Rudedadude schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:30:
Nog even als spuit 11 over eten en drinken en hardlopen. Er zijn volgens mij 3 dingen:
1/ electrolyten
2/ vocht
3/ energie
1/ isotoon drinken heet volgens mij isotoon omdat er ook electrolyten in zitten overeenkomend met de vochthuishouding van de mens: oftewel: door dat te drinken blijft dat in balans, terwijl als je alleen water drinkt dit kan verslechteren met mogelijk slechte afloop. Daarnaast kan isotoon drinken natuurlijk ook nog wat koolhydraten bevatten, maar veel minder dan een gel.
2/ Vochtverlies tijdens het lopen kan prima, maar tot een bepaalde grens. Daarom kun je vaak makkelijk 1,5 uur lopen, maar ga je bijvoorbeeld met 2,5 uur over die grens van vochtverlies, met prestatieverlies als gevolg. Met name is het ook temperatuurafhankelijk hoeveel vocht je verliest.
3/ Energie: vanaf stap 1 in de warming up begin je met verbranden, dus als je weet dat je verder moet dan je glycogeenvoorraad, is het zinvol om zo snel mogelijk te beginnen met aanvullen. Blijf je hierbinnen is eten ook redelijk zinloos (los van wat herstelvoordelen). En ook een glycogeenvoorraad gaat zo'n 1,5 tot 2 uur mee. Enige jammer is dat er geen metertje op je buik zit.
En niets rent zo fijn als glycogeen, dus hoe langer je daarmee kunt doen, aangevuld met koolhydraten onderweg, des te beter. Er valt vast te trainen om beter op vet te kunnen lopen. Alleen: hoe vaak loop je nu langer dan 2 uur. Ik normaal gesproken 4 keer per maand, maar dan vind ik het nog niet de moeite. Liever zorg ik ervoor dat ik onderweg van alles naar binnen kan stoppen. En door veel te lopen train je je lichaam ook om meer glycogeenvoorraden aan te leggen.
Met wat je naar binnen stopt aan enegie is het vaak de bedoeling om er zo snel mogelijk gebruik van te kunnen maken en er zo min mogelijk last van te hebben in je maag. En daar bestaan allerlei soorten gel en koolhydraatverbindingen voor en magische shizle voor, waar Maurten een goed voorbeeld van is. Er zit een max aan wat je per uur kunt opnemen, dus normaal gesproken probeer je daar bij in de buurt te komen.
Loop je echt langere afstanden en duur dan wil je niet meer alleen koolhydraten, maar ook vet en eiwitten. Wanneer die behoefte komt zal per persoon verschillen. Ik heb de 60 van Texel zonder problemen gelopen met elke 5km een bekertje cola en verder zelfgemaakte gel van onder andere Agavesyroop en Rijstsiroop. Tijdens trails, waar de duur langer is en de intensiteit lager eet ik onderweg nog wel eens iets hartigs, maar niet vaak.
Qua gel maak ik gebruik van Hammer producten. Voor zo'n 25 euro heb je een fles gel met 26 porties (ik heb een hekel aan losse verpakkingen onderweg) en dat stop ik in een 150ml softflask en leng ik aan met nog wat water en citroensap. Minder dan een euro per portie is een best goede deal en ik heb een variant met cafeine en espressosmaak. Wat wil een mens nog meer.
Voor langere afstanden maak ik gebruik van Perpetuem van Hammer en daar ben ik echt fan van. Het is een poeder en valt dik (tot gel-achtig) of dun te mengen (ik doe het meestal in de waterzak of bidons van m'n trailvesten). Het bevat koolhydraten, eiwitten en vet en is bedoeld voor inspanningen van 2-3 uur of langer. Ik loop er eigenlijk altijd goed op. Het is niet echt zoet (ik gebruik dan ook de Cafe latte smaak) en een beetje melkachtig. M'n self-supported marathon PR heb ik op 1,2 liter van dat spul gelopen.
Verder heb ik ook nog maltodextrine, Vitargo en zeer vertakte cyclische dextrine van bulkpowders en dat gooi ik soms ook door m'n water als ik dat onderweg meeneem tijdens wat langere (of warmere) lopen.
Nou, dat is volgens mij de grote lijn, de rest is detaillering