Wat betreft wielen.. ik bekijk het meer van de MTB kant, en zoals wellicht hier, maar ook in het topic over bikeboosting wordt aangegeven zijn handgespaakte setjes meer populair voor MTB's dan bij racefietsen.
Eigenlijk gek, want ik ben er van overtuigd dat ze geen aparte MTB en race machines hebben bij DT.. Dan zou het verschil moeten zitten in hoe het materiaal gebruikt wordt, een mtb set krijgt het wellicht zwaarder te verduren, maar aan de andere kant, een race setje met minder spaken, lichter materiaal, hogere snelheden... In principe zoek je in beide gevallen de grens op van wat je materiaal aankan (wellicht iets meer marge op de MTB..).
Wat ik eigenlijk wil zeggen, ik denk dat de voordelen van een mooie handgespaakte set voor de racefiets ook gewoon opgaan (als je toch 600+ euro gaat uitgeven):
- zelf (samen met een kenner) je materiaal kiezen, spaken, nippels, naven, velgen
- al je materiaal afstemmen op je gebruik, weeg je 60 kg of 110? wil je licht, stijf, compliant, brede of smalle velgen, wil je bezuinigen op je naven, of juist op de velgen..
- een met aandacht handgespaakte set, zit gewoon beter in elkaar, de nuances van spaakspanning vs hoogte/zijslagen tijdig verhelpen voor de boel echt op spanning komt is met de hand gewoon beter te doen. Machinaal en met de hand de puntjes op de i kan ook, maar dan ben je meer aan het corrigeren wat het resultaat niet ten goede komt.
Verder is wielbouwen ook geen kunstvorm, het is een kwestie van de juiste stappen volgen, iemand met meer ervaring zal het vooral sneller en efficienter doen. Ik heb mijn mtb wielen ook zelf gespaakt, die zijn na 1,5 jaar nog kaarsrecht, zonder bijstellen, en bevallen nog super.
Er wordt vaak aangeraden om een setje na een paar 100 km een keer na te lopen. Bij een goed gespaakte set is dat -niet- nodig.
Een goed gespaakte set heeft een zo gelijk mogelijke spaakspanning op alle spaken (driveside/non driveside verschillen niet meegenomen). Is dit in orde en is de spanning hoog genoeg kan er niks los lopen, ook niet bij een medium impact, en blijven je wielen gewoon recht. Als je echt een klapper maakt kan alles uiteraard stuk, maar bij normaal gebruik zal een handgespaakte set recht blijven en ook geen spaakbreuken krijgen. Ernie (bikeboosting) geeft niet voor niks garantie en geld toe als je een spaak breuk hebt,(
http://www.bikeboosting.nl/index.php?spaakbreuk)
(wat btreft de communicatie van Ernie, die berichten waren uit 2010.. toen wist ie waarschijnlijk amper wat mail was, ik heb 2 jaar terug gewoon normaal contact met em gehad. hij is echter half met pensioen, dus wellicht zijn er op dit moment betere opties om een setje te laten maken)
[
Voor 5% gewijzigd door
Prulleman op 17-09-2020 11:23
]