Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 181 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:52
@GoldenSample Dat is ook zeker zo. Had het alleen graag in kortere (goedkopere) modules gezien. Doe je bv geen kinderen training ,of tourplanning, of bikepark jumplines, dan zou je dat achterwege kunnen laten. Het is me nu wat te compleet.

• Ko.Kane
Wellicht leuk voor de zelf trainers en autodidacten, dit vind ik twee goede series:

"How to Bike" van Ben Cathro: YouTube: YouTube

En als je echt de tijd hebt "Practice like a Pro": YouTube: YouTube

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 19:49

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Prulleman schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:46:
[...]

Hier helaas ook niet makkelijk aan te rijden (75 min auto), maar toch wel de moeite om vaker te doen!

Heb jij nog een herkenbare fiets? Misschien gaat er een belletje rinkelen
Ik rij op een zwart rode Trek Fuel EX 9.8 met een Evoc rugzak. Ik was met een maatje op een 26” Stumpjumper HT.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
-bolio- schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:04:
[...]

Ik rij op een zwart rode Trek Fuel EX 9.8 met een Evoc rugzak. Ik was met een maatje op een 26” Stumpjumper HT.
Hmm, die heb meerdere gezien, ook op de parking

Strava

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26
Het is ook wel meer dan dat, het is ook een bepaalde skillset. Ik heb dit jaar mijn basis-trainers licentie (niveau 2) gehaald via de NTFU. De docent die de opleiding verzorgde, geeft ook opleidingen voor de gidsopleiding (NIMG). Waar je als trainer vooral voor het didactische aspect wordt opgeleid, gaat de gidsopleiding vooral over veiligheid, routering, navigatie in het terrein en wat te doen bij noodsituaties, ook voorbij het EHBO-deel. Denk aan hoe je je positie moet communiceren in onbekend terrein en hoe te handelen in gebieden zonder mobiele dekking en dat soort zaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 31-01-2022 10:07 ]

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:18
charrel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:35:
[...]

YouTube: How to fix RockShox Fork Noise (Super easy method)
Gebeurt wel vaker dus :)
Gevalletje garantie claimen wordt dat vermoedelijk.
Prulleman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:47:
[...]

interessant.. maar ook bijzonder.. waarom moet er een extra o ring toegevoegd worden.. hoort er 1 te zitten die los is gekomen en nog ergens in de airchamber rondzwerft? zo niet, waarom maakt ie dan eerst niet dat geluid, en dan ineens wel. Die ruimte opvullen met een extra ring zou wellicht een langzame slijtage na verloop van tijd kunnen opvangen, maar zo'n plotseling probleem...

Deze fix zou ik enkel toepassen buiten garantie, het lijkt me namelijk meer een soort nood oplossing van een mogelijk ander probleem....
Ko.Kane schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Idd, je vult gewoon een holle ruimte in je topcap...die al achter een seal zit. Hoe kan die ruimte een geluid gemaakt hebben.

Ik vermoed eerder een probleem ergens in de top-out bumper/negatieve airspring/geblokkeerde 'equalize" gat, en omdat je bij deze fix je vork leeg laat lopen en later weer oppompt je wellicht net mazzel heb dat de boel weer correct "equalised".

NB: ik ken dit issue verder totaal niet.
Dank voor jullie reacties! _/-\o_ Het was inderdaad vrij plotseling, de vorige rit is het me niet opgevallen en de laatste rit was het tijdens het rijden toch wel heel erg aanwezig.

Hij valt nog binnen de garantie dus ik ga lekker gebruik maken van dat traject. Balen dat ik de komende tijd niet kan fietsen maar ben heel benieuwd wat uiteindelijk het probleem is. Beter dat het nu optreedt dan buiten de garantie.

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA0C8mR65ife0_yXsHI6vP69dKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhCdS0sXyuvNwZnrr01sUtet.jpg?f=fotoalbum_large

I bought something 🙈

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:56
Mooi ding! Wat kost zo'n skelter nou en wat is de levertijd?

www.vanspeykwheels.nl

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

ElGreco schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:59:
Mooi ding! Wat kost zo'n skelter nou en wat is de levertijd?
Niet normaal die levertijden, maar gelukkig 2e hands op kunnen pikken via Mp voor weinagh 😆

• Ko.Kane
Sjoewe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:38:
Het is ook wel meer dan dat, het is ook een bepaalde skillset. Ik heb dit jaar mijn basis-trainers licentie (niveau 2) gehaald via de NTFU. De docent die de opleiding verzorgde, geeft ook opleidingen voor de gidsopleiding (NIMG). Waar je als trainer vooral voor het didactische aspect wordt opgeleid, gaat de gidsopleiding vooral over veiligheid, routering, navigatie in het terrein en wat te doen bij noodsituaties, ook voorbij het EHBO-deel. Denk aan hoe je je positie moet communiceren in onbekend terrein en hoe te handelen in gebieden zonder mobiele dekking en dat soort zaken.
Didactische skills mee eens.

Maar routering, navigatie: dat zou dus ook optionele module kunnen zijn. Een bikepark gids of jeugd trainer op de trainingsbult heeft daar weinig aan. Niet (officieel) aangegeven touren, of in onbekend terrein navigeren doen het grootste gedeelte van de coaches of gidsen niet. Dat is al vrij niche, en zijn vaak bergführers, wat veel zwaardere opleiding is. Meeste gidsen rijden gewoon de standaard routes voor. Die vaak nog aangegeven zijn ook. Verder wordt er dan geen enkele fietsfeedback gegeven.

Maar de NFTU doet eigenlijk al wat ik voorstel: ze hebben modules voor Trainer, MTB-begeleider, Jeugdbegeleider. En aanzienlijke kortere en goedkoper dan 8 dagen en 1000+ (incl extra kosten van liftkaarten/verblijf etc)

Cursussen sluiten verder slecht of eenzijdig bij die realiteit aan: hoe 'hoger' je gaat in nivo van cursussen hoe meer de nadruk komt te liggen op meerdaagse touren en alpen crossings. Maar daar is niet waar zwaartepunt van sport naar toe lijkt te gaan in realiteit: park en vooral enduro. NIMG doet dat ook "Meerdaagse tochten zijn geen probleem, sterker nog: die zijn geweldig!" & " wordt er veel aandacht besteed aan plannen en gidsen van (meerdaagse) tochten in de bergen". :')

Nou, ik ken dat type MTB-er niet.* Als voorbeeld: heel Finale Ligure is het daar mee oneens: daar zit iedereen gewoon savonds aan het strand of promenade. En rijden er tientallen shuttles de hele dag door voor de Enduro trails. Het enige "meerdaagse" is dat een Enduro wedstrijd vaak meer dan 1 dag duurt en dat men op vakantie meerdere dagen de fiets pakt vanaf hotel of camping. En een serieus flink deel doet ook vooral non-stop NATO en Rollercoaster omdat die makkelijk toegangelijk zijn, qua access en nivo. En de zwarte lijnen zijn rustig.

Wat echt mist is trainer cursussen voor het trainen van de gevorderde beginner tot gevorderde enduro rijder. Dus waar je puur ingaat op kijk&fiets-techniek/lijnkeus/snelheid, en waar je de stap maakt op de singletrails van blauw, naar rood naar zwarte trails met cursisten. Oefen drops zijn maar stap 1. Als je landing niet breed stuk zand is maar singletrail of rockgarden dan komen er nieuwe uitdagingen kijken. En die overstap is niet voor iedereen triviaal. En daarom 'durven' sommige niet de zwarte trails omdat ze niet weten waar ze in terecht komen. Dus daar helpt een goede gidsende coach zeker.

Qua EHBO en terrein reddingen: daar zijn ook losse cursussen voor die sowieso aan te raden zijn als je iets in bergen doet. (ook voor de winter). (En ook of verplicht zijn om trainer cursus te doen of onderdeel zijn)

Waarbij het me opvalt dat de meeste voorrij gidsen in IT geen rugzak hebben en dus vermoedelijk ook geen fatsoenlijke EHBO set hebben. Daar is het ook wel gebruikelijk dat een gids vol gas voorrijd en dan beneden wacht... :X

* Ik ken wel dat type gids, maar die doet maar keer per jaar een alpencrossing met bv maar 5 klanten, terwijl er elke week duizend in plaatsen als FL zitten. Het is gewoon relatief niche in aantallen binnen de sport hier.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ko.Kane schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Maar routering, navigatie: dat zou dus ook optionele module kunnen zijn. Een bikepark gids of jeugd trainer op de trainingsbult heeft daar weinig aan. Niet (officieel) aangegeven touren, of in onbekend terrein navigeren doen het grootste gedeelte van de coaches of gidsen niet. Dat is al vrij niche, en zijn vaak bergführers, wat veel zwaardere opleiding is. Meeste gidsen rijden gewoon de standaard routes voor. Die vaak nog aangegeven zijn ook. Verder wordt er dan geen enkele fietsfeedback gegeven.

Maar de NFTU doet eigenlijk al wat ik voorstel: ze hebben modules voor Trainer, MTB-begeleider, Jeugdbegeleider. En aanzienlijke kortere en goedkoper dan 8 dagen en 1000+ (incl extra kosten van liftkaarten/verblijf etc)

Cursussen sluiten verder slecht of eenzijdig bij die realiteit aan: hoe 'hoger' je gaat in nivo van cursussen hoe meer de nadruk komt te liggen op meerdaagse touren en alpen crossings. Maar daar is niet waar zwaartepunt van sport naar toe lijkt te gaan in realiteit: park en vooral enduro. NIMG doet dat ook "Meerdaagse tochten zijn geen probleem, sterker nog: die zijn geweldig!" & " wordt er veel aandacht besteed aan plannen en gidsen van (meerdaagse) tochten in de bergen". :')

Nou, ik ken dat type MTB-er niet.* Als voorbeeld: heel Finale Ligure is het daar mee oneens: daar zit iedereen gewoon savonds aan het strand of promenade. En rijden er tientallen shuttles de hele dag door voor de Enduro trails. Het enige "meerdaagse" is dat een Enduro wedstrijd vaak meer dan 1 dag duurt en dat men op vakantie meerdere dagen de fiets pakt vanaf hotel of camping. En een serieus flink deel doet ook vooral non-stop NATO en Rollercoaster omdat die makkelijk toegangelijk zijn, qua access en nivo. En de zwarte lijnen zijn rustig.

Wat echt mist is trainer cursussen voor het trainen van de gevorderde beginner tot gevorderde enduro rijder. Dus waar je puur ingaat op kijk&fiets-techniek/lijnkeus/snelheid, en waar je de stap maakt op de singletrails van blauw, naar rood naar zwarte trails met cursisten. Oefen drops zijn maar stap 1. Als je landing niet breed stuk zand is maar singletrail of rockgarden dan komen er nieuwe uitdagingen kijken. En die overstap is niet voor iedereen triviaal. En daarom 'durven' sommige niet de zwarte trails omdat ze niet weten waar ze in terecht komen. Dus daar helpt een goede gidsende coach zeker.

Qua EHBO en terrein reddingen: daar zijn ook losse cursussen voor die sowieso aan te raden zijn als je iets in bergen doet. (ook voor de winter). (En ook of verplicht zijn om trainer cursus te doen of onderdeel zijn)

Waarbij het me opvalt dat de meeste voorrij gidsen in IT geen rugzak hebben en dus vermoedelijk ook geen fatsoenlijke EHBO set hebben. Daar is het ook wel gebruikelijk dat een gids vol gas voorrijd en dan beneden wacht... :X

* Ik ken wel dat type gids, maar die doet maar keer per jaar een alpencrossing met bv maar 5 klanten, terwijl er elke week duizend in plaatsen als FL zitten. Het is gewoon relatief niche in aantallen binnen de sport hier.
Helemaal mee eens. Ooit eens een cursus gevolgd waarbij een van de cursisten een lelijke val maakte. Bleken de cursusleiders geen EHBO spullen bij zich te hebben. Gelukkig heb ik die wel altijd bij me dus zelf maar even wat pleisters / verband geplakt, maar vond het maar raar.

• Sjoewe
Ko.Kane schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Ik snap 'm hoor. Inderdaad nogal frustrerend. Ik weet niet hoe het in Oostenrijk is geregeld, maar het klinkt eigenlijk precies zoals de ski/snowboard leraren-opleidingen. Ook die zijn nogal overdreven als je vooral bezig bent startklasjes van dertigers over blauwe pistes te coachen. :+

Inderdaad dan wel jammer dat er geen trainers-opleiding is meer zoals die van de NTFU. Wellicht zou je eens kunnen informeren bij de Oostenrijkse Wielerbond?

De NTFU-opleiding waarbij er ook aandacht is voor de praktijk is in Nederland is ook pas een paar jaar oud. Daarvoor had je alleen de KNWU-opleiding, die is totaal gericht op de didactiek. Of je nou BMX'er bent of baanwielrenner, elke trainer volgt dezelfde modules. Je wordt geacht de praktijk zelf in te brengen. Terwijl daar voor mij juist bij een technische sport als mountainbiken de crux zit. Hoe leer je mensen dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn en hoe voorkom je dat je mensen zo vol ramt met informatie dat ze bij de eerste de beste drop alsnog helemaal blokkeren en OTB gaan.

• Ko.Kane
Klitse schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Helemaal mee eens. Ooit eens een cursus gevolgd waarbij een van de cursisten een lelijke val maakte. Bleken de cursusleiders geen EHBO spullen bij zich te hebben. Gelukkig heb ik die wel altijd bij me dus zelf maar even wat pleisters / verband geplakt, maar vond het maar raar.
Oostenrijk is meestal beter. De gidsen die ik ken hebben EHBO set, maar ook reparatie spul, binnenbanden etc bij.

In Sölden zijn er zelfs rondfietsende EHBO-ers/bergrettung medewerkers.

Zelf hebben we op de langere trails en dagen ook mini EHBO set en folie deken mee. Moet wel eerlijk zeggen op de lokale trainingsronde niet. En ook minder reparatie spullen. En ook wat minder bescherming.....Dan loop ik wel terug en redding is dichtbij is dan idee, wat feitelijk ook zo is. Toch vaak de neiging om geen hippack of camelback dan te gebruiken. Nobody is perfect.

Voor vakantiegangers in Tirol (en sud-tirol) is deze app wel aanrader: https://play.google.com/s...ol_notfall&hl=de_AT&gl=US

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 13:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zaterdag weer eens naar de Veluwezoom getogen om vanuit Loenen richting Rheden te crossen. Keer niet de hele route gedaan, maar andersom begonnen (groen) en meerdere rondjes gedaan op ons favoriete stuk (Plaggentrail). Herhaling goed voor de techniek, en leuk om verschillende lijnen te kunnen proberen enzo. :)

Al met al toch dik 80km gedaan met ruim 1100 hoogtemeters, dankzij de matige weersvoorspellingen heerlijk rustig overal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlKE_QK0N8CiUmBan4edRoWwVmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSJ010dy6VFV04e3LMGvwbGl.jpg?f=fotoalbum_large

• Klitse
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:32:
Zaterdag weer eens naar de Veluwezoom getogen om vanuit Loenen richting Rheden te crossen. Keer niet de hele route gedaan, maar andersom begonnen (groen) en meerdere rondjes gedaan op ons favoriete stuk (Plaggentrail). Herhaling goed voor de techniek, en leuk om verschillende lijnen te kunnen proberen enzo. :)

Al met al toch dik 80km gedaan met ruim 1100 hoogtemeters, dankzij de matige weersvoorspellingen heerlijk rustig overal!

[Afbeelding]
+punten voor de roze helm _/-\o_

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

Kluus

Gang is alles

Kluus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:23:
[...]

Ja klopt, zat ik ook al te zoeken, op zich heb ik nu geen haast maar ik kan op de canyon site dat ding niet eens naar Nederland laten verschepen. Ik zal eens een mailtje naar het Canyon service center sturen, misschien kunnen zij makkelijker aan deze onderdelen komen.

Anders inderdaad een gaatje boren in het blinde klepje en afdichten met een rubber ringetje van de hobby shop.
Zojuist een mailtje terug van Canyon, de cable guide + grommet die ik nodig heb kosten een tientje en kunnen zo worden opgestuurd, top dus! Nu eens echt kijken welke dropper ik wil, ik neig toch wel naar de 150mm omdat de 180mm One Up er wel ver in komt, ik hou daarmee 12mm speling over wat ik gevoelsmatig niet echt veel vind.

En voor een XC georienteerde Hardtail is 150mm toch nog wel behoorlijk wat drop denk ik :).

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 31-01-2022 16:35 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Zojuist een mailtje terug van Canyon, de cable guide + grommet die ik nodig heb kosten een tientje en kunnen zo worden opgestuurd, top dus! Nu eens echt kijken welke dropper ik wil, ik neig toch wel naar de 150mm omdat de 180mm One Up er wel ver in komt, ik hou daarmee 12mm speling over wat ik gevoelsmatig niet echt veel vind.

En voor een XC georienteerde Hardtail is 150mm toch nog wel behoorlijk wat drop denk ik :).
die 12mm speling is zonder shimming down? Dat is echt een eitje namelijk. Zou dan lekker de one-up pakken dan heb je speling zat naar beneden. Overigens zou ik 12mm ook makkelijk aandurven als ik geen shims kon gebruiken, dan heb je nog wat speling voor andere schoenen, zadel of pedalen.

* GoldenSample Aait z'n 210mm dropper
Heerlijk ver weg dat zadel ondanks dat ie nogsteeds wel een paar centimeter uit m'n zitbuis steekt. Iets met Monkey legs & arms. :P

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Prulleman
@Kluus precies wat @GoldenSample zegt, mocht die 12 mm toch niet genoeg zijn en je wilt je zadel iets lager zetten, dan kan je alijd nog 170 van die 180 maken.

Ik zou de 180 nemen, ook in een hardtail, simpel gezegd teveel drop bestaat niet, te weinig wel

Je hebt ook wel gelijk wat betreft "150 is genoeg" in een xc hardtail.... maar dat is natuurlijk niet echt een argument.. lichter is bv wel een argument, maar dat is afhankelijk van het merk, de 180 oneup is lichter dan veel 150 mm van andere merken.

(daarnaast staat een dropper die tot aan de kraag in het frame zit gewoon het mooiste :))

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@GoldenSample dat is zonder shimming down inderdaad. @Prulleman dat klopt ook wel weer, ik zag inderdaad ook dat de 180mm oneup inderdaad alsog een stuk lichter is dan andere merken dus het gewicht vind ik op zich prima. Nog heel even over nadenken dan.

Net wel even het zadel er uit gehad en er zit best een ruime hoek boven het BB tussen de onderbuis en de zadelbuis, ik denk dat ik daar best makkelijk de kabel doorheen ga krijgen, dat scheelt weer.

@Prulleman zit er eigenlijk een kabel bij zo'n oneup, als je hem zonder hendel besteld?

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 31-01-2022 17:18 ]

• Prulleman
Kluus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:03:
@GoldenSample dat is zonder shimming down inderdaad. @Prulleman dat klopt ook wel weer, ik zag inderdaad ook dat de 180mm oneup inderdaad alsog een stuk lichter is dan andere merken dus het gewicht vind ik op zich prima. Nog heel even over nadenken dan.

Net wel even het zadel er uit gehad en er zit best een ruime hoek boven het BB tussen de onderbuis en de zadelbuis, ik denk dat ik daar best makkelijk de kabel doorheen ga krijgen, dat scheelt weer.

@Prulleman zit er eigenlijk een kabel bij zo'n oneup, als je hem zonder hendel besteld?
Nee, geen kabel, ook bij de wolftooth geen kabel. De shop waar ik die besteld had (met een losse kabel erbij) was de kabel ook nog eens vergeten mee te sturen ... Gelukkig nog wat in de schuur kunnen vinden :P

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:03:

Geen kabel idd, verder qua remote, koop gewoon z'n Shimano ST 500, kost je 20 euro is een hartstikke solide ding, heeft een veer goedkoop ipv 60+ euro voor een remote.. Gelijk even stuk buitenkabel en binnenkabel mee bestellen, wat voor maakt voor een dropper toch niets uit en het is altijd goed om wat op reserve te hebben liggen.

Het is dat ik niet in NL woon anders had je voor een zacht prijsje m'n 150mm Bontrager Line dropper kunnen overnemen (opsturen heeft weinig nut zo). Ligt hier toch beetje niks te doen en heb ik misschien 20 keer een rondje op gefietst. Maar voor het geld dat je voor een 2e hands dropper krijgt hoeft ie niet weg tenzij het vrienden of een wel willende forum gebruiker is.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 31-01-2022 22:15 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 20:03

DrumandBass

Less is more!

Beetje offtopic maar wat zijn de plekken om je "overbodige" onderdelen aan te bieden?

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mountainbike.nl in het forum, verder natuurlijk marktplaats etc. Geloof dat er verder ook nog redelijk wat nederlanders op mtb-news.de bikemarkt zitten. Is het aanbod wat groter, zeker voor meer Trail & Enduro handel.

• Klitse
  • Niet online
DrumandBass schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:35:
Beetje offtopic maar wat zijn de plekken om je "overbodige" onderdelen aan te bieden?
Normaliter natuurlijk marktplaats. Maar als het wat specifiekere onderdelen zijn, dan inderdaad mountainbike.nl forum. Al moet je daar wel eerst 25 (nuttige) posts hebben. Ik verkoop regelmatig wat daar. Nooit gezeik, altijd vriendelijk en ik hou er soms ook een ritje met een onbekende aan over wat dan vervolgens uitgroeit tot een bekende waar ik vaker mee fiets.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@GoldenSample die remote ziet er inderdaad goed uit maar ik vraag me af of dat bij mijn "Fox Racing Shox Two Position Remote Lever" past op het stuur. Zo'n bar centric remote leek me dan mooier passen ook al ben ik het met je eens dat het overpriced is. Overigens kost het minder dan 20 euro extra als je one-up inclusief remote besteld en dan zit er ook een kabel bij, dus als ik toch voor een trigger remote ga kan ik dat ook nog overwegen.

Ander dingetje: ik kom er net achter dat de trigger van mijn M8100 12-speed XT shifter wat speling heeft, lateraal dus, ik kan hem een beetje wiebelen. Filmpje:

https://youtube.com/shorts/XXCByqnnOCE?feature=share

Is dat normaal? Niet dat ik er last van heb, ding functioneert ook prima, maar het viel me ineens op en aangezien ik zelf geen vergelijk heb…

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 31-01-2022 23:00 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:51:
@GoldenSample die remote ziet er inderdaad goed uit maar ik vraag me af of dat bij mijn "Fox Racing Shox Two Position Remote Lever" past op het stuur. Zo'n bar centric remote leek me dan mooier passen ook al ben ik het met je eens dat het overpriced is. Overigens kost het minder dan 20 euro extra als je one-up inclusief remote besteld en dan zit er ook een kabel bij, dus als ik toch voor een trigger remote ga kan ik dat ook nog overwegen.

Ander dingetje: ik kom er net achter dat de trigger van mijn M8100 12-speed XT shifter wat speling heeft, lateraal dus, ik kan hem een beetje wiebelen. Filmpje:

https://youtube.com/shorts/XXCByqnnOCE?feature=share

Is dat normaal? Niet dat ik er last van heb, ding functioneert ook prima, maar het viel me ineens op en aangezien ik zelf geen vergelijk heb…
Geloof dat nogal wat XT shifters problemen krijgen met speling.

Waar haal jij voor 20 euro extra die remote? bij Bike-Components en OneUp zelf is het 60? edit- Andere pricing bij BC nu, das wel aardige deal. Met z'n lockout remote is z'n tumb ding waarchijnlijk wel makkelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 31-01-2022 23:50 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De problemen met xt shifters is volgens mij vooral dat ze niet meer schakelen nadat intern een veertje breekt. Dat heb ik gelukkig nog niet gehad. Van speling op het hendeltje kan ik niets vinden en is misschien ook wel normaal.

Maar wellicht is het sowieso een goed idee om zelf een reserve op voorraad te hebben…

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-12 17:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:40:
De problemen met xt shifters is volgens mij vooral dat ze niet meer schakelen nadat intern een veertje breekt. Dat heb ik gelukkig nog niet gehad. Van speling op het hendeltje kan ik niets vinden en is misschien ook wel normaal.

Maar wellicht is het sowieso een goed idee om zelf een reserve op voorraad te hebben…
2x kapotte XTR shifter gehad Eerste keer is die netjes vervangen. Duurde wel even (tekorten). Nog geen drie maanden later ging de nieuwe kapot en toen kon men niet leveren. Kreeg mijn geld terug en zoek het zelf maar uit |:( Gezien nergens een shifter te vinden was. Overgestapt op SRAM AXS derailleur en shifter. En dat werkt prima in combinatie met XTR cassette, ketting en kettingblad.

Edit: hier staat uitgebreid topic over de XT/XTR shifter
https://www.mtbr.com/thre...763/page-19#post-15530935

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 01-02-2022 07:59 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:36
Sjoewe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Ik snap 'm hoor. Inderdaad nogal frustrerend. Ik weet niet hoe het in Oostenrijk is geregeld, maar het klinkt eigenlijk precies zoals de ski/snowboard leraren-opleidingen. Ook die zijn nogal overdreven als je vooral bezig bent startklasjes van dertigers over blauwe pistes te coachen. :+

Inderdaad dan wel jammer dat er geen trainers-opleiding is meer zoals die van de NTFU. Wellicht zou je eens kunnen informeren bij de Oostenrijkse Wielerbond?

De NTFU-opleiding waarbij er ook aandacht is voor de praktijk is in Nederland is ook pas een paar jaar oud. Daarvoor had je alleen de KNWU-opleiding, die is totaal gericht op de didactiek. Of je nou BMX'er bent of baanwielrenner, elke trainer volgt dezelfde modules. Je wordt geacht de praktijk zelf in te brengen. Terwijl daar voor mij juist bij een technische sport als mountainbiken de crux zit. Hoe leer je mensen dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn en hoe voorkom je dat je mensen zo vol ramt met informatie dat ze bij de eerste de beste drop alsnog helemaal blokkeren en OTB gaan.
En de organisatie NIMG? https://nimg.nl/
Klinkt als een gedegen opleiding met internationale banden.
Ik heb vorig jaar geïnformeerd naar de opleiding maar die werd toen niet in de buurt gegeven.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:57:
[...]

2x kapotte XTR shifter gehad Eerste keer is die netjes vervangen. Duurde wel even (tekorten). Nog geen drie maanden later ging de nieuwe kapot en toen kon men niet leveren. Kreeg mijn geld terug en zoek het zelf maar uit |:( Gezien nergens een shifter te vinden was. Overgestapt op SRAM AXS derailleur en shifter. En dat werkt prima in combinatie met XTR cassette, ketting en kettingblad.

Edit: hier staat uitgebreid topic over de XT/XTR shifter
https://www.mtbr.com/thre...763/page-19#post-15530935
Ja, die problemen zijn mij bekend, maar zoals gezegd is dat bij mij niet het geval, hij schakelt nog prima alle kanten op. Het is alleen dat hij lateraal wat speling heeft als je er aan gaatzitten wiebelen en ik vroeg me af of dat bij anderen ook is. Geen idee of het een (voorbode van een) probleem is, tijdens gebruik merk je er niets van.

Met het oog op de voorraden (en de impact van als hij ooit echt kapot gaat) heb ik toch maar een reserve besteld net. Mijn XT shifter is al meer dan twee jaar oud helaas en bij XT houd de garantie dan op.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 01-02-2022 08:45 ]

• Sjoewe
@Canard Ja, een paar berichten eerder gaat het al over de NIMG :)

Alleen dat is met name een gidsopleiding waarbij het er vooral op gericht is om groepen van verschillende niveau's veilig door onbekend terrein te leiden. Volgens mij was @Ko.Kane vooral op zoek naar een opleiding waarbij de focus juist niet zozeer op het gidsen lag.

Daarnaast kent de NIMG-opleiding een trapsgewijze opbouw. Als je Alpengids wilt worden moet je eerst de Nederlandse gidsopleiding volgen, dan de low-mountain kwalificatie en kan daarna pas de berggids competentie behalen. Dus dat is ook een vrij lang traject als je vooral de aansprakelijkheid goed wilt afkaarten om mensen te coachen op bestaande trails en bikeparks

• GrooV
  • Laatst online: 19-12 16:32
Mijn Neuron heeft interne kabel geleiding voor de dropper en shifter. Echter gaat de kabel intern zonder buitenkabel, ik merk steeds dat er dan wel veel vuil komt te zitten en dat hij (helemaal in de winter met veel modder) minder goed terug schakelt ivm wrijving op de kabel.

Het grootste probleem is eigenlijk dat de kabel onder de BB naar buiten komt, dus op het laagste punt van het frame

Nu heb ik vorig jaar al alleen de binnenkabel kabel vervangen en merkte nu weer dat de kabel niet meer soepel liep. Heb een nieuw setje Jagwire 1x shifter kabel gekocht en nu de hele shifter kabel buitenom gelegd.

Dit is dan toch veel beter voor de kabel dan een shifter kabel die 50% zonder buitenkabel in het frame zit? Of zie ik nu iets over het hoofd behalve dat het optisch minder mooi is

• Klitse
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:24:
Mijn Neuron heeft interne kabel geleiding voor de dropper en shifter. Echter gaat de kabel intern zonder buitenkabel, ik merk steeds dat er dan wel veel vuil komt te zitten en dat hij (helemaal in de winter met veel modder) minder goed terug schakelt ivm wrijving op de kabel.

Het grootste probleem is eigenlijk dat de kabel onder de BB naar buiten komt, dus op het laagste punt van het frame

Nu heb ik vorig jaar al alleen de binnenkabel kabel vervangen en merkte nu weer dat de kabel niet meer soepel liep. Heb een nieuw setje Jagwire 1x shifter kabel gekocht en nu de hele shifter kabel buitenom gelegd.

Dit is dan toch veel beter voor de kabel dan een shifter kabel die 50% zonder buitenkabel in het frame zit? Of zie ik nu iets over het hoofd behalve dat het optisch minder mooi is
Waarom kan je buitenkabel je frame niet in dan? Opening te klein?

• GrooV
Klitse schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Waarom kan je buitenkabel je frame niet in dan? Opening te klein?
Zo heeft Canyon dat bedacht, de plastic dopjes waar de kabel het frame in gaat fungeren als eindkapje voor de kabel.

De fiets had dus 2 losse buitenkabels

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 01-02-2022 09:28 ]

• Klitse
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Zo heeft Canyon dat bedacht, de plastic dopjes waar de kabel het frame in gaat fungeren als eindkapje voor de kabel
En als je die plastic dopjes er uit haalt? Past ie dan wel? Misschien zijn er andere grommets te koop?

[ Voor 6% gewijzigd door Klitse op 01-02-2022 09:29 ]

• Prulleman

absoluut, ik begrijp niks van die halve oplossingen, volledige buitenkabels (intern of extern) zijn altijd superieur, die paar gram die je bespaard gaan nergens over, verder is er geen enkel ander voordeel (en zou het dus eigenlijk iets zijn voor pro's met een eigen mechanieker die regelmatig de boel vervangt).

Mijn FSI had de shifter kabel bloot aan de onderkant van de onderbuis lopen ... volslagen idioot, op die plek komt de meeste modder.. ik heb de kabels denk ik jaarlijks vervangen.

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hoe ziet dat er onder je bracket uit dan, is dat ook deze cableguide?

https://www.canyon.com/en...guide-e483-16/134422.html

Die heb ik namelijk ook op mijn exceed zitten, de shifter kabel hebben ze wel door een hulsje gehaald dus dat scheelt denk ik wel iets, maar die loopt aan de binnenkant dus verder ook bloot. Voor een racefiets vind ik dat minder erg maar bij een MTB vind ik het toch ook wel matig inderdaad.

Is die extra gleuf dan voor de dropper? Hij heeft zo te zien wel een guide omhoog aan de achterkant, zou dat niet bij sommige modellen voor de voorderailleur bedoeld zijn? Ik hoop, en verwacht, in ieder geval met de frameingang die ik nu bij Canyon bestel dat de hele buitenkabel het frame in kan. Bij de bijbehorende grommet staat dat hij ook bedoeld is voor remleidingen, dus ik denk dat dat dan wel kan. Misschien even afwachten nog...

Notabene op de actuator van de dropper zelf moet je toch ook een buitenkabel stoppen, of heb ik dat verkeerd begrepen (of kan het beide)?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:31:
[...]

absoluut, ik begrijp niks van die halve oplossingen, volledige buitenkabels (intern of extern) zijn altijd superieur, die paar gram die je bespaard gaan nergens over, verder is er geen enkel ander voordeel (en zou het dus eigenlijk iets zijn voor pro's met een eigen mechanieker die regelmatig de boel vervangt).

Mijn FSI had de shifter kabel bloot aan de onderkant van de onderbuis lopen ... volslagen idioot, op die plek komt de meeste modder.. ik heb de kabels denk ik jaarlijks vervangen.
Voordeel is dat interne kabelvoering zonder buitenkabel vaak wat makkelijker is. Ben er verder ook absoluut geen fan van hoor maar makkelijker vind ik dat wel.

• Prulleman
GoldenSample schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Voordeel is dat interne kabelvoering zonder buitenkabel vaak wat makkelijker is. Ben er verder ook absoluut geen fan van hoor maar makkelijker vind ik dat wel.
ja, in de basis wel maar het ligt dan ook weer helemaal aan het frame.. er zijn genoeg mogelijkheden waarbij je hassle free een buitenkabel zo door je frame steekt. Of het nu is met gootjes, of zoals de shock cover van mijn spark.. het hoeft niet altijd moeilijk te gaan

Strava

• GrooV
Die cover aan de onderkant ziet er zo uit: https://imgur.com/a/yw67CLn . De smalle kant zit in het frame, kabel door het middelste gaatje

Absoluut niet water dicht en wordt eigenlijk op z'n plek gehouden door de spanning van de buitenkabel

Als ik het zo bekijk is dit wel echt een slecht ontwerp

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 01-02-2022 11:09 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GrooV schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:09:
Die cover aan de onderkant ziet er zo uit: https://imgur.com/a/yw67CLn . De smalle kant zit in het frame, kabel door het middelste gaatje

Absoluut niet water dicht en wordt eigenlijk op z'n plek gehouden door de spanning van de buitenkabel

Oja dat is wel weer wat anders dan in de exceed ja.

Inmiddels is er hier een dropper post besteld, het is de 180mm oneup geworden met de remote erbij. Die 20 euro kom ik ook bijna aan als ik een kabelset er bij bestel, dus ik kan het altijd even bekijken met deze remote voor ik een dure wolftooth bestel. Is ook een I-Spec EV montage dus misschien kan ik hem toch wel netjes kwijt.

Nu alleen nog hopen dat Canyon zoals beloofd die headtube cable guide kan leveren :D.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 12:02
Ik kon in de zoekfunctie hier niks over vinden. Heeft iemand redelijk recent Shimano XTR pedalen aangeschaft en problemen ervaren? Internet staat vol met het "seals popping out" probleem. Ik lees op sommige plekken ook dat Shimano aangeeft de problemen te hebben verholpen. Ik heb nu door een flinke prijsverlaging en een kortingscode bij Futurumshop een setje PD-M9120 kunnen scoren.

Ik ga het met deze proberen en als ze het probleem vertonen (wat redelijk snel zou moeten zijn) ruil ik ze onder garantie alsnog voor XT pedalen. Ze waren tijdelijk niet op voorraad en ze kregen gisteren nieuwe voorraad binnen dus ik hoop op een nieuwe batch waarbij dit verholpen is. Benieuwd naar goede of slechte ervaringen!

• Klitse
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:09:

Gat groter maken en de buitenkabel er ook door geen optie? Of heel dat ding er uit laten als het toch niet waterdicht is. Dan buitenkabel er in drukken en eventueel afsluiten het een of ander.

[ Voor 12% gewijzigd door Klitse op 01-02-2022 12:27 ]

• Sjoewe
Als je een buitenkabel zo door je frame voert krijg je er wel een enkeltje naar Rammelstad bij... :+

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Sjoewe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:44:
Als je een buitenkabel zo door je frame voert krijg je er wel een enkeltje naar Rammelstad bij... :+
Daarom heb ik gelijk een stuk schuimrubber mee besteld. Zo heeft Canyon het ook al gedaan met de interne remleiding in mijn frame.

• Klitse
  • Niet online
Gelukkig lopen mijn kabels allemaal buitenom, op het laatste stuk voor de dropper na, die gaat wel netjes bij de zitbuis naar binnen bij beide frames. Geen gerammel en makkelijk bereikbaar voor onderhoud. Ik snap dat interne kabels er "netjes" uitzien, maar van mij hoeft het niet.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Klitse schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:01:
Gelukkig lopen mijn kabels allemaal buitenom, op het laatste stuk voor de dropper na, die gaat wel netjes bij de zitbuis naar binnen bij beide frames. Geen gerammel en makkelijk bereikbaar voor onderhoud. Ik snap dat interne kabels er "netjes" uitzien, maar van mij hoeft het niet.
Nee dat is waar, maar dan moet je wel de nokjes hebben :).

Ik bedenk me net ineens dat ik met een 180mm dropper mijn SKS X-tra Dry spatbordje niet meer kan installeren, met een 150mm kan het wel... Oeioei en nu?

Ik hou toch al niet van blubber en gebruikte het ding maar 1 keer per jaar, maar toch... First world problems: een enkele keer per jaar een natte kont voorkomen of 3cm extra drop.....

• Klitse
  • Niet online
Kluus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Ik bedenk me net ineens dat ik met een 180mm dropper mijn SKS X-tra Dry spatbordje niet meer kan installeren, met een 150mm kan het wel... Oeioei en nu?

Ik hou toch al niet van blubber en gebruikte het ding maar 1 keer per jaar, maar toch... First world problems: een enkele keer per jaar een natte kont of 3cm extra drop.....
3cm extra drop. Zo'n spatbordje is toch geen gezicht. 8)

• Ko.Kane
@Kluus je kan dan die ene dag je 180mm dropper ook niet helemaal naar beneden doen...

sowieso zijn niet alleen de uiterste standen bruikbaar op dropper, tussenstanden hebben ook zo hun use cases.

[ Voor 39% gewijzigd door Ko.Kane op 01-02-2022 13:30 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43

Sherlock

No Shit

Kluus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Ik hou toch al niet van blubber en gebruikte het ding maar 1 keer per jaar, maar toch... First world problems: een enkele keer per jaar een natte kont voorkomen of 3cm extra drop.....
Ass-saver in je zadel schuiven voor die enkele keer dat dat nodig is.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Ko.Kane
Sherlock schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Ass-saver in je zadel schuiven voor die enkele keer dat dat nodig is.
Ik dacht dat dit over een ass-saver ging... maar even gegoogled op SKS X-tra Dry: die komt echt niet voorbij de stijlpolitie hoor :o

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ojee, busted! Nouja, dan maar voor de ass-saver ja, die heb ik nog wel een paar van op de weg waar ik wat meer compliant ben tot nu toe ;). Dat gaat uiteraard wel gewoon ja.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 01-02-2022 15:10 ]

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-12 08:06
Kluus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Kan je geen draadje door je frame zuigen met een stofzuiger die je vervolgens gebruikt om de buitenkabel door je frame te trekken? Dus: zet een stofzuiger op je zadelbuis en voer bij het gat in je onderbuis een koortje in. Vervolgens gebruik je dat om je kabel door je frame te trekken. Je kan dat eerst testen voor je alles besteld natuurlijk.
Op basis van bovenstaande tip dit filmpje gevonden. Ik heb dit trucje wel eens vaker gedaan als ik een kabel moest trekken maar er geen trekdraad in de buis zat. Vliegertouw is dan wel handig.

Dit weekend eens proberen.

• Prulleman
R0y. schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Op basis van bovenstaande tip dit filmpje gevonden. Ik heb dit trucje wel eens vaker gedaan als ik een kabel moest trekken maar er geen trekdraad in de buis zat. Vliegertouw is dan wel handig.

[YouTube: Internal dropper post cable routing hack]
belangrijk is wel dat je het frame zoveel mogelijk dicht maakt, (alle openingen afplakken). Anders zuig je vooral gewoon lucht uit het dichtstbijzijnde gat.

Ik vraag me overigens ook wel af of je niet net zo makkelijk een magneet setje kan maken als je toevallig een paar sterke magneten hebt liggen.
https://www.parktool.com/...-cable-routing-kit-ir-1-2
dat zeg maar, maar dan met touw, huis tuin en keuken magneten en duct tape

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:46:
[...]

......

Ik vraag me overigens ook wel af of je niet net zo makkelijk een magneet setje kan maken als je toevallig een paar sterke magneten hebt liggen.
Vond zo'n Parktool setje eerst onzin, maar al paar keer plezier van gehad. Was stiekem zijn centjes wel waard. Er zijn ook goedkopere oplossingen te vinden hierop.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-12 08:06
Prulleman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:46:
[...]

belangrijk is wel dat je het frame zoveel mogelijk dicht maakt, (alle openingen afplakken). Anders zuig je vooral gewoon lucht uit het dichtstbijzijnde gat.

Kit en pur toch? >:)

Ja ik ga beide eens proberen. Heb nog wat oude HDD's die ik kan slopen.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
R0y. schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:53:
[...]

Kit en pur toch? >:)

Ja ik ga beide eens proberen. Heb nog wat oude HDD's die ik kan slopen.
Zoiets lees je ook alleen maar op Tweakers.net _/-\o_

• Prulleman
Daan_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:51:
[...]

Vond zo'n Parktool setje eerst onzin, maar al paar keer plezier van gehad. Was stiekem zijn centjes wel waard. Er zijn ook goedkopere oplossingen te vinden hierop.
ja, goed gereedschap is altijd fijn, jammer dat het vaak toch een flinke investering is, zeker als je dan parktool prijzen moet betalen.. dat zal ik zelf ook niet snel doen en ik wacht meestal ook wel tot ik het echt nodig heb :D
Een pad richter van 30 euro bv doet zijn werk die ene keer per jaar ook prima, en een routing setje van 30 euro zal het ook goed genoeg doen
https://www.mantel.com/ja...woHM0PagxqAcaAnEzEALw_wcB

en als je wat meer geduld hebt zal dit ook prima voldoen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002011438392.html?

maar op mijn spark is het niet nodig :D
via dit gat kan je alles de juiste kant op sturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsLrzQH2OMsNctJJkhgd6mhVrUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ckLaebfAZJKCnDGMwDwoQTEB.png?f=fotoalbum_large

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja ik moet daar nu binnenkort dus ook mee aan de gang :D. Voordeel is wel dat ik ook bij de balhoofdbuis een relatief groot gat kan maken dus ik kan ook nog gewoon een moertje aan het touwtje hangen en het frame op de juiste manier kantelen denk ik. Het enige pijnpunt is mogelijk de hoek bij de BB maken maar het lijkt er op dat ik daar voldoende ruimte heb in mijn geval, als er in de onderbuis onverhoopt niets anders in de weg zit.

Mocht het niet lukken haal ik ook zo'n parktool setje, zou wel zonde zijn, want voor mijn andere fiets waar dit een nog erger gepriegel was (de racer) is het nu al op de dure manier permanent opgelost (di2). ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 01-02-2022 16:23 ]

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-12 13:50
Kluus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:20:
Ja ik moet daar nu binnenkort dus ook mee aan de gang :D. Voordeel is wel dat ik ook bij de balhoofdbuis een relatief groot gat kan maken dus ik kan ook nog gewoon een moertje aan het touwtje hangen en het frame op de juiste manier kantelen denk ik. Het enige pijnpunt is mogelijk de hoek bij de BB maken maar het lijkt er op dat ik daar voldoende ruimte heb in mijn geval, als er in de onderbuis onverhoopt niets anders in de weg zit.

Mocht het niet lukken haal ik ook zo'n parktool setje, zou wel zonde zijn, want voor mijn andere fiets waar dit een nog erger gepriegel was (de racer) is het nu op de dure manier permanent opgelost (di2). ;)
Ik heb zo’n kitje liggen, volgens mij kom je uit de buurt dus dan kom maar een keer langs!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

edoappelhof schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Ik heb zo’n kitje liggen, volgens mij kom je uit de buurt dus dan kom maar een keer langs!
Top! Ja klopt, wij kennen elkaar ook van de trainingskoersjes in Grave en je hebt een keer met je MTB lekker met ons mee gedraaid op de terugweg vanuit Nijmegen toen wij op de racer volle bak (dik 40+) kop over kop gingen 8)7 ;).

• Prulleman
@edoappelhof 6 maart weer een wedstrijdje in de buurt: https://www.wtvalphen.nl/classique-dalphen-2/

als het meezit wordt de inschrijving binnenkort geopend, in 2020 heb ik ook meegedaan, zelfde omgeving als de 6 uur van 't Zand

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

R0y. schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:40:
[...]

[YouTube: Internal dropper post cable routing hack]
wat je ook kan doen/ik wel eens gebruikt heb: dun ijzerdraad met een lus aan het eind (of een shifterbinnenkabel met het tonnetje eerst) door het frame van balhoofd naar beneden drukken. Vervolgens met dikker ijzerdraad waar je een haak aan buigt het ijzerdraad opvissen. Als je het dan omhoog trekt blijft of de lus/het tonnetje wel ergens een beetje half achter hangen of grijp je precies in de lus, als je dan door trekt buigt het uiteinde naar beneden en kun je de troep zo omhoog trekken.

• edoappelhof
Kluus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:26:
[...]

Top! Ja klopt, wij kennen elkaar ook van de trainingskoersjes in Grave en je hebt een keer met je MTB lekker met ons mee gedraaid op de terugweg vanuit Nijmegen toen wij op de racer volle bak (dik 40+) kop over kop gingen 8)7 ;).
Ja idd, op die manier ben je ben je wat sneller thuis uit Nijmegen :)

• edoappelhof
Prulleman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:33:
@edoappelhof 6 maart weer een wedstrijdje in de buurt: https://www.wtvalphen.nl/classique-dalphen-2/

als het meezit wordt de inschrijving binnenkort geopend, in 2020 heb ik ook meegedaan, zelfde omgeving als de 6 uur van 't Zand
Ah leuk! Grote kans dat ik erbij ben.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Blij zijn met een betaal verzoek, een maand te ‘vroeg’ 8)

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Holk schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:58:
Blij zijn met een betaal verzoek, een maand te ‘vroeg’ 8)
Dus vanaf volgende week moet ik op gaan letten voor een Neuron als ik een keer op Noordwijk ben?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 10:03

JT

VETAK y0

Zeau. Ik kan de Merida Big.Trail bestellen en met belastingaftrek. Binnenkort eens langs het Merida Experience Center om een stukje te fietsen en dan bestellen als die bevalt :Y)
Ko.Kane schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:02:
[...]

Ik dacht dat dit over een ass-saver ging... maar even gegoogled op SKS X-tra Dry: die komt echt niet voorbij de stijlpolitie hoor :o
Dan zal ik de mijne maar niet posten :+
Kluus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:09:
Ojee, busted! Nouja, dan maar voor de ass-saver ja, die heb ik nog wel een paar van op de weg waar ik wat meer compliant ben tot nu toe ;). Dat gaat uiteraard wel gewoon ja.
Ik heb deze voor als ik op de weg rijd: https://www.futurumshop.n...28-29-inch-spatbord.phtml

Voordeel is dat je hem met een hendel los haalt en weer vast zet nadat je hem een keer hebt afgesteld.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
ZanielGa schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:13:
[...]

Dus vanaf volgende week moet ik op gaan letten voor een Neuron als ik een keer op Noordwijk ben?
14-25 februari, prima op tijd voor de voorjaarsvakantie en dan gaat ie mee naar het oosten denk ik. Zal een intro rondje doen op Noordwijk, dat zeker

• Kluus

Kluus

Gang is alles

JT schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:13:
Zeau. Ik kan de Merida Big.Trail bestellen en met belastingaftrek. Binnenkort eens langs het Merida Experience Center om een stukje te fietsen en dan bestellen als die bevalt :Y)

[...]

Dan zal ik de mijne maar niet posten :+

[...]

Ik heb deze voor als ik op de weg rijd: https://www.futurumshop.n...28-29-inch-spatbord.phtml

Voordeel is dat je hem met een hendel los haalt en weer vast zet nadat je hem een keer hebt afgesteld.
Doe je het alsnog! Bevestigingssysteem is overigens hetzelfde inderdaad, alleen dat spatbord is nog iets langer dan die ik heb. Wel een fijn systeem ja, als je hem eenmaal op de juiste lengte hebt ingesteld, en blijft goed zitten. Maar hij past straks dus niet meet op het vaste deel van mijn dropper omdat dat maar 1,2cm uit het frame steekt en die klem is 4cm, op het binnen deel van de dropper wil ik voorlopig nog niets klemmen ;).

Dan maar weer een ass-saver inderdaad.

• JT

JT

VETAK y0

Negatieve aandacht is ook aandacht.

:+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Kluus

Kluus

Gang is alles

JT schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:53:
[...]

Negatieve aandacht is ook aandacht.

:+
Maar leidt af van je eerste zin die het belangrijkste is, want er komt dus een nieuwe fiets! :D

• JT

JT

VETAK y0

Kluus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Maar leidt af van je eerste zin die het belangrijkste is, want er komt dus een nieuwe fiets! :D
Ja klopt :P Vind het stiekem wel een beetje spannend of ik het in mijn leven kan gaan passen, sinds een kind is de energiereserve wel omlaag gegaan :+ Zeker met een vrouw met flinke rugproblemen. Ik wil bij de lokale atb-vereniging die doordeweeks 's avonds trainingen heeft. En dan zullen we zien hoe ver we komen. Kijken of ik thuis kan spinnen voor conditieopbouw, dat is wat toegankelijker dan gelijk alles tevoorschijn toveren en buiten gaan mtb'en, dan ben je gelijk weer een halve dag kwijt. En dan in het weekend de leuke routes pakken met het beetje conditie die ik dan heb :P

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 01-02-2022 23:00 ]

Ecodan warmtepomp

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16
JT schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:57:
[...]

Ja klopt :P Vind het stiekem wel een beetje spannend of ik het in mijn leven kan gaan passen, sinds een kind is de energiereserve wel omlaag gegaan :+ Zeker met een vrouw met flinke rugproblemen. Ik wil bij de lokale atb-vereniging die doordeweeks 's avonds trainingen heeft. En dan zullen we zien hoe ver we komen. Kijken of ik thuis kan spinnen voor conditieopbouw, dat is wat toegankelijker dan gelijk alles tevoorschijn toveren en buiten gaan mtb'en, dan ben je gelijk weer een halve dag kwijt. En dan in het weekend de leuke routes pakken met het beetje conditie die ik dan heb :P
Om mijn conditie in de winter een beetje op peil te houden ga ik regelmatig 's avonds +/- 50km op de weg fietsen. Binnen 2 uur ben je dan wel weer terug, en aangezien het 's avonds toch donker is kun je dat ook mooi inplannen nadat je dochter gaat slapen ;)

BlaBlaBla

• JT

JT

VETAK y0

Strider schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:09:
[...]

Om mijn conditie in de winter een beetje op peil te houden ga ik regelmatig 's avonds +/- 50km op de weg fietsen. Binnen 2 uur ben je dan wel weer terug, en aangezien het 's avonds toch donker is kun je dat ook mooi inplannen nadat je dochter gaat slapen ;)
Ja klopt. De praktijk is echter ook dat vóórdat ik mijn prachtige meisje had, ik meerdere avonden in de week wel actief was met een en ander (in de breedste zin van het woord), terwijl ik nu bijna niks meer doe. Het is pas de laatste maanden dat er iets lijkt te veranderen. Het heeft ook te maken met mijn keuze om heel veel energie te steken in m'n dochter. Ik ben bijvoorbeeld afgelopen zaterdag met haar op de trein gegaan, voor het eerste. Een halte verder "stiekem" patatjes halen zonder dat mama het weet en nog wat dingen doen enzo. En dat zijn zaken die ik niet wil opgeven :)

Ecodan warmtepomp

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16
JT schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:13:
[...]

Ja klopt. De praktijk is echter ook dat vóórdat ik mijn prachtige meisje had, ik meerdere avonden in de week wel actief was met een en ander (in de breedste zin van het woord), terwijl ik nu bijna niks meer doe. Het is pas de laatste maanden dat er iets lijkt te veranderen. Het heeft ook te maken met mijn keuze om heel veel energie te steken in m'n dochter. Ik ben bijvoorbeeld afgelopen zaterdag met haar op de trein gegaan, voor het eerste. Een halte verder "stiekem" patatjes halen zonder dat mama het weet en nog wat dingen doen enzo. En dat zijn zaken die ik niet wil opgeven :)
Als je wat conditie wilt gaan opbouwen is de podcast van Live Slow Ride Fast heel erg interessant.
Begint bij: BETER WORDEN PODCAST Ep1 Consistentie

BlaBlaBla

• JT

JT

VETAK y0

Strider schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:22:
[...]

Als je wat conditie wilt gaan opbouwen is de podcast van Live Slow Ride Fast heel erg interessant:
Ik ga eens luisteren :)

Het helpt overigens ook niet dat ik in het donker op de weg rijden saai vind, zeker om daar om 19:45 a 20:00 in m'n eentje nog aan te moeten beginnen.

Ecodan warmtepomp

• Prulleman
Koop een indoor trainer, dan kan je je Netflix tijd dubbel inzetten ;)

Strava

• JT

JT

VETAK y0

Prulleman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:33:
Koop een indoor trainer, dan kan je je Netflix tijd dubbel inzetten ;)
Nou, daarom kijk ik dus ook naar thuis spinnen. Dat vind ik altijd wel leuk, ik kan een dubbele les doen maar bij minder tijd ook een enkele les en is niet afhankelijk van seizoen. Ook de totale tijdsinvestering is net een tikje minder.

Ecodan warmtepomp

• GrooV
Kluus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:52:
[...]

Doe je het alsnog! Bevestigingssysteem is overigens hetzelfde inderdaad, alleen dat spatbord is nog iets langer dan die ik heb. Wel een fijn systeem ja, als je hem eenmaal op de juiste lengte hebt ingesteld, en blijft goed zitten. Maar hij past straks dus niet meet op het vaste deel van mijn dropper omdat dat maar 1,2cm uit het frame steekt en die klem is 4cm, op het binnen deel van de dropper wil ik voorlopig nog niets klemmen ;).

Dan maar weer een ass-saver inderdaad.
Ik heb deze van de decathlon, kan je bevestigen aan de buis waar je zadelpen in gaat https://www.decathlon.nl/...119922?mc=8363747&c=ZWART

Wel opletten met zand tussen de bevestiging want anders krijg je krassen op je frame.

Gebruik m eigenlijk alleen met echte modderritjes waarvan ik vaak spijt heb dat ik toch ben gaan fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 01-02-2022 23:37 ]

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12 17:02

erikver

Ik zeg...

Precies op tijd!

https://www.pinkbike.com/...mm-and-90mm-droppers.html

Ik was al aan het kijken naar een langere dropper, heb nu een Crankbrothers Highline met 170mm drop en was aan het kijken naar de OneUp met 210mm maar meer is voor mij zeker beter. Meteen maar besteld :)

Life's not a Krentenbol

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-12 16:12
Afgelopen zondag heb ik na de training van zaterdag een lekker rondje Groesbeek (paars) gedaan. Ik had de vrijdag daarvoor de rebound van de vork en de demper opnieuw afgesteld. Ik had blijkbaar het verkeerde startpunt gekozen voor de afstelling. Ik was begonnen bij de snelste rebound en daar begonnen met klikken en niet bij de meest langzame rebound. Kennelijk begreep ik de richting van het plaatje voor de richting van de adjuster achterop de vork niet. Maar nu heb ik het dus wel goed gedaan. Ik had totaal niet verwacht dat de afstelling van je rebound zo'n abnormaal groot verschil zou maken. Ik heb nu haast niet meer in de gaten dat de vork en de demper aan het werk zijn, omdat ze zo soepel obstakels wegfilteren. Ik heb nu een stuk meer grip en meer contact op remkuilen. Echt geweldig *O*

Ik hoorde alleen een piepend geluid in de buurt van de Y-yoke bij de achterdemper bij het in- en uitveren. Ik ga vanmiddag na het werk nog even een 8MM imbusbit halen voor mijn Wera momentsleutel en daarna de achterdemper demonteren om te kijken of de scharnierpunten gesmeerd moeten worden. Hier kan ik toch gewoon Dynamic Galli Grease lagervet voor gebruiken toch?

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 20:03

DrumandBass

Less is more!

erikver schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:50:
Precies op tijd!

https://www.pinkbike.com/...mm-and-90mm-droppers.html

Ik was al aan het kijken naar een langere dropper, heb nu een Crankbrothers Highline met 170mm drop en was aan het kijken naar de OneUp met 210mm maar meer is voor mij zeker beter. Meteen maar besteld :)
Nice! B stack 273mm

Kak al uitverkocht :+

BC heeft ze nog voor wie snel is

[ Voor 5% gewijzigd door DrumandBass op 02-02-2022 13:46 ]

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 12:02
daanb14 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:05:
Afgelopen zondag heb ik na de training van zaterdag een lekker rondje Groesbeek (paars) gedaan. Ik had de vrijdag daarvoor de rebound van de vork en de demper opnieuw afgesteld. Ik had blijkbaar het verkeerde startpunt gekozen voor de afstelling. Ik was begonnen bij de snelste rebound en daar begonnen met klikken en niet bij de meest langzame rebound. Kennelijk begreep ik de richting van het plaatje voor de richting van de adjuster achterop de vork niet. Maar nu heb ik het dus wel goed gedaan. Ik had totaal niet verwacht dat de afstelling van je rebound zo'n abnormaal groot verschil zou maken. Ik heb nu haast niet meer in de gaten dat de vork en de demper aan het werk zijn, omdat ze zo soepel obstakels wegfilteren. Ik heb nu een stuk meer grip en meer contact op remkuilen. Echt geweldig *O*

Ik hoorde alleen een piepend geluid in de buurt van de Y-yoke bij de achterdemper bij het in- en uitveren. Ik ga vanmiddag na het werk nog even een 8MM imbusbit halen voor mijn Wera momentsleutel en daarna de achterdemper demonteren om te kijken of de scharnierpunten gesmeerd moeten worden. Hier kan ik toch gewoon Dynamic Galli Grease lagervet voor gebruiken toch?
Gaaf dat het zo'n verschil maakt! Ik heb de settings van mijn Oiz nog niet aangeraakt sinds ik hem heb (oktober 2021). Bij aankoop is alles ingesteld door de dealer op basis van mijn gewicht maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit precies goed is. Binnenkort ook maar even from scratch beginnen met de vork en demper.

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-12 16:12
Fijninstelling wil ik als volgende stap aan gaan, maar ik vind het nu met de Fox recommended instelling al een wereld van verschil met hoe het was.

• skwzR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 16:10
Ik heb een Scott Spark 940 2021 en probeer eigenlijk wat handleidingen te vinden en alle gebruikte onderdelen.. kan dit niet vinden op de scott site? iemand enig idee waar ik moet zoeken?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

skwzR schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:09:
Ik heb een Scott Spark 940 2021 en probeer eigenlijk wat handleidingen te vinden en alle gebruikte onderdelen.. kan dit niet vinden op de scott site? iemand enig idee waar ik moet zoeken?
gebruikte onderdelen staan op elke willekeurige verkoop site iig ;)
https://www.12gobiking.nl/scott-spark-940-2021-tweedekans

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Ko.Kane
Strider schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:22:
[...]

Als je wat conditie wilt gaan opbouwen is de podcast van Live Slow Ride Fast heel erg interessant.
Heb die eerste al bekeken: Goed verhaal natuurlijk! Consistentie heeft in MTB-en nog een tweede pijler naast conditie consistentie en dat is skill-consistentie.

MTB heeft veel algemene coördinatie, bochten techniek, gewenning aan grip (en het gebrek er aan op sommige ondergronden), etc. Daar verleer je ook veel. En doortrainen in de winter verandert je perceptie ook erg tov hoeveel grip er is en wat mogelijk is. Waar mensen die 's winters nauwelijks MTB-en in voorjaar denken: "Owjee wortels, awww geen stuur grip", heb je als je winter door traint eerder dit beeld: "He eindelijk semi-droge wortels zonder dat mijn band onder de gladde bagger zit: jemig wat een grip zeg, broaaaap".

Voordeel t.o.v. conditie consistentie is dat dat makkelijker bij te houden is. Zelfs als je maar 1 keer per week 30min technisch rondje doet dan hou je dat goed bij, maar conditioneel zet dat geen zoden aan de dijk natuurlijk.
Maar als je geen zin hebt in lange mudfests, dan kan je de conditie ook anders bijhouden, bv met straat rijden (of wielrennen). Maar je werkt wel aan muscle memory en algemene skill met die ene technische training.

Dit is over algemeen belangrijker hoe meer doorsnee een fietser is. Sommige DH pro's rijden nauwelijks op de DH fiets in off-season maar alleen enduro/trail/XC. En die stappen zo na wat testsessies weer op. Maar goed die hebben natuurlijk ook boven gemiddeld talent.
Mensen die begin van elk jaar weer moeten wennen aan een bepaalde drop of sectie etc, die hebben super veel baat bij skill consistentie, want anders jojo je met skill elk jaar: eind van seizoen op nivo x en dan volgend jaar begin je weer stuk krampachtiger.
En als je qua conditie EN skill weer onderaan begint is ook minder leuk, slap fietsen is 1 ding, maar ook nog minder goed rondkomen voelt meestal nog beroerder.

Als men geen zin heeft in blubber of omdat het onbegaanbaar is of te donker etc: dan zijn cone-drills op verschillende ondergronden ook super. Gras, zand, gravel, zelfs op asfalt. Gewoon slalom uitzetten op, en oefenen op de bochtentechniek, druk en grip opbouwen.
Wat bv hier in het stuk na 2min gebeurd: YouTube: MOUNTAIN BIKE CORNERING DRILLS IN SUNNY SQUAMISH | Finn Iles
Dit is trouwens altijd goed om af en toe te doen in het seizoen. Als alternatief of warming up voor ronde.

• Prulleman
Absoluut waar, ik merk het ook als ik een te lange periode (bv 4 weken met maar 1 of 2 ritjes op de MTB) op de indoor trainer heb gezeten, dan gaat het toch net ff wat minder soepel in het bos. Gelukkig trekt het ook vrij snel weer bij, paar ritjes verder is het vaak al weer voor 99% terug, Maar voor bv een PR poging op Dorst, mijn thuisrondje, die heb ik zo vaak gereden en daardoor zijn de marges zo klein, dan moet alles echt 100% zijn, ook de skills..

Strava

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

Oval Chainrings...is dat nog een ding op MTB's?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

McMiGHtY schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:51:
Ja die kun je monteren. Maar meningen en ervaringen lopen zoals altijd met dit soort dingen uiteen.

Persoonlijk vind ik het iets prettiger fietsen. Minder dode momentjes op de klimmetjes. Maar als ik enkel vlakke routes zou fietsen, tja dan zie ik de toegevoegde waarde voor mij zelf niet in.

• Prulleman
vorige fiets een oval, wellicht op deze ooit ook weer, ik mis em nog niet echt, maar de "voordelen" zijn:
- wat soepeler door bv mull zand ploeteren, je slipt minder snel door omdat je power output gelijkmatiger is (minder spiky)
- wat makkelijker een kort klimmetje op stoempen in een iets te zwaar verzet, omdat de boel net wat makkelijker rond te krijgen is. Op lange klimmen maakt het weer niet (veel?) uit, wat je cadans blijft het zelfde bij een oval of ronde 32 bv.
- op een fully zou je iets minder last van pedal bob kunnen hebben (weer door de minder spiky power). Maar dit heb ik zelf nog niet getest, de oval had ik op een hardtail.

wat het niet doet is je magisch meer power geven, het kost nog steeds evenveel energie (Kj's/kcals) om je bv 300 watt op de trappers te zetten en daarmee x km per uur te rijden. In die zin is het dus niet "efficienter" (wat ten onrechte wel vaak gezegd wordt.)

heb ook weleens als nadeel gehoord dat er teveel spanning op je spieren blijft staan, in je power output worden je pieken afgevlakt, maar je dalen worden opgevuld, hierdoor heb je een meer constante belasting op je been spieren, de 1 kan hier prima mee overweg, de ander vind het vevelend.

het is ook een wat grotere belasting voor je derailleur clutch, doordat je bij elke rondgang een beetje variatie in aantal tandjes in gebruik hebt, zie je de kooi ook altijd wat heen en weer wiebelen. Uiteindelijk heb ik in 3 jaar tijd de clutch van mijn m8000 11 speed xt derailleur 2 x schoongemaakt en ingevet omdat ie inderdaad niet helemaal lekker meer werkte (schokkerig ipv soepel). Of dit helemaal aan de oval te wijden is weet ik niet

Strava

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 08:19

Appie

F1RST Racing

Ik rij oval op al mijn MTB's (en gravel bikes) - het is persoonlijk, maar voor mij maakt het een behoorlijk verschil uit. Ik kan het verschil merken wanneer ik met non-oval rij (als oval = 100%, dan heb ik - voor mijn gevoel - 95% power efficiency met een non-oval chain ring).

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

Welke merken zijn aan te bevelen?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Prulleman
McMiGHtY schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:14:
Absolute black is altijd goed, en garbaruk maakt ook mooi spul. Voordeel van garbaruk is dat je (mogelijk) een groter blad kan monteren dan van een ander merk. Ze passen de chainline namelijk ene beetje aan bij een 36 of 38.

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

McMiGHtY schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:14:
Gebruik hier zelf AbsoluteBlack ovaals. Houdt ook rekening dat kleine verschillen zitten tussen de merken. In hoever dit merkbaar is :X

• ZanielGa
  • Nu online
Ik heb op de ene fiets een Oval en op de andere fiets gewoon een rond kettingblad. Zelf voel ik eigenlijk helemaal niets van dat er een ovaal blad op zit. Dus zoals er al gezegd werd, het is heel persoonlijk.

• Prulleman
Verwacht vooral geen magie

Strava

• ZanielGa
  • Nu online
Ik vraag me bij die Ovals dan wel altijd af wat de reden is dat sommige mensen er totaal niets van voelen waar andere duidelijk verschil merken. Ligt dat aan de manier van trappen of gewoon dat sommige mensen minder gevoellig zijn of iets anders.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 08:19

Appie

F1RST Racing

Ik rij met Absolute black Oval for the MTB and Alugear Ovals for gravel.
ZanielGa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:51:
Ik vraag me bij die Ovals dan wel altijd af wat de reden is dat sommige mensen er totaal niets van voelen waar andere duidelijk verschil merken. Ligt dat aan de manier van trappen of gewoon dat sommige mensen minder gevoellig zijn of iets anders.
Denk dat het persoonlijk is, voor mij voelt het aan dat ik meer uit mijn pedaalslag haal - met name wanneer ik klim >10%.

[ Voor 77% gewijzigd door Appie op 02-02-2022 22:41 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Pagina: 1 ... 181 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic