mhr-zip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:12:
[...]
Eerst zeurende knie, dan lange ritten. Je zit er echt niet op te wachten om je knie aan gort te rijden.
Welke regio woon je? Misschien kunnen ze je hier wel helpen aan een goede bike-fitter.
Mijn "inverteerde" geld in bike-fit en schoen-fit waren de best spendeerde bedragen aan het fietsen ooit. Kan geen Dura-ace groep of wielset tegen op.
Gisteren eindelijk tijd gehad in mijn agenda en de agenda van de bikefitter. Ik ben terecht gekomen bij
https://www.databikefit.nl/. Gekozen voor de 3D Bikefit pro+ hier zit alles op en aan.
Je wordt van te voren compleet gescreend aan de hand van eerdere blessures. Je lichaam wordt opgemeten en naar je voetstand gekeken. Wat bij mij resulteerde in nieuwe schoenen

. Mijn mijn brede frodo voeten en smalle schoenen krijg ik tintel tenen Duh!! van het weekend voor nieuwe kijken. De schoenplaatjes stonden te ver naar voren en in de theoretische houding van kijk mij netjes op mijn fiets zitten hielp ook niet mee met blessure vrij fietsen. Plaatjes afgesteld alvorens het fietsen.
Hierna meet hij eerst je huidige maten van je fiets op en voert deze in. Na je lichaam meting te hebben ingevoerd komt er een statische meting uit. Volledig gegenereerd door de computer. Nu begon het het pas. Het fietsen op een afstelbare bike. Eerst ingesteld op de statische afmetingen. Helemaal vol geplakt met infrarood ontvangers en een zadeldruk meting mocht ik gaan fietsen. Na heel veel afstellen van zadel afstand/hoogte, stuurafstand. hoogte enz kwam er een hele fijne positie uit. Je ziet duidelijk verschil in de nulmeting en het eind resultaat. Vooral de druk op het zadel is mooi verdeeld. lichaam is meer ontspannen en er zit meer efficiënte in je trap bewegingen, Meer watt generen met minder kracht. Zie onderstaand enkele plaatjes van de fit.
Vooral mijn beweging in het onder lichaam is een stuk rustiger geworden.
Al met al de schoonplaatjes naar achter het zadel 7mm naar voren en 11mm naar benden. stuur bijna 4cm omhoog met een langere stuurpen. Locatie van de shifters anders. Wat duidelijk resulteert in een meer onstpannen houding in de schouders en minder druk in de handen bij de shifters.
Beetje jammer dat ik allang geleden mijn stuurpen had afgezaagd (tip voor iedereen: nooit afzagen hahaha, ook handiger voor het doorverkopen van de fiets) wat er nu met het veranderen van stuurpen echt heel raar uitziet. Zit nog steeds in de aero houding alleen me fiets ziet er totaal niet meer aero uit

. Toch maar een nieuwe voorvork bestellen en met speacers gewoon weer terug naar me -6 graden stuurpen. er zit nu een +17 op

. Of natuurlijk een andere fiets welke gelijk op deze houding wordt afgesteld.
Oude stuurpen:
Nieuw stuurpen:
Al met al zeker zijn geld waard! Nu de komende tijd kijken of het beter gaat mijn mijn knie en ik er echt baat bij hebt. Gister nog een stukje gefietst maar merk buiten wel echt dat ik meer kracht kan overbrengen met de zelfde cadans en wattage..