My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
De meeste shimano kettingen komen tegenwoordig ook met een quicklink, bij Shimano wel zoals @Mistraller al zegt rekening houden met de richting, op de quicklinks Shimano staat ook een pijl om de draairichting aan te geven.hoi1234 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:43:
[...]
Ik heb altijd kettingen van KMC vanwege hun quick-link systeem. Maar zo ver ik weet kun je ook een missing link op een Shimano ketting zetten. Ik weet niet of er verdere verschillen zijn.
Kettingen koop je altijd met 100+ schakels. Je moet de ketting op maat maken met een kettingpons, dus in dit geval waarschijnlijk inkorten naar 54 schakels.
En vwb de 54 "schakels": ik denk dat @Dizzy Mike de buitenplaatjes heeft geteld (dat doe ik zelf ook altijd bij het op maat maken om minder ver te hoeven tellen
Edit: ah dat laatste was je al achter lees ik nu
Smaken verschillen uiteraard, anders reden we allemaal op dezelfde fiets (en vrouwMistraller schreef op woensdag 30 september 2020 @ 00:25:
[...]
Ik vond juist Ultegra mooier. Die heb ik in plaats van de 105 laten monteren.
Vind het zwart middengedeelte bij de dura-ace schijven wel heel mooi en denk dat het op mijn bestelde fiets heel goed zal uitkomen ipv 2 compleet zilverkleurige discs.
Gelukkig verschillen smaken, want Canyon zal aan mij in 2021 nooit een Ultimate kunnen slijten, Wat een gedrochten... Maar je krijgt wel een goede fiets voor een goede prijs, dat wel. Ookal zie je dat ook hun prijzen omhoog kruipen...
Wat me nog zou tegenhouden is dat het een online merk is. Ookal doe ik veel aan mijn fiets zelf en is dat in elkaar zetten een eitje, ik ga die toch liever 100% klaar afhalen bij de dealer. En als er echt iets scheelt of ik echt geen tijd heb die ook zo kunnen binnenbrengen.
Heren.. laten we nou even eerlijk zijn tegen elkaar. Als het over mooie onderdelen zijn moet je echt niet kijken naar Shimano of SRAM. Functioneel... oke... maar mooi?Engineer Stewie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:10:
[...]
Smaken verschillen uiteraard, anders reden we allemaal op dezelfde fiets (en vrouw).
Vind het zwart middengedeelte bij de dura-ace schijven wel heel mooi en denk dat het op mijn bestelde fiets heel goed zal uitkomen ipv 2 compleet zilverkleurige discs.
Gelukkig verschillen smaken, want Canyon zal aan mij in 2021 nooit een Ultimate kunnen slijten, Wat een gedrochten... Maar je krijgt wel een goede fiets voor een goede prijs, dat wel. Ookal zie je dat ook hun prijzen omhoog kruipen...
Wat me nog zou tegenhouden is dat het een online merk is. Ookal doe ik veel aan mijn fiets zelf en is dat in elkaar zetten een eitje, ik ga die toch liever 100% klaar afhalen bij de dealer. En als er echt iets scheelt of ik echt geen tijd heb die ook zo kunnen binnenbrengen.
Speaking of that.. voor het eerst in mijn leven kijk ik op de Canyon site, en wat lees ik:
Tha fuq.. Er komt/is een Canyon met Campy EPS!?!Een uitzonderlijk licht pakket waarbij ieder onderdeel is geselecteerd op een zo laag mogelijk gewicht. Maak kennis met de Ultimate CFR Disc EPS.

Gelukkig vind ik hem nogsteeds niet mooi (understatement), maar het is een stap!
Read the code, write the code, be the code!
Er zit nog wel verschil tussen de KMC X11 en de KMC X11SL toch? We zijn nou eigenlijk de voornaamste verschillen tussen bijvoorbeeld zo'n BTwin tang & BBB etc?Mistraller schreef op woensdag 30 september 2020 @ 00:31:
[...]
54, op een kinderfietsje misschien![]()
De kettingen bij decathlon zijn stiekem ook gewoon KMC. Daar zit een quicklink bij. En decathlon heeft ze ook los. Daar koop je ook een prima tang om los en vast te maken: https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-120493?mc=8352339
Een KMC quicklink (wel de juiste breedte pakken) kan gewoon op een shimano ketting. Rij ik ook mee rond. 1 schakel uitbreken (ik heb ff de originele shimano breekpen gezocht, leek me het beste om die eruit te tikken) en dan kan je prima de quicklink monteren.
Ik heb thuis een cheapass kettingpons, en voor onderweg heb ik er eentje op mijn toolkit. En een extra quicklink in de zadeltas. Ik hoop het nooit nodig te hebben, want kettingbreuk geeft nogal eens een vieze valpartij, maar goed.
Oh en nog iets; een KMC heeft geen voor of achterkant. Een shimano ketting daarentegen wel! Als je shimano verkeerd monteert dan schakelt het rot. Heb je met KMC geen last van. Wel zegt men dat KMC daardoor ietsje luidruchtiger is.
En tot slot, je hoeft natuurlijk niet persé per cassette een eigen ketting te rijden. Ik wissel heel regelmatig van wiel, (gravel, tacx wiel en racewiel en allemaal een eigen cassette) ik moet er niet aan denken om steeds met kettingen te prutsen.
Uiteindelijk voor vervangen ketting nodig :
- Kettingpons
- Missinglinktang
En dan voor casette :
- Kettingzweep
- Cassette afnemer
Dat zou kunnen, maar shimano kettingen die af fabriek geleverd worden zijn volgens mij nog altijd met breekpen. (De mijne wel althans)Kluus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:56:
[...]
De meeste shimano kettingen komen tegenwoordig ook met een quicklink, bij Shimano wel zoals @Mistraller al zegt rekening houden met de richting, op de quicklinks Shimano staat ook een pijl om de draairichting aan te geven.
---------------
Is wel een mooi fietsje, alleen om daar nou het geld voor een redelijke auto voor uit te geven.wackmaniac schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:47:
Er was wat verwarring over welke fiets Alberto Contador gebruikte bij zijn Everesting-poging, maar blijkbaar heeft hij samen met Ivan Basso een fietsframe ontwikkeld: https://aurumbikes.com
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Ook hier, de "kettingzweep" van decathlon is de meest briljante die ik ken. Afnemer zullen ze ook wel hebben. Als je er eentje met handvat hebt, is het enige nadeel dat je er nooit een momentsleutel op kunt zetten. Maar 40Nm is best strak dus dat draai je met de hand niet zomaar kapot. Die met handvat vind ik in elk geval wel fijner dan een losse dop.rolandos582 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:51:
[...]
Er zit nog wel verschil tussen de KMC X11 en de KMC X11SL toch? We zijn nou eigenlijk de voornaamste verschillen tussen bijvoorbeeld zo'n BTwin tang & BBB etc?
Uiteindelijk voor vervangen ketting nodig :
- Kettingpons
- Missinglinktang
En dan voor casette :
- Kettingzweep
- Cassette afnemer
Die kettingtang maakt echt helemaal niks uit. Gewoon de goedkoopste die los en vast kan maken, is helemaal prima.
Volgens mij is het verschil tussen de x11 en de SL vooral een beetje gewicht, holle pennen en zo. Zie bv ook hier https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=73143
---------------
Op mijn Nuroad zit inderdaad ook wel een ketting zonder quick link, dus dat klopt wel, maar in ieder geval de Ultegra kettingen (https://www.mantel.com/shimano-hg-701-fietsketting) worden met een quicklink geleverd.Mistraller schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:52:
[...]
Dat zou kunnen, maar shimano kettingen die af fabriek geleverd worden zijn volgens mij nog altijd met breekpen. (De mijne wel althans)
De 12 speed ketting voor mijn MTB die ik onlangs nog gemonteerd heb ook (https://www.mantel.com/shimano-xt-cn-m8100-12-speed-ketting). Normaal ben ik overigens ook van de KMC kettingen, maar ik vond de 12 speed KMC ketting op een 12 speed XT groep merkbaar slechter schakelen, vandaar dat ik voor die fiets maar weer terug naar de shimano ketting ben gegaan. Dit hebben ze bij KMC wat mij betreft nog niet voor elkaar ik hoop dat dat in de toekomst beter wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 30-09-2020 10:10 ]
De HG-601 wordt ook geleverd met quicklink. Die heb ik nog nieuw in de kast liggen.Kluus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:08:
[...]
Op mijn Nuroad zit inderdaad ook wel een ketting zonder quick link, dus dat klopt wel, maar in ieder geval de Ultegra kettingen (https://www.mantel.com/shimano-hg-701-fietsketting) worden met een quicklink geleverd.
De 12 speed ketting voor mijn MTB die ik onlangs nog gemonteerd heb ook (https://www.mantel.com/shimano-xt-cn-m8100-12-speed-ketting). Normaal ben ik overigens ook van de KMC kettingen, maar ik vond de 12 speed KMC ketting op een 12 speed XT groep merkbaar slechter schakelen, vandaar dat ik voor die fiets maar weer terug naar de shimano ketting ben gegaan. Dit hebben ze bij KMC wat mij betreft nog niet voor elkaar ik hoop dat dat in de toekomst beter wordt.
Is er in een shimano ketting een bepaalde pen die anders is, of wat is die breakout pen?
Alleen die zadelpen kun je al een instapfiets voor kopen.MrBarBarian schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:29:
Tha fuq.. Er komt/is een Canyon met Campy EPS!?!
Gelukkig vind ik hem nogsteeds niet mooi (understatement), maar het is een stap!
Denk dat ze deze vooral op de markt gebracht hebben voor de pro teams zodat die eindelijk eens fatsoenlijk op 6.8kg kunnen rijden. Net als de Tarmac SL7 etc. zijn de 2e/3e generatie disc only frames weer een beetje normaal gewicht.
Raar als het mag klinken, maar een fiets van 9k met Campy EPS Disc is echt reasonable. Mijn eigen fiets in spe gaat er nog iets voorbij ben ik bang voor...Ypuh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:19:
[...]
Alleen die zadelpen kun je al een instapfiets voor kopen.
Denk dat ze deze vooral op de markt gebracht hebben voor de pro teams zodat die eindelijk eens fatsoenlijk op 6.8kg kunnen rijden. Net als de Tarmac SL7 etc. zijn de 2e/3e generatie disc only frames weer een beetje normaal gewicht.
Ik zie overigens nu pas dat Canyon the external junction box gebruikt.. jammerrrrr
[ Voor 6% gewijzigd door MrBarBarian op 30-09-2020 10:50 ]
Ah top! Ik ben toch wel benieuwd, er zijn meerdere kettingen. Shimano vs KMC etc. En verschillende soorten ( zilver vernikkeld en goud met titanium nitride ) maar zit hier nou echt merkbaar verschil in?Mistraller schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:01:
[...]
Ook hier, de "kettingzweep" van decathlon is de meest briljante die ik ken. Afnemer zullen ze ook wel hebben. Als je er eentje met handvat hebt, is het enige nadeel dat je er nooit een momentsleutel op kunt zetten. Maar 40Nm is best strak dus dat draai je met de hand niet zomaar kapot. Die met handvat vind ik in elk geval wel fijner dan een losse dop.
Die kettingtang maakt echt helemaal niks uit. Gewoon de goedkoopste die los en vast kan maken, is helemaal prima.
Volgens mij is het verschil tussen de x11 en de SL vooral een beetje gewicht, holle pennen en zo. Zie bv ook hier https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=73143
Eens. Als je het vergelijkt met een F12 of TeamMachine o.i.d. dan zit je al op €5k voor de frameset en €4k voor de Campy EPS groep. De wielen kosten ook nog eens €1.5k en de rest van de fiets is ook niet slecht afgemonteerd (o.a. dus de Schmolke zadelpen a €500).MrBarBarian schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:42:
[...]
Raar als het mag klinken, maar een fiets van 9k met Campy EPS Disc is echt reasonable. Mijn eigen fiets in spe gaat er nog iets voorbij ben ik bang voor...
Als complete fiets kunnen ze altijd iets goedkoper inkopen/verkopen, maar bij de big name concurrenten krijg je minder voor €11-12k.
Laat Canyon hun naam maar eens waarmaken als prijsvechter. Ik heb ze altijd gewoon duur gevonden (€1.800 voor een instap carbon met 105 lukt je ook makkelijk bij een overjarige Giant of Sensa).
qua gewicht en looks welrolandos582 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:47:
[...]
er zijn meerdere kettingen. Shimano vs KMC etc. En verschillende soorten ( zilver vernikkeld en goud met titanium nitride ) maar zit hier nou echt merkbaar verschil in?
Ahem,ElectricHead schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:53:
[...]
Is wel een mooi fietsje, alleen om daar nou het geld voor een redelijke auto voor uit te geven.
GCN: The worst things to say to a cyclist
Als je alleen naar de prijs en materiaal kijkt, dan heb je inderdaad nog meerdere opties bij de andere merken. Neem je echter het gewicht mee, dan zul je zien dat je bij Canyon veel meer "Bang for Bucks" krijgt, ofwel het minst betaald per KGYpuh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:50:
[...]
Laat Canyon hun naam maar eens waarmaken als prijsvechter. Ik heb ze altijd gewoon duur gevonden (€1.800 voor een instap carbon met 105 lukt je ook makkelijk bij een overjarige Giant of Sensa).
Voorbeeld:
- Trek Émonda SL 5 Shimano 105 Disc = 2.599 € & 9.15 kg (frame maat 56)
- Trek Domane SL 5 Shimano 105 Disc Domane SL 5 = 2.799 € & 9.89 kg (frame maat 56)
- Canyon Ultimate CF SL 7 Shimano 105 Disc = 2.199 € & 7.80 kg (frame maat ?)

Een pen die je uit een schakel drukt lubbert als het ware een beetje uit. Dus die moet je niet opnieuw gebruiken want dan heb je een zwakke schakel, bij het opnieuw erin drukken beschadigt anders de schakel en pen nog een stukje verder. Die breekpen steek je erin, dan druk je hem er volledig in, en dan steekt er aan de andere kant een stukje uit. Dat uitstekende stukje heeft als het ware een paadje gemaakt voor de echte pen. Het uitstekende stukje breek je vervolgens af.Engineer Stewie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:15:
[...]
De HG-601 wordt ook geleverd met quicklink. Die heb ik nog nieuw in de kast liggen.
Is er in een shimano ketting een bepaalde pen die anders is, of wat is die breakout pen?
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 30-09-2020 11:53 ]
---------------
Maar is gewicht ook alles?DoubleP38 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:47:
[...]
Als je alleen naar de prijs en materiaal kijkt, dan heb je inderdaad nog meerdere opties bij de andere merken. Neem je echter het gewicht mee, dan zul je zien dat je bij Canyon veel meer "Bang for Bucks" krijgt, ofwel het minst betaald per KG
Voorbeeld:Dat je anno 2020. nog een "instap fiets voor 2600€" kan kopen met een gewicht > 9kg is imo
- Trek Domane SL 5 Shimano 105 Disc Domane SL 5 = 2.799 € & 9.89 kg (frame maat 56)
Ze hebben het vaak over de lay-up die het verschil maakt tussen de duurdere frames en goedkopere als ik me niet vergis. Stelling: als je de (rij)eigenschappen gelijk wil houden met een minder complexe (goedkopere) lay-up voeg je meer materiaal toe. Zou het dan kunnen dat de goedkopere Canyon frames weliswaar lichter zijn maar dus in boeten op (rij)eigenschappen van de duurdere frames?
**Disclaimer: ik ben wel een natuurwetenschapper maar zeker geen composite engineer
Gewicht is een ding bij de Trek emonda SL5, maar die haal je ook wel voor 2300€ Op bij de Dealer. Incl pedalen, bidonhouders ed, terwijl dat bij de canyon apart is en er kosten bijkomen voor verzending en doos.DoubleP38 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:47:
[...]
Als je alleen naar de prijs en materiaal kijkt, dan heb je inderdaad nog meerdere opties bij de andere merken. Neem je echter het gewicht mee, dan zul je zien dat je bij Canyon veel meer "Bang for Bucks" krijgt, ofwel het minst betaald per KG
Voorbeeld:Dat je anno 2020. nog een "instap fiets voor 2600€" kan kopen met een gewicht > 9kg is imo
Uit dat rijtje zou ik eerder voor Sensa kiezen. Daarmee heb je alle voordelen van een dealnetwerk, met bijbehorende service, garantie, advies, verkrijgbaarheid etc. zonder stomme dingen als je gehele fiets terugsturen voor garantie of betalen voor de fietsdoos. Als je een beetje let op de overjarige modellen/aanbiedingen betaal je een vergelijkbare prijs, soms nog wel iets minder. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Giant.
De tijd dat je soms moet wachten tot je Canyon geleverd wordt, is ook de tijd dat je wel even geduld kunt hebben tot er een aanbieding voorbij komt. Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom iemand voor een Canyon zou gaan. Heel misschien wanneer je al je onderhoud zelf doet, de gewenste kleur/maat op voorraad is en de afmontage precies is wat jij er van verwacht (of geen specifieke voorkeur hebt).
Buiten dat ik een leuke paintjob wel kan waarderen die Canyon niet heeft, zou ik de meeste onderdelen ook bij aankoop vervangen en daarmee duurder uitkomen dan wanneer ik gewoon een los frame van een A-merk kocht. Daarin ben ik misschien wel weer een uitzondering.

https://www.bassobikes.co...oad/2021/diamante-sv.html
€ 7.260 voor Ultegra DI2
Als je die korting krijgt én daarbij nog de extras zoals de pedalen / bidon houders, dan nog is de Canyon iets goedkoper of even duur. Maar dat is mijn punt ook verder niet, mij ging het vooral om het gewicht.Engineer Stewie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:15:
[...]
Gewicht is een ding bij de Trek emonda SL5, maar die haal je ook wel voor 2300€ Op bij de Dealer. Incl pedalen, bidonhouders ed, terwijl dat bij de canyon apart is en er kosten bijkomen voor verzending en doos.
Ook dat ze uit dezelfde fabriek zouden komen zegt niets.Ypuh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:39:
Ik zou een Canyon niet direct vergelijken met Trek. Buiten dat ze uit dezelfde fabriek komen, houden gelijkenissen daar ook wel op. Canyon schaal ik eerder in de categorie Zanetta, Boardman, Radon, Sensa, Rose. Dat ze hun marketing een stuk beter op orde hebben is een feit.
Ik kan mij voorstellen dat een low-end frame van Trek iets minder strikte toleranties heeft dan het high-end Canyon frame en omgekeerd. Zelfs tussen de frames hoeft de kwaliteit niet dezelfde te zijn.
Ik heb mijn fiets besteld op een paar criteria en een dealer dichtbij + een fiets die ik graag zie zijn er daar 2 van. Voor mij is de prijs van ondergeschikt belang, want anders had ik niet naar Trek, Specialized ed gaan kijken. De goedkoopste was een Giant TCR, maar de kleurstelling vind ik momenteel niets. Terwijl ze in het verleden wel gave fietsen hadden.
Toevallig heeft Spaak in Groningen dit merk in de verkoop. Had er voorheen ook nog nooit van gehoord.Def1ant schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:35:
Aangezien er behoorlijk wat nieuwe fietsen hier voorbij komen heb ik nog niets gezien over het merk Basso. Hoe staat Basso aangeschreven? Kreeg ergens een advertentie voorgeschoteld, en toch maar eens doorklikken, blijkt dat hun 63 maatje vrijwel exact mijn stack/reach heeft. Vind hem wel aardig ogen, en iets anders beter/luxer/fraaier dan mijn huidige Canyon. Niet dat ik opzoek ben naar een nieuwe fiets (1,5 jaar oud) of deze wil vergelijken: deze is bijna factor 2,5 duurder. Maar toch.... iets om in de gaten te blijven houden of zwaar overpriced? Veel onderdelen zijn van eigen fabrikaat.
[Afbeelding]
https://www.bassobikes.co...oad/2021/diamante-sv.html
€ 7.260 voor Ultegra DI2
https://spaak.cc/webshop/basso
Zeker wel mooie fietsen!
ik heb geen Canyon (heb een Rose en doe bijna alle onderhoud zelf) maar ik zou eerder een Canyon kopen dan bijna alle andere door jouw genoemde merken. Ik verwacht dat Canyon de kwaliteitscontrole beter op orde heeft dan de meeste andere fietsmerken. Misschien dat bijvoorbeeld Look beter is (omdat die denk ik zelf productie doen). Canyon röntgent volgens mij als een van de weinigen de carbon delen.Ypuh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:39:
Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom iemand voor een Canyon zou gaan.
Door die foto's van Duitse engineers in witte labjassen en kille assemblagehal zekerBartNL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:30:
[...]
ik heb geen Canyon (heb een Rose en doe bijna alle onderhoud zelf) maar ik zou eerder een Canyon kopen dan bijna alle andere door jouw genoemde merken. Ik verwacht dat Canyon de kwaliteitscontrole beter op orde heeft dan de meeste andere fietsmerken. Misschien dat bijvoorbeeld Look beter is (omdat die denk ik zelf productie doen). Canyon röntgent volgens mij als een van de weinigen de carbon delen.
Ik denk bij Canyon juist dat de kwaliteitscontrole als eerste op beknibbelt is (ondanks de statements die het marketingteam op hun website schrijft). Dit is normaalgesproken één van de eerste zaken waar ze over kunnen/zullen onderhandelen wanneer ze hun frames inkopen bij de Chinese fabriek. Trek is juist als Amerikaans bedrijf eerder geneigd om dat stuk af te dekken om potentiele claims (publiek gezichtsverlies) te voorkomen.
Trek heeft als grotere naam ook een ruimer budget om zulke dingen af te dekken. Feit is, er moet door Canyon ergens op bezuinigd worden. Twee daarvan zijn dealernetwerk en voorraaden, maar er zijn volop voorbeelden te vinden van falende Canyon frames. Die ene Canyon die bij Hambini voorbij kwam was in ieder geval ook belabberd slecht. Dat Canyon hun levenslange garantie teruggeschroefd heeft naar 6 jaar onder strengere voorwaarden (en uit gebruikerservaringen doen ze nog moeilijk ook) belooft ook weinig goeds.
Wil niet zeggen dat de anderen minder of slecht zijn, maar deze merken hebben bij mij blind vertrouwen. Laat je er vooral niet door weerhouden een andere fiets te kopen, ik heb ook een Sensa carbon ATB en een Chapter2 racer, ik koop echt niet alleen van die 4 merken. Maar deze vier hebben bij mij echt een stapje voor in vertrouwen. M2C
Ik ga met je mee over Time en Look. Voor mij is de rest allemaal zoveel mogelijk verkopen tegen minimale inspanning (en dus zo hoog mogelijke winst). Enkele uitzonderingen daar gelaten. Maar die uitzonderingen kom je zeker niet dagelijks in het wild tegen. (Denk Parlee, Factor, Basso, etc)
De reden dat ik dit Braga is dat ik allerlei zwarte derrie tussen de schakels krijg van de huidige olie (goedkop prutsolie)
Ben zelf tevreden over wax op de ketting, iets vaker insmeren, maar alles blijft veel beter schoon.hoi1234 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:16:
Ik was net eens aan het kijken hoe vaak je een ketting moet smeren en stuite toen op een filmpje van de ANWB dat je bij een derailleur de ketting alleen met teflon spray (?) zou moeten invetten? Iemand iets zinnigs hierover te zeggen. Normale olie zou vuil en stof aantrekken namelijk.
De reden dat ik dit Braga is dat ik allerlei zwarte derrie tussen de schakels krijg van de huidige olie (goedkop prutsolie)
Hello fellow humans
Klopt wel, siliconen trekt stuk minder stof aan. Heb ik enkele jaren op gereden. Enige nadeel is dat je ketting sneller begint te piepen. Dit bij zowel te veel als te weinig olie.hoi1234 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:16:
Ik was net eens aan het kijken hoe vaak je een ketting moet smeren en stuite toen op een filmpje van de ANWB dat je bij een derailleur de ketting alleen met teflon spray (?) zou moeten invetten? Iemand iets zinnigs hierover te zeggen. Normale olie zou vuil en stof aantrekken namelijk.
Sinds paar jaar rijd ik ook op wax (dry lube). Ik rijd zo goed als altijd bij droog weer. Dus ideaal voor mij.
Waxen heeft als nadeel dat het bij regen zo weg spoelt. Gebruik sinds dit jaar de Muc Off Ceramic C3 Dry Lube (blijft een goeie naam), maar al een paar keer met een piepende/krijsende ketting thuisgekomen zodra het ook maar een spatje regent. Uitermate vervelend en ook funest voor de levensduur. Zo lang het droog is werkt het perfect.
Kleine moeite verder ook toch? Ik maak mijn fiets in de zomer ook niet wekelijks schoon, alleen als het een keer geregend heeft. Wel af en toe een doekje over de drivetrain en opnieuw smeren.
Heb sinds kort latex banden, maar het voor iedere rit bijpompen ben ik nu al wel weer klaar mee. Ook al merk ik wel verschil, ik vind het niet per se lekkerder rijden ook, vooral anders.
nee ik ben er rond 2010 (ik denk iets eerder) geweest toen ik in de buurt van Koblenz werkte. De eigenaar directeur van Canyon is een fietsenmaker. Dat lijkt bij veel andere merken niet (meer) het geval. Die zijn meestal een speeltje van een investeerder.Ypuh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:48:
[...]
Door die foto's van Duitse engineers in witte labjassen en kille assemblagehal zeker.
Canyon doet in Duitsland een controle op de aangeleverde carbon delen en ik weet zeker dat ze daar de apparatuur voor hebben. Ik weet niet of ze elk onderdeel volledig scannen en of ze elke imperfectie er daar mee uit halen.
Daarnaast heb ik vertrouwen in Duitsers in de maak industrie gezien mijn ervaringen in de machinebouw (geen fietsen). Dat vertrouwen heb ik om diezelfde reden niet in Amerikanen

KMC raadt 250km aan. Ik denk persoonlijk dat het dan ook al nut heeft. Overigens had ik na 1-2k toch echt al een droge ketting. Toen wist ik nog niet dat je iedere 250km moet smeren en had de ketting ook nog eens het vet dat standaard op de ketting zit gebruikt.Hielko schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:11:
Waarom zou vaak? Het voordeel van normale kettingolie is juist dat dat helemaal niet nodig is. Daar kan je als het moet een paar duizend kilometer mee fietsen zonder dat de ketting gaat piepen (zeg niet dat je dat moet doen, maar het kan). In mijn ervaring zijn al die dry lubes en dergelijke maar rotzooi. Met een beetje pech gaat de boel al halverwege de eerste rit piepen, en sowieso wil je toch niet na elke rit de boel weer opnieuw insmeren? En dan heb ik het nog niet over regen gehad...
Het zou eerder vreemd zijn als ze dat soort apparatuur niet hadden lijkt mij. Hoe controleer je anders of wat de toeleveranciers je aanleveren wel aan de eisen voldoet? Ik werk zelf ook bij een maakbedrijf en zonder leveranciers zou ons leven een heel stuk leuker/eenvoudiger zijn (los van het feit dat daar geen beginnen aan is).BartNL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:10:
Canyon doet in Duitsland een controle op de aangeleverde carbon delen en ik weet zeker dat ze daar de apparatuur voor hebben.
Vertrouwen is goed, controle is beter, maar ik geloof nooit dat ze bij Canyon ieder binnenkomend onderdeel nauwkeurig testen. Daar hebben ze de hoeveelheid personeel en apparatuur niet voor en zou de boel onrendabel maken. Ze pakken waarschijnlijk 1 of 2 per batch als steekproef en als die voldoen aan de (hele ruime) toleranties, dan is dat weer afgevinkt. Als het niet voldoet krijgt de leverancier een tik op de vingers, maar gaan ze geen zeecontainer vol frames die al aan klant verkocht/beloofd zijn terugsturen.
[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 30-09-2020 22:00 ]
Dacht vandaag ook dat het droog zou blijven (gistermiddag/avond voor het laatst gekeken) maar toch kreeg ik halverwege een fikse stortbui op de kop. Blij dat ik gisteravond de wet lube had gepakt ondanks dat ik dat smerige spul er net een beetje af had.
Jammer van m'n (zwarte) gouden ketting maar 40+ km met een droge ketting is helemaal niks.
[ Voor 9% gewijzigd door GWBoes op 30-09-2020 22:01 ]
Hoe maken jullie je fiets eigenlijk schoon?
Heb zelf geen beschikking over een hogedrukreiniger of iets dergelijks, meestal doe ik schoonmaken met wat water en sop op een doekje en zo over het frame, de draaiende delen ontvetten en daar dan olie op. En een droog doekje voor zand op moeilijke plekken rond de zadelbuis en tussen de voorvork en dergelijke.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Maarten_E schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:01:
Als we het dan toch hebben over kettingen en onderhoud.
Heb zelf geen beschikking over een hogedrukreiniger of iets dergelijks, meestal doe ik schoonmaken met wat water en sop op een doekje en zo over het frame, de draaiende delen ontvetten en daar dan olie op. En een droog doekje voor zand op moeilijke plekken rond de zadelbuis en tussen de voorvork en dergelijke.
ja over smaak en geloof valt niet te twisten

Kost geen drol en werkt perfect.
En als je geld teveel hebt, koop je zoiets
[ Voor 41% gewijzigd door NewbieNeo op 30-09-2020 22:08 ]
Diverse carbon reparatie bedrijven in Nederland hebben die apparatuur ook. Die bedrijven zijn echt niet groot/bijzonder. Dus dat Canyon die apparatuur heeft lijkt mij meer dan logisch.Ypuh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:58:
[...]
Het zou eerder vreemd zijn als ze dat soort apparatuur niet hadden lijkt mij. Hoe controleer je anders of wat de toeleveranciers je aanleveren wel aan de eisen voldoet? Ik werk zelf ook bij een maakbedrijf en zonder leveranciers zou ons leven een heel stuk leuker/eenvoudiger zijn (los van het feit dat daar geen beginnen aan is).
Vertrouwen is goed, controle is beter, maar ik geloof nooit dat ze bij Canyon ieder binnenkomend onderdeel nauwkeurig testen. Daar hebben ze de hoeveelheid personeel en apparatuur niet voor en zou de boel onrendabel maken.
QC is natuurlijk leuk en noodzakelijk. Maar je productie (methode) en toleranties onder controle hebben is key. Heb je dat niet, dan heb je een 100% QC controle nodig.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Kun je dan geen mix van olie + wax gebruiken? Olie voor de smerende werking en wax voor het vuil afstotende laagjeGWBoes schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:00:
Dry lube is hartstikke mooi maar je moet wel 110% zeker weten dat het droog blijft en de afgelopen 24 uur is geweest want zelfs een beetje opspattend water op een vochtige bosweg kan je was eraf spoelen.
Dacht vandaag ook dat het droog zou blijven (gistermiddag/avond voor het laatst gekeken) maar toch kreeg ik halverwege een fikse stortbui op de kop. Blij dat ik gisteravond de wet lube had gepakt ondanks dat ik dat smerige spul er net een beetje af had.
Jammer van m'n (zwarte) gouden ketting maar 40+ km met een droge ketting is helemaal niks.
100% controle is beter dan steekproefsgewijs. Als Canyon 100% zou controleren zou de marketing afdeling daar echt wel mee aan de haal gaan.BartNL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:07:
[...]
ja over smaak en geloof valt niet te twisten
in de fiets industrie is dat zeker niet het geval. De fabricage van onderdelen wordt bij de meeste merken uitbesteed en een kwaliteitscontrole van 100% blijkt niet haalbaar. Dat blijkt uit de informatie op internet waarbij alle fietsmerken steken laten vallen. Jammer genoeg lijkt er daarbij nauwelijks verband te zijn tussen prijs en kwaliteit.mhr-zip schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:08:
[...]
QC is natuurlijk leuk en noodzakelijk. Maar je productie (methode) en toleranties onder controle hebben is key. Heb je dat niet, dan heb je een 100% QC controle nodig.
Oftewel je hebt nog nooit geprobeerd, het vet waarmee de ketting geleverd wordt is niet te vergelijken met normale olie. Als je daar lang mee fiets krijg je echt een enorme smeerboel. Maar om de 250km je ketting smeren met olie is echt totaal overbodig. Overigens zou ik ook niet perse aanraden om het pas naar 2k kilometers te doen, beetje de fiets (en ook de ketting) schoonhouden kan natuurlijk geen kwaad. Maar als je de ketting na 2 of 3 ritjes moet gaan smeren bij mooi weer ritten is er ook wat mis.hoi1234 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:42:
[...]
KMC raadt 250km aan. Ik denk persoonlijk dat het dan ook al nut heeft. Overigens had ik na 1-2k toch echt al een droge ketting. Toen wist ik nog niet dat je iedere 250km moet smeren en had de ketting ook nog eens het vet dat standaard op de ketting zit gebruikt.
Wat er met een luchtbel in het carbon moet gebeuren is ook niet wettelijk vastgelegd. Is een frame met 10 luchtbellen een gevaar voor de berijder? Waarschijnlijk niet. Heeft een frame met 10 luchtbellen een grotere kans op delaminatie/een zwak punt, wat tot uiting komt bij veelvuldig en langdurig gebruik? Dat is al iets waarschijnlijker (bij meer dan 2% retour begint het vervelend te worden voor een fabrikant). Hoe los je dat op? Door je garantie terug te brengen van levenslang tot 6 jaar, en maar hopen dat de gemiddelde consument geen 20.000km per jaar gaat rijden.
Nogmaals, ik geloof (we houden hem erinBartNL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:26:
[...]
de verlijming van carbon kun je niet 100% controleren en Canyon maakt wel degelijk reclame met hun scanner waar ze elk onderdeel doorheen halen. De marketing afdeling weet denk ik ook wel dat liefhebbers vooral op het design en de kleuren letten en soms zelfs niet doorhebben dat de Canyon kwaliteit misschien wel prima is.
Carbon is wat dat betreft echt wel sterker dan we denken en frames worden best 'overgeproduceerd' om een luchtbel of ander klein defect op te vangen. Liever nu een laagje extra carbon dan straks 10% van je frames retour. In die zin maak ik me druk om niets
[ Voor 79% gewijzigd door Ypuh op 30-09-2020 22:30 ]
de verlijming van carbon kun je niet 100% controleren en Canyon maakt wel degelijk reclame met hun scanner waar ze elk onderdeel doorheen halen. De marketing afdeling weet denk ik ook wel dat liefhebbers vooral op het design en de kleuren letten en soms zelfs niet doorhebben dat de Canyon kwaliteit misschien wel prima is.mhr-zip schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:11:
[...]100% controle is beter dan steekproefsgewijs. Als Canyon 100% zou controleren zou de marketing afdeling daar echt wel mee aan de haal gaan.
Bovenstaande is mijn mening en niet noodzakelijk de waarheid en ik begrijp ook best wanneer de meningen over bijvoorbeeld Canyon verschillen.
[ Voor 9% gewijzigd door BartNL op 30-09-2020 22:29 ]
Nee dat blijktBartNL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:14:
[...]
in de fiets industrie is dat zeker niet het geval.
Het is makkelijk haalbaar, het heeft alleen een kostenplaatje.De fabricage van onderdelen wordt bij de meeste merken uitbesteed en een kwaliteitscontrole van 100% blijkt niet haalbaar.
Maar wanneer je productie onder controle is, dan is 100% QC weg gegooid geld. Ik denk dat er redelijk wat (semi) cowboy Carbon fabrikanten zitten in China. Die eigenlijk maar wat doen. Kopiëren wat een ander doet is makkelijk. Iets goed doen, das moeilijk.
Daarom heb ik ook helemaal niks met een bedrijf als: https://aurumbikes.com/Jammer genoeg lijkt er daarbij nauwelijks verband te zijn tussen prijs en kwaliteit.
Je kan er wel een grote naam van een ex wielrenner aanhangen.
Maar die weet niks over engineering, productie processen etc. Het is wel goed voor je marketing
Of je een topframe of “niks bijzonders” frame koopt..... wie zal het weten.
Ik zeg niet dat mijn Engels het beste van de wereld is. Maar ik haal er niet uit dat ze alles scannen. Wel dat als ze scannen, ze dat doen met hun in huis scanner.BartNL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:26:
[...]
Canyon maakt wel degelijk reclame met hun scanner waar ze elk onderdeel doorheen halen.
https://www.qualitymag.co...e-bar-for-canyon-bicyclesmhr-zip schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:47:
[...]
Ik zeg niet dat mijn Engels het beste van de wereld is. Maar ik haal er niet uit dat ze alles scannen. Wel dat als ze scannen, ze dat doen met hun in huis scanner.
en dan rijd ikzelf niet eens op een CanyonAll Canyon bicycles are backed by a six-year warranty and a thirty day right of return. This is one of the best in the industry. They can keep this promise of 100% quality by checking every single frame and fork in their own industrial CT scanner.
@MrBarBarian en @mhr-zip speciaal voor slechte lezers nog even vetgedrukt wat Canyon zegt te doen
[ Voor 29% gewijzigd door BartNL op 30-09-2020 23:37 ]
Nou ja, de fabrikant van de ketting zal 't wel weten en z'n nieuw gesmeerde ketting fiets altijd weer lekker. Ze geven niet aan van welke weersomstandigheden ze uitgaan, misschien zit daar nog een nuance.Hielko schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:15:
[...]
Oftewel je hebt nog nooit geprobeerd, het vet waarmee de ketting geleverd wordt is niet te vergelijken met normale olie. Als je daar lang mee fiets krijg je echt een enorme smeerboel. Maar om de 250km je ketting smeren met olie is echt totaal overbodig. Overigens zou ik ook niet perse aanraden om het pas naar 2k kilometers te doen, beetje de fiets (en ook de ketting) schoonhouden kan natuurlijk geen kwaad. Maar als je de ketting na 2 of 3 ritjes moet gaan smeren bij mooi weer ritten is er ook wat mis.
Misschien is het ook wel de discutabele kwaliteit olie die ik gebruik. Ik heb z'n flesje gekregen van Cordo bikeoil oid. Er zijn 101.000 meningen en iedereen vindt dat hun mening de enige juiste is, dus dan is z'n mening van een fabrikant wel handig. Dat heb ik ook heel erg met ontvetten van kettingen. Er zijn hele volksstammen die beweren dat je dat met speciale middelen moet doen, maar er zijn ook hele volksstammen die het met benzine en wat niet doen. Uiteindelijk slijt de ketting ook van troep die achter blijft. Dus grondig ontvetten is zo gek nog niet. Alleen kun je dan weer nergens vinden hoe ernstig de ketting degradeert de ontvetten.
Ook daar staat nergens dat ze alles scannen. Er staat alleen dat ze scannen.BartNL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:51:
[...]
https://www.qualitymag.co...e-bar-for-canyon-bicycles
[...]
en dan rijd ikzelf niet eens op een Canyon
De truc met marketing-artikelen (die link van jou is ook marketing) is vooral lezen wat er niet staat
Waar ik vroeger werkte (was niet in de fietsen industrie) en we moesten een lager monteren met een buiten diameter van 40 mm. Mocht het gat iedere maat zijn tussen 40,000 en 40,025 mm. Om dat te halen moet je best investeren in machines en opleiding. Goedkoper is het om te zeggen dat alles tussen 40,000 en 40,200 mm goed is. En dan hebben we het niet eens over ovaliteit en de invloed daarvan op je lagers gehad. Ach beetje vet cq loctite en er rammelt niks meerYpuh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:23:
Als ik Hambini mag geloven hebben een aantal merken het probleem van frames die niet aan de toleranties voldoen simpelweg opgelost door de toleranties te verhogen. Dan kun je wel een 100% score op je QC halen, maar daarmee is een rammelend BB niet opgelost. Weet het fijne er niet van, maar een range van 0.2mm die sommige merken hanteren is in onze wereld alsof je met een stok in een emmer staat te roeren.
(Hierboven gaat over losse passingen, bij krimppassingen is het precies andersom 40,000 en 39,800 mm)
De alle geproduceerde onderdelen scannen met een scanner zoals op het plaatjeBartNL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:51:
[...]
[url]https://www.qualitymag.com/articles/95703-industrial-ct-raises-the-bar-for-canyon-bicycles[/

Edit: ze noemen wel een aantal onderdelen die ze 100% scannen, maar daar staan frames niet tussen volgens mij. Ook zeggen ze in het verhaal dat ze in Azië scannen. Maar in Koblenz scannen ze nog even een streepjes code!! Dat laatste is echt goed zeg

Ps: qua kwaliteit zou ik morgen een Canyon durven kopen, maar ze zijn echt 0% beter dan andere merken.At Canyon, 100% of carbon fiber forks plus CEP stems, handlebars and cockpits on racing bikes are subjected to radiographic inspection.
[ Voor 45% gewijzigd door mhr-zip op 30-09-2020 23:11 ]
Nieuwe kleur Canyon blauw

Oude kleur Canyon blauw

Tsja, afgaande op die afbeelding. De ene heeft dikke wielen en discs (persoonlijk), de ander skinwall en velgremmen. Dan is de kleur misschien nog het minste verschil tussen beideRequiem19 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:38:
Zoals het echte tweakers betaamt gaat het tav Canyon alleen maar over frame kwaliteiten en CT scanners, maar niet over de überlelijke nieuwe kleuren. Zonde! M'n vriendin was écht in de markt voor een nieuwe Canyon (kon ze me eindelijk eens bijhouden hoopte ik), maar nu ze zijn overgestapt van mooi mat blauw naar Smurf blauw is m'n vriendin hoppa gelijk afgeknapt.
[Afbeelding]
Oude kleur Canyon blauw
[Afbeelding]
En voor de WMN-modellen, zijn het nog best aardige kleuren toch eigenlijk?

[ Voor 26% gewijzigd door DutX op 01-10-2020 09:46 ]
Is natuurlijk een andere config, ging alleen even om het verschil van de nieuwe frame kleur te laten zien. Maar natuurlijk gaat nu iedereen weer letten op de velgen etcDef1ant schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:42:
[...]
Tsja, afgaande op die afbeelding. De ene heeft dikke wielen en discs (persoonlijk), de ander skinwall en velgremmen. Dan is de kleur misschien nog het minste verschil tussen beide
En voor de vrouwmodellen, zijn het nog best aardige kleuren toch eigenlijk?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt beter geen hogedrukreiniger gebruiken, risico dat je een lager van z'n vet ontdoet. Wij spuiten met de tuinslang, maar alleen als het echt een nat ritje was. Verder gewoon wat poetsdoeken en evt wat poetsolie. Zand op lastige plekken: een verfkwast (met zachte haren).Maarten_E schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:01:
Als we het dan toch hebben over kettingen en onderhoud.
De ketting gaat er zo rond de 1500km of zo eens een keertje af, in de wasbenzine (die bewaar ik, want de troep bezinkt en de rest kan je hergebruiken
---------------
Mijn vrouw, (nog steeds op zoek) wil juist liever geen typische vrouwenkleurtjes... En Canyon gebruikt in de kleinere maten 27,5inch wielen, dat vonden we niet handig. (Maar ze wil wel een kort crank en de "damesshifters r7025" dus toch het handigste om een echte damesuitvoering te zoeken)Def1ant schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:42:
[...]
Tsja, afgaande op die afbeelding. De ene heeft dikke wielen en discs (persoonlijk), de ander skinwall en velgremmen. Dan is de kleur misschien nog het minste verschil tussen beide
En voor de WMN-modellen, zijn het nog best aardige kleuren toch eigenlijk?
Kleur is gewoon heel moeilijk in te schatten hoe het gaat vallen bij de consument denk ik. Kan goed zijn dat een kleur die hier slecht verkoopt, in een ander werelddeel de winkel uitvliegt.
---------------
Ben van plan om vanavond voor een specialized tarmac sl4 te gaan kijken. Kunnen jullie me een klein beetje advies geven qua maat
Zie onderstaand de link van de vergelijk. Zou in Reach 6mm groter zijn en in stack 7mm. Deze kleine verschillen vallen wel op te vangen met verschuiven van zadel hoogte en afstand? Eventueel stuur pen lengte?
bike geometry comparison tool:
Het is overigens niet het nieuwste model hoor... komt uit 2016. meer voor slecht weer en op de tacx.
:strip_exif()/f/image/qeVJIzpV1PeqHcm549ASxkDC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 79% gewijzigd door tinusterror op 01-10-2020 10:37 ]
Ik heb nu een Kärcher OC3, en icm Muc Off bikewash is dit echt appeltje eitje: je komt terug van je rit, spuit je fiets even nat, Muc Off over het geheel, vijf minuten laten trekken, afspuiten met de Karcher en 95 procent klaar. De laatste vijf procent is een kwestie van met een borstel even snel het vuil eraf tikken.
Wil niet anders meer. Vond dat schoonmaken zo bloedirritant. Maar goed, ik heb ook echt een hekel aan dat soort k-klusjes. Zo haat ik strijken ook bv.
@Ypuh Bizar dat jij het verschil kunt voelen tussen latex en butyl binnenbanden. Ik voel dat soort dingen totaal niet. Vind ik wel jammer eigenlijk...toen ik van 23 naar 25mm ging verwachtte ik ook een revelatie, maar ik merkte geen verschil. Ben blijkbaar te ploerterig voor dat soort nuances
Qua ketting smeermiddel: Squirtlube all the way hier. Ook in regen prima. Voor je rit even voelen of je ketting nog glad aanvoelt door de wax, anders even bijdruppelen. Je krijgt wel wat buildup rond je derailleurwieltjes, maar dat is puur esthetisch (en als ik een goeie dag heb, haal ik dat eraf met een billendoekje).
Wat ik nog altijd wil proberen is zelf waxen met kaarsvet en ptfe poeder van Ali. Maar ja, moeite...
[ Voor 37% gewijzigd door Stoffa op 01-10-2020 10:33 ]
Ik vind die nieuwe kleur blauw juist een stuk mooier dan dat matte. Smaken verschillen weer eens. Die vrouwenkleuren vind ik sowieso ook wel erg cool.Requiem19 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:38:
Zoals het echte tweakers betaamt gaat het tav Canyon alleen maar over frame kwaliteiten en CT scanners, maar niet over de überlelijke nieuwe kleuren. Zonde! M'n vriendin was écht in de markt voor een nieuwe Canyon (kon ze me eindelijk eens bijhouden hoopte ik), maar nu ze zijn overgestapt van mooi mat blauw naar Smurf blauw is m'n vriendin hoppa gelijk afgeknapt.
[Afbeelding]
Oude kleur Canyon blauw
[Afbeelding]
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Hebben jullie dat echt goed overwogen?Mistraller schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:59:
Mijn vrouw, (nog steeds op zoek) wil juist liever geen typische vrouwenkleurtjes... En Canyon gebruikt in de kleinere maten 27,5inch wielen, dat vonden we niet handig. (Maar ze wil wel een kort crank en de "damesshifters r7025" dus toch het handigste om een echte damesuitvoering te zoeken)
Mijn partner is een onderdeurtje dat op de kleinste maat racefiets rijdt, en dat met een beetje moeite. Ik heb daar met een framebouwers en fietsenmakers interessante gesprekken over gevoerd en die gaven een aantal goede argumenten vóór kleine wielen. Die zouden het ei van Columbus zijn als het gaat om een frame te maken waar kleine mensen ècht op passen.
- kortere wielbasis is mogelijk gemaakt omdat je niet meer met je tenen tegen het voorwiel stoot
- kortere wielbasis staat steilere balhoofd- en ztibuishoek toe
- steiler balhoofd laat meer 'racy' weggedrag toe
- kortere wielbasis geeft een kortere reach
- kortere reach laat gebruik van 'normale' stuurpennen toe (b.v. 10 cm i.p.v. 7cm), wat de bestuurbaarheid bevordert.
- kleine wielen laten bij de dezelfde balhoofdbuis een lagere stuurstand toe -> meer drop mogelijk
- lagere stuurstand laat een lager bracket toe -> lager zwaartepunt
- lager bracket -> lager zadel (t.o.v. grond) -> lagere stand over height.
Ik denk dat het zelfs gunstig is i.h.k.v. de verzetten: je rijdt wegens die kleine wieltjes net een versnelling hoger op je cassette: daar waar de tussenstapjes mooi klein zijn.
Oké, je keus in banden is beperkt, maar b.v. Conti en Schwalbe hebben banden in 25 en 28 mm, en er zijn een hoop mooie bandjes in het toersegment (vanaf 32mm), als dat een beetje je ding is. En ja, je zult allebei je eigen maat reservebandjes mee moeten nemen.
Ik zou jullie willen adviseren om haar een fatsoenlijke proefrit te laten maken op een model in beide wielmaten. Ik verwacht dat er flinke verschillen zullen zijn.
Hier thuis hebben we dat nooit gedaan, wielsets uitwisselen tussen onze fietsen :}
[ Voor 11% gewijzigd door Salteh op 01-10-2020 11:03 ]
Denk dat dat mede komt doordat ik dit jaar al zo'n 11.000km op die fiets gereden hebStoffa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:26:
@Ypuh Bizar dat jij het verschil kunt voelen tussen latex en butyl binnenbanden. Ik voel dat soort dingen totaal niet. Vind ik wel jammer eigenlijk...toen ik van 23 naar 25mm ging verwachtte ik ook een revelatie, maar ik merkte geen verschil. Ben blijkbaar te ploerterig voor dat soort nuances
Latex binnenbanden vielen dus vooral op als 'anders', maar eerder een beetje zompig dan comfortabel voor mijn gevoel. Dit kun je mogelijk oplossen door een half barretje meer erin te stoppen, maar dat druist weer in tegen de principes.
Overigens rij ik regelmatig ritten van 8u (+2-3u pauze soms) en maak ik me wel een beetje zorgen of er nog wel voldoende druk in zit tussen het begin en einde van de dag. Dat scheelt zo 1-2 bar, wat de rijprestaties ook niet ten goede komt.
Ik rij alleen maar met latex en vind het heerlijk. De druk loopt bij mij echt niet zo snel weg dat ik me aan het eind van een lange rit daar zorgen over maak. Als ik in 8u 0.5 bar verlies is dat veel. En op 7bar kan ik nog prima mijn rondjes maken.
Overigens heb ik alleen Michelin latex biba's. Met Vitoria en (vooral!) Vredestijn latex biba's heb ik alleen maar slechte ervaringen.
Hmm niet duur! Heb zelf geen tuinslang en dat is toch wel lastig. Zat al te kijken naar dit soort oplossingen. Hoe werkt dat in de praktijk? Met max 3 bar / 5 liter prima te doen?
Ik heb die van Vittoria, maar wat zijn dan nadelen van die 2?MrBarBarian schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:15:
Overigens heb ik alleen Michelin latex biba's. Met Vitoria en (vooral!) Vredestijn latex biba's heb ik alleen maar slechte ervaringen.
De Michelin's heb ik ook gezien, maar die zijn weer relatief zwaar. Aangezien ik ze in een WeightWeenie bui gekocht heb, heb ik voor de middelste optie van de 3 gekozen qua gewicht.
@rolandos582 Die plantenspuit is top voor als je geen wateraansluiting hebt. Genoeg druk om echt een beetje schoon te spuiten, en te weinig om het vet uit je lagers te spuiten. Een mountainbike vol modder is wel iets lastiger, maar dat is met een tuinslang ook zo (eerst ff het ergste vuil met je handen weghalen).
De plantenspuit gebruik ik alleen voor schoon water. Daarnaast een emmer met autoshampoo en die handschoen van Morgan Blue. Schoonmaakspullen haal ik gewoon bij de Action (autoshampoo en wax) en Dasty op een doek/kwast voor de ketting en kettingbladen (opletten dat het niet je lagers indrupt).
[ Voor 38% gewijzigd door Ypuh op 01-10-2020 11:31 ]
Goed om te horen! Zal vanavond eens 1 ophalen bij de Gamma en kijken of het bevalt. Gebruik zelf voor schoonmaken Muc-Off en ook hun gloves. Maar dat is ook persoonlijke voorkeur natuurlijk.Ypuh schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:27:
[...]
Ik heb die van Vittoria, maar wat zijn dan nadelen van die 2?
De Michelin's heb ik ook gezien, maar die zijn weer relatief zwaar. Aangezien ik ze in een WeightWeenie bui gekocht heb, heb ik voor de middelste optie van de 3 gekozen qua gewicht.
@rolandos582 Die plantenspuit is top voor als je geen wateraansluiting hebt. Genoeg druk om echt een beetje schoon te spuiten, en te weinig om het vet uit je lagers te spuiten. Een mountainbike vol modder is wel iets lastiger, maar dat is met een tuinslang ook zo (eerst ff het ergste vuil met je handen weghalen).
De plantenspuit gebruik ik alleen voor schoon water. Daarnaast een emmer met autoshampoo en die handschoen van Morgan Blue. Schoonmaakspullen haal ik gewoon bij de Action (autoshampoo en wax) en Dasty op een doek/kwast voor de ketting en kettingbladen (opletten dat het niet je lagers indrupt).
Leuke referntie!Salteh schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:01:
Op 650b wielen kom je ook goed vooruit natuurlijk (https://cyclingtips.com/2...-a-new-everesting-record/).
Overigens reed Emma op nog kleinere weltjes dan de Canyons: in de comments wordt gesproken over 650C wielen, dat is ETRTO 571 (571 mm velgdiameter). 27,5" = 650B = ETRTO 584 (= 584 mm velgdiameter).
In de praktijk gebeurt dat bij mij thuis ook nooit, en we hebben heel veel fietsen staan.Het enige nadeel dat ik zie is dat je niet onderling wielen en inderdaad reservebandjes uit kan wisselen, maar of je dat echt doet is waarschijnljk persoonlijk..
Hier thuis hebben we dat nooit gedaan, wielsets uitwisselen tussen onze fietsen :}
Als ik mijn fiets 2 keer per jaar schoonmaak is het veel. Onderhoud aan draaiende onderdelen en ketting doe ik wel en af en toe een tuinslang erop als ik er eentje tegenkom.
Maar met schoonmaakmiddelen bezig zijn vind ik echt zonde van mijn tijd aangezien een fiets na elke rit weer vies is, zeker gedurende 9 van de 12 maanden in NL. Een fiets mag er wat mij betreft lekker gebruikt uitzien.
Ik ga altijd heel secuur met mijn fiets om, zeker omdat ik ook wel regelmatig in de regen rijd etc. Dan maakt het wel een groot verschil vergeleken met alleen mooi weer ritjes. Maar er is geen goed/fout en iedereen moet lekker doen wat ze zelf willen/goed bij voelen natuurlijk. Ik kan genieten van een mooie blinkende fiets.Louislouislouis schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:48:
Grappig dat hier zoveel poetsers op het forum actief zijn.
Als ik mijn fiets 2 keer per jaar schoonmaak is het veel. Onderhoud aan draaiende onderdelen en ketting doe ik wel en af en toe een tuinslang erop als ik er eentje tegenkom.
Maar met schoonmaakmiddelen bezig zijn vind ik echt zonde van mijn tijd aangezien een fiets na elke rit weer vies is, zeker gedurende 9 van de 12 maanden in NL. Een fiets mag er wat mij betreft lekker gebruikt uitzien.
Je bent niet alleen hoorLouislouislouis schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:48:
Het is alweer een tijdje geleden, maar als ik me goed herinner:Ypuh schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:27:
[...]
Ik heb die van Vittoria, maar wat zijn dan nadelen van die 2?
- Vitorria's hebben last van loslatende ventielen. Hechting van het ventiel aan de latex was niet goed.
- Vredestijns exploderen gewoon uit het niks.
Michelins heb ik nooit problemen mee gehad. Ik heb ze zelfs een tijdje gewoon geplakt.
Wow ik werd echt fysiek ongemakkelijk van deze post. Heb je toevallig ook een knarsende/piepende ketting?Louislouislouis schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:48:
Alle gekheid op een stokje natuurlijk. Ieder zijn of haar wensen en ideeën. Maar ik zou gek worden.
En eens in de zoveel tijd ff langs de wasbox rijden om schoon te spuiten.
En ja gewoon wax icm regen, werkt prima.
En voor noodgevallen (als het echt hard regent) heb ik klein busje squirt wax in zadeltasje zitten
[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 01-10-2020 12:52 ]
Haha nee dat zeker niet. Piepjes, tikjes en kraakjes kan ik niet aan. Mijn fiets moet goed werken maar hoe hij eruit ziet boeit me helemaal niets.Noxa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:25:
[...]
Heb je toevallig ook een knarsende/piepende ketting?
Alle gekheid op een stokje natuurlijk. Ieder zijn of haar wensen en ideeën. Maar ik zou gek worden.
Hetzelfde met mijn auto, die heb ik al minstens 2 jaar niet gewassen omdat ik het nut ervan gewoon niet zie. Maar je wil wel dat je lekker zit dus als er veel zand en modder in ligt zuig ik hem wel even uit.
Mijn huidige fiets ziet er na 1.5 jaar ook nog als nieuw uit, terwijl die inmiddels alweer bijna 15.000km gereden heeft. In mijn hoofd noem ik het ook nog steeds 'mijn nieuwe fiets' en word ik ook oprecht een beetje blij als ik hem op de slaapkamer zie staan (winterfiets en MTB staan wel in de schuur).
Ieder z'n ding natuurlijk. Ik poets hem alleen als hij vies is, maar met 4-5 ritjes in de week is dat wel regelmatig. Het onderhoud vind ik belangrijker. Ik ben allergisch voor piepjes, kraakjes, dingen die niet goed werken of versleten zijn. Dat sleutelen is voor mij ook gewoon ontspanning (leuker dan een nietszeggende Netflix serie in ieder geval).
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 01-10-2020 15:24 ]
Ja; het wordt een endurance model dus maximaal race is niet het doel.
Ik denk niet dat een halve inch zo veel scheelt dat je met een proefritje bij de winkel echt verschil zal merken.
Er zal zeker over nagedacht zijn door Canyon, maar andere merken met een dameslijn kiezen ervoor om 28 inch te hanteren. Ook dát zal met een reden zijn.
Een halve inch is wat mij betreft voldoende afwijking voor gedoe (met de fietsendrager, reservebandjes, de wheel-on tacx, extra wielsetje kopen etc) en te weinig voor de voordelen die jij noemt.
Ik denk dat een fabrikant die specifiek damesframes bouwt, zoals Giant/Liv, dat prima kan opvangen in het frame. Wellicht kiest Canyon juist voor die afwijkende wielmaat om een standaard frame te kunnen blijven hanteren, zo goed heb ik er verder niet naar gekeken, ze wil ook bij een lokale fietsenmaker terecht, dus ook dat was al een reden om Canyon links te laten liggen.
Een tijd terug een proefritje op een Specialized gemaakt, nadat er een kortere stuurpen op was gezet, zat ze er keurig op. Was ook meteen de enige zaak die iets in 47 had staan, dus proefritjes in die maat is gewoon niet te doen verder. Helemaal niet met afwijkende wielmaat. Die zaak wordt o.m. gerund door Daphny van den Brand en die is ongeveer even lang als mijn vrouw. Geeft vertrouwen dat ze je daar echt wel goed op een fiets weten te zetten, en het lijkt mij niet dat je daar dan kleinere wielen voor nodig hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 01-10-2020 13:17 ]
---------------
Poetsen is aan mij niet besteed. Mijn racefiets is mijn werkpaard en hoewel die met liefde wordt verzorgd laat ik het borstelen achterwege.
De oude fietsen staan in de schuur en de nieuwe racefiets zal in de inpandige garage staan (enfin, hangen).[b]Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Mijn huidige fiets ziet er na 1.5 jaar ook nog als nieuw uit, terwijl die inmiddels alweer bijna 15.000km gereden heeft. In mijn hoofd noem ik het ook nog steeds 'mijn nieuwe fiets' en word ik ook oprecht een beetje blij als ik hem op de slaapkamer zie staan (winterfiets en MTB staan wel in de schuur).
Maar... slaapkamer? Wat doet een fiets daar? Hoop dat je slaapkamer op de begane grond is in elk geval
Ypuh en zijn Cervelo hebben gewoon een hele fijne relatieEngineer Stewie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:19:
[...]
De oude fietsen staan in de schuur en de nieuwe racefiets zal in de inpandige garage staan (enfin, hangen).
Maar... slaapkamer? Wat doet een fiets daar? Hoop dat je slaapkamer op de begane grond is in elk geval.
@Ypuh bovenstaande is een grapje hé

Die 2 fietsen maak ik ook iets meer schoon dan slechtweer racefiets en gravelbike die beide in de berging staan.
Berging van appartement is gewoon te klein om daar makkelijk meer dan 3 fietsen kwijt te kunnen.
En ik vertrouw slot van de berging toch iets minder zegmaar.
Ik woon in een appartement in een winkelstraat en mijn schuur is niet helemaal inbraakproof. Verder heb ik gewoon een grote slaapkamer, maar geen extra kamers. Een groter huis staat al langer op de verlanglijst, maar laat ik niet beginnen over de huidige woningmarkt voor startersEngineer Stewie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:19:
[...]
De oude fietsen staan in de schuur en de nieuwe racefiets zal in de inpandige garage staan (enfin, hangen).
Maar... slaapkamer? Wat doet een fiets daar? Hoop dat je slaapkamer op de begane grond is in elk geval.
@mhr-zip Er is mij wel eens verteld dat ik waarschijnlijk meer aandacht besteed aan mijn fiets dan zij aan hun kinderen. Dat hoeft nog niet te betekenen dat het een slechte ouder is
Ga je straks ook zeggen dat je geen volgauto hebt maar een zadeltasje??Louislouislouis schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:48:
Als ik mijn fiets 2 keer per jaar schoonmaak is het veel.
Maar even serieus, ik maak mijn fiets ook nooit schoon. Ik kwam gewoon wat wax over de ketting en klaar.
Nu rijd ik ook in de regen en als je hem dan nat weghangt blijft er wel veel zooi aan plakken. Dus afgelopen week heb ik hem na een regen rit even afgespoeld met de tuinslang en dat scheelt heel veel (voor het eerst). Qua looks boeit het me ook niet, maar zand zit ook tussen je ketting en op het remvlak van je velgen en dat schuurt zo bij je eerste rit na de regen.
Bij mij is nu N=1, wordt tijd voor N+1 waarbij de nieuwe fiets eigenlijk uit een prijsklasse moet komen dat ik mijzelf wat meer verplicht om er beter voor te zorgen

Ik heb 19? jaar geleden net voor de overgang naar de euro een zonnebril gekocht, waarvan ik dacht dat de prijs in guldens was, maar na het betalen er achter kwam dat het bedrag dat er op stond in euro's was. Hierdoor ben ik er altijd zo zuinig op geweest zodat hij 20 jaar later nog steeds in goede staat verkeerd.
Je bent toch geen starter, maar een eenverdiener met een te dure hobby.Ypuh schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:15:
Een groter huis staat al langer op de verlanglijst, maar laat ik niet beginnen over de huidige woningmarkt voor starters.
Ssssht.mhr-zip schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:18:
[...]
Je bent toch geen starter, maar een eenverdiener met een te dure hobby.

[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 01-10-2020 15:23 . Reden: Deze is leuker :D ]
Het scheelt 38mm diameter per wiel (622 - 584mm). 27.5" is een zwakzinnige naam voor maat ETRTO 584, verzonnen door dezelfde marketing drones die een 28" racevelg (622mm) opeens 29" noemen als hij in een MTB wordt gezet.Mistraller schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:10:
[...]
Ja; het wordt een endurance model dus maximaal race is niet het doel.
Ik denk niet dat een halve inch zo veel scheelt dat je met een proefritje bij de winkel echt verschil zal merken.
Er zal zeker over nagedacht zijn door Canyon, maar andere merken met een dameslijn kiezen ervoor om 28 inch te hanteren. Ook dát zal met een reden zijn.
Een halve inch is wat mij betreft voldoende afwijking voor gedoe (met de fietsendrager, reservebandjes, de wheel-on tacx, extra wielsetje kopen etc) en te weinig voor de voordelen die jij noemt.
Ik denk dat een fabrikant die specifiek damesframes bouwt, zoals Giant/Liv, dat prima kan opvangen in het frame. Wellicht kiest Canyon juist voor die afwijkende wielmaat om een standaard frame te kunnen blijven hanteren, zo goed heb ik er verder niet naar gekeken, ze wil ook bij een lokale fietsenmaker terecht, dus ook dat was al een reden om Canyon links te laten liggen.
Een tijd terug een proefritje op een Specialized gemaakt, nadat er een kortere stuurpen op was gezet, zat ze er keurig op. Was ook meteen de enige zaak die iets in 47 had staan, dus proefritjes in die maat is gewoon niet te doen verder. Helemaal niet met afwijkende wielmaat. Die zaak wordt o.m. gerund door Daphny van den Brand en die is ongeveer even lang als mijn vrouw. Geeft vertrouwen dat ze je daar echt wel goed op een fiets weten te zetten, en het lijkt mij niet dat je daar dan kleinere wielen voor nodig hebt.
Die 38 mm biedt heel veel vrijheden in frameontwerp die er voorheen niet waren. Dan kan mevr. Mistraller opeens makkelijk met haar voet aan de grond bij het stoplicht. En rijden met een relaxde 90mm stuurpen i.p.v. een zenuwachtige van 6 cm. Voor mevrouw Van den Brand is dat wellicht niet belangrijk, want die gelooft al 35 jaar dat wielrennen = lijden, maar jouw vrouw zit er misschien iets anders in.
Dit is een typisch voorbeeld waar de industie innoveert, maar de markt conservatief blijkt te zijn.
Begrijp me niet verkeerd: ik zit hier niet om mijn gelijk te halen maar ik ben bang dat je je vrouw tekort doet als je het niet serieus overweegt.
Gedeeld met m'n vriendin. Geloof niet dat ze er om kan lachen als ze het leest. Vooral de fietstrainer in de woonkamer (mijn meest recente overwinning) en mijn fiets aan de muur ( mijn grootste overwinning), beiden wegens gebrek aan ruimte, doen nog steeds zeer. Al mag ik niet klagen over de WAF(actor) overigens. Sinds ze dat woord kent, is ze er wel op gebrand een niet te lage score te hebben, dus dat biedt weer perspectiefEdwinW schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:17:
In het verlengde van de vraag of een fiets binnen, d.w.z. in de slaapkamer dan wel op zolder of aan de muur hangt. Hoe herken je de woning van een fietser?
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Don't over do itStufferdt schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:54:
[...]
Gedeeld met m'n vriendin. Geloof niet dat ze er om kan lachen als ze het leest. Vooral de fietstrainer in de woonkamer (mijn meest recente overwinning) en mijn fiets aan de muur ( mijn grootste overwinning), beiden wegens gebrek aan ruimte, doen nog steeds zeer. Al mag ik niet klagen over de WAF(actor) overigens. Sinds ze dat woord kent, is ze er wel op gebrand een niet te lage score te hebben, dus dat biedt weer perspectief
Als je de boel reset heb je op eens heel veel tijd om te fietsen en mag je fiets op de slaapkamer en mee onder de douche.
Maar als je dan weer aan vriendin 2.0 wil beginnen is het weer afwachten waar je mee weg komt.
Ik begrijp je bericht maar we moeten die fiets op diezelfde conservatieve markt aanschaffen. Op diezelfde markt zie je dat banden steeds dikker worden (op een domane zit standaard al een 32mm). Die clearance komt ook ergens vandaan. Mijn vrouw kwam zelf overigens met dit topic op de proppen: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=88673 dus om hoeveel millimeter het ging waren we ons van bewust
En wij zijn wellicht ook wel conservatief hoor, maar een canyon valt ook al af vanwege geen LBS. En verder is er niet veel keuze zouden dit als overweging mee willen nemen.
Alle andere damesmodellen die we bekeken hebben hebben 28 inch, en bij de vele fietsenzaken die we tot nu toe hebben gehad (zeker al 10 zaken gehad, niet alleen die in Uden) heeft niemand het over kleinere wielen gehad. De ervaring in Uden was overigens wel verreweg het beste. Geen enkele zaak ging alleen maar voor een proefritje, waarbij vooraf al duidelijk was dat die fiets het niet zou worden, een andere stuurpen monteren. (Zo wilde de officiële Trek dealer in Nijmegen niet eens pedalen aan de fiets monteren)
[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 01-10-2020 16:48 ]
---------------
Nadeel: Ze weten ook ineens wat Zipp's zijn en je hobby kost.
WC eend biedt alleen aan wat WC eend verkoopt.Mistraller schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:46:
heeft niemand het over kleinere wielen gehad.
Ik vind het echt niet stom wat @DieAnder zegt. Je zadel zit 2 cm dichterbij de grond, je frame kan 2 cm compenseren ipv met je stuurpen.
En volgens mij als je een keer een verkeerde maat binnenband pakt gaat het voor nood ook nog wel lukken.
Maar ja, ik heb er geen last van, dus al gaat ze op 40" wielen rijden.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic