Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 179 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:17
darkkingll schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:06:
Zo, ook hier is zojuist een Canyon besteld :) de exceed cf6 in matblauw.
Nu wachten tot eind maart..

Ik heb ook direct een mudguard en shirt meebesteld. Ik ben benieuwd of die eerder worden verzonden.
Nice, 2 maandjes valt mee in deze tijd..

de extra spullen komen in principe niet apart, maar gewoon met de fiets, dat was in ieder geval zo bij de canyon racefiets van mijn vrouw (belletje en bidonhouder).

Strava

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:21

Daan_

Alles op zijn tijd !!

darkkingll schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:06:
Zo, ook hier is zojuist een Canyon besteld :) de exceed cf6 in matblauw.
Nu wachten tot eind maart..

Ik heb ook direct een mudguard en shirt meebesteld. Ik ben benieuwd of die eerder worden verzonden.
Bofkont d:)b Maart is zo.... En dan knallen op de droge trails O-) Hier werd laatste keer alles in één keer verstuurd.

Hier moet ik nog geduld hebben om te kunnen bestellen. Staat nog op "binnenkort". AXS upgrade kit al binnen... nu de fiets nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 24-01-2022 08:43 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11 12:32
Die ik wou stond vorige week steeds op Lente, vanaf vrijdag op april en vandaag was die opeens bestelbaar..

Dus direct gedaan, in 6 termijnen betalen en dan inderdaad in April lekker losgaan!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
@Prulleman Ik zag gisteren een tweede Spark RC frame met een ingescheurde demper ophanging. Is er onrust onder Spark eigenaren en heeft Scott al gereageerd? Las dat bij het eerste vermeldt werd dat dit per ongeluk een pre productie frame was

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12 13:03
In het kader van er moeten meer foto's in dit topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBcKD0bCoDCbluJRZyspGZcK7pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1oOjhV0xq5C1RYRWJs0SA5n.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren dus voor het eerst in ruim 1,5 jaar mijn fiets zo op de foto gezet :o Voor de rest alleen maar 'cockpit' foto's in mijn mappen staan. ff snel een foto maken en weer verder :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:29
Kluus schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:57:
[...]
Het is officieel wel een racefiets zadel (Fizik Antares R3) misschien is dat ook iets te zwak voor de MTB? Het zadel wat ik nu besteld heb is wel een "echt" MTB zadel (Ergon SM pro) en heeft ook titanium rails in tegenstelling tot aluminium van bovenstaande, wellicht scheelt dat ook nog.
Ja, die Ergon SM Pro zat lekker (het enige ritje dat ik ermee gereden heb :P). Ik weet niet in welke maat je hem besteld hebt, maar de kleine maat viel nog iets kleiner uit dan ik had verwacht.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 13:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

f4stf0rw4rd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:09:
In het kader van er moeten meer foto's in dit topic:
Ok! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVPIfTWfgQV0Y4JreZ0cUJOogNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M0UXvwQst7ImwcYIC4tJmEKS.jpg?f=user_large

Met m'n fietsmaatje en een vriendin van ons weer eens vanuit Papendal wezen crossen (Renkum, Arnhem, Schaarsbergen + wat extra lusjes), blijft een vermakelijke omgeving! :)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:51

Kluus

Gang is alles

L0we schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Ja, die Ergon SM Pro zat lekker (het enige ritje dat ik ermee gereden heb :P). Ik weet niet in welke maat je hem besteld hebt, maar de kleine maat viel nog iets kleiner uit dan ik had verwacht.
Haha ja wat dat betreft beloofd tita rails ook niet veel goed dan want bij jou was hij ook gebogen. Ik heb een large besteld dus dat komt goed hoop ik :).

Gelijk een nieuw zadel voor de racefiets besteld ook Fizik Antares R1, daar zit nu nog dezelfde R3 op die ik nu op de MTB heb, dus als de Ergon niet bevalt kan ik altijd nog die oude van de racefiets er op zetten.

• Prulleman
Holk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:56:
@Prulleman Ik zag gisteren een tweede Spark RC frame met een ingescheurde demper ophanging. Is er onrust onder Spark eigenaren en heeft Scott al gereageerd? Las dat bij het eerste vermeldt werd dat dit per ongeluk een pre productie frame was
ja.. heb er ook een paar voorbij zien komen.
Het schijnt bij een paar series voor te komen, waarbij de bout niet op 15, maar op 10 Nm is vastgezet (en mogelijk zonder locktite)

voor diegene die geen idee hebben waar het over gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7qKVVddCpSdHKyQA9PYVqDkqgU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TMUcnwA7EEytjQXjrSIH7qBC.png?f=fotoalbum_large

dat krijg je dus als deze bout los loopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXJHfAUqsgQO_V-LvvYNCLD8OUg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gi288FjJoiPthi5Q9vnJJAmD.png?f=user_large

op zich niet heel lastig te controleren, maar de lucht moet wel uit de demper, want in rust stand (zonder SAG) valt de bout net boven het venstertje. (waar hier dus het rubber kapje op zit, maar bij het eerste plaatje niet)

Zojuist ook wel een duidelijk verhaal gepost hier, van iemand die (voor zover ik heb begrepen) bij Scott werkt:
https://www.mountainbike....ic.php?p=2657810#p2657810
(bij de testfietsen stond dus 10Nm op die bout)

Gezien de discussie met @McLambo over zijn canyon en mogelijke garantie issus als je je boutjes niet controleert, heb ik me wel voorgenomen om dit toch zo nu en dan langs te lopen (ook al een keer gedaan)

Strava

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:29
Kluus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Haha ja wat dat betreft beloofd tita rails ook niet veel goed dan want bij jou was hij ook gebogen. Ik heb een large besteld dus dat komt goed hoop ik :).
Nouja, ik maakte ook wel een heel forse klapper hoor... Verwacht verder geen problemen met de duurzaamheid :)

• Prulleman
@Kluus hier ook een Ergon SM Pro (small) met "titanium" ("TiNox" legering, niet puur voor zover ik weet) een jaar in gebruik zonder problemen, zowel de rails, maar ook het dek is nog in perfecte staat. In tegenstelling tot mijn vorige cannondale zadel ook geen issues met kraken bij de rail bevestiging

Strava

• Holk
@Nutterd Al voorzien vandaag? De CF8 in M is beschikbaar

• Prulleman
Holk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:09:
even @Nutterd goed spammen, die zal wel weer papadag hebben
Nutterd schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Aah men! nu staat hij op Lente. net op mijn papadag...op een werkdag was het me niet gebeurd dat ik dit gemist had :(

jij iig gefeliciteerd ;) we zien de foto hier wel voorbij komen als je hem hebt. welke is het geworden?

Strava

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11 13:12

dano_nl

Meh

Ik overweeg een dropper post te installeren op m'n hardtail maar ben benieuwd wat de ervaringen daarmee zijn:

Wie gebruikt een dropper post?
Hoe vaak en veel maak je er gebruik van?
Welke?
Is deze makkelijk zelf te installeren?

Meh

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
dano_nl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:24:
Ik overweeg een dropper post te installeren op m'n hardtail maar ben benieuwd wat de ervaringen daarmee zijn:

Welke?
Ik heb er 1 op beide fietsen en zou absoluut niet meer zonder willen.
Ik gebruik hem op elk ritje meerdere keren. Zelfs op vlakke ritten wil ik hem nog wel eens iets lager zetten als er een bochtig stuk aan komt. Veel meer bewegingsvrijheid waardoor je je fiets echt de bocht in kunt smijten. Installatie is vaak vrij simpel, wel even controleren of jouw frame een interne dropper voorbereiding heeft, anders moet je een dropper met externe aansluiting. Installatie is over het algemeen met een kabel (tenzij je een Rockshox Reverb, AXS of Magura Veyron hebt) en die zijn gemakkelijk zelf aan te sluiten.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:21

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Welke?
Hoevaak maak ik er gebruik van. Het is automatisme geworden. Denk er niet meer over na. Het is dus heel erg vaak ;-)

Of het makkelijk te installeren is hangt af van type dropper die je koopt. Interne bekabeling of externe bekabeling of draadloos. En natuurlijk welke remote gebruik je erbij. Over het algemeen is het prima zelf te doen. Zie de vele filmpjes op YouTube.

Gebruik zelf de RockShox AXS droppers. Deze zijn net zo makkelijk te installeren als standaard zadelpen. ;-)

In dit topic vind je erg veel informatie --> https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=100746

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 24-01-2022 11:50 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Prulleman

Welke?
had er 1 op mijn cannondale fsi hardtail (105 mm drop, 27.2 external routing TRANZX JD-YSP22, beetje behelpen dus.. )
nu op de spark was het de eerste upgrade (180mm oneup).

Op de routes die ik het meeste rij voegt het vrij weinig toe (Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen), voor de vorm doe ik em wel naar beneden bij de drop en soms bij de kleine stukjes naar beneden, maar zonder ben je niet veiliger of sneller... Bij de routes in NL waar je wat langer kan dalen heeft het wel echt een toegevoegde waarde en als je naar de Ardennen gaat of nog verder helemaal.

Je creeert zoveel bewegings ruimte als je zadel uit de weg is, dat is niet te vergelijk met "achter je zadel hangen" bij een steil stukje. Met een dropper is het zoveel makkelijker om controle te houden in bochtige downhill stukken!

