maar geef mij toch maar een ster op de motorkap met een beetje extra vermogen :+

Zoals wij Tukkers zeggen "Waarom martelen, als het ook makkelijk kan" 8)

@Dylantje2 Ik zat net ff te loeren in je grafana, en ik zie dat je nog steeds aan het "experimenteren" bent met thermostaat :? Hoe bevalt dat :? Ik dat je WP "af en toe" aan slaat en vrij rap naar minimaal vermogen moduleert, dus qua absolute getallen (verbruikte kWh's) kan het niet anders dat je nu minder verbruikt als 24*7 continue stoken als ik je grafieken mag geloven. Wat is jouw ervaring terug gerekend naar graaddagen etc :?

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2019 20:12 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:06:
[...]

Het is dat je grafana niet meer zo ver terug gaat, maar zowel jij als @Verwijderd staan er om bekend dat jullie van "kleintjes" houden.
Noem tomexergie hrt en jaari onze COP kampioen er dan uit fairness ook even bij. Geen enkele daarvan incl. Dylantje heeft ooit geklaagd over kou door een te kleine WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
[...]

In de situatie als @Aziraphale zou ik zijn ouders zeker geen te krappe WP aanraden.
1 ding is zeker, als je de koevlaas formule aanhoudt heb je het in ieder geval niet koud. Om bij gasverbruiken t/m 1500m3 maar een 5KW te adviseren, dan komt er een moment dat je het wel koud krijgt.

Desalniettemin zou ik 1000m3 gas nog wel durven te vervangen met een 5KW WP, zie koevlaas formule.
1300m3 zou ik toch echt niet doen, en waarom zou je het wel doen :? een CV installatie vind ik 1 van de belangrijkste elementen van een woning, waarom daarop bezuinigen.

Ik rij ook 30.000KM per jaar, en ja dat zou kunnen met een Fiat Panda theoretisch, maar geef mij toch maar een ster op de motorkap met een beetje extra vermogen :+

Ik wil dus ook een te krappe WP voorkomen, want in de kou zitten is iets wat we absoluut willen voorkomen... Aan de andere kant is pendelen ook niet iets wat je wilt, dus de balans moet gewoon goed afgestemd zijn op de woning.

Wat zou jij in dit geval zeggen van het voorstel van een 7,5kw nominale verwarmingscapaciteit Altherma? Overkill en beter een 6kw, of de extra ruimte nemen (zit maar een paar honderd euro verschil tussen)? Hij moet overigens voor zowel CV als sww gaan zorgen en de installateur vond eigenlijk het vervangen van de radiatoren onzin, dus misschien dat hij ook wel daarom op die 7,5kw is gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
Gevoelsmatig zou ik met radiatoren nog iets eerder geneigd zijn tot overdimensioneren.
Als het koud, vochtig weer is, heb je veel last van defrosts. Iedere keer dat de WP gaat defrosten, wordt er niet verwarmd. Voor mijn gevoel (maar nogmaals, dat is mijn gevoel) kun je dan beter een WP hebben die niet (bijna) op z'n tenen loopt.

Er zijn goede argumenten om een WP niet te groot te sizen. De argumenten om voor niet te klein te gaan, zijn eveneens valide. Ik heb zelf geen backup in de vorm van een pellet/gas/houtkachel, dus een WP moet het voor mij te allen tijde doen. Daarom ga ik liever op safe zitten.

Overigens hoop ik echt dat we de komende winter een keer 3 dagen lang op een etmaalgemiddelde van -12grC uitkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:16:
[...]

Noem tomexergie hrt en jaari onze COP kampioen er dan uit fairness ook even bij. Geen enkele daarvan incl. Dylantje heeft ooit geklaagd over kou door een te kleine WP.
Wat wil je nu zeggen dan :?

Van bovengenoemde personen is er geen 1 die live logging heeft, @Dylantje2 heeft dat wel, en daar is gewoon hard aangetoond dat hij vermogen te kort kwam.

De rest moeten wij geloven op de blauwe ogen en de cijfers die men hier (ongecontroleerd) publiceren.

Ik ken ook mensen die de kamertemperatuur op 19 graden hebben staan, maar dat is voor 99% van de NL bevolking geen comfortabele temperatuur.

Maar wat mij betreft heb je gelijk hoor, en als je bij je zelf 1400m3 gas wilt vervangen met een 5KW WP die bij -7 nog 4,6 levert is wat mij betreft ook OK, maar adviseer het niet aan anderen die hier niets wetend in dit topic komen om een eerlijk advies vragen. Volgens mij lezen we al genoeg negatieve verhalen over WP's op internet en in de krant.
Aziraphale schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

Ik wil dus ook een te krappe WP voorkomen, want in de kou zitten is iets wat we absoluut willen voorkomen... Aan de andere kant is pendelen ook niet iets wat je wilt, dus de balans moet gewoon goed afgestemd zijn op de woning.

Wat zou jij in dit geval zeggen van het voorstel van een 7,5kw nominale verwarmingscapaciteit Altherma? Overkill en beter een 6kw, of de extra ruimte nemen (zit maar een paar honderd euro verschil tussen)? Hij moet overigens voor zowel CV als sww gaan zorgen en de installateur vond eigenlijk het vervangen van de radiatoren onzin, dus misschien dat hij ook wel daarom op die 7,5kw is gaan zitten.
Een WP pendelt alleen maar als je te weinig afgiftevermogen hebt.
Ik ken de specs van een Altherma niet, ik zou beide maximale vermogens en minimale vermogens bij de bijbehorende Ta's vergelijken en op basis daarvan een keuze maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

Van bovengenoemde personen is er geen 1 die live logging heeft, @Dylantje2 heeft dat wel, en daar is gewoon hard aangetoond dat hij vermogen te kort kwam.
Zou het kunnen dat zijn afgiftesysteem zeer verre van geschikt is voor een WP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:16
pleio65 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:48:
[...]

En diagonaal aansluiten. Aanvoer in een bovenhoek. En retour onder in de andere hoek.
Helaas is dit een wijdverbreid misverstand.
Juist boven en onder aansluiten aan de zelfde kant is beter voor een gelijkmatige doorstroming!
Ik kan me voorstellen dat dit gevoelsmatig voor de meeste mensen wat moeilijk voor te stellen is.
Dit heeft te maken met de wet van Bernouilli, verloop van statische drukken en dynamische drukken.
Ik zal er een keer wat uitgebreider op terugkomen inclusief bijbehorende drukgrafieken, maar momenteel even geen tijd voor.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:58

Japie.G

Colour Classic

Zit nu met pendelgedrag. Is het zo dat bij het bereiken van Delta T 5gr de pomp uitschakelt? Moet ook de flow van de vloerverwarmingslussennafstellen want heb het idee dat sommigen te snel doorlopen waardoor de retourtemp te snel stijgt. Kan dat een logische redenatie zijn?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Japie.G schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:35:
Zit nu met pendelgedrag. Is het zo dat bij het bereiken van Delta T 5gr de pomp uitschakelt? Moet ook de flow van de vloerverwarmingslussennafstellen want heb het idee dat sommigen te snel doorlopen waardoor de retourtemp te snel stijgt. Kan dat een logische redenatie zijn?
Je verhaal klopt half.
Een WP stopt als de retour temp te dicht tegen de aanvoer temp zit. Kleine DT dus. 5 dt is redelijk normaal bij een wp. Mag zelfs minder.
Als je vvw niet waterzijdig is ingeregeld kan de retour wel te warm worden(wp stopt) , en andere groepen nog te weinig warmte hebben gekregen. (kamers worden niet warm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 03:56
Zwerius schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:34:
[...]

Helaas is dit een wijdverbreid misverstand.
Juist boven en onder aansluiten aan de zelfde kant is beter voor een gelijkmatige doorstroming!
Ik kan me voorstellen dat dit gevoelsmatig voor de meeste mensen wat moeilijk voor te stellen is.
Dit heeft te maken met de wet van Bernouilli, verloop van statische drukken en dynamische drukken.
Ik zal er een keer wat uitgebreider op terugkomen inclusief bijbehorende drukgrafieken, maar momenteel even geen tijd voor.
Ik wil je best volgen. Maar deze aansluiting had ik eerst. De T22s werden voor de helft warm. Uiteindelijk naar kruislings gewijzigd en volledig warm. Mogelijk was de radiator lengte en de flow debet aan het niet geheel warm worden. Ik kan het niet verklaren.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Grolsch schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

Een WP pendelt alleen maar als je te weinig afgiftevermogen hebt.
Ik ken de specs van een Altherma niet, ik zou beide maximale vermogens en minimale vermogens bij de bijbehorende Ta's vergelijken en op basis daarvan een keuze maken.
Dat is nou net wat ik nergens terug kan vinden... Het enige wat in de specs staat is die 7,5kw, maar een minimum vermogen heb ik nog nergens kunnen vinden. Het enige wat er staat zijn de verwarmingscapaciteit en het opgenomen vermogen verwarmen, maar daar houdt het ook mee op. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pleio65 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:49:
[...]

Ik wil je best volgen. Maar deze aansluiting had ik eerst. De T22s werden voor de helft warm. Uiteindelijk naar kruislings gewijzigd en volledig warm. Mogelijk was de radiator lengte en de flow debet aan het niet geheel warm worden. Ik kan het niet verklaren.
Ligt aan interne constructie, ik had één nieuwe radiator die ik kruislings moest installeren want werd niet warm. De twintig jaar oude meuk doet het perfect hier

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:34:
[...]

En hij heeft een h ,de overige wel goed draaiende zijn f jes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:34:
[...]

Mwah, op zich is het wel geschikt voor WP, niet geschikt om COP kampioen te worden.

Warmteverlies is warmteverlies en dat heeft an sich niets met het vermogen van een WP te maken.

Er vanuit gaande dat een WP 5KW continue per uur zou kunnen afgeven maakt dat niet uit of je dit met Ta 40 of met Ta 30 doet, 24*5KW = 120KW
Aziraphale schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:51:
[...]

Dat is nou net wat ik nergens terug kan vinden... Het enige wat in de specs staat is die 7,5kw, maar een minimum vermogen heb ik nog nergens kunnen vinden. Het enige wat er staat zijn de verwarmingscapaciteit en het opgenomen vermogen verwarmen, maar daar houdt het ook mee op. |:(
En dat is nu exact de reden dat ik niet voor een fabricant heb gekozen als deze cijfers niet publiceert.

Zelfs geschreeuw in de folder van "onze WP moduleert terug tot 10% / onze WP moduleert terug tot 3KW / onze WP moduleert super ver terug" maakt mij niet warm of koud. Nee, ik wil graag HARDE cijfers zien. Hoever gaat een WP terug in vermogen, bij welke Tbuiten, welke Taanvoer en wat is de COP. Daar gaat het uiteindelijk om.
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:54:
[...]

En hij heeft een h ,de overige wel goed draaiende zijn f jes
Maak je borst maar nat, ik zie online toch regelmatig COP getallen van ruim 7 tegen!! met als hoogtepunt een COP van 9,2 _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Baapje327 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:49:
[...]

Je verhaal klopt half.
Een WP stopt als de retour temp te dicht tegen de aanvoer temp zit. Kleine DT dus. 5 dt is redelijk normaal bij een wp. Mag zelfs minder.
Als je vvw niet waterzijdig is ingeregeld kan de retour wel te warm worden(wp stopt) , en andere groepen nog te weinig warmte hebben gekregen. (kamers worden niet warm)
Hmm zit dan nu met een vaag probleem. De boel toert op. Ta gaat naar gewenste Ta. Temp retour loopt langzaam op, en zodra die richting delta5gr gaat stopt de warmtepomp ermee, om enkele minuten later weer aan te gaan. Dat gaat zoeken en lezen worden😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Japie.G schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:02:
[...]

Hmm zit dan nu met een vaag probleem. De boel toert op. Ta gaat naar gewenste Ta. Temp retour loopt langzaam op, en zodra die richting delta5gr gaat stopt de warmtepomp ermee, om enkele minuten later weer aan te gaan. Dat gaat zoeken en lezen worden😉
Niet zo ingewikkeld hoor, wat is de Ta, wat is de Tbuiten, wat is je flow en wat is je minimale vermogen van je WP bij deze omstandigheden.

Als hij z'n minimale vermogen niet kwijt kan gaat hij uit.

Welke WP heb je en wat is je flow :? Dan kun je het zo terug rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

T buiten 13gr
Ta 30 graden
15l per minuut debiet
Daikin atherma 8kw verwarmen en koelen
Minimale vermogen, geen flauw idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Japie.G schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:07:
T buiten 13gr
Ta 30 graden
15l per minuut debiet
Daikin atherma 8kw verwarmen en koelen
Minimale vermogen, geen flauw idee..
Lekker dan voor een 8KW

5*4.2*.25=5,25KW minimaal vermogen :)

Dan doet zelfs mijn Zubadan 11,2KW het nog beter, die gaat vanaf Tbuiten 12 terug naar zo'n 800Watt elektrisch, +- 4KW thermisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

Mwah, op zich is het wel geschikt voor WP, niet geschikt om COP kampioen te worden.

Warmteverlies is warmteverlies en dat heeft an sich niets met het vermogen van een WP te maken.

Er vanuit gaande dat een WP 5KW continue per uur zou kunnen afgeven maakt dat niet uit of je dit met Ta 40 of met Ta 30 doet, 24*5KW = 120KW

[...]

En dat is nu exact de reden dat ik niet voor een fabricant heb gekozen als deze cijfers niet publiceert.

Zelfs geschreeuw in de folder van "onze WP moduleert terug tot 10% / onze WP moduleert terug tot 3KW / onze WP moduleert super ver terug" maakt mij niet warm of koud. Nee, ik wil graag HARDE cijfers zien. Hoever gaat een WP terug in vermogen, bij welke Tbuiten, welke Taanvoer en wat is de COP. Daar gaat het uiteindelijk om.

[...]

Maak je borst maar nat, ik zie online toch regelmatig COP getallen van ruim 7 tegen!! met als hoogtepunt een COP van 9,2 _/-\o_ _/-\o_
9.2 bij mss...?

Ik ga niet weer over de paar vervelende dagen zeuren al eerder gedaan.
Was 100% vocht en 3-4 graden, maar heel het forum had defrost mania...
Waren dagen dat ik speelde met mijn error ivm de 3Kw van het element.
halve dag eruit gelegen omdat ik dacht S0 sleutel ik wel tussen [ heel mss kont hij over 2 weken nog steeds erg druk ] en dan met df na df moest de pellet er wel ff bij.
De aanname fullpower die jullie doen, heb ik niet gezien..
Mijn systeem is/was bijna niet aangepast, dus wp op cv systeem..
En toch kwam ik met de graaddagen goed uit.

Ik heb nu wel thermostaat er tussen.. en ja als je absoluut kijt minder verbruik.
maar er zijn ook wel wat kille momentjes.
Sillent 3 die als het goed is bij kouder naar 2 1 en 0 gaat..
Kijken wat dat sillent 0.1.2.3 doet..

Mijn berekende cop van @AUijtdehaag meet dus AL mijn verbruik en gaat deze periode ruim boven 6..
Ik doe niet meer mee de cop race, er zijn teveel variabelen, dus appel en peren?
Ik ben live te zien dus wie adviezen heeft graag

De data van vorig jaar ben ik kwijt, op de pv en graaddagen na. Mijn rpi3 was ruk.
Nu een N2 en hoop stabieler.
Ook wat aanpassingen gedaan in het afgifte 3x kollom ipv 1 jaga en 2 platen.
Daarnaast wat 50-50 eruit gehaald en links rechts aangesloten [ boven en onder ] nu lees dat er betere opties zijn dus???
Oude data was dus ook niets meer waard.

We gaan het zien wat de verbeteringen zijn...

Maar stop ab over mijn paar mindere dagen..
Ik stookte 24/7 22 graden [ wie deed/doet dat? ], en ja df mania liep het iets terug.. bij wie niet? Dit jaar 21 waf klaagt al dus mss toch weer 22... tzt
Als een over bemeten wp df mania heeft wat dan?

Mss dat je ook zou kunnen zeggen, met een kleinere en geen sww is het mogelijk tot.....[ en ja niet voor iedereen. :-) ]
Ik ben nog steeds niet zenuwachtig, maar meer benieuwd naar een paar open dagen met -8 -10...

En wat ik dan verdien in voor en najaar omdat de mijne terug gaat naar 180w kan ik indien nodig uitgeven aan wat pellets ..:-)
Want hoeveel dagen per jaar enz enz overbemeten is voor en paar dagen per jaar goed de andere dagen verbruikt hij "teveel"....

edit: pellets ff aan gehad, was een kennis die pelletkachel wil kopen.. dus nu 22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:14:
[...]

Lekker dan voor een 8KW

Dan doet zelfs mijn Zubadan 11,2KW het nog beter, die gaat vanaf Tbuiten 12 terug naar zo'n 800Watt elektrisch, +- 4KW thermisch :)
Begrijp niet wat hier staat maar ik denk dat kk wat onderzoek moet doen😉. Ik laat wat achtergrond info achterwege. Zal later een ander topic aanvullen met alle info. Het ligt gecompliceerder dan ik dacht😉

[ Voor 14% gewijzigd door Japie.G op 11-10-2019 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:14:
[...]

Lekker dan voor een 8KW

en wat zou hij bij doen bij tb 12 graden, ong. 200 Watt:-) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Japie.G schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:22:
[...]

Begrijp niet wat hier staat maar ik denk dat kk wat onderzoek moet doen😉.
Ik ga denk ik mijn ondertitel eens veranderen :P

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Bekend zijn de eerste 3

0.25 (L/s) x 4.2 x 5 (dt) = 5.25kW

Dus je WP stopt als het afgegeven vermogen minder als 5,25kW wordt, dus het minimale vermogen bij deze omstandigheden = 5,25kW.

@Dylantje2 de situatie die ik aanhaalde was niet bij de omstandigheden die jij aangaf, iets kouder, graadje of -3, ik had nagenoeg geen last defrosts, en die van jou liep elk half uur á 3 kwartier te defrosten, Ta werd niet gehaald, Truimte zakte onderuit. Ik kan het niet meer terugzien, maar ik weet zeker dat ik het gezien heb ;)
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:23:
[...]

en wat zou hij bij doen bij tb 12 graden, ong. 200 Watt:-) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
De panasonic is zeker kampioen terugmoduleren met z'n 200 Watt, en voor veel mensen in NL is dit DE ideale WP. Iedereen met een gasverbruik van =<1000m3 zou ik de Pana adviseren.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:25:
[...]

Bekend zijn de eerste 3

Dus je WP stopt als het afgegeven vermogen minder als 5,25kW wordt, dus het minimale vermogen bij deze omstandigheden = 5,25kW.

@Dylantje2 de situatie die ik aanhaalde was niet bij de omstandigheden die jij aangaf, iets kouder, graadje of -3, ik had nagenoeg geen last defrosts, en die van jou liep elk half uur á 3 kwartier te defrosten, Ta werd niet gehaald, Truimte zakte onderuit. Ik kan het niet meer terugzien, maar ik weet zeker dat ik het gezien heb ;)
Oke wat is geweest komt niet meer terug..
Dus wat aanpassingen en mijn Tr is nagenoeg 1 lijn. [ trots jongu ]
Meer afgifte en betere flow, mijn pomp loopt stukken minder hard om de 15-16 liter te halen als eerst, dus mijn aanpassingen hebben ook rendement qua flow gehad,.. En in afgifte scheelt het ook zeker.

Het vak waar ik het meest een hekel aan had.: geschiedenis.
Ik leef hier en nu.
dus dat dit is the moment :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

Oke wat is geweest komt niet meer terug..
Dus wat aanpassingen en mijn Tr is nagenoeg 1 lijn. [ trots jongu ]
Meer afgifte en betere flow, mijn pomp loopt stukken minder hard om de 15-16 liter te halen als eerst, dus mijn aanpassingen hebben ook rendement qua flow gehad,.. En in afgifte scheelt het ook zeker.

Het vak waar ik het meest een hekel aan had.: geschiedenis.
Ik leef hier en nu.
dus dat dit is the moment :-)
Zo is het, en ik ben benieuwd naar komende winter, en ik hoop van harte op een week -15 en een elfstedentocht _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Bekend zijn de eerste 3

[...]

De panasonic is zeker kampioen terugmoduleren met z'n 200 Watt, en voor veel mensen in NL is dit DE ideale WP. Iedereen met een gasverbruik van =<1000m3 zou ik de Pana adviseren.
183 Watt is laagste gemeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Grolsch schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

Zo gedetailleerd hebben ze het niet in de brochure staan (maar ik weet ook niet exact hoe alles te interpreteren), maar ik heb voor een vorig model (2016) wel gevonden dat die een minimaal vermogen van 1,8 had. Zal wel niet slechter zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:32:
[...]

Zo is het, en ik ben benieuwd naar komende winter, en ik hoop van harte op een week -15 en een elfstedentocht _/-\o_ _/-\o_
mmm ik heb mijn glycol nog staan dus ik eigenlijk ook wel, lekker schaatsen...
Maar ik woon in een probleem gebied qua elektrisch...
en dat is pas over een paar opgelost dus heel eerlijk... -10 dan voor 3 dagen:-)
https://www.gelderlander....r=https://www.google.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Aziraphale schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:33:
[...]

Zo gedetailleerd hebben ze het niet in de brochure staan (maar ik weet ook niet exact hoe alles te interpreteren), maar ik heb voor een vorig model (2016) wel gevonden dat die een minimaal vermogen van 1,8 had. Zal wel niet slechter zijn geworden.
Dat zegt dus niets, bij welke Ta en welke Tb, DAAR gaat het om, die 1,8 zal wel zijn bij Ta 50 en T buiten +20, daar heb je niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Om 11:53 gestopt, de aanname bij mijn jaren 70 woning is bijna 400% van de werkelijkheid. Suggestie is 19.2kW in mijn geval, ik doe het al een aantal jaren met een 5kW, die bij -10C nog maar 4,5 weet te leveren en ik heb nooit een backup hoeven te gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Om 11:53 gestopt, de aanname bij mijn jaren 70 woning is bijna 400% van de werkelijkheid. Suggestie is 19.2kW in mijn geval, ik doe het al een aantal jaren met een 5kW, die bij -10C nog maar 4,5 weet te leveren en ik heb nooit een backup hoeven te gebruiken
Mee mogelijk gemaakt door.... wc eend..
alleen al de veelheid aan getallen, voor een leek...

Knap dat je nog 11 minuten heb gekeken..
Ik was al weg bij 5..
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

[...]

Bekend zijn de eerste 3

[...]

Heb het even in de specs opgezocht:
In verwarming: Omgevingstemperatuur DB/WB 7°C/6°C – aanvoerwater uit condensor 35°C (DT=5°C).

Minimaal vermogen 1,8kw
Nominaal vermogen 7,4kw
Maximaal vermogen 10,02kw

Daar uit concludeer ik nu dat de warmtepomp in ieder geval niet uitgaat doordat hij zn vermogen niet kwijt kan. Het systeem is omgezet naar een naregel systeem waar hij voorheen op kamerthermostaat draaide. Verder zijn er ook een hele boel andere wijzigingen geweest en ben nu voor het eerst een thermostaatje op vraag aan het zetten. Moet eerst eens goed monitoren wat er nu daadwerkelijk gebeurt.

https://imgur.com/a/UXZuhYL
Zie hier wat er gebeurde na creëren van vraag. Elke dip is een compressorstop. Niet goed te zien door irritante 5minuten logs van domoticz. Iemand een idee hoe ik de logfrequentie om domoticz omhoog krijg?

