Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 403 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:25

Dazzler2120

FP ProMod
Da's een bijzondere informatie, ik denk dat in een échte noodsituatie ik mijn klauwen op de remmen heb en zeker niet denk aan de fietsbel. Ik gebruik het vooral tijdens inhalen en om te waarschuwen als er fietsers of voetgangers zijn die ik wil inhalen en ik niet direct een veilige methode zie om dat te doen zónder waarschuwing.

Heel eerlijk zal ik gewoon blijven bellen in die situaties.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:45

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Dazzler2120 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Da's een bijzondere informatie, ik denk dat in een échte noodsituatie ik mijn klauwen op de remmen heb en zeker niet denk aan de fietsbel. Ik gebruik het vooral tijdens inhalen en om te waarschuwen als er fietsers of voetgangers zijn die ik wil inhalen en ik niet direct een veilige methode zie om dat te doen zónder waarschuwing.

Ik moet de eerste agent nog zien die een wielrenner beboet voor het gebruik van een fietsbel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Patrick4 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Dit is mijn vaste route vanaf Valkenburg naar Eindhoven. Langs de Maas, kanaal richting Lommel in Belgie daarna richting Valkenswaard via de Malpie. Speciaal voor jou heb ik er een stuk aan vast geplakt tot boven Oisterwijk (tot waar mijn kennis reikt), langs Veldhoven/Eindhoven af.

1,- mee nemen voor pontje over de Maas. :-)
Pontje in Berg a/d Maas is gratis voor fietsers.Of misschien beter bij Stein de grens over en het jaagpad van de Zuid-Willemsvaart opgaan.

Bij Bree zou ik niet zo moeilijk doen met het kaneel oversteken. Gewoon rechtdoor gaan over het jaagpad en boven Bocholtz de bailey brug pakken en weer aansluiten op je route bij de sluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:16
pdukers schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:26:
[...]

Pontje in Berg a/d Maas is gratis voor fietsers.
Is dat vastgelegd beleid of beleid van de aanwezige kapitein? Nu je het zegt heb ik daar inderdaad nooit betaald, maar ik neem steeds trouw wat centjes mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:57
Patrick4 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Is dat vastgelegd beleid of beleid van de aanwezige kapitein? Nu je het zegt heb ik daar inderdaad nooit betaald, maar ik neem steeds trouw wat centjes mee...
Op de officiële site staat er niks over (er staan alleen tarieven voor auto's vermeld); op de site van de plaatselijke VVV staat dat het gratis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:42
Bij Stein de brug over en dan aan Belgische kant lekker over fietspad langs de Maas slingeren is naar mijn mening stuk mooier ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

topic krijgt nu wel een heel specifiek lokaal 'Die stoeptegel tussen Noord- en Midlaren ligt wat scheef, is dat jullie ook opgevallen en wat is jullie mening over de passende oplossing' - niveau.

Of ben ik te zeikerig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12
YLMOSE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:30:
Ik zit er aan te denken om deze zomer na een weekendje Valkenburg (LI) terug naar huis te fietsen (Alkmaar).
Zijn er hier mensen die grotendeels dezelfde route hebben gereden, en/of tips hebben qua route?

Als ik hem in Komoot invul ga ik het eerste deel door Belgie (wat niet perse erg is). Maar ook dwars door Eindhoven, Tilburg, Utrecht en Amsterdam, mijn voorkeur heeft om de grote steden juist te vermijden.

Alvast bedankt :)
Als je door Nieuwegein en Utrecht fietst langs het kanaal dan is het wel te doen, nij Amsterdam sla je af richting Ijburg en dan over de schellingwouderbrug de stad weer uit. Ik heb het even bijgetekend in de route van Patrick

Ik ben redelijk vaak van Amsterdam naar de dorpen bij EIndhoven gefietst en om Utrecht heen kan eigenlijk alleen als je de hele route door het groene hart legt, dus Gorinchem, Schoonhoven (pont, kost geld) en dan richting Amsterdam. Nadeel hiervan is voor jou dat je dan wel echt helemaal door Amsterdam heen moet (tenzij je nog verder westelijk aanhoudt en het Ij oversteekt bij spaarnwoude, velsen of ijmuiden).

[ Voor 8% gewijzigd door MrAngry op 16-05-2022 14:52 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Dazzler2120 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Hier idem dito, want vaak op fietspaden met tegenliggers rijden er 2 naast elkaar en slingert de meest linkse ook nog dusdanig dat als ik die in ga halen we hoogstwaarschijnlijk 'een aanvaring krijgen'. Of de individuele fietser die al slingerend van rechts naar links gaat en meer met de telefoon bezig dan het verkeer. Ik zal altijd als ik zie dat er kans bestaat dat de in te halen fietser niet door hebben dat ze ingehaald gaan worden en ik al zie dat ze niet voldoende rechts rijden, gewoon blijven bellen.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

Galois

1811 - 1832

Ik was een route aan het plannen en daarvoor moet ik de Lek over. Maar zie ik het nu goed? Tussen Utrecht en Rhenen is er geen enkele (fiets)brug? Alleen maar pontjes?

Ook irritant dat Komoot niet de optie heeft om 'pontjes' te vermijden (of heeft Komoot dat wel?).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Patrick4 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Inderdaad altijd, steek er bijna wekelijks over :) Wordt gesubsidieerd door het Limburgse provincie aan beide kanten van de Maas.

Staat inderdaad niet expliciet op de site van de eigenaar, maar wel op andere sites zoals https://veerponten.nl/veren/berg-meeswijk bij opmerkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 20:15
Galois schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:55:
Ik was een route aan het plannen en daarvoor moet ik de Lek over. Maar zie ik het nu goed? Tussen Utrecht en Rhenen is er geen enkele (fiets)brug? Alleen maar pontjes?

Ook irritant dat Komoot niet de optie heeft om 'pontjes' te vermijden (of heeft Komoot dat wel?).
Alleen maar pontjes inderdaad. Gaat overigens vrij vlot hoor, meeste varen af en aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadketz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 08:43
Ik ben opzoek naar een upgrade van mijn Canyon Endurace CF SL 7, zat zelf te denken aan een nieuwe wielset. Momenteel nog de standaard aluminum set en vind zelf een carbon hogere wielset er gaaf uitzien en scheelt iets in gewicht :P

Iemand een goede suggestie? Tubeless ready is een must. Budget max 800,-

PS ben niet echt thuis in alle specs etc vandaar mijn vraag even in het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Amras schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Alleen maar pontjes inderdaad. Gaat overigens vrij vlot hoor, meeste varen af en aan. :)
Wel even op tijden pont letten, ze varen niet 24 uur per dag.
Wel eens bij Lopik gestaan op zondagochtend, mocht ik stukje omfietsen naar Schoonhoven. (die ook niet 24u per dag gaat, maar wel wat vroeger start)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
joker1977 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:47:
topic krijgt nu wel een heel specifiek lokaal 'Die stoeptegel tussen Noord- en Midlaren ligt wat scheef, is dat jullie ook opgevallen en wat is jullie mening over de passende oplossing' - niveau.

Of ben ik te zeikerig ?
Volgende week gaat het weer over welke fietspomp je moet kopen.
Week erop weer over wat trek ik aan en moeten we weer verwijzen naar het fietkleding topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:45

Guusjee

Omdat ik groot ben..

DDX schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:06:
[...]

Volgende week gaat het weer over welke fietspomp je moet kopen.
Week erop weer over wat trek ik aan en moeten we weer verwijzen naar het fietkleding topic.
We hadden toch een bingokaart? (ik kan hem zo snel niet vinden....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Wanneer is er voor het laatst een schijfremdiscussie of schijfremgeklaag geweest? 8)

Ik heb weer een nieuw hoofdstuk in mijn ellendige eerste ervaring met (hydraulische) schijfremmen. Gaat om Shimano RX400 a.k.a. gravel Tiagra op een nieuwe Sensa Romagna GRX van november 2021.

Na een winter lang de achterkant piepen, kraken, schuren, slijten, ontelbaar keer opnieuw afstellen en schoonmaken dacht ik er EINDELIJK vanaf te zijn met een nieuw, vers setje blokjes.
Oude er uit, zuigertjes afnemen met een doekje en beetje terugduwen, nieuwe er in, centreren en klaar dacht ik.
Maar nee, zuigers kwamen niet meer naar buiten. Geen druk meer op de hendel. Paar keer snel flipperen met de rem om hopelijk luchtbelletjes naar boven te krijgen, geen succes. Voordeel is dat ze niet meer aanlopen, nadeel dat ik geen achterremkracht heb :+
Paar minuten later de dader gevonden: mineraalolie op mijn stuurlint. Zat ook wat aan de binnenkant van het rubber van de shifter. En inderdaad, schroefje van de leiding open geschroefd (die goed vastzat, snap niet waar de vloeistof vandaag kwam?) en die zit niet meer volledig vol.

Ik ben na ongeveer een half jaar gezeur zo ver dat ik twijfel of mijn volgende fiets wel (weer) schijfremmen gaat krijgen.
Aan de andere kant, volgens mij zijn er genoeg positieve ervaringen en nou was winter op een gravelbike natuurlijk niet de ideale omgeving om voor het eerst kennis te maken met schijfremmen.
Deze fiets heb ik als "tussenpaus" gekocht als hybride racert/MTB (oude racert was te groot) om dan zodra de fietsvoorraden weer een beetje normaal zijn een racer (met graveloptie, zoiets als een Domane o.i.d.) en ergens ooit een (waarschijnlijk tweedehands) MTB te kopen als instapper in de MTB wereld.

Nu twijfel ik om ondanks mijn slechte ervaringen toch te investeren in onderhoudsspullen voor schijfremmen en aangezien die nieuwe fiets waarschijnlijk pas 2023-2024 wordt, ontkom ik niet aan schijfremmen en toegegeven, als het werkt is het zo veel fijner dan velgremmen. Ook voor MTB nodig.
.. of om de fiets voor onderhoud weg te brengen naar een LBS en daarna in de verkoop te zetten en de aanschaf van een racert naar voren te halen (tweedehands rim brake o.i.d.).

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:24
TheTinusNL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:55:
Wanneer is er voor het laatst een schijfremdiscussie of schijfremgeklaag geweest? 8)

Ik heb weer een nieuw hoofdstuk in mijn ellendige eerste ervaring met (hydraulische) schijfremmen. Gaat om Shimano RX400 a.k.a. gravel Tiagra op een nieuwe Sensa Romagna GRX van november 2021.

Na een winter lang de achterkant piepen, kraken, schuren, slijten, ontelbaar keer opnieuw afstellen en schoonmaken dacht ik er EINDELIJK vanaf te zijn met een nieuw, vers setje blokjes.
Oude er uit, zuigertjes afnemen met een doekje en beetje terugduwen, nieuwe er in, centreren en klaar dacht ik.
Maar nee, zuigers kwamen niet meer naar buiten. Geen druk meer op de hendel. Paar keer snel flipperen met de rem om hopelijk luchtbelletjes naar boven te krijgen, geen succes. Voordeel is dat ze niet meer aanlopen, nadeel dat ik geen achterremkracht heb :+
Paar minuten later de dader gevonden: mineraalolie op mijn stuurlint. Zat ook wat aan de binnenkant van het rubber van de shifter. En inderdaad, schroefje van de leiding open geschroefd (die goed vastzat, snap niet waar de vloeistof vandaag kwam?) en die zit niet meer volledig vol.

Ik ben na ongeveer een half jaar gezeur zo ver dat ik twijfel of mijn volgende fiets wel (weer) schijfremmen gaat krijgen.
Aan de andere kant, volgens mij zijn er genoeg positieve ervaringen en nou was winter op een gravelbike natuurlijk niet de ideale omgeving om voor het eerst kennis te maken met schijfremmen.
Deze fiets heb ik als "tussenpaus" gekocht als hybride racert/MTB (oude racert was te groot) om dan zodra de fietsvoorraden weer een beetje normaal zijn een racer (met graveloptie, zoiets als een Domane o.i.d.) en ergens ooit een (waarschijnlijk tweedehands) MTB te kopen als instapper in de MTB wereld.

Nu twijfel ik om ondanks mijn slechte ervaringen toch te investeren in onderhoudsspullen voor schijfremmen en aangezien die nieuwe fiets waarschijnlijk pas 2023-2024 wordt, ontkom ik niet aan schijfremmen en toegegeven, als het werkt is het zo veel fijner dan velgremmen. Ook voor MTB nodig.
.. of om de fiets voor onderhoud weg te brengen naar een LBS en daarna in de verkoop te zetten en de aanschaf van een racert naar voren te halen (tweedehands rim brake o.i.d.).
Ik weet niet of je nog keus hebt, vwb remmen, tegen de tijd dat je een nieuwe fiets gaat kopen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:32

Phydomir

Dennis

Als tegenhanger dan maar aangeven dat ik al 4 jaar zonder problemen rond rij met Tiagra hydraulische schijfremmen. Remkracht nog zoals dag één zonder ook maar een enkele keer onderhoud (op blokjes vervagen na).

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:42
YLMOSE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:30:
Ik zit er aan te denken om deze zomer na een weekendje Valkenburg (LI) terug naar huis te fietsen (Alkmaar).
Zijn er hier mensen die grotendeels dezelfde route hebben gereden, en/of tips hebben qua route?

Als ik hem in Komoot invul ga ik het eerste deel door Belgie (wat niet perse erg is). Maar ook dwars door Eindhoven, Tilburg, Utrecht en Amsterdam, mijn voorkeur heeft om de grote steden juist te vermijden.

Alvast bedankt :)
Bedankt voor ieders input al! Met Tilburg bedoelde ik Den Bosch inderdaad.
Veel verschillende opties/tips al gezien, komende maand dus maar even puzzelen in Komoot.

Langste rit tot op heden is 170km wat vrij eenvoudig ging, verwacht dus dat het met name een mindset kwestie wordt om nog paar uurtjes langer op de fiets te zitten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05
YLMOSE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:27:
[...]

Bedankt voor ieders input al! Met Tilburg bedoelde ik Den Bosch inderdaad.
Veel verschillende opties/tips al gezien, komende maand dus maar even puzzelen in Komoot.

Langste rit tot op heden is 170km wat vrij eenvoudig ging, verwacht dus dat het met name een mindset kwestie wordt om nog paar uurtjes langer op de fiets te zitten. 8)7
Om nog even hier aan toe te voegen.. mocht je toch ooit door Tilburg heen moeten/gepland worden. Tilburg is enorm makkelijk en snel doorheen te komen per fiets. Slechts een enkel verkeerslicht om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:41

Mijn Tiagra remmen doen het al een jaar of 3 probleemloos. Alleen als je over natte ondergrond fietst dan gaan ze idd schuren e.d. Irritant, maar dat is volgens mij nou eenmaal de aard van het beestje. Ik ga ze op basis daarvan ook niet bijstellen o.i.d. Als ze droog geluidloos zijn, dan is het bij nattigheid maar wat het is.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
sja... de canyon van mijn vrouw heeft ook tiagra schijfremmen (waren toen ook gewoon geen instap endurace modellen te krijgen met velgremmen), maar het werkt eigenlijk helemaal probleemloos tot nu toe.. bij slecht weer hoor je weleens kort wat schuren als je door een plas bent gereden, maar verder geen aanlopen of piepen.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31
DDX schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Omdat het daar een stuk rustiger is kwa fietsers/wandelaars ed.
Nederland is een fietsland. Maar het is op de bestaande infrastructuur ook heel veel drukker geworden sinds de intro van de e-bike. Daarnaast wordt wielrennen ook populairder de laatste jaren.

Dus ik pleit voor dit en voor meer asfalt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33

lekkage heeft ook niks met schijfremmen ansich te maken, maar meer met hydraulische remmen ;) (of eigenlijk hydrauliek in zijn algemeenheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03:16
la_fusion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:33:
[...]

Om nog even hier aan toe te voegen.. mocht je toch ooit door Tilburg heen moeten/gepland worden. Tilburg is enorm makkelijk en snel doorheen te komen per fiets. Slechts een enkel verkeerslicht om rekening mee te houden.
@YLMOSE Eindhoven is ook nog best prima te doen als je op de slowlane blijft, dan heb je ook bijna geen verkeerslichten.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:21
Ik ben eens even nieuwsgierig naar de meningen van mensen wat betreft als mensen aanpikken bij jou of bij de groep waarmee je aan het rijden bent.
Afgelopen zondag samen met vrienden een rondje en er pikte iemand aan. Zelf heb ik er totaal geen moeite mee en zal het zeker ook zelf doen als er toevallig iemand langskomt die net iets harder rijdt. Maar iemand van ons groepje had er wel moeite mee dus we hadden er wat discussie over.

Nu vroeg ik me dan af hoe anderen hier over denken als er iemand in het wiel komt zitten. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of er nog een bepaalde etiquette voor is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-09 12:27
Mijn ervaring is dat dit gewoon moet kunnen, enige uitzondering is als iemand bijvoorbeeld geen helm heeft. Kopwerk is nice to have maar zeker niet verplicht. Als het hard gaat, is dat vaak ook niet mogelijk.

Even bedanken als je afslaat is wel zo netjes.

In de lockdown heb ik ook wel eens iemand weggestuurd omdat de maximale groepsgrootte toen werd overschreden. Maar goed, laten we hopen dat dit nooit meer nodig is... 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door havana op 16-05-2022 17:42 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 03:16
ZanielGa schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:38:
Ik ben eens even nieuwsgierig naar de meningen van mensen wat betreft als mensen aanpikken bij jou of bij de groep waarmee je aan het rijden bent.
Afgelopen zondag samen met vrienden een rondje en er pikte iemand aan. Zelf heb ik er totaal geen moeite mee en zal het zeker ook zelf doen als er toevallig iemand langskomt die net iets harder rijdt. Maar iemand van ons groepje had er wel moeite mee dus we hadden er wat discussie over.

Nu vroeg ik me dan af hoe anderen hier over denken als er iemand in het wiel komt zitten. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of er nog een bepaalde etiquette voor is.
Als er een praatje / bedankje / kopwerk overnemen vanaf kan dan heb ik er geen moeite mee, maar al een paar keer mee gemaakt dat ze wel blijven plakken maar bij een verkeerslicht bewust er een paar meter achter blijven staan om maar geen contact te zoeken en dat snap ik dan niet. Even een bedankje of praatje is toch niet zoveel gevraagd.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Laatst online: 17-09 08:51
Heb een paar keer gehad dat ik op mijn forenzenfiets (hybride 3x9 ding) opeens een wielrenner op mijn kont had zitten. Zie dat maar als compliment, maar zij kunnen niet weten dat ik een wielrenner ben, ik draag mijn gewone kloffie. Kan ook zijn dat ik ivm noodgeval zo hard aan het rijden ben en geen benul heb dat iemand op mijn achterwiel zit. Succes als ik dan opeens stop met trappen ofzo. Nu weet ik hoe ik mij moet gedragen voor wat betreft afslaan en gevaren, maar vind het niet bepaald netjes.

Heb eindelijk eens SPD-schoenen gekocht, mijn racefiets heeft al jaren combipedalen, maar wilde het nu eindelijk eens proberen. Simpele middenklasse schoen van de Decathlon, prima om mee te proberen zou ik zeggen. En dan nu de moed vinden om het te proberen. :D

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32

Kluus

Gang is alles

Maarten_E schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:46:
Heb een paar keer gehad dat ik op mijn forenzenfiets (hybride 3x9 ding) opeens een wielrenner op mijn kont had zitten. Zie dat maar als compliment, maar zij kunnen niet weten dat ik een wielrenner ben, ik draag mijn gewone kloffie. Kan ook zijn dat ik ivm noodgeval zo hard aan het rijden ben en geen benul heb dat iemand op mijn achterwiel zit. Succes als ik dan opeens stop met trappen ofzo. Nu weet ik hoe ik mij moet gedragen voor wat betreft afslaan en gevaren, maar vind het niet bepaald netjes.

Heb eindelijk eens SPD-schoenen gekocht, mijn racefiets heeft al jaren combipedalen, maar wilde het nu eindelijk eens proberen. Simpele middenklasse schoen van de Decathlon, prima om mee te proberen zou ik zeggen. En dan nu de moed vinden om het te proberen. :D
Ik forens op de racefiets en haak dan wel eens aan bij een speedpedelec. Soms stellen ze het niet op prijs maar dat heb je vrij snel door vind ik (en je kan altijd even vragen of het OK is), ik heb het ook wel snel door als een speedpedelec het niet gewend is om op snelheid te rijden en dan haak ik ook af, want die gasten zijn al gevaarlijk genoeg voor zichzelf. De rest vind het meestal wel tof en als je dan bedankt bij het afslaan krijg je meestal nog een complimentje terug van "je ging hard man!".

Ook wel eens met zo iemand aan de praat geraakt en dat eindigde meer in samen fietsen met tussenpozen waarin ik even moest bijkomen in zijn wiel ;).

Voor wat betreft aanhakende wielrenners, geen problemen mee, mits ze een helm ophebben inderdaad. Soms hoop ik het zelfs als ik zin heb om een beetje kop over kop te rijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Alleen een probleem voor mij als men stiekem cq. zonder dat ik het merk bij mij in het achterwiel kruipt. Nogal gevaarlijk als ik wil afslaan cq. inhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:42
pdukers schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:58:
Alleen een probleem voor mij als men stiekem cq. zonder dat ik het merk bij mij in het achterwiel kruipt. Nogal gevaarlijk als ik wil afslaan cq. inhaal.
Eens, ik vind het prima als iemand aanhaakt maar dan wil ik dat wel graag even weten zodat ik er ook bewust naar kan handelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:21
Goed om te zien dat er in elk geval een heel aantal mensen zijn die er verder geen probleem mee hebben. Als ik het zelf doe dan maak ik bij verkeerslichten inderdaad meestal een praatje. Zijn ook nooit grote groepen maar vaak dan 1 tot 3 rijders. Dan hou je zelf nog een beetje overzicht en het blijft toch een wat betere groep groote voor op de weg.

En altijd even een "bedankt voor de lift" bij het afhaken.

[ Voor 8% gewijzigd door ZanielGa op 16-05-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Fiets meestal alleen en soms met z'n 2e dus heb daar niet echt ervaring mee. Wel al een paar keer gehad dat er iemand in mijn wiel blijft hangen zonder wat te zeggen. Maakt me ook niet veel uit, ik doe toch wel m'n ding, maar verwacht niet van me dat ik rekening met je houd (als je niets zegt of vraagt of het ok is).

Note: onbewust hou ik er natuurlijk wel rekening mee met afslaan ed.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mja het is naar mijn idee tot je echt samen fietst de verantwoordelijkheid van de aanhaker om een beetje rekening te houden bij afslagen enzo en gewoon algemeen ook wat meer afstand houden dan wanneer je echt samen aan het rijden bent.

Edit: Overigens hebben we wel eens als groep een aanhaker gevraagd te vertrekken omdat hij zonder helm reed en verder ook al een bepaalde reputatie heeft in de regio… Die werd nog agressief ook en dreigde degene uit onze groep die hem er op aansprak wel even van de weg te rijden. Dat was wel een minder goede ervaring dus, maarja, rotte appels hou je toch.

[ Voor 48% gewijzigd door Kluus op 16-05-2022 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59
Galois schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:55:

Ik heb het juist andersom; ik gebruik meestal strava voor mijn routes en die ziet pontjes juist niet. En ik neem juist heel vaak een pontje omdat ik aan de andere kant van de maas en waal nog zoveel tegeltjes wil scoren :+ Dus moet ik hem steeds op manueel zetten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:20
Kluus schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:30:
Mja het is naar mijn idee tot je echt samen fietst de verantwoordelijkheid van de aanhaker om een beetje rekening te houden bij afslagen enzo en gewoon algemeen ook wat meer afstand houden dan wanneer je echt samen aan het rijden bent.
Het moet inderdaad van twee kanten komen, maar meer van de kant die vraagt ‘mee te mogen doen.’ Iedereen mag het gezelschap van de ander weigeren. Ook zonder opgaaf van redenen.
Edit: Overigens hebben we wel eens als groep een aanhaker gevraagd te vertrekken omdat hij zonder helm reed en verder ook al een bepaalde reputatie heeft in de regio… Die werd nog agressief ook en dreigde degene uit onze groep die hem er op aansprak wel even van de weg te rijden. Dat was wel een minder goede ervaring dus, maarja, rotte appels hou je toch.
Tja, sommigen missen het verstandelijke/empathisch vermogen om zich als medemens te gedragen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Mijn tubeless achterband (GP5000 S TR) is sinds een paar dagen aan het "zweten". Het is zeker te warm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y92OSzP7DHaGcl6P3SliGuw6x4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHp9ZDN96fzmj8OLnW2MXKtL.png?f=fotoalbum_large
De banden zijn nieuw (2 maanden, 2k km). De voorband was gelijk goed, de achterband liep na installatie héél langzaam leeg (wekelijks oppompen zeg maar) maar heb ik opgelost met nog wat extra sealant. Maar nu komen er dus allemaal druppels vloeistof (deels kleurloos? deels gewoon wit zoals sealant hoort te zijn) op de sidewalls. Iemand een suggestie? Gewoon meer vloeistof erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Tom-Z schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:12:
Mijn tubeless achterband (GP5000 S TR) is sinds een paar dagen aan het "zweten". Het is zeker te warm?
[Afbeelding]
De banden zijn nieuw (2 maanden, 2k km). De voorband was gelijk goed, de achterband liep na installatie héél langzaam leeg (wekelijks oppompen zeg maar) maar heb ik opgelost met nog wat extra sealant. Maar nu komen er dus allemaal druppels vloeistof (deels kleurloos? deels gewoon wit zoals sealant hoort te zijn) op de sidewalls. Iemand een suggestie? Gewoon meer vloeistof erin?
Toppertjes die Conti's...

Ik heb dit ook gehad met Schwalbe Pro One banden. De importeur vond het geen probleem. De nieuwe banden die ik kreeg van ze heb ik direct doorverkocht. Meer latex erin was geen oplossing maar alleen pappen en nathouden. Iets te letterlijk helaas.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[Afbeelding]
Mat race banden (Schwalbe pro one) heb ik dit zelf nog nooit gehad. Wel een aantal keer met MTB banden, uiteindelijk is het altijd gestopt bij mij, ik zou er nu niet nog meer sealant ingooien, misschien een klein beetje aanvullen wanneer het zweten gestopt is.

Je kan ze eventueel een nachtje op een emmer op de zij leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 17-05-2022 07:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 15-09 22:40
(weer een argument om bij biba's te blijven: zwetende banden en een nachtje op de zij leggen, alleen bij volle maan zeker en als de R niet in de maand is)

Maar hey, je rijdt nooit lek, hè

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Afgelopen weekend de Gran Fondo Vosges gereden! (177Km met 3395hm)
https://www.strava.com/activities/7146929643

Het was echt een super leuke en uitdagende ervaring. Ik ben redelijk getraind mag ik wel zeggen (FTP 320ish met 73KG), maar de hitte zorgde er toch echt voor dat ik na een uur of 4 toch wel echt serieus begon af te takelen.
We hadden vooral besloten om alle klimmen zo rond de 240 a 250 te rijden en de eerste 4 uur ging dat ook prima. Wel zat er 1 klim bij van gemiddeld 9% over 3KM. Die was wel toch wel gemeen. Zelfs met de 34/34 was het met momenten niet mogelijk om onder de 300W te rijden. Ook echt veel mensen die daar met hun 28 reden en echt diep in het rood aan het rijden waren (en dan moet je nog 130KM daarna.... )
Na uur 4 kakte het tempo in. De weersvoorspelling af aan dat het zo'n 23 a 24 graden zou worden, maar de Garmin gaf met momenten 33 a 34 graden aan. Dit hakte er echt enorm in. Zelfs met 240W zag je de hartslag richting het omslagpunt lopen. Vanaf uur 5 was het eigenlijk vooral nog rustig aan doorpeddelen tot aan de finish.
Op 2.5km voor de meet schoot ook nog eens vol de kramp in de adductoren (eerst rechts...daarna links). Dat was toch wel even een heel naar moment. Maar gelukkig met 150w nog kunnen doortrappen tot aan de finish.

Moet zeggen dat de organisatie echt perfect was. Drukke kruispunten waren netjes voorzien van verkeersregelaars en bij scherpe haarspeldbochten stond ook vaak een mannetje om dit aan te geven. Na afloop netjes beveiligde fietsenstalling zodat je rustig kon genieten van je bordje pasta :). Ook bij de bevoorrading was genoeg te krijgen en was het allemaal netjes geregeld. Al met al echt een mooie ervaring rijker en nu op naar volgend jaar. Le Marmotte :)

En dan nog ander leuk nieuws: Ik heb een reservering kunnen plaatsen voor mijn nieuwe fiets.
https://www.cube.eu/nl/20...ening-c68x-race-teamline/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2sYCFf6agUN8b6Yw3RIvsNEfM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/llx5EMYZKNMcj72C222MsXJI.png?f=fotoalbum_large
Mijn wensenlijstje was:
-Di2
-Hoge velgen
-Licht in gewicht
-Volledig geïntegreerde kabels
-Moet er goed uitzien :D
-budget tot 5k

Denk dat ik ondertussen alle modellen van alle fabrikanten wel de revue heb laten passeren, maar de cube biedt toch (voor mij) wel het meeste voor het geld. Verwachting is dat hij week 40 beschikbaar wordt voor me :).

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Michaelg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:27:

Het was echt een super leuke en uitdagende ervaring. Ik ben redelijk getraind mag ik wel zeggen (FTP 320ish met 73KG), maar de hitte zorgde er toch echt voor dat ik na een uur of 4 toch wel echt serieus begon af te takelen.
We hadden vooral besloten om alle klimmen zo rond de 240 a 250 te rijden en de eerste 4 uur ging dat ook prima. Wel zat er 1 klim bij van gemiddeld 9% over 3KM. Die was wel toch wel gemeen. Zelfs met de 34/34 was het met momenten niet mogelijk om onder de 300W te rijden. Ook echt veel mensen die daar met hun 28 reden en echt diep in het rood aan het rijden waren (en dan moet je nog 130KM daarna.... )
Na uur 4 kakte het tempo in. De weersvoorspelling af aan dat het zo'n 23 a 24 graden zou worden, maar de Garmin gaf met momenten 33 a 34 graden aan. Dit hakte er echt enorm in. Zelfs met 240W zag je de hartslag richting het omslagpunt lopen. Vanaf uur 5 was het eigenlijk vooral nog rustig aan doorpeddelen tot aan de finish.
Op 2.5km voor de meet schoot ook nog eens vol de kramp in de adductoren (eerst rechts...daarna links). Dat was toch wel even een heel naar moment. Maar gelukkig met 150w nog kunnen doortrappen tot aan de finish.

Moet zeggen dat de organisatie echt perfect was. Drukke kruispunten waren netjes voorzien van verkeersregelaars en bij scherpe haarspeldbochten stond ook vaak een mannetje om dit aan te geven. Na afloop netjes beveiligde fietsenstalling zodat je rustig kon genieten van je bordje pasta :). Ook bij de bevoorrading was genoeg te krijgen en was het allemaal netjes geregeld. Al met al echt een mooie ervaring rijker en nu op naar volgend jaar. Le Marmotte :)

En dan nog ander leuk nieuws: Ik heb een reservering kunnen plaatsen voor mijn nieuwe fiets.
[Afbeelding]
Mijn wensenlijstje was:
-Di2
-Hoge velgen
-Licht in gewicht
-budget tot 5k

Denk dat ik ondertussen alle modellen van alle fabrikanten wel de revue heb laten passeren, maar de cube biedt toch (voor mij) wel het meeste voor het geld. Verwachting is dat hij week 40 beschikbaar wordt voor me :).
Lastig te zien, zijn dat velgen met interne nippels?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Lastig te zien, zijn dat velgen met interne nippels?
Volgens mij toch wel extern, hier beter te zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2022/579200/579200_light_zoom.jpg

Mooie fiets @Michaelg en mooi dat cyclo rijden je bevallen is, mooie prestatie ook! Op naar de volgende inderdaad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Laatst online: 15-09 16:43

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Michaelg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:27:

[Afbeelding]
Mijn wensenlijstje was:
-Di2
-Hoge velgen
-Licht in gewicht
-budget tot 5k

Mooie ervaring zo te lezen en mooie fiets! Was zelf ook naar die fiets wezen kijken, alleen de kleuren spraken me niet zo aan. Hoop dus dat hij nog een keer beschikbaar komt in zwart/rood.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
@Michaelg leuk ritje, jammer dat je er best wel stukje voor moet reizen.

Vraag me alleen af je noemt ftp van 320, op welke manier heb je dat dan getest.
Dan zou ik wel een iets hoger wattage bij je rit verwachten, of had je zulke slechte benen ?

En grappig dat je kan herkennen dat mensen met een 28 rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:23
DDX schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:07:
Is dat niet altijd als je wat heuvelachtiger wil dan de Ardennen / Eiffel? Tussen de 5 en 7 uur rijden afhankelijk van waar je in NL woont vind ik dan wel meevallen in verhouding tot wat je krijgt met ritjes in en om NL.

#waarblijftdiebergthijs?

[ Voor 1% gewijzigd door GerbenBK op 17-05-2022 10:20 . Reden: typo ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46

McMiGHtY

- burp -

[Afbeelding]
Hoe oud is je sealant?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
DDX schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:07:

Vraag me alleen af je noemt ftp van 320, op welke manier heb je dat dan getest.
Dan zou ik wel een iets hoger wattage bij je rit verwachten, of had je zulke slechte benen ?

En grappig dat je kan herkennen dat mensen met een 28 rijden.
Rijdt nu jaar of 3 met Trainerroad. Ondertussen verschillende test protocollen gedaan, Ramp, 20 min, uur lang vol gas. Laatste paar maanden maak ik gebruik van hun feature genaamd " FTP prediction". Die kijkt aan de hand van ML naar alle data en poept daar een getal uit. En aan de hand van me trainingen vooraf voel ik nu wel redelijk goed of die waardes accuraat zijn.
Nu ben ik wel 2 weken geleden geswitched van de 4iii left only naar de assioma duo. Dus wellicht dat mijn FTP met die 4iiii iets hoger uit viel ivm LR verschil. Maar dat zal enkele procenten max zijn. Dus verwacht daar niet te veel verschil in.

En avg power vind ik wel een lastig iets op zo'n rit. Als je kijkt dat ik van de 6:49 actieve tijd maar liefst 17.5% gecoast heb, en zo'n 19% gesoftpeddeld (tot 178W). Dan vertekend dat misschien wel wat.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:10:
[...]

Is dat niet altijd als je wat heuvelachtiger wil dan de Ardennen / Eiffel? Tussen de 5 en 7 uur rijden afhankelijk van waar je in NL woont vind ik dat wel meevallen in verhouding tot wat je krijgt met ritjes in en om NL.

#waarblijftdiebergthijs?
Klopt, overigens plak ik er persoonlijk wel wat meer vakantie dagen aan vast als ik ergens een cyclo ga rijden zodat ik van te voren ook nog wat kan rondtoeren in een gebied (en de dag ervoor weer even rustig ga doen).

Overigens vind ik dat je ook altijd weer even de tijd nodig hebt om er in te komen in de bergen, dan helpt zo'n weekje ook wel voor mij persoonlijk.

@Michaelg als je coast telt dat toch niet mee voor je avg power?

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 17-05-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Kluus schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:15:
[...]
@Michaelg als je coast telt dat toch niet mee voor je avg power?
Ik heb dit alleen uit staan voor me avg cadans. AVG power worden zero's wel meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:02
Michaelg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Ik heb dit alleen uit staan voor me avg cadans. AVG power worden zero's wel meegenomen.
En is NP ook niet een beter gegeven om de inspanning te duiden op dit soort tochten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Ahja my bad zo zit het bij mij ook inderdaad. Maar dan zou ik inderdaad alleen kijken naar de vermogens die je kan verstouwen op de klimmen zelf en niet het gemiddelde over de rit inderdaad.

(En zoals @Louislouislouis zegt NP). Zoals gezegd zou ik er vooral wat dagen voor plakken de volgende keer (zeker als je dan nog wat verder weg gaat), heerlijke fietsvakantie heb je dan en ik heb het altijd wel even nodig om te wennen aan het (lange) klimmen.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 17-05-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Michaelg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:14:
[...]

En avg power vind ik wel een lastig iets op zo'n rit. Als je kijkt dat ik van de 6:49 actieve tijd maar liefst 17.5% gecoast heb, en zo'n 19% gesoftpeddeld (tot 178W). Dan vertekend dat misschien wel wat.
Als ik naar je beste 20 minuten power (256W) kijk op die rit kom je niet in de buurt van je gemelde FTP. Ook is je Normalized Power voor de hele rit (211W) 'maar' 65% van je FTP.

Natuurlijk kun je nog een beetje discussie voeren hoe lang 'meerdere uren' zijn en of je bij zo'n event gaat verwachten om op FTP te rijden (verwacht ik niet). Maar ik zou toch verwachten dat je 20 minuten wel in de buurt komt van je FTP.

Het hele idee achter FTP is dat er de verwachting is dat je dat in principe 'voor meerdere uren' kunt volhouden. Ik denk eerlijk gezegd dat een combinatie van een te hoog ingeschat FTP en de warmte het wel iets anders maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Kluus schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Ahja my bad zo zit het bij mij ook inderdaad. Maar dan zou ik inderdaad alleen kijken naar de vermogens die je kan verstouwen op de klimmen zelf en niet het gemiddelde over de rit inderdaad.
In dat geval:
Klim 1: 242 (3:56)
Klim 2: 248 (14:45)
Klim 3: 254 (20:50)
Klim 4: 266 (15:22)
Klim 5: 242 (8:34)
Klim 6: 227 (7:05)
Klim 7: 222 (25:30) (4 uur gepasseerd)
Klim 8: 204 (21:46)
Klim 9: 210 (28:03
Klim 10: 205 (35:32)
Klim 11: 183 (22:36 inc stilstaan voor kramp :P haha )

Je ziet dus wel echt goed dat het na 4 uur hard achteruit ging. Volgens Garmin ook wel moment waarop temp echt constant boven de 30 graden was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8bFSgrv21XrFImEwwBuPkVC52w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sEaNDFUUFnwNkNBgD8VSJzlI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Louislouislouis schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:18:
[...]

En is NP ook niet een beter gegeven om de inspanning te duiden op dit soort tochten?
Zeker ja, maar ook die is best laag dus.
Denk persoonlijk dat die 320w veel te hoog geschat ftp is.
Idee is dat je die 320w een uur kan volhouden (en dan redelijk dood bent)
joker1977 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Het hele idee achter FTP is dat er de verwachting is dat je dat in principe 'voor meerdere uren' kunt volhouden. Ik denk eerlijk gezegd dat een combinatie van een te hoog ingeschat FTP en de warmte het wel iets anders maakt.
Geen uren hoor, 1 uur zegmaar.
En dan hangt het van je getraindheid af hoe goed je na zo'n inspanning kan herstellen om dan klim erna weer volle bak omhoog te rijden.
Maar je zou zeggen dat je op zo'n rit prima klimmetjes kan oprijden rond ftp waardes en dan in afdalingen/tussenstukjes kan herstellen.

[ Voor 45% gewijzigd door DDX op 17-05-2022 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
[...]
FTP meerdere uren volhouden? Ik zou er toch echt wat onder gaan zitten bij een GF. ;)

"FTP stands for Functional Threshold Power, which is defined as the highest average power you can sustain for approximately an hour, measured in watts"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Als ik naar je beste 20 minuten power (256W) kijk op die rit kom je niet in de buurt van je gemelde FTP. Ook is je Normalized Power voor de hele rit (211W) 'maar' 65% van je FTP.

Natuurlijk kun je nog een beetje discussie voeren hoe lang 'meerdere uren' zijn en of je bij zo'n event gaat verwachten om op FTP te rijden (verwacht ik niet). Maar ik zou toch verwachten dat je 20 minuten wel in de buurt komt van je FTP.

FTP is toch dat je het 1 uur volhoudt. En daarna helemaal naar de vaantjes bent.

Maar je wordt goed in wat je traint. Als je traint op korte intervals, 20/60 min FTP waardes, geen extreme duurritten en je gaat dat een grandfondo doen van 7 uur.

Dan moet je op een lager percentage van je ftp gaan rijden dan dat @DDX doet. Bij DDX is zijn FTP niet extreem hoog, maar wel zijn efficientie. En zoals in de beter worden podcast gezegt werd: wat zijn je 5 minuten waardes na het verbranden van X kilojoules. (uit mijn hoofd aflevering 26).
Mijn hele punt is eigenlijk: je FTP zegt niks over wat je over X uur nog aan vermogen kan leveren.

Ergens in dit topic heeft wel eens een stukje gestaan dat ik niet terug kan vinden.

Dat ging er over dat het makkelijker was om je FTP hoger te krijgen dan je efficiëntie. Maar dat je met een hoge FTP, en dan bijv. op 50% daarvan het alsnog redelijk goed vol kan houden. Dus als time crunched cyclist, train je naar een hoge FTP, en ga je dan bij die zeldzame lange duur rit relatief rustig rijden. Heel veel lange duurritten is misschien beter, maar kost heel veel tijd en je traint het ook nog eens heel langzaam. (Het komt te voet en gaat te paard).

Uit mijn hoofd was bovenstaande geschreven door @Crazy D, maar weet het niet zeker. En kan het ook niet terug vinden

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 17-05-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Ik heb de sealant eind oktober gekocht (en de verpakking tot twee maanden geleden niet geopend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
GerbenBK schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:10:
[...]

Is dat niet altijd als je wat heuvelachtiger wil dan de Ardennen / Eiffel? Tussen de 5 en 7 uur rijden afhankelijk van waar je in NL woont vind ik dan wel meevallen in verhouding tot wat je krijgt met ritjes in en om NL.

#waarblijftdiebergthijs?
Klopt ja.
Maar met 5 tot 7 uur reizen is het niet even die kant op helaas, sneller om vliegtuig naar Mallorca ofzo te pakken...
Wat wel weer leuke ontwikkeling is dat er sinds dit jaar weer een nachttrein richting Basel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:47
Michaelg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Ondertussen verschillende test protocollen gedaan, Ramp, 20 min, uur lang vol gas. Laatste paar maanden maak ik gebruik van hun feature genaamd " FTP prediction".
Intervals.icu doet ook zoiets, vind dat altijd wel een bruikbare FTP instelling.

eFTP
Estimated Functional Treshold Power

Mooi ritje trouwens en nieuw speelgoed in vooruitzicht _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Dix0r op 17-05-2022 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Ja je ziet natuurlijk wel een heel groot verschil met bijvoorbeeld mijn laatste criterium:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64pRqq64wPTd984uhkLMkHHV2tI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4296bWn9ZA5meFT4VEBFS3XZ.png?f=fotoalbum_large

Totaal andere soort inspanning waarbij ik een NP rijdt van 324. Mja dat is maar een uur en 7 minuten :) Geen 7 uur lang. Denk ook dat hier wel een beetje de crux zit. Toch proberen in mijn duurritten wat meer SS/hoog tempo blokken op te nemen om te werken aan dat duurvermogen. Gelukkig heb ik daar nog 18 maanden voor :D

Edit:
@Dix0r intervals eFTP is overigens 311.

[ Voor 3% gewijzigd door Michaelg op 17-05-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:32:
[...]
Dan moet je op een lager percentage van je ftp gaan rijden dan dat @DDX doet. Bij DDX is zijn FTP niet extreem hoog, maar wel zijn efficientie. En zoals in de beter worden podcast gezegt werd: wat zijn je 5 minuten waardes na het verbranden van X kilojoules. (uit mijn hoofd aflevering 26).
Mijn hele punt is eigenlijk: je FTP zegt niks over wat je over X uur nog aan vermogen kan leveren.
Ja veel mensen zijn nog nooit een uur lang echt diep gegaan, en hun ftp is echt bebaseerd op wat ze misschien 5 of 20 minuten kunnen doen en dan via berekening op een ftp uitkomen.

Wel grappig trouwens intervals.icu die genoemd wordt weer, zie je dat mijn 60 minuten juist niet zo goed is vergeleken met andere mensen :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VjTYcPz/i.jpg

eFTP zit bij mij nu op 326w, was maandje geleden 336w.
Iets met dat ik toen in Spanje zat met langere klimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Klopt ja.
Maar met 5 tot 7 uur reizen is het niet even die kant op helaas, sneller om vliegtuig naar Mallorca ofzo te pakken...
Wat wel weer leuke ontwikkeling is dat er sinds dit jaar weer een nachttrein richting Basel gaat.
Helaas niet, maar een paar dagen is natuurlijk prima te doen. In de winter inderdaad ook lekker om het vliegtuig te pakken voor een paar dagen Gran Canaria of Tenerife :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
DDX schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Ja veel mensen zijn nog nooit een uur lang echt diep gegaan, en hun ftp is echt bebaseerd op wat ze misschien 5 of 20 minuten kunnen doen en dan via berekening op een ftp uitkomen.

Wel grappig trouwens intervals.icu die genoemd wordt weer, zie je dat mijn 60 minuten juist niet zo goed is vergeleken met andere mensen :

[Afbeelding]

Hoe ken je 4 uur vermogen nou hoger zijn dan je uur vermogen :P Dat kan toch niet ? never mind. Ik kijk scheel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Michaelg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Hoe ken je 4 uur vermogen nou hoger zijn dan je uur vermogen :P Dat kan toch niet ?
Nee dat staat er niet, is vergelijk met andere mensen die intervals.icu gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:44:
[...]

[Afbeelding]

Laurens ten Dam reed toch aan het einde van Unbound nog 20 minuten lang zijn FTP waarden!?

Veel mensen zullen betere 60 minuten waarden hebben dan jouw (jij traint hier niet specifiek op). Maar waarschijnlijk kan je wel heel lang, of na een hele lange rit nog hoge waardes leveren.

* mhr-zip kan beide niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Vraag me af hoe betrouwbaar dat algoritme is. Ik heb sinds vorige week een enkelzijdige power meter. Een klein rondje doordeweeks gefietst en van het weekend twee dagen limburg.

Mijn FTP was 236w op zwift in maart dit jaar. Na de doordeweekse rit was mijn eFTP volgens intervals.icu 250w en na in limburg redelijk hoge wattages te hebben getrapt omdat ik mijn grote lichaam toch omhoog moest fietsen was deze ineens 278w.

Dus of het algoritme maakt wel een erg positieve inschatting. Of misschien trap ik het meeste vermogen alleen met links. Of anders zien jullie me over een jaartje of twee in Frankrijk een bepaalde tour fietsen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Klimmetjes in Limburg is het makkelijker om echt diep te gaan.

En idd @mhr-zip ik trap na lange rit ook nog wel redelijk rond geschat ftp omhoog.
Daarom is het ook geschat, als ik er specifiek op zou trainen/uitgerust aan een klim zou beginnen zou de echte ftp stuk hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Wat ik mij ook afvraag over zo'n Grand Fondo wat is beter?

Ik ben stiekem ook beetje aan het hardlopen, dan is het de kunst om een negatieve split te lopen. Of te wel snellere 2de helft dan eerste helft. Maar is dit ook sneller?

Ik bedoel bij een Gran Fondo, iedere fietser kakt de 2de helft in.

Maar wat is sneller, overal constant rijden en in het begin dus "overdreven" langzaam, zodat je de 2de helft zelfde tempo rijdt. Of gas weg, dood of de gladiolen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
Ik heb vorige week een classic/retro Cannondale Caad 3 aangeschaft om te gaan beginnen met fietsen. Nu zou ik graag wat meer data willen verzamelen tijdens het fietsen en wil hiervoor een sport horloge kopen i.c.m. Strava.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qePilX5couBu-crHTQrPCrWXok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8EaQTEo1filAR1VwqfIi5oPV.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel tussen de Apple Watch 7 en Fenix 6x Pro zijn hier tweakers die voor dezelfde keuze hebben gestaan en welke is het uiteindelijk geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Mentaal zou ik zeggen eerste helft gevoelsmatig 'te rustig' en dus negatieve split. Lekker als je tweedehelft ook nog beetje kunt trappen.

@mr.DJ95 Leuke fiets, veel plezier :). Denk dat je qua horloge moet nagaan wat je in grote lijn wilt. De apple watch is primair een smartwatch met sportfuncties terwijl de F6pro een sporthorloge is met smartwatchfuncties. Persoonlijk geef ik niet zoveel om smartwatch functies (berichtjes lezen op zo'n klein scherm hecht ik geen waarde aan) maar wel aan de sportfuncties. Grootste voordeel bovendien: de 6pro hoef je niet iedere dag op te laden ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Verona27 op 17-05-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 15:39
mr.DJ95 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:08:
Ik heb vorige week een classic/retro Cannondale Caad 3 aangeschaft om te gaan beginnen met fietsen. Nu zou ik graag wat meer data willen verzamelen tijdens het fietsen en wil hiervoor een sport horloge kopen i.c.m. Strava.

[Afbeelding]

Ik twijfel tussen de Apple Watch 7 en Fenix 6x Pro zijn hier tweakers die voor dezelfde keuze hebben gestaan en welke is het uiteindelijk geworden?
Heb recent een Fenix 6 Pro aangeschaft ivm andere sporten die ik doe (lopen & Crossfit). Waarbij de extra functionaliteiten leuk zijn.

Fiets je alleen maar? Dan is misschien een fiets GPS + harstlagband een beter idee?
Tenzij je natuurlijk een horloge wil om naast het fietsen ook te gebruiken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Laatst online: 22:22
Ik heb afgelopen weekend ook de GF Vosges gereden. In mijn optiek is de organisatie Cycling Classics France er een stukje op vooruit gegaan in vergelijking met mijn deelname van 2018 aan de 3 ballons. Het stokbrood met lokale kazen/salami op de bevoorradingen is vervangen door een beter aanbod van echte sportvoeding van Aptonia en Powerbar :P

Maar bovenal is het gegeven dat elk kruispunt waar je geen voorrang hebt bemand is door stewards die de auto's voor je tegenhouden top! Dat de pasta op was tijdens de pasta-party achteraf neem ik er dan met plezier bij, na zo'n inspanning smaken gebakken aardappelen met pastasaus ook prima O-)

Helaas speelde mijn linkerknie terug op tijdens een verkennend ritje op vrijdag. Ik heb nog maar 2 weken geleden een bikefit laten doen om dit probleem (ITB frictie) op te lossen. Zaterdagmorgen even gebeld voor overleg, en wat tips gekregen waardoor ik de GF toch enigzins comfortabel heb kunnen rijden. Overmorgen was er sowieso al een terugkeermoment geplanned bij de bikefitter (Alphonse Vermote bij Vitori in Zwevegem), dus dan kijken we er verder naar.

Ivm de opspelende knie heb ik toch met enige reserve gefietst. Uiteindelijk gefinished in 7:34:32 waarvan 6:40:55 gefietst volgens Strava. Ik ben erg tevreden met hoe ik de rit heb ingedeeld: ook op de laatste twee klimmetjes kon ik mijn wattages blijven trappen, en heb zo nog veel stervende zwanen voorbijgestoken.

Verder wist Garmin mij te vertellen dat ik zo'n 5,1l had uitgezweet. Alhoewel ik bewust heel erg veel heb proberen drinken is het gewoon erg moeilijk om je vochtbalans op pijl te houden. Tijdens de derde bevoorrading deed mijn lijf wat lastig door oververhitting, maar dat ging gelukkig weer over toen ik terug op de fiets sprong.

Verder heb ik blijkbaar 1483 keer geschakeld (+63 keer vooraan), dus gemiddeld om de 120m :o . Heel blij dat ik een 34-11 cassette had weten te bemachtigen, want als zoveel van de Ultegra R8170 groep zijn wisselstukken online zeer lastig te krijgen. Op de stijlste stukken van de Col du Mont de Fourche zag ik percentages van 19 en zelfs 22% op mijn fietsgps verschijnen. Het voelde met momenten meer als een Ardennen-klim dan als iets dat je in de Vogezen verwacht.

Had ik niet lek gereden bovenaan de Pas de l'Ane dan was mijn officiele finishtijd waarschijnlijk nog wel een klein kwartiertje beter geweest. Maar ik zag niet direct een oorzaak voor het platrijden (buitenbanden die nog maar 1000km op de teller hebben, geen zichtbaar glas/metaal in de buitenband) dat ik liever alles tripel-check: visuele inspectie buitenkant, buitenband volledig afnemen en binnenstebuiten keren, visuele inspectie + met vingertoppen het volledige oppervlak aftasten naar eventuele oorzaken. Uiteindelijk op goed geluk mijn enige nieuwe biba gestoken en met succes mijn enige bommetje gebruikt :) Mijn enige troost is dat ik daar niet alleen stond met een lekke band: in de tientallen meters voordat ik lek stond zag ik al een drietal man zijn band vervangen, wat verderop stond nog twee man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 20:18
mhr-zip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:06:

Ik ben stiekem ook beetje aan het hardlopen, dan is het de kunst om een negatieve split te lopen. Of te wel snellere 2de helft dan eerste helft. Maar is dit ook sneller?

Maar wat is sneller, overal constant rijden en in het begin dus "overdreven" langzaam, zodat je de 2de helft zelfde tempo rijdt. Of gas weg, dood of de gladiolen.
Bij een beklimming zou je volgens mij met iets meer inspanning op steile stukken en iets minder inspanning op wat vlakkere stukken sneller kunnen zijn. bv: 10km/h of 11km/h is toch 10% sneller. Terwijl dezelfde kilometer sneller bij 20 km/h nog maar 5% is.
Vergelijk het met wind mee of tegen op het vlakke:

Dood of gladiolen zal niet sneller zijn; te grote verschillen denk ik. Een maximale inspanning leidt niet tot zoveel meer snelheid dat het compenseert voor de nagenoege stilstand. (Wind)weerstand is niet je vriend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberThijs
Voor wie op zoek is naar een Futurumshop kortingscode, die kan tot 7 juli terecht op https://www.futurumshop.n...va-challenge-claim-reward voor 25 euro korting bij aankoop vanaf 125 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman

[Afbeelding]

toffe fiets!
voor je horloge vraag kan je beter hier zijn:
kleautviool in "Het grote sporthorloge met GPS topic."

Maar het zijn echt 2 verschillende horloges.. AW is echt een smartwatch met sport functies, de Fenix is echt een sport horloge met een paar smart functies (die nog iets beperkter zijn met een iPhone geloof ik.. op android kan ik nog 1 van de standaard (zelf in te stellen) reacties geven op een inkomend whatsapp berichtje (bv ja, nee, duimpje, bel je later, dat soort dingen). De accuduur is ook een enorm verschil.

Verder zou ik als je HR wilt gebruiken voor training een losse band kopen,

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
CyberThijs schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:13:
Ik heb afgelopen weekend ook de GF Vosges gereden. In mijn optiek is de organisatie Cycling Classics France er een stukje op vooruit gegaan in vergelijking met mijn deelname van 2018 aan de 3 ballons. Het stokbrood met lokale kazen/salami op de bevoorradingen is vervangen door een beter aanbod van echte sportvoeding van Aptonia en Powerbar :P
Vond het juist heerlijk dat ik bij de Trois Ballons in 2019 ook een stukje stokbrood met brie of gedroogde abrikozen kon kiezen na 5 uur op Rocket Fuel en gelletjes te hebben gefietst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

CyberThijs schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:13:
Het stokbrood met lokale kazen/salami op de bevoorradingen is vervangen door een beter aanbod van echte sportvoeding van Aptonia en Powerbar
Dat vond ik juist wel chill, die gelletjes en energybars neem ik zelf wel mee

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX

Hangt er vanaf wat je doel is.
En hoe getraind je bent (/hoe goed je kan herstellen)
Eerste klim doodgaan om bij snelle mannen te blijven, daarna in hun wiel herstellen naar volgende klim en zo door.
Laat je de snelle mannen gaan bij wijze van dan ben jij misschien de snellere en zal je moeten inhouden om bij het groepje te blijven waar je in beland. (of jezelf leeg rijden op kop van de groep)

Of gewoon lekker fietsen en jezelf vermaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
GerbenBK schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Vond het juist heerlijk dat ik bij de Trois Ballons in 2019 ook een stukje stokbrood met brie of gedroogde abrikozen kon kiezen na 5 uur op Rocket Fuel en gelletjes te hebben gefietst!
Ik herinner me van 2018 dat ik vooral op bananen heb geleefd omdat de bevoorrading voor de rest niet veel soeps was. Dat vond mijn maag op den duur niet meer zo tof.

Ik had zelf ook wat gelletjes + beta fuel chew bars mee. Die laatste zijn een aanrader voor wie net als ik te onhandig is op de fiets om een gelletje met vertrouwen al rijdend op te peuzelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberThijs
Veel meer dan bij hardlopen hangt je prestatie op een GF ook af van de pelotonnetjes waarin je de tussenstukken kunt rijden. Het langste tussenstuk was afgelopen zondag zo'n 40km, waarbij ik helaas veel van het kopwerk zelf heb moeten doen. Had ik mij in het wiel van enkele snelle mannen kunnen zetten, dan had ik daar voor dezelfde inspanning behoorlijk wat sneller kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46

McMiGHtY

- burp -

[Afbeelding]

Het grote fietscomputer topic

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45

Zo'n GF is echt een enorm lange duurinspanning. Volgens mij is het risico dan best groot dat je op een gegeven moment niet meer genoeg kunt bij-eten en je prestatieniveau echt keldert, omdat je lichaam voor een groot deel over moet op vetverbranding ipv koolhydraten verbranding. Dat risico is wel een stuk groter als je gelijk vanaf de eerste berg hard gaat fietsen (richting je ftp), omdat je dan bijna uitsluitend koolhydraten verbruikt.

Het fietsen wordt dan ook een stuk minder leuk. Het prettigste is denk ik vrij rustig beginnen, ook al voel je je juist in het begin megasterk en fris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

CyberThijs schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Veel meer dan bij hardlopen hangt je prestatie op een GF ook af van de pelotonnetjes waarin je de tussenstukken kunt rijden. Het langste tussenstuk was afgelopen zondag zo'n 40km, waarbij ik helaas veel van het kopwerk zelf heb moeten doen. Had ik mij in het wiel van enkele snelle mannen kunnen zetten, dan had ik daar voor dezelfde inspanning behoorlijk wat sneller kunnen gaan.
Ik heb samen met @Michaelg de GF Vosges gereden en dat stuk waar jij het over hebt hadden we een mooi groepje. Nadat ik en @Michaelg elkaar wat deden afwisselen begon de rest ook ee te draaien en hebben dat stuk met 40km/u gemiddeld gedaan bij maar 140watt gemiddeld. Dat schiet lekker op. Werkte ook heel motiverend.

Ik heb de Fondo met NP 207 gereden op een geschat FTP van zo'n 300. Denk wel dat de temperatuur behoorlijk mee heeft gespeeld. Maar ook de basis qua fietsen. Fiets nu zo'n 4 jaar vandag de laatste 2,5 jaar ook echt structureel getraind. Dit was in die tijd verreweg m'n zwaarste rit qua kilometers/hoogtemeters. Uitrijden was voor mij ook belangrijker dan zo snel mogelijk en met 7u 25min waarvan 6u 49min bewogen ben ik ook best tevreden.
Ergens rond plek 700 van de 1100 en als ik zie hoe sommige de laatste 5 klimmen omhoog gingen, dan was dat in verhouding nog heel soepel. Ookal was dat dan maar met 220w en een hartslag net onder omslagpunt. (165/175).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

[Afbeelding]

Mooie fiets! Veel plezier en veilige kilometers gewenst!

Wat betreft je horloge vraag, ik ben van Apple watch naar de fenix 6x gegaan en ben er heel blij mee...goede keuze! Verder verwijs ik je naar het topic wat @Prulleman al aangaf!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
@Phydomir Ter referentie: in de winter van '20-'21 heb ik het "Build me up" schema van Zwift gevolgd, en zat ik op het einde ook rond een FTP van 300W. Sindsdien is het enkel maar bergaf gegaan (te weinig tijd/motivatie om structureel te trainen), waardoor ik mijn FTP eerder rond de 250W-275W situeer voor mijn 74kg. Vooraleer ik naar de Vogezen vertrok had ik net de 2000km rond gemaakt dit jaar, maar heb sinds 2013 wel een behoorlijk brede basis opgebouwd. In 2018 was ik (naar mijn gevoel) beter in conditie voor de 3 ballons GF, maar heb door mijn onervarenheid toen minder verstandig gereden (te weinig gedronken, krampen) en was mijn materiaal toen nog niet zo goed (velgremmen zijn niet goed voor het vertrouwen - en dus snelheid - in de afdalingen).

Uiteindelijk een nieuw eFTP van 263W gekregen van intervals.icu na de rit van zondag. Normalized power ligt bij mij op 222W. Al bij al tevreden mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

mhr-zip schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:32:
[...]

FTP is toch dat je het 1 uur volhoudt. En daarna helemaal naar de vaantjes bent.

Maar je wordt goed in wat je traint. Als je traint op korte intervals, 20/60 min FTP waardes, geen extreme duurritten en je gaat dat een grandfondo doen van 7 uur.

Ergens in dit topic heeft wel eens een stukje gestaan dat ik niet terug kan vinden.

Dat ging er over dat het makkelijker was om je FTP hoger te krijgen dan je efficiëntie. Maar dat je met een hoge FTP, en dan bijv. op 50% daarvan het alsnog redelijk goed vol kan houden. Dus als time crunched cyclist, train je naar een hoge FTP, en ga je dan bij die zeldzame lange duur rit relatief rustig rijden. Heel veel lange duurritten is misschien beter, maar kost heel veel tijd en je traint het ook nog eens heel langzaam. (Het komt te voet en gaat te paard).

Uit mijn hoofd was bovenstaande geschreven door @Crazy D, maar weet het niet zeker. En kan het ook niet terug vinden
Ik heb meer de indruk dat je geleverde vermogen een mix is van anaeroob en aerobe power en die mix is grotendeels afhankelijk van aanleg en lengte(tijd). Er wordt "gemiddeld" aangenomen dat die anaerobe-component zo'n 5% groter is bij 20 minuten dan bij 60 minuten, vandaar ook die 0.95 multiplier bij een 20 mins. test

Mocht jij nou toevallig net wat anaeroob "sterker" zijn dan geeft die 20 mins test (en een ramp-test nog meer) een wat hogere FTP dan dat je 'echt' kan volhouden voor 60 mins. En mocht je anaeroob juist slechter zijn, dan kan het best zijn dat de 20 mins test juist een "te lage" FTP-waarde geeft.

Daarom is het ook belangrijk dat je de "FTP-waarde" die je noemt ook in ogenschouw neemt in wat voor tijdsbestek je tot die FTP bent gekomen. Eigenlijk kom je dan bij "Critical Power" uit, d.w.z. de maximale hoeveelheid power die je bij een gegeven tijdsinterval kan leveren.

FTP is inderdaad gedefinieerd als 1 uur (Coggan) - wat eigenlijk CP-60mins is. Maar omdat niemand het leuk vindt om 60 mins full-gas te gaan en we wel ongeveer weten hoe de hyperbool van Critical Power over tijd loopt (Morton), kun je op basis van verschillende Critical Powers bij verschillende tijdsgroottes een redelijke inschatting maken van FTP (=CP bij 60 mins)

In principe zou je verwachten dat je FTP (cp60m) wel binnen ~10% zou moeten kunnen volhouden voor langer dan een uur, mits je genoeg voeding tot je kan (en wil) nemen.

Ik denk dat niemand verwacht dat je zo'n cyclo op FTP kunt doen - maar ik zou wel verwachten dat je wel binnen 5-10% van je FTP voor de 20 mins waarde zou kunnen doen. Als je dat niet doet, denk ik dat je FTP-inschatting toch iets te optimistisch is, bv. omdat je vrij sterk anaeroob bent.

Dat "efficiency"-verhaal lijkt me redelijk evident. Er is een beperking tot de hoeveelheid calorieën die je tot je kan nemen per uur. Efficiency lijkt me dan meer iets te zeggen over hoe de verhouding is tot de hoeveelheid kJ die je eet tov. de hoeveelheid kJ arbeid die je daarmee effectief kan leveren. Ofwel, hoe efficiënt zet jouw lichaam eten om in energie en hoeveel energie gaat verloren aan andere processen dan het leveren van mechanische energie naar je benen. Daar kan een behoorlijke hoeveelheid verschil in zitten tussen atleten en dat bepaalt uiteindelijk voor een groot deel je duurvermogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
joker1977 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:33:
[...]
.

Ik denk dat niemand verwacht dat je zo'n cyclo op FTP kunt doen - maar ik zou wel verwachten dat je wel binnen 5-10% van je FTP voor de 20 mins waarde zou kunnen doen. Als je dat niet doet, denk ik dat je FTP-inschatting toch iets te optimistisch is, bv. omdat je vrij sterk anaeroob bent.
wait... bedoel je hiermee dat je een cyclo van 178 km met 3500 hm met een avg (of NP om je wat tegemoet te komen..) power van 90-95% van je FTP moet kunnen rijden...

dat is echt niet hoe het werkt...
Voor dit soort ritten wordt een IF (= je NP percentage van je FTP) van 0,7-0,8 aangeraden, zelfs lager als je duurvermogen wat minder is (wat niet direct naar voren komt in een FTP test, ook niet als je een uur vol gas zou gaan). Misschien dat pro's en figuren als @DDX met een hogere IF dit soort lange ritten kunnen doen, omdat hun duurvermogen veel verder ontwikkeld is dan bij ons normale klootjesvolk. Maar ik verwacht dat @DDX ook wel kan bevestigen dan 7 uur met een if van 0,9-0,95 onmogelijk is.

En ook nog.. als je wel een uur je FTP kan houden, maar een cyclo van 7 uur niet boven de 60 % uit kan komen, dan is je FTP nog steeds correct, je duurvermogen is dan simpelweg minder...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 22:00
Weet iemand wat het verschil is tussen en KOM en een CR (Course Record?)

Onderstaande KOM staat op mijn naam, toch is er iemand geweest (op een bananenligfiets) welke sneller is geweest. Toch blijft de KOM op mijn naam staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdfifMAnWec45PCVN1B6ODie0Dk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Wh2orZRvH3VluR7hNbRHhDq.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

@Prulleman volgens mij bedoeld @joker1977 dat niet. Meer dat je zou verwachten dat je op zo'n rit wel ergens 20min rond FTP zou kunnen rijden.

Dat het kan ben ik wel met @joker1977 eens. Maar er is ook een reden dat ik dat niet heb gedaan. Ik had een pacing plan en dat was rond de 250 bult op en rond de 200 op de vlakke stukken. Wellicht wat voorzichtig maar aangezien ik/wij het niet als race zagen maar als ervaring, dan kan je beter iets lager inzetten dan er halverwege achter komen dat je veel te hard van start bent gegaan.

Wat betreft FTP. Ik gebruik dat getal puur om mijn training op te baseren. Of ik dat ook daadwerkelijk een uur vol zou kunnen houden is van ondergeschikt belang. Zolang mijn duur, sweet spot en threshold trainingen voelen zoals ik verwacht dat ze zouden moeten voelen is het prima wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 15:27
MartijnMartijn schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:22:

Onderstaande KOM staat op mijn naam, toch is er iemand geweest (op een bananenligfiets) welke sneller is geweest. Toch blijft de KOM op mijn naam staan.

[Afbeelding]
Volgens mij in beginsel geen verschil, jij bent de KOM en je tijd is de CR, alleen lijkt CR (in het algemeen) aan hardlopen te zijn gelinkt en maakt dat mogelijk ook hier het verschil omdat zijn/haar activiteit verkeerd staat?

edit: of dit :)
DrizzleF schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat CR geslachtsneutraal zou zijn, Omdat 'Bart' zijn geslacht niet ingevuld zijn staat heeft hij de CR, maar niet de KOM.
Indien hij als 'man' zou geregistreerd staan, dan zou hij zowel KOM als CR hebben (zolang er geen enkele 'man' beter doet uiteraard).

[ Voor 25% gewijzigd door RHE218 op 17-05-2022 14:41 . Reden: extra's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Phydomir schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:29:
@Prulleman volgens mij bedoeld @joker1977 dat niet. Meer dat je zou verwachten dat je op zo'n rit wel ergens 20min rond FTP zou kunnen rijden.

Dat het kan ben ik wel met @joker1977 eens. Maar er is ook een reden dat ik dat niet heb gedaan. Ik had een pacing plan en dat was rond de 250 bult op en rond de 200 op de vlakke stukken. Wellicht wat voorzichtig maar aangezien ik/wij het niet als race zagen maar als ervaring, dan kan je beter iets lager inzetten dan er halverwege achter komen dat je veel te hard van start bent gegaan.

Wat betreft FTP. Ik gebruik dat getal puur om mijn training op te baseren. Of ik dat ook daadwerkelijk een uur vol zou kunnen houden is van ondergeschikt belang. Zolang mijn duur, sweet spot en threshold trainingen voelen zoals ik verwacht dat ze zouden moeten voelen is het prima wat mij betreft.
ah, dat is wat genuanceerder.. over de grens van 90% voor efforts van ~20 minuten is bij een GF ook echt niet verstandig, tenzij je ook daar goed op getraind bent.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrizzleF
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-09 15:32
MartijnMartijn schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:22:

[Afbeelding]
Ik heb ergens gelezen dat CR geslachtsneutraal zou zijn, Omdat 'Bart' zijn geslacht niet ingevuld zijn zou zijn heeft hij de CR, maar niet de KOM.
Indien hij als 'man' zou geregistreerd staan, dan zou hij zowel KOM als CR hebben (zolang er geen enkele 'man' beter doet uiteraard).

[ Voor 3% gewijzigd door DrizzleF op 18-05-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:16:
[...]

wait... bedoel je hiermee dat je een cyclo van 178 km met 3500 hm met een avg (of NP om je wat tegemoet te komen..) power van 90-95% van je FTP moet kunnen rijden...

Nee, ik bedoel dat ik verwacht dat je in zo'n cyclo ook nog wel een stukje van 20 mins. op 90% van je FTP moet kunnen doen zonder meteen de rest van de dag 'af te zijn'.
En ook nog.. als je wel een uur je FTP kan houden, maar een cyclo van 7 uur niet boven de 60 % uit kan komen, dan is je FTP nog steeds correct, je duurvermogen is dan simpelweg minder...
correct, maar ik bedoel het veel fundamenteler: Als jij spreekt over 'jouw FTP' dan is het best nuttig om erbij te vermelden hoe je tot dat resultaat bent gekomen: Heb je een ramp-test gedaan, een 20 mins. Max-Effort, misschien een 10 mins Morton-model estimate of heb je écht een uur dat vermogen gereden?

Want afhankelijk van welke inspanning tot 'jouw FTP-resultaat' heeft geleid kan daarin een grotere of minder grote fout in zitten. Zeker als je anaerobe component relatief groot is, kan dat rustig tot fouten van 10% of meer leiden bij 60 mins. inspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
joker1977 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Nee, ik bedoel dat ik verwacht dat je in zo'n cyclo ook nog wel een stukje van 20 mins. op 90% van je FTP moet kunnen doen zonder meteen de rest van de dag 'af te zijn'.

[...]

correct, maar ik bedoel het veel fundamenteler: Als jij spreekt over 'jouw FTP' dan is het best nuttig om erbij te vermelden hoe je tot dat resultaat bent gekomen: Heb je een ramp-test gedaan, een 20 mins. Max-Effort, misschien een 10 mins Morton-model estimate of heb je écht een uur dat vermogen gereden?

Want afhankelijk van welke inspanning tot 'jouw FTP-resultaat' heeft geleid kan daarin een grotere of minder grote fout in zitten. Zeker als je anaerobe component relatief groot is, kan dat rustig tot fouten van 10% of meer leiden bij 60 mins. inspanning.
Maar dan nog steeds. Ook al zou mjn CP60 320 zijn, dan zegt dat toch helemaal niks over mijn vermogen over 7 uur.... De pacing over 7 uur is toch heel anders dan wanneer je een ritje van 3 uur gaat doen. Ik zie ook echt niet in waarom ik tijdens een 7 uurs evenement een 20 minuten FTP effort zou willen leveren. Tenzij je hem raced en die effort nodig is om in een groep te blijven ofzo. Maar buiten dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
[...]

Voor dit soort ritten wordt een IF (= je NP percentage van je FTP) van 0,7-0,8 aangeraden, zelfs lager als je duurvermogen wat minder is (wat niet direct naar voren komt in een FTP test, ook niet als je een uur vol gas zou gaan). Misschien dat pro's en figuren als @DDX met een hogere IF dit soort lange ritten kunnen doen, omdat hun duurvermogen veel verder ontwikkeld is dan bij ons normale klootjesvolk. Maar ik verwacht dat @DDX ook wel kan bevestigen dan 7 uur met een if van 0,9-0,95 onmogelijk is.
Bedoelt hij niet dat je op zo'n rit klimmen op 90%-95% van je ftp zou moeten oprijden ?
Hele rit op 90-95% van je ftp rijden lijkt me redelijk onmogelijk. (al is het maar omdat je op sommige stukken ook wilt bijkomen)

Even recente ritten van mij teruggepakt, eFTP dus zo rond de 330.
Lange rit met aantal langere klimmen (en tussenstukken gewoon lekker genieten van de omgeving) ;

https://www.strava.com/activities/6892556052

Eerste klim met zo'n 275w opgereden.
Lange klim van 1u4m 289w
En op het eind nog een klimmetje van 17 minuten met 286w

Hele dag was 238w NP

En intensief ritje met 2 fietsmaten ;
https://www.strava.com/activities/6746971534
273w NP richting 5 uur fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 17-05-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Michaelg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Maar dan nog steeds. Ook al zou mjn CP60 320 zijn, dan zegt dat toch helemaal niks over mijn vermogen over 7 uur.... De pacing over 7 uur is toch heel anders dan wanneer je een ritje van 3 uur gaat doen. Ik zie ook echt niet in waarom ik tijdens een 7 uurs evenement een 20 minuten FTP effort zou willen leveren. Tenzij je hem raced en die effort nodig is om in een groep te blijven ofzo. Maar buiten dat?
Volgens mij is het idee van zo'n rit toch een beetje racen ? (als in dat het een cyclo is)
Wilt niet zeggen dat je hem ook prima als een toertocht kan rijden en stoppen bij de bevoorradingsstops.

Keren dat ik een cyclo heb gereden ben ik iig niet gestopt bij de stops en gewoon gezorgd dat ik eten bij me had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Michaelg schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Als jij stelt dat CP60 niks zegt over je 7 uur vermogen, dan stel ik een wedervraag: Vind je dan een CP5mins (ramp-up) of CP20 wel een adequate manier om je CP60 (FTP) te bepalen ? Of vind je dat anders omdat je bekend met die rekensom ?

De gedachte achter FTP (Morgan) en CP (Morton ea) is dat er wel een relatie zit tussen je diverse max. vermogens bij verschillende tijdsduren. De fit aan die hyperbool is relatief gevoelig voor fouten bij een lagere tijdsduur - maar eigenlijk neemt je CP bij inspanningen na 60 mins nauwelijks (nog) af.

Ik zie ook weinig reden om een 20 minuten FTP effort te leveren tijdens zo'n event, dat ben ik met je eens. Of er dan nog enige noodzaak is om je FTP vooraf te vermelden vraag ik me dan ook wel weer af. Misschien deed je dat om aan te geven dat je best goed getraind was, maar dan komt weer de vraag naar boven: Ben je écht wel zo goed getraind voor een 7-uur duurrit als je denkt? Dat denk ik dan (juist) niet als je zo ver van je FTP af zit en toch een PE van Hard hebt.
Pagina: 1 ... 403 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).