Ah ja maat 43 en jeans helpen natuurlijk niet echt mee maar bij mij gaat het er echt prima in! Wellicht eens ergens in een winkel die andere tas van 10l proberen om te zien of het daarmee beter gaat.coelho schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:59:
[...]
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.1e244c4d0oe3jJ
Deze is het. Twee sneakers maat 43 passen er al bijna niet in. Het diepste punt van de tas is te smal, dus ze kunnen niet op elkaar of tegen elkaar aan. Achter elkaar daar is de tas niet diep genoeg voor. En als je ze half over elkaar schuift met de hak achterin en dan halverwege overlappende neuzen, dan krijg je er met geen mogelijkheid meer een broek langs gepropt.
Ik had nu een jeans opgerold en er op z'n diepst in, daarop een opgerold shirt, gevouwen onderbroek en knotje sokken en kon daar nog net de mini toiletartikelen op kwijt. de sluiting kon ik exact een halve slag geven, dus dat was de max.
Mijn ervaring met bellen is eigenlijk best positief! De rondjes die ik fiets zijn meestal Gooi-streek, NH of ZH en de fietsers die ik tegenkom, ook veel dagjesmensen, gaan toch wel aan de kant. Overigens bel ik bijna altijd als ik passeer, ook wanneer er al genoeg ruimte is, en ruim van tevoren. Op tijd bellen is denk ik ook erg belangrijk.
De afgelopen 2 jaar gebruik ik gewoon een simpel BBB belletje die ik ondersteboven aan mijn stuur heb zitten. als ik mijn linkerhand bovenop het stuur heb kan ik dus met mijn wijsvinger bellen, werkt perfect.
Roepen hoeft hierdoor praktisch nooit meer, bedanken wel altijd natuurlijk!
De afgelopen 2 jaar gebruik ik gewoon een simpel BBB belletje die ik ondersteboven aan mijn stuur heb zitten. als ik mijn linkerhand bovenop het stuur heb kan ik dus met mijn wijsvinger bellen, werkt perfect.
Ik ben van plan een 2de fiets aan te schaffen voor op de Tacx en als winter fiets. Deze kwam mij gisteren voorbij:
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Hij vraagt €850 inclusief een 2de setje wielen. De ultegra afmontage is al weer van 2 generaties terug. Wat vinden jullie ervan? Fiets ziet er qua onderhoud volgens mij nog goed uit...
Hij vraagt €850 inclusief een 2de setje wielen. De ultegra afmontage is al weer van 2 generaties terug. Wat vinden jullie ervan? Fiets ziet er qua onderhoud volgens mij nog goed uit...
Duur. €850 voor een alu frame met vorige generatie 2x10 schakelgroep, valschade, versleten wielen en een B-merk? (Hij is wel netjes onderhouden zo te zien).tinusterror schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:47:
Ik ben van plan een 2de fiets aan te schaffen voor op de Tacx en als winter fiets. Deze kwam mij gisteren voorbij:
Voor dat bedrag koop je met een beetje geduld een nieuw carbon frame met nieuwe Ultegra of in ieder geval alu met 105 schakelgroep (Zanetta o.i.d). Je gaat toch ook sowieso geen €850 uitgeven voor een fiets alleen voor op de Tacx, en dan ook nog eens met een afwijkend aantal versnellingen (maakt wisselen van de meeste onderdelen/reserves onmogelijk)? Ik zou zeggen pak iets wat je hebt staan of geef er anders max. €250 aan uit ofzo.
Ik zet overigens gewoon m'n zomerfiets (Cervelo) op de Tacx en rij in de winter op de winterfiets (Surly). Het is makkelijk om je fiets te kunnen laten staan, maar zie geen reden om er een aparte fiets voor te kopen. Ook al heb je maar één fiets, het is 20 seconden werk om die er op-/af te pakken (laat dat 1 of 2x per week zijn in de winter). Volgend jaar een nieuwe zomerfiets en dan schuif je je huidige door.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 21-09-2020 09:00 ]
Toch wel fijn dat Ingrid wel een redelijk persoon isLuPo schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:35:
[...]
Ik merk ook dat er veel mensen schijt hebben als ze een bel horen. Regio Z-H. Laatst een man en vrouw van middelbare leeftijd waarbij de man mij wel had gehoord maar het gewoon verdomde om aan de kant te gaan. Toen zei zijn vrouw: "Henk, doe dat nou niet!". Ik vermoed dat ze doelde op het pestgedrag wat hij aan de dag bracht. Hij ging op een gegeven moment tergend langzaam naar rechts, bij het passeren heb ik alleen 'dank u wel' gezegd en toen zag ik zijn verbouwereerde blik dat ik niet begon te schelden. Dat was echt goud![]()
Toch jammer dat anderen het proberen te verpesten. Het enige wat ik wil is even passeren, verder niets..
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Het blijft inderdaad bijzonder hoe fijn sommige mensen het vinden om anderen dwars te zitten. Ik snap ook wel dat het vervelend is als jij gezellig aan het fietsen en kletsen bent naast je vrouw en continu aan de kant moet omdat iemand wil passeren. Maar ja, om nou een rij achter je aan te hebben omdat jij niet aan de kant wilt 
De mening van een oom van mij over wielrenners is toch wel een hele andere. Hij is 80 en heel erg actief. Hij fietst elke dag 3 à 5 uur op zijn toerfiets (met 10-15 km/h). Hij vertelde mij een tijdje geleden dat hij wielrenners altijd zo vriendelijk vond: "Ze minderen altijd vaart, vragen vriendelijk of ze er langs mogen, als je niet reageert omdat je het niet hoort, vragen ze het nog een keer en de meeste bedanken vervolgens ook nog. Bij oudere stellen op elektrische fietsen is dat heel anders. Die bellen vlak ervoor een paar keer en sjezen dan met 25 km/h langs je. Ik schrik daar soms wel van. Er komt geen bedankje vanaf!"
Ach... zoveel mensen, zoveel meningen. Ik maak mij al jaren niet meer druk om. Ik roep meestal 'Sorry, sorry, ...' en als ik passeer bedank ik vriendelijk. Of ze boos reageren omdat ze vinden dat ik moet bellen of dat ze vinden dat ik niet zo'n haast moet hebben (wat ik in mijn ogen niet heb omdat ik rustig inhaal), ik reageer altijd met 'bedankt'. En bij heel boze mensen voeg ik er vaak ook 'fijne dag' aan toe. Wat @LuPo ook zegt, werkt altijd het beste en vaak zijn ze verbaasd dat je vriendelijk blijft. Alsof ze verwachten (graag willen) dat je boos gaat doen
De mening van een oom van mij over wielrenners is toch wel een hele andere. Hij is 80 en heel erg actief. Hij fietst elke dag 3 à 5 uur op zijn toerfiets (met 10-15 km/h). Hij vertelde mij een tijdje geleden dat hij wielrenners altijd zo vriendelijk vond: "Ze minderen altijd vaart, vragen vriendelijk of ze er langs mogen, als je niet reageert omdat je het niet hoort, vragen ze het nog een keer en de meeste bedanken vervolgens ook nog. Bij oudere stellen op elektrische fietsen is dat heel anders. Die bellen vlak ervoor een paar keer en sjezen dan met 25 km/h langs je. Ik schrik daar soms wel van. Er komt geen bedankje vanaf!"
Ach... zoveel mensen, zoveel meningen. Ik maak mij al jaren niet meer druk om. Ik roep meestal 'Sorry, sorry, ...' en als ik passeer bedank ik vriendelijk. Of ze boos reageren omdat ze vinden dat ik moet bellen of dat ze vinden dat ik niet zo'n haast moet hebben (wat ik in mijn ogen niet heb omdat ik rustig inhaal), ik reageer altijd met 'bedankt'. En bij heel boze mensen voeg ik er vaak ook 'fijne dag' aan toe. Wat @LuPo ook zegt, werkt altijd het beste en vaak zijn ze verbaasd dat je vriendelijk blijft. Alsof ze verwachten (graag willen) dat je boos gaat doen

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Mooi om te horen die verschillende bel ervaringen 
Ik heb mijn belletje evenwijdig met de "stem" aan het stuur gemonteerd. Handeltje zit dan aan de onderkant van het stuur en belletje wijst naar achter / mij.
Vanaf de bovenkant van het stuur kan ik er met m'n linkerduim perfect bij. Vanaf de shifters moet ik links ff overpakken, maar dat kan vrij snel. Vanuit de drops kan ik links loslaten en een jengel onderlangs geven.
Het is wel wat lastiger dan een stadsfiets inderdaad vanwege de 3 posities, maar dat zal wel wennen. En inderdaad moet je tijdig bellen om mensen en jezelf de tijd te geven.
Ik heb mijn belletje evenwijdig met de "stem" aan het stuur gemonteerd. Handeltje zit dan aan de onderkant van het stuur en belletje wijst naar achter / mij.
Vanaf de bovenkant van het stuur kan ik er met m'n linkerduim perfect bij. Vanaf de shifters moet ik links ff overpakken, maar dat kan vrij snel. Vanuit de drops kan ik links loslaten en een jengel onderlangs geven.
Het is wel wat lastiger dan een stadsfiets inderdaad vanwege de 3 posities, maar dat zal wel wennen. En inderdaad moet je tijdig bellen om mensen en jezelf de tijd te geven.
Ik fiets ook in deze regio en ervaar ook hetzelfde, simpel kort belletje en mensen gaan aan de kant.Louislouislouis schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:56:
Mijn ervaring met bellen is eigenlijk best positief! De rondjes die ik fiets zijn meestal Gooi-streek, NH of ZH en de fietsers die ik tegenkom, ook veel dagjesmensen, gaan toch wel aan de kant. Overigens bel ik bijna altijd als ik passeer, ook wanneer er al genoeg ruimte is, en ruim van tevoren. Op tijd bellen is denk ik ook erg belangrijk.
en bel ook altijd want ik ben de racer op het normale fietspad. Voor mij zijn dit soort simpele dingen niet meer als de normen en waarde op de weg die erbij horen
Tja, het enige wat je nodig hebt binnen is een passend frame en een drivetrain die bevalt. Collega rijdt binnen op een fiets met buisderrailleurstinusterror schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:47:
Nu ben ik voor binnen sowieso niet kritisch: Ik heb voor mijn kids een zwift fietsje met tiagra gekocht, met een gescheurde balhoofdbuis. Balhoofdbuis laten alu-lassen en voor nog geen 100 euro kunnen ze prima fietsen
---------------
Misschien je gewicht in Strava hoog staan?rolandos582 schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:41:
[...]
Valt mij ook altijd op, klopt vgm niks van maar ik weet niet hoe dat ik dat aanpas. Alles staat goed in mijn garmin 530
strava schat op de een of andere manier bij mij ook te hoog, als ik het vergelijk met ritten op de trainer met power (en dus accuraat energie verbruik), scheelt zeker 25% (gewicht staat goed).
Maar ja, de geschatte power gaat ook nergens over..
2 vergelijkbare ritten:
heen, iets rustiger gepaced, wind mee, avg hr 140:
https://www.strava.com/activities/3843242441
:fill(white):strip_exif()/f/image/WMH1UFHM36TzacSjoKvgHqn9.png?f=user_large)
terug, ietsjes harder, zijwind, avg hr 150
https://www.strava.com/activities/3911268462
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZPTtK1JLAWP2tmQGYTfslTcp.png?f=user_large)
de rit terug voelde (en was) door de andere wind en iets hogere snelheid een stuk pittige, maar wind wordt genegeerd door strava.. en kan HEEL veel verschil maken.
Het gemiddeld vermogen zal eerder op 200 (heen er misschien wel iets onder, terug er iets boven) liggen dan op 314, het energie verbruik schat ik zelf in op 3000 ipv 4000 (heen weer iets eronder, terug iets erboven). Dat de power gemiddeldes gelijk zijn, prima, gem snelheid scheelt niet zoveel, maar ik had wel een klein geschat power verschil verwacht. Maar ik had ook verwacht dt 140 vs 150 bpm een ander energie verbruik zou opleveren, maar dat is ook niet het geval..
maar anyway, als je dat soort stats goed wilt hebben kan je het beste een power meter aanschaffen
Maar ja, de geschatte power gaat ook nergens over..
2 vergelijkbare ritten:
heen, iets rustiger gepaced, wind mee, avg hr 140:
https://www.strava.com/activities/3843242441
:fill(white):strip_exif()/f/image/WMH1UFHM36TzacSjoKvgHqn9.png?f=user_large)
terug, ietsjes harder, zijwind, avg hr 150
https://www.strava.com/activities/3911268462
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZPTtK1JLAWP2tmQGYTfslTcp.png?f=user_large)
de rit terug voelde (en was) door de andere wind en iets hogere snelheid een stuk pittige, maar wind wordt genegeerd door strava.. en kan HEEL veel verschil maken.
Het gemiddeld vermogen zal eerder op 200 (heen er misschien wel iets onder, terug er iets boven) liggen dan op 314, het energie verbruik schat ik zelf in op 3000 ipv 4000 (heen weer iets eronder, terug iets erboven). Dat de power gemiddeldes gelijk zijn, prima, gem snelheid scheelt niet zoveel, maar ik had wel een klein geschat power verschil verwacht. Maar ik had ook verwacht dt 140 vs 150 bpm een ander energie verbruik zou opleveren, maar dat is ook niet het geval..
maar anyway, als je dat soort stats goed wilt hebben kan je het beste een power meter aanschaffen
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 21-09-2020 09:59 ]
Dat is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van waar je hem hebt staan natuurlijk. Zelf had ik maar 1 fiets waar ik gedurende de winter op doorfietste maar doordeweeks in de avonden graag op de Tacx wilde gaan fietsen. Weinig zin om steeds met een vieze fiets(incl drivetrain) de trap op te moeten lopen, wiel eruit, ander wiel erin voor ik daadwerkelijk aan de gang kon voor een ruim uurtje fietsen. Daarom een 2e fiets gekocht voor de tacx en nu is het eea gescheiden. Die 2e fiets was overigens wel maar 450 euro ipv 850. Daarbij geloof ik niet dat je tegenwoordig voor 850 een nieuw carbon frame + nieuwe Ultegra groep kunt kopen maar dat terzijde.Ypuh schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:56:
[...]
Duur. €850 voor een alu frame met vorige generatie 2x10 schakelgroep, valschade, versleten wielen en een B-merk? (Hij is wel netjes onderhouden zo te zien).
Voor dat bedrag koop je met een beetje geduld een nieuw carbon frame met nieuwe Ultegra of in ieder geval alu met 105 schakelgroep (Zanetta o.i.d). Je gaat toch ook sowieso geen €850 uitgeven voor een fiets alleen voor op de Tacx, en dan ook nog eens met een afwijkend aantal versnellingen (maakt wisselen van de meeste onderdelen/reserves onmogelijk)? Ik zou zeggen pak iets wat je hebt staan of geef er anders max. €250 aan uit ofzo.
Ik zet overigens gewoon m'n zomerfiets (Cervelo) op de Tacx en rij in de winter op de winterfiets (Surly). Het is makkelijk om je fiets te kunnen laten staan, maar zie geen reden om er een aparte fiets voor te kopen. Ook al heb je maar één fiets, het is 20 seconden werk om die er op-/af te pakken (laat dat 1 of 2x per week zijn in de winter). Volgend jaar een nieuwe zomerfiets en dan schuif je je huidige door.
Dat verbaasde mij dus ook.kwiebus schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:25:
[...]
Wat mij opvalt is de extreme hoeveelheid kcal die jij volgens jouw screenshot zou hebben verbrand dat kan toch niet juist zijn?
Heb zelf afgelopen weekend mijn langste rit gereden (daarvoor een keer 100km op een mtb) en vond het verschil in kcal best verrassend ook al rijd ik zonder powermeter en lag mijn gem. snelheid een stuk lager.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gq0bWNq5eCE6racUMBaRX59I.jpg?f=user_large)
@Prulleman Vrij duidelijke uitleg. 314w met een 20m max van 379w of 4,2 W/Kg voor 3:30u lijkt me inderdaad wat hoog ingeschat. Dan had je gemiddelde ook ruim boven de 40 gelegen
.
@la_fusion Ze zijn er wel hoor, al zijn ze in deze tijd wel iets schaarser. Het is een beetje geluk/weten waar je moet zoeken/geduld hebben, en dat zijn nou vaak net de 3 kwaliteiten die de meeste (beginnende) wielrenners niet hebben.
Paar voorbeelden met even snel Googlen (en dit was middenin het hoogseizoen en de Corona tijd): https://www.facebook.com/...en/posts/1849410948535387
https://www.facebook.com/...en/posts/1845655852244230
@la_fusion Ze zijn er wel hoor, al zijn ze in deze tijd wel iets schaarser. Het is een beetje geluk/weten waar je moet zoeken/geduld hebben, en dat zijn nou vaak net de 3 kwaliteiten die de meeste (beginnende) wielrenners niet hebben.
Paar voorbeelden met even snel Googlen (en dit was middenin het hoogseizoen en de Corona tijd): https://www.facebook.com/...en/posts/1849410948535387
[ Voor 122% gewijzigd door Ypuh op 21-09-2020 10:21 ]
was wel op de MTB, dus wat meer rolweerstandYpuh schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:12:
@Prulleman Vrij duidelijke uitleg. 314w met een 20m max van 379w lijkt me inderdaad wat hoog ingeschat. Dan had je gemiddelde ook boven de 40 gelegen.
maar ik zou willen dat ik 3,5 uur 314 watt kon trappen
Nee hoor. Ochtenden zijn voor heerlijk uitslapen.La1974 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:33:
[...]
Oh, wat toevallig!! Ik heb ook heerlijk gefietst vanochtend. 86,39 km in 2:45:53.
Ben benieuwd of de anderen op dit forum ook heerlijk gefietst hebben
's middags wel heerlijk gefietst.
Oh.. te laat zie ik.. la_fusion schreef ongeveer hetzelfde 
.
Maar goed, mijn binnenfiets was een 8 speed fiets die ik ooit voor 150 euro heb gekocht. Inmiddels staat m'n commuter op zolder want die gebruik ik nu toch niet om te commuten.
Ik ga nog wel op zoek naar een nieuw frame, ben wel klaar met die Bowman nu. Maar dat heeft geen haast
Ligt er wel een beetje aan waar je binnenfiets staat. Die van mij staat op zolder en er hangt best vaak was rond het trapgat.. dan ga je niet 2x per week fiets wisselen. Tenminste, ik nietYpuh schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:56:
[...]
Ook al heb je maar één fiets, het is 20 seconden werk om die er op-/af te pakken (laat dat 1 of 2x per week zijn in de winter). Volgend jaar een nieuwe zomerfiets en dan schuif je je huidige door.
Maar goed, mijn binnenfiets was een 8 speed fiets die ik ooit voor 150 euro heb gekocht. Inmiddels staat m'n commuter op zolder want die gebruik ik nu toch niet om te commuten.
Ik ga nog wel op zoek naar een nieuw frame, ben wel klaar met die Bowman nu. Maar dat heeft geen haast
[ Voor 3% gewijzigd door Salteh op 21-09-2020 10:23 ]
Thanks voor het voorbeeld, je hebt me overtuigdYpuh schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:12:
@Prulleman Vrij duidelijke uitleg. 314w met een 20m max van 379w of 4,2 W/Kg voor 3:30u lijkt me inderdaad wat hoog ingeschat. Dan had je gemiddelde ook ruim boven de 40 gelegen.
Wat andere ook al zeggen. Weinig zin om me fiets iedere keer naar zolder en de schuur te sjouwen.
Dan maar bij MAAP kijken, begint alleen wel een stukje hoger qua prijs. Zonde van Rapha, zag er altijd wel mooi uit.Ypuh schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:33:
[...]
Rapha is zowaar nog slechter qua kwaliteit tegenwoordig.
De 'grote' merken hebben de afgelopen generatie hun prijzen flink opgeschroefd en gelijkertijd de productiekwaliteitseisen naar beneden bijgesteld, zoals eigenlijk ieder ander merk/industrie. Wat dat betreft ben je bij Assos nog wel gewoon beter af, maar Stoffa en ik zijn ook gewoon veeleisend denk ik.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
recentere groep (11 speed) is wel makkelijk met uitwisselen van wielen/cassettes/fietsen op de trainer etc, maar verder qua 11 speed voldoet 105 natuurlijk prima op de trainer.tinusterror schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:22:
[...]
Thanks voor het voorbeeld, je hebt me overtuigd. Ik zoek even verder voor dat geld. Beter een recentere groep met een minder frame. Het is toch echt voor binnen..
Wat andere ook al zeggen. Weinig zin om me fiets iedere keer naar zolder en de schuur te sjouwen.
Qau frame zou ik vooral kijken dat het zo dicht mogelijk bij je normale fiets komt qua geo
Je hebt nog wel meer goede merken waar je niet de hoofdprijs betaald hoor. Denk bijvoorbeeld aan Sportful of Gore. Als onbekende Rapha concurrent heb je Torm (voor de jerseys dan). Allemaal wel een stapje minder dan een Assos/Q36.5, maar dan ook veel vriendelijker geprijsd.KW25 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:52:
[...]
Dan maar bij MAAP kijken, begint alleen wel een stukje hoger qua prijs. Zonde van Rapha, zag er altijd wel mooi uit.
Eigenlijk vind ik Assos nog steeds de beste keuze, het probleem wat Stoffa noemt is alleen dat ze zich profileren als het beste premium fietskledingmerk wat er is met dito prijzen, en vervolgens gewoon handelen als de klantenservice van de aller goedkoopste prijsvechters. Zelf erger ik me aan dat ze de maatvoering veranderd hebben, met de korte pijpen (waarschijnlijk i.h.k.v. kosten en gewichtsbesparing) als absoluut struikelblok.
MAAP is iets meer design met vrij extreme prijzen, maar de fit, gebruikte stoffen en performance is gewoon uitstekend (al zit hier en daar wel een los draadje, wat je ook niet zou verwachten bij een jersey van €150).
Zeker waar, 10 speed zou met de extra spacer op je freehub ook nog wel kunnen.Prulleman schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:00:
[...]
recentere groep (11 speed) is wel makkelijk met uitwisselen van wielen/cassettes/fietsen op de trainer etc, maar verder qua 11 speed voldoet 105 natuurlijk prima op de trainer.
Qau frame zou ik vooral kijken dat het zo dicht mogelijk bij je normale fiets komt qua geo
Maar dat het dichtbij mijn eigen fiets moet komen is zeker waar.. Ff lekker verder zoeken vanavond
Veel mooie fietstochten bij iedereen dit weekend, dat vind ik altijd leuk om te lezen 
Daarom ook een keer mijn verhaal, het was namelijk een weekend waarin ik mijn grens weer een stuk heb verlegd!
Ik ben samen met een vriend vanuit Castricum op pad gegaan voor een rondje Markermeer. Uiteindelijk resulteerde dit in een schitterende ronde van 202(!) km:
:fill(white):strip_exif()/f/image/dCkN0HDxdJPRS00yBiNOjcpg.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/DdTeElFzvOk3od6Pt1u7Nrsc.png?f=user_large)
Voor de mensen die zich afvragen wat je dan eet en drinkt, in mijn geval het volgende:
Ontbijt met een bak havermout met noten en een banaan en 2x koffie
Gedurende de rit aan eten:
- 2x snelle Jelle
- 1x banaan
- 1x SiS barretje
- Appeltaart (zonder slagroom
)
- Kroketten op brood en een halve portie friet
Gedurende de rit aan drinken:
- 4x bidon a 700ml met Dextro tabletten
- 1x koffie
- 2x cola
Na de rit:
Twee heerlijke aankomstbiertjes, chips voor het broodnodige zout en pizza!
En natuurlijk een bizarre finale van de tour...
Het viel ons beide erg mee. Het weer was natuurlijk erg goed, en de windrichting ideaal als je in NH start en eindigt. De dijkjes onder Enkhuizen waren echt schitterend met 150km in de benen, ondergaande zon en wind in de rug! De spieren hebben het eigenlijk niet heel zwaar gehad, ik had aan het einde vooral last tussen mijn schouders van de houding. Ook m'n kont was natuurlijk een beetje beurs. Volgende uitdaging: 250km+!!
Daarom ook een keer mijn verhaal, het was namelijk een weekend waarin ik mijn grens weer een stuk heb verlegd!
Ik ben samen met een vriend vanuit Castricum op pad gegaan voor een rondje Markermeer. Uiteindelijk resulteerde dit in een schitterende ronde van 202(!) km:
:fill(white):strip_exif()/f/image/dCkN0HDxdJPRS00yBiNOjcpg.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/DdTeElFzvOk3od6Pt1u7Nrsc.png?f=user_large)
Voor de mensen die zich afvragen wat je dan eet en drinkt, in mijn geval het volgende:
- 2x snelle Jelle
- 1x banaan
- 1x SiS barretje
- Appeltaart (zonder slagroom
- 1x koffie
- 2x cola
Na de rit:
En natuurlijk een bizarre finale van de tour...
Het viel ons beide erg mee. Het weer was natuurlijk erg goed, en de windrichting ideaal als je in NH start en eindigt. De dijkjes onder Enkhuizen waren echt schitterend met 150km in de benen, ondergaande zon en wind in de rug! De spieren hebben het eigenlijk niet heel zwaar gehad, ik had aan het einde vooral last tussen mijn schouders van de houding. Ook m'n kont was natuurlijk een beetje beurs. Volgende uitdaging: 250km+!!
Het scheelde 2kg maar nee, dat staat allemaal wel goed voor zover ik kan beoordelen.Smultie schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:18:
[...]
Misschien je gewicht in Strava hoog staan?
Het word ook automatisch geupload door garmin, kan aan de garmin kant nog iets zijn?
Als ik het in invoer op caloriecalculator.nl kom ik op het volgende uit : Je hebt 4107 kcal verbrand met fietsen, 26-30 km/uur, racefietsen, actief, klopt dan toch wel?
[ Voor 20% gewijzigd door rolandos582 op 21-09-2020 12:42 ]
Als je tegen de 100kg weegt, kan het aardig kloppen.rolandos582 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:39:
[...]
Het scheelde 2kg maar nee, dat staat allemaal wel goed voor zover ik kan beoordelen.
Het word ook automatisch geupload door garmin, kan aan de garmin kant nog iets zijn?
Als ik het in invoer op caloriecalculator.nl kom ik op het volgende uit : Je hebt 4107 kcal verbrand met fietsen, 26-30 km/uur, racefietsen, actief, klopt dan toch wel?
Zelfs dat maakt eigenlijk niet eens uit; tenzij je het betere bochtenwerk wil oefenen op de Tacx. Zolang de hoek en afstand tussen zadel, trap-as en stuur maar klopt maakt het niet uit of je frame drie maten te groot of te klein is.Prulleman schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:00:
[...]
Voor een Tacx fiets zouden mijn enige eisen vwb de geometrie 170mm cranks en een stuur van max 400 mm zijn.
Bij te weinig stack hoogte zet ik het voorwiel gewoon hoger
Maar zijn die fietsen wel volledig ultegra? Niet om het te downplayen oid maar enkel een 'Ultegra' ketting is natuurlijk wel wat andersYpuh schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:12:
@Prulleman Vrij duidelijke uitleg. 314w met een 20m max van 379w of 4,2 W/Kg voor 3:30u lijkt me inderdaad wat hoog ingeschat. Dan had je gemiddelde ook ruim boven de 40 gelegen.
Na de 200 km grens is 300 km natuurlijk de volgende grens, niet het jezelf te makkelijk makenhulkie schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:24:
Veel mooie fietstochten bij iedereen dit weekend, dat vind ik altijd leuk om te lezen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- 2x snelle Jelle
- 1x banaan
- 1x SiS barretje
- Appeltaart (zonder slagroom)
- 1x koffie
- 2x cola
Na de rit:
En natuurlijk een bizarre finale van de tour...![]()
1,97 en op dit moment 97,7kg inderdaad. Dan zal het wel kloppen ja.Smultie schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:56:
[...]
Als je tegen de 100kg weegt, kan het aardig kloppen.
Ik las dit van de week en dacht getver.Positron schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:26:
Ze hadden vandaag ook nog een irritant incidentje bij me kunnen voorkomen; ik had een vlieg in m'n oor die er niet uit wilde. Dat is bijzonder onprettig!Gelukkig binnen vijf minuten bij een huisartsenpraktijk waar de assistente na tien minuutjes tijd had om even goed te kijken. Hij was er toch net zelf uitgekomen, maar fijn dat dat even bevestigd te krijgen..
Maak ik toch gister ineens hetzelfde mee, hoe groot is de kans.
Inderdaad bijzonder onprettig als je dat beest in je oor hoort zoemen om eruit te kunnen komen. Meteen water erin gespoten maar dat leek niet te helpen.
Vanmorgen nog steeds vreemd gevoel dus ook maar even langs de huisarts gegaan.
Hij was er ook al uitgekropen, idd fijn die bevestiging
In dat kader. Ik had vorige week een wesp in mijn helm. Dus snel stoppen, maar hij had mij al een keer gestoken. Viel gelukkig mee. Dus helm weer op en verder gefietst. Blijft toch altijd even schrikken.maxoss schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:21:
[...]
Ik las dit van de week en dacht getver.
Maak ik toch gister ineens hetzelfde mee, hoe groot is de kans.
Inderdaad bijzonder onprettig als je dat beest in je oor hoort zoemen om eruit te kunnen komen. Meteen water erin gespoten maar dat leek niet te helpen.
Vanmorgen nog steeds vreemd gevoel dus ook maar even langs de huisarts gegaan.
Hij was er ook al uitgekropen, idd fijn die bevestiging
De mensen die ik net ingehaald had, zullen wel gedacht hebben. Eerst haalt hij ons hard in, vervolgens gaat hij vol in de ankers, woelt wat door zijn haar en rijd weer verder
Het verschil in 26 km/h of 30 is toch wel een flink wattage verschil (wind even buiten beschouwing gelaten), en dus ook een flink kcal verschil wat je verbrand. Eigenlijk moet je die stats van Strava en Garmin allemaal met een flinke korrel zout nemen. Als je echt wilt weten hoeveel kcal je verbrand, zul je een ademanalyse moeten doenrolandos582 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:39:
[...]
Het scheelde 2kg maar nee, dat staat allemaal wel goed voor zover ik kan beoordelen.
Edit: voor de grap eens mijn afgelopen ritten ingevoerd met die calculator. Gisteren 90 minuten gefietst met 29,6 gemiddeld. Volgens die calculator zou ik 1740kcal hebben verbrand. Mijn powermeter geeft echter aan 1008 (avg power 187).
Rit daarvoor was 120 minuten met 31 gemiddeld. Volgens de calculator 2321 terwijl de powermeter 1435 aangeeft (avg power 196).
Dus lekker links laten liggen dat soort berekeningen.
[ Voor 18% gewijzigd door Michaelg op 21-09-2020 14:53 ]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik had een paar weken geleden hetzelfde geintje! Een bij of wesp in mijn helm die er niet uitkwam en (ik gok) uit paniek heeft gestoken.wisselwerking schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:27:
[...]
In dat kader. Ik had vorige week een wesp in mijn helm. Dus snel stoppen, maar hij had mij al een keer gestoken. Viel gelukkig mee. Dus helm weer op en verder gefietst. Blijft toch altijd even schrikken.
De mensen die ik net ingehaald had, zullen wel gedacht hebben. Eerst haalt hij ons hard in, vervolgens gaat hij vol in de ankers, woelt wat door zijn haar en rijd weer verder
Volle bak remmen, helm af en toen vloog hij wel weg. Ik zat net in een flinke interval dus hoog in m'n hartslag dus het begon flink te kloppen op mijn hoofd. Kreeg er ook barstende koppijn van dus toch voor de zekerheid even mijn vriendin gebeld en locatie delen via whatsapp aangezet, voor het geval er iets mis zou gaan.
Even 10 minuten in het gras bijgekomen en daarna rustig naar huis gebold. Een paar dagen een goede bult aan over gehouden, maar al met al toch weinig last. Daar ben ik denk ik toch nog goed mee weggekomen
Hoppa! De eerste 300+ km rit is een feit
-> https://www.strava.com/activities/4088954996
Super mooie dag gisteren, al had de wind iets minder gemogen
. Het meest lastige stuk is het begin, je hebt de neiging om te hard te starten. Zorgen dat je hartslag niet te hoog wordt is dan af en toe best lastig.
Lessons learned voor de volgende keer:
- neem een battery pack mee (garmin 520 hield er na 230 km mee op, de rest op mijn Fenix 5 gelogd). Of een nieuwe fietscomputer met een sterkere accu.
- plan je route NIET door kleine dorpscentra zoals bijv Volendam. Manmanman, wat een drukte daar.
- check je route op omleidingen, ik had er toch een stuk of drie en dat kost best wat tijd met navigeren. Telefoon was daardoor ook bijna leeg (iPhone SE 2020..). Extra reden voor battery pack
Super mooie dag gisteren, al had de wind iets minder gemogen
- neem een battery pack mee (garmin 520 hield er na 230 km mee op, de rest op mijn Fenix 5 gelogd). Of een nieuwe fietscomputer met een sterkere accu.
- plan je route NIET door kleine dorpscentra zoals bijv Volendam. Manmanman, wat een drukte daar.
- check je route op omleidingen, ik had er toch een stuk of drie en dat kost best wat tijd met navigeren. Telefoon was daardoor ook bijna leeg (iPhone SE 2020..). Extra reden voor battery pack
Battle.net || Strava
Van het weekend wezen fietsen in de Eifel/Moezel. Was genieten!
Helaas tijdens een klimmetje verkeerd geschakeld (van het grote naar het kleine op een steile klim) wat resulteerde in een ketting tussen het kleine blad en het carbon frame.
Heb er nu een kras van 3cm verticaal.
Is dit eenvoudig te repareren met een beetje lak oid? Voordeel is dat het frame zwart is, het valt haast niet op gelukkig.
Binnenkort maar eens op zoek naar een chaincatcher, kon destijds geen goede vinden welke op dit frame paste. (Bianchi Infinito CV)
Helaas tijdens een klimmetje verkeerd geschakeld (van het grote naar het kleine op een steile klim) wat resulteerde in een ketting tussen het kleine blad en het carbon frame.

Is dit eenvoudig te repareren met een beetje lak oid? Voordeel is dat het frame zwart is, het valt haast niet op gelukkig.
Binnenkort maar eens op zoek naar een chaincatcher, kon destijds geen goede vinden welke op dit frame paste. (Bianchi Infinito CV)
[ Voor 21% gewijzigd door Harmen op 21-09-2020 16:58 ]
Whatever.
@retlaw Dat accuprobleem had ik ook toen mijn telefoon na 6 uur strava en spotify bijna leeg was, dus volgende keer ook maar een powerbank mee.
Wat heb je gebruikt om je energybars enzo mee te nemen?
Ik gebruikte voor mijn tocht deze medium toptube tankbag van Topeak, aangezien ik het liefst zonder iets in mijn broek/shirt fiets.
Ik gebruikte voor mijn tocht deze medium toptube tankbag van Topeak, aangezien ik het liefst zonder iets in mijn broek/shirt fiets.
er zitten toch niet voor niets zakjes achterop je shirt?NewbieNeo schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:53:
@retlaw Dat accuprobleem had ik ook toen mijn telefoon na 6 uur strava en spotify bijna leeg was, dus volgende keer ook maar een powerbank mee.![]()
btw, Spotify? je gaat toch niet serieus > 30km/u fietsen zonder dat je het verkeer kunt horen?
Heb altijd maar 1 oortje in en ook nog eens op een rustig volume, dus hoor nog steeds alles.borft schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:06:
[...]
er zitten toch niet voor niets zakjes achterop je shirt?Daar past redelijk wat in. Voor de echt lange ritten heb ik zoiets: https://www.futurumshop.n...it-pack-grijs-zwart.phtml
btw, Spotify? je gaat toch niet serieus > 30km/u fietsen zonder dat je het verkeer kunt horen?
Mensen die 2 oordoppen in hebben of zelfs zo'n noice-cancelling mega koptelefoon zal ik inderdaad ook nooit begrijpen.
Ik heb zelf een Aftershokz headsetje, dat zit net iets voor je oren i.p.v. erin/erop. Gebruik het zowel voor hardlopen als op de racefiets, niet op de MTB. Het volume heb ik altijd vrij zachtjes. Hierdoor hoor je prima het andere verkeer. En mocht ik op een druk punt komen, dan mute ik of gaat het volume nog zachter.borft schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:06:
[...]
Wat ook wel meehelpt is dat ik in weinig stedelijk gebied fiets.
Tip (maar misschien heeft iemand anders beter alternatief) ik gebruik vaak deze planner https://routeplanner.fietsersbond.nl/retlaw schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:32:
Hoppa! De eerste 300+ km rit is een feit-> https://www.strava.com/activities/4088954996
Super mooie dag gisteren, al had de wind iets minder gemogen. Het meest lastige stuk is het begin, je hebt de neiging om te hard te starten. Zorgen dat je hartslag niet te hoog wordt is dan af en toe best lastig.
Je kan bij extra opties kiezen om b.v. veerponten of onverhard te vermijden & kiezen voor racefietsroutes
"De racefietsroute gaat zoveel mogelijk over wegen voorzien van een goed wegdek, bij voorkeur asfalt. Je fietst zo min mogelijk over smalle schelpenpaadjes, en niet over onverharde wegen. De route geeft de voorkeur aan wegen met een min of meer recreatief karakter en wegen buiten de bebouwde kom. In deze route kom je geen hindernissen voor gewone, lange en brede fietsen tegen."
I wanted to change the world but god wouldnt give me the source code
Ik had dit gister ook! In de klim langs een peloton 70+ers op e-bikes die over de volledige breedte van het fietspad aan het fietsen waren, daarna in de afdaling lekker hard.. ineens gestoken door een wesp in mijn bovenarm. Opvolgende klim snel afgemaakt (want ja - ik had nog volle snelheidwisselwerking schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:27:
[...]
In dat kader. Ik had vorige week een wesp in mijn helm. Dus snel stoppen, maar hij had mij al een keer gestoken. Viel gelukkig mee. Dus helm weer op en verder gefietst. Blijft toch altijd even schrikken.
Mijn ultracheap Lidl helm die ik eerst had, heeft grof gaas op de voorste gaten. Mijn Giro ziet er wel kek uit, maar dat gaas mis ik echt.wisselwerking schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:27:
[...]
---------------
Daar lijkt helemaal niets van te kloppen, ik kom daar op het dubbele uit vergeleken met wat ik registreer aan de hand van mijn power meter. Bijvoorbeeld een rit van 141.98 km, 4u:43m:50s, 30.0 km/u,194 W Avg Power levert volgens die berekening 6720 kcal.rolandos582 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:39:
[...]
In Garmin Connect heb ik voor deze rit 3290 kcal geregistreerd staan hetgeen aardig overeen komt met de formule: Energie (kcal) = vermogen (watt) x tijd (uur) x 3,6
https://www.welovecycling...rand-tijdens-het-fietsen/
Heb nu de Bontdrager helm, die heeft een soort gaas aan de binnenkant. Niet 100% insect dicht, maar denk dat het meer tegenhoud dan een open ontwerp zoals Giro.Mistraller schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:41:
[...]
Mijn ultracheap Lidl helm die ik eerst had, heeft grof gaas op de voorste gaten. Mijn Giro ziet er wel kek uit, maar dat gaas mis ik echt.
Die wesp in mijn vorige helm was bij mij geen pretje, 5 keer gestoken voordat ik stil stond.
Hello fellow humans
Zou je dan ook niet gebruiken moeten maken van je hartslagband, om correctere gegevens te krijgen? Hoe meer data, hoe accurater, toch?Michaelg schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:45:
[...]
Het verschil in 26 km/h of 30 is toch wel een flink wattage verschil (wind even buiten beschouwing gelaten), en dus ook een flink kcal verschil wat je verbrand. Eigenlijk moet je die stats van Strava en Garmin allemaal met een flinke korrel zout nemen. Als je echt wilt weten hoeveel kcal je verbrand, zul je een ademanalyse moeten doenof een powermeter kopen natuurlijk en het efficienty verschil dan maar even op de koop toenemen.
Edit: voor de grap eens mijn afgelopen ritten ingevoerd met die calculator. Gisteren 90 minuten gefietst met 29,6 gemiddeld. Volgens die calculator zou ik 1740kcal hebben verbrand. Mijn powermeter geeft echter aan 1008 (avg power 187).
Rit daarvoor was 120 minuten met 31 gemiddeld. Volgens de calculator 2321 terwijl de powermeter 1435 aangeeft (avg power 196).
Dus lekker links laten liggen dat soort berekeningen.
Ik verbrand met 45 minuten, 35 gemiddeld en wattage van 320 al gauw 800 kcal. (Ben 63 kilo)
Al neem ik die wattage soms met een korrelzout (voor deze heb ik overigens wel 3x gekalibreerd om er zeker van te zijn).
Dan daarbij ook mijn vraag... hoe weet je nou wat de juiste waarde is bij je powermeter? Kan soms 3x kalibreren en verschillende waardes terugkrijgen. Gewoon doorgaan tot je 2x dezelfde waarde hebt of?
Als je meerdere keren moet calibreren om juiste data te gaan zou ik je pm niet meer vertrouwen.
Hr data daarentegen zegt helemaal niets over hoeveel energie je levert. Dus die kun je voor kcal verbranden ook negeren.
Edit: daarnaast. Met die gegevens die je geeft trap je ruim 5watt per kg. Dat zijn echt serieuze wattages. Geen idee naar je sportieve carrière maar daar zou je wat mee moeten doen 😅
Hr data daarentegen zegt helemaal niets over hoeveel energie je levert. Dus die kun je voor kcal verbranden ook negeren.
Edit: daarnaast. Met die gegevens die je geeft trap je ruim 5watt per kg. Dat zijn echt serieuze wattages. Geen idee naar je sportieve carrière maar daar zou je wat mee moeten doen 😅
[ Voor 30% gewijzigd door Michaelg op 22-09-2020 08:29 ]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Het is maar een uurtje hé, ga dan wel helemaal stukMichaelg schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:25:
Als je meerdere keren moet calibreren om juiste data te gaan zou ik je pm niet meer vertrouwen.

Verder las ik dat het kalibreren ook te maken heeft met de temperatuur toch?
[ Voor 3% gewijzigd door tiswat op 22-09-2020 08:35 ]
Ja, precies, je spieren doen het werk, als je in maart 250 watt rijdt voor een uur (of bv 33 km/u zonder wind of andere omstandigheden) met een gemiddelde HR van 180 en in augustus na een hoop training doe je 250 watt met een HR van 160, dan hebben je spieren hetzelfde werk verzet, je lichaam is enkel efficienter geworden. En andersom, als je met dezelfde HR harder kan rijden als je fitter wordt, dan ga je meer verbruiken.
hier bv een workout in februari met een FTP van 268:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q3DH0AUnlCvJJFsSCmifg3mn.png?f=user_large)
avg power 197, avg HR 145 : 1064 cal
zelfde workout in juli, ftp 295:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1WHnAUzcvIAHePtVUa0uBRpn.png?f=user_large)
avg power 215 (hoger), avg HR: 143 (lager) : 1160 cal, bijna 100 meer, puur op de meer genereeerde watts
wat betreft caliberen, de meeste moderne powermeters hebben compenseren automatisch voor temperatuurschommelingen, calibreren is vooral het bepalen van de afwijking tov het 0 punt op dat moment, de rest van de rit gaat dan vanzelf qua temp schommelingen.
Meestal wordt het ook zero offset calibration genoemd, dat is wat anders dan de fabrieks calibratie waar ze een geijkt gewicht eraan hangen.
Caliberen doe je dan ook (meestal) zonder druk op de pedalen
hier bv een workout in februari met een FTP van 268:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q3DH0AUnlCvJJFsSCmifg3mn.png?f=user_large)
avg power 197, avg HR 145 : 1064 cal
zelfde workout in juli, ftp 295:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1WHnAUzcvIAHePtVUa0uBRpn.png?f=user_large)
avg power 215 (hoger), avg HR: 143 (lager) : 1160 cal, bijna 100 meer, puur op de meer genereeerde watts
wat betreft caliberen, de meeste moderne powermeters hebben compenseren automatisch voor temperatuurschommelingen, calibreren is vooral het bepalen van de afwijking tov het 0 punt op dat moment, de rest van de rit gaat dan vanzelf qua temp schommelingen.
Meestal wordt het ook zero offset calibration genoemd, dat is wat anders dan de fabrieks calibratie waar ze een geijkt gewicht eraan hangen.
Caliberen doe je dan ook (meestal) zonder druk op de pedalen
[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 22-09-2020 08:43 ]
Is dat zo? Als je je niet inspant, dan verbrand je volgens mij bij een hogere hartslag ook meer calorien.Michaelg schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:25:
Als ik volle bak ga, dan kan ik de 1000 calorien/uur wel aantikken, overigens niet gemiddeld over meerdere uren, zeker niet als ik niet alleen rijd. Ik rijd overigens met PM en HRM.
Overigens, als je PM steeds iets anders aangeeft, dan zou ik hem ook niet vertrouwen
Je PM calibratie waarde zou nooit veel meer dan 20 uit elkaar moeten liggen. Tenzij je hebt lopen sleutelen (bijv. kettingbladen vervangen) of de fiets uit de koude schuur haalt op een hete dag.
Van wat ik begreep staat 3 punten ongeveer gelijk aan 1 Watt. Als je dus nooit een zero offset doet zit er al snel 10w verschil tussen sommige dagen. Meestal is die wel redelijk constant en doet de temperature compensation het meeste wel voor je.
Van wat ik begreep staat 3 punten ongeveer gelijk aan 1 Watt. Als je dus nooit een zero offset doet zit er al snel 10w verschil tussen sommige dagen. Meestal is die wel redelijk constant en doet de temperature compensation het meeste wel voor je.
hoe kom je aan een hoge hartslag als je je niet inspant?borft schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:39:
[...]
Is dat zo? Als je je niet inspant, dan verbrand je volgens mij bij een hogere hartslag ook meer calorien.
Als ik volle bak ga, dan kan ik de 1000 calorien/uur wel aantikken, overigens niet gemiddeld over meerdere uren, zeker niet als ik niet alleen rijd. Ik rijd overigens met PM en HRM.
Overigens, als je PM steeds iets anders aangeeft, dan zou ik hem ook niet vertrouwenKan je je fiets niet es op de Tacx zetten en dan de metingen vergelijken? Misschien is ie gewoon stuk.
uiteraard kan je door stress een hoge hartslag krijgen en wie weet verbrand je dan wel een paar cal meer, maar we hebben het hier over sportinspanningen toch?
maar 1 watt is 1 joule per seconde, dat kan je gewoon omrekenen naar calorieen, en aangezien je je output watts meet is daar weinig aan toe te voegen.
Even aangenomen dat je geen arm of core oefeningen op de fiets gaat doen. Iemand die als een malle heen en weer gaat op de fiets, zal vast in praktijk meer verbranden, dan iemand die perfect stil zit, net zoals je op een MTB rit ook meer verbrand dan je power meter aangeeft,
Op de MTB ligt je hartslag dan ook hoger bij een gelijk gemeten power output, maar wat kan je daar dan aan calorieren aan hangen? wie weet rij je morgen een ritje op de trainer en voel je je niet goed, en heb je dezelfde hoge HR, dan verbruik je ook niet meer.. of heb je te zout gegeten, te weinig gedronken, is het te warm, heb je stress of heb je gewoon je dag niet, allemaal factoren die van invloed zijn op je HR, zonder dat het impact heeft op je calorie verbruik
[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 22-09-2020 08:56 ]
Sure, ik ontken ook zeker niet dat er een correlatie is tussen hartslag en inspanning. Een powermeter is ook een betere manier om het te meten, want HR loopt altijd achter.Prulleman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:52:
[...]
hoe kom je aan een hoge hartslag als je je niet inspant?
uiteraard kan je door stress een hoge hartslag krijgen en wie weet verbrand je dan wel een paar cal meer, maar we hebben het hier over sportinspanningen toch?
Wat ik bij mezelf bv wel kan zien, is bv, als ik een avondje goed gezopen heb, is tijdens het fietsritje de volgende dag mijn hartslag hoger (ongeveer 10 slagen oid) bij dezelfde inspanning.
Oh jah, sec heb je natuurlijk helemaal gelijk dat 1W gelijk is aan 1 Joule /seconde. Maar dan heb je het puur over je output. Je lichaam heeft natuurlijk geen 100% efficientie. Er gaat energie "verloren" aan bv warmte ,etc. Dat kost ook calorien, maar die meet je PM niet.
[ Voor 16% gewijzigd door borft op 22-09-2020 09:03 ]
volgens mij wordt er een standaard gemiddelde efficiency genomen in de berekeningen (25%).borft schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:01:
[...]
Sure, ik ontken ook zeker niet dat er een correlatie is tussen hartslag en inspanning. Een powermeter is ook een betere manier om het te meten, want HR loopt altijd achter.
Wat ik bij mezelf bv wel kan zien, is bv, als ik een avondje goed gezopen heb, is tijdens het fietsritje de volgende dag mijn hartslag hoger (ongeveer 10 slagen oid) bij dezelfde inspanning.
Oh jah, sec heb je natuurlijk helemaal gelijk dat 1W gelijk is aan 1 Joule /seconde. Maar dan heb je het puur over je output. Je lichaam heeft natuurlijk geen 100% efficientie. Er gaat energie "verloren" aan bv warmte ,etc. Dat kost ook calorien, maar die meet je PM niet.
Ah, dat zou goed kunnen. Ik dacht dat je HR (of beter gezegd, de zone waarin ie zit) misschien iets zei over de efficientie. Ik kan me voorstellen dat de efficientie van je lichaam anders is bij vetverbranding, koolhydraatverbranding, of anaerobe verbranding.Prulleman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:13:
[...]
volgens mij wordt er een standaard gemiddelde efficiency genomen in de berekeningen (25%).
Maar misschien heb ik te hoge verwachtingen
naja, ik denk dat je wel een punt hebt, de berekeningen zouden in theorie zeker beter kunnen, maar in de praktijk zou je dan dus ook een soort HR calibratie voor elke workout moeten doen..borft schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:17:
[...]
Ah, dat zou goed kunnen. Ik dacht dat je HR (of beter gezegd, de zone waarin ie zit) misschien iets zei over de efficientie. Ik kan me voorstellen dat de efficientie van je lichaam anders is bij vetverbranding, koolhydraatverbranding, of anaerobe verbranding.
Maar misschien heb ik te hoge verwachtingen
En dan nog... dat zegt dan misschien iets accurater wat je moet eten die dag, maar voor je workout/training blijft power toch veel belangrijker om te zien hoeveel werk je hebt gedaan.
Sinds gisteren is mijn Di2 6770 volledig dood
Ik denk dat de externe batterij houder de boosdoener is omdat er helemaal niks meer werkt, geen ledje, geen derailleur, niks.
De originele accu houder is de SM-BMR1S. De is erg lastig te krijgen in NL. De accu houder BM-DN100 ziet er hetzelfde uit maar is een stuk beter te krijgen.
Ik kom er alleen niet uit of deze compatible is met mijn Di2 setup ondanks dat er dezelfde accu in gaat. Iemand die dit weet?
Ik denk dat de externe batterij houder de boosdoener is omdat er helemaal niks meer werkt, geen ledje, geen derailleur, niks.
De originele accu houder is de SM-BMR1S. De is erg lastig te krijgen in NL. De accu houder BM-DN100 ziet er hetzelfde uit maar is een stuk beter te krijgen.
Ik kom er alleen niet uit of deze compatible is met mijn Di2 setup ondanks dat er dezelfde accu in gaat. Iemand die dit weet?
Quod licet lovi, non licet bovi
Ik weet niet of de BM-DN100 compitabel is met 6770. Maar de eerste hit op google voor de SM-BMR1S is deze bij Rose bikes voor €45 inclusief verzenden.MrDry schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:28:
Sinds gisteren is mijn Di2 6770 volledig dood![]()
Edit: Volgens de compatibiliteitsgrafiek van Shimano werkt de BM-DN100 met 6770.
[ Voor 11% gewijzigd door ohno_nl op 22-09-2020 09:46 ]
Die bij Rose had ik gezien alleen heb ik donderdag mn fiets nodig voor een weekend Luxemburg. Dus moet hem morgen hebben

Quod licet lovi, non licet bovi
Je had zeker flink wat tegenwind of wat hoogtemeters gezien het hoge wattage bij die snelheid, anders lijkt mij het wattage wat aan de hoge kant?tiswat schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:12:
[...]
Zou je dan ook niet gebruiken moeten maken van je hartslagband, om correctere gegevens te krijgen? Hoe meer data, hoe accurater, toch?
Ik verbrand met 45 minuten, 35 gemiddeld en wattage van 320 al gauw 800 kcal. (Ben 63 kilo)
Al neem ik die wattage soms met een korrelzout (voor deze heb ik overigens wel 3x gekalibreerd om er zeker van te zijn).
Ik kom bijvoorbeeld bij een gemiddelde van 35.2 km/u op een ritje van 30 km uit op 265 Watt of bij een gemiddelde van 33.6 km/u op een ritje van 60 km op 236 Watt.
Wattage lijkt mij ook aan de hoge kant (zeker voor 65kg). De cijfers van Kwiebus lijken me realistischer en komen ook redelijk overeen met mijn ervaringen (78kg).kwiebus schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:29:
[...]
Je had zeker flink wat tegenwind of wat hoogtemeters gezien het hoge wattage bij die snelheid, anders lijkt mij het wattage wat aan de hoge kant?
Ik kom bijvoorbeeld bij een gemiddelde van 35.2 km/u op een ritje van 30 km uit op 265 Watt of bij een gemiddelde van 33.6 km/u op een ritje van 60 km op 236 Watt.
Hier toevallig 2 ritjes van afgelopen week:
- 47km, 35.0km/u en 243w gemiddeld: https://www.strava.com/activities/4093190796
- 49km, 36.4km/u en 267w gemiddeld: https://www.strava.com/activities/4082340579
5.1W/kg over 45 minuten zijn ook vrij serieuze waarden, FTP van 6W/kg dan?
Tijd voor een profcontractje! (of je wattmeter calibreren
)
Tijd voor een profcontractje! (of je wattmeter calibreren
[ Voor 30% gewijzigd door Smultie op 22-09-2020 12:52 ]
Ha allen!
Ik ben een tijdje terug begonnen met wielrennen, oude tweedehands fiets gekocht en langzaamaan wat tempo en kilometers gemaakt. Ik probeer nu 2/3 keer per week te fietsen, de ene keer een rondje van 30, de andere keer van 60, net waar ik zin in heb. Ik rij momenteel op een oude gazelle ventoux uit de jaren 90. Die heb ik met name gekocht om te kijken of ik het wielrennen leuk vond, wat blijkt; het is nog leuk ook
Ik ben inmiddels een beetje aan het rondkijken om een wat nieuwere fiets te kopen maar er is zoveel keuze dat ik door de bomen de fiets niet meer zie. Ik ben inmiddels wel wat wijzer en wil zo rond de 1000 euro beginnen (liefst minder maar heb al begrepen dat dat moeilijk wordt nieuw). Ik heb reeds twee modellen gevonden en ben benieuwd wat jullie mening en wellicht ervaring is met deze fietsen.
De eerste is de Cube Attain Race: https://www.cube.eu/nl/20...-attain-race-blacknwhite/
/f/image/L4ioHWza3nYmpje7WczrOPC3.png?f=fotoalbum_large)
De tweede een Specialized Allez Sport: https://www.specialized.c...448&searchText=90021-6044
/f/image/RlITUforImuq1MamtqgYRzF3.png?f=fotoalbum_large)
Ze staan hier beide in de buurt twee verschillende winkels dus heb ze al even in het echt gezien, lichte voorkeur (met mijn beperkte kennis) inmiddels naar de Cube omdat deze schijfremmen, tiagra ipv sora heeft (en bovenal: zwart is;) Ik heb geen ambitie om pro te worden maar wil graag mooie comfortabele snelle ritjes maken.
Ik hoor graag jullie mening (wellicht zijn er nog andere merken / modellen?)
Ik ben een tijdje terug begonnen met wielrennen, oude tweedehands fiets gekocht en langzaamaan wat tempo en kilometers gemaakt. Ik probeer nu 2/3 keer per week te fietsen, de ene keer een rondje van 30, de andere keer van 60, net waar ik zin in heb. Ik rij momenteel op een oude gazelle ventoux uit de jaren 90. Die heb ik met name gekocht om te kijken of ik het wielrennen leuk vond, wat blijkt; het is nog leuk ook
Ik ben inmiddels een beetje aan het rondkijken om een wat nieuwere fiets te kopen maar er is zoveel keuze dat ik door de bomen de fiets niet meer zie. Ik ben inmiddels wel wat wijzer en wil zo rond de 1000 euro beginnen (liefst minder maar heb al begrepen dat dat moeilijk wordt nieuw). Ik heb reeds twee modellen gevonden en ben benieuwd wat jullie mening en wellicht ervaring is met deze fietsen.
De eerste is de Cube Attain Race: https://www.cube.eu/nl/20...-attain-race-blacknwhite/
/f/image/L4ioHWza3nYmpje7WczrOPC3.png?f=fotoalbum_large)
De tweede een Specialized Allez Sport: https://www.specialized.c...448&searchText=90021-6044
/f/image/RlITUforImuq1MamtqgYRzF3.png?f=fotoalbum_large)
Ze staan hier beide in de buurt twee verschillende winkels dus heb ze al even in het echt gezien, lichte voorkeur (met mijn beperkte kennis) inmiddels naar de Cube omdat deze schijfremmen, tiagra ipv sora heeft (en bovenal: zwart is;) Ik heb geen ambitie om pro te worden maar wil graag mooie comfortabele snelle ritjes maken.
[ Voor 18% gewijzigd door dano_nl op 22-09-2020 12:55 ]
Meh
De Di2 specialist hier is @SaltehMrDry schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:28:
Zeker als het de eerste nieuwe fiets is die je gaat kopen zou ik eerst wel ergens gaan passen. Framemaat die je nu hebt komt mogelijk totaal niet overeen met wat je op het oog hebt om te gaan kopen. Sterker nog, tussen de merken onderling zit nog weleens verschil.dano_nl schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:51:
Afhankelijk van welke regio je woont zijn er wel goeie zaken op te hoesten hier
[ Voor 30% gewijzigd door BreadFan op 22-09-2020 13:07 ]
Heb je toevallig ook naar de geometrie van de frames gekeken? (het is wel fijn als je daadwerkelijk op de fiets past). en/of heb je wel eens een bikefit gedaan?dano_nl schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:51:
Ha allen!
Ik ben een tijdje terug begonnen met wielrennen, oude tweedehands fiets gekocht en langzaamaan wat tempo en kilometers gemaakt. Ik probeer nu 2/3 keer per week te fietsen, de ene keer een rondje van 30, de andere keer van 60, net waar ik zin in heb. Ik rij momenteel op een oude gazelle ventoux uit de jaren 90. Die heb ik met name gekocht om te kijken of ik het wielrennen leuk vond, wat blijkt; het is nog leuk ook![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staar je ook niet blind op de schijfremmen, ik zie dat ze mechanisch zijn. Wat mij betreft (ik rijd nu een paar jaar met schijfremmen), zit ook veel van de voordelen van schijfremmen in de hydrauliek; maar dan moeten ze dus wel hydraulisch zijn
Persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan betere groepen, en goeie wielen. kijk ook even naar de vertanding van de cassettes en de kettingbladen, hoe oud de groepen zijn die erop zitten, en bv wat voor derailleur erop zit. Als je bv een derailleur met korte kooi hebt, kan je niet later een bergcassette erop zetten.
Kijkende naar die fietsen zou ik ook een voorkeur hebben voor de betere groep, en ook voor 10s vs 9s
Ik zou persoonlijk voor schijfremmen gaan, maar wat @borft zegt wel hydraulische en geen mechanische.dano_nl schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:51:
Ha allen!
Ik ben een tijdje terug begonnen met wielrennen, oude tweedehands fiets gekocht en langzaamaan wat tempo en kilometers gemaakt. Ik probeer nu 2/3 keer per week te fietsen, de ene keer een rondje van 30, de andere keer van 60, net waar ik zin in heb. Ik rij momenteel op een oude gazelle ventoux uit de jaren 90. Die heb ik met name gekocht om te kijken of ik het wielrennen leuk vond, wat blijkt; het is nog leuk ook![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je niet te ver van Decathlon woont, zou je eens naar deze kunnen kijken. Shimano 105, hydraulische schijfremmen en van het prijsverschil koopt je een nette helm en wat gear!
https://www.decathlon.nl/...301734?mc=8502389&c=BLAUW

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Mooie fiets, maar zeker geen hydraulische schijfremmen, dwz, op geen enkele van de foto's. remmen zijn ook niet van Shimano trouwens. Ze noemen het hydromechanisch....Tacoos schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:08:
[...]
Ik zou persoonlijk voor schijfremmen gaan, maar wat @borft zegt wel hydraulische en geen mechanische.
Als je niet te ver van Decathlon woont, zou je eens naar deze kunnen kijken. Shimano 105, hydraulische schijfremmen en van het prijsverschil koopt je een nette helm en wat gear!
https://www.decathlon.nl/...301734?mc=8502389&c=BLAUW
[Afbeelding]

@dano_nl Wilde net ook de RC520 suggereren, maar zie dat @Tacoos me voor was.
Ik zocht een maand geleden ook mijn eerste racefiets en ik wilde per se de goedkoopste, nieuwe fiets met een goede prijs/kwaliteit verhouding en kwam uiteindelijk op de zwarte RC500 uit.
Deze heeft alleen wel mechanische schijfremmen.
Ben er nog steeds erg blij mee en heb er al 500km mee gereden en zelfs een rit van 150km probleemloos mee gedaan.
Als de RC520 ook in zwart beschikbaar was, had ik die waarschijnlijk gekocht, aangezien deze combi hydraulische schijfremmen heeft.
@borft De RC520 heeft wel degelijk hydraulische schijfremmen, alleen begint het hydraulische gedeelte pas bij de remklauw. Moet je iets beter naar de foto's kijken.
Ik zocht een maand geleden ook mijn eerste racefiets en ik wilde per se de goedkoopste, nieuwe fiets met een goede prijs/kwaliteit verhouding en kwam uiteindelijk op de zwarte RC500 uit.
Deze heeft alleen wel mechanische schijfremmen.
Ben er nog steeds erg blij mee en heb er al 500km mee gereden en zelfs een rit van 150km probleemloos mee gedaan.
Als de RC520 ook in zwart beschikbaar was, had ik die waarschijnlijk gekocht, aangezien deze combi hydraulische schijfremmen heeft.
@borft De RC520 heeft wel degelijk hydraulische schijfremmen, alleen begint het hydraulische gedeelte pas bij de remklauw. Moet je iets beter naar de foto's kijken.
[ Voor 10% gewijzigd door NewbieNeo op 22-09-2020 13:19 ]
Bizar!? Ik heb toch zeker gefilterd op hydraulisch en niet hydro-mechnisch? Maar bij nadere bestudering van de foto's lijken ze idd niet volledig hydraulisch?borft schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:14:
[...]
Mooie fiets, maar zeker geen hydraulische schijfremmen, dwz, op geen enkele van de foto's. remmen zijn ook niet van Shimano trouwens. Ze noemen het hydromechanisch....
@NewbieNeo : had de 520 in de winkel wel volledig hydraulische remmen? (Ik zou zweren dat ik een tijd terug voor fietsen met volledig hydraulsische remmen stond bij de Decathlon)
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
@Tacoos Nee, de RC520 heeft geen volledig hydraulische schijfremmen maar gecombineerd mechanisch/hydraulisch.
Maar volgens mij is er geen enkele fiets met zulke specs (105 shifters / RD, carbon bladed fork) in die prijsklasse die volledig hydraulische remmen heeft.
Maar volgens mij is er geen enkele fiets met zulke specs (105 shifters / RD, carbon bladed fork) in die prijsklasse die volledig hydraulische remmen heeft.
5.1W/kg wordt je er door profs nog redelijk hard afgereden hoor.Smultie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:51:
5.1W/kg over 45 minuten zijn ook vrij serieuze waarden, FTP van 6W/kg dan?
Tijd voor een profcontractje! (of je wattmeter calibreren)
Ik kwam tot 4.8 vorige week op de petit balon, mooie 56e tijd op strava maar daarboven staan de profs die nog veel harder gaan :
https://www.strava.com/segments/653449
(rit: https://www.strava.com/activities/4073322008)
Leuk om te zien, echter kom ik met die vermogens niet aan dezelfde snelheden... nou ben ik wel een enorme windvanger met bijna 2 meter lengteYpuh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:36:
[...]
Wattage lijkt mij ook aan de hoge kant (zeker voor 65kg). De cijfers van Kwiebus lijken me realistischer en komen ook redelijk overeen met mijn ervaringen (78kg).
Hier toevallig 2 ritjes van afgelopen week:
- 47km, 35.0km/u en 243w gemiddeld: https://www.strava.com/activities/4093190796
- 49km, 36.4km/u en 267w gemiddeld: https://www.strava.com/activities/4082340579
265W 32,3 km/h https://www.strava.com/activities/4069317731
270W 33,3 km/h https://www.strava.com/activities/4064348775
En daarom is wattages van elkaar gaan vergelijken niet zo zinvol. Met name hoe aero je bent/zit en de wind van dat moment speelt echt een hele grote rol. Dan kunnen ook nog de PM's onderling een afwijking hebben, dus als de 1 altijd 2% hoger meet en de ander 2% lager dan is dit al een 4% afwijking onderling.
Vooral de data lekker gebruiken om je eigen prestaties te meten en deze bij te houden
.
Vooral de data lekker gebruiken om je eigen prestaties te meten en deze bij te houden
haha precies, 270W is voor mij 4W/Kg, daarmee kom ik, solo wel boven de 35km/u gemiddeld, maar ik ben dan ook zeker geen 2 meterDef1ant schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:34:
[...]
Leuk om te zien, echter kom ik met die vermogens niet aan dezelfde snelheden... nou ben ik wel een enorme windvanger met bijna 2 meter lengte
Right, dus je trekt aan een kabel, die aan een zuiger met olie trekt? haha..... hoe verzinnen ze het, dan heb je dus alsnog de nadelen van een kabel, en ook de nadelen van hydrauliek, maar niet de voordelenNewbieNeo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:16:
@dano_nl Wilde net ook de RC520 suggereren, maar zie dat @Tacoos me voor was.
[ Voor 33% gewijzigd door borft op 22-09-2020 13:44 ]
Mensen die aan 1 kant meten krijg je ook al leuke afwijking trouwens want niemand trapt elke rit netjes 50/50Michaelg schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:38:
En daarom is wattages van elkaar gaan vergelijken niet zo zinvol. Met name hoe aero je bent/zit en de wind van dat moment speelt echt een hele grote rol. Dan kunnen ook nog de PM's onderling een afwijking hebben, dus als de 1 altijd 2% hoger meet en de ander 2% lager dan is dit al een 4% afwijking onderling.
Vooral de data lekker gebruiken om je eigen prestaties te meten en deze bij te houden.
Zo heb ik ritjes waar ik thuiskom met 51/49, maar ook ritjes met 47/53.
Probeer je mij nu een dual sided PM aan te praten ?DDX schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:44:
[...]
Mensen die aan 1 kant meten krijg je ook al leuke afwijking trouwens want niemand trapt elke rit netjes 50/50
Zo heb ik ritjes waar ik thuiskom met 51/49, maar ook ritjes met 47/53.
Eerder dat je de voordelen van zowel mechanisch (lagere kosten) als hydraulisch (betere modulatie en minder kracht nodig).borft schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:43:
[...]
Right, dus je trekt aan een kabel, die aan een zuiger met olie trekt? haha..... hoe verzinnen ze het, dan heb je dus alsnog de nadelen van een kabel, en ook de nadelen van hydrauliek, maar niet de voordelen
Ik rijd zelf met mechanische schijfremmen op mijn RC500 en hydraulische remmen op mijn mtb en daartussen zit imo nog een groot gat, wat dit soort mechanisch/hydraulische schijfremmen opvult.
In die prijsklasse worden er nou eenmaal compromissen gemaakt. Ben benieuwd of er überhaupt fietsen zijn met volledig hydraulische remmen voor €850
Met 15cm langer (hogere CdA) en 12kg verschil zijn die verschillen goed te verklaren toch?Def1ant schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:34:
[...]
Leuk om te zien, echter kom ik met die vermogens niet aan dezelfde snelheden... nou ben ik wel een enorme windvanger met bijna 2 meter lengte
270w/90kg = 3 W/Kg
267w/78kg = 3,42 W/Kg
M'n full aero fiets en helmpje, nauw aangesloten kleding etc. zal samen ook nog wel 15-20w schelen. Kan ook nog wat afwijking zitten in de vermogensmeters (die van mij kan +2% zitten en die van jou -2%) en de route/rijstijl/verkeer.
Ah jah, zo kan je het ook zien. Ik dacht meer aan meer onderhoud, rek op de kabel, daardoor minder goed moduleren, maar wel een complexer systeem, want hydraulischNewbieNeo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:58:
[...]
Eerder dat je de voordelen van zowel mechanisch (lagere kosten) als hydraulisch (betere modulatie en minder kracht nodig).
Ik rijd zelf met mechanische schijfremmen op mijn RC500 en hydraulische remmen op mijn mtb en daartussen zit imo nog een groot gat, wat dit soort mechanisch/hydraulische schijfremmen opvult.
In die prijsklasse worden er nou eenmaal compromissen gemaakt. Ben benieuwd of er überhaupt fietsen zijn met volledig hydraulische remmen voor €850
Maar ik kan me goed voorstellen dat je rem/shifter zo een stuk goedkoper wordt. Want voor 850 euro krijg je echt wel veel fiets zo!
Kilos op het vlakke gaat niets uitmaken he? Zodra de massa eenmaal in beweging is, hoeft een zwaardere rijder niet meer watt weg te trappen. En dat iemand 15cm langer is zegt helemaal niks over de CDA. Als zijn schouders een stuk minder breed zijn bijvoorbeeld, of zijn hoofd een betere kegel isYpuh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:00:
[...]
Met 15cm langer (hogere CdA) en 12kg verschil zijn die verschillen goed te verklaren toch?
270w/90kg = 3 W/Kg
267w/78kg = 3,42 W/Kg
M'n full aero fiets en helmpje, nauw aangesloten kleding etc. zal samen ook nog wel 15-20w schelen. Kan ook nog wat afwijking zitten in de vermogensmeters (die van mij kan +2% zitten en die van jou -2%) en de route/rijstijl.
Edit: en met name natuurlijk de zithouding
[ Voor 10% gewijzigd door Michaelg op 22-09-2020 14:07 ]
In een vacuum ja. In principe heb je natuurlijk gelijk, maar in de praktijk zullen grotere mensen over het algemeen op een grotere fiets (en dus hoger) zitten en dus meer wind vangen. Dus dat het helemaal niets zegt, lijkt me wat ver gaan.Michaelg schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:05:
[...]
Kilos op het vlakke gaat niets uitmaken he? Zodra de massa eenmaal in beweging is, hoeft een zwaardere rijder niet meer watt weg te trappen. En dat iemand 15cm langer is zegt helemaal niks over de CDA. Als zijn schouders een stuk minder breed zijn bijvoorbeeld, of zijn hoofd een betere kegel is, dat zegt pas iets over het CDA van een rijder.
W/Kg speelt natuurlijk meer in de bergen dan op het vlakke, maar als ik samen met een van mijn maatjes fiets (hij is > 1.90, ik ben 1.80), dan moet hij zeker meer vermogen trappen om even hard te gaan.
Zie hier bv rondje van afgelopen zondag:
ik -> 1.80 -> gem 220W https://www.strava.com/activities/4087043827
hij -> 1.95 -> gem 290W https://www.strava.com/activities/4087080317
[ Voor 9% gewijzigd door borft op 22-09-2020 14:16 ]
@Michaelg "Gewicht op het vlakke maakt niet uit" dan heb je het denk ik vooral over tijdritten of op kop van een peloton rijden.
In 'dagelijks gebruik' denk ik dat je toch nog wel wat verschil merkt als je na iedere bocht 90kg of 78kg in gang trekken moet bij een gelijk vermogen. Eenmaal rollend op een lange rechte dijkweg maakt het inderdaad weinig meer uit en ben je met meer gewicht (vanuit gaande dat je ook een hogere FTP hebt) doorgaans beter af.
Verder ff snel de avatar op Strava gezien van @Def1ant, die vangt wel meer wind als ik hoor
!
In 'dagelijks gebruik' denk ik dat je toch nog wel wat verschil merkt als je na iedere bocht 90kg of 78kg in gang trekken moet bij een gelijk vermogen. Eenmaal rollend op een lange rechte dijkweg maakt het inderdaad weinig meer uit en ben je met meer gewicht (vanuit gaande dat je ook een hogere FTP hebt) doorgaans beter af.
Verder ff snel de avatar op Strava gezien van @Def1ant, die vangt wel meer wind als ik hoor
[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 22-09-2020 14:14 ]
Giant heeft/had ook zoiets (conduct heet het) dan had je de conversie unit aan je stuur hangen, volgens mij deden ze het daar omdat vooral de hydraulische remgrepen/shifters enkel van duurdere shimano groepen beshikbaar waren (pas later kwam een soort 105 level, maar nog met een andere naam, en pas nog later een eigen 105, en nu zelfs tiagra.NewbieNeo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:16:
giant kon dus een fiets met 105 afmonteren, inc mechanische 105 grepen, en zo'n unit ertussen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zOMMsYp6wZxHNQrynyqUbr1O.png?f=user_large)
combineren met instap klauwen (genoeg instap opties beschikbaar uit de mtb wereld) en zo heb je voor relatief weinig een semi hydraulische fiets.
Het kabel deel is relatief kort, dus de invloed van de kabel is vrij klein en de voordelen van de hydrauliek zijn verder redelijk normaal.
Ik zou het overigens niet op mijn fiets willen hebben, wat uiteindelijk is het een beetje een suffe oplossing voor een inmiddels achterhaald probleem.
In vergelijking met jouw strava avatar @Ypuh trek ik dat toch in twijfel 
Maar inderdaad, de theorie klinkt altijd leuk, maar hoe dat zich vertaalt naar de praktijk is maar de vraag.
We rijden niet op een perfect parcours en onze metingen zijn niet erg betrouwbaar, niet als je wattages gaat vergelijken onderling en snelheid al helemaal niet.
De situatie is zelfs voor jezelf nooit precies hetzelfde is (wind, verkeer) en indoor trainen zegt ook niet alles, daar hoef je niet op je houding te letten, diep zitten is niet nodig, er is toch geen wind. Ook kan een minder aero positie bij sommige er weer voor zorgen dat ze makkelijker een hoger wattage kunnen trappen.
Zo heb ik volgens mij een nog erger dominant linker been gekregen omdat ik alleen een single sided powemeter heb, heb het idee dat je daar dan toch naar gaat trappen tijdens intervallen of indoor, meer met links doen is meer wattage op het schermpje . Zou dat wel eens willen meten! Volgende item op het verlanglijstje

Maar inderdaad, de theorie klinkt altijd leuk, maar hoe dat zich vertaalt naar de praktijk is maar de vraag.
We rijden niet op een perfect parcours en onze metingen zijn niet erg betrouwbaar, niet als je wattages gaat vergelijken onderling en snelheid al helemaal niet.
De situatie is zelfs voor jezelf nooit precies hetzelfde is (wind, verkeer) en indoor trainen zegt ook niet alles, daar hoef je niet op je houding te letten, diep zitten is niet nodig, er is toch geen wind. Ook kan een minder aero positie bij sommige er weer voor zorgen dat ze makkelijker een hoger wattage kunnen trappen.
Zo heb ik volgens mij een nog erger dominant linker been gekregen omdat ik alleen een single sided powemeter heb, heb het idee dat je daar dan toch naar gaat trappen tijdens intervallen of indoor, meer met links doen is meer wattage op het schermpje . Zou dat wel eens willen meten! Volgende item op het verlanglijstje
Mooi rondje en lekker doorgekacheld op die afstand! En als we het dan hebben over ("precise, but not accurate") data vergelijken: volgens de GPS-data op Strava heb jij ook nog eens het meeste op kop gereden. Maakt het verschil in wattage nog interessanter!borft schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:08:
[...]
In een vacuum ja. In principe heb je natuurlijk gelijk, maar in de praktijk zullen grotere mensen over het algemeen op een grotere fiets (en dus hoger) zitten en dus meer wind vangen. Dus dat het helemaal niets zegt, lijkt me wat ver gaan.
W/Kg speelt natuurlijk meer in de bergen dan op het vlakke, maar als ik samen met een van mijn maatjes fiets (hij is > 1.90, ik ben 1.80), dan moet hij zeker meer vermogen trappen om even hard te gaan.
[ Voor 33% gewijzigd door Reynouts op 22-09-2020 14:44 ]
@Ypuh en @borft Helemaal niets is misschien niet terecht nee, maar het vergelijken van wattages van verschillende mensen in verschillende ritten is wat mij betreft een zinloze bedoeling. Kunt er totaal geen conclusies aan verbinden. Er zijn namelijk zoveel meer factoren die meespelen dan alleen lengte en gewicht van een rijder.
Voor racefietsen weet ik het niet, maar 'gewone' fietsen zijn er wel, zoals deze van €600: https://www.cube.eu/uk/20...-one-iridiumnred-trapeze/NewbieNeo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:58:
[...]
Ben benieuwd of er überhaupt fietsen zijn met volledig hydraulische remmen voor €850
Of hier moet ook stiekem toch een hybride gebruikt zijn.
Voor de details wel mee eens, maar aan de andere kant verbaas ik me ook regelmatig hoe dicht het bij elkaar in de buurt komt.
Sinds dit jaar fietsen er wel meerdere bij onze club met een vermogensmeter, en met name de personen van ongeveer dezelfde lengte/gewicht zitten de wattages vrij structureel dicht bij elkaar voor de ritten dat je schouder aan schouder rijdt (tot wel +/- 2w). Als er dan eentje ineens 320w i.p.v. 270w trapt, dan kun je wel stellen dat er iets niet klopt aan de vermogensmeting.
Als je solo ritten op verschillende dagen op verschillende terreinen met verschillende verkeersdrukte etc. met elkaar gaat vergelijken dan worden het wel erg veel variabelen. Toch heb ik nu een klein segmentje van 4 minuten waar ik eens in de zoveel weken maximaal ga (2 bruggen met 2 haakse bochten rond bij Vianen) en ook daar zitten mijn toptijden binnen de 5 seconden en 10 watt verschil. Daarmee is het nauwkeuriger dan ik verwachtte.
@Reynouts All legs
Sinds dit jaar fietsen er wel meerdere bij onze club met een vermogensmeter, en met name de personen van ongeveer dezelfde lengte/gewicht zitten de wattages vrij structureel dicht bij elkaar voor de ritten dat je schouder aan schouder rijdt (tot wel +/- 2w). Als er dan eentje ineens 320w i.p.v. 270w trapt, dan kun je wel stellen dat er iets niet klopt aan de vermogensmeting.
Als je solo ritten op verschillende dagen op verschillende terreinen met verschillende verkeersdrukte etc. met elkaar gaat vergelijken dan worden het wel erg veel variabelen. Toch heb ik nu een klein segmentje van 4 minuten waar ik eens in de zoveel weken maximaal ga (2 bruggen met 2 haakse bochten rond bij Vianen) en ook daar zitten mijn toptijden binnen de 5 seconden en 10 watt verschil. Daarmee is het nauwkeuriger dan ik verwachtte.
@Reynouts All legs
@marcop23 Bestel voor een tientje een carbon dropbar van aliexpress en gaan met die banaan zou ik zeggen
Fair enough, daar kan ik me prima in vindenMichaelg schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:26:
@Ypuh en @borft Helemaal niets is misschien niet terecht nee, maar het vergelijken van wattages van verschillende mensen in verschillende ritten is wat mij betreft een zinloze bedoeling. Kunt er totaal geen conclusies aan verbinden. Er zijn namelijk zoveel meer factoren die meespelen dan alleen lengte en gewicht van een rijder.
Ander voorbeeld, mijn fietsmaatje heeft 2 fietsen, een redelijk aero racefiets, en een cyclocrosser. Op de eerste zit ie zeker 5cm lager, dat maakt echt veel uit (voor hem, voor mij niet, ik zit toch wel uit de wind)
Thanks! Overigens denk ik dat het kopwerk redelijk 50/50 was, hij meer in de eerste helft, ik meer in de tweede helft. Trouwens, met wind mee, 300W trappen en 46 rijden op de dijk langs de Oostvaarderplassen is zeker een aanraderReynouts schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:22:
Mooi rondje en lekker doorgekacheld op die afstand! En als we het dan hebben over ("precise, but not accurate") data vergelijken: volgens de GPS-data op Strava heb jij ook nog eens het meeste op kop gereden. Maakt het verschil in wattage nog interessanter!
[ Voor 48% gewijzigd door borft op 22-09-2020 14:50 ]
Ik vertrouw de waardes van budget wattmeters niet zo heel erg. Ik heb de mijne eens proberen te kalibreren tegen een Tacx Neo 2 van een vriend. Dat viel nog niet mee. Ik rij nu op een 0.9 factor afstelling. Flinke deuk in mn ego natuurlijkYpuh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:39:
Op zich lijkt zo'n wattmeter wel redelijk consistent met zichzelf gelukkig - hoewel ik ook begrijp dat het voltage van de batterij nog wel van invloed wil zijn.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dit is het he, voor dit soort producten. Deze TRP HY/RD die op die rc520 zitten komen overigens heel erg goed uit vele reviews en zijn eigenlijk vooral een optie voor mensen die nu mechanische schijfremmen hebben maar hydrolisch willen, de overstap kosten zijn een stuk lager gezien je geen shifterset hoeft te kopen. (als je veel bergaf wil rijden bijvoorbeeld)NewbieNeo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:58:
[...]
Eerder dat je de voordelen van zowel mechanisch (lagere kosten) als hydraulisch (betere modulatie en minder kracht nodig).
Dat verschil is wel een stuk meer dan je alleen zou verwachten op basis aero nadeel. Dan is er meer aan de handborft schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:08:
[...]
In een vacuum ja. In principe heb je natuurlijk gelijk, maar in de praktijk zullen grotere mensen over het algemeen op een grotere fiets (en dus hoger) zitten en dus meer wind vangen. Dus dat het helemaal niets zegt, lijkt me wat ver gaan.
Ja, dat dachten wij ook, hij zit normaal wel wat hoger, maar niet zoveel. Hij heeft alleen rechts een PM, dus misschien was zijn rechterbeen erg sterk die dagRequiem19 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:29:
[...]
Dat verschil is wel een stuk meer dan je alleen zou verwachten op basis aero nadeel. Dan is er meer aan de hand.
Overigens heb ik de teller door laten lopen tot huis, en hij heeft hem gestopt toen we de bebouwde kom inkwamen, dat scheelt denk ik ook iets.
[ Voor 15% gewijzigd door borft op 22-09-2020 15:35 ]
Mijn vriendin is 174 en ik 181, scheelt iets van 15kg (ik zal niet zeggen in wiens voor of nadeel
). Meestal trapt zij 20-30 watt minder op echt lange ritten, maar ze zit ook wel wat vaker uit de wind...
Weet niet of budget er iets toe doet, maar neem aan dat je op Stages en 4iiii doelt. Die lijken inderdaad wel het meest gevoelig te zijn voor productiefouten, afwijkingen, lekkage, slechte batterijduur etc. Denk dat het er gewoon mee te maken heeft dat ze achteraf gemonteerd worden en dat een extreem precisieklusje is. Een PowerTap hub of P2M spider wordt vanaf dag 1 gebouwd met het idee dat het een PM wordt, en hebben daarnaast ook meer ruimte voor de strains en PCB. Dat de Shimano crankstellen assymetrisch zijn schijnt de dubbelzijdige metingen ook niet te helpen (left only is op zich prima, maar heeft ook een fundamenteel nadeel van eenzijdige meting).Helixes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:15:
[...]
Ik vertrouw de waardes van budget wattmeters niet zo heel erg. Ik heb de mijne eens proberen te kalibreren tegen een Tacx Neo 2 van een vriend. Dat viel nog niet mee. Ik rij nu op een 0.9 factor afstelling. Flinke deuk in mn ego natuurlijk![]()
Op zich lijkt zo'n wattmeter wel redelijk consistent met zichzelf gelukkig - hoewel ik ook begrijp dat het voltage van de batterij nog wel van invloed wil zijn.
Pedalen zijn een beetje de tussenhanger. Iets meer ruimte voor goede meting, maar door het gebruik van 2 units die samen één signaal moeten produceren niet helemaal vrij van problemen.
Als je denkt dat het aan de batterijhouder ligt dan is de SM-BMR2 een optie.MrDry schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:28:
De BM-DN100 is niet compatible met de SM-EW67A Junction. De SM-BMR2 wel.
Het kan natuurlijk ook aan een kabeltje liggen.. b.v. die van de batterij naar de junction B, of die tussen junction B and A.
[ Voor 13% gewijzigd door Salteh op 22-09-2020 21:53 ]
op zich horen die waardes ook hoger te liggen dan die van een Neo 2 aangezien de wrijvingsverliezen van ketting en aandrijving tussen beiden hebt. De 10% is dan wel wat veel maar op zich ook niet zo spannend wanneer je vermogensmeter zoals je aangeeft consequent afwijkt.Helixes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:15:
[...]
Ik vertrouw de waardes van budget wattmeters niet zo heel erg. Ik heb de mijne eens proberen te kalibreren tegen een Tacx Neo 2 van een vriend. Dat viel nog niet mee. Ik rij nu op een 0.9 factor afstelling. Flinke deuk in mn ego natuurlijk
Qua nuance, mijn Powertap P1 pedalen werken al 6 jaar probleemloos terwijl ze al wel flink mishandelt zijn bij twee serieuze valpartijen.Ypuh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:45:
[...]
Pedalen zijn een beetje de tussenhanger. Iets meer ruimte voor goede meting, maar door het gebruik van 2 units die samen één signaal moeten produceren niet helemaal vrij van problemen.
5.1 =/= 4.8 en het ging over 45 minuten...DDX schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:29:
[...]
5.1W/kg wordt je er door profs nog redelijk hard afgereden hoor.
Ik kwam tot 4.8 vorige week op de petit balon, mooie 56e tijd op strava maar daarboven staan de profs die nog veel harder gaan :
https://www.strava.com/segments/653449
(rit: https://www.strava.com/activities/4073322008)
Volgens de Coggan sheets zitten de World Tour pro's tussen de 5.7 en 6.5 W/KG FTP.
[ Voor 8% gewijzigd door Smultie op 22-09-2020 20:35 ]
Het beloofde de laatste goede avond van deze week te zijn qua weer, dus een rustig rondje op de racefiets gemaakt. Lichtjes aan (wat niet over alle medeweggebruikers gezegd kon worden) en rustig een uurtje gepeddeld. Onderweg nog twee vakjes kunnen vullen, al moest ik daarvoor wel een doodlopende weg in en uit.
Vanavond inderdaad nog even gebruik gemaakt van het mooie weer. Het begon met licht en een lekkere temperatuur en het eindigde met donker en aardig fris. Ik had wel gelijk mijn arm- en kniestukken aangedaan. Daar was ik toch wel blij mee.
Ik moest ook wel weer even wennen aan het rijden in het donker. Vooral vervelend toen ik in de buurt van en in Groningen kwam. Veel mensen met geen of weinig verlichting. Dat fietst voor mij ook wat minder prettig. Maar goed snelheid wat naar beneden om vervolgens mijn dochter nog even van orkest te halen. Toch nog 95km kunnen fietsen.
Ik moest ook wel weer even wennen aan het rijden in het donker. Vooral vervelend toen ik in de buurt van en in Groningen kwam. Veel mensen met geen of weinig verlichting. Dat fietst voor mij ook wat minder prettig. Maar goed snelheid wat naar beneden om vervolgens mijn dochter nog even van orkest te halen. Toch nog 95km kunnen fietsen.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic