Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 182 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tjah, bikefitters.

Ik ben 2 jaar terug ook bij een bikefitter langsgeweest, één van de best aangeschreven in de regio. Aardig wat veranderd aan mijn houding op de fiets. Ik heb vervolgens maanden niet klachtenvrij kunnen fietsen. Pas bij het zadel flink (>2cm) omlaag zetten ging deze pijn in m'n linker achillespees weer weg.

Wat @Crazy D ook zegt; 20 fitters, 20 verschillende resultaten. Ik ben er niet onverdeeld enthousiast over in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Smultie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:38:
Tjah, bikefitters.

Ik ben 2 jaar terug ook bij een bikefitter langsgeweest, één van de best aangeschreven in de regio. Aardig wat veranderd aan mijn houding op de fiets. Ik heb vervolgens maanden niet klachtenvrij kunnen fietsen. Pas bij het zadel flink (>2cm) omlaag zetten ging deze pijn in m'n linker achillespees weer weg.

Wat @Crazy D ook zegt; 20 fitters, 20 verschillende resultaten. Ik ben er niet onverdeeld enthousiast over in ieder geval.
Herkenbaar! Nouja, deels ;)

Ik ben 14 dagen geleden langs geweest. Het zat/zit inbegrepen bij de aankoop van mijn nieuwe fiets. Kan geen kwaad dus waarom niet eens doen.

Na alle metingen/testen is het volgende eruit gekomen:
- Niets aangepast aan de fiets
- Schoenplaatjes iets verplaatst. Aangezien ik met Time (Veel speling) rijd vraag ik me af of dat praktisch echt wat uitmaakt
- Mijn pedaal efficientie is onder lage load niet optimaal.

Met name het laatste punt was voor mij interessant, en iets waar ik nu aan werk. Nog meer oefeningen naast het fietsen dus ;). De rest was allemaal in de marge..

Aangezien ik meer dan 25 jaar fietservaring heb, en geen klachten had, had ik ook niet verwacht dat er veel uit zo komen. Maar dat is ook direct de belangrijkste boodschap: als je lekker zit is het goed.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Hier ook matige ervaring met bikefit. Wel goede ervaring met maarten opmeten en aan de hand daarvan een geschikt frame zoeken.

Maar van de 2 bikefitting sessie die ik gehad heb zat er geen 1 echt goed. Uiteindelijk zelf toch weer gesleuteld om het naar mijn zin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ypuh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:14:
Ik zou altijd een bikefit aanraden, minimaal 1x in je fietsleven en het liefst ergens aan het begin (zodat je met die geometrie ook je volgende fiets uit kunt zoeken). Wel altijd bij een onafhankelijke fysio-bikefitter en niet bij een fietsenwinkel.

Niet alleen de meting/afstelling die je meekrijgt zijn waardevol, maar ook gewoon het gesprek en de punten waar je op moet letten of hoe jouw lichaam zich dynamisch vormt. Heb je in verhouding lange benen, een holle rug, zijn je armen van nature al iets gebogen of hoe houd je je schouders tijdens het fietsen etc. Afstelling kun je best wel iets mee spelen, maar het is fijn als je een nulpunt hebt. Dat nulpunt zou in ieder geval genoeg moeten zijn om de rest van je leven geschikte fietsen uit te zoeken.

Klachten zijn vaak de druppel om nu dan toch een bikefit te nemen en zo de kosten te verantwoorden, maar het is natuurlijk veel beter om 'gezond' naar een bikefitter te gaan en de nadruk te leggen op comfort/prestaties i.p.v. het wegnemen van klachten. Prof teams hebben meerdere keren per seizoen een bikefit bij gerennomeerde SMA's (dochter van mijn baas doet dit toevallig voor Team Sunweb).
Waarom niet bij een fietsenmaker? Zijn dit vaak slechte bikefitters of willen ze teveel verkopen? Mocht ik een nieuwe fiets kopen, wil ik ook naar een bikefitter, zodat ik een beetje een idee heb wat voor een soort fiets ik nodig heb.

En voor de mensen die minder goede ervaringen hebben met een bikefit? Wat had je er precies anders van verwacht? En zou je het wel aanraden om bij een nieuwe fiets een bikefit te doen, zodat je "op de goede weg zit" en zelf alleen nog wat hoeft te finetunen of kun je dit eigenlijk ook wel zelf doen?

Ik ben echt totaal geen persoon die een paar honderd euro uitgeeft in de hoop dat ik goed op een fiets zit en vervolgens zelf nog allerlei dingen moet doen. Misschien moet ik ook wel naar een bikefitter gaan die garantie geeft. Dan ga ik gewoon terug tot het goed is.

[ Voor 16% gewijzigd door hoi1234 op 13-11-2020 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:47
Als je zo ongeveer bij elke bikefitter een ander resultaat krijgt, zoals @Crazy D aangeeft, dan lijkt het mij niet heel zinvol om geld uit te geven aan een bikefit. In elk geval niet als je geen klachten ervaart.

Op het moment dat je wel klachten ervaart, zou ik eerst naar de fysio gaan en daarna eventueel pas naar een bikefitter (met de informatie die je van de fysio hebt meegekregen). Maar sowieso in die volgorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:06
hoi1234 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:22:
[...]
Waarom niet bij een fietsenmaker? Zijn dit vaak slechte bikefitters of willen ze teveel verkopen? Mocht ik een nieuwe fiets kopen, wil ik ook naar een bikefitter, zodat ik een beetje een idee heb wat voor een soort fiets ik nodig heb.
Dat verschilt ook weer per fietsenmaken. Zowel aan hoeveel verstand ze er van hebben en hoe eerlijk ze zijn. Er zullen er vast wat zijn die jou zo fitten dat je past op de fiets die hij toevallig nog net in de showroom heeft staan. Maar er zullen er ook bij zijn die gaan voor kwaliteit en de lange klant relatie en je goed fitten.

Voor mijn gevoel heb je dat risico niet bij een bikefitter die geen fietsen verkoopt. Die heeft alleen maar belang bij de juiste houding adviseren. Maar ook hier zullen er vast betere en mindere bij zitten....

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

Ik heb een Bikefitting gehad bij BikeAction in Alkmaar met m'n vorige fiets, heeft toen heel wat geholpen qua pijntjes en gevoelloosheid in de handjes.

Toen ik met het rapport uiteindelijk naar een nieuwe fiets ging kijken, bleek daar eigenlijk niet veel in te staan en voelde het voor mij als een beetje weggegooit geld, want met de gegevens een nieuwe fiets opzoek bleek wat lastig te zijn. Nu heb ik gelukkig nergens last van op de huidige fiets dus da's superfijn, ik zit er wel aan te denken om eens zo test te doen als hierboven genoemd word ( https://www.databikefit.nl/bikefitting/3d-bikefit-pro-2/ ) om te kijken of er na een paar jaar wat veranderd is, zeker nu ik wat langere tochten gepland heb staan.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
wisselwerking schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:33:
Als je zo ongeveer bij elke bikefitter een ander resultaat krijgt, zoals @Crazy D aangeeft, dan lijkt het mij niet heel zinvol om geld uit te geven aan een bikefit. In elk geval niet als je geen klachten ervaart.

Op het moment dat je wel klachten ervaart, zou ik eerst naar de fysio gaan en daarna eventueel pas naar een bikefitter (met de informatie die je van de fysio hebt meegekregen). Maar sowieso in die volgorde.
Ik zou pas naar een bikefitter gaan als ik een nieuwe fiets wil kopen. Maar volgens jou kan ik eigenlijk ook wel zelf uitvinden wat voor een soort fiets ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:19
ydderf schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:40:
[...]

Dat verschilt ook weer per fietsenmaken. Zowel aan hoeveel verstand ze er van hebben en hoe eerlijk ze zijn. Er zullen er vast wat zijn die jou zo fitten dat je past op de fiets die hij toevallig nog net in de showroom heeft staan. Maar er zullen er ook bij zijn die gaan voor kwaliteit en de lange klant relatie en je goed fitten.

Voor mijn gevoel heb je dat risico niet bij een bikefitter die geen fietsen verkoopt. Die heeft alleen maar belang bij de juiste houding adviseren. Maar ook hier zullen er vast betere en mindere bij zitten....
Ach volgens mij heeft elke bedrijf wel een bepaald product wat ze aanbieden en willen verkopen, of je erin meegaat is een 2e. Het nadeel van bikefitters is wel dat de technologie ze inhaalt. Ik zie toch wel veel bike studios die niet de nieuwste 3d technologie hebben waar je wel heel veel voordeel uit kan halen. Misschien zelfs een beetje achterhaalt zijn, maar iedereen zal inderdaad wel een ''uniek'' antwoord geven. Elk mens is immers ook ''uniek''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:47
hoi1234 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:45:
[...]

Ik zou pas naar een bikefitter gaan als ik een nieuwe fiets wil kopen. Maar volgens jou kan ik eigenlijk ook wel zelf uitvinden wat voor een soort fiets ik nodig heb?
Als het er bij in zit, dan prima. Maar voor de gemiddelde wielertoerist is het met name van belang om gewoon op de fiets te gaan zitten en ervaren hoe hij aanvoelt. En een beetje fietsenwinkel kan op basis van hoe jij zit wel globaal adviseren of er hier of daar nog wat aangepast moet worden (bijv. zadel wat hoger of kortere stuurpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
McMiGHtY schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:45:
Ik heb een Bikefitting gehad bij BikeAction in Alkmaar met m'n vorige fiets, heeft toen heel wat geholpen qua pijntjes en gevoelloosheid in de handjes.

Toen ik met het rapport uiteindelijk naar een nieuwe fiets ging kijken, bleek daar eigenlijk niet veel in te staan en voelde het voor mij als een beetje weggegooit geld, want met de gegevens een nieuwe fiets opzoek bleek wat lastig te zijn. Nu heb ik gelukkig nergens last van op de huidige fiets dus da's superfijn, ik zit er wel aan te denken om eens zo test te doen als hierboven genoemd word ( https://www.databikefit.nl/bikefitting/3d-bikefit-pro-2/ ) om te kijken of er na een paar jaar wat veranderd is, zeker nu ik wat langere tochten gepland heb staan.
Wat voor gegevens kreeg je dan en waarom waren deze niet voldoende om een nieuwe fiets uit te zoeken?

Algemene vraag trouwens: hoe goed is een fiets achteraf nog aan te passen? Want als ik dit soort verhalen hoor, hou ik m'n hard vast. Ik ken mezelf, waarschijnlijk ga ik alleen balen dat ik zoveel geld uitgegeven heb aan een bikefit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:35
Er valt genoeg aan te passen, zadelstand/hoogte, stuurpen lengte, reach stuur, stand shifters ed.

Mooi youtube kanaal met hoop bike fit info trouwens ;
YouTube: Bike Fit Tuesdays - YouTube

[ Voor 48% gewijzigd door DDX op 13-11-2020 11:03 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

wisselwerking schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:49:
[...]

Als het er bij in zit, dan prima. Maar voor de gemiddelde wielertoerist is het met name van belang om gewoon op de fiets te gaan zitten en ervaren hoe hij aanvoelt. En een beetje fietsenwinkel kan op basis van hoe jij zit wel globaal adviseren of er hier of daar nog wat aangepast moet worden (bijv. zadel wat hoger of kortere stuurpen).
ik tel mezelf zeker onder de gemiddelde wielertoerist, misschien nog wel minder dan de gemiddelde wielertoerist :+ maar persoonlijk heb ik veel profijt gehad van de bikefit, dit kan misschien komen doordat ik 0 inzicht had in hoe ik mijn zit positie kon verbeteren maar zoals ik eerder al aangaf leek het een compleet andere fiets zowel qua snelheid als comfort.

dit is natuurlijk maar een mening en kan niet voor anderen praten maar voor mij was het 100% het geld waard.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
Een bikefitter bij een fietsenmaker heeft vaak een cursus gedaan van 2 dagen en probeert daarmee zo goed mogelijk fietsen (op voorraad) te verkopen. Een fysio-bikefitter heeft gestudeerd voor het menselijk lichaam en de prestaties of beperkingen daarvan. Een aantal hebben daarbij een bijzondere interesse genomen in het fietsen.
wisselwerking schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:33:
Het is niet alleen de houding die je meekrijgt (waar veel mensen er al volkomen naast zitten), maar ook vooral statische informatie over jouw lichaam i.c.m. wat jouw lichaam 'uniek' maakt. Veel daarvan kun je zelf ook wel achterhalen, maar minstens net zoveel mensen hebben geen idee of ze nou lange armen of benen of romp hebben. Die kijken in de spiegel en denken 'ik heb lange benen'. Op z'n minst zal een fietsmeting je vertellen welke framemaat en geometrie bij je past.

Verder zijn er best veel mogelijkheden in fietsposities. Zadelhoogte zegt niets zonder ook de kniebuiging en zadelpositie daar ook in mee te nemen. Voor wie laag en ver naar achter zit heeft dezelfde afstand tot het bottombracket als iemand die hoog en ver naar voren zit (tijdrijders). Je hebt alleen wel een andere kniebuiging, andere stand van je bekken, druk op je scrotum, mogelijkheid tot diep zitten, hoek van je nek tov je schouders, onderrug etc. met verschillende krachtoverbrenging tot gevolg. Dat is onmogelijk om zelf allemaal te zien of meten als je op de fiets zit (camera, fietstrainer en geodriehoek kunnen helpen).

Voor-/nadeel is dat alles went, ook een slechte houding. De verschillende inzichten/afwegingen die je meekrijgt zijn wat mij betreft waardevoller dan de uiteindelijke afstelling, maar dan moet je wel een beetje snappen waar diegene over praat.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 13-11-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ypuh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:26:
Een bikefitter bij een fietsenmaker heeft vaak een cursus gedaan van 2 dagen en probeert daarmee zo goed mogelijk fietsen (op voorraad) te verkopen. Een fysio-bikefitter heeft gestudeerd voor het menselijk lichaam en de prestaties of beperkingen daarvan. Een aantal hebben daarbij een bijzondere interesse genomen in het fietsen.

[...]

Het is niet alleen de houding die je meekrijgt (waar veel mensen er al volkomen naast zitten), maar ook vooral statische informatie over jouw lichaam i.c.m. wat jouw lichaam 'uniek' maakt. Veel daarvan kun je zelf ook wel achterhalen, maar minstens net zoveel mensen hebben geen idee of ze nou lange armen of benen of romp hebben. Die kijken in de spiegel en denken 'ik heb lange benen'. Op z'n minst zal een fietsmeting je vertellen welke framemaat en geometrie bij je past.

Verder zijn er best veel mogelijkheden in fietsposities. Zadelhoogte zegt niets zonder ook de kniebuiging en zadelpositie daar ook in mee te nemen. Voor wie laag en ver naar achter zit heeft dezelfde afstand tot het bottombracket als iemand die hoog en ver naar voren zit (tijdrijders). Je hebt alleen wel een andere kniebuiging, andere stand van je bekken, druk op je scrotum, mogelijkheid tot diep zitten, hoek van je nek tov je schouders, onderrug etc. met verschillende krachtoverbrenging tot gevolg. Dat is onmogelijk om zelf allemaal te zien of meten als je op de fiets zit (camera, fietstrainer en geodriehoek kunnen helpen).

Voor-/nadeel is dat alles went, ook een slechte houding. De verschillende inzichten/afwegingen die je meekrijgt zijn wat mij betreft waardevoller dan de uiteindelijke afstelling, maar dan moet je wel een beetje snappen waar diegene over praat.
Maar ik heb dus absoluut geen verstand van dit soort dingen. Ik wil gewoon goed op mijn fiets zitten, meer niet. Eigenlijk verwacht ik gewoon dat er data uitrolt die ik opgeef bij een fietsenmaker en bij de fietsenmaker een fiets aangeraden krijg. En hoe erg is het dat je niet goed zit? Het is veel geld en als je weinig merkt, voelt het voor mij snel als een verspilling aan. Helemaal als ik het prima zelf kan met wat uitzoekwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 13-11-2020 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

hoi1234 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:36:
[...]

Maar ik heb dus absoluut geen verstand van dit soort dingen. Ik wil gewoon goed op mijn fiets zitten, meer niet. Eigenlijk verwacht ik gewoon dat er data uitrolt die ik opgeef bij een fietsenmaker en bij de fietsenmaker een fiets aangeraden krijg. En hoe erg is het dat je niet goed zit? Het is veel geld en als je weinig merkt, voelt het voor mij snel als een verspilling aan. Helemaal als ik het prima zelf kan met wat uitzoekwerk.
gewoon zelf doen dan! als je niet goed zit en je krijgt geen blessures boeie... van dat geld kun je heel veel peperkoeken voor onderweg kopen!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:17

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

hoi1234 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:36:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden een fietsmeting gedaan. De aanpassingen (zadel omlaag en iets meer naar achter) leverde mij 'gratis' snelheid op, terwijl ik zelf toch héél wat onderzoek had gedaan naar een goede zitpositie en voor mijn gevoel prima zat. Na de meting en aanpassingen was ik meer één met mijn fiets waardoor ik mijn kracht beter kwijt kan en mijn bochtenwerk een stuk verbeterd is.

Daarnaast zijn meetgegevens ook erg makkelijk bij aankoop van een andere fiets of het afstellen van een huurfiets.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Nutterd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:45:
[...]

gewoon zelf doen dan! als je niet goed zit en je krijgt geen blessures boeie... van dat geld kun je heel veel peperkoeken voor onderweg kopen!
Let op wat je zegt, straks wil ‘ie nog advies welke peperkoeken ‘ie moet kopen en waar en waarom! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Nutterd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:45:
[...]

Ja, tuurlijk loop ik het risico verkeerd op de fiets te zitten. Maar wie garandeert mij dat ik 100% zeker ben dat ik straks op een goede fiets zit. Ik lees dat er veel cowbows op de markt zijn en het zeker geen exacte wetenschap is. Dan betaal je 300 euro, kun je geen peperkoeken kopen en kun je alsnog naar de fysio voor allerlei blessures.

Ik ga me er echt ontzettend aan ergeren als er uit komt dat ik er niks aan gehad heb, zeker als ik zelf alles eigenlijk kan. Daarom probeer ik er een beetje achter te komen hoe groot die kans is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

hoi1234 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:17:
[...]

Ja, tuurlijk loop ik het risico verkeerd op de fiets te zitten. Maar wie garandeert mij dat ik 100% zeker ben dat ik straks op een goede fiets zit. Ik lees dat er veel cowbows op de markt zijn en het zeker geen exacte wetenschap is. Dan betaal je 300 euro, kun je geen peperkoeken kopen en kun je alsnog naar de fysio voor allerlei blessures.

Ik ga me er echt ontzettend aan ergeren als er uit komt dat ik er niks aan gehad heb, zeker als ik zelf alles eigenlijk kan. Daarom probeer ik er een beetje achter te komen hoe groot die kans is.
Garanties heb je weinig in het leven dus die zul je hier ook niet krijgen :+

Je hebt veel adviezen gekregen, sommige positief over de bikefit anderen minder positief...aan jouw de keuze wat je hier mee wil doen. Ik ben zelf ook nog een noob dus vraag hier vrij veel en neem dan de adviezen tot me en maak een keus en pareer die adviezen ook niet met 684 vragen.

Maak de afweging of het voor jouw (zonder 100% garantie te krijgen dat je goed zit) het geld waar is om geholpen te worden met je zithouding, zo niet zijn er hier vast mensen die je willen helpen en anders is er youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
Gisteren zag ik deze langs komen: YouTube: Is This The Future Of Bike Fitting? | Dialling Your Bike Position Wi...
Nu ben ik zelf niet echt van plan om voor een bike fitting te gaan, want heb geen last tijdens het fietsen, en zoals eerder vermeld, er zijn zo veel fitting opties, bomen, bos (en soms wat dode bomen). Maar dit ziet er toch wel goed uit! Ik ben vanuit mijn perspectief wel een echte data nerd, dus geloof hier ook wel in. Is er iemand die ooit voor een dergelijke fitting is gegaan?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Raznov schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:28:
Gisteren zag ik deze langs komen: YouTube: Is This The Future Of Bike Fitting? | Dialling Your Bike Position Wi...
Nu ben ik zelf niet echt van plan om voor een bike fitting te gaan, want heb geen last tijdens het fietsen, en zoals eerder vermeld, er zijn zo veel fitting opties, bomen, bos (en soms wat dode bomen). Maar dit ziet er toch wel goed uit! Ik ben vanuit mijn perspectief wel een echte data nerd, dus geloof hier ook wel in. Is er iemand die ooit voor een dergelijke fitting is gegaan?
Nog niet, maar ga hem wel doen. €175 met een €50 waardebon lijkt me prima value. Omdat ik toch nieuwe schoenen ga aanschaffen, kan ik dat gelijk doen. Zij verkopen ook Lake en doen daar ook cleat fits etc.

Houd me op de hoogte als je het hebt gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Raznov schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:28:
Maar dit ziet er toch wel goed uit! Ik ben vanuit mijn perspectief wel een echte data nerd, dus geloof hier ook wel in. Is er iemand die ooit voor een dergelijke fitting is gegaan?
Lastig aangezien het alleen nog in proefopstelling bestaat.

Zal vast nuttig zijn voor mensen die een fiets willen aanschaffen, beetje vergelijkbaar (maar dan beter?) met een meting bij een fietsenmaker op basis van lichaamslengte ed.
Maar een echte bikefit met iemand die daar voor doorgeleerd heeft zegmaar is ook nuttig om dat die naar meer kijkt dan enkel wat cijfertjes.
Ook naar wat je doel op de fiets is en kan onderbouwen waarom hij dingen aanpast ipv uitdraai van een computer overzetten op afstelling van een fiets.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gebanned
  • Laatst online: 07:51
Ik krijg vaak het idee dat mensen denken dat er maar één universele goede manier is om op een fiets te zitten en wordt nog wel eens vergeten dat je ideale houding ook veranderd door de tjid, bijvoorbeeld als gevolg van hoe goed je getrained bent; het type ritjes dat je doet etc..

Als ik naar mijzelf kijk dan is er in 15 jaar het volgende veranderd:
* crank lengte: 172.5 -> 170; marginaal verschil maar een experiment met 175 leerde mij dat 175 duidelijk te lang is.
* stuur breedte: 42 -> 40 cm; dat was een verbetering die ik 8 jaar eerder had moeten doen; heb het idee dat ik wat breedte nu perfect zit; maar denk er over om nog eens een keer te gaan experimenteren met 38 cm.
* reach is in stapjes 2.5-3 cm kleiner geworden; en tegelijkertijd de drop met ~1.5 cm toegenomen.

Vijf jaar terug heb ik voor het laatst de reach verkleind; en inmiddels krijg ik weer de neiging om deze weer wat te gaan vergroten omdat ik nu duidelijk beter getrained ben dan toen; en merk dat ik nu voor mijn gevoel net wat te kort zit als ik in deze houding zit:
Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/2/2015/05/Aero-riding-position_Sunada.jpg.

Nadeel is dat ik bij een gestrektere houding bij steil klimwerk eerder last krijg van mijn onderrug; waardoor ik extra reach eigenlijk uit het stuur moet laten komen en niet uit de stuurpen.

Maar voorlopig ben ik nog even bezig om de varus-stand van mijn voeten te corrigeren; hoop hiermee vooral de doorbloeding van mijn voeten mee te gaan verbeteren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gebanned op 13-11-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
Eigenlijk is fietsen kut :). Iedereen vind er wat van en het is nooit goed of goed genoeg :)

Denk dat het echt puur lichaam anders is. De ene zweert bij langere cranks terwijl de ander roept korter is beter. Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat je lichaam zich aanpast naar de lengte. proefondervindelijk onderbouwt met 110 en 200 crack dat het marginaal is wat de verschillen zijn.

De ene wil een breed stuur de ander een smalle. Vuist regel is schouder breedte = stuur breedte. En dan nog vinden mensen er wat anders van.

Denk zelf dat een fitter die niet alleen naar computer cijfertjes kijkt en ook zijn kennis erbij inpast best wel van belang kan zijn naar een betere houding.
Mooi voorbeeld van gisteren. Ik moest zelf een cadans gaan fietsen. met me ogen dicht me focussen om de pedaalslag onderin. Met de maten van mijn oude fiets en de statische computer maten is hij gaan spelen. Heeft me statisch op de fietst gezet en dan iedere keer met kleine stapjes vragen of je beter gelijk of minder goed op de fiets zit. En dan ook express verkeerd om doen of helemaal niets.

Denk echt dat het ieder voor zichzelf is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 16:52
Wellicht wat aan de vroege kant, maar ik meende mij te herinneren dat ik vorig jaar een post had gemaakt over mijn fietsgerelateerde doelen voor 2020, eens opgezocht en gevonden:
Maarten_E schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:42:

Doelen voor 2020:
Hmm, niet echt eigenlijk, ben een typische "zin in" fietser, ik pak de racefiets als ik er zin in heb, anders niet.
Wel probeer ik wat leuke routes uit te zoeken, vind van A naar B altijd leuk om te doen, eens zien wat nog meer leuke doelen zijn. Noord-Oost Brabant > Amsterdam, Noord-Oost Brabant > Scheveningen heb ik gedaan dit jaar, Noord-Oost Brabant > Maastricht of Noord-Oost Brabant > West-Duitsland lijken mij wel leuke volgende doelen voor 2020. Wellicht als klap op de vuurpijl (no pun intended) door naar Brussel, als je zo op GM kijkt is de afstand niet zo gek veel langer dan van hier naar Scheveningen (max 30km), maar moet eerst meer bovenbeenspieren kweken.
Één reactie daarop:
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/images/f7354b8c66dcf774a0cd75d1806e0d56/tenor.gif

Want wat een @#$%^&-jaar was het voor wat betreft fietsen voor mij. Denk nauwelijks 1500km gereden op de racefiets, maximale afstand 130km. Door COVID veel "moeten" werken (cruciaal beroep), en op dit moment hebben we zoveel uitval dat daar t/m december niet veel verandering in gaat komen. Misschien nog een paar losse ritjes deze maand en in december maar dat is het voor dit jaar. Blessures tussen augustus en ongeveer nu hielpen ook niet bepaald mee.
Hoe is het met jullie doelen vergaan? Denk dat er veel is veranderd ten opzichte van de plannen aan het eind van 2019?

De doelen voor dit jaar heb ik maar verzet naar 2021 (onder voorbehoud), eens kijken of ik op de wat langere termijn mij wel wat meer kan focussen op trainen zodat ik hopelijk wat beter beslagen ten ijs kom.

[ Voor 8% gewijzigd door Maarten_E op 13-11-2020 14:24 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik ben net begonnen met de statshunters tegeltjes. Ik zie dat ik al 342 tiles heb en mijn max cluster 112 is en mijn max squere 6x6 is. Dus dat is zonder dat ik het wist lekker opgeschoten.

Echter vraag ik me af hoe je tegeltjes erbij krijgt. Is het voldoende om op een willekeurige weg binnen de tegel te rijden, of moet je op alle wegen rijden of hoe werkt het? En hoe zit het precies met snelwegen. Ik kan best hard fietsen, maar ik denk niet dat het verstandig is om de snelweg op te gaan 8)7 Moet je echt op de snelweg rijden, of is een fietspad dat in de buurt ligt voldoende?

Het zou jammer zijn als je echt op de snelweg moet fietsen, want dan mis ik al een boel tegeltjes.

[ Voor 31% gewijzigd door hoi1234 op 13-11-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Maarten_E schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:22:
Wellicht wat aan de vroege kant, maar ik meende mij te herinneren dat ik vorig jaar een post had gemaakt over mijn fietsgerelateerde doelen voor 2020, eens opgezocht en gevonden:

[...]

Één reactie daarop:
[Afbeelding]

Want wat een @#$%^&-jaar was het voor wat betreft fietsen voor mij. Denk nauwelijks 1500km gereden op de racefiets, maximale afstand 130km. Door COVID veel "moeten" werken (cruciaal beroep), en op dit moment hebben we zoveel uitval dat daar t/m december niet veel verandering in gaat komen. Misschien nog een paar losse ritjes deze maand en in december maar dat is het voor dit jaar. Blessures tussen augustus en ongeveer nu hielpen ook niet bepaald mee.
Hoe is het met jullie doelen vergaan? Denk dat er veel is veranderd ten opzichte van de plannen aan het eind van 2019?

De doelen voor dit jaar heb ik maar verzet naar 2021 (onder voorbehoud), eens kijken of ik op de wat langere termijn mij wel wat meer kan focussen op trainen zodat ik hopelijk wat beter beslagen ten ijs kom.
Daar zijn voornemens toch voor? Maar 1500 is echt heel weinig inderdaad. Ik vind dat ik niet veel fiets, maar ik heb er al 3700 opzitten dit jaar. Vorig jaar ben ik trouwens in juli begonnen en toen had ik aan het einde van het jaar ook 1500km. Maar ja, soms komen er gewoon dingen tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 13-11-2020 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
hoi1234 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:48:
Ik ben net begonnen met de statshunters tegeltjes. Ik zie dat ik al 342 tiles heb en mijn max cluster 112 is en mijn max squere 6x6 is. Dus dat is zonder dat ik het wist lekker opgeschoten.

Echter vraag ik me af hoe je tegeltjes erbij krijgt. Is het voldoende om op een willekeurige weg binnen de tegel te rijden, of moet je op alle wegen rijden of hoe werkt het? En hoe zit het precies met snelwegen. Ik kan best hard fietsen, maar ik denk niet dat het verstandig is om de snelweg op te gaan 8)7 Moet je echt op de snelweg rijden, of is een fietspad dat in de buurt ligt voldoende?

Het zou jammer zijn als je echt op de snelweg moet fietsen, want dan mis ik al een boel tegeltjes.
Een van je Strava-activiteiten moet aanwezigheid in de tegel hebben gelogd. Dus een paar meter in de tegel is genoeg.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdlo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-07 14:04
rolandos582 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:37:
[...]

Nog niet, maar ga hem wel doen. €175 met een €50 waardebon lijkt me prima value. Omdat ik toch nieuwe schoenen ga aanschaffen, kan ik dat gelijk doen. Zij verkopen ook Lake en doen daar ook cleat fits etc.

Houd me op de hoogte als je het hebt gedaan!
Waar ga je deze fit doen? Zag dat het bij Cube in Vlaardingen kon, maar deze doen het nu met covid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Wow, wat denk je, dat mensen met grote squares op de snelweg gefietst hebben? :o

1x een GPS punt raken binnen een tile is genoeg. Al is dat het uiterste hoekje van de tile waarvoor je midden in een weiland hebt moeten staan, dan heb je 'm afgetikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15

[...]

Één reactie daarop:
[Afbeelding]

Je bent er inderdaad vroeg bij, en wat betreft je gereden afstand: tja, sometimes life just happens, Weinig aan te doen soms. :) Voor jou vooral hopen dat de coronacrisis zich in het komende jaar wat in laat perken.

Voor mij geldt dat ik in de zomer door een valpartij en een gebroken elleboog weinig heb kunnen fietsen. Ik zit momenteel (mede dankzij het thuiswerken) wel veel op de fiets en zit nu op 2.638 km, verwacht nog wel boven de 3k uit te komen. Mijn eigenlijke doel was 4k en minimaal een rit van 200km, dat gaat er helaas niet van komen dus die schuif ik door naar volgend jaar.

Wat wel verschilt ten opzichte van het begin van het jaar, is dat ik nu meer door de winter heen wil trainen met Zwift en daarmee al in het voorjaar meer afstand heb kunnen maken. Als ik dan niet op m'n plaat ga aankomend seizoen moet de 4k goed te doen zijn. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
Mijn doel voor dit jaar was 1000km. Voor sommige niet veel, maar voor mij was het een flinke hoeveelheid, aangezien ik meestal met vrienden stukjes ging fietsen, eens per 2 weken. Dan kwam dat tot ergens 60 a 70 km en dan hadden we nog een weekendje in Limburg welke vooral neerkwam op wat biertjes drinken en soms wat fietsen. Meestal startte ik pas in april en was het in november wel weer klaar. Daarnaast heb ik nu een zoontje van 1,5 jaar oud en dus heb ik het geheel op 1000km neergezet (2019 had ik 930km totaal). Dat leek mij wel te doen.
Nu, midden november, zit ik op 2000km (maximum 103km ritje, maar ben toch fan van korte krachtige stukjes), met nog de intentie om mijn fiets (of de hybride mtb) nog een aantal keer te pakken voor ritjes dit jaar. Ik heb door het hele thuis werken meer tijd over gehouden in de avond, en daardoor vaker de fiets kunnen pakken. Ruim 95% van de ritjes is door corona ook solo geweest. Ook vind ik het leuker geworden om even een stukje te gaan fietsen. Wel is er dit jaar ook het issue geweest met mijn frame (gebroken en dus ter carbon reparatie gegaan), anders had ik nu denk ik wel de 2500km aan kunnen raken. Mooi doel voor het volgende jaar dan maar.
Oh ja, en die KOM pakken was ook een doel, maar dat zijn er uiteindelijk 6 geworden. Misschien volgend jaar weer iets er bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Raznov op 14-11-2020 08:50 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

[...]

Één reactie daarop:
[Afbeelding]

Goed optijd! maar ook mijn verhaaltje dan! ;)

Eind december (dag voor kerst) mijn mountainbike gekocht aangezien ik echt gezonder moest gaan leven, minder drinken, minder vreten en vooral afvallen dus en tot maart ongeveer 1000km gefietst op de mountainbike maar in de zomer ben ik gewoon geen fan van het bos en besloten om een racefiets te halen en hier inmiddels ruim 6000km op gefietst. hierdoor ben ik ook alles bij elkaar 25kg afgevallen, veel sneller geworden en ook eindelijk echt een hobby gevonden waar ik veel plezier in heb door het jaar heen heb ik mezelf wat doelen gesteld waarvan het hoogtepunt voor mij persoonlijk limburgs mooiste was...inclusief heen en terug fietsen was dit ruim 240km.

Inmiddels heb ik ook een gravelbike en denk ik erover om mijn mountainbike te verkopen, aan de andere kant heb ik nog wel wat vrienden die doen mountainbiken en hij kost verder niets als hij in de schuur staat dus uiteindelijk besluit ik hem dan toch maar te houden.

Doelen voor 2021 heb ik me nog niet echt gesteld, we krijgen in April ons eerste kind dus ook nog even kijken hoe dat precies gaat lopen maar als ik even optimistisch mag zijn hoop ik volgend jaar (incl. indoor kilometers) toch wel 7500km te maken en vooral makkelijker snel te kunnen fietsen. ik fiets met een groepje waarin iedereen ruim 5-6 jaar fietst en ik kan het bijhouden maar ik zou graag zien dat dit wat makkelijker kan zodat ik ook meer van die ritjes kan genieten (gemiddelde ligt daar meestal rond de 33-35). en wil graag nog een paar dagen weg met de gravelbike (bikepacking met hotels) en misschien mocht de tijd en training het toelaten een weekendje naar de vogezen om eens echt te klimmen...

als ik het zo bekijk zijn er toch al genoeg plannen voor 2021 alleen even kijken hoe alles te plannen valt :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:33
Wat toevallig dat het de laatste paar pagina's over bike fits gaat. Ik heb afgelopen woensdag mijn eerste bike fit gehad.

Waarom ik er voor heb gekozen een fit te doen?
Omdat ik veel meer fiets dan voorgaande jaren is een goede fit belangrijker geworden. Ik zit meer tijd op de fiets en door het intensievere fietsen kreeg ik meer last van pijntjes (bijvoorbeeld mijn linker knie). Ik heb zelf veel onderzoek gedaan en geprobeerd, maaja... zit ik dan echt goed of niet? :P

Ik moet het rapport nog ontvangen, maar een aantal dingen die ik nu al weet:
- de grootste winst is voor mij te halen in kracht en stabiliteit in mijn core etc.
- mijn stuur is te breed (44cm, 40 cm zou beter werken)
- mijn frame is te groot (58, 56 zou beter passen)
- mijn crank is eigenlijk te lang (175, minder is in mijn geval beter)
Voor een volgende fiets weet ik in ieder geval enigszins waar ik op moet letten!

Aanpassingen die zijn gedaan aan mijn fiets:
- zadel nog verder omhoog
- zadel een beetje naar voren
- hoek van het zadel omlaag/ punt naar beneden zodat mijn bekken makkelijker naar voren kantelt
- stuurpen omgedraaid en daarmee het stuur licht omhoog en dichterbij

Resultaat:
- meer dynamische fietspositie (efficiënter trappen en meer aerodynamisch in theorie)
- kortere reach, dus een betere houding met mijn armen
- betere hoeken bij mijn knie

Ik kijk positief terug op de fit. Ik ben erg benieuwd naar het rapport dat ik nog toegezonden krijg. Vanmorgen heb ik 40 kilometer rustig gefietst om te proberen, heb geen lichamelijk vervelende dingen ervaren, maar ik moet nog wel wennen aan de stand/ kanteling van het zadel.

Pro tip: verzekeraars vergoeden soms (een deel van) de kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:32
hulkie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:06:
Wat toevallig dat het de laatste paar pagina's over bike fits gaat. Ik heb afgelopen woensdag mijn eerste bike fit gehad.

Omdat ik veel meer fiets dan voorgaande jaren is een goede fit belangrijker geworden. Ik zit meer tijd op de fiets en door het intensievere fietsen kreeg ik meer last van pijntjes (bijvoorbeeld mijn linker knie). Ik heb zelf veel onderzoek gedaan en geprobeerd, maaja... zit ik dan echt goed of niet? :P

- de grootste winst is voor mij te halen in kracht en stabiliteit in mijn core etc.
Voor een volgende fiets weet ik in ieder geval enigszins waar ik op moet letten!

- hoek van het zadel omlaag/ punt naar beneden zodat mijn bekken makkelijker naar voren kantelt

Resultaat:
- meer dynamische fietspositie (efficiënter trappen en meer aerodynamisch in theorie)

Ik kijk positief terug op de fit. Ik ben erg benieuwd naar het rapport dat ik nog toegezonden krijg. Vanmorgen heb ik 40 kilometer rustig gefietst om te proberen, heb geen lichamelijk vervelende dingen ervaren, maar ik moet nog wel wennen aan de stand/ kanteling van het zadel.

Leuke ervaring? Waar heb je dit gedaan? En hoe zit dat met de verzekering.. Valt het dan onder sportmedisch advies?

Ik zag zelf laatst pedaalkracht, in Nijmegen, langskomen. Kreeg er wel een positieve indruk van en de prijs was ook interessant rond de 200 euro. Ben benieuwd of dat voor mij wat zou zijn. Wat ik eerder vandaag schreef: dit jaar begonnen met fietsen en geen klachten. Maar niet meer gedaan dan het zadel hoger zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 16:52
hoi1234 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:54:
[...]

Daar zijn voornemens toch voor? Maar 1500 is echt heel weinig inderdaad. Ik vind dat ik niet veel fiets, maar ik heb er al 3700 opzitten dit jaar. Vorig jaar ben ik trouwens in juli begonnen en toen had ik aan het einde van het jaar ook 1500km. Maar ja, soms komen er gewoon dingen tussen.
Het is niet anders helaas. Wellicht ook wat te streng naar mijzelf (geweest), zeker sinds september is het chaotisch op mijn werk, en heb ik besloten ivm self-preservation even het fietsen alleen voor woon-werk te doen. Ben niet bang om te vallen ofzo, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, doe fysiek werk en als ik dan opeens niet kan komen zitten we ècht met een probleem op het werk. Heb vandaag begrepen dat men er alles aan doet om te zorgen dat de druk op onze ploeg (2-3 man vast) probeert te verlichten, dus hopen dat ik binnenkort weer wat meer vrije tijd heb en andere dingen kan gaan doen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
Worsteneter schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:25:
[...]

Leuke ervaring? Waar heb je dit gedaan? En hoe zit dat met de verzekering.. Valt het dan onder sportmedisch advies?

Ik zag zelf laatst pedaalkracht, in Nijmegen, langskomen. Kreeg er wel een positieve indruk van en de prijs was ook interessant rond de 200 euro. Ben benieuwd of dat voor mij wat zou zijn. Wat ik eerder vandaag schreef: dit jaar begonnen met fietsen en geen klachten. Maar niet meer gedaan dan het zadel hoger zetten.
Je hebt een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-09 21:14
Waarom een PM? Ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijkheden met verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 15:36
Ik weet dat ze het bij SMA Midden Nederland doen, en het dan onder sport medisch advies/onderzoek valt en bij een aantal verzekeringen vergoed wordt. Er moet in ieder geval een sportarts betrokken zijn wil je vergoeding krijgen.

https://www.smamiddennederland.nl/diensten/fietsmeting/

Weet iemand nog andere mogelijkheden waar dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
Owios schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:40:
[...]

Waarom een PM? Ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijkheden met verzekering.
Omdat ik ook wat persoonlijke ervaringen in de PM heb gezet. Maar zoals hierboven ook staat. Ik heb mijn meting bij SMA gedaan en dat valt inderdaad onder sportmedisch advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:21
Stufferdt schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Ik zit zelf dus bij VGZ en ben aanvullend verzekerd met 'Werkt Beter' voor 221 euro per jaar (280 -59 collectiviteit en jaarlijks betalen). Hieruit heb je 600 euro preventiebudget, waaruit sportmedisch advies wordt vergoed. Als ik snel even klik, zie ik via aanvullend beter dat je voor 21,50 o.a. 400 euro preventiebudget hebt.

Ik heb via SMAmiddenNederland een fietspositieanalyse laten doen a 210 en vorig jaar in verband met hartklachten in het verleden vorig jaar een sportmedische medisch onderzoek a 100 euro. Had ik dit tegelijk laten doen, had ik in ieder geval mijn aanvullende verzekering er al uitgehad (maar daar doe ik het niet om natuurlijk).

[...]

Sportmedisch onderzoek lijkt mij daar ook onder vallen ja, zolang het maar bij een hiervoor geschikt bevonden aanbieder is (sportartsen vallen hier onder volgens mij). Ik zou OHRA even bellen, zijn heel vriendelijk altijd aan de telefoon (zelf nog stage gelopen :9 ).

Bikefit ging als volgt: je maakt een afspraak en wordt ingepland over een week of 10 a 12, ze hebben het behoorlijk druk hoor ik van ongeveer iedereen die er is geweest.

Je moet op voorhand een vragenlijst invullen, waarin ze vragen:
  • of je een specifieke reden/klacht hebt waardoor je een bikefit wil
  • hoe actief je sport en welke sporten.
  • Of je blessures hebt.
  • Of je een actieve baan hebt.
Je moet je fiets, schoenen en fietskleding meenemen en een grote handdoek. Je fiets (edited) wordt op een tacx tacx neo gezet waarop meerdere camera's staan gericht. Je mag even fietsen en dan worden er 'before' foto's gemaakt en worden de hoeken van je knieen, rug, nek, armen, schouders etc. opgemeten en in het systeem gezet, samen met de huidige afstelling van je fiets.

Daarna wordt je medisch even gecheckt. Ben je symmetrisch, heb je beenlengteverschil heb je rechte voeten, ben je flexibel in je rug en heupen, kan je de grond aanraken, hoe is je evenwicht en coordinatie en nog wat zaken. Vervolgens wordt er doorgevraagd op je vragenlijst, wat je klachten zijn etc. Dan wordt de huidige afstelling van je feits doorgenomen en worden je hoeken besproken en hoe dit afwijkt van 'het ideaal'. Daarna wordt er gesleuteld aan je fiets en ga je kijken of dit effect heeft op je eigen gevoel op de fiets en de hoeken die ze kan tekenen op de camerabeelden.

Bij mij moest mijn stuur wat hoger, zadel hoger en naar achteren en stonden vooral mijn schoenplaatsjes niet goed (ondanks een even dure bikefit een jaar eerder bij Futurumshop).

Ik had overigens ook een zadeldrukanalyse, om te kijken of mijn zadel voldeed. Dat was gelukkig zo, dus geen nieuwe nodig :) Zadeldrukanalyse zit er standaard in dacht ik.

Aan het einde krijg je het rapport met bevindingen en de 'before' and 'after' foto's met de hoeken van je lichaamsdelen en afstelling van je fiets. Je krijgt de tip de situatie een paar weken aan te kijken om je lichaam te laten wennen aan de nieuwe situatie. Mocht het na enkele weken niet beteren, moet je terugkomen om wat aanpassingen te doen.

Ik moest terugkomen omdat er een spacer onder mijn linkerschoen moest en die waren op.
Ik heb mijn ervaring bij SMA Midden-Nederland (amersfoort) even gequote.

Ik quote mezelf niet zo graag (op een forum dan toch :+ ), maar hier wel relevant.
Eerdere ervaring met een bikefit bij futurmshop (a 175 euro) toch niet super, dus verder gekeken na een jaar niet optimaal op de fiets zitten.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
tinusterror schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:55:
[...]
Wat bij mij resulteerde in nieuwe schoenen _/-\o_ . Mijn mijn brede frodo voeten en smalle schoenen krijg ik tintel tenen Duh!! van het weekend voor nieuwe kijken.
https://www.bikeshoe4u.com

Je kan allemaal smoesjes verzinnen dat het te ver is. Maar:

https://www.bikeshoe4u.com

Dus even een afspraak maken bij https://www.bikeshoe4u.com

Had ik al https://www.bikeshoe4u.com genoemd? :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
hulkie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:06:

Resultaat:

Moet je daar aanvullend voor verzekerd zijn? Volgens mij zou ik er sowieso niks aan hebben, want ik heb in de afgelopen 6 jaar dat ik zelf verzekerd ben (ben 24) nog nooit mijn eigen risico opgemaakt, ondanks dat ik het laagste eigen risico heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Maarten_E schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:28:
[...]

Het is niet anders helaas. Wellicht ook wat te streng naar mijzelf (geweest), zeker sinds september is het chaotisch op mijn werk, en heb ik besloten ivm self-preservation even het fietsen alleen voor woon-werk te doen. Ben niet bang om te vallen ofzo, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, doe fysiek werk en als ik dan opeens niet kan komen zitten we ècht met een probleem op het werk. Heb vandaag begrepen dat men er alles aan doet om te zorgen dat de druk op onze ploeg (2-3 man vast) probeert te verlichten, dus hopen dat ik binnenkort weer wat meer vrije tijd heb en andere dingen kan gaan doen.
Wat je zegt. Ik heb in september en oktober nauwelijks mijn fiets aangeraakt. Toch iets te druk gehad met schooldingen. Soms gebeurt dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
Stufferdt schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:56:
[...]

Ik heb mijn ervaring bij SMA Midden-Nederland (amersfoort) even gequote.

Ik quote mezelf niet zo graag (op een forum dan toch :+ ), maar hier wel relevant.
Eerdere ervaring met een bikefit bij futurmshop (a 175 euro) toch niet super, dus verder gekeken na een jaar niet optimaal op de fiets zitten.
Nog bedankt voor jouw uitgebreide post begin oktober. Dat was voor mij de trigger om hier wat mee te doen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
tinusterror schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:14:
Eigenlijk is fietsen kut :). Iedereen vind er wat van en het is nooit goed of goed genoeg :)

Denk dat het echt puur lichaam anders is. De ene zweert bij langere cranks terwijl de ander roept korter is beter. Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat je lichaam zich aanpast naar de lengte. proefondervindelijk onderbouwt met 110 en 200 crack dat het marginaal is wat de verschillen zijn.
Snap je eigenlijk zelf wat je schrijft? Wat is ‘puur lichaam anders’? Wat heeft crack met fietsen te maken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
Nu al terugkijken op de gestelde doelen van 2020?

Voor mij zijn de meeste doelen niet doorgegaan en verzet naar 2021.

Eentje wel gehaald: 12k km in 12 maanden. Met nog anderhalve maand voor de boeg hangt het erom.. Of ik de 15k km ga halen dit jaar :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
We hebben nog ruim anderhalve maand :9
Everesting dit jaar niet gehaald, moet er volgend jaar echt van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 15:36
hoi1234 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:12:
[...]

Moet je daar aanvullend voor verzekerd zijn? Volgens mij zou ik er sowieso niks aan hebben, want ik heb in de afgelopen 6 jaar dat ik zelf verzekerd ben (ben 24) nog nooit mijn eigen risico opgemaakt, ondanks dat ik het laagste eigen risico heb.
Is aanvullende verzekering, dus vergoeding gaat ook niet van je eigen risico af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
DDX schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:22:
Moet je Tour de Stations 2021 gaan rijden.... ultrafondo 8848 hm. Telt echter niet mee voor Everesting (want niet op 1 helling). Maar goed. Jij moet 'm wel met 30 km/uur rijden gemiddeld, anders telt het niet :D :o

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 13-11-2020 19:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Chriztiaan schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:42:
[...]

Is aanvullende verzekering, dus vergoeding gaat ook niet van je eigen risico af.
Ja, ik ben niet aanvullend verzekerd. Helaas, kost dat meer dan dat het opbrengt voor mij.

Het lijkt me trouwens wel leuk om volgend jaar op vakantie te gaan met de fiets. Gewoon hoteltje in Duitsland of zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Mjah, mijn doelen waren bepaalde evenementen rijden wat uiteraard allemaal niet doorgegaan is.
Ypuh schreef: ↑20 dec 2019 22:07
- 10.000km
- Onder de 6u proberen op de Velomediane
- Bordeaux-Dordrecht
- Jean Nelissen Classic
- L'Ardechoise
- Giro delle Dolomiti
Verder een prima fietsjaar gehad met een paar leuke 200km ritjes door de Ardennen, Eifel en Luxemburg en nog een weekje zelf rondgefietst in de Dolomieten goed voor 750km/16.000hm.

Met bijna 15.000km tot nu toe in ieder geval (veel) meer gefietst dan verwacht. Als ik niet had kunnen fietsen dit jaar dan was ik ook knettergek geworden, terwijl ik me nu ondanks alles toch redelijk vermaakt heb en gezond gebleven ben.

Doel voor volgend jaar is duidelijk; goud op de Velomediane. Daarna kan ik weer gewoon 10kg aankomen en beginnen met roken/drinken.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 13-11-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ypuh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:51:
Mjah, mijn doelen waren bepaalde evenementen rijden wat uiteraard allemaal niet doorgegaan is.

[...]

Verder een prima fietsjaar gehad met een paar leuke 200km ritjes door de Ardennen, Eifel en Luxemburg en nog een weekje zelf rondgefietst in de Dolomieten goed voor 750km/16.000hm.

Met bijna 15.000km tot nu toe in ieder geval (veel) meer gefietst dan verwacht. Als ik niet had kunnen fietsen dit jaar dan was ik ook knettergek geworden, terwijl ik me nu ondanks alles toch redelijk vermaakt heb en gezond gebleven ben.

Doel voor volgend jaar is duidelijk; goud op de Velomediane. Daarna kan ik weer gewoon 10kg aankomen en beginnen met roken/drinken.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:22:
Kopje?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
Dit jaar meerdere gasten die het op de Amerongse Berg hebben gedaan (hoe gek ben je dan...), dus op het Kopje moet het zeker mogelijk zijn.

Ik zou zelf gewoon naar de Eifel of Vogezen gaan.

Mijn doelen... ik had geen enkel evenement gepland, maar heb er toch één gereden (Haute Route Ventoux) dus dat kon slechter :P

- Een doel was een weekje fietsen in de Pyreneeën, ging niet door door coronette maar werd weekje Zwitserland wat fantastisch was.
- Zomervakantie fiets mee naar het buitenland, is ook gelukt.
- Recht blijven en vooral veel genieten op de fiets. Idem.
- Kilometers? Steeds minder een doel nu ik meer en meer gravelbike en MTB maar 10k zat wel in mijn hoofd. Dat is op 20 km na binnen dus dat gaat dit jaar makkelijk lukken. Maar nogmaals: dat is geen doel op zich. Focussen op kilometers is compleet zinloos IMHO.

Doelen 2021

Ik zou graag eens het grote rondje IJsselmeer rijden, hopelijk komen er in 2021 weer een paar dagen dat het kan zonder bus.

Verder zal ik wel een aantal cyclo's gaan rijden, maar dat is tegenwoordig meer werk dan fun ;)

[ Voor 74% gewijzigd door havana op 13-11-2020 21:06 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hoelang doen jullie ongeveer met een custom setje carbon wielen? 40-50mm? Is dat een aantal jaren en dan een nieuwe naaf? Met velgremmen was dat anders omdat je dan de rem rand had opgebruikt maar hoe zit dit nu met disc wielen? Lagers weer een keer opnieuw invetten en eventueel nieuwe lagers maar hoelang kun je nou eigenlijk er in totaal mee doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Naven moet je gewoon regelmatig servicen, ik zou zeggen 1x per jaar als je een gemiddeld kilometrage rijdt en 2x per jaar als je DDX bent. Remranden... is heel persoonlijk en hangt sterk af van je gebruik/weertype/terrein/type rem.

Mijn Bora's (velgrem) heb ik nu 4 jaar / 40k mee gereden en remranden zijn nog perfect..... heel veel mee gedaald. Met schijven gaat het in principe eindeloos mee...

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 13-11-2020 21:16 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54

Als je echt voor tegeltjes gaat plan je vooraf een route waarbij je even checkt of je de tegel echt bent binnengeweest. Als je de strava routeplanner gebruikt kan je de overlay plugin gebruiken, dan zie je de tegels die je al gehad hebt meteen op de routeplanner en is het helemaal makkelijk. (Moet je wel strava premium hebben natuurlijk)
En als je wilt weten hoe je moeilijke tegels kunt pakken kan je hier even kijken hoe anderen dit gedaan hebben.
https://rideeverytile.com/tiles/heatmap

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
havana schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:55:
Dit jaar meerdere gasten die het op de Amerongse Berg hebben gedaan (hoe gek ben je dan...), dus op het Kopje moet het zeker mogelijk zijn.

Ik zou zelf gewoon naar de Eifel of Vogezen gaan.
Kopje is dit jaar gedaan, moet je hem wel 255 keer opfietsen (Jacco heeft hem 263 keer gedaan voor wat marge) ;

https://www.strava.com/activities/3752041357

Wilde hem eigenlijk in Frankrijk doen, maar kwam er weer niet van toen ik daar was in Augustus.
Kwestie van iets te warm toen ik er was en laatste week kwam het niet uit kwa timing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
MrBarBarian schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:20:
Nu al terugkijken op de gestelde doelen van 2020?

Voor mij zijn de meeste doelen niet doorgegaan en verzet naar 2021.

Eentje wel gehaald: 12k km in 12 maanden. Met nog anderhalve maand voor de boeg hangt het erom.. Of ik de 15k km ga halen dit jaar :)
Doelen 2020:
  • 🆗 Paar keer de Mont Ventoux op
  • 🔜 20k km Gister bijgesteld naar 25k :+
  • 🆗 Long Term BE challenge West- en Oost-Vlaanderen
  • 🆗 Ritjes naar Antwerpen en Brussel
  • 🆗 Alle MTB routes Utrechtse Heuvelrug
  • 🆗 Een specifieke KOM terugpakken 👑
  • 🆗 FTP naar 4 W/kg brengen
  • 🔝 Plezier hebben
Doelen 2021:
  • ❓ Nog anderhalve maand om dingen te vinden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
hoi1234 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:12:
[...]

Bij CZ zit sportmedisch advies in de aanvulende pakketten.

Aanvullende verzekering Vergoeding
Start Geen vergoeding
Basis € 100,- per jaar
Plus € 150,- per jaar
Top € 150,- per jaar
Jongeren € 150,- per jaar
Gezinnen € 150,- per jaar
50+ € 150,- per jaar

In de basisverzekering wordt het alleen vergoed bij revalidatie.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
rolandos582 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:14:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hoelang doen jullie ongeveer met een custom setje carbon wielen? 40-50mm? Is dat een aantal jaren en dan een nieuwe naaf? Met velgremmen was dat anders omdat je dan de rem rand had opgebruikt maar hoe zit dit nu met disc wielen? Lagers weer een keer opnieuw invetten en eventueel nieuwe lagers maar hoelang kun je nou eigenlijk er in totaal mee doen?
Zoals @havana al aangeeft hangt het echt van gebruik ed af.
Ik heb 2 mavic full carbon wielsets die beide ruim 50k km hebben gereden (1 oude niet tubeless set die ik als reserve set nu heb staan) en zien er nog prima uit kwa remrand.
Ik rijd er niet echt mee in de herfst met rotzooi op wegen maar pak er prima eens regenritje mee.
En achternaaf heb ik bij 40k keertje open gehad en schoongemaakt zover nodig, maar zag er eigenlijk nog ook prima uit.
Maar kan geen kwaad om dit eens per jaar ofzo na te kijken.
Mavic en Dt swiss wielset trek je body er zo en kan je alles ff schoonmaken/insmeren.
En heb 1 keer bij voorwiel een lager moeten vervangen omdat die opeens geluid begon te maken/niet lekker meer liep. (precies toen ik weekendje in Limburg was, dus 2 dagen met mooi geluid ritjes gemaakt)

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 13-11-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
CedricD schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:50:
[...]

Doelen 2021:
  • ❓ Nog anderhalve maand om dingen te vinden :9
Dit lijkt me er wel eentje voor jou })
https://www.routeyou.com/...Qcj2qlzxhLjOX0YNwb3DISuRc

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
havana schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:46:
[...]

Moet je Tour de Stations 2021 gaan rijden.... ultrafondo 8848 hm. Telt echter niet mee voor Everesting (want niet op 1 helling). Maar goed. Jij moet 'm wel met 30 km/uur rijden gemiddeld, anders telt het niet :D :o
Valt eigenlijk nog best mee kwa km's, 242km.
Beetje berg uitzoeken om everest te halen ga je ook snel die richting op kwa afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@rolandos582 Volgens mij had @Grin al 90.000km op zijn Zipp 404's staan. Dat lijkt me misschien wat veel, maar is sterk afhankelijk van je gebruik (remmen doe je niet zoveel in het noorden is mijn ervaring). Volgens mij gebruikt hij die wielen af en toe en zijn ze nog steeds niet op.

Heb mijn Zipp's nu ca. 8-9.000km gebruikt en de lagers in het achterwiel voor het eerst vervangen. Eigenlijk was alleen het buitenste body lager aan vervanging toe, maar heb ze gelijk alle 4 gedaan (eerder dit jaar een wiellagerpers gekocht dus zou hem gebruiken ook). Verwacht dat de nieuwe gesealde lagers van betere kwaliteit ook langer meegaan. De remranden tonen nog nul slijtage, dus 50.000km+ met om de 10dkm een nieuw setje lagers moet makkelijk haalbaar zijn. Carbon slijt in ieder geval minder snel dan aluminium.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 13-11-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
Mooie uitdaging, maar de start ligt niet bij de deur :9.

Ik krijg nu wel plots het spontane idee om m'n eigen naam eens op een kaartje te fietsen :9. Lijkt me ook wel een leuk alternatief

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
Mijn doelen waren;
- structureel trainen/workouts
- ftp 300/4wkg
- cimes des waimes (mtb marathon)*
- 6 uur van 't zand (6 uur MTB wedstrijd*
)

*Corona

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Mijn doelen voor 2020 waren:

- Veel woon-werk - niet gelukt werk sinds maart bijna full-time thuis
- Grand Throphee d’Oisans (Vaujany GF, 2 kortere wedstrijdjes rond de Alpe, Marmotte Alpes) waarbij doel voor de Marmotte ~7 uur was - Niet door gegaan, de Marmotte is wel in Augustus door gegaan maar die heb ik geskipped.
- Gezinsvakantie naar Spanje incl fiets - niet door gegaan.

Wel onverwachts een lang weekend met vrienden wezen fietsen in de Vogezen, dat was wel echt vet en het uitje van het jaar dus.

Voor 2021 alweer ingeschreven voor de Marmotte Alpes, hopelijk gaat ie door! Zelfde tijdsdoel (~7 uur). En de week eromheen lekker met vrienden in de bergen fietsen.

Nog even kijken voor een leuke gezinsvakantie waarbij de fiets uiteraard ook mee gaat!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Gebanned
  • Laatst online: 07:51
Mijn doelen voor 2020 waren:
* Top 10 in de Tour
* FTP > 6.5 W/kg
* Etappe zege in een grote ronde

Helaas niets gehaald, doel 2021:
* Zelfkennis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:58

Grin

Ride si sapis.

@rolandos582 @Ypuh Inderdaad ruim 90K KM met een stel Zipp 404 en het zijn nu nog mijn reservewielenen. Dus remranden die slijten is echt een non-issue, koop goede wielen en je hebt nergens last van. Maar wat is goed? Heel simpel: Zipp en Campa zijn echt bomproof. Fulcrum zou ik ook nog wel eens willen proberen, Mavic's premium wielen idem. Ohja, later als ik groot ben: een setje 47mm Corima MCC's
Mijn Bora's zijn nu ruim 1 jaar oud, niks aan gedaan, ruim 15K KM. M'n Zipp 303 zijn nu bijna 4 jaren oud, 30K KM zonder enig onderhoud. Alles nog als nieuw... Goede spullen + onderhoud == behoud. Simple as that.

[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 13-11-2020 23:45 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin als je die Corima's al vet vindt, dan zijn deze misschien nog wel gaver.

BiTurbo Road heten ze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osKm_hs1SjB9tgTJ4UyAl70KZAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5j7hAngnzy21i0P887D1PfH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY_XgxbbDzhS2KCL0W34T-udajc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7QsXdpPaT30Kfo5b9JDCJMT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ypuh schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:01:
@Grin als je die Corima's al vet vindt, dan zijn deze misschien nog wel gaver.

BiTurbo Road heten ze:
[Afbeelding][Afbeelding]
Kun je eigenlijk bij dergelijke wielen een eventuele slag oplossen? Je kunt immers de spaakspanning niet veranderen of wel?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
[herhaalt mantra: er zijn geen domme vragen.....]

Wat denk je zelf, @hoi1234 ?

Na rampjaar 2020 (knie stuk na val, revalidatie, einde oefening hardlopen) wil ik in 2021 de fietsconditie weer opbouwen en naast m'n hybride fietsje en de mtb de collectie aanvullen met (tweedehands) racer.

Laatste rit was iig weer 70+ km tegen bijna 25 km/h. De macht in het rechterbeen is nog een dingetje. Ik zou eigenlijk Vector pedalen moeten hebben voor de ontwikkeling van de kracht in dat been. Maar ja, die pedalen overstijgen het budget dat ik voor de fiets heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Frenz64 op 14-11-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
hoi1234 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:36:
[...]

Kun je eigenlijk bij dergelijke wielen een eventuele slag oplossen? Je kunt immers de spaakspanning niet veranderen of wel?
Je krijgt geen slag, dat is één van de voordelen van zulke wielen. Nadeel is dat ze wel extra stijf en dus ook weinig comfortabel zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Ypuh Oei, dat zijn zeker een stel prachtige wielen! :Y
Maar ik zoek eigenlijk wielen waarbij de spaken zo weinig mogelijk opvallen. Het liefst heb ik wielen zonder spaken maar dat schijnt nogal lastig te zijn... Hoe minder spaken, en hoe dunner, hoe mooier ik dat vind. 12 dunne spaken per wiel (voor en achter) is dan wel ongeveer het maximaal haalbare. :9~ O+

*click voor groot*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BW5mUU07mACwEs3NRBMoyAHkOAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZblw2QyMByl4yy3RtZizvit.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrBarBarian
@Grin

Tron bike ;)

Afbeeldingslocatie: https://zwiftinsider.com/wp-content/uploads/2019/12/blue-tron-scaled.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door MrBarBarian op 14-11-2020 11:13 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha exact, dat! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Omfg... Geweldig! _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Grin schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:00:
@Ypuh Oei, dat zijn zeker een stel prachtige wielen! :Y
Maar ik zoek eigenlijk wielen waarbij de spaken zo weinig mogelijk opvallen. Het liefst heb ik wielen zonder spaken maar dat schijnt nogal lastig te zijn... Hoe minder spaken, en hoe dunner, hoe mooier ik dat vind. 12 dunne spaken per wiel (voor en achter) is dan wel ongeveer het maximaal haalbare. :9~ O+

*click voor groot*
[Afbeelding]
Normaal vind ik dat je wel een goeie smaak hebben maar in dat geval ben ik geen fan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
@DDX @Ypuh @Grin Thanks! Dat is waardevolle informatie inderdaad, ben bezig met een custom setje voor komende lente/zomer periode waar ik alleen met goed weer op wil rijden. Maar dan is mijn vermoeden inderdaad bevestigd!

Een ander iets waar ik mee bezig ben is een nieuwe zadelpen, ik merk vanaf ca 2 uur dat ik toch vrij veel last begin te krijgen van mijn zitbeentjes etc. Heb 2 zadels geprobeerd maar heb het idee dat ik toch moet werken met een andere offset zodat mijn zadel wat verder naar achter kan en in een betere positie/angle. Nu levert sensa geen carbon zadelpennen als optie voor hun G3. Dan komt je op aftermarket zadelpennen uit, iemand ervaring met bijvoorbeeld de 3T/DEDA zadelpennen? Bijvoorbeeld de Deda Superzero carbon zadelpen lijkt me mij een interessante optie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Een van mijn doelen voor 2020 was niet te hard vallen :+ vandaag na 4km met de gravelbike vol onderuit geschoven over de gladde bladeren (domme fout)...net terug van de eerste hulp en heb een spier in mijn schouder gescheurd en verder een mega bloeduitstorting op mijn been en wat schaafwonden overal! Ik ben wel echt heel blij met mijn helm want als ik de schade daarop zie wil ik niet eens erover nadenken hoe mijn hoofd eruit had gezien.

Fiets is ook flink kapot (nog geen maand oud :+ ) maar dat is bijzaak.

Voorlopig zal buiten fietsen lastig worden, maar gelukkig kan ik binnenfietsen als mijn vriendin mijn arm op het stuur legt :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
De Sint is nog niet eens in het land en dan al over de doelen van 2021 en prestaties van 2020 spreken.

Beetje respect voor de goedheiligman!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Nutterd schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:27:
Een van mijn doelen voor 2020 was niet te hard vallen :+ vandaag na 4km met de gravelbike vol onderuit geschoven over de gladde bladeren (domme fout)...net terug van de eerste hulp en heb een spier in mijn schouder gescheurd en verder een mega bloeduitstorting op mijn been en wat schaafwonden overal! Ik ben wel echt heel blij met mijn helm want als ik de schade daarop zie wil ik niet eens erover nadenken hoe mijn hoofd eruit had gezien.

Voorlopig zal buiten fietsen lastig worden, maar gelukkig kan ik binnenfietsen als mijn vriendin mijn arm op het stuur legt :+
Ai dat is balen, beterschap! :/ In deze gevallen is een beetje fatsoenlijk binnen kunnen fietsen wel een uitkomst ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip

Sterkte
Vandaag gevallen en gelijk testen of je binnen kan fietsen?

Afbeeldingslocatie: https://assets.nos.nl/data/image/2019/07/16/563831/1920x1080a.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49
rolandos582 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:27:
Heb 2 zadels geprobeerd maar heb het idee dat ik toch moet werken met een andere offset zodat mijn zadel wat verder naar achter kan en in een betere positie/angle.
In de zoektocht naar een nieuw zadel is de lengte van de rails ook een variabele: het ene zadel kun je meer naar voren en achteren schuiven dan het andere.
...net terug van de eerste hulp en heb een spier in mijn schouder gescheurd en verder een mega bloeduitstorting op mijn been en wat schaafwonden overal! Ik ben wel echt heel blij met mijn helm want als ik de schade daarop zie wil ik niet eens erover nadenken hoe mijn hoofd eruit had gezien.
Getver!
Beterschap toegewenst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

mhr-zip schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:46:
[...]

Sterkte

[...]

Vandaag gevallen en gelijk testen of je binnen kan fietsen?

[Afbeelding]
Morgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

mhr-zip schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:34:
De Sint is nog niet eens in het land en dan al over de doelen van 2021 en prestaties van 2020 spreken.

Beetje respect voor de goedheiligman!
Je moet toch bedenken of je nog iets nodig hebt om dat doel te bereiken, wat de Sint kan leveren :P

Ik heb geen plannen. Gewoon, geen idee. Echt niet. Denk lekker veel op de Veluwe fietsen ben niet voor niets deze kant op verhuist.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Nutterd Ah damn, beterschap/sterkte mate!

@rolandos582 3T/deda is prima spul, volgens mij kan je daar geen miskoop doen. Maar ik heb daar niet heel veel verstand van. Let wel op dat je weet wat je doet bij dit soort wijzigingen. Tweaken met offset om problemen op te lossen (zitbeentjes) vereist wel de nodige kennis/inzicht in jouw situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
@Nutterd Ik ben nooit zo van de fluwelen handschoen aanpak dus ik gooi hem er maar gewoon in: "Zie je wel, met je gravelbike"! ;)

Maar even serieus wel zuur en veel beterschap. Klinkt als een serieuze valpartij en heel erg jammer van je nieuwe fiets. Indien je aangesloten bent bij de NTFU misschien wel alvast de moeite om even een claim in te dienen? Is het frame nog intact?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

@Nutterd Oei. Sterkte en succes! :( Gescheurde spier in de schouder kan ik over mee praten. Hier ook last van na een ongewilde crash met een snowboard. Verdraaid lastig. :S

Doelen voor 2020 had ik zelf niet echt eigenlijk. Dit jaar voor het eerst op een racefiets geklommen om het gebrek aan hardlopen te compenseren. Vind dan ook dat ik op beide gebied enigszins mijn best heb gedaan.

Doelen voor volgend jaar? Hardlopend weer de opbouw naar 10 kilometer doen en dit dan eindelijk eens vast kunnen houden. En fietsend denk ik gewoon lekker uitbreiden naar meer kilometers en een wat hoger gemiddelde qua snelheid.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Ypuh schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:57:
@Nutterd Ik ben nooit zo van de fluwelen handschoen aanpak dus ik gooi hem er maar gewoon in: "Zie je wel, met je gravelbike"! ;)

Maar even serieus wel zuur en veel beterschap. Klinkt als een serieuze valpartij en heel erg jammer van je nieuwe fiets. Indien je aangesloten bent bij de NTFU misschien wel alvast de moeite om even een claim in te dienen? Is het frame nog intact?
Ik kan iets hebben _O- mooie was dat ik nog niet eens bij het eerste gravel pad was :+

Ben ik helaas geen lid van maar het frame is gelukkig nog intact voorzover ik kan zien, wat ik zelf zo snel kan zien is: stuur verbogen, rem/schakelhendel afgebroken en derailleur krom :+ moet niet te duur zijn want dan is de WAF voor de carbon velgen in gevaar 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
@Nutterd sterkte met je herstel!
(Dat krijg je met dat indoor trainen, dan gaat je power harder dan je skills ;))

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234

Materiaalschade is altijd zuur, maar daarvoor is het materiaal. Dat kun je meestal repareren en in het ergste geval vervangen. Het belangrijkste is dat jij nog redelijk heel bent.

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar meestal kun je een helm na een goede valpartij weggooien. Als je twijfelt zou ik dat zeker doen, omdat de helm je mogelijk niet een tweede keer redt. De meeste winkels hebben trouwens een procedure voor crashreplacement. Mantel en Futurumshop bieden 40% korting op een nieuwe helm als je de oude helm inlevert. De meeste fabrikanten hebben ook een dergelijke procedure. Moet je zelf even kijken welke het meest aantrekkelijk is.

Als de fiets verzekerd is, kun je waarschijnlijk de schade claimen op je verzekering. Als je deze niet hebt, kun je het proberen bij je inboedelverzekering. De meest uitgebreide inboedelverzekeringen dekken tegenwoordig echt ontzettend veel. Als je de fiets met creditcard gekocht hebt, kun je ook aanspraak maken op de verzekering van de creditcard. Vaak heb je minimaal 180 dagen een aankoopverzekering. Bij de ING betaal je dan (dacht ik) 50 euro eigen risico, dus dat valt ontzettend mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

De helm gaat sowieso vervangen worden...daar neem ik geen risico's mee inderdaad!

Fiets wou ik met de creditcard betalen toen ivm de verzekering maar dat accepteerde de fietsenzaak niet helaas :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

hoi1234 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:01:
[...]

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar meestal kun je een helm na een goede valpartij weggooien. Als je twijfelt zou ik dat zeker doen, omdat de helm je mogelijk niet een tweede keer redt. De meeste winkels hebben trouwens een procedure voor crashreplacement. Mantel en Futurumshop bieden 40% korting op een nieuwe helm als je de oude helm inlevert. De meeste fabrikanten hebben ook een dergelijke procedure. Moet je zelf even kijken welke het meest aantrekkelijk is.
Thnx voor de tip! Onlangs een nieuwe MTB-helm gekocht nadat ik de vorige aan een praktijktest onderworpen had, maar helmen heb je nooit genoeg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MartijnGizmo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:07:
[...]

Thnx voor de tip! Onlangs een nieuwe MTB-helm gekocht nadat ik de vorige aan een praktijktest onderworpen had, maar helmen heb je nooit genoeg! :)
Met helmen op voorraad houden moet je een beetje oppassen... Ik geloof dat je een helm na 3 jaar beter kunt weggooien. In mijn cheapass helm (goedkoopste bij Mantel), zit zelfs een houdbaarheidsdatum geplakt.

Het schijnt dat de materialen degraderen over tijd. Natuurlijk doet een fabrikant er ook alles aan dat je een nieuwe helm koop. Zolang de helm op mijn hoofd zit, zou ik het niet willen testen in hoeverre fabrikanten deze datum in hun voordeel gebruiken. Het is wel een leuke test op een stapel oude helmen in een testomgeving te testen.

Oja, je kunt vaak alleen gebruik maken van deze regeling als je de helm minder dan 2 jaar in bezit hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-09 21:14
hoi1234 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:21:
[...]

Met helmen op voorraad houden moet je een beetje oppassen... Ik geloof dat je een helm na 3 jaar beter kunt weggooien. In mijn cheapass helm (goedkoopste bij Mantel), zit zelfs een houdbaarheidsdatum geplakt.

Het schijnt dat de materialen degraderen over tijd. Natuurlijk doet een fabrikant er ook alles aan dat je een nieuwe helm koop. Zolang de helm op mijn hoofd zit, zou ik het niet willen testen in hoeverre fabrikanten deze datum in hun voordeel gebruiken. Het is wel een leuke test op een stapel oude helmen in een testomgeving te testen.

Oja, je kunt vaak alleen gebruik maken van deze regeling als je de helm minder dan 2 jaar in bezit hebt.
Dat is allemaal marketing, zijn al genoeg testen online gedaan met oudere helmen. Ik zou alleen een nieuwe helm kopen na een flinke valpartij op mn hoofd. https://www.nytimes.com/w...replace-your-bike-helmet/

https://www.helmets.org/helmetlineraging.htm

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin Ook leuk, met schijfjes. Vind deze framekleur ook wel geslaagd, al moest ik er dan wel 'tegen aan lopen' om het echt serieus te overwegen.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/124688424_4106161982744034_2779795739480543314_o.jpg?_nc_cat=103&ccb=2&_nc_sid=a26aad&_nc_ohc=jLt663VQBGYAX84mdZN&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=c462bda12fb5d6abcec378727670fb8b&oe=5FD6281F

Je ziet overigens wel opvallend veel Look's met Corima wielen valt me nu op.
Pagina: 1 ... 182 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).