Xanderk89 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:24:
[...]
Klinkt allemaal niet zo raar. Je behandelt het systeem alsof het een cvketel betreft. Hoge toevoer temp. Lage waterflow naar de verdeler. Tevens nog radiatoren die ook flow vragen.
De wp levert water van een hoge temp. De vloerverwarming neemt maar een kleine flow af. Deze mengt volledig op in je vloer. Wat er aan liters warm in gaat komt als koud er uit.
Alles wat je tot op heden hebt gezegd duidt er op dat dus de flow naar de vv te laag is.
Om ook even terug te komen op je thermostaat verhaal. Je komt aan met 22mm binnenmaat. De thermostaat is misschien 10mm(kijk eenpaar pagina’s terug). Dat deze niet hoorbaar snijd bij volledig opening is ook niet raar. Echter geeft deze wel een hogere leidingweerstand zelfs bij volledige opening.
In mijn optiek:
Alle radiatoren dicht en kijk welke flow je haalt. Indien voldoende flow(15l/m of meer?) dan ligt het probleem bij de radiatoren zoals .@
Chris_82 al zei(waterzijdig inregelen)
Indien onvoldoende flow dan moet je de verdeler aanpassen. Zou ik hoe dan ook doen gezien je met lage temperaturen wilt werken oftewel zo’n laag mogelijke leidingweerstand bereiken. Je geeft zelf immers aan dat de vv al hoge leidingweerstand heeft.
Voor je beeldvorming. Je gaat bijv met water van 35 graden er in met 15l/m. De vv circuleert ook al met 15l/m van 25graden. Totale flow wordt al 30l/m door de vloer heen. Bij het mengpunt zal het water dan al 30graden zijn zonder ook maar iets aan warmte afgestaan te hebben aan de vloer. De interne opbouw van je verdeler ken ik niet goed genoeg om te zeggen of je ook niet direct dat water van 30 graden de retour in drukt.
Wat ik eigenlijk vermoed is dat je toevoer aan de zuigkant zit van de vv pomp. Dit betekent dus dat je vv pomp minimaal de flow welke je wp levert moet kunnen halen wil je voorkomen dat je tegenstrooms naar de retour gaat van de vv. Dit geeft direct aan waarom ik verdelers met circulatiepompen onhandig vind in lage temp systemen.
Ik denk dat je het verkeerd ziet.
Hoge temperatuur in mijn context betekent de Ta temperatuur van (nu ingesteld op) 45°C. Idealiter verlaag ik dit verder en blijft de warmtepomp lekker laag modulerend continu lopen.
Verder, de warmtepomp levert warmte in vorm van flow van warm water. Daarvan moet een deel naar de radiatoren en een deel naar de vloerverwarming. Alles zit parallel aangesloten via aftakkingen en verdelers (ook m'n radiatoren). De flow zal de weg van de minste weerstand volgen. Daarnaast is er geen tegenstroom mogelijk, alles gaat van aanvoer naar retour.
De vloerverwarming heeft een fors hogere weerstand / drukval dan een (parallel aangesloten!) radiator.
Even als voorbeeld, de warmtepomp maakt 100% warmte (flow en temperatuur). Daarvan moet 50% naar de vloerverwarming en 50% naar de radiatoren (5 radiatoren, 10% van de flow elk).
Stel ik monteer een vloerverwarmingverdeler zonder pomp.
Om de zelfde drukval als in de vloerverwarming per radiator te realiseren moet ik elke radiator bijna geheel dicht draaien. Dit zorgt voor een flinke drukval in het totale systeem, en waarschijnlijk een hoop ruis bij de kleppen. Immers, kleinere doorlaat (oppervlakte in m2) met zelfde liters/min (of m3/s) levert op dat de snelheid van het medium toe neemt, boven de 3m/s krijg je ruis.
Of je installeert een vloerverwarmingverdeler met pomp. De pomp stel je af dat die een flow heeft (afsnoept van het totaal) van 50% van het totale water dat de warmtepomp levert en een opvoerdruk gelijk aan dat van de drukval van de lange vloerverwarmingleidingen. Een vloerverwarmingspomp
(of iig mijn Wilo Yonos Para 25/6) heeft een constante druk ongeacht de flow. Sterker nog, als ik de pompcurve goed lees en vergelijk met wat ik heb staan, dan heb ik een pompje met stand 1 tm 6. Bij stand 6 is de opvoerdruk het hoogste, maar de flow het laagste. Op stand 1,5 is de opvoerdruk (bijna) het laagste, maar de flow het hoogste. Dit is standaard voor een centrifugaalpomp natuurlijk, maar hier zit die constante druk regeling in die hem op die druk houdt ongeacht wat de aangeboden flow (geknepen door de thermostaat) of beperkt door het voetventiel is.
Je gebruikt op zowel de radiatoren als de verdeler de voetventielen om het geheel waterzijdig in te regelen cq de drukvallen en dus flow gelijk te zetten. Je hoeft niet bij de radiatoren alles bijna dicht te zetten en bij de vloerverwarming nog te kort te komen.
Dylantje2 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:29:
[...]
Ik zou wel willen antwoorden maar mij geloof je niet meer.
Ik denk dat er voldoende antwoorden zijn gegeven...
Maar een thermostaatkraan in een WP systeem.. is dat niet helder bij je?
Of ben je zelf geen techneut?
De thermostaatkraan is de bescherming van de vloerverwarming. Die mag, volgens degene die het heeft aangelegd, niet warmer worden dan 40 graden. Anders zetten de slangen meer uit dan het beton, en kraakt het de vloer stuk.
In geval van een storing, bijv. wanneer een sensor een verkeerde waarde geeft of een storing alle parameters wist of domweg een veiligheid in de software niet ingrijpt, zou er zonder die thermostaat gewoon water van 50 graden doorheen kunnen gaan. Gelukkig heb ik geen hitte-element in mijn systeem, anders kon de temperatuur nog hoger worden. De warmtepomp zelf is hardwarematig beveiligd op 90 graden.
Felicia schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:31:
[...]
En waarom zou een thermostaatkraan in een WP systeem niet werken? Waterzijdig inregelen is leuk, áls je in iedere kamer constant dezelfde temperatuur wil.
Thermostaatkranen zijn leuker want die knijpen de flow op het moment dat je kamer richting de gewenste temperatuur gaat. Minder afgifte en je WP toert verder terug (als hij dat kan). Je moet nog steeds in grote lijnen waterzijdig ingeregeld hebben maar de finetuning gebeurt met de thermostaatkraan.
Thermostaatkranen zijn ook toekomstvast. Want, als je later een andere temperatuur wil in 1 kamer stel je de thermostaatkraan bij en ben je klaar.
Voor een €700 - €1000 bestel je een Honeywell vloerverwarmingregelaar, per ruimte een draadloos thermostaatje en per groep een elektrische klep. Wordt per groep(en) en dus ruimte de ingestelde temperatuur gehandhaafd