Dus op de lokale vlakke routes gebruik ik em eigenlijk niet, maar ook al had ik de intentie op de hardtail om te gaan wisselen, is het op sommige stukken op bv LDD al leuker om met de dropper naar beneden te rijden. vandaar dat ie er niet meer af is geweest.

montage met externe kabel is super makkelijk, maar niet zo fraai..
Intern hangt van je frame af, bij de spark viel dat uiteindelijk reuze mee, ondanks de kabels door de headset. Stuurpen moest er af om de kabel door de downtube te steken, maar via het shock klepje kon de kabel dan weer eenvoudig door het busje in de seattube gestoken worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 24-01-2022 13:28 ]

Strava

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 13:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Klitse schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Ik heb er 1 op beide fietsen en zou absoluut niet meer zonder willen.
Ik gebruik hem op elk ritje meerdere keren. Zelfs op vlakke ritten wil ik hem nog wel eens iets lager zetten als er een bochtig stuk aan komt. Veel meer bewegingsvrijheid waardoor je je fiets echt de bocht in kunt smijten. Installatie is vaak vrij simpel, wel even controleren of jouw frame een interne dropper voorbereiding heeft, anders moet je een dropper met externe aansluiting. Installatie is over het algemeen met een kabel (tenzij je een Rockshox Reverb, AXS of Magura Veyron hebt) en die zijn gemakkelijk zelf aan te sluiten.
Hier sluit ik mij bij aan ^^

Duurde tijdje voor ik het effect goed doorhad, nu heb ik hem echt vaak klein stukje omlaag bij bochtige singletracks (en meer omlaag bij ruiger werk). Als je hem dan weer terug omhoog zet voelt het soms alsof je fiets ineens een beetje te groot is. :)

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
M'n Trek op z'n lokale rondje in de Drunense Duinen vorige week zondag. Het Koolmeesje was niet bang en huppelde zo over de Orbea naar de Trek terwijl wij aan de koffie zaten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccVly3piLojAzif61H6qiNJ2-lQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAceirtbLnxcRLZk4y2nEk97.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMc__EQvqgSVNJ-WIMpqG0bziqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4SX7eyCgPCct2ypLyssr3VJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12 13:54

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Prulleman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:19:
[...]

even @Nutterd goed spammen, die zal wel weer papadag hebben

[...]
Holk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:09:
weer te laat, ik had denk ik om 10.00-10.30 gekeken en toen ging ik een meeting in (toevallig geen papa dag vandaag) :/

bedankt in ieder geval alweer :o

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Holk
Om 11:00 uur was er een grijze CF 8 maat M beschikbaar voor volgende week…

De kek groene AL 7 is ook beschikbaar

[ Voor 21% gewijzigd door Holk op 24-01-2022 13:21 ]

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 17:14

Welke?
1. Ik op mijn MMR Rakish
2. Steeds meer
3. One up 150
4. Ligt eraan hoe handig je bent

Veel kan ik rijden zonder dropper post, maar het hebben van een dropper post maakt alles iets dynamischer. Je kan meer body - bike separation oefenen, zadel uit de weg met manuals (oefenen), drops makkelijker rijden, stijle afdalingen.

In afdalingen zoals Harry Slinger vind ik het wennen om zadel naar beneden te hebben, merk dat ik zadel dan ook als steun gebruikte en het voelt in het begin wat onwennig aan.

[ Voor 34% gewijzigd door joint_me op 24-01-2022 14:01 ]

Hello fellow humans

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12 13:54

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Holk schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:21:
Om 11:00 uur was er een grijze CF 8 maat M beschikbaar voor volgende week…

De kek groene AL 7 is ook beschikbaar
voor volgende week -O- nu stop maar met praten :+ Ja die AL 7 zag ik maar nu ik de CF8 in mijn hoofd heb ben ik bang dat ik daar spijt van krijg als ik die bestel.

Wanneer komt die van jouw?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Holk
Nutterd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:12:
[...]

voor volgende week -O- nu stop maar met praten :+ Ja die AL 7 zag ik maar nu ik de CF8 in mijn hoofd heb ben ik bang dat ik daar spijt van krijg als ik die bestel.

Wanneer komt die van jouw?
Half maart 2022. De doos met de bestelde onderdelen (bidonhouder, pedalen etc) is al binnen. Tubeless ventielen via mantel ook al, dus good to go, just need a bike!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-12 08:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

joint_me schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:29:
In afdalingen zoals Harry Slinger vind ik het wennen om zadel naar beneden te hebben, merk dat ik zadel dan ook als steun gebruikte en het voelt in het begin wat onwennig aan.
Ik rijd al een jaar of 5 met dropper, zou er echt niet aan moeten denken om daar zónder dropper omlaag te gaan :X Om de bulten over te komen trek ik het zadel (20 cm gedropt) ongeveer weer tegen mijn kont aan :P In bochten gebruik ik gebruik het zadel in de lage stand om te steunen tegen mijn kuit/knieholte.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:39
Gisteren zoals gepland naar Westenschouwen geweest.
Parkeerplaats stond praktisch vol (waren er rond 13.00) maar route zelf was behoorlijk rustig. Route lag er zoals hier al benoemd (voor mijn gevoel) heel goed bij. Nergens nat/vochtig maar ook niet mul.

Hoe goed de route was, zo slecht waren m'n benen. Na vrijdag een kleine VO2-maxtraining op de kickr en zaterdag een rondje heuvelrug (met toch wat zware inspanning blijkbaar zo vroeg in het seizoen en met m'n huidige conditie), waren de benen zondag ver leeg.

Na 2 rondes en 45minuten stonden we weer bij de auto. Ik reed voor mijn gevoel continu in het rood en zat bij elk stuk klimmen vlak tegen m'n max. Dus bovenop elke bult even uit moeten puffen. Tweede ronde ging voor mij wel een stuk beter dan ronde 1; wat meer gevoel weer bij de discipline en opgewarmd.

Materiaal voelde ook niet helemaal solide eerste ronde, maar denk dat het wennen was omdat ik de laate maanden eigenlijk enkel op de racefiets heb gezeten, daar is de ondergrond wat gladder O-)

Ondanks het stuk gaan en slechts 2 rondes wel weer vermaakt en smaakt toch naar wat vaker doen. Merk wel dat ik heeel langzaam ben en het een hele andere (tak van) sport is dan wielrennen.

Strava or it didn't happen :)

Edit: Nog wel grappig: 44minuten buffelen op de mtb geeft aldus strava een relative effort of 103, terwijl mijnr it zaterdag op de weg (2u46 in groepsverband, lage snelheid met wat hobbels op de Heuvelrug) een effort van 106 is. Geeft toch wel aan hoe explosief en zwaar mtb'en stiekem is.

[ Voor 9% gewijzigd door Stufferdt op 24-01-2022 15:41 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Prulleman
Stufferdt schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:39:
Parkeerplaats stond praktisch vol (waren er rond 13.00) maar route zelf was behoorlijk rustig. Route lag er zoals hier al benoemd (voor mijn gevoel) heel goed bij. Nergens nat/vochtig maar ook niet mul.

Hoe goed de route was, zo slecht waren m'n benen. Na vrijdag een kleine VO2-maxtraining op de kickr en zaterdag een rondje heuvelrug (met toch wat zware inspanning blijkbaar zo vroeg in het seizoen en met m'n huidige conditie), waren de benen zondag ver leeg.

Na 2 rondes en 45minuten stonden we weer bij de auto. Ik reed voor mijn gevoel continu in het rood en zat bij elk stuk klimmen vlak tegen m'n max. Dus bovenop elke bult even uit moeten puffen. Tweede ronde ging voor mij wel een stuk beter dan ronde 1; wat meer gevoel weer bij de discipline en opgewarmd.

Materiaal voelde ook niet helemaal solide eerste ronde, maar denk dat het wennen was omdat ik de laate maanden eigenlijk enkel op de racefiets heb gezeten, daar is de ondergrond wat gladder O-)

Ondanks het stuk gaan en slechts 2 rondes wel weer vermaakt en smaakt toch naar wat vaker doen. Merk wel dat ik heeel langzaam ben en het een hele andere (tak van) sport is dan wielrennen.

Edit: Nog wel grappig: 44minuten buffelen op de mtb geeft aldus strava een relative effort of 103, terwijl mijnr it zaterdag op de weg (2u46 in groepsverband, lage snelheid met wat hobbels op de Heuvelrug) een effort van 106 is. Geeft toch wel aan hoe explosief en zwaar mtb'en stiekem is.
hehe, die klimmetjes maken het wel een pittig rondje er zitten er 1 of 2 in die met slechte (mulle) omstandigheden bijna niet te doen zijn, maar met goede ondergrond ook slopend zijn voor je benen.. Je moet dan net teveel kracht leveren om niet om te vallen :D

laatste keer dat ik er geweest ben wel lekker voluit kunnen gaan: https://www.strava.com/activities/5417653829
toen lag het er voor juni erg goed bij (heb het slechter gezien)

Milan Vader heeft er ook een keertje goed doorgereden:
https://www.strava.com/activities/2244375695#56689280598
wel interessant want met powermeter, dan zie je dat er klimmetjes met 600 watt tussen zitten :D en een piek van tegen de 1000

Strava

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:10

Sherlock

No Shit

Ik was er rond 10 uur en toen viel het nog mee op de parkeerplaats. Ik had mijn broer meegenomen in een poging hem enthousiast te maken voor het MTB'en en dat is wel gelukt. Conditioneel was hij er na het eerste rondje echter wel klaar mee, dus toen heb ik zelf nog even een rondje doorgefietst, voor zover mogelijk. Want ik vond het biizonder druk op de route. Zelfs nog een hele groep (zeker >20 man) Belgische wandelaars op de singletrack. Ze gingen wel netjes aan de kant hoor, maar dat was wel een vreemd moment. Sowieso zijn er superveel mooie wandelpaden daar, dus waarom er dan per se op de MTB tracks gewandeld moet worden snap ik niet zo. Hopelijk was het gewoon een vergissing.

Edit; ik had mijn PR op de route zelfs geëvenaard, ondanks al het verkeer. Dat betekent dat ik ruimte heb om sneller te gaan :*)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Goed bezig. Ook leuk autoritje zo te zien >:)

/edit: Hmm, ik klikte op de link van Milan Vader schijnbaar... vond het al gek dat ik 4 rondjes zag ipv 2.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 24-01-2022 16:32 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Stufferdt
Prulleman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:14:
[...]

hehe, die klimmetjes maken het wel een pittig rondje er zitten er 1 of 2 in die met slechte (mulle) omstandigheden bijna niet te doen zijn, maar met goede ondergrond ook slopend zijn voor je benen.. Je moet dan net teveel kracht leveren om niet om te vallen :D

laatste keer dat ik er geweest ben wel lekker voluit kunnen gaan: https://www.strava.com/activities/5417653829
toen lag het er voor juni erg goed bij (heb het slechter gezien)

Milan Vader heeft er ook een keertje goed doorgereden:
https://www.strava.com/activities/2244375695#56689280598
wel interessant want met powermeter, dan zie je dat er klimmetjes met 600 watt tussen zitten :D en een piek van tegen de 1000
Ja klopt. Ondanks dat je dan denkt toch een prima conditie te hebben, ging ik goed kapot. Klimmetjes zijn killing.

Ik zag op strava inderdaad dat je er vlotjes rondreed! Bizar wel om te zien hoeveel harder het dus nog sowieso kan. En powermeter op de mtb klinkt wel tof ja. Zo'n vader trapt 347 over het hele rondje gemiddeld. wellicht heeft hij toch wat te zoeken dan bij Jumbo Visma :9

Ik vind het ook boeiend om te zien wel dat ik veel probeer op te lossen door zwaarder te trappen (op de macht) terwijl de vriend waar ik mee was juist alles op hele lichte cadans doet. Schakelt zo licht mogelijk en blijft peddelen, waar ik omhoog probeer te poefen. Merk dat je dan op een gegeven moment lucht en hartslag tekortkomt :9

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Stufferdt schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Ik vind het ook boeiend om te zien wel dat ik veel probeer op te lossen door zwaarder te trappen (op de macht) terwijl de vriend waar ik mee was juist alles op hele lichte cadans doet. Schakelt zo licht mogelijk en blijft peddelen, waar ik omhoog probeer te poefen. Merk dat je dan op een gegeven moment lucht en hartslag tekortkomt :9
Daar ben ik inmiddels ook wel achter; die klimmen op Westenschouwen gaan wel op de macht, maar daarna zijn je (mijn) benen gewoon leeg. En als je dan met een licht verzet naar boven 'danst' scheelt het je op de klim misschien 2 seconden, maar die heb je echt heeel snel daarna al weer terugverdient.

• Stufferdt
Sherlock schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Ik was er rond 10 uur en toen viel het nog mee op de parkeerplaats. Ik had mijn broer meegenomen in een poging hem enthousiast te maken voor het MTB'en en dat is wel gelukt. Conditioneel was hij er na het eerste rondje echter wel klaar mee, dus toen heb ik zelf nog even een rondje doorgefietst, voor zover mogelijk. Want ik vond het biizonder druk op de route. Zelfs nog een hele groep (zeker >20 man) Belgische wandelaars op de singletrack. Ze gingen wel netjes aan de kant hoor, maar dat was wel een vreemd moment. Sowieso zijn er superveel mooie wandelpaden daar, dus waarom er dan per se op de MTB tracks gewandeld moet worden snap ik niet zo. Hopelijk was het gewoon een vergissing.

Edit; ik had mijn PR op de route zelfs geëvenaard, ondanks al het verkeer. Dat betekent dat ik ruimte heb om sneller te gaan :*)
Helemaal vergeten te reageren. Maar er waren veel wandelaars ja. Meesten lopen netjes over de wandelpaden, maar achter ons ging er blijkbaar nog een man onderuit omdat er ineens in een afdaling mensen liepen en hij schrok. Hoorde wat kraken en dacht dat het niet z'n botten waren; telefoon in z'n camelbag/rugzak en wist dus niet of hij blij of niet moest zijn dat het neit z'n botten waren :+

En lekker! Vooral het laatste stuk vals omhoog lag er snel bij, daar pak je toch ook nog best wat tijd denk ik. Maat trok onverwachts aan op dat stuk en reed er een fors stuk af (23 ipv 29s).
Sherlock schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Daar ben ik inmiddels ook wel achter; die klimmen op Westenschouwen gaan wel op de macht, maar daarna zijn je (mijn) benen gewoon leeg. En als je dan met een licht verzet naar boven 'danst' scheelt het je op de klim misschien 2 seconden, maar die heb je echt heeel snel daarna al weer terugverdient.
Ja precies.
Maar ondanks dat we maar 2 rondjes hebben gedaan, wel weer prima vermaakt :) Benen zijn vandaag echt niks waard, maar begin het wel oprecht steeds leuker te vinden.

• Prulleman
Stufferdt schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Ja klopt. Ondanks dat je dan denkt toch een prima conditie te hebben, ging ik goed kapot. Klimmetjes zijn killing.

Ik zag op strava inderdaad dat je er vlotjes rondreed! Bizar wel om te zien hoeveel harder het dus nog sowieso kan. En powermeter op de mtb klinkt wel tof ja. Zo'n vader trapt 347 over het hele rondje gemiddeld. wellicht heeft hij toch wat te zoeken dan bij Jumbo Visma :9

Vader is gewoon nr 1 van NL als mvdp niet mee doet :) die kan zeker wel een rondje trappen.
met een licht verzet is het inderdaad langer vol te houden, zeker als je benen al niet meewerken, dan moet je ze niet met een zwaar verzet belasten.

Als het om snelheid gaat is er wel wat voor te zeggen om zo'n klimmetje toch op een goed tempo te pakken, maar dan wat smoother, en vooral langer doortrekken. Dus wat meer tempo maken vooraf, zodat je het eerste deel al kan doen met de snelheid die je meeneemt, dan hoef je net een tandje minder terug te schakelen omdat je er al bijna bent en dat maakt het weer makkelijker om over de top door te knallen. Wat ik vaak mis zie gaan is dat anderen net voor de top stoppen met trappen, dan moet je stiekem toch nog even corrigeren en zwaar trappen om over de top te komen en dan ben je ook nog eens al duur verdiende snelheid kwijt.

Als een PR niet je doel is en je een beetje je krachten wilt sparen of beter verdelen voor een langere rit, dan is gewoon in een licht verzet doorpeddelen zeker de beste optie

Strava

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:00
Korte klimmetjes zijn ook makkelijk te doen op de macht, bij wat langere klimmen gaat dat wel een stuk lastiger worden. Neem bijvoorbeeld de Nok op Schoorl is op de macht een stuk lastiger als een kortere steilere klim gewoon omdat je gewoon totaal het rood in gaat en je hartslag niet om laag kan krijgen. Op een lichter verzet kan je zulke dingen veel makkelijker volhouden.

Maar wat je soms ook mensen ziet doen is voor een klim direct helemaal terugschakelen waardoor ze de snelheid die ze voor een klim hadden compleet kwijt zijn. En dat is vaak niet alleen vervelend voor jezelf, maar ook voor mensen achter je

Maar het blijft in het begin toch altijd een beetje gokken wat het lekkerste verzet is om een klim op te gaan. Is echt iets wat met ervaring moet komen.

• Prulleman
ZanielGa schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:08:
Korte klimmetjes zijn ook makkelijk te doen op de macht, bij wat langere klimmen gaat dat wel een stuk lastiger worden. Neem bijvoorbeeld de Nok op Schoorl is op de macht een stuk lastiger als een kortere steilere klim gewoon omdat je gewoon totaal het rood in gaat en je hartslag niet om laag kan krijgen. Op een lichter verzet kan je zulke dingen veel makkelijker volhouden.

Maar wat je soms ook mensen ziet doen is voor een klim direct helemaal terugschakelen waardoor ze de snelheid die ze voor een klim hadden compleet kwijt zijn. En dat is vaak niet alleen vervelend voor jezelf, maar ook voor mensen achter je

Maar het blijft in het begin toch altijd een beetje gokken wat het lekkerste verzet is om een klim op te gaan. Is echt iets wat met ervaring moet komen.
zorgen voor een fatsoenlijke drivetrain, nog een tandje terugschakelen tijdens de klim zou geen probleem moeten zijn. Ik ben nog wel gewend om toch even de druk van de pedalen te halen als ik schakel, maar de noodzaak daarvoor wordt echt steeds minder met moderne groepen.

