Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.812 views

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
Remco45 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:03:
[...]

Die begrijp ik niet.
Volgens Duits voorschrift moet dat expansievat aan de koude zijde uitsluitend vanwege legionella gevaar: dat vat warmt niet extra op tijdens een anti-legionella run.
Druk-technisch maakt het niet uit aan welke zijde het zit.
Wel dient de voordruk te worden ingesteld op de leidingdruk minus 0,2 bar.
Ik heb zojuist bij zo'n AirFix A vat even de druk opgemeten met een bandenspanningsmeter, druk 4.5 Bar.
Ik heb er wat stikstof uit laten ontsnappen tot 3.5 Bar, m.i moet je niet veel lager want er moet bij SWW tappen liever geen water in blijven staan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
BlueTooth76 schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:20:
[...]

Ik heb hier 11 Jaga convectoren dus dan kan je wat hoger in de temps ;)
Dan is 35c al een mooie waarde.

@AUijtdehaag Ik heb een lading Airfix A vaten binnen dus mocht je willen (graag wel even bericht van te voren) ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@koevlaas2
Ergens rond 22 oktober zit ik pas in jouw buurt, dus laat maar even schieten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:47

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

amarkest schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:43:
@avandermeulen

Reactie plugwise mbt gebruik weerstation :

De geolocatie of postcode wordt gebruikt om het dichtstbijzijnde weerstation te bepalen, ivm de buitentemperatuur. Maar voor de Elga gebruikt de Anna de buitenvoeler van de Elga, niet erg betrouwbaar, maar dat was destijds een eis van Techneco. Bij de volgende grote update gaan we weer de buitentemperatuur van het weerstation gebruiken, omdat de betrouwbaarheid van de buitenvoeler erg afhankelijk van hoe en waar hij is geïnstalleerd,
Ik heb een aparte sensor op de Noordmuur, ver van de Elga af.
Hoe gaat de Anna-plugwise-app daar dan mee om?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
O gezellige tv... NPO1, weer een warmtepomp soap.

Ff popcorn pakken.

Mijn god... Die installatie ziet er vreselijk uit.
Overal... Maar dan ook overal perskoppelingen.

En dan zit er een wijsneus te vertellen dat er een aannemer bij betrokken had moeten worden... Ja dan is het feest compleet 😬

[ Voor 69% gewijzigd door Oxellaar op 16-09-2019 20:45 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:42:

Ff popcorn pakken.

En dan zit er een wijsneus te vertellen dat er een aannemer bij betrokken had moeten worden... Ja dan is het feest compleet 😬
Bij Tros Radar ?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-12 18:32
Ja.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:18
Mooie bundel leidingwerk met warm en koud bij elkaar. Wat een bende.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ja, dit item zegt meer over de installatiebranche dan over de warmtepomp.
Wat een cowboys zijn er...

Ik liep vandaag trouwens tegen de IQ Combine ketel aan op het www :D
Dat zou een "ioniserende" ketel met een 3:1 rendement moeten zijn...
9kW warmte maar het is onduidelijk hoe de voeding is. Er staat 13A enkelfasig maar dan wel 400 volt AC...
Dat doet me toch gewoon denken aan een 3x 3000W waterkoker met wat rookgordijnen.

[ Voor 71% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-09-2019 21:08 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:22
https://radar.avrotros.nl...-blijven-vaak-onopgelost/

Bijbehorende artikel

[ Voor 10% gewijzigd door Boutersewalter op 16-09-2019 21:08 ]

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

BlueTooth76 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:06:
Dat dus, beest van een buitunit, en dan laten werken door een dun rietje met allemaal dunne koppelingen.

• Oxellaar
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:06:
Het zegt iets over de tijd van tegenwoordig...
Zie het item erna... Thuisbezorgd.nl... Grote oplichters zijn het.
Ik bestelde daar al nooit wat, maar gewoon rechtstreeks bij de eettent zelf.
Zou iedereen moeten doen....

Maar goed... Offtopic

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oxellaar schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:10:
[...]

Het zegt iets over de tijd van tegenwoordig...
Zie het item erna... Thuisbezorgd.nl... Grote oplichters zijn het.
Ik bestelde daar al nooit wat, maar gewoon rechtstreeks bij de eettent zelf.
Zou iedereen moeten doen....

Maar goed... Offtopic
Ik begrijp de paniek met dat "gasloos worden" ook niet zo allemaal.
Kijk, voor ons is het eigenlijk allemaal "hobby". De meeste users hier vinden de techniek interessant of werken in de installatiebranche en willen pionier zijn.

Nieuwe woningen gasloos is natuurlijk allemaal prima (als je het goed doet).

Maar er zijn wijken waar nog enkel glas in de kozijnen zit op de bovenverdieping... of oud thermopane... daar is wel wat meer nodig dan een warmtepompje dus concentreer je eerst op de isolatie, het afgiftesysteem, etc.

Daarnaast heeft het kabinet nog steeds niet begrepen dat een afsluitboete niet te verenigen valt met mensen motiveren om van het gas te gaan. Daar gaat ook "motie van der Lee - 50/50" geen oplossing voor zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-09-2019 21:16 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:42:

Ff popcorn pakken.

Tja zijn er nog installateurs die niet persen? Een enkele denk ik. En dan zijn er nog flink wat die een 90 graden bocht persen makkelijker vinden dan een bocht maken, die hebben vroeger veel afvoertjes aangelegd. ;)

Maar de eigenaar is ook best een pannekoek he, "ja ik heb een warmtepomp aangeschaft omdat ik zoveel gas verbruikte" :?
Gast woont in een vrijstaand kasteel uit het jaar kruik, zo te zien wel een 40kW cv die er hangt en dan een 13 kW warmtepompje er in maar nul aan isolatie veranderen, ach ach, ik neem aan als je zoiets van plan bent dat je toch ook wat advies in wint of zelf wat info gaat zoeken. Je belt dan toch niet de eerste beste installateur en zegt gooi er even een warmtepomp in, simpele vragen zoals verbruik, kosten in vergelijking met je gasverbruik bijv.
Gooit 10-12 zonnepaneeltjes op dak en oh jee, de warmtepomp verbruikt 2x zoveel als die paneeltjes opbrengen, ja duhuh..... dat is allemaal vrij simpel te vinden of vragen he.

Hoe vinden ze die mensen steeds bij radar, echt knap!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:37:
[...]

Tja zijn er nog installateurs die niet persen? Een enkele denk ik. En dan zijn er nog flink wat die een 90 graden bocht persen makkelijker vinden dan een bocht maken, die hebben vroeger veel afvoertjes aangelegd. ;)

Maar de eigenaar is ook best een pannekoek he, "ja ik heb een warmtepomp aangeschaft omdat ik zoveel gas verbruikte" :?
Gast woont in een vrijstaand kasteel uit het jaar kruik, zo te zien wel een 40kW cv die er hangt en dan een 13 kW warmtepompje er in maar nul aan isolatie veranderen, ach ach, ik neem aan als je zoiets van plan bent dat je toch ook wat advies in wint of zelf wat info gaat zoeken. Je belt dan toch niet de eerste beste installateur en zegt gooi er even een warmtepomp in, simpele vragen zoals verbruik, kosten in vergelijking met je gasverbruik bijv.
Gooit 10-12 zonnepaneeltjes op dak en oh jee, de warmtepomp verbruikt 2x zoveel als die paneeltjes opbrengen, ja duhuh..... dat is allemaal vrij simpel te vinden of vragen he.

Je kan natuurlijk niet verwachten dat een klant op de stoel gaat zitten van een installateur.
Die zou dat bij het advies al mee hebben moeten nemen.

• koevlaas2
[...]

Ik pers ook bijna alle bochten, 28 buigen krijg je RSI van en een radius waar je U tegen zegt. Persbochten zijn mooi van formaat.

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:42:
[...]

Je kan natuurlijk niet verwachten dat een klant op de stoel gaat zitten van een installateur.
Die zou dat bij het advies al mee hebben moeten nemen.
Nou ik weet niet hoe jij iets koopt natuurlijk maar ik laat mij door meerdere mensen, bedrijven informeren en ga ook zelf opzoek op bijv internet om zoveel mogelijk info te vergaren en daar mijn plan op te baseren.

Zeker bij zoiets groots kwa investering als een heel warmtepomp systeem.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:47:
[...]

Nou ik weet niet hoe jij iets koopt natuurlijk maar ik laat mij door meerdere mensen, bedrijven informeren en ga ook zelf opzoek op bijv internet om zoveel mogelijk info te vergaren en daar mijn plan op te baseren.

Zeker bij zoiets groots kwa investering als een heel warmtepomp systeem.
Ja, ik ook... maar voor veel mensen is het "ik wil van het gas af, regel het maar", net als voorheen "m'n CV ketel is stuk, regel het maar" ;)

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:46:
[...]

Ik pers ook bijna alle bochten, 28 buigen krijg je RSI van en een radius waar je U tegen zegt. Persbochten zijn mooi van formaat.
Geloof me, mensen die 28mm buigen hebben geen last van RSI ;)

Hebben ze gewoon buigtangen voor dat formaat alupex...
Al bedoel jij waarschijnlijk mapress, dunwandig staal. Maar dat is ook niet meer dan logisch.

Ik had het over alupex fittingen, veel te dunne diameters en alles met knieën, vreselijk
BlueTooth76 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:53:
[...]

Ja, ik ook... maar voor veel mensen is het "ik wil van het gas af, regel het maar", net als voorheen "m'n CV ketel is stuk, regel het maar" ;)
Zo hoort het gewoon wel vind ik.... Wie is er nu de installateur?

[ Voor 28% gewijzigd door Oxellaar op 16-09-2019 21:55 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:53:
[...]

Hebben ze gewoon buigtangen voor dat formaat alupex...
Al bedoel jij waarschijnlijk mapress, dunwandig staal. Maar dat is ook niet meer dan logisch.

Ik had het over alupex fittingen, veel te dunne diameters en alles met knieën, vreselijk

[...]

Zo hoort het gewoon wel vind ik.... Wie is er nu de installateur?
Viegapress

• Oxellaar
  • Niet online
Ongeveer hetzelfde, gewoon goed d:)b

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:53:
[...]

Zou je denken? Ook met die bedragen? Een cv keteltje kan je 1500 kosten maar met een 13 kW warmtepomp en zoveel leidingwerk moet je toch meer meebrengen.
Ik vind het raar.

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:56:
[...]

Ongeveer hetzelfde, gewoon goed d:)b
Viega en mapres zitten aan de buitenkant geperst, die jij op tv zag zijn die dingen die in en om de leiding gaan zeker?
Mapress heeft ook veel voorgebogen lange bochten (rvs dan) dus dan kan het best.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:57:
[...]

Zou je denken? Ook met die bedragen? Een cv keteltje kan je 1500 kosten maar met een 13 kW warmtepomp en zoveel leidingwerk moet je toch meer meebrengen.
Ik vind het raar.
Ja, ik vind het ook raar... maar mensen hebben soms een blind vertrouwen in een vertegenwoordiger / installateur. Mijn moeder zou ook een paniekaanval krijgen als ik haar een Mitsubishi datasheet laat bestuderen :P

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:57:
[...]

Ik vind het raar.
Ja natuurlijk, juist bij zulke bedragen wil je toch iemand ontzorgen.
Tenminste, dat is mijn ervaring bij de gemiddelde verbouwing van enkele tonnen van een flinke villa. Vergelijkbaar met de woning vanavond op tv

Die leggen zoiets volledig bij de installateur of adviseur.
Rol-Co schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:00:
[...]

Viega en mapres zitten aan de buitenkant geperst, die jij op tv zag zijn die dingen die in en om de leiding gaan zeker?
Mapress heeft ook veel voorgebogen lange bochten (rvs dan) dus dan kan het best.
Dat zeg ik toch ook... ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 16-09-2019 22:09 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:30
Tnx voor de tip @Oxellaar , ik heb het even terug gekeken, maar ze leggen wel de vinger op de zere plek, en er wordt door geen van de sprekers 1 woord gelogen volgens mij.

Bepaalde "cowboy's" in de installatiewereld verprutsen het voor de rest. I
k lees het ook hier wel eens af en toe. Adviezen voor veel te kleine WP's, en opmerkingen als "keteltje eruit, monoblockje met een vracht subsidie erin! Wordt het niet warm, shop dan ff een straalkacheltje bij de gamma, of scoor een pelletkachel met subsidie.".

Ik ben er wel voorstander van dat voor de normale particulier er een soort van "keurmerk" moet komen waar toezicht op gehouden wordt.

Je kunt aan een normale particulier toch niet verkopen dat als het koud wordt je maar ff een pelletkachel moet aanslingeren, of straalkacheltjes van zolder moet halen, of IR Panelen aan het plafond moet hangen :?

Wij in dit topic zijn "early adopters" die geïnteresseerd zijn in de techniek, maar 99% van NL is dat niet.
Die mensen willen gewoon een kastje aan de muur en een warm huis.

Ik blijf het jammer vinden dat er zoveel slechte installaties geleverd worden, want op de eerste de beste verjaardag heb ik ze weer bij mij aan de tafel zitten om aan te geven hoe slecht WP's wel niet zijn :P

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 16-09-2019 22:10 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:09:
Tnx voor de tip @Oxellaar , ik heb het even terug gekeken, maar ze leggen wel de vinger op de zere plek, en er wordt door geen van de sprekers 1 woord gelogen volgens mij.

k lees het ook hier wel eens af en toe. Adviezen voor veel te kleine WP's, en opmerkingen als "keteltje eruit, monoblockje met een vracht subsidie erin! Wordt het niet warm, shop dan ff een straalkacheltje bij de gamma, of scoor een pelletkachel met subsidie.".

Ik ben er wel voorstander van dat voor de normale particulier er een soort van "keurmerk" moet komen waar toezicht op gehouden wordt.

Je kunt aan een normale particulier toch niet verkopen dat als het koud wordt je maar ff een pelletkachel moet aanslingeren, of straalkacheltjes van zolder moet halen, of IR Panelen aan het plafond moet hangen :?

Wij in dit topic zijn "early adopters" die geïnteresseerd zijn in de techniek, maar 99% van NL is dat niet.

Ik blijf het jammer vinden dat er zoveel slechte installaties geleverd worden, want op de eerste de beste verjaardag heb ik ze weer bij mij aan de tafel zitten om aan te geven hoe slecht WP's wel niet zijn :P
In de cv ketel wereld zijn nog vele malen meer klachten:

ik citeer:

'Bonarius heeft mijn hele wc volgescheten en mijn parfumflesje uit mijn kast gehaald en leeg gespoten. Kast en koelkast passen niet meer op hun plek. Gootsteen loopt niet meer goed door door verkeerde installatie van pomp, stuk vloerbedekking is verwijderd en kwijt gemaakt bij luik gang, stopcontact kapit gemaakt, aan koelkast getrokken waardoor rubber is beschadigd en koelkast steeds vast vriest. En ze gingen gewoin met hun maatjes die in de buurt bezig waren in mijn gang staan roken! En," ach vrouwtje,.." gewoon denigrerend naar mij toe als ik even de keuken in kwam lopen. Echt slecht werk en onbeschoft personeel.'

_O-

• Jim423
[...]

Het is wel iets genuanceerder dan dat volgens mij. Wat ik aan de papieren zag is het dus een hybride systeem + ZB, de WP doet dus alleen de basislast. Het is dus voor een leek lastig te zeggen wat het e-verbruik of gasverbruik gaat doen. Bovendien weten we op dit forum hoe lastig het soms is om een hybride setup betrouwbaar in te regelen dus als die installateur het neerzet en nooit meer terugkomt gaat dat niet goedkomen. Ik denk als je deze installatie goed inregeld en die dunne pijpjes vervangt naar die binnenunit voor 28mm oid je al 80% gewonnen hebt. Die 13kW was overigens WVB niet de WP.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• pidewegw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05-2022
Hoicks schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:11:
Ik ben inmiddels het hele internet en dit topic afgestruind, maar kan nergens een soort vergelijker vinden voor all electric lucht/water warmtepomp.

Grofweg zoek ik een lijstje met beschikbare warmtepompen met de daarbij behorende specificaties. (o.a. geluidsniveau, stroomverbruik, cop etc.

Erg lastig voor een leek die een huis gaat bouwen wat nu de beste aankoop is voor een huis (10x7,5m) met 4 personen.

Onze wensen
Verwarmen en mogelijkheid tot koelen met lage temperatuurverwarming (vloerverwarming op bgg, 1e en 2e etage)
Lage geluidsproductie (kan in tuin geplaatst worden, boiler moet in geisoleerde garage)
Laag stroomverbruik met hoge efficiency
Als 't even kan, mogelijkheid tot aansluiten pelletkachel op boiler
Degelijk apparaat

Kan iemand mij op weg helpen of er vergelijkend warenonderzoek of een soort pricewatch voor warmtepompen bestaat?
Zelf heb ik onderzoek gedaan naar een warmtepomp voor een ouder huis (basis is van 1962)
Wat er zeker nodig is is het opstellen van een warmteverliesberekening voor je beoogde woning.
Op te stellen door een gespecialiseerd bedrijf. Reken met plm. €350.

Voor onze woning, waarbij ook gebruik gemaakt wordt van een houtkachel met meerdere m3 verbruik, hebben wij onze eisen/berekening gesteld op 18gr. en tot min 7gr.C. Lagere temperaturen kunnen op andere wijze worden opgevangen (houtkachel en extra infraroodpanelen). Onze berekende capaciteitsbehoefte: 7,5kW.

WP-LW-Vgl

Berekende kosten op basis van eigen verwacht gebruik en afschrijving over 15 jaar / per maand:

Let wel, dit betreft de apparatuur, EXCLUSIEF installatie-uren, inbedrijfsstelling en montagemateriaal.

Berekende kosten op basis van de mij aangeboden prijzen. (Geen eigen import dus, kan ook, scheelt geld)
Succes met je overwegingen

[ Voor 17% gewijzigd door pidewegw op 17-09-2019 11:27 . Reden: Vermogen Mitsu aangepast - nav mail Grolsch ]

• Oxellaar
  • Niet online
Dat zeg ik ook niet he, ik ben het met je eens. De installateur is zeker de grote schuldige in dit geval, zover ik kon zien aan dat kunstwerk in de kelder.
Het zijn niet bepaalde bedrijven, maar laat ik zeggen ...8 van de 10 die gewoon niet bij een warmtepomp in de buurt moeten komen.
Ik kan soms wel janken... groothandels zijn bezig de installateurs op te leiden, verzorgen allerlei trainingen en cursussen over warmtepompen enzo. Logisch dat die weer redelijk gekleurd zijn door een bepaalde fabrikant.
Je hebt toch als "vakman" de Technische Unie niet nodig om je bij te laten scholen :X
Zoiets als de Bovag.... nee liever niet, want ook dat werkt niet ons veel te vrije landje.
Iedereen mag alles en daar moest eens een einde aan komen.

Ik ben het helemaal met je eens. Maar het bedrijf waar ik werk maakt ook absoluut fouten, meer dan eigenlijk goed is. Maar het blijft 100% handwerk en dat word wel eens vergeten, een fout is zo gemaakt.
Een complete klimaatinstallatie is geen dom ding zoals een auto die van een lopende band rolt, het leeft.

Maar als je de kennis, of soms zelfs alleen doorzettingsvermogen, in huis hebt om een fout goed te maken, dan ben je pas goed bezig.
En ik sta vaak versteld hoe vaak ik terug mag, nee MOET gaan naar een klant die een klacht heeft. Zelfs naar projecten die dik geld hebben gekost.
En dat waarderen klanten enorm, geen gezeik, gewoon oplossen, al moet je 10x terug

• Rol-Co

Rol-Co

Toch vind ik dat een warmtepompsysteem (waar dan ook) geen systeem is van plug and play, ophangen en warm klaar.
Als je enigzins alleen al kwa kosten in de buurt van gas wil komen is het zaak om hem efficient te laten draaien, de manier waarop kan op vele manieren. Doe je daar niets mee wordt het een ramp, zoals ik al vaker zeg, je kan easy 10 kWh per dag meer verbruiken zonder dat je zit te zweten in huis, en dat dan een wintertje door en voila, weer een mislukking.
Je moet iets met energie doen of interesseren als je een warmtepomp neemt, gewoon ophangen en we zien wel op de volgende rekening of ie minder uitvalt zoals je vaak bij pv hoort gaat echt niet werken..... nooit.
Daar zijn de menu's van warmtepompen nog te uitgebreid/te weinig kennis.

@Jim423
De WVB was 30kW, de Wp 13, kijk nog maar eens terug. :)

@Oxellaar
Ontzorgen, beste kreet van de eeuw voor de vertegenwoordigers, echter wat hij beloofd kan veelal niet waargemaakt worden dus lucht, we gaan u ontzorgen, tot er volledig betaald is, dan hoor je dat woord niet meer.
(Ja werk gerelateerd, zo erg zelfs dat we het bij aankoop vastleggen, nazorg, bereikbaar, helpdesk, kortom, wat vroegah service heette.... ver te zoeken anno 2019)

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 16-09-2019 22:57 ]

• Jim423
Volgens mij niet, de eerste berekening afgiftesysteem was gebaseerd op 30kW. Daarna is er een een nieuwe berekening gedaan met Vabi Elements die komt op 8.5kW (transmissie) + 4.6kW (ventilatie) = 13.1kW verlies. Dat is natuurlijk te weinig, redenen onduidelijk misschien op de verkeerde woning gedaan omdat er rijtjeswoning boven staat. Hoeveel kW de WP is wordt nergens vermeld, ik denk 14kW of 16kW.

Ik doe niks met verwarming maar wel met elektra/data/catv en bij ons hoeft de klant zich nergens in te verdiepen. Dit zou met een verwarmingssysteem niet anders mogen zijn zeker gezien deze meneer zijn wensen duidelijk heeft aangegeven. Het zou wat zijn als klanten mijn kabelberekeningen en type aardlekschakelaars zelf gaan nalopen, en dat gaat met een WP natuurlijk ook niet gebeuren. Kern van het verhaal is toch wel lage kwaliteit van het afgeleverde werk (al dan niet administratief of parate kennis) en daarop dus geen garantie mogelijk is zonder ellenlange rechtszaken. Of een keurmerk/controle daar verbetering in gaat brengen betwijfel ik gezien deze hele tak (elektra/verwarming/data) enorm overspannen is. (3 collegas om Amsterdam al 6(!) maanden compleet volgepland en moet werk laten schieten).

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co Als je in Scandinavië een storing hebt aan je warmtepomp, of je wilt een nieuwe, dan bel je een willekeurige installateur en dan wordt het redelijk probleemloos gefixt.
Ook daar gaan dingen mis, maar het is gemeengoed om een warmtepomp te hebben. Daar gaan wij ooit.... Ja ooit ook naartoe.
Er is echt licht aan het einde van de tunnel, al is die tunnel wel erg lang vrees ik.

En dat alles tegenwoordig gedetailleerd vast ligt is normaal, dat werkt bij je zorgverzekering ook zo bijvoorbeeld.

Maar die dingen liggen standaard vast, gewoon omdat het normaal is. Alleen houden veel bedrijven zich niet aan normale dingen.
Niet alleen bedrijven trouwens, de overheid en je buurman kunnen er ook wat van.
Behalve ik... En jij natuurlijk :+

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:03:
Volgens mij niet, de eerste berekening afgiftesysteem was gebaseerd op 30kW. Daarna is er een een nieuwe berekening gedaan met Vabi Elements die komt op 8.5kW (transmissie) + 4.6kW (ventilatie) = 13.1kW verlies. Dat is natuurlijk te weinig, redenen onduidelijk misschien op de verkeerde woning gedaan omdat er rijtjeswoning boven staat. Hoeveel kW de WP is wordt nergens vermeld, ik denk 14kW of 16kW.
Ik zal hem nog eens stil zetten op zijn offerte :)
Ik doe niks met verwarming maar wel met elektra/data/catv en bij ons hoeft de klant zich nergens in te verdiepen. Dit zou met een verwarmingssysteem niet anders mogen zijn zeker gezien deze meneer zijn wensen duidelijk heeft aangegeven. Het zou wat zijn als klanten mijn kabelberekeningen en type aardlekschakelaars zelf gaan nalopen, en dat gaat met een WP natuurlijk ook niet gebeuren.
Eens, maar ook bij jou wordt je getoetst, nen3140 keuringen elke 5 jaar.

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:08:
[...]

Ik zal hem nog eens stil zetten op zijn offerte :)

[...]

Eens, maar ook bij jou wordt je getoetst, nen3140 keuringen elke 5 jaar.
Die nen3140 keuring... Die hij zelf uit mag voeren met de juiste papieren ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:11:
[...]

Die nen3140 keuring... Die hij zelf uit mag voeren met de juiste papieren ;)
Nou, meeste verzekeringen willen een onafhankelijk bedrijf die de keuring doet, bijv AGM

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[....]

Dit stelt me wel teleur. Die straalkachel hebben we toch wel via een Sonoff module gekoppeld aan Domoticz mag ik hopen in combinatie met geofencing ;) We zitten op Tweakers.

Vanuit een installateur moet je goed advies geven en realistische (pessimistische) verwachtingen geven vind ik. Dan valt het altijd mee.

Interessante vraag is wel welk comfortniveau bij welk huishouden past. De een wilt het 17°C in de woonkamer hebben en de ander 24°C. Persoonlijk heb ik liever een warmtepomp die het 99% van het jaar efficiënt werkt dan een warmtepomp die het 100% van het jaar minder efficiënt werkt. Dan maar het elektrische element in de warmtepomp inschakelen (+3kW). Dat element hebben we niet voor niets gekocht ;)

In bestaande bouw zit je vaak met vloerverwarming op de beganegrond en kleine radiatoren boven en radiator in de badkamer. Veel mensen vinden het wel best omdat ze boven niet stoken. Wat is dan een "normale particulier"

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
koevlaas2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:25:
[...]

In de cv ketel wereld zijn nog vele malen meer klachten:

ik citeer:

'Bonarius heeft mijn hele wc volgescheten en mijn parfumflesje uit mijn kast gehaald en leeg gespoten. Kast en koelkast passen niet meer op hun plek. Gootsteen loopt niet meer goed door door verkeerde installatie van pomp, stuk vloerbedekking is verwijderd en kwijt gemaakt bij luik gang, stopcontact kapit gemaakt, aan koelkast getrokken waardoor rubber is beschadigd en koelkast steeds vast vriest. En ze gingen gewoin met hun maatjes die in de buurt bezig waren in mijn gang staan roken! En," ach vrouwtje,.." gewoon denigrerend naar mij toe als ik even de keuken in kwam lopen. Echt slecht werk en onbeschoft personeel.'

_O-
Picobello BV, goeiemiddag >:)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Maar is het aanleggen van een nieuw (maar klassiek) CV systeem dan zo'n foutloos proces? Zoals ik heb gelezen (nog voordat ik van warmtepompen heb gehoord) gaat dat ook maar al te vaak fout. Alleen is er een een enorme fouttolerantie omdat een CV ketel nou eenmaal hoge temperatuur water kan leveren. En als er dan een radiator verkeerd is aangesloten, of te kleine leidingen.
Maakt niks uit, het kost wat extra gas, maar de bewoner krijgt het warm.

Een warmtepomp CV systeem heeft die marge gewoon niet. Als een aannemer/loodgieter/installateur al bij een klassiek CV systeem fouten maakt, dan zal dat bij een warmtepomp CV systeem ook wel gebeuren.

Niks nieuws aan.

Maar als het geinstalleerde systeem eenmaal bewezen werkt, dan is het wel weer een kwestie van Oude pomp eruit/nieuwe erin. Net als bij een CV ketel.

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 16-09-2019 23:22 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik kan op afstand m'n grafana dashboard ophalen om met keiharde cijfers te laten zien hoe warm het in huis was in de winter en tegenover welk verbruik ik dat voor elkaar heb.

Eventueel heb ik ook mooie IR-foto's van de knalrode VVW buizen of kerstfoto's van de kinderen die in korte broek de kerstkado's uitpakken om extra indruk te maken van het comfort.

Misschien moet ik nog een decibelmeterstatistiek maken om ook het geluid weer te geven.... dat mis ik dan nog wel...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:13:
[...]

Nou, meeste verzekeringen willen een onafhankelijk bedrijf die de keuring doet, bijv AGM
Dat klopt, maar vaak is het een klein wereldje.

Maar ook wij worden jaarlijks gecontroleerd door KOMO, KIWA, BRL, ISO, STEK.. enz enz

• Rol-Co

Rol-Co

kmf schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:21:
[...]

Ik kan op afstand m'n grafana dashboard ophalen om met keiharde cijfers te laten zien hoe warm het in huis was in de winter en tegenover welk verbruik ik dat voor elkaar heb.

Eventueel heb ik ook mooie IR-foto's van de knalrode VVW buizen of kerstfoto's van de kinderen die in korte broek de kerstkado's uitpakken om extra indruk te maken van het comfort.

Misschien moet ik nog een decibelmeterstatistiek maken om ook het geluid weer te geven.... dat mis ik dan nog wel...
Waarom? Verkoop je warmtepompen dan? Ik ga het niet verdedigen hoor, blijven ze toch lekker met de cv stoken, maakt mij niet niet uit. :P

• Grolsch
Ik ga ook nooit zo de discussie aan, ik vraag altijd wat ze per jaar aan energiekosten kwijt zijn.

Vervolgens geeft ik aan dat ik het laatste jaar € 76,50 moest aftikken.
Dan krijg ik de reactie, "ja, maar ik betaal € 150,00 per maand, en jij € 76,50, dus dat scheelt maar € 73,50 per maand."

Ik geef dan aan, "goed luisteren, € 76,50 per JAAR".

Dan krijg ik meestal nog de opmerking, "jaha, dat moest je zeker bijbetalen, daar moet je de voorschotten nog bij optellen", dan zeg ik nogmaals "neehee, totaal per jaar, ik betaalde € 20,00 voorschot per maand, en krijg nu dus € 163,50 terug"

Dan geloven ze het nog niet, vandaar dat ik m'n jaarrekening op m'n telefoon heb staan.

De blik in hun ogen, onbetaalbaar..... , voor de rest, Mastercard 8) :+

Mensen die echt geintereseerd zijn leg ik uit dat je ca. 2kWh nodig hebt om 1m3 gas te vervangen.

1m3 gas kost € 0,70
1kWh stroom kost € 0,22

Stel we gaan uit van 1500m3 gas (redelijk normaal voor een vrijstaande woning bij ons in de regio) dan betaal je dus voor 1500m3 gas € 1050,00, en voor 3000kWh € 660,00.

Dus zelfs zonder zonnepanelen bespaar je in dat geval € 390,00 per jaar aan verbruikskosten.

Dit werkt natuurlijk alleen maar met LTV.

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 17-09-2019 08:06 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Rol-Co schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:26:
[...]

Waarom? Verkoop je warmtepompen dan? Ik ga het niet verdedigen hoor, blijven ze toch lekker met de cv stoken, maakt mij niet niet uit. :P
Ik verdedig het ook niet. Ik leg de effectieve resultaten uit met mooie grafieken en foto's. In tegenstelling tot sommigen die enkel "Warmtepompen werken NIET/WEL" kunnen roepen zonder argumenten.

Sommige mensen die vragen zijn geinteresseerd in techniek, anderen in geld.

En ik kan dan aantonen dat een goed ingericht systeem met extra comfort (behaaglijke temperatuur), minder overlast (een loeiende cv ketel maakt meer geluid), op een veiliger manier (geen CO-vergiftiging) geld kan besparen.

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch

Ja ik ken het, als ik zeg dat ik 177,- terug kreeg beginnen ze vaak te lachen omdat hun dan bijv 235,- terug gekregen hebben.
"Dan kreeg je minder terug dan ik" 8)7
Het lachen houd wel snel op als ik zeg dat ik in heel het jaar maar 55,- betaald heb. :)

@kmf
Meestal hebben die mensen nog niets, dus ook geen pv. Ze raken dan snel ontmoedigd als ze de kosten optellen.
Of je krijgt reactie's van "ach ik betaal maar 120,- per maand"
Ik begin er niet meer over tenzij ze echt geinteresseerd zijn, verder moet het zelf weten.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:18
Mensen schrikken vaak van de investering van een warmtepomp. Tot je uitlegt dat je van de bespaarde energie kosten de Energiebespaar lening betalen kan. En inderdaad die koppen als je het jaarbedrag voor stroom noemt. Mijn jaar bedrag met maar 6 zonnepanelen is vaak 2a 3 maanden voorschot voor vergelijkbare huizen met gas.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Grolsch
Vooral in het geval van een nieuwbouw woning vind ik het een "no-brainer".

Laat de initiele investering eens 15K extra zijn ten opzichte van gas (Voor een WP + PV), als je deze meeneemt in je hypotheek, en met 10 jaar aflost kost dit +- € 138,00 per maand (annuïteit, 2% rente), en dan krijg je nog de hypotheek rente gedeeltelijk terug ook nog.

• Grolsch
pidewegw schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:34:
[...]

Zelf heb ik onderzoek gedaan naar een warmtepomp voor een ouder huis (basis is van 1962)
Wat er zeker nodig is is het opstellen van een warmteverliesberekening voor je beoogde woning.
Op te stellen door een gespecialiseerd bedrijf. Reken met plm. €350.

Voor onze woning, waarbij ook gebruik gemaakt wordt van een houtkachel met meerdere m3 verbruik, hebben wij onze eisen/berekening gesteld op 18gr. en tot min 7gr.C. Lagere temperaturen kunnen op andere wijze worden opgevangen (houtkachel en extra infraroodpanelen). Onze berekende capaciteitsbehoefte: 7,5kW.

[Afbeelding: Vgl-wp-plm7.5kWh-201909]

Berekende kosten op basis van eigen verwacht gebruik en afschrijving over 15 jaar / per maand:

Let wel, dit betreft de apparatuur, EXCLUSIEF installatie-uren, inbedrijfsstelling en montagemateriaal.
Berekende kosten op basis van de mij aangeboden prijzen. (Geen eigen import dus, kan ook, scheelt geld)
Succes met je overwegingen
Ik weet niet hoe jij aan bovenstaande gegevens komt, maar de waarden voor de Mitsu zijn niet juist.

Maximale capaciteit bij Tbuiten -7 / Taanvoer 35 = 8,4KW.

De SCOP wordt inderdaad niet aangegeven, maar wel de COP bij bepaalde Tb / Ta

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5civx670nsqjd.jpg

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
Grolsch schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:03:
Ik ga ook nooit zo de discussie aan, ik vraag altijd wat ze per jaar aan energiekosten kwijt zijn.

Vervolgens geeft ik aan dat ik het laatste jaar € 76,50 moest aftikken.
Dan krijg ik de reactie, "ja, maar ik betaal € 150,00 per maand, en jij € 76,50, dus dat scheelt maar € 73,50 per maand."

Ik geef dan aan, "goed luisteren, € 76,50 per JAAR".

Dan krijg ik meestal nog de opmerking, "jaha, dat moest je zeker bijbetalen, daar moet je de voorschotten nog bij optellen", dan zeg ik nogmaals "neehee, totaal per jaar, ik betaalde € 20,00 voorschot per maand, en krijg nu dus € 163,50 terug"

Dan geloven ze het nog niet, vandaar dat ik m'n jaarrekening op m'n telefoon heb staan.

De blik in hun ogen, onbetaalbaar..... , voor de rest, Mastercard 8) :+

Mensen die echt geintereseerd zijn leg ik uit dat je ca. 2kWh nodig hebt om 1m3 gas te vervangen.

1m3 gas kost € 0,70
1kWh stroom kost € 0,22

Stel we gaan uit van 1500m3 gas (redelijk normaal voor een vrijstaande woning bij ons in de regio) dan betaal je dus voor 1500m3 gas € 1050,00, en voor 3000kWh € 660,00.

Dus zelfs zonder zonnepanelen bespaar je in dat geval € 390,00 per jaar aan verbruikskosten.

Dit werkt natuurlijk alleen maar met LTV.
Om diezelfde reden die jij noemt, heb ik zelfs mijn jaarafrekeningen op mijn website staan.
Zie bijvoorbeeld 2018 ( - €217.67): https://geen-energiereken...-energiebedrijf-2018.html

Zwerius Kriegsman

• pidewegw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05-2022
Grolsch schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:53:
[...]

Ik weet niet hoe jij aan bovenstaande gegevens komt, maar de waarden voor de Mitsu zijn niet juist.

Maximale capaciteit bij Tbuiten -7 / Taanvoer 35 = 8,4KW.

De SCOP wordt inderdaad niet aangegeven, maar wel de COP bij bepaalde Tb / Ta

[Afbeelding]
Vermogenswaarde voor Mitsu aangepast. Andere gegevens beschik ik niet over.
WP-LW-VGL-1125u

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-12 12:17
aartw99 schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:09:
[...]

Ik heb een aparte sensor op de Noordmuur, ver van de Elga af.
Hoe gaat de Anna-plugwise-app daar dan mee om?
Weet ik niet. Maar je hoeft je locatie niet op te geven. Dus dan kijkt ie ws naar de buitenwater.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:01
pidewegw schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:33:
[...]

Vermogenswaarde voor Mitsu aangepast. Andere gegevens beschik ik niet over.
[Afbeelding: WP-LW-VGL-1125u]
Alle technische gegevens van Mitsubishi warmtepompen kun je in het Ecodan Databook vinden.

Ik heb op dit moment een SW75YAA en SHW112YAA in bestelling bij Instaladora en vraag mij af of de units inclusief R410a worden geleverd of dat ik er rekening mee moet houden dat de STEK monteur nog ongeveer 3 en 4,6kg moet toevoegen? De koelleiding zal per unit ongeveer 10m lang worden.

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-12 15:40
doek55 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:54:
[...]

Alle technische gegevens van Mitsubishi warmtepompen kun je in het Ecodan Databook vinden.

Ik heb op dit moment een SW75YAA en SHW112YAA in bestelling bij Instaladora en vraag mij af of de units inclusief R410a worden geleverd of dat ik er rekening mee moet houden dat de STEK monteur nog ongeveer 3 en 4,6kg moet toevoegen? De koelleiding zal per unit ongeveer 10m lang worden.
Dat laatste staat ook gewoon in het databook :) Ze worden geleverd inclusief vulling. Zo uit mijn hoofd hoeft bij beide units pas bij méér dan 20m koelleiding iets te worden bijgevuld.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:01
godfriedd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:08:
[...]

Dat laatste staat ook gewoon in het databook :) Ze worden geleverd inclusief vulling. Zo uit mijn hoofd hoeft bij beide units pas bij méér dan 20m koelleiding iets te worden bijgevuld.
Dat zou mooi zijn. Ik kan alleen het volgende vinden:
SW75YAA: 3,0kg R410a (zit er in / kan er in?) Koelleiding 2-40m
SHW112YAA: 4,6kg R410a (zit er in / kan er in?) Koelleiding 2-75m

• Grolsch
doek55 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:54:
[...]

Alle technische gegevens van Mitsubishi warmtepompen kun je in het databook vinden ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7knjjt3.jpg

Onder de 30 meter leiding lengte hoef je dus niet bij te vullen :+

Bovenstaande geldt voor de YHA variant, maar ik weet voor 99% zeker dat je de YAA ook niet bij hoeft te vullen bij een lengte van 10 meter.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 17-09-2019 14:38 ]

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-12 15:40
doek55 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:21:
[...]

Dat zou mooi zijn. Ik kan alleen het volgende vinden:
SW75YAA: 3,0kg R410a (zit er in / kan er in?) Koelleiding 2-40m
SHW112YAA: 4,6kg R410a (zit er in / kan er in?) Koelleiding 2-75m
Hmm, misschien heb je gelijk en staat het niet in het databook. Ik dacht eigenlijk dat simpelweg alles daarin stond maar ik kan het zo snel ook niet vinden. Wel in de service manual. Zie hieronder.

Daarin staat dat de SW75YAA wordt geleverd met 3,0kg en moet worden bijgevuld vanaf 20m. De SHW112YAA moet vanaf 40m worden bijgevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wzoGAOuh0rpeNPR3ROKxdcXp/thumb.jpg

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vraagje: ons huis wordt momenteel verwarmd met een Nibe 1145-17 water/water-warmtepomp. Daarnaast hebben we twee houtkachels met in totaal zo'n 16 kW vermogen. De warmtepomp draait al acht jaar betrouwbaar echter ben ik niet tevreden over de prestaties van de bron. De temperatuur van de brine-in (uit de bodem) zakt erg snel op de wat langere runs en in de winter zakt de brinetemperatuur in slechte omstandigheden tot onder het vriespunt van water. Omdat ik op koude winterdagen een relatief hoge aanvoertemperatuur in de vloerverwarming nodig heb van de rond de 40 graden schat ik in dat de COP niet best is en sowieso ver verwijderd ten opzichte van een ideale situatie waarin je jaar rond gewoon minimaal een brinetemperatuur van 10 graden hebt.

Het betreft verwarming van een 2000m^3 grote monumentale woonboerderij waarvan de warmtebehoefte ooit op 25 kW is berekend. Alle vertrekken hebben vloerverwarming en worden op temperatuur geregeld vanuit het domoticasysteem. De WP heb ik destijds bewust ondergedimensioneerd om de kosten te beperken. Vandaar ook de houtkachels.

Die houtkachels zijn echter niet erg praktisch voor mijn vriendin en ook niet nu we een baby hebben. Daarnaast zijn ze ongezond en milieuvervuilend en hebben we in worst-case scenario's moeite om het hele huis op temperatuur te houden, wat lastig is omdat we een deel van ons huis als vakantie-appartement verhuren. Het is geen optie dat onze gasten in de kou zitten. We hebben wel de 8kW elektrische bijverwarming in de WP als reserve maar als die erin moet kicken is dat een nogal dure grap.

Ik kan deze situatie verbeteren door de bodemcollector te laten vergroten. Dan zit ik denk ik zo aan 6000 euro kosten voor boringen en aanpassingen aan de bronverdeler (die in een niet al te ruim bemeten betonnen bak zit). Als alternatief zou ik grotendeels in eigen beheer een horizontale bodemcollector kunnen aanleggen in de wei, maar als ik alleen al kijk naar de kosten van het materiaal (ruim 2400 euro voor tyleenslangen en ander spul) gaat dat ook niet goedkoop zijn.

Een andere optie is een lucht/water-warmtepomp erbij. Ik zag dat Nibe met HBS 05-16 een compacte binnenunit heeft (onze technische ruimte is al volgebouwd met de warmtepomp, 300l buffer en 500l boiler, maar er is wel ruimte in de hoogte). De AMS 10-16 buitenunit zou ik in de zijgevel van de schuur kunnen verwerken op ca. 20 meter van de technische ruimte.

Voordeel: profiteren van dikke subsidie, veel groter totaal systeemvermogen en een betere COP in situaties waarin de temperatuur van de buitenlucht hoger is dan de brinetemperatuur. Aangezien de brinetemperatuur vanaf januari al een groot deel van de tijd onder drie graden zit zijn er genoeg momenten waarop een l/w WP beter zou moeten presteren. Minder warmte onttrekken aan de bodem betekent bovendien ook hogere brontemperaturen en een betere COP.

Hebben jullie een idee wat erbij komt kijken aan kosten om een l/w WP in te passen in een bestaande installatie? Het buffervat heeft geen aansluiting voor een alternatieve warmtebron.

Monoblock is denk ik minder handig omdat ik de unit niet dicht bij huis wil hebben staan. Een compacte binnenunit zijn ideaal zijn.

Het liefst heb ik een apparaat dat volledig bestuurbaar is via bijvoorbeeld modbus, zodat het domoticasysteem op basis van de gemeten temperaturen en warmtebehoefte kan bepalen welke WP warmte levert.

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:50
Femme schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:40:
...... en een betere COP in situaties waarin de temperatuur van de buitenlucht hoger is dan de brinetemperatuur. ....
Let wel op dat de COP bij gelijke brontemperatuur maar een verschillend soort bron (lucht/brine) redelijk kan verschillen. Een mooi plaatje wat ik daarvoor heb gevonden is figuur 9 uit deze studie. Daar hebben ze COP van gemiddelde lucht en brine systemen uitgezet als functie van temperatuur lift (tussen bron en afgifte zijde). Dat lijkt ook wel redelijk overeen te komen met getallen die ik in leveranciers data van vaak genoemde systemen zie terugkomen.

Neemt niet weg dat als je capaciteit wilt uitbreiden en het financiële plaatje doorslaggevend is, uitbreiden met een luchtsysteem inderdaad waarschijnlijk het aantrekkelijkst zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Maarren op 17-09-2019 16:52 ]

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-12 21:13

Hebben jullie een idee wat erbij komt kijken aan kosten om een l/w WP in te passen in een bestaande installatie? Het buffervat heeft geen tweede spiraal.

Monoblock is denk ik minder handig omdat ik de unit niet dicht bij huis wil hebben staan. Een compacte binnenunit zijn ideaal zijn.

Het liefst heb ik een apparaat dat volledig bestuurbaar is via bijvoorbeeld modbus, zodat het domoticasysteem op basis van de gemeten temperaturen en warmtebehoefte kan bepalen welke WP warmte levert.
Wordt de inhoud van het buffer nu opgewarmd door je bestaande warmtepomp? Zo ja dan is het vrij simpel om daar een extra warmtepomp aan te koppelen. Ik heb voor mijn Hitachi monoblock een modbus module besteld en deze heeft extreem veel parameters die je kan uitlezen/aanpassen. Uiteraard is die ook beschikbaar voor split units.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• koevlaas2
godfriedd schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:36:
[...]

Hmm, misschien heb je gelijk en staat het niet in het databook. Ik dacht eigenlijk dat simpelweg alles daarin stond maar ik kan het zo snel ook niet vinden. Wel in de service manual. Zie hieronder.

Daarin staat dat de SW75YAA wordt geleverd met 3,0kg en moet worden bijgevuld vanaf 20m. De SHW112YAA moet vanaf 40m worden bijgevuld.

[Afbeelding]
Het staat gewoon op het typeplaatje voor hoeveel meter er r410a inzit, even uit mijn hoofd de 112 30m en 75 10m

• Longzeh12
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 12:03
Ook mijn warmtepomp avontuur is begonnen. Vandaag is @koevlaas2 begonnen met de installatie voor onze nieuwe woning. Wij hebben een aparte ruimte ingericht voor de warmtepomp. Het is de Mitsubishi 10kw geworden. Uiteraard de vernieuwde versie. Gekoppeld aan een 300liter voorraadvat.

https://imgur.com/a/wH3vqE2

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/wH3vqE2

[ Voor 7% gewijzigd door Longzeh12 op 17-09-2019 20:19 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Longzeh12 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:18:
Ook mijn warmtepomp avontuur is begonnen. Vandaag is @koevlaas2 begonnen met de installatie voor onze nieuwe woning. Wij hebben een aparte ruimte ingericht voor de warmtepomp. Het is de Mitsubishi 10kw geworden. Uiteraard de vernieuwde versie. Gekoppeld aan een 300liter voorraadvat.

https://imgur.com/a/wH3vqE2

[Afbeelding]
ah, klassieke fout... vergeten de vloer te verven...

(ik had daags voordat @koevlaas2 langskwam de vloer snel nog even met epoxyverf geverfd. Wat van pas was gekomen, toen op een nacht de navulslang was losgeslagen... gelukkig hele huis voorzien van een gietvloer. Enkel de wanden even bij moeten verven)

• Dylantje2
  • Laatst online: 08-12 09:51

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

kmf schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:27:
[...]

ah, klassieke fout... vergeten de vloer te verven...

(ik had daags voordat @koevlaas2 langskwam de vloer snel nog even met epoxyverf geverfd. Wat van pas was gekomen, toen op een nacht de navulslang was losgeslagen... gelukkig hele huis voorzien van een gietvloer. Enkel de wanden even bij moeten verven)
Of mss wachten tot alles staat...
En dan tegels netjes tot de installatie maken..
Heb je dan wat lekkertjes.oid.. lopen de eerste 2 emmers makkelijk in cementdek... 8) 8)
En heb je weinig tot geen last

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Longzeh12
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 12:03
Bij ons komt de afwerkvloer er inderdaad pas in als de installatie op druk staat en af is gevuld... wij bouwen in eigen beheer. De oplevering duurt nog wel een weekje of 6.

• Dylantje2

Dylantje2

Iemand een idee hoe je een dag/week.maand/jaar COP kunt berekenen?
Kan me voorstellen dat er een simpele formule is..
Iets van minuten /cop x uren enz enz

Maar ja iam njiet so zmart....

Lijkt me mooi icm met het scrip van @AUijtdehaag ...
Nu alleen een actuele cop...
Maar aangezien de kamstrup en de wp bouwers ook een manier hebben om dit te berekenen....
En de pana manier niet te snappen is.

Maar zoals het script van auitdehaag kan en de pana niet rekenen met het totaalverbruik :-) van mijn zwave

Alleen hoe bereken je de "totaal of periode cop"

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 17-09-2019 20:49 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Grolsch
Wat dacht je van alle thermische energie in een bepaalde periode optellen en dat delen door alle elektrische energie in dezelfde periode ;)

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:53:
Wat dacht je van alle thermische energie in een bepaalde periode optellen en dat delen door alle elektrische energie in dezelfde periode ;)
maar dat dan alleen over de tijd dat hij werkt...

Ik zie bij de pana rare tijden..
Als de maand voorbij is update hij pas zijn data..

[ Voor 12% gewijzigd door Dylantje2 op 17-09-2019 21:04 ]

• Grolsch
Dylantje2 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:04:
[...]

maar dat dan alleen over de tijd dat hij werkt...

Ik zie bij de pana rare tijden..
Als de maand voorbij is update hij pas zijn data..
Het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat je de COP van september pas kunt zien als september voorbij is :?

Of je moet een selectie maken van "september so far" bijvoorbeeld.

Hoe bepaal jij je thermische energie, heb jij een warmtemeter :?

Grafana kan bijvoorbeeld slecht berekenen. Eenvoudige sommetjes kan hij wel maken, maar Grafana is bedoeld voor het visualiseren van data, en niet voor het genereren / berekenen van data.

Je zult dus een databasetabel moeten vullen met gegevens, de vraag is me welke hardware / software wil jij die gegevens gaan loggen :?

Als je geen warmtemeter hebt en alleen gegevens van de WP gebruikt wordt het nog een lastige kluif. Hoe ga je om met defrosts bijvoorbeeld, dan zul je je thermische meter een negatieve waarde moeten laten berekenen.

@Femme Heb jij nu een LW of een WW WP.
Als ik je verhaal lees denk ik een WW WP, want je praat over een uitgeputte bron, en brine etc., maar je schrijft toch echt anders:
Vraagje: ons huis wordt momenteel verwarmd met een Nibe 1145-17 lucht/water-warmtepomp.
Heef je buffervat een spiraal dan :? Volgens mij zou je gewoon een extra LW WP hieraan moeten kunnen knopen.

Van de Mitsu's weet ik dat je er een procon bij kunt kopen, dan kun je met Modbus alles aansturen wat jij wil. @Remco45 heeft zo'n kastje, en die kan er al aardig mee overweg :P

Gezien je Ta "wensen" zou ik kiezen voor een wat meer krachtpatser met flash technology, zoals de Zubadan, of de Panasonic T-cap.

Die leveren tenminste een flinke bak vermogen als het echt koud is, en uit je verhaal te lezen heb je dat nodig ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Grolsch op 17-09-2019 21:19 ]

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:10
Vraagje: ons huis wordt momenteel verwarmd met een Nibe 1145-17 lucht/water-warmtepomp. Daarnaast hebben we twee houtkachels met in totaal zo'n 16 kW vermogen. De warmtepomp draait al acht jaar betrouwbaar echter ben ik niet tevreden over de prestaties van de bron. De temperatuur van de brine-in (uit de bodem) zakt erg snel op de wat langere runs en in de winter zakt de brinetemperatuur in slechte omstandigheden tot onder het vriespunt van water. Omdat ik op koude winterdagen een relatief hoge aanvoertemperatuur in de vloerverwarming nodig heb van de rond de 40 graden schat ik in dat de COP niet best is en sowieso ver verwijderd ten opzichte van een ideale situatie waarin je jaar rond gewoon minimaal een brinetemperatuur van 10 graden hebt.

Het betreft verwarming van een 2000m^3 grote monumentale woonboerderij waarvan de warmtebehoefte ooit op 25 kW is berekend. Alle vertrekken hebben vloerverwarming en worden op temperatuur geregeld vanuit het domoticasysteem. De WP heb ik destijds bewust ondergedimensioneerd om de kosten te beperken. Vandaar ook de houtkachels.

Die houtkachels zijn echter niet erg praktisch voor mijn vriendin en ook niet nu we een baby hebben. Daarnaast zijn ze ongezond en milieuvervuilend en hebben we in worst-case scenario's moeite om het hele huis op temperatuur te houden, wat lastig is omdat we een deel van ons huis als vakantie-appartement verhuren. Het is geen optie dat onze gasten in de kou zitten. We hebben wel de 8kW elektrische bijverwarming in de WP als reserve maar als die erin moet kicken is dat een nogal dure grap.

Ik kan deze situatie verbeteren door de bodemcollector te laten vergroten. Dan zit ik denk ik zo aan 6000 euro kosten voor boringen en aanpassingen aan de bronverdeler (die in een niet al te ruim bemeten betonnen bak zit). Als alternatief zou ik grotendeels in eigen beheer een horizontale bodemcollector kunnen aanleggen in de wei, maar als ik alleen al kijk naar de kosten van het materiaal (ruim 2400 euro voor tyleenslangen en ander spul) gaat dat ook niet goedkoop zijn.

Een andere optie is een lucht/water-warmtepomp erbij. Ik zag dat Nibe met HBS 05-16 een compacte binnenunit heeft (onze technische ruimte is al volgebouwd met de warmtepomp, 300l buffer en 500l boiler, maar er is wel ruimte in de hoogte). De AMS 10-16 buitenunit zou ik in de zijgevel van de schuur kunnen verwerken op ca. 20 meter van de technische ruimte.

Voordeel: profiteren van dikke subsidie, veel groter totaal systeemvermogen en een betere COP in situaties waarin de temperatuur van de buitenlucht hoger is dan de brinetemperatuur. Aangezien de brinetemperatuur vanaf januari al een groot deel van de tijd onder drie graden zit zijn er genoeg momenten waarop een l/w WP beter zou moeten presteren. Minder warmte onttrekken aan de bodem betekent bovendien ook hogere brontemperaturen en een betere COP.

Hebben jullie een idee wat erbij komt kijken aan kosten om een l/w WP in te passen in een bestaande installatie? Het buffervat heeft geen tweede spiraal.

Als je een Nibe overweegt, dan zijn er een behoorlijk aantal nieuwe modellen die deze herfst uitkomen en standaard een Modbus aan boord hebben. De modernere binnenunits kunnen in software een cascade opstelling aan. Ik weet niet of die dan allemaal hetzelfde moeten zijn, maar mischien kun je zo alles koppelen aan je bestaande controller. Het lijkt me de moeite dit uit te zoeken want los van elkaar werkt alles vast wel, maar wanneer ze samen op moeten werken, dan wordt het een uitdaging vermoed ik wanneer je het zelf met de modbus moet regelen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:12:
[...]

Het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat je de COP van september pas kunt zien als september voorbij is :?

Of je moet een selectie maken van "september so far" bijvoorbeeld.

Hoe bepaal jij je thermische energie, heb jij een warmtemeter :?

Grafana kan bijvoorbeeld slecht berekenen. Eenvoudige sommetjes kan hij wel maken, maar Grafana is bedoeld voor het visualiseren van data, en niet voor het genereren / berekenen van data.

Je zult dus een databasetabel moeten vullen met gegevens, de vraag is me welke hardware / software wil jij die gegevens gaan loggen :?

Als je geen warmtemeter hebt en alleen gegevens van de WP gebruikt wordt het nog een lastige kluif. Hoe ga je om met defrosts bijvoorbeeld, dan zul je je thermische meter een negatieve waarde moeten laten berekenen.

@Femme Heb jij nu een LW of een WW WP.
Als ik je verhaal lees denk ik een WW WP, want je praat over een uitgeputte bron, en brine etc., maar je schrijft toch echt anders:

[...]

Heef je buffervat een spiraal dan :? Volgens mij zou je gewoon een extra LW WP hieraan moeten kunnen knopen.

Van de Mitsu's weet ik dat je er een procon bij kunt kopen, dan kun je met Modbus alles aansturen wat jij wil. @Remco45 heeft zo'n kastje, en die kan er al aardig mee overweg :P

Gezien je Ta "wensen" zou ik kiezen voor een wat meer krachtpatser met flash technology, zoals de Zubadan, of de Panasonic T-cap.

Die leveren tenminste een flinke bak vermogen als het echt koud is, en uit je verhaal te lezen heb je dat nodig ;)
MMM ja ik ga er niet echt mee om.
Maar Auitdehaag heeft een script wat gelijk loopt aan zijn kamstrup actueel...
En stel dat het te maken is zodat een totaal cop eruit komt zou dat prachtig zijn..

• Grolsch
Dylantje2 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:40:
[...]

MMM ja ik ga er niet echt mee om.
Maar Auitdehaag heeft een script wat gelijk loopt aan zijn kamstrup actueel...
En stal dat die te maken zodat een totaal cop eruit komt zou dat prachtig zijn..
Even terugkomen op de vraag, heb jij een Kamstrup warmtemeer :?

@AUijtdehaag heeft vermoed ik geen "speciaal" script, maar gewoon een warmtemeter die hij uitleest.
Net zoals een stroom meter houdt een warmtemeter waarschijnlijk standen bij, en als je die per dag vast legt kun je uitrekenen hoeveel energie er in een bepaalde periode is vastgelegd.

Maar zo lang we niet weten hoe jij aan je thermische energie komt is het gissen voor ons.

Welke achterliggende database gebruik jij om je data in op te slaan :? Ook Domoticz > InfluxDB > Grafana :? (Ik las dat je ook wel in het Domoticz forum actief bent).

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:47:
[...]

Even terugkomen op de vraag, heb jij een Kamstrup warmtemeer :?

@AUijtdehaag heeft vermoed ik geen "speciaal" script, maar gewoon een warmtemeter die hij uitleest.
Net zoals een stroom meter houdt een warmtemeter waarschijnlijk standen bij, en als je die per dag vast legt kun je uitrekenen hoeveel energie er in een bepaalde periode is vastgelegd.

Maar zo lang we niet weten hoe jij aan je thermische energie komt is het gissen voor ons.

Welke achterliggende database gebruik jij om je data in op te slaan :? Ook Domoticz > InfluxDB > Grafana :? (Ik las dat je ook wel in het Domoticz forum actief bent).
Nee geen kamstrup.
En toch een DZ vents script wat gelijk loopt aan zijn kamstrup.. [ ik weet niet of ik die mag delen van @AUijtdehaag ]

Heb influxdb met grafana werkend weer ja..

Domoticz was ik actief... Maar ben wel een actief gebruiker/user... En FAN _/-\o_

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:21
@Dylantje2 staat jou WP al weer aan deze maand? (Zit op je PVOutput te kijken)

• Grolsch
jeroenvervuren schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:17:
Yup, T buiten onder de 14 = WP aan, ondanks dat het 23,2 graden in zijn woonkamer is ;)

Ik zat ook al ff te snuffelen in zijn grafana >:)

• Rol-Co

Rol-Co

jeroenvervuren schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:17:
Hier ook hoor :)
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

• Oxellaar
  • Niet online
@Femme Is een zonnecollector niet wat als ondersteuning voor je bron? Ken de situatie natuurlijk niet, maar die kun je vrij eenvoudig aan je bron koppelen op een stuk grasveld of dak bijvoorbeeld.

Mocht dit geen optie zijn, Mitsubishi is volledig te besturen via modbus.
Hebben ze kant en klaar als optie leverbaar voor de Ecodan.

Wat ik mij afvraag... Heeft je bron niet iets van een bepaalde capaciteit garantie?

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 17-09-2019 23:36 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Staat aan, en was echt zweten.... O-)
Moest eea testen ivm script..
Heb mijn systeem van de zomer wat aangepast qua aansluitingen en 3 nieuwe ledenradiatoren aangesloten..
Dus was bezig om mijn systeem te testen en waterzijdig inregelen..[ nog mee bezig ]
De Pana Lan box aangesloten en testen..

Nu ander systeem, dus moet ook mijn stooklijn aanpassen wss...
Dus moet wat he..:-)

Staat op war, en had het lastig met die hete dagen en wat koudere nachten..

Maar ja, WAF wil ook geen kou...
En vanmorgen was het weer heerlijk in huis

Met een echt [ dus vanaf mijn zwave ] berekende COP >5
of met een 0.32/graaddag O-)

• Oxellaar
  • Niet online
@Dylantje2 je bent al serieus aan het stoken?

Verwijderd

Hier ook hoor, september tot nu toe 49kWh verstookt.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:31:
Hier ook hoor, september tot nu toe 49kWh verstookt.
Je houd van 23 graden zeker?
Ik ben nog niet onder 21 geweest en met zomers weekend op komst voorlopig ook nog niet denk

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@reneeke1970 Het ene huis is het andere niet, kamer op het noorden, en ik werk vanuit huis dus altijd voor mij optimale temperatuur gewenst. Overigens 49kWh bij 49,44ggd, keurig volgens verwachting.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2019 14:22 ]

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Thermostaat heeft hier vanochtend voor het eerst 20minuten warmte gevraagd, zal wel het laatste x zijn voorlopig weer even.

• Grolsch
Bij mij is de WP gisterochtend ff 1,5 uur wakker geweest, daarna niet meer, en gezien de voorspellingen voorlopig ook niet meer :)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:48:
@reneeke1970 Het ene huis is het andere niet, kamer op het noorden, en ik werk vanuit huis dus altijd voor mij optimale temperatuur gewenst. Overigens 49kWh bij 49,44ggd, keurig volgens verwachting.
Ik zit ook aan noord kant, klein raam op oost en west, amper zon.
Hier staat buiten deur zelfs open, vrouwen....

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

Iets eerder uitgelegd... Wat en hoe...

Ben zoekende naar een stooklijn die niet stuitert met dit weer.

Maar klopt war staat aan dus..

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 18-09-2019 18:07 ]

• Grolsch
Dat wordt weer snachts kwhs verstoken met een goede COP en overdag in de zwembroek in de woonkamer (22,7 graden) *O*

Wel goed voor de COP ;)

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch

En de WAF niet te vergeten! Als je het breed hebt (kWh) laat je het breed hangen he. ;)

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:39:
Dat wordt weer snachts kwhs verstoken met een goede COP en overdag in de zwembroek in de woonkamer (22,7 graden) *O*

Wel goed voor de COP ;)
Wat ik zeg ben zoekende...
Wil het waterzijdig aardig goed hebben voordat het koud is..Scripts testten
Leidingen isoleren
Sensoren ,,,

En tsja koud wil de waf niet dus je hebt gelijk iets meer kwh dan nodig is...

• Grolsch
Wil de WAF het niet koud hebben of is de MAF te eigenwijs een thermostaat op te hangen >:)

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:54:
Wil de WAF het niet koud hebben of is de MAF te eigenwijs een thermostaat op te hangen >:)
tsja....
Ik maf oke...

Maar als de pana zoiets gemaakt zou hebben als combi war/thermostaat.
Of als iemand deze settings weet..

Ik wil op de war stoken...
En als hetmoet kan ik nu via de pana box aan en uit zetten als de kamer temp..
Maar mijn dzvents en blockley tijd is ff op.
Daar moet ik ff voor gaan zitten..

Wat ik wil maken. met dz...
Als dit dan uit
en als dat dan aan
Enz enz enz enz

Maar dat moet wel kloppen en werken.
En dat zou in deze periode eigenlijk moeten te hoge dag, en soms wat kouder nacht..
, want als het echt wp weer is gaat hij "gewoon" op de war, hoe dan ook.. _/-\o_

• Grolsch
Dylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:05:
[...]

tsja....
Ik maf oke...

Maar als de pana zoiets gemaakt zou hebben als combi war/thermostaat.
Of als iemand deze settings weet..

Ik wil op de war stoken...
En als hetmoet kan ik nu via de pana box aan en uit zetten als de kamer temp..
Maar mijn dzvents en blockley tijd is ff op.
Daar moet ik ff voor gaan zitten..

Wat ik wil maken. met dz...
Als dit dan uit
en als dat dan aan
Enz enz enz enz

Maar dat moet wel kloppen en werken.
En dat zou in deze periode eigenlijk moeten te hoge dag, en soms wat kouder nacht..
, want als het echt wp weer is gaat hij "gewoon" op de war, hoe dan ook.. _/-\o_
WAF = Wife acceptance factor, dan kun je raden wat ik met MAF bedoel ;)

Ik stook ook WAR maar met Na regeling (thermostaat), elk merk WP ondersteund dit, omdat dit namelijk de standaard manier en meest gebruikte manier van regelen is ;)

Laat je snachts je lampen ook branden voor de WAF? ;)

hartje winter kan ik me voorstellen dat sommigen 24*7 proberen te stoken, maar om nu 's nachts kWh's weg te gooien terwijl je overdag je woonkamer uitkookt is in mijn ogen echt nutteloos.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 18-09-2019 19:26 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:20:
[...]

WAF = Wife acceptance factor, dan kun je raden wat ik met MAF bedoel ;)

Ik stook ook WAR maar met Na regeling (thermostaat), elk merk WP ondersteund dit, omdat dit namelijk de standaard manier en meest gebruikte manier van regelen is ;)

Laat je snachts je lampen ook branden voor de WAF? ;)

hartje winter kan ik me voorstellen dat sommigen 24*7 proberen te stoken, maar om nu 's nachts kWh's weg te gooien terwijl je overdag je woonkamer uitkookt is in mijn ogen echt nutteloos.
Wat ik zeg, welke setting zou ik moeten hebben...
Wil alleen geen extra kastje in de kamer...
Ik geloof dat het niet mogelijk is met de pana om de thermostaat en op war gelijktijdig te draaien met een bedieningsunit.
En opnieuw behangen om de evt.nieuwe thermostaat :( :( gaat het hem niet worden

• Grolsch
Dat lijkt mij goed te regelen met die box van jou samen met domoticz en een vleugje @AUijtdehaag ;)

Of misschien nog makkelijker, op je Pana zit ongetwijfeld een thermostaatcontact, dit is normaal gesproken een eenvoudige aan/uit schakeling. Gooi daar zo'n draadloze schakelaar tussen die je laat bedienen door je Domoticz.

IF roomteperature = =>22 schakelaar ON, IF roomtemperature = <22 schakelaar OFF

[ Voor 60% gewijzigd door Grolsch op 18-09-2019 20:10 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Grolsch en @Dylantje2
Tip: YouTube: dzVents - getting started
:>

Edit: mijn schakelaar om de WP te starten is mijn iphone.
Lekker "old scool" aan/uit
Makkelijker programmeerbaar dan een PID regeling.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2019 20:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Dylantje2 De Pana staat hier op z'n eigen WAR en warmt de 380L op via spiraal in het vat.
Echter de extra pomp CV (voor het rondpompen van CV water van zolder naar verdelers begane grond en 1e verdieping) krijgt signaal aan/uit van de bestaande cenvax 4000 met thermostaat in de woonkamer.
De Cenvax besturing staat ook op WAR ingesteld met eigen buitenvoeler op hoogte van de buitenunit
Het besturingskastje had een extra contact voor een 2e pomp, zo was het voor mij eenvoudig om met het originele verwarmingssysteem over te gaan van gas naar WP.

Zo is het dus WAR met aan/uit sturing originele thermostaat woonkamer, of niet?. :)

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:07:
Dat lijkt mij goed te regelen met die box van jou samen met domoticz en een vleugje @AUijtdehaag ;)

Of misschien nog makkelijker, op je Pana zit ongetwijfeld een thermostaatcontact, dit is normaal gesproken een eenvoudige aan/uit schakeling. Gooi daar zo'n draadloze schakelaar tussen die je laat bedienen door je Domoticz.

IF roomteperature = =>22 schakelaar ON, IF roomtemperature = <22 schakelaar OFF
mmm die aan en uit zou nog wat kunnen zijn
Ik heb een nodemcu in de pana zitten die nog ruimte heeft..

Maar dan...
Overrulet de aan/uit de war?
Dus mijn staat op mijn stooklijn.....
Maar als de kamer te warm is gaat de pana niet aan op war..

of?

• Dylantje2

Dylantje2

BenEco schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:17:
@Dylantje2 De Pana staat hier op z'n eigen WAR en warmt de 380L op via spiraal in het vat.
Echter de extra pomp CV (voor het rondpompen van CV water van zolder naar verdelers begane grond en 1e verdieping) krijgt signaal aan/uit van de bestaande cenvax 4000 met thermostaat in de woonkamer.
De Cenvax besturing staat ook op WAR ingesteld met eigen buitenvoeler op hoogte van de buitenunit
Het besturingskastje had een extra contact voor een 2e pomp, zo was het voor mij eenvoudig om met het originele verwarmingssysteem over te gaan van gas naar WP.

Zo is het dus WAR met aan/uit sturing originele thermostaat woonkamer, of niet?. :)
Mijn heeft alleen de unit in de kamer hangen...
En ik heb geen buffervat..

Maar het contactje gebruiken is mss een optie

Maar ik ham ook via node-red uitzetten

• Grolsch
Dylantje2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:18:
[...]

mmm die aan en uit zou nog wat kunnen zijn
Ik heb een nodemcu in de pana zitten die nog ruimte heeft..

Maar dan...
Overrulet de aan/uit de war?
Dus mijn staat op mijn stooklijn.....
Maar als de kamer te warm is gaat de pana niet aan op war..

of?
Ik heb je al heel vaak proberen uit te leggen wat WAR betekent, dat betekent WeersAfhankelijkeRegeling.
Dus de aanvoertemperatuur is gebaseerd op de buitentemperatuur. Niet meer niet minder.

Een thermostaat, of aan/uit schakelaar op op de thermostaat ingang zet gewoon je WP uit.
Wat heb je er in vredesnaam aan een WP te laten lopen terwijl de ruimtetemperatuur 22,8 graden is :?

Als de ruimtetemperatuur onder de 22 graden zakt (of wat je dan ook instelt) begint de WP gewoon te lopen op WAR.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-12 14:59
Grolsch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:39:

Wel goed voor de COP ;)
Ik dacht al dat je een jacuzzi voor je vrouw had geinstalleerd :) dan moet je het natuurlijk wel warm houden. En hiero verstook ik 's nacht met zo'n beetje dezelfde cop als overdag.... dat heb je met een goede wp :) :) :)

• Grolsch
jerh schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:26:
[...]

Ik dacht al dat je een jacuzzi voor je vrouw had geinstalleerd :) dan moet je het natuurlijk wel warm houden. En hiero verstook ik 's nacht met zo'n beetje dezelfde cop als overdag.... dat heb je met een goede wp :) :) :)
Hoho, ik heb het niet over mijn situatie, en jij zit punt 1 in het verkeerde topic met je WW WP :P en punt 2 heb jij een luie WP, die gaat pas eind oktober weer verwarmen :>

Dus huphup, ga hier je feestje bouwen :P

Pagina: 1 ... 104 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.