Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 180 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:02

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dix0r schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Heb je toevallig een (nieuwe) EXP naaf van DT Swiss? Hier zijn issues mee geweest voor de eerste batches, en inmiddels opgelost.

Problematiek komt volgens mij niet helemaal overeen, maar wellicht de moeite waard om dat (ook) te checken.
Er waren issues met de hub. Zie dit topic --> https://www.mtbr.com/thre...gagement-problem.1158241/

Zelf geen problemen met mijn 240 EXP hubs.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:05
GoldenSample schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Zelf in m'n 34 wel eens gedaan na een dagje laps met de lift en dan zit er wel wat lucht in de negatieve airchamber, niet dat ik het gemerkt heb maar het is uiteindelijk natuurlijk niet de bedoeling. Volgende keer ga ik eens kijken hoe het na een nachtje rust is, of het dan ook weg loopt op de een of andere manier.
Bij mijn Rockshox Pike liep het er niet uit na een nachtje.
Na verloop van tijd had ik gewoon minder veerweg (vork veerde niet volledig uit), dan was het tijd om weer eens een tiewrap er tussen te steken. Kwam wel vaker voor bij die vorken las ik op internet.
Dus zo gek is die "oplossing" van Fox niet. Baad het niet, dan schaadt het niet.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46
GoldenSample schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Zelf in m'n 34 wel eens gedaan na een dagje laps met de lift en dan zit er wel wat lucht in de negatieve airchamber, niet dat ik het gemerkt heb maar het is uiteindelijk natuurlijk niet de bedoeling. Volgende keer ga ik eens kijken hoe het na een nachtje rust is, of het dan ook weg loopt op de een of andere manier.
Dat is trouwens niet je negatieve air kamer maar je lower leg volume:
Afbeeldingslocatie: https://cycleholix.de/wp-content/uploads/2018/03/Bildschirmfoto-2018-03-21-um-16.00.04.png

Dat werkt eigenlijk als extra positiever airchamber, en geeft vooral bij lichte mensen met lage druk ongewenst ramp-up. Dat is vermoedelijk 1 vd 2 redenen waarom de 38 niet de binnenkant van de stanchion gebruikt maar speciale cartridge in de stanchion met extra vergroot volume voor de lower leg volume om die cartridge heen.

Hier een uitleg vanaf ong 11 minuten:
YouTube: Inside the new Fox 38 - Tuesday Tune 32
rp87 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Bij mijn Rockshox Pike liep het er niet uit na een nachtje.
Na verloop van tijd had ik gewoon minder veerweg (vork veerde niet volledig uit), dan was het tijd om weer eens een tiewrap er tussen te steken. Kwam wel vaker voor bij die vorken las ik op internet.
Dus zo gek is die "oplossing" van Fox niet. Baad het niet, dan schaadt het niet.
Dan zat er onderdruk in. Sowieso altijd goed om te doen nadat vork leeg is geweest, want dan is er wat onderdruk in de lower leg chamber. Sowieso trekken RS vorken altijd wat meer in met hun negatieve kamer

Maar die ventielen maken de kosten nogal hoger (en lekken in de praktijk soms ook nog wat) en de tie rip methode bestond al. Mijn inziens was er dus niet echt een probleem dat opgelost moet worden, en de 'oplossing' is kostenverhogende interface met seals. Wat gewoon weer extra punt is wat kan lekken of service kosten kan geven.

Zoals in de Vorsprung video hier boven uitgelegd is de compressie range bv erg smal. De overlap op de CSU nog steeds te kort. Er zijn dus genoeg andere dingen waar ze zouden kunnen verbeteren.

Behalve mijn triple crown vorken hebben wij nog geen 160mm+ vork gehad die niet last had van een krakende CSU, zowel RS als Fox. Soms binnen enkele weken, maar altijd na verloop van tijd.

Dit is trouwens echt bizar probleem mijn inziens: er zijn zoveel reviews van de 38 die al in de review kraken. Dat komt echt te vaak voor. 1 simpele stap zou zijn de overlap te vergroten en dat geeft langere Axle-to-crown maten. Maar er is geen reden waarom daar niet op gedesignd kan worden: headtube length kan echt wel 10mm minder. En 10mm overlap is iets van ~40% meer. Er is echter zo lang focus geweest om meer vering te verkopen bij zelfde Axle-to-crowns, dat het een obstakel is geworden voor goed design.
Terwijl elke fiets wel 10mm meer A2C kan hebben, dat maakt het maar beetje slacker. En bijna iedereen heeft spacer onder stem of een riser bar, dus meerdere manieren om de stack te corrigeren.

Als ingenieur is het echt storend hoe slecht de kwaliteit van veel MTB spul is, een ook bij de 'high end" spullen.
Remmen is ook zoiets: vastzittende plunjers bij SRAM, wandelende drukpunten bij Shimano ook soms midrun, Magura soms niet fatsoenlijk te ontluchten en midrun ineens ook geen drukpunt.
En dan gaat dat niet alleen over instap modellen maar RSC's bij SRAM, Zee of Saints ook.
Of nieuw geleverde vorken (Fox) met negatieve kamer vol met vet, zodat dat volume vol is en niet werkt. Nieuwe lagers van headset/BB's, etc: ik maak ze nu standaard open, want vet zit er niet altijd in. En dan ook bijvoorbeeld bij CaneCreek 110, lijkt mij niet raar dat mijn verwachting beter is.

CSU= crown steerer unit. De pers verbinding tussen de crown en de steerer.

EXT schijnt een mooie oplossing te hebben, maar nog weinig goede reviews beschikbaar mbt tot stevigheid:
(Tevens moet je wel zin hebben om twee positieve airchambers te tunen, kost beduidend meer moeite om goed te krijgen dan mainstream vork)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0621/4085/products/extera02_large.jpg?v=1621074978

[ Voor 23% gewijzigd door Ko.Kane op 26-01-2022 14:20 ]

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Intend Stiffler wellicht een idee?
Of gewoon een Intend vork. Wel even sparen 8)

[ Voor 37% gewijzigd door Klitse op 26-01-2022 14:35 ]

• Ko.Kane
Klitse schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:34:
Intend Stiffler wellicht een idee?
Of gewoon een Intend vork. Wel even sparen 8)
Als de garantie verlopen is misschien wel. Anders gewoon nieuwe CSU claimen :+ . Replacement steerer kost je sowieso garantie op de vork. Maar er zijn meerdere aanbieders van andere steerers.

Ik denk trouwens dat grootste gedeelte van de fix zit in:
We measure the current diameter of your crown bore and search the perfect fit in the range of of tolerances of steerer tubes we have in stock. https://www.intend-bc.com/products/stiffler
In de fabriek worden gewoon de steerers er in gepersd zoals het uitkomt. Bore en diameter zijn beiden op bepaalde tolerantie gemaakt gebaseerd op economische factoren. Als je dus net matige match hebt van max tolerance bore en min tolerance diameter, dan heb je vermoedelijk meer kans op kraken. Perfecte matches zoeken of tolerantie specificatie verhogen is duurder dan af en toe een nieuwe CSU geven aan mensen. Veel mensen melden zich er toch niet mee, of zijn niet eerste eigenaar, of gekraak begint te laat.

Intend is me ook wat te niche voor vorken, prijs :F . Maar vind het wel top spul uit technisch perspectief. Net als trickstuff. Er wordt iig goede poging gedaan om problemen te identificeren en alternatief te bieden.

Maar double crown enduro vork: yes please.
https://bikerumor.com/pro...han-enduro-single-crowns/

Als die al in de selector had gestaan had ik de gok gewaagd bij bestelling. (Eerste serie kopen is meestal slecht idee :X )

Maar bv dit van trickstuff. De oplossing om de flex in je hendel te minimaliseren, door steunpunt naast je klemming te maken, das gewoon simpel engineering.
Afbeeldingslocatie: https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/2019/04/Trickstuff-Maxima-Test-Review-001-600x400.jpg
En mijn Codes flexen zichtbaar als ik knijp. Dat is gewoon verspilde energie/kracht: arm pump minimaliseren is op 20+ minuten afdalen wel een ding. En het te verminderen kan zo simpel zijn.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:39
Ko.Kane schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:10:

Maar bv dit van trickstuff. De oplossing om de flex in je hendel te minimaliseren, door steunpunt naast je klemming te maken, das gewoon simpel engineering.
[Afbeelding]
En mijn Codes flexen zichtbaar als ik knijp. Dat is gewoon verspilde energie/kracht: arm pump minimaliseren is op 20+ minuten afdalen wel een ding. En het te verminderen kan zo simpel zijn.
wie heeft bij wie afgekeken?
shimano heeft dit ook sinds de m*100 series, bij slx, xt, xtr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlLH-r7Fm11L_Gt9nJPUzJzNJ3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BBM4ko4EBQk2ZtBqGlSwtJNN.png?f=user_large

(beide zijn zo'n beetje uit half 2018 voor zover ik snel kan vinden)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 26-01-2022 15:34 ]

Strava

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:03
Ko.Kane schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Dat is trouwens niet je negatieve air kamer maar je lower leg volume:
[Afbeelding]

Dat werkt eigenlijk als extra positiever airchamber, en geeft vooral bij lichte mensen met lage druk ongewenst ramp-up. Dat is vermoedelijk 1 vd 2 redenen waarom de 38 niet de binnenkant van de stanchion gebruikt maar speciale cartridge in de stanchion met extra vergroot volume voor de lower leg volume om die cartridge heen.

Hier een uitleg vanaf ong 11 minuten:
YouTube: Inside the new Fox 38 - Tuesday Tune 32

[...]

Dan zat er onderdruk in. Sowieso altijd goed om te doen nadat vork leeg is geweest, want dan is er wat onderdruk in de lower leg chamber. Sowieso trekken RS vorken altijd wat meer in met hun negatieve kamer

Maar die ventielen maken de kosten nogal hoger (en lekken in de praktijk soms ook nog wat) en de tie rip methode bestond al. Mijn inziens was er dus niet echt een probleem dat opgelost moet worden, en de 'oplossing' is kostenverhogende interface met seals. Wat gewoon weer extra punt is wat kan lekken of service kosten kan geven.

Zoals in de Vorsprung video hier boven uitgelegd is de compressie range bv erg smal. De overlap op de CSU nog steeds te kort. Er zijn dus genoeg andere dingen waar ze zouden kunnen verbeteren.

Behalve mijn triple crown vorken hebben wij nog geen 160mm+ vork gehad die niet last had van een krakende CSU, zowel RS als Fox. Soms binnen enkele weken, maar altijd na verloop van tijd.

Dit is trouwens echt bizar probleem mijn inziens: er zijn zoveel reviews van de 38 die al in de review kraken. Dat komt echt te vaak voor. 1 simpele stap zou zijn de overlap te vergroten en dat geeft langere Axle-to-crown maten. Maar er is geen reden waarom daar niet op gedesignd kan worden: headtube length kan echt wel 10mm minder. En 10mm overlap is iets van ~40% meer. Er is echter zo lang focus geweest om meer vering te verkopen bij zelfde Axle-to-crowns, dat het een obstakel is geworden voor goed design.
Terwijl elke fiets wel 10mm meer A2C kan hebben, dat maakt het maar beetje slacker. En bijna iedereen heeft spacer onder stem of een riser bar, dus meerdere manieren om de stack te corrigeren.

Als ingenieur is het echt storend hoe slecht de kwaliteit van veel MTB spul is, een ook bij de 'high end" spullen.
Remmen is ook zoiets: vastzittende plunjers bij SRAM, wandelende drukpunten bij Shimano ook soms midrun, Magura soms niet fatsoenlijk te ontluchten en midrun ineens ook geen drukpunt.
En dan gaat dat niet alleen over instap modellen maar RSC's bij SRAM, Zee of Saints ook.
Of nieuw geleverde vorken (Fox) met negatieve kamer vol met vet, zodat dat volume vol is en niet werkt. Nieuwe lagers van headset/BB's, etc: ik maak ze nu standaard open, want vet zit er niet altijd in. En dan ook bijvoorbeeld bij CaneCreek 110, lijkt mij niet raar dat mijn verwachting beter is.

CSU= crown steerer unit. De pers verbinding tussen de crown en de steerer.

EXT schijnt een mooie oplossing te hebben, maar nog weinig goede reviews beschikbaar mbt tot stevigheid:
(Tevens moet je wel zin hebben om twee positieve airchambers te tunen, kost beduidend meer moeite om goed te krijgen dan mainstream vork)
[Afbeelding]
Waar kun je het aan merken als Fox je negatieve air chamber met te veel vet gevuld heeft? Ik heb een 2022 34 SC onder mijn fiets zitten en die werkt prima, maar is wel stugger dan ik gewend was bij Rockshox.

Edit: Misschien heb ik gewoon mijn rebound te traag staan, omdat ik hem nu nog op de Fox-recommended instelling heb staan. Ik heb een Grip-demper.

• Ko.Kane
@Prulleman Aw kijk, dat wist ik dan weer niet! Maar ik negeer Shimano ook compleet voor remmen, sinds ik geen Zee/Saint meer wil wegens drukpunt issues. Die zien er ondertussen wel stuk beter uit, misschien zie je ze daarom steeds vaker dan Saints.

Maar ben ondertussen gewend aan remgevoel/hendel van Guide/Codes. En redelijk goed in alle specifieke tricks nodig voor deze remmen inclusief rebuild van de remcilinders, dat ik weinig zin heb om de in en outs van Shimano of Magura weer te leren. Ze hebben allemaal zo hun makken.

@daanb14 Je kan het merken aan small bump compliance. De initiele harshness van de vering. Negatieve kamer is er voor om de brake-away force te verlagen bij een airspring en als het ware te helpen met het opgang brengen van de veer.
Dus enigzins zelfde gevoel of je HSC te hard is in begin stroke.

https://www.mtbr.com/thre...th-fox-harshness.1158921/
Dat topic heeft wat foto's. Het lijkt niet zo erg, maar die volumes zijn klein en ook mis je maar 20% dan kan dat vervelend zijn. Er zijn nl meerdere tuners die oplossingen geven om de negatieve kamer te vergroten, dus idee is beetje: meer is beter. Als je dan deel met vet vol hebt ga je verkeerde kant op.

Maar er zit wel sowieso verschil in gevoel tussen RS en Fox. En teveel rebound damping kan zorgen dat je dieper in travel fietst en dus hard aanvoelt, maar te weinig kan ook hard gevoel geven van het steeds snelle uitveren. Dus het hoeft niet dat vet probleem te zijn. Tevens komt dat bij een complete vering service ook wel naar boven. (Niet bij kleine of lower service)

• Klitse
  • Niet online
Ko.Kane schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Als de garantie verlopen is misschien wel. Anders gewoon nieuwe CSU claimen :+ . Replacement steerer kost je sowieso garantie op de vork. Maar er zijn meerdere aanbieders van andere steerers.

Ik denk trouwens dat grootste gedeelte van de fix zit in:

[...]

In de fabriek worden gewoon de steerers er in gepersd zoals het uitkomt. Bore en diameter zijn beiden op bepaalde tolerantie gemaakt gebaseerd op economische factoren. Als je dus net matige match hebt van max tolerance bore en min tolerance diameter, dan heb je vermoedelijk meer kans op kraken. Perfecte matches zoeken of tolerantie specificatie verhogen is duurder dan af en toe een nieuwe CSU geven aan mensen. Veel mensen melden zich er toch niet mee, of zijn niet eerste eigenaar, of gekraak begint te laat.

Intend is me ook wat te niche voor vorken, prijs :F . Maar vind het wel top spul uit technisch perspectief. Net als trickstuff. Er wordt iig goede poging gedaan om problemen te identificeren en alternatief te bieden.

Maar double crown enduro vork: yes please.
https://bikerumor.com/pro...han-enduro-single-crowns/

Als die al in de selector had gestaan had ik de gok gewaagd bij bestelling. (Eerste serie kopen is meestal slecht idee :X )

[Afbeelding]
Heb toevallig een heel klein stukje gereden op een fiets met een Intend vork. Wel echt topspul hoor. Maar de prijs inderdaad. En of het nou echt zoveel verschil maakt met mijn CaneCreek Helm? Volgens mij ook een deel placebo. Je moet het wel top vinden als je het koopt voor die prijs. En Trickstuff, tja, al zou ik het willen. 18 maanden levertijd :+

[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 26-01-2022 16:48 ]

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:47
Het is algemeen bekend bij het spotten van mythologische wezens zoals Bigfoot en het Monster van Loch Ness je je meest beroerde camera moet pakken en hem zoveel mogelijk moet bewegen tijdens het maken van de foto.

Toen ik dus vanavond een wilde Pronghorn zag wist ik wat mij te doen stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKVvEYj30rHG8-1Sx3Nvk__UqVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diJzXZV5EstPUIvFeOTwGfNU.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat nu ook duidelijk is waarom ik weinig fotos heb van mijn fietsen

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 26-01-2022 19:59 ]

• rp87
Ik laat niet veel van mij horen, maar ik lees regelmatig mee in dit forum.
Om ook maar eens een plaatje te posten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukIinCOfSy1RmvU9XGSjMLjCyXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alsO0t4ME5A4PodFBlg0FdrI.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn onlangs aangeschafte Orbea. Na 5 maanden gewacht te hebben heb ik hem begin januari opgehaald.
Dit is op route Lunteren. Ik fiets meestal in die omgeving of Utrechtse Heuvelrug.
Dit is mijn 2e fiets, ter vervanging van mijn vorig jaar verkochte Liteville 301. Ik heb ook nog een saaie zwarte Canyon Neuron 7.9 uit 2017/2018, maar die is minder interessant om te posten 😀.
Prulleman schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:33:
[...]

wie heeft bij wie afgekeken?
shimano heeft dit ook sinds de m*100 series, bij slx, xt, xtr
volgens mij hebben mijn Deore remmen dat zelfs.

[ Voor 13% gewijzigd door rp87 op 27-01-2022 07:59 ]

• Prulleman
@rp87 mooi ding! Lekkere kleur en mooie lijnen.

Deore m6100 heeft het inderdaad ook, het is op de product foto's van Shimano alleen erg lastig te zien.

Strava

• Klitse
  • Niet online
rp87 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:56:

[Afbeelding]

Mijn onlangs aangeschafte Orbea. Na 5 maanden gewacht te hebben heb ik hem begin januari opgehaald.
Dit is op route Lunteren. Ik fiets meestal in die omgeving of Utrechtse Heuvelrug.
Dit is mijn 2e fiets, ter vervanging van mijn vorig jaar verkochte Liteville 301. Ik heb ook nog een saaie zwarte Canyon Neuron 7.9 uit 2017/2018, maar die is minder interessant om te posten 😀.
Mooie fiets hoor. Maar wat mij meer opvalt is je eerste fiets. Een Liteville 301 komt je toch niet alle dagen tegen. Zijn bijzondere fietsen. Maatje van me heeft er een.

• rp87
Klitse schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:32:
[...]

Mooie fiets hoor. Maar wat mij meer opvalt is je eerste fiets. Een Liteville 301 komt je toch niet alle dagen tegen. Zijn bijzondere fietsen. Maatje van me heeft er een.
Was ook mijn droom fiets.
Was een mk9, dus uitgebracht als 26er. Had hem zelf opgebouwd met 27,5 wielen en fietste prima. Ook paar keer in Winterberg (en 1x zuid Duitsland en Alpen) geweest, leuke speelse fiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GLVsps5C8ZMh7_4a5hE7JFb1X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ke4CSHUXclfolsjLyqXYcl6.jpg?f=fotoalbum_large

Maar na paar jaar wil je wel wat anders.
Dus verkocht en voor het budget een ltht opgezocht. Twijfelde over paar fietsen, onder andere de Stoic. Maar langere levertijd en omdat ik de Orbea mooier vind en een goede prijs/kwaliteit verhouding is, toch voor de Orbea gegaan.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:55
@Sherlock Vraagje. Heb je al wat lokale routes gereden (afgezien van Westenschouwen) met je nieuwe fiets? Ik ben erg benieuwd wat jou ervaring is met een dropper (die op je nieuwe fiets zit) hier in de buurt.

Westenschouwen zie ik echt wel de meerwaarde van de dropper in, lokaal twijfel ik nog erg.

[ Voor 5% gewijzigd door R0y. op 27-01-2022 09:55 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50

Sherlock

No Shit

R0y. schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:55:
@Sherlock Vraagje. Heb je al wat lokale routes gereden (afgezien van Westenschouwen) met je nieuwe fiets? Ik ben erg benieuwd wat jou ervaring is met een dropper (die op je nieuwe fiets zit) hier in de buurt.

Westenschouwen zie ik echt wel de meerwaarde van de dropper in, lokaal twijfel ik nog erg.
Op mijn vorige fiets had ik ook een dropper, met de nieuwe fiets nog niet verder geweest dan Westenschouwen. Op de route langs de kust heeft het in mijn ogen niet bijster veel meerwaarde, op wat 'trappetjes' na dan.* Op De Belt vind ik het heerlijk, daar ga ik heel de tijd op en neer :*)

* even zoeken op welk stukje van de route dat is. Ik denk hier, waar Natuurbos Nolle-Westduin staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fwo89BjzPmv-Fi0gN2BrSfFaKAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0bGfDdMzIPkhaoxwno9TLmsv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Sherlock op 27-01-2022 11:51 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• R0y.
Sherlock schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Op mijn vorige fiets had ik ook een dropper, met de nieuwe fiets nog niet verder geweest dan Westenschouwen. Op de route langs de kust heeft het in mijn ogen niet bijster veel meerwaarde, op wat 'trappetjes' na dan.* Op De Belt vind ik het heerlijk, daar ga ik heel de tijd op en neer :*)

* even zoeken op welk stukje van de route dat is. Ik denk hier, waar Natuurbos Nolle-Westduin staat:
[Afbeelding]
Precies daarom twijfel ik dus. Bij het stuk van Westkapelle, Scheldemond en Biggekerke lijkt het mij dan wel weer prettig.

Zag er toevallig gister één voor een leuke prijs op marktplaats maar was helaas net te laat.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50

Sherlock

No Shit

R0y. schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Precies daarom twijfel ik dus. Bij het stuk van Westkapelle, Scheldemond en Biggekerke lijkt het mij dan wel weer prettig.

Zag er toevallig gister één voor een leuke prijs op marktplaats maar was helaas net te laat.
Ik zou niet twijfelen maar doen :) Ook als je ergens anders gaat fietsen (Bergen-op-Zoom, Kalmthoutse Heide etc.) is het echt een uitkomst. En als je stilstaat kun je op je zadel blijven zitten ;)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Ko.Kane
rp87 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:56:

[Afbeelding]

[...]

volgens mij hebben mijn Deore remmen dat zelfs.
Is dat een Laufey H10? Ik vind deze kleurstelling stuk mooier dan wat ik nu online zie!

Moet wel zeggen die bar-roll doet me van de foto al pijn aan mijn polsen :) . Lijkt of de backsweep volledig omhoog staat, maar kan ook de hoek vd foto en felle kleur zijn.

• R0y.
Sherlock schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Ik zou niet twijfelen maar doen :) Ook als je ergens anders gaat fietsen (Bergen-op-Zoom, Kalmthoutse Heide etc.) is het echt een uitkomst. En als je stilstaat kun je op je zadel blijven zitten ;)
Oke, als ik thuis commentaar krijg dat ik weer iets voor mijn fiets heb besteld geef ik jou wel de schuld dat je het even weet.

• rp87
Ko.Kane schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Is dat een Laufey H10? Ik vind deze kleurstelling stuk mooier dan wat ik nu online zie!

Moet wel zeggen die bar-roll doet me van de foto al pijn aan mijn polsen :) . Lijkt of de backsweep volledig omhoog staat, maar kan ook de hoek vd foto en felle kleur zijn.
Laufey H10 inderdaad. Model 2021. Vind dit ook de mooiste kleurstelling. Verrassend genoeg is er verrassend weinig te vinden online over de Laufey.
Terwijl het mij een gedegen concurrent lijkt voor de Canyon Stoic, waar dan weer veel meer over te vinden is.

Het klopt dat de backsweep omhoog staat. Zo kwam hij en ik wilde het proberen, maar dit is niet goed, ik voel het inderdaad in de polsen. Geen pijn, maar gewoon oncomfortabel. Moet ik nog verstellen. Net als de kabel van de dropper wat inkorten.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Same same. Magura levers zijn ook z'n fantastisch voorbeeld, wat een plastic troep is dat, vandaar dat je mensen 'Shigura' ziet rijden, Shimano lever met Magura caliper.

De derailleur mounting bolt van Eagle GX en lager is ook een trieste giller met een wavewasher waardoor je gigantische speling straight out of the box hebt (en dat die troep vanaf nieuw bij sommige fietsen _nooit_ perfect schakelt zoals bij mijne is ook waardeloos).

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Same same. Magura levers zijn ook z'n fantastisch voorbeeld, wat een plastic troep is dat, vandaar dat je mensen 'Shigura' ziet rijden, Shimano lever met Magura caliper.
Zelfs de carbon versie van Magura is niet werelds. Drie x een veertje geknapt van de lever. De levers vervangen voor Shimano XTR. Had ik eerder moeten doen O-)

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Kom je nu mee aanzetten... Had ik voor de Pony toch voor Hope moeten gaan, zoals ik op de Santa Cruz had?

Is het veel werk om de shigura setup te maken, mochten mijn hendels het gaan begeven? Inmiddels wel al de clamps moeten vervangen door de alu versie ipv de carbotech... Zat een scheurtje in...

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:34:
Kom je nu mee aanzetten... Had ik voor de Pony toch voor Hope moeten gaan, zoals ik op de Santa Cruz had?

Is het veel werk om de shigura setup te maken, mochten mijn hendels het gaan begeven? Inmiddels wel al de clamps moeten vervangen door de alu versie ipv de carbotech... Zat een scheurtje in...
Tot ik voor mezelf kan verantwoorden om een setje Trickstuff's te kopen, koop ik nooit meer wat anders dan Hope remmen. Ik had het wel geweten :+ .

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Klitse schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Tot ik voor mezelf kan verantwoorden om een setje Trickstuff's te kopen, koop ik nooit meer wat anders dan Hope remmen. Ik had het wel geweten :+ .
Helaas pastte Hope eigenlijk niet meer in het budget, lang leve de Brexit douane kosten, daardoor voor een setje MT trail sports gegaan Ga wel de achter caliper upgraden zodat het volwaardig MT5 wordt. :P

Trickstuff is inderdaad wel de droom.

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Helaas pastte Hope eigenlijk niet meer in het budget, lang leve de Brexit douane kosten, daardoor voor een setje MT trail sports gegaan Ga wel de achter caliper upgraden zodat het volwaardig MT5 wordt. :P

Trickstuff is inderdaad wel de droom.
Nadeel van Trickstuff is dan wel weer dat ik 2 setjes nodig heb :+
Beide fietsen nu Hope Tech 3 E4. Scheelt weer in de voorraad remblokken die ik bij moet houden.
Ik vind de serviceability van Hope erg fijn. Het bleeden gaat gemakkelijk en ze smoelen ook goed in zilver op de Moxie. Maar vooral de manier van remmen (doseerbaarheid en bite) bevallen me uitstekend, dus ik hoef niks anders meer. Hoewel.... Tech 4..... _/-\o_

• R0y.
Ne even snel naar mijn fiets (cube attention Sl 2021) gekeken wat er mogelijk is wat betreft een dropper. Ik heb een 27.2 dropper nodig, heb er al 1 op het oog die hier in het verleden een aantal keer is gelinkt.

Ik heb rechts op mijn frame nog een ingang voor een interne kabel. Ik zag enkel dat deze dan onder mijn trapas uit komt en via buiten naar boven word geleid dmv een stukje plastic. De kabel van mijn derailleur komt daar ook uit maar gaat dan richting achter door via buiten.

Zou ik de kabel van de dropper gewoon intern kunnen houden door de kabel via zitbuis intern naar boven te halen? Het lijkt mij erg onlogisch om een stuk intern te doen door het frame om vervolgens net onder de trapas weer extern te gaan..

• ZanielGa
Klitse schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Remmen zijn zeer belangrijk voor de veiligheid. Je kan nooit genoeg veiligheid hebben. Wie kan er nou een prijs op veiligheid stellen. Dus bestel nu maar snel je Trickstuff Maxima's.

• Prulleman
R0y. schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:57:
Ne even snel naar mijn fiets (cube attention Sl 2021) gekeken wat er mogelijk is wat betreft een dropper. Ik heb een 27.2 dropper nodig, heb er al 1 op het oog die hier in het verleden een aantal keer is gelinkt.

Ik heb rechts op mijn frame nog een ingang voor een interne kabel. Ik zag enkel dat deze dan onder mijn trapas uit komt en naar boven word geleid dmv een stukje plastic. De kabel van mijn derailleur komt daar ook uit maar gaat dan richting achter door via buiten.

Zou ik de kabel van de dropper gewoon intern kunnen houden door de kabel via zitbuis intern naar boven te halen? Het lijkt mij erg onlogisch om een stuk intern te doen door het frame om vervolgens net onder de trapas weer extern te gaan..
Een dropper met interne kabel routing gaat inderdaad ergens je onderbuis in, en bij het bracket intern omhoog en connect zo aan de onderkant van de dropper.
Als de fiets er eigenlijk niet voor gemaakt is moet je even uitkijken hoeveel ruimte er bij je bracket is en of je bv de kabel niet heel dicht langs een open spindle / trapas laat lopen. Als je een dicht BB hebt waarbij de linker en rechter shell op elkaar aansluiten, dan kan je de kabel er gewoon langs proppen.

Mogelijk moet je dus wel je bb verwijderen om de bocht te kunnen maken, of je moet een fancy routing setje hebben.

Strava

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:46

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:04:
[...]

Een dropper met interne kabel routing gaat inderdaad ergens je onderbuis in, en bij het bracket intern omhoog en connect zo aan de onderkant van de dropper.
Als de fiets er eigenlijk niet voor gemaakt is moet je even uitkijken hoeveel ruimte er bij je bracket is en of je bv de kabel niet heel dicht langs een open spindle / trapas laat lopen. Als je een dicht BB hebt waarbij de linker en rechter shell op elkaar aansluiten, dan kan je de kabel er gewoon langs proppen.

Mogelijk moet je dus wel je bb verwijderen om de bocht te kunnen maken, of je moet een fancy routing setje hebben.
Ik neem aan dat de kabel met buitenkabel en al door je frame loopt toch? De kabelgaten moeten dan wel groot genoeg zijn (of gemaakt worden ;)).

Voor mijn Canyon Exceed ben ik ook met een schuin oog naar een dropper aan het kijken omdat we deze zomer waarschijnlijk een weekje naar Oostenrijk gaan (omgeving Kitzbuhel) maar ik moet dan eigenlijk een blind klepje vervangen voor deze: https://www.canyon.com/en...-guide-e491-1/134429.html en die kan ik in europa niet vinden :(. Anders maar gewoon een gat in het klepje wat ik nu heb boren, of toch kijken naar zo'n Rockshox AXS...

Ik keek ook al stiekem een beetje naar een Lux Trail, dat zou helemaal de geschikte fiets zijn, maar voorlopig nog maar geen N+1 en met de levertijden komt het waarschijnlijk toch niet uit. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 27-01-2022 17:21 ]

• ZanielGa
Kluus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Ik neem aan dat de kabel met buitenkabel en al door je frame loopt toch? De kabelgaten moeten dan wel groot genoeg zijn (of gemaakt worden ;)).

Voor mijn Canyon Exceed ben ik ook met een schuin oog naar een dropper aan het kijken omdat we deze zomer waarschijnlijk een weekje naar Oostenrijk gaan (omgeving Kitzbuhel) maar ik moet dan eigenlijk een blind klepje vervangen voor deze: https://www.canyon.com/en...-guide-e491-1/134429.html en die kan ik in europa nog niet vinden :(. Anders maar gewoon een gat in het klepje wat ik nu heb boren, of toch kijken naar zo'n Rockshox AXS...

Ik keek ook al stiekem een beetje naar een Lux Trail, dat zou helemaal de geschikte fiets zijn, maar voorlopig nog maar geen N+1 en met de levertijden komt het waarschijnlijk toch niet uit. :+
Je zou voor die grommet ook kunnen kijken in de hobbywinkel/doe het zelf zaak voor iets wat als tijdelijke afdichting kan dienen terwijl je wacht op de officiele versie.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ZanielGa schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:21:
[...]

Je zou voor die grommet ook kunnen kijken in de hobbywinkel/doe het zelf zaak voor iets wat als tijdelijke afdichting kan dienen terwijl je watch op de officiele versie.
Ja klopt, zat ik ook al te zoeken, op zich heb ik nu geen haast maar ik kan op de canyon site dat ding niet eens naar Nederland laten verschepen. Ik zal eens een mailtje naar het Canyon service center sturen, misschien kunnen zij makkelijker aan deze onderdelen komen.

Anders inderdaad een gaatje boren in het blinde klepje en afdichten met een rubber ringetje van de hobby shop.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 27-01-2022 17:25 ]

• R0y.
Kluus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Dat verschilt per fiets. Bij mij is het buitenkabel -> zo’n plastic houdertje op het frame waar de buitenkabel op vast zit -> kabel (in het frame) -> komt onder de trapas uit en vanaf daar weer buitenkabel.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

R0y. schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Dat verschilt per fiets. Bij mij is het buitenkabel -> zo’n plastic houdertje op het frame waar de buitenkabel op vast zit -> kabel (in het frame) -> komt onder de trapas uit en vanaf daar weer buitenkabel.
Maar is dat dan niet eigenlijk de route voor een eventuele voorderailleur? Dus hij komt onder je frame uit en dan gaat hij weer terug naar binnen en aan de andere kant van je BB omhoog?

Als je gewoon de hele buitenkabel in je frame laat lopen dan wordt die afgestopt bij de dropper post en dan kan je die gewoon de kortste weg door je frame laten lopen toch, onafhankelijk van cable guides? Beetje zoals hier:

YouTube: Mountain Bike Dropper Post Install | GMBN Tech Essentials Ep. 10

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 27-01-2022 17:47 ]

• Klitse
  • Niet online
ZanielGa schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Remmen zijn zeer belangrijk voor de veiligheid. Je kan nooit genoeg veiligheid hebben. Wie kan er nou een prijs op veiligheid stellen. Dus bestel nu maar snel je Trickstuff Maxima's.
Dat is het andere probleem met Trickstuff. Snel bestellen kan wel, snel leveren echter....

• R0y.
Kluus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:44:
[...]

Maar is dat dan niet eigenlijk de route voor een eventuele voorderailleur? Dus hij komt onder je frame uit en dan gaat hij weer terug naar binnen en aan de andere kant van je BB omhoog?

Als je gewoon de hele buitenkabel in je frame laat lopen dan wordt die afgestopt bij de dropper post en dan kan je die gewoon de kortste weg door je frame laten lopen toch, onafhankelijk van cable guides? Beetje zoals hier:

YouTube: Mountain Bike Dropper Post Install | GMBN Tech Essentials Ep. 10
Dat zou best kunnen. Hij gaat vervolgens niet meer terug naar binnen, blijft buiten. Zou dan strak achter de zitbuis omhoog gaan.

Ga zo het filmpje bekijken. Heb zojuist even een foto proberen te maken van de zadelbuis in het frame. Ik zie een gat onderin en kijk tegen de BB aan. Ik ga dit weekend eens kijken of ik daar een oude versnellingskabel oid doorheen krijg vanaf voorkant frame.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlZvBT2MKA_HtSc9odUEpSAh6kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eD2GMHmbTFmCB1JNJjndf3xG.jpg?f=fotoalbum_large

• ZanielGa
Klitse schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Dat is het andere probleem met Trickstuff. Snel bestellen kan wel, snel leveren echter....
Dat is dus alleen maar meer reden om ze meteen te bestellen. Dan zijn ze er sneller als dat je ze volgende maand pas besteld.

• Ko.Kane
Klitse schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Nadeel van Trickstuff is dan wel weer dat ik 2 setjes nodig heb :+
Beide fietsen nu Hope Tech 3 E4. Scheelt weer in de voorraad remblokken die ik bij moet houden.
Ik vind de serviceability van Hope erg fijn. Het bleeden gaat gemakkelijk en ze smoelen ook goed in zilver op de Moxie. Maar vooral de manier van remmen (doseerbaarheid en bite) bevallen me uitstekend, dus ik hoef niks anders meer. Hoewel.... Tech 4..... _/-\o_
Das was ooit mijn alternatief voordat ik voor Codes RSC koos paar jaar geleden. Deel wegens de ervaring met Guides, niet dat die perse positief zijn, maar het fijn als je de de problemen al kent en wat er aan te doen is.
Destijds was er ook goede test en daar kwamen de Hopes net wat zwakker uit. Maar was redelijk 50/50, ik vind de techniek van verstelling ook mooi moto degelijk.

https://www.pinkbike.com/...es-new-tech-4-levers.html

Toen ik dat las deed me dat wel weer twijfelen. Natuurlijk was dat artikel pas online nadat ik nieuwe had geconfigureerd voor nwe fiets.

@Kluus Lux Trail is nou ook niet meest geschikte hier. En voor een weekje hier, kun je ook gewoon een keertje fully huren. Op genoeg plekken mogelijk, en prima prijzen meestal. Ik ben ooit ook met mijn NLse XC HT in Oostenrijk geweest, oa Saalbach Hinterglem. Prima vermaakt, ondanks dat het niet de perfecte fiets was.
Prijzen zijn hier iets van 65-75 € voor een dag, evt E-bike fully ook voor als je echt veel HM eruit wil halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ko.Kane op 27-01-2022 20:59 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Ko.Kane ja dat denk ik ook, jij zit dus in Oostenrijk? Waar precies? Doel is ook vooral XC, ik begrijp bevoorradings paden omhoog misschien wat trails omlaag maar geen hard downhill werk dus dat zal met de Exceed ook wel lukken inderdaad. Maatje waarmee ik ga heeft dat een paar jaar terug ook al gedaan met zijn Epic HT, daar kent hij ook een gids van die ons hopelijk een beetje aan routes gaat helpen.

Racefiets gaat ook mee, op het einde van de week willen we de Kitzbuheler Radmarathon gaan rijden (I know 7(8)7), dus het wordt een soort combi-trip :D

• Ko.Kane
@Kluus Hart van de alpen: Innsbruck. Ben zelf nog nooit in Kitzbudel wezen fietsen, maar daar zijn ook wat lift assisted routes zie ik op Trail-forks: das meer mijn ding. Maar XC mtb routes staan ook meestal wel goed aangegeven. En je kan ook gewoon zelf omhoog fietsen en dan die trails gebruiken natuurlijk.

https://www.kitzbueheler-radmarathon.at/
pffff je moet het maar willen ja...Das wel pittig rondje. Dan zou ik niet te veel doen in die week van te voren. En de week erna ook niet.

Eerlijk gezegd zou ik dat rondje gewoon niet doen. :+

Die finish ook:
Afbeeldingslocatie: https://www.kitzbueheler-radmarathon.at/wp-content/uploads/2021/10/HD-KRM-2022.png

Hoe train je daarvoor in NL, en dan met name het langere tijd klimmen? Woon je in het zuiden?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ko.Kane schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:59:
@Kluus Hart van de alpen: Innsbruck. Ben zelf nog nooit in Kitzbudel wezen fietsen, maar daar zijn ook wat lift assisted routes zie ik op Trail-forks: das meer mijn ding. Maar XC mtb routes staan ook meestal wel goed aangegeven. En je kan ook gewoon zelf omhoog fietsen en dan die trails gebruiken natuurlijk.

https://www.kitzbueheler-radmarathon.at/
pffff je moet het maar willen ja...Das wel pittig rondje. Dan zou ik niet te veel doen in die week van te voren. En de week erna ook niet.

Eerlijk gezegd zou ik dat rondje gewoon niet doen. :+

Die finish ook:
[Afbeelding]

Hoe train je daarvoor in NL, en dan met name het langere tijd klimmen? Woon je in het zuiden?
Nice, dat moet echt super vet zijn om daar te wonen, daar ben ik wel jaloers op!

Beestje offtopic hier, want wielrennen maar op zich plannen wij ieder jaar zo’n cyclo in een berggebied en dat gaat altijd best redelijk. Ik woon zelf in Noord-Oost Brabant en kan veel trainen in de heuvels bij Nijmegen en Kleef, daarnaast maken we regelmatig uitstapjes naar Limburg en de Ardennen maar dat is allemaal natuurlijk niet vergelijkbaar met alpen klimmen. Ik denk dat de trainingen die daarvoor het beste werken gewoon de FTP trainingen zijn waardoor je langer op je drempelvermogen kan rijden. De inspanning kan je in het vlakke Nederland op zich wel redelijk trainen op de weg alleen ga je dan een stuk harder ;). Natuurlijk is de houding ook wel anders wanneer je bergop gaat en dat is lastiger trainen helaas. Uiteindelijk breekt dat dan wel op, maar goed, een keer per jaar mag je jezelf wel eens even flink pijn doen vind ik. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 28-01-2022 10:32 ]

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:40
ik was gister in Zeist bij de schaapskooi. Daar zag ik mensen biken. Volgens mij is dat geen aangegeven "officiële" route.

Iemand enig idee?

• Kadketz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-10 12:44
Even een vraagje mbt schoonmaken van de fiets na een rit; een aantal weken geleden een rit gemaakt en daarna de fiets met kraanwater afgespoeld aangezien er behoorlijk wat modder op zat. Vervolgens met een droge doek alles afgenomen en fiets in de schuur gezet. Afgelopen weekend pakte ik mijn fiets en zaten er wat roestplekjes op de casette, ketting en schijfremmen. Wellicht niet genoeg droog gemaakt?

Hoe maken jullie je fiets schoon/droog en hoe is roestvorming het beste te voorkomen? Alvast bedankt!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Kadketz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:48:
Even een vraagje mbt schoonmaken van de fiets na een rit; een aantal weken geleden een rit gemaakt en daarna de fiets met kraanwater afgespoeld aangezien er behoorlijk wat modder op zat. Vervolgens met een droge doek alles afgenomen en fiets in de schuur gezet. Afgelopen weekend pakte ik mijn fiets en zaten er wat roestplekjes op de casette, ketting en schijfremmen. Wellicht niet genoeg droog gemaakt?

Hoe maken jullie je fiets schoon/droog en hoe is roestvorming het beste te voorkomen? Alvast bedankt!
Ik heb een standaard en na het wassen draai ik de drivetrain altijd even zodat er veel water uit vliegt. Je hebt ze er bij die het droogföhnen. Ik heb zelf nooit roest gezien, maar ik spuit er ook bike-protect op (mucoff)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Kadketz Doorzoek dit topic eens op je gemak. En je zult heel veel informatie vinden ;-)

Hier is het geen exacte wetenschap. Spoel hem af met tuinslang. Soms bikecleaner of emmer met warmwater en sopje erin. En spoel daarna af met tuinslang. Afdrogen ketting controleren en indien nodig voorzien van olie/wax. Paar keer schakelen ketting afnemen en weg zetten. Kleine 5 a 10 min werk.

Edit:
Droog remschijven (als je dat doet) NIET met zelfde doek als je gebruikt voor de cassette,ketting, rest van de fiets. ;-)

[ Voor 78% gewijzigd door Daan_ op 28-01-2022 10:17 ]

• Prulleman
418O2 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb een standaard en na het wassen draai ik de drivetrain altijd even zodat er veel water uit vliegt. Je hebt ze er bij die het droogföhnen. Ik heb zelf nooit roest gezien, maar ik spuit er ook bike-protect op (mucoff)
Goed recept voor vette remschijven/blokken

Ik droog meestal met een handdoek de ketting af, verder laten drogen en vooral opnieuw smeren voor je stalt

Strava

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Goed recept voor vette remschijven/blokken

Ik droog meestal met een handdoek de ketting af, verder laten drogen en vooral opnieuw smeren voor je stalt
Bike protect of wa?

• Prulleman
Nee je natte/vette drivetrain droogslingeren

Strava

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12 00:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daan_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:53:
Edit:
Droog remschuiven (als je dat doet) NIET met zelfde doek als je gebruikt voor de cassette,ketting, rest van de fiets. ;-)
Fixed it for ya.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Beetje stuiteren is hier ooit door iemand gezegd, dus dat doe ik maar :D. Daarna ook door een doek en opnieuw olie er op. Dan draai ik hem wel een paar keer rond eerlijk gezegd, nog niet het idee gehad dat die spetters dan helemaal bij de schijf komt maar goed, remmen is angst!

Net een mailtje naar Canyon gestuurd voor:
https://www.canyon.com/en...-guide-e491-1/134429.html
https://www.canyon.com/en...ake-or-reverb/106464.html

Kijken of ik die op een of andere manier kan bemachtigen. Daarna eens kijken voor een dropper post. Eerste gevoel gaat uit naar een Crankbrothers Highline 7 in 150mm. hoe check ik echter het beste wat mogelijk is met mijn frame en zadelhoogte? Is dat gewoon lengte - maximale insteek?

Edit: als ik zo zit te rekenen kom ik met de 150mm wel bijna op de maximale insteek...

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 28-01-2022 12:41 ]

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:14
R0y. schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:53:
[...]

Dat zou best kunnen. Hij gaat vervolgens niet meer terug naar binnen, blijft buiten. Zou dan strak achter de zitbuis omhoog gaan.

Ga zo het filmpje bekijken. Heb zojuist even een foto proberen te maken van de zadelbuis in het frame. Ik zie een gat onderin en kijk tegen de BB aan. Ik ga dit weekend eens kijken of ik daar een oude versnellingskabel oid doorheen krijg vanaf voorkant frame.

[Afbeelding]
Is dat Carbon? Welk merk?

Hello fellow humans

• R0y.
Nee, Cube attention SL 2021

• Prulleman
Kluus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:39:
Beetje stuiteren is hier ooit door iemand gezegd, dus dat doe ik maar :-D. Daarna ook door een doek en opnieuw olie er op. Dan draai ik hem wel een paar keer rond eerlijk gezegd, nog niet het idee gehad dat die spetters dan helemaal bij de schijf komt maar goed, remmen is angst!

Kijken of ik die op een of andere manier kan bemachtigen. Daarna eens kijken voor een dropper post. Eerste gevoel gaat uit naar een Crankbrothers Highline 7 in 150mm. hoe check ik echter het beste wat mogelijk is met mijn frame en zadelhoogte? Is dat gewoon lengte - maximale insteek?

Edit: als ik zo zit te rekenen kom ik met de 150mm wel bijna op de maximale insteek...
dit is hoe ik het berekend heb:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

je bepaald nu de hoogte van je seattube tot je rails, bij mij was bv 27 cm, die deel je op in stack (is drop + kraag+kop) en het stuk wat uitsteekt) bij de 180 oneup is de stack 213mm, dan moet ie nog 60mm uitsteken om aan de juiste hoogte te komen, en en kom ik dus aan een insert van total - stack - uitsteek= 480-213-60 = 207 mm insert, dat geeft wat ruimte, want het frame staat volgende de specs 225 toe :)

even uittekenen helpt ook wel

de oneup is behoorlijk compact, dat zie je terug in het gewicht een behoorlijke drop in krappe frames, daarnaast kan je de 180 bv ook op 170 zetten of 160 (maar dan kan je wellicht net zo goed de 150 pakken..)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 28-01-2022 11:36 ]

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:34:
[...]

dit is hoe ik het berekend heb:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

je bepaald nu de hoogte van je seattube tot je rails, bij mij was bv 27 cm, die deel je op in stack (is drop + kraag+kop) en het stuk wat uitsteekt) bij de 180 oneup is de stack 213mm, dan moet ie nog 60mm uitsteken om aan de juiste hoogte te komen, en en kom ik dus aan een insert van total - stack - uitsteek= 480-213-60 = 207 mm insert, dat geeft wat ruimte, want het frame staat volgende de specs 225 toe :)

even uittekenen helpt ook wel

de oneup is behoorlijk compact, dat zie je terug in het gewicht een behoorlijke drop in krappe frames, daarnaast kan je de 180 bv ook op 170 zetten of 160 (maar dan kan je wellicht net zo goed de 150 pakken..)
Bedankt! Ook maar eens zo'n tabelletje gemaakt met de oneup, omdat deze uiteindelijk de maten zoals jij ze ook hebt gebruikt handig opgeven. Misschien reken ik dat nog eens terug naar de crankbrothers maar gezien de gewichten trekt de oneup me nu ook wat meer. Ik neem aan dat jij er nog altijd tevreden over bent? :D

Ik kom op de volgende tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xDHgak0NqAg2hQPgGi7_R42oDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2sRuklMNIzNDATUX5lO1EHV.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog niet echt kunnen vinden wat de max insert is van mijn frame maar als ik ga meten tot de bovenste bidonhouder nok kom ik op 310mm dus dat is ruim voldoende. De 180mm zou volgens deze berekening ook nog moeten passen dus...

• Klitse
  • Niet online
Ik heb een 180mm dropper van One-up en ben er zeer tevreden over. Destijds was de 210 niet leverbaar. Nu wel weer en nu twijfel ik om toch maar een 210 te installeren. Beetje zonde want mijn 180 is net 50 km gebruikt, maar ik kan de 210 wel kwijt in mijn frame.... Twijfels.

[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 28-01-2022 12:39 ]

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:54

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik ben net in de positie geweest om een Rose Groundcontrol uit te kunnen proberen en dat beviel eigenlijk wel heel goed en vind het een mooie fiets. Ik ben nog niet in de mogelijkheid geweest om andere fietsen uit te proberen maar van deze weet ik iig zeker dat hij me goed bevalt, veel controle tijdens afdalingen en had niet het idee dat ik op een trage fiets aan het touren was. ook de afmontage lijkt me meer dan prima in orde en dus sta ik op het punt om op bestellen te klikken en de 17 weken (valt nog mee) af te wachten. iedereen het er mee eens of nog iemand die een goede reden heeft om het niet te doen? :+ uiteraard maak ik de keuze zelf maar misschien zie ik iets over het hoofd haha.

https://www.rosebikes.nl/rose-ground-control-3-2697040

Kleur zou overigens of grijs of groen worden.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Nutterd schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:39:
ik ben net in de positie geweest om een Rose Groundcontrol uit te kunnen proberen en dat beviel eigenlijk wel heel goed en vind het een mooie fiets. Ik ben nog niet in de mogelijkheid geweest om andere fietsen uit te proberen maar van deze weet ik iig zeker dat hij me goed bevalt, veel controle tijdens afdalingen en had niet het idee dat ik op een trage fiets aan het touren was. ook de afmontage lijkt me meer dan prima in orde en dus sta ik op het punt om op bestellen te klikken en de 17 weken (valt nog mee) af te wachten. iedereen het er mee eens of nog iemand die een goede reden heeft om het niet te doen? :+ uiteraard maak ik de keuze zelf maar misschien zie ik iets over het hoofd haha.

https://www.rosebikes.nl/rose-ground-control-3-2697040

Kleur zou overigens of grijs of groen worden.
Alu frame en de remmen.
Dit als ik de Neuron die je graag wilde er naast leg zo in m'n hoofd. De SLX cassette tov de XT op de AL 7 Neuron is minimaal. Fox 34 vs Pike durf ik niet zo naast elkaar te leggen. De remmen zou ik zelf naar SLX/XT overzetten, maar dat is puur eigen smaak en gevoel

Mooie fiets wel!

Edit; is een 120/120 fiets, de Neuron een 140/140 fiets. De Rosa is meer de downcountry versie, de Lux Trail als je die met de Neuron vergelijkt.

edit 2:
https://www.canyon.com/nl...neuron-cf-9/50019032.html

[ Voor 8% gewijzigd door Holk op 28-01-2022 13:36 ]

• Prulleman
Kluus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Bedankt! Ook maar eens zo'n tabelletje gemaakt met de oneup, omdat deze uiteindelijk de maten zoals jij ze ook hebt gebruikt handig opgeven. Misschien reken ik dat nog eens terug naar de crankbrothers maar gezien de gewichten trekt de oneup me nu ook wat meer. Ik neem aan dat jij er nog altijd tevreden over bent? :D

Ik kom op de volgende tabel:
[Afbeelding]

Ik heb nog niet echt kunnen vinden wat de max insert is van mijn frame maar als ik ga meten tot de bovenste bidonhouder nok kom ik op 310mm dus dat is ruim voldoende. De 180mm zou volgens deze berekening ook nog moeten passen dus...
ik moet wel de speling op de kop een beetje in de gaten houden. ik dacht tijdens de laatste rit dat ik het hoorde rammelen. maar als dat met een paar 100 km al uit de hand loop dan is er vast wel iets qua garantie mogelijk, ook kan je volgens mij een soort geleide pennetjes (dezelfde die je voor het inkorten van de drop gebruikt....??????) in een maatje dikker gebruiken, dan zou je de speling ook kunnen verminderen.

Er zijn over de one-up wel meer klachten te vinden over speling die snel toeneemt, maar ook genoeg die er lang probleemloos mee rijden.. maar (waarschijnlijk net zoals bij alle andere) iets om in de gaten te houden.

Wellicht kan je die van @Klitse overnemen, scheelt weer zoeken naar voorraad :D

Strava

• Klitse
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:44:
[...]

ik moet wel de speling op de kop een beetje in de gaten houden. ik dacht tijdens de laatste rit dat ik het hoorde rammelen. maar als dat met een paar 100 km al uit de hand loop dan is er vast wel iets qua garantie mogelijk, ook kan je volgens mij een soort geleide pennetjes (dezelfde die je voor het inkorten van de drop gebruikt....??????) in een maatje dikker gebruiken, dan zou je de speling ook kunnen verminderen.

Er zijn over de one-up wel meer klachten te vinden over speling die snel toeneemt, maar ook genoeg die er lang probleemloos mee rijden.. maar (waarschijnlijk net zoals bij alle andere) iets om in de gaten te houden.

Helaas, die van mij is 31.6 en hij heeft 30.9 nodig.

• Ko.Kane
Alu vs Carbon, kan je altijd recht praten welke je voorkeur heeft. Alu heeft zeker ook voordelen, net wat je belangrijk vindt.

Threaded BB, ZS cups... Terwijl carbon te vaak PF en IS cups hebben, niet altijd trouwens.

En die Cura's zou ik zeker eerst proberen:

Waren best value in de 2018 test van Enduro Mag:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/3/

Mbt tot One-up: Ik heb een V1 van denk ik zo'n 5 jaar oud. Alleen 1x per jaar wat schoon vet er in. Prijs-qualiteit is goed. Goede service info, en volgens mij kost de gasveer ook maar 60e, dus mocht dat stuk gaan is het goed te reparen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:44:
[...]
....

Klitse schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Helaas, die van mij is 31.6 en hij heeft 30.9 nodig.
Yes, we hadden al gechecked :+. Maar bij bikecomponents hebben ze hem wel op voorraad dus dat komt hoe dan ook goed.
Nog even nadenken of ik de 150mm of toch de 180mm wil en antwoord van Canyon afwachten over hoe ik aan de onderdelen kan komen om mijn frame geschikt te maken en dan ben ik er wel uit.

Gebruik jij nu die wolftooth barcentric remote @Prulleman?

• Prulleman
Kluus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:59:
[...]

[...]

Yes, we hadden al gechecked :+. Maar bij bikecomponents hebben ze hem wel op voorraad dus dat komt hoe dan ook goed.
Nog even nadenken of ik de 150mm of toch de 180mm wil en antwoord van Canyon afwachten over hoe ik aan de onderdelen kan komen om mijn frame geschikt te maken en dan ben ik er wel uit.

yes, dat gaat het beste samen met de Scott twinloc (of eigenlijk zou de dropper versie van de twinloc beter zijn, maar voorlopig niet leverbaar).

Als je een shifter style remote onder je rem kwijt kan zou dat wel mijn voorkeur hebben.

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:39:
Beetje stuiteren is hier ooit door iemand gezegd, dus dat doe ik maar :D. Daarna ook door een doek en opnieuw olie er op. Dan draai ik hem wel een paar keer rond eerlijk gezegd, nog niet het idee gehad dat die spetters dan helemaal bij de schijf komt maar goed, remmen is angst!

One-up heeft een goede guide (en korte inbouwdiepte, dus dan kan je mogelijk meer lengte kwijt)
Kluus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:59:
[...]

[...]

zou lekker een Shimano ST500 remote nemen, veel minder overpiced dan vele anderen

[ Voor 23% gewijzigd door GoldenSample op 28-01-2022 14:13 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GoldenSample schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:08:
[...]

One-up heeft een goede guide (en korte inbouwdiepte, dus dan kan je mogelijk meer lengte kwijt)
Ohja, die is wel handig inderdaad, daar kom ik ook op max de 210 geshimmed naar 190, maar dan gaat mijn voorkeur wel uit naar de 180 max.
zou lekker een Shimano ST500 remote nemen, veel minder overpiced dan vele anderen
Ik heb al een shifter-style vork lockout remote van fox (al heb ik net zo lief een knop op mijn vorkpoot, maar goed, dat is nu eenmaal niet zo), dus daar moet hij bij passen. Daarvoor leek me die wolftooth wel mooi.

[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 28-01-2022 14:17 ]

• Prulleman
Kluus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Ohja, die is wel handig inderdaad, daar kom ik ook op max de 210 geshimmed naar 190, maar dan gaat mijn voorkeur wel uit naar de 180 max.

[...]

Ik heb al een shifter-style vork lockout remote van fox (al heb ik net zo lief een knop op mijn vorkpoot, maar goed, dat is nu eenmaal niet zo), dus daar moet hij bij passen. Daarvoor leek me die wolftooth wel mooi.
ja, lijkt me een prima keuze, zeker op een xc hardtail

Strava

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:37
Hé vervelend. Vanochtend weer eens een rondje Schoorl gaan doen met dit lekkere weer. Helaas merkte ik op de eerste afdaling al een poppend/klikkend geluid uit mijn vork komen bij inveren. Klonk mij niet goed in de oren en ben maar gelijk gestopt met rijden om eventuele verdere schade te voorkomen. Heb er een filmpje van gemaakt waarin het geluid te horen is.

Het gaat om een Canyon van nog geen jaar oud met een Rockshox vork. Iemand anders al eens een dergelijk probleem gehad?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:16

charrel

Cortisol4life..

Fuwor schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:11:
Hé vervelend. Vanochtend weer eens een rondje Schoorl gaan doen met dit lekkere weer. Helaas merkte ik op de eerste afdaling al een poppend/klikkend geluid uit mijn vork komen bij inveren. Klonk mij niet goed in de oren en ben maar gelijk gestopt met rijden om eventuele verdere schade te voorkomen. Heb er een filmpje van gemaakt waarin het geluid te horen is.

Het gaat om een Canyon van nog geen jaar oud met een Rockshox vork. Iemand anders al eens een dergelijk probleem gehad?
YouTube: How to fix RockShox Fork Noise (Super easy method)
Gebeurt wel vaker dus :)
Gevalletje garantie claimen wordt dat vermoedelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 28-01-2022 15:36 ]

• Prulleman
charrel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:35:
[...]

YouTube: How to fix RockShox Fork Noise (Super easy method)
Gebeurt wel vaker dus :)
Gevalletje garantie claimen wordt dat vermoedelijk.
interessant.. maar ook bijzonder.. waarom moet er een extra o ring toegevoegd worden.. hoort er 1 te zitten die los is gekomen en nog ergens in de airchamber rondzwerft? zo niet, waarom maakt ie dan eerst niet dat geluid, en dan ineens wel. Die ruimte opvullen met een extra ring zou wellicht een langzame slijtage na verloop van tijd kunnen opvangen, maar zo'n plotseling probleem...

Deze fix zou ik enkel toepassen buiten garantie, het lijkt me namelijk meer een soort nood oplossing van een mogelijk ander probleem....

Strava

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Prulleman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Deze fix zou ik enkel toepassen buiten garantie, het lijkt me namelijk meer een soort nood oplossing van een mogelijk ander probleem....
ja, als er garantie op zit. Gewoon lekker claimen ;)
Las ook nog ergens dat er "gewoon" een bout los kan zitten van de rebound.

[ Voor 10% gewijzigd door charrel op 28-01-2022 16:07 ]

• Ko.Kane
Prulleman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:47:
[...]

interessant.. maar ook bijzonder.. waarom moet er een extra o ring toegevoegd worden.. hoort er 1 te zitten die los is gekomen en nog ergens in de airchamber rondzwerft? zo niet, waarom maakt ie dan eerst niet dat geluid, en dan ineens wel. Die ruimte opvullen met een extra ring zou wellicht een langzame slijtage na verloop van tijd kunnen opvangen, maar zo'n plotseling probleem...

Idd, je vult gewoon een holle ruimte in je topcap...die al achter een seal zit. Hoe kan die ruimte een geluid gemaakt hebben.

Ik vermoed eerder een probleem ergens in de top-out bumper/negatieve airspring/geblokkeerde 'equalize" gat, en omdat je bij deze fix je vork leeg laat lopen en later weer oppompt je wellicht net mazzel heb dat de boel weer correct "equalised".

NB: ik ken dit issue verder totaal niet.

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-12 10:37
Even kleine frustratie post. Was net bezig met alles klaar te zetten voor me ritje van morgen en kom erachter dat me Stages powermeter afwijkende kalibratie gegevens geeff. E.e.a. Geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Dit is de tweede keer binnen een jaar tijd dat hij defect is. Echt super irritant omdat ik dalijk weer een tijdje mijn cranks kwijt ben (helaas lijkt het erop dat de hele set terug gaat moeten dit keer). 😕

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:50:
Even kleine frustratie post. Was net bezig met alles klaar te zetten voor me ritje van morgen en kom erachter dat me Stages powermeter afwijkende kalibratie gegevens geeff. E.e.a. Geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Dit is de tweede keer binnen een jaar tijd dat hij defect is. Echt super irritant omdat ik dalijk weer een tijdje mijn cranks kwijt ben (helaas lijkt het erop dat de hele set terug gaat moeten dit keer). 😕
Ja balen! Eerst even ergens een goedkoop FC-M5100-1 wel geschikt voor 12 speed setje op de kop tikken voor je de boel terug stuurt? (Je mag mijn reserve wel weer lenen, maar dat is alleen links ;)).

Ik heb mijn soortgelijke probleem destijds rechtstreeks met stages afgehandeld, volgens mij was ik hem toen minder lang kwijt dan jij via de winkel vorige keer.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 28-01-2022 19:35 ]

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-12 10:37
Fiets heeft afgelopen nacht binnen gestaan zonder batterij kapjes (zag deze opmerking ergens op fiets.nl. Thanks @DDX ) en werkte vanochtend weer naar behoren.

Het hele idee van die batterij kapjes is toch dat er geen vocht naar binnen kan trekken? De vorige keer dat ik hem moest terug sturen was na de hel van Alphen (6uurs rit in de blubber).
Ga deze vragen in ieder geval bij Stages beleggen. Wordt vervolgd.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• R0y.
Net even mijn crank verwijderd en nog eens goed gekeken naar de mogelijkheden voor een interne dropper.

Ik denk dat het niet mogelijk is zonder al te veel gedoe, misschien als ik de bb verwijder maar dat zie ik niet zitten aangezien het (volgens mij) een geperste variant is. Ik zie wel een gat als ik de zadelbuis in kijk maar daar kreeg ik geen kabel door heen.

Als ik dus een dropper wil zou ik een externe moeten kiezen. Gaat dan een deel door mijn frame en komt net onder de trapas naar buiten om vanaf daar dus buiten te blijven. Zet mij aan het twijfelen, ik vind dat persoonlijk toch een minder nette oplossing.

• ZanielGa
Okay, na mijn eigen Bigfoot foto hierbij nog maar een actie foto van dezelfde rit. Deze waren nog wel in het licht dus dat helpt ook. Net als een betere camera. Helaas geen fotos van andere plekken op het parcours aangezien de cameraman niet zo heel mobiel is momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiQCg73qp8P1K5EpHwgXcrbD-wQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZ098mTOD9qHXQpemvxyrq7E.jpg?f=fotoalbum_large

• Kluus

Kluus

Gang is alles

R0y. schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:29:
Net even mijn crank verwijderd en nog eens goed gekeken naar de mogelijkheden voor een interne dropper.

Ik denk dat het niet mogelijk is zonder al te veel gedoe, misschien als ik de bb verwijder maar dat zie ik niet zitten aangezien het (volgens mij) een geperste variant is. Ik zie wel een gat als ik de zadelbuis in kijk maar daar kreeg ik geen kabel door heen.

Als ik dus een dropper wil zou ik een externe moeten kiezen. Gaat dan een deel door mijn frame en komt net onder de trapas naar buiten om vanaf daar dus buiten te blijven. Zet mij aan het twijfelen, ik vind dat persoonlijk toch een minder nette oplossing.
Of een Rock Shox Reverb AXS! O-)

Kan je geen draadje door je frame zuigen met een stofzuiger die je vervolgens gebruikt om de buitenkabel door je frame te trekken? Dus: zet een stofzuiger op je zadelbuis en voer bij het gat in je onderbuis een koortje in. Vervolgens gebruik je dat om je kabel door je frame te trekken. Je kan dat eerst testen voor je alles besteld natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 29-01-2022 20:25 ]

• R0y.
Kluus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Of een Rock Shox Reverb AXS! O-)

Kan je geen draadje door je frame zuigen met een stofzuiger die je vervolgens gebruikt om de buitenkabel door je frame te trekken? Dus: zet een stofzuiger op je zadelbuis en voer bij het gat in je onderbuis een koortje in. Vervolgens gebruik je dat om je kabel door je frame te trekken. Je kan dat eerst testen voor je alles besteld natuurlijk.
Goeie die Rock Shox.. Dat is 60% van de nieuwwaarde van de fiets. _O-

Dat zou ik nog kunnen proberen, bedankt. Goede tip (y)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Afgelopen periode weinig tot niet kunnen/mogen fietsen.(blessure). Vandaag poging gedaan om achter het huis wat te stuiteren. Dropje 60cm om vlakke landing beetje te oefenen en paar meter er achter een mtbhopper en op terug weg één. Voor begin maart toch maar weer een jump/drop clinic geboekt. Om houding/techniek te verbeteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfgxsRVzoL_hewaskSoTXBBEHA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgpljzQVFbOijYB3GtMoNgVa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 30-01-2022 13:03 ]

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:07:
Afgelopen periode weinig tot niet kunnen/mogen fietsen.(blessure). Vandaag poging gedaan om achter het huis wat te stuiteren. Dropje 60cm om vlakke landing beetje te oefenen en paar meter er achter een mtbhopper en op terug weg één. Voor begin maart toch maar weer een jump/drop clinic geboekt. Om houding/techniek te verbeteren. Afgelopen jaar één gedaan, maar die was meer om Mind fuck te overwinnen bij wat hogere drops (dat gaat al stuk beter) ;-)

[Afbeelding]
Blijft leuk oefenen zo. En clinics zijn altijd goed om te doen. Ik probeer er zelf ook minimaal 1 a 2 (liever nog een paar meer) te doen elk jaar.

• Ko.Kane
R0y. schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Als alternatief heb je nog de remoteloze droppers met hendel:
https://www.bike-componen...-mm-Sattelstuetze-p81078/

Ook relatief goedkoop, maar vereist iets meer timing omdat je dus je hand van stuur moet halen. Meer geschikt als je langere tijd 1 positie aanhoudt en niet zo zeer voor hele tijd up/down.

@Klitse @Daan_ Wat betalen jullie voor zijn clinic als ik vragen mag? En hoe lang duurt die clinic dan?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ko.Kane schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Ook relatief goedkoop, maar vereist iets meer timing omdat je dus je hand van stuur moet halen. Meer geschikt als je langere tijd 1 positie aanhoudt en niet zo zeer voor hele tijd up/down.

@Klitse @Daan_ Wat betalen jullie voor zijn clinic als ik vragen mag? En hoe lang duurt die clinic dan?
Afhankelijk waar je hem volgt. Half tot hele dag tussen Bedragen die je veel al ziet liggen ergen rond de 70 en 90 euro.

[ Voor 30% gewijzigd door Daan_ op 30-01-2022 13:17 ]

• ZanielGa
Ko.Kane schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Als ik iets niet aan zou raden is het een dropper zonder remote. Ik heb in het verleden wel eens gereden met een gehuurde en het is eigenlijk gewoon waardeloos. In veel gevallen als je hem wilt gebruiken zit je gewoon op een stuk waarbij je eigenlijk je hand gewoon niet van je stuur kan/wil halen. Dat geldt dan voor zowel naar het laten zakken als weer terug omhoog zetten.

Ik zou dan echt gewoon gaan voor een externe kabel.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

R0y. schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Persoonlijk zou ik dat niet mee zitten ;-) De AXS is prima dropper

• Ko.Kane
ZanielGa schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Als ik iets niet aan zou raden is het een dropper zonder remote. Ik heb in het verleden wel eens gereden met een gehuurde en het is eigenlijk gewoon waardeloos. In veel gevallen als je hem wilt gebruiken zit je gewoon op een stuk waarbij je eigenlijk je hand gewoon niet van je stuur kan/wil halen. Dat geldt dan voor zowel naar het laten zakken als weer terug omhoog zetten.

Ik zou dan echt gewoon gaan voor een externe kabel.
Maar beter dan afstappen, je quick release los halen, zadel zakken en weer opstappen.

Verder met je eens: ik zou altijd voor performance kiezen van kabel. Maar sommige mensen laten looks wel mee wegen. Of de kosten, ik ken gewoon mensen in Oostenrijk die gewoon zonder dropper fietsen en boven de zadel erin steken met de hand, of zo'n hendel ding hebben.

@Daan_ Thanks voor de info. Ik hoef dus maar 2 dagen clinic te geven en dan heb ik al de 1 weekse guide cursus er zowat al uit. Misschien toch eens naar kijken komend seizoen. ;)

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38
Het is maar een kabeltje.... :z

Je ziet er IRL echt bijna niks van.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2L1p8Jal.jpg

• ZanielGa
@Sjoewe heeft wel een heel goed punt. En als je hard fietst zie je er helemaal niets meer van.

• Prulleman
Zo... Vandaag de spark eens goed aan de tand gevoeld op de UHR. Samen met @Michaelg 2x Amerongen en 1x Leersum gereden.

Wat een genot om gewoon met flinke snelheden over alle remknippen en wortels te denderen, zonder dat je het gevoel hebt op het randje van controle te zitten (zoals op een hardtail).
De 180mm dropper komt ook goed tot zijn recht hier.

De bochtige stukken liepen ook heerlijk soepel, maar dat was ik natuurlijk al wel een beetje gewend van Dorst. (Wat ik eigenlijk bedoel, ik was een beetje bang dat deze fiets te slack zou zijn, maar niks is minder waar, hij gaat overal als een speer, zowel naar beneden, naar boven en op vlakke bochtige stukken)

De lockout heeft denk 90% open gestaan en enkel bij de langere klimmen in de middelste stand. In tegenstelling tot Dorst hier eigenlijk geen pedal strikes gehad in open mode. (Zegt ook wat over hoe plat je moet gaan en hoeveel je moet trappen in Dorst om een snelle tijd te zetten).

1 groot PR feest op Strava :9
https://strava.app.link/cMnfH3k2enb
(Kleine nuance, het is even geleden dat ik in die hoek ben geweest en ben ook een stuk fitter dan de laatste keer.)

Ik ben echt helemaal blij met deze fiets!

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 30-01-2022 15:52 ]

Strava

• Klitse
  • Niet online
Ko.Kane schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:56:
[...]

@Daan_ Thanks voor de info. Ik hoef dus maar 2 dagen clinic te geven en dan heb ik al de 1 weekse guide cursus er zowat al uit. Misschien toch eens naar kijken komend seizoen. ;)
Laat maar weten wanneer we kunnen komen :P

• Prulleman
O, een dropper met een hendel onder het zadel.... Echt niet voor Nederland, daar zijn de klimmen en afdalingen veel te kort. In het buitenland misschien in sommige gebieden, maar ook op veel plekken zal het niet handig zijn.

Op mijn hardtail had ik ook een externe routing.. deed ook even pijn (hou van clean), maar uiteindelijk zijn de voordelen veel groter.

En ook de fun factor gaat gewoon omhoog met de dropper omlaag 8)

Ik zou iedereen, los van de fiets, een dropper adviseren. Tenzij je enkel vlak rijdt

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 30-01-2022 16:21 ]

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Prulleman jaloers hoor, hoorde vandaag dat een maatje van mij binnenkort een top fuel krijgt, dan begint een fully toch wel te kriebelen. Die remknippen onderaan de afdaling is bij Nijmegen op een paar stukken ook heel erg en hier lokaal vandaag weer het rondje van reek gereden wat ook voortdurend over wortelpartijen gaat…

Net mijn erase naven voor het eerst geserviced, vrijloop begon wat harder te klinken dus dacht dat het wel tijd werd, beetje oxidatie op het asje, die heb ik nu maar goed ingevet misschien een tip om bij nieuwe gelijk goed te doen. Lagertjes waren verder nog perfect, erg makkelijke naven om te servicen verder! d:)b

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 19:49

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Prulleman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:49:
Zo... Vandaag de spark eens goed aan de tand gevoeld op de UHR. Samen met @Michaelg 2x Amerongen en 1x Leersum gereden.

Wat een genot om gewoon met flinke snelheden over alle remknippen en wortels te denderen, zonder dat je het gevoel hebt op het randje van controle te zitten (zoals op een hardtail).

De bochtige stukken liepen ook heerlijk soepel, maar dat was ik natuurlijk al wel een beetje gewend van Dorst. (Wat ik eigenlijk bedoel, ik was een beetje bang dat deze fiets te slack zou zijn, maar niks is minder waar, hij gaat overal als een speer, zowel naar beneden, naar boven en op vlakke bochtige stukken)

De lockout heeft denk 90% open gestaan en enkel bij de langere klimmen in de middelste stand. In tegenstelling tot Dorst hier eigenlijk geen pedal strikes gehad in open mode. (Zegt ook wat over hoe plat je moet gaan en hoeveel je moet trappen in Dorst om een snelle tijd te zetten).

1 groot PR feest op Strava :9
https://strava.app.link/cMnfH3k2enb
(Kleine nuance, het is even geleden dat ik in die hoek ben geweest en ben ook een stuk fitter dan de laatste keer.)

Ik ben echt helemaal blij met deze fiets!
Het was dus toch @Prulleman op de rode Spark die me vanochtend meermaals inhaalde op Leersum / Amerongen ;)

Mooie route idd, helaas normaal wat te ver rijden voor mij.

• Prulleman
-bolio- schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Het was dus toch @Prulleman op de rode Spark die me vanochtend meermaals inhaalde op Leersum / Amerongen ;)

Mooie route idd, helaas normaal wat te ver rijden voor mij.
Hier helaas ook niet makkelijk aan te rijden (75 min auto), maar toch wel de moeite om vaker te doen!

Heb jij nog een herkenbare fiets? Misschien gaat er een belletje rinkelen

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 30-01-2022 19:46 ]

Strava

• ZanielGa
Je weet dat je echt in het verkeerde deel van het land zit als je denkt: "oh 75 minuten, dat is goed te doen"

• R0y.
Nah die hendel onder het zadel zie ik mijzelf nog niet doen. Lijkt mij niks.

Ik ga volgend weekend eens kijken of ik er echt niets doorheen krijg. En anders, met pijn in mijn hart toch mogelijk een externe :)

• rp87
Prulleman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:49:

Amerongen is dan ook aardig glad gestreken afgelopen weken. Vond het zelf teveel eigenlijk. Maar moet dus blijkbaar om boomwortels te beschermen.
Ik vond de wortels op sommige plekken wel goed om de snelheid een beetje in toom te houden. Nu kan je gewoon doorgaan waardoor je veel meer snelheid heb.
Zaterdag op de hardtail vond ik ze ook niet hinderlijk. Niet het idee dat ik controle tekort kwam ten opzichte van de fully. Maar fully is uiteraard comfortabeler. Vooral als je moe begint te worden.

Een Dropper is zeker een aanrader. Zou niet meer zonder willen.

PS. Wel nette gemiddelde snelheid voor 2x Amerongen en 1x Leersum. Moet echt weer conditie opbouwen. Vond 2x Amerongen al een uitdaging. 😄

[ Voor 6% gewijzigd door rp87 op 30-01-2022 20:33 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:55:
Je weet dat je echt in het verkeerde deel van het land zit als je denkt: "oh 75 minuten, dat is goed te doen"
Ach wees blij, kan hier rond Berlijn op 2 a 3 plekken redelijk mountainbiken (wat aardige afdalingen). Maar de eerst volgende plek waar het überhaupt waart is om heen te rijden is 2 uur sturen. Zit wat dat betreft echt in de verkeerde hoek. :P

Anyway vandaag voor het eerst sinds veel te lang weer gefietst, het was gelukkig wat warmer dan verwacht dus de longen speelden niet op, heb genoten. Lekker weer 500 hoogtemeters gemaakt, die hoogte meters zitten me gescheten, het naar beneden knallen, dat is waar het om gaat.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPIXC1DELd-sgKQXCpgbc_8mW4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHrSEtJsAoYjv6HLLcLfOcQW.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag ook weer even lekker 50km gefietst. Best fris op de terugweg, Schoorl was boven verwachting rustig vanmiddag, wel weer van een groepje valsspeler gehoord :+
Rechtdoor konden die wel aardig fietsen maar naar beneden en door de bochten waren ze maar matig.....

• Ko.Kane
Klitse schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:03:
[...]

Laat maar weten wanneer we kunnen komen :P
Het is beetje kip ei probleem. Tis hier vrij strikt gereguleerd niet zo zeer om je bikeguide te mogen noemen, maar in verband met de aansprakelijkheid, om les te geven bij vereniging heb je eigenlijk al zo cursus nodig.

In Leogang is een cursus die me wel wat lijkt: https://elements-outdoorsports.at/de/ausbildung
Er was eerst ook 1 voor Enduro Gids, maar die zie ik even niet. Er zijn sowieso nog wat andere aanbieders.

Maar het is nogal commitment qua tijd en geld, en dat alleen om eens een keertje (officieel) te coachen. Afgelopen jaar koos ik dan weer voor weekje in Italië fietsen...
Maar de enorme vraag daar naar daggidsen of coaching voor (relatieve) beginners is zo hoog, dat het wellicht wel waard is om te doen.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:26:
[...]

Het is beetje kip ei probleem. Tis hier vrij strikt gereguleerd niet zo zeer om je bikeguide te mogen noemen, maar in verband met de aansprakelijkheid, om les te geven bij vereniging heb je eigenlijk al zo cursus nodig.

In Leogang is een cursus die me wel wat lijkt: https://elements-outdoorsports.at/de/ausbildung
Er was eerst ook 1 voor Enduro Gids, maar die zie ik even niet. Er zijn sowieso nog wat andere aanbieders.

Maar het is nogal commitment qua tijd en geld, en dat alleen om eens een keertje (officieel) te coachen. Afgelopen jaar koos ik dan weer voor weekje in Italië fietsen...
Maar de enorme vraag daar naar daggidsen of coaching voor (relatieve) beginners is zo hoog, dat het wellicht wel waard is om te doen.
Niet onterecht imho, te grote schoenen aan trekken, halverwege eigenlijk niet meer verder kunnen maar ook niet kunnen omkeren, bewijsdrang en vermoeidheid maakt dat het gewoonweg link kan worden. Vind het daarom wel prima dat dit soort dingen geprofessionaliseerd zijn in sommige landen.

Pagina: 1 ... 180 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic