BartNL schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:54:
[...]
complimenten voor uitgebreide uitleg die ik grotendeels wel kan begrijpen. Enige wat ik niet snap is bovenstaande quote. Persoonlijk heb ik geen ervaring met Canyon of Canyon service maar volgens mij hebben ze afspraken met fietsenmakers die onderhoud aan hun fietsen doen. Daarnaast denk ik dat elke fietsenmaker dat zou kunnen doen dus ik zie het grote nadeel niet?
Een nadeel zou kunnen zijn wanneer de fiets zo defect is dat hij terug naar Koblenz en je zou dan zelf een leenfiets moeten regelen en verzendkosten betalen. Zelfs dat zou ik nog wel te overzien vinden.
Zelf heb ik mijn fiets bij Rose gekocht en dat lijkt qua idee op Canyon. Grote verschil is dat Rose geen world tour team sponsort en een eigen (grote) fietsenwinkel heeft. De hoofdvestiging met winkel van Rose zit ook dicht aan de Nederlandse grens. Qua ontwerp zijn ze net zo Duits als Canyon

Lange levertijden, beperkte kleur keuzes, gangbare maten vaak niet op voorraad, geen keuzemogelijkheden in afmontage (en indien dat wel het geval is, eerst gehele fiets bestellen, dan specifieke onderdeel retourneren), geen afstelbeurtje na 1.000km, garantie altijd retour zenden, beperkte kortingen (en dan gangbare kleur/maat combinaties weer uitgezonderd), geen fietsmeting/advies, betalen voor de verzendkosten, betalen voor de verzenddoos, moeilijk doen bij garantie claims en/of na 3x heen en weer nog niet opgelost etc.
Die lijst met online gebruikerservaringen is eindeloos. Toegegeven, er is ook geen merk/dealer die aan al die 'eisen' zal voldoen, maar je krijgt in mijn ogen de service van een Aldi (per pallet naar binnen schuiven, populaire producten vaak niet aangevuld) terwijl je gewoon wel de prijs van een A-merk betaald.
Voor mij persoonlijk maakt dat nog niet zo uit gezien ik alles liever zelf doe, maar opvallend veel 1e fiets kopers komen bij Canyon uit omdat de fietsen gemiddeld toch goedkoper zijn/lijken. Mijn advies is dan eerst even rond te kijken of fietsenzaken in de buurt niet nog iets hebben staan. Een Giant o.i.d. koop je regelmatig ook wel met 20-40% korting en dan ben je zowel goedkoper uit als dat je een aanspreekpunt met wat persoonlijk advies hebt (en in mijn ogen een mooier product, maar daarover valt te twisten).
Overigens kan ik begrijpen dat fietsenzaken niet aan Canyon's sleutelen (zelf ben ik meer van geld=geld). Op reparaties zit nauwelijks marge en de schaalbaarheid is nul (vind maar anno 2020 maar eens een goede fietsenmaker die voor een habbekrats werkt, daar zijn nog geen Polen/Roemenen voor). Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, begrijp ik wanneer ze zeggen ga maar lekker terug naar waar je hem gekocht hebt. Fietsenmakers zitten niet om werk verlegen en iemand die zo op de prijs zit, zal jou uiteindelijk ook alleen maar te duur vinden en (online) klagen als iets een keer niet helemaal naar wens is ("Online betaal ik de helft"). Iemand die gister een Canyon kocht zal morgen niet ineens bij jou in de winkel een BMC of S-Works kopen, dus je loopt naar m.i. geen klandizie mis.
Rose is wel een totaal ander concept dan Canyon. Als je daar een fiets met roze bidonhouderboutjes wilt, dan staat er morgen een fiets met roze bidonhouderboutjes.
Overigens steek ik voor geen enkel merk mijn handen in het vuur, maar kan geen enkel ander merk/industrie bedenken waar een prijsvechter op handen gedragen wordt. Als het over een Primark, Aldi of Ryanair gaat is de publieke opinie totaal anders terwijl die eenzelfde concept volgen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Ypuh op 04-10-2020 12:27
]