Dat krijg je ervan als je veel over anderen lultGrolsch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:30:
[...]
Hoho, ik heb het niet over mijn situatie, en jij zit punt 1 in het verkeerde topic met je WW WPen punt 2 heb jij een luie WP, die gaat pas eind oktober weer verwarmen
![]()
Dus huphup, ga hier je feestje bouwen
Ik kan hem nu simpel via node red aan en uit zetten..Grolsch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:24:
[...]
Ik heb je al heel vaak proberen uit te leggen wat WAR betekent, dat betekent WeersAfhankelijkeRegeling.
Dus de aanvoertemperatuur is gebaseerd op de buitentemperatuur. Niet meer niet minder.
Een thermostaat, of aan/uit schakelaar op op de thermostaat ingang zet gewoon je WP uit.
Wat heb je er in vredesnaam aan een WP te laten lopen terwijl de ruimtetemperatuur 22,8 graden is
Als de ruimtetemperatuur onder de 22 graden zakt (of wat je dan ook instelt) begint de WP gewoon te lopen op WAR.
Helemaal uit, dus ook gene sluipverbruik..
Gaat de wp als je dat contact gebruikt helemaal uit of in de standby modus.[ pomp blijft lopen ]
En ja som iets uitleggen druppelt hier langzaam binnen
Als ik er aan toe ben bijt ik me vast
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb een Kamstrup in mijn Gas CV circuit gezet om deze winter mijn warmte behoefte te meten bij de verschillende buiten temperaturen om een indruk te krijgen voor het benodigde vermogen van een toekomstige warmte pomp.
Nu probeer ik ook meteen te kijken of ik voldoende afgifte capaciteit heb om op lage temperatuur te verwarmen. Ik heb nu 2 testjes gedaan, en loop nu tegen het probleem aan dat ik niet lager dan ~45oC kan gaan omdat mijn ketel dan zijn minimale vermogen niet kwijt kan. (22% van 45 kW = 10.5 kW)
Ik heb ~125 m2 vloerverwarming beneden en 7 radiatoren, boven 6 radiatoren en 16 m2 vloerverwarming in de badkamers. Van de radiatoren heb ik opgezocht wat de afgifte capaciteit is, van de vloerverwarming weet ik niet hoe de slangen liggen, alleen dat het 18mm slangen zijn en beneden zijn 7 groepen.
Ik heb een overzichtje in gemaakt van de afgifte capaciteit van alles en als ik dan uitga van 100 meter slang per groep, dan heb ik beneden 7*100/125 = 5.6 meter slang per m2, dus zal het wel ongeveer hoh 20 cm liggen en dat brengt dan bij de temperatuur die ik nu door de vloerverwarming meet (Ta=27oC en Tr=23oC) op 24Watt afgifte vermogen per m2 bij een kamer temperatuur van 20oC
En daar zit denk ik ook mijn grootste afgifte probleem, de vloer temperatuur blijft te laag omdat er te weinig warm water bij het retour water wordt gemengd.
Als ik de vloer temperatuur een paar graden omhoog krijg (Ta=33oC en Tr=28oC, dan verdubbeld mijn afgifte capaciteit naar de vloer van 3 kW naar 6 kW.
Nu zat ik te denken als ik de 15mm buis & thermostaan kraan + het retour ventiel verwijder en vervang voor 22mm buis met een 22mm knel 1/2" puntstuk, dan zal er meer warm water door de verdeler gaan wat al een verbetering zou moeten geven, maar wat zou er gebeuren als ik de verdeler niet parallel in het circuit zet zoals nu, maar in serie in de retour voor de ketel zodat de radiatoren iets hogere temperatuur water hebben dan de vloer en de complete ketel flow (7.86 l/min) door de verdeler heen moet.
Zou de verdeler open genoeg zijn zodat de pomp van de verdeler en de pomp van de CV ketel geen last van elkaar hebben of is dat vragen om problemen.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd, of hier genoeg verstand van om er iets zinnigs over te zeggen ?
Nu probeer ik ook meteen te kijken of ik voldoende afgifte capaciteit heb om op lage temperatuur te verwarmen. Ik heb nu 2 testjes gedaan, en loop nu tegen het probleem aan dat ik niet lager dan ~45oC kan gaan omdat mijn ketel dan zijn minimale vermogen niet kwijt kan. (22% van 45 kW = 10.5 kW)
Ik heb ~125 m2 vloerverwarming beneden en 7 radiatoren, boven 6 radiatoren en 16 m2 vloerverwarming in de badkamers. Van de radiatoren heb ik opgezocht wat de afgifte capaciteit is, van de vloerverwarming weet ik niet hoe de slangen liggen, alleen dat het 18mm slangen zijn en beneden zijn 7 groepen.
Ik heb een overzichtje in gemaakt van de afgifte capaciteit van alles en als ik dan uitga van 100 meter slang per groep, dan heb ik beneden 7*100/125 = 5.6 meter slang per m2, dus zal het wel ongeveer hoh 20 cm liggen en dat brengt dan bij de temperatuur die ik nu door de vloerverwarming meet (Ta=27oC en Tr=23oC) op 24Watt afgifte vermogen per m2 bij een kamer temperatuur van 20oC
En daar zit denk ik ook mijn grootste afgifte probleem, de vloer temperatuur blijft te laag omdat er te weinig warm water bij het retour water wordt gemengd.
Als ik de vloer temperatuur een paar graden omhoog krijg (Ta=33oC en Tr=28oC, dan verdubbeld mijn afgifte capaciteit naar de vloer van 3 kW naar 6 kW.
Nu zat ik te denken als ik de 15mm buis & thermostaan kraan + het retour ventiel verwijder en vervang voor 22mm buis met een 22mm knel 1/2" puntstuk, dan zal er meer warm water door de verdeler gaan wat al een verbetering zou moeten geven, maar wat zou er gebeuren als ik de verdeler niet parallel in het circuit zet zoals nu, maar in serie in de retour voor de ketel zodat de radiatoren iets hogere temperatuur water hebben dan de vloer en de complete ketel flow (7.86 l/min) door de verdeler heen moet.
Zou de verdeler open genoeg zijn zodat de pomp van de verdeler en de pomp van de CV ketel geen last van elkaar hebben of is dat vragen om problemen.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd, of hier genoeg verstand van om er iets zinnigs over te zeggen ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Helemaal uit, in de zin van 0Watt / stroom afsluiten van de WP zou ik niet doen. Dat zou ik jou toch niet uit hoeven leggen aangezien je ca. 1 jaar geleden nog doodsbenauwd was voor een stroomstoring en je systeem vol glycol had zitten.Dylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:35:
[...]
Ik kan hem nu simpel via node red aan en uit zetten..
Helemaal uit, dus ook gene sluipverbruik..
Gaat de wp als je dat contact gebruikt helemaal uit of in de standby modus.[ pomp blijft lopen ]
En ja som iets uitleggen druppelt hier langzaam binnen
Als ik er aan toe ben bijt ik me vast
Bij een WP die in standby staat hoort normaal de waterpomp niet te lopen. Bij de Mitsu's in ieder geval niet. WP uit is bij mij ook alle pompen uit (los van de ingestelde nadraaitijd).
Je moet altijd de stroom erop laten staan om de (vorst) beveiliging en electronica bewaking actief te houden.
@Dylantje2 Als je nog een Cenvax 4000 zoekt, dan heb ik er eentje helemaal liggen, vorig jaar om deze tijd werkend gedemonteerd.BenEco schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:17:
@Dylantje2 De Pana staat hier op z'n eigen WAR en warmt de 380L op via spiraal in het vat.
Echter de extra pomp CV (voor het rondpompen van CV water van zolder naar verdelers begane grond en 1e verdieping) krijgt signaal aan/uit van de bestaande cenvax 4000 met thermostaat in de woonkamer.
De Cenvax besturing staat ook op WAR ingesteld met eigen buitenvoeler op hoogte van de buitenunit
Het besturingskastje had een extra contact voor een 2e pomp, zo was het voor mij eenvoudig om met het originele verwarmingssysteem over te gaan van gas naar WP.
Zo is het dus WAR met aan/uit sturing originele thermostaat woonkamer, of niet?.
Dus roep maar (PB-tje)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ga eens kijken wat deze doet:Grolsch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:39:
[...]
Helemaal uit, in de zin van 0Watt / stroom afsluiten van de WP zou ik niet doen. Dat zou ik jou toch niet uit hoeven leggen aangezien je ca. 1 jaar geleden nog doodsbenauwd was voor een stroomstoring en je systeem vol glycol had zitten.
Bij een WP die in standby staat hoort normaal de waterpomp niet te lopen. Bij de Mitsu's in ieder geval niet. WP uit is bij mij ook alle pompen uit (los van de ingestelde nadraaitijd).
Je moet altijd de stroom erop laten staan om de (vorst) beveiliging en electronica bewaking actief te houden.
https://drive.google.com/...rLIrOedv/view?usp=sharing
Kan ik nog eens kijken wat het verschil is als ik het contact gebruik of ga gebruiken...
Als ik tijd heb, ga eens kijken of ik dz vents hiermee beter kan gebruiken, door er meer variabelen in te knopen..
Helaas kan ik niet met node-red de stooklijn beïnvloeden, dat was mooier geweest..
En toch is uit uit
En als hij op de war uit gaat blijft de pomp lopen... [ tenminste zegt het node-red script ]
[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 18-09-2019 21:06 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Zie:PentaClover schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:38:
afgifte probleem, de vloer temperatuur blijft te laag omdat er te weinig warm water bij het retour water wordt gemengd.
https://gathering.tweaker...message/57989590#57989590
Mits je er zeker van bent dat er geen hoge temperaturen meer in je systeem voorkomen:
Ik heb soortgelijke verdelers (6&7groepen) en de instelbare temperatuur gestuurde kraan aan de ingang vervangen door een kogelkraan. De shunt tussen retour en aanvoer staat dicht.
Een maximaal temperatuur sensor stopt de pomp bij calamiteiten.
Deze zomer aangepast, dus nog geen gebruikservaring.
Wat je nu eigenlijk aan het doen bent / graag wil is de PID van een thermostaat aan het nabouwen info domoticzDylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:05:
[...]
Ga eens kijken wat deze doet:
https://drive.google.com/...rLIrOedv/view?usp=sharing
Kan ik nog eens kijken wat het verschil is als ik het contact gebruik of ga gebruiken...
Als ik tijd heb, ga eens kijken of ik dz vents hiermee beter kan gebruiken, door er meer variabelen in te knopen..
Helaas kan ik niet met node-red de stooklijn beïnvloeden, dat was mooier geweest..
En toch is uit uit
En als hij op de war uit gaat blijft de pomp lopen... [ tenminste zegt het node-red script ]
Maar gewoon lekker experimenten, niets mis mee.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 18-09-2019 21:25 ]
Wij zijn bezig met een ingrijpende renovatie (in België) van een halfopen bebouwing.
We gaan de muren(14cm PUR) + het dak isoleren(cellulose vlokken) en op het gelijkvloers komt er vloerverwarming (nat systeem).
Graag hadden we de gehele woning verwarmt via een L/W warmtepomp.
Echter hebben we nog de volgende twijfels:
1) Op het verdiep waar de slaapkamers bevinden hebben we een beperkte plafondhoogte 2m47, vloerverwarming kan hier enkel indien we een droog systeem plaatsen, is dit een goede combinatie met een L/W warmtepomp?
2) Indien we geen vloerverwarming op het verdiep voorzien zouden we de mogelijkheid willen voorzien om airco units aan te sluiten op de L/W warmtepomp, is dit mogelijk? Op die manier kunnen we de slaapkamers toch (even) verwarmen mocht dit nodig zijn en hebben we meteen ook koeling.
3) De binnenunit zou in de kelder komen, buiten het "beschermd" (geisoleerd) volume. Zal de warmtepomp hierdoor minder efficiënt werken?
We gaan de muren(14cm PUR) + het dak isoleren(cellulose vlokken) en op het gelijkvloers komt er vloerverwarming (nat systeem).
Graag hadden we de gehele woning verwarmt via een L/W warmtepomp.
Echter hebben we nog de volgende twijfels:
1) Op het verdiep waar de slaapkamers bevinden hebben we een beperkte plafondhoogte 2m47, vloerverwarming kan hier enkel indien we een droog systeem plaatsen, is dit een goede combinatie met een L/W warmtepomp?
2) Indien we geen vloerverwarming op het verdiep voorzien zouden we de mogelijkheid willen voorzien om airco units aan te sluiten op de L/W warmtepomp, is dit mogelijk? Op die manier kunnen we de slaapkamers toch (even) verwarmen mocht dit nodig zijn en hebben we meteen ook koeling.
3) De binnenunit zou in de kelder komen, buiten het "beschermd" (geisoleerd) volume. Zal de warmtepomp hierdoor minder efficiënt werken?
Mijn verdeler is 1 lompe grote rechthoekige balk staal (met een schot erin denk ik om aanvoer en retour te scheiden) en er is verder niets in te stellen. Er zit een pomp op die precies in een u bocht past die aan de balk gelast is en een 1/2" aanvoer aan de ene kant van de retour balk, recht boven de pomp aansluiting aan de onder kant, en een 1/2" retour aan de andere kant van de retour balk. Naast een ontluchtings ventiel in het midden is er niet meer aan te sluiten of aan te draaien/trekken of duwen om iets in te stellen.Domosapiens schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:20:
[...]
Zie:
https://gathering.tweaker...message/57989590#57989590
Mits je er zeker van bent dat er geen hoge temperaturen meer in je systeem voorkomen:
Ik heb soortgelijke verdelers (6&7groepen) en de instelbare temperatuur gestuurde kraan aan de ingang vervangen door een kogelkraan. De shunt tussen retour en aanvoer staat dicht.
Een maximaal temperatuur sensor stopt de pomp bij calamiteiten.
Deze zomer aangepast, dus nog geen gebruikservaring.
Edit: Zo'n oranje calamiteiten sensor zit er bij mij trouwens ook op, dus mocht de CV ketel op hol slaan, dan zou er geen te warm water de vloer in moeten gaan.
Edit2:
Ik heb het idee dat zolang de pomp van de verdeler een grotere flow heeft dan die van de CV er menging plaats vind richting de aanvoer balk in de verhouding van de flows, en als de pomp van de verdeler een lagere flow heeft dan de CV, dat er geen menging meer plaats vind naar de aanvoer balk, maar in de retour balk richting de retour naar de ketel. Zie versimpeld plaatje hieronder dat ik net even gemaakt heb.
[ Voor 24% gewijzigd door PentaClover op 18-09-2019 22:21 ]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@basvn interessant boardje. Is dit een standaard board en wordt het ook in espeasy ondersteund?Grolsch schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:42:
[...]
Nee, geen blog of manual, en ik snap het zelf ook nog amper, maar even samengevat
Hardware =
Ik heb gekocht via @basvn zo'n Node MCU bordje op printplaat en 7 temperatuursensoren DS18B20:
[Afbeelding]
Op de NodeMCU met printplaatje van bas kun je 7 sensoren solderen.
Ik heb besloten dat ik in mijn WP hok wil monitoren:
1 = Ta WP
2 = Tr WP
3 = Ta na buffervat
4 = Tr na buffervat
5 = SWW hoog
6 = SWW midden
7 = SWW laag
ter info, 8 = NodeMCU (nog niet al te netjes weggewerkt, daar heb ik nog ff geen oplossing voor bedacht
Aan de sensoren zit standaard een kabeltje van 70CM ofzo, dit was voor 6 van de 7 sensoren te kort voor mij, deze heb ik verlengd met een stuk UTP kabel wat ik nog had liggen, dus heb ik 1 UTP kabel gebruikt per 2 sensoren (UTP kabel heeft 8 aders, sensor 3).
Het was ff een paar uur solderen voor mij (khad al zeker 25 jaar niet meer gesoldeerd), maar toen was dat gefixed.
Bovenstaande foto's zijn op de 1e verdieping, ik wil dus nog zo'n NodeMCU bordje hebben met 2 sensoren, die ga ik ophangen op de B.G.G. bij de v.v. verdeler, hier wil ik Ta / Tr meten. Niet omdat het moet, maar omdat het kan
Dan het software gedeelte.
De NodeMCU moet je eerst flashen met software ( 6.6.0(release-sonoff) )
Vervolgens de Wifi Configureren
Vervolgens MQTT configureren
De Odroid N2 heeft @AUijtdehaag voor mij geinstalleerd me de volgende software
1 = NodeRed
2 = Domoticz
3 = InfluxDB
4 = Grafana
Nu even in lekentaal hoe het "ongeveer" werkt (correct me i'f i'm wrong)
De nodeMCU "schiet" via MQTT elke 10 seconden de waarden naar NodeRed.
Deze "schiet" ze door naar Domoticz
Deze "schiet" ze door naar InfluxDB
Grafana "trekt" uit de InfluxDB de benodigde gegevens.
Tot zo ver in hoofdlijnen mijn monitor avontuur tot nu toe
Ik heb nog wel wat nodemcu's liggen en nog wel wat plekken waar ik wat wil meten....
Espeasy en nodemcu werkt perfect...jerh schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:02:
[...]
@basvn interessant boardje. Is dit een standaard board en wordt het ook in espeasy ondersteund?
Ik heb nog wel wat nodemcu's liggen en nog wel wat plekken waar ik wat wil meten....
Meerdere sensoren [ 12 mogelijk ]] en dat is via tasmota wel een dingetje..
Gebruik 3 of 4 pinnen met elk 3-4 sensoren.
Ik heb er een stuk of 5-6 lopen:-)
Meten is...
Vervangen door 22x3/4 puntstuk en die kan je er zo koud opschroeven zonder loctite, pakking oid.PentaClover schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:38:
Nu zat ik te denken als ik de 15mm buis & thermostaan kraan + het retour ventiel verwijder en vervang voor 22mm buis met een 22mm knel 1/2" puntstuk,.....
Ik upgrade zo wel vaker vloerverdelers.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
https://www.installatie.n...pomp-klachten-onopgelost/
Dit klinkt alsof hier iemand aan het lobbyen is geweest. DHZ monoblok zit er dan niet meer in.Consumenten komen dan alleen voor subsidie in aanmerking wanneer zij gebruik maken van een erkend of gecertificeerd bedrijf.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Kan wel met de controller, wellicht minder optimaal als met een externe thermostaat, maar je kunt het gewoon instellen. Zie het H5 forum.Dylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:41:
[...]
Wat ik zeg, welke setting zou ik moeten hebben...
Wil alleen geen extra kastje in de kamer...
Ik geloof dat het niet mogelijk is met de pana om de thermostaat en op war gelijktijdig te draaien met een bedieningsunit.
En opnieuw behangen om de evt.nieuwe thermostaat![]()
gaat het hem niet worden
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik heb vandaag mijn wp voor het eerst in bedrijf genomen. Hij regelt de warertemp WAR maar hij gaat pas die lijn volgen als het kouder is dan de ingestelde temp op de controller zo ver ik het begrijpt.oswald schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:41:
[...]
Kan wel met de controller, wellicht minder optimaal als met een externe thermostaat, maar je kunt het gewoon instellen. Zie het H5 forum.
pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5
Met een Panasonic H serie kan dit gewoon, je controller schakelt op kamertemp en het water zit in een WAR stramien.Xanderk89 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:57:
[...]
Ik heb vandaag mijn wp voor het eerst in bedrijf genomen. Hij regelt de warertemp WAR maar hij gaat pas die lijn volgen als het kouder is dan de ingestelde temp op de controller zo ver ik het begrijp
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Die voorwaarde zit nu al bij de ISDE subsidies "aangelegd door een erkend bedrijf" of iets dergelijks... In praktijk vaak "vakman even naar gekeken"timovd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:07:
https://www.installatie.n...pomp-klachten-onopgelost/
[...]
Dit klinkt alsof hier iemand aan het lobbyen is geweest. DHZ monoblok zit er dan niet meer in.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Klopt, alleen die controller gaat uit bij +1 en weer aan bij -1 als mijn info goed is.Xanderk89 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:57:
[...]
Ik heb vandaag mijn wp voor het eerst in bedrijf genomen. Hij regelt de warertemp WAR maar hij gaat pas die lijn volgen als het kouder is dan de ingestelde temp op de controller zo ver ik het begrijp
Twee graden schommeling hmm.....
1 PVoutput . Dongen NB
Je opmerking watertemperatuur WAR geeft wat verwarring! Je moet bij systeeminstellingen wel kiezen voor Ruimtethermostaat en niet voor Watertemperatuur. Als je kiest voor watertemperatuur wordt er geen thermostaat gebruikt bij de WAR. Kies je voor Ruimtethermostaat en een stooklijn bij Verwarmen dan wordt het zoals je beschrijft.Xanderk89 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:57:
[...]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Zal ik weer een WAR-only discussie starten... Of gewoon direct zeggen dat het kut isDylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:07:
[...]
Iets eerder uitgelegd... Wat en hoe...
Ben zoekende naar een stooklijn die niet stuitert met dit weer.
Maar klopt war staat aan dus..
Als je geen demping van de stooklijn hebt, dmv 24 uurs gemiddelde buitenT, dan is ieder voor en na seizoen opnieuw bijstellen.
Er bestaat geen stooklijn die het hele jaar rond de ideale aanvoertemperatuur geeft.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Dan ben ik kennelijk de uitzondering, met o.a. jaari onze COP-kampioen, werkt prima, als je 'm maar goed inregelt. Als je het te warm in huis krijgt heb je simpel een te hoge Ta bij de heersende buitenT ingesteld. Is toch niet zo moeilijk ?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2019 12:50 ]
Mijn praktijk ervaring is alleen maar aantonen dat hij bij jouw thuis is geïnstalleerd, een foto meesturen van je huis waarin hij staat is voldoende. Dit heeft bij mij bij 3 subsidies voldaan, geen installateur aan te pas geweest. De regel is ingesteld omdat vroeger mensen/bedrijven de gesubsidieerde apparaten kochten, subsidie opstreken en de pomp gelijk weer (in het buitenland) doorverkochten.kmf schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:35:
[...]
Die voorwaarde zit nu al bij de ISDE subsidies "aangelegd door een erkend bedrijf" of iets dergelijks... In praktijk vaak "vakman even naar gekeken"
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:48:
Dan ben ik kennelijk de uitzondering, met o.a. jaari onze COP-kampioen, werkt prima, als je 'm maar goed inregelt. Als je het te warm in huis krijgt heb je simpel een te hoge Ta bij de heersende buitenT ingesteld. Is toch niet zo moeilijk ?
- Zon, geen zon.
- Geen wind, wel wind
- Veel mensen in huis, weinig mensen.
- Gordijnen dicht, open.
- Warmtelampen aan/uit (die 300 watt plafondverlichtings dingen)
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 19-09-2019 18:02 ]
Verwijderd
Dan loopt je Tr op, want er zijn meerdere warmtebronnen, indien minimum afgifte vermogen v.d. WP bereikt is stop hij, simpel toch ?Dre schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:00:
[...]CV-keteltje van 10 jaar geleden met OpenTherm thermostaat kreeg het toch stabieler dan die domme aan/uit warmtepompen met WAR zonder modulerende RAR. CV-ketel had alleen modulerende RAR en geen WAR.
- Zon, geen zon.
- Wind, geen wind
- Veel mensen in huis, weinig mensen.
- Gordijnen dicht, open.
- Warmtelampen aan/uit (die 300 watt plafond verlichtings dingen)
- Wind, geen wind
Jij hebt het over het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur. Als de afgifte lager wordt, komt dit verschil dichter bij elkaar te liggen. Als het verschil kleiner is dan de instelling, dan slaat de WP uit? Op hoeveel graden heb jij dat verschil staan? Staat standaard op 3 uit mijn hoofd.Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:06:
[...]
Dan loopt je Tr op, want er zijn meerdere warmtebronnen, indien minimum afgifte vermogen v.d. WP bereikt is stop hij, simpel toch ?
[ Voor 16% gewijzigd door Chris499 op 19-09-2019 13:10 ]
Verwijderd
Ik kan dat niet instellen, WP kiest dat zelf. Een F-serie Panasonic met vast instelbare pompsnelheid hanteert ongeveer 2C bij de standaard ingestelde pompsnelheid van 2 zijnde ongeveer 16l/m, en de H-serie met adaptieve pomp werkt meestal met 5C als verschil tussen Ta en Tr.Chris499 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:09:
[...]
Jij hebt het over het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur. Op hoeveel graden heb jij die staan? Staat standaard op 3 uit mijn hoofd.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2019 13:13 ]
Volgens mij kan ik dat op mijn H versie wel instellen. Tenminste, als dat de optie is, die ik denk dat het is.Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:12:
[...]
Ik kan dat niet instellen, WP kiest dat zelf. Een F-serie Panasonic met vast instelbare pompsnelheid hanteert ongeveer 2C en de H-serie met adaptieve pomp werkt meestal met 5C als verschil tussen Ta en Tr.
Verwijderd
Kijk dan nog maar eens, Japanse kaboutertjes verhinderen dat voor zo ver mij bekend. Je kunt het wel instellen maar er gebeurd vervolgens niets.Chris499 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:13:
[...]
Volgens mij kan ik dat op mijn H versie wel instellen. Tenminste, als ik dat de optie is, die ik denk dat het is.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2019 13:15 ]
Bij mij werkt de WAR instelling ook prima in het najaar. Vannacht stond mijn WP te pruttelen op 370 watt, om 9.00 zakte hij naar 200 watt en om 10.00 uur stopte hij er mee. Is nog niet weer aan geweest. Omdat de pomp doorloopt wordt de retour temp gemeten. Als die te hoog is slaat hij gewoon niet aan. Prima systeem mijn Panasonic 5Kw.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Verwijderd
Inderdaad zo werkt het als je de correcte waardes ingsteld hebt, je moet het alleen effe doorhebben.Me Albert schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:21:
Bij mij werkt de WAR instelling ook prima in het najaar. Vannacht stond mijn WP te pruttelen op 370 watt, om 9.00 zakte hij naar 200 watt en om 10.00 uur stopte hij er mee. Is nog niet weer aan geweest. Omdat de pomp doorloopt wordt de retour temp gemeten. Als die te hoog is slaat hij gewoon niet aan. Prima systeem mijn Panasonic 5Kw.
Heb je de H versie van Panasonic?Me Albert schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:21:
Precies, wat ik al dacht. Op hoeveel graden heb je het maximale verschil tussen aanvoer en temperatuur gezet? Standaard staat dit ingesteld op 3 graden. Of werkt dit niet zoals Diff_Angle aangeeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 19-09-2019 13:37 ]
Dubbel post.
[ Voor 94% gewijzigd door Chris499 op 19-09-2019 13:36 ]
Nu aan en uit via een blockley...Oxellaar schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:54:
[...]
Zal ik weer een WAR-only discussie starten... Of gewoon direct zeggen dat het kut is
Als je geen demping van de stooklijn hebt, dmv 24 uurs gemiddelde buitenT, dan is ieder voor en na seizoen opnieuw bijstellen.
Er bestaat geen stooklijn die het hele jaar rond de ideale aanvoertemperatuur geeft.
Dus gaan het beleven,,
Ligt zeker aan mij..t.oswald schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:41:
[...]
Kan wel met de controller, wellicht minder optimaal als met een externe thermostaat, maar je kunt het gewoon instellen. Zie het H5 forum.
Maar als ik war instel, krijg ik het niet voor elkaar om ook nog thermostaat erbij te krijgen in de bedieningsunit in huis..
Dus als je.. heeel graag...
H5?
Mijn warmtepomp gaat altijd al aan/uit/aan/uit omdat het minimum vermogen iets van 2,5 kW is en mijn verlies daar pas in de buurt komt als het diep onder 0 is. Tevens ook weinig waterinhoud in mijn systeem.Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:06:
[...]
Dan loopt je Tr op, want er zijn meerdere warmtebronnen, indien minimum afgifte vermogen v.d. WP bereikt is stop hij, simpel toch ?
Omdat de warmtepomp niet lager kan in vermogen begrijp ik dat de Ta en Tr omhoog gaan als de ruimtetemperatuur stijgt. Bij mij wordt echter gewoon de ruimtetemperatuur hoger met WAR als de zon naar binnen schijnt. Ik stook wel op een hoge temperatuur 45/0/35/10 en met weinig massa, weet niet of dat nog uitmaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 19-09-2019 15:11 ]
Wat je zegt kan niet...Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:48:
Het gemiddeld aantal kWh warmteverlies is in het voor en naseizoen nooit hetzelfde als bij bijvoorbeeld 24uur lang ongeveer 5 tot 10c buitenT... en met of zonder zon.
Een stooklijn is een star stom ding met één invloed... De buitenT
En niets is zo veranderlijk als het weer, die twee kun je gewoon niet zomaar aan elkaar knopen om een juiste binnentemperatuur te creëren.
Ook waterzijdig in regelen heft dat niet op, de warmtelast/verlies is nooit hetzelfde.
Waterzijdig in regelen doe je op 100% vraag en niet anders.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Goed stuk van Lars Boelen, beetje (tegen) gas geven tegen die anti programma's over WP's bij de Tros 
https://www.installatie.n...n-warmtepomp-zonder-plan/
https://www.installatie.n...n-warmtepomp-zonder-plan/
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dus jij vind het prima dat vanaf tien uur vanmorgen, totaan de komende koude nacht (misschien wel over twee weken )je waterpomp voor Piet snot staat te draaien met minimaal 45 watt? Of zonder buffer op standje 3 met 100 watt?Me Albert schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:21:
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Hoezo kan niet ? Als het om 06:00 bijv. Ta=31 buitenT=6 en om 8:00 Ta=29 buitenT=10 en om 10:00 Ta=27 buitenT=>15. Indien dan na enige tijd de (Ta-Tr)/2*16l/m een waarde oplevert die kleiner is dan het minimale vermogen van de WP, kan niet verder terugmoduleren dan stopt de WP.Oxellaar schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:32:
[...]
Wat je zegt kan niet...
Het gemiddeld aantal kWh warmteverlies is in het voor en naseizoen nooit hetzelfde als bij bijvoorbeeld 24uur lang ongeveer 5 tot 10c buitenT... en met of zonder zon.
Een stooklijn is een star stom ding met één invloed... De buitenT
En niets is zo veranderlijk als het weer, die twee kun je gewoon niet zomaar aan elkaar knopen om een juiste binnentemperatuur te creëren.
Ook waterzijdig in regelen heft dat niet op, de warmtelast/verlies is nooit hetzelfde.
Waterzijdig in regelen doe je op 100% vraag en niet anders.
Standje 1 zonder buffer vat......reneeke1970 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:47:
[...]
Dus jij vind het prima dat vanaf tien uur vanmorgen, totaan de komende koude nacht (misschien wel over twee weken )je waterpomp voor Piet snot staat te draaien met minimaal 45 watt? Of zonder buffer op standje 3 met 100 watt?
Verwijderd
Door je kleine massa in je systeem, weinig water, zal die binnen de kortste keren terugzakken naar kamerT, de hysteresisch tussen Ta en kamerT is aanmerkelijk groter dan 5C en dat is dan voor de WP een instructie om weer aan te gaan. Om die reden heb je LTV/ZLTV nodig om 'rustig' regelgedrag te krijgen.Dre schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:01:
[...]
Mijn warmtepomp gaat altijd al aan/uit/aan/uit omdat het minimum vermogen iets van 2,5 kW is en mijn verlies daar pas in de buurt komt als het diep onder 0 is. Tevens ook weinig waterinhoud in mijn systeem.
Omdat de warmtepomp niet lager kan in vermogen begrijp ik dat de Ta en Tr omhoog gaan als de ruimtetemperatuur stijgt. Bij mij wordt echter gewoon de ruimtetemperatuur hoger met WAR als de zon naar binnen schijnt. Ik stook wel op een hoge temperatuur 45/0/35/10 en met weinig massa, weet niet of dat nog uitmaakt.
t.oswald in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"Dylantje2 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:19:
[...]
Ligt zeker aan mij..
Maar als ik war instel, krijg ik het niet voor elkaar om ook nog thermostaat erbij te krijgen in de bedieningsunit in huis..
Dus als je.. heeel graag...
H5?
Of hier
t.oswald in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 19-09-2019 17:17 ]
sorry dat ik..
Maar 5.2... in welke van de x manuals die heb
Systeeminstellingen in installatiemenuDylantje2 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:27:
[...]
sorry dat ik..
Maar 5.2... in welke van de x manuals die heb
nou ik zoek.. maar kan niet eens 5.2 vindent.oswald schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:43:
[...]
Systeeminstellingen in installatiemenu
edit: er staat een thermostaatje in de linkerhoek...
En de watertemp op war, dus nu zou het goed moeten zijn...
[ Voor 23% gewijzigd door Dylantje2 op 19-09-2019 18:06 ]
Mijn temperaturen stijgen en dalen snel, maar dat ging met de gasgestookte CV-ketel nog veel sneller (6+ kW minimum vermogen). Verschil is dat mijn 10 jaar oude CV-ketel een modulerende thermostaat heeft die weet heeft van de gewenste- en de woonkamertemperatuur. De Panasonic is dom en heeft geen idee van de ruimtetemperatuur en gaat bijna volgas starten totdat Ta=Ta_setpoint. Mijn inziens is dit een gebrek van Panasonic en niet van het verwarmingssysteem wat met de CV-ketel wel goed werkte.Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:59:
[...]
Door je kleine massa in je systeem, weinig water, zal die binnen de kortste keren terugzakken naar kamerT, de hysteresisch tussen Ta en kamerT is aanmerkelijk groter dan 5C en dat is dan voor de WP een instructie om weer aan te gaan. Om die reden heb je LTV/ZLTV nodig om 'rustig' regelgedrag te krijgen.
Meer massa, dus in principe LTV/ZLTV, zal zorgen voor minder pendelen. Maar ik zie niet de directe relatie tussen meer massa en een goedwerkende WAR. Behalve dat een kasteel met meters dikke muren wat stabieler is qua temperatuur
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 19-09-2019 18:12 ]
Ik heb de Pana het grootste deel van het jaar op stillemodus 3 staan. Dan gaat hij aanmerkelijk langzamer naar zijn setpoint. Het kost voor zover ik kan meten geen rendement.Dre schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:08:
[...]
Mijn temperaturen stijgen en dalen snel, maar dat ging met de gasgestookte CV-ketel nog veel sneller (6+ kW minimum vermogen). Verschil is dat mijn 10 jaar oude CV-ketel een modulerende thermostaat heeft die weet heeft van de gewenste- en de woonkamertemperatuur. De Panasonic is dom en heeft geen idee van de ruimtetemperatuur en gaat bijna volgas starten totdat Ta=Ta_setpoint. Mijn inziens is dit een gebrek van Panasonic en niet van het verwarmingssysteem wat met de CV-ketel wel goed werkte.
Meer massa, dus in principe LTV/ZLTV, zal zorgen voor minder pendelen. Maar ik zie niet de directe relatie tussen meer massa en een goedwerkende WAR. Behalve dat een kasteel met meters dikke muren wat stabieler is qua temperatuur
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Verwijderd
Een tijdje terug hebben we berekend dat 120m2 vvw gelegd in een betonlaag van 20cm het met een 5kW 3.5 uur duurt om de temperatuur met 1C te verhogen. Bij jou gebeurd dat in een vloek en een zucht.Dre schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:08:
[...]
Mijn temperaturen stijgen en dalen snel, maar dat ging met de gasgestookte CV-ketel nog veel sneller (6+ kW minimum vermogen). Verschil is dat mijn 10 jaar oude CV-ketel een modulerende thermostaat heeft die weet heeft van de gewenste- en de woonkamertemperatuur. De Panasonic is dom en heeft geen idee van de ruimtetemperatuur en gaat bijna volgas starten totdat Ta=Ta_setpoint. Mijn inziens is dit een gebrek van Panasonic en niet van het verwarmingssysteem wat met de CV-ketel wel goed werkte.
Misschien gaat de vergelijking mank, maar koel-vries combi's geven op dat er xkg per 24h ingevroren kan worden, dat ding, die koelkast, is dus ontworpen om 24/365 met relatief zeer weinig capaciteit te draaien in een omgeving die bekend is. Jouw situatie qua werking lijkt meer op een 'snelvries' systeem.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2019 19:30 ]
Er is denk ik wel een verband tussen LTV en WAR-kwaliteit.
Bij een Ta van 26 graden en ruimte 20 graden zal een opwarmende vloer (door zon/gasten/...) al snel voor minder afgiftevermogen zorgen. Als de vloer van buitenaf al 23 graden is, blijft er maar de helft van het temperatuurverschil over. In die zin is er een dempend en zelfregulerend effect dat temperatuurschommelingen niet uit de hand laat lopen.
Bij een Ta van 40 graden maakt een opwarmende kamer veel minder uit.
Bij een Ta van 26 graden en ruimte 20 graden zal een opwarmende vloer (door zon/gasten/...) al snel voor minder afgiftevermogen zorgen. Als de vloer van buitenaf al 23 graden is, blijft er maar de helft van het temperatuurverschil over. In die zin is er een dempend en zelfregulerend effect dat temperatuurschommelingen niet uit de hand laat lopen.
Bij een Ta van 40 graden maakt een opwarmende kamer veel minder uit.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb nog de F-serie Panasonic. Die heeft 1 stand "quiet" mode, en dat werkt beter inderdaad. Dat ga ik wel eens proberen deze winter.Fullpower schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:57:
[...]
Ik heb de Pana het grootste deel van het jaar op stillemodus 3 staan. Dan gaat hij aanmerkelijk langzamer naar zijn setpoint. Het kost voor zover ik kan meten geen rendement.
@Proton_
Een hoge Ta lijkt me inderdaad minder gunstig voor WAR. Een hoge Ta lijkt me inderdaad minder gunstig voor een stabiele kamertemperatuur bij WAR.
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 19-09-2019 22:53 ]
Verwijderd
@Dre @Proton_ Benodigde Ta hangt af van afgifteoppervlak t.o.v. het te compenseren warmteverlies, hoe kleiner hoe hoger de Ta en vice versa. Amerikanen t.o.v. hun V8 motoren 'there's no substitute for cubic inches' hetzelfde geldt voor WP/WAR en het daaraan gekoppelde afgifteoppervlak, hoe meer des te beter.
Verwijderd
Ik vat 'm niet helaas. Jij stelt hoge Ta minder/niet geschikt voor WP/WAR, ik bevestig dat naar mijn idee, dat dat niet de ideale combinatie is.Dre schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:27:
Volgens mij praten we langs elkaar heen.
PS. Wat is jouw jaarverbruik met de WP ? En als je dat deelt door het aantal ggd https://mindergas.nl/degree_days_calculation en vermenigvuldigd met 28 en vervolgens met 1.1, wat is daar dan de uitkomst van ?
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2019 23:43 . Reden: PS. toegevoegd. ]
Heb de H versie. dT staat volgens mij op 5 graden. maar daarin heeft hij een eigen wil.Chris499 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:34:
[...]
Heb je de H versie van Panasonic?
Precies, wat ik al dacht. Op hoeveel graden heb je het maximale verschil tussen aanvoer en temperatuur gezet? Standaard staat dit ingesteld op 3 graden. Of werkt dit niet zoals Diff_Angle aangeeft.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Mijn Panasonic verbruikt 20 watt als hij in rust is. Schakel de WP uit als het warmer wordt dan 15 graden. Om 1900 uur is hij weer gaan pruttelen, 25 minuten 340 watt en nu weer rustig 200 watt. En het is in de kamer nu 22,3 graden. Totale verbruik vandaag 4,41 kWh. Acceptabel voor mij voor een leker warme woonkamer.reneeke1970 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:47:
[...]
Dus jij vind het prima dat vanaf tien uur vanmorgen, totaan de komende koude nacht (misschien wel over twee weken )je waterpomp voor Piet snot staat te draaien met minimaal 45 watt? Of zonder buffer op standje 3 met 100 watt?
M'n installateur stond vandaag met een verrassing op de stoep: de PAC-SE55RA die ik begin deze week bij hem besteld had. Hij was in de buurt dus bracht hem even langs 
Zal kijken of ik dit weekend tijd heb om hem aan te sluiten, wil proberen de winter door te komen op 50% begrensd vermogen.
Eventueel maak ik een W1209 schakeling zodat hij onder een vooraf ingestelde buitentemperatuur toch op 75% of 100% kan draaien.
Wat me opviel is dat het stekkertje redelijk "uniek" is, heb zoiets niet in m'n doos met computerkabels zitten. Pin-afstand lijkt 2,54mm te zijn dus dat is verder wel redelijk standaard.
Als alles draait zal ik er wat foto's van plaatsen.
Zal kijken of ik dit weekend tijd heb om hem aan te sluiten, wil proberen de winter door te komen op 50% begrensd vermogen.
Eventueel maak ik een W1209 schakeling zodat hij onder een vooraf ingestelde buitentemperatuur toch op 75% of 100% kan draaien.
Wat me opviel is dat het stekkertje redelijk "uniek" is, heb zoiets niet in m'n doos met computerkabels zitten. Pin-afstand lijkt 2,54mm te zijn dus dat is verder wel redelijk standaard.
[ Voor 41% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-09-2019 00:21 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Volgens mij heeft iemand in dit topic op een gegeven moment zelf deze kabeltjes gemaakt, was @Naalroc dat nietBlueTooth76 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 00:08:
M'n installateur stond vandaag met een verrassing op de stoep: de PAC-SE55RA die ik begin deze week bij hem besteld had. Hij was in de buurt dus bracht hem even langs
Hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag
Waarom wil je hartje winter op 50% draaien? Wat denk je ermee te bereiken
Zelf gebruik ik het kabeltje ook, en draai bij temperaturen +5 graden op 50% met als enigste voordeel dat de SWW run op 50% loopt en daardoor iets minder geluid maakt.
Het kabeltje doet niets anders als maximale frequentie beperken.
Als je last hebt van pendelen lost dit kabeltje dat niet op, hooguit dat het iets langer duurt voordat het pendelen begint
Vraag ook @Naalroc maar naar zijn ervaringen.
@Grolsch ik heb net m'n WP aangesloten en aangeslingerd. Volgens mij heb jij de zelfde situatie als ik als ik mijn collega moet geloven die bij je is wezen kijken (Hoi Dave)
Jij hebt de WP toch rechtstreeks aangesloten op je buffer?
Zo ja, hoe regelt jou pomp snelheid in de WP? Of heb je deze op een vaste waarde staan?
Wanneer springt de WP aan?
Heb je een vaste aanvoer-temperatuur of een WAR?
En draait jou pomp naar het vloerverwarming circuit continue?
Zo ja, hoe regelt jou pomp snelheid in de WP? Of heb je deze op een vaste waarde staan?
Wanneer springt de WP aan?
Heb je een vaste aanvoer-temperatuur of een WAR?
En draait jou pomp naar het vloerverwarming circuit continue?
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Ik ben even kwijt wie Dave is (teveel kijkers gehad denk ikNickkie55 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:46:
@Grolsch ik heb net m'n WP aangesloten en aangeslingerd. Volgens mij heb jij de zelfde situatie als ik als ik mijn collega moet geloven die bij je is wezen kijken (Hoi Dave)
Klopt, hoe had je dat anders willen doen danJij hebt de WP toch rechtstreeks aangesloten op je buffer?
De Zubadan welke ik heb heeft een vast primair debiet, deze staat bij mij op standje 4, wat neerkomt op 26L/minuut. (Dit doet standje 5 ook, vandaar dat ik hem op 4 heb gezet).Zo ja, hoe regelt jou pomp snelheid in de WP? Of heb je deze op een vaste waarde staan?
Als mijn Thermostaat dat zegt, dus als er warmtevraag is door mijn thermostaatWanneer springt de WP aan?
Ik gebruik WAR.Heb je een vaste aanvoer-temperatuur of een WAR?
Nee, mijn secundaire pomp draait alleen als er warmtevraag is (met een nadraaitijd van 1 minuut).En draait jou pomp naar het vloerverwarming circuit continue?
Deze pomp wordt dan ook aangestuurd door de Hydrobox.
Als je verder nog vragen hebt laat maar horen!
Welke warmtepomp heb jij eigenlijk
Even een vraag voor de Mitsu Melcloud gebruikers. Als ik kijk bij mijn energieverbruik zie ik dat er iedere dag circa 1,5kWh verbruik is voor verwarming/koeling (afhankelijk van de modus waar de WP in staat), ook als er geen warmte/koelvraag is.
Kan ik concluderen dat die 1,5kWh het standby verbruik is? Dat zou vrij hoog zijn volgens mij.
Kan ik concluderen dat die 1,5kWh het standby verbruik is? Dat zou vrij hoog zijn volgens mij.
[ Voor 5% gewijzigd door DJT op 20-09-2019 09:59 ]
Thanks!Grolsch schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:50:
[...]
Ik ben even kwijt wie Dave is (teveel kijkers gehad denk ik) Maar Dave
![]()
![]()
[...]
Klopt, hoe had je dat anders willen doen dan
[...]
De Zubadan welke ik heb heeft een vast primair debiet, deze staat bij mij op standje 4, wat neerkomt op 26L/minuut. (Dit doet standje 5 ook, vandaar dat ik hem op 4 heb gezet).
[...]
Als mijn Thermostaat dat zegt, dus als er warmtevraag is door mijn thermostaat
[...]
Ik gebruik WAR.
[...]
Nee, mijn secundaire pomp draait alleen als er warmtevraag is (met een nadraaitijd van 1 minuut).
Deze pomp wordt dan ook aangestuurd door de Hydrobox.
Als je verder nog vragen hebt laat maar horen!
Welke warmtepomp heb jij eigenlijkDat praat wat makkelijker
Hitachi Yutaki M 11kW rechtstreeks aangesloten op een 600liter buffer. Op dit moment schakelt de remeha isense thermostaat de ketelpomp naar de open vloerverwarming verdeler. Wat me opvalt is dat de compressor frequentie zich zo raar gedraagt.
Tussen 4:00 en 5:00 + 6:00-7:30 bleef hij lekker door pruttelen maar daar tussenin begint hij als een gek te pendelen. Hij draait net 2 dagen dus ik zit nog in de leerfase
Ik weet nu al wel dat ik 1 belangrijke parameter mis, en dat is de schakeling van de remeha CV pomp.

[ Voor 3% gewijzigd door Nickkie55 op 20-09-2019 10:39 ]
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
@DJT
Dat is waarschijnlijk een softwareprobleem in de Mitsu.
Zelf zag ik ook flinke afwijkingen.
Voorbeeld: elektriciteitsverbruik afgelopen Juli:

Het display geeft een totaalverbruik aan van 78 kWh terwijl dit volgens mijn eigen kWh-meter slechts 47,7 kWh bedroeg. Ook is er 50 kWh toegewezen aan verwarming, maar de verwarmingsmode was geblokkeerd.
Ik heb contact opgenomen met Alklima, foto's en verdere gegevens ingestuurd maar ook zij konden dit niet verklaren. Ze hebben het inmiddels doorgestuurd naar Japan.
Alklima zei wel dat de getoonde energieberekeningen met een flinke korrel zout moeten worden genomen.
Ondat ik toch al van plan was wat meer te gaan meten (=weten), heb ik een Procon A1M en toen ook maar een Kamstrup 302 geplaatst: gelukkig presteert mijn Mitsu keurig volgens het Databook.
Dat is waarschijnlijk een softwareprobleem in de Mitsu.
Zelf zag ik ook flinke afwijkingen.
Voorbeeld: elektriciteitsverbruik afgelopen Juli:

Het display geeft een totaalverbruik aan van 78 kWh terwijl dit volgens mijn eigen kWh-meter slechts 47,7 kWh bedroeg. Ook is er 50 kWh toegewezen aan verwarming, maar de verwarmingsmode was geblokkeerd.
Ik heb contact opgenomen met Alklima, foto's en verdere gegevens ingestuurd maar ook zij konden dit niet verklaren. Ze hebben het inmiddels doorgestuurd naar Japan.
Alklima zei wel dat de getoonde energieberekeningen met een flinke korrel zout moeten worden genomen.
Ondat ik toch al van plan was wat meer te gaan meten (=weten), heb ik een Procon A1M en toen ook maar een Kamstrup 302 geplaatst: gelukkig presteert mijn Mitsu keurig volgens het Databook.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Je WP loopt dus 24*7 op WAR te draaien en krijgt geen melding dat hij uit moet.Nickkie55 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:38:
[...]
Thanks!
Hitachi Yutaki M 11kW rechtstreeks aangesloten op een 600liter buffer. Op dit moment schakelt de remeha isense thermostaat de ketelpomp naar de open vloerverwarming verdeler. Wat me opvalt is dat de compressor frequentie zich zo raar gedraagt.
Tussen 4:00 en 5:00 + 6:00-7:30 bleef hij lekker door pruttelen maar daar tussenin begint hij als een gek te pendelen. Hij draait net 2 dagen dus ik zit nog in de leerfase![]()
Ik weet nu al wel dat ik 1 belangrijke parameter mis, en dat is de schakeling van de remeha CV pomp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vermoed dat er tussen 0400 en 0500 / 0600 en 0730 wel warmtevraag was waardoor de secundaire pomp liep en er dus voldoende afgifte was.
Als buiten deze tijden geen warmtevraag was en de pomp dus niet liep gaat de WP pendelen, wat mij nogal logisch lijkt.
Ik zou de warmtevraag van de thermostaat koppelen aan je WP, en je WP de secundaire pomp aan laten sturen zodra er warmtevraag is. Zo doe ik het tenminste, ik weet alleen niet hoe dat met een Hitachi zou moeten.
Hmm, toch ook maar een kamstrup aanschaffen dan. Past nog net in de groepenkast en dan is hij vol.
Ik dacht dat de 302 een stroommeter was maar ik vergis me.
Ik dacht dat de 302 een stroommeter was maar ik vergis me.
[ Voor 26% gewijzigd door DJT op 20-09-2019 11:10 ]
Volgens de koevlaas berekening is m'n Zubadan ongeveer 2x te groot voor deze woning dus zou ik voldoende capaciteit moeten hebben op 50% (al weet ik niet of die som 1:1 opgaatGrolsch schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:32:
[...]
Volgens mij heeft iemand in dit topic op een gegeven moment zelf deze kabeltjes gemaakt, was @Naalroc dat niet
Hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag
Waarom wil je hartje winter op 50% draaien? Wat denk je ermee te bereiken
Zelf gebruik ik het kabeltje ook, en draai bij temperaturen +5 graden op 50% met als enigste voordeel dat de SWW run op 50% loopt en daardoor iets minder geluid maakt.
Het kabeltje doet niets anders als maximale frequentie beperken.
Als je last hebt van pendelen lost dit kabeltje dat niet op, hooguit dat het iets langer duurt voordat het pendelen begint
Vraag ook @Naalroc maar naar zijn ervaringen.
Het gaat me voornamelijk om het beperken van het geluid en inderdaad iets langer op een lager vermogen laten draaien. Dat is ook gunstig voor het eigen verbruik uit de zonnepanelen.
Zelf maken is zeker een optie, solderen is een hobby. In dit geval laten meebestellen. Factuur heb ik nog niet
Mocht 50% te weinig vermogen zijn dan kan ik met 1 of meerdere W1209 thermostaten de warmtepomp meer vermogen geven bij bijvoorbeeld -5 of -10
[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-09-2019 11:14 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Het enigste wat zal gebeuren is dat het langer duurt voordat Ta bereikt is, maar in jouw geval lekker experimenteren, dan kom je er vanzelf wel achter wat het beste voor jouw situatie werkt.BlueTooth76 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:10:
[...]
Volgens de koevlaas berekening is m'n Zubadan ongeveer 2x te groot voor deze woning dus zou ik voldoende capaciteit moeten hebben op 50% (al weet ik niet of die som 1:1 opgaat)
Ik weet dat hij niet verder kan terug moduleren (gaf ik ook al aan).
Het gaat me voornamelijk om het beperken van het geluid en inderdaad iets langer op een lager vermogen laten draaien. Dat is ook gunstig voor het eigen verbruik uit de zonnepanelen.
Zelf maken is zeker een optie, solderen is een hobby. In dit geval laten meebestellen. Factuur heb ik nog niet
Het is ook vooral omdat er wat overlast is van de warmtepomp, met name in de zomer (SWW run).Grolsch schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:14:
[...]
Het enigste wat zal gebeuren is dat het langer duurt voordat Ta bereikt is, maar in jouw geval lekker experimenteren, dan kom je er vanzelf wel achter wat het beste voor jouw situatie werkt.
Ik heb bij de buren in de tuin gestaan en kan niet anders dan ze gelijk geven. Tijdelijk heb ik het SWW moment verplaatst naar 8:00 's ochtends maar het liefst draai je dat als de zon op z'n hoogst staat (zowel vanwege PV als rendement).
Als plan van aanpak:
- warmtepomp los van de garage en op een eigen fundering, dat scheelt fors in de dreun
- vermogen beperken
- dempend materiaal aangebracht in het houthokje waar de warmtepomp in "uitblaast", al is dat ook om het zicht op de warmtepomp in de winter wat weg te nemen
- komend voorjaar dichte schutting maken van garage tot achterkant van het kavel (is maar ~4 meter).
En ja... experimenteren
De link naar jouw ervaringen met de PAC staat al in m'n favorieten
[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-09-2019 11:25 ]
Voor de verandering weer eens een vraagje aan de Loria eigenaren. Wie heeft er SWW 50+ graden en verwarmt dit enkel met de buitenunit? Mijn Loria heeft de eigenschap 'gecreëerd' om tot 50 graden te verwarmen en dan de laatste 5 graden met het element te verwarmen.
In mijn optiek was dit niet altijd zo
Als je 'm op 2c instelt gaat hij naar mijn mening iets rustiger opbouwen naar de gewenste Ta en is de COP ook hoger. Experimenteer er maar eens mee.Me Albert schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:50:
[...]
Heb de H versie. dT staat volgens mij op 5 graden. maar daarin heeft hij een eigen wil.
https://stillewarmtepomp.nl/BlueTooth76 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:19:
[...]
Het is ook vooral omdat er wat overlast is van de warmtepomp, met name in de zomer (SWW run).
Ik heb bij de buren in de tuin gestaan en kan niet anders dan ze gelijk geven. Tijdelijk heb ik het SWW moment verplaatst naar 8:00 's ochtends maar het liefst draai je dat als de zon op z'n hoogst staat (zowel vanwege PV als rendement).
Als plan van aanpak:
- warmtepomp los van de garage en op een eigen fundering, dat scheelt fors in de dreun
- vermogen beperken
- dempend materiaal aangebracht in het houthokje waar de warmtepomp in "uitblaast", al is dat ook om het zicht op de warmtepomp in de winter wat weg te nemen
- komend voorjaar dichte schutting maken van garage tot achterkant van het kavel (is maar ~4 meter).
En ja... experimenterenDat is 1 van de redenen om een warmtepomp aan te schaffen toch?
De link naar jouw ervaringen met de PAC staat al in m'n favorieten
Misschien heb je hier iets aan?
Ramon_1984 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:54:
[...]
https://stillewarmtepomp.nl/
Misschien heb je hier iets aan?
4x zo duur als de WP zelf.... En die Pana hoor je eigenlijk al niet.De prijs voor een omkasting verschilt. Gemiddeld ligt het tussen de €1200 en €1900, afhankelijk van type omkasting.
Que?De geluidswerende omkastingen van Merford leveren tot 15 dB(A) reductie van het geluid van een warmtepomp. De dempende omkasting zet bovendien geluidsgolven om in warmte, waardoor minder energie verloren gaat. Een omkasting beïnvloedt, in tegenstelling door wat er in de media gezegd wordt, het rendement niet nadelig.
Zag deze link op LinkedIn. Een handige toolkit om je WP te monitoren. Zou handig zijn om zoiets ergens als 1 unit te kunnen kopen.
https://www.linkedin.com/...-6579733961902170112-cwk1
https://www.linkedin.com/...-6579733961902170112-cwk1
[ Voor 4% gewijzigd door Wimhaw op 20-09-2019 14:31 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Oei dat is best prijzigbbbrumbrum schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:19:
[...]
[...]
4x zo duur als de WP zelf.... En die Pana hoor je eigenlijk al niet.
[...]
Que?
Dave was blijkbaar de enige van alle kijkers die je een flesje wijn heeft gegevenGrolsch schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:50:
[...]
Ik ben even kwijt wie Dave is (teveel kijkers gehad denk ik) Maar Dave
![]()
![]()
De Zubadan welke ik heb heeft een vast primair debiet, deze staat bij mij op standje 4, wat neerkomt op 26L/minuut. (Dit doet standje 5 ook, vandaar dat ik hem op 4 heb gezet).
Waarom moet de circulatiepomp over het buffer zo hard draaien dan? Hier draait hij op 100% ook op 1,6m³/hr = 26l/min
Ik weet weer wie Dave is, hij stond nog in mijn whatsappNickkie55 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:33:
[...]
Dave was blijkbaar de enige van alle kijkers die je een flesje wijn heeft gegeven
Omdat ik een 11,2KW WP heb met een waterpomp die op een vast debiet draait.Waarom moet de circulatiepomp over het buffer zo hard draaien dan? Hier draait hij op 100% ook op 1,6m³/hr = 26l/min
Bij 26 ltr/minuut is de benodigde dT dus 6,15. (11,2/4,2/0,433) om 11,2kW kwijt te kunnen.
Stel ik zou de flow op 20 ltr/minuut zetten (wat kan door de pompsnelheid te verlagen) dan heb ik een dT nodig van 8, en probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met een Ta van 30
In de praktijk zorgt dit ervoor dat de dT in mijn primaire circuit kleiner is als in mijn secundaire circuit, omdat ik ivm zoneregeling bij situaties zoals vanochtend nooit 26 ltr/minuut kwijt kan in m'n afgiftecircuit.
Voorbeeldje van vanochtend (ja, het was 4,5 graad vanochtend in Twente, dus een klein runnetje was nodig volgens m'n thermostaat).

Primair Ta 28,6. Tr 26,2, dT = 2,4 graad, bij 26 ltr/minuut dus 4,37kW thermisch
Secundair Ta 28,4, Tr 23,5, dT = 4,9 graad, er gaat 4,37 thermisch in, dus de flow was secundair 12,8 ltr/minuut.
Dit klopt weer met de zones die open stonden (8 stuks á 1,6 ltr/minuut).
Het valt met trouwens 100% mee hoeveel temperatuur er "verloren" gaat in het buffervat. Ik heb hier wel eens gelezen dat je 1 graad temperatuur zou verliezen, in mijn geval dus "slechts" 0,2 graad.
Ik ga hier graag meekijken om mijn installatie fine te tunen en de opbrengst van mijn zonnepanelen zo slim mogelijk in te zetten.
Korte introductie:
- 8 Sunpower 390 WP en 2 Sunpower 400 WP met SMA 3.0 omvormer
- Elga Warmtepomp
- Airco voor koelen zolder (Fujitsu ASYG12KMTA), kan ook verwarmen mocht dit nodig zijn. (ik werk op zolder, is wel geissoleerd maar optimale condities vond ik belangrijk).
- Volledigheidshalve: Houtkachel Kratzi Koza K6, deze is meer voor gezelligheid.
Elga / CV worden aangestuurd door Anna Plugwise systeem, hiermee kan ik inschakelmoment, stooklijn e.d. tweaken.
Korte introductie:
- 8 Sunpower 390 WP en 2 Sunpower 400 WP met SMA 3.0 omvormer
- Elga Warmtepomp
- Airco voor koelen zolder (Fujitsu ASYG12KMTA), kan ook verwarmen mocht dit nodig zijn. (ik werk op zolder, is wel geissoleerd maar optimale condities vond ik belangrijk).
- Volledigheidshalve: Houtkachel Kratzi Koza K6, deze is meer voor gezelligheid.
Elga / CV worden aangestuurd door Anna Plugwise systeem, hiermee kan ik inschakelmoment, stooklijn e.d. tweaken.
[ Voor 13% gewijzigd door jasperaap op 20-09-2019 15:01 ]
Beste Wervisser : ik heb een Loria 6010, en heb hem aangesloten met de extra voedingen voor cv en sww, maar heb ze in het installateursmenu uitgezet.
Hij heeft bij mij nog nooit een ta boven de 50° gehaald.
Hij heeft bij mij nog nooit een ta boven de 50° gehaald.
Mijn Loria gaat gewoon tot 55 C met de WP, daarna door met het element (1.5kW blok).wervisser schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:05:
Voor de verandering weer eens een vraagje aan de Loria eigenaren. Wie heeft er SWW 50+ graden en verwarmt dit enkel met de buitenunit? Mijn Loria heeft de eigenschap 'gecreëerd' om tot 50 graden te verwarmen en dan de laatste 5 graden met het element te verwarmen.
Misschien een flinke offset van jouw temperatuursensor, of zit je ergens anders tegen een limiet aan?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Ik wil ook beginnen met mijn verwarming systeem om te bouwen. Ik ben best handig en wil dit zelf gaan doen.
Maar hoe zit het met het krijgen van subsidie? Ik lees namelijk onder de voorwaarde op de website van RVO
Maar hoe zit het met het krijgen van subsidie? Ik lees namelijk onder de voorwaarde op de website van RVO
Wat is jullie ervaring? Hebben jullie gewoon subsidie gekregen terwijl jullie de WP zelf geinstalleerd hebben?De warmtepomp wordt geïnstalleerd door een deskundige installateur.
@xcode35 van de week de subsidie goedgekeurd, ik heb 2 foto's meegestuurd om te laten zien dat hij bij mij thuis staat.
ps. Kijk vooral even of je wp ook in het buitenland verkocht wordt, kan je heel veel geld schelen en maakt voor de subsidie niet uit.
ps. Kijk vooral even of je wp ook in het buitenland verkocht wordt, kan je heel veel geld schelen en maakt voor de subsidie niet uit.
[ Voor 36% gewijzigd door Knielen op 20-09-2019 16:56 ]
@xcode35 paar foto's erbij dat hij bij je thuis hangt en buiten hangt/staat en je bent al een heel end. Foto van een display in actie zal ook wel helpen.
Maar pas op voor en bizar fijne overheid die zich als doel het goed te doen voor de burgers...TriLithium schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:55:
@xcode35 paar foto's erbij dat hij bij je thuis hangt en buiten hangt/staat en je bent al een heel end. Foto van een display in actie zal ook wel helpen.
Binnen x tijd kunnen de regels veranderd worden/zijn.
Dus een gewaarschuwd mens
Ook gezien het feit dat op 2 sept al 88.5 mil vd 100 uitgekeerd is is misschien een goede reden om af te wachten wat er gebeurtDylantje2 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:28:
[...]
Maar pas op voor en bizar fijne overheid die zich als doel het goed te doen voor de burgers...
Binnen x tijd kunnen de regels veranderd worden/zijn.
Dus een gewaarschuwd mens
pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5
Of niet..Xanderk89 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:38:
[...]
Ook gezien het feit dat op 2 sept al 88.5 mil vd 100 uitgekeerd is is misschien een goede reden om af te wachten wat er gebeurt
mss zijn de voorwaarden per 1 januari wel dat je installateur MOET hebben met een WP onder 40Db enz enz enz
Mijn wachten kosten me meer dan €500 maar dan had ik wel een H ipv een G
En daar heb je toch spijt van....Dylantje2 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:41:
[...]
Of niet..
mss zijn de voorwaarden per 1 januari wel dat je installateur MOET hebben met een WP onder 40Db enz enz enz
Mijn wachten kosten me meer dan €500 maar dan had ik wel een H ipv een G![]()
In jou geval een f overigens in 5 kW
1 PVoutput . Dongen NB
Bijvoorbeeld de Panasonic WH-MDC05H3E5 in Duitsland bij een prima bedrijf voor 2450 - 1700 subsidie = 750. Wel zelf ophalen, wordt in Nederland ook aangeboden voor 4292 - 1700 subsidie = 2592. Hoe zou dat toch komen?Knielen schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:55:
@xcode35 van de week de subsidie goedgekeurd, ik heb 2 foto's meegestuurd om te laten zien dat hij bij mij thuis staat.
gezien dit nieuws zullen de subsidie aanvragen vast wel moeilijker worden.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat bericht is van mei, dan hadden ze vast al actie ondernomen. Dit soort praktijken zal je ook nooit kunnen ondervangen.kmf schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 19:38:
gezien dit nieuws zullen de subsidie aanvragen vast wel moeilijker worden.
Dat is niet helemaal waar. Als je geen buffer had gehad, dan had je retour 23.5C geweest en had je (stel je zou je flow regelen naar 12.8l ) met een midden temperatuur van 26 graden gewerkt ipv 27.4. Dat geeft dus een betere COP. Let wel de meeste mensen denken dat de uiteindelijke Ta het rendement bepaald, maar dat is niet waar. Het gemiddelde is een betere indicatie. Je raakt dus 1.4 graad kwijt.Grolsch schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:50:
[...]
Ik weet weer wie Dave is, hij stond nog in mijn whatsapp![]()
[...]
Omdat ik een 11,2KW WP heb met een waterpomp die op een vast debiet draait.
Bij 26 ltr/minuut is de benodigde dT dus 6,15. (11,2/4,2/0,433) om 11,2kW kwijt te kunnen.
Stel ik zou de flow op 20 ltr/minuut zetten (wat kan door de pompsnelheid te verlagen) dan heb ik een dT nodig van 8, en probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met een Ta van 30Dus de hogere flow zorgt ervoor dat je meer vermogen kwijt kunt.
In de praktijk zorgt dit ervoor dat de dT in mijn primaire circuit kleiner is als in mijn secundaire circuit, omdat ik ivm zoneregeling bij situaties zoals vanochtend nooit 26 ltr/minuut kwijt kan in m'n afgiftecircuit.
Voorbeeldje van vanochtend (ja, het was 4,5 graad vanochtend in Twente, dus een klein runnetje was nodig volgens m'n thermostaat).
[Afbeelding]
Primair Ta 28,6. Tr 26,2, dT = 2,4 graad, bij 26 ltr/minuut dus 4,37kW thermisch
Secundair Ta 28,4, Tr 23,5, dT = 4,9 graad, er gaat 4,37 thermisch in, dus de flow was secundair 12,8 ltr/minuut.
Dit klopt weer met de zones die open stonden (8 stuks á 1,6 ltr/minuut).
Het valt met trouwens 100% mee hoeveel temperatuur er "verloren" gaat in het buffervat. Ik heb hier wel eens gelezen dat je 1 graad temperatuur zou verliezen, in mijn geval dus "slechts" 0,2 graad.
Je moet alleen een buffervat toepassen, wanneer er situaties bestaan waarbij de WP zijn flow/vermogen niet kwijt kan (zoals in jouw geval) of als je meerdere verwarmingen parallel wilt.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Als ik geen buffervat had gehad dan had ik een flow error gehad in mijn situatie 
Zoals je al aangeeft is een buffervat soms noodzakelijk, variabel debiet aan de afgifte kant ivm na regeling vereist een buffervat.
Zoals je al aangeeft is een buffervat soms noodzakelijk, variabel debiet aan de afgifte kant ivm na regeling vereist een buffervat.
Nee zeker niet want de H moduleert beter...reneeke1970 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 19:15:
[...]
En daar heb je toch spijt van....
In jou geval een f overigens in 5 kW
En mooiere binnenunit
En de interetbox past erop
En tsja die overheid laten we het maar niet over hebben
(newbie here)
We zijn bezig met EPC berekeningen voor onze woning (geen gas) en het doel is om EPC -0,2 te halen (ivm vrijstelling leges). We komen niet uit op dat getal met een boel (44x320WP) zonnepanelen
Van de EPC man heb ik te horen gekregen dat de gebruikte warmtepomp niet zo efficient is (Nefit Enviline A/W monoblock 9kw ES icm 300l boiler).
uit het epc rapport:
transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (HT ) 263 W/K
warmtebehoefte verwarmingssysteem (QH;nd;an) 33.118 MJ
hoeveelheid energie t.b.v. verwarming per toestel (QH;dis;nren;an) 33.118 MJ
hoeveelheid energie t.b.v. warmtapwater per toestel (QW;dis;nren;an) 16.787 MJ
verwarmde vloer zones: 276m2
Nu lees ik dit topic door en had er niet bij stil gestaan of de voorgestelde warmte pomp de juiste is voor onze woning. Ik heb de formule in dit topic toegepast en daar komt het volgende uit:
33.118 MJ / 1650 = 20,071 MJ/vollastuur, 20,071E6/3600 = 5.6Kw
Dat zou inhouden dat een kleinere warmtepomp veel beter past? Met een 7.5Kw warmte pomp van ecodan komen we overigens wel aan de EPC eis bij 40 panelen. . Misschien voldoet iets van 6Kw ook al.
Als ik van @Grolsch warmteverlies van 37W/m2 uit ga krijg ik: 276m2 * 37 = 10,2Kw. Nu weet ik het warmte verlies niet echt, maar onze woning wordt kier dicht gebouwd, trippleglas met WTW.
De vraag is dus welk getal nu goed is voor onze woning.
We zijn bezig met EPC berekeningen voor onze woning (geen gas) en het doel is om EPC -0,2 te halen (ivm vrijstelling leges). We komen niet uit op dat getal met een boel (44x320WP) zonnepanelen
Van de EPC man heb ik te horen gekregen dat de gebruikte warmtepomp niet zo efficient is (Nefit Enviline A/W monoblock 9kw ES icm 300l boiler).
uit het epc rapport:
Nu lees ik dit topic door en had er niet bij stil gestaan of de voorgestelde warmte pomp de juiste is voor onze woning. Ik heb de formule in dit topic toegepast en daar komt het volgende uit:
Dat zou inhouden dat een kleinere warmtepomp veel beter past? Met een 7.5Kw warmte pomp van ecodan komen we overigens wel aan de EPC eis bij 40 panelen. . Misschien voldoet iets van 6Kw ook al.
Als ik van @Grolsch warmteverlies van 37W/m2 uit ga krijg ik: 276m2 * 37 = 10,2Kw. Nu weet ik het warmte verlies niet echt, maar onze woning wordt kier dicht gebouwd, trippleglas met WTW.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Jij hebt veel minder nodig als ik met je WTW, trippleglas en kierdichte bouw.xoror schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:32:
(newbie here)
We zijn bezig met EPC berekeningen voor onze woning (geen gas) en het doel is om EPC -0,2 te halen (ivm vrijstelling leges). We komen niet uit op dat getal met een boel (44x320WP) zonnepanelen![]()
uit het epc rapport:
Ik zou rekenen met 25Wm2 = 6,9KW, en dan een beta factor van 0,8 = 5,5KW
Daar zou jij voldoende aan moeten hebben naar mijn mening.
Nu is 5,5KW niet echt een "standaard" model, ik zou in jouw geval gaan voor de Mitsubishi puhz-sw75yaa als je voor een Mitsu zou kiezen.
Een nibe 2040 6Kw ws ook goed?
Als deze 6KW levert bij -7 en Ta 35 graden, dan wel.xoror schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:42:
Een nibe 2040 6Kw ws ook goed?
Volgens mij heeft Nibe er nogal een handje van om de vermogens vermeld in de typeaanduiding op te geven bij Tbuiten + 7 graden.
Maar dit zou je weer moeten kunnen vinden in de technische data.
in de spec voor de 6kw: -7/35 °C (floor)Grolsch schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:58:
[...]
Als deze 6KW levert bij -7 en Ta 35 graden, dan wel.
Volgens mij heeft Nibe er nogal een handje van om de vermogens vermeld in de typeaanduiding op te geven bij Tbuiten + 7 graden.
Maar dit zou je weer moeten kunnen vinden in de technische data.
Capacity / power input / COP (kW/kW/-) at nominal flow
4.60/1.79/2.57
Dus de 6Kw zou niet genoeg (4.6) leveren?
De 8 levert: 6.60/2.46/2.68, dat zou voldoende zijn. Hmmm misschien maar ook mitsu kijken.
Ik verwacht niet dat je genoeg hebt aan 4,6 bij -7, dan kun je net zo goed een Panasonic monoblock 5KW kopen, die levert dat ook bij -7.xoror schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:04:
[...]
in de spec voor de 6kw: -7/35 °C (floor)
Capacity / power input / COP (kW/kW/-) at nominal flow
4.60/1.79/2.57
Dus de 6Kw zou niet genoeg (4.6) leveren?
De 8 levert: 6.60/2.46/2.68, dat zou voldoende zijn. Hmmm misschien maar ook mitsu kijken.
Als de 8KW 6,6 levert lijkt mij dat voldoende voor jouw situatie.
Bedankt voor alle hulp. Nu weet ik waar ik de warmtepomp op moet selecteren.
Ik ben niet aan merk gebonden (behalve dat hij niet lelijk moet zijn), wat zijn verder nog andere goede kandidaten? (ben nu al druk in de mitsu specs aan het duiken)
Ik ben niet aan merk gebonden (behalve dat hij niet lelijk moet zijn), wat zijn verder nog andere goede kandidaten? (ben nu al druk in de mitsu specs aan het duiken)
Panasonic komt (ooit?) met een nieuwe serie warmtepompen. De 3 kW warmtepomp haalt een COP van 5,33. Welke vermogens er nog meer op de markt komen en hoeveel slechter de COP is weet ik niet.
https://www.aircon.panaso...eert-aquarea-j-generatie/
De koevlaas2 formule gaat uit van tapwater + verwarming samen. Zie hier een andere formule op basis van alleen verwarming Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" Dan zou je zelfs makkelijk met een 5 kW variant kunnen.
https://www.aircon.panaso...eert-aquarea-j-generatie/
De koevlaas2 formule gaat uit van tapwater + verwarming samen. Zie hier een andere formule op basis van alleen verwarming Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" Dan zou je zelfs makkelijk met een 5 kW variant kunnen.
Dit topic is gesloten.
![]()