Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 160 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:10
BreadFan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:26:
Zit even op Veloviewer door de clubs heen te klikken. @DDX , weet je dat je bijna op een kwart miljoen gelogde kilometers zit? :o
Ja ik had het tijdje geleden in de gaten, als het goed is ga ik daar volgende week overheen 8)
Deze week gaat niet meer lukken, iets teveel hm's in de Vogezen om echt lange rit te maken.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
RR46 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:19:
@rolandos582 er zijn enkele goede wielbouwers in NL, mijn ervaring: tijd nemen en voorbij gaan, ook al is dit xxx km rijden.

Dat je naderhand iets moet opsturen voor onderhoud, het is dan maar zo.

Maar per e-mail of telefoon ga je nooit die vakkundige informatie tot in zo’n detail krijgen... en jouw persoonlijke wensen over te brengen.

Daarbij gaat het in de meeste gevallen - naar mijn mening - over toch wel een redelijke investering versus maatwerk, wat ik nooit online zou verschaffen.

Toevallig recentelijk ook een setje handgespaakte velgen gekocht :)
Hmm ja daar zit wel wat in, welk heb je zelf aangekocht en waar? Foto? :-)
BartNL schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:59:
[...]

de wielbouwer die jij zelf noemt is op basis van zijn website wat mij betreft een betere keuze dan de alternatieven die @mhr-zip voorstelt. Ik vind het positief dat jouw wielbouwer exact aangeeft welke naven (dtswiss is in alle opzichten top) en spaken (sapim is top) hij gebruikt. Voordeel van die materialen is ook dat elke fietsenmaker jouw wielen achteraf kan onderhouden en repareren. Daarbij zijn de prijzen die hij vraagt beter dan van de merken zoals FFWD.
Wielen van Zoran en Ernie zie link @DeFeCt zijn wat mij betreft wel goede alternatieven voor jouw keuze. In het door hem gelinkte fiets topic kun je wel lezen dat een goede wielbouwer niet altijd goed communiceert ;)
Wat zijn eigenlijk de voornaamste verschillen tussen wielen van merken als FFWD / Vision etc. Is dat voornamelijk dat je zelf het een en ander kan kiezen?

De website die ik noemde ziet er inderdaad goed uit, hun Instagram geeft ook wel mooie totaal plaatjes. Ik zal ze eens wat dingen navragen.

Is het overigens niet zo dat in de winter de prijs lager is? Meer aanbiedingen etc?

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
rolandos582 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:47:
[...]
Wat zijn eigenlijk de voornaamste verschillen tussen wielen van merken als FFWD / Vision etc. Is dat voornamelijk dat je zelf het een en ander kan kiezen?

De website die ik noemde ziet er inderdaad goed uit, hun Instagram geeft ook wel mooie totaal plaatjes. Ik zal ze eens wat dingen navragen.

Is het overigens niet zo dat in de winter de prijs lager is? Meer aanbiedingen etc?
verschil tussen merken onderling is denk ik subjectief. Wanneer ik van een merk zou kopen zou dat waarschijnlijk FFWD zijn omdat die in Zwolle zitten en de prijs kwaliteit mij in orde lijkt.

Prijsdalingen waren wel normaal aan einde seizoen maar nu met Covid-19 zou ik daar niet op rekenen. De fietsverkopen waren hoger dus ik verwacht niet dat de prijzen nu vergelijkbaar aan een normaal najaar gaat dalen. Of dat ook voor wielen geldt weet ik niet maar verwacht ik wel.

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 12:01
Ik ben opzoek naar een verlichtingssetje. Mijn oog is gevallen op een Lezyne Strip Drive achterlicht in combinatie met een 800XL of 1000XL voorlicht. Iemand ervaring met deze lampen? Past het achterlicht op een aero zadelpen? Is de bevestigingsrubber dan niet te kort?

• heiders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-06 06:54
Hier ook maar even de vraag stellen. Heb van het voorjaar een 2e hands fiets gekocht met 6770 Ultegra Di2 groep erop. Echt heerlijk schakelen tot het setje er ineens mee ophield. Na verhalen op internet, nieuwe accu (SM-BTR1) besteld maar dat verhielp het euvel niet.

Naar de fietsenmaker gebracht, die heeft samen met Shimano alles uitgelezen en het blijkt dat de batterijhouder zelf stuk is. Helaas vertelde de fietsenmaker me dat deze set zo oud is dat dit onderdeel alleen te vervangen valt door een nieuw type batterijhouder. Die is dan alleen niet meer compatibel met de junctionbox, dus die moet dan ook vervangen worden. Deze nieuwe junctionbox werkt met andere kabeltjes naar de shifters, dus die moeten dan ook vervangen worden. Kortom, 1 onderdeeltje stuk komt neer op een reparatie van ca 500 euro.

Nu heb ik de compatibiliteits handleiding van Shimano er bij gepakt, zie hier: https://bike.shimano.com/.../nl/HM-CC.3.4.3-00-NL.pdf

En mijn oude, kapotte battehouder is er een van het type SM-BMR2. Die is niet meer te vinden, maar de SM-BMR1 wel, die zou volgens de handleiding van Shimano gewoon compatibel moeten zijn met de rest van het systeem. Deze dus gekocht bij RoseBikes: https://www.rosebikes.nl/...rijhouder-sm-bmr1s-519897

Hier staat ook letterlijk bij dat deze compatibel zou moeten zijn met de batterij SM-BTR1. Deze dus afgeleverd bij de fietsenmaker, maar helaas hoor ik net op de voicemail dat deze toch niet werkt. Snap ik dan de compatibiliteitshandleiding niet??

Er zit dus een geheel nieuwe batterij (SM-BTR1) en batterijhouder (SM-BMR2) op, maar het systeem geeft geen enkel signaal.

Iemand die verstand heeft van Di2 en mij kan uitleggen of hier nog een makkelijke oplossing is?

• rolandos582
lochtejans schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:43:
Ik ben opzoek naar een verlichtingssetje. Mijn oog is gevallen op een Lezyne Strip Drive achterlicht in combinatie met een 800XL of 1000XL voorlicht. Iemand ervaring met deze lampen? Past het achterlicht op een aero zadelpen? Is de bevestigingsrubber dan niet te kort?
Staat op de vorige pagina nog wel, gebruik een https://www.lezynestore.n...-pro-pair-zwart-7441.html icm hidemybell etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
heiders schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:44:
Iemand die verstand heeft van Di2 en mij kan uitleggen of hier nog een makkelijke oplossing is?
kijk eens op https://bettershifting.com/ en wat meer in detail https://bettershifting.co...rading-your-old-di2-bike/. Daar staat wel waar je rekening mee moet houden.

Overigens heeft de fietsenmaker wel een speciale tool nodig om de batterij houder te updaten en uit te lezen.

[ Voor 33% gewijzigd door BartNL op 18-09-2020 09:20 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
Pufster schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:31:
Even jullie mening vragen over de maat fiets.
Ik kom net van de fietsenwinkel die ook bikefittings doet, dus ik ging er van uit dat die man weet waarover hij spreekt, maar zijn aanbeveling vind ik wel bizar.
Hij heeft mijn lengte gemeten en binnenbeenlengte, dus geen totale bikefitting. Ik ben 1m68 en 77.7cm. Volgens hem moet ik maat 50 hebben bij Trek (wat hij verkoopt) voor geen problemen te hebben.
Maar als ik dan die maat bekijk op de website van Trek zelf is dat tussen 1m58-1m63 en 74-77cm. Dus ik zit bij beide maten er boven. Bij maat 52 zit ik wel volledig in het midden van de aanbevelingen.

Is er iets dat ik mis of is maat 50 gewoon te klein en moet ik 52 hebben?
Kan je ze niet gewoon uitproberen?
Ik denk dat je op z'n minst je armlengte en gewenste drop mee moet nemen in de overweging. Wat voor "problemen" verwacht hij met een 52 dan?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
lochtejans schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:43:
FF naar boven scrollen? 800lm is meer dan voldoende in elk geval denk ik.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

havana schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:24:
[...]

Carpoolplaats bij slag Arnhem Noord (26) dus inderdaad. Bij het Postillion Hotel. Gratis parkeren en ruimte genoeg :)

Judise vind ik persoonlijk echt een ideale site, vele malen handiger dan Strava en Komoot IMHO. Je moet wel door de jaren 90 Paint layout heenkijken.
ik gebruik veel: http://brouter.de/brouter-web
Werkt op dezelfde manier als judise, alleen iets duidelijker wat je hoogtemeters zijn.
En je kan verschillende fiets types selecteren waar hij dan dan rekening mee houd met bouwen van de route.
Snel klikken en verslepen, net als Judise :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Ik heb wat info nodig van jullie door gewinterde rijders.

Ik ga morgen ochtend 70km fietsen, lekker even brunchen en relaxen en dan weer 70 km terug.
Maar hoe doen jullie zo iets? wat eten jullie als ontbijt om genoeg energie te hebben om 2 - 2,5uur te fietsen?
Ik neem ook wat voor onderweg mee, paar reepjes en knijpertjes, maar ik vind het lastig om een juist ontbijt te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:32
Voor dit soort ritjes ontbijt ik gewoon normaal (kwark / granola). Als ik erg vroeg van start ga (dus eigenlijk opstaan, koffie erin en vertrekken) dan neem ik alleen een banaantje van te voren en rest tijdens de rit. Al is dat wel beetje afhankelijk van intensiteit.
Maar is ook wel beetje afhankelijk van je fitness. Rij je hiervoor alleen korte ritjes? Wellicht wil je dan iets meer eten vooraf en tijdens de rit zodat je in ieder geval lekker fris blijft gedurende die tijd.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
TrekDr0p schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:29:

Ik ga morgen ochtend 70km fietsen, lekker even brunchen en relaxen en dan weer 70 km terug.
Maar hoe doen jullie zo iets? wat eten jullie als ontbijt om genoeg energie te hebben om 2 - 2,5uur te fietsen?
Ik neem ook wat voor onderweg mee, paar reepjes en knijpertjes, maar ik vind het lastig om een juist ontbijt te nemen.
zorg voor genoeg koolhydraten :)
bv iets met havermout, om het een beetje goed en gezond weg te krijgen met yoghurt en fruit. In principe zoveel je naar binnen kan werken, Met 140 km verbrand je meer dan je kan/wil eten.

Uiteraard hangt het ook een beetje van de intensiteit van de rit af, maar wil je een beetje doortrappen zou ik zeker op de heenweg zorgen dat je genoeg snelle suikers eet onderweg, anders ben je met een random brunch mogelijk niet klaar voor de terugweg

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

@Michaelg en @Prulleman Bedankt voor de tips.

Ik heb al wel eens vaker 70+km gereden

Ik ga denk ik voor de kwark met banaan.
Ben altijd bang dat ik teveel naar binnen wil proppen en dan er last van ga krijgen. 's middags heb ik dat niet maar 's ochtends wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28
hoi1234 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:14:
[...]

https://www.hema.nl/vrije...sslamp-rood-41198119.html

Je wilt echt nooit meer iets anders :) Echt een geweldig lampje is het.
Dank voor de tip. Heb de combi met het voorlicht gekocht (€17,50) voor zichtbaarheid in schemer en donker 's ochtends en 's avonds... Zal ze snel in de praktijk gaan testen maar er komt zo te zien een aardige bak licht af.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Waus26 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:52:
[...]

Dank voor de tip. Heb de combi met het voorlicht gekocht (€17,50) voor zichtbaarheid in schemer en donker 's ochtends en 's avonds... Zal ze snel in de praktijk gaan testen maar er komt zo te zien een aardige bak licht af.
De voorlamp is eigenlijk best slecht. De lamp kan wel fel schijnen (dacht 60 lux), maar het licht is veel te erg verstrooid. Als lamp om iets mee te zien totaal niet geschikt.

De lamp gebruik je eerder om gezien te worden, maar daarvoor kun je ook een geweldige lamp van de Aldi of Lidl á 10 euro aanschaffen. Die lampen zijn wel geschikt om de weg te verlichten met een mooie lichtbundel.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 18-09-2020 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
hoi1234 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:09:
[...]

De voorlamp is eigenlijk best slecht. De lamp kan wel fel schijnen (dacht 60 lux), maar het licht is veel te erg verstrooid. Als lamp om iets mee te zien totaal niet geschikt.

De lamp gebruik je eerder om gezien te worden, maar daarvoor kun je ook een geweldige lamp van de Aldi of Lidl á 10 euro aanschaffen. Die lampen zijn wel geschikt om de weg te verlichten met een mooie lichtbundel.
Het gaat in eerste instantie ook om gezien te worden. Ik zal dan eerder een Lezyne halen voor zicht omdat die mooi aan de GoPro mount onder mijn Wahoo kan :)

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Flipmo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:20:
[...]

ik gebruik veel: http://brouter.de/brouter-web
Werkt op dezelfde manier als judise, alleen iets duidelijker wat je hoogtemeters zijn.
En je kan verschillende fiets types selecteren waar hij dan dan rekening mee houd met bouwen van de route.
Snel klikken en verslepen, net als Judise :)
Daar kun je niet direct routen volgens mij. En niet meerdere routes tegelijk open. Functies die ik zelf veel gebruik.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
heiders schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:44:
Hier ook maar even de vraag stellen. Heb van het voorjaar een 2e hands fiets gekocht met 6770 Ultegra Di2 groep erop. Echt heerlijk schakelen tot het setje er ineens mee ophield. Na verhalen op internet, nieuwe accu (SM-BTR1) besteld maar dat verhielp het euvel niet.

Naar de fietsenmaker gebracht, die heeft samen met Shimano alles uitgelezen en het blijkt dat de batterijhouder zelf stuk is. Helaas vertelde de fietsenmaker me dat deze set zo oud is dat dit onderdeel alleen te vervangen valt door een nieuw type batterijhouder. Die is dan alleen niet meer compatibel met de junctionbox, dus die moet dan ook vervangen worden. Deze nieuwe junctionbox werkt met andere kabeltjes naar de shifters, dus die moeten dan ook vervangen worden. Kortom, 1 onderdeeltje stuk komt neer op een reparatie van ca 500 euro.

Nu heb ik de compatibiliteits handleiding van Shimano er bij gepakt, zie hier: https://bike.shimano.com/.../nl/HM-CC.3.4.3-00-NL.pdf

En mijn oude, kapotte battehouder is er een van het type SM-BMR2. Die is niet meer te vinden, maar de SM-BMR1 wel, die zou volgens de handleiding van Shimano gewoon compatibel moeten zijn met de rest van het systeem. Deze dus gekocht bij RoseBikes: https://www.rosebikes.nl/...rijhouder-sm-bmr1s-519897

Hier staat ook letterlijk bij dat deze compatibel zou moeten zijn met de batterij SM-BTR1. Deze dus afgeleverd bij de fietsenmaker, maar helaas hoor ik net op de voicemail dat deze toch niet werkt. Snap ik dan de compatibiliteitshandleiding niet??

Er zit dus een geheel nieuwe batterij (SM-BTR1) en batterijhouder (SM-BMR2) op, maar het systeem geeft geen enkel signaal.

De SM-BMR1 is wat betreft uiterlijk gelijk aan de SM-BMR2 en zelfs de BM-DN100, maar die laatste werkt inderdaad niet in combinatie met de SM-EW67A-E Junction...

Je kan dan inderdaad of die SM-EW67A-E vervangen. Dat kost je volgens mij:
* SM-EW90A junction - 80 euro bij Mantel
* 2 keer EW-SD50 kabel van de nieuwe junction naar Shifters (25 euro per stuk bij mantel)
* de BM-DN100 batterijhouder - 90 euro bij Rose
+ arbeid en eventueel een nieuwe kabel van Junction B naar A.. als de huidige niet lang genoeg is.

De SM-BMR1 en SM-BMR2 zijn zo goed als identiek. SM-BMR1 is de oudste externa accuhouder, SM-BMR2 is nieuwer. Volgens Shimano is de SM-BMR1 matig waterdicht, maar verder zijn ze gelijk.
Wel is het zo dat de firmware van de SM-BMR1 moeilijker te updaten is.. tenminste.. ik kreeg zelf de SM-BMR1 niet gerepareerd met mijn SM-PCE02 tool... volgens Shimano zou dat wel werken met de oudere SM-PCE1, maar om nou een ding van 150 euro te kopen om 1 zwaar verouderde batterijhouder te redden..

Ik heb overigens een tijd geleden nog een nieuwe SM-BMR2 van ebay weten te halen, dus het kan zeker nog wel. Als je in de buurt van Bleiswijk zit wil ik ook nog wel een keer kijken naar die BMR1 / fiets, maar mijn ervaring met de BMR1 is niet zo goed ;).

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
BartNL schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:27:
[...]

Op dit punt niet niet want andere wielbouwers vallen wat dit betreft bij mij snel af. Ik denk dat mijn lat juist vrij hoog ligt op dit punt maar dat het inderdaad niet doorslaggevend zou moeten zijn.
Ik zou daarom wel adviseren vooraf communiceren over de rondheid en rechtheid van de wielen d.w.z. vragen welke afwijking (in tienden van mm) hij kan garanderen. Ook vragen van welke kwaliteit carbon de velgen zijn.
Stel dat je dat allemaal niet aandurft dan zou ik wielen van een bekend merk zoals FFWD adviseren.
Vond dit wel een interessante vraag, dus eens gesteld.
Hij noemt het volgende :
''De 55mm velgen zijn van T700 carbon gemaakt. Van dit model velg heb ik meer dan 100 stuks geleverd en geen enkele retour gekregen. De kwaliteit hiervan is dus erg goed.

De nieuwe 50mm velgen zijn lichter en van T800 carbon. Deze heb ik weer in bestelling en verwacht ik in midden oktober te kunnen leveren met DT Swiss naven. Met eigen naven staat deze wel op voorraad.

Wat betreft richten span ik altijd af binnen ca +/- 0,1mm. Mocht het nodig zijn na te richten dan ben je altijd welkom, al komt dat zelden voor bij schijfrem.''

Hoe moet je dit dan lezen? Is T700/T800 goede kwaliteit carbon? Ziet er wel uit als meest gebruikt volgens Google.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:59
Sinds mijn laatste post paar weken geleden toch best opnieuw goed vertrokken, gezien ik enkel op donderdagmiddag en zondag thuis ben van het werk, lukt het mij voorlopig perfect om 2x per week te gaan fietsen. Om eerlijk te zijn, mijn nieuwe Garmin 830 geeft een nieuwe impuls aan de "fiets hobby", al op routes gekomen in mijn streek waar ik nog nooit gefietst had :)

Ook m'n conditie gaat pijlsnel naar boven en ook het gevoel op de fiets zit echt dik in orde waardoor het een plezier is om te gaan fietsen, de goesting is er om te vertrekken. Als ik wekelijks 130 à 150km kan fietsen verspreid over twee ritten, ben ik tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvaZQCWSU91geY7QY_NthDxH9h8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GG0wkg14S7TGL6PT90b6uyUs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

racoon

mooowwww

Iemand advies voor een goede bidon, ik wil een 2e bidon aanschaffen, echter is degene die ik nu heb niet meer leverbaar.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
racoon schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:29:
Iemand advies voor een goede bidon, ik wil een 2e bidon aanschaffen, echter is degene die ik nu heb niet meer leverbaar.
https://www.elite-it.com/...r-bottles/sport/fly-elite

Top dingen, heb 2x 750ML en meer dan tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Een zwarte besteld en een 2e bidonhouder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

racoon schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:29:
Decathlon heeft een fijne bidon van 950ml zelfs. Heb er 2 van, handig bij lange ritten.
https://www.decathlon.nl/...rsa-950-ml/_/R-p-X8355185

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 18-09-2020 19:07 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00
Torgo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:58:
[...]

Heb inmiddels wat voor onderzoek gedaan, maar vind het toch nog best spannend.

Volgens mij moet ik ook kiezen tussen een ketting monteren met breekpen en daar heb ik een Kettingpons voor nodig of een ketting monteren met missing-link. Er staat alleen bij de ketting niet bij wat er bij zit.

Klopt het dat ik zo’n combi kan kopen (ik heb nu Shimano 105, 11 speed):

https://www.mantel.com/sh...05-r7000-combi-aanbieding

En dan alle volgende vier gereedschappen erbij moet kopen?

• Om de cassette te installeren heb je een kettingzweep en een cassetteafnemer nodig.
• Om de ketting op lengte te maken, heb je een kettingpons nodig.
• Om de missing-link te sluiten heb je een Missing Link tang nodig.
• Met een kettingslijtagemeter kun je zien wanneer je ketting versleten is, zodat je die op tijd kunt vervangen.

Is het echt precisiewerk? Ik ben soms een beetje onhandig/onzeker met dit soort dingen. Bandje wisselen is al een overwinning 🙂
Ok, heb inmiddels mijn ketting en cassette vervangen. Ging toch nog behoorlijk mis 😅.

Eerst mijn ketting eraf. Door verkeerd de ketting op de kettingpons te leggen braken er metalen stukjes af van de kettingpons. Toen de cassette losmaken. OMG die zat echt muurvast. Ondertussen steeds YouTube kijken voor instructies.

Toen de nieuwe cassette monteren, dat ging goed. Daarna de nieuwe ketting. Op het grootste tandwiel, afmeten en met de kettingpons de ketting op lengte. Toen kwam ik erachter dat ik mijn ketting niet door mijn derailleur had gedaan dus ketting veel te kort gemaakt. Zo goed als het kon weer hersteld met de kettingpons en daarna opnieuw geprobeerd. Na veel gekloot toch nog gelukt.

Morgen even flink aan de tand voelen met Zwift, kijken of de ketting niet uit elkaar spat bij een sprint met 1000+ watt.

Het voelt alsof de nieuwe cassette en ketting op de kleine tandwielen nog wel wat weerstand heeft, maar geen idee of dit psychologisch is, voelde ook zwaar toen ik ff een 2 minuten testrit deed in Zwift.

Wel weer 5 jaar ouder geworden vandaag haha, maar wel blij dat ik het heb geprobeerd. Volgende keer gaat het vast beter! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
Misschien weten jullie het nog.. maar ik heb dus een tijd geleden m'n frame teruggestuurd omdat het verkeerd gelast was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JR26oDv2lk6jVvRIeH0UmPZprw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dYCPe87RNlXlivyhpQtc6H9v.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpfMSLWGu04oaIwPhVuzNW-SR5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MUlCKXSR7RM3lq5c4V8dDHb.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb maandag een nieuw frame gehad. Dit frame is wel goed gelast. Dat is dan gelijk ook het enige waar ze op gelet hebben... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSD7mW9sb9z-Y1XS-kPD4dpJMWg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BfCqI4S8pYxYxk52CqzxUK4Q.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbyAOukX5G_xZEzAIkoUYyIZP1Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/I9C9Lca6qx2dwSGqOgOMmV6H.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3bjI-TBtS9mYxG2Y-So26vMIW0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ibj32770DE7JmOaFxtWua85u.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dukhztMJx-Y_x-Yh9aSdMwkEfrg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5QFSHkudbo7oIbKS8um1mBeX.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Salteh schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:26:
Misschien weten jullie het nog.. maar ik heb dus een tijd geleden m'n frame teruggestuurd omdat het verkeerd gelast was.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb maandag een nieuw frame gehad. Dit frame is wel goed gelast. Dat is dan gelijk ook het enige waar ze op gelet hebben... 8)7

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Au! :N
Het leek zo'n mooi project te worden, dan zijn dit soort dingen altijd jammer :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-09 19:14

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan hier eigenlijk maar 1 woord voor verzinnen: erbarmelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:45
Tering die BB is echt helemaal niet gevlakt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
rolandos582 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:01:
[...]
Wat betreft richten span ik altijd af binnen ca +/- 0,1mm. Mocht het nodig zijn na te richten dan ben je altijd welkom, al komt dat zelden voor bij schijfrem.''

Hoe moet je dit dan lezen? Is T700/T800 goede kwaliteit carbon? Ziet er wel uit als meest gebruikt volgens Google.
de 0,1 mm die hij noemt is erg goed. T700 is goed en T800 in theorie iets beter. Denk dat hij daarom ook aangeeft dat de T700 goed genoeg is door te stellen dat hij er 100 gemaakt heeft die probleemloos zijn.
Persoonlijk zou ik een prijsopgave voor beiden vragen en waarschijnlijk voor de minder dure T700 kiezen aangezien ik denk dat je velg bij schijfremmen weinig te lijden heeft. Stel dat het prijsverschil minimaal is of er zelfs niet is zou ik T800 nemen. Ik zou dan wel op de DT Swiss naven wachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
Salteh schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:39:
[...]
Ik heb overigens een tijd geleden nog een nieuwe SM-BMR2 van ebay weten te halen, dus het kan zeker nog wel.
@heiders zie SM-BMR2 op Marktplaats voor €75 vraagprijs en bieden vanaf €50 dus het lijkt nog steeds te kunnen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 09:11
rolandos582 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:01:

Probleem is niet wat voor carbon je gebruikt, maar hoe je het verwerkt.

YouTube: Luescher Teknik - YouTube

[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 19-09-2020 09:12 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
mhr-zip schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:11:
[...]Probleem is niet wat voor carbon je gebruikt, maar hoe je het verwerkt.
op zich waar maar ook een zinloze toevoeging wanneer je een velg wilt kopen. Ik ken niet één fiets fabrikant of wielenmaker die zijn carbon constructie of velg zelf maakt. Bij velgen geloof ik ook niet dat de wielfabrikanten de ingekochte velen allemaal röntgenen. Hopelijk doen ze wel een kwaliteit controle. In die zin kun je het belangrijkste als eindgebruiker dus niet checken.

Luetscher en ook bijvoorbeeld Hambini tonen vaak aan dat de fietsindustrie qua techniek slecht presteert. D.w.z. de prijs van een carbon onderdeel heeft meestal weinig te maken met de productie kwaliteit. De carbon frames die Luetscher doormidden zaagt zijn onafhankelijk van het merk vaak zeer wisselend van kwaliteit. Mijn conclusie is dan dat je dan net zo goed bij iemand kan kopen die verstand van wielen heeft en zelf beoordeelt welke velgen hij gebruikt.

Wat je daarna als potentiële koper kunt doen is wat inhoudelijke vragen aan een wielbouwer stellen en wanneer je daar zinnige antwoorden op krijgt geeft dat mij vertrouwen in zo'n verkoper. Specifiek de antwoorden die @rolandos582 krijgt geven mij het vertrouwen dat het een betrouwbare wielbouwer is. Die wielbouwer suggereert in zijn antwoorden al dat het verschil tussen T700 en T800 in de praktijk nihil is wat dus in overeenstemming is met het gegeven dat het materiaal op zich niet bepalend is.

Wanneer je verder niets weet van de constructie (en dat is bij ale velgen volgens mij zo) blijft het wel zo dat bij identieke constructie een T800 velg lichter en steviger is dan een T700 wiel. Ik noemde dat eerder een theoretisch voordeel om reden dat de verlijming en oplegging alleen in theorie identiek zullen zijn.

Persoonlijk zou ik liever bij een kundige wielbouwer kopen dan een wiel van een bekend merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
TrekDr0p schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:29:

Tja, ik doe gewoon 3 bruine boterhammen en een kop koffie :X En onderweg een appeltje en 1 muesli reepje. Is van persoon tot persoon verschillend.

---------------

• Mistraller
Microkid schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:00:
[...]

Decathlon heeft een fijne bidon van 950ml zelfs. Heb er 2 van, handig bij lange ritten.
https://www.decathlon.nl/...rsa-950-ml/_/R-p-X8355185
Die heeft mijn vrouw ook, omdat er op haar seatstay geen plek is voor een tweede bidonhouder. Als ie net gevuld is, is het alleen wel een relatief zwaar ding. Logisch, maar toch. Verder gewoon een fijne bidon idd.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49

[Afbeelding]
Wow, het lijkt dat je achtervolgd wordt door pech. Teleurstellend, maar zijn het allevier fails?

Sta mij toe e.e.a. vanuit een alternatief perspectief te bekijken:
1. Ik zie een indeuking in de liggende achtervork. Is dit niet by design om ruimte te geven aan een crankstel met grote bladen en een korte as?
2. & 3. bracketpot niet gevlakt. Verbaast me niet, tenzij er in de aflevercondities staat dit af fabriek wèl gebeurd had moeten zijn. Vlakken maakt normaliter deel uit van het opbouwproces en wordt dan door de mechanicien gedaan.
4. troep in de lak. Dat is slordig, hiermee had hij m.i. inderdaad niet door de QA mogen komen. Aan de andere kant, herlakken had zomaar een week langer geduurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 16:52
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=140359&w=2000&h=2000&c=1

Na lange tijd wachten (echt mááááánden niet op voorraad geweest in de winkel) eindelijk deze gehaald gisteren. Straks een klein rondje maken met wat spullen erin, eens zien hoe het fietst. Kan ik wat bagage meenemen voor langere dagtochten of zelfs voor meerdere dagen. :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 13:27
Maarten_E schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:33:
[Afbeelding]

Na lange tijd wachten (echt mááááánden niet op voorraad geweest in de winkel) eindelijk deze gehaald gisteren. Straks een klein rondje maken met wat spullen erin, eens zien hoe het fietst. Kan ik wat bagage meenemen voor langere dagtochten of zelfs voor meerdere dagen. :)
Hoeveel liter is dit?
En wat neem je allemaal mee op een dagtocht dan? Kleding snap ik nog voor meerdere dagen.

• Maarten_E
Sleeon schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:42:
[...]

Hoeveel liter is dit?
En wat neem je allemaal mee op een dagtocht dan? Kleding snap ik nog voor meerdere dagen.
10 liter variant is deze. Ik heb hem gekocht voor meerdere dagen achter elkaar inderdaad, maar het is ook fijn om geen rugzakje mee te nemen (fiets altijd met rugzak) als van 's ochtends tot 's avonds laat op de fiets zit.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Maarten_E schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:47:
[...]

10 liter variant is deze. Ik heb hem gekocht voor meerdere dagen achter elkaar inderdaad, maar het is ook fijn om geen rugzakje mee te nemen (fiets altijd met rugzak) als van 's ochtends tot 's avonds laat op de fiets zit.
Dan vrees ik dat het je tegen gaat vallen, sorry. Heb een 10 liter versie van Ali laten komen (merk: Newboler) en heb het laatst meegenomen. 1 lange broek, 1 t-shirt, sokken en onderbroek, mini deo en mini gel en toen zat het vol. Heb mijn normale, mini-zadeltasje met gereedschap in mijn shirt gedragen en schoenen konden gelukkig met de auto mee omdat mijn vrouw nakwam. Bij lange na niet voldoende ruimte om ook schoenen mee te nemen of om überhaupt aan bagage voor meerdere dagen te denken.

Ik overweeg daarom om nog een grotere te gaan kopen. Eén set kleding inclusief schoenen vind ik namelijk wel het minimum wat er mee moet kunnen, anders kun je nog steeds nergens naar toe.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
DieAnder schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:27:
[...]

Wow, het lijkt dat je achtervolgd wordt door pech. Teleurstellend, maar zijn het allevier fails?

Sta mij toe e.e.a. vanuit een alternatief perspectief te bekijken:
1. Ik zie een indeuking in de liggende achtervork. Is dit niet by design om ruimte te geven aan een crankstel met grote bladen en een korte as?
2. & 3. bracketpot niet gevlakt. Verbaast me niet, tenzij er in de aflevercondities staat dit af fabriek wèl gebeurd had moeten zijn. Vlakken maakt normaliter deel uit van het opbouwproces en wordt dan door de mechanicien gedaan.
4. troep in de lak. Dat is slordig, hiermee had hij m.i. inderdaad niet door de QA mogen komen. Aan de andere kant, herlakken had zomaar een week langer geduurd.
Oh zeker, het is allemaal te overleven, maar ja. Als het eerste frame terug moet omdat er niet op te fietsen is, controleer de 2e dan wel even goed zou ik zeggen.

De BB vlakken kan zeker helpen. Er zit echter wel een serieuze deuk in die niet heel zichtbaar is op deze foto's.
De deuk in de liggende achtervork voelt en ziet eruit als een deuk die er niet hoort te zitten. Ga ik nog wel controleren.
Verder is de verf aan de binnenkant van de achterbrug als schuurpapier zo ruw (aldus de FM) en zitten er twee deukjes onderop waar overheen gespoten is.

Hij was bij de FM voor vlakken, maar die belde mij dus om te zeggen "we doen het graag, maar dit frame is erger dan de eerste en het eigenlijk niet waard".. en ik moet ze wel gelijk geven.
(Dacht daar eerst anders over).

Er is zeker op te fietsen, maar... Als je product een frame is en het kost meer dan 500 euro dan wil ik wel een goed product en niet iets waar "wel op te fietsen is". :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
Torgo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:43:
[...]

Ok, heb inmiddels mijn ketting en cassette vervangen. Ging toch nog behoorlijk mis 😅.

Eerst mijn ketting eraf. Door verkeerd de ketting op de kettingpons te leggen braken er metalen stukjes af van de kettingpons. Toen de cassette losmaken. OMG die zat echt muurvast. Ondertussen steeds YouTube kijken voor instructies.

Toen de nieuwe cassette monteren, dat ging goed. Daarna de nieuwe ketting. Op het grootste tandwiel, afmeten en met de kettingpons de ketting op lengte. Toen kwam ik erachter dat ik mijn ketting niet door mijn derailleur had gedaan dus ketting veel te kort gemaakt. Zo goed als het kon weer hersteld met de kettingpons en daarna opnieuw geprobeerd. Na veel gekloot toch nog gelukt.

Morgen even flink aan de tand voelen met Zwift, kijken of de ketting niet uit elkaar spat bij een sprint met 1000+ watt.

Het voelt alsof de nieuwe cassette en ketting op de kleine tandwielen nog wel wat weerstand heeft, maar geen idee of dit psychologisch is, voelde ook zwaar toen ik ff een 2 minuten testrit deed in Zwift.

Wel weer 5 jaar ouder geworden vandaag haha, maar wel blij dat ik het heb geprobeerd. Volgende keer gaat het vast beter! :)
Vanmorgen een sprint met Zwift en mijn ketting ontploft. Door de kracht sloopt het ook nog mijn versnelling. Was dus niet slim om die ketting toch nog te gebruiken nadat ik hem eerst te kort had gemaakt.

Mijn verlies genomen en naar Vos Rijwielen gegaan. Daar hebben ze een nieuwe ketting gemonteerd en mijn versnelling vervangen, kosten 100 EUR.

Inmiddels dus 240 EUR verder voor de vervanging van de ketting en cassette 😂.

Nou ja, leergeld zullen we maar zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/293xz3TpYEROJ8i08wLrndPkazE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rR5ITK3arP4WaQY3pJ4th9pK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELtcd5z72WKrZAJx7aROH2ha7mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBdmG8DdBrFb8sSmf1z0Xd6J.jpg?f=fotoalbum_large

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
coelho schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:40:
[...]

Dan vrees ik dat het je tegen gaat vallen, sorry. Heb een 10 liter versie van Ali laten komen (merk: Newboler) en heb het laatst meegenomen. 1 lange broek, 1 t-shirt, sokken en onderbroek, mini deo en mini gel en toen zat het vol. Heb mijn normale, mini-zadeltasje met gereedschap in mijn shirt gedragen en schoenen konden gelukkig met de auto mee omdat mijn vrouw nakwam. Bij lange na niet voldoende ruimte om ook schoenen mee te nemen of om überhaupt aan bagage voor meerdere dagen te denken.

Ik overweeg daarom om nog een grotere te gaan kopen. Eén set kleding inclusief schoenen vind ik namelijk wel het minimum wat er mee moet kunnen, anders kun je nog steeds nergens naar toe.
Geen idee hoe die van Ali eruit ziet maar die Topeak 10 liter kan ik meer dan voldoende spullen in kwijt. Zeker de dingen die jij daar opnoemt.

• rolandos582
BartNL schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:21:
[...]

op zich waar maar ook een zinloze toevoeging wanneer je een velg wilt kopen. Ik ken niet één fiets fabrikant of wielenmaker die zijn carbon constructie of velg zelf maakt. Bij velgen geloof ik ook niet dat de wielfabrikanten de ingekochte velen allemaal röntgenen. Hopelijk doen ze wel een kwaliteit controle. In die zin kun je het belangrijkste als eindgebruiker dus niet checken.

Luetscher en ook bijvoorbeeld Hambini tonen vaak aan dat de fietsindustrie qua techniek slecht presteert. D.w.z. de prijs van een carbon onderdeel heeft meestal weinig te maken met de productie kwaliteit. De carbon frames die Luetscher doormidden zaagt zijn onafhankelijk van het merk vaak zeer wisselend van kwaliteit. Mijn conclusie is dan dat je dan net zo goed bij iemand kan kopen die verstand van wielen heeft en zelf beoordeelt welke velgen hij gebruikt.

Wat je daarna als potentiële koper kunt doen is wat inhoudelijke vragen aan een wielbouwer stellen en wanneer je daar zinnige antwoorden op krijgt geeft dat mij vertrouwen in zo'n verkoper. Specifiek de antwoorden die @rolandos582 krijgt geven mij het vertrouwen dat het een betrouwbare wielbouwer is. Die wielbouwer suggereert in zijn antwoorden al dat het verschil tussen T700 en T800 in de praktijk nihil is wat dus in overeenstemming is met het gegeven dat het materiaal op zich niet bepalend is.

Wanneer je verder niets weet van de constructie (en dat is bij ale velgen volgens mij zo) blijft het wel zo dat bij identieke constructie een T800 velg lichter en steviger is dan een T700 wiel. Ik noemde dat eerder een theoretisch voordeel om reden dat de verlijming en oplegging alleen in theorie identiek zullen zijn.

Persoonlijk zou ik liever bij een kundige wielbouwer kopen dan een wiel van een bekend merk.
Klinkt inderdaad goed! Zelf geen verstand van en in de omgeving zit niet echt wat leuks, dus dan word het toch zoveel mogelijk digitaal. Lijkt me verder geen probleem. Ik zet hem sowieso op mijn lijstje, heb hem nu nog niet nodig gezien seizoen bijna ten einde. Maar wil hem begin volgend jaar voor nieuwe seizoen begint wel in huis hebben! Dus goed om nu alvast advies in te winnen en te oriënteren!

Ik merk tijdens het schoonmaken/onderhoud van mijn fiets dat dit toch nog wel lastig is, ik ben opzoek naar een goede bike stand. Ik weet dat LIDL die dingen soms in de aanbieding heeft. Maar die zijn er nu niet, wat hebben we dan nog meer? Ik zie verschillende prijzen/merken. Oa Tacx/Parktool heeft vgm wel degelijk spul maar ook redelijk prijzig. Iemand een winnaar? (Voorkeur voor 1 waar je het wiel niet eruit hoeft te halen)

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-09 19:58
rolandos582 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:51:
[...]
Ik merk tijdens het schoonmaken/onderhoud van mijn fiets dat dit toch nog wel lastig is, ik ben opzoek naar een goede bike stand. Ik weet dat LIDL die dingen soms in de aanbieding heeft. Maar die zijn er nu niet, wat hebben we dan nog meer? Ik zie verschillende prijzen/merken. Oa Tacx/Parktool heeft vgm wel degelijk spul maar ook redelijk prijzig. Iemand een winnaar? (Voorkeur voor 1 waar je het wiel niet eruit hoeft te halen)
Ik heb deze: https://www.amazon.de/-/n...ZI/ref=sr_1_7?__mk_nl_NL=
Voor rond de 40 piek vaak ook wel te vinden. Hij is erg stabiel, en de fiets kan lekker hoog. Zelfs mijn 66cm 19 kilo zware touring fiets kan ik erin hangen aan de zadelpen, en dan blijft hij gewoon staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 19-09-2020 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
la_fusion schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:34:
[...]

Geen idee hoe die van Ali eruit ziet maar die Topeak 10 liter kan ik meer dan voldoende spullen in kwijt. Zeker de dingen die jij daar opnoemt.
+1

Ik heb een 10 liter van roswheel en daar ging naast de genoemde dingen nog een paar sneakers en een regenjasje bij als ik bij m’n vriendinnetje ging logeren.

Was wel flink proppen strak inpakken dan, maar dat moet je toch want anders gaat ie doorhangen.

• Michaelg
Torgo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:24:
[...]

Vanmorgen een sprint met Zwift en mijn ketting ontploft. Door de kracht sloopt het ook nog mijn versnelling. Was dus niet slim om die ketting toch nog te gebruiken nadat ik hem eerst te kort had gemaakt.

Mijn verlies genomen en naar Vos Rijwielen gegaan. Daar hebben ze een nieuwe ketting gemonteerd en mijn versnelling vervangen, kosten 100 EUR.

Inmiddels dus 240 EUR verder voor de vervanging van de ketting en cassette 😂.

Nou ja, leergeld zullen we maar zeggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb vorige week toevallig voor het eerst mijn ketting vervangen en daarbij gewoon de oude ketting als lengte referentie gebruikt :) Beetje mosterd na de maaltijd maar oke :) wellicht heb je er bij de volgende keer iets aan.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Torgo
Michaelg schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:47:
[...]

Ik heb vorige week toevallig voor het eerst mijn ketting vervangen en daarbij gewoon de oude ketting als lengte referentie gebruikt :) Beetje mosterd na de maaltijd maar oke :) wellicht heb je er bij de volgende keer iets aan.
Ja, dat kan ook natuurlijk. Al is je oude ketting natuurlijk wel wat uitgerekt, anders hoeft hij niet vervangen te worden, maar dat zal niet echt significant zijn.

Ik heb mij een beetje laten afleiden door de Youtube videos, waarbij ik nogal krampachtig probeerde de stappen te volgen en daardoor juist het overzicht verloor. Ik denk dat ik het nu wel redelijk makkelijk opnieuw zou kunnen doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Ja hij is wel wat opgerekt maar dat scheelde een halve schakel ofzo en was duidelijk te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Je kunt toch gewoon de schakels tellen.

---------------

• hoi1234
Michaelg schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:47:
[...]

Je moet dus nooit je oude ketting gebruiken om de lengte te bepalen van de nieuwe ketting. Die is uitgerekt dus te lang...

Wat je volgens mij wel kunt doen is schakels tellen. Maar mij niet gezien. Als je echt zeker wil zijn van je zaak, denk ik wel dat je de oude ketting als referentie kunt gebruiken. Als de nieuwe ketting echt enkele schakels te kort is, weet je dat je nog een keer moet meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
hoi1234 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:14:
[...]

Je moet dus nooit je oude ketting gebruiken om de lengte te bepalen van de nieuwe ketting. Die is uitgerekt dus te lang...

Wat je volgens mij wel kunt doen is schakels tellen. Maar mij niet gezien. Als je echt zeker wil zijn van je zaak, denk ik wel dat je de oude ketting als referentie kunt gebruiken. Als de nieuwe ketting echt enkele schakels te kort is, weet je dat je nog een keer moet meten.
Zal niet snel meer dan een halve schakel (1 setje binnen of buiten plaatjes bedoel ik) zijn, dus de oude gebruiken, met in je achterhoofd dat je naar beneden moet afronden kan prima

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 20-09-2020 00:06 ]

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Michaelg
hoi1234 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:14:
[...]

Gewoon letterlijk dus de kettingen naast elkaar met de schakels tegen elkaar aan. Halverwege de ketting zag je dat de oude ketting steeds iets verderop lag. Dus toen even een paar mm terug gelegd.
Het is echt niet zo dat je oude ketting centimeters langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Heerlijk gefietst vanmorgen 60,40 km in 2:26 uur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
Same
- ook weer eens naar buiten geweest. Niet op Nemo, maar op Dory.

Was nog best rustig!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zW5uG3Ah5nep3YULmgxWesDH3uE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0g8jqjJEYRhEexKRq955XKe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Salteh schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:56:
Same
- ook weer eens naar buiten geweest. Niet op Nemo, maar op Dory.

Was nog best rustig!
[Afbeelding]
Bijzondere fiets!
1x-setup?
Geen bartape?

Wel een prachtige kleurstelling, zelf geverfd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
Cranzai schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:09:
[...]

Bijzondere fiets!
1x-setup?
Geen bartape?

Wel een prachtige kleurstelling, zelf geverfd?
Thanks! Yes! 1x met 44T voor :).

Tape komt nog, fiets is net af. Ben denk ik wel tevreden over de positie van de shifters, maar ik doe eigenlijk altijd 1 rit zonder tape :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkmIS-9fb99A3hPAnwvskt_Phdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6whF25Ja4xMhXkdkkChegZ5m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKTmhRIs6rdAm66g1zG9hMfp0WQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gWA5dIhEa3f8AVGHEhcMThU.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door Salteh op 20-09-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 19:46
Ik ben in de race voor een race fiets. Nu ben ik nog een beginner dus ben mij aan het oriënteren op de wat goedkopere fiets. Mijn oog is gevallen op de sensa romagna sle en de bulls harrier. Ik ben zelf ongeveer 2 meter lang dus moet een vrij fors model hebben. Nu zit ik naar de geometrie lijsten te kijken van beide fabrikanten en daar kan ik weinig wijs uit worden. De stack en reach van de grootste bulls (maat 58) is: 621 mm stack en reach 404 mm. Toen heb ik gekeken naar de sensa in maat 64 daar is de stack 631mm en reach is 403 mm. Dus die 2 gegevens zijn nagenoeg gelijk terwijl er een fors verschil in framemaat zit. Hoe is dit te interpreteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
japiesa schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:31:
Ik ben in de race voor een race fiets. Nu ben ik nog een beginner dus ben mij aan het oriënteren op de wat goedkopere fiets.
....
die 2 gegevens zijn nagenoeg gelijk terwijl er een fors verschil in framemaat zit. Hoe is dit te interpreteren
wat mij betreft dat je als beginner die maten niet zelf moet willen interpreteren en dat je je door een fietsenmaker op een passende fiets moet laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
BartNL schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:08:
[...]

wat mij betreft dat je als beginner die maten niet zelf moet willen interpreteren en dat je je door een fietsenmaker op een passende fiets moet laten zetten.
Dat is uiteraard duidelijk maar hier in het hoge noorden is de keuze vrij beperkt qua fiets aanbieders. En ik vind het zelf ook wel interessant om mij er iets meer in te verdiepen vandaar de vraag ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:53
racoon schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:37:
Heerlijk gefietst vanmorgen 60,40 km in 2:26 uur
Oh, wat toevallig!! Ik heb ook heerlijk gefietst vanochtend. 86,39 km in 2:45:53.

Ben benieuwd of de anderen op dit forum ook heerlijk gefietst hebben :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 08:40
Zeker... maar niet op de racer, 36km in 4 uur tijd waarvan 1u45 bewegend... Voorkomt onderstaande situatie :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNs5ioTTQ9xQajx4WHOtmvIeVCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/arVFAeyY2XUKWiu3uvI5jlpm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffenV
  • Laatst online: 13-05 21:26
Zeker! Waaide nog best wat op de Zuid-Hollandse eilanden, gekomen tot 118,6 km in 3:53.

Gaat steeds wat beter en ben na 3 maanden op de racefiets tevreden met wat ik nu al fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
japiesa schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:25:
[...]
Dat is uiteraard duidelijk maar hier in het hoge noorden is de keuze vrij beperkt qua fiets aanbieders. En ik vind het zelf ook wel interessant om mij er iets meer in te verdiepen vandaar de vraag ook
heb je genoemde fietsen (of sowieso een racefiets) al geprobeerd dan? Dat lijkt mij belangrijker dan je te verdiepen in ongedefinieerde frameafmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
BartNL schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:26:
[...]

heb je genoemde fietsen (of sowieso een racefiets) al geprobeerd dan? Dat lijkt mij belangrijker dan je te verdiepen in ongedefinieerde frameafmetingen.
Ik heb op een bulls harrier van mijn broer gezeten en deze is framemaat 64. En hier heb ik de geometrie ook van bekeken en deze had een reach van ik dacht 386 mm en een stack van 644 mm. Dus stack is iets hoger en reach korter. Voor mijn gevoel moest ik al redelijk ver reiken maar is misschien kwestie van wennen natuurlijk. Maar hoe zijn die 2 cijfers te vergelijken? Aangezien er schijnbaar tussen een framemaat 58 en 64 voor mijn gevoel niet significante verschillen zijn op papier althans. Bij de nieuwere modellen van bulls zijn de grotere frame maten verdwenen dat verklaart misschien het kleine verschil in maten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
La1974 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:33:
[...]

Oh, wat toevallig!! Ik heb ook heerlijk gefietst vanochtend. 86,39 km in 2:45:53.

Zeker,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zWcEVH2rEHxFN46Ycl_l_CQWWw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/130awR2rNjLk2ptwfgeLo8P5.png?f=user_large

1e keer lek gereden, wou een bocht maken en ik voelde hem glijden. Voorband lek, kwam er opeens na 3 min een meneer aanlopen die gelijk kwam helpen, opgepompt naar geen succes. Binnenband vervangen (heb ik gelukkig altijd mee) en gelukkig had ik dat ook geoefend. 1e keer gelijk gelukt maar wel ff ellende 👏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
SteffenV schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:25:
Zeker! Waaide nog best wat op de Zuid-Hollandse eilanden, gekomen tot 118,6 km in 3:53.

Gaat steeds wat beter en ben na 3 maanden op de racefiets tevreden met wat ik nu al fiets :)
Dat is best ver en ook erg hard. Ik heb 1x 125km gefietst. Dat deed ik in 5.5 uur fietsen of zo. In totaal was ik toen dik 6.5 uur kwijt. Dat na 1 jaar fietsen.
rolandos582 schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:56:
[...]

Zeker,

[Afbeelding]

1e keer lek gereden, wou een bocht maken en ik voelde hem glijden. Voorband lek, kwam er opeens na 3 min een meneer aanlopen die gelijk kwam helpen, opgepompt naar geen succes. Binnenband vervangen (heb ik gelukkig altijd mee) en gelukkig had ik dat ook geoefend. 1e keer gelijk gelukt maar wel ff ellende 👏
Heel moeilijk is een bandje wisselen niet. Alleen moet je goede bandenlichters hebben. Ik heb gemerkt dat het echt van de bandenlichters afhangt hoe makkelijk het gaat. Sommige komen niet goed onder de hiel van de band en krijg je de band niet van de velg... Metalen zijn volgens mijn vader de beste, maar daar heb ik geen ervaring mee, aangezien je die niet op alu velgen kunt gebruiken.

[ Voor 53% gewijzigd door hoi1234 op 20-09-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:47
La1974 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:33:
[...]

Ja, heerlijk gefietst dit weekend. Afgelopen week verkouden en lichte koorts, maar dat was gelukkig van korte duur. Dus vrijdag 60km, zaterdag 95km en vandaag 38km (ATB training geven). Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Hier ook heerlijk gefietst. 120 km met 36,5 kmh gemiddeld 😎

(moet er dan eigenlijk ook bij zeggen dat het een enkeltje was met de hele tijd de harde wind vol in de rug :-) )

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
japiesa schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:41:
[...]
...dat verklaart misschien het kleine verschil in maten?
nee, framematen zijn al jaren niet meer te vergelijken tussen de diverse fabrikanten / framemodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
BartNL schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:55:
[...]

nee, framematen zijn al jaren niet meer te vergelijken tussen de diverse fabrikanten.
Exact maar beide fietsen zijn van bulls alhoewel niet hetzelfde bouwjaar. Framemaat 58 van dit jaar is nagenoeg gelijk aan framemaat 64 van 2017 of 2018 in ieder geval qua stack en reach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Als je op ritzelrechner kijkt is het helemaal niet zo'n gekke combi.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 20:58

Grin

Ride si sapis.

Na alle positiviteit over prachtige ritten van 120-180 KM, laat ik even een tegengeluid horen. ;) Vandaag 138 KM gefietst, man man man, ik snap niet dat mensen dit leuk vinden, echt niet! Voor één keer prima, vandaag was onze laatste gezamenlijke racefietstraining, ik moet er echter NIET AAN DENKEN om dit wekelijks te doen. Laat staan meerdere keren per week.
Ieder zijn ding, maar was er na 110 KM wel klaar mee. Niet omdat ik moe was, of pijn had, of anderszins, maar het duurde me gewoon te lang. Ik wil hard fietsen/trainen, niet zinloos KM's maken... 60-90 KM is echt meer dan genoeg voor mij.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarten_E
Hahaha, dan zijn wij een totaal ander type fietser. :)
Voor mij is het juist de sport om ver te komen, de snelheid is ondergeschikt.
Niet dat ik geen korte ritjes fiets of mijzelf niet in het rood jaag, maar dit doe ik om mijzelf te trainen langer en verder te kunnen fietsen.

Ieder zijn meug natuurlijk, maar vind het gaaf om te kunnen zeggen naar x te zijn gefietst, ook al is de snelheid niet extreem hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
@Grin dan moet je die kortere ritten blijven doen. Prima toch? Het gros van mijn ritten zijn ook kort. Met af en toe een langere rit. Beide vind ik mooi, maar lange ritten zijn vrij lastig te regelen met een gezin. Aangezien je dan toch de hele dag van huis bent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha uiteraard is het allemaal prima. Zoals @Maarten_E al aangaf: mooi om te lezen dat er zo fundamenteel verschillende fietsers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Charly schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:07:
[...]

+1

Ik heb een 10 liter van roswheel en daar ging naast de genoemde dingen nog een paar sneakers en een regenjasje bij als ik bij m’n vriendinnetje ging logeren.

Was wel flink proppen strak inpakken dan, maar dat moet je toch want anders gaat ie doorhangen.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.1e244c4d0oe3jJ

Deze is het. Twee sneakers maat 43 passen er al bijna niet in. Het diepste punt van de tas is te smal, dus ze kunnen niet op elkaar of tegen elkaar aan. Achter elkaar daar is de tas niet diep genoeg voor. En als je ze half over elkaar schuift met de hak achterin en dan halverwege overlappende neuzen, dan krijg je er met geen mogelijkheid meer een broek langs gepropt.

Ik had nu een jeans opgerold en er op z'n diepst in, daarop een opgerold shirt, gevouwen onderbroek en knotje sokken en kon daar nog net de mini toiletartikelen op kwijt. de sluiting kon ik exact een halve slag geven, dus dat was de max.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Wie helpt mij met een zonnedans?
Volgend weekend na 6 weken studentenstad weer naar thuisthuis waar mijn aluminium ros gestald staat. Natuurlijk uiterst heugelijk, het plan was om naar de VAM-berg te gaan (80km retourtje).
Tot mijn grote schrik zijn de voorspellingen niet te best, duimen op goed weer dus!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 21:24
@Grin Haha, ik vind beide wel oké, maar lange dagen op de fiets toch wel veruit het leukste. Vorige week ook zo'n 750km met ruim 15.000hm door de Dolomieten gefietst in 6 dagen. Mooier dan dat wordt het niet :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Grin schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:30:
Na alle positiviteit over prachtige ritten van 120-180 KM, laat ik even een tegengeluid horen. ;) Vandaag 138 KM gefietst, man man man, ik snap niet dat mensen dit leuk vinden, echt niet! Voor één keer prima, vandaag was onze laatste gezamenlijke racefietstraining, ik moet er echter NIET AAN DENKEN om dit wekelijks te doen. Laat staan meerdere keren per week.
Ieder zijn ding, maar was er na 110 KM wel klaar mee. Niet omdat ik moe was, of pijn had, of anderszins, maar het duurde me gewoon te lang. Ik wil hard fietsen/trainen, niet zinloos KM's maken... 60-90 KM is echt meer dan genoeg voor mij.
199km hier vandaag (waarom nou net 1 km niet langer?).

Vanaf +/- 130km begin het spel wat ik interessant vind. Mental toughness ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffenV
  • Laatst online: 13-05 21:26
hoi1234 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:37:
[...]

Dat is best ver en ook erg hard. Ik heb 1x 125km gefietst. Dat deed ik in 5.5 uur fietsen of zo. In totaal was ik toen dik 6.5 uur kwijt. Dat na 1 jaar fietsen.
Daar zijn mijn hartslagwaardes ook naar, daaraan merk ik dat ik nog niet echt getraind ben. Maar goed, dat bouw je vanzelf op denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
hoi1234 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:37:
[...]

[...]

Heel moeilijk is een bandje wisselen niet. Alleen moet je goede bandenlichters hebben. Ik heb gemerkt dat het echt van de bandenlichters afhangt hoe makkelijk het gaat. Sommige komen niet goed onder de hiel van de band en krijg je de band niet van de velg... Metalen zijn volgens mijn vader de beste, maar daar heb ik geen ervaring mee, aangezien je die niet op alu velgen kunt gebruiken.
Metaal is erg slecht voor je velgen inderdaad, is niet aan te raden. Verschilt ook per band hoe makkelijk deze eraf gaat (of niet). Ik heb sinds kort een Tyrekey, maar deze nog niet hoeven gebruiken.

PS: Had er twee besteld (ook 1 voor een vriend) maar heb twee keer de bestelling ontvangen dus mocht iemand nog zo'n ding willen voor een tientje... Woon in Groningen, daar ook op te halen.

Edit: Zelf overigens niet gefietst dit weekend, hadden ons neefje te logeren. Maar wat een prachtig weer was het, heb echt veel fietsers gezien vandaag en gisteren (en terecht!).

[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 20-09-2020 21:38 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:18:
@Grin Haha, ik vind beide wel oké, maar lange dagen op de fiets toch wel veruit het leukste. Vorige week ook zo'n 750km met ruim 15.000hm door de Dolomieten gefietst in 6 dagen. Mooier dan dat wordt het niet :+.
Check, uitzondering die voor mij de regel (60-90KM) bevestigd: BERGEN! :Y
Mijn mooiste rit van 2020: 123KM met bijna 2800HM: BRIL-JANT! Had ik niet willen missen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:31
Op aanraden van velen hier ben ik ook overstag gegaan: er zit een bel op mijn fiets!

Conclusie: verreweg de meest nutteloze grammen die ik meeneem! Resultaat na ongeveer 50 "belsituaties":

40 x he-le-maal niks!
5 x interactie, meestal resulterend in een nog gevaarlijker situatie
5 x maakte men langzaam aanstalten de goede kant op te gaan

Echt dramatisch. Van die 40x gok ik dat toch minstens 20x men de bel wel heeft moeten kunnen horen, maar er gewoon dikke schijt aan heeft (vnl bij de generatie die vindt dat de hele wereld hen toebehoort en dus zeker het fietspad). De overige 20 twijfel ik aan het gehoor i.c.m. de wind of oordoppen bij de ontvangde persoon.

Overigens is de bel geen kleintje, maar het geluid is wel wat hoog. Ik start met bellen op pak 'm beet 20 meter en bel ongeveer 3x als het nodig is. Probeer het niet te aggresief te doen, maar geen idee wat de perfecte bel-etiquette is.

Voorheen riep ik altijd (pardon ... bedankt!) en dat was ook niet perfect, maar toch wel stukken effectiever. Ik denk er sterk over om naar die strategie terug te keren, of gewoon een scheepstoeter te monteren :P

Tot slot; vandaag en eergisteren overigens ook heerlijk gefietst; wat een weer! Vandaag zo'n 46 km a 32 km / uur oftewel 220 Watt NP. Ben nog niet helemaal fit, dus doe het wat rustig aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 20-09-2020 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Morrar schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:46:
Op aanraden van velen hier ben ik ook overstag gegaan: er zit een bel op mijn fiets!

Conclusie: verreweg de meest nutteloze grammen die ik meeneem! Resultaat na ongeveer 50 "belsituaties":
Vraag: Heb je een goede bel, of een die net weg kwam met de looks?

Trouwens, met een bel stormen ze ook niet gelijk aan de kant van de weg voor the king of the road "de wielrenner".

[ Voor 13% gewijzigd door mhr-zip op 20-09-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582

40 x he-le-maal niks!

Echt dramatisch. Van die 40x gok ik dat toch minstens 20x men de bel wel heeft moeten kunnen horen, maar er gewoon dikke schijt aan heeft (vnl bij de generatie die vindt dat de hele wereld hen toebehoort en dus zeker het fietspad). De overige 20 twijfel ik aan het gehoor i.c.m. de wind of oordoppen bij de ontvangde persoon.

Overigens is de bel geen kleintje, maar het geluid is wel wat hoog. Ik start met bellen op pak 'm beet 20 meter en bel ongeveer 3x als het nodig is. Probeer het niet te aggresief te doen, maar geen idee wat de perfecte bel-etiquette is.

Voorheen riep ik altijd (pardon ... bedankt!) en dat was ook niet perfect, maar toch wel stukken effectiever. Ik denk er sterk over om naar die strategie terug te keren, of gewoon een scheepstoeter te monteren :P

Tot slot; vandaag en eergisteren overigens ook heerlijk gefietst; wat een weer! Vandaag zo'n 46 km a 32 km / uur oftewel 220 Watt NP. Ben nog niet helemaal fit, dus doe het wat rustig aan.
Wat heb je dan? Ik heb een hidemybell ( https://www.closethegap.c...idemybell-computer-mount/ ) en die problemen heb ik niet. Mensen gaan altijd netjes aan de kant en geen gezeik. Zal vast ook wel aan de regio liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Weinig problemen met mijn HideMyBell's (tenzij het heel koud/nat is, dan werkt ie op een of andere manier niet zo).

Er zijn wel situaties denkbaar dat mensen het niet horen als ze écht te druk met elkaar zijn of stevige wind ofzo, maar in alle andere gevallen is één keer 'ping' genoeg (waar ik van die vervelende clubgenoten heb die als een bezetene gaan bellen).

Kortom, als het in 40/50x niet opgemerkt wordt mag je gaan twijfelen aan een user error ;).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:10
Vanmorgen ook nog ff lekker rondje gefiets in de Vogezen (nadat ik er al hele week gefietst had) voordat ik weer richting huis ging.
Nog mooi even een kom gehaald op een klim, zo'n kom telt toch net ff meer dan een kom met wind mee ;)

Viel me trouwens wel tegen dat je in de Vogezen amper waterkraantjes ziet staan in verlijking met bijvoorbeeld de Drome en Ardeche waar ik in juli/augustus gefietst heb.

[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 20-09-2020 22:13 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:31
Bel is standaard ding van de Decathlon (omdat ik daar toch trainer at ging bestellen). Redelijk gangbaar belletje dus, niks bijzonders qua ontwerp.

Regio is N/Z Holland langs de kust, dus veel toeristen / dagjesmensen. Zal waarschijnlijk ook een rol spelen.

We blijven experimenteren wat de beste aanpak is :) Hopelijk dinsdag nog ff tijd voor een ritje voordat het weer omslaat.

Edit: deze pukkel is het #noshame:
https://www.decathlon.nl/...l/_/R-p-145436?mc=8486978

[ Voor 22% gewijzigd door Morrar op 20-09-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Gewoon de allergoedkoopste bel van de mantel kost 2-3 euro of zo. Werkt prima. En ja, je hebt altijd lui die je niet horen/aan de kant gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
En dan ga ik dezelfde vraag stellen als een tijdje geleden (wil geen wel/niet bel discussie starten want ik begrijp de nut):

Waar plaats je die bel dan? Niet dat ik geen bel wil, maar mij lijkt het gevaarlijker om telkens in of uit de beugel te gaan en te bellen in plaats van "gewoon" te passeren als er ruimte is en het veilig kan.
Ikzelf wissel nogal vaak van positie (bovenin, onderin of bovenop), dus in 2 van de 3 gevallen zal je uit je positie moeten.

Mijn woon-werk fiets heeft natuurlijk wel een bel, maar daar zit je in één en dezelfde positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Morrar Touristen zijn vaak wel een klasse apart. Die zijn vaak met vanalles bezig behalve fietsen. Zondag is sowieso wel hun favoriete dag, dus dan probeer ik toeristische plaatsen zoals bij ons langs de Linge ook te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 08:19
Wat mij opvalt is de extreme hoeveelheid kcal die jij volgens jouw screenshot zou hebben verbrand dat kan toch niet juist zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
kwiebus schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:25:
[...]

Wat mij opvalt is de extreme hoeveelheid kcal die jij volgens jouw screenshot zou hebben verbrand dat kan toch niet juist zijn?
Valt mij ook altijd op, klopt vgm niks van maar ik weet niet hoe dat ik dat aanpas. Alles staat goed in mijn garmin 530

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Def1ant schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:47:
Zeker... maar niet op de racer, 36km in 4 uur tijd waarvan 1u45 bewegend... Voorkomt onderstaande situatie :)
[Afbeelding]
Wij hebben allebei dit shirt. :P

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Maarten_E schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:48:
En dan ga ik dezelfde vraag stellen als een tijdje geleden (wil geen wel/niet bel discussie starten want ik begrijp de nut):

Waar plaats je die bel dan? Niet dat ik geen bel wil, maar mij lijkt het gevaarlijker om telkens in of uit de beugel te gaan en te bellen in plaats van "gewoon" te passeren als er ruimte is en het veilig kan.
Ikzelf wissel nogal vaak van positie (bovenin, onderin of bovenop), dus in 2 van de 3 gevallen zal je uit je positie moeten.

Mijn woon-werk fiets heeft natuurlijk wel een bel, maar daar zit je in één en dezelfde positie.
Ik pak zowieso altijd op de shifters bij het passeren, ik heb dan de meeste controle en je weet immers maar nooit als ze toch schrikken.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Mistraller schreef op maandag 21 september 2020 @ 00:06:
[...]

Ik pak zowieso altijd op de shifters bij het passeren, ik heb dan de meeste controle en je weet immers maar nooit als ze toch schrikken.
Ik heb mijn handen dan ook meestal bovenop rond de "hoorn" zeg maar, maar juist doordat je je handen rond de remmen hebt kan je met geen mogelijkheid bij een bel. Mijn logica: Gillen/roepen is effectiever om gevaar af te wenden dan bellen. Soms doe ik letterlijk "tingelingeling" zeggen, krijg ik soms leuke reacties ook nog op.

Op de woon/werkfiets kan ik wel bellen tijdens het remmen, daar is dat ook geen issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Je moet ook niet bellen tijdens het remmen, maar voor het remmen. En als je al te dicht bij bent rem je eerst tot de goede snelheid en dan bel je weer. Kwestie van vooruit kijken en aanpassen aan het verkeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:27

40 x he-le-maal niks!

Ik merk ook dat er veel mensen schijt hebben als ze een bel horen. Regio Z-H. Laatst een man en vrouw van middelbare leeftijd waarbij de man mij wel had gehoord maar het gewoon verdomde om aan de kant te gaan. Toen zei zijn vrouw: "Henk, doe dat nou niet!". Ik vermoed dat ze doelde op het pestgedrag wat hij aan de dag bracht. Hij ging op een gegeven moment tergend langzaam naar rechts, bij het passeren heb ik alleen 'dank u wel' gezegd en toen zag ik zijn verbouwereerde blik dat ik niet begon te schelden. Dat was echt goud :+

Toch jammer dat anderen het proberen te verpesten. Het enige wat ik wil is even passeren, verder niets..

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Pagina: 1 ... 160 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).