Wanneer is er voor het laatst een schijfremdiscussie of schijfremgeklaag geweest?
Ik heb weer een nieuw hoofdstuk in mijn ellendige eerste ervaring met (hydraulische) schijfremmen. Gaat om Shimano RX400 a.k.a. gravel Tiagra op een nieuwe Sensa Romagna GRX van november 2021.
Na een winter lang de achterkant piepen, kraken, schuren, slijten, ontelbaar keer opnieuw afstellen en schoonmaken dacht ik er EINDELIJK vanaf te zijn met een nieuw, vers setje blokjes.
Oude er uit, zuigertjes afnemen met een doekje en beetje terugduwen, nieuwe er in, centreren en klaar dacht ik.
Maar nee, zuigers kwamen niet meer naar buiten. Geen druk meer op de hendel. Paar keer snel flipperen met de rem om hopelijk luchtbelletjes naar boven te krijgen, geen succes. Voordeel is dat ze niet meer aanlopen, nadeel dat ik geen achterremkracht heb

Paar minuten later de dader gevonden: mineraalolie op mijn stuurlint. Zat ook wat aan de binnenkant van het rubber van de shifter. En inderdaad, schroefje van de leiding open geschroefd (die goed vastzat, snap niet waar de vloeistof vandaag kwam?) en die zit niet meer volledig vol.
Ik ben na ongeveer een half jaar gezeur zo ver dat ik twijfel of mijn volgende fiets wel (weer) schijfremmen gaat krijgen.
Aan de andere kant, volgens mij zijn er genoeg positieve ervaringen en nou was winter op een gravelbike natuurlijk niet de ideale omgeving om voor het eerst kennis te maken met schijfremmen.
Deze fiets heb ik als "tussenpaus" gekocht als hybride racert/MTB (oude racert was te groot) om dan zodra de fietsvoorraden weer een beetje normaal zijn een racer (met graveloptie, zoiets als een Domane o.i.d.) en ergens ooit een (waarschijnlijk tweedehands) MTB te kopen als instapper in de MTB wereld.
Nu twijfel ik om ondanks mijn slechte ervaringen toch te investeren in onderhoudsspullen voor schijfremmen en aangezien die nieuwe fiets waarschijnlijk pas 2023-2024 wordt, ontkom ik niet aan schijfremmen en toegegeven,
als het werkt is het zo veel fijner dan velgremmen. Ook voor MTB nodig.
.. of om de fiets voor onderhoud weg te brengen naar een LBS en daarna in de verkoop te zetten en de aanschaf van een racert naar voren te halen (tweedehands rim brake o.i.d.).