Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 333 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:54
Ramon 73 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:28:
[...]

Foto van de bevestiging van het kettingwiel?
Mocht het om een losse bout/moer gaan dan kun je die natuurlijk geheel vervangen. Indien niet zou ik boutje vervangen, misschien is er dan voldoende grip. Anders is lijmen een oplossing, goed, heel goed ontvetten en met loctite 603 of 271. Losmaken wordt daarna vrij lastig, maar warm stoken en goed passend gereedschap maken het wel mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3cArQ_TsPEgiKb5fCU1FC0sboI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GVjzxCFyOS03OIPFdD0jAULr.jpg?f=user_large

Boutje is nieuw, de “moer” zit geïntegreerd in het kettingblad. Daarvan is schroefdraad fubar. Je ziet helemaal achterin nog wat glimmen, maar daar komt het boutje niet. Blijkbaar kon het niet veel hebben. Hij kraakte maar de andere boutjes konden juist nog wat aangedraaid worden. Gister klein stukje door de straat en geen gekraak of gekkigheid. Ik zit idd zelf ook te denken aan metaallijm, zodat ie in ieder geval op de plek zit.

V/d week maar ff een momentsleutel bestellen, zit te denken aan de BBB BTL-73. Die heeft goeie reviews wel en acceptabel geprijsd.

De wijzen komen uit het Oosten!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-01 11:49
NoepZor schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:06:
V/d week maar ff een momentsleutel bestellen, zit te denken aan de BBB BTL-73. Die heeft goeie reviews wel en acceptabel geprijsd.
Ik heb deze:

https://www.wiggle.nl/lifeline-essential-momentsleutel-set

(en heel veel anderen ook, of een rebrand er van)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 21:36
bal130 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:15:
[...]

Het ommetje door Maastricht begrijp ik ook niet helemaal, even de Markt en het Vrijthof bekijken of nog een andere gedachte? Daar is het namelijk ook veel kasseien rijden. Zeker als je via aw brögk (Sint-Servaasbrug) en Wijckerbrugstraat fietst.

Tot slot zou ik wel zeker even de route aanpassen als je Maastricht terug uitrijdt zoals onderstaand want dat fietst net iets fijner of ben ik verkeerd? @andere Mestreechteneren :*)
@CedricD
Maastricht had ik gemist (geboren en getogen Mestreechteneer). Net zoals Bal130 al zegt, dat rondje door Maastricht is niet zo heel leuk om met de racer doorheen te gaan. Kasseien, winkelpubliek, traag. Of je moet terrasje Vrijthof willen doen, dan heeft het zin.
Nog logischer is vanuit Berg en Terblijt Rijksweg aanlsuiten op de Molenweg en dan de Bronckweg nemen. Zo snijd je (bijna) heel Maastricht uit je route. Leuker en sneller.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Prima ding, heb die zelf ook. Doet wat het moet doen, ik zoek nog zoiets voor de hogere momenten. Heb nu een analoge maar kan niet zien hoeveel Nm ik er eigenlijk in pomp.

Loctite op die bladbouten werkt ook erg goed :)

• mhr-zip
rolandos582 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:45:
Loctite op die bladbouten werkt ook erg goed :)
Moet er nog wel "iets" van draad over zijn.

• Ramon 73
[...]
Boutje is nieuw, de “moer” zit geïntegreerd in het kettingblad. Daarvan is schroefdraad fubar. Je ziet helemaal achterin nog wat glimmen, maar daar komt het boutje niet. Blijkbaar kon het niet veel hebben. Hij kraakte maar de andere boutjes konden juist nog wat aangedraaid worden. Gister klein stukje door de straat en geen gekraak of gekkigheid. Ik zit idd zelf ook te denken aan metaallijm, zodat ie in ieder geval op de plek zit.
Nâh, ik hoop dat Loctite daar nog iets mee kan. Draad in crankstel is verregaand opgelost.
Schroefdraadborgmiddel is uitgesloten dat je dat hier kunt gebruiken. Dergelijke lijmsoorten hebben een anaerobe uitharding (hardt uit bij afwezigheid van lucht!) en doordat hier toch wel aardig wat ruimte tussen bout en gat is, zal die lijm niet (volledig) uitharden. Daarnaast is borgmiddel niet bedoeld/geschikt voor het opvullen van ruimtes.
Beter om Loctite 660 of 648 te nemen, dat vult meer ruimte op. 648 is het sterkste en is ook in kleine verpakking te koop.
Toen ik destijds op zoek was had die BBB geen goede testen. Ben destijds voor de Proxxon gegaan. Op mijn oude werkplek lag ook zo'n BBB tool, was ooit een testje mee gedaan voor de servicemonteurs. Maar die tool en mijn eigen Proxxon beide eens laten calibreren en de BBB had toch wel een grotere afwijking, met name op de lage momenten (4-6Nm).

• Bacchus
  • Laatst online: 08-01 15:13
[...]
Beetje out-of-the-box misschien maar is uitboren en met ouderwetse bladbout/-moer vastzetten een optie?

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01 13:49
Ik ben de afgelopen weken op vakantie op vakantie naar de Ardeche geweest. Racefiets mee (Trek Emonda SL6 Disc 2019) om veel te fietsen in het middelgebergte.

Na 3 ritten kon ik totaal niet meer schakelen met mijn achterderrailleur: kabel zat muurvast in rechtershifter. Dit is me al eens eerder overkomen, de LBS heeft dit met veel moeite kunnen verhelpen. Ik had geen vertrouwen in een Franse LBS met een moderne Ultegra shifter, dus einde oefening voor de Trek.

"Gelukkig" had ik mijn oude fiets ook bij me om mijn zoon van 14 te verleiden af en toe mee te gaan. Een beginnersfiets, Bulls Harrier 1 uit 2016 met 11-speed 105 groepset. Ik heb mijn zadel opnieuw goed afgesteld en ben de volgende dag gaan fietsen met de vewachting dat dit enorm behelpen zou zijn in vergelijking tot mijn luxe carbon Trek.

Eigenlijk viel het me 100% mee: de 105 versnellingen deden het perfect, de fiets was stabiel bergaf en de tijden omhoog waren vrijwel even goed als vorig jaar (ondanks 1,5kg meer gewicht) toen ik op dezelfde camping stond. Het grootste verschil was het verschil in remkracht (velgremmen vs. schijfremmen) en in midere mate het comfort op slechte wegen, daar is mijn Trek frame in combinatie met 28mm banden een stuk comfortabeler.

Ergo: na de aanvankelijke teleurstelling dat ik niet op mijn Trek kon fiesten heb ik net zo veel plezier gehad tijdens het fietsen en kwam ik (vrijwel) niet langzamer boven. Voor mij toch wel een eye-opener dat het niet perse een dure, luxe carbon fiets hoeft te zijn om plezier te hebben met fietsen. Een goed aangemeten/afgstelde aluminium fiets in combinatie met een degelijke 105 groepset is eigenlijk (meer) dan voldoende voor doorsnee gerbruik.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Had GCN laatst ook geen item dat ze keken of blind konden voelen of ze 105, ultegra of dura ace hadden? Die konden het ook niet merken. Als het gewoon goed onderhouden is, is het prima lijkt me

[ Voor 31% gewijzigd door 418O2 op 10-08-2021 10:50 ]

• NoepZor
Ramon 73 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:29:
[...]

Nâh, ik hoop dat Loctite daar nog iets mee kan. Draad in crankstel is verregaand opgelost.
Schroefdraadborgmiddel is uitgesloten dat je dat hier kunt gebruiken. Dergelijke lijmsoorten hebben een anaerobe uitharding (hardt uit bij afwezigheid van lucht!) en doordat hier toch wel aardig wat ruimte tussen bout en gat is, zal die lijm niet (volledig) uitharden. Daarnaast is borgmiddel niet bedoeld/geschikt voor het opvullen van ruimtes.
Beter om Loctite 660 of 648 te nemen, dat vult meer ruimte op. 648 is het sterkste en is ook in kleine verpakking te koop.

[...]
Dat kan inderdaad nog een goede optie zijn. Een 2-componenten metaallijm (JB Weld achtig), is dat nog een alternatief, of is dat iets te veel van het goede?
Toen ik destijds op zoek was had die BBB geen goede testen. Ben destijds voor de Proxxon gegaan. Op mijn oude werkplek lag ook zo'n BBB tool, was ooit een testje mee gedaan voor de servicemonteurs. Maar die tool en mijn eigen Proxxon beide eens laten calibreren en de BBB had toch wel een grotere afwijking, met name op de lage momenten (4-6Nm).
Ah oké, de reviews bij winkels en fiets forum waren volgens mij wel aardig positief. Ik zal eens verder in de materie duiken :)
Die lijkt veel op die van Rose:
https://www.rosebikes.nl/rose-2-24-nm-momentsleutel-688275

Ik zag ook iets soortgelijks op bol staan van een Mighty merk oid.
Bacchus schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

Beetje out-of-the-box misschien maar is uitboren en met ouderwetse bladbout/-moer vastzetten een optie?
Ik denk helaas niet dat dat een succes wordt, het kettingblad is niet vlak aan de buitenzijde. In mijn geval was die oude constructie wel beter, had ik een nieuw boutje en cupje/moertje kunnen halen.
bert74 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:47:
<knip>

Een goed aangemeten/afgstelde aluminium fiets in combinatie met een degelijke 105 groepset is eigenlijk (meer) dan voldoende voor doorsnee gerbruik.
Ik heb bij aanschaf van mijn fiets eind 2016 ook gekeken naar het verschil Ultegra en 105. Conclusie was dat het in basis qua werking gelijk is, maar dat Ultegra her en der wat luxere materialen gebruikt om het gewicht te drukken. Dit scheelde over de gehele groepset iets van 350 gram. Maar die kan ik sneller en goedkoper ergens anders besparen :+ :*)

https://road.cc/content/b...-v-shimano-ultegra-201326

[ Voor 11% gewijzigd door NoepZor op 10-08-2021 10:55 ]

• Bacchus
bert74 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:47:
Ergo: na de aanvankelijke teleurstelling dat ik niet op mijn Trek kon fiesten heb ik net zo veel plezier gehad tijdens het fietsen en kwam ik (vrijwel) niet langzamer boven. Voor mij toch wel een eye-opener dat het niet perse een dure, luxe carbon fiets hoeft te zijn om plezier te hebben met fietsen. Een goed aangemeten/afgstelde aluminium fiets in combinatie met een degelijke 105 groepset is eigenlijk (meer) dan voldoende voor doorsnee gerbruik.
Dadelijk pluk je nog de Reynolds-stalen 2x7 van je vader uit de schuur, geeft hem wat liefde, en kom je erachter dat dat eigenlijk ook vrij weinig scheelt. >:)

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-01 14:38
bal130 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:15:
[...]

Het ommetje door Maastricht begrijp ik ook niet helemaal, even de Markt en het Vrijthof bekijken of nog een andere gedachte? Daar is het namelijk ook veel kasseien rijden. Zeker als je via aw brögk (Sint-Servaasbrug) en Wijckerbrugstraat fietst.

Tot slot zou ik wel zeker even de route aanpassen als je Maastricht terug uitrijdt zoals onderstaand want dat fietst net iets fijner of ben ik verkeerd? @andere Mestreechteneren :*)

[Afbeelding]
waarom niet gewoon langs de oostzijde van maastricht over het fietspad? Rijdt meer dan prima en hoef je de stad ook niet in..

...

• bert74
418O2 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:49:
Had GCN laatst ook geen item dat ze keken of blind konden voelen of ze 105, ultegra of dura ace hadden? Die konden het ook niet merken. Als het gewoon goed onderhouden is, is het prima lijkt me
Eens. Ik heb voor de vakantie de aandrijflijn van de Bulls met 105 compleet grondig gereinigd. Ketting, cassete, derrailleurwieltjes, voorbladen blinkend schoon en ketting behandeld met Squirt-wax. Geen enkele misschakeling gehad de afgelopen 500km, zelfs niet onder volle belasting bergop. Schakelen ging altijd snel en direct. Ik merk echt geen verschil in schakelkwaliteit t.o.v. Ultegra op min Trek.

• bert74
Bacchus schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Dadelijk pluk je nog de Reynolds-stalen 2x7 van je vader uit de schuur, geeft hem wat liefde, en kom je erachter dat dat eigenlijk ook vrij weinig scheelt. >:)
Het grote voordeel van een 11-speed groepset is het het grote bereik in de versnellingen. Met een 11-28 cassette kun je in principe goed op het vlakke als in de bergen rijden.

Op het vlakke maakt het m.i. veel minder uit. Dan zou het zo maar eens kunnen dat je op een goed onderhouden stalen, 2x7 speed fiets met veel plezier kunt fietsen.

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-01 17:25
bert74 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:15:
[...]

Het grote voordeel van een 11-speed groepset is het het grote bereik in de versnellingen. Met een 11-28 cassette kun je in principe goed op het vlakke als in de bergen rijden.

Op het vlakke maakt het m.i. veel minder uit. Dan zou het zo maar eens kunnen dat je op een goed onderhouden stalen, 2x7 speed fiets met veel plezier kunt fietsen.
Ik had vroeger een racefiets met 11-28, heb nu een 11-36 cassette (weliswaar 10-speed) in een GRX groepset, zelfs op steilere asfalt klimmetjes is dat veel fijner. Bereik is echt belangrijk als je niet sterk genoeg bent om een bep. min. snelheid (en dus cadans) op de hele duur van de klim aan te houden. Heb met de 11-28 ook veel gefietst in de Vlaamse Ardennen, op dingen als de koppenberg was dat toch ook altijd behoorlijk pittig om boven te komen zonder te verkrampen, op rondes van 100km lukten de laatste klimmetjes dan niet meer.

• Bacchus
bert74 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:15:
[...]
Nee, het grote voordeel is dat je meer tussenstappen kunt hebben. 11-28T (of zelfs 11-34T als het moet) bestaat ook gewoon in 7-speed. Een groter bereik haal je met een derde kettingblad.*
Ik moet wel toegeven dat fietsen vroeger standaard vaak met voor stervelingen redelijk dwaze 42/52T-bladen werden geleverd. Volgens mij is vrijwel iedereen beter af met iets als hooguit 32/48T (icm bv 11-28T achter)

* EDIT: overigens werkt beide kettingbladen verkleinen ook voor een groter bereik: 30/46T heeft een groter bereik dan 36/52T: 1,53x vs 1,44x

[ Voor 9% gewijzigd door Bacchus op 10-08-2021 12:11 ]

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11-2025

dano_nl

Meh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_J09jw7a5fTDApXW-bjJoGHKOjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pu2LG0dur2EynrcAz2yeSeim.jpg?f=fotoalbum_large

Ook wel echt een gaaf ruig stukkie Nederland om doorheen te fietsen hier hoor (sluisje mcsluisface aka Zeesluis ijmuiden)

Meh

• bert74
Bacchus schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

Nee, het grote voordeel is dat je meer tussenstappen kunt hebben. 11-28T (of zelfs 11-34T als het moet) bestaat ook gewoon in 7-speed. Een groter bereik haal je met een derde kettingblad.
Ik moet wel toegeven dat fietsen vroeger standaard vaak met voor stervelingen redelijk dwaze 42/52T-bladen werden geleverd. Volgens mij is vrijwel iedereen beter af met iets als hooguit 32/48T (icm bv 11-28T achter)
Je hebt gelijk. Het voordeel van een 11-28 is dat je een zowel een groot bereik hebt als kleine tussenstappen waardoor je zowel in het vlakke als in de bergen (in principe) goed uit de voeten kunt met 1 cassette.

Ik heb vorig jaar met mijn Trek de Mont Ventoux beklommen met 50/34 voorbladen en een 11-34 Cassete. Zelfs met deze cassette vond ik de tussenstappen nog wel acceptabel. Achteraf heb ik de 34 eigenlijk niet nodig gehad, behalve 1 moment bovenaan met 11,5% en vol tegen de wind in het maanlandschap.

• bert74
cedrix5 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:26:
[...]

Ik had vroeger een racefiets met 11-28, heb nu een 11-36 cassette (weliswaar 10-speed) in een GRX groepset, zelfs op steilere asfalt klimmetjes is dat veel fijner. Bereik is echt belangrijk als je niet sterk genoeg bent om een bep. min. snelheid (en dus cadans) op de hele duur van de klim aan te houden. Heb met de 11-28 ook veel gefietst in de Vlaamse Ardennen, op dingen als de koppenberg was dat toch ook altijd behoorlijk pittig om boven te komen zonder te verkrampen, op rondes van 100km lukten de laatste klimmetjes dan niet meer.
Eens, als het echt stijl wordt en/of de beklimming duurt lang, dan is het fijn om reserve te hebben, 11-32, 34, of 36 is dan een uitkomst.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Afgelopen vakantie ook de fiets meegenomen. Zat in Zuid Frankrijk. Kreeg in mijn eerste ritje tijdens een klim ineens flink last van de warmte. Het was op dat moment ook 36 graden dus hele gek is het niet, maar ik had het nog nooit eerder op die manier gehad. Voelde me in korte tijd ineens minder worden, een lichte misselijkheid, en besloot toen maar even een pauze in te lassen in de schaduw. De Fransman die al een minuut of 10 in mijn wiel zat riep nog iets dat ik niet verstond :P

Na een korte stop met veel drinken ben ik in een rustig tempo verder gefietst. Ik was die dag mijn HR band vergeten om te doen (:() dus ik was misschien iets over mijn theewater heen gegaan, wat niet handig is met die temperatuur. De andere ritjes ben ik maar een paar uurtjes vroeger op de dag vertrokken.

Ik merkte dat ik het uberhaupt moeilijk had om mijn hartslag hoog te krijgen, ook bij het eerste ritje weer in NL. Denk dat ik wat beter moet gaan slapen.

• Ramon 73
NoepZor schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:50:
[...]

Dat kan inderdaad nog een goede optie zijn. Een 2-componenten metaallijm (JB Weld achtig), is dat nog een alternatief, of is dat iets te veel van het goede?
Die lijm die je aanhaalt is minder sterk dan Loctite 648. Die Bison heeft een sterkte van 22N/mm2 en Loctite 648 >25N/mm2.
Bison is misschien wel voldoende, maar omdat je binnenkort met vakantie gaat zou ik persoonlijk de meest zekere variant nemen.

Tips:
- Denk eraan dat dit een tijdelijke "fix" is. Kettingblad vervangen wordt lastig en nog maar de vraag hoe de andere bevestigingen eruit zien.
- Overweeg om tzt (volgend seizoen?) de crankset te vervangen
- Wellicht verstandig, als je toch bezig bent, álle boutjes los te maken van kettingwiel en (na ontvetten) allemaal te lijmen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramon 73 op 10-08-2021 13:25 ]

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 11:34
dano_nl schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:33:
[Afbeelding]

Ook wel echt een gaaf ruig stukkie Nederland om doorheen te fietsen hier hoor (sluisje mcsluisface aka Zeesluis ijmuiden)
Mooi! Misschien een noob vraag/opmerking maar ben je niet beter af om je fiets op de andere kant in het gras te leggen? Ik spreek uit ervaring waarbij ik een keer alle grassprieten (was ook gemaaid, moet ik wel toevoegen) uit de casette moest plukken :+

• NoepZor
Ramon 73 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

Die lijm die je aanhaalt is minder sterk dan Loctite 648. Die Bison heeft een sterkte van 22N/mm2 en Loctite 648 >25N/mm2.
Bison is misschien wel voldoende, maar omdat je binnenkort met vakantie gaat zou ik persoonlijk de meest zekere variant nemen.

Tips:
- Denk eraan dat dit een tijdelijke "fix" is. Kettingblad vervangen wordt lastig en nog maar de vraag hoe de andere bevestigingen eruit zien.
- Overweeg om tzt (volgend seizoen?) de crankset te vervangen
- Wellicht verstandig, als je toch bezig bent, álle boutjes los te maken van kettingwiel en (na ontvetten) allemaal te lijmen.
Dank voor de achtergrondinfo. Met betrekking tot de crankset, waarom zou die vervangen moeten worden? Als ik het kettingblad weer vervang, dan zit er gewoon weer nieuw schroefdraad in het nieuwe kettingblad. De crankset heeft daar weinig mee te maken, of heb ik dat verkeerd? Ik zie dat een crankset 120-150 euro kost. Een blad 50 euro.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:06
dano_nl schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:33:
[Afbeelding]

Tijdje terug ook geweest. Het stuk van Zandvoort die kant op is echt heel erg mooi en dan kom je uit bij de Zeesluis en dat stuk is gewoon erg indrukwekkend. Mooi is een ander woord. Maar nog steeds van genoten.

• Ramon 73
NoepZor schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

Dank voor de achtergrondinfo. Met betrekking tot de crankset, waarom zou die vervangen moeten worden? Als ik het kettingblad weer vervang, dan zit er gewoon weer nieuw schroefdraad in het nieuwe kettingblad. De crankset heeft daar weinig mee te maken, of heb ik dat verkeerd? Ik zie dat een crankset 120-150 euro kost. Een blad 50 euro.
Aha, dat wist ik niet. Ik veronderstelde dat de schroefdraad in het crankstel zat.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-01 23:13
NoepZor schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:50:
Het enige zinnige dat je in jouw geval met lijm zou kunnen doen is:
* een nieuwe schroefdraad in het kettingblad lijmen
* het kettingblad aan de crank vast lijmen, waarbij je de bout als 'vulmiddel' gebruikt. In dat laatste geval ga je het nooit meer mooi los krijgen.

De normale functie van een bout is om de twee onderdelen zó strak tegen elkaar an te trekken dat ze door wrijving één geheel lijken (dit wordt in de werktuigbouwkunde een krachtgesloten verbinding genoemd). Omdat de bout nu geen houvast in het kettingblad heeft kun je hem niet aanhalen en dus niet die wrijving veroorzaken die nodig is voor de overbrenging.

• NoepZor
Ramon 73 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:11:
[...]

Aha, dat wist ik niet. Ik veronderstelde dat de schroefdraad in het crankstel zat.
Ene kant is dat goed nieuws, maar zoals gezegd vind ik dat nog zonde in verband met net nieuw kettingblad.
DieAnder schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Het enige zinnige dat je in jouw geval met lijm zou kunnen doen is:
* een nieuwe schroefdraad in het kettingblad lijmen
* het kettingblad aan de crank vast lijmen, waarbij je de bout als 'vulmiddel' gebruikt. In dat laatste geval ga je het nooit meer mooi los krijgen.

De normale functie van een bout is om de twee onderdelen zó strak tegen elkaar an te trekken dat ze door wrijving één geheel lijken (dit wordt in de werktuigbouwkunde een krachtgesloten verbinding genoemd). Omdat de bout nu geen houvast in het kettingblad heeft kun je hem niet aanhalen en dus niet die wrijving veroorzaken die nodig is voor de overbrenging.
Oke, dat wist ik niet :) Dat "zó strak" moet je trouwens niet doen :+ been there done that. Ik zie berichten op internet dat ze die krengen met 8nm moeten aandraaien en dat dat al te veel is van het goede soms. Volgens mij is het aluminium, dat kan niet zo veel hebben natuurlijk. De andere 3 bouten zitten wel goed vast nog. Ik kan kijken of het zo heel blijft met 3/4e en een gelijmde bout, of toch maar een nieuw blad er op gooien.

• dano_nl

dano_nl

Meh

Hoiz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Mooi! Misschien een noob vraag/opmerking maar ben je niet beter af om je fiets op de andere kant in het gras te leggen? Ik spreek uit ervaring waarbij ik een keer alle grassprieten (was ook gemaaid, moet ik wel toevoegen) uit de casette moest plukken :+
Och het viel mee haha, vond inderdaad wel wat sprietjes. Totaal niet aan gedacht.

Meh

• pnoob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-01 15:42
dano_nl schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:45:
[...]

Och het viel mee haha, vond inderdaad wel wat sprietjes. Totaal niet aan gedacht.
Het is wel een goede gewoonte om je fiets niet op je derailleur neer te leggen. Je hebt dan kans dat de ophanging iets verbuigt en je daardoor niet meer lekker schakelt. Bij 11-speed is de uitlijning nog gevoeliger, tov 10-speed.

• StecaGrid
  • Laatst online: 06-01 21:52
Over gevoelige uitlijning gesproken. Ik heb gisteravond een test rondje gedaan op de kick-core. zelfde cassette als op de racefiets (11-28 105). toch schakelt hij niet zo soepel als op de weg. Is het normaal om je derailleur iets te moeten bijstellen als je switcht tussen weg en fietstrainer?

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

StecaGrid schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:03:
Over gevoelige uitlijning gesproken. Ik heb gisteravond een test rondje gedaan op de kick-core. zelfde cassette als op de racefiets (11-28 105). toch schakelt hij niet zo soepel als op de weg. Is het normaal om je derailleur iets te moeten bijstellen als je switcht tussen weg en fietstrainer?
Ja, dit is normaal.

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-01 17:03
kijk even of er een spacer tussen moet. Ik heb mijn derrie helemaal verlept afgesteld uit frustratie, alleen maar om erachter te komen dat er een spacer tussen de cassette en de hub moest.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

pannekoek schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:11:
[...]

kijk even of er een spacer tussen moet. Ik heb mijn derrie helemaal verlept afgesteld uit frustratie, alleen maar om erachter te komen dat er een spacer tussen de cassette en de hub moest.
Dan is het handig om te vermelden wat voor cassette het is, als je een spacer moest monteren heb je waarschijnlijk geen 11 speed shimano?

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 10-08-2021 16:16 ]

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-01 09:08
Voor mijn Cube di2 11 speed moet ik op de Elite Direto ook de achterderrie anders instellen (gelukkig erg makkelijk te doen met bluetooth connectie) dan op de weg, ik hoefde dat niet met mijn 105 10 speed (gelukkig)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• StecaGrid
pannekoek schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:11:
[...]

& @Kluus
Ik heb een 11 speed dus geen spacer nodig. Ik heb zo'n hekel aan derries afstellen, dacht dat t simpel wiel wisselen was. Maar als het goed is alleen de uitlijning aanpassen door te draaien aan de versnellingskabel hoop ik

• DieAnder
StecaGrid schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:38:
[...]
Ik heb zo'n hekel aan derries afstellen, dacht dat t simpel wiel wisselen was. Maar als het goed is alleen de uitlijning aanpassen door te draaien aan de versnellingskabel hoop ik
In principe zou je ook de limit screws moeten aanpassen. Dat kun je nalaten als je jezelf plechtig belooft nóóóit op de trainer de uiterste tandkransjes te gebruiken.

• rolandos582
NoepZor schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Ene kant is dat goed nieuws, maar zoals gezegd vind ik dat nog zonde in verband met net nieuw kettingblad.

[...]

Oke, dat wist ik niet :) Dat "zó strak" moet je trouwens niet doen :+ been there done that. Ik zie berichten op internet dat ze die krengen met 8nm moeten aandraaien en dat dat al te veel is van het goede soms. Volgens mij is het aluminium, dat kan niet zo veel hebben natuurlijk. De andere 3 bouten zitten wel goed vast nog. Ik kan kijken of het zo heel blijft met 3/4e en een gelijmde bout, of toch maar een nieuw blad er op gooien.
HOW TO MOUNT 110/5BCD ROUND CHAINRING:
First, you need to remove your crank from your bike. Once removed, unscrew the 5 bolts that hold two chainrings together with a T-30 torx key. Remove both original rings. Locate the new inner chainring with the triangular timing indicator positioned behind crank arm. The bolt holes on the small chainring are recessed – so the nut heads will sit flush with the surface of the chainring - these recesses should face you when mounting the bolts. Absolute Black outer chainrings have also triangular timing indicator - position this indicator behind the crank arm.

If you are only changing the inner chainring - use the original bolts that came with your crank. If you are changing a pair of rings, you will need a set of regular ‘double’ chainring bolts. Tighten all 5 bolts with force of about 5-7Nm. Mount your crank back to the bike. You may also need to adjust the front derailleur upwards by 2-3mm.

Dus dat doe ik dan braaf met mijn momentsleutel, anders zouden ze dat niet erop zetten :)

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

StecaGrid schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:38:
[...]

& @Kluus
Ik heb een 11 speed dus geen spacer nodig. Ik heb zo'n hekel aan derries afstellen, dacht dat t simpel wiel wisselen was. Maar als het goed is alleen de uitlijning aanpassen door te draaien aan de versnellingskabel hoop ik
Yup, het is ook simpel wiel wisselen, maar bij het wisselen van een wiel kan je dit probleem ook hebben. Dat is echter wel wat makkelijker omdat je die met wat minder weerstand makkelijk met de hand kan ronddraaien tijdens het afstellen, in tegenstelling tot een trainer die altijd wel wat weerstand geeft :(.

Dit is wel een goede case voor Di2 zoals @scraemus al aan geeft :).

• NoepZor
In de service manual van Shimano geven ze 12-16nm aan, dat is significant meer.

• StecaGrid
DieAnder schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

In principe zou je ook de limit screws moeten aanpassen. Dat kun je nalaten als je jezelf plechtig belooft nóóóit op de trainer de uiterste tandkransjes te gebruiken.
Dan denk ik dat ik maar wacht tot 't zomeravond seizoen echt ten einde is (lees:donker om 8 uur).

Conclusie: een upgrade naar di2 of een nieuwe indoor bike O-)

• DieAnder
StecaGrid schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:23:
Conclusie: buiten fietsen.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:43
StecaGrid schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:23:
[...]

Dan denk ik dat ik maar wacht tot 't zomeravond seizoen echt ten einde is (lees:donker om 8 uur).

Ben je bang in het donker? Of moet je dan naar bed? Je kan namelijk prima met een lampje in het donker fietsen. Niks mooier dan buiten fietsen. Zelfs in het donker.

Verwijderd

wisselwerking schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:01:
[...]

Ben je bang in het donker? Of moet je dan naar bed? Je kan namelijk prima met een lampje in het donker fietsen. Niks mooier dan buiten fietsen. Zelfs in het donker.
En wind. En regen. Bij 6 graden. Met slecht zicht. Genieten :*)

• rolandos582
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:04:
[...]

Met 700km op de teller, puur genieten! Of niet @wisselwerking O-)

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Gemaakt door zo’n ligfietsert en helaas lijkt hij er mee gestopt maar toch: het regent bijna nooit!

Heb me zojuist ook weer voor genomen om de rest van dit jaar alleen nog maar buiten te fietsen, kijken hoe lang ik dat vol hou…

• CedricD
  • Laatst online: 02-01 20:50
@Ramon 73 @Kluus @bal130 @mhr-zip

Thanks voor de tips! Heb de route wat aangepast op jullie advies.
Lusje Maastricht heb ik er gewoon in gestoken omdat ik dat een mooie stad vind.
Snelheid morgen maakt me echt niets uit. Ik kom een dagje 'toeristen' en genieten van de streek :9.

Ik rij met een 32/11 cassette, dus op de 36-32 mag de Keutenberg overigens geen probleem zijn ;).
Ik doe hem gewoon omdat hij 'de naam' heeft. Als ik hier een ritje Vlaamse Ardennen doe dan laat ik de bekende heuvels ook meestal links liggen, dus begrijp de opmerking wel.
Maar ik ben maar 1x in Valkenburg, dus waarom niet ;)

Overigens zou navigeren geen issue mogen zijn op wegen die ik meer dan 1x passeer.
Garmin heeft tegenwoordig (eindelijk!) pijltjes op de route staan, dus komt goed (y).

Nu enkel hopen op een goed stel benen, goed weer (vandaag anderhalf uur in de regen gefietst ;() en weinig file zodat ik de volledig geplande rit kan doen :)

• Ramon 73
CedricD schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:24:

Ik rij met een 32/11 cassette, dus op de 36-32 mag de Keutenberg overigens geen probleem zijn ;).
Ik doe hem gewoon omdat hij 'de naam' heeft. Als ik hier een ritje Vlaamse Ardennen doe dan laat ik de bekende heuvels ook meestal links liggen, dus begrijp de opmerking wel.
Maar ik ben maar 1x in Valkenburg, dus waarom niet ;)
32/36 gaat zeker lukken. Ik kom met 28/34 ook goed boven, recent over naar 30/11 cassette en dat gaat nog beter.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:46
Heren,

Is het makkelijk voor een leek om nieuw stuurlint op de fiets te maken?
Mijn huidige lint is echt aan vervanging toe.
Ik heb al wel wat how-to filmpjes gezien en het lijkt me prima te doen. Maar ben even benieuwd naar jullie ervaring.

En hebben jullie nog goede tips welk soort lint goed is?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:39
verstappen33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:07:
Heren,

Ik heb al wel wat how-to filmpjes gezien en het lijkt me prima te doen. Maar ben even benieuwd naar jullie ervaring.

Is kut werk. Vind aan fietsen sleutelen prima, maar stuurlint is wel lastig om goed te doen. Aan de andere kant; je kunt niets kapot maken dus prima klusje om zelf te doen. De video van Park Tool is een aanrader.

Vind zelf kurk wel fijn (bijv. SRAM SuperCork) en zou de eerste keer niet een te duur stuurlint nemen a €35 met het risico dat je hem direct molt.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:50

Stufferdt

doet ook maar wat.

Heren,

Zelf nog nooit gedaan (heb wel 2 pakken liggen), maar een tip die ik volgens mij hier heen las: oefen eerst eens met je oude stuurlint, zodat het nieuwe stuurlint in 1x goed zit.

😀😀😀

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-01 20:23
Heren,

Ik heb het zelf op mijn vorige fiets gedaan voor het eerst. Wel met een maat van mij die fietsenmaker is maar ging best goed moet ik zeggen. Filmpje erbij en t zou moeten lukken. Wel even goed kijken dat je de juiste richting in draait anders gaat je stuurlint draaien als je aan het fietsen bent.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Heren,

Het is (met een filmpje en wat geduld) prima zelf te doen, je kan vrij weinig slopen en het is enorm bevredigend als het gelukt is omdat het zo zichtbaar en tastbaar is. Go for it d:)b

• verstappen33
Ik ga het gewoon zelf proberen.
Stuurlint wat ik op het oog heb kost 19 euro, dus de schade valt mee als in het verpruts.

Ik heb deze op het oog: https://www.futurumshop.n...-14-stuurlint-zwart.phtml

Filmpjes genoeg gezien vandaag en met wat oefenen met het oude lint en wat geduld moet het lukken.

• Axino
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:44
Vraagje: net tijdens een rit een spijker in m’n band gekregen. Hij is niet lek, blijkbaar alleen door de buitenband. Die is gloednieuw. Zouden jullie de binnen- of buitenband vervangen?

Hier een fotootje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuS2fcxtSlDk41WmGjUAdjuyrBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmOZXZDRDQGL2anQUHucDqwl.jpg?f=fotoalbum_large

• verstappen33
Axino schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:21:
Vraagje: net tijdens een rit een spijker in m’n band gekregen. Hij is niet lek, blijkbaar alleen door de buitenband. Die is gloednieuw. Zouden jullie de binnen- of buitenband vervangen?

Hier een fotootje

[Afbeelding]
Binnen band op schade controleren. Bij geen schade lekker laten zitten.
Buiten band ook even goed bekijken, als het alleen een gaatje is van de spijker voorzie ik geen probleem.
Bij een scheurtje wel vervangen.

• rolandos582

Hier een fotootje

[Afbeelding]
Weg met die troep en nieuwe kopen

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-01 17:29

Phydomir

Dennis

Hier een fotootje

[Afbeelding]
D'r uithalen en als hij niet leeg loopt lekker door fietsen. Wel even op letten dat je na de 1e rit dat stuk niet verder heeft los gelaten.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• wisselwerking
  • Laatst online: 09:43
rolandos582 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:07:
[...]

Met 700km op de teller, puur genieten! Of niet @wisselwerking O-)
Maar dan wel nog wat kouder zodat de tranen bevriezen. Heerlijk. Nu al zin in de herfst en winter.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:47
[...]

[Afbeelding]

Ik mag altijd graag naar "my mechanics" kijken op youtube. Hij fixed dergelijke dingen altijd door extra materiaal aan te brengen met een lasapparaat, dan kan je daarna weer een gat boren en opnieuw tappen. Ik heb er zelf de spullen niet voor maar het is wel mooi als je dat kan. Lijm zou ik zelf niet op vertrouwen in elk geval, komt toch veel kracht op.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:47
BreadFan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:25:
Afgelopen vakantie ook de fiets meegenomen. Zat in Zuid Frankrijk. Kreeg in mijn eerste ritje tijdens een klim ineens flink last van de warmte. Het was op dat moment ook 36 graden dus hele gek is het niet, maar ik had het nog nooit eerder op die manier gehad. Voelde me in korte tijd ineens minder worden, een lichte misselijkheid, en besloot toen maar even een pauze in te lassen in de schaduw. De Fransman die al een minuut of 10 in mijn wiel zat riep nog iets dat ik niet verstond :P

Na een korte stop met veel drinken ben ik in een rustig tempo verder gefietst. Ik was die dag mijn HR band vergeten om te doen (:() dus ik was misschien iets over mijn theewater heen gegaan, wat niet handig is met die temperatuur. De andere ritjes ben ik maar een paar uurtjes vroeger op de dag vertrokken.

Ik merkte dat ik het uberhaupt moeilijk had om mijn hartslag hoog te krijgen, ook bij het eerste ritje weer in NL. Denk dat ik wat beter moet gaan slapen.
Andere sport, maar heel herkenbaar; met de vierdaagse in Nijmegen heb ik al vaak mensen zo tegen de vlakte zien gaan. Combi van vermoeidheid, slaaptekort, te weinig eten en drinken.

Goed dat een timeout hebt genomen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-01 11:13
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:19:
[...]

Het is (met een filmpje en wat geduld) prima zelf te doen, je kan vrij weinig slopen en het is enorm bevredigend als het gelukt is omdat het zo zichtbaar en tastbaar is. Go for it d:)b
Dit jaar mijn lint vervangen, zat er in het begin goed op. Maar nu is hij toch gaan verschuiven. Ik heb het stuur zelf wel schoongemaakt, maar niet agressief ontvet of zo. Had ik dat wel moeten doen?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• avdongen
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:04:
[...]

Slecht weer bestaat niet. Wel slechte kleding. 8) :X

Verwijderd

avdongen schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:27:
[...]

Dit jaar mijn lint vervangen, zat er in het begin goed op. Maar nu is hij toch gaan verschuiven. Ik heb het stuur zelf wel schoongemaakt, maar niet agressief ontvet of zo. Had ik dat wel moeten doen?
Moeilijk te zeggen. Ik ontvet mijn stuur nooit en heb nooit problemen.
Zit hij strak genoeg gewikkeld? Met de plakstrip op het stuur ipv op de vorige wikkeling van het lint? Anders weet ik het ook niet.

• avdongen
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:38:
[...]

Moeilijk te zeggen. Ik ontvet mijn stuur nooit en heb nooit problemen.
Zit hij strak genoeg gewikkeld? Met de plakstrip op het stuur ipv op de vorige wikkeling van het lint? Anders weet ik het ook niet.
Bij het stuurlint (Lizard Skins DSP 2.5mm) zat een extra waarschuwing "NIET UITREKKEN!!!" dus ik heb op gevoel een stevige maar niet overdreven voorspanning gebruikt. En natuurlijk een beetje overlap tussen de wikkelingen, wat vooral in de bochten nauw luistert.
Ze zijn van onder naar boven / buiten naar binnen / einddopjes naar midden gewikkeld, dus ik denk dat ik ze gewoon een keer een stuk loshaal, nieuw dubbelzijdig dun tape eronder, en weer vastwikkel. Las hier net de tip van isolatietape voor de afhechting, dat heb ik nog wel liggen.

• DieAnder
avdongen schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:55:
Bij het stuurlint (Lizard Skins DSP 2.5mm) zat een extra waarschuwing "NIET UITREKKEN!!!" dus ik heb op gevoel een stevige maar niet overdreven voorspanning gebruikt. En natuurlijk een beetje overlap tussen de wikkelingen, wat vooral in de bochten nauw luistert.
Ze zijn van onder naar boven / buiten naar binnen / einddopjes naar midden gewikkeld, dus ik denk dat ik ze gewoon een keer een stuk loshaal, nieuw dubbelzijdig dun tape eronder, en weer vastwikkel. Las hier net de tip van isolatietape voor de afhechting, dat heb ik nog wel liggen.
Oh wat een fijne post, dankjewel voor de voorzet!
Ik heb al heel wat stuurtjes gewikkeld in de afgelopen 10 jaar, met alle mogelijke merken en types stuurlint in uiteenlopende prijsklassen. Microfiber, kurk, katoen, noem het maar op. Alles bleef altijd netjes vastzitten behalve dat oh zo mooie en achterlijk dure Lizard Skins DSP 2.5mm. Wat een teleurstelling. :r
Ik had er inderdaad ook keurig volgens de gebruiksaanwijzing (want zo ben ik) niet te veel spanning op gehouden bij het wikkelen, maar na een paar ritjes begon het op te stropen.
Ik vermoedde eigenlijk dat het aan mij lag, dus ik heb er verder niet veel ruchtbaarheid aan gegeven, maar na het lezen van jou ervaring blijk ik niet alleen te staan.

• 418O2
  • Nu online

Hier een fotootje

[Afbeelding]
Mijn maat is monteur en die zei "Ah mazzeltje. Spijker eruit trekken, drupje lijm erop en klaar."

Ik had hem zelf vervangen

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online

Hier een fotootje

[Afbeelding]
Hangt een beetje van de schade af. Als er een klein scheurtje zit, wil een druppel secondelijm nog wel eens helpen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• NoepZor
Meest recente stuurlint wat ik heb gebruikt is PRO Race Control. Prima te wikkelen en redelijk dik (2,5mm). Het is zelf prima te doen. Mocht met mis gaan kun je altijd nog een stukje terug gaan. Vooral rond de shifters is even een trucje, staan op youtube wel genoeg instructiefilms.
GerbenBK schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:39:
[...]

Hangt een beetje van de schade af. Als er een klein scheurtje zit, wil een druppel secondelijm nog wel eens helpen.
.
Zo lang het karkas/antileklaag nog niet door is lijkt mij dat voldoende. Anders overwegen om toch te vervangen.
Mistraller schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:22:
[...]

Ik mag altijd graag naar "my mechanics" kijken op youtube. Hij fixed dergelijke dingen altijd door extra materiaal aan te brengen met een lasapparaat, dan kan je daarna weer een gat boren en opnieuw tappen. Ik heb er zelf de spullen niet voor maar het is wel mooi als je dat kan. Lijm zou ik zelf niet op vertrouwen in elk geval, komt toch veel kracht op.
Dat zou inderdaad ook kunnen. Alleen heb ik niet de beschikking over zulke gereedschappen. Volgens mij is een nieuw blad kopen van 50 euro dan een snellere oplossing.

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-01 17:03
Kluus schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:15:
[...]

Dan is het handig om te vermelden wat voor cassette het is, als je een spacer moest monteren heb je waarschijnlijk geen 11 speed shimano?
ah ja goeie, nee dit ging om een 9 speed (edit) dus die zijn volgens mij wat meer onderhevig aan spacers voor trainers. Ik ga binnenkort mijn eigen huis betreden (het is me gelukt, ik heb als starter een huis met tuin bemachtigd! 8)7 ) en overweeg een fiets permanent op de trainer te zetten zodat je niet de hele tijd hoeft af te stellen, maar dat zijn luxeproblemen.

Aangaande stuurlint, ik overweeg dit binnenkort ook te doen, ik heb van Ome Ali 2 setjes lint afgenomen om te kijken of het me lukt, maar misschien eerst het oude lint maar proberen.

Nog een ding: shifters zijn duur man, holy crap. Ik overweeg de groep te vernieuwen van mijn nu tot ragbak gedegradeerde Koga. Zit een mengeling van 105 en Tiagra op en ik heb de derrie geloof ik een tik gegeven tijdens transport. De Koga komt (mogelijk, onduidelijk nog) uit 2006 dus ik vroeg me af of het zinvol was om een moderne sora derrie erop te schroeven (3x9speed). Die zijn niet zo duur, 35 eu dacht ik. De shifters daarentegen zijn gewoon 100 euro, die zag ik niet helemaal aankomen haha.

[ Voor 62% gewijzigd door pannekoek op 11-08-2021 09:16 ]

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

pannekoek schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

ah ja goeie, nee dit ging om een 9 speed
Yep dan moet je zeker een spacer monteren ja. Ik heb zelf ook een oudere 9 speed fiets die ik puur op de Tacx gebruik met zo'n spacer.

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-01 11:44
DieAnder schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:42:
[...]

Oh wat een fijne post, dankjewel voor de voorzet!
Ik heb al heel wat stuurtjes gewikkeld in de afgelopen 10 jaar, met alle mogelijke merken en types stuurlint in uiteenlopende prijsklassen. Microfiber, kurk, katoen, noem het maar op. Alles bleef altijd netjes vastzitten behalve dat oh zo mooie en achterlijk dure Lizard Skins DSP 2.5mm. Wat een teleurstelling. :r
Ik had er inderdaad ook keurig volgens de gebruiksaanwijzing (want zo ben ik) niet te veel spanning op gehouden bij het wikkelen, maar na een paar ritjes begon het op te stropen.
Ik vermoedde eigenlijk dat het aan mij lag, dus ik heb er verder niet veel ruchtbaarheid aan gegeven, maar na het lezen van jou ervaring blijk ik niet alleen te staan.
Heel herkenbaar. Vorig jaar voor het eerst stuurlint gewikkeld en na wat oefenen had ik het er goed opzitten. Na een paar ritjes begon het te schuiven en daarna losgehaald en opnieuw gewikkeld en veel strakker. Daarna bleef het wel zitten. Je moet er dus toch wel wat meer spanning op zetten dan in de instructie staat.

• Bacchus
De juiste spanning op een stuurlint is zo strak dat het net niet breekt. :) Hoe weet je waar die grens ligt? Precies: door er eens overheen gegaan te zijn. Goed argument tegen kneiterduur stuurlint want je moet af en toe er eens een verknoeien.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 11:37

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

verstappen33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:21:
Ik ga het gewoon zelf proberen.
Stuurlint wat ik op het oog heb kost 19 euro, dus de schade valt mee als in het verpruts.

Ik heb deze op het oog: https://www.futurumshop.n...-14-stuurlint-zwart.phtml

Filmpjes genoeg gezien vandaag en met wat oefenen met het oude lint en wat geduld moet het lukken.
Ik heb om die reden stuurlint bij Ali besteld voor €7,-.
https://a.aliexpress.com/_uy0cgC
Was voor mij ook de eerste keer, en als ik het zou verprutsen geen ramp.
Met de YouTube filmpjes is het prima gelukt.
De ene kant net iets beter dan de andere, maar voor nu goed genoeg. Volgend jaar opnieuw proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door magic_nl op 11-08-2021 10:30 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-01 20:13

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:30:
[...]

Wacht maar. Niet raar van opkijken als na de café stop alle fietsen een leeggelopen band hebben, behalve mijn fiets.... })
Ik heb tubeless...die kunnen niet leeglopen

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Wat tubeless kan ook niet lek :P

Anyway. Over tubeless gesproken; gister mijn eerste ritje tubeless gedaan. Beviel prima! Bandjes (Michelin Power Road 25mm) voelen lekker soepel aan en liggen prima! En niet onbelangrijk; ze zoeven ook mooi :)

Ik geloof dat ik echt wel om ben. Butyl biba's worden echt een nogo, latex zolang de voorraad (van mijzelf) strekt en tubeless de standaard.

iRacing Profiel

• GerbenBK
  • Nu online
MrBarBarian schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:45:

Anyway. Over tubeless gesproken; gister mijn eerste ritje tubeless gedaan. Beviel prima! Bandjes (Michelin Power Road 25mm) voelen lekker soepel aan en liggen prima! En niet onbelangrijk; ze zoeven ook mooi :)

Ik geloof dat ik echt wel om ben. Butyl biba's worden echt een nogo, latex zolang de voorraad (van mijzelf) strekt en tubeless de standaard.
Lekker man, fase 1 van @Ypuh 's Tubeless Odyssey was dit toch? :+

• mhr-zip

Wacht maar tot je van de winter lek rijdt, heel je fiets onder de sealant. Binnenband er instoppen, één bagger zooi en je tubeless ventielen zijn vast gaan zitten.

* mhr-zip is desondanks toch van team-tubeless.

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:33:
[...]

Ik heb tubeless...die kunnen niet leeglopen
Inderdaad. Druppel loctite op je ventiel. Dat zal @ElGreco leren.
:+

• MrBarBarian
mhr-zip schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Wacht maar tot je van de winter lek rijdt, heel je fiets onder de sealant. Binnenband er instoppen, één bagger zooi en je tubeless ventielen zijn vast gaan zitten.
Ik zoek nog even de verschillen met iedere andere lekke band in de winter

(kouwe klauwen, bagger, nat, sjago ;( )

iRacing Profiel

• Ypuh
GerbenBK schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

Lekker man, fase 1 van @Ypuh 's Tubeless Odyssey was dit toch? :+
Uit mijn hoofd is dit al fase 4. Het initiële installatie leed is dan geschied en je zit nog voor de echte ellende. Beetje alsof je net je nieuwe iPhone uit de doos haalt en iemand vraag je om objectief een antwoord te geven wat de beste telefoon is.

Er zijn er die na 2-4 (dure) reparaties in een jaar nog steeds volhouden dat het een top product is, dus je kunt vooraf niet zeggen hoe lang zo'n fase duurt. Voor sommige mensen wegen de voordelen ook op tegen de nadelen; het is iets te simpel om te stellen dat een product wat mij niet bevalt automatisch ook slecht is.

Eén van mijn belangrijkste argumenten is dat iets onderweg niet stuk gaat of dat je het makkelijk kunt fixen. Thuis vind ik het niet zo erg om een beetje te sleutelen/prutsen -integendeel, vind dat zelfs leuk-, maar onderweg moet het gewoon doen waar ik het voor gekocht heb zonder al te veel frustratie. 1x is nog oké, maar 2e keer beland het al vrij snel op Marktplaats of in de kliko.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:41
mhr-zip schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:58:
[...]

Inderdaad. Druppel loctite op je ventiel. Dat zal @ElGreco leren.
:+
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden...

www.vanspeykwheels.nl

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Dit weekend lek gereden met tubeless. Mijn maatje hoorde hem even sissen, maar ik had het zelf gemist, ritje van 120km afgemaakt, nog een beetje bijgepompt bij de koffiestop, want ik vond hem wel net te slap. Toen ik hem thuis weer op druk wilde zetten was 5 bar toch al te veel en spoot de sealant er weer uit dus het gat was net te groot. Prima: bandje er af, BBB plakker er op aan de binnenkant (ok, dat is een probeersel, hopelijk houdt ie het, normaal zou ik "echte" plakker met solutie pakken maar daar had ik even geen zin in), druppel secondelijm in de scheur en oppompen. Tot nu toe houdt ie het weer prima en ik heb 120 kilometer door kunnen fietsen met een lekke band zonder te extra stoppen.

Oja er zat wat aangekoekte sealant op mijn frame maar met een doek en een druppel dreft was dat er zo af.

• MrBarBarian
Ypuh schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

Uit mijn hoofd is dit al fase 4. Het initiële installatie leed is dan geschied en je zit nog voor de echte ellende. Beetje alsof je net je nieuwe iPhone uit de doos haalt en iemand vraag je om objectief een antwoord te geven wat de beste telefoon is.

Er zijn er die na 2-4 (dure) reparaties in een jaar nog steeds volhouden dat het een top product is, dus je kunt vooraf niet zeggen hoe lang zo'n fase duurt. Voor sommige mensen wegen de voordelen ook op tegen de nadelen; het is iets te simpel om te stellen dat een product wat mij niet bevalt automatisch ook slecht is.

Eén van mijn belangrijkste argumenten is dat iets onderweg niet stuk gaat of dat je het makkelijk kunt fixen. Thuis vind ik het niet zo erg om een beetje te sleutelen/prutsen -integendeel, vind dat zelfs leuk-, maar onderweg moet het gewoon doen waar ik het voor gekocht heb zonder al te veel frustratie. 1x is nog oké, maar 2e keer beland het al vrij snel op Marktplaats of in de kliko.
Ja, maar jij besluit ervaring op te doen met een 2e hands refurbished el-cheapo iPhone van dubieuze afkomst...

Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

:o

iRacing Profiel

• Ypuh
MrBarBarian schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Ja, maar jij besluit ervaring op te doen met een 2e hands refurbished el-cheapo iPhone van dubieuze afkomst...

Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

:o
?

Schwalbe Pro One's bedoel je? De op de Conti GP4000 na best verkochte band in wielerland?

• 418O2
  • Nu online
Ypuh schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

?

Schwalbe Pro One's bedoel je? De op de Conti GP4000 na best verkochte band in wielerland?
Dat maakt ze goed?

• MrBarBarian
Ypuh schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

?

Om eerlijk te zijn denk ik dat het aan de matige kwaliteit banden ligt (oude model Schwalbe Pro One). Deze zijn simpelweg te strak en niet lekbestendig. Tubeless i.c.m. 23mm banden op een 19c velg (27mm gemeten) is ook geen succes (te smal);

iRacing Profiel

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Keuze stress trouwens, welke wielen gaan mee op vakantie de Cevennen, mijn oude vertrouwde alu klimset Fulcrum Racing Zero's (17C) of toch de nieuwe Zipp 303's (19C)...

Pro's Zipp 303:
- Tubeless (al maakt me dat voor vakantie niet heel veel uit denk ik).
- Banden vallen iets mooier door grotere binnenbreedte
- Rijden wel errug lekker (moraal)
- Staat mooier op de fiets (moraal en voor de foto's)

Con's Zipp 303:
- Nieuw, gevoelsmatig meer zonde als ik een plensbui krijg met de fiets en deze wielen achter op de auto
- Remmen misschien iets minder ivm carbon vs aluminium (al merk ik dat in de praktijk tot nu toe niet echt)
- Staat mooier op de fiets (diefstal gevoeliger bij achterop de auto of uit de caravan als de verkeerde mensen er de kijk op krijgen...)
- Ik heb die Zero's en die wil ik nog niet kwijt, maar af en toe zal ik er dan ook op moeten rijden, anders is het zonde om ze te houden :+

Keuzes, keuzes....

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Bovendien maakt Schwalbe volgens mij helemaal geen TLE banden onder de 25mm... Of was dat voor de oude versie nog wel zo (misschien zijn ze er dan daarom mee gestopt)?

• Ypuh
Tja, dat blijkt achteraf hé. Als ik vooraf wist dat ze amper wouden seaten en lek gingen binnen 500km had ik ze niet gekocht hé. De nieuwe Pro One schijnt het overigens niet veel beter te doen:
Kluus in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

• GerbenBK
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:27:
Keuze stress trouwens, welke wielen gaan mee op vakantie de Cevennen, mijn oude vertrouwde alu klimset Fulcrum Racing Zero's (17C) of toch de nieuwe Zipp 303's (19C)...

Pro's Zipp 303:
- Tubeless (al maakt me dat voor vakantie niet heel veel uit denk ik).
- Banden vallen iets mooier door grotere binnenbreedte
- Rijden wel errug lekker (moraal)
- Staat mooier op de fiets (moraal en voor de foto's)

Con's Zipp 303:
- Nieuw, gevoelsmatig meer zonde als ik een plensbui krijg met de fiets en deze wielen achter op de auto
- Remmen misschien iets minder ivm carbon vs aluminium (al merk ik dat in de praktijk tot nu toe niet echt)
- Staat mooier op de fiets (diefstal gevoeliger bij achterop de auto of uit de caravan als de verkeerde mensen er de kijk op krijgen...)
- Ik heb die Zero's en die wil ik nog niet kwijt, maar af en toe zal ik er dan ook op moeten rijden, anders is het zonde om ze te houden :+

Keuzes, keuzes....
Welke zijn het lichtst?

Overigens weet ik niet hoe lang de afdalingen in de Cevennen zijn, maar persoonlijk fiets ik liever niet met m'n full carbons in het hooggebergte. Met slecht weer remt dat een stuk minder en de slijtage bij een afdaling van +/- 20km in dat weer voelt ook niet echt lekker.

In de Ardennen of Eifel daarentegen fiets ik wel gewoon op die set.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Tja, dat blijkt achteraf hé. Als ik vooraf wist dat ze amper wouden seaten en lek gingen binnen 500km had ik ze niet gekocht hé. De nieuwe Pro One schijnt het overigens niet veel beter te doen:
Nou, dat seaten (quote 1) viel uiteindelijk wel mee hoor, ik moet gewoon 2 shots van de booster geven, dit weekend zonder problemen weer gedaan in totaal 15 minuten (afnemen, schoonmaken, plakken, oppompen, nieuwe sealant er in), dus dat is uiteindelijk niet zo'n issue, ik moest mezelf alleen eenmalig een nieuwe methode aanleren omdat het met andere wielen (zelfde banden) makkelijker ging.

Quote 2: ik heb lek gereden ja, aan de scheur van 3 mm in het loopvlak te zien was die band ook lek gegaan met een ouderwetse biba setup, dan had ik echter wel moeten stoppen om een bandje om te leggen. Dat hij 6 bar niet trekt vind ik geen issue, ik heb een prima rit gehad met een iets slappere achterband.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 11-08-2021 11:34 ]

• NewbieNeo
  • Laatst online: 08-01 15:54
GerbenBK schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Welke zijn het lichtst?

Overigens weet ik niet hoe lang de afdalingen in de Cevennen zijn, maar persoonlijk fiets ik liever niet met m'n full carbons in het hooggebergte. Met slecht weer remt dat een stuk minder en de slijtage bij een afdaling van +/- 20km in dat weer voelt ook niet echt lekker.

#TeamDiscBrakes })

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Welke zijn het lichtst?

Ze zijn allebij ongeveer even zwaar, dat was ik inderdaad te vermelden, de alu Zero's zijn 1490g ofzo en de 303's 1500g. Mijn oude halfhoge wielen waren zwaarder, dus toen was de keuze nog makkelijk. Het is vakantie, dus ik verwacht niet met slecht weer te gaan rijden (al kan je natuurlijk altijd verrast worden), maar slijtage is wel een goed argument, zeker omdat de Zipp's gewoon net nieuw zijn...

Een ander nadeel van de Zero's is dat ik mijn remmen behoorlijk opnieuw moet afstellen want ze zijn een stuk smaller aan de buitenkant (en andere blokken, die overigens wel weer goedkoper zijn...) en de derailleur waarschijnlijk ook.

Anyway, diefstal gevoelligheid, plensbuien achter op de auto en slijtage van velgen (al blijft het een gebruiksproduct) en vooral van de veel duurdere remblokken zal ik toch maar de Zero's monteren denk ik ja...

• GerbenBK
  • Nu online
;) Ik rij al een tijdje in beide teams...#teamtweewalletjes

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:44:
[...]

;) Ik rij al een tijdje in beide teams...#teamtweewalletjes
Ik ook hoor, disc brakes op mijn slecht weer woon/werk fiets (en natuurlijk de MTB), maar om een van die fietsen dan weer mee te nemen... Meh...

Mijn velgremmen Tarmac SL5 gaat nog wel even mee, laatst stond hij naast de nieuwe S-Works SL7 van mijn fietsmaat geparkeerd bij de koffie, maar de andere groepjes wielrenners stonden op een gegeven moment toch naar mijn oude beestje te kijken... <3

• DeVliegendeNLer
  • Laatst online: 06-01 17:51
Heb altijd een racefiets gewild, maar was ruim te zwaar hiervoor. Nadat ik 30 kg ben afgevallen was het moment daar en heb ik vorige week, na een paar weken bij te hebben ingelezen, een racefiets gehaald voor een bedrag waar ik 'm niet voor kon laten gaan.

De framemaat is 54 cm (170-183 cm), waarbij ik volgens het matentabel 52 cm zou moeten hebben, ben zelf 169,5 cm. Mijn zadel staat bijna op het laagst mogelijke punt (stuur ongeveer op gelijke hoogte)

Wanneer ik op de fiets zit merk ik dat mijn stuur iets te ver weg staat. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik erg inflexibel ben en wellicht dat ik hieraan moet wennen.

Ook heb ik enigszins last van mijn onderrug wanneer ik aanzet. Soms moeten mijn nek/boven + dijbeen, vlak boven de knie, het ook bezien.

Info:

Fiets: Scott Speedster 10 2017, 54 cm / maat M;

Binnenbeenlengte en lengte: 76 / 169. Iets ondergemiddelde benen, dus iets bovengemiddelde romp, zou je zeggen;

Ervaring qua wielrennen: geen. Sinds zaterdag voor het eerst (op) een racefiets (gezeten). Hiervoor alleen een stadsfiets gebruikt.

Iemand tips voor mij en mocht je extra info nodig hebben, dan hoor ik het graag.

[ Voor 9% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 11-08-2021 12:11 ]

• mhr-zip
DeVliegendeNLer schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:09:
Heb altijd een racefiets gewild, maar was ruim te zwaar hiervoor. Nadat ik 30 kg ben afgevallen was het moment daar en heb ik vorige week, na een paar weken bij te hebben ingelezen, een racefiets gehaald voor een bedrag waar ik 'm niet voor kon laten gaan.

De framemaat is 54 cm (170-183 cm), waarbij ik volgens het matentabel 52 cm zou moeten hebben, ben zelf 169,5 cm. Mijn zadel staat bijna op het laagst mogelijke punt (stuur ongeveer op gelijke hoogte)

Wanneer ik op de fiets zit merk ik dat mijn stuur iets te ver weg staat. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik erg inflexibel ben en wellicht dat ik hieraan moet wennen.

Ook heb ik enigszins last van mijn onderrug wanneer ik aanzet. Soms moeten mijn nek/boven + dijbeen, vlak boven de knie, het ook bezien.

Info:

Fiets: Scott Speedster 10 2017, 54 cm / maat M;

Binnenbeenlengte en lengte: 76 / 169. Iets ondergemiddelde benen, dus iets bovengemiddelde romp, zou je zeggen;

Ervaring qua wielrennen: geen. Sinds zaterdag voor het eerst (op) een racefiets (gezeten). Hiervoor alleen een stadsfiets gebruikt.

Iemand tips voor mij en mocht je extra info nodig hebben, dan hoor ik het graag.
Ik ben juist 30 kg afgevallen door het fietsen (maar ook door een beter daarbij passend dieet.) Lijnen moet je doen op de dagen dat je NIET fietst.

Voor dat je stuur ver weg staat, kan je kijken om een kortere stuurpen te monteren.

Als je zadel te laag staat kan je last krijgen van je knieën.

Als je redelijk zwaar bent heb je relatief sterke benen. Het gevaar is dat je dan een te hoge versnelling kiest en op kracht gaat rijden. Probeer altijd een wat lagere versnelling te kiezen, ook al voelt het raar. Het went vanzelf. Anders ook weer last van je knieën.

Zet Strava op je telefoon, dan kan je je vorderingen bij houden.

Als je nog meer wil afvallen is relatief rustig en lang een betere methode dan kort en hard.

• dano_nl

dano_nl

Meh

mhr-zip schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

Ik ben juist 30 kg afgevallen door het fietsen (maar ook door een beter daarbij passend dieet.) Lijnen moet je doen op de dagen dat je NIET fietst.
Beetje off topic maar welk dieet was dat?

Meh

• DeVliegendeNLer
  • Laatst online: 06-01 17:51
mhr-zip schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

Voor dat je stuur ver weg staat, kan je kijken om een kortere stuurpen te monteren.

Als je zadel te laag staat kan je last krijgen van je knieën.

Als je redelijk zwaar bent heb je relatief sterke benen. Het gevaar is dat je dan een te hoge versnelling kiest en op kracht gaat rijden. Probeer altijd een wat lagere versnelling te kiezen, ook al voelt het raar. Het went vanzelf. Anders ook weer last van je knieën.

Zet Strava op je telefoon, dan kan je je vorderingen bij houden.

Als je nog meer wil afvallen is relatief rustig en lang een betere methode dan kort en hard.
Lekker hoor, doe je goed!

Bedankt voor de tips. I.p.v. Strava gebruik ik Komoot. Hierbij kan je routes van anderen fietsen.

Kortere stuurpen had ik al in mijn hoofd, alleen deze kost wel wat en ook dan weet je niet exact welke lengte je moet nemen en of het het euvel verhelpt. Ik had mijn zadel iets hoger gezet en vervolgens kreeg ik last van mijn knieën. Vandaag weer op de oude hoogte gezet en heb nu nog last, misschien zelfs wat meer. Kan zijn dat dat komt omdat de pijn nog niet volledig weg was.

Was iets meer dan 100 kilo en met 169 cm is dat wat te zwaar. Nu ben ik 70 en dat is het gewicht waar ik op wil blijven. Overtollig vet gaat toch niet meer weg, wat wel irritant is met die krappe wielrenshirts, die ik overigens nog moet aanschaffen.

Ik had 62 kg gehaald, maar daar was ik mijns inziens net even te iel.

• 418O2
  • Nu online
@DeVliegendeNLer Ik zou een bikefit doen :) Stuurpen kan je goedkoop op marktplaats halen. 2cm kan al genoeg zijn
Pagina: 1 ... 333 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).