Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 162 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
wisselwerking schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:24:
Vanavond inderdaad nog even gebruik gemaakt van het mooie weer. Het begon met licht en een lekkere temperatuur en het eindigde met donker en aardig fris. Ik had wel gelijk mijn arm- en kniestukken aangedaan. Daar was ik toch wel blij mee.

Ik moest ook wel weer even wennen aan het rijden in het donker. Vooral vervelend toen ik in de buurt van en in Groningen kwam. Veel mensen met geen of weinig verlichting. Dat fietst voor mij ook wat minder prettig. Maar goed snelheid wat naar beneden om vervolgens mijn dochter nog even van orkest te halen. Toch nog 95km kunnen fietsen.
2 weken terug ging ik na de training door het bos naar huis. Daar kom je pas idioten tegen. Ik kwam een scooter (die daar helemaal niet mag rijden) tegen met een bouwlamp, die zodanig fel was, dat ik werkelijk niks meer zag. Vervolgens reed hij wel tegen het verkeer in op mij af. Super toffe ervaring een scooter die op je af rijdt, terwijl je niet kunt zien hoe je moet uitwijken. Maar ook het andere uiterste kwam ik tegen, zowel hardlopers als fietsers zonder licht of hesje. Die zie je dus niet, want het is echt aardedonker daar. Het enige licht is het licht van de verlichting van verkeer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
Vieze handjes? Donkere wegen? Klein Budget? Bij Aldi en Lidl moet je wezen binnenkort :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5J5IrFLiiST2VLmVNuuiCwtxWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6r54if0aTCtE5ZRDUPStQRx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8FMnht6LPtpnCh3B3xLR7z7PB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pc9xkSTvS13pR1EbZeHEHwva.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Mistraller schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:47:
Vieze handjes? Donkere wegen? Klein Budget? Bij Aldi en Lidl moet je wezen binnenkort :)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geweldige lamp is dat. Mijn vader heeft die vorig jaar gekocht. Ik ga hem morgen kopen voor mijn stadsfiets. Nu zit er z'n baggerlamp op dynamo op. Geeft én geen licht, flikkert half van de fiets en doet het soms opeens niet, omdat de dynamo soms niet goed pakt. Volgens mij zit het beugeltje niet meer goed. Want het dopje raakt de velg niet meer. Maar m'n vader zou het al 4x gerepareerd hebben en het werkt nog steeds niet goed volgens mij.

[ Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 22-09-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
Nu het toch even over verlichting gaat; ik ben van plan om voor mijn vriendin en mijzelf een Lezyne lite drive 1000XL te kopen. Hiermee hopen we dit najaar ook de avonden na het werk te kunnen blijven fietsen. Ook staat er in oktober een (voor ons doen) lange rit op het programma van een kleine 300km. Daar zullen we waarschijnlijk ook wel wat in het donker moeten fietsen. Hebben mensen toevallig ervaring met deze lamp in een omgeving zonder enige andere verlichting? Kun je veilig en met goed zicht bijv. 30 a 35 km/h fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:19
Luuk741 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:11:
Nu het toch even over verlichting gaat; ik ben van plan om voor mijn vriendin en mijzelf een Lezyne lite drive 1000XL te kopen. Hiermee hopen we dit najaar ook de avonden na het werk te kunnen blijven fietsen. Ook staat er in oktober een (voor ons doen) lange rit op het programma van een kleine 300km. Daar zullen we waarschijnlijk ook wel wat in het donker moeten fietsen. Hebben mensen toevallig ervaring met deze lamp in een omgeving zonder enige andere verlichting? Kun je veilig en met goed zicht bijv. 30 a 35 km/h fietsen?
Heb de 1000 xl met KTV Pro Pair en deze geeft meer dan genoeg licht om zelfs de overkant van de overkant te kunnen zien. Ik heb ook wel met 30 km/h door een bos gescheurd met deze lamp zonder ook maar andere vorm van verlichting en je krijgt zoveel verlichting ervoor. Zeker goede koop!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Niet alleen belangrijk hoeveel licht je lamp geeft, maar ook hoe lang hij dat licht geeft.

Ik heb een cateye volt 800. Dat is 1 uur, 800 lumen. 2 uur 400 lumen. 4 uur 200 lumen (uit mijn hoofd).

Nu is 400 lumen (ja ik weet lux verhaal) bij deze lamp prima om in pikkedonker op onbekende wegen te fietsen.

Op de bekende rondjes gaat 200 lumen ook wel, al rijd ik geen 35 gemiddeld.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:25
Als je trouwens van plan bent om snelle avondritjes te doen (in het donker wel te verstaan) dan kun je ook nog overwegen om een klein helmlampje er bij te doen. Dan kun je net even bijschijnen in de bochten. Ik merkte gisteren dat ik dat toch wel miste om hard door te kunnen fietsen in de bochten.

• Luuk741
mhr-zip schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:52:
[...]

Niet alleen belangrijk hoeveel licht je lamp geeft, maar ook hoe lang hij dat licht geeft.

Ik heb een cateye volt 800. Dat is 1 uur, 800 lumen. 2 uur 400 lumen. 4 uur 200 lumen (uit mijn hoofd).

Nu is 400 lumen (ja ik weet lux verhaal) bij deze lamp prima om in pikkedonker op onbekende wegen te fietsen.

Op de bekende rondjes gaat 200 lumen ook wel, al rijd ik geen 35 gemiddeld.
Ja goed punt inderdaad. Die ik op het oog heb kan 1.5 uur op 1000 Lumen en 3 uur op 500 Lumen. Dat lijkt me zo zo op het eerste gezicht wel voldoende, hoef ook geen uren te fietsen in het pikkedonker.

Goed om te horen dat een standje lager op bekende rondjes ook wel gaat, gaat hij toch weer wat langer mee. Ik rijdt ook geen 35 gemiddeld hoor, maar als ik 32 a 33 gemiddeld haal zitten er vaak ook stukken van 35 of meer tussen en het is wel fijn om te weten dat je dan ook goed kunt zien :)

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14
De Niterider Lumina 850 vind ik persoonlijk mooier/kleiner dan de lezyne lampen.
Was zelf ook al aan het kijken en zag ze voorbij komen in deze en deze review.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:11
Iemand die die Isadore challenge op strava heeft gedaan en die code niet gebruikt?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:17

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

KW25 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:23:
Iemand die die Isadore challenge op strava heeft gedaan en die code niet gebruikt?
NOT100 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

niet stiekem mijn code weggeven he! :+

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 12:20
Waar heb je in hemelsnaam 1000 lumen voor nodig? Op mijn elektrische fiets heb ik de Axendo 80, voor 25 km/u is dat voldoende.
Vanochtend ben ik al een paar keer verblind door wielrenners met zo'n bouwlamp op hun fiets.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
Ik rij rond met dit setje: https://www.amazon.nl/gp/product/B07QQTNX9S. Was toen ook deze prijs en nog leverbaar. 600 is meer dan genoeg hier in en rond Almere. Had de afgelopen paar keren dat ik laat was vertrokken en geen lampje mee had, dat was toch wel even aanpoten om een beetje met licht nog thuis te komen. Gaat overigens wel een beetje de tijd worden nu om mijn fiets binnen te laten en op de tacx te zetten. Meestal rij ik na November helemaal niets meer, dit jaar toch maar eens verandering in brengen. Ik zou bijna een mtb / gravel achtige fiets op willen bouwen om nog een beetje door te rammen, maar mijn vrouw ziet mij aankomen.

Strava & Untappd - Do not combine!

• hoi1234
Raznov schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:05:
Ik rij rond met dit setje: https://www.amazon.nl/gp/product/B07QQTNX9S. Was toen ook deze prijs en nog leverbaar. 600 is meer dan genoeg hier in en rond Almere. Had de afgelopen paar keren dat ik laat was vertrokken en geen lampje mee had, dat was toch wel even aanpoten om een beetje met licht nog thuis te komen. Gaat overigens wel een beetje de tijd worden nu om mijn fiets binnen te laten en op de tacx te zetten. Meestal rij ik na November helemaal niets meer, dit jaar toch maar eens verandering in brengen. Ik zou bijna een mtb / gravel achtige fiets op willen bouwen om nog een beetje door te rammen, maar mijn vrouw ziet mij aankomen.
Ik heb gewoon altijd 2 lampjes van de HEMA bij me. Zijn niet veel soeps als je wilt zien waar je fietst, maar ze werken wel goed om gezien te worden. In ieder geval krijg je geen boete als je eens pech hebt en een agent tegen komt.

https://www.hema.nl/vrije...b---2-stuks-41120055.html

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

nogeeninlog schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:55:
Waar heb je in hemelsnaam 1000 lumen voor nodig? Op mijn elektrische fiets heb ik de Axendo 80, voor 25 km/u is dat voldoende.
Vanochtend ben ik al een paar keer verblind door wielrenners met zo'n bouwlamp op hun fiets.
Dan zal ik maar niet vertellen waarmee ik op m'n mounainbike en normale fiets mee rijdt.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dAgwxbY

Op de racefiets gebruik ik een setje van Decathlon, maar daarmee rijdt ik alleen op verlichte wegen. En niet in de winter.
https://www.decathlon.nl/...p/_/R-p-301360?mc=8584245

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
Hangt er helemaal vanaf waar je fietst en hoe je fietst. Op mijn gewone fiets heb ik niet zoveel licht nodig, maar als ik op de racefiets of ATB in het donker fiets dan ben ik toch wel blij met mijn Solar Storm x2 of x3. Op de plekken waar ik het kan richt ik de lamp wat hoger zodat je wat verder vooruit kan kijken, maar bij tegenliggers richt ik de lamp uiteraard meer naar beneden zodat deze niet verblind worden (of in elk geval minder :+ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:19
Grotere accu etc dus gaat langer mee. En gewoon voor het geval dat, ik gebruik nooit de max stand maar in sommige bosgebieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Die is momenteel in de aanbieding bij Futurum: https://www.futurumshop.n...000xl-koplamp-zwart.phtml

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:52
Voor 25 km/h (ik neem aan op een normale stads fiets) is dat inderdaad voldoende. Maar dit is een wielren forum. Ik neem aan dat de meesten hier harder rijden dan 25 km/h.

Daarnaast vergelijk je lux met lumen. Lumen is de sterkte die de bron uitstraalt. Lux is dat uitgestraalde licht op een oppervlakte. 1000 lumen geschenen op 10 m2 (niet overdreven voor het fietsen) is dan 100 lux.

Je kunt lumen en lux dus niet zomaar met elkaar vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
rolandos582 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:12:
[...]

Grotere accu etc dus gaat langer mee. En gewoon voor het geval dat, ik gebruik nooit de max stand maar in sommige bosgebieden?
Een lamp geeft gewoonweg nooit te veel licht. Ik rij eigenlijk altijd of op de automatische stand (als ik stroom wil besparen) of op de maximale stand. Het nadeel aan zulke felle lampen is wel dat je moet oppassen dat je anderen niet verblindt. Maar ik zie het als rijden met groot licht in een auto. Het is relaxt dat je het hebt, en als je iemand tegenkomt ga je over op dimlicht.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 11:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik rijd (knoeperd van dt-fout verwijderd) rond met 1500 lumen (alieexpress-specs) in realiteit waarschijnlijk rond de 1000. Ik heb daar een aangepaste reflector voor gestoken om het licht beter op de weg te brengen én een grotere batterypack (6*18650). Die steek ik weg op een tasje op de bovenbuis.
Bij mijn pendelverkeer 's ochtends nu doe ik een stukje door het bos waar geen straatverlichting zit. Asfalt ligt niet heel "mooi". Daar kan ik mijn lamp héél goed gebruiken om het wegdek te lezen. De putten tijdig te ontwijken dus.
Mocht ik eens tijd vinden/goesting hebben, eens een foto proberen maken. 500 Lumen is imho echt te weinig om tijdig de putten te lezen.

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50
Ben wel benieuwd naar jullie mening.
Tegenwoordig ben ik wat meer op KOM-jacht. Een goede afwisseling op de standaard rondjes fietsen. Echter, ik zie steeds vaker dat KOM's gedomineerd worden door mensen met een 'bananenfiets' (Quest/Velomobiel, etc). Hier valt als wielrenner bijna niet tegenop te fietsen. Zou Strava hier niet een aparte categorie voor moeten maken? Net zo als e-Bikes?

Ik weet dat een KOM maar een KOM is, maar toch voelt het niet helemaal eerlijk.

• Joindry

Joindry

MartijnMartijn schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:44:
Tegenwoordig ben ik wat meer op KOM-jacht. Een goede afwisseling op de standaard rondjes fietsen. Echter, ik zie steeds vaker dat KOM's gedomineerd worden door mensen met een 'bananenfiets' (Quest/Velomobiel, etc). Hier valt als wielrenner bijna niet tegenop te fietsen. Zou Strava hier niet een aparte categorie voor moeten maken? Net zo als e-Bikes?

Wat is een bananenfiets :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
@MartijnMartijn met wind 7 in de rug, in een peleton fietsen e.d. is ook niet eerlijk. Dus waar trek je de grens?

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:17

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

• MartijnMartijn
Zie hierboven!

[ Voor 59% gewijzigd door MartijnMartijn op 23-09-2020 14:49 ]

• MartijnMartijn
wisselwerking schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:47:
@MartijnMartijn met wind 7 in de rug, in een peleton fietsen e.d. is ook niet eerlijk. Dus waar trek je de grens?
Gedeeltelijk eens, maar op wind kun je antisperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
wisselwerking schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:47:
Alle wegen met een stijgingspercentage lager dan 5 % zouden er sowieso uit mogen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
MartijnMartijn schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:50:
[...]

Gedeeltelijk eens, maar op wind kun je antisperen.
Je kunt zelf ook een bananen fiets kopen ;)

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Joindry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:37:
Ik rijd (knoeperd van dt-fout verwijderd) rond met 1500 lumen (alieexpress-specs) in realiteit waarschijnlijk rond de 1000. Ik heb daar een aangepaste reflector voor gestoken om het licht beter op de weg te brengen én een grotere batterypack (6*18650). Die steek ik weg op een tasje op de bovenbuis.
Bij mijn pendelverkeer 's ochtends nu doe ik een stukje door het bos waar geen straatverlichting zit. Asfalt ligt niet heel "mooi". Daar kan ik mijn lamp héél goed gebruiken om het wegdek te lezen. De putten tijdig te ontwijken dus.
Mocht ik eens tijd vinden/goesting hebben, eens een foto proberen maken. 500 Lumen is imho echt te weinig om tijdig de putten te lezen.
Ik heb een Lezyne 400XL en een 1000XL.
Die 400XL is helemaal prima voor overal waar ik fiets: 400 lumen is bij dit lampje echt een bak licht.

Waarom ik ook een 1000XL gekocht heb, is omdat die 400XL helaas op de hoogste stand het net een uurtje redt. Dus gebruik ik vaak de 1000XL en dan op de (ongeveer?) 400 lumen stand.

In het donker fiets ik eigenlijk alleen maar om mijn conditie bij te houden en niet omdat ik het nou zo leuk vind. Dus ben dan ook max 1,5 uur bezig.

Denk dat 500 lumen bij de ene lamp, iets anders is dan bij een andere lamp (breed, smal, enz, enz.). Ik ben tevreden met de breedte van mijn Lezynes.

Een KOM op de fiets is altijd bijzonder. Er is een groot verschil als je met 10 man fietst met windkracht 5 in de rug over een segment van 5 km of in je eentje.

Ik fiets wekelijks met een groepje vrienden en we hadden laatst een leuk segmentje gepakt. Een kennis van mij die vond dat wel grappig en ging daar met zijn fietsclub (15 man) langs met wind in de rug. Ik geloof dat ze over het segmentje van iets van 2 km zo'n 15 seconden op ons gepakt hebben...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:52
Voor mij ook de reden om nooit naar KOMs te kijken op Strava; je weet niet onder welke omstandigheden die zijn gezet. Achter 20 man in het wiel en windkracht 6 in de rug, iemand die een tijdritfiets uit zijn auto heeft geladen vlak voor het meetpunt...

Ik overdrijf, maar ik word er alleen maar moedeloos van. PBs zijn dan wel weer nuttig, mits je in ongeveer gelijke omstandigheden fietst.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Ik heb een Lezyne 1300XXL, en die heb ik precies voor de grotere accu gekocht. Over het algemeen is de ena hoogste stand (800) prima, en dan gaat de accu zeker een paar uur mee. Gisteravond rondje gemaakt, en als je met 40 door het donker over de dijk of door de polder fietst, dan is de hoogste stand wel erg fijn kan ik zeggen.

Ik ben het dan ook eens met een eerdere opmerkingen, je kunt niet een te felle lamp hebben. Ze zijn bijna altijd instelbaar, en dan heb je een langere accuduur, en eventueel meer licht voor die ene keer dat je het wel nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
Ik dacht er over om het setje met voor- en achterlicht te bestellen bij van Bon sport: https://vanbon-sport.nl/a...ezyne-ktv-pro-drive-zwart

Voor die 7 euro meer lijkt me een degelijke achterlamp ook een veilige toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:39
Galois schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:03:
[...]

[...]

Een KOM op de fiets is altijd bijzonder. Er is een groot verschil als je met 10 man fietst met windkracht 5 in de rug over een segment van 5 km of in je eentje.

Ik fiets wekelijks met een groepje vrienden en we hadden laatst een leuk segmentje gepakt. Een kennis van mij die vond dat wel grappig en ging daar met zijn fietsclub (15 man) langs met wind in de rug. Ik geloof dat ze over het segmentje van iets van 2 km zo'n 15 seconden op ons gepakt hebben...
Exact de reden dat ik er mee gestopt ben, het hele Strava gebeuren. Als ik in mijn omgeving een KOM wilde pakken, zag ik altijd dat er groepen reden van meer dan 10 man. Terwijl ik het allemaal solo doe.

Je kunt het toch niet echt goed meten, aangezien wind sowieso een rol speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Luuk741 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:28:
[...]

Ik dacht er over om het setje met voor- en achterlicht te bestellen bij van Bon sport: https://vanbon-sport.nl/a...ezyne-ktv-pro-drive-zwart

Voor die 7 euro meer lijkt me een degelijke achterlamp ook een veilige toevoeging.
Dat is sowieso een goed idee. Ik rijd overdag ook vaak met achterlicht, gewoon om de semi-blinde automobilisten te laten zien dat ik er ook ben ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online

Er zijn aparte categorieën voor dit soort dingen. Deze mensen moeten (van Strava) het goede activity type kiezen. In het geval van een "bananenfiets": velomobile. Je mag het dus gewoon flaggen onder "Wrong activity type". Of je er gelukkiger van wordt weet ik niet, kan me voorstellen dat als je KOM afgepakt is door een bananenfiets je hem wel flagged ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 20-09 12:20
wisselwerking schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:45:
[...]

Hangt er helemaal vanaf waar je fietst en hoe je fietst. Op mijn gewone fiets heb ik niet zoveel licht nodig, maar als ik op de racefiets of ATB in het donker fiets dan ben ik toch wel blij met mijn Solar Storm x2 of x3.
Voor de goede orde: ik rij naar mijn werk ook kilometers over onverlichte bospaden.
En graag overigens. Ik vind het heerlijk om in complete duisternis te fietsen, met als enig licht mijn koplamp. Sprookjesachtig mooi.

[ Voor 13% gewijzigd door nogeeninlog op 23-09-2020 18:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller

Ik zie dat alle KOM's gedomineerd worden door jonge spierbundels die 57km/h kunnen fietsen. Zou er geen aparte categorie moeten komen voor mannen van boven de 40 die pas 2 jaar serieus fietsen...? 8)7

KOM's gewoon negeren dus in dat geval. Ik haal met de beste wil van de wereld én wind mee nog geen avg van 50+ hoe kort het segment ook is. ;)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:59
Ben ik de enige die ook overdag met verlichting aan rij?

Ik heb deze 5 jaar geleden aangekocht van AliExpress en werkt nog steeds zoals het hoort.
Ik voel mij behoorlijk onveilig als ik zonder rij. Voel mij ook altijd verantwoordelijk voor m'n fietskameraden, zij zijn redelijk nieuw dus bij achterliggend verkeer ga ik altijd als laatste aansluiten. M'n lampje geeft mij een veilig gevoel en ik zou het voor geen geld van de wereld willen missen.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H753e226b9ef84dc7abb4e0a3cd516bb9y.jpg

Ziet er nog aero uit ook 8) :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khp1mIWRB-BhC_Tb5QkJT5Mc5rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFNI00IPrGOhtP8xpLBkiFBV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Je hebt “speciale” dag-rij-verlichting. Volgens mij is dit feller en vaak pulserend. Vooral feller is belangrijker omdat wanneer het licht is, licht nu eenmaal minder opvalt.

• hoi1234
Stancke schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:33:

Ik heb deze 5 jaar geleden aangekocht van AliExpress en werkt nog steeds zoals het hoort.
Ik voel mij behoorlijk onveilig als ik zonder rij. Voel mij ook altijd verantwoordelijk voor m'n fietskameraden, zij zijn redelijk nieuw dus bij achterliggend verkeer ga ik altijd als laatste aansluiten. M'n lampje geeft mij een veilig gevoel en ik zou het voor geen geld van de wereld willen missen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee hoor. Iedereen verklaart me voor gek, maar ook ik rijd overdag vaak met licht. Al is het maar op de zwakste knipperstand. Op de stadsfiets doe ik het trouwens weer niet, maar daar heb ik een dynamo + achterlicht op batterij i.p.v. 2 lampjes met oplaadbare accu.

Behalve dat het net wat prettiger rijdt in tunnels en tegenliggers je gewoon veel beter zien, is het (denk ik) ook veel veiliger. Het is bewezen dat het voeren van licht doorr automobilisten de kans op ongelukken verkleint en tegenwoordig zie je steeds meer auto's met DRL, waarom zou dat niet voor fietsers gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:58
Luuk741 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:28:
[...]

Bedankt voor de tip, zojuist besteld :).

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

• Mistraller
Stancke schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb net een rockbros binnen, die kan je op knipperen zetten, en hij gaat netjes uit als je je fiets hebt gestald. Ook met een soort knipperfunctie die feller wordt bij meer licht. En zelfs een remlicht!
Helaas is het auto-off niet van toepassing als je de lamp op steady zet. Maar al met al, prima lamp. Ik ga hem in de komende periode ook zeker overdag gebruiken. Op de manier zoals ze in veel landen doen: "Blinking by day, solid at night".

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 22:49
mhr-zip schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:48:
Je hebt “speciale” dag-rij-verlichting. Volgens mij is dit feller en vaak pulserend. Vooral feller is belangrijker omdat wanneer het licht is, licht nu eenmaal minder opvalt.
Reuze irritant voor de medeweggebruikers en in NL op de openbare weg niet toegestaan.
https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets
hoi1234 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:27:
[...]

Nee hoor. Iedereen verklaart me voor gek, maar ook ik rijd overdag vaak met licht. Al is het maar op de zwakste knipperstand.
Niet alleen gek maar ook in strijd met de verkeersregels.

• hoi1234
DieAnder schreef op donderdag 24 september 2020 @ 02:19:
[...]

Reuze irritant voor de medeweggebruikers en in NL op de openbare weg niet toegestaan.

[...]

Ik ben niet zo into de verkeersregels om te bepalen, of je overdag ook niet met knipperend licht mag fietsen. Ik weet nu dan ook niet wat de reden is dat het niet mag.

En wat is er precies zo vreemd aan? Je wordt veel beter gezien in tunnels e.d. Ook denk ik (maar daar heb ik geen bewijs voor) dat het veiliger is. Auto's hebben tegenwoordig niet voor niets DRL en het is aangetoond dat rijden met verlichting veiliger is. Trouwens ik vind het wel raar dat een verboden functie op een goedgekeurd licht zit. Maar dat zal dan wel weer aan mij liggen. Je kunt wel meer kopen dat niet aan de wet voldoet.

Dat je geen twee koplampen mag gebruiken snap ik, maar het is wel veel fijner. Als ik mijn HEMA lampje op felste stand zet, heb ik ook direct voor m'n wiel en naast m'n wiel licht. Mijn koplamp schijnt vooral naar voren. Met tweede lampje kijkt het gewoon veel rustiger.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Knipperen mag sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
Knipperen mag idd niet en vind ik zelf ook erg irritant. Maar aan de wet voldoen op een racefiets is wel erg lastig, racefietspedalen met reflectoren zijn er volgens mij namelijk niet (gewone SPD trouwens wel).
Maar je moet wel een heel zure agent hebben als hij je daar op pakt :9

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
In NL rij ik overdag niet met verlichting. Al heb ik wel mijn achterlichtje standaard aan mijn zadeltas hangen (hoi stijlpolitie :w :P). In het buitenland waar je meer tunnels hebt en je nog weleens op wegen rijdt waar 80 gereden wordt zet ik dat achterlichtje nog weleens aan.

In NL hou ik er wel rekening mee dat als ik 's avonds ga fietsen, ik in elk geval de verlichting bij me heb. Je zal net pech krijgen en daardoor niet meer voor het donker thuis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
Pulserend is niet hetzelfde als knipperen :).

Knipperende lampjes zijn super irritant, pulserende lampjes minder - beperken ook het zicht van de ander niet, terwijl je wel zichtbaarder bent.

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
wat een haat tegen knipper lampjes zeg.. we hebben het volgens mij over de simpele zwakke hema lampjes die je in de knipper stand zet om batterij te sparen en om beter zichtbaar (opvallender) te zijn, In de normale stand vallen ze namelijk amper op.

Je moet geen 1000 lumen bouwlamp op de stroboscoop stand zetten, dan is het inderdaad wel vervelend voor je medeweggebruikers.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

GWBoes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:10:
racefietspedalen met reflectoren zijn er volgens mij namelijk niet (gewone SPD trouwens wel).
Inderdaad, op zich kan je wel makkelijk wat reflecterende stickers kopen en die erop kleven aan de zijkant (bij shimano). ( Ik doe het zelf ook niet, dus ben zeker niet heiliger dan de paus). Wat ik dan wel heb zijn mijn schoenovertrekken die uitgerust zijn redelijk wat fluoriscerend materiaal.
Mijn fiets is dus eigenlijk wettelijk niet in orde. Maar mijn kleding maakt meer dan goed.
Het moet wel gezegd worden dat het vinden van wintermateriaal met ingewerkt fluoriscerend materiaal met de jaren makkelijker geworden is. 10 jaar geleden was ik echt aangewezen op het dragen van een fluo hesje.

Als ome agent mij ooit een bekeuring geeft weet ik ook dat het eigenlijk te maken met zijn chronisch tekort aan levensvreugde en niet aan mijn zichtbaarheid bij nacht. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Joindry op 24-09-2020 08:37 ]

• Maarten_E
Bedenk mij net dat op de pedalen van mijn gewone fiets (nieuw gekocht) niet eens reflectoren zitten. Heb die fiets pas 9 jaar.. :+

Heb het idee dat die kleine lichtjes op de continu stand vlugger in de achtergrond weg kunnen vallen, maar dat ben ik misschien. Heb maar één achterlichtje achter (zo'n klein ding om de zadelpen), die staat wel op de continustand.

Edit: Ja, ik weet dat ik mij hierboven tegenspreek, maar wil niet één lampje alleen op de knipperstand hebben. Probleem: Heb het idee dat de lampen die bij Mantel verkocht worden maar bar kort op hun lading meegaan. Maar zal er nu het donker wordt weer eens naar kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Maarten_E op 24-09-2020 09:08 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Prulleman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:33:
wat een haat tegen knipper lampjes zeg.. we hebben het volgens mij over de simpele zwakke hema lampjes die je in de knipper stand zet om batterij te sparen en om beter zichtbaar (opvallender) te zijn, In de normale stand vallen ze namelijk amper op.

Je moet geen 1000 lumen bouwlamp op de stroboscoop stand zetten, dan is het inderdaad wel vervelend voor je medeweggebruikers.
En ik heb altijd geleerd dat bij een knipperend lampje het lastiger is om afstand in te schatten, waardoor een constant lampje dus veiliger is.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Prulleman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:33:

Maar in Nederland mogen lampen niet knipperen https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Worden jullie iedere keer de berm ingereden of zo? Zelfs met m'n zwarte fiets, donkere kleding en zwarte helm ben ik nog nooit onzichtbaar geweest.

De enige keren dat ik (achter)licht voer: in het donker en tijdens de afdaling van de Col du Lautaret richting Le Bourg d'Oisans. Daar kom je nog eens door donkere tunnels.

[ Voor 37% gewijzigd door Tjebakka op 24-09-2020 09:47 ]

If it aint fixed, it's broken.

• verhto
  • Laatst online: 19-09 19:40
Ik rij idd ook overdag met een lampje, op pulserende stand, en heeft ook een remlichtfunctie (obv beweging), op ali gekocht en rij er al zeker 4 j meer rond!

Voel mij alleszins veiliger én al veel vragen gekregen waar ik dat lichtje heb gekocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44

St@m

@ Your Service

Tjebakka schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:46:
Worden jullie iedere keer de berm ingereden of zo? Zelfs met m'n zwarte fiets, donkere kleding en zwarte helm ben ik nog nooit onzichtbaar geweest.

De enige keren dat ik (achter)licht voer: in het donker en tijdens de afdaling van de Col du Lautaret richting Le Bourg d'Oisans. Daar kom je nog eens door donkere tunnels.
Sinds ik mijn rijbewijs heb (en dat is echt al heeeeeel lang :P ) ben ik me er van bewust dat ik als fietser niet goed zichtbaar ben. Overdag heb ik bij normale weersomstandigheden geen licht aan. Op het moment dat het begint te schemeren/ regenen weet ik het, doe ik hem wel aan. Ook op de racefiets. En nee, ik word nooit de berm in gereden, maar het hoeft maar 1x te gebeuren.
Kleine moeite voor mij om even op het knopje te drukken.

Overigens rij ik niet in het donker over het algemeen, vind ik niet prettig.

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 24-09-2020 09:55 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
dus jou fiets voldoet ook hieraan (uit dezelfde link!):
Regels voor reflectie op een fiets
Voor een fiets op 2 wielen gelden de volgende regels voor reflectoren:
  • een rode reflector op de achterkant van de fiets. Dit mag geen driehoek zijn;
  • witte of gele reflectoren op de wielen (velgen) of banden;
  • 4 (amber)gele reflectoren op de trappers;

Strava

• hoi1234
GWBoes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:10:
Knipperen mag idd niet en vind ik zelf ook erg irritant. Maar aan de wet voldoen op een racefiets is wel erg lastig, racefietspedalen met reflectoren zijn er volgens mij namelijk niet (gewone SPD trouwens wel).
Overdag merk je er volgens mij nauwelijks wat van. Maar als het niet mag, waarom zit het dan in godsnaam op een lamp?

Trappers moeten inderdaad reflectoren hebben. Maar ik vraag me echt af wat het nut daarvan is. Als je gewoon een goede koplamp + goed achterlicht gebruikt en eventueel nog z'n geel hesje aan doet of reflecterende kleding ben je toch al een heel eind?

Banden moeten ook reflectiestrepen hebben, maar volgens mij hebben alleen enkele goedkope prutsbanden reflectiestrepen. Ik rij liever met goede verlichting en goede banden dan met prutsbanden en reflectie. Ik heb dan maar reflectoren aan mijn spaken geklikt, maar achter is een reflector al een stuk moeilijker en op de trappers al helemaal.

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14
Tjebakka schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:46:

Het gaat om de zichtbaarheid om die ene situatie te voorkomen, dat er een auto van achter met hoge snelheid jou niet ziet en schept.
Als ik op de weg rijd, waar auto's je kunnen inhalen, dan zou ik overdag ook met knipperend achterlicht rijden en 's avonds met een continu licht. Ik ben wel vaker met de motor in de Eifel geweest en overdag is een wielrenner met een knipperend achterlicht al van ver te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Prulleman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:50:
[...]

dus jou fiets voldoet ook hieraan (uit dezelfde link!):

[...]
Hahaha. Nee, dat zeker niet. Overigens vind ik knipperende lampen bij racefietsen niet zo irritant. Bij mountainbikes (als je in een treintje fietst) wel. Ik vraag mij ook af of de politie überhaupt zou handhaven als je een knipperende lamp hebt. Ik denk dat het ze al lang blij zijn dat je verlichting voert.

Overigens heb ik wel deugdelijke verlichting, een bel en een veiligheidshesje.

[ Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 24-09-2020 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Hadden jullie vroeger op school ook "fietscontrole"? Daar werd je fiets bekeken of hij veilig was. Specifiek die refelecterende strepen op de banden waren een ramp. Plots was dat niet hip meer om te fabriceren en er waren zo bijna geen banden meer te vinden. Net zoals je dat nu niet hebt op racebanden.
Dan kreeg je als jong mannetjes hommeles met de 5-0 omdat je banden niet in orde waren... Good old days...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Alle wetgeving hierover begint met een zin betreffende ".. in het donker en bij slecht zicht ..."

Voor zover ik weet is er geen wetgeving voor daglichtsituaties voor fietsers.
Als je ALLEEN het lichtje kunt zien, is knipperen vervelend om afstand in te schatten, en daarom is vast licht beter. Overdag is knipperen een goede manier om aandacht te trekken, en is afstand inschatten geen enkel probleem. Ik heb het in Noorwegen veel gezien, ze rijden daar allemaal met knipperend achterlicht, en omdat de weg daar heel veel aandacht vereist, is knipperen prima.

Vergelijk dit eens met wegverlichting. Als er een aandachtssituatie overdag is (bv een ongeluk, wegwerkzaamheden) dan staan er ALTIJD knipperbollen, mobiel of vast opgesteld. Als de wegwerkzaamheden in de nacht plaatsvinden, dan is het gewoon steady verlicht.

---------------

• hoi1234
NewbieNeo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:03:
[...]

Het gaat om de zichtbaarheid om die ene situatie te voorkomen, dat er een auto van achter met hoge snelheid jou niet ziet en schept.
Als ik op de weg rijd, waar auto's je kunnen inhalen, dan zou ik overdag ook met knipperend achterlicht rijden en 's avonds met een continu licht. Ik ben wel vaker met de motor in de Eifel geweest en overdag is een wielrenner met een knipperend achterlicht al van ver te zien.
Precies om die reden heb ik overdag altijd een lampje aan (al dan niet op knipperstand). Tuurlijk word je ook gezien als je geen licht hebt, maar je maakt het anderen een stuk makkelijker door even een lampje aan te zetten.

Maar waarom is knipperend licht irritant/verboden. In het donker kan ik me er nog wat bij voorstellen (verblindt snel), maar als je op klaarlichte dag fiets, wat is dan precies het probleem? Lijk je dan teveel op een hulpvoertuig of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik vind een achterlichtje overdag een beetje schijnveiligheid ( :+ ). De automobilist die je over het hoofd ziet gaat je ook echt niet zien mét achterlichtje. Daar zijn ze echt niet opvallend genoeg voor.

If it aint fixed, it's broken.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
hoi1234 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:08:
[...]

Maar waarom is knipperend licht irritant/verboden. In het donker kan ik me er nog wat bij voorstellen (verblindt snel), maar als je op klaarlichte dag fiets, wat is dan precies het probleem? Lijk je dan teveel op een hulpvoertuig of zo?
Daar is door TNO al eerder onderzoek naar gedaan (pag. 64): http://publicaties.minien...n-fietsverlichtingsvormen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Vandaag wordt Campagnolo Ekar gepresenteerd.

Dit is de groep van Campagnolo gericht op gravel-bikes. Inmiddels zijn er al wat foto's verschenen, en het beloofd weer een beauty te worden. Met 1x13 gears.

Kunnen we eindelijk gravelbikes gaan maken die echt mooi zijn (al blijf ik nog lekker op de weg). :)

Afbeeldingslocatie: https://www.campagnolo.com/media/immagini/11004_z_GRAVEL_gruppi_meccanici_cover_1600x750.jpg

tevens poging om de lichtendiscussie te stoppen

[ Voor 21% gewijzigd door MrBarBarian op 24-09-2020 10:27 ]

iRacing Profiel

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
MrBarBarian schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:21:

...

[b]Kunnen we eindelijk gravelbikes gaan maken die echt mooi zijn (al blijf ik nog lekker op de weg). :)[\b]
Jij snapt het ;) 8)

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54

Dit is de groep van Campagnolo gericht op gravel-bikes. Inmiddels zijn er al wat foto's verschenen, en het beloofd weer een beauty te worden. Met 1x13 gears.

Kunnen we eindelijk gravelbikes gaan maken die echt mooi zijn (al blijf ik nog lekker op de weg). :)

[Afbeelding]

Crankset is in ieder geval erg mooi. Ben benieuwd of het alleen mechanisch wordt.

• joint_me
Ben aan het kijken voor een nieuwe wielset voor mijn cyclo crosser, maar twijfel nog over welke wielset. Ik gebruik hem om te crossen, maar ook voor graveltochtjes.

Zit zelf een beetje te twijfelen tussen:

- DT Swiss CR 1600
- HUNT Aero Light of Mason X Hunt

Iemand ervaring met deze wielsets?
Probleem met de stock wielen die ik nu heb is dat de velgen makkelijk deuken.

p.s.
Mijn cyclo heeft fucking SRAM, de BB is een ramp, veel slechter kan Campa het niet doen.

Hello fellow humans

• Prulleman

[Afbeelding]

ziet er licht uit :)
ik heb die pedalen overigens ook op de MTB, (crankbrothers candy) maar ik denk dat ik weer terug ga naar shimano, kan er niet echt aan wennen

Strava

• Prulleman
joint_me schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:30:
Ben aan het kijken voor een nieuwe wielset voor mijn cyclo crosser, maar twijfel nog over welke wielset. Ik gebruik hem om te crossen, maar ook voor graveltochtjes.

Zit zelf een beetje te twijfelen tussen:

- DT Swiss CR 1600
- HUNT Aero Light of Mason X Hunt

Iemand ervaring met deze wielsets?
Probleem met de stock wielen die ik nu heb is dat de velgen makkelijk deuken.

p.s.
Mijn cyclo heeft fucking SRAM, de BB is een ramp, veel slechter kan Campa het niet doen.
wat voor banden wil je erop gaan leggen, dat bepaald voor een groot deel welke breedte velg je het beste kan kiezen

Strava

• joint_me
Prulleman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:32:
[...]

wat voor banden wil je erop gaan leggen, dat bepaald voor een groot deel welke breedte velg je het beste kan kiezen
Zitten nu 33C band op, maar er is nog ruimte voor een bredere band in het frame, weet niet precies hoeveel.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
Ziet er wel strak uit die groupset. vind het ook wel knap dat ze met zoiets komen voor nog een redelijke niche markt. Vooral omdat er (voor hun) veel nieuwe techniek in zit. Shimano heeft volgens mij daarentegen gewoon een combi van Ultegra en XT gerebached naar GRX.
Maar nu moet Campagnolo het sowieso niet van de aantallen hebben natuurlijk.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
Ik kan het woord gravel niet meer horen. Bestaat er zoiets als gravel-moeheid? Overgravelled?

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 24-09-2020 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Ypuh schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:57:
Ik kan het woord gravel niet meer horen. Bestaat er zoiets als gravel-moeheid? Overgravelled?
In jouw geval dus Grrrrrrravel :P

Wel een beetje hipster, hype. Ook al vind ik een gravel fiets in combinatie met een extra wielset (wegbanden) wel interessant als vervanger van mijn huidige fiets. Dan noem ik het geen gravelfiets, maar een multifunctional 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
Is toch een beetje standaard in deze periode. Een poging om de roadies die bang zijn voor rechte sturen nog wat te verkopen als het weer wat minder wordt. Komend voorjaar/zomer zijn het weer "adventure bikes" voor je ultieme bike packing tochten :+ .

Flickr - Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
joint_me schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:30:

Deze variant? O-)
(ik heb overigens niks tegen SRAM)

Wel een beetje hipster, hype. Ook al vind ik een gravel fiets in combinatie met een extra wielset (wegbanden) wel interessant als vervanger van mijn huidige fiets. Dan noem ik het geen gravelfiets, maar een multifunctional
Na m'n Bowman-verhaal dacht ik dus "wat moet ik nu, een grrrrrrravelfiets kopen?". Meteen daarna dacht ik "mjaa, super leuk zo'n fiets, maar waar kan ik hier nou echt gravelen en wat wil ik nou met m'n fiets".

Dat blijkt dus vooral op asfalt rijden te zijn en het liefst bergen op :)

[ Voor 47% gewijzigd door Salteh op 24-09-2020 11:44 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:14
Even los van de hype valt er in NL nou überhaupt echt serieus te gravellen? Woon zelf in het westen van het land, en ik weet dat er gravelpaden door de duinen zijn, maar volgens mij zijn dat geen serieuze kilometers toch?
Volgens mij vooral leuk als je in de Achterhoek woont, dat gravellen. Utrecht heuvelrug denk ik ook wel trouwens.

• Maarten_E
Stoffa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:45:
Even los van de hype valt er in NL nou überhaupt echt serieus te gravellen? Woon zelf in het westen van het land, en ik weet dat er gravelpaden door de duinen zijn, maar volgens mij zijn dat geen serieuze kilometers toch?
Volgens mij vooral leuk als je in de Achterhoek woont, dat gravellen. Utrecht heuvelrug denk ik ook wel trouwens.
Bijna nergens.
Waarom ik naar een tweedehands gravelbike zit te kijken is vooral dat ik ermee zonder er over na te denken gewoon van het fietspad af kan het bos in. Ik weet dat racefietsen minder fragiel zijn dan ze lijken, (tenzij je @$%^ SRAM hebt :+ ), maar ze zijn er in principe niet voor gemaakt. Wat bredere banden, geen slicks en een iets andere geometrie hebben op zulke paden is dan wel lekker.

• joint_me
Ter inspiratie, maar volgens mij is Noord Holland idd schaars.

https://www.komoot.com/co.../-dirty-kanzelled-benelux
https://gravelrides.cc
https://www.komoot.com/user/683340255983/collections

Hello fellow humans

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
Huh? Het hele land ligt toch vol met van die witte schelpen paadjes? Of zijn die inmiddels allemaal geasfalteerd?

... Of moet je daar nog weer een andere fiets voor hebben? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:35
Charly schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:32:
[...]

Huh? Het hele land ligt toch vol met van die witte schelpen paadjes? Of zijn die inmiddels allemaal geasfalteerd?

Schelpenpaden in Schoorl zijn aantal jaar geleden vervangen door betonplaten.
En zo sterven er steeds meer van dat soort leuke paadjes uit.

Rond Amsterdam zijn recent ook 2 stuiter klinkerpaden gesneuveld.

En vandeweek zag ik deze langs komen :'(

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=10426&t=1

Gravel in Nederland is trouwens vaak zand/modder/gras fietsen helaas.
Maar ook leuk als afwisseling op de weg.

Gravelpaadjes in Nederland (bijjvoobeeld rond Hilversum) pak ik vaak gewoon de racefiets.
Gravelbike pak ik pas als ik echt onverhard ga zoals pwn duinegebied of heuvelrug/veluwe ed.

[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 24-09-2020 12:41 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:11
Lekkere "binnen de ring" houding. Je beantwoord je eigen vraag, maar doet net alsof die delen van Nederland niet meetellen in jouw Nederland.
Anyway, aanvullend:
Veluwe, Achterhoek, Eindhoven, Noord-oost Brabant, Drenthe en zo kan je nog wel even doorgaan. Twente, Meinweg, Zuid Limburg, Rest van Brabant, Utrechtse Heuvelrug, 't Gooi (Cees Bol classic!).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Charly schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:32:
[...]

Die worden vaak vervangen door betonplaten. Dat scheelt namelijk een hoop aan onderhoudskosten.

Schelpenpaden kun je prima met een gewone racefiets over heen.

• Stoffa
MrAngry schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:49:
[...]

Lekkere "binnen de ring" houding. Je beantwoord je eigen vraag, maar doet net alsof die delen van Nederland niet meetellen in jouw Nederland.
Anyway, aanvullend:
Veluwe, Achterhoek, Eindhoven, Noord-oost Brabant, Drenthe en zo kan je nog wel even doorgaan. Twente, Meinweg, Zuid Limburg, Rest van Brabant, Utrechtse Heuvelrug, 't Gooi (Cees Bol classic!).
Haha jij doet je naam weer eens eer aan ;)
Tuurlijk tellen die wel mee, maar ik woon daar niet dus om daar nou een gravelfiets voor te gaan kopen. Daarnaast geef ik ook aan dat ik simpelweg niet weet hoe het met de gravelstructuur van NL is gesteld, heeft niks te maken met een binnen de ring houding.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
In de randstad is er inderdaad niet zo veel. Maar daarbuiten eigenlijk wel, meer dan je denkt zelfs. Soms kom ik met mijn gravelfiets erachter dat er aan een stuk waar ik 100x met mijn wegfiets langs ben gereden er toch nog een heel stuk gravel naast ligt. Verder rijd ik ook gewoon veel MTB routes. Als er niet te veel mul zand ligt dan kan ik wel aardig meekomen. Als ik vanuit Amsterdam ga dan is het probleem wel dat het daarom hele grote rondjes worden (minstens > 120km) want anders heb je niet echt mooie stukken. Maar je kan natuurlijk ook gewoon ergens anders starten :+.

Dat het nu heel populair is vind ik ook wel grappig, volgens mij is het nu meer zo dat er specifieke groepsets worden gemaakt want dit doen mensen al veel langer natuurlijk (maar toen noemde men het crossen).

• Stoffa
Maks schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:44:
[...]

In de randstad is er inderdaad niet zo veel. Maar daarbuiten eigenlijk wel, meer dan je denkt zelfs. Soms kom ik met mijn gravelfiets erachter dat er aan een stuk waar ik 100x met mijn wegfiets langs ben gereden er toch nog een heel stuk gravel naast ligt. Verder rijd ik ook gewoon veel MTB routes. Als er niet te veel mul zand ligt dan kan ik wel aardig meekomen. Als ik vanuit Amsterdam ga dan is het probleem wel dat het daarom hele grote rondjes worden (minstens > 120km) want anders heb je niet echt mooie stukken. Maar je kan natuurlijk ook gewoon ergens anders starten :+.

Dat het nu heel populair is vind ik ook wel grappig, volgens mij is het nu meer zo dat er specifieke groepsets worden gemaakt want dit doen mensen al veel langer natuurlijk (maar toen noemde men het crossen).
Ja die hele hipsterhype eromheen is hemeltergend irritant, maar het rijden over zandpaden door bossen etc trekt me op zich wel. Hou erg van natuur. Misschien toch eens een goedkope gravelfiets voor erbij aanschaffen, ook voor de afwisseling. Aan de andere kant kan ik ook gewoon een nieuwe racefiets met grote tire clearance kopen.

Spaakspanningvraagje: Laatste week hoor ik bij het uit het zadel komen en aanzetten vaak een ping-geluid. Heb hierop m'n spaakspanning nagelopen, en achterwiel ds zit op de meter best wel all over the place: krijg metingen tussen de 10 en 20. Iemand een idee wat de gemiddelde spaakspanning doet hier? Denk iets van 15?

[ Voor 11% gewijzigd door Stoffa op 24-09-2020 14:01 ]

• mhr-zip
DieAnder schreef op donderdag 24 september 2020 @ 02:19:
[...]

[...]

Die knipperende lampjes zijn inderdaad het grote gedragsprobleem onder wielrenners.

Het draagt bij aan mijn (gevoel van) veiligheid, ik heb nog nooit iemand er over horen klagen. Tegen mijzelf of in de publieke opinie. Ik heb ook al geen reflectoren op mijn pedalen, dus ik durf deze gok wel te wagen.

• mhr-zip
Ypuh schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:57:
Eigen topic?

We hebben trouwens een onverhard topic:

Het grote onverhard topic (deel 14)

O-)

• joint_me
mhr-zip schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:07:
[...]

Eigen topic?

O-)
Dat is een andere tak van sport, een gravelfiets lijkt meer op een racefiets dan op een MTB.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Stoffa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:58:
[...]

Ja die hele hipsterhype eromheen is hemeltergend irritant, maar het rijden over zandpaden door bossen etc trekt me op zich wel. Hou erg van natuur. Misschien toch eens een goedkope gravelfiets voor erbij aanschaffen, ook voor de afwisseling. Aan de andere kant kan ik ook gewoon een nieuwe racefiets met grote tire clearance kopen.

Spaakspanningvraagje: Laatste week hoor ik bij het uit het zadel komen en aanzetten vaak een ping-geluid. Heb hierop m'n spaakspanning nagelopen, en achterwiel ds zit op de meter best wel all over the place: krijg metingen tussen de 10 en 20. Iemand een idee wat de gemiddelde spaakspanning doet hier? Denk iets van 15?
10, 20 , 15?? op de schaal van wat?
15 is inderdaad het gemiddelde van 10 en 20, maar of dat de juiste spanning voor jou velgen en spaken is hangt van een hoop af..
- de waarde op je spannings meter zegt niks zonder de spaak dikte
- je velg bepaald je max spanning

meestal is het goed om dicht tegen de max aan te zitten, maar precies erop is ook niet nodig
hou je ook rekening met de drive side / non drive side? de drive side is eigenlijk altijd een stuk slapper (tenzij je velgen en/ of een frame met een offset hebt, bij mijn MTB ligt ds/nds zo goed als gelijk door asymetrische velgen en een cannondale frame met een ai offset achterbrug, maar dat is echt een uitzondering)

Strava

• Prulleman
mhr-zip schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:07:
[...]

Eigen topic?

O-)
wellicht verdiend gravel een eigen topic, want mtb en gravel hebben ook niet zoveel met elkaar te maken :)

Strava

• mhr-zip
Prulleman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:15:
[...]

wellicht verdiend gravel een eigen topic, want mtb en gravel hebben ook niet zoveel met elkaar te maken :)
joint_me schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:12:
[...]

Dat is een andere tak van sport, een gravelfiets lijkt meer op een racefiets dan op een MTB.
Deze smiley O-) betekende dat het een grapje was hé.

Misschien is een eigen topic wel een idee, aan de andere kant alle discussie over kleding wordt ook in dit topic gevoerd, en daarna verplaatst naar het kleding topic. Dat wordt dan met gravelbikes hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36

[Afbeelding]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Stoffa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:58:
[...]

Ja die hele hipsterhype eromheen is hemeltergend irritant.
Nee wielrennen is vrij van "domme" regels.

Hier komen echt geen tattoo's en baarden. Maar brede banden, extra tasje, een wat ander soort wegdek en een keer geen spandex pakje zijn geen dingen waar ik perse negatief tegenover sta.

Maar daar heb ik geen fiets voor nodig met voor 1 blad, en achter een 11-42.

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 10:04
edit: verkeerde topic, excuses

[ Voor 89% gewijzigd door Ronnie N op 24-09-2020 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Tjebakka schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:13:
Ik vind een achterlichtje overdag een beetje schijnveiligheid ( :+ ). De automobilist die je over het hoofd ziet gaat je ook echt niet zien mét achterlichtje. Daar zijn ze echt niet opvallend genoeg voor.
Dan heb je niet het juiste lampje. Ik heb in Noorwegen gemerkt dat het zeker werkt. Een lampje met een korte felle flash valt echt wel op IMHO.

---------------

Pagina: 1 ... 162 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).