Heb zojuist getest en lijkt gewoon te blijven zitten en werken. Achterwiel past die overigens ook niet dus maakt niet zoveel uit. Heb er zelf optisch geen last van als die voor zit
Een snelheidssensor is toch alleen maar ter ondersteuning van het GPS signaal meen ik. Zonder sensor kan het ook maar dan zal je snelheid veel meer wisselen. Als je dus een sensor in je wiel hebt dan kan het ook sneller en nauwkeuriger weergegeven worden op je display. Volgens mij maak het uiteindelijk niet de snelheid juist hoger met sensor of iets dergelijks.Gebanned schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:09:
Snelheidssensor altijd op het voorwiel plaatsen; is, zeker als je niet kan remmen en veel slipt met je achterwiel, of als je niet al te stuurvast bent en veel slingert, veel beter voor je gemiddelde
En wat voor nauwkeurigheid ook helpt is de registratie per seconde laten regelen en niet per wijziging of "smart".
Kan je dat instellen op je garmin ofzo? Ik merk met enige regelmaat als ik een heuvel/viaduct afrijd, dat hij opeens naar 16km/u gaat ofzo en dan na een paar seconden naar 35/40+. Wellicht is dat op te lossen met per secondeorange.x schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:30:
[...]
Een snelheidssensor is toch alleen maar ter ondersteuning van het GPS signaal meen ik. Zonder sensor kan het ook maar dan zal je snelheid veel meer wisselen. Als je dus een sensor in je wiel hebt dan kan het ook sneller en nauwkeuriger weergegeven worden op je display. Volgens mij maak het uiteindelijk niet de snelheid juist hoger met sensor of iets dergelijks.
En wat voor nauwkeurigheid ook helpt is de registratie per seconde laten regelen en niet per wijziging of "smart".
Mmm, nee volgens mij moet je Garmin dat zelf regelen, maar je zou het qua seconderegistratie wel even kunnen proberen. Of even kijken of je wielsensor wel aanslaat op je Garmin door stil te staan en je wiel een zwieper geven. Als dat goed werkt dan zou het volgens mij wel goed moeten gaan. Wat voor Garmin heb je? Niet dat het denk ik dus uitmaakt want ik heb nu een 530 en hiervoor had ik een 500, antiek ding, maar bij beide werkte het wel zoals je zou verwachten.rolandos582 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:38:
[...]
Kan je dat instellen op je garmin ofzo? Ik merk met enige regelmaat als ik een heuvel/viaduct afrijd, dat hij opeens naar 16km/u gaat ofzo en dan na een paar seconden naar 35/40+. Wellicht is dat op te lossen met per seconde
Heb inderdaad een edge 530, hij slaat wel aan op mijn sensor. Zit in voorwiel want achter loopt de naaf schuin. Maar in de instellingen kan ik dit niet zo 1 2 3 vindenorange.x schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:43:
[...]
Mmm, nee volgens mij moet je Garmin dat zelf regelen, maar je zou het qua seconderegistratie wel even kunnen proberen. Of even kijken of je wielsensor wel aanslaat op je Garmin door stil te staan en je wiel een zwieper geven. Als dat goed werkt dan zou het volgens mij wel goed moeten gaan. Wat voor Garmin heb je? Niet dat het denk ik dus uitmaakt want ik heb nu een 530 en hiervoor had ik een 500, antiek ding, maar bij beide werkte het wel zoals je zou verwachten.
Even aanzetten:rolandos582 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:47:
[...]
Heb inderdaad een edge 530, hij slaat wel aan op mijn sensor. Zit in voorwiel want achter loopt de naaf schuin. Maar in de instellingen kan ik dit niet zo 1 2 3 vinden
- Pijltje naar beneden en naar Settings
- Naar menu System
- Data Recording
- Recording interval naar 1s zetten.
Het wil soms nog wel eens dat er hele korte segmentjes op Strava staan, waar dan mensen vrij hoog staan zonder seconde registratie. Dan heb ik het dus over segmenten van 15-20s. Dan is het missen van 4 seconden ertussen of aan het begin of eind nogal een verschil. Je kan ook zeggen, dat soort segmenten moet je dus eigenlijk niet willen hebben, maar met seconderegistratie is dat dus geen probleem
[ Voor 32% gewijzigd door orange.x op 18-11-2020 13:53 ]
Vond het inderdaad toevallig net : https://www8.garmin.com/m...F1-A564-FA22D55FDEB1.htmlorange.x schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:51:
[...]
Even aanzetten:
- Pijltje naar beneden en naar Settings
- Naar menu System
- Data Recording
- Recording interval naar 1s zetten.
Het wil soms nog wel eens dat er hele korte segmentjes op Strava staan, waar dan mensen vrij hoog staan zonder seconde registratie. Dan heb ik het dus over segmenten van 15-20s. Dan is het missen van 4 seconden ertussen of aan het begin of eind nogal een verschil. Je kan ook zeggen, dat soort segmenten moet je dus eigenlijk niet willen hebben, maar met seconderegistratie is dat dus geen probleem
Ga het eens proberen, ben benieuwd of ik ook een verschil ga merken.
Het scheelt in afstand wel een beetje. Ik heb bij de Wahoo de juiste bandenomtrek ingevoerd en met het sensor rij ik meer kilometers dan op alleen de gps. Bij de gps werd een slecht ontvangst vaak een rechte lijn, terwijl de weg onder de bomen helemaal niet recht was. Alle beetjes helpen als je zoals ik vaak op de grens van 30,0 gemiddeld zitorange.x schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:30:
[...]
Een snelheidssensor is toch alleen maar ter ondersteuning van het GPS signaal meen ik. Zonder sensor kan het ook maar dan zal je snelheid veel meer wisselen. Als je dus een sensor in je wiel hebt dan kan het ook sneller en nauwkeuriger weergegeven worden op je display. Volgens mij maak het uiteindelijk niet de snelheid juist hoger met sensor of iets dergelijks.
Ik denk dat zeker op de Utrechtse Heuvelrug als de bomen in blad staan de gps het moeilijk heeft, voor het fietsen maakt het weinig uit want ik rij op cadans en hartslag.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Maar wat schiet je er uiteindelijk mee op ?
Als je je rit op strava upload negeert die toch waardes van je snelheidssensor en berekent de snelheid op basis van gps gegevens.
Ik heb al jaren geen speed sensor meer op fietsen zitten.
Was alleen handig voor cadans (waar je uiteindelijk niet echt iets mee doet) maar dat meten powermeters ook.
Als je je rit op strava upload negeert die toch waardes van je snelheidssensor en berekent de snelheid op basis van gps gegevens.
Was alleen handig voor cadans (waar je uiteindelijk niet echt iets mee doet) maar dat meten powermeters ook.
[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 18-11-2020 15:18 ]
Mee eens. Een accurate snelheid tijdens het fietsen vind ik niet zo interessant. Dat was in het verleden wel anders, toen ik nog mijn best moest doen om 30km/u gemiddeld aan te houden.
Ik heb nog een cadanssensor op de fiets zitten waarvan de batterij al een tijdje leeg is, maar eigenlijk mis ik die waarde helemaal niet. Ik weet inmiddels dat ik gemiddeld genomen aardig zit qua cadans en daar ging het mij ook om.
Ik heb nog een cadanssensor op de fiets zitten waarvan de batterij al een tijdje leeg is, maar eigenlijk mis ik die waarde helemaal niet. Ik weet inmiddels dat ik gemiddeld genomen aardig zit qua cadans en daar ging het mij ook om.
Hangt van je training af. Ik train regelmatig op een specifiek cadans, 115, 100, 90, 70 etc. Zelfde met snelheid, helpt je soms om net dat laatste stukje te pushen (vorige sessie verbeteren). Maar de meesten zullen niet zo op de fiets zitten, true.
Cadans kan zonder sensor inderdaad ook wel. Al vind ik het fijn om bewust te trainen op een stuk bijven de 100 rpm bijvoorbeeld, ook is het vaak een bevestiging van wat ik al voel, tandje erbij of tandje eraf. Tijdens sprintjes vind ik het ook fijn omdat ik daar vaak de neiging heb te laat te schakelen. Maar het leven is zonder ook goed te doen.
De sensor voor de snelheid zat in het pakket van de Wahoo, die zou ik niet snel los kopen. Want de gps werkt ook, al stoorde ik mij wel aan het geschommel in snelheid onder de bomen toen de batterij van de snelheidsmeter een tijdje leeg was. Met hardlopen vind ik dat ook een van de nadelen van gps in een bosrijke en stedelijk omgeving.
De sensor voor de snelheid zat in het pakket van de Wahoo, die zou ik niet snel los kopen. Want de gps werkt ook, al stoorde ik mij wel aan het geschommel in snelheid onder de bomen toen de batterij van de snelheidsmeter een tijdje leeg was. Met hardlopen vind ik dat ook een van de nadelen van gps in een bosrijke en stedelijk omgeving.
Mijn ervaring is toch anders op 1 of andere manier.DDX schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:17:
Als je je rit op strava upload negeert die toch waardes van je snelheidssensor en berekent de snelheid op basis van gps gegevens
Al paar keer vastgesteld dat Strava een drop in snelheid door dichte bebossing oid. op mijn Garmin 830 achteraf niet gecorrigeerd wordt in Strava.
Daarvoor momenteel ook een Magene speed sensor onderweg.
Overigens is dat best wel een gebrek aan Strava, dat ze zich puur op GPS baseren. Heb daar zelf in Python wat analyses naar gedaan, maar GPS is echt niet fantastisch betrouwbaar. En dan rijd ik meestal nog in behoorlijk open duingebied. Bosrijk gebied of veel hoogtemeters maakt het alleen maar erger.
Zeker zaken als max speed op Strava kun je beter niet naar kijken. Zaken worden nog minder als je device niet vrij frequent data opslaat (smart recording oid).
Maar goed, of je er wakker van moet liggen is natuurlijk een ander verhaal. Vandaag was bijvoorbeeld fantastisch weer en heb ik echt 0x naar de cijfertjes gekeken. Gewoon genieten van nog ff heerlijk buiten zijn
Zeker zaken als max speed op Strava kun je beter niet naar kijken. Zaken worden nog minder als je device niet vrij frequent data opslaat (smart recording oid).
Maar goed, of je er wakker van moet liggen is natuurlijk een ander verhaal. Vandaag was bijvoorbeeld fantastisch weer en heb ik echt 0x naar de cijfertjes gekeken. Gewoon genieten van nog ff heerlijk buiten zijn
[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 18-11-2020 23:22 ]
Wellicht dat ze zich de komende tijd daarop gaan verbeteren met de investeringen. Laten we het hopen!Morrar schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:21:
Overigens is dat best wel een gebrek aan Strava, dat ze zich puur op GPS baseren. Heb daar zelf in Python wat analyses naar gedaan, maar GPS is echt niet fantastisch betrouwbaar. En dan rijd ik meestal nog in behoorlijk open duingebied. Bosrijk gebied of veel hoogtemeters maakt het alleen maar erger.
Vanochtend ook nog 72km gefietst, heerlijk weer! Tot je de vrij forse wind tegemoet kwam, dat was wel iets minder. En ik kon mijn route niet opslaan met mijn edge 530, uiteindelijk een ''bug''. Moet power 20sec uithouden en weer aanzetten. Gelukkig kon ik toen de rit opslaan, had net flink wat nieuwe tiles gepakt...

Is daar ook een velominati rule voor? Ik heb hem voor gedaan, dan zie ik hem het minst... Mijn achterwiel krijgt over het algemeen toch meer de aandacht
Knippert een Magene? Dacht alleen bij het wisselen van de batterij om te vertellen of hij speed of cadans sensor wil zijn?Fisico schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:27:
[...]
Bij mijn past hij voor echt niet, dus heb ik hem op het achterwiel zitten en dat werkt perfect. Dan ben je ook gelijk af van het knipperende lampje in je ooghoek.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ja bijzonder dat je vanuit je Garmin de data upload een die vervolgens net iets anders op Strava ziet. Niet dat het mij verder wat uitmaakt, maar vreemde constructie zo lolMorrar schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:21:
Mijn sensoren heb ik nog nooit zien knipperen. Laatst toen de cadanssensor niet wou verbinden, bleef die maar knipperen, maar als je eenmaal verbonden bent, heb ik ze nog nooit zien knipperen.Mistraller schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:03:
[...]
Is daar ook een velominati rule voor? Ik heb hem voor gedaan, dan zie ik hem het minst... Mijn achterwiel krijgt over het algemeen toch meer de aandacht![]()
[...]
Knippert een Magene? Dacht alleen bij het wisselen van de batterij om te vertellen of hij speed of cadans sensor wil zijn?
Mwa vind ik niet helemaal, want wat je in Garmin ziet is ook maar hun interpretatie van de sensor data.Joseph4820 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:13:
[...]
Ja bijzonder dat je vanuit je Garmin de data upload een die vervolgens net iets anders op Strava ziet. Niet dat het mij verder wat uitmaakt, maar vreemde constructie zo lol
---------------
Volgens mij is het niet zo dat Strava alleen uit gaat van GPS. Check dit artikeltje:DDX schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:17:
https://support.strava.co...ow-Distance-is-Calculated
Kortgezegd:
1 Als je je rit opneemt met de strava app, is er alleen gps beschikbaar en zal die worden gebruikt voor je distance/speed
2 Als je upload een garmin of andere gps device, gooit strava zijn algoritme daarover heen om om de distance/speed te bepalen (interpoleren van de gps-locaties)
3 Als je via een garmin oid ook speedsensor data naar strava gooit, zal strava die info ook gebruiken voor je distance/speed: sterker nog, strava zal deze waarde laten prevaleren
Optie 1 is het meest beperkt, als optie 2 en 3 beschikbaar zijn, kiest strava voor 3, anders voor 2. Je speedsensor data worden dus wel degelijk gebruikt!
Overigens is er (als voor jou rit zowel optie 2 als 3 beschikbaar is) de mogelijkheid handmatig voor optie 2 te kiezen: dan gooit strava alsnog haar algoritme erover heen. Dat doe je door bij je ritje onder de afstand op de knop Afstand (?) te klikken.
Een vergelijke optie is beschikbaar voor hoogte. Als je die met je gps device opneemt, zal de waarde automatisch prevaleren boven de hoogte uit het strava algoritme. En aangezien de meeste (allemaal?) gps device de hoogte meten mbv drukverschil, gaat dat in ons platte Nederland best vaak fout (overdreven). Het hoogte-algoritme van strava werkt mbv een hoogtekaart waarover je route wordt gedrapeerd. Die data is veel nauwkeuriger in Nederland. Zelf kies ik er dus in NL vaak voor de hoogte te corrigeren mbv de knop Hoogte (?).
[ Voor 3% gewijzigd door jochy op 19-11-2020 09:06 ]
Niet dat ik weet. Maar op een foto ziet het er cleaner uit. Bij een sideshot zit de sensor dan namelijk achter de cassette. Op het voorwiel zit hij ook in mijn zicht, ik kan de voornaaf zien wanneer ik op de fiets zit.Mistraller schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:03:
[...]
Is daar ook een velominati rule voor? Ik heb hem voor gedaan, dan zie ik hem het minst... Mijn achterwiel krijgt over het algemeen toch meer de aandacht![]()
[...]
Knippert een Magene? Dacht alleen bij het wisselen van de batterij om te vertellen of hij speed of cadans sensor wil zijn?
+1, precies hoe ik er in zit.Grin schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:23:
@Nutterd Voor mij hebben schijfremmen te veel nadelen die niet opwegen tegen het marginale voordeel. Zie deze post. Daarom bewust voor velgremmen gekozen. Ik wil de beste racefiets, niet de best remmende racefiets.![]()
De toekomst? Gewoon fietsen
Alle wielen die ik zou willen worden nog gewoon gemaakt voor velgremmen. Ooit zal ik wel moeten overstappen op schijfremmen maar dat gaat nog jaren duren. Of ze moeten de nadelen hebben weggewerkt, dan stap ik t.z.t. over. Het is niet zo dat ik per se velgremmen wil. Ik wil geen inferieur - mijn mening, geen feit(!) - remsysteem op een racefiets monteren terwijl het huidige systeem prima voldoet. Dat zou waanzin zijn...![]()
Maar laat ik duidelijk zijn: ik raad iedereen schijfremmen aan. Echt iedereen. Maar zelf maak ik een andere keuze omdat dit beter past bij wat ik zoek in een racefiets. En volgens mij kan ik deze keuze voldoende onderbouwen/verantwoorden. Maar nogmaals: koopt allen schijfremmen!
Voornaamste redenen voor mij om nog niet over te stappen zijn de kans op piepen (en heb ze allemaal al wel een keer gehoord) en extra onderhoud. Ook al een 2-tal keren meegemaakt dat een clubgenoot zichzelf op moest laten halen vanwege een falende schijfrem, iets wat ik bij velgremmen nog nooit meegemaakt heb.
Voor €5k koop je tegenwoordig een mid-range schijfrem fiets, maar met een beetje zoeken/geduld vind je voor dat geld een high end overjarig topmodel met velgremmen. Gemiddeld gezien heb je 'meer fiets' voor je geld, al is dat weer subjectief.
Uiteindelijk zijn het voor mij ook persoonlijke overwegingen om nog niet over te stappen. Mijn volgende fiets zal ook een schijfremfiets worden, maar in Nederland heb ik het niet nodig en hopelijk blijft de ontwikkeling ook niet stilstaan en zijn problemen met piepen/krijsen/aanlopen tegen die tijd opgelost. O.a. SRAM heeft onlangs stilzwijgend al een nieuwe remklauw gelanceerd die dit tegen zou moeten gaan.
Voorlopig heb ik meer redenen om het niet te doen dan wel, mede oog op uitwisselbaarheid van verschillende wielsets, weer extra gereedschap/reserves, compatibility met Tacx en montagestandaard etc. Een nieuwe schijfrem fiets zou dan misschien een dedicated klimfiets worden, maar voorlopig vind ik 3 fietsen wel genoeg en klimmen vind ik eigenlijk helemaal niet zo leuk
Het hele 'welk systeem is beter' interesseert me niet zoveel. Objectief gezien zijn discs beter natuurlijk, maar het is maar net wat je al hebt liggen en wat het beste aansluit bij je gebruik.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 19-11-2020 10:18 ]
Ik heb 2 vrienden met een Wahoo met wie ik vaak samenfiets en ikzelf een Garmin. Zeker dit jaar hebben we vaak samen gefietst en dan haal ik hun thuis op (+1-2km) en uiteindelijk halen zij structureel altijd meer kilometers (meestal maar 1-3km op 100km).DDX schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:17:
Ook op de MTB wel eens 5km minder gelogd dan mijn vrienden, simpelweg omdat ik geen snelheidssensor gemonteerd had en GPS niet goed werkt in de bossen met al dat korte draaien en keren. Je ziet ook vaak dat ze 0,2-0,3 km/u sneller gereden hebben terwijl we de hele rit schouder aan schouder gereden hebben. Al met al lig ik er niet wakker van, maar omdat het zo structureel is vind ik het wel vreemd.
Koop je toch een andere stuurpen...Grin schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:08:
[...]
Niet dat ik weet. Maar op een foto ziet het er cleaner uit. Bij een sideshot zit de sensor dan namelijk achter de cassette. Op het voorwiel zit hij ook in mijn zicht, ik kan de voornaaf zien wanneer ik op de fiets zit.
Gebruik de truc van de 'verstopte naaf' om je stuurpenlengte te controleren
Nu is het tijd om je stuurpenlengte te checken. De ideale lengte zal variëren op basis van lenigheid en rijstijl, maar over het algemeen geldt dat wanneer je op je fiets zit met licht gebogen ellebogen en handen op de remgrepen, je de naaf (as) van je voorwiel niet kunt zien doordat het stuur je zicht blokkeert. Als de naaf boven of onder je stuur zichtbaar is, probeer dan eens een kortere of langere stuurpen te monteren.
https://www.bicycling.com...erfecte-bikefitting-doen/
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Da's een vuistregel, ik zit goed op mijn fiets gelukkig.
Bij ons in de fiets groep wisselt de gereden afstand en het gemiddelde ook altijd wel wat onderling bij het samen rijden van een rondje. Zelfs bij één van hen die net als ik met een Lezyne Mega XL rijdt gecombineerd met snelheid sensor zit er verschil tussen. Merk van de sensoren verschilt dan wel weer. Denk dat de ingevoerde wielomtrek hierin ook mee kan spelen, maar ook die hebben we gelijk gezet 😇. Maar uiteindelijk niet echt boeiend, tenslotte hebben we beide net zo genoten of afgezien afhankelijk van de benen en de conditie 😉.Ypuh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:27:
[...]
Ik heb 2 vrienden met een Wahoo met wie ik vaak samenfiets en ikzelf een Garmin. Zeker dit jaar hebben we vaak samen gefietst en dan haal ik hun thuis op (+1-2km) en uiteindelijk halen zij structureel altijd meer kilometers (meestal maar 1-3km op 100km).
Ook op de MTB wel eens 5km minder gelogd dan mijn vrienden, simpelweg omdat ik geen snelheidssensor gemonteerd had en GPS niet goed werkt in de bossen met al dat korte draaien en keren. Je ziet ook vaak dat ze 0,2-0,3 km/u sneller gereden hebben terwijl we de hele rit schouder aan schouder gereden hebben. Al met al lig ik er niet wakker van, maar omdat het zo structureel is vind ik het wel vreemd.
Ja, maar onderin de beugels zie je je naaf dan alsnog....GerbenBK schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:36:
[...]
Koop je toch een andere stuurpen...![]()
Gebruik de truc van de 'verstopte naaf' om je stuurpenlengte te controleren
Nu is het tijd om je stuurpenlengte te checken. De ideale lengte zal variëren op basis van lenigheid en rijstijl, maar over het algemeen geldt dat wanneer je op je fiets zit met licht gebogen ellebogen en handen op de remgrepen, je de naaf (as) van je voorwiel niet kunt zien doordat het stuur je zicht blokkeert. Als de naaf boven of onder je stuur zichtbaar is, probeer dan eens een kortere of langere stuurpen te monteren.
https://www.bicycling.com...erfecte-bikefitting-doen/
Volgens mijn knipperen bij Wahoo de sensoren blauw als ze het doen. Maar sinds twee jaar zit het sensor dus op mijn achterwiel en de cadanssensors met tape aan de binnenkant van de arm dus ik kan het niet meer zien.Mistraller schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:03:
[...]
[...]
Dat heeft natuurlijk geen zin. Als de een met 25mm banden rijdt en de ander met 28mm banden, dan is de wielomtrek verschillend en draait het ene wiel vaker rond dan het andere. Het zijn geen mega verschillen, maar wel genoeg om verschillen te krijgen in de totale afstand.djiedjie schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:41:
Denk dat de ingevoerde wielomtrek hierin ook mee kan spelen, maar ook die hebben we gelijk gezet 😇.
Hier gaat het volgens mij ook mis bij veel fietscomputers/snelheidssensoren.
Is dit weer een geval van: goedkoop is duurkoop?Ypuh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:41:
[...]
Dat heeft natuurlijk geen zin. Als de een met 25mm banden rijdt en de ander met 28mm banden, dan is de wielomtrek verschillend en draait het ene wiel vaker rond dan het andere. Het zijn geen mega verschillen, maar wel genoeg om verschillen te krijgen in de totale afstand.
De sensor van mijn Garmin 830 doet dat allemaal automagisch. Kan je wel weer voor 1 euro een sensor halen uit China, en dan vervolgens een forumpost maken waarom het allemaal verkeerd gaat.
Ieder zijn ding hoor, maar voor die paar euro wil ik mijn tijd niet verdoen...
was een geintje he, ik ging ervan uit dat jij de maten wel even goed gecheckt had voor je aanschafGrin schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:39:
Da's een vuistregel, ik zit goed op mijn fiets gelukkig.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ik gebruik zelf magene sensors, kost €11,99. Garmin setje kost toch €70. Dat is toch een aanzienlijk verschil, zit daar dan echt verschil in?Grin schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:45:
[...]
Is dit weer een geval van: goedkoop is duurkoop?
De Sensor van mijn Garmin 830 doet dat allemaal automagisch. Kan je wel weer voor 1 euro een sensor halen uit China, en dan vervolgens een forumpost maken waarom het allemaal verkeerd gaat.
Hehehe oke, dat had ik gemist... 
Voor de aanschaf idd een bikefit gedaan voor het bestellen van de juiste maten; stuurpen, frame, crank, etc.
@rolandos582 Die setjes van Garmin zelf zijn regelmatig in de aanbieding, kan nu zo snel even niets vinden. Maar ze komen geregeld voorbij voor 40-50 euro voor cadans en snelheid. Je kan je ook los kopen voor 30 euro per stuk. Hoef je je nooit meer druk te maken over bevestiging en wielomtrek.
Voor de aanschaf idd een bikefit gedaan voor het bestellen van de juiste maten; stuurpen, frame, crank, etc.
@rolandos582 Die setjes van Garmin zelf zijn regelmatig in de aanbieding, kan nu zo snel even niets vinden. Maar ze komen geregeld voorbij voor 40-50 euro voor cadans en snelheid. Je kan je ook los kopen voor 30 euro per stuk. Hoef je je nooit meer druk te maken over bevestiging en wielomtrek.
[ Voor 56% gewijzigd door Grin op 19-11-2020 12:59 ]
Nee, dat is het geval van mensen die denken het beter te weten dan de automatische berekening van Garmin/Wahoo en het vervolgens fout invoerenGrin schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:45:
[...]
De Sensor van mijn Garmin 830 doet dat allemaal automagisch. Kan je wel weer voor 1 euro een sensor halen uit China, en dan vervolgens een forumpost maken waarom het allemaal verkeerd gaat.
Toch denk ik dat het verschil dus ontstaat uit hoe Garmin en Wahoo het berekenen. Beste is altijd nog gewoon zo'n magneetje, maar verder boeit het me weinig of het nou 100 of 102km is.
Zou het wellicht te maken kunnen hebben met een verschil in GPS of GLONASS? Dat op de een of andere manier de positie anders wordt berekend?
Compleet offtopic: Iemand die enig idee heeft eigenlijk hoe zo'n GPS satelliet alle binnenkomende signalen verwerkt? Lijkt mij dat zo'n satelliet duizenden aanvragen per seconde ontvangt, en de meeste satellieten zijn al niet de jongste meer. Toch knap dat zo'n satelliet dat nog altijd betrouwbaar en redelijk vlot uit kan voeren.
Compleet offtopic: Iemand die enig idee heeft eigenlijk hoe zo'n GPS satelliet alle binnenkomende signalen verwerkt? Lijkt mij dat zo'n satelliet duizenden aanvragen per seconde ontvangt, en de meeste satellieten zijn al niet de jongste meer. Toch knap dat zo'n satelliet dat nog altijd betrouwbaar en redelijk vlot uit kan voeren.
[ Voor 54% gewijzigd door Maarten_E op 19-11-2020 13:02 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Megneetje is anders ook niet alles. Als het magneetje net verdraaid zit, doet de meting het al niet meer...Ypuh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:58:
[...]
Nee, dat is het geval van mensen die denken het beter te weten dan de automatische berekening van Garmin/Wahoo en het vervolgens fout invoeren.
Toch denk ik dat het verschil dus ontstaat uit hoe Garmin en Wahoo het berekenen. Beste is altijd nog gewoon zo'n magneetje, maar verder boeit het me weinig of het nou 100 of 102km is.
@Maarten_E Een GPS apparaat communiceert niet met de satelliet. De satelliet zend alleen een radiosignaal uit net als een normale zendmast. In dat signaal zit alle data die je apparaat nodig heeft om zijn positie te bepalen. Je autoradio stuurt ook geen berichten terug naar de zendmast.
Theoretisch zou iemand met een speedsensor die heel erg slingert, meer afstand afleggen dan een rechte lijn tussen GPS coordinaten (die slechts elke seconde worden vastgelegd).
Als dat elke meter 2 cm is kan dat op een rit van 50km al een kilometer schelen (2%) ten opzichte van iemand waarbij de afstand is berekend door GPS coordinaten.
Als dat elke meter 2 cm is kan dat op een rit van 50km al een kilometer schelen (2%) ten opzichte van iemand waarbij de afstand is berekend door GPS coordinaten.
[ Voor 7% gewijzigd door BreadFan op 19-11-2020 13:23 ]
precies, ik heb een flinke mtb rit in de ardennen een keer vergeleken met iemand anders met speedsensor en de wedstijd was officieel 62 km, die afstand heb ik ook gezien bij iemand anders, maar bij mij kwam ik slechts op 58 km, was op zich wel prettig want de finish was dus eerder dan verwachtBreadFan schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:22:
Theoretisch zou iemand met een speedsensor die heel erg slingert, meer afstand afleggen dan een rechte lijn tussen GPS coordinaten (die slechts elke seconde worden vastgelegd).
dat was overigens wel met een edge 25, ik heb mijn edge 530 nu op 1 s recording gezet en ik denk dat dat ook wel iets scheelt, want de edge 25 deed volgens mij afhankelijk van je snelheid iets tussen de 1 en 3 seconden (variabel dus)
Ypuh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:41:
[...]
Dat heeft natuurlijk geen zin. Als de een met 25mm banden rijdt en de ander met 28mm banden, dan is de wielomtrek verschillend en draait het ene wiel vaker rond dan het andere. Het zijn geen mega verschillen, maar wel genoeg om verschillen te krijgen in de totale afstand.
Dit maakt natuurlijk allemaal geen bal uit.Grin schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:45:
[...]
De sensor van mijn Garmin 830 doet dat allemaal automagisch. Kan je wel weer voor 1 euro een sensor halen uit China, en dan vervolgens een forumpost maken waarom het allemaal verkeerd gaat.
Elke sensor meldt maar 1 ding: Omwentelingen per seconde. Enige verschil zelfs tussen een cadans en speedsensor;
Speedsensor zegt: "Ik ben een speedsensor en ik tel XX omwentelingen per seconde, Mijn ID is XXX en mijn
Batterylevel is XX%"
Cadans sensor zegt: "Ik ben een cadanssensor en ik tel XX omwentelingen per seconde, Mijn ID is XXX en mijn Batterylevel is XX%"
Een garmin gaat dan voor een speedsensor kijken wat de afstand op de GPS is, mits ie op basis van het aantal steady satellieten zeker weet dat GPS meting okee is, en berekent de afstand van 1 omwenteling.
Voordeel is dus dat je nooit hoeft in te stellen, wat je band/bandenspanning oid ook is.
Theoretisch nadeel is dan natuurlijk wel dat zelfs de snelheid volgens de speedsensor uiteindelijk bepaald is door GPS meting
Je kunt een fietscomputer ook zelf vertellen wat de afstand is bij 1 omwenteling. Dan zit de onzekerheid in de meting van je wiel, en het feit dat de fietscomputer geen autocorrectie zal doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 19-11-2020 13:58 ]
---------------
Een GPS satelliet ontvangt niets. Die broadcast alleen maar zijn ID, locatie en (atoom)tijd. Jouw ontvanger zal door de minieme verschillen in die tijd, en de bekende snelheid van het licht, kunnen bepalen waar die satelliet ongeveer uithangt, en als je maar voldoende andere satellietdata hebt kan je weten waar je zelf bent. En daarom vind een GPS ontvanger het altijd fijn om alvast een beetje data te hebben waar ie de boel zo'n beetje kan verwachten.Maarten_E schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:59:
Zou het wellicht te maken kunnen hebben met een verschil in GPS of GLONASS? Dat op de een of andere manier de positie anders wordt berekend?
Zie http://www.allesovergps.nl/indexhoe.html
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 19-11-2020 14:05 ]
---------------
Heeft iemand ervaringen met zadelpennen aandraaien met diepere inkepingen?
Ik gebruik een BBB TORQUESET BTL-73 MOMENTSLEUTEL maar de inkeping van zadel is een paar cm, zover komt dat bitje niet. Bestaat er zoiets als langere bitjes?
Ik gebruik een BBB TORQUESET BTL-73 MOMENTSLEUTEL maar de inkeping van zadel is een paar cm, zover komt dat bitje niet. Bestaat er zoiets als langere bitjes?
Dit dus, het instellen is een functie van de headuni, sensor maakt in principe geen bal uit.Mistraller schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:56:
[...]
[...]
Dit maakt natuurlijk allemaal geen bal uit.
Elke sensor meldt maar 1 ding: Omwentelingen per seconde. Enige verschil zelfs tussen een cadans en speedsensor;
Een garmin gaat dan voor een speedsensor kijken wat de afstand op de GPS is, mits ie op basis van het aantal steady satellieten zeker weet dat GPS meting okee is, en berekent de afstand van 1 omwenteling.
Voordeel is dus dat je nooit hoeft in te stellen, wat je band/bandenspanning oid ook is.
Je kunt een fietscomputer ook zelf vertellen wat de afstand is bij 1 omwenteling. Dan zit de onzekerheid in de meting van je wiel, en het feit dat de fietscomputer geen autocorrectie zal doen.
Kanttekening natuurlijk dat de acceleratiemeter in de sensor maar van voldoende kwaliteit is. En er is altijd nog wat smoothing nodig om ruis als gevolg van bijvoorbeeld een hobbelig wegdek weg te filteren, mogelijk doet een Garmin sensor dat beter dan een Magene van Aliexpress.
Inderdaad gewoon een langer bitje.rolandos582 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:14:
Heeft iemand ervaringen met zadelpennen aandraaien met diepere inkepingen?
Is ook goed mogelijk dat Magene net zo goed presteert. Zal toch eerst getest moeten worden. Ik heb in ieder geval niet het idee dat mijn Magene sensors er naast zitten, al heb ik de snelheid zelf pas net.Gebanned schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:16:
[...]
Dit dus, het instellen is een functie van de headuni, sensor maakt in principe geen bal uit.
Kanttekening natuurlijk dat de acceleratiemeter in de sensor maar van voldoende kwaliteit is. En er is altijd nog wat smoothing nodig om ruis als gevolg van bijvoorbeeld een hobbelig wegdek weg te filteren, mogelijk doet een Garmin sensor dat beter dan een Magene van Aliexpress.
Ik heb zelf het gevoel dat de Magene sensor wat moeite heeft met de snelheidsregistratie als ik een paar hobbels meepak. Vooral irritant is dat de Garmin dan meteen op auto-pause gaat.Joseph4820 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:13:
[...]
Is ook goed mogelijk dat Magene net zo goed presteert. Zal toch eerst getest moeten worden. Ik heb in ieder geval niet het idee dat mijn Magene sensors er naast zitten, al heb ik de snelheid zelf pas net.
Dat heb ik inderdaad ook, zoals ik eerder ook schreef bij grote snelheidsverschillen vanaf een heuvel ofzo heeft die er moeite mee. Dan staat hij nog op 20-25km van bovenop maar rijd ik in werkelijkheid al 40+ en daar komt die dan na een tijdje achter. Maar die sensor schiet alle kanten opGebanned schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:28:
[...]
Ik heb zelf het gevoel dat de Magene sensor wat moeite heeft met de snelheidsregistratie als ik een paar hobbels meepak. Vooral irritant is dat de Garmin dan meteen op auto-pause gaat.

Ook soms inderdaad dat de registratie niet lekker loopt bij tunnel/hobbel en dan korte auto pause.
Zou dat dan aan die magene liggen?
Heb auto pause en start uitgezet nadat ik thuis in de menu's zat en hij de hele tijd beweging registreerde en mij uit het menu flikkerdeGebanned schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:28:
[...]
Ik heb zelf het gevoel dat de Magene sensor wat moeite heeft met de snelheidsregistratie als ik een paar hobbels meepak. Vooral irritant is dat de Garmin dan meteen op auto-pause gaat.

Dat lijkt meer het gedrag wat bij GPS snelheid hoort... Juist sinds ik de magene sensor gebruik is het veel stabieler. Nu heb ik mijn sensor natuurlijk ook in mijn voorwielrolandos582 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:34:
[...]
Dat heb ik inderdaad ook, zoals ik eerder ook schreef bij grote snelheidsverschillen vanaf een heuvel ofzo heeft die er moeite mee. Dan staat hij nog op 20-25km van bovenop maar rijd ik in werkelijkheid al 40+ en daar komt die dan na een tijdje achter. Maar die sensor schiet alle kanten op![]()
Ook soms inderdaad dat de registratie niet lekker loopt bij tunnel/hobbel en dan korte auto pause.
Zou dat dan aan die magene liggen?

---------------
Ja ik ook want achternaaf loopt schuin en voorwiel is vlak. Kan je dat ergens controleren eigenlijk? Mijn sensor is gekoppeld en geeft groene/blauwe lichtjes.Mistraller schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:32:
[...]
Dat lijkt meer het gedrag wat bij GPS snelheid hoort... Juist sinds ik de magene sensor gebruik is het veel stabieler. Nu heb ik mijn sensor natuurlijk ook in mijn voorwiel
wat zegt je garmin/wahoo over de sensor?rolandos582 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:35:
[...]
Ja ik ook want achternaaf loopt schuin en voorwiel is vlak. Kan je dat ergens controleren eigenlijk? Mijn sensor is gekoppeld en geeft groene/blauwe lichtjes.
In mijn edge 530 bij snelheidsssensor > sensordetails > sensor id / netwerk ANT+Prulleman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:36:
[...]
wat zegt je garmin/wahoo over de sensor?
Verder zie ik geen info
ok, dat zou genoeg moeten zijn.. zeker ook met ANT+ daarmee wordt wat makkelijker omgegaan met een connectie drop. of connecties met meerdere devices..rolandos582 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:39:
[...]
In mijn edge 530 bij snelheidsssensor > sensordetails > sensor id / netwerk ANT+
Verder zie ik geen info
Voor/achter was natuurlijk een geintje, dat maakt voor de sensor niet uit, en in welke richting ook al niet volgens mij. Als je naar die magene sensors kijkt, die kunnen de kanteling in meerdere richtingen detecteren (cadans en speed staan haaks op elkaar qua montage), ik vermoed dat er eenzelfde sensortje in zit zoals in iedere mobiele telefoon. Dat kan nooit dure techniek zijn; zelfs de allergoedkoopste telefoon heeft een dergelijke sensor. Daarom geloof ik ook dat zelfs Magene met z'n 10 euro nog heel goed verdient aan die dingen.rolandos582 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:35:
[...]
Ja ik ook want achternaaf loopt schuin en voorwiel is vlak. Kan je dat ergens controleren eigenlijk? Mijn sensor is gekoppeld en geeft groene/blauwe lichtjes.
Enfin:
Hang je telefoon er ook eens aan mits die ANT+ ondersteunt.
ANT+ doet pure broadcast dus de sensor merkt er niks van hoeveel toestellen er luisteren.
En kijk ook eens of het verbetert als je die sensor een keertje thuis laat?
---------------
Je kan met de Magene Utility app checken wat de batterij status is van je sensors en checken of er een update is. Er is met enige regelmaat een firmware update.
Ik ben aan het overwegen om er een gravelbike of moutainbike bij te kopen. Heeft iemand tips voor een goede LBS waar ik wat advies kan inwinnen en eventueel een mountainbike/gravelbike kan kopen in regio Nijmegen?
Voor de mensen die hun ervaringen willen delen:
het lijkt me leuk om ook offroad te kunnen (dat gaat gewoon nooit lukken op 23mm). Ik weet alleen nog niet of ik beter een mtb koop of er een gravelbike bij koop en eventueel mijn racefiets verkoop.
Ik weet nog niet zo goed hoe de verhoudingen weg/bos/gravel zijn, maar het is wel zo dat je altijd een stukje moet fietsen voor je in het bos bent. Ik denk dat een gravel bike daarmee in het voordeel is, omdat een mountainbike een stuk zwaarder, meer rolweerstand heeft en minder aerodynamisch is.
het lijkt me leuk om ook offroad te kunnen (dat gaat gewoon nooit lukken op 23mm). Ik weet alleen nog niet of ik beter een mtb koop of er een gravelbike bij koop en eventueel mijn racefiets verkoop.
Ik weet nog niet zo goed hoe de verhoudingen weg/bos/gravel zijn, maar het is wel zo dat je altijd een stukje moet fietsen voor je in het bos bent. Ik denk dat een gravel bike daarmee in het voordeel is, omdat een mountainbike een stuk zwaarder, meer rolweerstand heeft en minder aerodynamisch is.
@hoi1234 Als je er met zo'n brede blik in gaat zul je bij iedere fietsenverkoper wel slagen.
zwaarder is natuurlijk maar net hoe hard je trapthoi1234 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:45:
Ik ben aan het overwegen om er een gravelbike of moutainbike bij te kopen. Heeft iemand tips voor een goede LBS waar ik wat advies kan inwinnen en eventueel een mountainbike/gravelbike kan kopen in regio Nijmegen?
Met dezelfde effort ga je misschien 28 op de MTB, 30 met een gravel en 32 met een racer. Met de MTB bandjes wat harder je ik ook ritten van 100 km met 30+ gemiddeld.
Hier een ritje van Breda naar Tilburg (22 km) om daar een. MTB route te rijden
Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/hEMCNy60xbb
Gemiddelde op de terug weg was 31km/u (beetje wind mee)
Ofwel wat is je prio? Hard over de weg rijden en af en toe een stuk off road meepakken? Dan gravel.
Wil je liever MTB routes rijden, met wat meer technische zaken en wat ruwer terrein? Dan een MTB. Bij het laatste moet je voor lief nemen dat je snelheid wat lager ligt op de weg. Met een gravel fiets moet je accepteren dat je niet overal even makkelijk kan rijden als met een MTB
En als je een beetje wilt spelen met jumps, met een rotgang van trappen af wilt of een supersteile helling wilt beklimmen, dan heb je meer aan een mtb dan aan een gravelfiets.
Is ook de reden waarom ik zelf naast mijn racefiets een mtb heb. Zie nog niet echt het nut van een gravelbike voor mij in de randstad. Daarnaast heb ik op mijn racefiets 32mm eronder zitten, dus kan daar ook redelijk prima uit de voeten.
Is ook de reden waarom ik zelf naast mijn racefiets een mtb heb. Zie nog niet echt het nut van een gravelbike voor mij in de randstad. Daarnaast heb ik op mijn racefiets 32mm eronder zitten, dus kan daar ook redelijk prima uit de voeten.
Volgens mij zit er op alle fietsen een best wel lange levertijd momenteel. Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met fietsen van de Decathlon? Die zijn binnen enkele dagen leverbaar en dan kan ik die wel weer verkopen als ik een andere fiets heb.
Prima prijs/kwaliteit, maar vaak net niet helemaal goed in elkaar gezet. De afwerking laat te wensen over. Alsof ze uit de doos gehaald zijn en snel-snel in elkaar gezet om zo de winkel in te zetten. Als je zelf handig bent en wat remmen/versnellingen/balhoofden kan afstellen meestal een prima keuze. Zeker het gamma racefietsen vind ik erg goed doordacht en voor lage prijzen. Stadsfietsen is een heel ander verhaal. Over MTB heb ik geen mening.hoi1234 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:06:
Volgens mij zit er op alle fietsen een best wel lange levertijd momenteel. Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met fietsen van de Decathlon? Die zijn binnen enkele dagen leverbaar en dan kan ik die wel weer verkopen als ik een andere fiets heb.
Ik ben het eens me @Ypuh. De blik is nog wel erg ruim nu. Bepaal eerst wat voor soort fiets je zoekt. Desnoods huur je een gravelbike en een MTB. Dan kom je daar vanzelf achter.
Overigens kun je ook op 25mm meer paadjes pakken dan je misschien zou denken. Het komt bij mij nog wel eens voor dat ik per ongeluk wat onverhard mee pak. En aangezien ik eigenlijk weiger om de fiets om te keren zie je nog wel eens wat anders op de racefiets
Overigens kun je ook op 25mm meer paadjes pakken dan je misschien zou denken. Het komt bij mij nog wel eens voor dat ik per ongeluk wat onverhard mee pak. En aangezien ik eigenlijk weiger om de fiets om te keren zie je nog wel eens wat anders op de racefiets
Same met 28mm voor mij, en opeens rijd ik op een schelpenpad die veranderd in een blubberpad met liters water. Ach gewoon doortrappen, maken we thuis wel weer schoon. Nu omkeren heeft ook geen nut en ik moet die tile toch hebbenwisselwerking schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:04:
Ik ben het eens me @Ypuh. De blik is nog wel erg ruim nu. Bepaal eerst wat voor soort fiets je zoekt. Desnoods huur je een gravelbike en een MTB. Dan kom je daar vanzelf achter.

Je kunt prima schelpen/gravel meepakken met 25/28mm
[ Voor 3% gewijzigd door rolandos582 op 19-11-2020 22:08 ]
Haha, ik had woensdag nog dat ik een fietspad in sloeg waarvan ik na 100meter gezien de natte bladerbedekking en het smalle spoortje dat er was dacht, shit, dit is een slecht idee. Maar toch is er iets dat me weerhoudt om om te kerenwisselwerking schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:04:
En aangezien ik eigenlijk weiger om de fiets om te keren zie je nog wel eens wat anders op de racefiets

Eigenlijk was het gewoon heel dom, maar ja. Het ging goed deze keer.
Ik heb inderdaad nog niet z'n goed beeld van wat ik wil. Ik denk dat het verstandig is om eerst duidelijk te krijgen waar je allemaal kunt mountainbiken en gravelen. Als ik dat een beetje helder heb, kan ik eens een weekje een MTB huren en nog een weekje een gravelbike.
Dan moet ik denk ik een redelijk beeld hebben wat ik met de fiets wil doen. En dan kan ik een keuze maken tussen een MTB, een gravel bike of een racefiets die de mogelijkheden biedt om brede banden te monteren. Dan kan ik hier een iets concretere vraag stellen en kan ik ook met mijn eisen naar een lbs.
Dan moet ik denk ik een redelijk beeld hebben wat ik met de fiets wil doen. En dan kan ik een keuze maken tussen een MTB, een gravel bike of een racefiets die de mogelijkheden biedt om brede banden te monteren. Dan kan ik hier een iets concretere vraag stellen en kan ik ook met mijn eisen naar een lbs.
[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 20-11-2020 09:47 ]
Nog even terugkomend op de Magene sensoren. Ik heb momenteel geen fietscomputer en heb nu die sensoren via de Wahoo app op mijn telefoon lopen. Krijg het alleen niet voor elkaar om zowel hart, snelheid en cadans te hebben lopen. Is het niet mogelijk om deze allemaal tegelijk op je telefoon te hebben?Chriztiaan schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:38:
Je kan met de Magene Utility app checken wat de batterij status is van je sensors en checken of er een update is. Er is met enige regelmaat een firmware update.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
je had het over regio nijmegen, daar heb je super mooie routes:hoi1234 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:46:
Ik heb inderdaad nog niet z'n goed beeld van wat ik wil. Ik denk dat het verstandig is om eerst duidelijk te krijgen waar je allemaal kunt mountainbiken en gravelen. Als ik dat een beetje helder heb, kan ik eens een weekje een MTB huren en nog een weekje een gravelbike.
https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/
https://www.strava.com/activities/3493338055
Dit zijn overigens geen routes die je met een gravel fiets wilt doen, dus ik zou zeker een keer een MTB huren (bv https://nolimitsbiking.nl/)
ik zie dat ze ook gravel fietsen verhuren, vraag daar een mooie route erbij en je kan mooi het verschil ervaren
Ik gebruik hier de app cyclemeter voor, daar gaat dat prima mee icm magene speed en cadans sensor en een 4iiii hartslagband. Verder gebruik ik een bontrager ridetime elite om alle sensoren te kunnen zien tijdens het fietsen. dus kan m'n telefoon achter in m'n zak.KW25 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:51:
[...]
Nog even terugkomend op de Magene sensoren. Ik heb momenteel geen fietscomputer en heb nu die sensoren via de Wahoo app op mijn telefoon lopen. Krijg het alleen niet voor elkaar om zowel hart, snelheid en cadans te hebben lopen. Is het niet mogelijk om deze allemaal tegelijk op je telefoon te hebben?
Ik heb deze al een aantal keer gedaan, met mijn hardtail is het al een behoorlijke kluif, met een gravel fiets zijn deze echt niet te doen.Prulleman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:01:
[...]
je had het over regio nijmegen, daar heb je super mooie routes:
https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/
https://www.strava.com/activities/3493338055
Dit zijn overigens geen routes die je met een gravel fiets wilt doen, dus ik zou zeker een keer een MTB huren (bv https://nolimitsbiking.nl/)
ik zie dat ze ook gravel fietsen verhuren, vraag daar een mooie route erbij en je kan mooi het verschil ervaren
@hoi1234 Het is zoals @Prulleman al zegt, wil je veel verhard fietsen en af en toe een bospad inschieten kies je voor een gravelbike wil je singletracks rijden in het bos neem je een MTB. Beide is echt behoorlijk anders.
Overigens heb ik zelf een gravelbike en een mountainbike en ik zou persoonlijk voor onverhard toch vrij snel naar de mountainbike grijpen, de gravelbike vind ik op snelheid onverhard (muv mooie schelpenpaadjes) echt onprettig rijden waardoor ik met de MTB ook op niet technische onverharde paden waarschijnlijk sneller ben. De gravelbike heeft bij mij zeker een doel maar dat is bij mij vooral als racefiets voor de winter (met 32mm wegbanden).
(* ik bedoelde bij de verhuurder checken wat mooie gravel routes zijn in die streek, niet met je gravelfiets de groesbeek route proberen te pakken.., dat is gewoon niet leuk en langzaam, of je moet ontzettend veel skills hebben, dan is het misschien enkel niet leuk)
Net geprobeerd, dat lukt mij ook niet. Gebruik zelf m'n Bolt waar ze wel alledrie mee verbinden.KW25 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:51:
[...]
Nog even terugkomend op de Magene sensoren. Ik heb momenteel geen fietscomputer en heb nu die sensoren via de Wahoo app op mijn telefoon lopen. Krijg het alleen niet voor elkaar om zowel hart, snelheid en cadans te hebben lopen. Is het niet mogelijk om deze allemaal tegelijk op je telefoon te hebben?
Volgens mij wel redelijke aanbieding voor 4iiii power meters bij Mantel voor degene die nog niet voorzien zijn.
105 - 229 euro:
https://www.mantel.com/4i...powermeter?autocomplete=1
Ultegra - 269 euro:
https://www.mantel.com/4iiii-r8000-powermeter
Verder nog niet echt iets spectaculairs tegen gekomen, maar ben ook niet echt ergens naar op zoek. Vooral slijtage onderdelen eigenlijk en die zijn niet heel duur / sterk afgeprijsd.
105 - 229 euro:
https://www.mantel.com/4i...powermeter?autocomplete=1
Ultegra - 269 euro:
https://www.mantel.com/4iiii-r8000-powermeter
Verder nog niet echt iets spectaculairs tegen gekomen, maar ben ook niet echt ergens naar op zoek. Vooral slijtage onderdelen eigenlijk en die zijn niet heel duur / sterk afgeprijsd.
[ Voor 24% gewijzigd door Morrar op 20-11-2020 10:58 ]
Zat ook even te kijken en volgens mij is dit ook wel prima aanbieding ;
https://www.mantel.com/ffwd-f3d-fcc-dt350-racefiets-wielen
Ik wou voor de F4D gaan maar helaas alleen nog maar in Celeste leverbaarDDX schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:07:

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Iemand de 4iiii powermeter in gebruik @ Trek Emonda fiets? Volgens mij is de Stages (is uiteraard niet in de aanbieding) variant iets slanker....
De aanbieding is in ieder geval niet slecht!
Kijk dit zijn goede tips. Wel vreemd dat ik jongens van mijn wielrenclub aangaven dat eigenlijk alles in Nijmegen met de gravelbike te doen zou moeten zijn.
Ik ga zeker eens contact opnemen met die verhuurder. Hopelijk kunnen zij mij ook goede tips geven welke tracks ik zeker moet doen.
Ik ga zeker eens contact opnemen met die verhuurder. Hopelijk kunnen zij mij ook goede tips geven welke tracks ik zeker moet doen.
Ook in het wit ;Nutterd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:12:
[...]
Ik wou voor de F4D gaan maar helaas alleen nog maar in Celeste leverbaar
https://www.mantel.com/ffwd-f4d-fcc-dt240-racefiets-wielen
Ik zoek toevallig nog een wielsetje voor fiets die ik aan het opbouwen ben, maar denk dat ik het daar bij max 30mm ga houden aangezien dat fiets is die ik met wat slechter weer ga gebruiken.
Ja past prima bij mijn emonda slr frame. (niet heel ruim maar het past)RR46 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:13:
Iemand de 4iiii powermeter in gebruik @ Trek Emonda fiets? Volgens mij is de Stages (is uiteraard niet in de aanbieding) variant iets slanker....
ik bedoelde deze: https://www.mantel.com/ffwd-f4d-fcc-dt350-racefiets-wielenDDX schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:14:
[...]
Ook in het wit ;
Ik zoek toevallig nog een wielsetje voor fiets die ik aan het opbouwen ben, maar denk dat ik het daar bij max 30mm ga houden aangezien dat fiets is die ik met wat slechter weer ga gebruiken.
Waren ook in het zwart wat ik toch mooier vind dan de witte persoonlijk.
als ik de reviews mag geloven zijn het hele prima velgen en dan is de aanbieding natuurlijk top!
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Best gek eigenlijk dat de dt350 versie niet goedkoper is dan de dt240.Nutterd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:16:
[...]
ik bedoelde deze: https://www.mantel.com/ffwd-f4d-fcc-dt350-racefiets-wielen
Waren ook in het zwart wat ik toch mooier vind dan de witte persoonlijk.
als ik de reviews mag geloven zijn het hele prima velgen en dan is de aanbieding natuurlijk top!
Maar ben het met je eens dat zwart vaak beter past.
Geen idee of je de logo's kan verwjderen, anders zwarte logo's bestellen/printen en eroverheen plakken ?
https://www.unlimitedwebshop.nl/c-5131859/ffwd/
[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 20-11-2020 11:21 ]
Zonde dat ze hem niet in 50mm hebben, 40 vind ik dan weer net niet. Wel goede aanbieding!DDX schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:14:
[...]
Ook in het wit ;
All black vind ik wel het mooiste maar dit zwart met blauw vind ik net niks

F4D is 45mmrolandos582 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:38:
[...]
Zonde dat ze hem niet in 50mm hebben, 40 vind ik dan weer net niet. Wel goede aanbieding!
https://www.mantel.com/ff...k-friday-racefiets-wielenrolandos582 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:38:
[...]
Zonde dat ze hem niet in 50mm hebben, 40 vind ik dan weer net niet. Wel goede aanbieding!
natuurlijk niet wat je vraagt en zal net teveel zijn maar ze hebben wel deze
45mm hmm dat is wel lastig, dat is wel een lekkere overall maat... Twijfel

Wel dik natuurlijk maar 60 vind ik te hoog, dan ga ik wind klappen. Wel raar dat de 60mm duurder is dan de 45mm.Nutterd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:41:
[...]
https://www.mantel.com/ff...k-friday-racefiets-wielen
natuurlijk niet wat je vraagt en zal net teveel zijn maar ze hebben wel deze
ik heb ook 45mm in mijn Sensa, smoelt primarolandos582 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:50:
[...]
45mm hmm dat is wel lastig, dat is wel een lekkere overall maat... Twijfel![]()
[...]
Wel dik natuurlijk maar 60 vind ik te hoog, dan ga ik wind klappen. Wel raar dat de 60mm duurder is dan de 45mm.
:strip_exif()/f/image/D2A3c4Irfgr0Zk7M46chaTr4.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh no you dindFlipmo schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:54:
[...]
ik heb ook 45mm in mijn Sensa, smoelt prima
[Afbeelding]

:strip_exif()/f/image/Koc7dNeEgIVsNmw3g1bp8FNI.jpg?f=fotoalbum_large)
Had laatst even een 50mm eronder gegooid van een vriend van mij, ook niet verkeerd! Het liefst zou ik ze all black willen maar dat blauwe staat me niet aan. Wit/zwart zou bij mij fiets ook wel passen natuurlijk. Keuzes

Inderdaad, alleen als je echt echt af moet stappen omdat je anders valt. Dan zijn je banden te smal. Of je trapt wel, maar je staat stil. Dan heb je te weinig profiel.wisselwerking schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:04:
Al het andere dat je niet denkt te kunnen is enkel ijdelheid.
Wanneer het droog is kom je echt heel ver. Nat wordt wel iets lastiger.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Zeker wel strakke deals, je de kleurstelling staat mij ook tegenDDX schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:07:
Wordt vooral spannend als je met smalle bandjes moet remmen als het grind opeens dieper wordt.mhr-zip schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:32:
[...]
Inderdaad, alleen als je echt echt af moet stappen omdat je anders valt. Dan zijn je banden te smal. Of je trapt wel, maar je staat stil. Dan heb je te weinig profiel.
Al het andere dat je niet denkt te kunnen is enkel ijdelheid.
Wanneer het droog is kom je echt heel ver. Nat wordt wel iets lastiger.
Dan is een gravelbike met bredere banden toch net ff wat stabieler.
Klopt, vooral met blad wordt het spannend. Afgelopen zaterdag was het ook wel echt spannend door de bossen. Echt inhouden qua snelheid vind ik wat lastig, met als gevolg dat ik wat mooie hartslagpiekjes heb gecreëerd bij wat uitdagende momenten. Met op 1 punt een redding ala MatthieuDDX schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:57:
[...]
Wordt vooral spannend als je met smalle bandjes moet remmen als het grind opeens dieper wordt.
Dan is een gravelbike met bredere banden toch net ff wat stabieler.
Voor mij is er een F3D setje onderweg, zat nog even de dubben of ik geen F4D zou nemen maar hou het maar op een wat minder windgevoelig setje.
Al fiets ik m'n enve 5.6 wielen (54mm voor / 63mm achter) ook prima tot zeg windkracht 6 maar dan merk je het wel.
Al fiets ik m'n enve 5.6 wielen (54mm voor / 63mm achter) ook prima tot zeg windkracht 6 maar dan merk je het wel.
Inderdaad, viel mij niet tegen wat ik met 25mm nog kon doen op het onverharde toen ik een leuk doodlopend paadje tegenkwam. Wel heeeeel rustig gereden en om te zorgen dat ik nog nakomelingen kan krijgen uit het zadel, maar het was goed te doen.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Grappig, ik wist niet eens dat die een eigen app hadden. Van de 4iiii (powermeter) heb ik idd wel een appje.Chriztiaan schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:38:
Edit: Zo alledrie de sensors (spd/cad/hr) een update; ik denk dat nu battery level ook goed wordt opgepikt door mijn Edge
Bij 1 sensor wa het even spannend, want tijdens de update viel de sensor weg, en kwam niet meer terug. Bleek dat het batterijtje leeg was

En na de update van de speedsensor, was ie cadanssensor, dus dat kostte een tywrapje om hem opnieuw in te stellen

Ik hoop dat mijn Edge nu ook batterijmeldingen geeft in elk geval, want hij ziet de status nu wel. (Ik zag in de magene app dat de oude firmware deze wel meestuurde, maar in de edge kreeg ik toen alleen streepjes, en nu staat er OK)
[ Voor 44% gewijzigd door Mistraller op 20-11-2020 17:12 ]
---------------
Lol...Een langere levertijd, da's best een understatement. Veel dealers krijgen de 2021 modellen niet eens besteld. Ik hoorde van iemand die z'n fiets in september krijgt....hoi1234 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:06:

---------------
Dan zullen de prijzen ook wel weer wat omhoog gaan. Ik ben wel benieuwd waar het probleem zit, al zal corona zeker een rol spelen. Ik zie dat bepaalde Shimano-onderdelen echt heel slecht leverbaar zijn en dat zijn dan vooral de dure onderdelen en ik kan mij toch niet voorstellen dat iedereen die nu aan het bestellen is.Mistraller schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:57:
[...]
Lol...Een langere levertijd, da's best een understatement. Veel dealers krijgen de 2021 modellen niet eens besteld. Ik hoorde van iemand die z'n fiets in september krijgt....
Gelukkig heb ik een fiets dus wachttijd is niet direct een probleem en ik moet toch nog puzzelen over wat het wordt. Al bedacht ik mij gisteren dat een setje betere willen de huidige fiets ook al naar een hoger plan kan tillen. Af en toe denk ik dat ik heel veel geld dat uitgeven voor het niet meer zichtbaar hebben van de kabels onder het stuur.
Het schijnt dat die fabrieken in Azie een tijd gesloten waren vanwege corona of in ieder geval heel beperkt konden produceren. Dat was in de afgelopen twee weken nog een keer in het nieuws.
[ Voor 20% gewijzigd door EdwinW op 20-11-2020 16:22 ]
Bizar inderdaad, lees veel op verschillende fora wachttijden van 9 maanden.
Zit zelf ook naar een nieuwe fiets te kijken, tot 3k. Sprint Allez Disc, Bianchi Aria of Sprint. Iemand ervaring mee?
Zit zelf ook naar een nieuwe fiets te kijken, tot 3k. Sprint Allez Disc, Bianchi Aria of Sprint. Iemand ervaring mee?
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Ik ben eigenlijk benieuwd, ik wil in de toekomst mijn fiets wel upgraden met een R8050 DI2 upgrade kit, of als de nieuwe groepen uit zijn met zo'n kit. Elektronisch schakelen lijkt me heel fijn!
Maar hoeveel werk gaat daar nou in zitten? Als in hoeveel manuren moet je rekening mee houden als je zoiets zou uitbesteden?
Upgrade kit kan je meestal voor €900 tot 1000 wel kopen of goedkoper op marktplaats. Maar de installatie/afstellen begin ik niet aan
Maar hoeveel werk gaat daar nou in zitten? Als in hoeveel manuren moet je rekening mee houden als je zoiets zou uitbesteden?
Upgrade kit kan je meestal voor €900 tot 1000 wel kopen of goedkoper op marktplaats. Maar de installatie/afstellen begin ik niet aan
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic