Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 115 ... 121 Laatste
Acties:
  • 436.406 views

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 10:48

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:27:
[...]

Volgens mij snap jij er niet veel van en is dat o.a het probleem.
Ik snap er net wel wat van :p
Die thermostaatkraan, voetventiel en overdrukbeveiliging zitten er niet voor niets en zijn bedacht / er in gezet door professionals (niet de installateur).

Indien het systeem onder normale omstandigheden werkt, staat die overdrukbeveiliging gewoon dicht. Die gaat open wanneer er druk door de warmtepomp geleverd wordt, maar de druk bij de vloerverwarming te hoog wordt / niet kwijt kan. Bij een verstopping of wanneer de pomp niet loopt (al "lekt" zo'n vloerverwarming centrifugaal pompje altijd). Wanneer de vloerverwarmingpomp loopt ontstaat er zelfs lichte onderdruk Ergo, geen probleem, tenzij de veerveiligheid stuk is en continu open staat.

Het drukverschil door de restrictie van de thermostaat en voetventiel zijn minimaal en worden gecompenseerd door de vloerverwarmingpomp.

Mogelijke oorzaken van mijn lage dT en dus flow over de vloerverwarming zijn imho dat :
  • De overdrukbeveiliging / veerveiligheid stuk is en open staat
  • Er een verstopping ergens zit
  • De pomp niet pompt (motor loopt wel)
  • Er een ander lek tussen in en uit in de verdeler zit.
Allemaal zaken die ik niet zelf kan checken. Mijn geld zet ik in op de veerveiligheid.
Wat mij betreft mogen de thermostaat en voetventiel er uit om te testen, maar ik weet redelijk zeker dat het minimaal effect zal hebben. Maar ik krijg graag mn ongelijk bewezen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 25-01 20:43
hesselbeertje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:54:
Het bekende probleem in de bouw. 400 m2 aan buitenschil perfect geïsoleerd, maar wel 4 m2 aan kieren erin. Op papier leuk, in de praktijk ruk.
Blowerdoortest was uitgevoerd, en goed bevonden.
Nibe warmtepomp 2120 , welk vermogen weet ik niet maar volgens het boekje cop van 5 dus dat was goed.

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:24
Als alles op papier staat, dan vertellen die papieren toch ook waar die 12000 kWh blijft? Voor alleen een beetje licht savonds lijkt me dat rijkelijk veel...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Ramon_1984
hesselbeertje schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 00:01:
Als alles op papier staat, dan vertellen die papieren toch ook waar die 12000 kWh blijft? Voor alleen een beetje licht savonds lijkt me dat rijkelijk veel...
Meten is weten en gissen is missen.
Wordt niks gelogd, dus waar het heen gaat dat weet niemand......

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 25-01 22:27
hesselbeertje schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 00:01:
Lijkt mij dat er of een elektrische auto staat te laden, of dat het huis inderdaad geen echt passief huis was.

Nu is de term passief huis volgens mij niet wettelijk vastgelegd, maar normaal betekent dat én goed geisoleerd, én luchtdicht én qua glas zodanig dat veel van de warmtevraag via zonlicht voldaan wordt.

Sterker nog juist omdat een passief huis zoveel warmte binnenkrijgt gedurende het jaar, is een luchtdicht huis met mechanische ventilatie nodig om de warmte gecontroleerd af te voeren.

Qua bouwbesluit/regels/wetten zou dat betekenen qua BENG 1 ver onder het minimum van 25, zodat je in BENG 2 geen zonenpanelen hoeft te plaatsen bij gebruik van een warmtepomp (mag wel, maar hoeft niet anders dan bij klassieke bouw) omdat je van nature ook daar onder de 25 blijft. Aan BENG 3 wordt dan ook automatisch voldaan ivm de warmtepomp.

12K kWh kan dan simpelweg niet voor een huis van die omvang.

• overwinteraar
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 09:24
Ramon_1984 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:52:
[...]

Ik was net bij een presentatie van een passiefhuis ( 180 m2 ) met een verbruik van jawel 12.000 kwh
Wij hebben een heel actief huis(houden) met meer m2 en komen nog niet op 75% daarvan uit... :P Ben dan toch wel benieuwd waaraan die passief huis dit allemaal 'verstookt'.

• overwinteraar
DropjesLover schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:54:
[...]

Die thermostaatkraan, voetventiel en overdrukbeveiliging zitten er niet voor niets en zijn bedacht / er in gezet door professionals (niet de installateur).

Indien het systeem onder normale omstandigheden werkt, staat die overdrukbeveiliging gewoon dicht. Die gaat open wanneer er druk door de warmtepomp geleverd wordt, maar de druk bij de vloerverwarming te hoog wordt / niet kwijt kan. Bij een verstopping of wanneer de pomp niet loopt (al "lekt" zo'n vloerverwarming centrifugaal pompje altijd). Wanneer de vloerverwarmingpomp loopt ontstaat er zelfs lichte onderdruk Ergo, geen probleem, tenzij de veerveiligheid stuk is en continu open staat.

Het drukverschil door de restrictie van de thermostaat en voetventiel zijn minimaal en worden gecompenseerd door de vloerverwarmingpomp.

Mogelijke oorzaken van mijn lage dT en dus flow over de vloerverwarming zijn imho dat :
Allemaal zaken die ik niet zelf kan checken. Mijn geld zet ik in op de veerveiligheid.
Wat mij betreft mogen de thermostaat en voetventiel er uit om te testen, maar ik weet redelijk zeker dat het minimaal effect zal hebben. Maar ik krijg graag mn ongelijk bewezen.
Btw, waarom heb je er eigenlijk een 2e pomp voor vv tussen? De pomp van Loria heeft toch prik genoeg om dit zelf te doen? Met paar ventielen ertussen kun je dan desgewenst per groep de flow regelen.

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 25-01 22:27
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 00:08:
[...]
Meten is weten en gissen is missen.
Wordt niks gelogd, dus waar het heen gaat dat weet niemand......
Lijkt me onzin. :+

Je hebt of een EV of je hebt het niet. Evenzo, als de mensen hobbies hebben die zware powertools vereisen, of een inductiekookplaat en men heeft een eetbedrijf aan huis 8) is het ook duidelijk. Mijn punt, er
vanuit gaande dat er niet een persoonlijke leefsfeer gerelateerd iets is, zijn er eigenlijk maar twee stroomverbruikers die zulks kunnen veroorzaken:

- warmtepomp die permanent vol staat te stoken.
- je hebt een doorstroomer qua water en verbruikt heel veel douche/bad water.

Het eerste zou niet mogen bij een passieve woning, maar hoe dan ook is niet erg moeilijk te ontdekken.

Je maakt me nu nieuwsgierig naar die presentatie. Link? :)

• Ramon_1984
Armin schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 00:19:
[...]

Je hebt of een EV of je hebt het niet. Evenzo, als de mensen hobbies hebben die zware powertools vereisen, of een inductiekookplaat en men heeft een eetbedrijf aan huis 8) is het ook duidelijk. Mijn punt, er
vanuit gaande dat er niet een persoonlijke leefsfeer gerelateerd iets is, zijn er eigenlijk maar twee stroomverbruikers die zulks kunnen veroorzaken:

Het eerste zou niet mogen bij een passieve woning, maar hoe dan ook is niet erg moeilijk te ontdekken.

Was een PowerPoint presentatie, ik was verder ook nieuwsgierig maar hij wilde daar niet verder op in gaan

• Xanderk89
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
(jarig!)
[...]

Ik sluit me achter @koevlaas2. Thermostaat er uit. Je moet er voor zorgen dat alle flow van je wp de vloer in gaat. Ook die overdrukventiel kan problemen geven. Die ventielen gebruik je om flow te garanderen als je een aantal afnemers met thermostaatkranen heb. Indien die allemaal dicht staan dan mis je flow. Bij jou niet van toepassing indien de vloer gewoon open staat.

Tevens op welke stand staat je vloerpomp? Mijn voorkeur gaat naar een pomploze verdeler zoals @overwinteraar al zegt. Dan gaat gegarandeerd alles je vloer in zonder dat de pomp een bypass vormt.

pv:4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 08:37
stefijn schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:59:
[...]

Kan tot nu toe alleen rollen Uponor vinden van 300 euro. Beetje zonde om daarmee 4m te overbruggen. Maar ik zoek even verder. Als de VV verdeler is geinstalleerd weet ik precies waar de leidingen moeten komen, dus dan kan ik hem zo leggen/buigen dat hij redelijk goed uitkomt bij de verdeler/WP. De rest moet degene die de WP aansluit maar fixen.
Ik had het op internet gevonden bij een bedrijf die per meter levert en daar wat rest stukken gekocht.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Xanderk89 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 00:32:
[...]

Ik sluit me achter @koevlaas2. Thermostaat er uit. Je moet er voor zorgen dat alle flow van je wp de vloer in gaat. Ook die overdrukventiel kan problemen geven. Die ventielen gebruik je om flow te garanderen als je een aantal afnemers met thermostaatkranen heb. Indien die allemaal dicht staan dan mis je flow. Bij jou niet van toepassing indien de vloer gewoon open staat.

Tevens op welke stand staat je vloerpomp? Mijn voorkeur gaat naar een pomploze verdeler zoals @overwinteraar al zegt. Dan gaat gegarandeerd alles je vloer in zonder dat de pomp een bypass vormt.
Vloerpomp staat op 3, wat al meer is dan voor mijn 7 groepen is aangeraden. Op stand 6 maakt hij meer herrie maar geen hogere Ta die de vloerverwarming in gaat...
Pomp draait continu en vormt dus net niet een bypass maar zorgt net dat er flow de vloerverwarming in gaat.
Zonder pomp is de drukval in de vloer (door de vele meters leidingwerk) fors hoger dan bij de radiatoren op de begane grond en krijgt de vloerverwarming al helemaal geen flow.

Thermostaatkraan staat al helemaal open en vormt geen restrictie. Dit hoor je, want zodra ik hem op lagere temperatuur zet, vanaf 35 graden begint hij te knijpen en gaat de leiding ruisen (er is hier flow omdat de pomp hier aanzuigt). Daarboven, nu op 40 graden, niet. De temperatuur die de vloerverwarming in gaat komt niet boven de 25 graden op de een of andere manier.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10:53

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

DropjesLover schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 06:07:
[...]

Vloerpomp staat op 3, wat al meer is dan voor mijn 7 groepen is aangeraden. Op stand 6 maakt hij meer herrie maar geen hogere Ta die de vloerverwarming in gaat...
Pomp draait continu en vormt dus net niet een bypass maar zorgt net dat er flow de vloerverwarming in gaat.
Zonder pomp is de drukval in de vloer (door de vele meters leidingwerk) fors hoger dan bij de radiatoren op de begane grond en krijgt de vloerverwarming al helemaal geen flow.

Thermostaatkraan staat al helemaal open en vormt geen restrictie. Dit hoor je, want zodra ik hem op lagere temperatuur zet, vanaf 35 graden begint hij te knijpen en gaat de leiding ruisen (er is hier flow omdat de pomp hier aanzuigt). Daarboven, nu op 40 graden, niet. De temperatuur die de vloerverwarming in gaat komt niet boven de 25 graden op de een of andere manier.
Wat is je flow die je wp kan draaien?
Kun je uberhaupt wel iets meten.

Ik zou eerst daar tijd in stoppen. als je wilt tweaken.
Ik ben zeer zeker geen pro en heb een eigenwijze met eea, maar als ik je lees heb jij er echt wel verstand van....
Alleen data heb je niet.
Koop een paar china sensoren en ga data verzamelen en zorg dat je van het weekend waterzadig ga doen.
Een pomp standje 3 of 6.. en RVS dat roest niet, enz enz enz
Flow is wat ik meteen snapte toen ik aan mijn hobby begon...
Er zijn mensen die zeggen ik heb flow, en allemaal thermostaat kranen O-) O-) O-)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• overwinteraar
Armin schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 00:19:
[...]

Wel een presentatie van een ander passief huis gevonden. Norm voor passief huis is 15kWh/m2 per jaar voor verwarming. Dit voorbeeld gaat uit van 2.500 kWh/jaar voor verwarming. Met WP is dat zo'n 600 kWh/jaar. 12.000 kWh is m.i dan echt te linken aan andere apparatuur. Sauna? Zwembad? Hobby met powertools? Plantage? (om hogere bouwkosten van de woning te compenseren :P ) Of misschien een foutje in presentatie die men niet wou toegeven...

• overwinteraar
Dylantje2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 07:17:
[...]

Ik ben zeer zeker geen pro en heb een eigenwijze met eea, maar als ik je lees heb jij er echt wel verstand van....
Alleen data heb je niet.
Koop een paar china sensoren en ga data verzamelen en zorg dat je van het weekend waterzadig ga doen.
Er zijn mensen die zeggen ik heb flow, en allemaal thermostaat kranen O-) O-) O-)
Loria draait max 34 l/m.

@DropjesLover blijft me toch puzzelen waarom je die extra pomp nodig zou hebben. Hier draait het systeem zonder extra pomp, met 10 vv groepen. Die krijgen per stuk maar maximaal een paar l/m. Totale vv oppervlakte en s ca 80 m2. Maar goed, onze situaties kunnen heel anders zijn. ;) Lastige puzzel...

• Dylantje2

Dylantje2

overwinteraar schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 07:41:
[...]

Loria draait max 34 l/m.

@DropjesLover blijft me toch puzzelen waarom je die extra pomp nodig zou hebben. Hier draait het systeem zonder extra pomp, met 10 vv groepen. Die krijgen per stuk maar maximaal een paar l/m. Totale vv oppervlakte en s ca 80 m2. Maar goed, onze situaties kunnen heel anders zijn. ;) Lastige puzzel...
Wat hij kan is iets anders dan wat hij loopt...
Dat heeft vele variabelen toch?

mijn flow stond op 16 terwijl met inregelen nog maar tot 9 kwam
En boven dus niet goed meeliep...
weer naar 16 en boven loopt mee.

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:58:
[...]

Blowerdoortest was uitgevoerd, en goed bevonden.
Nibe warmtepomp 2120 , welk vermogen weet ik niet maar volgens het boekje cop van 5 dus dat was goed.
Idee van passief is dat je nagenoeg geen verwarming nodig hebt. Een 6kW WP valt daar imho niet onder.
Was het niet 12K kWh primair?

Dus inderdaad of heel slecht uitgevoerd of helemaal niets met het passief label van doen.

• Ramon_1984
bbbrumbrum schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:04:
[...]

Idee van passief is dat je nagenoeg geen verwarming nodig hebt. Een 6kW WP valt daar imho niet onder.
Was het niet 12K kWh primair?

Dus inderdaad of heel slecht uitgevoerd of helemaal niets met het passief label van doen.
Ja totaal verbruik woning was 12K kWh van de woning.
Wat ik zo snel kon zien was een 120 liter buffer vat waar ik vermoed dat er geen kleine warmtepomp staat.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 10:23
[...]

Misschien vormt je pomp wel een bypass omdat je voet ventiel te ver open staat.
Ik heb flow meters tussen de slangen geplaatst en goedkope temperatuur meters om te kijken of retour temp uit iedere slang gelijk is. Is bij mij gelijk aan vloer temp, ongeveer 22/23 wat voldoende is

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 25-01 21:12

stefijn

DBlogic

Erwin_83 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 05:45:
[...]

Ik had het op internet gevonden bij een bedrijf die per meter levert en daar wat rest stukken gekocht.
PM voor welk bedrijf dat was?

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Erwin_83
Dat zou ik even moeten terug zoeken als dat nog kan vinden na 2,5 jaar.

Was een (internet) groothandel die ook aan particulieren leverd.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Erwin_83 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:21:
Dat zou ik even moeten terug zoeken als dat nog kan vinden na 2,5 jaar.

Was een (internet) groothandel die ook aan particulieren leverd.
Installatiestore.com?

En waarom PM dan heeft de rest er niets aan?

• Gamer dénis
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:56
@stefijn ik weet niet vanwaar je bent? Ik heb nog een paar meter 32mm buis over die je gratis kan komen ophalen? (omgeving goes)

• stefijn
  • Laatst online: 25-01 21:12

stefijn

DBlogic

Tnx, ik hou t in gedachten (in de buurt van Tilburg)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Dylantje2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 07:17:
[...]

Alleen data heb je niet.
Morgen komt mn laser thermometer binnen. Helaas wordt het komend weekend warm weer (zoooo vervelend :+ ), dus dat waterzijdig inregelen moet ik even uitstellen.

De flow van de warmtepomp blijft momenteel pieken op zo'n 20l/min. Geen idee wat voor pomp er precies in zit. China flowsensoren, wat voor iets dan? Er tussen zetten en leiding aanpassen? Of wat voor meetprincipe?

Even kijken en de Wilo Yonos die ik heb lijkt een opvoerdruk van 0,5 tot 1,2 bar te hebben en max 10l/min. Gebaseerd op de Wilo Yonos Maxo 30 iig, de VTE Slim lijkt een Wilo Yonos "A-label" pomp te hebben...
overwinteraar schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 07:41:
[...]

Loria draait max 34 l/m.

Al gezegd:
reneeke1970 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:48:
[...]

Misschien vormt je pomp wel een bypass omdat je voet ventiel te ver open staat.
Ik heb flow meters tussen de slangen geplaatst en goedkope temperatuur meters om te kijken of retour temp uit iedere slang gelijk is. Is bij mij gelijk aan vloer temp, ongeveer 22/23 wat voldoende is
Het systeem zit in deze volgorde:
  1. overdrukbeveiliging "bypass"
  2. Thermostaatkraan
  3. Pomp
  4. Vloerverwarming groepen
  5. Voetventiel
De pomp zuigt aan de bypass, dus door de pomp kan die niet open gaan.
Ik heb die flowmetertjes van tot 4l/min à €17/stuk ook gezien ja, leek wel interessant. Maar dan heb ik er 7 nodig, €120 :/
En het is alleen maar om eenmalig het systeem in te stellen.

edit
Correctie (ik ben nu thuis), ik heb even gekeken. De vloerpomp is een Wilo Yonos Para 25/6. Deze zou in dp-c (constante druk ongeacht de flow) 40 kPa oftewel 0,4 bar opvoerdruk moeten hebben. De maximale flow is 1,5 m3/h oftewel 25l/min

DropjesLover wijzigde deze reactie 10-10-2019 12:59 (43%)

BThGvNeOA

• reneeke1970
  • Laatst online: 10:23
DropjesLover schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

Morgen komt mn laser thermometer binnen. Helaas wordt het komend weekend warm weer (zoooo vervelend :+ ), dus dat waterzijdig inregelen moet ik even uitstellen.

De flow van de warmtepomp blijft momenteel pieken op zo'n 20l/min. Geen idee wat voor pomp er precies in zit. China flowsensoren, wat voor iets dan? Er tussen zetten en leiding aanpassen? Of wat voor meetprincipe?

Even kijken en de Wilo Yonos die ik heb lijkt een opvoerdruk van 0,5 tot 1,2 bar te hebben en max 10l/min. Gebaseerd op de Wilo Yonos Maxo 30 iig, de VTE Slim lijkt een Wilo Yonos "A-label" pomp te hebben...

[...]

Al gezegd:

[...]

[...]

2. Thermostaatkraan
  3. Pomp
  5. Voetventiel
Ik heb die flowmetertjes van tot 4l/min à €17/stuk ook gezien ja, leek wel interessant. Maar dan heb ik er 7 nodig, €120 :/
Ik gelukkig maar twee groepen van 15 euro hi.
Maarja zonder te meten weet je eigenlijk niks, dus misschien toch maar buidel open?

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:44
stefijn schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:59:
[...]

Kan tot nu toe alleen rollen Uponor vinden van 300 euro. Beetje zonde om daarmee 4m te overbruggen. Maar ik zoek even verder. Als de VV verdeler is geinstalleerd weet ik precies waar de leidingen moeten komen, dus dan kan ik hem zo leggen/buigen dat hij redelijk goed uitkomt bij de verdeler/WP. De rest moet degene die de WP aansluit maar fixen.
Ik heb nog een stuk 32mm Uponor met isolatie liggen en ook nog wat perskoppelingen in die maat. Zal vanavond even kijken hoeveel meter ik precies heb. Uponor perstangen kan je trouwens gewoon huren.

Anders zou je ook naar warmteservice kunnen gaan, die verkopen het volgens mij per meter.

DJT wijzigde deze reactie 10-10-2019 11:58 (3%)

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

reneeke1970 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:29:
[...]

Ik gelukkig maar twee groepen van 15 euro hi.
Maarja zonder te meten weet je eigenlijk niks, dus misschien toch maar buidel open?
Morgen komt mn infrarood laser thermometer.
Sowieso, de aanvoerbuis voelt veel warmer dan de retourbuis. Heel bijzonder dat de dT over de vloerverwarming zo laag blijft dan :/

BThGvNeOA

DropjesLover schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:06:
[...]

Sowieso, de aanvoerbuis voelt veel warmer dan de retourbuis. Heel bijzonder dat de dT over de vloerverwarming zo laag blijft dan :/
Volgens mij heb je er nu al langer over gepraat en getyped als gewerkt aan een daadwerkelijk oplossing.

Dus, stroop je mouwen op, draai de boel uit elkaar of bel een kundige installateur en los het op 8)
Je kunt er nog wel 4 weken over blijven praten en typen op GoT, maar dat gaat je probleem niet oplossen O-) O-)

Er zit iets goed verkeerd, jij hebt er onvoldoende kennis van, dus hulptroepen bellen.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 25-01 20:55
@DropjesLover
Al eens geprobeerd alles behalve je vloerverwarming dicht te zetten? Op die manier kun je de flow uitlezen op de WP binnenunit.
Voor de veiligheid wel eerst even op pompstand 1 zetten, anders gaat je bypass vast vol open ;)

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Grolsch schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:31:
[...]

Volgens mij heb je er nu al langer over gepraat en getyped als gewerkt aan een daadwerkelijk oplossing.

Dus, stroop je mouwen op, draai de boel uit elkaar of bel een kundige installateur en los het op 8)
Je kunt er nog wel 4 weken over blijven praten en typen op GoT, maar dat gaat je probleem niet oplossen O-) O-)

Er zit iets goed verkeerd, jij hebt er onvoldoende kennis van, dus hulptroepen bellen.
Ik heb zojuist een uitvoerige mail getypt naar de installateur.
Gebeld met Techneco wanneer ze m'n warmte-element en de thermostaat in de woonkamer komen vervangen, dit gebeurt volgende week vrijdag.
En zelf even het filter op de warmtepomp retour schoongemaakt (beetje zwart, maar echt minimaal). Beetje jammer, ik dacht de unit uitgezet te hebben maar blijkbaar niet. Ik die filterklep dicht, unit in storing. Filter er uit, schoongemaakt, filter er in, klep weer open... Geen storing meer op het display, unit staat aan, alles op status "wachtend" terwijl de Ta en Tr net 22 en 23 graden zijn.
Chris_82 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:42:
@DropjesLover
Al eens geprobeerd alles behalve je vloerverwarming dicht te zetten? Op die manier kun je de flow uitlezen op de WP binnenunit.
Voor de veiligheid wel eerst even op pompstand 1 zetten, anders gaat je bypass vast vol open ;)
An sich een idee, maar dan forceer je alle flow over de vloerverwarming, door/langs de vloerverwarmingspomp. Maar dan moet ik wel een verschil tussen ingaande en uitgaande temperatuur zien ja. Eens proberen :)

BThGvNeOA

• Xanderk89
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
(jarig!)
DropjesLover schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:06:
[...]

Klinkt allemaal niet zo raar. Je behandelt het systeem alsof het een cvketel betreft. Hoge toevoer temp. Lage waterflow naar de verdeler. Tevens nog radiatoren die ook flow vragen.

De wp levert water van een hoge temp. De vloerverwarming neemt maar een kleine flow af. Deze mengt volledig op in je vloer. Wat er aan liters warm in gaat komt als koud er uit.

Alles wat je tot op heden hebt gezegd duidt er op dat dus de flow naar de vv te laag is.

Om ook even terug te komen op je thermostaat verhaal. Je komt aan met 22mm binnenmaat. De thermostaat is misschien 10mm(kijk eenpaar pagina’s terug). Dat deze niet hoorbaar snijd bij volledig opening is ook niet raar. Echter geeft deze wel een hogere leidingweerstand zelfs bij volledige opening.

In mijn optiek:
Alle radiatoren dicht en kijk welke flow je haalt. Indien voldoende flow(15l/m of meer?) dan ligt het probleem bij de radiatoren zoals .@Chris_82 al zei(waterzijdig inregelen)

Indien onvoldoende flow dan moet je de verdeler aanpassen. Zou ik hoe dan ook doen gezien je met lage temperaturen wilt werken oftewel zo’n laag mogelijke leidingweerstand bereiken. Je geeft zelf immers aan dat de vv al hoge leidingweerstand heeft.

Voor je beeldvorming. Je gaat bijv met water van 35 graden er in met 15l/m. De vv circuleert ook al met 15l/m van 25graden. Totale flow wordt al 30l/m door de vloer heen. Bij het mengpunt zal het water dan al 30graden zijn zonder ook maar iets aan warmte afgestaan te hebben aan de vloer. De interne opbouw van je verdeler ken ik niet goed genoeg om te zeggen of je ook niet direct dat water van 30 graden de retour in drukt.

Wat ik eigenlijk vermoed is dat je toevoer aan de zuigkant zit van de vv pomp. Dit betekent dus dat je vv pomp minimaal de flow welke je wp levert moet kunnen halen wil je voorkomen dat je tegenstrooms naar de retour gaat van de vv. Dit geeft direct aan waarom ik verdelers met circulatiepompen onhandig vind in lage temp systemen.

pv:4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• Gamer dénis
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:56
ik had zelf de zelfde situatie met mijn oude verdeler. Ik had mijn CV ketel op 35 graden aanvoer gezet maar hier kon mijn vorige HT vloerverwarmingsverdeler niet goed mee omgaan. er was te weinig flow warm water over de vloerverwarming en de aanvoer temp ging niet naar boven zoals het moest. pas bij hogere temp ging hij ook daadwerkelijk wat doen, ongeacht de pompsetting. Mijn theorie was dat de flow het vloercircuit in veel te laag/klein was. dit is bevestigd nu ik bij het installeren van de mijn verdeler vervangen heb voor een pomploze, en zag door wat voor een minescul gat het water heen moest...

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 23:20
[@DropjesLover] Heb mij voordat ik over ging op WP eerst goed geïnformeerd op dit forum. Aldus besloten om mijn vloerverwarmingsunit met pomp te vervangen door een pomploze. Tevens de aanvoerleiding vergroot van 15 naar 22 mm. (is de grootste diameter in mijn systeem)
Mijn WP loopt het grootste deel van de tijd op 200 watt te snorren en soms is hij een uur (of2) uit en start dan weer. Zo hoort het te zijn. Dus pomploze groep erin (op de mijne zit op iedere lus ook een flowmeter) en verkoop je pomp verdeler zodat de kosten ook nog meevallen.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• Ramon_1984
@apt klopt het dat je een lg therma v hebt?

Ramon_1984 wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:54 (4%)

@Xanderk89 een hele duidelijk uitleg en verklaring voor @DropjesLover zijn probleem _/-\o_ _/-\o_

In plaats van een nieuwe pomploze verdeler zou je ook je bestaande verdeler kunnen "tweaken" mits je zelf handig bent natuurlijk.

Ik weet dat @Remco45 dit bij hem thuis ook gedaan heeft, en @Remco45 heeft ook zowel radiatoren als vloerverwarming.

Maar bij elke mogelijke oplossing moet je beginnen met meten, en vervolgens instelmogelijkheden hebben.
Meten is weten, gissen is missen. En aangezien de meesten onder ons geen glazen bol hebben kunnen wij vanaf hier niet "ruiken" wat er precies aan de hand is bij jou thuis. Al hebben we wel onze vermoedens, zie de vele reacties in dit topic :P

Grolsch wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:56 (32%)

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:45
Heeft iemand enig idee wat voor type afsluiter ik nodig heb om de flow door mijn vloerverwarming te kunnen regelen. De radiator aansluiting wordt gekoppeld aan de slang in de vloer maar ik wil er een afsluiter tussen plaatsen waarmee ik linieer de flow mee kan instellen, een kogelkraan is dus niet geschikt hiervoor. De afsluiter moet ook op de retour komen dacht ik.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

• Chris_82
@corsat een inregelafsluiter misschien?

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 00:25

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier nu ook een Panasonic Monobloc staan, met dank aan @koevlaas2
Zal hier iets meer meelezen en vast eens iets posten..

Heb nog de oude serie. En gewoon geplaatst in en bestaande 2onder1kap woning uit 1993 met 2 groepen vloerverwarwming in de woonkamer en standaard radiatoren door het hele huis.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:06
@Atomic2005 Gefeliciteerd ;) Welk vermogen heeft 'ie?

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

5kW
Zal straks even paar foto's plaatsen van het slachtoffer.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07:57
koevlaas2 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:51:
[...]
Koevlaas2 is om, ik ga een pomploze verdeler kopen (en installeren natuurlijk).
Deze RVS verdeler is inderdaad gunstig geprijsd. Wat zou (behalve de afwezige thermometers) nog het nadeel zijn t.o.v. een composiet verdeler?

Andrehj wijzigde deze reactie 10-10-2019 17:54 (74%)

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:45
Ze noemen dat dus een inregelventiel. Iemand ervaring met Danfoss MSV BD inregelafsluiter, 3/4", >2.5bar, messing - 003Z4002. Is deze geschikt voor de vloerverwarming. Doel is om de flow over de vloerverwarming in de badkamer te kunnen regelen, te warm iets flow knijpen dmv afsluiter een streepje dicht te zetten.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

• Me Albert
Even een controle vraag. Ik heb 10 maart mijn WP aangezet. Ik heb tm 10 oktober nu 415 kWh verbruikt.
Hier in Enschede in die periode 765 graaddagen gehad. Is dus 0,54 kWh/grd.
Is dat hoog dan wel laag dan wel normaal?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:28
Andrehj schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:41:
[...]

Deze RVS verdeler is inderdaad gunstig geprijsd. Wat zou (behalve de afwezige thermometers) nog het nadeel zijn t.o.v. een composiet verdeler?
En wat is het verschil tussen de verschillende verdelers?

https://www.selfio.de/fus...heizung-7-heizkreise.html
Andrehj schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:41:
[...]

Thermometers hebben ze wel hoor.
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Kugelhahn-1.html

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
Me Albert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:39:
Even een controle vraag. Ik heb 10 maart mijn WP aangezet. Ik heb tm 10 oktober nu 415 kWh verbruikt.
Lijkt me lastig te beoordelen.
ik heb 613 kwh voor die periode (had vroeger ca. 1500m3/jaar gas, nu nog 175)

Ik denk dat standby verbruik een belangrijke factor is in mei tm september en dat je b.v. op dagen van 16 graden buitentemperatuur de WP niet nodig hebt. voor een betekenisvolle kWh/grddag moet je eigenlijk naar de winter kijken

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Me Albert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:39:
Wederom m'n glazen bol in storing :P
Doe je SWW met de WP :?
Koel je met de WP :?

Je kunt beter de periode oktober t/m maart pakken, dat zegt 10 x zoveel als andersom :)

• Me Albert
SWW met WPB, koelen wel gedaan maar max een week. Dat de winter representatiever is snap ik maar heb hem sinds maart dus dat duurt nog een maand of 6.

BarryH had zelf ca 1000m3 gas. verhouding klopt dan wel.

Ik heb maart t/m september 1124kWh verstookt, waarvan 648kWH voor CV, 157kWh voor koeling en 319kWh voor SWW.

Ook ik woon in Twente, maar wat "normaal" is, dat is natuurlijk wel afhankelijk van de grootte van de woning.

• Erwin_83
bbbrumbrum schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:26:
[...]

Installatiestore.com?

En waarom PM dan heeft de rest er niets aan?
@stefijn
Ik kan geen mail meer terug vinden met de naam. Het kan zijn dat het 123installatieshop.nl was, maar dit weet ik niet zeker.

• Dylantje2

Dylantje2

Atomic2005 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:32:
Hier nu ook een Panasonic Monobloc staan, met dank aan @koevlaas2
Zal hier iets meer meelezen en vast eens iets posten..

Heb nog de oude serie. En gewoon geplaatst in en bestaande 2onder1kap woning uit 1993 met 2 groepen vloerverwarwming in de woonkamer en standaard radiatoren door het hele huis.
Van harte Welke een H..
dan ff aanmelden in andere topic.. voor H specifiec mss handig voor als de versie in K zitten

• Dylantje2

Dylantje2

DropjesLover schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:46:
[...]

[...]

Al gezegd:

[...]

[...]

2. Thermostaatkraan
  3. Pomp
  5. Voetventiel

edit
Correctie (ik ben nu thuis), ik heb even gekeken. De vloerpomp is een Wilo Yonos Para 25/6. Deze zou in dp-c (constante druk ongeacht de flow) 40 kPa oftewel 0,4 bar opvoerdruk moeten hebben. De maximale flow is 1,5 m3/h oftewel 25l/min
Ik zou wel willen antwoorden maar mij geloof je niet meer.
Ik denk dat er voldoende antwoorden zijn gegeven...
Maar een thermostaatkraan in een WP systeem.. is dat niet helder bij je?
Of ben je zelf geen techneut?

• Wimlem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 25-01 21:53
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:53:
@apt klopt het dat je een lg therma v hebt?
Dat heeft hij, en ik ook ;)

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Ramon_1984
Oh vet de r32 toevallig ?

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Nou, het verwarmingsseizoen komt er weer aan. Tijd voor de grote test van mijn nieuwe warmtepomp.... Helaas, de installateur is weer eens gezakt voor zijn examen. (Toen we deze zomer gingen koelen bleek al dat zones en thermostaten niet overeenkwamen, de flow niet ingesteld was per zone, bekabeling verkeerd zat en als klap op de vuurpijl dat de aanvoer en retour van het water op de bovenverdieping verkeerd om was aangesloten :X )
Nu blijkt de bekabeling op nog meer plekken niet op orde. Mijn twee zone regelaars waren op elkaars relais aangesloten 8)7 Lekker als je de badkamer wilt verwarmen, zolang er beneden geen warmtevraag is gaat de pomp niet draaien.
Dat is nu verholpen. Maar ik kom er nu ook achter dat er geen enkele verbinding is tussen mijn thermostaten binnen en de warmtepomp. Als de verwarmstand is ingeschakeld dan pomp de warmtepomp dus continue water van 30 graden rond in het bufffer vat (gaat weinig warmte verloren natuurlijk dus zal niet rete veel energie kosten wellicht). En als 1 van de regelaars nu de pomp inschakelt, zal dat warme water het huis in gaan. Mij lijkt dat ik een relais van de regelaar aansluit op de warmtepomp zodat deze alleen wat gaat doen als er warmtevraag is en niet wekenlang voor jan lul warm water door het buffervat heen gaat pompen.
Of begrijp ik het zelf niet (kan ook natuurlijk ;) )

Ik heb mijn loria 6000 open geschroefd en trof dit aan:

Is het nu een kwestie van het relais van de regelaar aansluiten aan de linkerkant? Moet er dan nog een parameter veranderd worden? Want nu draait hij sowieso. Kan in de handleiding geen parameter vinden die hier invloed op zou moeten hebben. Of het zou deze moeten zijn:
33 Invloed van de omgevingstemperatuur 0... 100% 0%
Indien de installatie is uitgerust met een omgevingssensor (zone 1): Deze functie maakt het mogelijk om de invloed
van de omgevingstemperatuur op de regeling te kiezen.
Als er geen waarde wordt ingevoerd, gebeurt de instelling alleen op basis van de weersafhankelijke regeling.
Iemand hier ervaring mee?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Erwin_83
De omgevingssensor van de Loria is de thermostaat. 0% is war regeling, 100 % is thermostaat regeling.

Bij mij zat de thermostaat er bij, volgens het boekje is dit optie. Dus zal mijn instalateur wel erbij besteld hebben..

Erwin_83 wijzigde deze reactie 10-10-2019 20:07 (37%)

• Maverick
  • Nu online
Erwin_83 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:06:
De omgevingssensor van de Loria is de thermostaat. 0% is war regeling, 100 % is thermostaat regeling.

Bij mij zat de thermostaat er bij, volgens het boekje is dit optie. Dus zal mijn installateur wel erbij besteld hebben..
Voor zover ik het begrijp kan hij idd zonder thermostaat werken. Ik heb er echter wel 7 hangen in huis. Wel zo handig om die te gebruiken. Nu kijkt hij volgens mij alleen naar de omgevingssensor en de ingestelde temperatuur op de loria zelf. Ik heb echter niet voor niets meerdere thermostaten. De badkamer mag een stuk warmer worden dan de slaapkamer bijvoorbeeld.

Hij zal nu dus zinloos rond aan het pompen zijn omdat hij ziet dan de buitensensor lager is dan de ingestelde temp. op zijn eigen display? Hij hoeft van mij alleen te pompen als er een warmte vraag is in het huis, maar ik weet niet of die ingang voor "omgevingssensor zone 1" gewoon een open of gesloten schakelaar verwacht en ik dus gewoon het relais van de verdeler er op aan kan sluiten, of niet.

• Erwin_83
De thermostaat geeft hier ook buitentemperatuur aan en of de wp verwarmd/koeld of stanby staat. Het is dus meer dan een aan/uit signaal.

Dacht ergens een keer gelezen te hebben dat de Loria maar met enkele thermostaten overweg kan.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 10-10-2019 20:21 (26%)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Dylantje2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:27:
[...]

Van harte Welke een H..
dan ff aanmelden in andere topic.. voor H specifiec mss handig voor als de versie in K zitten
De WH-MDC 05F3E5 om precies te zijn :+

• Chris_82
@Maverick
De eerste keer dat ik een Loria in WAR-only met buffervat tegenkom in dit forum.
In je huidige situatie kun je alleen met parameter 72 'vertellen' bij welke buitentemperatuur de WP aan staat of in standby moet.

Alternatief kun je inderdaad een thermostaat aansluiten op Z1.
Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat een aan/uit contact kan werken met een Loria WP. Dit kun je uitproberen. Maar eerlijk gezegd heb ik m'n twijfels.
Liever heeft de Loria een OpenTherm thermostaat, dan krijgt je stooklijn ook nog een correctie op de ruimtetemperatuur. Bijvoorbeeld een Honeywell Chronotherm Touch Modulation.

Wat voor type/merk thermostaten heb je nu in gebruik?

Chris_82 wijzigde deze reactie 10-10-2019 20:27 (5%)

• Maverick
  • Nu online
Chris_82 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:23:
@Maverick
De eerste keer dat ik een Loria in WAR-only met buffervat tegenkom in dit forum.
In je huidige situatie kun je alleen met parameter 72 'vertellen' bij welke buitentemperatuur de WP aan staat of in standby moet.
Daar was ik al een beetje bang voor.
Alternatief kun je inderdaad een thermostaat aansluiten op Z1.
Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat een aan/uit contact kan werken met een Loria WP. Dit kun je uitproberen. Maar eerlijk gezegd heb ik m'n twijfels.
Liever heeft de Loria een OpenTherm thermostaat, dan krijgt je stooklijn ook nog een correctie op de ruimtetemperatuur. Bijvoorbeeld een Honeywell Chronotherm Touch Modulation.

Wat voor type/merk thermostaten heb je nu in gebruik?
Ik heb dit systeem (bedraad). http://www.henco.be/web/p...control%20units%20NED.pdf
Dus meerdere thermostaten met 1 basisunit per verdieping en 1 actuatoren per zone.
Die basisunit is het gene dat ik op de Loria aan moeten sluiten. Die heeft enkel een open/gesloten contact.

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:58
Dylantje2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:29:
En waarom zou een thermostaatkraan in een WP systeem niet werken? Waterzijdig inregelen is leuk, áls je in iedere kamer constant dezelfde temperatuur wil.

Thermostaatkranen zijn leuker want die knijpen de flow op het moment dat je kamer richting de gewenste temperatuur gaat. Minder afgifte en je WP toert verder terug (als hij dat kan). Je moet nog steeds in grote lijnen waterzijdig ingeregeld hebben maar de finetuning gebeurt met de thermostaatkraan.

Thermostaatkranen zijn ook toekomstvast. Want, als je later een andere temperatuur wil in 1 kamer stel je de thermostaatkraan bij en ben je klaar.

Water verspillen is een tik op je billen!

• Chris_82
@Maverick Misschien is parameter 36 in jouw situatie van toepassing? Als het open/gesloten contact niet juist werkt, kan dit mogelijk nog een deel van het onnodig pompen verminderen?

Hoeveel secundaire pompen zijn er in jouw systeem die op het buffer zijn aangesloten, 1 per basisunit, of 1 totaal?

Misschien kan je installateur / Techneco / Atlantic verdere toelichting geven hoe het systeem zou moeten werken in deze configuratie.

Als het open/gesloten contact geen effect heeft, ken ik maar 1 thermostaatsysteem waarbij meerdere zones warmtevraag kunnen aangeven bij de ketel/WP via OpenTherm. Daar hangt een flink kostenkaartje aan waar je heel wat kW-uren voor kunt rondpompen...

Oftewel, kijk het voorlopig eerst aan wat je kunt bereiken aan besparing van het onnodig rondpompen met parameters 36 en 72 en evt het open/gesloten contact.

Chris_82 wijzigde deze reactie 10-10-2019 20:48 (9%)

• pleio65
  • Laatst online: 09:26
wauske schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:31:
[...]

En waarom zou een thermostaatkraan in een WP systeem niet werken? Waterzijdig inregelen is leuk, áls je in iedere kamer constant dezelfde temperatuur wil.

Thermostaatkranen zijn leuker want die knijpen de flow op het moment dat je kamer richting de gewenste temperatuur gaat. Minder afgifte en je WP toert verder terug (als hij dat kan). Je moet nog steeds in grote lijnen waterzijdig ingeregeld hebben maar de finetuning gebeurt met de thermostaatkraan.

Thermostaatkranen zijn ook toekomstvast. Want, als je later een andere temperatuur wil in 1 kamer stel je de thermostaatkraan bij en ben je klaar.
@Dylantje2

Een thermostaatkraan in een WP systeem kan werken. Als je maar het in systeem een AVDO plaatst en de flow die via de AVDO gaat naar een andere verbruiker (buffervat bijvoorbeeld) laat lopen. De AVDO reageert op het open en dichtgaan van de thermostaatkranen.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• wauske
pleio65 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

@Dylantje2

Een thermostaatkraan in een WP systeem kan werken. Als je maar het in systeem een AVDO plaatst en de flow die via de AVDO gaat naar een andere verbruiker (buffervat bijvoorbeeld) laat lopen. De AVDO reageert op het open en dichtgaan van de thermostaatkranen.
Ik heb dus een buffervatje van 50ltr en een secundaire pomp die drukafhankelijk kan pompen. Al staat die nu wel op constante druk i.v.m. het geruis in de automatische stand :+

• Wimlem
Nee, ik heb de LG HU071.U43 + HN1616.nk3 met R410

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
DropjesLover schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:53:
[...]

Helaas, ik kan alleen de snelheid van de pomp instellen (1 tm 4), niet de nadraaitijd :-(

[...]

Hij brengt nu meer warmte in dan dat er nodig is. Ik verwacht net wanneer het kouder wordt hij beter/constanter gaat draaien (met een lagere COP).

Defrosts geven geen kou, de buitenunit wordt ontdooit. Defrosts doet hij pas als het kouder dan -15 graden ofzo is...
Defrost pas bij -15? Hoe kom je daar bij? Is al mogelijk als het buiten 10 graden is en vochtig namelijk.

Bij -15 zullen er juist relatief weinig defrost zijn, omdat de lucht dan droog is. Rondom vriespunt en vochtig zijn de ideale voorwaarden.

LG HM071M.U43 ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Tekna 30kWh ☆ Yamaha FZ-1 2008

• Ramon_1984
Wimlem schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:03:
[...]

Nee, ik heb de LG HU071.U43 + HN1616.nk3 met R410
Bevalt de warmtepomp?

• pleio65
wauske schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:00:
[...]

Ik heb dus een buffervatje van 50ltr en een secundaire pomp die drukafhankelijk kan pompen. Al staat die nu wel op constante druk i.v.m. het geruis in de automatische stand :+
Ik begrijp je niet helemaal? WP voedt buffervat en secundaire pomp voedt vanuit buffervat cv-circuit?

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• wauske
pleio65 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:06:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal? WP voedt buffervat en secundaire pomp voedt vanuit buffervat cv-circuit?
Yep. De anti-pendel opstelling volgens warmtepomp weetjes: https://warmtepomp-weetje...mp_buffer_voorbeeld_a.jpg

Voordeel daarmee is direct ook dat de WP 20 liter per minuut verpompt en mijn CV tussen de 8 en 10 per minuut.

• Wimlem
Ja gaat eigenlijk prima. Doet wat hij moet doen en houdt het huis makkelijk op temp, de 5kw versie was denk ik ook genoeg geweest hier. Heb er nog wel een usb stick en losse temperatuur sensor bijgekocht voor binnen. Hij staat altijd op 21 graden ingesteld en hij kan rustig pruttelen met een verbruik van 450 watt en een delta T van 1. Hij draait op WAR en ik heb er geen omkijken naar.

Verwacht geen spectaculaire instellingen oid uit te lezen als cop, debiet snelheid en verbruik want dat zit er niet in ;)

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Xanderk89 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:24:
[...]

Klinkt allemaal niet zo raar. Je behandelt het systeem alsof het een cvketel betreft. Hoge toevoer temp. Lage waterflow naar de verdeler. Tevens nog radiatoren die ook flow vragen.

De wp levert water van een hoge temp. De vloerverwarming neemt maar een kleine flow af. Deze mengt volledig op in je vloer. Wat er aan liters warm in gaat komt als koud er uit.

Alles wat je tot op heden hebt gezegd duidt er op dat dus de flow naar de vv te laag is.

Om ook even terug te komen op je thermostaat verhaal. Je komt aan met 22mm binnenmaat. De thermostaat is misschien 10mm(kijk eenpaar pagina’s terug). Dat deze niet hoorbaar snijd bij volledig opening is ook niet raar. Echter geeft deze wel een hogere leidingweerstand zelfs bij volledige opening.

In mijn optiek:
Alle radiatoren dicht en kijk welke flow je haalt. Indien voldoende flow(15l/m of meer?) dan ligt het probleem bij de radiatoren zoals .@Chris_82 al zei(waterzijdig inregelen)

Indien onvoldoende flow dan moet je de verdeler aanpassen. Zou ik hoe dan ook doen gezien je met lage temperaturen wilt werken oftewel zo’n laag mogelijke leidingweerstand bereiken. Je geeft zelf immers aan dat de vv al hoge leidingweerstand heeft.

Voor je beeldvorming. Je gaat bijv met water van 35 graden er in met 15l/m. De vv circuleert ook al met 15l/m van 25graden. Totale flow wordt al 30l/m door de vloer heen. Bij het mengpunt zal het water dan al 30graden zijn zonder ook maar iets aan warmte afgestaan te hebben aan de vloer. De interne opbouw van je verdeler ken ik niet goed genoeg om te zeggen of je ook niet direct dat water van 30 graden de retour in drukt.

Wat ik eigenlijk vermoed is dat je toevoer aan de zuigkant zit van de vv pomp. Dit betekent dus dat je vv pomp minimaal de flow welke je wp levert moet kunnen halen wil je voorkomen dat je tegenstrooms naar de retour gaat van de vv. Dit geeft direct aan waarom ik verdelers met circulatiepompen onhandig vind in lage temp systemen.
Ik denk dat je het verkeerd ziet.
Hoge temperatuur in mijn context betekent de Ta temperatuur van (nu ingesteld op) 45°C. Idealiter verlaag ik dit verder en blijft de warmtepomp lekker laag modulerend continu lopen.

Verder, de warmtepomp levert warmte in vorm van flow van warm water. Daarvan moet een deel naar de radiatoren en een deel naar de vloerverwarming. Alles zit parallel aangesloten via aftakkingen en verdelers (ook m'n radiatoren). De flow zal de weg van de minste weerstand volgen. Daarnaast is er geen tegenstroom mogelijk, alles gaat van aanvoer naar retour.
De vloerverwarming heeft een fors hogere weerstand / drukval dan een (parallel aangesloten!) radiator.

Even als voorbeeld, de warmtepomp maakt 100% warmte (flow en temperatuur). Daarvan moet 50% naar de vloerverwarming en 50% naar de radiatoren (5 radiatoren, 10% van de flow elk).

Stel ik monteer een vloerverwarmingverdeler zonder pomp.
Om de zelfde drukval als in de vloerverwarming per radiator te realiseren moet ik elke radiator bijna geheel dicht draaien. Dit zorgt voor een flinke drukval in het totale systeem, en waarschijnlijk een hoop ruis bij de kleppen. Immers, kleinere doorlaat (oppervlakte in m2) met zelfde liters/min (of m3/s) levert op dat de snelheid van het medium toe neemt, boven de 3m/s krijg je ruis.

Of je installeert een vloerverwarmingverdeler met pomp. De pomp stel je af dat die een flow heeft (afsnoept van het totaal) van 50% van het totale water dat de warmtepomp levert en een opvoerdruk gelijk aan dat van de drukval van de lange vloerverwarmingleidingen. Een vloerverwarmingspomp (of iig mijn Wilo Yonos Para 25/6) heeft een constante druk ongeacht de flow. Sterker nog, als ik de pompcurve goed lees en vergelijk met wat ik heb staan, dan heb ik een pompje met stand 1 tm 6. Bij stand 6 is de opvoerdruk het hoogste, maar de flow het laagste. Op stand 1,5 is de opvoerdruk (bijna) het laagste, maar de flow het hoogste. Dit is standaard voor een centrifugaalpomp natuurlijk, maar hier zit die constante druk regeling in die hem op die druk houdt ongeacht wat de aangeboden flow (geknepen door de thermostaat) of beperkt door het voetventiel is.
Je gebruikt op zowel de radiatoren als de verdeler de voetventielen om het geheel waterzijdig in te regelen cq de drukvallen en dus flow gelijk te zetten. Je hoeft niet bij de radiatoren alles bijna dicht te zetten en bij de vloerverwarming nog te kort te komen.
Dylantje2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:29:
[...]

Ik zou wel willen antwoorden maar mij geloof je niet meer.
Ik denk dat er voldoende antwoorden zijn gegeven...
Of ben je zelf geen techneut?
De thermostaatkraan is de bescherming van de vloerverwarming. Die mag, volgens degene die het heeft aangelegd, niet warmer worden dan 40 graden. Anders zetten de slangen meer uit dan het beton, en kraakt het de vloer stuk.
In geval van een storing, bijv. wanneer een sensor een verkeerde waarde geeft of een storing alle parameters wist of domweg een veiligheid in de software niet ingrijpt, zou er zonder die thermostaat gewoon water van 50 graden doorheen kunnen gaan. Gelukkig heb ik geen hitte-element in mijn systeem, anders kon de temperatuur nog hoger worden. De warmtepomp zelf is hardwarematig beveiligd op 90 graden.
wauske schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:31:
[...]

Voor een €700 - €1000 bestel je een Honeywell vloerverwarmingregelaar, per ruimte een draadloos thermostaatje en per groep een elektrische klep. Wordt per groep(en) en dus ruimte de ingestelde temperatuur gehandhaafd :9

BThGvNeOA

• pleio65
wauske schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:10:
[...]

Yep. De anti-pendel opstelling volgens warmtepomp weetjes: https://warmtepomp-weetje...mp_buffer_voorbeeld_a.jpg

Voordeel daarmee is direct ook dat de WP 20 liter per minuut verpompt en mijn CV tussen de 8 en 10 per minuut.
Deze opstelling heb ik ook en het werkt. De WP heeft door het buffervat geen flow belemmering.
Radiatoren met thermostaatkranen en de vloerwarming met een thermostaat. Vloerwarming werkt onafhankelijk van de radiatoren en op een lagere temperatuur.

• Ramon_1984
Wimlem schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:18:
[...]

Ja gaat eigenlijk prima. Doet wat hij moet doen en houdt het huis makkelijk op temp, de 5kw versie was denk ik ook genoeg geweest hier. Heb er nog wel een usb stick en losse temperatuur sensor bijgekocht voor binnen. Hij staat altijd op 21 graden ingesteld en hij kan rustig pruttelen met een verbruik van 450 watt en een delta T van 1. Hij draait op WAR en ik heb er geen omkijken naar.

Verwacht geen spectaculaire instellingen oid uit te lezen als cop, debiet snelheid en verbruik want dat zit er niet in ;)
Dat klinkt goed :)
De nieuwe R32 modellen hebben een andere controler, wellicht kan je daar meer uitlezen.

• wauske
DropjesLover schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:19:
Voor een €700 - €1000 bestel je een Honeywell vloerverwarmingregelaar, per ruimte een draadloos thermostaatje en per groep een elektrische klep. Wordt per groep(en) en dus ruimte de ingestelde temperatuur gehandhaafd :9
Ik heb geen vloerverwarming :P

En voor 0 euro extra heb ik de analoge thermostaatkranen op alle kamers buiten de woonkamer die ik op de gewenste stand zet en klaar :+

• pleio65
wauske schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

En voor 0 euro extra heb ik de analoge thermostaatkranen op alle kamers buiten de woonkamer die ik op de gewenste stand zet en klaar :+
@DropjesLover
Precies. Hou het simpel -en indien mogelijk - zo goedkoop mogelijk.
Je kunt ook programmeerbare tthermostatische kranen met Bluetooth gebruiken. Die kosten iets meer dan twee tientjes.

https://www.conrad.nl/p/e...h=1&vat=true&insert_kz=8J

• LangeFries
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 25-01 20:42
@DropjesLover Zijn je radiatoren aan de onderkant behoorlijk koeler dan aan de bovenkant? Anders sluiten je radiatoren de loop kort, doordat de flow daar te hoog is. Bij mij staan mijn radiatoren inderdaad bijna dicht om dat te voorkomen. Toch hebben ze daarmee ongeveer evenveel afgifte als wanneer ze verder open staan.

LangeFries wijzigde deze reactie 10-10-2019 21:58 (31%)

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

appetjo he!!

Begin februari krijgen we de sleutel van onze "nieuwe" woning. Bouwjaar 1995.
Ik wil hier eigenlijk ook overstappen op een warmtepomp.

Momenteel heeft de woonkamer vloerverwarming ingefreesd (63m2), ik ben van plan om de zolder boven op de garage te verbouwen en daar ook vloerverwarming in te laten frezen (33m2). Slaapkamers en hal hou ik eerst gewoon de radiatoren. Eventueel vervang ik die nog voor T33.
Ik zit alleen met de dimensionering. Momenteel hangt er een CV ketel met als ondersteuning een Elga. Dus een jaar gasverbruik monitoren en dan de Koevlaas methode toepassen wordt lastig.

Wat voor vermogen zou ik nodig zijn? Is dat af te schatten of moet ik een warmteverliesberekening laten maken?

Vloeroppervlak van de hele woning is ~170m2. Zie onderstaand voor plattegrond:

• GeoStax
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 24-01 21:51
blitzkrieg schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:00:

Momenteel heeft de woonkamer vloerverwarming ingefreesd (63m2), ik ben van plan om de zolder boven op de garage te verbouwen en daar ook vloerverwarming in te laten frezen (33m2). Slaapkamers en hal hou ik eerst gewoon de radiatoren. Eventueel vervang ik die nog voor T33.
Ik zit alleen met de dimensionering. Momenteel hangt er een CV ketel met als ondersteuning een Elga. Dus een jaar gasverbruik monitoren en dan de Koevlaas methode toepassen wordt lastig.

Wat voor vermogen zou ik nodig zijn? Is dat af te schatten of moet ik een warmteverliesberekening laten maken?

[Afbeelding: Woning]
Gissen is missen, sommige gemeente bieden een subsidie op maatwerkadvies en dan kan het voor €50,-.
Dan wordt er o.a. gekeken naar de prestaties van de thermische schil en of daar nog wat aan kan gebeuren.

Als je WP bij nader inzien te krap is zal je extra kosten moeten maken, als hij te veel vermogen levert is dat ook niet optimaal.

• BarryH
  • Nu online
dubbel

BarryH wijzigde deze reactie 10-10-2019 22:20 (94%)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
  • Nu online
Toch is jaar monitoren het beste. En dan einde jaar koevlaad formule + 2kW erbij voor de Elga bij -10

• overwinteraar
blitzkrieg schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:00:

[Afbeelding: Woning]
Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning!

Weet je historisch gasverbruik? Dan kun je op basis daarvan een globale inschatting warmte behoefte maken en capaciteit WP berekenen. Spelen natuurlijk wel veel dingen een rol, zoals uitbreiding verwarming (33 m2 boven garage), gebruik (vorige bewoners van eigen behoefte), SWW,(extra) isolatie e.d.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

wauske schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

Ah kijk, dan is je systeem een stuk eenvoudiger. Of in ieder geval geen mengsel van vloerverwarming en radiatoren :P
pleio65 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:40:
[...]

@DropjesLover
Precies. Hou het simpel -en indien mogelijk - zo goedkoop mogelijk.
Je kunt ook programmeerbare tthermostatische kranen met Bluetooth gebruiken. Die kosten iets meer dan twee tientjes.

https://www.conrad.nl/p/e...h=1&vat=true&insert_kz=8J
De radiatoren in de woonkamer worden in principe aangestuurd door de centrale thermostaat of de WAR, in combinatie met waterzijdig inregelen. Voetventielen afstellen en de simpele handkranen die ik heb vol open zetten.
Ik zie hier niet de meerwaarde van :)
LangeFries schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:56:
@DropjesLover Zijn je radiatoren aan de onderkant behoorlijk koeler dan aan de bovenkant? Anders sluiten je radiatoren de loop kort, doordat de flow daar te hoog is. Bij mij staan mijn radiatoren inderdaad bijna dicht om dat te voorkomen. Toch hebben ze daarmee ongeveer evenveel afgifte als wanneer ze verder open staan.
Ik heb T21 radiatoren, daar zou dat niet moeten gebeuren toch? Komt binnen op 1 wand, stroomt dan naar de andere.
Ik kan het nu helaas niet testen, de warmtepomp staat nog steeds enorm te pendelen en ik heb gewoon geen continue flow over het systeem. Zodra de warmtepomp / compressor stopt, stopt ook de waterpomp :-(
Volgens de warmtepomp is de Ta nu ~33 graden en de Tr ~27, maar dat water staat allemaal stil, langzaam af te koelen.

Ik denk dat ik hem maar weer op de vroegere instellingen zet, 50%WAR, 50% thermostaat in de woonkamer, en eventueel de thermostaat in de woonkamer wat hoger.

Sinds ik de afgelopen dagen aan het freubelen ben geweest met instellingen is het niet beter geworden:

Zodra ik m'n infrarood thermometer heb (en tijd...) ga ik de handel opstoken en waterzijdig inregelen naar een dT van een graad of 4.

DropjesLover wijzigde deze reactie 10-10-2019 22:49 (7%)

BThGvNeOA

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 25-01 19:12
[...]

Als je wil en tijd hebt kan ik de ventielen en de bypass er dit weekend wel even uithalen.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Nickkie55
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 11:32
Ik heb een vergelijkbare sensor gekocht van Hitachi en wil deze in mijn buffer plaatsen. Wat voor koppeling (naam) heb ik hier voor nodig? Aansluiting in de buffer is duims.

7650Wp+4200Wp | 11kW Hitachi Yutaki-M | Aurer Edel Aqua 270ltr

• koevlaas2
Nickkie55 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:00:
Ik heb een vergelijkbare sensor gekocht van Hitachi en wil deze in mijn buffer plaatsen. Wat voor koppeling (naam) heb ik hier voor nodig? Aansluiting in de buffer is duims.[Afbeelding]
Dompelbuis 1/2 en een verloopring 1" > 1/2
Edit: Waterdicht maken met Locktite 55

koevlaas2 wijzigde deze reactie 10-10-2019 23:02 (4%)

• Nickkie55
koevlaas2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

Dompelbuis 1/2 en een verloopring 1" > 1/2
Sow dat was snel :) Thanks

• koevlaas2
Ik heb het hier zelfs voor je liggen.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:52:
[...]

Ik was net bij een presentatie van een passiefhuis ( 180 m2 ) met een verbruik van jawel 12.000 kwh
En jullie maar klappen :F

• Nickkie55
koevlaas2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:03:
[...]

Ik heb het hier zelfs voor je liggen.
Bedankt voor je aanbod.
Ik rij morgen snel langs de Warmteservice want ik wil hem snel installeren. Momenteel heb ik rechtstreeks contact met Hitachi ivm de slechte prestatie van mijn 11 kW monoblock. (COP van 3)

• koevlaas2
Nickkie55 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:08:
[...]

Bedankt voor je aanbod.
Ik rij morgen snel langs de Warmteservice want ik wil hem snel installeren. Momenteel heb ik rechtstreeks contact met Hitachi ivm de slechte prestatie van mijn 11 kW monoblock. (COP van 3)
Hopelijk hebben ze het artikel liggen, toen ik het niet nodig had was er moeilijk aan te komen (op korte termijn). Nu ligt het op de plank te wachten tot het wel nodig is.

• Ramon_1984
Ja hahaha, als er dan vertelt wordt dat de warmtepomp 14.000 euro heeft gekost, excl instalatie dan valt dan toch best wel mee.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:11:
[...]

Ja hahaha, als er dan vertelt wordt dat de warmtepomp 14.000 euro heeft gekost, excl instalatie dan valt dan toch best wel mee.
Nibe zeker ?

• Ramon_1984

• koevlaas2
Misdadig duur maar wel stil.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:16:
[...]

Misdadig duur maar wel stil.
Een passiefhuis heeft behoefte aan koeling, dat werd gisteren wel duidelijk in de presentatie.
Dan snap ik de keuze niet voor een L/W warmtepomp dan is een grond gebonden oplossing veel mooier.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:18:
[...]

Een passiefhuis heeft behoefte aan koeling, dat werd gisteren wel duidelijk in de presentatie.
Dan snap ik de keuze niet voor een L/W warmtepomp dan is een grond gebonden oplossing veel mooier.
Liefst airco's ivm ontvochtiging.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:19:
[...]

Liefst airco's ivm ontvochtiging.
Dat zou ook nog een oplossing wezen, maar dit vind ik persoonlijk een verkeerde oplossing.

Verder was de firma Greenhome aanwezig, het was dat de presentatie werd gegeven door een knappe meid.
Verder stelde dit ook niet veel voor.

Ramon_1984 wijzigde deze reactie 10-10-2019 23:28 (22%)

• koevlaas2
Nickkie55 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:08:
[...]
.... de slechte prestatie van mijn 11 kW monoblock. (COP van 3)
Interessant, wat is je Ta en flow?
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:22:
[...]

Dat zou ook nog een oplossing wezen, maar dit vind ik persoonlijk een verkeerde oplossing.
In sommige gebieden is grondgebonden lastig of niet mogelijk, heb je geen vragen gesteld ?

koevlaas2 wijzigde deze reactie 10-10-2019 23:24 (41%)

Pagina: 1 ... 115 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True