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 11-10-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

pleio65 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:48:
[...]

Ze zijn allemaal aan de zelfde hoek aangesloten, daar komen de slangen / buizen uit de vloer. Lijkt me de retour met een lange standpijp er in geschoven.

Vreemd genoeg was vandaag de nacht/ochtend goed, maar staat de laatste uren weer flink te pendelen, en in de woonkamer is het te warm. 22 graden, thermostaat op 21 en 50% WAR / 50% thermostaat regeling :/
En boven bij de vloerverwarming is het weer fris :/

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DropjesLover schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:52:
[...]

Ze zijn allemaal aan de zelfde hoek aangesloten, daar komen de slangen / buizen uit de vloer. Lijkt me de retour met een lange standpijp er in geschoven.

Vreemd genoeg was vandaag de nacht/ochtend goed, maar staat de laatste uren weer flink te pendelen, en in de woonkamer is het te warm. 22 graden, thermostaat op 21 en 50% WAR / 50% thermostaat regeling :/
En boven bij de vloerverwarming is het weer fris :/
ik zou wachten tot morgen, als je die hebt en dan eerst
en dan
en dan

mss

Maar ja je gelooft me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Dylantje2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:54:
[...]

ik zou wachten tot morgen, als je die hebt en dan eerst
en dan
en dan

mss

Maar ja je gelooft me niet
Ik weet dat ik de radiatoren waterzijdig moet inregelen.
Helaas vandaag niet mn thermometer binnen gekregen :/
Maar ook 95 PIR platen binnen gekregen voor in de kruipruimte. Ik ben nog wel ff bezig :p

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
[...]

Afgelopen januari had jouw WP moeilijke momenten. Liep constant vol gas, daardoor constant te defrosten en je ruimtetemperatuur daalde tot dat je op een gegeven moment de pelletkachel aanzette. kanttekening, het was niet eens langdurig serieus koud.....

De @koevlaas2 formule is een redelijke "safe" formule er vanuit gaande dat er ook SWW wordt gemaakt en dat je WP lichtelijk vermogen over heeft en dat je een koude ruimte ook qua temperatuur kunt laten stijgen ipv 24*7 gelijk te houden.

Zowel jij als @Verwijderd pleiten continue voor kleinere (in mijn ogen te kleine) WP's.

Inderdaad, als je bereid bent 24*7 te stoken, geen SWW met je WP doet, een huis hebt die geen last heeft van interne warmtebronnen of zon, regen, wind visite, en het geen bezwaar vindt om of in de kou te zitten bij extreme kou, of een backup systeem hebt, DAN kun je te klein dimensioneren zoals jullie doen. Dit gaat voor 99% van de NL bevolking niet op.

@Dylantje2 Ik zat net ff te loeren in je grafana, en ik zie dat je nog steeds aan het "experimenteren" bent met thermostaat :? Hoe bevalt dat :? Ik dat je WP "af en toe" aan slaat en vrij rap naar minimaal vermogen moduleert, dus qua absolute getallen (verbruikte kWh's) kan het niet anders dat je nu minder verbruikt als 24*7 continue stoken als ik je grafieken mag geloven. Wat is jouw ervaring terug gerekend naar graaddagen etc :?
Dank je @Grolsch , @Verwijderd heeft de afgelopen tijd een paar van mijn stoelpoten eraf gezaagd en ik heb mij onthouden van commentaar. Commentaar dat jij perfect gegeven hebt imho _/-\o_ .

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:34:
[...]

mmm ik heb mijn glycol nog staan dus ik eigenlijk ook wel, lekker schaatsen...
Maar ik woon in een probleem gebied qua elektrisch...
en dat is pas over een paar opgelost dus heel eerlijk... -10 dan voor 3 dagen:-)
https://www.gelderlander....r=https://www.google.com/
Glycol heb je niet nodig, bij een 11stedentocht draait jouw WP 24x7.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
}) Zonder stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
De ALDI schakelt toch over op batterijen ?

Pagina: 1 ... 116 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.