Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Jong geleerd oud gedaan? 🤷🏼♂️
Waarom met gewonen pedalen beginnen?mhr-zip schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:31:
[...]
Tsja toen jij en ik begonnen reden we rondjes om Tom Dumoulin op onze aero Bikes van 6,5 kg.....
Wat maakt het nu uit met wat voor pedalen je begint. Trouwens, als ik advies zou moeten geven. Begin met gewone pedalen.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Gewoon een kwestie van gewenning. Voor je eerste ritje even tegen een muurtje/lantaarnpaal aan gaan staan en een keer of 10 in en uitklikken. Succes!
Het verlaagt de drempel om met wielrennen te beginnen en op een racefiets te rijden.
Ik rijd sinds een paar weken op mijn eerste racefiets en het bevalt me prima op de meegeleverde standaard flatpedals met reflectoren.
Dat mensen beweren om racefietsen met normale pedalen niet serieus te nemen, dat is pas kansloos m.i.
er is niets mis mee en wat mij betreft een mooie woon werk versie van een racefietsKW25 schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:52:
Een racefiets met zulke pedalen sowieso niet serieus nemen
Lekker mee blijven fietsen dan. Het is tenslotte leuk als je er zelf enthousiast van wordt.NewbieNeo schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:29:
[...]
Het verlaagt de drempel om met wielrennen te beginnen en op een racefiets te rijden.
Ik rijd sinds een paar weken op mijn eerste racefiets en het bevalt me prima op de meegeleverde standaard flatpedals met reflectoren.
Dat mensen beweren om racefietsen met normale pedalen niet serieus te nemen, dat is pas kansloos m.i.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Uiteindelijk ga je (denk ik) toch een keer om dus had mezelf maar meteen in het “diepen” geworpen.
Verder heb ik meer moeite met inklikken dus heeft iemand daar nog tips voor? Want het pedaaltje zit dan bijvoorbeeld op z’n kop.
Normaal gesproken moet een SPD-SL pedaal door de gewichtsverdeling automatisch met de 'neus' omhoog staan. Op die manier kan je met een simpele voorwaartse beweging dus inhaken. Als dat niet gebeurt kan dat bijvoorbeeld komen doordat de lagers in je pedaalas niet lekker lopen. Ik had daar zelf met mijn oudere Look Keo 2 pedalen geregeld last van, maar sinds ik weer met Ultegra pedalen rijd (PD-6800) heb ik dat issue eigenlijk niet meer gehad.Tinusvolkel schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:57:
Ben deze zomer begonnen met fietsen en na ruim 1000km nog niet 1 situatie gehad dat het mis ging met de klik pedalen, dus snap het probleem niet zo![]()
Uiteindelijk ga je (denk ik) toch een keer om dus had mezelf maar meteen in het “diepen” geworpen.
Verder heb ik meer moeite met inklikken dus heeft iemand daar nog tips voor? Want het pedaaltje zit dan bijvoorbeeld op z’n kop.
Launching containers into space
Bedankt voor de tipWhieee schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:04:
[...]
Normaal gesproken moet een SPD-SL pedaal door de gewichtsverdeling automatisch met de 'neus' omhoog staan. Op die manier kan je met een simpele voorwaartse beweging dus inhaken. Als dat niet gebeurt kan dat bijvoorbeeld komen doordat de lagers in je pedaalas niet lekker lopen. Ik had daar zelf met mijn oudere Look Keo 2 pedalen geregeld last van, maar sinds ik weer met Ultegra pedalen rijd (PD-6800) heb ik dat issue eigenlijk niet meer gehad.
Niks moet, je kan ook met SPD-SL met rode plaatjes beginnen. Maakt niet uit hoe je begint.KW25 schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:18:
Waarom met gewonen pedalen beginnen?
Maar als ik een kennis zou moeten adviseren:
Ik heb nog wel een paar platte pedalen liggen, dus scheelt het de aanschaf van een paar pedalen.
Je hoeft niet gelijk speciale dure schoenen te kopen.Om te beginnen met wielrennen is gewoon duur, en als je het na 2 maanden niks vind...
Je lichaam moet sowieso aan je positie wennen, dus van slecht afgestelde schoenplaatjes heb je met platte pedalen iig geen last.
Minder kans op vallen. Je moet misschien aan wel meer dingen wennen (zoals schakelen, vermoeidheid).
Ja, was een grapjeBartNL schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:49:
[...]
op een zo te zien schone vloer? Je moet dat soort onzin niet te series nemen

https://www.bol.com/nl/f/de-regels/9200000125172428/
Is wel handig. Ik schiet best vaak van m'n pedalen... Nu trapt de fiets ook wel een beetje door, dus dat helpt zeker niet, maar in het algemeen vind ik klikpedalen veel fijner.Maarten_E schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:07:
[...]
Bedankt voor de tip!
Zal SPD pedalen op mijn omafiets zetten, kan ik meteen meedoen met de TdF...
Nou ja, met standaard pedalen fietst het op lange stukken gewoon minder prettig. Maar ik ben ook voorstander van eerst standaard pedalen gebruiken. Heb ik ook gedaan. Met standaard pedalen kun je prima fietsen. Ik zou gewoonweg niet direct veel geld investeren in klikpedalen + wielrenschoenen. Ik vond het fietsen op een racefiets sowieso wel wennen. Dus dan is het makkelijker als je meteen je voeten op de grond kunt zetten. Als je veel in de stad fietst zijn klikpedalen ook niet heel handig als je niet ervaren bent. Je moet namelijk vaak plotseling remmen en dan vergeet je snel uit te klikken of lukt dat niet direct goed.NewbieNeo schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:29:
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 13-09-2020 23:42 ]
Ik denk niet dat er veel SPD pedalen in de TdF rond rijden.Maarten_E schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:07:
[...]
Bedankt voor de tip!
Zal SPD pedalen op mijn omafiets zetten, kan ik meteen meedoen met de TdF...
Ik heb op mijn gazelle wel (halve) SPD pedalen gehad. Die fiets gebruikte ik veel voor woon-werk. Als het dan regende trok ik me fietsschoenen en overschoenen aan, mooi droge voeten!!
≥ 28 mm banden hoef je dat boek niet te lezenhoi1234 schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:33:
[...]
Ja, was een grapjeHet schijnt ook een regel te zijn dat je altijd lange sokken moet dragen
Er is zelfs een soort van wielrenbijbel
Bij gebrek aan beter zet ik mijn fiets ook altijd even op z'n kop als ik iets moet doen.
https://www.bol.com/nl/f/de-regels/9200000125172428/
in principe zou ik die 200km makkelijk moeten halen en we gaan ook nog eens met een flinke groep (dus ook vaak uit de wind rijden) waarvan ik sowieso niet de langzaamste ben...maar toch ben ik er nog niet helemaal gerust op
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
nee alles bij elkaar volgens mij 600 hoogtemeters...gelukkigwisselwerking schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:57:
Inderdaad wat @Ypuh zegt. Niet te druk over maken. Je hebt al meerdere keren 150km+ gefietst, dus dan is 200km ook niet zo bijzonder. Zeker niet als je dat in een groep doet. En Limburgs Mooiste Noord kent toch ook niet zoveel hoogte meters? Dus als je het wel zwaarder krijgt kun je nog altijd lekker schuilen in de groep.
maar bedankt jongens! Ik maak me er vermoedelijk ook veel te druk over...
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Zaterdag heb ik met oude studievrienden de Amstel Gold Race lus 2 gereden, goed voor 110 km met 1750 hoogtemeters. Dat was flink pittig vooral omdat ik 100kg weeg. De afstand heb ik vaak genoeg gefietst maar niet i.c.m. hoogtemeters. Daar lag mijn record op 70 km met 1000 hm met o.a. La Redoute.
Nu was geen heuvel zo zwaar als La Redoute, maar na 1250 hm was de jus wel op. De laatste 1,5 uur was harken en sleuren, maar ik heb het gered.
Mooi gebied en zeker waard om nogmaals te doen.
Ik moest er ook aan wennen. Blijkbaar zit er in de Syncros wielen (huismerk van Scott) een DT Swiss naaf en die schijnen dit hardere geluid te hebben. En inderdaad, het is een prima "belletje". En mensen horen ook keurig dat je je snelheid aan het aanpassen bent. Ik mis het zelfs nu op mijn oude fietsmonnick schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:11:
Ik heb een vrij random vraag die vast iemand hier kan beantwoorden. Ik heb sinds een maand een Canyon Roadlite AL 8.0 om te fietsen naar werk. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik tevreden ben over de fiets. Eén van de dingen waar ik me aan stoor is het zeer luide tikkende geluid als ik niet aan het trappen ben (zie onderstaande video). Het is waarschijnlijk een vrij domme vraag, maar waar wordt die geluid door veroorzaakt? Volgens mij hebben veel fietsen dit geluid in meer of mindere mate, maar ik vind dat de Roadlite wel extreem luid en agresief klinkt (ook bijvoorbeeld als ik met de fiets aan de hand loop). Kan ik dit geluid als normaal beschouwen voor deze fiets en/of kan ik er iets aan doen om het geluid minder te maken?
[Vimeo: Canyon Roadlite Sound]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Doorgaans niks. Appeltje misschien. En 1 bus water 750ml. Wel vooraf gewoon normaal ontbijten cq avondeten natuurlijk.racoon schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:05:
Wat eten en drinken jullie op een rit van Max 60 km
---------------
Ik ben ooit met SPD begonnen. Ben er heel blij mee, want loopt makkelijker (ik loop op het werk altijd een eindje voor ik bij de douches ben), en klikt in veel meer posities uit; en dat merk je als je na een noodsituatie ineens 2 schoenen los blijkt te hebben.mhr-zip schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:23:
[...]
Niks moet, je kan ook met SPD-SL met rode plaatjes beginnen. Maakt niet uit hoe je begint.
Maar als ik een kennis zou moeten adviseren:
Ik heb nog wel een paar platte pedalen liggen, dus scheelt het de aanschaf van een paar pedalen.
Je hoeft niet gelijk speciale dure schoenen te kopen.Om te beginnen met wielrennen is gewoon duur, en als je het na 2 maanden niks vind...
Je lichaam moet sowieso aan je positie wennen, dus van slecht afgestelde schoenplaatjes heb je met platte pedalen iig geen last.
Minder kans op vallen. Je moet misschien aan wel meer dingen wennen (zoals schakelen, vermoeidheid).
Je kunt voor SPD van die gewone inzetpedaaltjes gebruiken, dan kan je de ene zijde met klik, andere zijde gewone schoenen rijden. (al heb ik die inzetjes eraf gehaald nu).
Ook wel handig als je ook nog een mountainbike hebt, want SPD-SL ga je niet op de MTB gebruiken ivm uitklikken, maar SPD op de racer vind ik een prima oplossing.
Enige nadeel, (en dat merk ik alleen indoor met Zwift) is als ik echt een woeste sprint inzet, is dat ik heel soms bij de opgaande beweging de schoen uit het pedaal trek. Tja, en je switched natuurlijk niet zomaar van SPD naar wat anders, want dan heb je andere schoenen nodig.
Met SPD is dit mij nog niet overkomen.gekke-gerrit schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:48:
Of je nou vroeg of laat begins met spd-sl pedalen, op je bek ga je toch wel een keer omdat je vergeet uit te klikken of het niet meer op tijd lukt![]()
Jong geleerd oud gedaan? 🤷🏼♂️
---------------
Stelschroefjes strakker zetten. Ook met SPD kun je ze dusdanig strak zetten dat je niet zomaar los trapt.Mistraller schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:38:
Enige nadeel, (en dat merk ik alleen indoor met Zwift) is als ik echt een woeste sprint inzet, is dat ik heel soms bij de opgaande beweging de schoen uit het pedaal trek. Tja, en je switched natuurlijk niet zomaar van SPD naar wat anders, want dan heb je andere schoenen nodig.
Overigens was uitwisselbaarheid voor mij ook een reden: begonnen op MTB, spinning, en om niet een dubbele set schoenen nodig te hebben lekker op SPD's op de racer. Gaat mij echt geen 50 watt schelen als ik andere pedalen neem
Exact expert nodig?
De tandjes.. ff reality check. Eerste 100km zonder pauze met 35km/h via Almere, Lelystad en dijk naar Enkhuizen. Na de dijk flinke wind tegen, ik werd gewoon uit het wiel gereden en stond echt geparkeerd
Dacht dat ik veel at, maar was ws bij lange na niet voldoende. Veel gasten zaten ook wat meer aero bikes. Hoge velgen, aero frames. Een dame ook op een Canyon Aeroad (incl triathlon stuurtje).
Moet ik nou gewoon harder trainen, of schelen die aero velgen / frames echt substantieel wat(t)?
Ik doe 50+ op een bidon water.racoon schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:05:
Maar goed, ik loop ''s ochtends ook 18 km op 2 koppen thee.
Je reed in een groep. Dan heb je weinig/minder voordeel van alle aero dingen (sowieso vind ik het voordeel twijfelachtig, maar dat is persoonlijk). Dus meer trainenRequiem19 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:08:
Gisteren met een groepje van m'n sportschool rondje Markermeer gedaan.
De tandjes.. ff reality check. Eerste 100km zonder pauze met 35km/h via Almere, Lelystad en dijk naar Enkhuizen. Na de dijk flinke wind tegen, ik werd gewoon uit het wiel gereden en stond echt geparkeerd.
Dacht dat ik veel at, maar was ws bij lange na niet voldoende. Veel gasten zaten ook wat meer aero bikes. Hoge velgen, aero frames. Een dame ook op een Canyon Aeroad (incl triathlon stuurtje).
Moet ik nou gewoon harder trainen, of schelen die aero velgen / frames echt substantieel wat(t)?
Staan al maximaalCrazy D schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:49:
[...]
Stelschroefjes strakker zetten. Ook met SPD kun je ze dusdanig strak zetten dat je niet zomaar los trapt.
Overigens was uitwisselbaarheid voor mij ook een reden: begonnen op MTB, spinning, en om niet een dubbele set schoenen nodig te hebben lekker op SPD's op de racer. Gaat mij echt geen 50 watt schelen als ik andere pedalen neemEn SPD loopt ook nog eens een stuk handiger.
---------------
zoals hierboven al vaak gezegd word is het heel persoonlijk...ik doe tot 60km op een stevige maaltijd voor het fietsen. bij meer dan 60 km probeer ik ieder uur iets te eten. varieren van witte bolletjes met kaas tot gelletjes...klein voorbeeld van mijn ritje afgelopen zaterdag (155km zonder pauze en in een aardig tempo)racoon schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:05:
0 km: bakje cruesli (quaker)
30 km: Wit bolletje kaas
60 km: wit bolletje pasta
90 km: gelletje
120km: Eiwit reep (nature valley)
2x 950ml bidon met 0.0 ranja.
Thuis eiwitshake, cappucino en halve pizza die ik nog over had van de dag ervoor.
ik denk dat dit redelijk veel is maar aangezien dit op een hoger tempo is dan dat ik normaal fiets neem ik liever iets teveel eten dan dat ik helemaal stil val.
Dat antwoord wist ik natuurlijk stiekem almhr-zip schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:31:
[...]
Je reed in een groep. Dan heb je weinig/minder voordeel van alle aero dingen (sowieso vind ik het voordeel twijfelachtig, maar dat is persoonlijk). Dus meer trainen
Maar mentaal is het wel vrij irritant als je iemand op 'beter' materiaal harder ziet rijden. Rationeel gezien weet je dat het verschil behoorlijk klein is, maar als je pijn aan het lijden bent heb je (ik in ieder geval) toch de neiging om het in externe factoren te zoeken.
Misschien niet alleen mn FTP trainen, maar ook m'n mental game ^^.
Jinx
Ik reed meer dan 5 jaar eer het me de eerste keer overkwam. Koppenberg, te koppig om op te geven en dan gewoon stil-omver gevallen

Misschien moet je een rondje met @Wisselwerking gaan rijden. Die heeft absoluut geen inferieur materiaal, maar ook geen aero rommel. Dan doet het je pijn, maar ligt het tenminste niet aan je materiaal (die zie ik solo met 35,9 km/u voorbij komen op strava).Requiem19 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:37:
[...]
Dat antwoord wist ik natuurlijk stiekem al.
Maar mentaal is het wel vrij irritant als je iemand op 'beter' materiaal harder ziet rijden. Rationeel gezien weet je dat het verschil behoorlijk klein is, maar als je pijn aan het lijden bent heb je (ik in ieder geval) toch de neiging om het in externe factoren te zoeken.
Misschien niet alleen mn FTP trainen, maar ook m'n mental game ^^.
Onderschat niet dat aero voor een groot gedeelte bepaald wordt hoe diep je (kunt) zit(ten), en het placebo effect van goed materiaal. Ook je mentale diep kunnen gaan, is iets waar ik aan zou kunnen werken.
In een groep heb ik idd ook mijn twijfels bij al die aero spullen. Maar als je dan eens op kop komt... Dan verwacht ik wel dat het helpt.mhr-zip schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:31:
[...]
Je reed in een groep. Dan heb je weinig/minder voordeel van alle aero dingen (sowieso vind ik het voordeel twijfelachtig, maar dat is persoonlijk). Dus meer trainen
Ik heb soms ook van die trainingsgroepen (wedstrijdrenners) waarbij ik blij ben dat ik met 50+ nog enkele KM's in het wiel kan blijven. Als ik dan als laatste van de groep over de streep kom, sta ik na afloop met een voldaan gevoel onder de douche! Zolang je er maar beter van wordt, de snelste zijn van een trainingsgroepje is leuk maar je wordt echt beter wanneer je in de middenmoot zit en minder kopwerk kan/moet doen omdat het zo hard gaat. Volhouden dus!
Iemand die je voorbij knalt op een stalen racefiets met geitenleren stuurlint en een parachutestoffen jasje is ook niet alles.Requiem19 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:37:
[...]
Dat antwoord wist ik natuurlijk stiekem al.
Maar mentaal is het wel vrij irritant als je iemand op 'beter' materiaal harder ziet rijden.
Dat is nog pijnlijker jaDe Rikster schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:17:
[...]
Iemand die je voorbij knalt op een stalen racefiets met geitenleren stuurlint en een parachutestoffen jasje is ook niet alles.
Maar als het iemand is die je niet kent en die gewoon voorbij rijdt.. dan weet je niet of hij een rondje doet van 20km of 200km. Dat maakt nogal uit van je tempo.
In de meeste fietsgroepjes zal zo iemand niet meerijden denk ik (heb het zelf nog niet gezien).
Ander irritant element van het fietsgroepje. Zat even achter de kleinste dame op haar Aero bike met triathlon lig stuur.. als je daar achter rijdt zit je gewoon nog vol in de wind
Toch blijft je fiets maar een klein geheel in het totale frontale oppervlak (maar bij 50+ op kop sta ik een Aero fiets toeGrin schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:15:
[...]
In een groep heb ik idd ook mijn twijfels bij al die aero spullen. Maar als je dan eens op kop komt... Dan verwacht ik wel dat het helpt.
Ik heb soms ook van die trainingsgroepen (wedstrijdrenners) waarbij ik blij ben dat ik met 50+ nog enkele KM's in het wiel kan blijven. Als ik dan als laatste van de groep over de streep kom, sta ik na afloop met een voldaan gevoel onder de douche! Zolang je er maar beter van wordt, de snelste zijn van een trainingsgroepje is leuk maar je wordt echt beter wanneer je in de middenmoot zit en minder kopwerk kan/moet doen omdat het zo hard gaat. Volhouden dus!
Aero wielen geloof ik dan wel iets meer in.
Ik heb ook een fietsmaat waar ik alleen als een vlaggetje achter kan hangen. Toch bizar hoeveel wattage je dan op kop trapt.
Nee, zeker mijn winter (ATB) schoenen, zijn weinig aero te noemen. Ik vind SPD ideaal. Dan hoef je maar 1 paar schoenen voor racefiets en mountainbike. Het ziet er af en toe wel wat minder chique uit als je na het mountainbiken vergeten bent (of te lui) om de schoenen weer schoon te maken en dan weer op de racer op pad gaatmhr-zip schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:11:
[...]
Misschien moet je een rondje met @Wisselwerking gaan rijden. Die heeft absoluut geen inferieur materiaal, maar ook geen aero rommel.
Op "ons" niveau zit veruit de meeste winst in trainen (heb ik gehoord, aangezien ik zelf ook niet zo van gericht trainen ben). Uiteraard is materiaal erg leuk en laat je ook zeker niet weerhouden van een mogelijke aanschaf. Maar zoals vaker gezegd, verwacht niet dat je daardoor opeens wel in het wiel zou kunnen blijven bij jouw fietsvrienden.
Wel een nieuwe fiets die veel beter zit, heb er echt wel weer plezier in. De winterpakjes van Ali zijn binnen, dus lekker doorfietsen de aankomende tijd (ik fiets nog steeds >100km ritten in mijn Ali broekje, geen verschil met mijn 60 euro broek).
Tussen de middag al 15km gefietst op de stadsfiets, maar ging steeds harder en kwam helemaal bezweet thuis, en met dit weer moet je het er gewoon van nemen, dus ook nog maar even de racefiets gepakt.
[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 14-09-2020 17:03 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Dit klinkt als een grote stap maar het kan ook het verschil zijn tussen een gunstige en minder gunstige windrichting.St@m schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:02:
Niet dat het verder voor jullie heel interessant ismaar man wat een sprongen kun je maken in een paar maanden. Reed ik in juni nog solo 27/28 over 30 km.. zojuist een rondje 32.4 over 30km. Zit ongeveer 1400km tussen, dus niet eens zo heel gek veel gefietst, en nog 2 weken geblesseerd en 2 weken vakantie.
Wel een nieuwe fiets die veel beter zit, heb er echt wel weer plezier in. De winterpakjes van Ali zijn binnen, dus lekker doorfietsen de aankomende tijd (ik fiets nog steeds >100km ritten in mijn Ali broekje, geen verschil met mijn 60 euro broek)
Gemiddelde snelheid blijft zeker op plekken met veel wind of veel bergen een slechte indicatie van hoe hard je kan trappen. Hoe je je na zo'n ritje voelt en je hartslag tijdens de inspanning zegt al wat meer, wattage is natuurlijk het beste.
Nou lette ik eigenlijk nooit zo op snelheid maar sinds ik een powermeter heb is dat veld definitief van de fietscomputer verdwenen. Echt een dikke aanrader zo'n apparaat.
Hier ook! wel veel gefietst (+-5000km) maar zoek regelmatig nog mijn eerste Strava ritje terug waarin ik met moeite 27 gemiddeld trapte over een rondje van 40km en afgelopen zaterdag thuisgekomen met 31.8 op een rondje van 155km. ik weet dat snelheid er niet toe doet maar tot op zekere hoogte blijft het gewoon de "leukste" (voor mij iig) maatstaf. Ik fiets regelmatig met een groepje die mij er een tijd geleden makkelijk vanaf trapte en dit op een leuke manier ook wel eens onder mijn neus duwde...maar dat lukt ze nu niet meer zo makkelijk...dat is ook wel heerlijk moet ik zeggen. over de lange afstanden zijn hun nog wel iets sterker dan ik...maar ik hoop gewoon progressie te blijven boeken zodat ik de snelste van de groep word zodat ik bepaal wanneer er gas gegeven word en wanneer er rustig aan gedaan wordSt@m schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:02:
Niet dat het verder voor jullie heel interessant ismaar man wat een sprongen kun je maken in een paar maanden. Reed ik in juni nog solo 27/28 over 30 km.. zojuist een rondje 32.4 over 30km. Zit ongeveer 1400km tussen, dus niet eens zo heel gek veel gefietst, en nog 2 weken geblesseerd en 2 weken vakantie.
Wel een nieuwe fiets die veel beter zit, heb er echt wel weer plezier in. De winterpakjes van Ali zijn binnen, dus lekker doorfietsen de aankomende tijd (ik fiets nog steeds >100km ritten in mijn Ali broekje, geen verschil met mijn 60 euro broek).
Tussen de middag al 15km gefietst op de stadsfiets, maar ging steeds harder en kwam helemaal bezweet thuis, en met dit weer moet je het er gewoon van nemen, dus ook nog maar even de racefiets gepakt.
/edit: het is niet alleen het fietsen...er zit ook ruim 20 kilo minder gewicht aan me...en veel meer eten dan dat ik in het begin deed en vroeger altijd veel gemountainbiked waardoor ik denk ik nog wat "muscle memory" heb
ik heb wel veel last van mijn kont dus een Ali broek waag ik me niet aan. ik was heel tevreden over mijn Pearl Izumi broek...tot ik nu de eerste x in een Assos broek heb gefietst...wat een verschil.
[ Voor 11% gewijzigd door Nutterd op 14-09-2020 17:14 ]
deze staat voor volgend jaar wel op de planning...maar ik denk dat ik toch nog gewoon met 1 oog op de snelheid blijf kijken (iig zeker na de rit)...maar misschien verander ik van meningLouislouislouis schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:09:
[...]
Nou lette ik eigenlijk nooit zo op snelheid maar sinds ik een powermeter heb is dat veld definitief van de fietscomputer verdwenen. Echt een dikke aanrader zo'n apparaat.
@Nutterd Als je eenmaal een powermeter hebt dan kijk je nog wel degelijk naar snelheid, maar niet meer zozeer alleen de snelheid. Ik ben echt helemaal fan van dit soort grafiekjes (dit was bv. een korte extensieve intervaltraining):Nutterd schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:12:
[...]
deze staat voor volgend jaar wel op de planning...maar ik denk dat ik toch nog gewoon met 1 oog op de snelheid blijf kijken (iig zeker na de rit)...maar misschien verander ik van mening
/f/image/w4lMfjmrfNPiTtc9cdFrV1NS.png?f=fotoalbum_large)
Snelheid kan je dan echt helemaal loslaten tijdens de rit, tenzij je op kop rijdt van een groepje en een gemiddelde snelheid wil aanhouden (zodat iedereen kan meekomen).
Grafiekjes en data 🤤🤤Grin schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:29:
[...]
@Nutterd Als je eenmaal een powermeter hebt dan kijk je nog wel degelijk naar snelheid, maar niet meer zozeer alleen de snelheid. Ik ben echt helemaal fan van dit soort grafiekjes (dit was bv. een korte extensieve intervaltraining):
[Afbeelding]
Snelheid kan je dan echt helemaal loslaten tijdens de rit, tenzij je op kop rijdt van een groepje en een gemiddelde snelheid wil aanhouden (zodat iedereen kan meekomen).
Dat is natuurlijk in de afgelopen maanden langzaam omhoog gegaan he. En ik fiets altijd rondjes, dus wind mee en wind tegen. Vandaag staat er niet veel wind.Louislouislouis schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:09:
[...]
Dit klinkt als een grote stap maar het kan ook het verschil zijn tussen een gunstige en minder gunstige windrichting.
Maar ik hoef maar naar mijn benen te kijken en ik weet al genoeg
[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 14-09-2020 17:42 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
https://www.cat-ears.com/Wessel22 schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:05:
Zijn er toevallig mensen die tips hebben om de oren te beschermen tegen de ruis van de wind, door dit op de één of andere manier te verminderen? Bij voorbaat dank!
Volgens mij heeft @JvS deze (zelf geen ervaring)
Grappig...maar zou dat werken? Wel typisch zoiets wat je voor een grijpstuiver op Ali zou kunnen vinden trouwens. $15 voor de helft van een strookje klittenbandPrulleman schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:09:
[...]
https://www.cat-ears.com/

---------------
Bakkebaarden laten groeien is wellicht ook een optieMistraller schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:58:
[...]
Grappig...maar zou dat werken? Wel typisch zoiets wat je voor een grijpstuiver op Ali zou kunnen vinden trouwens. $15 voor de helft van een strookje klittenband

Ik heb die cat-ears gehad. Werkt echt, een stuk stiller in de oren. Veel minder windgeruis. Ze zijn alleen echt wel wat groot en dik en opvallend. Ben daarom overgegaan op de Wind-Blox Pro. Min of meer zelfde effect maar veel minder opvallend.Prulleman schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:09:
[...]
https://www.cat-ears.com/
https://www.amazon.com/Wi...0?tag=cyclistchallenge-20
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Verwijderd
Oordopjes voor de motor.Wessel22 schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:05:
Zijn er toevallig mensen die tips hebben om de oren te beschermen tegen de ruis van de wind, door dit op de één of andere manier te verminderen? Bij voorbaat dank!

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Ik heb nu een tijdje de cat ears. Het is inderdaad een stukje klittenband met haartjes, stelt niet zoveel voor. Zal een aardige marge op zitten. Het werkt wel perfect, als het strak tegen je gezicht zit hebt je echt veel minder last van wind geruis. Je hoort auto's achter je veel sneller aankomen en ouwehoeren wordt ook een stuk gemakkelijker =)Mistraller schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:58:
[...]
Grappig...maar zou dat werken? Wel typisch zoiets wat je voor een grijpstuiver op Ali zou kunnen vinden trouwens. $15 voor de helft van een strookje klittenband
Qua looks ben ik minder tevreden, de Wind-Blox ziet er wat dat betreft beter uit. Misschien dat ik die nog eens ga proberen.
Ik trek een buff over mijn oren en dat helpt voor mij prima. Heb er 1 van Merino wol zodat het in de zomer ook nog een beetje uit te houden is.Wessel22 schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:05:
https://www.bever.nl/p/bu...BEE00003.html?colour=4402
Aah.. Vandaar dat Bradley Wiggins die had.nomar109 schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:08:
[...]
Bakkebaarden laten groeien is wellicht ook een optie
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
- NAC Breda -
Wat je kan doen is via (facebook)messenger contact zoeken met Stan van Statshunters. Ik heb dat vorige week ook gedaan nadat ik in de Vogezen de Petit Ballon opgefietst was maar de badge niet had. Dit kwam doordat het gebied waar je doorheen moest eigenlijk niet over 1 van beide klimmen lag. Hij gaf bij mij aan dat hij het moeilijk vond om dat gebied te bepalen zonder zelf op de Col geweest te zijn.joint_me schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:21:
Toch beetje jammer van Statshunter dat ik niet de badge gekregen heb voor de Tourmalet, ben er toch echt vorige maand tegenop gefietst. Of moet je die dan van de "juiste" kant op fietsen?
Maargoed binnen 1 uur! had hij dit dus aangepast en unlockte de badge dus wel en ben ik nu heel blij met mijn badge en kan ik hem nu........uitprinten?
Heb je al gehoord van die nieuwe uitvinding? FietslampenRitchie schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:48:
Leuk hoor, dat vakjes vullen. Tot je in het donker middenin de polder zit, en toch ècht dat vakje wil hebben.. Dat gaan we de volgende keer wat beter plannen
Zeker in deze periode, waarbij het mooi weer is maar ook snel donker ga ik 's avonds niet meer op pad zonder lampen. En ik doe niet eens aan vakjes vullen.
Ook gedaan idd, hij reageert snel en goeddjfrankel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:04:
[...]
Wat je kan doen is via (facebook)messenger contact zoeken met Stan van Statshunters. Ik heb dat vorige week ook gedaan nadat ik in de Vogezen de Petit Ballon opgefietst was maar de badge niet had. Dit kwam doordat het gebied waar je doorheen moest eigenlijk niet over 1 van beide klimmen lag. Hij gaf bij mij aan dat hij het moeilijk vond om dat gebied te bepalen zonder zelf op de Col geweest te zijn.
Maargoed binnen 1 uur! had hij dit dus aangepast en unlockte de badge dus wel en ben ik nu heel blij met mijn badge en kan ik hem nu........uitprinten?
Hello fellow humans
Ook ik rij al een tijdje met verlichting hoor.. maar midden in een donkere polder is dat alsnog geen pretje.wisselwerking schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:20:
[...]
Heb je al gehoord van die nieuwe uitvinding? Fietslampen![]()
Zeker in deze periode, waarbij het mooi weer is maar ook snel donker ga ik 's avonds niet meer op pad zonder lampen. En ik doe niet eens aan vakjes vullen.
- NAC Breda -
Ik doe geen intervals, maar ik kan me voorstellen dat het handig is om dorpen te ontwijken, net als fietspaden. En te kiezen voor rustige 60-wegen waar je maar een paar bochten hoeft te doen en er ruimte genoeg is voor inhalen. Nu is dat niet overal mogelijk natuurlijk. Je kan ook een kleiner rondje pakken op een industrieterrein ofzo.Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:18:
Hier vandaag een interval training gedaan zoals ik hem bij het hardlopen ook zou doen (vandaag bijvoorbeeld een 17x1km) , echter moet je bij fietsen toch wel iets meer met je omgeving rekening houden wat begrijpelijk is, dus hoe doen jullie dat? geen vaste tijden of afstanden maar gewoon hard fietsen waar het kan? ik had al een route met veel rechten wegen maar door de mede weggebruikers moest ik toch vaak afremmen.
In mijn geval de stad uit, de dijk om met de rivier rechts van me, alle zijwegen komen van links en meestal krijg ik dan ook voorrang.Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:18:
Hier vandaag een interval training gedaan zoals ik hem bij het hardlopen ook zou doen (vandaag bijvoorbeeld een 17x1km) , echter moet je bij fietsen toch wel iets meer met je omgeving rekening houden wat begrijpelijk is, dus hoe doen jullie dat? geen vaste tijden of afstanden maar gewoon hard fietsen waar het kan? ik had al een route met veel rechten wegen maar door de mede weggebruikers moest ik toch vaak afremmen.
Verder rekening houden met overige weggebruikers. Als ik even in moet houden voor wandelaar met hond, of breed fietsende anderen, dan gewoon even inhouden en volgende serie harder trappen.
Al vind ik intervallen training veel fijner op de trainer. Buiten doe ik wel mijn Z2 rondjes.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
De beste optie is imo om een zo geschikt mogelijke route te vinden.Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:18:
Bijv rond Amsterdam rondje Hoep. Dat is 1 redelijk groot rondje zonder echte zijwegen etc. Dit wknd de vanaf Almere naar Enkhuizen gereden, dat zou ook erg geschikt zijn voor internvallen. 1 grote lange rechte dijkweg van 70km oid.
Is er zoiets niet bij jou in de buurt te vinden?
Op zich had ik vandaag al een redelijk rondje met veel rechte wegen, maar in dit rondje zit een nieuw geasfalteerde weg van 3km zonder zijwegen, dus denk dat ik daar maar heen fiets (is 6km dus mooie warming-up / cooling down.) en kan daar dus wel een aantal keer op en neer fietsen.
Moet denk ik alleen even van het idee af dat het geen rondje is.
Industrieterrein? Als je er 's avonds traint moet het wel lukken. Alleen even opletten dat je geen ruzie maakt met bewakers.Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:18:
Bij mij in de buurt zijn ook dit soort rondjes, misschien wat saai maar wel geschikt voor dergelijke trainingen
https://www.strava.com/segments/9759616
https://www.strava.com/segments/6994495
Beiden steeds rechts-rechts-rechts zoals je ziet.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Het was de eerste keer in jaren dat ik weer eens in de Ardennen fietste. Op dag 1 kregen we na een paar honderd meter meteen een afdaling van ruim 15% voor de kiezen. Op een smal weggetje met het bekende asfalt in de Ardennen. Dat was even schrikken. Gelukkig was dat ook de enige echt gevaarlijke afdaling van het hele weekend.
Voor de rest vooral genoten van de vele korte en langere klimmen, daarop volgend natuurlijk de afdalingen.
Het enige kleine minpuntje was mijn Garmin-faal op zondag. Op 12 kilometer van de meet heb ik dat ding gepauzeerd en daar kwam ik na 7 kilometer pas achter. Vanavond maar eens proberen een GPX-bestand te stitchen met de data van een vriend. gefikst!
Volgende keer nog wat langere ritten maken.
https://www.strava.com/activities/4048569396
https://strava.app.link/6kKqOzk9O9
https://www.strava.com/activities/4057559670
[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 16-09-2020 11:36 ]
If it aint fixed, it's broken.
Dit.Grin schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:29:
[...]
En zelfs dan kijk ik overigens amper naar snelheid. Letterlijk het enige moment dat snelheid bij mij uberhaupt in beeld staat is als ik een Strava segment wil aanvallen (komt niet zo vaak voor). De rest van de tijd zegt het nl niks. De ene dag fiets je met goede benen en 5Bft in de rug 40km/h, morgen kan het omgekeerd zijn en mag je blij zijn met 25km/h.
Op fietsen met een powermeter kijk ik naar power, maar op mijn gravelbike en mijn MTB heb ik uberhaupt geen sensoren, en kijk ik dus hooguit naar de route, de gereden tijd (reminder om te eten/drinken) en de gereden afstand. En nu ik op 50% van de fietsen géén power heb word ik ook steeds beter in 'op gevoel rijden', want daar was ik niet best in
Launching containers into space
Zijn er echt geen rondjes te bedenken? Zelf vind ik een rondje toch wel erg prettig om in elk geval door te kunnen fietsen. Ik heb een rondje vlakbij waar ik alleen maar bochten naar rechts heb, en dus geen (of nauwelijks) last heb van ander verkeer.Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:50:
Bedankt voor jullie berichten
Op zich had ik vandaag al een redelijk rondje met veel rechte wegen, maar in dit rondje zit een nieuw geasfalteerde weg van 3km zonder zijwegen, dus denk dat ik daar maar heen fiets (is 6km dus mooie warming-up / cooling down.) en kan daar dus wel een aantal keer op en neer fietsen.
Moet denk ik alleen even van het idee af dat het geen rondje is.

Dus de TopTip van vandaag: LOOK at alle meegeleverde onderdelen van je nieuwe fiets, wellicht zit er iets van waarde bij...
![]() | ![]() |
[ Voor 1% gewijzigd door Grin op 15-09-2020 20:05 . Reden: Edit: la_fusion +1 ]
En dat terwijl er overal duidelijk staat dat je moet kijken.. heel veel meer kan de fabrikant ook niet doen..Grin schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:44:
Heb ik zo lang lopen zoeken naar een passende stuurmount voor de fietscomputer, niks paste! Stomme kabels zaten telkens in de wegZat hij gewoon bij de stuurpen...
![]()
![]()
![]()
Kan er zelfs een Go Pro onder hangen, daar gaan de aero gains...
![]()
Dus de TopTip van vandaag: bekijken alle meegeleverde onderdelen van je nieuwe fiets aandachtig, wellicht zit er iets van waarde bij...
[Afbeelding] [Afbeelding]
Kortom: als de rijrichting van de band verkeerd is gemonteerd, kan dan het wiel omgedraaid worden?
Ik vraag het voor een vriend (echt waar
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
https://www.hema.nl/vrije...sslamp-rood-41198119.htmlTotrail schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:10:
Uurtje in zone 2 getrapt vanavond. Niet te hard en niet te ver (30km ongeveer))/gem 28). Wel genieten van de omgeving en er achter gekomen dat ik een nieuw achterlampje moet kopen.
Je wilt echt nooit meer iets anders
@Galois Ik ben geen fietsenmaker, maar volgens mij kan dat. Wel even zorgen dat de sluiting (dat hendeltje dus) altijd links zit (dus niet aan de derailleur-kant). Die pen kan je gewoon uit het wiel halen en omdraaien.Galois schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:46:
Is een voorwiel van een racefiets met velgremmen symmetrisch?
Kortom: als de rijrichting van de band verkeerd is gemonteerd, kan dan het wiel omgedraaid worden?
Ik vraag het voor een vriend (echt waar, ik heb schijfremmen, die kan je niet omdraaien
).
[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 15-09-2020 21:43 ]
Niet altijd. Mijn Zipps hebben een remvlak met een bepaalde remrichting. Banden hebben meestal ook een rijrichting, dus ik kan de mijne niet omdraaien.Galois schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:46:
Ik vraag het voor een vriend (echt waar, ik heb schijfremmen, die kan je niet omdraaien
).
Meeste alu wielen (zonder band) kunnen wel gewoon beide richtingen op.
Vandaag toevallig mijn nieuwe Aliexpress garmin/gopro mount binnen, en een rockbros fietslamp. Man wat een bats met licht komt daaruit. 800lm. Nu nog monteren. Enige waar ik nog niet over uit ben is de lichtbundel, want die is gewoon rond. Veel lampjes hebben een bepaald gevormde reflector. Die is er ook van Rockbros maar niet in een 4Ah/800lm uitvoering. Maar ik acht de kans aanwezig dat dat helemaal geen probleem is met deze lichtbundelwisselwerking schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:20:
[...]
Heb je al gehoord van die nieuwe uitvinding? Fietslampen![]()
---------------
Voorwiel jaGalois schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:46:
).
en voor de duidelijkheid, achterwiel neen

Gaat om de Connect Smart 1000XL en KTV smart verlichtingsset. Wat ongelooflijk veul licht geeft dat ding zeg.
Nee maar precies daarom twijfel ik. De kegel in het midden moet uiteraard op het wegdek vallen. Daaromheen zit nog een wijder uiteenvallende bundel. Eigenlijk kan je dat het beste zien in het bos of een onverlicht tunneltje, hoeveel licht er naar boven gaat, dus dat ga ik nog een keer testen. Het is wel als fietslamp bedoeld in elk geval.Gurby schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:52:
Voor jezelf zal het allicht (pun intended) prima zijn, maar let er vooral op je met je ronde bundel geen tegenliggers verblindt
---------------
Toevallig heb ik gisteren voor het eerst in het donker gereden met de Lezyne Micro Drive 800XL en de Lezyne KTV Rear. Wát een bak licht komt daar uit zeg, ik was echt bang dat ik tegenliggers zou verblinden. Absoluut geen problemen gehad met de weg (ver) voor me zien en verkeersborden zie je nog eerder.Ritchie schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:54:
[...]
Ook ik rij al een tijdje met verlichting hoor.. maar midden in een donkere polder is dat alsnog geen pretje.
Same, heb een 1000XL met Lezyne KTV Drive Rear maar die durf ik niet op de 2 meest felle standen te zetten, daarmee kun je echt belachelijk ver kijken. Je hoeft je geen zorgen te maken over dat je niet gezien word of dat jij niet kan zien.The__Dude schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:13:
[...]
Toevallig heb ik gisteren voor het eerst in het donker gereden met de Lezyne Micro Drive 800XL en de Lezyne KTV Rear. Wát een bak licht komt daar uit zeg, ik was echt bang dat ik tegenliggers zou verblinden. Absoluut geen problemen gehad met de weg (ver) voor me zien en verkeersborden zie je nog eerder.

800 lumen is volgens mij de hoeveelheid licht die 2-3 goede spaarlampen produceren? Moet je de lamp wel goed afstellen, anders word je alsnog niet gezien.rolandos582 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:47:
[...]
Same, heb een 1000XL met Lezyne KTV Drive Rear maar die durf ik niet op de 2 meest felle standen te zetten, daarmee kun je echt belachelijk ver kijken. Je hoeft je geen zorgen te maken over dat je niet gezien word of dat jij niet kan zien.
Ik zie dat die Lezyne ook ronde spiegels hebben. (Net als mijn Rockbros 800lm; al heeft die 1 bundel en de lezyne heeft er 2) In hoeverre schijnen die naar boven?The__Dude schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:13:
[...]
Toevallig heb ik gisteren voor het eerst in het donker gereden met de Lezyne Micro Drive 800XL en de Lezyne KTV Rear. Wát een bak licht komt daar uit zeg, ik was echt bang dat ik tegenliggers zou verblinden. Absoluut geen problemen gehad met de weg (ver) voor me zien en verkeersborden zie je nog eerder.
---------------

Gebruik hiervoor een momentsleutel meestal onder de voorgestelde torque waarde (8nm in dit geval), maar hij is dus al geknapt bij zo'n 5-6nm. Blijkt dat ik de wig/zadelpenklem niet in had moeten smeren met carbonpasta, maar alleen de zadelpen. Anders krijg je dus frictie op de verkeerde plaats en kloppen de torque waardes niet. Achteraf gezien best logisch.
Gelukkig via MP nog een Cervelo zadelpen voor een leuke prijs op de kop kunnen tikken (zijn vrij zeldzaam). Via crash replacement kost een nieuwe zo'n €120.
Vind ik lastig in te schatten, maar de 2 bundels schijnen redelijk recht naar voren, dus het felste licht landt wel met name op de weg. Daar omheen is het ook redelijk fel, maar zou ik zeggen niet verblindend, behalve op de felste stand. De felste stand gebruikte ik alleen wanneer ik geen tegenliggers op me af zag komen, anders wisselde ik naar een iets minder felle standMistraller schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:54:
[...]
Ik zie dat die Lezyne ook ronde spiegels hebben. (Net als mijn Rockbros 800lm; al heeft die 1 bundel en de lezyne heeft er 2) In hoeverre schijnen die naar boven?
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Nah, veel spaarlampen produceren ook 800 lm. Maar je kan ze ook krijgen van 300 lm, en ook van 3000, dus zo'n vergelijking is eigenlijk nutteloos.hoi1234 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:49:
[...]
800 lumen is volgens mij de hoeveelheid licht die 2-3 goede spaarlampen produceren? Moet je de lamp wel goed afstellen, anders word je alsnog niet gezien.
Ik kwam gisteren wel zoiemand tegemoet die een hele verblindende lamp had, en die had alsnog de bundel vlak voor hem gericht. Blijkbaar was het een (te) goedkope of off-road lamp.
@Ypuh Ik wil ver blijven van: adding insult to injury. Dat gezegd hebbende, waarom zou je de wig/zadelpenklem willen insmeren met carbonpasta? Ik kan dat niet overzien/ken de zadelklem-constructie van de S3 niet. Een beetje pasta op de zadelpen is toch ruim voldoende?Ypuh schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:01:
[...]Blijkt dat ik de wig/zadelpenklem niet in had moeten smeren met carbonpasta, maar alleen de zadelpen. Anders krijg je dus frictie op de verkeerde plaats en kloppen de torque waardes niet. Achteraf gezien best logisch.
Gelukkig via MP nog een Cervelo zadelpen voor een leuke prijs op de kop kunnen tikken (zijn vrij zeldzaam). Via crash replacement kost een nieuwe zo'n €120.
120 euro valt mij trouwens nog mee, nette prijs.
Nee, maar lijkt me wel eens leuk om te doen. Zeker met het goede doel in het achterhoofd.racoon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:28:
iemand wel eens deelgenomen aan https://www.rideforkika.nl/
@Ypuh Damn, da's zuur!
[ Voor 4% gewijzigd door ElectricHead op 16-09-2020 14:06 ]
mij ook, alleen hoe train je zoiets, i kzo udan 1 dag 90 km doen.ElectricHead schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:04:
[...]
Nee, maar lijkt me wel eens leuk om te doen. Zeker met het goede doel in het achterhoofd.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Ik gok dat ik de afgelopen ~10 jaar al meer dan €2-3k bespaard heb aan werkplaatsuren en voordelige internetprijzen van onderdelen, dus wat dat betreft kan het uit gelukkig.Grin schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:59:
[...]
@Ypuh Ik wil ver blijven van: adding insult to injury. Dat gezegd hebbende, waarom zou je de wig/zadelpenklem willen insmeren met carbonpasta? Ik kan dat niet overzien/ken de zadelklem-constructie van de S3 niet. Een beetje pasta op de zadelpen is toch ruim voldoende?
120 euro valt mij trouwens nog mee, nette prijs.

Achteraf is het inderdaad logisch om daar geen carbon pasta te doen, maar ik ben gewend alle verbindingen in te smeren om corrosie, slippen en kraken te voorkomen. Voor vrijwel elk onderdeel is dat ook de best practice en heb alles wel een keer horen kraken wanneer ik het niet deed (o.a. zadelrails, stuurpen, stuur, zadelpen).
Met sommige merken ben je verder van huis voor een proprietary zadelpen (o.a. BMC is €250).
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 16-09-2020 14:28 ]
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic