Bedenken jullie dan halverwege hoe lang/ver je wilt rijden? Ik maak (of kies een eerder gemaakt/gereden) een rondje van te voren afhankelijk van de beschikbare tijd en zin. Dus als ik 3 uur tijd heb, pak ik een rondje van 90-95 km, liefst met wind tegen heen en wind mee de 2e helft. Komt eigenlijk nooit voor da ik daarvan af wijk🙃
Laat het vaak wel afhangen van hoe het gaat kwa wind/temperatuur/zin of ik rondje inkort tov wat ik vooraf bedacht heb.
(En vaak later vertrekken dan ik bedacht heb omdat ik treuzel met vertrekken als het weekend is)
(En vaak later vertrekken dan ik bedacht heb omdat ik treuzel met vertrekken als het weekend is)
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 30-12-2025 19:20 ]
Ik bepaal van tevoren vaak of het bijv 60/90/120 wordt, waar de wind vandaan waait en open dan m'n historie van gereden ritten, sorteer op afstand (Komoot) en kies dan voor de 'route opnieuw plannen' en pas meestal wat afslagen aan zodat ik wat meer op de nog ongereden straten (Statshunters) kom. Zo committeer ik mezelf enigszins aan het zelfgekozen lot.
Het is in de afgelopen jaren denk ik pas 1 keer voorgekomen dat ik halverwege de route afbrak en terugreed omdat de motivatie helemaal weg was.
Het is in de afgelopen jaren denk ik pas 1 keer voorgekomen dat ik halverwege de route afbrak en terugreed omdat de motivatie helemaal weg was.
Ik doe gewoon maar wat, vandaag kwam ik op een kruispunt aangereden, wilde eigenlijk rechtdoor, maar er kwam een stoet auto’s van rechts, dus toen maar rechtsaf gegaan.
Ik bedenk wel van te voren wat ik ongeveer wil gaan fietsen qua afstand zodat ik voldoende eten en drinken mee kan nemen. Vandaag vond ik het me 44 km wel mooi, het zonnetje er bij was niet verkeerd
Ik bedenk wel van te voren wat ik ongeveer wil gaan fietsen qua afstand zodat ik voldoende eten en drinken mee kan nemen. Vandaag vond ik het me 44 km wel mooi, het zonnetje er bij was niet verkeerd
Op de weg is het vaag een richting (vaak wind mee op de terugweg) en een globaal aantal uur/km. Kan er eens 15km/half uurtje naast zitten. Plan solo nooit routes als ik vanaf huis vertrek. En bij routes niet vanaf huis gap ik ergens een route of volg ik iemand die wel een route heeft gemaakt.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Kan je zelf overweg met een naaimachine of ken je iemand die daar een beetje handig mee is, dan is het vrij makkelijk te repareren met een stukje stof van een oude wielerbroek.lochtejans schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:51:
Gisteren onderuit gegaan en een gat in mijn nieuwe broek gevallen. Precies op m’n knie een gat ter grootte van een euro munt. Is zoiets nog redelijk te herstellen en zo ja hoe?
Lukt dat niet loop er dan eens mee een naaiatelier binnen.
Gr
Hans
Voor bijna alles heb ik standaardrondjes. En mijn basisoptie is makkelijk iets te verlengen of in te korten tijdens de rit. Een beetje afhankelijk van de zin en de weersomstandigheden pas ik het tijdens de rit aan. Daarmee ben ik altijd tussen de 2,5 uur en 3 uur onderweg. Langer heb ik vaak ook geen zin. Mocht de zin er wel zijn dan ga ik gelijk voor een langere ronde en heb ik keuze uit drie rondjes. Alleen in de zomer wil nog weleens afwijken voor een avondrit, vanwege de eikenrups of teveel noordenwind.
Voor vakanties zoek ik vaak routes op websites, van bekenden of klus ik zelf iets naar een bepaalde berg. Dat is ook de enige keer dat ik met een route op het scherm rij.
Voor vakanties zoek ik vaak routes op websites, van bekenden of klus ik zelf iets naar een bepaalde berg. Dat is ook de enige keer dat ik met een route op het scherm rij.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Ik heb een keer een route gemaakt door een lijn te teken op de navigatie en die plande dan een route. Wel een verrassende route omdat ik daar nog nooit was geweest.
Ik fiets altijd heen tegen de wind en dan is het gemakkelijker terug. Dat hoeft dan niet dezelfde route te zijn zolang het maar wind mee en naar huis gaat.
Dit jaar ga ik eens de fiets achterin de auto te leggen om dan naar een locatie te rijden en dan van daaruit te gaan fietsen. Koelbox mee met plastic flesjes bevroren water, dat lijkt mij wel fijn als ik weer bij auto terug ben en die zijn dan zeker al weer ontdooit.
Ik fiets altijd heen tegen de wind en dan is het gemakkelijker terug. Dat hoeft dan niet dezelfde route te zijn zolang het maar wind mee en naar huis gaat.
Dit jaar ga ik eens de fiets achterin de auto te leggen om dan naar een locatie te rijden en dan van daaruit te gaan fietsen. Koelbox mee met plastic flesjes bevroren water, dat lijkt mij wel fijn als ik weer bij auto terug ben en die zijn dan zeker al weer ontdooit.
Ik teken op Strava regelmatig een route in de vorm van een cirkel of vierkant en volg die dan.esphome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:41:
Ik heb een keer een route gemaakt door een lijn te teken op de navigatie en die plande dan een route. Wel een verrassende route omdat ik daar nog nooit was geweest.
Erg verfrissend waar je soms uitkomt.
De auto optie is ook leuk, maar dan moet je iets meer zekerheid over het startpunt hebben.
Voor mij pakte dat afgelopen jaar goed uit
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Nog een optie: met de fiets in de trein zo goed als mogelijk tegen de wind in en dan met de wind mee naar huis fietsen. Kom je zomaar meer dan 2x zo ver van huis en je bent altijd, met de wind in de rug, op de ‘terugweg’.esphome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:41:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic