dano_nl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:24:
Ik overweeg een dropper post te installeren op m'n hardtail maar ben benieuwd wat de ervaringen daarmee zijn:
Wie gebruikt een dropper post?
Hoe vaak en veel maak je er gebruik van?
Welke?
Is deze makkelijk zelf te installeren?
had er 1 op mijn cannondale fsi hardtail (105 mm drop, 27.2 external routing TRANZX JD-YSP22, beetje behelpen dus.. )
nu op de spark was het de eerste upgrade (180mm oneup).
Op de routes die ik het meeste rij voegt het vrij weinig toe (Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen), voor de vorm doe ik em wel naar beneden bij de drop en soms bij de kleine stukjes naar beneden, maar zonder ben je niet veiliger of sneller... Bij de routes in NL waar je wat langer kan dalen heeft het wel echt een toegevoegde waarde en als je naar de Ardennen gaat of nog verder helemaal.
Je creeert zoveel bewegings ruimte als je zadel uit de weg is, dat is niet te vergelijk met "achter je zadel hangen" bij een steil stukje. Met een dropper is het zoveel makkelijker om controle te houden in bochtige downhill stukken!
Dus op de lokale vlakke routes gebruik ik em eigenlijk niet, maar ook al had ik de intentie op de hardtail om te gaan wisselen, is het op sommige stukken op bv LDD al leuker om met de dropper naar beneden te rijden. vandaar dat ie er niet meer af is geweest.
montage met externe kabel is super makkelijk, maar niet zo fraai..
Intern hangt van je frame af, bij de spark viel dat uiteindelijk reuze mee, ondanks de kabels door de headset. Stuurpen moest er af om de kabel door de downtube te steken, maar via het shock klepje kon de kabel dan weer eenvoudig door het busje in de seattube gestoken worden.
[
Voor 10% gewijzigd door
Prulleman op 24-01-2022 13:28
]