De keuze is dus gevallen op de Assioma's omdat die makkelijker te installeren zijn?Grin schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:28:
@Pimorez
Vorig Dit jaar stond ik voor dezelfde keuze en uiteindelijk gekozen voor de Favero Assioma Duo. Kan deze echt iedereen aanraden. Ik ben echt een mongool qua fietsonderhoud, kan net mijn banden oppompen, dat niveau heb ik op een goede dag... Installatie was een fluitje van een cent (dus dat zegt echt wat als ik dat roep) en ze werken als een tierelier! Pedalen en electronica zijn gescheiden. Mocht je door een ongeluk de pedalen afschrijven dan kan je deze vervangen en de bestaande electronica (dure grap) behouden. Geen gedoe met batterijen en de accu's gaan daadwerkelijk 50-60 uren mee. Mja die worden allicht slechter over de jaren maar 5-6 jaren gaan ze echt wel mee. Kosten en featureset zijn echt heel sterk. Een van mijn betere aankopen in 2020.
Nee, als wielrenner scheer ik ze al niet laat staan als hardloper.. Maar ter blessurepreventie is het één en ander toch wel aan te raden.Prulleman schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:34:
[...]
scheren hardlopers nog meer dan alleen benen?
(was ook met eenPimorez schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:45:
[...]
Nee, als wielrenner scheer ik ze al niet laat staan als hardloper.. Maar ter blessurepreventie is het één en ander toch wel aan te raden.
als mtb-er hoef ik er gelukkig ook niet aan mee te doen
maar qua extra "oefeningen" zijn er ook voor fietsers wel wat zaken aan te raden, ik verzaak zelf ook teveel, maar heb wel de intentie om wat meer kracht en core training erbij te doen. of het zonder kan is weer erg persoonlijk, er zijn ook mensen die bv core en stabiliteits oefeningen moeten doen om fatsoenlijk op een fiets te kunnen zitten voor een rit van een paar uur.
volgens mij niet en zelfs dan is er niet de wereld aan ruimte in de remklauw. Je nog een beetje kijken wat richten kan opleveren maar ik vrees dat het piepen er gewoon bij hoort. Als stond begin dit jaar na een noodstop een klauw wel heel scheef en liep die wel heel snel aan.Mistraller schreef op maandag 21 december 2020 @ 01:29:
Zaterdag ook een lekker ritje gemaakt. Jammer dat ik altijd al zo ver moet om een tegeltje te scoren...
Wel veel natte vieze wegen, en dan zijn toch die bijgeluiden van de schijfremmen niet altijd fijn vind ik. Je kunt niet méér clearance afstellen toch?
Dat is wel herkenbaar en in mijn vrijgezellenperiodes koop ik ook vaak snel iets, voordat er weer een periode komt waarin iemand anders ook inspraak verwachtGrin schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:48:
Je hebt gelijk @wisselwerking, die uitspraak van mij slaat nergens op... Ninja edit.
Mijn referentiekader is wat 'verpest' wegens weinig kosten - geen kinderen, lage (woon)lasten, etc etc enz enz - en een aardig inkomen....
Ja echt moe zal je in het begin niet worden, maar de klappen moet je leren opvangen en allemaal kleinere spieren moeten ook wennen aan het rennen. Andersom is dat ook zo, want de stap tussen een aardig tempo en een goed tempo kostte mij ook meer tijd dan ik had verwacht. En dan was er nog het punt waarop ik de hard reed voor mijn stuurmanskunsten.mhr-zip schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:08:
[...]
Conditioneel technisch is het lopen een makkie.
Maar qua pezen etc moet ik echt even rustig opbouwen.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Ik heb een tijd geleden behoorlijk fanatiek hardgelopen. Vooral omdat hardlopen veel minder tijd kost dan fietsen. Het lastige is dat je lichamelijke conditie door het fietsen veel beter is dan je spieren aankunnen. Je moet dus echt super voorzichtig beginnen en zal je in het begin idd echt niet moe voelen.Fisico schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:24:
Ja echt moe zal je in het begin niet worden, maar de klappen moet je leren opvangen en allemaal kleinere spieren moeten ook wennen aan het rennen. Andersom is dat ook zo, want de stap tussen een aardig tempo en een goed tempo kostte mij ook meer tijd dan ik had verwacht. En dan was er nog het punt waarop ik de hard reed voor mijn stuurmanskunsten.
Maar alles went, zelfs hardlopen. Ik begon het wel leuk te vinden toen de pezen en spieren wel een stootje konden hebben. Ik heb zelfs nog even met marathon plannen rond gelopen (geheel wel in mijn stijl, dus onder de 3u). Uiteindelijk ben ik gestrand na mijn eerste halve marathon (die van Haarlem) die ik liep in 1.35u. Wel barefeet (op Vibram Fivevingers). Daarna begon blessureleed (voetplaat) waardoor ik terug ben geklommen op de fiets.
Opzich is hardlopen (zeker in deze periode) een goede aanvulling op je fietstrainingen. Core stability krijgt wel een mooie zet (loop onverhard!), je botten sterken aan en het is 'weer eens wat anders'.
Ik had van Evy nog een bosje MP3-tjes liggen, dus daarmee begonnen.Fisico schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:24:
Ja echt moe zal je in het begin niet worden, maar de klappen moet je leren opvangen en allemaal kleinere spieren moeten ook wennen aan het rennen. Andersom is dat ook zo, want de stap tussen een aardig tempo en een goed tempo kostte mij ook meer tijd dan ik had verwacht. En dan was er nog het punt waarop ik de hard reed voor mijn stuurmanskunsten.
Ik zit nu op effectief 24 minuten bewegen, met daarvan ca. 12 minuten hardlopen. Dus het is nog erg rustig aan.
Met even warmlopen en afronden ben ik ca. 35 minuten weg, en met omkleden etc erbij 45. Dat is makkelijker er tussen te frommelen dan een uur fietsen. Want voordat je lampje gemonteerd zit, je bidon gevuld en je je overschoenen aan hebt etc. Zit je aan het dubbele van de tijd.
Ik zou ook liever gaan fietsen, maar soms moet je het doen met de tijd die je hebt,
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Vond ik idd belangrijk. Mocht ik ze nog eens willen overzetten op de andere racefiets... Het is echt een kwestie van: losdraaien, vastdraaien, nulmeting uitvoeren via de app, klaar!Pimorez schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:45:
[...]
De keuze is dus gevallen op de Assioma's omdat die makkelijker te installeren zijn?
[...]
Maar daarbij zijn het ook echt toppers, in elke review komen ze goed (of als beste) uit de test (tip: DC rainmaker YouTube). En de prijs is ook prima als je het vergelijkt met andere pedaalpowermeters.
[ Voor 12% gewijzigd door Grin op 21-12-2020 13:52 ]
Verder is het hardlopen gelukkig niet zo verwijfd als fietsen, waar het vooral om uiterlijk, gewicht en geschoren benen gaat
MTB'en is het duidelijk niet voor mij. Daar juist het aspect 'tijd' de reden dat ik het te weinig doe.havana schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:49:
Tacxen en MTB'en zijn ook een stuk tijdsefficiënter dan op de weg rijden, en IMHO veel leuker dan hardlopen. Maar ieder z'n meug, uiteraard.
Heb hier best wat mooie gebieden in de buurt (o.a. Dorst en Heuvelrug). Helaas moet ik daarvoor dan al snel met de auto, is het door de Lek/Waal weer 50km over de snelweg i.p.v. 30km rechtstreeks, in-uitladen/vieze wagen, fiets schoonmaken etc. Voor een ritje van 2 uur ben ik dan al snel 4.5u onderweg inclusief douchen.
Ik kan iedereen gewoon een N+1 winterfiets aanraden. Val dan alleen niet in de valkuil dat die je die 2e fiets net zo duur maakt als de eerste (@Grin die Chapter2 zou ik gewoon de deur uit doen
Naar mijn weten versterken hardlopen en fietsen elkaar nauwelijks. Fijn dat je een beetje bezig blijft, maar iemand die heel veel loopt in de winter zal geen betere fietser worden en vice versa.
Vanwege @mhr-zip z'n afkeur durf ik het hier niet te noemen, maar er is een alternatief waarbij je niet nat wordt en héél tijdsefficient kunt trainen. Geen smerige fiets, binnen 15s onder de douche etc.
Net zo ver als de Heuvelrug, ongeveer 40m met de auto.Prulleman schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:59:
[...]
Dorst is toch niet bij jou in de buurt...?
[ Voor 25% gewijzigd door Ypuh op 21-12-2020 14:02 ]
Dorst is toch niet bij jou in de buurt...?Ypuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:57:
[...]
MTB'en is het duidelijk niet voor mij. Daar juist het aspect 'tijd' de reden dat ik het te weinig doe.
Heb hier best wat mooie gebieden in de buurt (o.a. Dorst en Heuvelrug). Helaas moet ik daarvoor dan al snel met de auto, is het door de Lek/Waal weer 50km over de snelweg i.p.v. 30km rechtstreeks, in-uitladen/vieze wagen, fiets schoonmaken etc. Voor een ritje van 2 uur ben ik dan al snel 4.5u onderweg inclusief douchen.
Ik kan iedereen gewoon een N+1 winterfiets aanraden. Val dan alleen niet in de valkuil dat die je die 2e fiets net zo duur maakt als de eerste (@Grin die Chapter2 zou ik gewoon de deur uit doen).
Ja die vind ik wel leuk om te luisteren als/wanneer ik een lang stuk in de auto zit. In de auto luister ik eigenlijk alleen maar podcastjes, en deze hoort erbij.mhr-zip schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:44:
Zijn er hier nog meer die wel eens luisteren naar de Tweewielers podcast?
https://tweewielers.cc
Link naar Podcast platforms
(De slechtste vind ik eigenlijk wel Arriere de la Course, met die gast van Koerspret..)
Kun je niet snel de trein pakken? Vanaf Veenendaal West zit je in no time bij alle trails op de Heuvelrug.Ypuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:57:
[...]
MTB'en is het duidelijk niet voor mij. Daar juist het aspect 'tijd' de reden dat ik het te weinig doe.
Ik kan iedereen gewoon een N+1 winterfiets aanraden. Val dan alleen niet in de valkuil dat die je die 2e fiets net zo duur maakt als de eerste (@Grin die Chapter2 zou ik gewoon de deur uit doen).
Naar mijn weten versterken hardlopen en fietsen elkaar nauwelijks. Fijn dat je een beetje bezig blijft, maar iemand die heel veel loopt in de winter zal geen betere fietser worden en vice versa.
Vanwege @mhr-zip z'n afkeur durf ik het hier niet te noemen, maar er is een alternatief waarbij je niet nat wordt en héél tijdsefficient kunt trainen. Geen smerige fiets, binnen 15s onder de douche etc.
[...]
Net zo ver als de Heuvelrug, ongeveer 40m met de auto.
Maar goed, misschien moeten we meer praten over zadeltasjes en schijfremmen, want dit begint op Het grote mountainbike topic (deel 14) te lijken
Niet mee eens! Als je een beetje door die hakkelende stem heen luistert, zijn het best leuke gasten die ook wel mooie verhalen boven tafel kunnen krijgen. Ze zijn misschien wat minder gemaakt/gelikt t.o.v. LSRF of De Rode Lantaarn, maar des te leuker vind ik het daardoor.McMiGHtY schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:01:
De slechtste vind ik eigenlijk wel Arriere de la Course, met die gast van Koerspret..
Mapmeisters is misschien ook wel leuk voor de mensen die wat meer algemeen geinteresseerd zijn in fietsen i.p.v. de wielersport. Al zit daar wel vaker een aflevering tussen die me totaal niet boeit.
Hahaha schuldig...Ypuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:57:
[...]
[...]
De ene is spierwit en de ander paarlemoerachtig wit; echt topfietsen voor in de winter...
Ik heb mijn Look 585 gelukkig nog, wellicht een leuk projectje om daar een winterfiets van te maken. Daarbij dan een afspraak bij de psycholoog voor m'n poetsneurose... De goede voornemens schrijven zichzelf...
Het is geen piepen, maar geschuur/gekras door zand en vuil van de weg wat ik ertussen hoor komen, juist op de momenten dat ik niet rem. Ik moet dan juist ff remmen en dan is het weer weg. Klauw staat kaarsrecht in elk geval.Fisico schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:24:
[...]
volgens mij niet en zelfs dan is er niet de wereld aan ruimte in de remklauw. Je nog een beetje kijken wat richten kan opleveren maar ik vrees dat het piepen er gewoon bij hoort. Als stond begin dit jaar na een noodstop een klauw wel heel scheef en liep die wel heel snel aan.
Maar goed, volgens mij moet iedereen met schijven dit wel herkennen. Hier zie ik het bevestigd in elk geval https://www.fiets.nl/foru...php?f=11&t=85215&start=12
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Alhoewel ik een fan was, kan ik er nu echt niet meer naar luisteren. Vooral die irritante popie-jopie van Bolt vind ik echt tenenkrommend. Verder vind ik het logisch dat ze de boel zijn gaan productizen, maar IMHO is de charme er daarmee wel vanaf gegaan. Ik vind ze wel errug commercieel de laatste tijd.LSRF
Tweewielers is ook wel aardig maar duidelijk niet gericht op gevorderden.
[ Voor 10% gewijzigd door havana op 21-12-2020 14:13 ]
Piepen, kraken, knarsen en meer van dat soort geluiden horen er helaas bij. Net al een tikje omdat er ergens op de schijf zand zit. Een keer hard remmen lost het vaak wel op, tenzij het vuil niet tussen schijf en blokjes zit maar juist achter de blokjes. Helaas vinden mijn groepsgenoten een remtest nooit een goed idee, dus is het altijd maar hopen dat ik dan achteraan kan rijden.Mistraller schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:11:
[...]
Het is geen piepen, maar geschuur/gekras door zand en vuil van de weg wat ik ertussen hoor komen, juist op de momenten dat ik niet rem. Ik moet dan juist ff remmen en dan is het weer weg. Klauw staat kaarsrecht in elk geval.
Maar goed, volgens mij moet iedereen met schijven dit wel herkennen. Hier zie ik het bevestigd in elk geval https://www.fiets.nl/foru...php?f=11&t=85215&start=12
Smultie schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:15:
Ik vind 't wél knap dat Bolt nog zo duidelijk kan praten met Laurens' geslacht de hele tijd in z'n mond
Ja precies dit, ben er ook zo ver klaar mee dat ik ze zelden nog luister. Ik vind zelf de Grote Plaat nog leuk, een podcast over wielrennen en muziek met Blaudzun en John den Braber en In het Wiel met Thijs Zonneveld en Hidde van Warmerdam. Die hebben (met name Thijs) veel goede koers inzichten.havana schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:12:
[...]
Alhoewel ik een fan was, kan ik er nu echt niet meer naar luisteren. Vooral die irritante popie-jopie van Bolt vind ik echt tenenkrommend. Verder vind ik het logisch dat ze de boel zijn gaan productizen, maar IMHO is de charme er daarmee wel vanaf gegaan. Ik vind ze wel errug commercieel de laatste tijd.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Joggen vind ik ook echt ongelooflijk saai maar door de sluiting van de sportscholen en de dramatische beschikbaarheid van fietstrainers heb ik toch maar een nieuw paar schoenen aangeschaft en ben ik weer aan het rennen geslagen.havana schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:49:
Tacxen en MTB'en zijn ook een stuk tijdsefficiënter dan op de weg rijden, en IMHO veel leuker dan hardlopen. Maar ieder z'n meug, uiteraard.
Je hoopt dan toch even dat het misschien leuker is dan in je herinnering maar niks is minder waar, zeker in de stad waar je niet kan doorlopen snap ik niet waarom mensen het voor hun lol doen.
Als iemand nog een kickr of een Tacx over heeft hou ik me aanbevolen...
Ik wacht nog even met afrekenen, maar ik denk dat het niet lang zal duren voordat ik ook dat heb gedaan..Grin schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:48:
[...]
Vond ik idd belangrijk. Mocht ik ze nog eens willen overzetten op de andere racefiets... Het is echt een kwestie van: losdraaien, vastdraaien, nulmeting uitvoeren via de app, klaar!
Maar daarbij zijn het ook echt toppers, in elke review komen ze goed (of als beste) uit de test (tip: DC rainmaker YouTube). En de prijs is ook prima als je het vergelijkt met andere pedaalpowermeters.
Dit had ik gepost voordat ik de verhalen over LSRF te zien kreeg in de comments.. ik neem het terug..en ga voor LSRF as voor mij minst leuke podcast met idd Stevie..Ypuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:07:
[...]
Niet mee eens! Als je een beetje door die hakkelende stem heen luistert, zijn het best leuke gasten die ook wel mooie verhalen boven tafel kunnen krijgen. Ze zijn misschien wat minder gemaakt/gelikt t.o.v. LSRF of De Rode Lantaarn, maar des te leuker vind ik het daardoor.
Mapmeisters is misschien ook wel leuk voor de mensen die wat meer algemeen geinteresseerd zijn in fietsen i.p.v. de wielersport. Al zit daar wel vaker een aflevering tussen die me totaal niet boeit.
Wat ik wel tof vond van Laurens was het hele DirtyKanzalled gebeuren, ik denk, dat er een heleboel mensen 30 Mei een hele leuke dag hebben gehad en voor zichzelf grenzen opgezocht hebben.
Mapmeisters vond ik de eerste paar een stuk leuker, welke ook een beetje een smaakje in de mond geven is "Fietsen gewoon" best interessant blij vlagen, maar soms ook zo irri dat ik even 15seconden doorspoel om maar van het "niks boven Groningen" grapje..af te zijn.
/edit: dan word Thomas tenminste ook niet tot de orde geroepen als hij een mooie wielerkoers met tantra seks wil vergelijken enzo
[ Voor 47% gewijzigd door Nutterd op 21-12-2020 14:39 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Huh? Pas je nou je mening aan om wat anderen ervan vinden?McMiGHtY schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:33:
[...]
Dit had ik gepost voordat ik de verhalen over LSRF te zien kreeg in de comments.. ik neem het terug..en ga voor LSRF as voor mij minst leuke podcast met idd Stevie..
DirtyKanzelled was wel mooi inderdaad ja. Beste dag van dit jaar voor mij.McMiGHtY schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:33:
Wat ik wel tof vond van Laurens was het hele DirtyKanzalled gebeuren, ik denk, dat er een heleboel mensen 30 Mei een hele leuke dag hebben gehad en voor zichzelf grenzen opgezocht hebben.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Nee..niet om wat anderen er van vinden, maar een verandering van inzicht.Smultie schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:37:
[...]
Huh? Pas je nou je mening aan om wat anderen ervan vinden?
[ Voor 32% gewijzigd door Nutterd op 21-12-2020 14:49 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Klopt. Vond LSRF ook wel één van de leukste en misschien nog wel leuker dan De Rode Lantaarn, maar zoals iemand hier al aangaf is het die Steven iets teveel in zichzelf gaan geloven (blijft jammer om te zeggen aangezien hij eerst het programma gemaakt heeft en nu kraakt).Nutterd schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:49:
vind overigens de mix van LSRF wel top...beetje prof wielrennen, gewoon fietsen, the good life enzovoort...
Het zou voor de podcast goed zijn als hij gewoon een stap terug neemt en het programma gaat begeleiden en de presentatie overlaat aan Laurens/Thomas. Als een soort sidekick/voorzitter kan ie dan af en toe nog steeds z'n verhaaltje kwijt, maar dan is het geen 50% Steven Bolt-show meer en 50% Laurens/Thomas+gasten. Een betere verhouding lijkt me 98% gasten+Laurens en een 2% Steven (inclusief het sponsorpraatje en aftiteling).
Die n+1 fiets moet natuurlijk niet te goedkoop zijn want dan ga je daar alleen maar irritatie van krijgen/achteraf spijt van krijgen.Ypuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:57:
[...]
En dan spreek ik uit ervaring van geen di2 op je gravelbike zetten, extra kosten achteraf om dat wel te doen.
Gelukkig wel direct een powermeter erop gezet toen.
Met die gedachte zijn mijn n+2 fietsen (trek domane en strandfiets) ook niet de goedkoopste oplossingen
Het vriend van de show concept vind ik ook een goed verdienmodel i.c.m. met een 'Dag en Nacht Media' sponsor (sonooosz, auto.nl), het is een soort vrijwillige bijdrage op deze manier.
Dat heb ik liever dan het gelul over 'nieuwe swag' en allerlei ander prul. LSRF vond ik erg leuk toen LTD nog in het peloton zat. Dan had hij af en toe een leuk nieuwtje of een apart inzicht, de toegevoegde waarde van die podcast is nu verdwenen omdat het alleen maar over hun eigen (commerciële) ondernemingen gaat. Luister eigenlijk alleen nog als er een leuke gast is of wanneer Thomas Dekker aanschuift.
Dankzij een beetje gamification heb ik van hardlopen wel iets leuks gemaakt voor mezelf:Louislouislouis schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:16:
[...]
Je hoopt dan toch even dat het misschien leuker is dan in je herinnering maar niks is minder waar, zeker in de stad waar je niet kan doorlopen snap ik niet waarom mensen het voor hun lol doen.
1. Zombies Run! luisteren: het geeft je nog iets naast je muziek, zorgt ervoor dat je een minimum afstand gaat lopen (zodat je 1 episode kunt luisteren), en er zit een fartlek-component in
2. Citystrides.com om bij te houden waar je al allemaal hebt gelopen. Zo kom je nog eens op plekken waar je anders nooit zou aan denken
Net zoals tegeltjes verzamelen beiden volledig nutteloos, behalve dan dat ik er met plezier mijn loopschoenen voor aantrek
Ik kan mij er niet aan storen iig.
Wat mijn vader mij altijd leerde: als je je er aan irriteert heb je er last van. Ik irriteer mij er niet aan, dus ik kan het nog steeds aanhoren, het maakt het stofzuigen nog steeds leuker. Ik kan het zelf ook niet beter en heb nog een te kort aan goede podcasts.
Tsja, ik zou van mijn Sensa volgend jaar wel mijn winterfiets/slechtweer fiets kunnen maken en dan een goede aanschaffen voor mooi weer van alles wat straks in de handel komt van mensen die ermee stoppen. Klinkt als een goed planDDX schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:05:
[...]
Die n+1 fiets moet natuurlijk niet te goedkoop zijn want dan ga je daar alleen maar irritatie van krijgen/achteraf spijt van krijgen.
En dan spreek ik uit ervaring van geen di2 op je gravelbike zetten, extra kosten achteraf om dat wel te doen.
Gelukkig wel direct een powermeter erop gezet toen.
Met die gedachte zijn mijn n+2 fietsen (trek domane en strandfiets) ook niet de goedkoopste oplossingen
Ik heb uit objectieve waarneming op dit forum dat dit kan resulteren in:rolandos582 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:10:
[...]
Tsja, ik zou van mijn Sensa volgend jaar wel mijn winterfiets/slechtweer fiets kunnen maken en dan een goede aanschaffen voor mooi weer van alles wat straks in de handel komt van mensen die ermee stoppen. Klinkt als een goed plan
- Gravelbike erbij
- Strandfiets erbij
- Nieuwe slechtweerfiets voor meer ruimte rondom de wielen + schijfremmen
En vervolgens bezit je dan op een fiets of 6. Fiets je meer dan 40dkm per jaar, moet je voor je vrienden altijd op kop rijden en rijdt je meer dan 1000 dagen achter elkaar. (Kan je zomaar over komen hé en je bent echt niet de eerste).
Stem tip
https://www.bicycling.com...ietser-van-het-jaar-2020/
BreadFan schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:29:
[...]
Of een 12-28?
* BreadFan maakt dilemma's graag wat groter
12-28 is in mijn ogen ideaal i.c.m. 50-34 compact:Worsteneter schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:56:
Ik heb die nog niet online langs zien komen! Interessant.. waar kun je die krijgen?
Op het vlakke doe je alles op de 50 en als het bergop gaat heb je op de 34 een aardig bereik.
Jammergenoeg biedt Shimano deze vertanding alleen aan in de Dura-Ace serie met een navenante prijs.
Voor de helft van het geld kun je er zelf een bouwen van een 11-28 en een 12-25 van de 105 of Ultegra serie.
Dit is inderdaad ook nog een idee met name omdat je dan bredere banden etc. kan meepakken. Ik zit nu op 28-30mm max.mhr-zip schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:35:
[...]
rneming op dit forum dat dit kan resulteren in:
- Gravelbike erbij
Alleen dat toontje van hem bij de intro's al en dan die keer dat hij een dr. Evil vergelijking probeerde te maken terwijl dat ook Inspector Gadget was of nou toch weer James Bond. Gelukkig is skippen in een podcast erg snel gedaan. Ze mogen best wat productplacement doen hoor, want de schoorsteen moet ook roken. Dus niets mis met die ene fietsspullenwinken, dat BBQ-pakket of toch die doos met wijn (die ook echt lekker was). Maar het is een wankel evenwicht, waarbij Lance het evenwicht in mijn ogen heeft verloren met al die ringen, fietsen en dergelijke. Die kant moet zij niet op.Ypuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:03:
Het zou voor de podcast goed zijn als hij gewoon een stap terug neemt en het programma gaat begeleiden en de presentatie overlaat aan Laurens/Thomas. Als een soort sidekick/voorzitter kan ie dan af en toe nog steeds z'n verhaaltje kwijt, maar dan is het geen 50% Steven Bolt-show meer en 50% Laurens/Thomas+gasten. Een betere verhouding lijkt me 98% gasten+Laurens en een 2% Steven (inclusief het sponsorpraatje en aftiteling).
Ben ik trouwens de enige die zich afvraagt hij zij na een halve fles wijn / hel fles wijn de man naar huis gaan?
volgens mij komt er wel eens in de podcast voorbij dat ze dan in de "mancave" blijven pitten...Fisico schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:40:
[...]
Alleen dat toontje van hem bij de intro's al en dan die keer dat hij een dr. Evil vergelijking probeerde te maken terwijl dat ook Inspector Gadget was of nou toch weer James Bond. Gelukkig is skippen in een podcast erg snel gedaan. Ze mogen best wat productplacement doen hoor, want de schoorsteen moet ook roken. Dus niets mis met die ene fietsspullenwinken, dat BBQ-pakket of toch die doos met wijn (die ook echt lekker was). Maar het is een wankel evenwicht, waarbij Lance het evenwicht in mijn ogen heeft verloren met al die ringen, fietsen en dergelijke. Die kant moet zij niet op.
Ben ik trouwens de enige die zich afvraagt hij zij na een halve fles wijn / hel fles wijn de man naar huis gaan?
En voor je het weet ben je dan 77 jaar en fiets je gewoon 55 duizend km per jaarmhr-zip schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:35:
[...]
En vervolgens bezit je dan op een fiets of 6. Fiets je meer dan 40dkm per jaar, moet je voor je vrienden altijd op kop rijden en rijdt je meer dan 1000 dagen achter elkaar. (Kan je zomaar over komen hé en je bent echt niet de eerste).
Op Marktplaats deze fiets kunnen scoren, dezelfde groep (105 - 11sp) als mijn 'goede' fiets, dus extra wielset kon ik mooi hiervoor gebruiken. Voor €300 kan ik weer rustig slapen 's nachts.
Ondertussen valt mij op dat de levering van Shimano cassettes nogal slecht is op dit moment. Dus ik overweeg ook een cassette voor mijn buitenfiets aan te schaffen. Kan ik voor een fiets met schijfremmen deze tools ook gebruiken? https://www.mantel.com/bb...tte-afnemer-btl-11-btl-12
Want normaal laat ik dit de mechanieker doen, maar ik heb er niet zo zin in om in maart te ontdekken dat ketting en cassette op zijn en er op dat moment geen cassette te krijgen is. Mijn idee is om de week voor de onderhoudsbeurt de cassette dan zelf te wisselen en deze nu maar vast op voorraad te leggen. De vorige keer waren ze coulant toen ik met mijn eigen pedalen aan kwam zetten, maar dat moet denk ik geen gewoonte worden.
JaFisico schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:38:
Kan ik voor een fiets met schijfremmen deze tools ook gebruiken? https://www.mantel.com/bb...tte-afnemer-btl-11-btl-12
Als ik je een advies mag geven, koop geen BBB, ook niet als je het weinig gebruikt.Fisico schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:38:
Na de krakkende en matig schakelende ritjes van dit weekend wil ik de cassette op de Wahoo vervangen voor een echte van Shimano. Daarvoor heb ik het gereedschap al in huis, dus kettingafnemer en kettingzweep.
Ondertussen valt mij op dat de levering van Shimano cassettes nogal slecht is op dit moment. Dus ik overweeg ook een cassette voor mijn buitenfiets aan te schaffen. Kan ik voor een fiets met schijfremmen deze tools ook gebruiken? https://www.mantel.com/bb...tte-afnemer-btl-11-btl-12
Want normaal laat ik dit de mechanieker doen, maar ik heb er niet zo zin in om in maart te ontdekken dat ketting en cassette op zijn en er op dat moment geen cassette te krijgen is. Mijn idee is om de week voor de onderhoudsbeurt de cassette dan zelf te wisselen en deze nu maar vast op voorraad te leggen. De vorige keer waren ze coulant toen ik met mijn eigen pedalen aan kwam zetten, maar dat moet denk ik geen gewoonte worden.
De tool van Parktool voor het vasthouden is a) 10x fijner b) 10x degelijker. De lockringtool is minder van belang, die kan je gerust van BBB nemen (alhoewel ik de mijne van BBB al eens gesloopt heb... heb ik laten lassen bij de stadswerkplaats in Groningen en doet het sinds gewoon nog...).
https://www.mantel.com/park-tool-ptcp12
[ Voor 6% gewijzigd door havana op 21-12-2020 16:57 ]
De BBB heb ik al, dus daar kan ik helaas niet meer aan doen. Ik verwacht hem echt heel weinig te gebruiken. Op de Kickr waarschijnlijk maar een keer en op de fiets niet veel vaker. Ik was toen opzoek naar een combinatie van tool en cassette die niet duurder was dan alles bij de fietsenmaker laten doen.havana schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:54:
[...]
Als ik je een advies mag geven, koop geen BBB, ook niet als je het weinig gebruikt.
De tool van Parktool voor het vasthouden is a) 10x fijner b) 10x degelijker. De lockringtool is minder van belang, die kan je gerust van BBB nemen (alhoewel ik de mijne van BBB al eens gesloopt heb... heb ik laten lassen bij de stadswerkplaats in Groningen en doet het sinds gewoon nog...).
https://www.mantel.com/park-tool-ptcp12
Eerste ~60km hadden we wind mee, hierop berekenend bewust rustig gefietst, HR laag gehouden. Toch nog 30 gemiddeld
Uiteindelijk gepaced op HR en cadans en toch redelijk fris thuis gekomen met 124 km op de teller
Conditioneel was ik prima in orde, ook wel te verwachten als ik mijn hardlopen van de laatste maand bekijk, de fiets-specifieke spieren waren alleen wat achteruit gegaan helaas.
[ Voor 6% gewijzigd door Cranzai op 21-12-2020 18:23 ]
De Miche Young crankset heeft als grootste buitenblad 48 en kleinste binnenblad 35. Wat zou dan de beste combinatie zijn? Gewoon 48/35?
Momenteel rij ik voor met 52/42, waarbij ik vrijwel alleen maar het binnenblad gebruik.
Een andere beperking is dat de cassette achter niet meer dan 8 of 9-speed kan zijn. Mijn plan was om een Shimano 105 cassette te nemen, maar die bestaat niet meer in 9-speed. Wat zou dan de beste 9-speed cassette zijn?
Die spatbordjes, daar begin ik toch ook wel jaloers op te worden... Ik heb zo'n afneembare S-blade. Scheelt een vieze rug, maar je fiets en voeten worden nog altijd helemaal goor. Heb je ook achterspatborden die tot aan de crank doorlopen? Want met name dáár zit na afloop bij mij een kilo zand en troep.ocramk schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:17:
Na een goede schoonmaakbeurt twee weken geleden was ik er ook wel klaar mee om m'n 'goede' fiets 5x per week volledig te vervuilen.
Op Marktplaats deze fiets kunnen scoren, dezelfde groep (105 - 11sp) als mijn 'goede' fiets, dus extra wielset kon ik mooi hiervoor gebruiken. Voor €300 kan ik weer rustig slapen 's nachts.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 21-12-2020 22:55 ]
---------------
Ik geloof zeker dat het een stukje gewenning is, ben ook nog maar een beginnende fietser.Ypuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:35:
[...]
Dat is ook wel een stukje gewenning. Dit is nu de 2e winter dat ik fanatiek binnenfiets (2-4x per week) en aan het begin best veel last gehad van pijntjes/dingetjes; voet, zitbotjes, knie, hoge hartslag, niet volle vermogen. Inmiddels kan ik wel stellen dat die allemaal weg zijn en ik binnen net zo makkelijk fiets als buiten. Indoortraining vergt dus wel even wat gewenning en een goede houding vanwege het statische karakter.
In mei ben ik met buiten fietsen begonnen en in oktober pas met indoor fietsen gestart, heb er in Zwift dan ook slechts 63.5 uur en 2187 km op zitten waarbij mij langste rit tot nu toe 2u37m was.
Afgezien van mijn zitvlak heb ik verder geen last van pijntjes tijdens het indoor fietsen, fietsen lijkt bij mij juist goed tegen pijntjes te werken. Ik had vandaag bijvoorbeeld de hele dag last van mijn nek, maar na anderhalf uur op de fiets eerder deze avond is dit nu weg.
Niet een echt antwoord op je vraag, maar een andere mogelijke oplossing voor je uitdaging:nogeeninlog schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:32:
Voor een nieuwe fiets wil ik een specifieke crankset die wat beperkingen heeft. Het gaat om een Miche Young crankset van 125 mm, die ik wil combineren met een pendel van 50mm, om zo tot een totale lengte van 175 mm te komen. Dit om mijn rechterknie te ontzien.
De Miche Young crankset heeft als grootste buitenblad 48 en kleinste binnenblad 35. Wat zou dan de beste combinatie zijn? Gewoon 48/35?
Momenteel rij ik voor met 52/42, waarbij ik vrijwel alleen maar het binnenblad gebruik.
Een andere beperking is dat de cassette achter niet meer dan 8 of 9-speed kan zijn. Mijn plan was om een Shimano 105 cassette te nemen, maar die bestaat niet meer in 9-speed. Wat zou dan de beste 9-speed cassette zijn?
Wat die korte crank betreft, je zou een 'reguliere' (dus niet-jeugd) rechtercrank een stuk in kunnen laten korten en daar de pendel aan hangen. Als je een crank kiest met 110 of 130 mm steekcirkel heb je een hele ruime keus aan kettingbladen.
Als je dan voor een set-up met 1x11 of 1x12 kiest bespaar je je het binnenblad, en kun je met een smallere trapas toe, waardoor de constructie met de pendel niet onnodig breed gaat worden.
Voorbeeld: https://forum.wereldfietser.nl/viewtopic.php?t=14141
Dat was naar verluidt inelkaar gefabriekt door http://www.m-gineering.nl/index.htm
Je fietst nu toch ook? Dan zou ik je huidige setup eens in ritzelrechner zetten, Met je ervaring welke versnellingen en snelheden je het meeste rijdt krijg je een heel aardig inzicht in je wensen. Vanuit die wensen kun je vervolgens je 'ideale' wensconfiguraite samenstellen. Zoiets
Okay, toch antwoord:
Als je de 9 speed weg gaat kan je bij Rose nog verschillende 9 speed cassettes scoren. Shimano 105 en Ultegra, of Campagnolo. Race cassettes hebben kleinere stapjes tussen de versnelling dan MTB cassettes.
Let er wel op dat dan ook 9 speed shifters nodig hebt. Als je die nog niet hebt is je keus beperkt tot budget vervanginsmateriaal of tweedehands.
Bij 2x9 speed zou ik de stap tussen de voorbladen niet te groot maken omdat je dan juist rond je kruissnelheid vaak moet schakelen tussen groot en klein. Ritzelrechner maakt dat visueel inzichtelijk.
Nb. de XL versie van de Raceblade is voor de iets bredere racebanden.
Die zijn er wel, maar volgens mij is het erg lastig/moeilijk te monteren met velgremmen.Mistraller schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:53:
[...]
Die spatbordjes, daar begin ik toch ook wel jaloers op te worden... Ik heb zo'n afneembare S-blade. Scheelt een vieze rug, maar je fiets en voeten worden nog altijd helemaal goor. Heb je ook achterspatborden die tot aan de crank doorlopen? Want met name dáár zit na afloop bij mij een kilo zand en troep.
zie bijvoorbeeld: https://www.mantel.com/sk...9aRRWyWjNjxRoCom8QAvD_BwE
Uiteraard heeft ie wel 2 gravelers in mijn maat staan (goh wat een verrassing
Ik snap dat je altijd een beetje inlevert als je een breed inzetbaar iets zoekt, maar ik twijfel dus. Of twee instapmodellen (1 voor de weg, 1 voor gravel) of 1 veel beter model (gravel, maar in de zomer met smalle wegbanden).
Any thoughts?
De meningen hierover zijn natuurlijk verdeeld (nog niet zo hevig als de zadeltasjes en schijfremmen discussieZieMaar! schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:11:
Een paar weken geleden heb ik al eens geopperd om mijn racefiets van bredere banden te voorzien en zo te gaan gravellen. Nou, ik heb even contact gehad met de LBS en er kunnen toch mooi 2mm bredere banden op dan er nu opzitten. Dat zal verschil maken.
Uiteraard heeft ie wel 2 gravelers in mijn maat staan (goh wat een verrassing). Een instapper, echt heel basis (alu, Claris 46/34 - 11/34), wat wellicht prima is voor erbij, maar hij heeft ook een occassion staan waarmee we volledig naar Carbon gaan, inclusief Ultegra afmontage. Dat is dan niet meer voor erbij, maar in plaats van.
Ik snap dat je altijd een beetje inlevert als je een breed inzetbaar iets zoekt, maar ik twijfel dus. Of twee instapmodellen (1 voor de weg, 1 voor gravel) of 1 veel beter model (gravel, maar in de zomer met smalle wegbanden).
Any thoughts?
het ligt er overigens wel aan waar je woont, ik woon in de buurt van nationaal park de Meinweg waar gravelen echt top is maar ook nog dichterbij liggen heerlijke gravelpaadjes.
nadeel is dat ik in het begin dacht er ook wel een keer wat singletracks mee te pakken maar dat is voor mij geen succes gebleken dus het plan om de MTB te verkopen is van de baan af aangezien ik ook nog wel regelmatig met vrienden wil MTB-en.
/edit: ik zie dat ik geen antwoord geef op je vraag...persoonlijk zou ik voor het instapmodel gaan en er dus een N+1 van te maken..mocht je het gravelen echt top vinden kun je altijd nog later (als de prijzen weer normaal zijn) voor een beter model gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Nutterd op 22-12-2020 10:19 ]
Heb geen tips maar ben wel erg benieuwd - ik wil dit zelf wellicht ook gaan doen, ook bij Papendal. Vooral vanwege vaststelling zones, omslagpunt etc.Nutterd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:01:
29 Januari heb ik een sportmedische keuring in het sportmedisch centrum in Papendal, dit is iets wat ik al langer wou doen niet omdat ik klachten heb maar gewoon just to be sure, maar steeds voor me uitschoof. In principe zal het geen hogere wiskunde zijn en ga ik ervanuit dat diegene die de keuring afneemt wel weet wat ze doen maar zijn er hier mensen die diet gedaan hebben en tips hebben waar ik op moet letten of wat ik kan vragen?
Ben dus benieuwd hoe het je gaat bevallen - duurt nog wel lang zeg? Is er een lange wachtrij of is dat bewust?
Een alu fiets of carbon fiets zegt natuurlijk niet zoveel: specifics!ZieMaar! schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:11:
Een paar weken geleden heb ik al eens geopperd om mijn racefiets van bredere banden te voorzien en zo te gaan gravellen. Nou, ik heb even contact gehad met de LBS en er kunnen toch mooi 2mm bredere banden op dan er nu opzitten. Dat zal verschil maken.
Uiteraard heeft ie wel 2 gravelers in mijn maat staan (goh wat een verrassing). Een instapper, echt heel basis (alu, Claris 46/34 - 11/34), wat wellicht prima is voor erbij, maar hij heeft ook een occassion staan waarmee we volledig naar Carbon gaan, inclusief Ultegra afmontage. Dat is dan niet meer voor erbij, maar in plaats van.
Any thoughts?
We hebben nauwelijks gravel in Nederland.ZieMaar! schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:11:
Any thoughts?
ze boden ook 11-01 aan maar dit kwam niet uit met het werk...volgende kans was 29-01 (een maandag of een vrijdag kwamen mij het beste uit). ik zal je op de hoogte houden hoe het mij beviel.Worsteneter schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:19:
[...]
Heb geen tips maar ben wel erg benieuwd - ik wil dit zelf wellicht ook gaan doen, ook bij Papendal. Vooral vanwege vaststelling zones, omslagpunt etc.
Ben dus benieuwd hoe het je gaat bevallen - duurt nog wel lang zeg? Is er een lange wachtrij of is dat bewust?
automatisch noem ik het gravel, maar er zijn toch genoeg paden (iig hier in de buurt) waar ik echt niet voor mijn plezier op de racefiets zou gaan trappen maar waar de gravelbike veel fijner fietst dan een MTB...ik kan niet voor de rest van Nederland oordelen maar als ik de routes die ik heb gefietst hier in de buurt waar toch minimaal 50% onverhard is op 70km (verharde gedeeltes zijn bewust gedaan) en ik eigenlijk ook in verschillende windrichtingen kan gaan (en ook nog duitsland in kan) kan ik de gravelbike iig meer verantwoorden als een MTB.
maar geloof best dat het erg afhankelijk is van waar je woont.
En toch sta ik hier op de Veluwe nog wel eens voor paadjes die ik met mijn dunne racebanden minder leuk vind
@Nutterd Haha je samenvatting (N+1) had ik niet verwacht als ik de rest van je post lees
@Worsteneter Nee, dat van die Claris merk ik ook, zeker omdat dat instappertje dan toch nog € 1300,- gaat kosten. Een Diverge Base, that is. Tegenover een Diverge Comp Carbon, die na inruil ongeveer het dubbele zal gaan kosten.
Misschien moet ik, als ik voor een stapper ga, toch eens kijken of ik niet ergens voor dat geld een betere kan krijgen, bedenk ik nu....
Dat hangt er van af wat je onder gravel verstaat. Je kunt hier prachtige routes rijden met veel onverhard in allerlei verschillende vormen.
Ben met je eens dat het in vergelijking met echte natuurlijke gebieden in het buitenland beperkter is en je sneller weer op asfalt belandt, maar zou het zelf niet "nauwelijks" noemen.
[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 22-12-2020 10:38 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Uiteindelijk is het denk ik belangrijkste hoe je op de fiets zit. Maar als ik zo bij de grote winkels kijk, zie ik al een Nuroad voor 999 met Tiagra. Voor 1500 heb je een mooie Scott gravelerZieMaar! schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:30:
[...]
En toch sta ik hier op de Veluwe nog wel eens voor paadjes die ik met mijn dunne racebanden minder leuk vind.
@Nutterd Haha je samenvatting (N+1) had ik niet verwacht als ik de rest van je post lees.
@Worsteneter Nee, dat van die Claris merk ik ook, zeker omdat dat instappertje dan toch nog € 1300,- gaat kosten. Een Diverge Base, that is. Tegenover een Diverge Comp Carbon, die na inruil ongeveer het dubbele zal gaan kosten.
Misschien moet ik, als ik voor een stapper ga, toch eens kijken of ik niet ergens voor dat geld een betere kan krijgen, bedenk ik nu....
Gravel misschien niet, maar er zijn (afhankelijk waar je in Nederland woont) toch wel genoeg onverharde paden te vinden.
Het referentiekader wat ik heb is echter de Betuwe en Friesland/Groningen en in iets mindere mate ook de Heuvelrug. Zelfs die laatste zijn nauwelijks gravelpaden (want daar mag je officieel dan weer niet met de fiets komen of het zijn MTB parcoursen).
Mijn zus woont in Arnhem en daar zou een gravelbike het overwegen waard zijn. Trek je dan ook niet teveel aan van mijn advies, maar heb al een aantal keer gezien dat mensen een gravelbike kopen omdat het ze heel cool lijkt (wat het ook is), maar vervolgens er alleen maar mee over de weg rijden omdat ze geen routes hebben/kunnen maken/na 2x wel gezien hebben of geen zin hebben om hun fiets te poetsen etc. Had dan gewoon een normale racefiets gekocht, al lijkt het me dat je met een gravel bike ook wel gewoon mee kunt komen in je vriendengroepje.
Ja maar voorraad....Worsteneter schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:33:
[...]
Uiteindelijk is het denk ik belangrijkste hoe je op de fiets zit. Maar als ik zo bij de grote winkels kijk, zie ik al een Nuroad voor 999 met Tiagra. Voor 1500 heb je een mooie Scott graveler
@Ypuh Ik denk dat ik hier, net als bij Arnhem, vrij veel keus heb
[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 22-12-2020 10:46 ]
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
ik had juist verwacht dat je in Zuid-Limburg ook veel gravel/licht onverhard zou hebben...maar daar zie je aan dat je je daar snel in kan vergissen.Yakolev schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:52:
Een Rondo Ruut AL2 of AL1 heb je ook voor minder dan 2000 euro. Ben erg geneigd, maar zoveel gravel heb je helaas niet in Zuid-Limburg. Maar als fiets voor bikepacking lijken ze me echt fantastisch.
Het zou best kunnen, maar ik heb altijd meer het idee gehad dat deze paden meer geschikt waren voor mountainbikers. Ik heb veel aan trailruns gedaan een aantal jaar terug, dus daarop baseer ik mijn waarnemingen voor onverharde paden en wegen hier.Nutterd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:55:
[...]
ik had juist verwacht dat je in Zuid-Limburg ook veel gravel/licht onverhard zou hebben...maar daar zie je aan dat je je daar snel in kan vergissen.
Het is hier natuurlijk ook veel te dicht bevolkt in Nederland voor eindeloze paden en wegen van gravel, maar toch wil ik er wel eentje.
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
En hoeveel km zouden jullie ermee doorrijden?
Ja precies, hoop dat hij voor donderdag klaar is. Ik ga wel mijn best doen voor de #festive500Fisico schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:54:
@rolandos582 Mijn vorige fiets kwam met een kleine slag uit de doos en schampte net het remblokje. De fietsenmaker heeft dit hersteld en ik heb er 4000 km mee gereden zonder problemen. Dus even langs een goede fietsenmaker zou ik zeggen.
Het weer ziet er redelijk uit maar gaan wel wat natte ritjes worden. Weet iemand eigenlijk vanaf hoelaat op 24 december je ritjes tellen? Is dat gewoon vanaf 00:00?
Welke Heuvelrug bedoel je? De Utrechtse of de Sallandse? Bij beiden kan je best wat gravelpaden vinden hoorYpuh schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:41:
Mijn ervaring (N=1) is dat zelfs als je je best doet met Komoot en er een sport van maakt zoveel mogelijk onverhard te rijden, dat het nog steeds ontzettend lastig is om meer dan 30% onverhard te halen. Als je wel een onverharde route hebt is dat wel helemaal fantastisch natuurlijk, zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.
Het referentiekader wat ik heb is echter de Betuwe en Friesland/Groningen en in iets mindere mate ook de Heuvelrug. Zelfs die laatste zijn nauwelijks gravelpaden (want daar mag je officieel dan weer niet met de fiets komen of het zijn MTB parcoursen).
Mijn zus woont in Arnhem en daar zou een gravelbike het overwegen waard zijn. Trek je dan ook niet teveel aan van mijn advies, maar heb al een aantal keer gezien dat mensen een gravelbike kopen omdat het ze heel cool lijkt (wat het ook is), maar vervolgens er alleen maar mee over de weg rijden omdat ze geen routes hebben/kunnen maken/na 2x wel gezien hebben of geen zin hebben om hun fiets te poetsen etc. Had dan gewoon een normale racefiets gekocht, al lijkt het me dat je met een gravel bike ook wel gewoon mee kunt komen in je vriendengroepje.
Zou wel (als je de kans hebt) een keer een gravelbike lenen om te voelen of je echt veel snelheid verliest op het asfalt. Als het "alleen" wat langzamer op snelheid komen is en wellicht wat meer rolweerstand, dan zou het voor mij het waard zijn. Alleen al voor de piece of mind dat je in principe overal naartoe kan rijden. Want er zijn absoluut paden waar ik mijn racefiets niet overheen ga sturen.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Nee hoorEdwinW schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:19:
@Mistraller Volgens mij komt dat vuil vanaf het voorwiel vandaan.
---------------
Ik rijd sinds afgelopen zondag met de Raceblades, dus nog weinig ervaring. De onderbuis vlakbij het bottombracket is in ieder geval schoon gebleven. De Bluemels lijken dan meer geschikt, maar de montage lijkt volgens de reviews wel lastiger.
Welk modeljaar is die Diverge Comp van carbon?ZieMaar! schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:30:
Ik heb een 2017 model Diverge Comp Cen, en die heeft hele specifieke eigenschappen, zowel positief als negatief.
++ qua stuurgedrag op de weg lijkt het wel een racer (steil balhoofd)
+ korte wielbasis voor 32mm bandjes + spatbordjes
+ laag bracket dus laag zwaartepunt
+- maximaal 38mm banden
-- Specialized SCS (short chain stay) achternaaf. Een standaardnaaf gaat er alleen met kunstgrepen in.
Dat laatste punt kwam ik pas te laat achter, anders had ik hem laten staan.
Voor mij is het dus een slecht weer wegfiets, en daar voldoet hij prima voor. Ik heb geen idee hoe hij zich op gravel manifesteert.
Ik had niet het goede type, het gaat om https://www.specialized.c...313&searchText=95419-3148, een Diverge Expert uit 2019.Wat is het grote nadeel van die alternatieve naaf?DieAnder schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:42:
[...]
Welk modeljaar is die Diverge Comp van carbon?
Ik heb een 2017 model Diverge Comp Cen, en die heeft hele specifieke eigenschappen, zowel positief als negatief.
++ qua stuurgedrag op de weg lijkt het wel een racer (steil balhoofd)
+ korte wielbasis voor 32mm bandjes + spatbordjes
+ laag bracket dus laag zwaartepunt
+- maximaal 38mm banden
-- Specialized SCS (short chain stay) achternaaf. Een standaardnaaf gaat er alleen met kunstgrepen in.
Dat laatste punt kwam ik pas te laat achter, anders had ik hem laten staan.
Voor mij is het dus een slecht weer wegfiets, en daar voldoet hij prima voor. Ik heb geen idee hoe hij zich op gravel manifesteert.
Voor mijn volgende fiets ga ik ook voor een gravelbike. Multi inzetbaar... en heb niet de ruimte om 2 fietsen te stallen..ZieMaar! schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:11:
Any thoughts?
...
Ja die is een generatie nieuwer dan de mijne. Lijkt me ook een hele fijne fiets!ZieMaar! schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:15:
[...]
Ik had niet het goede type, het gaat om https://www.specialized.c...313&searchText=95419-3148, een Diverge Expert uit 2019.Wat is het grote nadeel van die alternatieve naaf?
Die SCS naven zijn een eigen standaard van Specialized geweest en zijn maar zeer kort gebruikt. Dat is ook direct het nadeel: ze zijn nauwelijks leverbaar geweest en nu al helamaal niet. Ze zijn alleen maar in 24 gaats gemaakt (i.m.h.o. nogal magertjes in combinatie met ruw terein + 'flinke' berijder).
Technisch gezien is het een 130mm wegnaaf waar een remschijf bij is gepropt, en vervolgens is de as verlengd met 2,5 mm aan beide zijden. Als je niet beter weet (zoals ik, vóórdat ik mijn huiswerk gemaakt heb) denk je: "135mm met remschijf! Die zijn er zat!". Maar helaas, een standaard 135mm naaf past gewoon niet omdat de cassette tegen het frame aanschuurt.
De 'oplossing' *) van Specilaized is om een derailleurhanger/pat te gebruiken die 2,5 mm dikker is zodat de cassette ruimte krijgt voor de ketting. Hierdoor moet je frame dus 2,5 mm worden gespreid èn je velg moet opnieuw op je (excentrisch geplaatste) naaf gecentreerd worden. Getverdemme, want nare spanning, en getverdemme, want niet-standaard wiel.
(*)
Oplossing tussen aanhalingstekens want het is geen oplossing, het is een workaround, en zelfs een slechte!
Daar denk ik dus ook over na. Een MTB valt voor mij af. Ik woon dan wel dichtbij de Utrechtse heuvelrug, maar elke keer 10 km heen en 10 km terug zie ik niet zo zitten. Al zie ik oud-collega's elk weekend uit Amsterdam met de auto komen voor een ritje hier. Dus het is maar net waar je zin in hebt. Ik ben denk te lang hardloper geweest en dus gewend geraakt op bij de voordeur al te gaan sporten voor dat soort reisjes naar een plek om te sporten toe.Maarten_E schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:04:
Zou wel (als je de kans hebt) een keer een gravelbike lenen om te voelen of je echt veel snelheid verliest op het asfalt. Als het "alleen" wat langzamer op snelheid komen is en wellicht wat meer rolweerstand, dan zou het voor mij het waard zijn. Alleen al voor de piece of mind dat je in principe overal naartoe kan rijden. Want er zijn absoluut paden waar ik mijn racefiets niet overheen ga sturen.
Als het met een gravelbike gewoon lekker rijden is en dan op de heuvelrug en het gooi de wat meer landelijke paden in, dan is het ineens wel een optie. En ik zie op strava best wat mensen aardige routes rijden in deze buurt, ik kan alleen nog niet zo goed inschatten hoeveel kilometer dan niet over asfalt gaat. Dat het veel dezelfde routes zijn maakt mij minder uit. In de praktijk rij ik met de racefiets ook maar een handvol routes en ik heb al jaren maar 3 hardlooprondjes.
oei.. als 10 km al te veel is..Fisico schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:07:
[...]
Daar denk ik dus ook over na. Een MTB valt voor mij af. Ik woon dan wel dichtbij de Utrechtse heuvelrug, maar elke keer 10 km heen en 10 km terug zie ik niet zo zitten. Al zie ik oud-collega's elk weekend uit Amsterdam met de auto komen voor een ritje hier. Dus het is maar net waar je zin in hebt. Ik ben denk te lang hardloper geweest en dus gewend geraakt op bij de voordeur al te gaan sporten voor dat soort reisjes naar een plek om te sporten toe.
Als het met een gravelbike gewoon lekker rijden is en dan op de heuvelrug en het gooi de wat meer landelijke paden in, dan is het ineens wel een optie. En ik zie op strava best wat mensen aardige routes rijden in deze buurt, ik kan alleen nog niet zo goed inschatten hoeveel kilometer dan niet over asfalt gaat. Dat het veel dezelfde routes zijn maakt mij minder uit. In de praktijk rij ik met de racefiets ook maar een handvol routes en ik heb al jaren maar 3 hardlooprondjes.
Ik zit 8 km van de lokale routes vandaan, maar ik ben werkelijk nog nooit met de auto gegaan (tenzij ik met mijn zoontje van 7 ging fietsen).
Lekkere warmup voor je de routes op gaat
Ik fiets zelfs ook nog wel regelmatig naar tilburg (22km enkele rit) om de route daar te rijden. Maar daar pak ik ook weleens de auto voor. Je rit begint op een mtb ook gewoon bij de voordeur hoor
Het is niet zo dat je met een MTB niet over de weg kan rijden, of dat het een drama is.. ook dit is gewoon mogelijk: https://www.strava.com/activities/3843242441
(ik wilde graag de mtb op vakantie hebben en de drager zat vol met de fietsen van de rest van de familie)
Ik denk dat veel mtb-ers ervoor tekenen om 10km van de UHR te wonen.
Maar uiteindelijk is het ook een kwestie van voorkeur, maar gravel is in NL ook niet meer dan een mix van road/onroad, en dat kan met een MTB ook prima, het verschil is dat je met een gravel iets (echt niet veel) sneller op de weg bent, maar met een MTB veel flexibeler in het terrein. Maar als je graag lange niet technische ritten maakt, dan is een gravel fiets een betere keuze,
Misschien de route eens importeren of natekenen met Komoot?Fisico schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:07:
[...]
En ik zie op strava best wat mensen aardige routes rijden in deze buurt, ik kan alleen nog niet zo goed inschatten hoeveel kilometer dan niet over asfalt gaat.
En voor de slimme onder ons:
- Er zitten inderdaad spacers op ja, goed gezien!
- Ja de fiets is ongetwijfeld hoge carbon velgen waard.
- Inderdaad Ultegra schijven.
- Ook nog geen pedalen nee.
- Sommige stickers kunnen er ook nog af ja.
Fiets is oranje/rood met donkerblauw (maar dat zie je niet zo goed op de foto).
:strip_exif()/f/image/62Fm5K0NhcADCOZEFbi7dhkk.jpg?f=fotoalbum_large)
En nee, fietsen afleveren in deze tijd is niet leuk.
[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 22-12-2020 14:46 ]
Mooi fietsje! Heb je DI2 nog overwogen?mhr-zip schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:44:
* mhr-zip gaat het in 2020 weer lukken om geen vermogensbelasting te betalen.
[Afbeelding]
Dat zit er inderdaad op ja.rolandos582 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:50:
[...]
Mooi fietsje! Heb je DI2 nog overwogen?
Mooie fiets! Mist eigenlijk alleen nog een zadeltasje...mhr-zip schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:44:
[Afbeelding]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ze hadden hem ook al niet meer in velgrem uitvoeringGerbenBK schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:53:
[...]
Mooie fiets! Mist eigenlijk alleen nog een zadeltasje...
Vette fiets en hele vette kleur! van jou hoeft een fiets dus niet perse donker te zijnmhr-zip schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:44:
[Afbeelding]
Van zijn wat?Nutterd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:01:
[...]
Vette fiets en hele vette kleur! van jouw hoeft een fiets dus niet perse donker te zijn
Hehe, wel dik maar toch nog ruim 5k. Wel jammer dat nog niet alle kabels intern lopen, dat had ik dan wel verwacht ook met DI2
Nu alleen nog hopen dat het EK voetbal volgend jaar door gaat. Jij bent er in elk geval klaar voor (om de rustige wegen te rijden). En mooie fietsmhr-zip schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:44:
[Afbeelding]
Net maar even een vervangende fietscomputer besteld. Mijn oude (Bryton 450) was niet meer te redden en niet meer leverbaar door Mantel. Nu over op een Garmin 530.
Erg leuke fiets. Zelf ook al een aantal keer boven de bestelknop gehangen voor dit specifieke frame ook in deze kleuren, maar zowaar een keer ruggengraat getoond en mezelf wijs gemaakt dat ik al 3 mooie fietsen heb (en vervolgens het gehele budget gespendeerd aan nieuwe fietskleding, gereedschap etc).
Weet wel zeker dat hij gaat bevallen. Met de disc uitvoering heb je ook een fractie meer clearance (niet genoeg voor 28mm i.c.m. brede velgen, maar voldoende voor ruim vallende 25mm banden op een willekeurige velg). Ben vooral benieuwd of hij qua rijeigenschapen verschilt t.o.v. de mijne, maar gezien het BB, de chain/seatstays etc. allemaal redelijk gelijk zijn verwacht ik van niet. De zadelpen/buis is het grootste verschil met de S3, dus hij zou iets comfortabeler moeten zijn.
De weg was lang inderdaad.Ypuh schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:40:
@mhr-zip Zo te lezen nog net binnen de 2 jaar een keuze kunnen maken.
Toen wilde ik ook nog een echte racer. Een bikefit later, vielen die allemaal af.
Mja full spacer zou ik misschien wel op een TCR passen, bij de R3 kunnen theoretisch alle spacers er vanaf.
Wat, geen 28 mm? Kan deze weer op marktplaatsErg leuke fiets. Zelf ook al een aantal keer boven de bestelknop gehangen voor dit specifieke frame ook in deze kleuren, maar zowaar een keer ruggengraat getoond en mezelf wijs gemaakt dat ik al 3 mooie fietsen heb (en vervolgens het gehele budget gespendeerd aan nieuwe fietskleding, gereedschap etc).
Weet wel zeker dat hij gaat bevallen. Met de disc uitvoering heb je ook een fractie meer clearance (niet genoeg voor 28mm i.c.m. brede velgen, maar voldoende voor ruim vallende 25mm banden op een willekeurige velg). Ben vooral benieuwd of hij qua rijeigenschapen verschilt t.o.v. de mijne, maar gezien het BB, de chain/seatstays etc. allemaal redelijk gelijk zijn verwacht ik van niet. De zadelpen/buis is het grootste verschil met de S3, dus hij zou iets comfortabeler moeten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 22-12-2020 15:54 ]
Voor ~2900 kom ik hem ophalen, dan heb ik N+1 voor m'n BMC (eigenlijk N+2 want m'n Canyon staat ook nog te wachten tot ik hem op Marktplaats zet)mhr-zip schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:47:
[...]
De weg was lang inderdaad.
[...]
Wat, geen 28 mm? Kan deze weer op marktplaats
@Pimorez Zijn wel 2 jaloersmakende fietsen die RM01 en R3
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic