Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.816 views

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:42
@Cable_boy Ja. Het relais wordt bekrachtigd door de SWW output. Zodra daar spanning op komt, schakelt het relais in en verbindt 230 V met de SWW draad van de 3-wegklep.
Zodra de SWW run is afgelopen, is de SWW output spanningsloos, het relais valt af en het wissel contact schakelt de 230 V dan naar de CV draad van de 3-wegklep.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
Bedankt wederom @Naalroc, misschien is ons huis iets beter geïsoleerd, maar we hebben ook meer capaciteit in de vloerverwarming, waardoor ik verwacht dat we warmte beter kwijt kunnen en minder last zullen hebben van pendelen. Ik zal me dan ook gaan oriënteren op 14 of 16 KW en zal later delen of dit de juiste keuze is gebleken.

@robkds We hebben het huis gekocht toen het al deels gerenoveerd was, die keuze is dus helaas al voor ons gemaakt.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:41
@PentaClover Heb je ook de flow zelf (via de Kamstrup)?

Ik heb hier ook dezelfde Kamstrup (nog niet ingebouwd),
misschien laat ik hem ook nog in het huidige gas cv-circuit inbouwen,
kunnen we dan vergelijken :+ .

98,3% rendement b.w. is bijna te mooi om waar te zijn O-),
maar dit helpt helaas de @koevlaas2 formule met 8 kWh/m³ in jouw geval om zeep.
Maar je moet natuurlijk naar het seizoensrendement kijken.

Bij mijn gas cv (na diverse maatregelen): aanvoer max. 45°C / max. retour 33°C; max. 11 kW (begrensd).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 22:25
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2019 @ 23:55:
[...]
MinimumVermogen van 10kW gaat dus altijd pendelen, behalve misschien als buitenT < 0
Dat valt wel mee, vorige winter zonder pendelen kunnen verwarmen, alleen was de Ta een stuk hoger waardoor er meer afgifte vermogen ontstaat.

Ik heb beneden 7 radiatoren en 125 m2 vloer verwarming, boven 6 radiatoren.
De radiatoren zijn goed op te meten en dus het afgifte vermogen uit te rekenen, vloer verwarming is wat lastiger aangezien ik niet precies weet wat de h op h afstand van de slangen is.

Als ik de vloer verwarming conservatief inschat op 25 Watt /m2 afgifte vermogen bij de temperaturen die ik gisteren op de verdeler gemeten heb (28a - 22r), dan zal ik de ta door de radiatoren moeten verhogen tot 45oC om bij een ruimte temperatuur van gemiddeld 20oC op 10.5 kW afgifte vermogen te komen.
De vloer zal dan niet heel veel meer gaan doen aangezien ik een HT verdeler heb die erg veel retour bij een klein beetje warm water mengt.
dunklefaser schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:00:
@PentaClover Heb je ook de flow zelf (via de Kamstrup)?

Ik heb hier ook dezelfde Kamstrup (nog niet ingebouwd),
misschien laat ik hem ook nog in het huidige gas cv-circuit inbouwen,
kunnen we dan vergelijken :+ .

98,3% rendement b.w. is bijna te mooi om waar te zijn O-),
maar dit helpt helaas de @koevlaas2 formule met 8 kWh/m³ in jouw geval om zeep.
Maar je moet natuurlijk naar het seizoensrendement kijken.

Bij mijn gas cv (na diverse maatregelen): aanvoer max. 45°C / max. retour 33°C; max. 11 kW (begrensd).
Ja, de ketel heeft continu de pomp op 100% gezet dit was volgens Kamstrup gemiddeld 7.85 l/m (min=7.76 l/m en max =7.89 l/m).
Ja, ik vind dat rendement ook hoog, eens kijken wat dat van de winter gaat doen met meer data, tevens zal het omlaag gaan als ik de Ta (en dus ook de Tr) iets verhoog voor meer afgifte vermogen.

Ik had eigenlijk de verdeler van de vloer verwarming ook willen aanpakken zodat ik met een lagere Ta kan werken, maar ik heb te weinig ruimte om dat te doen zonder de kast te slopen die de vorige bewoner om alles heen gebouwd heeft, misschien iets voor volgend jaar.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

De lekkende Poolse Joule 300ltr is vervangen door een @koevlaas2 DJG tapwatervat, samen met een 6Bar inlaatcombinatie én een 12ltr Flamco hygiene expansievat 4Bar werkdruk.

Resultaat na opwarmen van 19C naar 55C is geen water uit de inlaatcombi, maar ook geen warmwaterkraan die even de druk weg spuit. De overdruk is in het expansievat opgevangen, en zorgt voor een aardig gelijkmatig waterverloop als de warmwaterkraan geopend wordt na een opwarm sessie.

Hopelijk nu die lekkage ellende voor altijd verleden tijd, en eens kijken of Kottly wat wil gaan vergoeden voor schade en ( 2e ) kapotte boiler. Voorlopig enkele mail verder en nog geen gehoor!!

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12 10:11

Helhond

Grunn

We zijn inmiddels gestart met de uitbouw.
Maandag gaan we de fundering storten, langs de fundering moeten de waterleidingen (2x32mm) in mantelbuizen gelegd worden.

Heb gekeken naar Ecoflex, Microflex, Flexalen etc maar alles vrij aan de prijs. (v.a. 40 euro p/m)
Het idee is nu iets van Uponor 32mm met 6 mm isolatie door een mantelbuis (±60mm) in de grond ±80cm diep te leggen.
Dikkere isolatie zoals 9 en 13mm zijn niet leverbaar met leidingdiameters van 32mm.

Die 6 mm isolatie lijkt mij flinterdun te zijn, of valt dit mee?

Iemand nog andere advies?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
De buitenkant van die isolatie is dan 2x6+32=44 mm. Is er isolatie voor die diameter, dus >=44 mm? Dan zou je er een 2e laag om kunnen doen als je 6 mm te dun vindt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39
ik heb zelf 35x13 en 60x13 gekocht bij warmteservice (paar euro per meter) en die over elkaar heen gedaan. deze aan elkaar getaped met alu tape en in een 110 ribbelbuis gedaan (was goedkoper dan PVC) dan heb je 26mm isolatie.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
Naalroc schreef op donderdag 12 september 2019 @ 23:52:
Jazeker @BDB_046 zijn er nadelen aan een te grote WP, en dat heb ik deze voor- en na-seizoenen ervaren, en meerdere malen gemeld hier: Mijn Mitsubishi Zubadan 14kWh kan niet ver genoeg terug moduleren als er maar weinig vraag is; dat is met name het geval als ik alleen behoefte heb aan warmte in de badkamer, en de rest van het huis warm genoeg is. Dan gaat hij aan het pendelen, en dat is dus de reden dat ik de aanvoer temperatuur op 35* heb staan, dan wordt het pendelen minder; anders is ook in de winter een Ta van 30* voldoende, lagere temp heb ik niet geprobeerd, maar bij 30* is het natuurlijk efficiënter 'stoken'.
En jouw huis zal veel beter geïsoleerd zijn dan het mijne, vandaar dat ik je de omschrijving heb gegeven voor een juiste indruk, dan kan je dat beter beoordelen.
Dus ik herhaal: koop niet te groot!

En ik heb, zoals ik aangaf ook de sww op de WP; al zijn wij maar met z'n tweeën, ik ververs een aquarium van in totaal 800 liter, incl filter, elke week voor 50%, dus dat neem took nogal wat warmte. Dan is mijn 200L boiler leeg...maar na een uurtje weer op temperatuur.
Misschien nog zinvol te vermelden dat je badkamer maar 1 groep is en dan is 14kW natuurlijk way to much vermogen, normaliter het huis verwarmen is de unit prima voor gedimensioneerd volgens mij.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Helhond schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:05:
Maandag gaan we de fundering storten, langs de fundering moeten de waterleidingen (2x32mm) in mantelbuizen gelegd worden.

Heb gekeken naar Ecoflex, Microflex, Flexalen etc maar alles vrij aan de prijs. (v.a. 40 euro p/m)
Het idee is nu iets van Uponor 32mm met 6 mm isolatie door een mantelbuis (±60mm) in de grond ±80cm diep te leggen.
Dikkere isolatie zoals 9 en 13mm zijn niet leverbaar met leidingdiameters van 32mm.

Doe er dubbel losse buisisolatie omheen en dan de grond in.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Remco45
crazyharrie schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:41:
De lekkende Poolse Joule 300ltr is vervangen door een @koevlaas2 DJG tapwatervat, samen met een 6Bar inlaatcombinatie én een 12ltr Flamco hygiene expansievat 4Bar werkdruk.

Resultaat na opwarmen van 19C naar 55C is geen water uit de inlaatcombi, maar ook geen warmwaterkraan die even de druk weg spuit. De overdruk is in het expansievat opgevangen, en zorgt voor een aardig gelijkmatig waterverloop als de warmwaterkraan geopend wordt na een opwarm sessie.

Hopelijk nu die lekkage ellende voor altijd verleden tijd, en eens kijken of Kottly wat wil gaan vergoeden voor schade en ( 2e ) kapotte boiler. Voorlopig enkele mail verder en nog geen gehoor!!
Mooi, gefeliciteerd met de nieuwe DJG boiler.
Als ik het goed begrepen heb, werkte jouw (rode) veiligheidsventiel regelmatig.
Maar dan kon jouw inlaatcombinatie de druktoename boven 6 bar (Joule eist een een 6 bar versie) dus blijkbaar niet aan. Nu ben ik geen CV expert, maar kan een warmtepomp een 300 liter vat zo snel opwarmen dat een inlaatcombinatie van 6 bar de overdruk niet kan beperken tot die 6 bar?

Ik test de inlaatcombinatie minstens 1 x per maand en hoe verder ik 'm open draai, des te meer water komt er uit. Kan de druk desondanks dan oplopen tot boven de 7 bar: dat is de aanspreekdruk rode veiligheidsventiel?

• crazyharrie

crazyharrie

Mijn inlaatcombi was 8 bar, maar de veiligheid ingebouwd in de boiler 7. Max boilerdruk is 10Bar.
In theorie zou er niets aan de hand zijn dus, de snelle opwarming, en dus snelle uitzetting kan blijkbaar het rvs van de boiler verzwakken. Ik heb mij laten voorlichten dat dat dus niet zou moeten gebeuren.
Concusie is slecht staal,

In Nederland werken wij altijd met 8 Bar inlaatcombi's, nu dus met een 6 en 4 bar expansie vat.

Maar die DJG boiler heeft nog een voordeel, het is een energieklasse B. En dat merk je aan de wand en omgeving waar hij staat. Een stuk beter geisoleerd.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• koevlaas2
crazyharrie schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:27:
Mijn inlaatcombi was 8 bar, maar de veiligheid ingebouwd in de boiler 7. Max boilerdruk is 10Bar.
In theorie zou er niets aan de hand zijn dus, de snelle opwarming, en dus snelle uitzetting kan blijkbaar het rvs van de boiler verzwakken. Ik heb mij laten voorlichten dat dat dus niet zou moeten gebeuren.

In Nederland werken wij altijd met 8 Bar inlaatcombi's, nu dus met een 6 en 4 bar expansie vat.

Maar die DJG boiler heeft nog een voordeel, het is een energieklasse B. En dat merk je aan de wand en omgeving waar hij staat. Een stuk beter geisoleerd.
Ik heb er naar Pools schema een 25L expansievat tussen zitten.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-12 08:30
crazyharrie schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:27:

En daar gaat het verkeerd, max werkdruk = 6 bar, kijk maar in je papieren.

https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3975.html?l=en

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 14-09-2019 00:22 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:10
Grolsch schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:34:
[...]

Hmm, dan is het wellicht geen slecht idee om de standaard inlaatcombinatie te vervangen door deze?

https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• crazyharrie

crazyharrie

Grolsch schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:34:
[...]

De werkdruk zal de standaard waterdruk in NL mee bedoeld worden die rond de 2,5 en 4 Bar ligt en de maximale druk voor korte tijd rond de 10 Bar? Dus de incidentele druk na het opwarmen, en die wordt op max 7 Bar gehouden door het standaard uitlaat ventiel.

Die DJG heeft trouwens een werkdruk van 10 Bar wat dan een betere keuze lijkt voor mijn doel.

https://www.djg.com/stand...ten/warmtepomp-200-300-l/

• Remco45
mightym schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:33:
[...]

Hmm, dan is het wellicht geen slecht idee om de standaard inlaatcombinatie te vervangen door deze?

Als jij ook zo'n Joule hebt, zou ik dat doen. Zelf heb ik vanaf de installatie een 6 bar inlaatcombinatie.

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Die heb ik er tussen zitten nu, en een expansievat van 12Liter op 4 Bar.

• Grolsch
crazyharrie schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:20:
[...]

De werkdruk zal de standaard waterdruk in NL mee bedoeld worden die rond de 2,5 en 4 Bar ligt en de maximale druk voor korte tijd rond de 10 Bar? Dus de incidentele druk na het opwarmen, en die wordt op max 7 Bar gehouden door het standaard uitlaat ventiel.

Die DJG heeft trouwens een werkdruk van 10 Bar wat dan een betere keuze lijkt voor mijn doel.

https://www.djg.com/stand...ten/warmtepomp-200-300-l/
Volgens mij bedoelen ze met max werkdruk gewoon de maximale druk die het vat langdurig kan/mag hebben.
Het vat is dan misschien wel afgetest op 10bar maar volgens de technische info is het vat niet geschikt voor een dagelijkse werkdruk van 8 bar.

Dit is ruim 30% het vat overbelasten.

In NL is blijkbaar 8 bar de standaard, maar dit is niet in alle landen zo.

Zelf heb ik het eerste jaar ook een 8 bar inlaatcombinatie gebruikt:

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Op dringend advies van medetweakers heb ik hem toen z.s.m. laten vervangen.

Zo ver ik weet zijn er in dit topic dus alleen lekkende 300L Joule vaten langsgekomen. Zelf heb ik een 400L vat, misschien dat deze wat degelijker zijn (dikke materiaal bijvoorbeeld :? )

Laten we vooropstellen dat het gewoon verstandig is de inlaatcombinatie af te stemmen op de max werkdruk.

• crazyharrie

crazyharrie

Er wordt aangegeven 6 Bar werkdruk voor de Joule, het standaard gemonteerde ventiel reduceerd de druk tot 7Bar.
Dat maakt geen 30% overbelasting. Daarbij is het kortdurend, die 1 Bar extra druk, namelijk tot de ww kraan wordt gebruikt.

Anyway blijft het idd verstandig om een zo laag mogelijke druk aan te houden.

• Grolsch
Volgens mij is dat standaard gemonteerde ventiel een "noodventiel", dus in het geval je inlaatcombinatie defect raakt dan gaat bij hoge nood dat ventiel open.

Als de leverancier op geeft werkdruk 6 bar, dan geniet het niet de voorkeur om het vat dagelijks op 7 bar te gebruiken (is nog 16% overbelasten).

Maar het lijkt mij wel duidelijk verder, als jij toen wist wat je nu wist had je er waarschijnlijk ook wel een 6 bar inlaatcombinatie voorgezet :)

Berouw komt na de zonde ;) :+

Tis trouwens slecht weer voor de WP eigenaren, hij staat alweer dagen uit z'n neus te vreten met die hoge buitentemperaturen en grote hoeveelheid zon :( afgelopen woensdag heeft hij nog een paar uur gelopen bij mij, en voor de rest niet meer (los van SWW)

Wij willen vorst, mist, wind en regen !!!! :+

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 14-09-2019 10:01 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-12 14:59
Grolsch schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:00:
Volgens mij is dat standaard gemonteerde ventiel een "noodventiel", dus in het geval je inlaatcombinatie defect raakt dan gaat bij hoge nood dat ventiel open.

Als de leverancier op geeft werkdruk 6 bar, dan geniet het niet de voorkeur om het vat dagelijks op 7 bar te gebruiken (is nog 16% overbelasten).

Maar het lijkt mij wel duidelijk verder, als jij toen wist wat je nu wist had je er waarschijnlijk ook wel een 6 bar inlaatcombinatie voorgezet :)

Tis trouwens slecht weer voor de WP eigenaren, hij staat alweer dagen uit z'n neus te vreten met die hoge buitentemperaturen en grote hoeveelheid zon :( afgelopen woensdag heeft hij nog een paar uur gelopen bij mij, en voor de rest niet meer (los van SWW)

Wij willen vorst, mist, wind en regen !!!! :+
Eh, laat dat koninklijke wij maar weg. Ik wil een mooie nazomer...... en hier stond de wp gisteren nog een uurtje te koelen. En dan kan eind oktober de wp weer gaan pruttelen.

en als p.s: dan maar een lage cop vanwege het pompverbruik en weinig draaiuren. Scheelt weer kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door jerh op 14-09-2019 10:12 ]

• Grolsch
Was ook met een smiley :+ @jerh ;)

Voor 2019 staat de teller tot nu toe op -575,64 kWh, dus september nog ff buffertje vergroten, en dan kijken wat de winter ons brengt :)

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-12 17:37

DJT

Hier een 600l Joule SWW vat met een 6 bar overdrukventiel én een expansievat. Ik mag hopen dat hij niet gaat scheuren want dan heb ik wel een uitdaging om hem weer netjes uit de kelder te krijgen.

• koevlaas2
[...]

Als ik 'm geïnstalleerd heb heb je al 6 bar, die gebruik ik uitsluitend.
Staat op de grote zwarte knop vermeld BTW.

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:00:

Bij mij heb ik altijd een 6 bar inlaatcombinatie gehad, ik vond 8 bar namelijk veel te veel destijds.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Grolsch
Voor we overgaan naar de winterbanden, kan je in je domoticz nog iets maken, zoals:
Hoeveel dagen is het < 2 graden?
Hoeveel dagen is het 2 <> 7 graden ?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:30:
@Grolsch
Voor we overgaan naar de winterbanden, kan je in je domoticz nog iets maken, zoals:
En waarom zou ik dat willen? O-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Om te kijken of een L/W warmtepomp aantrekkelijker is dan een W/W warmtepomp. (niet eens kijkend naar kosten)
Het is bij jou vaker kouder dan de kustgebieden, dus een representatief onderzoek.

• mightym
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:30:
[...]

Bij mij heb ik altijd een 6 bar inlaatcombinatie gehad, ik vond 8 bar namelijk veel te veel destijds.
Ik kan toch ook dat overstortventiel vervangen door een 6 bar exemplaar.. kan ik makkelijker bij dan bij de inlaatcombinatie...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn Intergas cv ketel wil volgens het boekje ook een 6 bar inlaatcombi en is door de aannemer netjes met 8 bar gemonteerd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• koevlaas2
mightym schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:01:
[...]

Ik kan toch ook dat overstortventiel vervangen door een 6 bar exemplaar.. kan ik makkelijker bij dan bij de inlaatcombinatie...
Check svp eerst je huidige inlaat, als het goed is is deze 6 bar.

• mightym
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:02:
[...]

Hmm ik ga de endoscoop er eens bij halen :)

• koevlaas2
mightym schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:04:
[...]

Hmm ik ga de endoscoop er eens bij halen :)
Foto maken met je telefoon.

• mightym
Is gelukt.. 800kPa dus 8 bar...
Ik ga het overstortventiel maar vervangen.. die inlaatcombi heeft volgens mij nog nooit een druppel water gelekt.. zal altijd via dat overstortventiel gegaan zijn schat ik zo in...

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:30:
@Grolsch
Dat heb ik toevallig eens een keer uitgezocht over een periode van 25 jaar (1989 tm 2014).
Het gaat hier om gemiddelde dagtemperaturen in Twente en dan het gemiddelde over 25 jaar.
Gegevens ontleend aan KNMI.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y0jsSVgw/dagen-per-jaar-met-bepaalde-temp.jpg

Zwerius Kriegsman

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32

thido

Tilburg

Grolsch schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:25:

Voor 2019 staat de teller tot nu toe op -575,64 kWh, dus september nog ff buffertje vergroten, en dan kijken wat de winter ons brengt :)
Voor mij mag het zo wel blijven de rest van september :-)
Teller staat nu op -1123 voor 2019, deze maand nog een beetje sparen en dan gaan we weer los.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
thido schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:44:
[...]

Voor mij mag het zo wel blijven de rest van september :-)
Teller staat nu op -1123 voor 2019, deze maand nog een beetje sparen en dan gaan we weer los.
Als we er dan toch een wedstrijdje van maken ;)
Ik had eind augustus -2142 kWh.
Hieronder zie je e.e.a. grafisch weergegeven.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nVY1SW0L/cumulatieve-verbruikssaldo.jpg

Zwerius Kriegsman

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Jaarafrekening 31-08-2019: -700 kWh en 0 euro voorschot per maand (net als voorgaande jaren).
En dit is inclusief 15000 km brandstof voor m'n vervoersmiddel en wp verbruik (om on-topic te blijven.) :) .

[ Voor 12% gewijzigd door BenEco op 14-09-2019 14:24 ]

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:49
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:02:
[...]

Is terugslag door het sluiten van de kraan niet een mogelijke oorzaak? Bij ons klinkt dat best hard soms, kan me voorstellen dat daar een behoorlijke drukgolf door komt?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:14
Zwerius schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:03:
[...]

Als we er dan toch een wedstrijdje van maken ;)
Ik had eind augustus -2142 kWh.
Hieronder zie je e.e.a. grafisch weergegeven.
[Afbeelding]
Dat wedstrijdje verlies jij, ruim maand geleden 9983 kWh afgerekend, en inmiddels al weer op -1800

1 PVoutput . Dongen NB

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
roelzadh schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:08:
[...]

Is terugslag door het sluiten van de kraan niet een mogelijke oorzaak? Bij ons klinkt dat best hard soms, kan me voorstellen dat daar een behoorlijke drukgolf door komt?
Flamco manual:
Waterslag in de installatie dient te allen tijde te worden voorkomen. Indien toch de mogelijkheid bestaat dat het drinkwatervoorraadvat aan waterslag kan worden blootgesteld dient deze daartegen te worden beveiligd.

• koevlaas2
mightym schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:15:
[...]

Is gelukt.. 800kPa dus 8 bar...
Ik ga het overstortventiel maar vervangen.. die inlaatcombi heeft volgens mij nog nooit een druppel water gelekt.. zal altijd via dat overstortventiel gegaan zijn schat ik zo in...
Zet er direct ook een sww expansievat van 25 L tussen inlaat en koud-in van de boiler.

• koevlaas2
roelzadh schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:08:
[...]

Expansievat ertussen.

• jerh

Aha, was niet tot mij doorgedrongen.

Hier op -3312 kWh, nog een paar weken en dan gaan we weer stijgen. Ik ga inclusief EV onder nul uitkomen denk ik. Beetje pv bijgelegd, maar EV vreet wel stroom.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:00:
@Grolsch
Om te kijken of een L/W warmtepomp aantrekkelijker is dan een W/W warmtepomp. (niet eens kijkend naar kosten)
Het is bij jou vaker kouder dan de kustgebieden, dus een representatief onderzoek.
Maar hoe wil je dat dan meten? Ik heb gezien dat mijn w/w wp het zo'n beetje alle maanden beter deed dan de l/w. En dat berekende ik dan door de maandcijfers tov de maand ervoor te vergelijken. Zo krijg je dan wel beeld. Het wordt natuurlijk wel vertekend doordat ik vanaf circa 10 graden buitentemperatuur nog maar amper hoeft te verwarmen, juist daar waar de l/w beter scoort. Ik denk dus ook dat de warmtebehoefte van je huis een belangrijke rol speelt.

En wellicht moet je het aantal mistige dagen of hoge luchtvochtig heid dan ook meenemen. Met mist heb ik alleen last van het feit dat ik weinig zie, de wp snort gewoon door.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die zijn met "korting" te bestellen bij jou? >:)

@jerh
Als je brontemperatuur lager is dan de buitentemperatuur doe je het slechter.
Is die hoger dan doe je het beter.
Zoiets?

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2019 20:56 ]

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:55:
[...]

Dat kan...

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kostda? :)
Heb ook wat rammelende spiralen in de DJG

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2019 20:58 ]

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:57:
[...]

Kostda? :)
Heb ook wat rammelende spiralen in de DJG
Ik heb er net 4 besteld en dat kost ongeveer € 100,- per stuk.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Nou even kijken wanneer ik weer in de buurt ben. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2019 21:04 ]

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:03:
@koevlaas2
Nou even kijken wanneer ik weer in de buurt ben. ;)
Moet ik ze wel eerst hebben.

• jerh
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:55:
[...]

@jerh
Als je brontemperatuur lager is dan de buitentemperatuur doe je het slechter.
Is die hoger dan doe je het beter.
Zoiets?
Ja, zoiets. Ik denk dat het verder weinig zal schelen. Wellicht dat een bronpomp energiezuiniger is dan de pomp van de fan, geen idee. En wat nuanceering met defrost, die heeft een w/w wp niet.

En bij koelen gaat het altijd beter, maar dat is logisch.

Een hele goede bron zal dus ook helpen. Kan me voorstellen dat je in IJsland bijvoorbeeld in de thermisch warme laag wilt boren. Ik heb ook wel eens wat gelezen van tuinders die hele diepe boringen hadden en dan een aanvoer van 90 graden. En restwarmte aan de buurt leverden. Geothermio kan best interessant zijn, maar alleen als het goed ingezet wordt. L/W zal voor de massa, die zelfstandig warmte wil hebben, denk ik (straks) het meest gangbaar zijn.

• Grolsch
LW is gewoon financieel aantrekkelijker, en dat is toch waar het 99% van de mensen om gaat.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:47:
LW is gewoon financieel aantrekkelijker, en dat is toch waar het 99% van de mensen om gaat.
Zeker, maar waar ga je ook een bron boren als je hartje amsterdam, rotterdam, utrecht enz woont? Een L/W wp past meestal nog wel ergens op een plat dak of aan een muur.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• corsat
  • Laatst online: 20:24
koevlaas2 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:30:
[...]

De 8 bar is ook veel te veel en de airfix is een vereiste voor een lange levensduur. Met de wp stop je in een zeer korte tijd veel energie ( lees maximale druk 6 of 8 bar) in de boiler en wordt de beveiliging continu aangesproken.
Ik ben inmiddels in discussie met Kotly / Termica vat. Ik heb de diameter van het vat, de wanddikte en het materiaal 304L ontvangen en kom dan op een levensduur van 3,4 jaar als dagelijks het vat van 2 naar 6 bar gaat.
De wanddikte van Kotly is 2mm wat erg dun lijkt. Daarnaast laat ik uitzoeken welke formules er volgens de europe PED ( pressure equipment directive) er van toepassing zijn.
Wordt vervolgt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• corsat
  • Laatst online: 20:24
nog een nabrander. Hoe groter de diameter hoe groter de krachten op het materiaal dus moet het materiaal dikker zijn uitgevoerd of de maximale druk worden verlaagd. In de formules die ik voor gascilnders hanteer vanuit de PED zit de minimale en maximale druk, diameter vat, materiaal en hoe vaak komt de drukverhoging voor.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:54

Hoicks

Techno!

Ik ben inmiddels het hele internet en dit topic afgestruind, maar kan nergens een soort vergelijker vinden voor all electric lucht/water warmtepomp.

Grofweg zoek ik een lijstje met beschikbare warmtepompen met de daarbij behorende specificaties. (o.a. geluidsniveau, stroomverbruik, cop etc.

Erg lastig voor een leek die een huis gaat bouwen wat nu de beste aankoop is voor een huis (10x7,5m) met 4 personen.

Onze wensen
Verwarmen en mogelijkheid tot koelen met lage temperatuurverwarming (vloerverwarming op bgg, 1e en 2e etage)
Lage geluidsproductie (kan in tuin geplaatst worden, boiler moet in geisoleerde garage)
Laag stroomverbruik met hoge efficiency
Als 't even kan, mogelijkheid tot aansluiten pelletkachel op boiler
Degelijk apparaat

Kan iemand mij op weg helpen of er vergelijkend warenonderzoek of een soort pricewatch voor warmtepompen bestaat?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Hoicks schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:11:
Ik ben inmiddels het hele internet en dit topic afgestruind, maar kan nergens een soort vergelijker vinden voor all electric lucht/water warmtepomp.

Grofweg zoek ik een lijstje met beschikbare warmtepompen met de daarbij behorende specificaties. (o.a. geluidsniveau, stroomverbruik, cop etc.

Erg lastig voor een leek die een huis gaat bouwen wat nu de beste aankoop is voor een huis (10x7,5m) met 4 personen.

Onze wensen
Verwarmen en mogelijkheid tot koelen met lage temperatuurverwarming (vloerverwarming op bgg, 1e en 2e etage)
Lage geluidsproductie (kan in tuin geplaatst worden, boiler moet in geisoleerde garage)
Degelijk apparaat

Kan iemand mij op weg helpen of er vergelijkend warenonderzoek of een soort pricewatch voor warmtepompen bestaat?
We vragen al jaren dat Tweakers.net zo'n overzicht met reviews gaat introduceren, maar nee hoor het gebeurt niet.
Dus, "be the first to review this product and get free points!" ;)

Ik denk aan een Panasonic T-cap All in one Bi-Bloc, of een kleinere Panasonic High Performance Mono Bloc met losse vrijstaande WP-Boiler (Atlantic Explorer V4) als er minder dan 300 liter warm water per dag nodig is.
Geluidproductie voor een All in One lucht/ water WP kan in de zomer buiten hinderlijk zijn daarom een Bi Bloc, die is wel flink duurder omdat er dan een koelmonteur bij moet komen om het systeem met gas te vullen.
Een aparte WP boiler maakt slechts enig geluid (koelkast niveau) maar niet in de slaapkamer plaatsen. (hoekje in de douche).
In de keuken plaats je ook nog een kleine combi Quooker ( op zonne stroom uiteraard) die door de WP met warm water wordt gevoed. dan heb je onmiddellijk heet water bij je aanrecht.

[ Voor 7% gewijzigd door frisianstar op 15-09-2019 19:24 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
Heb zelf een nefit enviline all electric monobloc staan met 190 liter buffervat, buiten unit staat haast direct tegen het huis aan en slaap boven de buiten unit, zelfs in de zomer geen last van het geluid van de buitenunit

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:10
@Hoicks Op https://www.waermepumpe.de/jazrechner/ kun je de efficientie voor jou situatie van verschillende warmtepompen beoordelen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:33

Onze wensen
Degelijk apparaat

Pricewatches voor WP' s zijn er naar mijn weten niet. Er zijn diverse merken in dit forum populair, zoals Panasonic, Hitachi en Techneco.
Zelf heb ik gekozen voor een Danfoss DHP IQ 9kW (nu Thermia) L/W WP. Incl 180ltr boiler.
Onze woning (2018) is vergelijkbaar met de jouwe qua oppervlakte en etages en ik heb ook overal vloerverwarming. Gezinssamenstelling is ook gelijk 4 personen.
Binnenunit staat in de garage (niet geïsoleerd) en aan de andere zijde van de muur staat de buitenunit. COP was afgelopen jaar boven de 4. Geluid buitenunit is niet veel. Je hoort gezoem/brommend geluid, maar de voorbijrijdende (vracht-)auto's maken beduidend meer lawaai. Buren hebben tot nu toe niet geklaagd over lawaai. Heb met hun namelijk afgesproken dat ze het zouden melden om overlast te voorkomen.
Op de meeste interne en externe boilers kun je zonder problemen een externe warmtebron op aansluiten. Bv, Pellet kachel.
Er bestaat wel een Excel gebruiks overzicht van diverse WP eigenaren. De gene die dit verzameld en bijhoudt is @Tomexergie. Met dit overzicht krijg je een goed overzicht van het verbruik van de diverse merken.
Succes met je keuze. Als je een keer wilt luisteren en een L/W WP wilt zien ben je van harte welkom.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:02

BlueTooth76

Let the sun shine!

M'n buurman is zich momenteel aan het oriënteren voor een warmtepomp nu z'n CV-ketel 15 jaar oud is en z'n beste tijd wel gehad heeft.

Nu kwam hij aanzetten met de EFI Calescere die werkt met een soort met glycol gevulde panelen die je op het dak legt (en blijkbaar geen buitenunit?).

Is er iemand die ervaring heeft met het merk of met dit systeem? Ik kan er niet heel veel over vinden namelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-09-2019 00:10 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie een prijs van €15K en subsidie tot €8K, maar geen van hun modellen vind ik terug (merk IFE).
Het verbruik is erg laag met hun rekenvoorbeeld van 15% van 3600kWh (+/-600kWh) en dat geruisloos.
Op foto's liggen de panelen plat met vrije ruimte er onder.
Als er een buitenunit bij zit dan draait die alleen met vorst en er is maar 1 model zonder ventilator (binnen).
Het formaat van een binnenunit (met vat) is een koelkast van 103cm hoog (of dat 2x).
Er wordt afgekoelde lucht afgevoerd dus de meeste binnenunits zullen een ventilator hebben.
De panelen zijn 150x44cm en 2cm dik, dat zou op een plat dak onder een zonnepaneel kunnen.
Als het allemaal zo eenvoudig en goed is, waarom is er dan zo weinig over te vinden :?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
We kennen wel het Triple Solar systeem. Dat is hier soms wel langs gekomen (maar vrij duur, meen ik me te herinneren). Daar heb je de zonnepanelen er ook meteen bij. Een punt is wel dat je voor een standaard huis een behoorlijke oppervlakte nodig hebt om voldoende warmte te kunnen oogsten. Heb je dat dan wel op je dak? Vergelijk het met de opzet van een horizontaal bodemsysteem een meter onder de grond waar je ook een behoorlijk grote tuin voor nodig hebt om voldoende warmte te kunnen oogsten. Het wordt natuurlijk wat anders als je huis nieuw en/of tegen passief aan is, dan heb je zo weinig warmte nodig dat alles veel makkelijker haalbaar wordt.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• jerh

Onze wensen
Degelijk apparaat

Als je een leek bent, zo ik vooral de betrokken installateur om advies vragen. Zeker in een nieuwbouwtraject, want daar heb je toch vaak een soort verplichte winkelnering en haast, want huis moet snel gebouwd worden.

• koevlaas2
Jan Treur schreef op maandag 16 september 2019 @ 03:09:
We kennen wel het Triple Solar systeem. Dat is hier soms wel langs gekomen (maar vrij duur, meen ik me te herinneren). Daar heb je de zonnepanelen er ook meteen bij. Een punt is wel dat je voor een standaard huis een behoorlijke oppervlakte nodig hebt om voldoende warmte te kunnen oogsten. Heb je dat dan wel op je dak? Vergelijk het met de opzet van een horizontaal bodemsysteem een meter onder de grond waar je ook een behoorlijk grote tuin voor nodig hebt om voldoende warmte te kunnen oogsten. Het wordt natuurlijk wat anders als je huis nieuw en/of tegen passief aan is, dan heb je zo weinig warmte nodig dat alles veel makkelijker haalbaar wordt.
Er zijn wel meer merken, ik heb er zelfs weleens 1 geïnstalleerd.
Nadeel van dit soort systemen is dat je de compressor binnen heb, het systeem kent maar 1 tapwatertemperatuur (>60c) en het menu is ook niet erg uitgebreid. Je warmt je huis op met een spiraal in de boiler wat direct een behoorlijke stoot warm geeft maar na een rondje ook weer snel kouder word. Veel/langdurig douchen en je huis vol verwarmen is denk ik lastig.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:22
@koevlaas2 Heb jij al een Lg geinstaleerd, en zoja wat is je ervaring hiermee?

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:07:
@koevlaas2 Heb jij al een Lg geinstaleerd, en zoja wat is je ervaring hiermee?
Nee, wel een paar andere merken buiten mijn vaste huismerken Panasonic en Mitsubishi.
Wat mij opvalt aan veel andere merken is dat deze graag WAR willen draaien, iets wat ik persoonlijk liever niet doe.

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:54

Hoicks

Techno!

jerh schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:31:
[...]

Als je een leek bent, zo ik vooral de betrokken installateur om advies vragen. Zeker in een nieuwbouwtraject, want daar heb je toch vaak een soort verplichte winkelnering en haast, want huis moet snel gebouwd worden.
De installateur voert maar 3 merken, Nibe, Ecoforest en (Volgens mij Danfoss). De keuze is dus vrij beperkt. De Ecoforest (de mercedes onder de warmtepompen, aldus het installatiebedrijf) hebben ze echter nog weinig geinstalleerd. De Nibe heeft echt miniamal 44dB geludi teriwjl de Ecoforest 35dB geeft. Dat is 3x zo stil.......

Of ik moet naar een andere installateur.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
frisianstar schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:05:
[...]

We vragen al jaren dat Tweakers.net zo'n overzicht met reviews gaat introduceren, maar nee hoor het gebeurt niet.
Dus, "be the first to review this product and get free points!" ;)

Ik denk aan een Panasonic T-cap All in one Bi-Bloc, of een kleinere Panasonic High Performance Mono Bloc met losse vrijstaande WP-Boiler (Atlantic Explorer V4) als er minder dan 300 liter warm water per dag nodig is.
Geluidproductie voor een All in One lucht/ water WP kan in de zomer buiten hinderlijk zijn daarom een Bi Bloc, die is wel flink duurder omdat er dan een koelmonteur bij moet komen om het systeem met gas te vullen.
Een aparte WP boiler maakt slechts enig geluid (koelkast niveau) maar niet in de slaapkamer plaatsen. (hoekje in de douche).
In de keuken plaats je ook nog een kleine combi Quooker ( op zonne stroom uiteraard) die door de WP met warm water wordt gevoed. dan heb je onmiddellijk heet water bij je aanrecht.
Voor mij geldt hetzelfde, informatie inwinnen is niet altijd even eenvoudig. Sommige merken hebben een "consumenten-friendly" website (Mitsubishi, Panasonic), maar anderen lijken er een sport van te maken om info zo ver mogelijk weg te stoppen en zo oninteressant te worden voor de gemiddelde consument. Deze merken hebben nog steeds de strategie om zich met name op installateurs en projectontwikkelaars te richten.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-12 17:30
Ik heb een Nibe F2120 en die is vrijwel onhoorbaar. Zelfs als je er naast staat. Die zou ik zo aanbevelen.

Geluid metingen zeggen onderling niet zo veel op papier. Voor sommige frequenties is het menselijk oor gevoeliger dan voor andere frequenties. 35dB kan dus gevoelsmatig harder klinken en dus hinderlijke zijn dan 44 dB. Dat maakt vergelijken op dat soort getallen lastig. Ook moet je zeker weten dat ze dezelfde norm hebben gebruikt om het vast te stellen. Anders zijn het appels en peren.

[ Voor 64% gewijzigd door TLer op 16-09-2019 09:47 ]

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-12 10:42
Helhond schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:05:

Uiteraard bestaat dat wel van andere merken. Henco heeft bijvoorbeeld veel dikkere isolatie, ook voor grotere diameters. http://www.henco.be/web/a...ochures/DO04-0001DU00.pdf
Is misschien persoonlijk, maar zelf vind ik Henco ook kwalitatief beter ogen dan Uponor.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:05
koevlaas2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:11:
[...]

Nee, wel een paar andere merken buiten mijn vaste huismerken Panasonic en Mitsubishi.
Wat mij opvalt aan veel andere merken is dat deze graag WAR willen draaien, iets wat ik persoonlijk liever niet doe.
Puur uit interesse, waarom draai je liever niet op WAR?

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
Vraag verplaatst...

[ Voor 93% gewijzigd door Fullpower op 16-09-2019 12:37 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:41
@Fullpower Waarom stel je deze vrij specifieke vraag niet direct in het Panasonic H topic?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
Hmm.. ja, daar heb je gelijk in. Even niet meer scherp dat die er ook nog was...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:22

• koevlaas2
B-lex schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:37:
[...]

Puur uit interesse, waarom draai je liever niet op WAR?
Persoonlijk draai ik op vaste ta icm een thermostaat, works fine for me.
Enige war component dat ik nog zou willen is een negatieve stooklijn maar dan wel graag icm thermostaat. In mijn huidige setup kan dit nu niet of ik moet eea aan hardware gaan vervangen.

Verwijderd

@koevlaas2 Negatieve stooklijn in auto-termen betekent dat je zuiniger wilt rijden als de helling steiler wordt, snap ik dat lijkt mij ook wel wat ;)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Verwijderd schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:34:
@koevlaas2 Negatieve stooklijn in auto-termen betekent dat je zuiniger wilt rijden als de helling steiler wordt, snap ik dat lijkt mij ook wel wat ;)
Hij bedoelt vast de stooklijn zo aanpassen dat bij een hogere buitentemperatuur een hogere aanvoertemperatuur wordt gehaald omdat het rendement hoger is bij een hogere buitentemperatuur en hij dan net een tikje verder terug kan moduleren.

Maar dat is een wilde gok :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Verwijderd

@BlueTooth76 Een WP werkt toch altijd efficienter naarmate de aanvoertemperatuur lager is i.p.v. hoger ?

• Remco45
UPDATE over JOULE vaten (@crazyharrie @Grolsch @koevlaas2 etc.:

Zojuist goed contact gehad met de directeur verkoop van Joule-Polen.
Hij wijst op de laatste bladzijde van het bijgeleverde handboekje: daar staat een checklist.

Checklist Joule

Punt 4 luidt: het juiste expansievat is gemonteerd aan de koud water toevoer.
De laatste vetgedrukte zin betekent:

OPGELET: er is verlies van garantie bij niet voldoen aan bovenstaande richtlijnen!

Daarmee is de zaak wel duidelijk lijkt me.

Of je dan daadwerkelijk een expansievat monteert of een andere oplossing zoals een 4 bar veiligheidsventiel is aan de Tweaker, maar garantie eisen bij niet opvolgen van de installatie-eisen is bijna altijd een heilloze weg.

• Grolsch
Duidelijk, @koevlaas2 dan heb jij jouw expansievat dus aan de verkeerde kant zitten, of zag ik dat verkeerd op je foto :?

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:44

blitzkrieg

Whoop Whoop!

corsat schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:28:
nog een nabrander. Hoe groter de diameter hoe groter de krachten op het materiaal dus moet het materiaal dikker zijn uitgevoerd of de maximale druk worden verlaagd. In de formules die ik voor gascilnders hanteer vanuit de PED zit de minimale en maximale druk, diameter vat, materiaal en hoe vaak komt de drukverhoging voor.
Volgens mij valt je boilervat volgens de PED onder sound engineering practice.

Waar reken je qua materiaal trouwens mee? Treksterkte volgens de norm? Of met treksterke van werkelijke materiaal? 2mm plaat is koudgewalst, treksterkte zal waarschijnlijk een factor 2 a 3x zo hoog liggen als de norm specificeert.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:34:
Zie het als tegen de helling oprijden in een lagere versnelling met ook minder toeren, dan duurt de helling langer maar rijdt wel zuiniger.
Zodra het rond de 0c is dan zijn hoge aanvoertemperaturen een defrostcircus aan veroorzaken, met lagere Ta word de draaitijd langer (soms wel 24x7) maar zijn het aantal defrosts beperkt.

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:36:
Duidelijk, @koevlaas2 dan heb jij jouw expansievat dus aan de verkeerde kant zitten, of zag ik dat verkeerd op je foto :?
Ik monteer 'm altijd aan de koude kant, maar bij mijn opstelling is er geen plaats aan de koude kant.
Ik zal kijken of ik de voordruk kan verlagen naar 3 bar dan heft het nadeel van aan de warme zijde op.

• Grolsch
koevlaas2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:54:
[...]

Ik monteer 'm altijd aan de koude kant, maar bij mijn opstelling is er geen plaats aan de koude kant.
Ik zal kijken of ik de voordruk kan verlagen naar 3 bar dan heft het nadeel van aan de warme zijde op.
Ik kan voorspellen wat Joule gaat zeggen als jij deze foto opstuurt.

"Expansievat zit niet aan de inlaatkant, sorry geen garantie, zie boekje van Remco"

Mocht je vat weer kapot gaan, dan zou ik zeker niet DIE foto meesturen.

• Remco45
koevlaas2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:54:
[...]

Die begrijp ik niet.
Volgens Duits voorschrift moet dat expansievat aan de koude zijde uitsluitend vanwege legionella gevaar: dat vat warmt niet extra op tijdens een anti-legionella run.
Druk-technisch maakt het niet uit aan welke zijde het zit.
Wel dient de voordruk te worden ingesteld op de leidingdruk minus 0,2 bar.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Verwijderd schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:17:
@BlueTooth76 Een WP werkt toch altijd efficienter naarmate de aanvoertemperatuur lager is i.p.v. hoger ?
Ja, uiteraard. Dat zeg ik.

Maar het is nogal standaard dat een stooklijn laag begint en oploopt naarmate de buitentemperatuur daalt.

Ik kan me voorstellen dat er voordelen zijn aan het omdraaien van de stooklijn of bijvoorbeeld een V-vormige stooklijn te hanteren met het onderste punt van de V wanneer het buiten 0 graden is.

Willekeurig voorbeeld van hoe zoiets er ongeveer uit zou kunnen zien:

45 graden bij 15 graden buiten
40 graden bij 10 graden buiten
35 graden bij 5 graden buiten
30 graden bij 0 graden buiten
35 graden bij -5 graden buiten
40 graden bij -10 graden buiten
45 graden bij -15 graden buiten

[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-09-2019 15:14 ]

• Grolsch
De enigste reden om bij hogere buitentemperaturen een hogere aanvoertemperatuur te gebruiken is naar mijn idee het minimale vermogen verhaal.

Met een Ta van 23 graden heb je natuurlijk nagenoeg geen afgifte in een ruimte van 19 á 20 graden graden, dus heb je kans op pendelen.

Daarom staat bij mijn Zubadan de minimale Ta op 30 graden, daaronder wordt het minimale vermogen van de WP aanzienlijk hoger, en de afgifte aanzienlijk minder waardoor ik pendelgedrag krijg.

De nieuwe Mitsu's (en de Pana's) gaan hier aanzienlijk beter mee om.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:22:
De enigste reden om bij hogere buitentemperaturen een hogere aanvoertemperatuur te gebruiken is naar mijn idee het minimale vermogen verhaal.

Met een Ta van 23 graden heb je natuurlijk nagenoeg geen afgifte in een ruimte van 19 á 20 graden graden, dus heb je kans op pendelen.

Daarom staat bij mijn Zubadan de minimale Ta op 30 graden, daaronder wordt het minimale vermogen van de WP aanzienlijk hoger, en de afgifte aanzienlijk minder waardoor ik pendelgedrag krijg.

De tip om met m'n Zubadan naar 30 graden als ondergrens te gaan was overigens wel een deeloplossing voor het pendelgedrag, nogmaals dank daarvoor!

Het andere deel bestond uit de secundaire pomp die nu (als een soort naloopregeling) 24/7 draait en daarmee meer energie uit het buffervat onttrekt. De Zubadan blijft daardoor langer uit en is langer aan als hij toch weer aan het werk moet. Veel mnder start/stops.

In het nieuwe stookseizoen heb ik nog één en ander aan settings te testen, dus moge het een lange en koude winter worden :+

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-09-2019 15:29 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Dan heb je een vlakke stooklijn? Of ga je onder 0 wel in Ta omhoog?
Ik heb hem ook negatief ivm pendelen, onder nul ook niet warmer dan 30-32 dan blijft ie lekker laag lopen.

• Grolsch
Ik heb een stooklijn van Tb - 5 = Ta 35 graden, Tb + 10 = Ta 30 graden, dus onder de -5 en boven de +10 is mijn stooklijn vlak. @koevlaas2 had het over een negatieve stooklijn.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:49:
Ik heb een stooklijn van Tb - 5 = Ta 35 graden, Tb + 10 = Ta 30 graden, dus onder de -5 en boven de +10 is mijn stooklijn vlak. @koevlaas2 had het over een negatieve stooklijn.
Ja heb ik ook wel gedaan, werkt ook goed mits voldoende warmte is nog.
Wel minder defrost mania zoals hij zegt.

• Grolsch
Defrosts heb ik eigenlijk nooit geen "probleem" mee, kheb een buffervat, en erg veel systeeminhoud met mijn vloerverwarming.

Ook is mijn WP redelijk ruim bemeten, dus hij loopt praktisch nooit op vol vermogen bij de "defrost probleemtemperaturen", hooguit bij -10, maar dan is de RV weer lager waardoor defrosts minder vaak voorkomen.

• koevlaas2
3
BlueTooth76 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:10:
[...]

Ja, uiteraard. Dat zeg ik.

Maar het is nogal standaard dat een stooklijn laag begint en oploopt naarmate de buitentemperatuur daalt.

Ik kan me voorstellen dat er voordelen zijn aan het omdraaien van de stooklijn of bijvoorbeeld een V-vormige stooklijn te hanteren met het onderste punt van de V wanneer het buiten 0 graden is.

Willekeurig voorbeeld van hoe zoiets er ongeveer uit zou kunnen zien:

45 graden bij 15 graden buiten
40 graden bij 10 graden buiten
35 graden bij 5 graden buiten
30 graden bij 0 graden buiten
35 graden bij -5 graden buiten
40 graden bij -10 graden buiten
45 graden bij -15 graden buiten
Met vloerverwarming is een ta boven de 30c al heet in mijn optiek, mijn stooklijn is ongeveer:
2> 30c <2 dalend naar 27c, lager kan niet want dan krijg ik pendelen.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

koevlaas2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:17:
3
[...]

Met vloerverwarming is een ta boven de 30c al heet in mijn optiek, mijn stooklijn is ongeveer:
2> 30c <2 dalend naar 27c, lager kan niet want dan krijg ik pendelen.
Ik heb hier 11 Jaga convectoren dus dan kan je wat hoger in de temps ;)

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Hoicks schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:20:
[...]

De installateur voert maar 3 merken, Nibe, Ecoforest en (Volgens mij Danfoss). De keuze is dus vrij beperkt. De Ecoforest (de mercedes onder de warmtepompen, aldus het installatiebedrijf) hebben ze echter nog weinig geinstalleerd. De Nibe heeft echt miniamal 44dB geludi teriwjl de Ecoforest 35dB geeft. Dat is 3x zo stil.......

Of ik moet naar een andere installateur.
Ecoforest is volgens mij niet zo lang geleden geïntroduceerd in Nederland, stond volgens mij in installatie nieuws. Ze hanteren over gedemensioneerde verdampers wat dus een gunstig effect moet hebben op geluid bij minder gunstige buiten temperatuur. De Nibe staat bekend om de stille werking. Schijnt ook goede ondersteuning vanuit de importeur te hebben.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:14:
Defrosts heb ik eigenlijk nooit geen "probleem" mee, kheb een buffervat, en erg veel systeeminhoud met mijn vloerverwarming.

Ook is mijn WP redelijk ruim bemeten, dus hij loopt praktisch nooit op vol vermogen bij de "defrost probleemtemperaturen", hooguit bij -10, maar dan is de RV weer lager waardoor defrosts minder vaak voorkomen.
Idem dito, defrosts is ook geen probleem maar heb ze liever niet. ;)

• koevlaas2
Als je lief zingt op 5 December zit er misschien een nieuwe buitenunit in je schoen 8)
Wel zelf betalen >:)

(Naam ben ik vergeten) ging je voor.

Pagina: 1 ... 103 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.