Iemand bekend met hardlopen-en-fietsen.nl ? Beetje betrouwbaar en fijne site om iets te bestellen?
Sinds mijn ervaring bij Hagemeijer controleer ik elke webshop bij in ieder geval Google Reviews... deze winkel scoort best goed ;-)
Haha en ook nog de klant even een trap na geven na een slechte reviewSalteh schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:45:
Sinds mijn ervaring bij Hagemeijer controleer ik elke webshop bij in ieder geval Google Reviews... deze winkel scoort best goed ;-)
Mooi he, wat een zaakElGreco schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:39:
[...]
Haha en ook nog de klant even een trap na geven na een slechte review
Ik heb daar ooit een Shimano onderdeeltje besteld omdat het 'op voorraad' stond.
Alleen blijkt 'op voorraad' te betekenen 'bestelbaar'... oftewel.... "ergens tussen nu en de komende vijf maanden krijg je je spullen, we reageren niet op emails en telefoontjes, maar je mag wel betalen".
Er staat nu wel een bericht op hun site dat het erg druk is, ze hun mails niet beantwoorden en dat je lang moet wachten op je bestelling.
Ik denk dan: neem extra mensen aan of zet je webshop uit, maar zo werkt het blijkbaar niet ;-)
Mijn geld heb ik teruggevraagd aan Paypal en dat werkte, gelukkig

[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 10-05-2022 17:19 ]
Als de pijn van heupbot, via de bil, naar de bovenbeen richting de knie loopt dan heb je waarschijnlijk de stabilisator overbelast. In combinatie met hardlopen op mul zand weet ik het eigenlijk wel zeker. Er zijn wel wat oefeningen, maar ik zou langs een goede manueel therapeut gaan. Zelf heb ik deze blessure een paar keer gehad. De eerste keer in aanloop naar de marathon, toen was het overbelasting, net als de derde keer. De tweede keer kreeg ik het bij een estafetteloop die deels over een stuk strand ging.Harmen schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:12:
Iemand hetzelfde probleem ervaren? Tijdens het fietsen heb ik last van zeurende pijn in m’n bovenbeen/bil.
Hoe kom ik hier vanaf? Via oefeningen oid?
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Vraagjes. Ik heb wat problemen met schakelen.
- Derailleur voor. Als de ketting op het kleine blad ligt, schakelt de ketting niet naar het grote blad. Het derailleur beweegt wel, maar de ketting wordt niet meegenomen. Na meerdere pogingen lukt het soms wel. Gisteren moest ik na wat heuveltjes de ketting handmatig op het buitenblad leggen omdat derailleur het niet voor elkaar kreeg.
- Derailleur achter. Als ik lichter schakel, schakelt deze soms niet, soms anderhalve versnelling (waarna die even later toch gaat op een onverwacht moment) en soms goed. Als ik zwaarder schakel heb ik dit probleem niet. Het slecht schakelen gebeurt overigens alleen als de ketting op het kleine blad voor ligt, ligt die op het grote blad, dan doen de problemen zich niet voor.
- Derailleur voor/achter. Als de ketting op het kleine blad voor ligt, kan ik achter maar de halve casette gebruiken, anders ratelt die langs de kooi van de voorderailleur.
Het gaat om een Shimano 105 5800 voor- en achterderailleur. Achter derailleur is lange kooi. Voor een 50-34 achter een 12-32 casette.
Twee maanden terug heb ik de binnenkabels laten vervangen. Een tijdje niet kunnen fietsen i.v.m. blessure en de laatste weken gaat het schakelen steeds slechter. Zelf denk ik aan verkeerde afstelling of kabelspanning, maar ik weet niet waar te beginnen.
Wie kan mij op weg helpen. De fietsenmaker waar ik de fiets gekocht heb en onderhoud heb laten uitvoeren zit niet in de buurt. Met wat geduld en duidelijke instructie wil ik proberen het zelf op te lossen.
- Derailleur voor. Als de ketting op het kleine blad ligt, schakelt de ketting niet naar het grote blad. Het derailleur beweegt wel, maar de ketting wordt niet meegenomen. Na meerdere pogingen lukt het soms wel. Gisteren moest ik na wat heuveltjes de ketting handmatig op het buitenblad leggen omdat derailleur het niet voor elkaar kreeg.
- Derailleur achter. Als ik lichter schakel, schakelt deze soms niet, soms anderhalve versnelling (waarna die even later toch gaat op een onverwacht moment) en soms goed. Als ik zwaarder schakel heb ik dit probleem niet. Het slecht schakelen gebeurt overigens alleen als de ketting op het kleine blad voor ligt, ligt die op het grote blad, dan doen de problemen zich niet voor.
- Derailleur voor/achter. Als de ketting op het kleine blad voor ligt, kan ik achter maar de halve casette gebruiken, anders ratelt die langs de kooi van de voorderailleur.
Het gaat om een Shimano 105 5800 voor- en achterderailleur. Achter derailleur is lange kooi. Voor een 50-34 achter een 12-32 casette.
Twee maanden terug heb ik de binnenkabels laten vervangen. Een tijdje niet kunnen fietsen i.v.m. blessure en de laatste weken gaat het schakelen steeds slechter. Zelf denk ik aan verkeerde afstelling of kabelspanning, maar ik weet niet waar te beginnen.
Wie kan mij op weg helpen. De fietsenmaker waar ik de fiets gekocht heb en onderhoud heb laten uitvoeren zit niet in de buurt. Met wat geduld en duidelijke instructie wil ik proberen het zelf op te lossen.
Met wat tijd en hulp van Calvin Jones van Parktool moet het je wel lukken!ONWdolf schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:34:
YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing
YouTube: How to Adjust a Front Derailleur
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Euhm is het zo erg!? Dan maar niet bestellen. Vond de prijs voor een Assioma Duo ook wel erg laag vergeleken met de grotere webshops
- Draai de barrel adjuster van je achter derailleur eens twee rondjes tegen de klok (als je van achteren kijkt), dan zou je achter al minder problemen moeten hebben denk ik.ONWdolf schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:34:
- Klinkt alsof je voorderailleur te ver naar binnen staat als hij al halverwege je cassette gaat ratelen. Als je teveel cross chaint gebeurt dit sowieso wel maar als dit al op de helft gebeurt is dat wat snel.
- Zou voor de voorderailleur sowieso het filmpje van @GerbenBK kijken, wordt het op een goede manier en lekker tempo uitgelegd en als je dan toch bezig bent kun je de achterderailleur ook doen.
@ONWdolf Je kan op de site van Shimano de dealer-handleidingen opzoeken. Voorderailleur en achterderailleur. Daar staat heel precies beschreven hoe je alles moet afstellen voor jouw specifieke derailleur (en dat is niet voor alle derailleur precies hetzelfde, alhoewel fietsenmakers zich daar vaak maar weinig van aantrekken...).
Dank voor de reacties, ik ga vanavond of morgenavond eens aan de slag.
Kan soms ook een kwestie van goed schoonmaken zijn, door wat vuiligheid gaat je derailleur soms wat zwaar waardoor hij niet niet ver genoeg komt. Dus voordat je aan die adjusters gaat zitten zou ik eerst de boel goed schoonmaken.
Raar... Is zo gek nog niet
@ONWdolf Weet je ook van de functie dat je tijdens het fietsen de voorderailleur een stukje naar links of rechts kan afstellen met je shifter? Als je een voorzichtig klikje doet gaat de derailleur een klein stukje naar links of rechts. Dit zodat schuinere kettinglijnen geen probleem zijn.
Als dit niet werkt dan is afstellen de enige optie.
Deze was voor @ONWdolf bedoeld denk ik? Mijn derailleurs werken primaTom-Z schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:03:
@GerbenBK Je kan op de site van Shimano de dealer-handleidingen opzoeken. Voorderailleur en achterderailleur. Daar staat heel precies beschreven hoe je alles moet afstellen voor jouw specifieke derailleur (en dat is niet voor alle derailleur precies hetzelfde, alhoewel fietsenmakers zich daar vaak maar weinig van aantrekken...).
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Huh, nooit geweten dat je in Italie een rood/wit markeringsbord achterop je fietsen moet hebben. Ook een NL sticker heb ik er volgens mij niet op zitten.pier87 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:34:
[...]
staat op de site van Mantel een complete blog met informatie voor je in Jip en Janneke taal
https://www.mantel.com/blog/fietsendrager-koopgids
Aandachtspuntje voor komende zomer.
Trim. Maar dat is doorgaans niet de reden dat je amper meer kunt schakelen. Dit is volgens mij echt even naar de afstelling kijken.Kevinns schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:53:
@ONWdolf Weet je ook van de functie dat je tijdens het fietsen de voorderailleur een stukje naar links of rechts kan afstellen met je shifter? Als je een voorzichtig klikje doet gaat de derailleur een klein stukje naar links of rechts. Dit zodat schuinere kettinglijnen geen probleem zijn.
Een ander punt waar je naar kunt kijken, als je een shimano ketting hebt: kijk of ie er wel goed op ligt. De tekst moet naar buiten zitten. Als dat verkeerd zit, schakelt het slecht doordat de ketting niet goed op de hulpjes pakt. Die hulpjes heb je inderdaad alleen nodig als je naar een groter blad wilt. (Die korte nokjes in je 50 blad en de gekke vormpjes op je cassette kransjes.)
KMC ketting is multidirectioneel. (Daarom iets luidruchtiger)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Zo hehe, ik kwam echt niet op het woord trim haha. Dit was mijn beste poging om het te omschrijven en gelukkig ten minste één iemand heeft het begrepenMistraller schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:15:
[...]
Trim. Maar dat is doorgaans niet de reden dat je amper meer kunt schakelen. Dit is volgens mij echt even naar de afstelling kijken.
Een ander punt waar je naar kunt kijken, als je een shimano ketting hebt: kijk of ie er wel goed op ligt. De tekst moet naar buiten zitten. Als dat verkeerd zit, schakelt het slecht doordat de ketting niet goed op de hulpjes pakt. Die hulpjes heb je inderdaad alleen nodig als je naar een groter blad wilt. (Die korte nokjes in je 50 blad en de gekke vormpjes op je cassette kransjes.)
KMC ketting is multidirectioneel. (Daarom iets luidruchtiger)
Was het inmiddels al gelukt met die BB tool? Ik kom er net bij het vervangen van de ketting achter dat mijn linker BB lager ook al een beetje korrelig loopt, dat is vrij snel na een krappe 4000km vind ik, gelukkig kosten die brakke "enduro" lagers geen drol dus gelijk maar besteld...rolandos582 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:22:
[...]
Hmm dat gaat allemaal wel heel snel, ik heb die BB tool + EZMTB bleed kit besteld op 12 April en beide worden morgen schijnbaar al afgeleverd... Ruim voor de verwachte levering, schijnbaar zaten ze in hetzelfde vliegtuig ofzo. Ben benieuwd hoe het me af gaat met die tool!
@ONWdolf zoals eerder genoemd, is de kans vrij groot dat de kabelspanning te laag is. Zeker gezien je binnenkabels zijn vervangen. Die kan je wel goed afstellen na vervangen, maar daarna heb je altijd nog wat rek, waardoor je de spanning een beetje moet opvoeren om weer een tandwiel groter te kunnen schakelen je trekt nu simpelweg niet genoeg aan de kabel om de derailleur omhoog te bewegen..
meer spanning op de binnenkabel doe je dus door de buitenkabel "langer" te maken via de barrel adjusters, als je die "uit draait" komt de binnenkabel strakker te liggen en zal je weer makkelijker een tandwiel groter kunnen schakelen
meer spanning op de binnenkabel doe je dus door de buitenkabel "langer" te maken via de barrel adjusters, als je die "uit draait" komt de binnenkabel strakker te liggen en zal je weer makkelijker een tandwiel groter kunnen schakelen
Ik hanteer altijd de volgende 'truc' of ezelsbruggetje qua draaien van de barrel adjuster. Ik vond het altijd verwarrend welke kant je op moet draaien.
Ga achter je fiets/derailleur/barrel adjuster staan.
Lokaliseer schakelprobleem (en schakel eventueel naar probleemkransje):
1. Van kleine krans naar grotere krans schakelen = linksom draaien (=meer kabelspanning)
2. Van grote krans naar kleine krans schakelen = rechtsom draaien (=minder kabelspanning)
Je draait dus de kant op waarnaartoe het probleem ligt..
--
Gisteren trouwens voor het eerst dit jaar weer eens echte amateur koers (met streep, prijzengeld etc) gereden. Man wat was dit kansloos. Er stond windkracht 4, open veld, geen goede warming-up + focus en nog meer excuses.
Gevolg:
Iedereen en alles op de kant. Koers ontplofte letterlijk na 1 ronde. Twee waaiers gemist en uiteindelijk in een groep van 4 gereden waarvan er 1,5 niet mee reed. Uiteindelijk achterin (3/4e v.h.) het deelnemers veld geeindigd (gelukkig geen DNFje). Veel afgezien en niet tevreden, wellicht volgende week nog eens proberen.
Ga achter je fiets/derailleur/barrel adjuster staan.
Lokaliseer schakelprobleem (en schakel eventueel naar probleemkransje):
1. Van kleine krans naar grotere krans schakelen = linksom draaien (=meer kabelspanning)
2. Van grote krans naar kleine krans schakelen = rechtsom draaien (=minder kabelspanning)
Je draait dus de kant op waarnaartoe het probleem ligt..
--
Gisteren trouwens voor het eerst dit jaar weer eens echte amateur koers (met streep, prijzengeld etc) gereden. Man wat was dit kansloos. Er stond windkracht 4, open veld, geen goede warming-up + focus en nog meer excuses.
Gevolg:
Iedereen en alles op de kant. Koers ontplofte letterlijk na 1 ronde. Twee waaiers gemist en uiteindelijk in een groep van 4 gereden waarvan er 1,5 niet mee reed. Uiteindelijk achterin (3/4e v.h.) het deelnemers veld geeindigd (gelukkig geen DNFje). Veel afgezien en niet tevreden, wellicht volgende week nog eens proberen.
Als ik zo uit het raam kijk is het lekker weer, ik ga zo maar weer eens een rondje Ronde Hoep doen. Dat blijft toch veruit mijn lievelingsrondje. Wat me trouwens opviel is dat iedereen die ik ken de voorkeur heeft 'm met de klok mee te doen (dus bij ouderkerk bij die bakker links). Hebben jullie dat ook? Ik doe hem zelf ombewust ook altijd die richting
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Hmm, ik vind dit juist veruit het minste rondje in de buurt. Ga liever richting Spaarnwoude als ik rond de 40 wil fietsen.Michael_OsGroot schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:48:
Als ik zo uit het raam kijk is het lekker weer, ik ga zo maar weer eens een rondje Ronde Hoep doen. Dat blijft toch veruit mijn lievelingsrondje. Wat me trouwens opviel is dat iedereen die ik ken de voorkeur heeft 'm met de klok mee te doen (dus bij ouderkerk bij die bakker links). Hebben jullie dat ook? Ik doe hem zelf ombewust ook altijd die richting
Zeker in de zomer is rondje hoep polonaise-fietsen met heel veel mensen die alleen met mooi weer op een fiets gaan zitten en de bijbehorende onkunde.
De keren dat ik rondje Hoep heb gefietst wel met de klok mee!
Ze hebben daar ook liever dat het rechtsom, met de klok mee, wordt gereden. Snap dat ook wel, het is daar zo ongelofelijk druk nu fietsen de laatste jaren zo in populariteit is toegenomen. Half Amsterdam is zijn of haar doordeweekse avonden meters aan het maken in allerlei groepen, snelheden, richtingen etc.
Nog niet gebruikt, ze zijn eigenlijk nog wel prima volgens mij. Zijn toch al 17k km oud ofzo. Wel even nieuwe bestellen.Kluus schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:00:
[...]
Was het inmiddels al gelukt met die BB tool? Ik kom er net bij het vervangen van de ketting achter dat mijn linker BB lager ook al een beetje korrelig loopt, dat is vrij snel na een krappe 4000km vind ik, gelukkig kosten die brakke "enduro" lagers geen drol dus gelijk maar besteld...
Ik fiets 'm juist liever tegen de klok in, vooral omdat je op driekwart kan kiezen om af te buigen richting Abcoude. Ook zijn er aan die kant van de weg minder woningen en uitritten.Michael_OsGroot schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:48:
Dat vroeg ik me ook wel af, wanneer zijn ze nu eigenlijk echt aan vervanging toe... Want ik vervang dat spul altijd al als ik er met de hand aan het lager zelf draai en ik voel een korrel, maar met de spullen gemonteerd merk ik er nog niets aan, geen speling of geluidjes, ook niet als ik hem rond draai zonder ketting... Dus misschien schrijf ik die zooi wel veel te snel af eigenlijkrolandos582 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:55:
[...]
Nog niet gebruikt, ze zijn eigenlijk nog wel prima volgens mij. Zijn toch al 17k km oud ofzo. Wel even nieuwe bestellen.
Tegen de klok inrijden zit je ook niet aan de kant van de uitritten van de huizen, minder kans op auto die zomaar z'n oprit uit komt rijden zegmaar.
Je hebt dan wel paar afslagen op zijwegen.
En rondje iets groter omdat je hem aan de buitenkant fietst
Fiets hem eigenlijk nooit volledig, kom er wel eens langs op weg naar iets anders dus voorkeur is waar ik heen ga zegmaar.
Je hebt dan wel paar afslagen op zijwegen.
En rondje iets groter omdat je hem aan de buitenkant fietst
Fiets hem eigenlijk nooit volledig, kom er wel eens langs op weg naar iets anders dus voorkeur is waar ik heen ga zegmaar.
rek in een kabel kan je topics over vullen...Myth or not. Ik ben van het kamp "broodje aap"...Prulleman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:08:
... maar daarna heb je altijd nog wat rek, ...
Wat wel gaat tellen na verloop van tijd is de slijtage van de voering van je buitenkabel. Daardoor worden met name de scherpere bochtjes ietsje ruimer.
---------------
Buitenkabel inderdaad en eventueel een hulsje cq buitenkabel in het hulsje dat nog niet lekker gezet is tijdens installatie, dat kan wel op korte termijn voor wat extra afstelling zorgen.Mistraller schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:40:
[...]
rek in een kabel kan je topics over vullen...Myth or not. Ik ben van het kamp "broodje aap"...Naar mijn idee is het enige dat kan "rekken"; de slag in de kabel en dat is uiterst minimaal en al meteen weg na installatie. Zeker omdat een shifterkabel niet zoveel spanning te verduren krijgt dan een remkabel.
Wat wel gaat tellen na verloop van tijd is de slijtage van de voering van je buitenkabel. Daardoor worden met name de scherpere bochtjes ietsje ruimer.
Precies mijn idee al een hele lange tijd.Mistraller schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:40:
[...]
rek in een kabel kan je topics over vullen...Myth or not. Ik ben van het kamp "broodje aap"...Naar mijn idee is het enige dat kan "rekken"; de slag in de kabel en dat is uiterst minimaal en al meteen weg na installatie. Zeker omdat een shifterkabel niet zoveel spanning te verduren krijgt dan een remkabel.
Stalen kabels rekken nooit plastisch, daar is de belasting veel te laag voor.
Stuiken en "zetten "van de buitenkabels ....
De ene binnenkabel is de andere niet.. maar zou ook best endcaps settelen kunnen zijn . Feit blijft dan je nieuwe kabels vaak moet bijstellenMistraller schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:40:
[...]
Kabelspanning was inderdaad het probleem.Prulleman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:08:
@ONWdolf zoals eerder genoemd, is de kans vrij groot dat de kabelspanning te laag is. Zeker gezien je binnenkabels zijn vervangen. Die kan je wel goed afstellen na vervangen, maar daarna heb je altijd nog wat rek, waardoor je de spanning een beetje moet opvoeren om weer een tandwiel groter te kunnen schakelen je trekt nu simpelweg niet genoeg aan de kabel om de derailleur omhoog te bewegen..
Daarna met filmpje van parktool, bedankt @GerbenBK, geprobeerd derailleur goed te richten dat ik achter weer het hele bereik had. Toen ik dat voor elkaar had, toch iets verkeerd gedaan en schakelde die voor niet soepel meer van groot naar klein. Weer wat gesteld en toen schakelde die helemaal niet meer.
Van voor af aan begonnen en uiteindelijk gelukt. Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb flink wat bijgeleerd en een bezoekje aan de fietsenmaker bespaard.
Af en toe een chain drop als je AXS hebt, vooral als je de ketting wat scheelt staat heb je die kans. Dus elk systeem heeft voor- en nadelen.DDX schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:04:
Gewoon lekker Di2 (of etap/axs) heb je daar allemaal geen last van.
Klinkt als niet goed afgesteld.Fisico schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:02:
[...]
Af en toe een chain drop als je AXS hebt, vooral als je de ketting wat scheelt staat heb je die kans. Dus elk systeem heeft voor- en nadelen.
