Prulleman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:10:
[...]
inderdaad, maar ben je van plan een mvdp stunt uit te halen, en 75 km solo te draaien rond threshold, dan kan je beter je aero fiets van stal halen. Dit is natuurlijk ook qua effort wel vergelijkbaar met een tijdrit. Bij zoveel solo op zo'n tempo zijn het echt wel de enkele watts die uiteindelijk het verschil maken.
Maar verder, voor de meeste hier is het hooguit om een iets hoger gemiddelde op strava te krijgen, want meer dan een paar kudo's krijg je niet voor je duur betaalde aero voordeel.
Verder moet iedereen vooral zijn geld uitgeven aan zaken waar je gelukkig van wordt, als dat een aero fiets of tijdrit fiets is, zonder dat je er wedstrijden mee rijdt, prima, daar heb ik alle begrip voor, ik geef zelf ook genoeg geld uit aan deze hobby(maar dan in verhouding meer aan de dikke banden

). En je mag het voor de looks of voor de snelheid doen, maar nuttig of must have.. nee, tenzij je voor het podium aan wedstijden mee doet

Die enkele watts gaan ook dan het verschil niet zo snel maken, want de groep achter je zet gewoon een extra mannetje op kop als ze je terug willen halen. Dat zijn pas extra watts!
Er worden veel meer watts verspeeld in slechte bochten, een foutje door een voorganger, een lekke band, het pakken of missen van een bidon, of een slechte afdaling waardoor je daarna flink harder moet trappen dan de meesterdaler, dan door het verschil in frames. Dat is ook het mooie van wielrennen, het heeft veel meer facetten dan alleen hard trappen en het materiaal (in tegenstelling tot Zwift

).
Volgens mij is er niemand hier op het forum die
door een carbon aero fiets met dura-ace een wedstrijd wint, die die niet ook had kunnen winnen op een mindere fiets qua aerodynamica en gewicht. Volgens mij sowieso verstandig om op een alu Sprint Allez oid met 105 te koersen. Lekker foolproof en kost minder als je crasht. Je gaat er niet meer koersen door verliezen.
Zoals hier vaak voorbij komt: een fiets kopen is gewoon geen rationele bezigheid. Je koopt wat je mooi vindt, waar je een goed gevoel bij krijgt en wat je ervoor uit wil/kunt geven. Maar we vinden het altijd leuk om te lezen over de watts die we kunnen besparen door te investeren in materiaal, doen alsof we prof zijn en verlekkert kijken naar alle nieuwigheden, maar wel lekker elke zaterdag friet eten

Als iemand op een fiets van 10.000 euro lekker zijn zondagse rondjes met veel plezier rijdt met de buik op de stang (toch wel vervelend tegenwoordig, die sloping frames, dan hangt die buik er maar lafjes tegenaan te zwengelen.. wel goed voor de CdA), mooi toch?
Niks mis mee allemaal. Dat houdt juist de ontwikkeling in de fietswereld draaiende.