Grin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:47:
Twee maanden verder op de nieuwe fiets...
Na ruim 10 weken fietsen is nu het moment voor een eerste indruk/evaluatie (
deel 1 staat hier). Uiteraard is het een aankoop waar je moeilijk negatief over kan zijn/doen, maar ik ga het toch proberen.

Wat is er veranderd aan de fiets sinds dag 1? Pedalen (powermeter), bidons (zwarte bidons waren echt
geen porem), achterlampje/radar, fietscomputer, framebescherming, torque van de zadelschroef en zadelpen.
Zijn er noemenswaardige problemen geweest tot zover? Ja, twee: de zadelpen is twee keer ingezakt ondanks het correct aantal NM van de zadelpen, daarom 1.5 NM extra gebruikt bij het aandraaien, is nu opgelost. Zadel is ook twee keer naar achteren geklapt, niks ernstigs maar geeft geen lekker gevoel. Deze zit nog steeds op het voorgeschreven aantal NM maar ik heb er de tweede keer een speciale carbonmontagepasta ingesmeerd, nu gaat het al een aantal weken goed. Mocht dat toch niet genoeg blijken dan kan ik nog 1 NM hoger voordat ik aan het max kom van de zadelrails (ook carbon, max 7 NM). Dit zijn trouwens bekende problemen van de 795 Blade RS; lees dit geregeld op het internets. Puntje van aandacht Look!
Wat bevalt tot zover niet, waar moet je aan wennen? De hoogte van de frontend. Ik heb soms echt het idee dat ik op een
oude eenwieler rij, vooral bij het aansnijden van snelle bochten merk ik dat. Ben daardoor wat onzekerder geworden in de bochten, wat hiervoor juist een van mijn sterkere punten was - durfde bijna alles. Dat zal wellicht nog even wennen zijn maar het is iets wat ik vaker hoor bij recente Look’s: de frontend is echt gigantisch als je ze vergelijkt met andere framebouwers.
Nog een puntje, een wit frame is echt onvergefelijk… Bedenkt dat goed voordat je een witte fietst besteld want je ziet ALLES! Eigenlijk moet je na elke rit een tweetal babydoekjes over het frame halen. Zie je dat niet zitten? Koop dan een andere kleur of neem genoegen met een smerig frame. Hier vliegen er per maand ongeveer twee pakken doorheen… Het ziet er leuk uit en is weer eens wat anders dan (al dat) zwart, maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb!
Waar ben je wel over te spreken? Comfort, stijfheid, kwaliteit/gevoel en uiterlijk. Comfort is vaak een issue bij de vorige generatie (2012-2017) aero frames, maar bij dit frame zeker niet. Dit lees je ook in de vele echte reviews, ik onderschrijf dat volledig. Stijfheid idem dito. Het is bij lange na niet het lichtste frame op de markt, is zelfs aan de zware kant, maar daar krijg je echt wel iets voor terug: geen instabiele flex en een bootlading aan comfort. Ook dit lees je terug in menig review.
De laatste drie zijn zo mogelijk nog meer subjectief maar zet je schrap: er gaat amper een rit voorbij of er volgt wel een opmerking. Dat verschilt van: willekeurige omstanders die je naroepen (Zo! Doe maar duur! (i kid you not… wtf…)) tot clubgenoten die je het hemd van het lijf vragen. Uiteraard alleen maar leuk! Wil ja anoniem rondrijden: Kies. Een. Andere. Fiets.
Mochten er verder nog vragen zijn, laat het mij weten.