Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:40
wisselwerking schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:59:
Ik moest even zoeken naar de betekenis naar de WAF(actor). Ik denk dat het mijn vrouw een worst zal zijn hoe ze daar op scoort. Ik ben al blij als mijn fiets na een natte rit in de berging bij de verwarming mag staan. Of dat ik mij in de berging mag uitkleden na een ATB rit in de modder :+
Ik raak in de war met jullie uitleg, maar Wife Acceptance Factor is de kans dat iets/een item goed gekeurd wordt door je vrouw. Vind het geweldig dat jullie het omdraaien _/-\o_ of noem je je racefiets "ze" ? O-)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:25
Ypuh schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:53:
Nadeel: Ze weten ook ineens wat Zipp's zijn en je hobby kost.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0899/9232/products/my_biggest_fear_is_that_when_i_die_my_wife_will_sell_my_bicycles_for_what_i_told_her_they_cost_-_white_grande.jpg

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
mhr-zip schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

WC eend biedt alleen aan wat WC eend verkoopt.

Ik vind het echt niet stom wat @DieAnder zegt. Je zadel zit 2 cm dichterbij de grond, je frame kan 2 cm compenseren ipv met je stuurpen.

En volgens mij als je een keer een verkeerde maat binnenband pakt gaat het voor nood ook nog wel lukken.

Maar ja, ik heb er geen last van, dus al gaat ze op 40" wielen rijden.
Ik snap de gedachte wel en is ook niet gek, maar wat niet te koop is bij de LBS, ga ik niet op de gok op internet kopen. Ook al is er goed over nagedacht. Als het nu gemeengoed zou zijn was het wellicht een ander verhaal, maar Canyon is geen optie voor haar.
Ik hoop trouwens wel dat haar zadel ongeveer op dezelfde hoogte blijft hoor. Anders sta je lullig te kijken als je pedaal in de bocht ineens aan de grond zit. :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Ypuh schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:53:
Ik zie in mijn omgeving steeds vaker vrienden hun vriendin ook mee te slepen het wielrenwereldje in. Het dameswielrennen, influencers en de kledingmerken die als paddestoelen uit de grond schieten zullen daar ongetwijfeld een rol in spelen, maar voor je WAF lijkt me dat heerlijk en een vrijbrief om helemaal los te gaan op Futurum/Mantel etc.

Nadeel: Ze weten ook ineens wat Zipp's zijn en je hobby kost.
Ik ben wat dat betreft een gelukkig man...Mijn vrouw heeft mij op de fiets gezet. WAF is (qua fietsen dan!) nooit een probleem geweest 8)

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:21

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

:o

Ik had nog nooit van deze site gehoord maar o boi wat een bron. Ik heb al 15 jaar dezelfde fiets en heb nog nooit op een andere gereden. Ik vroeg me eigenlijk al lang af hoeveel het allemaal wel scheelt.
Als ik de tool mag geloven heb ik best een agressieve fietsje qua houding.
Mn oude trek 1400 tov een moderne canyon aeroad heeft een reach van 1.5 cm meer en stack van 4,3 cm lager (voor maat 58 frame)
Mijn 35 jarige bureauwerkersrug ziet dus af voor een reden op die fiets. Binnenkort kunnen we fietsleasen via het werk. De kriebel begint zo weer... *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/109909466_3729217493771820_7780601546667005038_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=hBR-rGZhI9QAX-wv-M2&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=71c12ce092d03b7408a3bd5929137a79&oe=5F9B9D19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Joindry schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:39:
[...]
Binnenkort kunnen we fietsleasen via het werk.
Check wel even of dat voordelig voor je is, heel vaak is dat namelijk niet voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
Ypuh schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Ik woon in een appartement in een winkelstraat en mijn schuur is niet helemaal inbraakproof. Verder heb ik gewoon een grote slaapkamer, maar geen extra kamers. Een groter huis staat al langer op de verlanglijst, maar laat ik niet beginnen over de huidige woningmarkt voor starters ;).

@mhr-zip Er is mij wel eens verteld dat ik waarschijnlijk meer aandacht besteed aan mijn fiets dan zij aan hun kinderen. Dat hoeft nog niet te betekenen dat het een slechte ouder is :+.
Ach, in België is dat minder van tel.
Ga binnenkort van een (nieuwbouw) 150m2 huis naar een (van 2004) 320m2 huis (excl tuinberging, gemetst icl alarm).
Maar ben ook geen starter meer natuurlijk.

Mijn kind krijgt toch ook wel heel veel aandacht, maar mijn fietsen zijn maar gemiddeld van prijs.

Nu, ben wel fan van personen die hun materiaal verzorgen, doe dat ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Stoffa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:26:
toen ik van 23 naar 25mm ging verwachtte ik ook een revelatie, maar ik merkte geen verschil. Ben blijkbaar te ploerterig voor dat soort nuances :'(
Wanneer je bijv. van Continental GP4000 23 mm overstapt naar Continental GP5000 25 mm ga je het verschil waarschijnlijk ook niet merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:17
mhr-zip schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:54:
[...]

Wanneer je bijv. van Continental GP4000 23 mm overstapt naar Continental GP5000 25 mm ga je het verschil waarschijnlijk ook niet merken.
Dat deed ik inderdaad.

@ypuh Als je een huis wilt moet je gewoon op Tinder man. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Stoffa op 01-10-2020 20:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 17:50
Stoffa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:06:
[...]

I.h.k.v: arme ouders kun je niks aan doen, arme schoonouders heb je zelf in de hand? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:21

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[...]

Ik ging van merkloos 23mm naar GP 4000 25mm. Dat was wel een wereld van verschil :P
De 25 mm mat ook 27.2 mm op mijn wiel. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:54
Anniedrew schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

I.h.k.v: arme ouders kun je niks aan doen, arme schoonouders heb je zelf in de hand? ;)
Misschien konden zijn schoonouders geen kinderen krijgen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
[...]

Als je dezelfde hoeveelheid bar in je banden blijft pompen is er ook weinig verschil ;) Ik denk dat heel veel mensen die fout maken.

Bredere banden maakt een minder hardere band mogelijk en dat brengt meer comfort. Dus als je gewend bent te rijden met 23mm op 8 bar, ga dan eens rijden op 25mm op 7 bar. Als je dan nog geen verschil voelt.... sja, dan moeten we een ander gesprek voeren ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:58
MrBarBarian schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:12:
[...]

Als je dezelfde hoeveelheid bar in je banden blijft pompen is er ook weinig verschil ;) Ik denk dat heel veel mensen die fout maken.

Bredere banden maakt een minder hardere band mogelijk en dat brengt meer comfort. Dus als je gewend bent te rijden met 23mm op 8 bar, ga dan eens rijden op 25mm op 7 bar. Als je dan nog geen verschil voelt.... sja, dan moeten we een ander gesprek voeren ;)
Nu wil het zo zijn dat een GP4000-23mm en een GP5000-25mm in de praktijk nagenoeg even breed zijn. Dezelfde druk erop is dus niet meer dan logisch.

Overigens moet ik er bij zeggen dat ik het verschil ook nooit echt gevoeld heb. Heb ooit op mijn oude 15C velgen eens een paar 25mm bandjes gehad; maar voor mijn gevoel werden die bandjes alleen maar zompig en vervelend in de bochten als ik de druk naar beneden bracht.

Rijd nu weer op 23mm bandjes op 17C velg met voor/achter 5.5/6bar; maar moet daarbij zeggen dat ik het verschil niet echt merk als ik eens een keer gedachteloos doorpomp tot 7bar.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
BartNL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:04:
[...]

nee dat is helemaal niet terecht. Zoals jij je werkwijze beschrijft ben jij het netste jongetje van de klas en heeft Cervelo een ondeugdelijk product geleverd. Ik zou Cervelo ook vragen hoe de zadelbuis dan op een juiste manier voldoende vast te monteren is?
Vandaag een nieuwe zadelpen in ontvangst mogen nemen vanuit Cervelo. Hele proces heeft 2 weken geduurd door drukte bij de lokale verdeler (Sigma wou mijn aanvraag niet doorsturen naar Cervelo). Werden vanuit Cervelo een aantal vragen gesteld en moest foto's van o.a. het serienummer aanleveren, maar daarna ging het vrij gemakkelijk en is de pen snel geleverd. Denk dus inderdaad dat de fout niet (volledig) mijn schuld was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYIz_dW6Fuf3DxIQ7nxBiDYdLLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RHZD6JMaTkf46RXkPiKl2A3.jpg?f=fotoalbum_large

Hiermee staat de zelfsleutelschade-teller weer vrijwel op nul :). Toch ook erg content met de dealer als aanspreekpunt die eerder al zeer coulant was met de stuurpen en zadelpen om te ruilen, bestellen van frame specifieke afdekrubbertjes voor Etap (online onvindbaar) en nu met deze garantie afhandeling. Allen gewoon op afstand telefonisch en via de post zodat ik niet eerst 100km enkele reis af hoefde te leggen naar de winkel.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 02-10-2020 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:27
Ypuh schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:32:
Vandaag een nieuwe zadelpen in ontvangst mogen nemen vanuit Cervelo.
Nou dat is uiteindelijk toch netjes geregeld.
En als ik het goed heb onthouden had je zelf al een zadelpen gescored, dus nu heb je er eentje in reserve voor als hij onverhoopt sneuvelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Laatst online: 28-10-2024
Hoe bepaal je eigenlijk of een achterband versleten is? Ik heb een Continental ultrasport 2 met van die indicatoren. De indicator zijn bijna plat, maar nog wel zichtbaar en het rubber voelt ook nog dik aan. Profiel op de zijkant is nog prima. Het loopvlak heeft wel bijzonder veel steenslag door kleine steentjes en stukjes glas.

Mijn vader is van mening dat de band nog voldoende is, maar ik ben bang dat je lek rijdt als je met banden in zodanige staat rijdt. Dus hoe weet je zeker dat je nog door kunt rijden of beter kunt vervangen.

Overigens heb ik al een nieuwe band voor gemonteerd en de voorband achter gemonteerd. De Continental heeft trouwens ongeveer 4000km gereden.

[ Voor 23% gewijzigd door hoi1234 op 02-10-2020 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
@hoi1234 Droogte schuren, tientallen sneetjes van steentjes, slijtage indicatoren die bijna weg zijn etc. zijn duidelijke indicaties dat een band bijna op. Je band slijt een aantal mm rubber van het loopvlak die dus steeds dunner wordt (een gebruikte band is ook 10-20g lichter dan een nieuwe). Uiteindelijk rij je met een gebruikte band sneller lek, zeker in deze tijd van het jaar die er nu aankomt.

De vraag is of dat heel erg is. Oud rubber met bijbehorende scheuren (na 2-3 jaar ongeveer) is voor mij eerder een reden om een band te vervangen dan hem daadwerkelijk tot de draad oprijden. Zo rond de 3.500-5.500km is meestal wel gedaan naar mijn ervaring. De 4 seasons of wat goedkopere stuggere banden gaan meestal wel wat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ypuh schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:14:
@hoi1234 Droogte schuren, tientallen sneetjes van steentjes, slijtage indicatoren die bijna weg zijn etc. zijn duidelijke indicaties dat een band bijna op. Je band slijt een aantal mm rubber van het loopvlak die dus steeds dunner wordt (een gebruikte band is ook 10-20g lichter dan een nieuwe). Uiteindelijk rij je met een gebruikte band sneller lek, zeker in deze tijd van het jaar die er nu aankomt.

De vraag is of dat heel erg is. Oud rubber met bijbehorende scheuren (na 2-3 jaar ongeveer) is voor mij eerder een reden om een band te vervangen dan hem daadwerkelijk tot de draad oprijden. Zo rond de 3.500-5.500km is meestal wel gedaan naar mijn ervaring. De 4 seasons of wat goedkopere stuggere banden gaan meestal wel wat langer mee.
Hoe doe jij 2-3 jaar met banden? Mijn banden waren deze keer op na 9 maanden en 11 maanden. Oké bij de eerste liet het karkas los. Dus daar had ik mogelijk nog wel garantie op kunnen krijgen.

Maar 't is duidelijk. En ik wil gewoon niet lekrijden. Dat is behalve vervelend ook erg duur. Je moet telkens een binnenband vervangen. Kun je beter gewoon fatsoenlijke banden gebruiken, want als je eenmaal lek rijdt, vervang je de band vaak toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:16
Ik heb nu zo'n 5800km met m'n huidige buitenbanden gedaan en de indicatoren zijn nog prima zichtbaar. Ook geen uitdrogingsschade en maar een aantal kleine plekjes van glas of steentjes. Heb al vast reserve buitenbanden liggen voor als ik merkbaar vaker lek rijd, maar de laatste keer is nu een km of 2000 geleden geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
hoi1234 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

Hoe doe jij 2-3 jaar met banden? Mijn banden waren deze keer op na 9 maanden en 11 maanden. Oké bij de eerste liet het karkas los. Dus daar had ik mogelijk nog wel garantie op kunnen krijgen.

Maar 't is duidelijk. En ik wil gewoon niet lekrijden. Dat is behalve vervelend ook erg duur. Je moet telkens een binnenband vervangen. Kun je beter gewoon fatsoenlijke banden gebruiken, want als je eenmaal lek rijdt, vervang je de band vaak toch.
Als je lek rijd kun je de binnenband ook meenemen en thuis plakken. Stuk goedkoper en duurzamer. Onderweg doe je er dan gewoon een nieuwe (of geplakte) binnenband er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
wisselwerking schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:48:
[...]

Als je lek rijd kun je de binnenband ook meenemen en thuis plakken. Stuk goedkoper en duurzamer. Onderweg doe je er dan gewoon een nieuwe (of geplakte) binnenband er in.
Kan. Maar 't schijnt dat gezien de hoge druk die in z'n raceband zit, de plakker sneller los laat. Het laatste dat ik wil is dat ik lek rijd en er achter kom dat mijn geplakte reserveband ook lek is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
hoi1234 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

Kan. Maar 't schijnt dat gezien de hoge druk die in z'n raceband zit, de plakker sneller los laat. Het laatste dat ik wil is dat ik lek rijd en er achter kom dat mijn geplakte reserveband ook lek is.
Geen idee waar je dat vandaan hebt, maar daar heb ik geen last van. En ik ben toch wel een redelijk frequente fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
wisselwerking schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Geen idee waar je dat vandaan hebt, maar daar heb ik geen last van. En ik ben toch wel een redelijk frequente fietser.
Op de blog van Mantel stond zoiets. Ze willen natuurlijk verkopen, maar op z'n binnenbanden zullen ze niet heel veel verdienen. Ook clubgenoten gaven aan dat je beter altijd kunt vervangen. Ook bij stadsfietsen merk ik dat oude plakkers een point of failure zijn.

Ik heb een keer de fout gemaakt om een discutabele band als reserveband te gebruiken en toen stond ik zonder. Gelukkig had mijn clubgenoot waar ik mee aan het fietsen was wel een reserveband bij zich. En oude binnenbanden lenen zich voor van alles en nog wat. De zijn dus nooit weg.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 02-10-2020 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
[...]

Neuh hoor, dat is echt 100℅ kul. Gewone butyl binnenbandjes zijn prima te plakken. De kans dat je nogmaals lek rijd waar de plakker zit is zelfs kleiner.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Misschien dat mensen dan eens een cursus banden plakken moeten volgen. Ik blijf er bij dat het prima kan.

En ja, een nieuw product zou in principe beter moeten zijn dan een gerepareerd product.

En het kan heel goed dat jouw clubgenoten andere mensen napraten maar er zelf geen ervaring mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
hoi1234 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

3 fietsen, stuk of 5-6 wielsets :+. M'n gravelbanden en wielen voor de vakantiefiets heb ik bijvoorbeeld al een jaar niet gebruikt, maar de wat bredere/dikkere banden drogen minder snel uit gelukkig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:50

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Afgelopen week toch overstag gegaan en een gravel bike besteld als winterfiets. Onder andere omdat er afgelopen zomer twee fietsen (Sensa Giulia G2) uit de schuur gestolen waren waarvan er een als winterfiets fungeerde. Ik heb inmiddels wel weer een Giulia EVO aangeschaft, maar wil daar de pekel niet mee in.

Daarom ga ik voor een Giant Revolt 0. Aluminum frame en mogelijkheid om spatborden te monteren. Dat is combinatie met dikkere banden dus mogelijkheid tot rijden van single track in de buurt van Noordwijkerhout denk ik een prima fiets voor de komende maanden. Helaas levertijd redelijk lang. Week 49 wordt ie geleverd :). Ben erg benieuwd!

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
[...]

Eerlijk gezegd check ik een geplakte band niet eens meer, die gaat zo weer in de zadeltas :P Door die hoge druk wordt de plakker extra goed op z'n plek gehouden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Met een fiets op je slaapkamer -O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gebanned
  • Laatst online: 11:58
[...]

Dat deed ik inderdaad.

En dan iedere vrouw zonder fiets naar links seizoen zeker. ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Hoe vaak ik deze wel niet doorgestuurd gekregen heb;
Nachtmerrie: ‘Mijn Tinderdate verzweeg dat hij amateurwielrenner was’
‘Als ik dat had geweten was ik nooit met hem in zee gegaan’

De eerste keer dat Caro haar Tinderdate ontmoette, kwam hij met de tram. Achteraf gezien begrijpt Caro dat wel: “Als ik toen wist dat hij amateurwielrenner was, had ik het contact natuurlijk gelijk verbroken.”

Keurige man

Caro vertelt: “Hij leek zo’n keurige man. Helemaal niet iemand van wie je verwacht dat hij zichzelf superieur op de weg voelt en het nodig vindt om veel te dicht op mensen te rijden. Daardoor kwam het extra hard binnen toen bleek dat hij in werkelijkheid de binnenstad terroriseert met zijn hobby. Dat hij zelfs geen bel op zijn fiets had, omdat dat gewicht scheelde en dat hij daardoor steeds hard ‘heuuuujjj’ moest roepen als hij mensen inhaalde, voelde als een doodsteek.”

Confrontatie

“In het begin spraken we steeds af op terrasjes, maar na een paar weken daten wilde ik toch bij hem over de vloer komen. En daar zag ik hem staan. In het trappenhuis. Een wielrenfiets. Een blauwe. Eenmaal in zijn slaapkamer vond ik een bijpassende helm, een goed aansluitend pak en van die klik-schoentjes waardoor veel ongelukken ontstaan. Ik wist niet wat me overkwam. Ik vind mezelf niet naïef. Toch was ik erin getuimeld. Toen hij even naar de wc ging, greep ik mijn kans en vertrok. Onderweg naar beneden heb ik nog even zijn ventiel eruit gedraaid, zodat hij me niet kon achtervolgen. Ik ben er nog steeds kapot van.”
Bron: https://speld.nl/2020/07/...ij-amateurwielrenner-was/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 23:08
hoi1234 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:46:
Hoe bepaal je eigenlijk of een achterband versleten is? Ik heb een Continental ultrasport 2 met van die indicatoren. De indicator zijn bijna plat, maar nog wel zichtbaar en het rubber voelt ook nog dik aan. Profiel op de zijkant is nog prima. Het loopvlak heeft wel bijzonder veel steenslag door kleine steentjes en stukjes glas.

Mijn vader is van mening dat de band nog voldoende is, maar ik ben bang dat je lek rijdt als je met banden in zodanige staat rijdt. Dus hoe weet je zeker dat je nog door kunt rijden of beter kunt vervangen.

Overigens heb ik al een nieuwe band voor gemonteerd en de voorband achter gemonteerd. De Continental heeft trouwens ongeveer 4000km gereden.
Slijtageindicatoren....mooie melkkoe voor de bandenfabrikant imho. Recent de GP5000 achter vervangen na zo'n 6500km.Vierkant was die al heel lang en de slijtindicatoren waren nog veel langer weg. Doorgereden tot de koordlagen op sommige plekken zichtbaar werden en toen pas vervangen. Nooit lek mee gereden, wel meestal in droog weer.
[...]

Dat is tamelijke kul, plakkers die loslaten door hogere druk 8)7 áls een plakker loslaat dan zat die er niet goed op of was te oud of biba niet goed schoon.
Wel de zelfklevende plakkers van Parktool "laten tzt los". Niet dat ze eraf gezet komen, maar na een paar maanden rijden met een Parktool plakker op een binnenband ging die lekken. De plakker was wit geworden op de plaats van het lek en liet lucht door. Geen idee hoe het kon, maar eraf geweekt met wasbenzine en een echter plakker erop met solutie en nog heel lang mee verder gereden.

[ Voor 27% gewijzigd door Ramon 73 op 03-10-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ramon 73 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:39:
[...]

Slijtageindicatoren....mooie melkkoe voor de bandenfabrikant imho. Recent de GP5000 achter vervangen na zo'n 6500km.Vierkant was die al heel lang en de slijtindicatoren waren nog veel langer weg. Doorgereden tot de koordlagen op sommige plekken zichtbaar werden en toen pas vervangen. Nooit lek mee gereden, wel meestal in droog weer.
Ja, dat is wel een flink aantal kilometers. Denk je soms dat de slijtageindicator ergens in het rubber ophoudt? Want het lijkt mij logisch dat indicator weg = rubber te dun.

In ieder geval maakt het niet zo veel uit. Ik heb uitgerekend wat een band van 30 euro per kilometer kost als je er 3000km mee rijdt. Een band kost nog geen cent per kilometer, dus zo heel veel kun je er niet mee besparen. Als je er bijvoorbeeld 6000 ipv 3000 meerijdt, bespaar je maar liefst 3 euro. De kans dat ik lek rijd wordt groter naarmate de band meer kilometers gereden heeft. Je hoeft maar één keer lek te rijden en je winst is alweer negatief. En dat bedenk ik me nu eigenlijk pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
hoi1234 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:48:
Ik heb een vraag (hoop dat dit het geschikte topic is). M'n voorband heeft op de zijkant wat schade zitten. Ik weet niet precies hoe diep, maar de binnenkant is nog goed dik.

Kan ik hier mee doorrijden of toch liever samen met de achterband (met kapot karkas) vervangen?

[Afbeelding]

Ik heb de band gisteren trouwens lek gereden. Dus er zit een klein gaatje in de band. De band is rond de 3k oud (september 2019) en is van het merk Continental ultrasport 2.
Hier heb ik dus nog mooi 2 maanden (1500km) mee door kunnen fietsen. Nooit problemen gehad. Wel zo op zijn tijd gecontroleerd of de beschadiging niet erger werd. Nu dus toch maar vervangen, omdat ik dacht dat de slijtage-indicator te dun werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Weet iemand trouwens of je een reusable of non-reuasable quick link krijgt bij een nieuwe ketting? Ik heb gisteren bij het schoonmaken per ongeluk mijn quicklink weggegooid en kan deze niet meer vinden... Dus ik dacht om een nieuwe ketting te kopen en daar dan de link van te gebruiken en die later nog eens voor een nieuwe ketting te gebruiken.

gaat om de volgende ketting: https://www.futurumshop.n...tting-9-speed-grijs.phtml

[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 03-10-2020 11:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:16
hoi1234 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:51:
[...]

Ja, dat is wel een flink aantal kilometers. Denk je soms dat de slijtageindicator ergens in het rubber ophoudt? Want het lijkt mij logisch dat indicator weg = rubber te dun.

In ieder geval maakt het niet zo veel uit. Ik heb uitgerekend wat een band van 30 euro per kilometer kost als je er 3000km mee rijdt. Een band kost nog geen cent per kilometer, dus zo heel veel kun je er niet mee besparen. Als je er bijvoorbeeld 6000 ipv 3000 meerijdt, bespaar je maar liefst 3 euro. De kans dat ik lek rijd wordt groter naarmate de band meer kilometers gereden heeft. Je hoeft maar één keer lek te rijden en je winst is alweer negatief. En dat bedenk ik me nu eigenlijk pas :)
Volgens mij is een cent per kilometer keer 3000km nog altijd gewoon een nieuwe buitenband van 30 euro hoor. Als je er twee keer zo lang mee rijdt heb je er namelijk één minder nodig. Wat dat betreft kan het best lonen om niet altijd veel te vroegtijdig je buitenband te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
hoi1234 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:59:
Weet iemand trouwens of je een reusable of non-reuasable quick link krijgt bij een nieuwe ketting?
het idee dat een missing link niet te hergebruiken zou zijn is vager dan de slijtage indicatoren op een buitenband. Zeker bij een 9 speed ketting zou ik zo'n missing link zonder problemen hergebruiken.
Sterker ik let er nooit op en hergebruik missing links zelfs bij mijn 11 speed kettingen waar dat in theorie al kritischer is als bij een 9 speed ketting. Hergebruik bij mij is wanneer ik de ketting er af haal om schoon te maken en daarna de missing link hergebruik.
Ik heb wel altijd een missing link bij me voor 'het geval dat' maar heb die nog nooit voor een defecte missing link te hoeven gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door BartNL op 03-10-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
BartNL schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

het idee dat een missing link niet te hergebruiken zou zijn is vager dan de slijtage indicatoren op een buitenband. Zeker bij een 9 speed ketting zou ik zo'n missing link zonder problemen hergebruiken.
Sterker ik let er nooit op en hergebruik missing links zelfs bij mijn 11 speed kettingen waar dat in theorie al kritischer is als bij een 9 speed ketting. Hergebruik bij mij is wanneer ik de ketting er af haal om schoon te maken en daarna de missing link hergebruik.
Ik heb wel altijd een missing link bij me voor 'het geval dat' maar heb die nog nooit voor een defecte missing link te hoeven gebruiken.
Op de verpakking staat een typenr en volgens kmc is dat typenr herbruikbaar. Case closer dus. Wat ik me wel afvraag is hoe futurum er bij komt dat dat niet kan.

Overigens wat gebeurt er als je een non reusable hergebruikt? Kan de ketting dan losgaan?

Ik ben dus mijn fiets aan het wassen en krijg met geen mogelijkheid alle zwarte derrie van mijn voorbladen. Iemand tips? Het is echt van die kleverige troep en ik weet gewoon dat dat mijn ketting weer vies gaat maken.

Ik heb al ontvetter van de Action gebruikt (meerdere lagen) en een goede afwasborstel en flink geschropt. Ook ontvetter laten inwerken, maar een blad heeft allemaal zwarte puntjes en de andere hebben nog steeds zwarte plekken.

Die bladen zitten toch vast aan de crank en de llcra k krijg je toch niet zo maar los? Het liefst gooi ik alles gewoon een nachtje in een badje, maar ik acht het niet verstandig om mijn fiets helemaal teoeten ontmantelen. Ik ga de bladen straks te lijf met een hogedruk reiniger, misschien niet helemaal de bedoeling, maar tenzij iemand een beter idee heeft, toch de enige oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 03-10-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:41
hoi1234 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:12:
[...]
Ik ben dus mijn fiets aan het wassen en krijg met geen mogelijkheid alle zwarte derrie van mijn voorbladen. Iemand tips? Het is echt van die kleverige troep en ik weet gewoon dat dat mijn ketting weer vies gaat maken.

Ik heb al ontvetter van de Action gebruikt (meerdere lagen) en een goede afwasborstel en flink geschropt. Ook ontvetter laten inwerken, maar een blad heeft allemaal zwarte puntjes en de andere hebben nog steeds zwarte plekken.

Die bladen zitten toch vast aan de crank en de llcra k krijg je toch niet zo maar los? Het liefst gooi ik alles gewoon een nachtje in een badje, maar ik acht het niet verstandig om mijn fiets helemaal teoeten ontmantelen.
Met remmenreiniger en een doek krijg je alle olie er vaak wel af, al zou ik dat niet op mijn ketting doen.

De bladen zitten inderdaad vast aan je crankstel, en het is een beetje afhankelijk van je crankstel hoe gemakkelijk ze er af gaan. De grote kun je er eigenlijk altijd wel afhalen door de 4/5 bouten los te draaien welke er in zitten, en bij veel crank stellen kan de kleine ook wel over de spider heen zonder het crankstel los te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Pyramiden schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:16:
[...]

Met remmenreiniger en een doek krijg je alle olie er vaak wel af, al zou ik dat niet op mijn ketting doen.

De bladen zitten inderdaad vast aan je crankstel, en het is een beetje afhankelijk van je crankstel hoe gemakkelijk ze er af gaan. De grote kun je er eigenlijk altijd wel afhalen door de 4/5 bouten los te draaien welke er in zitten, en bij veel crank stellen kan de kleine ook wel over de spider heen zonder het crankstel los te schroeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX_c8eYltLSFZlRGcmJGiEKs0yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaV5pfQYdyF9JcnXPtB7gKUe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIwUfwVoCeR86rZItTXdo4MfXP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlIlR6Ub610VORkhriuRkWPa.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien kun je hier iets over zeggen? Welk gereedschap zou ik nodig hebben bijvoorbeeld en denk je dat beide bladen gewoon los kunnen?

En ja, ik weet dat je een racefiets niet op de kop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:41
@hoi1234
Jazeker, bij dit model kun je zowel de grote als het kleine blad loshalen zonder het crankstel los te halen.
Je moet de vijf inbus bouten aan de voorkant losmaken met een 5mm inbus. Meestal komen ze gemakkelijk los, maar soms moet je even iets in de sleuven aan de achterkant steken om er voor te zorgen dat ze niet mee draaien. Een grote platte schroevendraaier is meestal genoeg.

Wanneer je alle vijf de bouten los hebt maak je de bouten (welke uit een voor- en achterkant bestaan) even goed schoon. Het grote kettingblad kun je er meteen afpakken en over de crankarm heen eraf halen. Het kleine blad moet je even over de verschillende armen van de spider heen puzzelen voordat je die ook eraf kunt halen.

Zorg er bij het terugmonteren van het grote blad voor dat het uitstekende pinnetje achter de crankarm zit.

Hier is een flimpje:
YouTube: Change Chainrings without removing crank

[ Voor 13% gewijzigd door Pyramiden op 03-10-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
[b]hoi1234 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"hoi1234 schreef op zaterdag
En ja, ik weet dat je een racefiets niet op de kop zet.
Met zulke detail foto's kun je ook kommentaar verwachten m.b.t slijtage van je grote blad 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
BartNL schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:45:
[...]

Met zulke detail foto's kun je ook kommentaar verwachten m.b.t slijtage van je grote blad 🤔
Bedankt :) Ja hoorde ik ook al van iemand van de club. Maar is dat serieus zo erg? Ik dacht dat het wel meevalt. Pas als de tanden puntig worden wordt het erg dacht ik altijd. Maar verbeter me gerust.

Maar wat zijn de gevolgen dan als ik hier mee door blijf fietsen? Ik heb geen klachten. Het enige is dat de ketting soms slipt op het kleine blad als ik terugschakel van groot naar klein voor een stoplicht. Maar dat ligt volgens mij eerder aan mijn derraileur?

Verder, mocht ik gaan vervangen, moet mijn kleine blad dan ook en welke heb ik dan nodig? De originele zijn niet meer te koop. Moet ik nog iets anders vervangen? Ketting, casette?

Ik denk dat het verstandig is om sowieso even de winter door te blijven fietsen. Het is zover ik weet niet uitgeleefd. En dan kan ik in de lente met mooi weer alles vervangen. Cassette is trouwens ~3500km oud ketting ga ik binnenkort vervangen. Die is bijna .75 uitgerekt.

Oja, het is een oud fietsje, dus ik weet sowieso niet hoe verstandig het is om er in te blijven investeren? Welke voordelen heb ik met een nieuwe fiets kopen? Ik ben er hartstikke blij mee nu en ik ben bang, dat ik ook altijd iets zal blijven vinden op een nieuwe fiets. Een nieuwe fiets kost ook veel geld. Waarschijnlijk ga ik dat nooit uitgeven in de vorm van onderhoud. Maar ik ben dus benieuwd of ik het verkeerd heb en beter voor een nieuwe fiets kan gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoffa
Aeroad 2 wordt 6 oktober gepresenteerd. Ik weet dat sommigen hier nogal anti-Canyon zijn (kuch*ypuh*kuch), maar daar schaar ik mij persoonlijk niet onder. Sterker nog, ik ben best enthousiast geworden door Luescher's Canyon doorzaag-video eigenlijk. Eens zien wat het gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 16-09 17:29
Die heb ik ook. Voor vertrek even vullen met water en dan kun je je fiets meteen schoonspuiten na aankomst.

Tip: Na gebruik eerst de druk er volledig uit laten lopen en dan opendraaien. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat ik de afsluiting had laten zitten en die was dan helemaal vast gaan zitten en amper los te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Stoffa schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:57:
Aeroad 2 wordt 6 oktober gepresenteerd. Ik weet dat sommigen hier nogal anti-Canyon zijn (kuch*ypuh*kuch), maar daar schaar ik mij persoonlijk niet onder. Sterker nog, ik ben best enthousiast geworden door Luescher's Canyon doorzaag-video eigenlijk. Eens zien wat het gaat worden :)
Profs waaronder MVDP rijden al een tweetal maanden rond op de nieuwe Aeroad, dus weinig verrassingen meer toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JyCX3Na.png
Afbeeldingslocatie: https://movistarteam.com/wp-content/uploads/2020/08/002-8.jpg

Nu gewoon een kloon van de laatste Propel, Reacto, Systemsix en noem ze allemaal maar op. Zonder logo's wordt het voor 99% van de wielerkenners een lastige opgave om ze uit elkaar te houden.

Ben zelf wel een aero frame fan en vind de nieuwe Canyon dus ook zeker niet lelijk (het is bijna een kopie van mijn S3 of de oude S5), maar begrijp inderdaad niet waarom iedereen zo zenuwachtig is als een 7-jarige op Sinterklaasavond. Op WeightWeenies al 120 pagina's vol gekalkt door de fanboys.

Blijf het bijzonder vinden hoe een prijsvechter zoveel losmaakt bij de mensen. Alsof morgen iedereen ineens in een Dacia rijden wil, of voor team Aldi is en met Aldi slippers in de rij staat om een Aldi fiets te kopen (uiteraard met 6 maanden levertijd). Het zal er iets mee te maken hebben dat Canyon alle 'trendy' kanalen sponsort, GCN, Zwift, maar ook de kleinere zoals Rode Lantaarn of iedereen die zichzelf 'influencer' noemt en meer dan 100 volgers heeft. Ze weten perfect hun doelgroepen aan te spreken. Ook de gehele Spaans sprekende bevolking wil een Canyon dankzij sponsoring van Movistar en Arkea. Die Canyon marketing lui zijn in ieder geval hun salaris dubbel en dwars waard.

[ Voor 41% gewijzigd door Ypuh op 03-10-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
Heeft iemand ervaring met de Shimano SM-RT800 Ice-Teach schijven? Hoe zijn deze in vergelijking met de meer open remschijven zoals de Shimano SM-RT66 bijvoorbeeld?

Moet je ook specifiek de ultegra klauw hebben of maakt dat uiteindelijk weinig uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

@Ypuh Inderdaad de zoveelste aerofiets, niks bijzonders aan als ik dit zo zie. Lijkt sprekend op m'n Chapter2 Rere, helemaal de achterkant, kon een kopie zijn...
Wel kuddo's voor de paintjob op de eerste foto, ziet er smakelijk uit!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffa
Mwah goed denk dat ik even ga passen voor de zoveelste pro of anti Canyon discussie.
Wel vind ik de opmerking dat de pros er al maanden op rijden, en er dus geen verrassingen meer zijn wat kort door de bocht. Zaken als gewicht van het frame, aerodynamica, kwaliteit van de carbonlayup, rij-eigenschappen, stuur/stuurpen gewicht en werkwijze om kabels weg te werken, Bottom bracket (hopelijk niet die non-pressfit zut maar gewoon bb86) etc interesseren mij iig wel.
Tevens vind ik Cervelo persoonlijk dan weer niets bijzonders, en zeker niet interessanter dan Canyon. Op zijn best doen ze iets duurder, maar da's ook maar een aangemeten imago. Zelfde geldt voor Look overigens: Grin vindt dat fantastisch. Ik zie vooral een fiets die op dieet moet, en waarover behoorlijk veel kwaliteitsissues voorbij schieten op ww.
Nee, doe mij maar een frame van een bedrijf dat liefst zijn eigen fabrieken heeft (Giant), dan wel outsourced naar een partij die goed bekend staat (Quest Composites).
En zo heeft iedereen zijn eigen, persoonlijke kijk op zaken (en daar is ook helemaal niks mis mee).

[ Voor 8% gewijzigd door Stoffa op 03-10-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Eindelijk kan je bij Strava ook de route laten meekleuren met parameters:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FL1eWBND_F-md1hOV0tWdBTvEfU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0JJ25rIJjVeeyqmrkVmGdtMq.jpg?f=user_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:40
Ben nog geen fan van de kleuren, maar toch leuke gimmick. Garmin connect doet het fraaier trouwens. En voor degene die niet wil klikken, een van onderstaande hashtags zetten in de beschrijving van je rit als je voor Strava betaald hebt. Anders werkt het niet.

#PaceMap or #SpeedMap: Higher speed/lower pace will be a darker blue.
#HeartrateMap: Higher heart rate will be a darker red.
#Elevationmap: Lower absolute elevation will be black and higher elevation will be yellow.
#GradientMap: Descents will be yellow and inclines will be red.
#PowerMap: Higher power will be darker purple.
#TimeMap: Longer elapsed time will be a darker red.
#TemperatureMap: Higher temperatures will be a darker red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
rolandos582 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:39:
Heeft iemand ervaring met de Shimano SM-RT800 Ice-Teach schijven? Hoe zijn deze in vergelijking met de meer open remschijven zoals de Shimano SM-RT66 bijvoorbeeld?

Moet je ook specifiek de ultegra klauw hebben of maakt dat uiteindelijk weinig uit?
Heb hier zowel de RT800 als de RT900. Zolang je dezelfde diameter houdt is het remschijf wisselen en misschien nog even de remblokken naar buiten drukken. Houd er wel rekening mee dat je met een dichte schijf en harde wind wel verschil voelt.
Def1ant schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:35:
[...]

Ben nog geen fan van de kleuren, maar toch leuke gimmick. Garmin connect doet het fraaier trouwens. En voor degene die niet wil klikken, een van onderstaande hashtags zetten in de beschrijving van je rit als je voor Strava betaald hebt. Anders werkt het niet.

#PaceMap or #SpeedMap: Higher speed/lower pace will be a darker blue.
#HeartrateMap: Higher heart rate will be a darker red.
#Elevationmap: Lower absolute elevation will be black and higher elevation will be yellow.
#GradientMap: Descents will be yellow and inclines will be red.
#PowerMap: Higher power will be darker purple.
#TimeMap: Longer elapsed time will be a darker red.
#TemperatureMap: Higher temperatures will be a darker red.
Het werkt enkel bij de "overview" als je verder wil inzoomen, heb je weer de oude kleur van je track.

[ Voor 44% gewijzigd door Lennart95 op 03-10-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Lennart95 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Heb hier zowel de RT800 als de RT900. Zolang je dezelfde diameter houdt is het remschijf wisselen en misschien nog even de remblokken naar buiten drukken. Houd er wel rekening mee dat je met een dichte schijf en harde wind wel verschil voelt.
Ja voor mijn trainingswielen gebruik ik gewoon de open schijven. Maar voor mijn 50 of 55mm carbon setje wil ik dan deze schijven gaan gebruiken. Zijn er verder nog voor/nadelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartNL
Ypuh schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:07:
[...]
....Canyon marketing lui zijn in ieder geval hun salaris dubbel en dwars waard....
dat gevoel heb ik meer bij een mode merk zoals Cervelo geworden is. Cervelo was sinds haar oprichting een super merk maar is sinds de verkoop in 2011 een zielloos vehikel van Pon. Dankzij de geweldige marketing teert Cervelo nog op oude glorie >:)

En ik zou best een Cervelo kunnen kopen maar begrijp niet dat iemand Canyon zo ongefundeerd afbrandt. Ik zou wel eerder een Canyon kopen omdat ik er van overtuigd ben dat die meer waar voor het geld leveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
rolandos582 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:47:
[...]

Ja voor mijn trainingswielen gebruik ik gewoon de open schijven. Maar voor mijn 50 of 55mm carbon setje wil ik dan deze schijven gaan gebruiken. Zijn er verder nog voor/nadelen?
Ik heb verder geen ervaring met anderen dan deze twee. Maar de RT900 zien er een heel stuk strakker uit. Hetgene wat bij de RT900 zwart gelakt is, wordt bij de RT800 op den duur vies/vlekkerig wat ik ook met remreiniger niet weg krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Als S3 eigenaar kan ik niet zeggen dat ik deze niet mooi vind, daavoor lijken ze teveel op elkaar ;). Dat deze Canyon het uiteindelijk wel goed gaat doen lijkt me dus van wel, maar vernieuwend wil ik het niet noemen. Ze komen met alle design features die een merken als Specialized, BMC Cervelo in 2011 al introduceerden met o.a. de S5 en Venge Vias. Verder ben ik van mening dat het tegenwoordig bijna allemaal 13 in een dozijn fietsen zijn, dus wordt ik ook niet warm of koud meer van het ene of het andere merk en vind ik ze bijna allemaal wel mooi.

Bij Canyon haak ik vooral af vanwege de cost-cutting service die je krijgt (ik ben benieuwd hoe lang de wachttijden worden voor deze nieuwe Aeroad) zonder dat daar nou een groot prijsvoordeel tegenover staat. Als ze beginnen met wat leukere spuitschema's zoals die eerste foto net, dan gaan ze samen met dit framedesign al een heel eind de goede kant op met de nieuwe Aeroad wat mij betreft.

Vergelijk oud vs. nieuw (waarbij vooral opvalt wat er niet mooi was aan die oude):
Afbeeldingslocatie: https://media-cdn.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-storefront/default/dw53ff714e/aeroadpage.jpg?sw=1280&sfrm=jpg&q=80
Afbeeldingslocatie: https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2020/08/GettyImages-1228012150-dceec22-scaled-e1597319556600.jpg

Zo op het eerste oog;
- Geintegreerde cockpit en kabels
- Sloping top tube
- Dikkere zadelpen
- Zadelpenbuis ook dikker
- Veel dikkere en lager aangezette seatstays
- Niet meer die lelijke hugger/mooiere overgang naar het achterwiel
- Druppelvormige balhoofdbuis

Verder denk ik niet dat hij comfortabeler wordt met zoveel extra carbon. Die downtube en rear triangle zijn echt massive.

@BartNL Toen ik zo rond 2010 begon met fietsen was Cervelo hét merk. Toen besloten dat die er vroeg of laat moest komen en zo geschiedde. Veel meer dan dat zit er niet achter. Dat de Cervelo's van nu ook gewoon kuren hebben heeft er alleen maar voor gezorgd dat ik er ook naast de fiets genoeg tijd aan heb mogen besteden. Op die manier ga je vanzelf van het beestje houden en hij draait inmiddels perfect. Een beetje het Alfa Romeo gevoel denk ik :+.

Ben verder niet echt merkgebonden en heb geen aandelen o.i.d. Als volgende fiets lijkt een BMC RoadMachine, Trek Emonda of Parlee Altum me wel leuk, al zitten die een beetje in dezelfde hoek als Cervelo (goed maar veel te duur).

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 03-10-2020 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Lennart95 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:36:
Het werkt enkel bij de "overview" als je verder wil inzoomen, heb je weer de oude kleur van je track.
Werkt ook alleen mobiel volgens mij.
Via webversie zie ik het niet.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:32
Is het normaal dat je een voorderailleur niet perfect kan afstellen zodat in alle versnellingen hij niet tegen de chainguide zit?

Ik had eerst bij de 3 lichtste versnellingen dat hij wat tegen de chainguide zat. Na 0.5mm verschoven te hebben zijn die nu goed, maar de 2 zwaarste zitten er nu tegen. Idem bij het kleinere tandwiel van de crank.

Is het een keuze van hem in te stellen met het oog in welke versnellingen je het meeste zit? Heb het gevoel dat de breedste tussen de chainguides te klein is voor een 11 speed cassette om er nergens tegen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 15:11
Mvp reed vorig jaar op het WK in Engeland al even op de nieuwe Aeroad rond. Tijdens de koers zelf dan weer niet. Hij was er misschien toch niet helemaal tevreden over of er was wat mis of misschien was het wel de bedoeling dat hij er maar even op zou rijden voor een korte test. In de tussentijd zal ook vast nog wel het nodige aan de frameset aangepast zijn. Maar op het gezicht ziet het frame er op de foto's van nu nog hetzelfde uit als waar hij toen op gereden heeft. Weinig verrassing aan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
Pufster schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:05:
Is het normaal dat je een voorderailleur niet perfect kan afstellen zodat in alle versnellingen hij niet tegen de chainguide zit?

Ik had eerst bij de 3 lichtste versnellingen dat hij wat tegen de chainguide zat. Na 0.5mm verschoven te hebben zijn die nu goed, maar de 2 zwaarste zitten er nu tegen. Idem bij het kleinere tandwiel van de crank.

Is het een keuze van hem in te stellen met het oog in welke versnellingen je het meeste zit? Heb het gevoel dat de breedste tussen de chainguides te klein is voor een 11 speed cassette om er nergens tegen te zitten.
Je weet dat je de voorderrailleur kan "trimmen"? Bij het op of afschakelen heb je eerst een kleine slag om hem te trimmen en een grotere slag om daadwerkeljk naar het kleinere of grotere blad te schakelen.
Als je ketting bij een groter kransje op je cassette en groot blad voor tegen de framekant van de chainguide zit, geef je een kleine tik tegen de shifter om af te schakelen naar het binnenblad , maar niet helemaal doordrukken zodat hij ook daadwerkelijk naar het binnenblad schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
Dank je. Dit wist ik niet. Het is mijn eerste koersfiets :) ik bekijk het morgen nog eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:02
Ik ben toe aan nieuwe buitenbanden, rij momenteel op 23 met een Bulls Harrier uit 2012 ofzoiets. Aangezien het nu slecht weer is en bredere banden hip zijn zit ik te twijfelen om 25 te bestellen.

Twee vragen:
- geeft 25 meer grip als het nat is?
- hoe weet ik of 25 past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Mitashi schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:32:
Ik ben toe aan nieuwe buitenbanden, rij momenteel op 23 met een Bulls Harrier uit 2012 ofzoiets. Aangezien het nu slecht weer is en bredere banden hip zijn zit ik te twijfelen om 25 te bestellen.

Twee vragen:
- geeft 25 meer grip als het nat is?
- hoe weet ik of 25 past?
Als je wielen ook uit 2012 zijn heb je waarschijnlijk niet de (interne) velgbreedte die hoort bij 25mm banden. Gewoon 23mm pakken in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 21:04
@Stoffa Zijn er minima qua interne velgbreedte per breedte band? Kan me inderdaad wel voorstellen dat een 28mm niet op dezelfde velg past vanwege bolling etc maar een 23 naar 25 lijkt mij niet zo gek?

Heb zelf een fiets uit 2000 ofzo met 23mm, na een heerlijke fietszomer waarin ik de sport volledig ontdekt heb wil ik in de winter ook doorfietsen en dan zijn 25 voor mij ook wel interessant zoals Mitashi zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
DDX schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:53:
[...]

Werkt ook alleen mobiel volgens mij.
Via webversie zie ik het niet.
Het werkt echt ook op het web. Op jouw eigen laatste activiteit zie ik de blauwe power data via het web. Op een eigen activiteit zie ik via het web bijv. de hellingsgraad.

Ik vind het wel knullig dat je dit via hashtags in de activiteitsomschrijving moet instellen. Je moet dan onthouden wat de hashtag ook al weer was (al zal dat een stuk gewenning zijn). Dit hadden ze beter als selecteerbare optie kunnen toevoegen.

Ik ga er maar vanuit dat het MVP is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

@Stoffa Wil hier zeker geen frame war beginnen, is niemand bij gebaat.
Ik vind die nieuwe Canyon echt een mooi fiets, zeker in de paintjob die Ypuh postte (aqua/blauw/paars), echt prachtig. Zou ik hem zelf kopen al was het de beste en lichtste fiets op aarde? Nope... Maar laat onverlet dat ik dit aqua/blauw/paars exemplaar een mooie fiets vind.
M'n Look mag dan een paar honderd gram zwaarder zijn maar zou voor geen goud willen ruilen. Zou ik nu weer bij Look uitkomen met de 2021 frames/paintjobs? Nope. AF-GRIJ-SE-LIJ-KE paintjobs... Zelfs de 2021 Pro Team white hebben ze in mijn ogen verpest. Dit zijn geen Look paintjobs maar 13 in een dozijn fietsen. Fan van Look? Tsja ach, vind het zeker een mooi merk, maar dat geldt ook voor vele andere merken. Canyon zit daar alleen niet bij, maar Trek bijvoorbeeld ook niet (maar weer wel voor ATB's!). Neemt niet weg dat ze exemplarisch prachtige fietsen maken, en tot de absolute top behoren. Zal ik echt nooit ontkennen.

Hetzelfde heb ik met schoenen, sokken en shawls; (ook) daar ben ik heel autistisch. Dat moet precies kloppen. Ook daar zijn er merken die ik met geen stok aanraak, maar dat heeft niks met kwaliteit te maken. Burberry maakt iconische shawls van een uitstekend kwaliteit, sommige vind ik zelfs mooi, maar met dat merk ga ik dood nog niet gevonden worden. Magnanni maakt uitstekende schoenen, maar wederom: niet om mijn voeten. Happy Socks idem. Prima sokken, maar over mijn dode stinkvoeten nog niet... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
't Begint een beetje op https://old.reddit.com/r/BicyclingCirclejerk/ te lijken hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Ypuh schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:19:
Bij Canyon haak ik vooral af vanwege de cost-cutting service die je krijgt
complimenten voor uitgebreide uitleg die ik grotendeels wel kan begrijpen. Enige wat ik niet snap is bovenstaande quote. Persoonlijk heb ik geen ervaring met Canyon of Canyon service maar volgens mij hebben ze afspraken met fietsenmakers die onderhoud aan hun fietsen doen. Daarnaast denk ik dat elke fietsenmaker dat zou kunnen doen dus ik zie het grote nadeel niet?
Een nadeel zou kunnen zijn wanneer de fiets zo defect is dat hij terug naar Koblenz en je zou dan zelf een leenfiets moeten regelen en verzendkosten betalen. Zelfs dat zou ik nog wel te overzien vinden.
Zelf heb ik mijn fiets bij Rose gekocht en dat lijkt qua idee op Canyon. Grote verschil is dat Rose geen world tour team sponsort en een eigen (grote) fietsenwinkel heeft. De hoofdvestiging met winkel van Rose zit ook dicht aan de Nederlandse grens. Qua ontwerp zijn ze net zo Duits als Canyon ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
@grin Punt is dat het om mening en/of smaak gaat. Het is allemaal gewoon ontzettend subjectief. Een Canyon vergelijken met een Aldi, en mensen die een Canyon mooi vinden wegzetten als gevallenen voor de marketingpraat is (imo) onnodig.

Different strokes for different folks zegt men dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

Mwoah, die vergelijking met Aldi vind ik best passend... Marketing vallen we allemaal voor, welk merk je ook koopt.
Waar ik een punt over wilde maken dat we hier nog wel mening kunnen/mogen verkondingen. En ajb niet te zwaar aan tillen. Het is maar een mening. Ik zeik Look net zo makkelijk af als Canyon. Als Look of Chapter2 iets maakt wat er niet uit ziet dan zeg ik dat. Als Canyon iets moois maakt idem.
Slechte fietsen worden er echt niet meer gemaakt, slechte exemplaren zal je altijd houden. Fan zijn van een merk is prima, maar heb ook het lef om de minpunten te noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Grin op 04-10-2020 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
BartNL schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

complimenten voor uitgebreide uitleg die ik grotendeels wel kan begrijpen. Enige wat ik niet snap is bovenstaande quote. Persoonlijk heb ik geen ervaring met Canyon of Canyon service maar volgens mij hebben ze afspraken met fietsenmakers die onderhoud aan hun fietsen doen. Daarnaast denk ik dat elke fietsenmaker dat zou kunnen doen dus ik zie het grote nadeel niet?
Een nadeel zou kunnen zijn wanneer de fiets zo defect is dat hij terug naar Koblenz en je zou dan zelf een leenfiets moeten regelen en verzendkosten betalen. Zelfs dat zou ik nog wel te overzien vinden.
Zelf heb ik mijn fiets bij Rose gekocht en dat lijkt qua idee op Canyon. Grote verschil is dat Rose geen world tour team sponsort en een eigen (grote) fietsenwinkel heeft. De hoofdvestiging met winkel van Rose zit ook dicht aan de Nederlandse grens. Qua ontwerp zijn ze net zo Duits als Canyon ;)
Lange levertijden, beperkte kleur keuzes, gangbare maten vaak niet op voorraad, geen keuzemogelijkheden in afmontage (en indien dat wel het geval is, eerst gehele fiets bestellen, dan specifieke onderdeel retourneren), geen afstelbeurtje na 1.000km, garantie altijd retour zenden, beperkte kortingen (en dan gangbare kleur/maat combinaties weer uitgezonderd), geen fietsmeting/advies, betalen voor de verzendkosten, betalen voor de verzenddoos, moeilijk doen bij garantie claims en/of na 3x heen en weer nog niet opgelost etc.

Die lijst met online gebruikerservaringen is eindeloos. Toegegeven, er is ook geen merk/dealer die aan al die 'eisen' zal voldoen, maar je krijgt in mijn ogen de service van een Aldi (per pallet naar binnen schuiven, populaire producten vaak niet aangevuld) terwijl je gewoon wel de prijs van een A-merk betaald.

Voor mij persoonlijk maakt dat nog niet zo uit gezien ik alles liever zelf doe, maar opvallend veel 1e fiets kopers komen bij Canyon uit omdat de fietsen gemiddeld toch goedkoper zijn/lijken. Mijn advies is dan eerst even rond te kijken of fietsenzaken in de buurt niet nog iets hebben staan. Een Giant o.i.d. koop je regelmatig ook wel met 20-40% korting en dan ben je zowel goedkoper uit als dat je een aanspreekpunt met wat persoonlijk advies hebt (en in mijn ogen een mooier product, maar daarover valt te twisten).

Overigens kan ik begrijpen dat fietsenzaken niet aan Canyon's sleutelen (zelf ben ik meer van geld=geld). Op reparaties zit nauwelijks marge en de schaalbaarheid is nul (vind maar anno 2020 maar eens een goede fietsenmaker die voor een habbekrats werkt, daar zijn nog geen Polen/Roemenen voor). Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, begrijp ik wanneer ze zeggen ga maar lekker terug naar waar je hem gekocht hebt. Fietsenmakers zitten niet om werk verlegen en iemand die zo op de prijs zit, zal jou uiteindelijk ook alleen maar te duur vinden en (online) klagen als iets een keer niet helemaal naar wens is ("Online betaal ik de helft"). Iemand die gister een Canyon kocht zal morgen niet ineens bij jou in de winkel een BMC of S-Works kopen, dus je loopt naar m.i. geen klandizie mis.

Rose is wel een totaal ander concept dan Canyon. Als je daar een fiets met roze bidonhouderboutjes wilt, dan staat er morgen een fiets met roze bidonhouderboutjes.

Overigens steek ik voor geen enkel merk mijn handen in het vuur, maar kan geen enkel ander merk/industrie bedenken waar een prijsvechter op handen gedragen wordt. Als het over een Primark, Aldi of Ryanair gaat is de publieke opinie totaal anders terwijl die eenzelfde concept volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 04-10-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Ypuh schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:24:
[...]
Rose is wel een totaal ander concept dan Canyon. Als je daar een fiets met roze bidonhouderboutjes wilt, dan staat er morgen een fiets met roze bidonhouderboutjes.
dat doen ze helaas al niet meer zoals vroeger. Je kunt de meeste modellen nu helemaal niet meer aanpassen, dat kan nu alleen nog op de duurste modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
BartNL schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

dat doen ze helaas al niet meer zoals vroeger. Je kunt de meeste modellen nu helemaal niet meer aanpassen, dat kan nu alleen nog op de duurste modellen.
Dan gaat Rose m.i. ook de verkeerde kant op. Wat ik zo leuk vond aan Rose is dat ze best wel moderne design frames hadden en vervolgens elke denkbare mogelijk combinatie boden, met alle service van een grote fietsenzaak a la Mantel/12Go. Je kon elke denkbare mogelijke zadel, wielen, cassette vertanding tot het stuurlint aan toe configureren en dan stond de fiets met een week voor je klaar in de winkel waar ze je vervolgens nog helpen met het afstellen etc. Dat alles ook nog eens voor redelijke prijzen.

Grootste nadeel geen influencers, YouTubers of profteams die met jouw droomfiets lopen te shinen, dus de hele 'bling' en 'must have' factor is minder aanwezig. Ik ben overtuigd dat mensen zich daar meer door laten beïnvloeden dan ze eigenlijk zouden willen (ik wel ten minste). Daarnaast zijn er nog wel wat redenen te bedenken om meer te betalen voor een S-Works of Pinarello wat in mijn ogen toch de trendsetters zijn. Die verschillen worden alleen wel steeds kleiner en ik zou daar ook geen €5k extra voor betalen (dat prijsverschil wordt ook steeds kleiner).

Edit: Anyhow. Heb deze discussie al vaker gevoerd. Er is ook geen goed of fout en het boeit me eigenlijk weinig als iemand een andere overtuiging heeft. De wereld verbeteren is niet één van mijn doelstellingen en het is niet alsof ik op zondag morgen in de berm lig om alle Canyon's een bezemsteel in de wielen te duwen. Probeer alleen uit te leggen waarom ik de aantrekkingskracht van het merk niet begrijp.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 04-10-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Ypuh schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:24:
[...]Overigens steek ik voor geen enkel merk mijn handen in het vuur, maar kan geen enkel ander merk/industrie bedenken waar een prijsvechter op handen gedragen wordt. Als het over een Primark, Aldi of Ryanair gaat is de publieke opinie totaal anders terwijl die eenzelfde concept volgen.
ik ervaar niet dat Canyon op handen wordt gedragen en de door jouw vergeleken merken zijn vergelijkbaar succesvol. Persoonlijk vind ik het wel begrijpelijk omdat een fiets in elkaar zetten weinig voorstelt wanneer je alle onderdelen inkoopt. Dat laatste doen tegenwoordig bijna alle merken waardoor de verschillen minimaal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
Grin schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:07:
Mwoah, die vergelijking met Aldi vind ik best passend... Marketing vallen we allemaal voor, welk merk je ook koopt.
Waar ik een punt over wilde maken dat we hier nog wel mening kunnen/mogen verkondingen. En ajb niet te zwaar aan tillen. Het is maar een mening. Ik zeik Look net zo makkelijk af als Canyon. Als Look of Chapter2 iets maakt wat er niet uit ziet dan zeg ik dat. Als Canyon iets moois maakt idem.
Slechte fietsen worden er echt niet meer gemaakt, slechte exemplaren zal je altijd houden. Fan zijn van een merk is prima, maar heb ook het lef om de minpunten te noemen.
Ik weet niet wat jij voor beeld van de Aldi hebt, maar laatste keer dat ik er was vond ik het een deprimerende teringzooi waar de schimmel op de groente en fruit afdeling welig tierde.
Canyon maakt kwalitatief zeer goede fietsen: de bb-tolerances en carbon layup processen beheersen ze uitstekend.
Ik vind de vergelijking dus (zeer) mank gaan. ;)

En dat zeg ik niet eens als Canyon fanboy: ik heb geen Canyon, noch heb ik er bepaalde affiniteit mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Cranzai schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:47:
@Stoffa Zijn er minima qua interne velgbreedte per breedte band? Kan me inderdaad wel voorstellen dat een 28mm niet op dezelfde velg past vanwege bolling etc maar een 23 naar 25 lijkt mij niet zo gek?

Heb zelf een fiets uit 2000 ofzo met 23mm, na een heerlijke fietszomer waarin ik de sport volledig ontdekt heb wil ik in de winter ook doorfietsen en dan zijn 25 voor mij ook wel interessant zoals Mitashi zegt.
Nou het is een tijd geleden dat ik me hiermee bezig hield, maar uit m'n hoofd moet de interne velgbreedte rond de 18mm zijn voor een 25mm band. Heb je een smallere breedte dat gaat de band alleen bollen, en krijg je mindere rijeigenschappen.
Dat is althans de theorie. Ik heb zelf in het verleden op een smallere velg een 25mm band gelegd, en merkte totaal geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
pdukers schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Het werkt echt ook op het web. Op jouw eigen laatste activiteit zie ik de blauwe power data via het web. Op een eigen activiteit zie ik via het web bijv. de hellingsgraad.
Zie het ja, werkt wel op overzicht pagina.
Ik had mijn rit geopend en dan zie je het al niet meer....

Kleurtjes vallen beetje tegen, vandaag bijna 20 minuten met 300w op strand gebeukt tegen de wind in, maar niet echt zichtbaar.
Eigenlijk is alles gewoon blauw/paars en amper verschil te zien.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Nou, deze morgen goed aangekleed vertrokken, wel geteld 3km droog gereden en de overige 47km in de striemende regen :+ Had langer willen rijden maar tocht vroeger naar huis afgedraaid gezien ik het water voelde klotsen in m'n schoenen.

Te kijken voor
- Regenbestendige overschoenen
- Regenjack

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfNzkXoQeJcHMiC5wzfYKOeKq0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ji9rXhpGbcQSysF7devZWoCn.jpg?f=user_large

En dan balen dat nu de zon volop schijnt buiten en het al enkele uren niet meer geregend heeft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDcMV0BngD4AQGlHGwn2zVfWVds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qdCDRcXuiuOxT89yAK94aDkB.png?f=user_large

Same... begon al vroeg te regenen, buienradar zag er hoopvol uit maar helaas. Ook nog halverwege iemand uit de groep spaakbreuk. Toen was het helemaal klaar :X

Heb overigens een vraag, op grote blad loopt mijn ketting tegen de kooi van voor derailleur aan. Kwestie van afstellen lijkt me maar hoe moeilijk is dat? Geen ervaring mee, goed zelf uit te voeren of toch even langs de lokale FM brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
Dan moeten jullie eens wat minder vroeg vertrekken (of in het midden van het land gaan wonen). 110km gefietst en geen druppeltje gehad.

@rolandos582 Een fiets afstellen is niet moeilijk. Het enige wat vereist is, is wat geduld. Zelf proberen dus! Het is (waarschijnlijk bij jou ) mechanisch. Je ziet alles bewegen dus kan eenvoudug achterhalen hoe het werkt.

Maar ik snap ook niet waarom zoveel fietsers voor iedere scheet direct naar de fm rennen..

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik dacht ook dat het bij wat miezer zou blijven en dat de temperatuur wel meeviel. Heb de overschoenen in mijn handen gehad, maar weer teruggelegd.

Dat was mijn domste besluit van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
cordonbleu schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:07:
Mvp reed vorig jaar op het WK in Engeland al even op de nieuwe Aeroad rond. Tijdens de koers zelf dan weer niet. Hij was er misschien toch niet helemaal tevreden over of er was wat mis of misschien was het wel de bedoeling dat hij er maar even op zou rijden voor een korte test. In de tussentijd zal ook vast nog wel het nodige aan de frameset aangepast zijn. Maar op het gezicht ziet het frame er op de foto's van nu nog hetzelfde uit als waar hij toen op gereden heeft. Weinig verrassing aan dus.
Via via (dus bepaald maar wat je het waard vindt) heb ik van het Alpecin team vernomen dat er problemen waren met het frame en dat het daarom zo lang duurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 00:27
MrBarBarian schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:17:
@rolandos582 Een fiets afstellen is niet moeilijk. Het enige wat vereist is, is wat geduld. Zelf proberen dus! Het is (waarschijnlijk bij jou ) mechanisch. Je ziet alles bewegen dus kan eenvoudug achterhalen hoe het werkt.

Maar ik snap ook niet waarom zoveel fietsers voor iedere scheet direct naar de fm rennen..
Moeilijk is het inderdaad niet maar besef wel dat er 4 variabelen zijn waar je aan kunt / moet schroeven:
  • hoogte voorderailleur t.o.v. de kettingbladen
  • hoek voorderailleur t.o.v. het frame
  • limit screws
  • kabelspanning
De onderste is het makkelijkste om aan te passen, maar de andere drie zijn voorwaardelijk om het lekker te laten werken.

Als je zelf gaat sleutelen: zoek eerst eens de aanwijzingen van de fabrikant op vóór je een willkeurige sleutelaar op youtube gaat nadoen. Het zou zomaar kunnen dat het voor jouw merk / type / jaar net effe anders is dan in zijn/haar filmpje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Stoffa schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Ik weet niet wat jij voor beeld van de Aldi hebt, maar laatste keer dat ik er was vond ik het een deprimerende teringzooi waar de schimmel op de groente en fruit afdeling welig tierde.
Canyon maakt kwalitatief zeer goede fietsen: de bb-tolerances en carbon layup processen beheersen ze uitstekend.
Ik vind de vergelijking dus (zeer) mank gaan. ;)

En dat zeg ik niet eens als Canyon fanboy: ik heb geen Canyon, noch heb ik er bepaalde affiniteit mee.
Ik zou Canyon eerder vergelijken met een Opel Kadett/Astra uit de jaren 90.
Niet de beste kwaliteit auto, niet de beste prijs/kwaliteit auto, niet de etc. Toch kochten we die auto’s massaal. Maar was het door de reclame campagnes, omdat de buurman er ook een had? Ik weet het niet. Vooral het “gevoel” dat je iets goeds koopt is belangrijk. En je hebt heel erg kamp Opel en kamp VW. Overstappen doet “niemand” terwijl het eigenlijk altijd op non-argumenten gebaseerd is.

Cervelo en Look vind ik meer Amerikaanse/Italiaanse auto’s. Vol karakter, maar er is echt wel een ontwerp fout te vinden.

Giant en Merida vind ik meer de Japanse auto’s van de jaren 90. Technisch tot aan het perfecte toe geproduceerd. Het beheersen van toleranties hebben ze uitgevonden. Maar qua design maakte ze niet altijd de beste keuzes en was er vooral veel saaiheid te bespeuren. Dit terwijl ze tot de grootste auto producerende gebieden behoren.

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 04-10-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Maar wat is nu de Ferrari van de fietsen dan?

Overigens: nieuwe Canyon Aeroad is (geclaimd) 7.4 watt efficiënter (onduidelijk op welke snelheid en of Canyon bedoelt tov de vorige versie). Daarnaast 200 gram lichter en 14% stijver.

Komt van Weight weenies topic, waar iemand een advertentie van Canyon in een wielerblad had gevonden.

Wel serieuze nummers voor een Opel Kadett toch? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
Requiem19 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:10:
Maar wat is nu de Ferrari van de fietsen dan?

Overigens: nieuwe Canyon Aeroad is (geclaimd) 7.4 watt efficiënter (onduidelijk op welke snelheid en of Canyon bedoelt tov de vorige versie). Daarnaast 200 gram lichter en 14% stijver.

Komt van Weight weenies topic, waar iemand een advertentie van Canyon in een wielerblad had gevonden.

Wel serieuze nummers voor een Opel Kadett toch? ;)
Wordt er ook gezegt wat de referentie is? Efficienter, lichter en stijver impliceerd een vergelijking. En hoe ze tot deze getallen zijn gekomen? Welke omstandigheden, hoe gemeten, etc..

Doorgaans is dit zulke eindeloze marketing b*lsh*t.

Oja: De Ferrari van de fietsen is een fiets die je evenvaak ziet als een Ferrari. Geen Canyon, Specialized, Trek, Sensa, Cannondale, Cube, etc dus ;)

Overigens is een Ferrari zeker niet de beste auto. Het is alleen de naam ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MrBarBarian op 04-10-2020 20:17 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
MrBarBarian schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Wordt er ook gezegt wat de referentie is? Efficienter, lichter en stijver impliceerd een vergelijking. En hoe ze tot deze getallen zijn gekomen? Welke omstandigheden, hoe gemeten, etc..

Doorgaans is dit zulke eindeloze marketing b*lsh*t.

Oja: De Ferrari van de fietsen is een fiets die je evenvaak ziet als een Ferrari. Geen Canyon, Specialized, Trek, Sensa, Cannondale, Cube, etc dus ;)

Overigens is een Ferrari zeker niet de beste auto. Het is alleen de naam ;)
Zoals ik al tussen haakjes zei is het onduidelijk tov wie/wat/hoe deze getallen zijn.

Maar de logische aanname zou zijn tov vorige Aeroad, maar dat zou wel erg impressive zijn. (Of een bold marketing claim 😉).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pufster
rolandos582 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:18:
[Afbeelding]

Same... begon al vroeg te regenen, buienradar zag er hoopvol uit maar helaas. Ook nog halverwege iemand uit de groep spaakbreuk. Toen was het helemaal klaar :X

Heb overigens een vraag, op grote blad loopt mijn ketting tegen de kooi van voor derailleur aan. Kwestie van afstellen lijkt me maar hoe moeilijk is dat? Geen ervaring mee, goed zelf uit te voeren of toch even langs de lokale FM brengen?
Voorderailleur afstellen kan je flink mee knoeien of net niet. Bekijk vooral veel instructiefilmpjes en user manual van het merk, zodat je zeker weet welk schroefje wat doet. De eerste keer heb ik ook enkele uren zitten prutsen, maar nu gaat het al veel vlotter. Volg vooral het stappenplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Requiem19 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:20:

Maar de logische aanname zou zijn tov vorige Aeroad, maar dat zou wel erg impressive zijn. (Of een bold marketing claim 😉).
Dat (tov de vorige Aeroad) ben je geneigt in te vullen en is ook wat de meeste mensen zullen doen. Maar zolang het onderbouwde referentiekader ontbreekt zijn het loze claims.

Je kan het ook omdraaien: Als er nog zoveel verbetering mogelijk is, dan was de vorige Aeroad wel echt bagger.

Mensen lezen wat ze willen lezen. En daar wordt gebruik van gemaakt. Specialized met hun SL7 hebben daar ook weer gretig gebruik van gemaakt overigens.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
Stancke schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:39:
Nou, deze morgen goed aangekleed vertrokken, wel geteld 3km droog gereden en de overige 47km in de striemende regen :+ Had langer willen rijden maar tocht vroeger naar huis afgedraaid gezien ik het water voelde klotsen in m'n schoenen.

Te kijken voor
- Regenbestendige overschoenen
- Regenjack

[Afbeelding]

En dan balen dat nu de zon volop schijnt buiten en het al enkele uren niet meer geregend heeft :9
Als het echt hard regent dan is het vrij lastig om, ook met regenbestendige schoenen, de voeten droog te houden. Wat wel weer wat helpt zijn CyclingGaiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
MrBarBarian schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Dat (tov de vorige Aeroad) ben je geneigt in te vullen en is ook wat de meeste mensen zullen doen. Maar zolang het onderbouwde referentiekader ontbreekt zijn het loze claims.

Je kan het ook omdraaien: Als er nog zoveel verbetering mogelijk is, dan was de vorige Aeroad wel echt bagger.

Mensen lezen wat ze willen lezen. En daar wordt gebruik van gemaakt. Specialized met hun SL7 hebben daar ook weer gretig gebruik van gemaakt overigens.
De vorige Aeroad zou idd anno 2020 best bagger kunnen zijn aangezien dit model 6(?) jaar oud is inmiddels. Da’s dus een wattje per jaar progressie 😉.

Ik zou best benieuwd zijn naar wat meer objectieve aero vergelijkingstesten in een windtunnel. Maar fietsjournalistiek is vlgs mij best wel niet-onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
DieAnder schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:53:
[...]
Moeilijk is het inderdaad niet maar besef wel dat er 4 variabelen zijn waar je aan kunt / moet schroeven:
  • hoogte voorderailleur t.o.v. de kettingbladen
  • hoek voorderailleur t.o.v. het frame
  • limit screws
  • kabelspanning
De onderste is het makkelijkste om aan te passen, maar de andere drie zijn voorwaardelijk om het lekker te laten werken.

Als je zelf gaat sleutelen: zoek eerst eens de aanwijzingen van de fabrikant op vóór je een willkeurige sleutelaar op youtube gaat nadoen. Het zou zomaar kunnen dat het voor jouw merk / type / jaar net effe anders is dan in zijn/haar filmpje.
Hmm ja had al even wat info opgezocht. Als je de gebruikershandleiding bekijkt van mijn derailleur ( https://bike.shimano.com/...105-r7000/FD-R7000-F.html ) ziet dat er toch nog ingewikkeld uit. En je kunt toch uiteindelijk veel verprusten. Zo te zien heeft het voornamelijk te maken met de L/H die bovenop zit.
Pufster schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:23:
[...]
Voorderailleur afstellen kan je flink mee knoeien of net niet. Bekijk vooral veel instructiefilmpjes en user manual van het merk, zodat je zeker weet welk schroefje wat doet. De eerste keer heb ik ook enkele uren zitten prutsen, maar nu gaat het al veel vlotter. Volg vooral het stappenplan.
Ja die tijd heb ik helemaal geen zin in, als het een simpel dingetje is. Prima, maar met dit soort geknoei etc. Zal er eens naar kijken en anders ff naar lokale FM. Kost uitendelijk toch vrij weinig voor zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 11:47

Galois

1811 - 1832

Hoe vaak vervangen jullie de derailleurwieltjes?
Als je de bladen vervangt? Of bij vervanging van de cassette? Niet bij elke ketting neem ik aan?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Galois schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:50:
Hoe vaak vervangen jullie de derailleurwieltjes?
Als je de bladen vervangt? Of bij vervanging van de cassette? Niet bij elke ketting neem ik aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoL3yrMcpkmYktKdecG1zgynpDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QOpemVa3zaAkq2UK8W8RNDWE.jpg?f=user_large

Sowieso als ze scherp zijn zoals op de rechter foto. Maar ik neem ze gewoon mee in groot onderhoud, cassette, derailleur wieltjes, kabeltjes, lagers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

rolandos582 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]

Sowieso als ze scherp zijn zoals op de rechter foto. Maar ik neem ze gewoon mee in groot onderhoud, cassette, derailleur wieltjes, kabeltjes, lagers etc.
Ja, dat is duidelijk idd :)

Maar zover laten de meeste het hier niet komen... En voor die 10-15 euro dat ze kosten.

Is 10.000 km een reële afstand? Of eerder 20.000? Ik heb echt geen idee... Ze zien er bij mij gewoon goed uit, niets spits en mijn fiets heeft een kleine 10.000 gereden.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36
Galois schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Ja, dat is duidelijk idd :)

Maar zover laten de meeste het hier niet komen... En voor die 10-15 euro dat ze kosten.

Is 10.000 km een reële afstand? Of eerder 20.000? Ik heb echt geen idee... Ze zien er bij mij gewoon goed uit, niets spits en mijn fiets heeft een kleine 10.000 gereden.
Lastig in km uit te drukken, net zoals kettingen en cassettes niet bij iedereen gelijk slijten.

Zou het persoonlijk controleren bij een nieuwe ketting en of cassette, als het dan in de buurt is van het middelste plaatje, nieuwe, ziet het er nog uit zoals links, lekker laten zitten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

Lastig in km uit te drukken, net zoals kettingen en cassettes niet bij iedereen gelijk slijten.

Zou het persoonlijk controleren bij een nieuwe ketting en of cassette, als het dan in de buurt is van het middelste plaatje, nieuwe, ziet het er nog uit zoals links, lekker laten zitten
Klopt... Maar als ik zou zeggen 'een ketting kan wel 20.000 km mee' dan denk ik dat ik wel weet wat jou reactie zou zijn... :)

Maar kennelijk bij derailleurwieltjes niet? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36
Galois schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

Klopt... Maar als ik zou zeggen 'een ketting kan wel 20.000 km mee' dan denk ik dat ik wel weet wat jou reactie zou zijn... :)

Maar kennelijk bij derailleurwieltjes niet? :D
Der wieltjes heb je van plastic en alu...

Strava

Pagina: 1 ... 166 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).