(Mijn axs fietsen zijn 1x12, di2 heb ik wel 2x..)
2x12 bij axs luistert wel heel nauw, maar er wordt binnenkort naar gekeken. Het komt alleen voor als achter op het derde of vierde kransje ligt en ik dan naar binnenblad ga. Eigenlijk het moment waarop ik denk, op buitenblad ga ik dit toch niet halen. Deze vakantie is het pas 1 keer gebeurd, maar ik ben mij er dan ook erg bewust van. Dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn.DDX schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:05:
[...]
Klinkt als niet goed afgesteld.
(Mijn axs fietsen zijn 1x12, di2 heb ik wel 2x..)
Met de klok mee natuurlijk, dan heb je (buiten Ouderkerk) geen zijwegen van rechts waar je voorrang moet verlenen.Michael_OsGroot schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:48:
Maar dat helpt je nog steeds niet bij een te hoog / laag / scheef zittende voorderailleur of bij een kromme achterderailleurhanger.DDX schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:04:
Gewoon lekker Di2 (of etap/axs) heb je daar allemaal geen last van.
Geen enkel systeem is ervoor gemaakt om met een scheve derailleur te werkenDieAnder schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:20:
[...]
Maar dat helpt je nog steeds niet bij een te hoog / laag / scheef zittende voorderailleur of bij een kromme achterderailleurhanger.
[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 13-05-2022 10:21 ]
If it aint fixed, it's broken.
En de diagnose is ook makkelijker met Di2, als dat niet meer correct schakelt moet dit haast wel het probleem zijnTjebakka schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:20:
[...]
Geen enkel systeem is ervoor gemaakt om met een scheve derailleur te werkenNieuwe achterpat installeren en goed (laten) afstellen.
Dinsdagavond mijn kabel vervangen, even een gepuzzel maar achteraf viel het mee. Bij de shifter rubber aan de kant en moest 2 kapjes loshalen om bij de interne delen te komen. daar kon ik het afgeknapte restantje er uit halen en de nieuwe kabel doorvoeren. Stuurlint moest wel los om de kabel door de buitenkabel te krijgen richting frame. Eenmaal door het frame het idee dat de kabel in het luchtledige kwam, terwijl er een slang liep. Zag bij bottom bracket ook niets komen, daar liep slang wel door. Uiteindelijk een soort plug uit de achterbrug verwijderd waar de kabel door loopt, toen kwam ie netjes naar buiten. Afgemonteerd op de derrie en boel afgesteld en het schakelt weer als een zonnetje
De wijzen komen uit het Oosten!
Gisteren heeft mijn vriendin voor het eerst op de fiets gezeten. Natuurlijk is ze gelijk de eerste keer door het vergeten uit te klikken van pedalen gevallen, maar wie overkomt dat niet?
29km met een gemiddelde snelheid van 25.6, dat vond ik zelfs erg netjes. Staat ook gelijk 2de in een Strava segment. Haar nieuwe Triban RC Regular was heel goed bevallen. Zondag gaan we de Slingerberg in Geulle met haar proberen.
Heb haar wel genadeloos afgestraft in een sprintje.
29km met een gemiddelde snelheid van 25.6, dat vond ik zelfs erg netjes. Staat ook gelijk 2de in een Strava segment. Haar nieuwe Triban RC Regular was heel goed bevallen. Zondag gaan we de Slingerberg in Geulle met haar proberen.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Gisteravond weer op de fiets gezet, het mag gelukkig nog van de fysio. 
Blijkbaar heb ik een zweepslag (hamstring) opgelopen tijdens het hardlopen eind vorige maand. Advies, fietsen mag, enkel langzaam aan en niet teveel belasting. (rondje van 42km, 24,3km/u gemiddeld, gemiddelde hartslag 128
)
Volgende week starten met shockwave therapie, hopelijk kan ik weer snel pijnloos fietsen. Iemand dezelfde klachten gehad in het verleden?
Blijkbaar heb ik een zweepslag (hamstring) opgelopen tijdens het hardlopen eind vorige maand. Advies, fietsen mag, enkel langzaam aan en niet teveel belasting. (rondje van 42km, 24,3km/u gemiddeld, gemiddelde hartslag 128

Volgende week starten met shockwave therapie, hopelijk kan ik weer snel pijnloos fietsen. Iemand dezelfde klachten gehad in het verleden?
Whatever.
Ene Ramon uit Limburg is trots op je!Yakolev schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:23:
Gisteren heeft mijn vriendin voor het eerst op de fiets gezeten. Natuurlijk is ze gelijk de eerste keer door het vergeten uit te klikken van pedalen gevallen, maar wie overkomt dat niet?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ja ja, 28 km lang lopen linkeballen zekerYakolev schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:23:
.......29km met een gemiddelde snelheid van 25.6......
Ik niet (gelukkig) maar zou zeker lekker rustig aan doen, met een blessure geldt toch altijd je kunt beter 50% van je theoretische max belasting doen want 1x te hard en je bent weer terug bij af. Blessures zijn echt totaal bagger maar met veel geduld en goed je aan de fysio-adviezen houden kom je er zeker weer bovenop.Harmen schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:36:
Gisteravond weer op de fiets gezet, het mag gelukkig nog van de fysio.
Blijkbaar heb ik een zweepslag (hamstring) opgelopen tijdens het hardlopen eind vorige maand. Advies, fietsen mag, enkel langzaam aan en niet teveel belasting. (rondje van 42km, 24,3km/u gemiddeld, gemiddelde hartslag 128)
Jullie hebben een goeie bank begrijp ik?
Van aap op de rots naar aap op de bank in 30 seconden.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Overdag is hij een fiere fietser op een carbonnen ros die alle vrouwtjes van katoen geeft en ze geen kans geeft om een bordjessprint te winnen. Maar 's avonds is hij een volgzaam persoon die keurig netjes de afwas doet en voor de koffie zorgt en het gezellig maakt.
Ik heb gisteren voor het eerst mijn eigengemaakte sportgel getest op een fietstocht van 3 uur. Ik heb nog nooit eerder sportgelletjes gebruikt, voornamelijk omdat ik het te duur vond. De afgelopen tijd heb ik me meer verdiept in sportvoeding, en ben ik aan het experimenteren geraakt.
Ik heb maltodextrine en fructose in huis waar ik gemakkelijk een isotone sportdrank van kan maken. Maar voor de langere duurritten wil ik graag ongeveer 60 gram koolhydraten per uur in kunnen nemen, d.w.z. 40 gram maltodextrine en 20 gram fructose voor de gemakkelijkste opname.
Ik gebruik hiervoor een waterflesje van 150 ML die voor hardlopers bedoelt is (link), je bijt met je voortanden een beetje in de tuit en dan komt de vloeistof er vrij makkelijk uit.
Ik besloot voor de eerste keer om 80 gram maltodextrine en 40 gram fructose met een klein beetje zout in 200 ml water op te lossen. In alleen koud water bleef het een beetje klonteren, dus heb ik het aan de kook gebracht waardoor het een soort dunne limonadesiroop werd. Ik weet dat je met chia-zaad of pectine het verder kan indikken, maar eerlijk gezegd zag ik daar de noodzaak niet van in.
De meeste recepten die ik kon vinden over eigengemaakte sportgels waren nogal ingewikkeld en vooral gefocust op het gebruik van 'natuurlijke' ingrediënten. Ik besloot om het lekker simpel te houden voor de eerste keer en ik moet zeggen dat het me erg beviel. De fructose maakt het vrij zoet, maar zelfs zonder verdere smaakmakers vond ik het goed te doen.
Ik heb redelijk gevoelige darmen maar 60 gram koolhydraten per uur kon ik met gemak verteren op deze manier, zelfs met een beetje 'grijs' trainen in het laatste uur om goed te testen of ik genoeg binnen kreeg.
Ik weet nog niet hoeveel maltodextrine + fructose in een verhouding van 2:1 je maximaal kunt oplossen per 100 ml water, maar wat ik van bestaande sportgels zie is dat ze in 60 ml ~40 gram koolhydraten kunnen stoppen.
Misschien heeft iemand hier wat aan, of kan iemand zijn ervaring hierover delen.
Ik heb maltodextrine en fructose in huis waar ik gemakkelijk een isotone sportdrank van kan maken. Maar voor de langere duurritten wil ik graag ongeveer 60 gram koolhydraten per uur in kunnen nemen, d.w.z. 40 gram maltodextrine en 20 gram fructose voor de gemakkelijkste opname.
Ik gebruik hiervoor een waterflesje van 150 ML die voor hardlopers bedoelt is (link), je bijt met je voortanden een beetje in de tuit en dan komt de vloeistof er vrij makkelijk uit.
Ik besloot voor de eerste keer om 80 gram maltodextrine en 40 gram fructose met een klein beetje zout in 200 ml water op te lossen. In alleen koud water bleef het een beetje klonteren, dus heb ik het aan de kook gebracht waardoor het een soort dunne limonadesiroop werd. Ik weet dat je met chia-zaad of pectine het verder kan indikken, maar eerlijk gezegd zag ik daar de noodzaak niet van in.
De meeste recepten die ik kon vinden over eigengemaakte sportgels waren nogal ingewikkeld en vooral gefocust op het gebruik van 'natuurlijke' ingrediënten. Ik besloot om het lekker simpel te houden voor de eerste keer en ik moet zeggen dat het me erg beviel. De fructose maakt het vrij zoet, maar zelfs zonder verdere smaakmakers vond ik het goed te doen.
Ik heb redelijk gevoelige darmen maar 60 gram koolhydraten per uur kon ik met gemak verteren op deze manier, zelfs met een beetje 'grijs' trainen in het laatste uur om goed te testen of ik genoeg binnen kreeg.
Ik weet nog niet hoeveel maltodextrine + fructose in een verhouding van 2:1 je maximaal kunt oplossen per 100 ml water, maar wat ik van bestaande sportgels zie is dat ze in 60 ml ~40 gram koolhydraten kunnen stoppen.
Misschien heeft iemand hier wat aan, of kan iemand zijn ervaring hierover delen.
Voor drie uur maak je het wel wat ingewikkeld. 2 900ml bidons mee. 90 gram per fles (30/60) en die twee bidons verdeelt over die drie uur leeg drinken. Tenminste, zo doe ik dat.3kster schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:28:
Ik heb gisteren voor het eerst mijn eigengemaakte sportgel getest op een fietstocht van 3 uur. Ik heb nog nooit eerder sportgelletjes gebruikt, voornamelijk omdat ik het te duur vond. De afgelopen tijd heb ik me meer verdiept in sportvoeding, en ben ik aan het experimenteren geraakt.
Als je wil kan je ook nog minder in de fles doen (60g) en per uur iets van zo'n 30g aan koolhydraten erbij eten.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Van wat ik heb begrepen is een isotone drank 6-8 koolhydraten per 100 ml. Dus bij jouw mix wordt het ~9 gram per 100 ml. Droog je daar niet een klein beetje van uit? Zal wel niet veel uitmaken bij 3 uur.Phydomir schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:23:
[...]
Voor drie uur maak je het wel wat ingewikkeld. 2 900ml bidons mee. 90 gram per fles (30/60) en die twee bidons verdeelt over die drie uur leeg drinken. Tenminste, zo doe ik dat.
Als je wil kan je ook nog minder in de fles doen (60g) en per uur iets van zo'n 30g aan koolhydraten erbij eten.
Minder + iets vasts eten is zeker ook een optie.
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar. Waarom richt je je trouwens op het maken van gel i.p.v. (zelfgemaakte) sportdrank? En wat heeft het uitdrogen met de hoeveelheid koolhydraten te maken?
Ik heb nu de isotone sportdrank van Jumbo huismerk in huis maar ik vind de smaak niet bepaald lekker, volgende keer weer isostar. Helaas heeft dit huismerk product de isostar gelijk compleet vervangen in de schappen van onze lokale supermarkt dus nu maar weer online bestellen…
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 14-05-2022 21:27 ]
Mijn Isostar is ook op, geen aanbiedingen op dit moment dus dan maar voordeelzakken.Kluus schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:25:
Ik heb nu de isotone sportdrank van Jumbo huismerk in huis, vind de smaak niet bepaald lekker, volgende keer weer isostar. Helaas heeft dit huismerk product de isostar gelijk compleet vervangen in de schappen van onze lokale supermarkt dus nu maar weer online bestellen…
https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8368416?mc=8368416
https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8621641?mc=8621641
Zijn prima prijzen, 1 zak is zeg maar 4 van die kleine verpakkingen. Ophalen bij lokale decathlon is gratis als verzendoptie.
Ik kan het verkeerd hebben, maar voor zover ik het begrijp zit het zo in elkaar:EdwinW schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:13:
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar. Waarom richt je je trouwens op het maken van gel i.p.v. (zelfgemaakte) sportdrank? En wat heeft het uitdrogen met de hoeveelheid koolhydraten te maken?
- Hypertoon, d.w.z. meer dan 8 gram koolhydraten per 100 ml water leidt uiteindelijk tot uitdroging.
- Isotoon, d.w.z. ongeveer 6-8 gram koolhydraten per 100 ml water houdt je waterbalans stabiel.
- Hypotoon, d.w.z. ~4 gram of minder koolhydraten per 100 ml water leidt tot netto meer vocht in je lichaam.
Met bovenstaande bedoel ik de netto inname, dus bijvoorbeeld gel + water, vast voedsel + water, of alleen sportdrank. Uiteraard kun je bovenstaande ook met elkaar combineren (gel/voedsel + sportdrank).
Zonder het heel ingewikkeld te maken heeft dit te maken met de concentratie suikers en mineralen in je bloed versus concentratie suikers en mineralen in wat je inneemt.
Dus als ik het goed begrijp moet je netto uiteindelijk op een isotone inname komen. Waarom per se gels? Gewoon om mee te experimenteren wat ik het beste verdraag, met vast voedsel en sportdrank heb ik al een beetje ervaring mee.
Ik doe altijd 7 schepjes fantomalt (35 gram, ongeveer 140 kcal) en een scheut karvan cevitam (=fructose) en een snuf zout in een bidon van 500ml. Met koud water mengt dit best goed, ff schudden en alles is opgelost.3kster schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:28:
Ik zou dus als ik jou was niet deze hoeveelheid in beetjes water proberen te mengen, maar gewoon verdelen over een grotere hoeveelheid water, want dat heb je toch nodig. Ik neem zelf altijd 1 bus van dit mee, en een grote bus water.
Ik pak er dan nog wat reepjes bij van de lidl, wat vastigheid is ook altijd prettig vind ik.
NB: Fantomalt is gewoon maltodextrine maar dan van Nutricia.
---------------
De formule voor het aantal fietsen in een standaard modelgezin is N+4.
(Toen ik na mijn ritje door het bos opperde dat ik best een echte MTB zou willen kreeg ik wat bijval
)
(Toen ik na mijn ritje door het bos opperde dat ik best een echte MTB zou willen kreeg ik wat bijval

---------------
hier met een gezin van 4, 8 fietsen, niet allemaal even spannend, van kinder mtb's en vouwfiets tot cafe racer:Mistraller schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:30:
(Toen ik na mijn ritje door het bos opperde dat ik best een echte MTB zou willen kreeg ik wat bijval)
/f/image/UvubCjqvF2MhcuIdpf9DSWYb.png?f=fotoalbum_large)
qua "echte" sportfietsen houd het wel op bij 2 racefietsen (van mezelf en mijn vrouw) + het parade paardje, mijn mtb:
/f/image/MgoOa4K9r7dQcNS9ZnosAjCr.png?f=fotoalbum_large)
toch even vloeken in de kerk hier
Het is weer zover! De zonnige dagen komen eraan, het wordt drukker op de fietspaden en de onvermijdelijke fiets-bash artikelen verschijnen weer online: https://nos.nl/artikel/24...auw-een-ergernissenstrijd
Nu is het onderliggende probleem wat mij betreft dat de infrastructuur de hoeveelheid fietsers niet meer aankan en de de oplossing dat auto's maar wat meer van hun ruimte moeten gaan inleveren.
Zeker op populaire fietsroutes krijgen auto's 90% van het wegdek terwijl ze zwaar in de minderheid zijn. Wat zou hier nou een mooie wet/regel/initiatief voor zijn?
Zelf dacht ik aan:
- Groepen fietsers >6 verplichten de weg te gebruiken (met duidelijke bebording zodat automobilisten er ook rekening mee houden)
- Verlagen maximumsnelheden op wegen en fietsers toestaan de weg te gebruiken.
Uiteindelijke is veilige dedicated fietsinfrastructuur natuurlijk DE oplossing maar met wat quick-wins kan de drukte misschien ook sneller al wat beter gespreid worden..
Nu is het onderliggende probleem wat mij betreft dat de infrastructuur de hoeveelheid fietsers niet meer aankan en de de oplossing dat auto's maar wat meer van hun ruimte moeten gaan inleveren.
Zeker op populaire fietsroutes krijgen auto's 90% van het wegdek terwijl ze zwaar in de minderheid zijn. Wat zou hier nou een mooie wet/regel/initiatief voor zijn?
Zelf dacht ik aan:
- Groepen fietsers >6 verplichten de weg te gebruiken (met duidelijke bebording zodat automobilisten er ook rekening mee houden)
Uiteindelijke is veilige dedicated fietsinfrastructuur natuurlijk DE oplossing maar met wat quick-wins kan de drukte misschien ook sneller al wat beter gespreid worden..
Dat lijkt me een goed idee!Mistraller schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:30:
(Toen ik na mijn ritje door het bos opperde dat ik best een echte MTB zou willen kreeg ik wat bijval)
Voor onze kinderen (basisschool leeftijd) hebben we altijd al Mountainbikes als fietsen gekocht, op dit moment zitten ze beiden op 24" en hebben we een Cube Acid 240 en een Trek Precaliber 24" staan. Ideale fietsen voor kinderen in die leeftijd want ze kunnen er alles mee: naar school, langere ritten buiten het dorp (naar oma), spelen in de wijk en af en toe mee een rondje in het bos. Ik zie ook wel eens klasgenootjes met zo'n logge transportfietsjes maar daar zouden ze bij ons toch een stuk minder gebruik van maken denk ik dan.
Wat dacht je van gewoon geduld hebben en je aan de verkeersregels houden. Wil je hard fietsen ga je maar naar de lokale fietsvereniging en ga je daar op het parcours rijden, of ga heel veel trainen en word prof zodat je op de weg kan fietsen.Louislouislouis schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:45:
Het is weer zover! De zonnige dagen komen eraan, het wordt drukker op de fietspaden en de onvermijdelijke fiets-bash artikelen verschijnen weer online: https://nos.nl/artikel/24...auw-een-ergernissenstrijd
Zelf dacht ik aan:
Edit: Misschien wat genuanceerder...

Het probleem is vooral het snelheidsverschil. Zo lang iedereen de zelfde snelheid fietst is de capaciteit van de fietsinfrastructuur nog lang niet aan zijn max. Uit eigen ervaring, en correct me if I'm wrong, gebeurt er op dit moment het volgende:
- Opa en oma fietsen een rondje op de elektrische fiets met ongeveer 22 km/u
- Er fiets een gezin met kleine kinderen met ongeveer 14 km/u
- Er fietst een wielrenner die net zn fiets uit het vet heeft getrokken want het is mooi weer met 30 km/u
- Een groepje wielrenners fietsen hun wekelijkse ronde met 36 km/u
En al deze mensen fietsen op hetzelfde fietspad en fietsen ook nog een beide kanten op. Je ziet al dat er flinke snelheidsverschillen zijn. Wie hebben hier last van, vooral de wielrenners, want die willen inhalen. Op het moment dat je dan inhaalt als een malloot WANT IK MOET GEMIDDELD 30 RIJDEN dan levert dat heel veel frustratie op bij mede fietspadgebruikers.
Daarnaast is het fietsen op de rijbaan zo'n een slecht idee. Want dan rij je daar met je 30 km/u (of langzamer want ik ben wielrenner en ik wil echt niet op het fietspad fietsen want daar rijdt iedereen te langzaam en kan ik niet mijn mooie gemiddelde rijden) dan komt er een auto aan met minimaal 50 km/u. Deze automobilist verwacht geen fietsers want die horen op het fietspad en dan ontstaat daar de gevaarlijke situatie die vele malen slechter kan aflopen.
Op het moment dat alle wielrenners geduld hebben op het fietspad, inhalen waar ze kunnen inhalen en hun doel om een zo hoog mogelijk gemiddelde snelheid te rijden loslaten dan zou het al een stuk beter gaan. Gooi nog een fietsbel voor de wielrenners erbij in de discussie dan stopt het schreeuwen ook.
Daarnaast zou het ook fijn zijn dat als er dan gebeld wordt door de wielrenners dat de fietsers daarvoor ook achter elkaar gaan fietsen en niet eerst achterop gaan kijken en gaan slingeren en al dat soort fratsen.
Oh en stop alsjeblieft met door rood rijden, krijgen we ook geen goede naam van.
End of rant.
Edit 2: Bijvoorbeeld zo:
Klik link video van NTFU - De Echte Wielrenner laat van zich horen | Veilig en vriendelijk
[ Voor 44% gewijzigd door Guusjee op 16-05-2022 11:11 ]
Daar valt nog wat te verbeterenPrulleman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:39:
[...]
hier met een gezin van 4, 8 fietsen, niet allemaal even spannend, van kinder mtb's en vouwfiets tot cafe racer:
[Afbeelding]
qua "echte" sportfietsen houd het wel op bij 2 racefietsen (van mezelf en mijn vrouw) + het parade paardje, mijn mtb:
[Afbeelding]
toch even vloeken in de kerk hier![]()

De stadfietsen komen tegenwoordig het minste buiten
If you can see, look. If you can look, observe
Eerst maar eens een paar keer huren in de LDD voor ik een uitbreiding van de garage bij ga bouwen hahaKluus schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:47:
[...]
Dat lijkt me een goed idee!De route die jij gedaan hebt is inderdaad heel goed te doen op een gravelbike maar zo veel leuker als je gewoon onbezorgd je fiets door de bochten kan smijten vind ik! Moet je wel even naar het andere topic mee verhuizen.
Voor onze kinderen (basisschool leeftijd) hebben we altijd al Mountainbikes als fietsen gekocht, op dit moment zitten ze beiden op 24" en hebben we een Cube Acid 240 en een Trek Precaliber 24" staan. Ideale fietsen voor kinderen in die leeftijd want ze kunnen er alles mee: naar school, langere ritten buiten het dorp, spelen in de wijk en af en toe mee een rondje in het bos. Ik zie ook wel eens klasgenootjes met zo'n logge transportfietsjes maar daar zouden ze bij ons toch een stuk minder gebruik van maken denk ik dan.
Het kleine racertje dat ik een paar jaar terug kocht is ook nog veel te weinig gebruikt vind ik.
[ Voor 34% gewijzigd door Mistraller op 16-05-2022 11:04 ]
---------------
Ik las de discussiethread bij nu.nl rond het ongeluk in Bavel... Bizar dat velen het goedkeuren dat de automobilist de wielrenners afsneed...Guusjee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:48:
[...]
Wat dacht je van gewoon geduld hebben en je aan de verkeersregels houden. Wil je hard fietsen ga je maar naar de lokale fietsvereniging en ga je daar op het parcours rijden, of ga heel veel trainen en word prof zodat je op de weg kan fietsen.

In Nederland is iedereen veel te veel eigen rechter aan het spelen.
En wetten/afspraken zijn er om genegeerd te worden. Op een weg waar je 60 mag rijdt iedereen 90 mits er geen flitspaal staat. ELKE snorscooter rijdt 50km/h.
Rekening houden met elkaar is er niet meer bij. Haat en narcisme op de Nederlandse wegen.
Het probleem is dat we in Nederland elke weggebruiker z'n eigen paadje willen geven. Nederlanders kunnen niet delen. IK ben het belangrijkste. Daar gaat het mis. Niemand leert hier nog dat we de weg moeten delen met anderen. Dat is in het buitenland vaak heel anders.
En iedereen eist dat paadje dan ook volledig op, "wie er voor mijn voeten loopt die krijgt een schop!"
Op een zondag is 99% van het verkeer voor het plezier. Oma vind het echt niet erg dat je NIET een wielrenner aan flarden hebt gereden, en daardoor 30 seconden later aan de koffie met vlaai zit

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 16-05-2022 11:06 ]
---------------
Gisteren viel het mij voor het eerst op dat komende vanuit Amerongen net voorbij/zo'n beetje in Wijk bij Duurstede er zelf een bord staat dat wielrenners op de hoofdrijbaan mogen. Er loopt een redelijk goed fietspad beneden, maar dat stuk is wat drukker vanwege de pont een paar honderd meter verderop. Goed intiatief, want dan kan de discussie ook snel gesmoord worden als er iemand begint te klagen.Louislouislouis schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:45:
Zelf dacht ik aan:
Ja dat klopt en is sowieso een goed idee. Een racefietsje vind ik dan ook wel weer redelijk specifiek, een MTB is beter als algemene fiets te gebruiken dus hier hebben ze ook niets anders en gebruiken ze die fietsjes voor alles.Mistraller schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:01:
[...]
Eerst maar eens een paar keer huren in de LDD voor ik een uitbreiding van de garage bij ga bouwen haha
Het kleine racertje dat ik een paar jaar terug kocht is ook nog veel te weinig gebruikt vind ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 16-05-2022 11:37 ]
100% mee eensLouislouislouis schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:45:
CUT
De voornaamste reden daarvoor is natuurlijk dat het traditionele fietspad in het algemeen nauwelijks meer voldoet,
Door de grote verscheidenheid aan gebruikers , met diverse snelheden en wensen , zit men elkaar vaak in de weg op de soms maar net 1 m brede paadjes.
Die paadjes stammen nog uit de tijd dat fietsen werd gezien als iets voor mensen die te arm waren om een auto te rijden en die hopelijk op natuurlijke wijze uit zouden sterven.
Niet alleen zijn de meeste fietspaden simpelweg te smal, maar er zijn ook veel te veel obstakels , rare haakse bochtjes, vreemde , in de weg liggende stoepranden en richels die vlot fietsen onaangenaam maken, alsof er geen fietsers zijn die > 15 km/uur kunnen en willen rijden.
In plaats van meer asfalt voor auto's , wat een doodlopende weg is, zou er eens grootschalig ingezet moeten worden op multifunctionele paden of voor mijn part parallelwegen van pakweg een 4-5 meter breed waar alles wat niet sneller kan of mag dan pakweg 50 km/u zijn plekje kan vinden ....
Ik ken diverse voorbeelden van een degelijke configuratie en de ergernis en gevaarlijke situaties zijn veel minder tot vrijwel afwezig.
[ Voor 20% gewijzigd door Keezx op 16-05-2022 11:20 ]
Precies, geduld hebben. Ik liep er gisteren ook tegenaan toen ik op, normaliter, verkeersluw weggetje kwam en ik dacht ff met rugwind gas te geven, maar 'ineens' in druk verkeer kwam. Ik vermoed dat de nabijgelegen kerk net uit was. Dus hier ook maar rustig aan gedaan. :-)Guusjee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:48:
[...]
Wat dacht je van gewoon geduld hebben en je aan de verkeersregels houden. Wil je hard fietsen ga je maar naar de lokale fietsvereniging en ga je daar op het parcours rijden, of ga heel veel trainen en word prof zodat je op de weg kan fietsen.
Daarnaast zou het ook fijn zijn dat als er dan gebeld wordt door de wielrenners dat de fietsers daarvoor ook achter elkaar gaan fietsen en niet eerst achterop gaan kijken en gaan slingeren en al dat soort fratsen.
Oh en stop alsjeblieft met door rood rijden, krijgen we ook geen goede naam van.
Wat betreft het bellen? Ik heb een bel op de racefiets en gebruik die ook.regelmatig. Soms loop ik er tegenaan dat na een keer of 6 bellen het niet wordt gehoord en dan maar keihard 'dingdong' roep hetgeen dan wel (b)lijkt te helpen. Haal je deze mensen in en krijg je het verwijt dat je ook had kunnen bellen. Misschien is mijn bel niet hard genoeg? Gisteren overigens regelmatig bel mogen gebruiken en werd het wel gehoord. Bij het inhalen bedank ik ook vaak even.
En nog een punt: tegen het verkeer in fietsen op fietspaden. Ook op de toerfiets al een ergernis en dit leverde me onlangs toen ik met de auto een fietspad wilde kruisen een aanrijding op. Keek naar links waar het fietsverkeer vandaan hoort te komen, was vrij dus reed op, en bleek er een fietser (geen wielrenner) zonodig tegen het verkeer in te moeten fietsen om een paar meter uit te sparen. Meer dan een vernaggelde nummerplaat was de schade gelukkig niet.
aka pluim003
Ik merk de problemen voornamelijk tijdens het fietsen in groepen van 5+. Dan is een fietspad gewoonweg te smal, kom je allerlei varianten van paaltjes tegen en liggen er vaak rare 90 graden bochten die je opeens de weg over sturen.
Je gaat in zo'n groepje gewoon simpelweg te snel voor de infrastructuur. Enige oplossing die wij daar op hebben is (i) het plannen van rondjes over geschikte bredere wegen en (ii) niet op zondagmiddag prime time over alle fietspaden langs mooie bezienswaardigheden knallen. Da's dan jammer voor het avontuur met de grote groep, maar de leuke kleine paadjes pakken we solo wel. Woon zelf in de kop van NH, dus het is makkelijk over de wat bredere dijkwegen plannen.
En ik moet zeggen: ik kom ook zo veel groepen wielrenners tegen die zich absoluut niet weten te gedragen. Een boze bejaarde blijft je een beetje bij, maar een hele groep schreeuwende meeuwen met helmen op blijft je dan toch nét wat meer bij. Zeker gezien die verhalen het goed doen op feestjes.
Je hebt hier in NH ook een fietclubje met een sprekende kleurige outfit, als ik die zie opdoemen in tegengestelde richting dan weet ik alweer hoe laat het is: die blijven altijd steevast driedik breeduit rijden in een groep van 15 man+, ik kan met m'n fietsmaat achter elkaar bijna de berm in. Ik betrapte mezelf er laatst op dat ik daarbij dacht: "daar heb je ze weer, bekijk het maar, wij blijven ook naast elkaar fietsen en we gaan maar frontaal op elkaar".
Nu wil ik mezelf niet heilig verklaren, maar ik ben extreem meegaand in het verkeer en knijp nog eerder in de remmen dan het licht op oranje schiet, maar als dit soort gasten bij mij al zo'n gedachte opwerken dan kan ik me helemaal voorstellen dat een ander dat nog net even wat sneller/extremer heeft.
EDIT: en vergeet vooral de invloed van Strava niet. Hoe vaak ik wel niet mensen op feestjes/schoolplein/het werk etc. heb die elkaars penislengte gemiddelde snelheid staan te vergelijken... Die moeten en zullen dus met 30+ door het dorp+smalle paden knallen om dat gemiddelde te halen. Terwijl je ook gewoon buiten het dorp harder kunt fietsen, maar daar zijn ze niet fit genoeg voor en gebruiken dus deze 'shortcuts'.
Je gaat in zo'n groepje gewoon simpelweg te snel voor de infrastructuur. Enige oplossing die wij daar op hebben is (i) het plannen van rondjes over geschikte bredere wegen en (ii) niet op zondagmiddag prime time over alle fietspaden langs mooie bezienswaardigheden knallen. Da's dan jammer voor het avontuur met de grote groep, maar de leuke kleine paadjes pakken we solo wel. Woon zelf in de kop van NH, dus het is makkelijk over de wat bredere dijkwegen plannen.
En ik moet zeggen: ik kom ook zo veel groepen wielrenners tegen die zich absoluut niet weten te gedragen. Een boze bejaarde blijft je een beetje bij, maar een hele groep schreeuwende meeuwen met helmen op blijft je dan toch nét wat meer bij. Zeker gezien die verhalen het goed doen op feestjes.
Je hebt hier in NH ook een fietclubje met een sprekende kleurige outfit, als ik die zie opdoemen in tegengestelde richting dan weet ik alweer hoe laat het is: die blijven altijd steevast driedik breeduit rijden in een groep van 15 man+, ik kan met m'n fietsmaat achter elkaar bijna de berm in. Ik betrapte mezelf er laatst op dat ik daarbij dacht: "daar heb je ze weer, bekijk het maar, wij blijven ook naast elkaar fietsen en we gaan maar frontaal op elkaar".
Nu wil ik mezelf niet heilig verklaren, maar ik ben extreem meegaand in het verkeer en knijp nog eerder in de remmen dan het licht op oranje schiet, maar als dit soort gasten bij mij al zo'n gedachte opwerken dan kan ik me helemaal voorstellen dat een ander dat nog net even wat sneller/extremer heeft.
EDIT: en vergeet vooral de invloed van Strava niet. Hoe vaak ik wel niet mensen op feestjes/schoolplein/het werk etc. heb die elkaars penislengte gemiddelde snelheid staan te vergelijken... Die moeten en zullen dus met 30+ door het dorp+smalle paden knallen om dat gemiddelde te halen. Terwijl je ook gewoon buiten het dorp harder kunt fietsen, maar daar zijn ze niet fit genoeg voor en gebruiken dus deze 'shortcuts'.
[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Stom op 16-05-2022 11:30 ]
Heb je toch nog steeds hetzelfde probleem als iedereen zijn eigen snelheid MOET bewegen?Keezx schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:18:
[...]
[...]
Door de grote verscheidenheid aan gebruikers , met diverse snelheden en wensen , zit men elkaar vaak in de weg op de soms maar net 1 m brede paadjes.
[...]
In plaats van meer asfalt voor auto's , wat een doodlopende weg is, zou er eens grootschalig ingezet moeten worden op multifunctionele paden of voor mijn part parallelwegen van pakweg een 4-5 meter breed waar alles wat niet sneller kan of mag dan pakweg 50 km/u zijn plekje kan vinden ....
Bedoel je de mannen die in een pakje met fluor geel rondracen?Mr. Stom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:23:
Vandaar eigenlijk dat ik zelf Zuid-Limburg via de snelst mogelijke route doorkruis om in België te fietsen. Men heeft daar toch wel iets meer respect voor wielrenners en kan ik lekker overal tempo maken zonder mij zorgen te hoeven maken over gezinnen of ouderen die een lekker rondje willen fietsen.
Maar qua infrastructuur is Zuid-Limburg ook wel een beetje om te huilen, nu snap ik dat er iets minder ruimte is om brede fietspaden te bouwen als elders in het land, maar er zijn zoveel plekken waar wielrenners, recreatieve fietsers en (huur) brommers een miniem fietspad in beide richtingen moeten delen.
Onderstaand is het fietspad van Margraten tot aan de Belgische grens. (en andersom). Dat kan toch ook niet meer in Nederland anno 2022.
Maar qua infrastructuur is Zuid-Limburg ook wel een beetje om te huilen, nu snap ik dat er iets minder ruimte is om brede fietspaden te bouwen als elders in het land, maar er zijn zoveel plekken waar wielrenners, recreatieve fietsers en (huur) brommers een miniem fietspad in beide richtingen moeten delen.
Onderstaand is het fietspad van Margraten tot aan de Belgische grens. (en andersom). Dat kan toch ook niet meer in Nederland anno 2022.
/f/image/Zew7mBXYMlq8tBvWyyY34Ml5.png?f=fotoalbum_large)
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
@Mr. Stom slaat de spijker op zijn kop.. de problemen die hier genoemd worden zijn echt niet van toepassing als je solo of met een paar man op pad bent, dan is het gewoon veel makkelijker om je aan te passen aan de rest van het verkeer (en tussen de oudjes op ebikes door te slalommen).
Als je met dit soort groepen aangepaste routes pakt dan scheelt dat echt heel veel denk ik..
Wat betreft dat ongeluk bij Bavel, dat was een Belgisch clubje, en die hebben echt specifieke regels voor "groepen". (niet handig als je die in NL toepast natuurlijk..)
In principe komt het er op neer dat je van 2 kanten elkaar ook wat moet kunnen gunnen, gun een ander wat tijd om zich aan te passen aan de situatie. Waar het vaak mis gaat is dat het geduld op raakt,
Als je met dit soort groepen aangepaste routes pakt dan scheelt dat echt heel veel denk ik..
Wat betreft dat ongeluk bij Bavel, dat was een Belgisch clubje, en die hebben echt specifieke regels voor "groepen". (niet handig als je die in NL toepast natuurlijk..)
In principe komt het er op neer dat je van 2 kanten elkaar ook wat moet kunnen gunnen, gun een ander wat tijd om zich aan te passen aan de situatie. Waar het vaak mis gaat is dat het geduld op raakt,
Lees even de rest van m'n betoogje, met genoeg breedte kan er zoveel meer.Guusjee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:24:
[...]
Heb je toch nog steeds hetzelfde probleem als iedereen zijn eigen snelheid MOET bewegen?
We hebben het over verschillende problemen. Jij hebt het over asociaal gedrag (en ben het helemaal met je eens), ik heb het over de capaciteit van fietsinfrastructuur op drukke plekken in Nederland.Guusjee schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:48:
[...]
Edit: Misschien wat genuanceerder...![]()
Het probleem is vooral het snelheidsverschil. Zo lang iedereen de zelfde snelheid fietst is de capaciteit van de fietsinfrastructuur nog lang niet aan zijn max. Uit eigen ervaring, en correct me if I'm wrong, gebeurt er op dit moment het volgende:
- Opa en oma fietsen een rondje op de elektrische fiets met ongeveer 22 km/u
- Er fiets een gezin met kleine kinderen met ongeveer 14 km/u
- Er fietst een wielrenner die net zn fiets uit het vet heeft getrokken want het is mooi weer met 30 km/u
- Een groepje wielrenners fietsen hun wekelijkse ronde met 36 km/u
En al deze mensen fietsen op hetzelfde fietspad en fietsen ook nog een beide kanten op. Je ziet al dat er flinke snelheidsverschillen zijn. Wie hebben hier last van, vooral de wielrenners, want die willen inhalen. Op het moment dat je dan inhaalt als een malloot WANT IK MOET GEMIDDELD 30 RIJDEN dan levert dat heel veel frustratie op bij mede fietspadgebruikers.
Daarnaast is het fietsen op de rijbaan zo'n een slecht idee. Want dan rij je daar met je 30 km/u (of langzamer want ik ben wielrenner en ik wil echt niet op het fietspad fietsen want daar rijdt iedereen te langzaam en kan ik niet mijn mooie gemiddelde rijden) dan komt er een auto aan met minimaal 50 km/u. Deze automobilist verwacht geen fietsers want die horen op het fietspad en dan ontstaat daar de gevaarlijke situatie die vele malen slechter kan aflopen.
Op het moment dat alle wielrenners geduld hebben op het fietspad, inhalen waar ze kunnen inhalen en hun doel om een zo hoog mogelijk gemiddelde snelheid te rijden loslaten dan zou het al een stuk beter gaan. Gooi nog een fietsbel voor de wielrenners erbij in de discussie dan stopt het schreeuwen ook.
End of rant.
Edit 2: Bijvoorbeeld zo:
Klik link video van NTFU - De Echte Wielrenner laat van zich horen | Veilig en vriendelijk
Natuurlijk moet iedereen zich gedragen, geen twijfel over mogelijk.
Het probleem dat ik constateer is: Het fietspad is op sommige plekken te druk omdat fietsers een onevenredig klein deel van de openbare weg toebedeeld krijgen.
Hoe kunnen we dit oplossen op een snelle manier? Het gaat namelijk alleen maar drukker worden.
Ik denk door ruimte van auto’s te gaan gebruiken voor fietsers, dit moet dan uiteraard wel op een veilige manier kunnen. Dus fietsers verplaatsen naar de weg alleen met verlaging max snelheid auto’s en go3de bebording. Zoals ‘fietsstraten’ die je ook steeds meer ziet opkomen in steden.
Ja, da's eigenlijk wat ik hierboven al betoogde, alleen wil ik een strikte scheiding van snel en langzam(er) verkeer, ik zou niet graag op de rijbaan gaan fietsen tussen de auto's, dat gaat het niet worden, zelfs de speedbikers vinden het niks.
De fietspaden zijn niet te druk, ze zijn te smal.
Er valt natuurlijk vrij makkelijk te turven waar het meeste behoeft aan degelijke brede multifunktionele wegen, zoals ze min of meer toevallig al bestaan,
Het aanleggen moet gewoon structureel worden en meegenomen worden als er toch wegen aangelegd of opgeknapt worden...
Er valt natuurlijk vrij makkelijk te turven waar het meeste behoeft aan degelijke brede multifunktionele wegen, zoals ze min of meer toevallig al bestaan,
Het aanleggen moet gewoon structureel worden en meegenomen worden als er toch wegen aangelegd of opgeknapt worden...
Ik zit er aan te denken om deze zomer na een weekendje Valkenburg (LI) terug naar huis te fietsen (Alkmaar).
Zijn er hier mensen die grotendeels dezelfde route hebben gereden, en/of tips hebben qua route?
Als ik hem in Komoot invul ga ik het eerste deel door Belgie (wat niet perse erg is). Maar ook dwars door Eindhoven, Tilburg, Utrecht en Amsterdam, mijn voorkeur heeft om de grote steden juist te vermijden.
Alvast bedankt
Zijn er hier mensen die grotendeels dezelfde route hebben gereden, en/of tips hebben qua route?
Als ik hem in Komoot invul ga ik het eerste deel door Belgie (wat niet perse erg is). Maar ook dwars door Eindhoven, Tilburg, Utrecht en Amsterdam, mijn voorkeur heeft om de grote steden juist te vermijden.
Alvast bedankt
Koning op het fietspad denken te zijn zit in alle groepen en niet alleen bij wielrenners. Toen mijn dochter voor het eerst zonder zijwieltjes voor mij uit rustig fietste in een rechte lijn, langs de kant, werd ik voor van alles uitgemaakt voor een stel oudere ebikers. Levensgevaarlijk was het, ik onverantwoorde ouder. Dit en dat.
Bellen en maar niet gehoord worden. Ja kut. Ik wacht even. Er komt een moment dat ik langs kan. Ook als ik in een groep zit. Ze wachten wel op me verder op. Of niet. We zien het wel.
Dat groepje uit NH wat 3 man breed naast elkaar jou tegemoet dendert ben ik ook wel eens tegengekomen. Gezin voor mij werd vakkundig de berm in gedwongen. Stelletje droef toeters. Ik hoop dat jullie meelezen.
Bredere wegen. Bredere fietspaden. Allemaal lastig. Kost geld en vooral ruimte. Nou zijn een aantal paden echt smal, maar als ik kies om daar over heen te rijden weet ik vooraf dat de kans zeer aannemelijk is dat ik in de file terecht kom.
Wegen zonder fietspad. Dat is echt iets Nederlands. In België en Oostenrijk (dat zijn de landen tot nu toe waar ik gefietst heb) voel ik mij veilig. Ook op de provinciale weg. Totdat ik een gele kenteken zie aankomen. Het is steevast het geval dat NL auto's denken meh het past wel. Een beetje wrikken en het lukt. Of niet. Helaas. Buitenlandse automobilisten maken echt een volledige inhaal actie als het kan en niet zo'n halfbakken actie.
En ja. De randstad is druk is iedereen heeft haast of wil meer ruimte voor zichzelf. Dan woon je gewoon op de verkeerde plek vind ik. Je kun je ook aanpassen en elkaar wat gunnen.
Bellen en maar niet gehoord worden. Ja kut. Ik wacht even. Er komt een moment dat ik langs kan. Ook als ik in een groep zit. Ze wachten wel op me verder op. Of niet. We zien het wel.
Dat groepje uit NH wat 3 man breed naast elkaar jou tegemoet dendert ben ik ook wel eens tegengekomen. Gezin voor mij werd vakkundig de berm in gedwongen. Stelletje droef toeters. Ik hoop dat jullie meelezen.
Bredere wegen. Bredere fietspaden. Allemaal lastig. Kost geld en vooral ruimte. Nou zijn een aantal paden echt smal, maar als ik kies om daar over heen te rijden weet ik vooraf dat de kans zeer aannemelijk is dat ik in de file terecht kom.
Wegen zonder fietspad. Dat is echt iets Nederlands. In België en Oostenrijk (dat zijn de landen tot nu toe waar ik gefietst heb) voel ik mij veilig. Ook op de provinciale weg. Totdat ik een gele kenteken zie aankomen. Het is steevast het geval dat NL auto's denken meh het past wel. Een beetje wrikken en het lukt. Of niet. Helaas. Buitenlandse automobilisten maken echt een volledige inhaal actie als het kan en niet zo'n halfbakken actie.
En ja. De randstad is druk is iedereen heeft haast of wil meer ruimte voor zichzelf. Dan woon je gewoon op de verkeerde plek vind ik. Je kun je ook aanpassen en elkaar wat gunnen.
Oke,
heb snel het laatste bericht even gelezen en ff door de berichten gescrold, geen zin om de zoveelste herhaling van zetten te lezen. Deze discussie is zo oud als de weg naar Rome. En komt hier een aantal keren langs, met vaak dezelfde opmerkingen.
Kunnen we hier niet een aparte topic voor maken
en dan vastzetten en dan hierheen verwijzen wanneer we ons weer ergeren aan de medeweggebruiker?
heb snel het laatste bericht even gelezen en ff door de berichten gescrold, geen zin om de zoveelste herhaling van zetten te lezen. Deze discussie is zo oud als de weg naar Rome. En komt hier een aantal keren langs, met vaak dezelfde opmerkingen.
Kunnen we hier niet een aparte topic voor maken
Probeer de grote steden, indien mogelijk te vermijden. Je ontkomt daar niet aan een serie stoplichten met als gevolg dat je daar constant moet stoppen en weer aanzetten. Helemaal met lange tochten vind ik dit persoonlijk hele onplezierige onderbrekingen die heel veel energie kosten.YLMOSE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:30:
Ik zit er aan te denken om deze zomer na een weekendje Valkenburg (LI) terug naar huis te fietsen (Alkmaar).
Alvast bedankt
Dan liever een paar kilometer omrijden waarbij je in je ritme kunt blijven.
Had @DDX laatst niet zoiets gereden? ( https://www.strava.com/activities/7110085302 )YLMOSE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:30:
Alvast bedankt
En sta je al op het lijstje ergens"? Het Grote - 2022 Tweakers Social Ride- Topic!
[ Voor 7% gewijzigd door McMiGHtY op 16-05-2022 12:43 ]
Deze route is wel aanrader ja, je komt nergens door echt grote steden.
Ook deel door Belgie is erg mooi.
Vorig jaar ook zo'n rit gemaakt en toen zat ik in Belgie er veel langs doorgaande wegen, wat niet heel prettige fietspaden zijn.
Heenweg was ook mooie route ;
https://www.strava.com/activities/7098118249
Ook deel door Belgie is erg mooi.
Vorig jaar ook zo'n rit gemaakt en toen zat ik in Belgie er veel langs doorgaande wegen, wat niet heel prettige fietspaden zijn.
Heenweg was ook mooie route ;
https://www.strava.com/activities/7098118249
[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 16-05-2022 12:47 ]
Het enige dat je wegneemt met het verbrede van fietspaden is het ongeduld van mensen. Hoe breder je de fietspaden maakt hoe meer je uitnodigt om met meer mensen naast elkaar te fietsen, ook normale fietsers. En daarnaast overal de fietspaden maar breder maken zodat wielrenners maar hun hoge gemiddelde kunnen fietsen is toch echt kapitaalvernietiging?Keezx schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:50:
[...]
Lees even de rest van m'n betoogje, met genoeg breedte kan er zoveel meer.
Het probleem zit hem niet in de breedte van het fietspad maar het gedrag van de gebruikers (niet alleen de wielrenners, de rest ook).
Ik begrijp niet wat je dan wil. Wil je 3 verschillende wegen? Een voor 'normale fietsers', een voor wielrenners/pedelecs en een voor auto's? Of wil je een brede 'multifunctionele' weg waar iedereen op fietst?Keezx schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:28:
Ja, da's eigenlijk wat ik hierboven al betoogde, alleen wil ik een strikte scheiding van snel en langzam(er) verkeer, ik zou niet graag op de rijbaan gaan fietsen tussen de auto's, dat gaat het niet worden, zelfs de speedbikers vinden het niks.
[ Voor 39% gewijzigd door Guusjee op 16-05-2022 13:08 ]
Ik fiets regelmatig Maastricht-Utrecht naar mijn ouders en heb een aantal verschillende routes geprobeerd. Als ik Komoot vraag om een wielrenroute Maastricht-Alkmaar gaat die niet door Tilburg maar door Den Bosch. Door Tilburg lijkt me in geen geval nodig/zinnig.YLMOSE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:30:
Dat stuk door België kan ik van harte aanraden want dat is kaarsrecht langs het Albertkanaal en de Zuid-Willemsvaart over een (voor het grootste deel) prima jaagpad. Komoot laat je (afhankelijk van startlocatie in Maastricht) het pontje bij Geulle a/d Maas nemen maar je kan ook (heeft mijn voorkeur) via de Bosscherweg in Maastricht gaan (edit: vanuit Valkenburg is waarschijnlijk de brug bij Stein of anders een wat noorderlijker pontje beter).
Eindhoven kan je links langs gaan (tussen Veldhoven en Eindhoven door) via het Beatrixkanaal. Prima fietspad.
Als je bij den Den Bosch de brug wil ontkom je niet echt aan het stadscentrum zonder flink om te rijden, maar je bent er in mijn ervaring snel doorheen. Stuk Eindhoven - Den Bosch is niet het mooiste (bijna alleen langs snelweg).
Een te overwegen alternatieve route is via de Drunense Duinen (heel mooi stuk, maar als je er op het verkeerde moment bent kán het druk zijn) en dan ofwel de brug bij Gorninchem (niet echt mooi) of het pontje Brakel-Herwijnen (of bij Werkendam). Dan hoef je niet door Eindhoven en kun je eventueel ook wat makkelijker Utrecht mijden. Dat zou ik misschien doen (als ik naar Utrecht ga is de route via Den Bosch wat sneller, maar jij wil toch westelijker uitkomen).
[ Voor 3% gewijzigd door Tom-Z op 16-05-2022 13:11 ]
Wij hebben hier geen last van in het Noorden, in het zuiden is dat toch wel iets anderspier87 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:36:
Oke,
Kunnen we hier niet een aparte topic voor makenen dan vastzetten en dan hierheen verwijzen wanneer we ons weer ergeren aan de medeweggebruiker?

Dit is mijn vaste route vanaf Valkenburg naar Eindhoven. Langs de Maas, kanaal richting Lommel in Belgie daarna richting Valkenswaard via de Malpie. Speciaal voor jou heb ik er een stuk aan vast geplakt tot boven Oisterwijk (tot waar mijn kennis reikt), langs Veldhoven/Eindhoven af.YLMOSE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:30:
Alvast bedankt
De enige verkeerslichten zijn in één in Belgie (doorgaande weg bij Rotem) en één in Valkenswaard bij knooppunt 93.
https://bikerouter.de/#ma...565146;5.235864,51.594175
1,- mee nemen voor pontje over de Maas. :-)
[ Voor 8% gewijzigd door Patrick4 op 16-05-2022 13:43 ]
Ik kan ook niet zeggen dat het hier in Noord-Oost Brabant nu echt een probleem is. Je kan het natuurlijk opzoeken maar de keuze voor relatief rustige land- en dijkweggetjes die je prima kan delen met de rest van het verkeer is groot genoeg. Ik ga hier op woensdagavond vaak met een lokaal groepje mee die op het vaste rondje een gemiddelde van 42km/u rijden, en eigenlijk nooit problemen met andere weggebruikers, zo lang de route en tijdstip combinatie het maar toe laat en je een beetje rekening met elkaar houd.rolandos582 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:03:
[...]
Wij hebben hier geen last van in het Noorden, in het zuiden is dat toch wel iets anders
Ik kan me wel voorstellen dat in een gebied waar je twee gebruikelijke routes kan benoemen die blijkbaar iedereen daar in de regio kent en fietst en waar je vervolgens discussies over kan hebben of je die het beste linksom of rechtsom kan rijden, dat het dan op die wegen doorgaans een heel stuk drukker wordt.
Dit is precies het probleem. Het is een gedragsprobleem. Waarom zijn fietsers in NL bang op de weg, en niet in Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden (voor de rest geen ervaring mee)?Keezx schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:28:
... ik zou niet graag op de rijbaan gaan fietsen tussen de auto's, dat gaat het niet worden, zelfs de speedbikers vinden het niks....
In die landen is het niet gebruikelijk dat voor iedere weggebruiker een paadje is, dus vanaf dag 1 hou je rekening met alles. Of dat nou vee, fietsers, landbouwverkeer, vracht, vakantieverkeer of personenauto's zijn. Of je er nou 100km/h mag of niet.
---------------
Als ik me ergens onveilig voel, is het wel op de provinciale weg in Belgie.... ik fiets daar (na wat te spannende ervaringen met andere weggebruikers (en/of de wegkwaliteit)) liever niet meer. Maar misschien is het inmiddels wel beter. een jaar of 20-10 geleden kwam ik regelmatig op provinciewegen tussen Maastricht, Luik, Verviers, Eupen en Aken.ElGreco schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:32:
...In België en Oostenrijk (dat zijn de landen tot nu toe waar ik gefietst heb) voel ik mij veilig. Ook op de provinciale weg. ...
De Rondehoep is inderdaad wel een goed voorbeeld. Daar gaat men vanuit Amsterdam over de relatief brede weg naar Ouderkerk aan de Amstel, daar door het dorp heen om vervolgens weer op de relatief brede weg de Rondehoeppolder te ronden en dan weer via Ouderkerk/Amstel terug.Kluus schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:13:
[...]
Ik kan ook niet zeggen dat het hier in Noord-Oost Brabant nu echt een probleem is. Je kan het natuurlijk opzoeken maar de keuze voor relatief rustige land- en dijkweggetjes die je prima kan delen met de rest van het verkeer is groot genoeg. Ik ga hier op woensdagavond vaak met een lokaal groepje mee die op het vaste rondje een gemiddelde van 42km/u rijden, en eigenlijk nooit problemen met andere weggebruikers, zo lang de route en tijdstip combinatie het maar toe laat en je een beetje rekening met elkaar houd.
Ik kan me wel voorstellen dat in een gebied waar je twee gebruikelijke routes kan benoemen die blijkbaar iedereen daar in de regio kent en fietst en waar je vervolgens discussies over kan hebben of je die het beste linksom of rechtsom kan rijden, dat het dan op die wegen doorgaans een heel stuk drukker wordt.
Je merkt daar vervolgens verschil tussen groepen die ín Ouderkerk even rustig aan doen - want dorp - en de groepen die vol-gas door Ouderkerk knalllen - want gemiddelde.
Ga maar eens bij Wielerhandel De Haan staan, je ziet elke minuut een tiental fietsers langskomen en je pikt de aso's er zo uit. Je kunt op Strava op de segmentjes ook zo terugzien bij welke van de twee je vriend/collega met z'n "gisteren ronde hoep met 34 gemiddeld gedaan" hoort. Maar eigenlijk ook heel fijn dat de mate waarin de vriend/collega sociaal is daar in statistiek kan worden gevangen, weet je meteen wat je aan 'm hebt.
Ook met automobilisten die rekening houden met andere. langzamere en kwetsbaardere verkeersdeelnemers wordt het nou niet direct aangenaam tussen de auto's te fietsen, hooguit statistisch iets veiliger.Mistraller schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:32:
[...]
Dit is precies het probleem. Het is een gedragsprobleem. Waarom zijn fietsers in NL bang op de weg, en niet in Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden (voor de rest geen ervaring mee)?
In die landen is het niet gebruikelijk dat voor iedere weggebruiker een paadje is, dus vanaf dag 1 hou je rekening met alles. Of dat nou vee, fietsers, landbouwverkeer, vracht, vakantieverkeer of personenauto's zijn. Of je er nou 100km/h mag of niet.
Als je , zoals elders in Europa gebruikelijk eens op een doorgaande weg hebt moeten fietsen weet je dat dat geen oplossing is voor lekker fietsen, het is een onvermijdelijk kwaad.
Ronde Hoep, als ze nou slim zijn zorgen ze dat bij verbreding van de A9 er ook een fietspad langs loopt.
Maar nee dat is teveel gevraagd/te duur etc.
Maar nee dat is teveel gevraagd/te duur etc.
Zo'n verhaal had ik vorig jaar ook een keer. Bellen, bellen en nog eens bellen, roepen, niets hielp. Op een bepaald punt was het pad breed en kon ik er veilig langs, meneer riep me na; "Je had kunnen bellen"DikkieDick schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:21:
[...]
Wat betreft het bellen? Ik heb een bel op de racefiets en gebruik die ook.regelmatig. Soms loop ik er tegenaan dat na een keer of 6 bellen het niet wordt gehoord en dan maar keihard 'dingdong' roep hetgeen dan wel (b)lijkt te helpen. Haal je deze mensen in en krijg je het verwijt dat je ook had kunnen bellen. Misschien is mijn bel niet hard genoeg? Gisteren overigens regelmatig bel mogen gebruiken en werd het wel gehoord. Bij het inhalen bedank ik ook vaak even.
Heb even afgeremd en uitgelegd dat ik al 4 minuten achter hem zit, meerdere keren gebeld en geroepen hebt maar geen reactie. Zegt hij doodleuk; "Ah sorry, ik ben een beetje doof"
Kan er nu wel om lachen, maar dan heeft een fietsbel ook niet veel zin
Meestal helpt het wel, ik heb eigenlijk een bel die niet luid genoeg is voor mijn gevoel. Binnenkort maar eens voor een nieuwe kijken.
PS4 PSN: Dazzler2120
Mijn ervaring met de fietsstraat is dat hij dit probleem niet oplost. De fietsstraat, waar ik hem tegenkom, is een fietspad geüpgraded zodat je er met de auto ook sporadisch overheen kan omdat je aan de fietsstraat woon. Het is alsnog te smal om twee naast elkaar fietsende fietsers in te halen op het moment dat er van de andere kant ook fietsers komen.Louislouislouis schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:21:
[...]
Ik denk door ruimte van auto’s te gaan gebruiken voor fietsers, dit moet dan uiteraard wel op een veilige manier kunnen. Dus fietsers verplaatsen naar de weg alleen met verlaging max snelheid auto’s en go3de bebording. Zoals ‘fietsstraten’ die je ook steeds meer ziet opkomen in steden.
Daarnaast werkt een fietsstraat, want snelheid van auto's naar 30 km/u, ook alleen maar binnen de bebouwde kom en niet daarbuiten, daar waar het meest gefietst wordt.
Vind het ook altijd apart dat mensen vlak voor een kruispunt mij als fietser kosten wat het kost willen inhalen (extra gas geven) om vervolgens op het kruispunt op mij te wachten omdat ze naar rechts moeten.
Waarom doe je dat, waarom kijk je niet ff íéts verder voor je uit om te snappen dat het geen zin heeft om een fietser op die manier nerveus te maken.
Achja, gewoon lekker voorzichtig zijn en zelf goed uitkijken.
/rant
Waarom doe je dat, waarom kijk je niet ff íéts verder voor je uit om te snappen dat het geen zin heeft om een fietser op die manier nerveus te maken.
Achja, gewoon lekker voorzichtig zijn en zelf goed uitkijken.
/rant
PS4 PSN: Dazzler2120
Omdat het daar een stuk rustiger is kwa fietsers/wandelaars ed.Mistraller schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:32:
[...]
Dit is precies het probleem. Het is een gedragsprobleem. Waarom zijn fietsers in NL bang op de weg, en niet in Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden (voor de rest geen ervaring mee)?
Dat gaat gewoon niet werken in grootste deel van Nederland.
Ben het met je eens dat het een stuk prettiger fietst dan fietspad wat niet onderhouden wordt, spontaan ergens stopt/begint etc.
En bredere fietspaden zorg je er alleen maar voor dat oudere mensen nog meer naast elkaar gaan fietsen met meter ertussen.
En bellen hoort alleen de vrouw (die meestal rechts fietst)
De hogere tonen van een bel worden door oudere mannen niet gehoord.
En al vaak genoeg meegemaakt dat ik ergens lekker op een dijkweggetje fiets, kruising over ga en dan begint er opeens een verplicht fietspad.
En ook al paar keer gehad dat je dan toevallig een auto hebt die je inhaalt en vol begint te toeteren etc om je even te leren dat je verkeerd rijd.
Sorry soms kom ik ergens voor het eerst en wist ik niet dat daar dan een verplicht fietspad is.
Maar zo maak ik ook regelmatig mee dat mensen gaan toeteren ed terwijl het pad ernaast een niet veplicht fietspad is... (maarja dat lesje hebben ze gemist bij behalen rijbewijs)
[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 16-05-2022 14:07 ]
Je hoeft en mág in zo'n situatie niet eens bellen:Dazzler2120 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:56:
[...]
Op een bepaald punt was het pad breed en kon ik er veilig langs, meneer riep me na; "Je had kunnen bellen"
Heb even afgeremd en uitgelegd dat ik al 4 minuten achter hem zit, meerdere keren gebeld en geroepen hebt maar geen reactie. Zegt hij doodleuk; "Ah sorry, ik ben een beetje doof"
[appellant] heeft in de toelichting op grief V gewezen op het feit dat [geïntimeerde] geen bel op zijn fiets had. [...] fietste [appellant] in een rechte lijn aan de rechterzijde van het fietspad toen [geïntimeerde] de inhaalmanoeuvre inzette. [...] Het stond [geïntimeerde] bij die stand van zaken vrij om een inhaalmanoeuvre in te zetten zonder [appellant] door een geluidsignaal te waarschuwen. [geïntimeerde] heeft er terecht op gewezen dat het gebruiken van geluidssignalen in het verkeer op grond van artikel 28 RVV 1990 alleen is toegestaan ter afwending van dreigend gevaar. Uit de stellingen van partijen volgt dat [geïntimeerde] in dit geval bij het inzetten van de inhaalmanoeuvre geen aanleiding had om de aanwezigheid van een dreigend gevaar aan te nemen.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic