Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 181 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

ik begon dit jaar ook met tegeltjes rijden, in april had ik een vierkant van 20x20 en paar weken terug heb ik hem naar 33x33 gebracht :)
Scheelt dat ik een gebied zit waar ik weinig tot geen last heb van water, bossen heb ik in de tijd dat ik veel op de MTB zat al (onbewust) afgevinkt.

Om hem nu groter te maken is wel ff wat werk, een retourtje naar dichtstbijzijnde vak is al zo 100km.
Ben nu 2x met de auto naar een hoek geweest, en vanaf daar een zooi tegeltjes afgevinkt. Maar dat is toch minder leuk.
Leukste was het begin, waar je met een ritje van zo'n 60km een paar tegeltjes kon afvinken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jtcAwmb.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:27
Iemand hier ervaring mee?
Mijn Wahoo tickr is sinds een paar weken ineens van slag, de hartslagen kloppen van geen kant meer waar ie daarvoor juist uitstekende werkte. Band in ongeveer 5 maanden oud.

Nu in principe onbruikbaar, staat voordat ik opstap een tijdje op 170 om tijdens het fietsten plots naar 120 te gaan en daar steady op te blijven voor 10 minuten om vervolgens naar 46 te gaan en dan weer een tijdje op 136 blijft steken. Kortom dit klopt niet. Contact opgenomen met Futurum en kun antwoord wat het volgende:
Na uitvoerig onderzoek is gebleken dat vreemde en onjuiste hartslagwaarden die door de
softstrap-band gemeten worden veroorzaakt kunnen worden doordat er een te hoog
zoutgehalte aanwezig is in de elastieken band. Doordat zweet en lichaamsvocht zouten en zuren bevatten die opgenomen worden in de band wordt de stroom die de band meet beter geleid, hierdoor kunnen vreemde waarden gemeten worden.

Gelukkig kan dit vaak op eenvoudige wijze opgelost worden door de borstband enkele uren
in lauw water te laten weken en goed uit te spoelen. Wanneer je dit enkele keren herhaalt is de band weer schoon en vrij van zouten waardoor de waarde weer goed gemeten zouden moeten worden.

Om herhaling van dergelijke meetfouten hierna te voorkomen dien je de band na iedere training goed uit te spoelen (enkel afspoelen is onvoldoende). Hou er bij het uitspoelen en wassen van de elastieken band ten allen tijde rekening met het wasvoorschrift dat de fabrikant van jouw borstband aangeeft.

Mocht je verder nog vragen hebben dan vernemen wij dit graag.
Niks nieuws dat dat ding schoongemaakt moet worden, echter na gister de gehele dag uitvoerig weken en om de 2 uur een nieuw vers bakje lauw water was vandaag de grote test. Helaas, precies het zelfde. Iemand suggesties of soortgelijke ervaringen? Denk ik check het eest even hier alvorens terug te mailen naar support.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:03
djeck schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:23:
Mijn Wahoo tickr is sinds een paar weken ineens van slag, de hartslagen kloppen van geen kant meer waar ie daarvoor juist uitstekende werkte. Band in ongeveer 5 maanden oud.

Nu in principe onbruikbaar, staat voordat ik opstap een tijdje op 170 om tijdens het fietsten plots naar 120 te gaan en daar steady op te blijven voor 10 minuten om vervolgens naar 46 te gaan en dan weer een tijdje op 136 blijft steken. Kortom dit klopt niet. Contact opgenomen met Futurum en kun antwoord wat het volgende:

[...]

Niks nieuws dat dat ding schoongemaakt moet worden, echter na gister de gehele dag uitvoerig weken en om de 2 uur een nieuw vers bakje lauw water was vandaag de grote test. Helaas, precies het zelfde. Iemand suggesties of soortgelijke ervaringen? Denk ik check het eest even hier alvorens terug te mailen naar support.
Ik ken de Tickr niet specifiek. Maar een hartslagmeter + hartslagband is over het algemeen geen raketleer. Heb je de batterij al vervangen / gecontroleerd? Waar nodig gewoon retour sturen voor garantie.

Ik heb meerdere hartslagbanden en deze gaat na iedere rit in de wasmachine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 00:01

Pelle

🚴‍♂️

Ypuh schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:12:
Situatie was eigenlijk dat ik het niet zo netjes vond zonder toestemming te betreden. Tot de boerderij was openbare weg en het weiland sowieso prive terrein, maar had er 50 km voor gefietst dus zou hem halen ook :+.

[Afbeelding]

Rondom Gouda heb je veel van dit soort weilanden/vakjes zonder wegen trouwens. Heb begin dit jaar af en toe de gravel banden maar gemonteerd, maar dan is 100-120km best ver voor 2-3 vakjes.
Die mis ik ook nog ja:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw-oz6uYuJ2JhebwnMuLVi24yzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xJUiOplztZd6OxQIIlK1Apa5.png?f=user_large

Net als het stuk daar tussen Bodegraven, Nieuwerbrug en Zegveld.

Ik heb heel weinig gefietst in 2019 en 2020, maar ik ben wel bezig om zoveel mogelijk tiles vanuit mijn omgeving in te kleuren. Max square (nu 21x21) is wel lastiger om nog groter te maken met Noordzee, Haringvliet/Hollands Diep en Biesbosch in de buurt, maar als ik nog 3 ritjes door Den Haag, de Biesbosch en Alblasserwaard maak dan kan ik naar 24x24.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxXkkrgTtPvDVqoDicjTf0pLpTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nZ0aRaMyZPOs4t8RG5kijbYU.png?f=user_large

Veel groter dan dat wordt lastig, dus ik ga me komend jaar vooral richten op het inkleuren van missende tiles op Goeree, in Zeeland en Noord-Brabant. Daar is nog genoeg te ontdekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38

[...]

Nieuwe kopen. Ik had exact hetzelfde probleem met m'n Garmin band. De sensor op een Wahoo band geklikt (ja, dat past) en alles was ineens weer top en oke. Kun je weken, maar is uitstel van aanschaf nieuwe band. Online kwam ik wel tegen dat de Wahoo banden echt slecht zijn, vaak mar een half jaar mee gaan. Geen idee of het klopt, maar kwam het tegen. Mijn Garmin band bij Garmin zelf gekocht (zonder sensor) en die komt morgen binnen. Schrik niet om de prijs van die dingen trouwens, viel wat tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
Dix0r schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:26:
[...]

Ik ken de Tickr niet specifiek. Maar een hartslagmeter + hartslagband is over het algemeen geen raketleer. Heb je de batterij al vervangen / gecontroleerd? Waar nodig gewoon retour sturen voor garantie.

Ik heb meerdere hartslagbanden en deze gaat na iedere rit in de wasmachine.
Ja batterij is vervangen, tja mijn Polar had ik ook nooit issue mee.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
Het kan door de lagere temperatuur komen waardoor de batterij niet goed werkt.
Je zou het ook even met een andere batterij proberen. Daarnaast kun je de hartslagband ook gewoon even een tijdje binnenshuis om kunnen doen om de zien wat er gebeurd. Ik neem verder aan dat je de sensoren voor gebruik even goed nat maakt voordat je deze omdoet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
Holk schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:27:
[...]

Nieuwe kopen. Ik had exact hetzelfde probleem met m'n Garmin band. De sensor op een Wahoo band geklikt (ja, dat past) en alles was ineens weer top en oke. Kun je weken, maar is uitstel van aanschaf nieuwe band. Online kwam ik wel tegen dat de Wahoo banden echt slecht zijn, vaak mar een half jaar mee gaan. Geen idee of het klopt, maar kwam het tegen. Mijn Garmin band bij Garmin zelf gekocht (zonder sensor) en die komt morgen binnen. Schrik niet om de prijs van die dingen trouwens, viel wat tegen...
Oke thanks, nou is een garantie kwestie lijkt mij zo.
EdwinW schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:28:
Het kan door de lagere temperatuur komen waardoor de batterij niet goed werkt.
Je zou het ook even met een andere batterij proberen. Daarnaast kun je de hartslagband ook gewoon even een tijdje binnenshuis om kunnen doen om de zien wat er gebeurd. Ik neem verder aan dat je de sensoren voor gebruik even goed nat maakt voordat je deze omdoet ?
Ja binnen ook al geprobeerd, tijdens het thuiswerken 136, zo spannend is dat werk nou ook weer niet.

PVoutput

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Joseph4820
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-08 16:13
Na een tijdje een fiets geleend te hebben (in augustus begonnen) nu eindelijk mijn eigen fiets! Is een overjarig frame (Cube attain GTC SL 2017), maar nog nieuw en de fietsenmaker heeft er nieuwe Ultegra derailleurs en 105 shifters en remmen opgezet voor een mooie prijs. Meteen een paar keer kunnen testen met dit mooie weer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5tF6aswaoTCik9O1M2wTZmXLAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQyl4csbAHADyKb3k5v5WX4M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Joseph4820 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:39:
Na een tijdje een fiets geleend te hebben (in augustus begonnen) nu eindelijk mijn eigen fiets! Is een overjarig frame (Cube attain GTC SL 2017), maar nog nieuw en de fietsenmaker heeft er nieuwe Ultegra derailleurs en 105 shifters en remmen opgezet voor een mooie prijs. Meteen een paar keer kunnen testen met dit mooie weer :)

[Afbeelding]
Zelf ben ik meestal niet zo'n liefhebber van de kleurstellingen van Cube, maar deze vind ik toch wel heel erg geslaagd. Veel plezier ermee! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Holk schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:27:
[...]

Hij zit nog binnen de 6 maanden... Laat Futurumshop maar bewijzen dat het door slecht gebruik komt. Zij claimen toch de hartslagmeter uitvoerig onderzocht te hebben? Dan hebben ze vast wel onderbouwde argumenten waarom het door verkeerd gebruik komt.(onderbouwd is niet, het komt vaak voor. Onderbouwd is we hebben vastgesteld met methode x dat er veel zouten op de band zitten.) Binnen 6 maanden is er in NL sprake van omgekeerde bewijslast. Dus de verkoper moet bewijzen dat het defect door verkeerd gebruik komt en niet door een defect of productiefout. Om maar een nieuwe hartslagmeter te kopen vind ik dus een beetje onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph4820
The__Dude schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:51:
[...]

Zelf ben ik meestal niet zo'n liefhebber van de kleurstellingen van Cube, maar deze vind ik toch wel heel erg geslaagd. Veel plezier ermee! :*)
Ja ik vind vooral de huidige modellen saai of lelijk (helemaal rood bv, niet mijn ding), maar zag ook dat ze in het verleden wel mooie hebben gehad. Hij had nog twee frames staan. Hij kwam eerst met deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJg2vDwvba4oYEPucvUGvKXUCUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcktORDsgRSNs2mxz8pSAmaU.jpg?f=fotoalbum_large
en ik dacht vet! Toen zei hij dat er nog eentje had staan, naar mijn mening nog beter! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
hoi1234 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:53:
[...]

Hij zit nog binnen de 6 maanden... Laat Futurumshop maar bewijzen dat het door slecht gebruik komt. Zij claimen toch de hartslagmeter uitvoerig onderzocht te hebben? Dan hebben ze vast wel onderbouwde argumenten waarom het door verkeerd gebruik komt.(onderbouwd is niet, het komt vaak voor. Onderbouwd is we hebben vastgesteld met methode x dat er veel zouten op de band zitten.) Binnen 6 maanden is er in NL sprake van omgekeerde bewijslast. Dus de verkoper moet bewijzen dat het defect door verkeerd gebruik komt en niet door een defect of productiefout. Om maar een nieuwe hartslagmeter te kopen vind ik dus een beetje onzin.
Ik heb de geschiedenis van de klacht niet meegekregen, dus mijn 'nieuwe kopen' kun je ook lezen als 'vervangen onder garantie'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
hoi1234 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:53:
[...]

Heb je ook al een bericht aan Wahoo geschreven, met hun customer service ben ik tot nu toe erg tevreden.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 18:04
Joseph4820 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:59:
[...]

Ja ik vind vooral de huidige modellen saai of lelijk (helemaal rood bv, niet mijn ding), maar zag ook dat ze in het verleden wel mooie hebben gehad. Hij had nog twee frames staan. Hij kwam eerst met deze:
[Afbeelding]
en ik dacht vet! Toen zei hij dat er nog eentje had staan, naar mijn mening nog beter! :D
Mijn vrouw heeft deze! in het echt een hele gave kleurstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joseph4820
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:19:
[...]

Mijn vrouw heeft deze! in het echt een hele gave kleurstelling.
Jep, zeker mooie kleurstelling, maar mat zwart met fluo oranje vond ik dan toch vetter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 09:09
djeck schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:33:
[...]

Oke thanks, nou is een garantie kwestie lijkt mij zo.

[...]

Ja binnen ook al geprobeerd, tijdens het thuiswerken 136, zo spannend is dat werk nou ook weer niet.
Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice van wahoo ipv futurumshop. Die lossen dat wellicht heel snel en efficiënt voor je op. Die gaven in mijn geval nog garantie op mijn drie jaar oude bolt.

[ Voor 7% gewijzigd door Teun_2 op 11-11-2020 11:15 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik had nog nooit iets met Statshunters of tegeltjes gedaan, maar toen ik vanmiddag zag dat ik van een square van 9x9 naar een square van 13x13 kon door 3 doodlopende havens in te rijden, waar ik anders never-nooit kom, heb ik deze idiote route gefietst net. Ik vrees dat ik dit de komende weken wel vaker ga doen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io-Ay8EpFdKIjIY-arjNG4OfVPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q3SXvJz79BBIiqICskc9ubJa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
Il Maravilla schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:42:
Ik had nog nooit iets met Statshunters of tegeltjes gedaan, maar toen ik vanmiddag zag dat ik van een square van 9x9 naar een square van 13x13 kon door 3 doodlopende havens in te rijden, waar ik anders never-nooit kom, heb ik deze idiote route gefietst net. Ik vrees dat ik dit de komende weken wel vaker ga doen. :+

[Afbeelding]
Je kan nog altijd strava art gaan fietsen :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5maBqoTi61406dxWHTUd3_d3zYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDgDMiYbCAaKWfKARRHX9H4X.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
Smultie schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:32:
Qua achterlicht, voor het geld is dit (https://www.aliexpress.co...49-44af-8cab-b38342d33571) echt een perfect lampje. Zou niet weten wat er beter aan zou moeten.
Ik heb dit lampje ook in gebruik. Echt een HEEL goed achterlicht voor minder dan €4 per stuk gekocht.

Als voorlicht ooit via Amazon een Chinese Gaciron besteld, en ook daar ben ik extreem blij mee. €13 kostte die, nu duurder. Drie helderheids-standen, waarbij ik met middelste stand op slecht- of onverlichte paden rijdt, de zwakste voor zichtbaarheid in de stad, en de helderste stand dat is gewoon daglicht ongeveer, daarmee zie je alles, ook meters vooruit, de weg beter verlicht maar ook takken, ANWB-borden ook prima zichtbaar. Ik heb de 400 Lumen versie. Hij heeft ook alle misbruik overleefd, inclusief hoosbuien die ikzelf bijna niet heb overleefd 😂 Wil altijd voor de grap nog eens de 800, 1000, 1600 of 2000 versie proberen.. 🌝

Teruggevonden, dit is m'n voorlicht 🙂 V9CP-400
https://m.nl.aliexpress.com/item/32803013563.html

[ Voor 6% gewijzigd door dabachata op 11-11-2020 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djeck

[...]

Even mijzelf quoten, op advies van @Teun_2 even contact opgenomen met de wahoo support desk. Zij gaven mij de tip even de firmware te updaten, ik dacht dat dat automatisch ging via de bolt maar blijkbaar niet. Dus ik kon van 1.5.0 naar 1.10.0 volgens support was mij issue in 1.9.0 opgelost. Eerste tests zien er goed uit. Thanks allen voor het meedenken 👍🏻

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dabachata schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:40:
[...]

Ik heb dit lampje ook in gebruik. Echt een HEEL goed achterlicht voor minder dan €4 per stuk gekocht.

Als voorlicht ooit via Amazon een Chinese Gaciron besteld, en ook daar ben ik extreem blij mee. €13 kostte die, nu duurder. Drie helderheids-standen, waarbij ik met middelste stand op slecht- of onverlichte paden rijdt, de zwakste voor zichtbaarheid in de stad, en de helderste stand dat is gewoon daglicht ongeveer, daarmee zie je alles, ook meters vooruit, de weg beter verlicht maar ook takken, ANWB-borden ook prima zichtbaar. Ik heb de 400 Lumen versie. Hij heeft ook alle misbruik overleefd, inclusief hoosbuien die ikzelf bijna niet heb overleefd 😂 Wil altijd voor de grap nog eens de 800, 1000, 1600 of 2000 versie proberen.. 🌝
Grappig dat je me quote, want ik heb (toevallig) ook een Gaciron, de 800. Net als het achterlicht, is dit ook een uitstekende lamp voor z'n geld. 800 lumen is echt allejezus veel, en het lampje heeft me nog nooit in de steek gelaten. Afwerking is ook premium (sorry voor het jeukwoord) te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
Smultie schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:47:
[...]

Grappig dat je me quote, want ik heb (toevallig) ook een Gaciron, de 800. Net als het achterlicht, is dit ook een uitstekende lamp voor z'n geld. 800 lumen is echt allejezus veel, en het lampje heeft me nog nooit in de steek gelaten. Afwerking is ook premium (sorry voor het jeukwoord) te noemen.
800 Lumen 'Allejezus veel' 😂Lachen dat we ongeveer dezelfde combi voor en achterlicht hebben 🙂

Ik weet zeker dat meer Lumen bij Gaciron ook echt nog meer van de weg en omgeving gaan verlichten, maar ze worden daarmee wel duurder, en ofwel zwaarder ofwel minder lange brandduur in hoogste stand. De 800 had volgens mij ook 3 'continu' standen, waarbij de volle bak t dus minder lang vol gaat houden qua brandduur op volle batterij, en de twee lichtere standen gelijk aan de 400 Lumen versie volgens mij.. De 1000 en 1600 Lumen versies hebben grotere accu-capaciteit, maar dus groter en zwaarder..

Gisteren fietste ik op een weg zonder straatverlichting. Weinig verkeer, smalle rechte weg en lage snelheid dus ik had m op de laagste stand. Bij gemotoriseerde tegenliggers twee keer klikken en daarmee op de hoogste stand. Ze hebben me zeker weten gezien 😂 Volgens mij dachten twee er dat er een vrachtauto aan kwam want die gingen langzamer rijden en meer naar rechts half de berm in 🤭

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
djeck schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:42:
[...]

Even mijzelf quoten, op advies van @Teun_2 even contact opgenomen met de wahoo support desk. Zij gaven mij de tip even de firmware te updaten, ik dacht dat dat automatisch ging via de bolt maar blijkbaar niet. Dus ik kon van 1.5.0 naar 1.10.0 volgens support was mij issue in 1.9.0 opgelost. Eerste tests zien er goed uit. Thanks allen voor het meedenken 👍🏻
Nooit geweten dat je de firmware kon updaten. Ik heb het net zelf uitgeprobeerd bij mijn Tickr, maar blijkbaar is die al up-to-date met versie 1.2.21. Jammer, aangezien ik, volgens mijn Tickr, dood ben de eerste paar minuten om vervolgens miraculeus weer tot leven te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door joint_me op 12-11-2020 08:53 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

joint_me schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:52:
[...]

Nooit geweten dat je de firmware kon updaten. Ik heb het net zelf uitgeprobeerd bij mijn Tickr, maar blijkbaar is die al up-to-date met versie 1.2.21. Jammer, aangezien ik, volgens mijn Tickr, dood ben de eerste paar minuten om vervolgens miraculeus weer tot leven te komen.
misschien een hele domme tip/vraag maar: doe je hem "vochtig" genoeg maken voordat je hem omdoet? Ik heb namelijk hetzelfde bij mijn garmin als ik vergeet hem nat te maken...dan ben ik eerst dood tot ik wat begin te zweten ;)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17

McMiGHtY

- burp -

Beetje spuug erop..zou mijn vrouw zeggen..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• djeck
Nutterd schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:04:
[...]

misschien een hele domme tip/vraag maar: doe je hem "vochtig" genoeg maken voordat je hem omdoet? Ik heb namelijk hetzelfde bij mijn garmin als ik vergeet hem nat te maken...dan ben ik eerst dood tot ik wat begin te zweten ;)
Haha, ja dat deed ik niet, de meting was namelijk altijd direct op orde, na deze issues wel geprobeerd had geen effect. Maar nu na de firmware update lijkt alles beter

PVoutput

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:19
Vandaag maar eens schijfremblokjes vervangen, heb je daar nou perse een https://www.futurumshop.nl/xand-remblokspreider.phtml achtig iets voor nodig of kan dat ook prima zonder?

Valt me wel op dat de prijzen van een setje Shimano L03A relatief hoog liggen met rond de €18 per set. Als je nagaat dat een grote verpakking €8,52 per set vraagt : https://www.bikester.nl/s...ds-25-pieces-1107902.html

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
rolandos582 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:21:
Vandaag maar eens schijfremblokjes vervangen, heb je daar nou perse een https://www.futurumshop.nl/xand-remblokspreider.phtml achtig iets voor nodig of kan dat ook prima zonder?

Valt me wel op dat de prijzen van een setje Shimano L03A relatief hoog liggen met rond de €18 per set. Als je nagaat dat een grote verpakking €8,52 per set vraagt : https://www.bikester.nl/s...ds-25-pieces-1107902.html
nee, dat kan ook met een plastic bandenlichter, of een andere ding waarmee je de pistons niet beschadigt.
Als je de blokken toch vervangt kan je ze ook uit elkaar proberen te duwen met de oude blokken er nog in, dan beschadig je hooguit de blokken die je wilt vervangen, dan kan je het bij wijze van spreken met een schroevendraaien doen.

wat betreft de prijs.. (orginele)remblokken zijn inderdaad niet goedkoop, maar op buitenlandse sites vaak wel wat goedkoper te vinden. bv: https://www.hibike.nl/shi...c995679e29a4#var_72807619.
Je zou ook kunnen kijken of andere merken dezelfde prestaties bieden, zelf koop ik toch meestal gewoon shimano, ook weleens bbb gehad, maar shimano beviel beter

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:54
Ik gebruik van die kleine verf roerstaafjes van de Gamma om de remcylinders te spreiden (wel schone uiteraard). Zijn mooi plat, mooi groot oppervlakte en goed vast te houden. Qua prijs van de blokjes; die vind ik ook wel pittig ja. Maar ze gaan wel redelijk lang mee (nu bijna 10K km op 1 setje dat nog niet op is). Elders bestellen is goedkoper, maar heb je wel vaak weer hogere verzendkosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:35
Ik gebruik deze blokjes, zie niet echt nut om duurdere versie met koelribben te kopen :

https://www.bike24.de/p1303937.html

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

rolandos582 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:21:

Je hebt je Sensa toch nog maar een paar maand? Zijn ze nu al zo versleten dat je ze moet vervangen??

En die tool heb je niet nodig nee, als je ze toch gaat vervangen kan het prima met een platte schroevendraaier.
Wel met beleid natuurlijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door Flipmo op 12-11-2020 10:20 ]

• rolandos582
Flipmo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:19:
[...]

Je hebt je Sensa toch nog maar een paar maand? Zijn ze nu al zo versleten dat je ze moet vervangen??

En die tool heb je niet nodig nee, als je ze toch gaat vervangen kan het prima met een platte schroevendraaier.
Wel met beleid natuurlijk :)
Inderdaad, heeft nu 3,5k gelopen. Achter waren ze helemaal op en voor begon het ook al. Not sure.. ik rijd ook wel door regen etc. heen, dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor slijtage. Als je alleen rijd bij mooi weer kun je er vast langer mee doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Remmen is angst!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

rolandos582 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:28:
[...]

Inderdaad, heeft nu 3,5k gelopen. Achter waren ze helemaal op en voor begon het ook al. Not sure.. ik rijd ook wel door regen etc. heen, dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor slijtage. Als je alleen rijd bij mooi weer kun je er vast langer mee doen.
Door regen en vies wegdek gaat het idd sneller. Dan laat ik de fiets mooi in de garage staan :)
Heb mijn eerste blokjes nog. (incl. zwift kilometers) nu 11.240 met die blokken gedaan en kan er nog wel even mee door.

• DDX
Achter op en voor nog niet, dan moet je dus echt even op cursus hoe te remmen.
(of er loopt iets aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Zou achter niet een stuk eerder 'vies' worden door spray vanaf de voor- én achterband?
Remblokjes slijten echt hard als er wat zand of ander vuil tussen zit.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:25
DDX schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:41:
(of er loopt iets aan)
Mee eens. Voor is de belangrijkste rem. En het kan zeker geen kwaad om te kijken of het aanloopt. En daarnaast moet je uiteraard zo min mogelijk remmen. En zeker niet slepend remmen (wat ik echt heel veel zie).

@Smultie dat kan uiteraard, maar niet in de mate dat achter al helemaal af is. Dan gaat er bij het remgebruik nog steeds wat "mis"

[ Voor 13% gewijzigd door wisselwerking op 12-11-2020 10:44 ]

• hoi1234
DDX schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:41:
(of er loopt iets aan)
Hoe bedoel je? Je moet toch juist meer met achter remmen dan met voor? Zeker bij een racefiets maak je anders een koprol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:44:
[...]

Hoe bedoel je? Je moet toch juist meer met achter remmen dan met voor? Zeker bij een racefiets maak je anders een koprol.
Euh, nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
[...]

Als je die vraag stelt dan is dat een teken dat je er in mag verdiepen ;) Zelfs op de MTB kan ik prima uit de voeten met alleen mijn voorrem. En over de kop gaan doe ik dus niet.

• hoi1234
Of bedoel je dat je ook achter moet remmen? Als je alleen voor remt, blokkeert je voorwiel en maak je gewoon een koprol. Probeer maar eens wat er gebeurt, als je je voorrem inknijpt en je fiets naar voren duwt.

• rolandos582
Flipmo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:35:
[...]

Door regen en vies wegdek gaat het idd sneller. Dan laat ik de fiets mooi in de garage staan :)
Heb mijn eerste blokjes nog. (incl. zwift kilometers) nu 11.240 met die blokken gedaan en kan er nog wel even mee door.
Ja ach, ik vind het zonde om het seizoen vroegtijdig af te sluiten omdat de weg wat vies is en wat regen valt. Ik en geen mooi weer rijder zegmaar. Ook wat gravel meepakken etc. vind ik wel mooi maar dan slijt alles wel sneller. Kost je wat meer geld maar komt je wel op plekken.

Wellicht dat ik het remmen nog wat meer kan veranderen, ik rem vanuit eigen inzicht denk ik veel van achter. Zoals ik dat altijd gewend ben op elke fiets, maar kan natuurlijk wel meer de voorrem gaan gebruiken. Meestal is het een combinatie van de 2.

• wisselwerking
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:48:
[...]

Of bedoel je dat je ook achter moet remmen? Als je alleen voor remt, blokkeert je voorwiel en maak je gewoon een koprol. Probeer maar eens wat er gebeurt, als je je voorrem inknijpt en je fiets naar voren duwt.
Dan zit je verkeerd op de fiets. En blokkeren van je wiel is ook niet verstandig. Dan doseer je niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
[...]

Neejoh, je moet met je lichaam wel in de beugels hangen bij wijze van en dus voorkomen DAT je over de kop vliegt. Als jij gewoon zit en ramt je voorrem erop zonder dat je jezelf tegenhoudt dan ga je juist over de kop inderdaad. Daarom moet je ook jezelf tegenhouden want met je voorrem rem je veel krachtiger en sta je dus veel sneller stil.

Achter is meer een bijrem voor als er echt nood aan de man is. Of als je met een MTB een beetje wil sliden door bochtjes ofzo. Maar over het algemeen gebruik je altijd je voorrem om de meeste snelheid eruit te halen. En slepen heeft inderdaad weinig nut behalve slijtage. Je kan beter pompend remmen of verder doorrollen en bij je stopplek wat abrupter remmen.

Ga maar eens wat remtestjes doen en kijk met welke rem je hoe snel stilstaat. Je hebt een voorwaartse beweging dus als je je fiets afremt ga je zelf dus nog naar voren. Rem je met je voorwiel dan komt het meeste gewicht van je lichaam dus naar voren en leunt op je voorwiel en niet meer je achterwiel. Daarom heeft met alleen je achterwiel remmen ook nauwelijks effect qua snelheidsbeperking.

[ Voor 35% gewijzigd door orange.x op 12-11-2020 10:53 ]

• DDX
Zolang wegen droog zijn kan je prima enkel met voorrem remmen.
Als het nat is is het wel verstandig om wat meer met achter mee te remmen zodat je voorwiel niet gaan schuiven en je daardoor onderuit gaat. (al is dat ook kwestie van niet in bochten remmen)

En ja achter heeft wel meer last van rotzooi op remmen, al valt dat bij schrijfremmen ook wel weer mee.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 12-11-2020 10:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
[...]

Ik weet niet of ik wéér een eigenwijze discussie met je trek. Ik geloof dat ik deze maar even aan me voorbij laat gaan. Hieronder en -boven zijn vast mensen die nog energie in je willen steken :)

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:35
[...]

Dit is een geintje toch?

Als je dit echt dacht is het maar goed dat je nu te horen krijgt dat het andersom is voordat je op je plaat gaat, als je al wel onderuit bent gegaan weet je nu misschien waardoor het kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
orange.x schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:50:
[...]

Neejoh, je moet met je lichaam wel in de beugels hangen bij wijze van en dus voorkomen DAT je over de kop vliegt. Als jij gewoon zit en ramt je voorrem erop zonder dat je jezelf tegenhoudt dan ga je juist over de kop inderdaad. Daarom moet je ook jezelf tegenhouden want met je voorrem rem je veel krachtiger en sta je dus veel sneller stil.
Ik heb eens gegoogled. Blijkbaar komt het er op neer dat je voor meer gewicht hebt en dus harder kunt remmen. De kunst is blijkbaar om je rem zo te doseren dat je voorwiel niet blokeert.

Als je achter veel remt, heb je een grotere kans dat je achterwiel blokkeert, doordat er relatief weinig gewicht op het achterwiel komt.

Dus blijkbaat rem ik verkeerd. Want ik rem zowel voor als achter. Geldt deze theorie trouwens ook voor een stadsfiets? Ik kan me voorstellen dat bij een stadsfiets de gewichtsverdeling anders is.

In ieder geval heb ik weer wat geleerd. Blijkbaar heb ik het dus verkeerd geleerd. Mij is altijd geleerd dat je vooroverslaat als je met de voorrem remt.

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14
@hoi1234
Filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je moet remmen.
Het veelvuldig oefenen van een noodstop is ook handig, zodat het een automatisme is in het geval het echt nodig is.

• orange.x
@hoi1234 Tuurlijk is het zeer afhankelijk van de ondergrond en weersomstandigheden. Het gebruik van beide remmen is niet per se verkeerd maar je bereikt meer met je voorrem. En achter een beetje bijremmen kan in een noodsituatie ook zeker helpen. Je moet jezelf echt afzetten van je stuur als je vol moet remmen. Ik zou het binnenkort eens testen als het wegdek droog is om er wat feeling voor te krijgen, zijn zeer nuttige oefeningen zoals @NewbieNeo ook al zegt.

Voor een stadsfiets is dit alweer anders. De houding die je daar hebt is anders, de snelheid is gemiddeld een stuk lager en het type remmen is bijna altijd anders. Je hebt tegenwoordig wel ook schijfremmen op stadsfietsen of tourfietsen maar het meeste is een trommelrem. Voor noodsituaties is dat meer een t"rommel"rem. Heb wel eens heel snel moeten remmen en het valt mij toch vies tegen hoe belabberd die dingen eigenlijk zijn. Maar een beetje inschattingsvermogen en ervaring het verkeer leert al snel dat je voorbereid kan zijn op situaties en dingen aan kan zien komen en daar op reageren zodat een echte noodstop niet noodzakelijk is.

• rolandos582
Hmm toch wel interessant, dan rem ik zelf ook verkeerd en daardoor achter sneller versleten. Dat kan goed kloppen dan, ik zal daar eens wat in veranderen.

Heb een webshop gevonden in NL die de L03A voor €10,99 aanbiedt. Gelijk maar even nieuwe setjes besteld, dat scheelt toch bijna de helft met andere webshops. Heeft iemand overigens ervaring met de L04C? Deze zouden beter voor regen/slecht weer zijn maar remmen iets minder hard?

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 09:41
rolandos582 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:28:
[...]

Heb je de remblokjes "ingeremd"? Zie: YouTube: Bedding in new brake pads, how I make them quiet, powerful and long ... voor een hele uitgebreide versie.

Eerste paar keer was ik dat vergeten op mijn nieuwe MTB, na een paar honderd kilometer waren ze al volledig weg. Bij mij liep 1 kant van de achterrem ook nog eens aan (sticky piston) waardoor deze al helemaal snel verdween. Nu op mijn racefiets gaan ze al bijna 7k mee, zelfs met veel kilometers in de regen.

Ik gebruik, net als DDX linkte, deze: https://www.bike-discount...in-disc-brake-pads-806533. Die kan je vaak wel rond de 5/6 euro kopen. Zie ook de beschrijving voor een vergelijking van alle Shimano remblokjes.

[ Voor 10% gewijzigd door R3vers3 op 12-11-2020 11:47 ]

• hoi1234
orange.x schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:24:
@hoi1234 Tuurlijk is het zeer afhankelijk van de ondergrond en weersomstandigheden. Het gebruik van beide remmen is niet per se verkeerd maar je bereikt meer met je voorrem. En achter een beetje bijremmen kan in een noodsituatie ook zeker helpen. Je moet jezelf echt afzetten van je stuur als je vol moet remmen. Ik zou het binnenkort eens testen als het wegdek droog is om er wat feeling voor te krijgen, zijn zeer nuttige oefeningen zoals @NewbieNeo ook al zegt.

Voor een stadsfiets is dit alweer anders. De houding die je daar hebt is anders, de snelheid is gemiddeld een stuk lager en het type remmen is bijna altijd anders. Je hebt tegenwoordig wel ook schijfremmen op stadsfietsen of tourfietsen maar het meeste is een trommelrem. Voor noodsituaties is dat meer een t"rommel"rem. Heb wel eens heel snel moeten remmen en het valt mij toch vies tegen hoe belabberd die dingen eigenlijk zijn. Maar een beetje inschattingsvermogen en ervaring het verkeer leert al snel dat je voorbereid kan zijn op situaties en dingen aan kan zien komen en daar op reageren zodat een echte noodstop niet noodzakelijk is.
Dan ga ik binnenkort eens wat uitproberen. Nu snap ik ook waarom er zoveel verschil voor en achter zit, want dat voel ik ook. Ik dacht dat het iets met remblokjes en de afstelling te maken had.

Dat je voorwiel minder snel blokkeert dan je achterwiel is nu duidelijk. Daarom dus altijd met voorrem remmen. Natuurlijk niet te hard, want dan blokkeert je wiel alsnog, maar je remt sowieso veel harder voor dan achter en je kunt de hendel van je voorrem verder inknijpen dan je die van je achterrem, voordat het wiel blokkeert. Dat begrijp ik toch goed?

Waar ik nu nog naar benieuwd ben is hoe het technisch werkt. Waarom blokkeert een wiel waar minder gewicht op rust sneller dan een wiel waar meer gewicht op rust? En hoezo verplaatst het gewicht zich naar het voorwiel bij remmen? Zal vast te maken hebben met natuurkunde, maar daar ben ik nou eenmaal niet zo heel sterk in.

• hoi1234
R3vers3 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:41:
[...]

Heb je de remblokjes "ingeremd"? Zie: YouTube: Bedding in new brake pads, how I make them quiet, powerful and long ... voor een hele uitgebreide versie.

Eerste paar keer was ik dat vergeten op mijn nieuwe MTB, na een paar honderd kilometer waren ze al volledig weg. Bij mij liep 1 kant van de achterrem ook nog eens aan (sticky piston) waardoor deze al helemaal snel verdween. Nu op mijn racefiets gaan ze al bijna 7k mee, zelfs met veel kilometers in de regen.

Ik gebruik, net als DDX linkte, deze: https://www.bike-discount...in-disc-brake-pads-806533. Die kan je vaak wel rond de 5/6 euro kopen. Zie ook de beschrijving voor een vergelijking van alle Shimano remblokjes.
Een goede fietsenmaker heeft ook een "inremmachine" staan. Voor hooguit een 10'tje, worden je remmen dan ingeremd. Ze beweren dat het een voordeel is dat de machine een continue snelheid aanhoudt. Sowieso bespaart het een hoop tijd.

Je moet zelf weten of je daarvoor naar een fietsenmaker gaat. Mijn ervaring is dat je geen goedkope reparaties die je zelf ook kunt uitvoeren door een fietsenmaker moet laten doen, omdat dat alleen teleurstelt. Maar misschien dat inremmen op z'n inremmachine nog wat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:32
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:49:
[...]

Dan ga ik binnenkort eens wat uitproberen. Nu snap ik ook waarom er zoveel verschil voor en achter zit, want dat voel ik ook. Ik dacht dat het iets met remblokjes en de afstelling te maken had.

Dat je voorwiel minder snel blokkeert dan je achterwiel is nu duidelijk. Daarom dus altijd met voorrem remmen. Natuurlijk niet te hard, want dan blokkeert je wiel alsnog, maar je remt sowieso veel harder voor dan achter en je kunt de hendel van je voorrem verder inknijpen dan je die van je achterrem, voordat het wiel blokkeert. Dat begrijp ik toch goed?

Waar ik nu nog naar benieuwd ben is hoe het technisch werkt. Waarom blokkeert een wiel waar minder gewicht op rust sneller dan een wiel waar meer gewicht op rust? En hoezo verplaatst het gewicht zich naar het voorwiel bij remmen? Zal vast te maken hebben met natuurkunde, maar daar ben ik nou eenmaal niet zo heel sterk in.
Grip. Hoe meer gewicht, hoe langer de band contact houdt met het wegdek. Is dat contact namelijk weg, dan ga je slippen/blokkeren. Denk eens aan een trein die prima met stalen wielen op rails kan rijden - treintje is best zwaar.

• Worsteneter
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:53:
[...]

Een goede fietsenmaker heeft ook een "inremmachine" staan. Voor hooguit een 10'tje, worden je remmen dan ingeremd. Ze beweren dat het een voordeel is dat de machine een continue snelheid aanhoudt. Sowieso bespaart het een hoop tijd.

Je moet zelf weten of je daarvoor naar een fietsenmaker gaat. Mijn ervaring is dat je geen goedkope reparaties die je zelf ook kunt uitvoeren door een fietsenmaker moet laten doen, omdat dat alleen teleurstelt. Maar misschien dat inremmen op z'n inremmachine nog wat is.
Ik heb goede ervaringen met de fietsenmaker voor goedkope reparaties. Remblokje vervangen voor 15 a 20 euro inclusief inremmen vind ik prima. Zeker omdat de blokjes al een groot deel van de kosten vormen.

• rolandos582
Worsteneter schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:54:
[...]

Ik heb goede ervaringen met de fietsenmaker voor goedkope reparaties. Remblokje vervangen voor 15 a 20 euro inclusief inremmen vind ik prima. Zeker omdat de blokjes al een groot deel van de kosten vormen.
Mijne rekent €23,99 voor de blokjes, ik gun het de lokale ondernemers ook wel mits het een beetje in lijn ligt. Zeker omdat zij grote verpakkingen kopen, verdienen ze daar veel op natuurlijk. Maar ik snap het wel, dat inremmen moet ik ook even naar kijken.
R3vers3 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:41:
[...]

Als ik dan even kijk naar de gebruikte serie, is dat serie type K. Geschikt voor shimano groepen maar speciek de BR-RS505 dat is de oudere 105 groep. Ik gebruik de 105 R7000 series. Weet je toevallig of deze ook compatible zijn met de nieuwe groepen?

[ Voor 50% gewijzigd door rolandos582 op 12-11-2020 12:10 ]

• hoi1234
rolandos582 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:04:
[...]

Mijne rekent €23,99 voor de blokjes, ik gun het de lokale ondernemers ook wel mits het een beetje in lijn ligt. Zeker omdat zij grote verpakkingen kopen, verdienen ze daar veel op natuurlijk. Maar ik snap het wel, dat inremmen moet ik ook even naar kijken.

[...]

Als ik dan even kijk naar de gebruikte serie, is dat serie type K. Geschikt voor shimano groepen maar speciek de BR-RS505 dat is de oudere 105 groep. Ik gebruik de 105 R7000 series. Weet je toevallig of deze ook compatible zijn met de nieuwe groepen?
Misschien lag het ook wel aan de fietsenmaker hoor. Van de zomer kreeg ik een tweede keer een lekke band en ik had dus geen reserveband meer bij me. De band was al vaker lek gegaan, dus dacht ik dat ik iets over het hoofd gezien had en de fietsenmaker het wel zou oplossen. Als ik vervolgens, ondanks navragen onverwacht 20 euro mag afdrukken, voel ik me al flink gepiepeld. Vervolgens had ik nog 2-3x een lekke band, waarvan 1 op een donkere brug. Hier navraag gedaan, bleek het velglint kapot te zijn. Als iemand op een forum binnen no-time het euvel vindt, moet een fietsenmaker dat ook kunnen, of in ieder geval suggeren dat het het velglint kan zijn. Ik had dat 10'tje voor een velglint echt wel betaald. Tot op de dag van vandaag (afkloppen) geen lekke band meer gehad. Contact opgenomen, maar nooit meer iets gehoord, ook niet toen ik hele slechte reviews ging plaatsen.

Ik betaal geen 20 euro om alsnog zelf aan de slag te kunnen en verschillende banden á 5 euro naar de klote te helpen.

Daarom heb ik me voorgenomen om niet meer naar een fietsenmaker te gaan. De prijs weegt voor mij niet op tegen het comfort en als je het vervolgens zelf mag doen, is het helemaal zuur.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 12-11-2020 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:18:
[...]

Misschien lag het ook wel aan de fietsenmaker hoor. Van de zomer kreeg ik een tweede keer een lekke band en ik had dus geen reserveband meer bij me. De band was al vaker lek gegaan, dus dacht ik dat ik iets over het hoofd gezien had en de fietsenmaker het wel zou oplossen. Als ik vervolgens, ondanks navragen onverwacht 20 euro mag afdrukken, voel ik me al flink gepiepeld. Vervolgens had ik nog 2-3x een lekke band, waarvan 1 op een donkere brug. Hier navraag gedaan, bleek het velglint kapot te zijn. Als iemand op een forum binnen no-time het euvel vindt, moet een fietsenmaker dat ook kunnen, of in ieder geval suggeren dat het het velglint kan zijn. Ik had dat 10'tje voor een velglint echt wel betaald. Tot op de dag van vandaag (afkloppen) geen lekke band meer gehad. Contact opgenomen, maar nooit meer iets gehoord, ook niet toen ik hele slechte reviews ging plaatsen.

Ik betaal geen 20 euro om alsnog zelf aan de slag te kunnen en verschillende banden á 5 euro naar de klote te helpen.

Daarom heb ik me voorgenomen om niet meer naar een fietsenmaker te gaan. De prijs weegt voor mij niet op tegen het comfort en als je het vervolgens zelf mag doen, is het helemaal zuur.
Tja dit is wel n=1 he. In elke branche heb je mensen die de kantjes er vanaf lopen.
Ik woon in een klein appartement en kan dus niet ontzettend veel gereedschap ik huis hebben. Ook voor kleine dingen ga ik dus naar de fietsenmaker.
Zo heb ik een keertje de derailleur laten afstellen voor 10euro. Schakelde op hogere snelheid niet helemaal soepel dus teruggeweest. Opnieuw afgesteld, ook gelijk even krakend zadel gesmeerd, remmen aangespannen en nog iets. Voor niets, want sevice omdat de eerste afstelling niet goed was. Dan kom ik ook graag terug.

• hoi1234
Worsteneter schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:53:
[...]

Grip. Hoe meer gewicht, hoe langer de band contact houdt met het wegdek. Is dat contact namelijk weg, dan ga je slippen/blokkeren. Denk eens aan een trein die prima met stalen wielen op rails kan rijden - treintje is best zwaar.
Ik heb nog iets meer informatie op google gezocht en nu is het duidelijk. Dus lekker veel gewicht plaatsen op het voorwiel, zodat de grip altijd groter is dan de remkracht.

Nu snap ik ook waarom ik geen gelijk had. Je wilt juist met het wiel dat de meeste grip heeft remmen, omdat de remkracht dan langer kleiner blijft dan de grip. Mij was al eerder geleerd dat je voorwiel altijd de beste band nodig heeft, maar nu snap ik ook waarom. Een goede band geeft veel grip en gaat minder snel lek, waardoor de fiets onbestuurbaar zou worden.

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Grote noob op dit gebied, maar heb momenteel een Cube tripple met achter 10 speed 12-27. Nu wil ik de casette gaan vervangen en heb ik een 11-28 gekocht. Kan ik deze er gewoon opzetten zonder enige aanpassing of moet ik daarna nog van alles gaan afstellen?

• hoi1234
kavorka schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:29:
Grote noob op dit gebied, maar heb momenteel een Cube tripple met achter 10 speed 12-27. Nu wil ik de casette gaan vervangen en heb ik een 11-28 gekocht. Kan ik deze er gewoon opzetten zonder enige aanpassing of moet ik daarna nog van alles gaan afstellen?
Het is belangrijk dat jouw derraileur 11-28 ondersteunt. De ketting zou in theorie iets langer moeten zijn, dus heb je eigenlijk een nieuwe nodig. Volgens mij hoef je de derailleur zelf niet af te stellen, maar daar ben ik niet zeker van. Als het schakelen niet soepel gaat, moet je de derailleur afstellen.

Echter zijn er genoeg mensen die dat niet doen, dus bepaal zelf maar wat jij met deze informatie doet.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:34:
[...]

Het is belangrijk dat jouw derraileur 11-28 ondersteunt. De ketting zou in theorie iets langer moeten zijn, dus heb je eigenlijk een nieuwe nodig. Volgens mij hoef je de derailleur zelf niet af te stellen, maar daar ben ik niet zeker van. Als het schakelen niet soepel gaat, moet je de derailleur afstellen.

Echter zijn er genoeg mensen die dat niet doen, dus bepaal zelf maar wat jij met deze informatie doet.
28T wordt door iedere achterderailleur ondersteund, zeker door een triple.

Ketting stel je (bij dit soort groottes) af of het zwaarste verzet. Is dus geen probleem.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Mistraller
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:34:
[...]

Van een 27 naar een 28 is maar zo weinig, dat de kans heel groot is dat kettinglengte toch al wel genoeg was. Dat geldt ook voor de B schroef (afstand derailleur - kransjes)

Maar je moet je wel afvragen waarom je deze cassette dus wisselt, als het vanwege slijtage is, dan zou ik ook een andere ketting kopen.
Verder krijg je er alleen een kransje 16 bij, dus als het om de verhoudingen gaat, vraag ik me af hoeveel je ermee opschiet? Die 11 en 28 gaan tov 12 en 27 niet zoveel verschil maken.

---------------

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Mistraller schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:42:
[...]

Van een 27 naar een 28 is maar zo weinig, dat de kans heel groot is dat kettinglengte toch al wel genoeg was. Dat geldt ook voor de B schroef (afstand derailleur - kransjes)

Maar je moet je wel afvragen waarom je deze cassette dus wisselt, als het vanwege slijtage is, dan zou ik ook een andere ketting kopen.
Verder krijg je er alleen een kransje 16 bij, dus als het om de verhoudingen gaat, vraag ik me af hoeveel je ermee opschiet? Die 11 en 28 gaan tov 12 en 27 niet zoveel verschil maken.
Ik heb een wheel-on trainer en twee achterwielen...1 voor binnen met 12-27 en een nieuw wiel voor buiten; voor dat nieuwe wiel dus ook een casette gekocht, maar die bleek dus 11-28 te zijn. Waarschijnlijk dus geen probleem 27 -> 28. En van 12-> 11?

• Mistraller
[...]

Kijk maar eens bij een auto. Feit is: 75% remdruk gaat op de voorwielen, 25% naar achter. Vrijwel alle auto's hebben daarom voor zwaarder uitgevoerde remschijven/klauwen en achter vaak trommels.
En bij je rijlessen krijg je altijd geleerd: Klaar met remmen vóór de bocht!

Bij fietsen zie je ook vaak achter een 140disc om diezelfde reden.
Alle bewegingsenergie gaat als het ware in een punt naar voren. Daar wil je de remdruk hebben. Want de bewegingsenergie telt veel zwaarder mee dan de kilo's op het achterwiel.

---------------

• orange.x
Mistraller schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:49:
[...]

Kijk maar eens bij een auto. Feit is: 75% remdruk gaat op de voorwielen, 25% naar achter. Vrijwel alle auto's hebben daarom voor zwaarder uitgevoerde remschijven/klauwen en achter vaak trommels.
En bij je rijlessen krijg je altijd geleerd: Klaar met remmen vóór de bocht!

Bij fietsen zie je ook vaak achter een 140disc om diezelfde reden.
Alle bewegingsenergie gaat als het ware in een punt naar voren. Daar wil je de remdruk hebben. Want de bewegingsenergie telt veel zwaarder mee dan de kilo's op het achterwiel.
Zoals @havana al aangaf gaat de lengte van de ketting vooral over het zwaarste verzet dat je aankan. Als dat "minder" wordt, dan is dat geen probleem. Zou je van een 13 als kleinste achter naar een 11 gaan dan kan het in theorie wel een probleem zijn.

@Mistraller Ooopsie :9

• Mistraller
kavorka schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:48:
[...]

Ik heb een wheel-on trainer en twee achterwielen...1 voor binnen met 12-27 en een nieuw wiel voor buiten; voor dat nieuwe wiel dus ook een casette gekocht, maar die bleek dus 11-28 te zijn. Waarschijnlijk dus geen probleem 27 -> 28. En van 12-> 11?
@orange.x wel de juiste quoten ;)

Zou ook niet uit moeten maken. Maar in het indoor topic is onlangs een hele discussie geweest over uitlijnen. Want je wilt ze kunnen wisselen; en dan is het dus wel van belang dat je afstand van de derailleur tot cassette exact overeenkomt. Je cassette zit immers via de body aan je naaf en je derailleur aan je frame. De as verbindt de boel en daar had ik zelf wat gedoe mee, precies dezelfde wielen en toch paste het niet lekker. Opgelost door wat ringetjes toe te voegen, en daarna derailleur afstellen.
Nu is een paar slagjes draaien aan je cable length adjuster niet het einde van de wereld (zeker niet als je uitzoekt hoeveel precies) maar als je vaak wisselt dan heb je daar op den duur geen zin meer in ;)

---------------

• hoi1234
orange.x schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:50:
[...]

Achter is meer een bijrem voor als er echt nood aan de man is. Of als je met een MTB een beetje wil sliden door bochtjes ofzo. Maar over het algemeen gebruik je altijd je voorrem om de meeste snelheid eruit te halen. En slepen heeft inderdaad weinig nut behalve slijtage. Je kan beter pompend remmen of verder doorrollen en bij je stopplek wat abrupter remmen.

Ga maar eens wat remtestjes doen en kijk met welke rem je hoe snel stilstaat. Je hebt een voorwaartse beweging dus als je je fiets afremt ga je zelf dus nog naar voren. Rem je met je voorwiel dan komt het meeste gewicht van je lichaam dus naar voren en leunt op je voorwiel en niet meer je achterwiel. Daarom heeft met alleen je achterwiel remmen ook nauwelijks effect qua snelheidsbeperking.
Wat ik nog niet helemaal begrijp, waarom kun je beter pompend remmen? Is dit om te voorkomen dat je wiel blokkeert? Maar dat heeft toch niks met slijtage te maken?

• orange.x
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:07:
[...]

Wat ik nog niet helemaal begrijp, waarom kun je beter pompend remmen? Is dit om te voorkomen dat je wiel blokkeert? Maar dat heeft toch niks met slijtage te maken?
Ligt een beetje aan het weer. Overigens begrijp ik bepaalde dingen ook niet helemaal maar zal ik zo even toelichten. Maar slepend remmen, wat dus niet pompend is, daarvan kunnen je wielen en of blokjes in verhouding harder slijten omdat je dan meer rommel tussen blokjes en remrand door kan krijgen. En ik denk dat het ook iets met temperatuur te maken heeft. Je remblokjes kunnen de tijd dat je niet tegen je remrand zit of disc natuurlijk iets warmte kwijt aan de lucht die er langs stroomt. Oververhitte remmen doen namelijk ook niet veel goeds. Nu zal het allemaal niet zo snel zo ernstig worden.

Ik ken mensen die een hele afdaling van een bergje zo'n beetje half slepend naar beneden rijden, niet echt bevorderlijk :) Goed, als het zeiknat is rem ik in verhouding ook wel meer of vaker, maar toch altijd meer pompend.

Wat ik zelf niet zo goed begrijp is waarom de remblokjes aangeraden wordt om ze happend te monteren op je velg, dat wil zeggen:
remblokje / wiel \ remblokje. Dan zou naar boven de rijrichting zijn. Dus als je op je fiets zit moet de voorste punt het eerst op je velg "happen". Misschien is het vergezocht, maar als je het op die manier monteert en je remrand is zeiknat in een afdaling vanwege al het opspattende water en de regen en je begint met remmen, dan zal er eerst nog een tijdje water tussen het remblokje en de remrand komen. Monteer je ze andersom dan kan het eerst stukje van het remblok dat tegen de velg staat als een soort sluis werken en al het vocht al grotendeels langs het blokje voeren. Dan zou je toch minder last moeten hebben van "vochtigheid". En hetzelfde kan je toepassen op wanneer er veel zand en rotzooi over die remrand zitten, je hebt dan minder lang dat er rotzooi via je remrand tussen je blokje en remrand komt...

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 12-11-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 17:50
Naar mijn weten is pompend remmen niet meer relevant en komt het nog uit het pre-ABS tijdperk. Slepend remmen kan wel voor overmatige hitte zorgen in zeer stijle of lange afdalingen, maar is niet zorgwekkend hier in Nederland. Er wordt geadviseerd om in de bergen de remmen voldoende tijd te geven om af te koelen. Dit komt voor een auto bijvoorbeeld concreet neer op het volgende: een zo laag mogelijke versnelling (bijv. 1,2, of 3) naar beneden rollen en remmen op de motor, en waar nodig voor de bochten stevig afremmen. Dit zou de remmen weer voldoende gelegenheid moeten bieden om op een veilige bedrijfstemperatuur te komen.

De hoogste remcapaciteit wordt bereikt op het punt vlak voor blokkade van de wielen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:55
Anniedrew schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:43:
Naar mijn weten is pompend remmen niet meer relevant en komt het nog uit het pre-ABS tijdperk. Slepend remmen kan wel voor overmatige hitte zorgen in zeer stijle of lange afdalingen, maar is niet zorgwekkend hier in Nederland. Er wordt geadviseerd om in de bergen de remmen voldoende tijd te geven om af te koelen. Dit komt voor een auto bijvoorbeeld concreet neer op het volgende: een zo laag mogelijke versnelling (bijv. 1,2, of 3) naar beneden rollen en remmen op de motor, en waar nodig voor de bochten stevig afremmen. Dit zou de remmen weer voldoende gelegenheid moeten bieden om op een veilige bedrijfstemperatuur te komen.

De hoogste remcapaciteit wordt bereikt op het punt vlak voor blokkade van de wielen.
Ik heb nog een fiets zonder ABS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Dr. Horrible schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:43:
[...]

Boomer!

• Anniedrew
Dr. Horrible schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:43:
[...]

Jooooooh.. :+

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:55
Voor fietsen is er dus ook niks veranderd met een voor of na ABS tijd. Zoals je aangeeft, de meeste remkracht zit net voor het blokkeerpunt, en met pompend remmen is het makkelijker dat punt te benaderen met minder gevaar voor wegslippen.

Mijn punt was: volgens mij is er voor fietsers niks veranderd nu dat er ABS op auto's zit.

• Anniedrew
Dr. Horrible schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:05:
[...]

Voor fietsen is er dus ook niks veranderd met een voor of na ABS tijd. Zoals je aangeeft, de meeste remkracht zit net voor het blokkeerpunt, en met pompend remmen is het makkelijker dat punt te benaderen met minder gevaar voor wegslippen.

Mijn punt was: volgens mij is er voor fietsers niks veranderd nu dat er ABS op auto's zit.
Uberhaupt zou ik niet pompend remmen; heb je net de maximale remkracht gevonden, laat je 'm weer los, kun je het optimale punt opnieuw gaan zoeken! Netto resultaat: een veel langere remweg! Pompendremmen is kortweg achterhaald.

• hoi1234
Anniedrew schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:43:

Klinkt logisch. Hoewel ABS niet zo heel veel te maken heeft met een fiets lijkt me? Ik heb wel inderdaad tijdens rijles geleerd dat je niet pompend mag remmen, omdat je de ABS dan tegenwerkt. Maar als ik 2 uurtjes ga fietsen maakt het dus niks uit hoe ik rem. Als ik voor een stoplicht rem worden de blokken niet zo heet, dat ze tussendoor moeten afkoelen volgens mij.

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
Ik denk dat het in Nederland qua slijtage wel mee valt, maar toen ik afgelopen zomer de Col de la Loze afdaalde tot in het dal heb ik wel geprobeerd om wat pompend te remmen om zo genoeg tijd te hebben om de remmen weer wat te laten afkoelen (heb velgremmen). Van 2300m naar 600m geeft genoeg tijd om gloeiend hete remblokjes te krijgen

• Anniedrew
hoi1234 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:17:
[...]

Klinkt logisch. Hoewel ABS niet zo heel veel te maken heeft met een fiets lijkt me? Ik heb wel inderdaad tijdens rijles geleerd dat je niet pompend mag remmen, omdat je de ABS dan tegenwerkt. Maar als ik 2 uurtjes ga fietsen maakt het dus niks uit hoe ik rem. Als ik voor een stoplicht rem worden de blokken niet zo heet, dat ze tussendoor moeten afkoelen volgens mij.
Nee ABS heeft niks met een fiets te maken. Pompend remmen heeft alles met ABS te maken; dat het is achterhaald na de uitvinding van ABS. Hoe pompend remmen vervolgens in verband wordt gebracht met een fiets is mij een raadsel.

Maak je niet zorgen om je remmen hier in Nederland, deze ga je hier met geen mogelijkheid oververhit krijgen, tenzij je het moedwillig doet. Wat misschien wel relevant is om te weten: 80% van de totale remcapaciteit is grofweg te behalen met je voorrem, en de resterende 20% met je achterwiel.

[ Voor 17% gewijzigd door Anniedrew op 12-11-2020 14:27 ]

• orange.x
Anniedrew schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:23:
[...]

Nee ABS heeft niks met een fiets te maken. Pompend remmen heeft alles met ABS te maken; dat het is achterhaald na de uitvinding van ABS. Hoe pompend remmen vervolgens in verband wordt gebracht met een fiets is mij een raadsel.
Ik begrijp die beredenatie ook niet helemaal geloof ik. Dat het voor auto's niet meer nodig is prima, maar we hebben het hier over fietsen :P

Ben het wel eens dat het waarschijnlijk op het vlak niet zo heel veel uitmaakt. Gewoon doen waar je je prettig bij voelt ook. Ik zorg 9/10 keer dat ik OF niet hoef te remmen of al eerder begin met remmen zodat ik geen noodstop hoef te maken in dat opzicht. Daarnaast, als je een noodstop moet maken dan rem je sowieso al niet meer pompend, maar ook verre van slepend in die zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
@orange.x remblokjes plaats je zo om te voorkomen dat ze gaan piepen. That's all!

iRacing Profiel

• Anniedrew
orange.x schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:27:
[...]

Ik begrijp die beredenatie ook niet helemaal geloof ik. Dat het voor auto's niet meer nodig is prima, maar we hebben het hier over fietsen :P

Ben het wel eens dat het waarschijnlijk op het vlak niet zo heel veel uitmaakt. Gewoon doen waar je je prettig bij voelt ook. Ik zorg 9/10 keer dat ik OF niet hoef te remmen of al eerder begin met remmen zodat ik geen noodstop hoef te maken in dat opzicht. Daarnaast, als je een noodstop moet maken dan rem je sowieso al niet meer pompend, maar ook verre van slepend in die zin.
Het is ook niet nodig voor fietsen! Je krijgt er alleen een langere remweg door. Het heeft geen meerwaarde.

Het is bedacht voor mensen die in blinde paniek de wielen laten blokkeren in de auto waardoor de wielen niet meer reageren op input. Het pompend remmen geeft je de gelegenheid om de wielen uit de blokkade te halen, opnieuw te zoeken naar optimale remkracht, waarmee de wielen weer reageren op input. De problematiek van blokkerende wielen is opgevangen met ABS; je kunt nu in alle paniek je rem volledig activeren en toch blijven de wielen bestuurbaar. Het activeren van ABS geeft echter niet de kortste remweg. Die wordt behaald vlak voor het activeren van ABS. Immers; ABS lost kortstondig de rem-actie.

Om het kort te houden voor de fiets:

Als je je voorrem blokkeert lig je plat op je bek. Je zou dan nog kunnen proberen te pompen met je remmen, maar dan lig je al stil, al dan niet zand te happen.

• orange.x
Anniedrew schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:49:
Als je je voorrem blokkeert lig je plat op je bek. Je zou dan nog kunnen proberen te pompen met je remmen, maar dan lig je al stil, al dan niet zand te happen.
Komt dan misschien omdat ik er geen ervaring mee heb. Vraag me ook af in die zin hoe hard je wel niet moet remmen om ze te laten blokkeren. De kans dat je gaat glijden omdat je geen grip meer hebt door het harde remmen lijkt me eerder een oorzaak dat je onderuit gaat dan dat je remmen blokkeren. Of daarmee wordt hetzelfde bedoeld, dat je dus zo hard je rem inknijpt dat je wielen niet meer willen rollen maar door het gewicht dat erachter door blijft duwen er voor zorgt dat je gaat schuiven. Op het droge dan he, want bij nat weer kan je ook gaan schuiven doordat je geen grip meer hebt vanwege de gladheid.

Achja, remmen doen we sowieso zo min mogelijk natuurlijk 8)

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 09:41
rolandos582 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:04:
[...]

Hier staat de R7000 series er wel bij: https://www.mantel.com/shimano-k03s-resin-schijfremblokjes
Het verschil tussen de L en K serie is volgens mij vooral de koelvin. Dan dat je daar in Nederland niet veel profijt van gaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
orange.x schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:59:
[...]
......De kans dat je gaat glijden omdat je geen grip meer hebt door het harde remmen lijkt me eerder een oorzaak dat je onderuit gaat dan dat je remmen blokkeren...
Uhmm, dat is hetzelfde.

Alleen als je recht vooruit stuurt is het mogelijk het wiel te blokkeren op de fiets. Glijden gebeurt zijdelings als je een bocht maakt, dat kan zelfs zonder te remmen op bladeren of bij een verhoudingsgewijs te hoge snelheid en te glad wegdek. Maar iets te hard in de remmen knijpen in een bocht is helemaal niet handig. Pompend remmen op de fiets is onzin, dat komt uit de autowereld. Op de motorfiets probeer je (non abs) op gevoel tegen het hardste rempunt te zitten zonder dat het wiel blokkeert. Dat leer je alleen met ervaring, vergelijkbaar op de fiets (het klopt trouwens dat 75% van het remvermogen op de voorwiel zit).

[ Voor 3% gewijzigd door Frenz64 op 12-11-2020 17:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Owios
  • Laatst online: 19-09 21:14
Ik denk dat er met pompend remmen op de fiets bedoeld wordt dat je in een afdaling af en toe harder remt bijvoorbeeld voor een bocht in tegenstelling tot de hele afdaling een beetje remmen.

Dit heeft niets te maken met het achterhaalde pompend remmen van de auto en ook niet echt relevant voor fietsen in Nederland.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 12:20
Vanmiddag tussen de regen en de duisternis nog een leuk tochtje gereden door de Utrechtse Heuvelrug.
Bleken ze Duinweg/Mesdaglaan in Bosch en Duin nieuw gravel op de kruispunten van de fietspaden met de zijstraten te hebben gestrooid. Daar kwam ik dus in een bocht achter! :( Op het nippertje overeind gebleven en tegen een hek om een tuin tot stilstand gekomen.
Daarna nog op twee rechte stukken over nieuw gravel gereden. Zelfs rechtuit vond ik het link.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

nogeeninlog schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:32:
Vanmiddag tussen de regen en de duisternis nog een leuk tochtje gereden door de Utrechtse Heuvelrug.
Bleken ze Duinweg/Mesdaglaan in Bosch en Duin nieuw gravel op de kruispunten van de fietspaden met de zijstraten te hebben gestrooid. Daar kwam ik dus in een bocht achter! :( Op het nippertje overeind gebleven en tegen een hek om een tuin tot stilstand gekomen.
Daarna nog op twee rechte stukken over nieuw gravel gereden. Zelfs rechtuit vond ik het link.
Oh dat is zo link. Ik had dat van de zomer op de goudijk in Doorn. Ik werd echt net op tijd gewaarschuwd maar dat was rechtdoor ook glibberen en glijden. En het duurde ook best lang voor het weg was. Gelukkig is het asfaltteerseizoen bijna voorbij. Nu het blad nog een beetje weg op de heuvelrug.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
mhr-zip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Eerst zeurende knie, dan lange ritten. Je zit er echt niet op te wachten om je knie aan gort te rijden.

Welke regio woon je? Misschien kunnen ze je hier wel helpen aan een goede bike-fitter.

Mijn "inverteerde" geld in bike-fit en schoen-fit waren de best spendeerde bedragen aan het fietsen ooit. Kan geen Dura-ace groep of wielset tegen op.
Gisteren eindelijk tijd gehad in mijn agenda en de agenda van de bikefitter. Ik ben terecht gekomen bij https://www.databikefit.nl/. Gekozen voor de 3D Bikefit pro+ hier zit alles op en aan.

Je wordt van te voren compleet gescreend aan de hand van eerdere blessures. Je lichaam wordt opgemeten en naar je voetstand gekeken. Wat bij mij resulteerde in nieuwe schoenen _/-\o_ . Mijn mijn brede frodo voeten en smalle schoenen krijg ik tintel tenen Duh!! van het weekend voor nieuwe kijken. De schoenplaatjes stonden te ver naar voren en in de theoretische houding van kijk mij netjes op mijn fiets zitten hielp ook niet mee met blessure vrij fietsen. Plaatjes afgesteld alvorens het fietsen.

Hierna meet hij eerst je huidige maten van je fiets op en voert deze in. Na je lichaam meting te hebben ingevoerd komt er een statische meting uit. Volledig gegenereerd door de computer. Nu begon het het pas. Het fietsen op een afstelbare bike. Eerst ingesteld op de statische afmetingen. Helemaal vol geplakt met infrarood ontvangers en een zadeldruk meting mocht ik gaan fietsen. Na heel veel afstellen van zadel afstand/hoogte, stuurafstand. hoogte enz kwam er een hele fijne positie uit. Je ziet duidelijk verschil in de nulmeting en het eind resultaat. Vooral de druk op het zadel is mooi verdeeld. lichaam is meer ontspannen en er zit meer efficiënte in je trap bewegingen, Meer watt generen met minder kracht. Zie onderstaand enkele plaatjes van de fit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn8HhYgw94b7uvlih_07KZwMy_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xmddhMfQVh1i4hC65Qf0YTyO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN2UIgwuSzjVoEBjVTpvmpY3-ro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RexIdZcOWq9V0SRMrTE2i8u1.png?f=user_large

Vooral mijn beweging in het onder lichaam is een stuk rustiger geworden.
Al met al de schoonplaatjes naar achter het zadel 7mm naar voren en 11mm naar benden. stuur bijna 4cm omhoog met een langere stuurpen. Locatie van de shifters anders. Wat duidelijk resulteert in een meer onstpannen houding in de schouders en minder druk in de handen bij de shifters.

Beetje jammer dat ik allang geleden mijn stuurpen had afgezaagd (tip voor iedereen: nooit afzagen hahaha, ook handiger voor het doorverkopen van de fiets) wat er nu met het veranderen van stuurpen echt heel raar uitziet. Zit nog steeds in de aero houding alleen me fiets ziet er totaal niet meer aero uit :o . Toch maar een nieuwe voorvork bestellen en met speacers gewoon weer terug naar me -6 graden stuurpen. er zit nu een +17 op 8)7 . Of natuurlijk een andere fiets welke gelijk op deze houding wordt afgesteld.

Oude stuurpen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0bGqAmIqnAuPKzaMZGpOOXQ9ow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sDBgbvBZ1SJck4sF3nHgaHgu.png?f=user_large

Nieuw stuurpen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj6JBqdS_kHaG-QjpPf6K99Nq5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/USNR3mhGqnPizbngoNgmCwu7.png?f=user_large

Al met al zeker zijn geld waard! Nu de komende tijd kijken of het beter gaat mijn mijn knie en ik er echt baat bij hebt. Gister nog een stukje gefietst maar merk buiten wel echt dat ik meer kracht kan overbrengen met de zelfde cadans en wattage..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Grappig dat je fiets etc zoveel aangepast moest worden. Ik heb toevallig deze week mijn bikefit gehad nadat rust niets heeft gedaan aan de klachten die ik in mei/juni door een verkeerde zadelpositie(tijdens een rit opnieuw vastgezet..). Ook een MRI gehad en daar was niets bijzonders op te zien. Uit de metingen en testen bij kwam dat de fiets al zo goed als perfect stond voor mij(stuur 1cm dichterbij, 1cm hoger, omdraaien huidige stuurpen is afdoende). Verder geen op en of aanmerkingen aan fiets/schoenplaatjes.

Wel aanmerkingen op de zadeldruk, daar komt nu een ander zadel op en hopelijk gaan dan de klachten bij mijn zitbotjes weg en kan ik daarna eventueel weer terug naar het oude zadel. Daarnaast is het nu noodzakelijk weer de nodige kilo's kwijt te raken en ook mijn hamstrings langer te trainen om zo mijn bekken wat meer te kantelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
@tinusterror Leuk! Ik neig er ook naar om weer eens een keer een bikefit te doen (de vorige is inmiddels 4 jaar en bijna 50.000km geleden). Heb af en toe nog steeds wel eens last van wat irritatie aan mijn linkerknie, dat wat destijds ook de redenen om een bikefit te nemen (toen het echt vervelend begon te worden).

Probleem is dat ik weet dat ik voor 95% al wel goed zit. Een korte tune-up lijkt me voldoende, maar heb dus niet zoveel zin daar weer €275 tegen aan te gooien. Ik denk dat een bikefitter toch al snel zijn hele lijstje af wil werken om zeker te zijn van een juiste fit. Met name de verhouding zadelstand, zadelhoogte, afstelling schoenplaatjes en ideale krachtoverbrenging is lastig om precies goed te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 13-11-2020 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
@Ypuh Al eens langs een fysio geweest? Een bikefit is ook geen wondermiddel..

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
MrBarBarian schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:50:
@Ypuh Al eens langs een fysio geweest? Een bikefit is ook geen wondermiddel..
Nee, het lijkt me ook meer iets voor een bikefitter. M'n linkervoet staat een fractie naar binnen door een oude knieblessure. Hierdoor komt er relatief veel druk op de buitenkant van mijn knie bij langdurig hogere wattages. Schoenplaatje verder naar buiten zetten levert andere problemen op, en het schoenplaatje draaien zorgt ervoor dat niet alles perfect op één lijn staat (heup, knie, bal van voet).

Verder weinig echt last van hoor. Het is meer dat je iets voelt dan dat het pijn doet, belemmeringen oplevert of blessures veroorzaakt. N.a.v. de bikefit wel eens iets geprobeerd met hoger/verder naar voren te zitten, maar dat ging weer ten koste van een mooiere traptechniek (ga dan op m'n tenen fietsen).

Voor 95% klopt het dus wel en ben al jaren blessure vrij en fiets makkelijk dagen op rij, dus het is vooral finetuning (ik leef met het mantra dat alles altijd wel een beetje beter kan).

Er zijn overigens ook genoeg profrenners met een afwijking hoor. O.a. Sagan heeft links een langer pedaal dan rechts.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 13-11-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
la_fusion schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:31:
Grappig dat je fiets etc zoveel aangepast moest worden. Ik heb toevallig deze week mijn bikefit gehad nadat rust niets heeft gedaan aan de klachten die ik in mei/juni door een verkeerde zadelpositie(tijdens een rit opnieuw vastgezet..). Ook een MRI gehad en daar was niets bijzonders op te zien. Uit de metingen en testen bij kwam dat de fiets al zo goed als perfect stond voor mij(stuur 1cm dichterbij, 1cm hoger, omdraaien huidige stuurpen is afdoende). Verder geen op en of aanmerkingen aan fiets/schoenplaatjes.

Wel aanmerkingen op de zadeldruk, daar komt nu een ander zadel op en hopelijk gaan dan de klachten bij mijn zitbotjes weg en kan ik daarna eventueel weer terug naar het oude zadel. Daarnaast is het nu noodzakelijk weer de nodige kilo's kwijt te raken en ook mijn hamstrings langer te trainen om zo mijn bekken wat meer te kantelen.
ja dat dacht ik dus ook. destijds om mijn oude fiets een dynamische fit laten doen. Puur met ervaring van de fitter die je dan op zicht op je fiets zet. Deze afmetingen zelf naar mijn nieuwe fiets gekopieerd. Blijkbaar toch de verschillen in fitters die je vaker leest. Moet wel zeggen dat het een stuk natuurlijk aanvoelt zo..
Tijd mag het uitwijzen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
Vraag aan de fietsers hier. Overwegen jullie alleen een bikefit bij lichamelijk klachten? Ik heb ook wel eens last of pijntjes maar niets serieus en ook niets wat me van de fiets houdt of mn fietsplezier beïnvloedt.

Ik overweeg ook wel eens een bikefit maar dan vooral om te kijken of ik sneller kan worden door een betere zit (efficiency / aerodynamica), maar als ik dan hierboven lees dat een stuurpen 4 cm (!) hoger wordt gezet ben ik een beetje huiverig...:).

Ik heb in de loop der jaren mijn stuur bijvoorbeeld steeds iets lager gezet en nu kan ik prima zonder spacers fietsen, dat is niet per se comfortabeler maar wel sneller :)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Tjah, tests door Fiets tonen ook dat 20 bikefitters allemaal een verschillende mening hebben en dus een andere uitkomst geven. Als je met medische klachten loopt zou ik op zijn minst een bikefitter zoeken die fysio is (en vooral geen bikefitter die bij een fietsenzaak zit, die heeft vooral baat bij verkopen van wat andere onderdelen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik zou altijd een bikefit aanraden, minimaal 1x in je fietsleven en het liefst ergens aan het begin (zodat je met die geometrie ook je volgende fiets uit kunt zoeken). Wel altijd bij een onafhankelijke fysio-bikefitter en niet bij een fietsenwinkel.

Niet alleen de meting/afstelling die je meekrijgt zijn waardevol, maar ook gewoon het gesprek en de punten waar je op moet letten of hoe jouw lichaam zich dynamisch vormt. Heb je in verhouding lange benen, een holle rug, zijn je armen van nature al iets gebogen of hoe houd je je schouders tijdens het fietsen etc. Afstelling kun je best wel iets mee spelen, maar het is fijn als je een nulpunt hebt. Dat nulpunt zou in ieder geval genoeg moeten zijn om de rest van je leven geschikte fietsen uit te zoeken.

Klachten zijn vaak de druppel om nu dan toch een bikefit te nemen en zo de kosten te verantwoorden, maar het is natuurlijk veel beter om 'gezond' naar een bikefitter te gaan en de nadruk te leggen op comfort/prestaties i.p.v. het wegnemen van klachten. Prof teams hebben meerdere keren per seizoen een bikefit bij gerennomeerde SMA's (dochter van mijn baas doet dit toevallig voor Team Sunweb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

GerbenBK schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:02:
Vraag aan de fietsers hier. Overwegen jullie alleen een bikefit bij lichamelijk klachten? Ik heb ook wel eens last of pijntjes maar niets serieus en ook niets wat me van de fiets houdt of mn fietsplezier beïnvloedt.

Ik overweeg ook wel eens een bikefit maar dan vooral om te kijken of ik sneller kan worden door een betere zit (efficiency / aerodynamica), maar als ik dan hierboven lees dat een stuurpen 4 cm (!) hoger wordt gezet ben ik een beetje huiverig...:).

Ik heb in de loop der jaren mijn stuur bijvoorbeeld steeds iets lager gezet en nu kan ik prima zonder spacers fietsen, dat is niet per se comfortabeler maar wel sneller :)
ik heb mijn bikefit gedaan nadat ik mijn fiets een maand had...ik had geen klachten maar had wel het gevoel dat ik niet perfect zat. de bikefit heeft dat bevestigd, het leek een compleet andere fiets qua comfort maar ook qua krachtoverbrenging op de fiets...ik vond het het geld 100% waard.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Ypuh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:14:
Ik zou altijd een bikefit aanraden, minimaal 1x in je fietsleven en het liefst ergens aan het begin (zodat je met die geometrie ook je volgende fiets uit kunt zoeken). Wel altijd bij een onafhankelijke fysio-bikefitter en niet bij een fietsenwinkel.

Niet alleen de meting/afstelling die je meekrijgt zijn waardevol, maar ook gewoon het gesprek en de punten waar je op moet letten of hoe jouw lichaam zich dynamisch vormt. Heb je in verhouding lange benen, een holle rug, zijn je armen van nature al iets gebogen of hoe houd je je schouders tijdens het fietsen etc. Afstelling kun je best wel iets mee spelen, maar het is fijn als je een nulpunt hebt. Dat nulpunt zou in ieder geval genoeg moeten zijn om de rest van je leven geschikte fietsen uit te zoeken.

Klachten zijn vaak de druppel om nu dan toch een bikefit te nemen en zo de kosten te verantwoorden, maar het is natuurlijk veel beter om 'gezond' naar een bikefitter te gaan en de nadruk te leggen op comfort/prestaties i.p.v. het wegnemen van klachten. Prof teams hebben meerdere keren per seizoen een bikefit bij gerennomeerde SMA's (dochter van mijn baas doet dit toevallig voor Team Sunweb).
Wat is dat het 'beste moment' om zo'n bikefit te doen?

Ik heb half september mijn eerste racefiets gekocht. Ondertussen heb ik er zo'n 1200km opzitten, langste tochtje van 100km. Allereerst: ik vind het fantastisch mooi. Mijn fiets is een 2e hands van marktplaats en ik heb eigenlijk niets meer gedaan dan het zadel op de hoogte zetten dat ik mijn been strek met de hak op het pedaal. Over het algemeen zit ik eigenlijk lekker op de fiets, fiets ook vooral onder in de beugels. Ik ben wel gevoelig voor knieklachten, maar dat had ik ook voor het fietsen al. Net als hierboven; het is meer een waarneming dan dat ik echt belemmering voel.
Pagina: 1 ... 181 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).