Strava

• ZanielGa
Prulleman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:15:
[...]

zorgen voor een fatsoenlijke drivetrain, nog een tandje terugschakelen tijdens de klim zou geen probleem moeten zijn. Ik ben nog wel gewend om toch even de druk van de pedalen te halen als ik schakel, maar de noodzaak daarvoor wordt echt steeds minder met moderne groepen.
Is inderdaad een groot verschil met het schakelen onder kracht van een paar jaar geleden en van nu. Waar je toen een aantal tanden kwijt zou zijn gaat het nu vlekkeloos. Maar toch ben ik het met je eens. De keren dat ik schakel in een klim geef ik liever een klein beetje minder druk.

• Prulleman
ZanielGa schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:20:
[...]

Is inderdaad een groot verschil met het schakelen onder kracht van een paar jaar geleden en van nu. Waar je toen een aantal tanden kwijt zou zijn gaat het nu vlekkeloos. Maar toch ben ik het met je eens. De keren dat ik schakel in een klim geef ik liever een klein beetje minder druk.
ja, verdien er niet mijn brood mee, dus spaar ik mijn materiaal liever (althans 9 van de 10 x, die enkele keer is snelheid toch belangrijker O-) ).

Strava

• ZanielGa
Prulleman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:22:
[...]

ja, verdien er niet mijn brood mee, dus spaar ik mijn materiaal liever (althans 9 van de 10 x, die enkele keer is snelheid toch belangrijker O-) ).
Gewoon je dure materiaal in de schuur laten staan en een goedkoop 2e handsje mee naar buiten nemen.

• Prulleman
ZanielGa schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:23:
[...]

Gewoon je dure materiaal in de schuur laten staan en een goedkoop 2e handsje mee naar buiten nemen.
haha, nee man.. elke x genieten op dit materiaal

Strava

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:59

Galois

1811 - 1832

Afgelopen week sprak ik met een fietsenmaker van een high end (sport)fietsenwinkel.

We hadden het over het schoonmaken van de MTB. Ik ben daar slordig in, maar spuit mijn fiets eigenlijk altijd wel af als ik door modder/nat weer gefietst heb.

Hij zei dat het echt niet nodig was en zelfs beter om het niet te doen. De lagers van tegenwoordig zijn zo goed, dat er niet zo snel zand of viezigheid in komt. Water daarentegen wel. Als er water bij/tegen zo’n lager komt, dan is er elke keer kans dat er wat water naar binnen sijpelt. Met alle gevolgen van dien.

Zijn advies: fiets vies wegzetten en lekker laten opdrogen en daarna het zand eraf borstelen. Ketting wel goed zand eraf borstelen/droog maken en opnieuw invetten/waxen/oid. En maar af en toe de fiets helemaal schoonspuiten.

Klinkt geloofwaardig en mij als muziek in de oren! (al deze gewonnen tijd, kan weer in fietsen gestoken worden! 😎)

Aanvullende meningen/ervaringen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Michael1102
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10-2022
Stufferdt schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:51:
[...]

Helemaal vergeten te reageren. Maar er waren veel wandelaars ja. Meesten lopen netjes over de wandelpaden, maar achter ons ging er blijkbaar nog een man onderuit omdat er ineens in een afdaling mensen liepen en hij schrok. Hoorde wat kraken en dacht dat het niet z'n botten waren; telefoon in z'n camelbag/rugzak en wist dus niet of hij blij of niet moest zijn dat het neit z'n botten waren :+

En lekker! Vooral het laatste stuk vals omhoog lag er snel bij, daar pak je toch ook nog best wat tijd denk ik. Maat trok onverwachts aan op dat stuk en reed er een fors stuk af (23 ipv 29s).

[...]

Ja precies.
Maar ondanks dat we maar 2 rondjes hebben gedaan, wel weer prima vermaakt :) Benen zijn vandaag echt niks waard, maar begin het wel oprecht steeds leuker te vinden.
Zaterdag was het een stuk rustiger. MTB'ers waren voornamelijk beperkt tot duo's en vader/ kind combinaties.

's middags waren er rond 14u nog enkele plekken vrij op de parkeerplaats. Blijf de hobbels net voor en op de parkeerplaats niet echt fietsendrager vriendelijk vinden (heb al meerdere keren daar aan de grond gezeten, inmiddels fietsendrager versteld en zeer zachtjes er overheen).

Ik ben gelukkig geen wandelaars tegengekomen op plekken waar ze niet horen (wel op de gedeelde paden).

De afdaling na de eerste steile helling was onder handen genomen en voorzien van een nieuwe hummus/compost/houtsnipper laag. Door het vele remmen in deze afdaling lag deze er vaak slecht bij (uitgesleten plekken, onzeker de bocht invliegen), maar dit keer dus bijzonder goed onderhouden.

Na 4 rondes heb ik het voor gezien gehouden, aan de conditie is in ieder geval nog werk te doen. Na beide steile hellingen moest ik telkens weer even op adem komen.

• Prulleman
Galois schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:28:
Afgelopen week sprak ik met een fietsenmaker van een high end (sport)fietsenwinkel.

We hadden het over het schoonmaken van de MTB. Ik ben daar slordig in, maar spuit mijn fiets eigenlijk altijd wel af als ik door modder/nat weer gefietst heb.

Hij zei dat het echt niet nodig was en zelfs beter om het niet te doen. De lagers van tegenwoordig zijn zo goed, dat er niet zo snel zand of viezigheid in komt. Water daarentegen wel. Als er water bij/tegen zo’n lager komt, dan is er elke keer kans dat er wat water naar binnen sijpelt. Met alle gevolgen van dien.

Zijn advies: fiets vies wegzetten en lekker laten opdrogen en daarna het zand eraf borstelen. Ketting wel goed zand eraf borstelen/droog maken en opnieuw invetten/waxen/oid. En maar af en toe de fiets helemaal schoonspuiten.

Klinkt geloofwaardig en mij als muziek in de oren! (al deze gewonnen tijd, kan weer in fietsen gestoken worden! 😎)

Als ie toch al nat is spuit ik de fiets vaak wel af, en als alles onder de modder zit ook, maar bij een beetje zand zeker niet.

Nou rij ik niet zo heel vaak vrijwillig door de modder, maar het komt weleens voor.

De theorie klopt verder wel denk ik.. hoe natter je de fiets maakt, hoe harder alles slijt.

Hier ook een gek verhaal, gebroken ketting na 500 km in 20 maanden, wel altijd "afgespoeld" ...
Ik zeg: komt doordat je fiets vaker nat in de schuur staat, dan dat je erop rijdt, maar andere haken niet echt aan bij deze theorie... :/
https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=153162

Strava

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12 20:45

McLambo

MTB Junky

In mijn geval is dat dus 4 van de 5 keer afspoelen in de winter. Een grote chocopasta hier op de veluwe (buiten de MTB tracks).

Ik heb hem een keer met de klonten modder erop weggezet (geen zin), en dan is de modder 4/5 dagen later nog niet opgedroogd. Dus ff slangetje met slap straaltje er overheen.

De ketting wordt niet vanzelf droog in de schuur, maar je kunt hem wel vochtvrij krijgen met Water Displacement -40 (WD40), dit verdrijft het vocht, en zorgt ervoor dat de boel niet gaat roesten.

Volgende fietsrit even de ketting inspuiten met Squirt en gaan. Deze methode werkt erg goed voor mij.
Bewegende delen in overbrenging en vering krijgen ook een sprietsje WD40 tegen roest en ophoping vocht rondom de keerrringen

[ Voor 3% gewijzigd door McLambo op 24-01-2022 22:11 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Maar je fiets wordt er zo zwaar van! ;)

Als het niet erg onder de blubber zit doe ik het ook altijd zo, anders spoel ik het even af. Let ook op als je met nat weer over gepekelde wegen hebt gereden wat dat wil je er ook echt wel even af spoelen. En dat laatste moet dan met koud water heb ik me laten vertellen want in warm water lost het zout sneller op waardoor het juist verder de fiets in wordt gebracht. Geen idee of het helemaal klopt maar zo doe ik het meestal maar.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:34
Inderdaad: Ik maak ook minimaal schoon, droge borstel als het droog stof is. En als het echt modder is: Met nevel natspuiten en dan met tuinslang borstel met beetje stromend water schoonmaken:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.at/data/shop/D04/001/780/499/379/7/DV_8_1621278_01_4c_DE_20120912114724.jpg
En als het echt netjes moet, daarna met emmertje en doekje erlangs.

Nooit hoge drukreiniger of gewone slang met sterke straal op headset, naven, BB of framelagers.
En ook vooral geen schoonmaakmiddelen of muc-off: die lossen voornamelijk vetten op, en dat zeepwater wil je niet in een lager. (Gericht eens een onderdeel schoonmaken of ontvetten is wat anders. Maar ik zie soms mensen fietsen in een foamlaag zetten of ze met de auto in de wasbox staan :X )

Voor tandwielen etc gebruik ik andere borstel (oude afwasborstel).

Ook praktisch om altijd te proberen te voorkomen dat je vette nevel naar je remschijf achter spuit. Ik zelf ben sowieso erg voorzichtig met mijn remmen, en knijp ze niet in totdat ik de schijven gereinigd/ontvet heb na het wassen.

• Prulleman
McLambo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:10:
In mijn geval is dat dus 4 van de 5 keer afspoelen in de winter. Een grote chocopasta hier op de veluwe (buiten de MTB tracks).

Ik heb hem een keer met de klonten modder erop weggezet (geen zin), en dan is de modder 4/5 dagen later nog niet opgedroogd. Dus ff slangetje met slap straaltje er overheen.

De ketting wordt niet vanzelf droog in de schuur, maar je kunt hem wel vochtvrij krijgen met Water Displacement -40 (WD40), dit verdrijft het vocht, en zorgt ervoor dat de boel niet gaat roesten.

Volgende fietsrit even de ketting inspuiten met Squirt en gaan. Deze methode werkt erg goed voor mij.
Bewegende delen in overbrenging en vering krijgen ook een sprietsje WD40 tegen roest en ophoping vocht rondom de keerrringen
Leuk spul wd40.. inderdaad vocht afdrijvend, maar helaas ook vet oplossend..
Verwijdert olie, vuil, vet en vuil
https://wd40.nl/product/multi-use-product-smart-straw/

Gelukkig smeert het ook, anders heb je gelijk een groot probleem, maar het dikke vet in je lagers verdwijnt vrij rap als je vaak wd40 gebruikt.
Ik heb ook hiermee weleens een achternaaf omzeep geholpen (ook WD 40 om de ketting en cassette droog te maken gebruikt..)

Strava

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:16:
[...]

[...]

Gelukkig smeert het ook, anders heb je gelijk een groot probleem, maar het dikke vet in je lagers verdwijnt vrij rap als je vaak wd40 gebruikt.
Ik heb ook hiermee weleens een achternaaf omzeep geholpen (ook WD 40 om de ketting en cassette droog te maken gebruikt..)
Tsja, je moet wat :*)

De vochtverdrijvende eigenschappen zijn wat mij betreft superieur aan de vet oplossende eigenschappen. Je moet ook niet die hele bus leegblaffen, gewoon klein sprietsje voor de vliegroest. Ketting kan eventueel ook direct weer in de wax na de schoonmaakbeurt.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:04
Zondag eerste ritje met de XT shifter gedaan. Echt een verbetering tegenover de Deore shifter. Goede investering dus.

M.b.t. Westenschouwen moet je wel wat geluk hebben met de toeristen (de echte toeristen, niet de mensen die een dagje komen MTB-en). Vaak genoeg dat mensen tegen de richting (met de fiets aan de hand) in lopen en net achter een punt staan dat je ze niet of slecht ziet. Zelfs wel eens gehad dat iemand gehurkt achter een klein bergje zat.. Dat is vragen om problemen.

4 rondes (met een korte pauze bij het bankje tussen de rondes door) is mijn max, meestal bij de eerste klim heb ik even nodig om op adem te komen en anders die tweede wel. Verder fiets ik het rondje gewoon door.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Eerste ritje met het Ergon SM Pro zadel gemaakt gisteren en hij zit inderdaad prima! Toen ik het oude race zadel er af haalde kwam ik er achter dat er nog wel meer mis mee was: de hele schaal was van links naar rechts door gescheurd (dit was niet echt zichtbaar door alle modder die er tegenaan zat :).

Ik voel dat die Ergon als MTB specifiek zadel ook een veel stevigere schaal heeft en als je er op gaat letten voel je wel dat zo'n zadel op een hardtail in het bos inderdaad heel wat te verduren krijgt, dus het is eigenlijk niet zo gek dat die lichtgewicht racefiets zadels niet per se geschikt zijn voor off-road.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

McLambo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:27:
[...]

Tsja, je moet wat :*)

De vochtverdrijvende eigenschappen zijn wat mij betreft superieur aan de vet oplossende eigenschappen. Je moet ook niet die hele bus leegblaffen, gewoon klein sprietsje voor de vliegroest. Ketting kan eventueel ook direct weer in de wax na de schoonmaakbeurt.
Dat is misschien nog wel een goed idee, één van de mindere eigenschappen van de squirt lube vind ik de matige bescherming tegen roest, zeker als je in vochtige omstandigheden hebt gereden of wanneer je je fiets met water schoon hebt moeten maken. En ja, ik haal de ketting altijd door een doek, maar 100% droog wordt het nooit. Zeker met de doeken die ik er voor gebruik, daar zit over het algemeen wel wat vet op, wat er dan weer voor zorgt dat het water niet goed opgenomen wordt...

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Driek schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:21:
[...]

bj zou ook zomaar kunnen kloppen, denk dat we de gok maar gaan wagen.
na mijn crash waar de ophanging gebroken is lijkt de derailleur ook flink vervormd te zijn.
Het is nog een 9 shifter.
Is dit nu nog een van de beter te verkrijgen derailleurs:
https://www.bikester.nl/s...l?vgid=G224161&cgid=36939

of zijn er nog betere, betaalbare alternatieven? mijn huidige is een deore lx.

Tijd van werken, tijd van rusten

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Vragen over hartslagmeters (voor het mountainbiken icm garmin) waar kan ik daar mee terecht?

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-12 17:07
McLambo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:30:
Vragen over hartslagmeters (voor het mountainbiken icm garmin) waar kan ik daar mee terecht?
Het grote sporthorloge met GPS topic.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:52
Daar kan ik gezien mijn professionele achtergrond wellicht wel mee helpen. DM staat open :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42
Ruut88 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Daar kan ik gezien mijn professionele achtergrond wellicht wel mee helpen. DM staat open :)
In het kader van forumwerking zou het zonde zijn om dat besloten te bespreken, tenzij je voornemens bent geheime info te delen :P

in dit topic kan het prima toch?

• Prulleman
Driek schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:19:
[...]

na mijn crash waar de ophanging gebroken is lijkt de derailleur ook flink vervormd te zijn.

lijkt me een prima vervanging, -maar-... check wel even of je niet toevallig een gekke "rapid rise" shifter/derailleur hebt, waarbij je naar een kleiner kransje gaat met meer kabel spanning in plaats van andersom, bij 9 speed heb je dat namelijk weleens..
misschien nog beter dit topic..
Het grote fietscomputer topic

Strava

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-12 21:51
Prulleman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:16:
[...]

[...]

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.
WD40 in de scharnierpunten bij een fully zijn fataal, net als in je BB, headset of assen/wielen.

WD40 bij een ketting heb ik geen ervaring mee.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

bas-r schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.
WD40 in de scharnierpunten bij een fully zijn fataal, net als in je BB, headset of assen/wielen.

WD40 bij een ketting heb ik geen ervaring mee.
Fataal? Hoezo gaat je fiets dan dood?
Ik doe dit al meerdere jaren, en geen problemen mee gehad tot nu toe.

Ik vind de reactie nogal overtrokken, lagers hebben tegenwoordig goeie seals, daar komt niet zomaar wat in. Blootliggend hardstaal gaat gewoon roesten als je het niet hiertegen beschermd. En ik heb liever geen roestige, opgezette lagers die op een gegeven moment uit het frame geperst moeten worden.

Maar mogelijk kun je een alternatief voorstellen? Je bent nooit te oud om te leren zegt men 😎

[ Voor 29% gewijzigd door McLambo op 25-01-2022 11:32 ]

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:52
418O2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:41:
[...]

In het kader van forumwerking zou het zonde zijn om dat besloten te bespreken, tenzij je voornemens bent geheime info te delen :P

in dit topic kan het prima toch?
Ja ook prima hoor, DM zie ik vaak wat sneller, maar zal deze pagina even in de gaten houden ;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

McLambo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Fataal? Hoe zo gaat je fiets dan dood?
Ik doe dit al meerdere jaren, en geen problemen mee gehad tot nu toe.

Wat stel je voor als alternatief dan?
Vertrouwen op het vochtwerende vermogen van lagervet en dit af en toe vervangen?

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:50
Ansich is WD40 geen probleem, zolang je maar tijdig opnieuw smering aanbrengt. Niet wanneer het zwaar begint te lopen/piepen kraken ed.
Oftewel je onderhoudsinterval moet omhoog. Dat wordt meestal niet gedaan.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Kluus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Vertrouwen op het vochtwerende vermogen van lagervet en dit af en toe vervangen?
Bedankt voor de suggestie.
Uuh, periodiek lagers uit frame persen, seals openhalen en er nieuw vet indoen?? No thank you.

Als de boel toch zo ver uit elkaar ligt gaan er meteen nieuwe lagers in.

[ Voor 3% gewijzigd door McLambo op 25-01-2022 11:38 ]

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Torched schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:32:
Ansich is WD40 geen probleem, zolang je maar tijdig opnieuw smering aanbrengt. Niet wanneer het zwaar begint te lopen/piepen kraken ed.
Oftewel je onderhoudsinterval moet omhoog. Dat wordt meestal niet gedaan.
Nogmaals; het is niet voor smering, maar vocht verdrijven. Aan de buitenkant van de lagers. Lagers lopen nog prima op hun eigen vet.

Misschien moet ik mijn fatale experimenten hier maar niet meer delen, of beter uitleggen :X

[ Voor 3% gewijzigd door McLambo op 25-01-2022 11:36 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

McLambo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Uuh, periodiek lagers uit frame persen, seals openhalen en er nieuw vet indoen?? No thank you.

Als de boel toch zo ver uit elkaar ligt gaan er meteen nieuwe lagers in.
Nouja in ieder geval niet het lagervet wegspuiten met WD40 bedoel ik dan ;). Ik heb geen fully dus hoe die scharnierpunten in elkaar steken weet ik niet, maar voor het balhoofd, BB en naven breng ik altijd een extra laagje lagervet aan op de industrielagers als first line of defence, ik bedoel dat je die af en toe schoonmaakt, en dan blijft het vet in je lagers gewoon voor lange duur intact.

En in het geval van cup & conus lagers kan inderdaad je inderdaad je hele naaf slopen als je die te lang droog rijd.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

McLambo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Nogmaals; het is niet voor smering, maar vocht verdrijven. Aan de buitenkant van de lagers. Lagers lopen nog prima op hun eigen vet.

Misschien moet ik mijn fatale experimenten hier maar niet meer delen, of beter uitleggen :X
Ik denk dat WD40 beter tot voorbij de seals van je lagers weet te dringen dan het water wat je wil bestrijden, dat is namelijk ontwikkelt om overal tussen te kruipen.

Waarom niet meer delen, het kan altijd voor goede inzichten zorgen toch?

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Maar als je nu een handdoek onder je ketting houdt, en dan vanaf de bovenkant je ketting licht sprayt met WD40, dan heeft dat toch voor de rest van je fiets geen gevolgen? Op die manier zou je de vliegroestvorming wel tegen kunnen gaan natuurlijk.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Kluus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Ik denk dat WD40 beter tot voorbij de seals van je lagers weet te dringen dan het water wat je wil bestrijden, dat is namelijk ontwikkelt om overal tussen te kruipen.

Waarom niet meer delen, het kan altijd voor goede inzichten zorgen toch?
Ja dat is waar! Ik kan vandaag niet zo goed tegen kritiek denk ik, en dit zet mijn bike-clean-procedure een beetje op losse schroeven 😎

Op mijn fully zitten lagers in het zicht (bloot metaal)en ook nog eens in de spray richting van het achterwiel. Als ik die lagers extra invet, wordt het 1 grote zandkluut, die je er steeds weer af veegt bij de schoonmaakbeurt. Dus vandaar mijn keuze voor een vochtverdrijvend middel. Lagers blijven schoon en vochtvrij en ik vertrouw op interne smering van de lagers.

Eventueel zou ik Teflon kunnen gebruiken, maar moet de fiets eerst opgedroogd zijn denk ik.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:21

charrel

Cortisol4life..

Driek schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Ik heb hier nog een 9 speed xt over, kan je eventueel overnemen met shifter voor weinig.
Ben zelf overgestapt naar de microshift/ rockrider en bevalt stukken beter met clutch ;)
Nog goedkoper ook en schakelt echt meer dan prima en zelfs met de clutch uit schiet de ketting niet meer van mijn voorste blad.

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 25-01-2022 11:52 ]

• Prulleman
Als het voor je werkt prima, maar ik heb in de praktijk meegemaakt dat ik door wd40 (wellicht bij ruimer gebruik) de lagers van mijn achternaaf heb ontdaan van vet, in vrij korte tijd.

Wellicht gebruik je het zo minimaal dat het inderdaad enkel wat effect aan de buiten kant heeft, en het verschil bij een achternaaf is dat je vaak bij schoonmaken en smeren, je kettng/wiel laat draaien, op die manier trekt de wd40 een stuk makkelijker -in- de lagers en dichter op het vet wat je wilt behouden.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om de eigenschappen en werking van verschillende producten goed te begrjipen en op die manier kan iedereen het prima op zijn eigen manier toepassen.
(bij mijn voorbeeld was ik bv niet op de hoogte van de vet afbrekende werking van WD40 en daardoor ging het dus wel mis)

Strava

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:52:
Als het voor je werkt prima, maar ik heb in de praktijk meegemaakt dat ik door wd40 (wellicht bij ruimer gebruik) de lagers van mijn achternaaf heb ontdaan van vet, in vrij korte tijd.

Wellicht gebruik je het zo minimaal dat het inderdaad enkel wat effect aan de buiten kant heeft, en het verschil bij een achternaaf is dat je vaak bij schoonmaken en smeren, je kettng/wiel laat draaien, op die manier trekt de wd40 een stuk makkelijker -in- de lagers en dichter op het vet wat je wilt behouden.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om de eigenschappen en werking van verschillende producten goed te begrjipen en op die manier kan iedereen het prima op zijn eigen manier toepassen.
(bij mijn voorbeeld was ik bv niet op de hoogte van de vet afbrekende werking van WD40 en daardoor ging het dus wel mis)
Helder verhaal en voorbeeld!

Toch heeft water ook tot op zekere hoogte een vetoplossend vermogen, zeker bepaalde soorten vet die standaard in de componenten zitten bij afleveren fiets. Zeker in combinatie met zeep (sopje) Zelf werk ik meestal met Motorex vet, dat watervast is. Dit gaat in plaats van het standaard (witte) vet bij eerste onderhoud. Dit zit er dan ook nog netjes in bij de volgende onderhoudsbeurt.

Deze fiets voor het eerst een dtswiss naaf en hub, en hiervoor heb ik de voorgeschreven vetten besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door McLambo op 25-01-2022 11:57 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

McLambo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Ja dat is waar! Ik kan vandaag niet zo goed tegen kritiek denk ik, en dit zet mijn bike-clean-procedure een beetje op losse schroeven 😎

Op mijn fully zitten lagers in het zicht (bloot metaal)en ook nog eens in de spray richting van het achterwiel. Als ik die lagers extra invet, wordt het 1 grote zandkluut, die je er steeds weer af veegt bij de schoonmaakbeurt. Dus vandaar mijn keuze voor een vochtverdrijvend middel. Lagers blijven schoon en vochtvrij en ik vertrouw op interne smering van de lagers.

Eventueel zou ik Teflon kunnen gebruiken, maar moet de fiets eerst opgedroogd zijn denk ik.
Ja dat vermoedde ik al, op lagers die in het zicht zijn kan je inderdaad geen laagje lagervet smeren als extra bescherming.

Ik zou wat hier gezegd wordt ook niet als kritiek zien trouwens, fietsonderhoud is nu eenmaal echt iets waar iedereen zijn eigen maniertjes in heeft en ook waar iedereen altijd zoekt naar de heilige graal. Dus zeker wd40 triggert mensen omdat dat product zichzelf ook profileert als heilige graal en iedereen daar dus een mening over heeft ontwikkeld (ook vaak positief!).

Wat dat betreft zijn er ongetwijfeld ook vast weer mensen te vinden die het onzin vinden om lagervet aan de buitenkant van industrielagers te smeren ;).

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Prulleman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:54:
Je creeert zoveel bewegings ruimte als je zadel uit de weg is, dat is niet te vergelijk met "achter je zadel hangen" bij een steil stukje.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ik met m'n broek achter het zadel blijf hangen als ik weer terug wil naar het zadel :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

Over wat voor straal had hij het eigenlijk? Er zit natuurlijk nog wel verschil in penetratievermogen tussen hogedrukspuit, een tuinspuit op de harde straal, brede zachte straal of zelfs zonder een spuit waarmee je een massieve maar heel zachte straal hebt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Ruut88 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Ja ook prima hoor, DM zie ik vaak wat sneller, maar zal deze pagina even in de gaten houden ;)
Misschien kan @McLambo je een DM sturen met een link naar de post :P

#omdenken :+

Ecodan warmtepomp

• Galois

Galois

1811 - 1832

JT schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Over wat voor straal had hij het eigenlijk? Er zit natuurlijk nog wel verschil in penetratievermogen tussen hogedrukspuit, een tuinspuit op de harde straal, brede zachte straal of zelfs zonder een spuit waarmee je een massieve maar heel zachte straal hebt.
Hij had net niet over de straal van het schoonspuiten, maar specifiek het vocht dat om de lagers (en dergelijke) blijft hangen na het spuiten (of na een regenbui?). Dat sijpelt dan een beetje naar binnen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• JT

JT

VETAK y0

Galois schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Hij had net niet over de straal van het schoonspuiten, maar specifiek het vocht dat om de lagers (en dergelijke) blijft hangen na het spuiten (of na een regenbui?). Dat sijpelt dan een beetje naar binnen.
Maar dat zou betekenen dat je mtb nooit nat mag worden... ? Lijkt mij iets ver gezocht?

Ecodan warmtepomp

• Galois

Galois

1811 - 1832

JT schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Maar dat zou betekenen dat je mtb nooit nat mag worden... ? Lijkt mij iets ver gezocht?
Dat is een snelle conclusie... :)

Ik zie het meer als 'Een biertje per dag drinken is niet supergezond of zo, maar ook niet heel slecht. Tien biertjes per dag drinken is wel slecht voor je.'

Dus 'af en toe' afspuiten is niet supergoed voor je fiets, maar ook niet heel slecht. Elke dag afspuiten is wel slecht voor je fiets.

(???)

• JT

JT

VETAK y0

Galois schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Dat is een snelle conclusie... :)

Ik zie het meer als 'Een biertje per dag drinken is niet supergezond of zo, maar ook niet heel slecht. Tien biertjes per dag drinken is wel slecht voor je.'

Dus 'af en toe' afspuiten is niet supergoed voor je fiets, maar ook niet heel slecht. Elke dag afspuiten is wel slecht voor je fiets.

(???)
Ok :) Nu ben ik toch al geen poetser :+ Maar ik had gedacht dat een superzachte straal per definitie geen kwaad kon.

Ecodan warmtepomp

• Galois

Galois

1811 - 1832

JT schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Ok :) Nu ben ik toch al geen poetser :+ Maar ik had gedacht dat een superzachte straal per definitie geen kwaad kon.
Dat dacht ik dus ook altijd. Maar ik kan mij dus wel voorstellen dat als er water 'tegen' lagers (oid) aan blijft hangen, dat het best naar binnen kan sijpelen. Zal niet veel zijn, maar heel veel kleine beetjes... Klinkt in ieder geval aannemelijk. Geen water tegen de lagers aan, betekent dat het onmogelijk is dat er water naar binnen sijpelt. Ook logisch :)

(ik ben ook niet zo'n poetser, misschien dat ik daarom deze theorie zo geloofwaardig vind: hoef ik dus nog minder vaak te poetsen! :) )

• Prulleman
in het kort, niet onnodig nat maken, want droogmaken is lastiger dan je denkt en juist op de plekken waar je geen vocht wilt hebben krijg je het niet met een doekje "afgedroogd". Als ie toch al nat is van de rit, dan maakt het natuurlijk niet zoveel meer uit en kan je beter even de boel grondig schoon maken.

Als je altijd door de modder rijdt (omdat je bij mooi weer bv de racefiets pakt.. 8)7 ) dan is het een ander verhaal, dan moet je ook gewoon accepteren dat de boel sneller slijt en je vaker lagers en kettingen moet vervangen

Strava

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42
Mijn FM zegt het ook. Sowieso is het al beter om maar gewoon een tuinslang of hele zachte hogedrukspuit gebruiken, dan maar een beetje borstelen

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:11
Zo, ik wilde graag weten wat de beste manier is om mijn vork en demper bij te houden, dus ik had zoiets van, wie weet dat nou beter dan degenen die die dingen dag in dag uit tegenkomen om te onderhouden. Dus ik heb even bike-suspension in Oirschot gebeld. Eigenlijk was het advies heel erg simpel. Gewoon met een doek goed schoonmaken en verder niets op spuiten of wat dan ook, omdat het vuil aan kan trekken of de rubbers aan kan tasten. Weten we dat ook weer.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nu heb ik tegenwoordig een compressor (om racefietsbanden tubeless te maken, MTB banden lukten ook wel met een gewone pomp) maar die kan ik ook gebruiken om vocht en vuil weg te blazen natuurlijk, alleen ik ben dan ook weer bang dat ik het vet overal tussenuit spuit.

Her en der lees je wel van "Ook daarvoor is een compressor handig!" maar dan heb ik zoiets van, dan ga je eerst met de zachte tuinslang (ik gebruik altijd de regenkop) spoelen en dan blaas je het daarna alsnog overal tussen :P. Dus ik weet het nog niet eigenlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Kluus op 25-01-2022 15:14 ]

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:11
Kluus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:09:
Nu heb ik tegenwoordig een compressor (om racefietsbanden tubeless te maken, MTB banden lukten ook wel met een gewone pomp) maar die kan ik ook gebruiken om vocht en vuil weg te blazen natuurlijk, alleen ik ben dan ook weer bang dat ik het vet overal tussenuit spuit.

Her en der lees je wel van "Ook daarvoor is een compressor handig!" maar dan heb ik zoiets van, dan ga je heerst met de zachte tuinslang (ik gebruik altijd de regenkop) spoelen en dan blaas je het daarna alsnog overal tussen :P. Dus ik weet het nog niet eigenlijk.
Hmm, hier hetzelfde probleem. Die compressor blaast wel enorm hard en ik denk dat je inderdaad het vet overal tussenuit blaast en het water in alle kieren blaast. Na het winterseizoen maak ik denk ik gewoon even alle scharnierpunten schoon en vet ik de lagers netjes in. Kan geen kwaad natuurlijk.

• JT

JT

VETAK y0

Kluus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:09:

Her en der lees je wel van "Ook daarvoor is een compressor handig!" maar dan heb ik zoiets van, dan ga je eerst met de zachte tuinslang (ik gebruik altijd de regenkop) spoelen en dan blaas je het daarna alsnog overal tussen :P. Dus ik weet het nog niet eigenlijk.
Of dat je met de druk alsnog wat vocht naar binnen blaast.

Edit: stond inderdaad al in je post.

Ecodan warmtepomp

• Kluus

Kluus

Gang is alles

JT schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Of dat je met de druk alsnog wat vocht naar binnen blaast.
Ja dat bedoel ik ook :)

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Er is ook natuurlijk een tussenweg, en je kunt prima je fiets met een hogedrukreiniger wassen en met een compressor schoon of droogblazen, als je het maar met beleid doet.

Dus niet met een hoek van 90 graden recht in de kwetsbare delen spuiten, maar schuin erover heen, en de druk van de straal of lucht reguleren. Kwetsbare delen even met een zachte straal of borstel nalopen.

De wereld is niet zwart/wit 😎.
Kijk anders eens bij GMBN tech, staan zat tutorials over hoe dit te doen.

Als het langere perioden vriest blaas ik mijn fiets meestal droog na een rit, anders vriest alles vast.

Heels soms mag hij binnen voor de verwarming staan op een badhandoek 😊

• McLambo

McLambo

MTB Junky

daanb14 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:08:
Zo, ik wilde graag weten wat de beste manier is om mijn vork en demper bij te houden, dus ik had zoiets van, wie weet dat nou beter dan degenen die die dingen dag in dag uit tegenkomen om te onderhouden. Dus ik heb even bike-suspension in Oirschot gebeld. Eigenlijk was het advies heel erg simpel. Gewoon met een doek goed schoonmaken en verder niets op spuiten of wat dan ook, omdat het vuil aan kan trekken of de rubbers aan kan tasten. Weten we dat ook weer.
Forkdeo FTW!! Zou niet meer zonder willen

• Ko.Kane
McLambo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Forkdeo FTW!! Zou niet meer zonder willen
Mja das ook echt zon marketing product.

Voor het fietsen even fiets recht op achterwiel houden, dan heb je de olie weer vers door de bushings, foamrings en dustwipers laten stromen. Das gewoon gratis en smeert waar het echt moet werken.
Verder is stanchions schoonhouden natuurlijk wel good practise.

Maar ook daar gaat er veel mis op goede intenties: veel vorken zitten vol drek in de olie, omdat men de modder uit de hoekjes bij de crown/dust wipers probeert te spuiten en een deel dus onder de wiper verdwijnt. Je steekt zo een tie-rip tussen wiper en stanchion, zo strak is dat helemaal niet.

Een minimale spatbord helpt al enorm om te voorkomen dat daar dik modder ophoopt trouwens. En dat vermindert ook enorm de hoeveelheid water en modder dat tegen je onderste headset lager aanspetterd.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://p.vitalmtb.com/photos/products/13678/photos/14026/s780_MarshGuard_Fork_Fender.jpg

En voor nwere vorken zijn er ook genoeg vergelijkbare of iets langere bolt-on spatborden te koop, die direct in de gaten in de onderste crown schroeven.

[ Voor 22% gewijzigd door Ko.Kane op 25-01-2022 17:51 ]

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ko.Kane schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Mja das ook echt zon marketing product.

Voor het fietsen even fiets recht op achterwiel houden, dan heb je de olie weer vers door de bushings, foamrings en dustwipers laten stromen. Das gewoon gratis en smeert waar het echt moet werken.
Verder is stanchions schoonhouden natuurlijk wel good practise.

Maar ook daar gaat er veel mis op goede intenties: veel vorken zitten vol drek in de olie, omdat men de modder uit de hoekjes bij de crown/dust wipers probeert te spuiten en een deel dus onder de wiper verdwijnt. Je steekt zo een tie-rip tussen wiper en stanchion, zo strak is dat helemaal niet.

Een minimale spatbord helpt al enorm om te voorkomen dat daar dik modder ophoopt trouwens. En dat vermindert ook enorm de hoeveelheid water en modder dat tegen je onderste headset lager aanspetterd.

Zoiets:
[Afbeelding]

En voor nwere vorken zijn er ook genoeg vergelijkbare of iets langere bolt-on spatborden te koop, die direct in de gaten in de onderste crown schroeven.
Tsjah, zo zijn er voor veel handige commerciële producten (omslachtige) alternatieve procedures te bedenken 😛 (tiewrap tussen je seal steken lijkt mij een goed recept om eventueel vuil dat daar zit vrij baan te geven om nog dieper je vork in te gaan)

Ik gebruik het nu meer dan een jaar en ik heb nog nooit zon plezier gehad van een spuitbusje van 8 euro.

Na de fietstocht en schoonmaakbeurt, stanchions en zadelpen afnemen met een microvezeldoek, klein sprietsje forkdeo net boven de seals, en rondom de stanchion laten lopen.

Stukje inveren en meegekomen vuil uit de seals afnemen. Repeat until clean. Daarna paar keer zo ver mogelijk inveren en nogmaals afnemen. Rest nu nog een heel dun laagje film, wat geen vuil aantrekt.

Ik heb de shock al een keer geserviced, zat nog gewoon Fox olie in. Wel wat bruin, maar dat is normaal na verloop van tijd.

Voornaamste voordeel is een merkbaar soepelere beweging in de vork en shock, door verminderde weerstand langs de keerringen. Drempelpunt van frictie (tussen veerpoot en keerring) waarna de shock gaat inveren is lager

Voor smering aan de binnenkant zet ik eens in de zoveel tijd de bike een nacht op de kop.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-12 21:51
McLambo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Ik bedoelde mijn opmerking niet als kritiek. Als iets voor jou werkt, gewoon doen! Sorry als ik even de verkeerde snaar raakte.

Voor de argeloze passant die hier ziet staan 'WD40 om je fiets te cleanen', wilde ik een kleine waarschuwing neerzetten. In mijn ervaring gaat wd40 ook langs lagerseals, en dat is fataal voor het vet in de lagers. Je fiets gaat zeker niet van dood natuurlijk ;)

• Ko.Kane
McLambo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Tsjah, zo zijn er voor veel handige commerciële producten (omslachtige) alternatieve procedures te bedenken 😛 (tiewrap tussen je seal steken lijkt mij een goed recept om eventueel vuil dat daar zit vrij baan te geven om nog dieper je vork in te gaan)
Mijn opmerking met betrekking tot de tie rip was om aan te geven, hoe slap die dingen eigenlijk zitten. En hoe makkelijk je vuil onder blaast met straal.

Niet dat dat voorbeeld zomaar random uit de lucht komt vallen: De reden om er een tie rip in te steken is om de lowers te burpen ivm drukverschillen in de bergen. Waar Fox nu ventiel knoppen voor heeft op de achterkant van de lowers.
Moet zeggen dat ik dat eigenlijk nooit doe, en vind het wel apart dat ze de moeite hebben genomen om er speciale ventielen voor in de castings te zetten. Wel veel moeite voor erg marginale performance feature.
Afbeeldingslocatie: https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/36-factory-grip2-gloss-orange-bleeders-720x720-51bf1861-f8c7-4e47-83cc-ac472b2ad16d-1586213938.jpg?crop=0.667xw:0.667xh;0.255xw,0.209xh&resize=320:*
Een werkende range voor de compressie range verstelling was nuttiger geweest voor een grotere groep denk ik.
Voor smering aan de binnenkant zet ik eens in de zoveel tijd de bike een nacht op de kop.
Dat zou ik dan weer niet doen ivm brake bleed. Voor een rit op achterwiel paar seconden, laat die olie ook omlaag lopen, maar je houdt wel je reservoirs boven.

Re: WD40, dat zou ik ook niet voor ketting gebruiken. Maar ik gebruik nu WD40 bike chainlube. Beide versies, de wet en de dry versie.....Maar die vallen me ook tegen. Houdt niet lang op de ketting en kettingen lijken minder lang mee te gaan.

Dit spul:
Afbeeldingslocatie: https://static.modernbike.com/256/main_2126218991.jpg

Kan het niet echt adviseren, maar de reviews klinken beter dan ik het vind, dus wellicht ligt het aan mijn inzet.

[ Voor 11% gewijzigd door Ko.Kane op 25-01-2022 21:41 ]

• BreadFan
  • Niet online
Als je (met de hand) je achterwiel aan het draaien zet, en je cranks draaien mee... wat is er dan aan de hand?

Had dit van de week, reed de straat uit, hield bij de eerste bocht mijn benen stil en de ketting draaide door en liep vast. Net toen ik omkeerde om een andere fiets te pakken ging het ineens goed en heb ik in de 2,5 uur fietsen ook geen problemen meer gehad.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12 10:38

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

BreadFan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:17:
Als je (met de hand) je achterwiel aan het draaien zet, en je cranks draaien mee... wat is er dan aan de hand?

Had dit van de week, reed de straat uit, hield bij de eerste bocht mijn benen stil en de ketting draaide door en liep vast. Net toen ik omkeerde om een andere fiets te pakken ging het ineens goed en heb ik in de 2,5 uur fietsen ook geen problemen meer gehad.
Ik zou denken tijd om de body van je freehub 'ns een beurt te geven.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• ydderf
  • Laatst online: 24-12 19:39
@BreadFan. Indien je je wiel achteruit draait, dan is dat normaal. Maar wanneer je je wiel vooruit draait, dan zou dat inderdaad niet moeten voorkomen. Waarschijnlijk loopt je freeweel body dan te zwaar. Deze zou moeten kunnen stilstaan t.o.v. de naaf.
Dus ik vermoed dat er vuil in je body zit en/of de smering te wensen overlaat. Vaak kun je het body er af halen en alles goed schoonmaken. Wel oppassen dat tijdens het loshalen de palletjes en veren niet weg springen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• BreadFan
  • Niet online
Het gaat inderdaad om het vooruit draaien. Dank voor de juiste steekwoorden, ik ga wat YT videotjes kijken ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:30:
[...]

Mijn opmerking met betrekking tot de tie rip was om aan te geven, hoe slap die dingen eigenlijk zitten. En hoe makkelijk je vuil onder blaast met straal.

Niet dat dat voorbeeld zomaar random uit de lucht komt vallen: De reden om er een tie rip in te steken is om de lowers te burpen ivm drukverschillen in de bergen. Waar Fox nu ventiel knoppen voor heeft op de achterkant van de lowers.
Moet zeggen dat ik dat eigenlijk nooit doe, en vind het wel apart dat ze de moeite hebben genomen om er speciale ventielen voor in de castings te zetten. Wel veel moeite voor erg marginale performance feature.
[Afbeelding]
Een werkende range voor de compressie range verstelling was nuttiger geweest voor een grotere groep denk ik.

[...]

Dat zou ik dan weer niet doen ivm brake bleed. Voor een rit op achterwiel paar seconden, laat die olie ook omlaag lopen, maar je houdt wel je reservoirs boven.

Re: WD40, dat zou ik ook niet voor ketting gebruiken. Maar ik gebruik nu WD40 bike chainlube. Beide versies, de wet en de dry versie.....Maar die vallen me ook tegen. Houdt niet lang op de ketting en kettingen lijken minder lang mee te gaan.

Dit spul:
[Afbeelding]

Kan het niet echt adviseren, maar de reviews klinken beter dan ik het vind, dus wellicht ligt het aan mijn inzet.
Zelf in m'n 34 wel eens gedaan na een dagje laps met de lift en dan zit er wel wat lucht in de negatieve airchamber, niet dat ik het gemerkt heb maar het is uiteindelijk natuurlijk niet de bedoeling. Volgende keer ga ik eens kijken hoe het na een nachtje rust is, of het dan ook weg loopt op de een of andere manier.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12 16:56

Mijn oude DT Swiss 350 naaf deed dat ook vaak, zat een ringetje tussen as en body die minimaal eens per 3000 Km vervagen moest worden. Als je de achteras heel iets losser draait doet hij het dan nog?

• Prulleman
ydderf schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:28:
@BreadFan. Indien je je wiel achteruit draait, dan is dat normaal. Maar wanneer je je wiel vooruit draait, dan zou dat inderdaad niet moeten voorkomen. Waarschijnlijk loopt je freeweel body dan te zwaar. Deze zou moeten kunnen stilstaan t.o.v. de naaf.
Dus ik vermoed dat er vuil in je body zit en/of de smering te wensen overlaat. Vaak kun je het body er af halen en alles goed schoonmaken. Wel oppassen dat tijdens het loshalen de palletjes en veren niet weg springen.
@BreadFan ^ dit inderdaad.
De oorzaak kan divers zijn:
- teveel vuil vet
- teveel vet
- verkeerd (te dik) vet in voor de lage buitentemperatuur
- een keerring/afdichting die niet helemaal goed zit (zelf bij mijn Hope Pro 4 naaf gehad, als die groene seal niet helemaal in het geultje zit, dat loopt het te stroef
- een kapot onderdeeltje (palletje, veertje, tandje) die de boel blokeert
- steekas te strak
- ...

/edit, veel van de vet zaken hierboven zijn overigens meer van toepassing op het blijven hangen van de vrije stand bedenk ik nu.. dus dat je vooruit doortrapt in plaats van aandrijft. De palletjes (of ratchet tandjes) grijpen dan niet aan.

Hier is het teveel wrijving tussen de naaf en de body, zelf dus 1 keer gehad, nu dik gedrukt hierboven ^^
iets in die richting moet je dus zoeken

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 26-01-2022 09:47 ]

Strava

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12 09:01

Heb je toevallig een (nieuwe) EXP naaf van DT Swiss? Hier zijn issues mee geweest voor de eerste batches, en inmiddels opgelost.

Problematiek komt volgens mij niet helemaal overeen, maar wellicht de moeite waard om dat (ook) te checken.
Pagina: 1 ... 179 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic