Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 167 ... 655 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
rolandos582 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:38:
[...]

Hmm ja had al even wat info opgezocht. Als je de gebruikershandleiding bekijkt van mijn derailleur ( https://bike.shimano.com/...105-r7000/FD-R7000-F.html ) ziet dat er toch nog ingewikkeld uit. En je kunt toch uiteindelijk veel verprusten. Zo te zien heeft het voornamelijk te maken met de L/H die bovenop zit.

[...]

Ja die tijd heb ik helemaal geen zin in, als het een simpel dingetje is. Prima, maar met dit soort geknoei etc. Zal er eens naar kijken en anders ff naar lokale FM. Kost uitendelijk toch vrij weinig voor zoiets.
Ik heb recent ook een R7000 FD mogen installeren, en ik vond hem zelf ingewikkelder dan een normale FD. De H limiet schroef werkt net even anders dan bij de meeste derailleurs, en er zit een aparte schroef op voor de kabelspanning.

Je zou even kunnen checken of de kabelspanning goed staat, zoals beschreven in pagina 18 van de dealerhandleiding. Als die lijntjes niet recht tegen over elkaar staan in de trim positie kun je dat fixen. Is dat het niet zou ik hem weg brengen als je weinig ervaring hebt met het afstellen van derailleurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20
Prulleman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

Der wieltjes heb je van plastic en alu...
Sowieso vind ik dat lastig die wieltjes (welke je nu moet kopen). Overal in je fiets moeten ceramische lagers gesmeerd met elfjes urine :+ . Heb je bij je derailleur een busje in je plastic wieltje als lager....

(Ik heb nu zoiets volgens mij: https://www.12gobiking.nl...eurwieltjes-shimano-t4050)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-06 13:21
mhr-zip schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:10:
Sowieso vind ik dat lastig die wieltjes (welke je nu moet kopen).
Ik zie het probleem niet zo.
Heb je een Dura Ace derailleur, dan koop je de Dura Ace wieltjes. Heb je een 105 derrailleur, dan koop je daar de wieltjes van. Heb je SRAM Red? Daar zijn ook wieltjes voor. Nee, ik heb geen idee waarom die €100 moeten kosten, maar dat moet je incalculeren wanneer je de groepset koopt, niet pas wanneer je onderhoud gaat plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
Cranzai schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:47:
@Stoffa Zijn er minima qua interne velgbreedte per breedte band? Kan me inderdaad wel voorstellen dat een 28mm niet op dezelfde velg past vanwege bolling etc maar een 23 naar 25 lijkt mij niet zo gek?

Heb zelf een fiets uit 2000 ofzo met 23mm, na een heerlijke fietszomer waarin ik de sport volledig ontdekt heb wil ik in de winter ook doorfietsen en dan zijn 25 voor mij ook wel interessant zoals Mitashi zegt.
Globale stelregel is volgens mij dat je binnenvelgbreedte x2 is je maximale bandbreedte. Maar ik ben voor mijn oude fiets al afgeweken van die regel; ik heb 35mm gravelbanden op een 16mm velgbedbreedte en dat gaat prima.
Daar is Schwalbe het overigens mee eens: https://www.schwalbe.com/...binationen_2020-06_NL.pdf

Is alleen niet zo mooi omdat de velg zoveel smaller is dan de band, in mijn geval. Maar die fiets is voor het functionele, en die wielset gebruik ik alleen als ik het bos in wil.

Dus als je frame de ruimte biedt lijkt me die 2mm extra echt prima kunnen, als er 28mm in je frame kan zou je daar ook nog over na kunnen denken. Slecht weer grip lijkt me overigens meer iets waarbij je ook over profiel moet nadenken en niet alleen de bandbreedte.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 05-10-2020 00:04 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 22-06 11:47

Galois

1811 - 1832

DieAnder schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:26:
[...]

Ik zie het probleem niet zo.
Heb je een Dura Ace derailleur, dan koop je de Dura Ace wieltjes. Heb je een 105 derrailleur, dan koop je daar de wieltjes van. Heb je SRAM Red? Daar zijn ook wieltjes voor. Nee, ik heb geen idee waarom die €100 moeten kosten, maar dat moet je incalculeren wanneer je de groepset koopt, niet pas wanneer je onderhoud gaat plegen.
Dat is inderdaad wat ik altijd doe: ik koop wat er bij mijn materiaal 'hoort' en als ik daar vanaf wijk, dan is dat met een reden (ontevreden over dat materiaal, goedkoper ander materiaal, enz).

Ik heb een bestelling bij bike-discount geplaatst en zag dat daar mijn Ultegra derailleurwieltjes 10 euro kosten. Dus een setje gehaald en dan heb ik ze liggen en zal ze dan bv. bij de volgende ketting vervangen. Maar meer onder het mom van 'kan geen kwaad om na (bv) 12.000 km de wieltjes te vervangen' dan omdat ze versleten lijken te zijn.

Ik rijd op twee cassettes: op vakantie (in de bergen) zet ik er een 11-30 op. Houd niet exact bij hoe de verdeling van km zal zijn, maar denk dat ik zo'n 10-20% met deze cassette rijd. Deze zal dan ook jaaaaaaaren meegaan op deze manier :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
De derailleurwieltjes van Tacx staan goed bekend omdat die kogellagertjes i.p.v. glijlagers gebruiken zoals de goedkopere Shimano/SRAM varianten.

€100 aan keramische lagers uitgeven (ook al rij je SRAM Red) mag je zelf weten, maar ik vind het zonde van het geld. Van die dingen is bekend dat ze echt niets doen en nauwelijks weerstand genereren. Die OSPW's zijn er dan ook vooral op gericht dat de ketting een minder schuine hoek maakt, dan dat het wieltje daadwerkelijk soepeler loopt. Tenzij een lagertje helemaal vastgeroest is of de tandjes weggesleten zijn, zou ik er verder afblijven. Misschien een keer nieuw vet erop als je regelmatig de tuinslang erop zet.

Heb overigens nog maar 1 of 2x derailleurwieltjes vervangen in 50dkm+. Meer vanwege roest/geen vet meer in de lagers dan dat ze daadwerkelijk versleten waren.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:47

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Gisterochtend om 7:30 vertrokken voor de Classico Giro Utrecht 150. Toen ik vertrok miezerde het keihard. Van dat spul dat je niet op Buienradar ziet, maar waarvan je compleet doorweekt aankomt bij de start na 6,5km fietsen.

Bij de start aangekomen waren er misschien 5 andere fietsers naast het groepje van 5 waar wij mee aan de start verschenen. Er waren blijkbaar weinig mensen die zin hadden in een regenachtige en vooral winderige toertocht. Iets wat wij op dat moment wel konden begrijpen, want het werd op dat moment vrij koud in onze natte kleding.

Gelukkig was het droog toen het startsignaal om 8:00 klonk en weg waren we. Met een groepje van zo'n 10 man reden we Utrecht uit. De wind stond in de rug, en om niet de hele tijd opspattend water en zand in m'n gezicht te krijgen reed ik vooraan. Helaas: na 7 kilometer reed ik lek! En ik had nog wel gewaarschuwd dat het lekke bandenweer zou zijn. De oorzaak bleek een stukje glas van zo'n 4mm. Nieuw bandje erin ging met ietwat verkleumde en natte handen niet zo snel maar na 10 minuten waren we weer op weg naar de eerste verzorgingspost vlakbij Baarn. Daar snel een krentenbol en een banaan naar binnen gewerkt want ik had niet zo goed ontbeten voor vertrek.

Op naar Austerlitz. Daar was de tweede verzorgingspost al. Onderweg daar naartoe trok de wind al flink aan en mijn kameraad met 50mm hoge velgen werd de berm in geblazen terwijl hij nog fijn mijn achterwiel aantikte. Met hartslag 200 vervolgde hij gelukkig zonder kleerscheuren de route. Vlak voordat we de landingsbaan van Soesterberg opreden ging de eerste van ons groepje rechtsomkeerd. Nog 4 man. Het eerste klimmetje van de route verteerde iedereen vervolgens goed. Aangekomen in Austerlitz was de 2e post. Snel iets eten want het had onderweg nog even geregend en we werden snel koud, dus hup op de fiets en doorrr.

Op naar de Ruiterberg, Hoogstraat, Scherpenzeelse weg en natuurlijk de Amerongse berg. Het begon inmiddels een beetje te piepen en te kraken in ons groepje en niet iedereen kwam lekker omhoog op de Ruiterberg en Hoogstraat. Eenmaal in Leersum aangekomen gaf nummer 2 er de brui aan en met 3 man vervolgden we onze weg. Op naar café De Proloog. Daar een bakje koffie gedronken. Dat ging er goed in, want dat was lekker warm. Gelukkig waren we verder zo goed als droog geblazen. Buienradar voorspelde echter weinig goeds voor het laatste deel van de route: over de Lekdijk.

Gelukkig bleef het wonderwel droog maar het was flink aan de bak. Windkracht 5 tegen. Nummer 3 zat aan het elastiek! Dat zorgde er helaas voor dat er veel tempowisselingen in dat stuk zaten. Mijn benen waren goed dus stiekem vond ik het balen dat ik er geen gebruik van kon maken. Ter hoogte van Den Oord kregen we de wind gelukkig weer in de rug, en alhoewel nummer 3 niet helemaal meer lekker op tempo kon blijven reden we vrij eenvoudig ruim boven de 30 per uur naar de finish.

Kortom. Leuke tocht! Helaas wat te ver of te zwaar voor sommigen maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk 162,5 kilometer op de teller met 30,3 gemiddeld.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:25:
De derailleurwieltjes van Tacx staan goed bekend omdat die kogellagertjes i.p.v. glijlagers gebruiken zoals de goedkopere Shimano/SRAM varianten.

€100 aan keramische lagers uitgeven (ook al rij je SRAM Red) mag je zelf weten, maar ik vind het zonde van het geld. Van die dingen is bekend dat ze echt niets doen en nauwelijks weerstand genereren. Die OSPW's zijn er dan ook vooral op gericht dat de ketting een minder schuine hoek maakt, dan dat het wieltje daadwerkelijk soepeler loopt. Tenzij een lagertje helemaal vastgeroest is of de tandjes weggesleten zijn, zou ik er verder afblijven. Misschien een keer nieuw vet erop als je regelmatig de tuinslang erop zet.
Dit zou inderdaad ook een reden voor mij kunnen zijn om van de 'voorgeschreven' wieltjes af te stappen: positieve ervaringen van anderen!
Heb overigens nog maar 1 of 2x derailleurwieltjes vervangen in 50dkm+. Meer vanwege roest/geen vet meer in de lagers dan dat ze daadwerkelijk versleten waren.
En dit is inderdaad ook een ervaring waar ik naar zocht: een (wilde) gooi naar gereden afstand. Tnx.
(wat inderdaad per merk, per gebruiker, per situatie, enz, enz, zal verschillen, ...)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:36
Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:25:

Hier nog een Tacx derailleurwieltjes gebruiker. Goedkoop en doen wat ze moeten doen. € 100 uitgeven aan derailleurwieltjes zou niet eens in mij opkomen. En niet alleen omdat ik geen SRAM Red rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:06
Tjebakka schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:45:
Gisterochtend om 7:30 vertrokken voor de Classico Giro Utrecht 150. Toen ik vertrok miezerde het keihard. Van dat spul dat je niet op Buienradar ziet, maar waarvan je compleet doorweekt aankomt bij de start na 6,5km fietsen.

Bij de start aangekomen waren er misschien 5 andere fietsers naast het groepje van 5 waar wij mee aan de start verschenen. Er waren blijkbaar weinig mensen die zin hadden in een regenachtige en vooral winderige toertocht. Iets wat wij op dat moment wel konden begrijpen, want het werd op dat moment vrij koud in onze natte kleding.

Gelukkig was het droog toen het startsignaal om 8:00 klonk en weg waren we. Met een groepje van zo'n 10 man reden we Utrecht uit. De wind stond in de rug, en om niet de hele tijd opspattend water en zand in m'n gezicht te krijgen reed ik vooraan. Helaas: na 7 kilometer reed ik lek! En ik had nog wel gewaarschuwd dat het lekke bandenweer zou zijn. De oorzaak bleek een stukje glas van zo'n 4mm. Nieuw bandje erin ging met ietwat verkleumde en natte handen niet zo snel maar na 10 minuten waren we weer op weg naar de eerste verzorgingspost vlakbij Baarn. Daar snel een krentenbol en een banaan naar binnen gewerkt want ik had niet zo goed ontbeten voor vertrek.

Op naar Austerlitz. Daar was de tweede verzorgingspost al. Onderweg daar naartoe trok de wind al flink aan en mijn kameraad met 50mm hoge velgen werd de berm in geblazen terwijl hij nog fijn mijn achterwiel aantikte. Met hartslag 200 vervolgde hij gelukkig zonder kleerscheuren de route. Vlak voordat we de landingsbaan van Soesterberg opreden ging de eerste van ons groepje rechtsomkeerd. Nog 4 man. Het eerste klimmetje van de route verteerde iedereen vervolgens goed. Aangekomen in Austerlitz was de 2e post. Snel iets eten want het had onderweg nog even geregend en we werden snel koud, dus hup op de fiets en doorrr.

Op naar de Ruiterberg, Hoogstraat, Scherpenzeelse weg en natuurlijk de Amerongse berg. Het begon inmiddels een beetje te piepen en te kraken in ons groepje en niet iedereen kwam lekker omhoog op de Ruiterberg en Hoogstraat. Eenmaal in Leersum aangekomen gaf nummer 2 er de brui aan en met 3 man vervolgden we onze weg. Op naar café De Proloog. Daar een bakje koffie gedronken. Dat ging er goed in, want dat was lekker warm. Gelukkig waren we verder zo goed als droog geblazen. Buienradar voorspelde echter weinig goeds voor het laatste deel van de route: over de Lekdijk.

Gelukkig bleef het wonderwel droog maar het was flink aan de bak. Windkracht 5 tegen. Nummer 3 zat aan het elastiek! Dat zorgde er helaas voor dat er veel tempowisselingen in dat stuk zaten. Mijn benen waren goed dus stiekem vond ik het balen dat ik er geen gebruik van kon maken. Ter hoogte van Den Oord kregen we de wind gelukkig weer in de rug, en alhoewel nummer 3 niet helemaal meer lekker op tempo kon blijven reden we vrij eenvoudig ruim boven de 30 per uur naar de finish.

Kortom. Leuke tocht! Helaas wat te ver of te zwaar voor sommigen maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk 162,5 kilometer op de teller met 30,3 gemiddeld.
Bijna heroische rit, leuk om te lezen!
Dit is een mooi verhaal om nog eens aan te referen als je komende zomer lekker in het zonnetje rijdt :)
Ik woon zelf ook in Utrecht, maar nog nooit gehoord van de classico Giro. Ik houd 'm even in gedachten voor komend jaar.

Ik keek gisteren nog even naar mijn derailleurwieltjes, zat nog best wat opgehoopt vuil etc. tussen. Halen jullie ze er weleens uit om gronding schoon te maken?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:44
Zooo gisteren eerste ritje (55km) met m'n nieuwe FFWD Tyro wielen; op verzoek hier een korte review. Allereerst was het ongeveer windkracht 6-7 langs de kust; heen tegen en terug voor de wind gehad. Heen was het stoempen met 200-240W om net 20 per uur te rijden, dus dan heb je niet zoveel aan hoge aero velgen... Wel goed je stuur vasthouden, want rukwindje heeft wel grip op de 45mm hoge velgen. Maar niet schrikbarend.

Dan windje mee; snelheden tussen de 40-50 per uur. Wielen zoeven lekker en draaien echt soepel. Qua bochten zou ik ze vooral als constant / consistent beschrijven. De bochten gaan zoals je zou verwachten als je beetje inleunt / instuurt. Beetje lastig uit te leggen, maar het is vooral consistent en strak.

Stijfheid is ook goed; als je staat op de pedalen geven de wielen geen krimp. Tot slot ben ik ook wel te spreken over het ratelsysteem. Geluid is niet heel mooi (beetje zachte RRrrrrrrrRRR), maar grijpt wel mooi direct aan. Wielen komen ook lekker vlot en soepel in beweging.

Hopelijk is het zo een beetje te volgen... Blijft lastig het te omschrijven en heb nog maar 1 ritje kunnen maken. Persoonlijk merk ik wel verschil met m'n PR2's, maar daar was ik ook niet ontevreden over. Het is ook niet zo dat ik 10% sneller ben geworden; het zit meer in details. Net wat strakker door de bochten, net wat soepeler bij optrekken, etc. Of je daar het geld voor over hebt is natuurlijk persoonlijk, maar ik heb geen spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:52

Badass dat jullie inderdaad toch gegaan zijn!! Ik heb hem ooit gereden toen er nog een peletonstocht was, wat een drama was dat met de harmonicawerking van een peleton van 1000+ man 8)7 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33
Requiem19 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Ik zou best benieuwd zijn naar wat meer objectieve aero vergelijkingstesten in een windtunnel. Maar fietsjournalistiek is vlgs mij best wel niet-onafhankelijk.
Gisteren postte ik dit. Als slightly data-nerdy persoon ben ik toch maar eens wat verder gaan zoeken of er onafhankelijke (windtunnel) tests zijn van racefietsen. Want claims van de producenten zijn natuurlijk niets meer en minder dan claims.

Het Duitse Tour-Magazin schijnt jaarlijks vrij uitgebreid en doordacht te testen (zie: https://weightweenies.sta...hp?f=3&t=154692&start=720)

Op WW heeft iemand het volgende rijtje data verzameld:
01 Cannondale SystemSix Disc 2019 203
02 Specialized Venge ViAS 2016 204
02 Trek Madone 2016 204
04 Cervelo S5 2016 205
04 Felt AR FRD 2016 205
06 Cervelo S5 Disc 2019 206
06 Factor One 2018 206
08 Canyon Aeroad 2016 208
08 Specialized Venge Disc 2019 208
10 Giant Propel Advanced SL 2016 210
10 Specialized Tarmac SL7 S-Works 2020 210
12 BMC Time Machine 2016 211
12 Pinarello Dogma F12 2018 211
12 Scott Foil Premium 2016 211
15 Look 795 2016 212
15 Trek Madone Disc 2019 212
17 Ridley Noah Fast Disc 2019 213
18 Canondale SuperSix HiMod 2018 218
18 EddyMerckx 525 Disc 2019 218
** LOOK Blade 795 RS Disc 2018 219
20 Specialized Allez Spint 2019 219
20 Scott Addict Premium 2019 219
22 Wilier Zero SLR 2020 220
23 Canyon Ultimate 9.0 2018 224
24 Giant TCR Advanced 2019 227
Behoorlijk interessant om te zien vind ik.

Meest fascinerende voor mij: de niet-aero fietsen zijn écht een stuk 'langzamer'.

Op een 2018 Canyon Ultimate 9.0 moet je 227 watt trappen om 45 km per uur te gaan (in de testcondities van Tour Magazin). Terwijl je op een 2016 Canyon Aeroad 'maar' 208 watt moet trappen voor dezelfde snelheid.

Dat scheelt dus 19 watt, wat neerkomt op bijna 10% minder vermogen (!). (disclaimer: alles getest met stock wheels).

Onderling verschillen de aero bikes niet mega veel, maar het verschil met non-aero bikes is wel echt groot. Kortom, als jij fietst op een normale fiets en je fietsmaat op een aero bike, kun je altijd nog zeggen dat het niet aan jou licht als je hem niet kunt bijhouden ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 22:29
MrBarBarian schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Oja: De Ferrari van de fietsen is een fiets die je evenvaak ziet als een Ferrari. Geen Canyon, Specialized, Trek, Sensa, Cannondale, Cube, etc dus ;)
Ik heb m'n Bowman frameset inmiddels ingeruild voor een echte italiaanse Ferrari... een Cinelli :}
Binnenkort even opbouwen.. kan ik nog net wat regenritjes meepakken dit jaar 8)7

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023

....

Leuk! Ik heb gister onbedoeld de 110km gereden. Ik had een ritje van 4u op de planning staan. Toen ik Utecht uitreed kwam ik langs een splitsing van de routes. Daarna maar pijltjes gaan volgen. Ik vond het eerste stuk over de Heuvelrug bij De Bilt en Zeist erg veel draaien-en-keren. Niet altijd even logische routes mi. Het tweede stuk was gewoon recht-toe/recht-aan over de dijk. De dijk was soms redelijk zeilen in de wind, maar nog best goed te doen. Belangrijkste; ik heb geen druppel regen gehad.

Ik reed pas tegen 12u weg, en heb daarom niet veel anderen gezien. Uiteindelijk 110 km gedaan in 3:40u. Endurance tempo, rustig aan dus. En mijn laatste lange rit voor dit seizoen. Nu de "off season break' in en focussen op 2021. Ik heb mooie plannen :P

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Stufferdt schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

Bijna heroische rit, leuk om te lezen!
Dit is een mooi verhaal om nog eens aan te referen als je komende zomer lekker in het zonnetje rijdt :)
Ik woon zelf ook in Utrecht, maar nog nooit gehoord van de classico Giro. Ik houd 'm even in gedachten voor komend jaar.

Ik keek gisteren nog even naar mijn derailleurwieltjes, zat nog best wat opgehoopt vuil etc. tussen. Halen jullie ze er weleens uit om gronding schoon te maken?
Toevallig gisteren net gedaan. Is wel aan te raden. Ik haalde er allerlei rotzooi uit tussen de lagers. Ook de tandwieltjes waren gewoon zwart. Ik kon de tekst niet meer lezen en er zat echt z'n zwarte vette laag overheen. Je kunt je afvragen wat het nut is, maar als je derailleurwieltjes vies zijn, kun je eigenlijk wel voorspellen dat je ketting niet lang schoon blijft. Behalve dat vieze derailleurwieltjes (en dus eigenlijk ook een vieze drivetrain) er lelijk en afgetrapt uit zien, is het ook heel slecht voor je drivetrain, omdat die extra zal slijten.

Ik weet niet of ik het niet goed getest heb, maar nu ik mijn drivetrain weer helemaal schoon heb gemaakt, kan ik van groot naar klein en van klein naar groot schakelen, zonder dat de ketting wel schakelt, maar net niet lekker pakt en gaat slippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:09
Galois schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:50:
Hoe vaak vervangen jullie de derailleurwieltjes?
Als je de bladen vervangt? Of bij vervanging van de cassette? Niet bij elke ketting neem ik aan?
Op mijn Bulls Harrier I (105) moest ik de wieltjes deze zomer vervangen. Dat was na ongeveer 10k kilometer.
Helaas kwam ik daar in Frankrijk achter bij steile hellingen. Mijn Derailleur klapte af en toe naar voren als ik veel kracht zette heuveltje op. Het leek wel of de ketting bleef hangen en daarna weer los schoot.

Op een helling van 18% kwam ik erachter dat de ketting van de derailleurwieltjes afliep en klem kwam te zitten tussen derailleur en wieltje. Uiteindelijk was dit zo erg dat mijn derri het achterwiel in werd geduwd bij veel wattage. Zo veel watt trap ik niet, maar het was wel einde oefening. :'(

Nieuwe wieltjes en het probleem was weg!
Gisterochtend om 7:30 vertrokken voor de Classico Giro Utrecht 150...
Ik kwam gister een aantal groepen Classico renners tegen, het weer was inderdaad niet best. Ik ben zelden zo vies en nat van mijn fiets gekomen. Nou waren de gravelstrookjes op mijn route misschien ook niet het allerbeste plan voor een dag als gister.

[ Voor 19% gewijzigd door hulkie op 05-10-2020 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Behoorlijk interessant om te zien vind ik.

Meest fascinerende voor mij: de niet-aero fietsen zijn écht een stuk 'langzamer'.
Je bedoelt: die hebben echt iets meer luchtweerstand. Of ze in de praktijk ook langzamer zijn hangt vooral af van de handling, comfort (hoe snel raak je vermoeid door bijvoorbeeld trillingen), gewicht (bij snelheidswisselingen of bergop.
Op een 2018 Canyon Ultimate 9.0 moet je 227 watt trappen om 45 km per uur te gaan (in de testcondities van Tour Magazin). Terwijl je op een 2016 Canyon Aeroad 'maar' 208 watt moet trappen voor dezelfde snelheid.

Dat scheelt dus 19 watt, wat neerkomt op bijna 10% minder vermogen (!). (disclaimer: alles getest met stock wheels).
Toch heb ik wel wat vraagtekens bij dit soort overzichtjes: hebben ze overal dezelfde wielen, sturen/cockpits, zadels, bidonhouders etc. gebruikt? Was de test met of zonder dummy erop.
Hebben ze de sturen allemaal gecorrigeerd naar dezelfde houding (leuk als je minder drag hebt omdat je een frame met weinig stack hebt; maar als je er vervolgens 5 cm aan spacers op zet ben je het voordeel kwijt).
Hebben ze getest met verschillende yaw angles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@Gebanned

Zie hier de uitleg over hoe zij testen:

https://www.tour-magazin....e-aerodynamik/a43957.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:49

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Galois schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:50:
Hoe vaak vervangen jullie de derailleurwieltjes?
Als je de bladen vervangt? Of bij vervanging van de cassette? Niet bij elke ketting neem ik aan?
Nog maar 1 keer gedaan op 15 jaar. Als ze scherp zijn is mij wat te laat. Maar die middenste foto was voor mij voldoende. Ik begon het vooral te merken aan de reactietijd bij het schakelen achteraan. Het ging zo vlot niet meer. Probleem was instant opgelost met nieuwe wieltjes. Stond los van alle andere onderhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Requiem19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Wat mij ook opvalt, de eerste generatie disc frames zijn een stuk langzamer dan hun voorgangers in rim variant. De nieuwe generatie disc frames (19/20) lijken nu pas weer op het niveau te zitten van de aeroframes van 2016. De eerste generatie aeroframes (2011-2015) staan hier jammer genoeg niet bij.
Salteh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Ik heb m'n Bowman frameset inmiddels ingeruild voor een echte italiaanse Ferrari... een Cinelli :}
Binnenkort even opbouwen.. kan ik nog net wat regenritjes meepakken dit jaar 8)7
Gaaf! Cinelli is echt een prachtig merk. Voor velen onbekend, maar met een fantastische historie. Op het kekke kleurtje van je Bowman na, juich ik deze keuze toe *O*

[ Voor 33% gewijzigd door Ypuh op 05-10-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Wat mij ook opvalt, de eerste generatie disc frames zijn een stuk langzamer dan hun voorgangers in rim variant. De nieuwe generatie disc frames (19/20) lijken nu pas weer op het niveau te zitten van de aeroframes van 2016. De eerste generatie aeroframes (2011-2015) staan hier jammer genoeg niet bij.
Misschien ook weer een interessante verklaring waarom veel Pro tour teams initieel toch met rim-brakes bleven rijden?

Ben ook wel heellll benieuwd naar de data van bijvoorbeeld de huidige generatie tourfietsen. Als je ziet dat zo'n Canyon Ultimate echt veel meer luchtweerstand heeft dan een Ultimate, vraag ik me bijv af hoeveel nadeel Jumbo Visma heeft gehad met hun niet echt bepaald aero Bianchi tov mannen op de Cervelo S5, Venge/SL7 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:16
Requiem19 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Misschien ook weer een interessante verklaring waarom veel Pro tour teams initieel toch met rim-brakes bleven rijden?

Ben ook wel heellll benieuwd naar de data van bijvoorbeeld de huidige generatie tourfietsen. Als je ziet dat zo'n Canyon Ultimate echt veel meer luchtweerstand heeft dan een Ultimate, vraag ik me bijv af hoeveel nadeel Jumbo Visma heeft gehad met hun niet echt bepaald aero Bianchi tov mannen op de Cervelo S5, Venge/SL7 etc.
Nouja, het verschil is uiteindelijk meer bergop gemaakt dan op het vlakke. Dus gewicht > aero in dit geval.

Daarbij komt dit aero verschil natuurlijk het meest tot zijn recht als je op kop rijdt. In het wiel van een ander maakt het veel minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Def1ant schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Nouja, het verschil is uiteindelijk meer bergop gemaakt dan op het vlakke. Dus gewicht > aero in dit geval.

Daarbij komt dit aero verschil natuurlijk het meest tot zijn recht als je op kop rijdt. In het wiel van een ander maakt het veel minder uit.
Maar misschien is er in de tijd voor het bergop rijden wel meer energie verspild door het het nadeel in aerodynamica, waardoor je daarna minder hard bergop rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
[...]

Aero heeft veel meer impact dan gewicht. Ook bergop. Al vanaf 15km/u is hetr voordeel van aero groter dan het nadeel van het hogere gewicht. En 15km/u is bij profs/getrainde fietsers dus vrijwel altijd. Ook bergop. (ja er zijn uitzonderingen)

Maar overall vind ik dit alleen leuke getalletjes die erg theoretisch zijn. Er zijn zoveel variablen als je daadwerkelijk buiten bent in een koers.... de fiets wint geen wedstrijd, de coureur wel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

MrBarBarian schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Ze fietsen redelijk wat bergen op met tempo's van 20km/h+, dan heb je al aero voordeel. Daarnaast: sommige 'aero' fietsen zijn tegenwoordig akelig dicht bij het 6,8 minimum gewicht. Ten slotte: je fietst de hele dag ook vlakke stukken, waarbij een coureur op een aero fiets dus een lagere inspanning hoeft te doen dan de coureur op een 'old school fiets'. De aero fiets coureur begint dus (net) iets frisser aan de klim.

Aero heeft veel meer impact dan gewicht. Ook bergop. Al vanaf 15km/u is hetr voordeel van aero groter dan het nadeel van het hogere gewicht. En 15km/u is bij profs/getrainde fietsers dus vrijwel altijd. Ook bergop. (ja er zijn uitzonderingen)

Maar overall vind ik dit alleen leuke getalletjes die erg theoretisch zijn. Er zijn zoveel variablen als je daadwerkelijk buiten bent in een koers.... de fiets wint geen wedstrijd, de coureur wel.
Die variabelen maken het exacte effect erg moeilijk meetbaar, maar het lijkt er wel sterk op dát er een effect is.

Ik denk overigens wél dat de fiets een wedstrijd kan verliezen. Er waren een paar etappes die in de eindsprint op centimeters beslist zijn. Zeker bij zo'n hoge snelheid kan een aero fiets net iets sneller zijn, maar nog belangrijker: als jij de hele dag 5 watt meer moet trappen dan je concurrent, begin jij die eindsprint toch met 1% minder energie dan je concurrent. Dat lijkt me nog het grootste verschil.

In de media wordt hier weinig aandacht aan besteed en dat begrijp ik ook wel. Maakt het een beetje F1 ('auto maakt het verschil ipv coureur) en daarnaast is het exacte effect/impact moeilijk te kwantificeren.

Maar we gaan wellicht beetje te off topic voor het Wielrenervaring topic :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
MrBarBarian schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Zolang je een theoretische test doet blijft het theoretisch. maar ik heb laatst een praktijktest gezien waarin een Colnago duidelijk sneller was dan een Bianchi. :)
Een verschil van 5 Watt betekent gewoon dat je een SIS-gelletje minder verbrand op een etappe; daardoor uiteindelijk minde melkzuuropbouw, minder spierschade, minder belasting van je maag en aan het eind van de Tour een gele-trui.

En hoewel ik denk dat Roglic die 5 Watt ook had kunnen besparen door wat vaker iets meer in de buik van het peloton te gaan zitten en het cliché dat de renner het moet doen zeker waar is; moet materiaal wel de randvoorwaarden scheppen.

Neemt alsnog niet weg dat ik bij deze test nog steeds benieuwd ben welk deel van de gemeten verschillen het gevolg is van de verschillende sturen (niet alleen aero, maar 38 of 44 cm doet namelijk ook nog wel wat), wel deel het gevolg is van de geometrie (stackhoogte!), en welk deel het gevolg is van wat je echt wilt meten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:34

Grin

Ride si sapis.

De grote (aero) klappen zijn voor mij:
  • Goede houding: bikefit, zo laag mogelijk zodat het nog net comfortabel is
  • Strakke kleding: geen wapperende zeilen, aero helm, overschoenen (ik fiets altijd met dunne lycra overschoen, ook bij 30+)
  • Stuur zo smal mogelijk: 38 cm
  • Velgen zo hoog mogelijk: 60mm is voor mij een goed compromis
  • Latex biba of tubeless: zelf rij ik op latex
  • Goed onderhoud: ketting, etc regelmatig en netjes in de olie
  • Aero frame en licht frame: rimbrakes zijn een bewuste keuze geweest. Incl alle nadelen die daarbij komen kijken.
Die getallen in een windtunnel zijn prachtig, en geven vast een 'ballpark figure' maar hecht er zelf niet veel waarde aan. Look 795 was in 2016 nog 212 watt, incl alle research en development in 2018: 219 watt... Het zal, maar ik kan me niet voorstellen dat Look, of welk ander gerenomeerd merk, een langzamere fiets maakt terwijl ze vooruitgang claimen. M'n Look 795 zal vast minder aero zijn dan een Cannondale SystemSix, sure. Maar 16 watt... Dat vind ik een (onwaarschijnlijk?) groot verschil tussen twee frames.

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 05-10-2020 13:53 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Vraag me inderdaad wel af hoe betrouwbaar dit soort tests zijn.

Er verschillende typen weerstand waarvan luchtweerstand en rolweerstand de grootste zijn (en je hebt nog dingen als frictie in je lagers en overbrenging, maar die zijn verwaarloosbaar). Het component luchtweerstand wordt grotendeels bepaald door frontaal oppervlakte, waardoor je lichaam in totaal verantwoordelijk is ca. 85% van alle luchtweerstand. De overige 15% is de fiets die weer uit talloze componenten bestaat. Wielen, stuur (breedte + frontaal oppervlakte) en frame zijn wel de belangrijkste componenten. Voor wielen geldt dat de hoogte het meeste invloed heeft, daarna de breedte en vervolgens de vorm. Voor frames zal wel iets vergelijkbaars zijn; de diamant vorm van een frame is bij gelijke afmetingen vrijwel identiek, dus je kunt nog een beetje spelen met de hoogte, breedte en plaatsing van de buizen (bijv. lager aangezette seatstays, onderbuis die om het voorwiel heenvouwt etc). Daarin verschilt een Aeroad niet wezenlijk van een Venge of S5.

Als je dat allemaal even bij elkaar optelt heb je het over 10% verschil tussen merk A of B waarbij het frame zo'n 20% impact heeft op de totale luchtweerstand en luchtweerstand voor 15% door de fiets bepaald wordt en luchtweerstand uiteindelijk zo'n 70% van de totale weerstand vormt. Dan heb je het over zo'n 0,2% verschil op de totale weerstand, wat ook wel ongeveer overeen komt (300w x 0,2% = 6w).

Hoe ze dan aan 20w op 220w komen trek ik wel in twijfel. Dan zou een aeroframe wel echt véél aerodynamischer moeten zijn dan de gemiddelde klimfiets, maar de Tarmac SL7 laat al zien dat dat niet zo is. Dan begin ik ook de testmethode wel in twijfel te trekken want 5cm meer stack, een andere wielhoogte of smaller stuur heeft al meer impact dan het verschil tussen 2 aero frames.

Conclusie, het ene frame kan wel 30% meer aerodynamisch zijn dan het andere, het zou niet het verschil mogen maken tussen wel of niet de Tour winnen. De 'marginal gains' zoals keramische lagers vs. stalen lagers is écht marginal. 50% van 0,5w scheelt je dan dus maar 0.25w. Kleding, helm en houding doen i.i.g. een veelvoud van welk frame je hebt. Een schone drivetrain vrijwel niets.

Hoop dat iemand met enige kennis/onderbouwing het kan aanvullen of ontkrachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Maar los van alle mooie theoretische modellen. Hoe relevant is dit voor ons, als gewone wielertoeristen?

Volgens mij past deze discussie beter in [Wielrennen] Centraal discussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:28
Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:51:
Conclusie, het ene frame kan wel 30% meer aerodynamisch zijn dan het andere, het zou niet het verschil mogen maken tussen wel of niet de Tour winnen.
Aan de ene kant kan je zeggen: de top 10 is binnen 15 minuten van elkaar geëindigd (op totaal ruim 87 uur fietsen). Dus ja, iedere seconde telt.

Aan de andere kant: dezelfde top 10 bestaat uit 8 verschillende fietsen (teams). Het maakt dus ook niet heel veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:59
Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:51:

Dan heb je het over zo'n 0,2% verschil op de totale weerstand, wat ook wel ongeveer overeen komt (300w x 0,2% = 6w).
Helaas klopt je berekening alleen niet helemaal; 0,2% van 300W is maar 0,6W. Dat is dan dus nog geen juiste redenering naar waar de winst vandaan komt, en of dat 'kloppend' en verklaarbaar is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@wisselwerking Ik zit regelmatig met 35-48 km/h op de fiets, best interessant. :)
Als ik echt een kleine 20 watt kan besparen door een ander frame, dan ga ik in 2021 echt wel even opzoek. Maar ik geloof dat eigenlijk niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Grin schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:05:
@wisselwerking Ik zit regelmatig met 35-48 km/h op de fiets, best interessant. :)
Als ik echt een kleine 20 watt kan besparen door een ander frame, dan ga ik in 2021 echt wel even opzoek. Maar ik geloof dat eigenlijk niet...
Sorry, ik bedoelde uiteraard voor de gemiddelde wielertoerist. Die fietst over het algemeen minder hard en/of heeft er het geld niet voor over. ;) Ik zit ook regelmatig met die snelheden op de fiets en vind het dan weer volstrekt oninteressant

[ Voor 9% gewijzigd door wisselwerking op 05-10-2020 14:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
  • Laatst online: 18:36
De gemiddelde wielertoerist zal voornamelijk watts kunnen trainen ipv ze te besparen ;).
Maar als je competitie rijdt, dan zijn dat toch wel zeker zaken om rekening mee te houden. Marginal gains worden pas belangrijk als je tegen de limieten aan komt :).

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:01
Marginal gains zijn geweldig om heel erg over te discussieren en geld tegenaan te smijten. ;)
*Knuppel in hoenderhok gooien doet*

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Als wielrenners in dit topic kun je het beste geen aero fiets kopen. Want als je dan traint met je fietsmaten met die wel een aero fiets hebben, train je immers net even harder dan hen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 20-06 21:32
Ander topic: Welke banden(spanning) gebruiken jullie?

Om bij mezelf te beginnen; rijd sinds een paar maanden op een Triban RC500 met 700x28c Triban Resist+ banden op 5.0/5.5 bar voor/achter.
Aangezien ik goede banden wil hebben om de winter door te komen en ik een paar keer in de bocht grip verloor door zand, zat ik te denken om er 32mm Conti's 4 Season eronder te gooien.
Overwoog ook eventjes de GP5000, maar denk dat ik liever voor de robuustheid van de 4 Season ga.
Hoeveel bar zouden jullie in een 32mm doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
NewbieNeo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:26:
Ander topic: Welke banden(spanning) gebruiken jullie?

Om bij mezelf te beginnen; rijd sinds een paar maanden op een Triban RC500 met 700x28c Triban Resist+ banden op 5.0/5.5 bar voor/achter.
Aangezien ik goede banden wil hebben om de winter door te komen en ik een paar keer in de bocht grip verloor door zand, zat ik te denken om er 32mm Conti's 4 Season eronder te gooien.
Overwoog ook eventjes de GP5000, maar denk dat ik liever voor de robuustheid van de 4 Season ga.
Hoeveel bar zouden jullie in een 32mm doen?
Dat ligt aan je gewicht..., maar 32 hoeft niet op 7 bar in ieder geval. Je kan het berekenen op --> https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator

[ Voor 4% gewijzigd door DutX op 05-10-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Def1ant schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:28:
[...]

Dat ligt aan je gewicht..., maar 32 hoeft niet op 7 bar in ieder geval. Je kan het berekenen op --> https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator
Dan zat ik redelijk in de buurt met 85kg totaalgewicht. :)
Dus met 32mm zou ik 4.5 bar kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 13:10
Def1ant schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:28:
[...]

Muahhh dat zou voor mij neerkomen op 5.6 bar. Dat vind ik wel heel weinig, rij zelf op ruim 7 tot 7.5 bar en dat fietst voor mij meer dan prima bij 33/34 km/u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
La1974 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Aan de ene kant kan je zeggen: de top 10 is binnen 15 minuten van elkaar geëindigd (op totaal ruim 87 uur fietsen). Dus ja, iedere seconde telt.

Aan de andere kant: dezelfde top 10 bestaat uit 8 verschillende fietsen (teams). Het maakt dus ook niet heel veel uit.
99,9% van die tijd hebben die klassementsrijders niet op kop gereden en is luchtweerstand dus ook minder van invloed. Of je 150w of 180w trapt in het peloton maakt voor de profs nauwelijks uit, de verschillen vallen pas op tijdens de max efforts (400w+) waarbij 6w relatief gezien weer een klein aandeel is.

Ook vonden de mano a mano gevechten vaak plaats in de laatste kilometer bij een bergop finish en de snelheid maar zo'n 15-20 km/u betrof. Ook daar is luchtweerstand maar beperkt van invloed.

Kortom, het is allemaal niet zo simpel als dat een ronderenner over 3 weken gezien 6w minder heeft hoeven trappen. De enige keer dat je een direct nadeel hebt van een slechtere aerodynamica is tijdens een individuele tijdrit.

[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 05-10-2020 14:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:36:
[...]

99,9% van die tijd hebben die klassementsrijders niet op kop gereden en is luchtweerstand dus ook minder van invloed. Of je 150w of 180w trapt in het peloton maakt voor de profs nauwelijks uit, de verschillen vallen pas op tijdens de max efforts (400w+) waarbij 6w relatief gezien weer een klein aandeel is.

Ook vonden de mano a mano gevechten vaak plaats in de laatste kilometer bij een bergop finish en de snelheid maar zo'n 15-20 km/u betrof. Ook daar is luchtweerstand maar beperkt van invloed.

Kortom, het is allemaal niet zo simpel als dat een ronderenner over 3 weken gezien 6w minder heeft hoeven trappen. De enige keer dat je een direct nadeel hebt van een slechtere aerodynamica is tijdens een individuele tijdrit.
inderdaad, maar ben je van plan een mvdp stunt uit te halen, en 75 km solo te draaien rond threshold, dan kan je beter je aero fiets van stal halen. Dit is natuurlijk ook qua effort wel vergelijkbaar met een tijdrit. Bij zoveel solo op zo'n tempo zijn het echt wel de enkele watts die uiteindelijk het verschil maken.

Maar verder, voor de meeste hier is het hooguit om een iets hoger gemiddelde op strava te krijgen, want meer dan een paar kudo's krijg je niet voor je duur betaalde aero voordeel.

Verder moet iedereen vooral zijn geld uitgeven aan zaken waar je gelukkig van wordt, als dat een aero fiets of tijdrit fiets is, zonder dat je er wedstrijden mee rijdt, prima, daar heb ik alle begrip voor, ik geef zelf ook genoeg geld uit aan deze hobby(maar dan in verhouding meer aan de dikke banden ;)). En je mag het voor de looks of voor de snelheid doen, maar nuttig of must have.. nee, tenzij je voor het podium aan wedstijden mee doet :)

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 17:28

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Prulleman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

inderdaad, maar ben je van plan een mvdp stunt uit te halen, en 75 km solo te draaien rond threshold, dan kan je beter je aero fiets van stal halen. Dit is natuurlijk ook qua effort wel vergelijkbaar met een tijdrit. Bij zoveel solo op zo'n tempo zijn het echt wel de enkele watts die uiteindelijk het verschil maken.

Maar verder, voor de meeste hier is het hooguit om een iets hoger gemiddelde op strava te krijgen, want meer dan een paar kudo's krijg je niet voor je duur betaalde aero voordeel.

Verder moet iedereen vooral zijn geld uitgeven aan zaken waar je gelukkig van wordt, als dat een aero fiets of tijdrit fiets is, zonder dat je er wedstrijden mee rijdt, prima, daar heb ik alle begrip voor, ik geef zelf ook genoeg geld uit aan deze hobby(maar dan in verhouding meer aan de dikke banden ;)). En je mag het voor de looks of voor de snelheid doen, maar nuttig of must have.. nee, tenzij je voor het podium aan wedstijden mee doet :)
Amen! Look pro go slow for life ;-) zit in een "vrienden" app waar een man of 45-50 inzitten van in mijn ogen vrij snelle jongens maar ook wat langzamere gasten en sommige op fietsen van 250 euro en sommige op fietsen van 5000 euro. nu krijgen de langzamere mannen die in hun mooie kleren op hun mooie fietsen constant sneren daarover stoor me daar persoonlijk wel aan...iedereen kiest toch hoeveel geld hij of zij uitgeeft/kan geven aan een fiets en aan een regenjasje (bij wijze van).

persoonlijk hecht ik ook veel waarde aan mooie spullen en dat is een van de redenen dat ik blijf fietsen...op het moment dat ik mijn fiets niet meer mooi vind komt er als ik het financieel trek een ander omdat dat voor mij ook motiverend werkt. maar als ik m moet kiezen tussen 0.5km hoger gemiddelde op strava of een supervette fiets die iets minder snel is dan ging ik mooi voor de fiets die mij vrolijk maakt...tenzij ik wedstrijden deed en dan boeide het me niet meer hoe de frikandel erutizag :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Nutterd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Amen! Look pro go slow for life ;-) zit in een "vrienden" app waar een man of 45-50 inzitten van in mijn ogen vrij snelle jongens maar ook wat langzamere gasten en sommige op fietsen van 250 euro en sommige op fietsen van 5000 euro. nu krijgen de langzamere mannen die in hun mooie kleren op hun mooie fietsen constant sneren daarover stoor me daar persoonlijk wel aan...iedereen kiest toch hoeveel geld hij of zij uitgeeft/kan geven aan een fiets en aan een regenjasje (bij wijze van).

persoonlijk hecht ik ook veel waarde aan mooie spullen en dat is een van de redenen dat ik blijf fietsen...op het moment dat ik mijn fiets niet meer mooi vind komt er als ik het financieel trek een ander omdat dat voor mij ook motiverend werkt. maar als ik m moet kiezen tussen 0.5km hoger gemiddelde op strava of een supervette fiets die iets minder snel is dan ging ik mooi voor de fiets die mij vrolijk maakt...tenzij ik wedstrijden deed en dan boeide het me niet meer hoe de frikandel erutizag :+
haha, er zijn uiteraard ook grenzen.. als je 10k uitgeeft aan een fiets, dan moet je op zijn minst een beetje kunnen trappen ;) (of goed tegen kritiek/grappen kunnen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
NewbieNeo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:26:

Op los zand of grip heb je ook met bredere banden niet direct veel meer grip hoor. Ook met ATB banden ga je glijden op het moment dat je daar op terecht komt. In de winter kun je prima met 23/25/28mm banden fietsen. Als het glad is moet je de bochten gewoon wat rustiger nemen.

Overigens helemaal eens dat iedereen zelf moet weten waar hij/zij zijn geld aan uitgeeft. Dat het gemiddeld genomen onzin is (rationeel gezien) hoeft helemaal geen belemmering te zijn. Iedereen heeft wel zo zijn 'guilty pleasures'.

[ Voor 16% gewijzigd door wisselwerking op 05-10-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
Prulleman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

haha, er zijn uiteraard ook grenzen.. als je 10k uitgeeft aan een fiets, dan moet je op zijn minst een beetje kunnen trappen ;)
Nah... ik rij op een fiets van 10k dus ik kan trappen.

Veel makkelijker :P

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:20
[...]

haha, er zijn uiteraard ook grenzen.. als je 10k uitgeeft aan een fiets, dan moet je op zijn minst een beetje kunnen trappen ;)
In de autowereld is dat nou ook niet echt het geval. veel, heel veel van de mensen met supercars (lambo's ferrari's etc) kunnen over het algemeen niet echt goed rijden :X Het gevoel dat je op een goede fiets zit doet natuurlijk al wonderen :)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
[...]
Zelfs de Velominati zegt hier volgens mij niets over O-)

Desondanks toch nog dit berichtje delen.. Gast koopt een fiets van 11k, komt ermee in de krant en zegt dat hij 100-150km fietst. Met een trackrecord van dit jaar 230 op Strava...

Verdedigbare stelregel dan -> Aantal kilometers per jaar >= nieuwwaarde fiets?

Dikke onzin dat dit in de krant komt natuurlijk, het is hem gegund, maar het gevoel (en reacties op o.a. twitter) zegt dat het overkill is. De man wordt best belachelijk gemaakt en dat is natuurlijk niet fair.

[ Voor 3% gewijzigd door DutX op 05-10-2020 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abHVeqa3k7kb0SHlv6G5Vo3HcAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na6jd8XLjUeVhjBO72tJ7j9N.jpg?f=fotoalbum_large

Hier begint het nieuwe fiets-feest op gang te komen!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

[...]

haha, er zijn uiteraard ook grenzen.. als je 10k uitgeeft aan een fiets, dan moet je op zijn minst een beetje kunnen trappen ;) (of goed tegen kritiek/grappen kunnen)
haha! ja opzich wel mee eens maar als het echt je droomfiets is...9 vd 10 mensen die in een hele dure sportauto rijden kunnen ook niet rijden :+ gelukkig is de kans dat ik ooit een beetje goed kan trappen voorlopig groter dan dat ik 10k aan een fiets uitgeef dus discussie hoef ik nog niet te starten ;)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
sja.. als ik bv @Grin zie, dan denk ik niet.. nou nou.. is dat nou nodig, dan zie ik een liefhebber die zijn geld goed aan zijn hobby besteed.. Als je gewoon klakkeloos 10k aan een fiets uitgeeft, zonder dat je er echt hobby matig van geniet (los van kilometers, gemiddelden) dan heb ik daar wel een mening over. Misschien is "een beetje kunnen trappen" niet het juiste criteria, maar ik vraag me af of je van een fiets van 10k kan genieten als je niet een beetje kan trappen.. (maar dat is natuurlijk ook weer lastig en objectief..).

kortom, ik denk niet dat iedereen een fiets van 10k waard is :)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 10:20
Nutterd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:32:
[...]
Ik heb twee fietsen waar ik dat voor mij zelf mee getest heb. Mijn huidige Rose Reveal is een nieuwe ultegra di2 afgemonteerde fiets. Daarnaast heb ik mijn Batavus Course uit 1985 nog.
Wanneer ik alle marketing zou moeten geloven zou ik met de Rose op mijn testrondje van bijna 30km een merkbare snellere tijd moeten rijden. In de praktijk is dat niet zo en rijdt ik met beiden 52 minuten over dat rondje. Teleurstellend omdat de Rose wel sneller voelt en ik ook makkelijker lijk te fietsen. Ik denk nu maar dat ik het op de Rose langer volhoud O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
MrBarBarian schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

Nah... ik rij op een fiets van 10k dus ik kan trappen.

Veel makkelijker :P
Ik ben altijd extra gemotiveerd om met m'n 1k fietsje en bij elkaar geraapte kleren, die professioneel ogende fietsers met dure fietsjes eruit te fietsen >:)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Die enkele watts gaan ook dan het verschil niet zo snel maken, want de groep achter je zet gewoon een extra mannetje op kop als ze je terug willen halen. Dat zijn pas extra watts! ;)

Er worden veel meer watts verspeeld in slechte bochten, een foutje door een voorganger, een lekke band, het pakken of missen van een bidon, of een slechte afdaling waardoor je daarna flink harder moet trappen dan de meesterdaler, dan door het verschil in frames. Dat is ook het mooie van wielrennen, het heeft veel meer facetten dan alleen hard trappen en het materiaal (in tegenstelling tot Zwift >:) ).

Volgens mij is er niemand hier op het forum die door een carbon aero fiets met dura-ace een wedstrijd wint, die die niet ook had kunnen winnen op een mindere fiets qua aerodynamica en gewicht. Volgens mij sowieso verstandig om op een alu Sprint Allez oid met 105 te koersen. Lekker foolproof en kost minder als je crasht. Je gaat er niet meer koersen door verliezen.

Zoals hier vaak voorbij komt: een fiets kopen is gewoon geen rationele bezigheid. Je koopt wat je mooi vindt, waar je een goed gevoel bij krijgt en wat je ervoor uit wil/kunt geven. Maar we vinden het altijd leuk om te lezen over de watts die we kunnen besparen door te investeren in materiaal, doen alsof we prof zijn en verlekkert kijken naar alle nieuwigheden, maar wel lekker elke zaterdag friet eten :9 Als iemand op een fiets van 10.000 euro lekker zijn zondagse rondjes met veel plezier rijdt met de buik op de stang (toch wel vervelend tegenwoordig, die sloping frames, dan hangt die buik er maar lafjes tegenaan te zwengelen.. wel goed voor de CdA), mooi toch?

Niks mis mee allemaal. Dat houdt juist de ontwikkeling in de fietswereld draaiende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
Tinusvolkel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Ik ben altijd extra gemotiveerd om met m'n 1k fietsje en bij elkaar geraapte kleren, die professioneel ogende fietsers met dure fietsjes eruit te fietsen >:)
Haha, dat is ook stiekem mijn gedachte geweest bij de aanschaf van mijn eerste racefiets.
Zitten nog de originele pedalen met oranje reflectoren op, rijd rond in baggy mtb kleding en heb er nu spatborden op gezet om het plaatje af te maken. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

MrBarBarian schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:51:
[Afbeelding]

Oooooh Campa... O+
Wat heb je (allemaal?) besteld @MrBarBarian?
Hou ons op de hoogte!
* Grin wil meer foto's in dit topic (maar niet van zadeltasjes!!!!1111 ;))

thanks @Prulleman :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:37
Def1ant schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Zelfs de Velominati zegt hier volgens mij niets over O-)

Desondanks toch nog dit berichtje delen.. Gast koopt een fiets van 11k, komt ermee in de krant en zegt dat hij 100-150km fietst. Met een trackrecord van dit jaar 230 op Strava...
[Twitter]
Verdedigbare stelregel dan -> Aantal kilometers per jaar >= nieuwwaarde fiets?

Dikke onzin dat dit in de krant komt natuurlijk, het is hem gegund, maar het gevoel (en reacties op o.a. twitter) zegt dat het overkill is. De man wordt best belachelijk gemaakt en dat is natuurlijk niet fair.
Die gast heeft toen al te veel aandacht gehad, gewoon een schaamteloze bedrijfspromotie.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-06 13:21
MrBarBarian schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:51:
[Afbeelding]

Veelbelovend maar ook intrigerend ... twee linkercranks .... laat me raden ... een tandem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-06 12:57
Prulleman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:54:
kortom, ik denk niet dat iedereen een fiets van 10k waard is :)
Wanneer is Volgens jou iemand dan een fiets van 1k, 3k, 5k en 10k waard?

Ik ben een noob op racefiets vlak. Ik heb een gemiddeld bedrag uitgegeven aan de fiets. Omdat ik dat ook een mooie fiets vind, incl 50mm hoge carbon velgen. Niet omdat ik dat nodig heb, maar omdat ik dat mooi vind.

Ik ben van mening dat je moet kopen en rijden wat je wil/kan. Ik kijk niet neer naar iemand die met een fiets van 500€ rijdt, kijk ook niet op naar iemand met een fiets van 10k.

Ik heb bewust mijn fiets beperkt tot 3500€, omdat het mij dat waard is. Als ik eentje van 10k wou, dan had ik mij wel eentje van 10k gekocht, maar zou nooit gerust rijden daarmee. Iedereen maakt dat voor zichzelf uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrBarBarian
DieAnder schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:14:
[...]
Veelbelovend maar ook intrigerend ... twee linkercranks .... laat me raden ... een tandem?
Nee, ik heb besloten dat het efficienter is om met beide benen aan de linker kant te fietsen :)

Het zijn wel een linker- en rechtrcrank. Alleen de spider ontbreekt nog omdat er een Power2max powermeter opkomt.

@Grin
Het wordt smullen met een super deluxe Campy groep en wielen. Alles komt op een Factor frame dat nu nog in pre-order is. Meer details komen wel als ik meer spullen heb. Met foto's, as requested ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Tinusvolkel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Moet je ook zijn. Als je het aflegt kun je altijd nog het materiaal de schuld geven.

Ik heb er overigens iemand in mijn vriendenkring die als eerste fiets een Trek Madone kocht met alles erop en eraan. Die reed me een half jaar later het snot al voor de ogen. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en volgens mij denkt hij nog altijd dat ik sneller ben, maar ik heb weinig zin om het echt uit te proberen (we fietsen zelden samen).

@MrBarBarian Factor zie je (in NL) niet zo vaak, en Campa ook niet. Ben benieuwd! Als ik de prijzen zie hoop ik wel dat je een beetje trappen kunt ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Ypuh op 05-10-2020 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:52
Behoorlijk "Hollands" al die meningen over wat een ander zou mogen uitgeven aan een fiets of auto of wat dan ook. Who cares.

Daarnaast, wie bepaalt of "je een beetje kunt trappen"? Als je dat aan Niki T vraagt, ligt de lat nogal hoog gezien het ledental van NHB ;) Volgens mijn buurman al als je harder gaat dan 18kmu.

Persoonlijk kan ik wel genieten van echt mooie fietsen (of auto's) die ik langs zie komen op de weg of hier op het forum. Ook al kan of wil ik die zelf niet betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door GerbenBK op 05-10-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Engineer Stewie We kunnen hier uiteraard politiek correcte antwoorden gaan neerzetten, maar weet je wat? Eens kijken hoe ver we kunnen gaan. ;)

"Ik ben van mening dat je moet kopen en rijden wat je wil/kan. Ik kijk niet neer naar iemand die met een fiets van 500€ rijdt, kijk ook niet op naar iemand met een fiets van 10k."
Ik kijk daar dus wel anders naar. En ik durf te wedden dat ik verre van de enige ben. Stel, niet eens zo heel hypothetisch trouwens...

Ik heb niet zulke goede benen die dag, voel ik direct bij het opstaan, de vorige dag een zware training gehad of anderszins. Ik fiets naar het verzamelpunt om de hoek, lokale koffietoko, en er zijn drie groepen waarbij ik kan meerijden, telkens 2 min tussen vertrek, en ze roepen: de eerste groep gaat NU vertrekken!
In de groep die aanstalten maakt om te vertrekken zitten alleen maar gesoigneerde rijders met fietsen van rond de 10K - trust me, dat zie ik in luttele seconden - dan ga ik toch wel ff bij mijzelf te rade: Doe. Ik. Hier. Wel. Verstandig. Aan? Grote kans dat Grin's brein dan met de magic eight ball score komt: My sources say NO! Even twee minuten wachten totdat de volgende groep vertrekt...

Dus in die zin kijk ik wel op naar rijders met fietsen van 10K. In bovenstaand scenario ben ik eerlijk genoeg om hier te melden: ik let daar op. En ben vast niet de enige...
Dat wil niet zeggen dat er renners zijn op gietijzeren fietsen van 300 euro die mij helemaal de vernieling in kunnen rijden. Enfin, je snapt me waarschijnlijk wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Engineer Stewie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Wanneer is Volgens jou iemand dan een fiets van 1k, 3k, 5k en 10k waard?

Ik ben een noob op racefiets vlak. Ik heb een gemiddeld bedrag uitgegeven aan de fiets. Omdat ik dat ook een mooie fiets vind, incl 50mm hoge carbon velgen. Niet omdat ik dat nodig heb, maar omdat ik dat mooi vind.

Ik ben van mening dat je moet kopen en rijden wat je wil/kan. Ik kijk niet neer naar iemand die met een fiets van 500€ rijdt, kijk ook niet op naar iemand met een fiets van 10k.

Ik heb bewust mijn fiets beperkt tot 3500€, omdat het mij dat waard is. Als ik eentje van 10k wou, dan had ik mij wel eentje van 10k gekocht, maar zou nooit gerust rijden daarmee. Iedereen maakt dat voor zichzelf uit.
Ja lastig.... zoals ik al zei (wat je niet quote) het is meer een kwestie van ervan kunnen genieten. Puur het feit dat je het geld kan missen wil wat mij betreft niet zeggen dat je het uit moet geven.

Aan de andere kant .. dat ik niet begrijp dat iemand 2, 3, 4 x zoveel uitgeeft zonder te weten wat het verschil is, het verschil ziet of voelt.. (want dat zijn eigenlijk de mensen waar ik het over heb) wil niet zeggen dat het niet "mag".

Om de auto vergelijking te weerleggen.. het grootste deel van de Nederlanders ziet wel het verschil tussen een Ferrari en een celica of een mx5, en kunnen wel inschatten dat er een paar factoren prijsverschil in zit.

Ik geloof niet dat de gemiddelde Nederlander goed gokt welke fiets 4 x duurder is (en van de "fietsers" onder ons zullen er ook genoeg tussen zitten die het verkeerd hebben):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CofLUefKjUD-uB8xJWpPbxmKpY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkWOcdvzShS2sFPrzpySubbO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NWHlyTFahfYJWn3z_hlT8Sdjys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grQ74NVFgZmkmsOBdF0MhTSQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Prulleman op 05-10-2020 19:55 ]

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Ik word overigens ook vaak genoeg ingehaald en die lui zullen dan ook wel denken "wat fietst ie langzaam met z'n Cervelo". Vaak ben ik dan gewoon schaapjes in de wei aan het tellen, de werkdag in m'n hoofd aan het doornemen ben of mezelf af te vragen of ik beter voor 58 of 45mm hoge wielen kies (of nog erger of ik voor LLU of LLB lagers moet gaan).

Altijd wel een mannetje die je dan met de tong op het stuur met 32 km/u voorbij gesneld komt en daardoor die avond net iets lekkerder slaapt. Leuk toch.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 05-10-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
Even een korte vraag tussendoor;

Twee weken geleden heb ik een ritje van 100km gereden en daarbij voor mijn doen veel in de drops gezeten. Denk iets van 75% van de tijd. Dit omdat ik merk dat daar nog wel aardig wat aerodynamische winst te behalen valt. Nu kreeg ik na afloop van die rit last van mijn rechter knie, vooral bij traplopen merkte ik het wel. Sindsdien maar twee korte en rustige ritjes gemaakt met steeds last van mijn knie. Laatste ritje was 7 dagen geleden en nog steeds merk ik het met traplopen. Qua uitrusting of fiets is er niks verandert, heb al een paar 1000km met veel plezier en zonder last gefietst.

De vraag is dan ook, kan het (tijdelijk) veranderen van de handpositie en dus de zit zoveel impact hebben op m'n knie? Of is de kans groter dat er wat anders aan de hand is? Ik was aan het trainen voor een lange rit over 3 weken dus dit gooit helaas wel even wat roet in het eten qua fitheid |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:20:
[...]
@MrBarBarian Factor zie je (in NL) niet zo vaak, en Campa ook niet. Ben benieuwd! Als ik de prijzen zie hoop ik wel dat je een beetje trappen kunt ;)
;) Jij snapt hem ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:31
Luuk741 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:55:
Even een korte vraag tussendoor;

Twee weken geleden heb ik een ritje van 100km gereden en daarbij voor mijn doen veel in de drops gezeten. Denk iets van 75% van de tijd. Dit omdat ik merk dat daar nog wel aardig wat aerodynamische winst te behalen valt. Nu kreeg ik na afloop van die rit last van mijn rechter knie, vooral bij traplopen merkte ik het wel. Sindsdien maar twee korte en rustige ritjes gemaakt met steeds last van mijn knie. Laatste ritje was 7 dagen geleden en nog steeds merk ik het met traplopen. Qua uitrusting of fiets is er niks verandert, heb al een paar 1000km met veel plezier en zonder last gefietst.

De vraag is dan ook, kan het (tijdelijk) veranderen van de handpositie en dus de zit zoveel impact hebben op m'n knie? Of is de kans groter dat er wat anders aan de hand is? Ik was aan het trainen voor een lange rit over 3 weken dus dit gooit helaas wel even wat roet in het eten qua fitheid |:(
Kan komen omdat je inderdaad net iets dieper hebt gezeten, dan is je hamstring meer gestrekt en dat kan je dan weer merken in je knie als je hamstring die extra rek niet aan kan.

Daarnaast kan het zijn dat je door de andere positie ook net wat harder probeerde trappen, want je ging sneller en wilde nog sneller.

Laatste waar je aan kan denken is dat je qua fit net op het randje zit van blessure-vrij, Dat je daar al lang tegen aan zit en met deze rit net over het randje ben gegaan. Hopelijk herstel je snel en kan je het nog eens proberen, iets minder lang en minder en minder intens zodat je kan wennen aan de positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb veeeele fietsvriendelijke/kennissen, maar geen enkele met een fiets van 10k :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Luuk741 Waarschijnlijk ben je ook als een malle gaan trappen om een zo hoog mogelijke snelheid te halen, waar je normaal gesproken gewoon rustige tourritjes maakt. Daarmee is je knie lichtelijk overbelast. Dat kan zowel door de verhoogde inspanning komen waar je lichaam nog niet aan gewend is en/of dat je afstelling toch niet helemaal perfect is als je in je lagere houding zit. Last but not least kan het gewoon te maken hebben met warmingup/te eenzijdig getraind/flexibiliteit.

Hoe dan ook zou ik beginnen met het rustiger opbouwen (spreek uit ervaring hier, heb ook vaak last van één knie).

[ Voor 90% gewijzigd door Ypuh op 05-10-2020 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
@jasperdeman
@Ypuh

Dank voor het meedenken! Qua inspanning was het niet opvallend, ik rijd rechter op ook vaak rondes met hogere vermogens. Maar wellicht een combinatie van net wat overtraind, weinig flexibel en dan ineens te lang in de nieuwe houding? Ik zal nu eerst wat herstellen en daarna met wat kortere periodes in de drops opbouwen. En daarnaast misschien toch eens wat strechten t.b.v. de flexibiliteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:31
Luuk741 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:09:
@jasperdeman
@Ypuh

Dank voor het meedenken! Qua inspanning was het niet opvallend, ik rijd rechter op ook vaak rondes met hogere vermogens. Maar wellicht een combinatie van net wat overtraind, weinig flexibel en dan ineens te lang in de nieuwe houding? Ik zal nu eerst wat herstellen en daarna met wat kortere periodes in de drops opbouwen. En daarnaast misschien toch eens wat strechten t.b.v. de flexibiliteit
Ja, en het is nu ook weer kouder natuurlijk. Kan allemaal meespelen. Ik zou in ieder geval nog geen aanpassingen doen aan je fiets. Inderdaad rustig opbouwen met goede warming up. (Misschien warmer aankleden bij de knie dan je normaal zou doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Grin schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:37:
@Engineer Stewie We kunnen hier uiteraard politiek correcte antwoorden gaan neerzetten, maar weet je wat? Eens kijken hoe ver we kunnen gaan. ;)
Geloof mij, ik ben verre van politiek correct hoor. Vind gewoon dat iedereen moet doen wat hij wil, zolang anderen er geen last van hebben.

Maar ik zie dus niet of een fiets 3k of 10k heeft gekost. Al zullen Di2 of eTAP mij wel een vermoeden geven. Evenals zipp velgen ed. Maar zoals gezegd, ik ben een absolute noob.

Vind de vergelijking tussen fietsen en auto's ook krom. Ondanks ik geen arme sukkelaar ben, kan ik kan geen nieuwe ferrari betalen. Maar een top fiets van 10-15k kan ik mij (en velen anderen met mij) wel veroorloven, een paar ook zelfs.
Maar heb het hier al aangehaald, mij is het dat niet waard voor de kilometers at ik rijd en het doel van de fiets.

Ik heb bv liever een mooi groot huis waar ik mijn goedkope fiets in de garage of tuinberging kan zetten dan dat ik mijn dure fiets op de slaapkamer moet zetten. Steekje naar @Ypuh natuurlijk :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Galois 10k is misschien ook wel een beetje overdreven. Ik hoop/verwacht ten minste dat er maar weinig mensen zijn die ook daadwerkelijk de adviesprijs betalen, dat zou wel een beetje dom zijn. Aan de andere kant, voor 5k is het nog niet zeker dat je ook een écht leuk setje wielen hebt en met de ultieme grijze muizengroep rijdt (Ultegra). Bij onze club rijden o.a. wel een Dogma F10 met DA Di2, Bianchi Specialissima, Oltre XR4 en aantal Specialized Venge's rond. Dan zit je toch wel in de categorie waar hier op gedoeld wordt.

Verder boeit het me weinig wat mensen er van vinden. Ik heb collega's die me voor gek verklaren dat ik 5k+ aan een fiets uitgeef, terwijl ze zelf een Mercedes leasen waar iedere maand €1.000 naar toe gaat (lekker met Corona nu ze al een half jaar thuiswerken en geen kilometers maken). Zelf rij ik met veel plezier in een 10 jaar oude Volvo (die natuurlijk wel net zo mooi glimt als de Cervelo) en stop die leasevergoeding en bijtelling liever in m'n fietshobby :).

@Engineer Stewie Ik ben afgelopen maand net 30 geworden. Wat moet ik met een groot huis joh, dat betekent alleen maar meer schoonmaken/onderhoud/tuinieren en gaat alleen maar van m'n kostbare kilometers af. Heb gekscherend wel eens geroepen dat ik méér voor een huis zou betalen als er geen tuin bij zou zitten (al voel ik me nu ook al steeds vaker een ouwe lul die andere dingen gaat waarderen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

"Vind gewoon dat iedereen moet doen wat hij wil, zolang anderen er geen last van hebben."
Dat is een platitude waar iedereen het mee eens is, uiteraard. Net als: "Wanneer is Volgens jou iemand dan een fiets van 1k, 3k, 5k en 10k waard?" Daar valt m.i. geen zinnig antwoord op te geven.

Maar de vuistregel: renners met een fiets van 10K kunnen (bovengemiddeld) hard fietsen. Durf ik wel aan. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar deze vuistregel durf ik wel te verdedigen - voor het hierboven geschetste scenario.
En andersom: prutsers zitten niet op een fiets van 10K. Durf ik ook wel te roepen, wederom: als vuistregel.
Daarbij komt dus ook de 'norm' om de hoek kijken: een fiets van 10K moet je mede verdienen met sportieve prestaties. Ik vind het in die zin prima uit te leggen/logisch. 10K is in deze een, praktisch gekozen, uiteinde van het racefiets-prijzenspectrum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27
Tja genoeg mensen die geld genoeg hebben en gewoon een dure sworks van 10k+ kopen voor wisselgeld zegmaar.
Een van de redenen dat die frames en fietsen ook steeds duurder worden, ze worden toch wel verkocht.

Op Mallorca wel eens een groepje russen zien rijden, die dan met 60mm velgen aan het klimmen zijn.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik kan ook wel 1000(0000000) voorbeelden opnoemen waar dit niet opgaat. Uiteraard.
Maar zit er dan geen enkele correlatie tussen: prijs van een fiets - hard kunnen fietsen? Dat gaat er bij mij niet in. Maar wellicht/allicht zit ik er helemaal naast. Die data is helaas niet beschikbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:49
Mijn fiets kost +/- €7000 en ik voorzie €3000 voor onderhoud/upgrades/whatever en wil er 5 jaar mee rijden.
€10000 per 5 jaar = €2000/jaar = €4/uur = €0.13/km
(Gebaseerd op 15000 km en 30 km/u)

Dure hobby? Jazeker!
Leuke hobby? Jazeker!
Gezonde hobby? Jazeker!

Ik ken hobbies die meer dan €4/uur kosten en een pak minder gezond zijn ;)

Na die 5 jaar wordt het een 'slechtweerfiets' en is het tijd om uit te kijken naar iets nieuws O+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
@CedricD Mooie berekening. Op die manier lijkt mijn hobby nog niet eens zo duur. Aanschaf fiets € 930, rond € 1000 onderhoud/upgrades, 5 jaar fietsen, zo rond de 10000km op jaar basis. Valt dus eigenlijk wel mee. Bovendien krijg ik maandelijks tegemoetkoming in de kosten (woon-werk vergoeding).

Ik zal het mijn vrouw eens laten zien. Dan ga ik ondertussen op zoek naar een nieuwe fiets aangezien ik mijn huidige fiets volgend jaar 5 jaar heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
wisselwerking schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:44:
@CedricD Mooie berekening. Op die manier lijkt mijn hobby nog niet eens zo duur. Aanschaf fiets € 930, rond € 1000 onderhoud/upgrades, 5 jaar fietsen, zo rond de 10000km op jaar basis eigenlijk wel mee. Bovendien krijg ik maandelijks tegemoetkoming in de kosten (woon-werk vergoeding).

Ik zal het mijn vrouw eens laten zien. Dan ga ik ondertussen op zoek naar een nieuwe fiets aangezien ik mijn huidige fiets volgend jaar 5 jaar heb.
En hoe meer je fietst hoe goedkoper het wordt! :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Je vergeet voor het gemak even de kleding, sportvoeding, accessoires, entreeprijzen, fietsendragers, fietsvakanties, schades, abonnementen, fietstrainers, winterfiets etc. maar laten we dat ook direct weer vergeten :+.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 05-10-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:17:
@Engineer Stewie Ik ben afgelopen maand net 30 geworden. Wat moet ik met een groot huis joh, dat betekent alleen maar meer schoonmaken/onderhoud/tuinieren en gaat alleen maar van m'n kostbare kilometers af. Heb gekscherend wel eens geroepen dat ik méér voor een huis zou betalen als er geen tuin bij zou zitten (al voel ik me nu ook al steeds vaker een ouwe lul die andere dingen gaat waarderen).
Niets dus, dat valt ook in de categorie lekker doen waar je zin in hebt :).
Ik heb nooit echt klein gewoond, wel vrij kaal om weinig poetswerk te hebben, dus geen prularia.

Ik kan overigens niet op een goedkope of dure fiets hard rijden. Fietsen is iets waar ik niet hoef bij na te denken na een drukke dag/week. Even alle stress van het werk vergeten en het is gezond. Dat kan met elke fiets, maar ik rij wel graag met iets deftigs.

Waar ik dan weer interesse in heb is bv volgende winter de fiets volledig demonteren en er een DI2 groepset opzetten. Had me overigens bijna ingeschreven in avondschool fietsenmaker. Maar ontbreek tijd... :(.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:25:
Je vergeet voor het gemak even de kleding, sportvoeding, accessoires, entreeprijzen, fietsendragers, fietsvakanties, schades, abonnementen, fietstrainers, winterfiets etc. maar laten we dat ook direct weer vergeten :+.
Daarvoor voorzie ik een afzonderlijk budget van max €1000/jaar :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20
Je kan wel je abonnement van de sportschool opzeggen :+

En doordat ik vaak fiets, pak ik voor allerhande korte ritjes veel vaker de stadfiets fiets ipv. de auto. Op korte ritjes zweet ik toch niet meer (heel erg). Scheelt weer brandstof, parkeerschade, onderhoud en parkeerkosten.

(Als ik bovenstaande lees, vanavond tijdens het eten nog maar een keer N+1 laten vallen >:) )

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
Ook maar even invullen voor mijzelf:
- kleding: ja, maar normale kleding hoef ik minder (aan)
- sportvoeding: dat gebruik ik heel beperkt. Daar zitten voor mij de kosten niet in
- accessoires: hoort bij de aanschaf van de fiets. Daarna niet heel veel uitgaven
- entreeprijzen: dat is toch het voordeel van fietsen. Dat kan (bijna) overal gratis. Toertochten, zeker de commerciële, doe ik praktisch nooit
- fietsendrager: de fietsen van de vrouw en kinderen moeten ook mee, dus die kosten gaan gedeeld door 5. Bovendien gebruik ik hem zelf waarschijnlijk het minst. Als iets op fietsafstand is, en dat is het al gauw, dan stap ik op de fiets in plaats van de auto,
- fietsvakanties: maximaal 2x per jaar een weekend.
- schades: gelukkig nog niet veel voorgekomen. En voordeel van een goedkopere fiets is dat de schade ook wat minder duur uitpakt
- abonnementen: heb ik niet
- fietstrainer: ik ben een buitenfietser
- winterfiets: is dezelfde als de lente-/zomer- en herfstfiets

Zo. Genoeg munitie om vanavond maar een gesprek met de vrouw aan te knopen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

CedricD schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:16:
Mijn fiets kost +/- €7000 en ik voorzie €3000 voor onderhoud/upgrades/whatever en wil er 5 jaar mee rijden.
€10000 per 5 jaar = €2000/jaar = €4/uur = €0.13/km
(Gebaseerd op 15000 km en 30 km/u)

Dure hobby? Jazeker!
Leuke hobby? Jazeker!
Gezonde hobby? Jazeker!

Ik ken hobbies die meer dan €4/uur kosten en een pak minder gezond zijn ;)

Na die 5 jaar wordt het een 'slechtweerfiets' en is het tijd om uit te kijken naar iets nieuws O+
bij mij gaat het om iets kleinere bedragen per fiets maar zo leg ik het altijd uit aan mijn vriendin als ik weer iets wil of gekocht heb :+ dat ik tot 10 maanden geleden ruim €200,- per week (of meer) in de kroeg uitgaf en nu bijna geen alcohol meer drink werkt ook wel mee dat ik redelijk carte blanche heb met wat ik wil kopen.

voor nu is mijn Giant meer dan goed genoeg en wil hier zeker nog wel een paar jaar op blijven fietsen maar de hobby zorgt ervoor dat ik toch met 1 oog naar andere fietsen kijk en ik ben gelukkig nog niet zover dat ik een Ultegra DI2 een "grijze muizen groep" vind...ik hoop dat ik dat tegen de tijd dat ik een nieuwe fiets moet kopen nog steeds niet vind...scheelt toch weer in de €€€ :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:53

Sherlock

No Shit

Nutterd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:11:
[...]
nog niet zover dat ik een Ultegra DI2 een "grijze muizen groep" vind...
Haha, die opmerking viel mij ook al op ja. En ik trap nog even door op m'n Sora groepje ;)

(ik snap wel dat de "grijze muizen groep" niet op de kwaliteit slaat, maar op dat 'iedereen' daar al mee rijdt. Maar toch, als je dan zelf zo'n instapgroep rijdt komt het wel een beetje vreemd over)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

Crazy D

I think we should take a look.

Grin schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:54:
Ik kan ook wel 1000(0000000) voorbeelden opnoemen waar dit niet opgaat. Uiteraard.
Maar zit er dan geen enkele correlatie tussen: prijs van een fiets - hard kunnen fietsen? Dat gaat er bij mij niet in.
Nope. Nou ja tuurlijk zit er wel ergens een link. Inderdaad, een starter koopt geen fiets van 10K. Meestal niet in ieder geval. Net zoals dat vaak iemand die al jarenlang fiets, geen instapmodelletje koopt. Maar de echt dure fietsen? Dat zijn mensen die geld teveel hebben. Een fiets van 10K fiets echt niet beter dan die van 3K. Behalve dan het mentale aspect dat je zoveel hebt uitgegeven, dan moet het wel goed zijn. Net als dat een mooiere fiets vooral mentaal zorgt dat je wellicht harder rijdt, maar voor de fiets maakt het niet uit of ie rood, groen, roze, of oranje met turquoise gekleurd is.

En eigenlijk, als ik er zo over denk, denk ik dat een deel van de dure fietsen ook nog eens verkocht worden als status object. De "echte" fietsers laten hun benen spreken en rijden je zoek op een klimmetje waarvan jezelf eigenlijk dacht, ik ga best hard omhoog :P De patsers rijden op hun dure fiets langzaam (harder kunnen ze niet) maar dan heeft iedereen wel tijd genoeg om te zien op welke fiets je voor lul rijdt :+

/zwart-wit :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Solkram
  • Laatst online: 09-05 13:50
Sherlock schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:17:
[...]
Haha, die opmerking viel mij ook al op ja. En ik trap nog even door op m'n Sora groepje ;)
Ik was al bang dat ik alleen was met mijn Sora. Tik 'em aan! oOo
Sora 4 Life. (Nou ja, tot mijn volgende fiets dan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:08
Crazy D schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:25:
[...]

Nope. Nou ja tuurlijk zit er wel ergens een link. Inderdaad, een starter koopt geen fiets van 10K. Meestal niet in ieder geval. Net zoals dat vaak iemand die al jarenlang fiets, geen instapmodelletje koopt. Maar de echt dure fietsen? Dat zijn mensen die geld teveel hebben. Een fiets van 10K fiets echt niet beter dan die van 3K. Behalve dan het mentale aspect dat je zoveel hebt uitgegeven, dan moet het wel goed zijn. Net als dat een mooiere fiets vooral mentaal zorgt dat je wellicht harder rijdt, maar voor de fiets maakt het niet uit of ie rood, groen, roze, of oranje met turquoise gekleurd is.

En eigenlijk, als ik er zo over denk, denk ik dat een deel van de dure fietsen ook nog eens verkocht worden als status object. De "echte" fietsers laten hun benen spreken en rijden je zoek op een klimmetje waarvan jezelf eigenlijk dacht, ik ga best hard omhoog :P De patsers rijden op hun dure fiets langzaam (harder kunnen ze niet) maar dan heeft iedereen wel tijd genoeg om te zien op welke fiets je voor lul rijdt :+

/zwart-wit :P
Of ze rijden langzaam op een dure fiets, ZODAT iedereen kan zien op wat voor fiets ze rijden.
Dat kan natuurlijk ook. Leestip: Draag nooit een gele trui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

Crazy D

I think we should take a look.

tiswat schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:39:
Of ze rijden langzaam op een dure fiets, ZODAT iedereen kan zien op wat voor fiets ze rijden.
Dan is het nog sneuer >:)
Jaren terug gelezen :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Ik heb dit jaar toch denk ik al €1.000 aan fietskleding uitgegeven :$. Toegegeven, de helm, schoenen en 2-3 tal zomershirts-/korte broeken heb ik ook 4-5 jaar lang en zo'n 50.000km gedragen. In die tijd ook wel een kledingmaatje kwijt geraakt dus het werd gewoon tijd. Ook is dat bedrag wel weer verspreid over het hele jaar; 2 zomersetjes kleding begin dit jaar (als corona-verzachtende-maatregel) en afgelopen maand zijn m'n Lake schoenen binnen gekomen.

Verder eigenlijk geen hele gekke uitgaven gedaan. Weekje fietsen in de Dolomieten en weekendje Eifel/Ardennen/Luxemburg, maar dat waren dan ook gewoon m'n vakanties (laatste vakantie zonder fiets kan ik me niet meer echt herinneren). Een nieuw Berk Lupina zadel en FFWD F3A klimsetje, maar daar stond ook weer de verkoop van mijn HED Ardennes en Antares R1 Open tegenover en nog wat slijtagedelen (stuurlintje, wiel/bb lagers, kettingen, banden, cassette, remblokken, remkabels, olie) en gereedschap (wiellagerpers & BB30 puller).

Volgens mij zijn we er dan wel en kom je inderdaad wel redelijk uit met €1.000 voor onderhoud en €1.000 voor accessoires/aanverwanten. Mocht je alles in 1x aan moeten schaffen dan is het wel (erg) veel geld, maar alles een beetje uitgesmeerd, (2e hands) aanbiedingen afwachten, veel spullen ook 2e hands weer (met winst) verkopen. De meeste dure onderdelen die op mijn fiets zitten leveren op MP meer op dan wat ik er voor betaald heb, simpelweg door Marktplaats in de gaten te houden.

In self defence; ik ontvang ook een leuke mobiliteitsvergoeding en heb geen leaseauto/bijtelling. Mijn prive auto gebruik ik nauwelijks en als ik een beetje kan rekenen verwacht ik dat de gemiddelde Tweaker meer aan zijn/haar leasewagen uitgeeft dan ik aan mijn fietshobby. Indien mogelijk ga ik met de fiets naar het werk.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 06-10-2020 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 21:54
tiswat schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Oeps, ik heb deze op het oog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyUUEqt-rPuJ7dVZBGzCG0FCkdA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/84n0wpg7IeXZFGsFSPH5Cjhw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrBarBarian
Ik snap de discussie niet helemaal. Zoals eerder aageven; wat maakt het uit hoeveel je aan je hobby besteed? Als jij het leuk vind in je geld eraan te besteden, dan is dat voldoende argumentatie.

Als jij er vrolijk van wordt dat je ermee kan shinen naar de buitenwereld: have fun.
Als jij er vrolijk van wordt om op mooi materiaal te rijden: have fun
Als jij er vrolijk van wordt op deze manier chicks te versieren: have fun
Als jij ... je snapt het waarschijnlijk wel ;)

Ik heb liever dat je het aan een fiets besteed dan aan een vervuilende auto of een motor die veel te veel herie maakt. Nog beter: voor treintjes op zolder ;)

Voor mij persoonlijk: Ik geniet van mooi materiaal en dat motiveerd me. Ik praat het voor mijzelf goed dat ik 12k+ per jaar fiets en het maximale uit mijzelf wil halen. Ik wil niet gestopt worden door materiele beperkingen. Verder boeit het me niks waar mijn omgeving op fietst, maar van iemand op een mooie fiets kan ik echtwel genieten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Toch had de fietsenmaker me best wel even mogen waarschuwen voor ik aan deze hobby begon. Maar achteraf neem ik hem niets kwalijk ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 06-10-2020 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Ypuh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:54:
Toch had de fietsenmaker had me best wel even mogen waarschuwen voor ik aan deze hobby begon. Maar achteraf neem ik hem niets kwalijk ;).
Misschien moet er op fietsen, net als op sigarettenpakjes, een waarschuwing komen te staan. Iets in de trant van "Fietsen kan maandelijks veel geld kosten", "Fietsen kan er voor zorgen dat je je partner minder vaak ziet" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Cranzai schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:38:
[...]

Oeps, ik heb deze op het oog:
[Afbeelding]
Je avatar transformeert ook naar een gele trui... Wat wil je daarmee zeggen @Cranzai? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:47

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Met betrekking tot 'dure' hobby's... Ik laat dit artikeltje hier gewoon even achter:
Wat brengt iemand ertoe 11.000 euro uit te geven aan een fiets?
,,Elf mille is inderdaad een hoop geld. Ik ben een fanatieke sportbeoefenaar. Minstens tweemaal in de week stap ik ’s morgens op de fiets. In denk dat ik gemiddeld 100 tot 150 kilometer per week op de pedalen rijd. Ik wil alles uit mezelf halen wat erin zit. Daarvoor heb ik een middel nodig. Alleen het beste van het beste is voor mij goed genoeg. Om die reden heb ik deze sportfiets, een Trek Madone SLR e-tap Project One 2020, aangeschaft. Op een eerdere versie werd Lance Armstrong keer op keer kampioen.’’
_O- dat heeft niks met zogenaamd fanatiek sporten te maken maar jezelf onbeschaamd in de spotlights zetten (en daarmee als een ordinaire patser te boek komen te staan)

https://www.dvhn.nl/groni...eg%E2%80%99-25924582.html
Ah :+ over het hoofd gezien.

[ Voor 78% gewijzigd door Tjebakka op 06-10-2020 10:13 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 22:29
Oeh, dat is al echt 2 pagina's geleden ;-)

Def1ant in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

BetterShifting.com | Strava

Pagina: 1 ... 167 ... 655 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).