Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 182 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:52
ZanielGa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:51:
Ik vraag me bij die Ovals dan wel altijd af wat de reden is dat sommige mensen er totaal niets van voelen waar andere duidelijk verschil merken. Ligt dat aan de manier van trappen of gewoon dat sommige mensen minder gevoellig zijn of iets anders.
Ik denk dat het misschien komt omdat sommige mensen van nature stampertjes zijn en andere nette draaiers, + je voorkeur cadans + misschien wat placebo effect.

Ik heb al tijdje Spank Vibrocore handlebars.....Mja prima stuurtjes, of het nu echt komt door die vibrocore of dat ik dat inbeeld? Of het gewoon juiste wanddikte en vorm is? Ik heb in ieder geval het gevoel/geloof dat het beter is voor mijn handen, das al de winst. :P

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

erikver schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:50:
Precies op tijd!

https://www.pinkbike.com/...mm-and-90mm-droppers.html

Ik was al aan het kijken naar een langere dropper, heb nu een Crankbrothers Highline met 170mm drop en was aan het kijken naar de OneUp met 210mm maar meer is voor mij zeker beter. Meteen maar besteld :)
Mooi ding inderdaad, let wel op dat die 240mm variant flink langer is (waarschijnlijk meer overlap in de bushings tov de 210mm) de insteek diepte is 40mm ipv 30mm langer. Zou hem daardoor, ook geshimmed niet kwijt kunnen in mijn frame ondanks dat ik de 210mm 30mm uit het frame heb steken.
Ko.Kane schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:48:
[...]

Ik denk dat het misschien komt omdat sommige mensen van nature stampertjes zijn en andere nette draaiers, + je voorkeur cadans + misschien wat placebo effect.

Ik heb al tijdje Spank Vibrocore handlebars.....Mja prima stuurtjes, of het nu echt komt door die vibrocore of dat ik dat inbeeld? Of het gewoon juiste wanddikte en vorm is? Ik heb in ieder geval het gevoel/geloof dat het beter is voor mijn handen, das al de winst. :P
Jup, was zelf overigens echt verbaasd hoe erg ik een 805 ipv 780mm stuur merkte. Merk dit soort dingen zelf normaal echt nooit, hoewel 'als ik het weet' ik juist weer hypochonder wordt in sommige gevallen. Zet mij dus maar in het placebo hoekje (samen met een echte stoemper die nog te laag zit ook :P).

Qua gevoel kwijtraken; Zie ook dat mensen die wat eerder bang zijn vaak wat meer tijd nodig hebben om het gevoel terug te krijgen. Ook mensen (deze groep bevat vaak wel mensen van de vorige categorie) die langzaam schaven aan hun techniek, constant zijn en zo langzaam sneller worden dit ook hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door GoldenSample op 03-02-2022 00:15 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-12 14:34
Ik heb sinds eind november (ovalen) Rotor Q-rings (icm met een inspider powermeter) en de eerste keer fietsen of na een tijdje op normale bladen voel ik het zeker wel. Lijkt dan net of je onderin de pedaalslag een extra zetje krijgt. Verder draai ik wel wat meer toeren dan op de racefiets op de weg, maar dat kan natuurlijk ook andere redenen hebben, heb voor de tijd geen cadansmeter op de mtb gehad.

De Q-rings kan je iets verzetten tov de crankarm, die "perfecte" hoek kan je bepalen door de powermeter op een hogere frequentie uit te lezen via een app maar dat moet ik nog een keer doen. in deze periode ben ik al lang blij als ik een gaatje kan vinden om op de mtb te zitten.

Flickr - Strava

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Holk schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:58:
Blij zijn met een betaal verzoek, een maand te ‘vroeg’ 8)
Glub, morgen al levering..!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
Holk schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:52:
[...]

woohoo! lekker man, toch fijn als het allemaal een beetje mee zit met een bestelling/levering.
Wat dat betreft heeft Canyon het wel aardig voor elkaar.

(en ik ben blij dat ik een spark ergens in stock ben tegengekomen, ik lees nog steeds verhalen van gasten die afgelopen zomer bij hun lbs een spark hebben besteld en nog steeds wachten en geen leverdatum hebben.. die zitten straks ruim een jaar op een fiets te wachten.. 8)7 )

Strava

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Jij kunt binnen kort los op je nieuwe scheur ijzer _/-\o_

Edit:
Vanmiddag contact gehad met Canyon DE en zij gaven aan dat het na de zomer zou worden (op zijn vroegst) dat fiets beschikbaar komt. Sla dit jaar nieuwe fiets over en kijk volgend jaar maar weer eens. ;-)

[ Voor 42% gewijzigd door Daan_ op 04-02-2022 09:13 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12 00:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

McMiGHtY schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:51:
Oval Chainrings...is dat nog een ding op MTB's?
Ik vind ovalen kettingbladen meer een ding dan dropperposts (in NL).

/rent weg...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

Kluus

Gang is alles

zonoskar schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Ik vind ovalen kettingbladen meer een ding dan dropperposts (in NL).

/rent weg...
Juist voor die korte mini stukjes in NL is een dropper post "handig" toch (maar inderdaad niet bepaald noodzakelijk, waar wel)? Als je een fatsoenlijke afdaling voor de kiezen krijgt kan je ook wel even stoppen om old-skool je zadel omlaag te douwen :+.

Zelf nog nooit oval chainrings geprobeert, ook niet op de racer. Wel eens voorgenomen om het eens te proberen maarja die kettingbladen slijten maar niet bij mij :D. En als ik hier dan weer lees dat ze slecht zijn voor je clutch...

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
Zou iemand mij over advies willen voorzien over wat te doen. Ik hoor een piepgeluid uit vermoedelijk de scharnierpunten van de achterbrug bij de demper komen. Bij de Y-yoke. Is dit een kwestie van de scharnierpunten uit elkaar halen en invetten?

• Ko.Kane
Kluus schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:46:
[...]

Juist voor die korte mini stukjes in NL is een dropper post "handig" toch (maar inderdaad niet bepaald noodzakelijk, waar wel)? Als je een fatsoenlijke afdaling voor de kiezen krijgt kan je ook wel even stoppen om old-skool je zadel omlaag te douwen :+.

Zelf nog nooit oval chainrings geprobeert, ook niet op de racer. Wel eens voorgenomen om het eens te proberen maarja die kettingbladen slijten maar niet bij mij :D. En als ik hier dan weer lees dat ze slecht zijn voor je clutch...
Heb je wel een slomo beelden van een ketting en derailleur gezien, daar zit in terrein al zo veel beweging door ketting geklapper en inertia van de derailleur zelf in. Ik kan mij niet voorstellen dat een oval chain een significante extra slijtage geeft. Ik heb daar nog nooit van gehoord iig.
daanb14 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:02:
Zou iemand mij over advies willen voorzien over wat te doen. Ik hoor een piepgeluid uit vermoedelijk de scharnierpunten van de achterbrug bij de demper komen. Bij de Y-yoke. Is dit een kwestie van de scharnierpunten uit elkaar halen en invetten?
Ik vind het enigzins omduidelijk beschreven of je denkt dat het komt uit een gelagerd punt van vering linkage in de buurt van demper, of dat je het scharnierpunt van de demper zelf bedoeld (damperbushings)?

Ik ga uit van eerste: korte antwoord is ja. Ik zou sowieso even achterband eruit halen, en de demper en dan de achterbrug bewegen, kijken of en waar het piept en/of rauw loopt.
Pas als lager er niet te redden is moet je die vervangen, meestal kun je met een pick de seal eruit halen en volspuiten met vet. Zoiets als shimano grease gun helpt daarbij.
Het helpt vantevoren een exploded view/manual te vinden met hoe het in elkaar steekt en met hoeveel Nm of locktit het vast moet.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Maatje van me kon vandaag z’n Trek Procaliber ophalen, hij had een M/L maar tijdens het passen vonden ze bij Hopmans toch dat een L wellicht beter zou zitten.. En ze hadden voorraad!

Eerst ritje Dorst zit erop en meneer is zeer content met de aanschaf d:)b

Zo ook bij 12GO Biking zag ik vanmorgen dezelfde bike op voorraad (de 9.7). Dus wellicht is dit ook bij andere merken te zien?

[ Voor 11% gewijzigd door D-Ed op 03-02-2022 17:31 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daanb14 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:02:
Tja weet niet wat je exact hoort maar denk dat ko.kane wel goed zit. Haal zelf overigens beide deals er uit en maakt het lager schoon (spuit er WD40 en dan remmen reiniger doorheen) laat de boel drogen en prop m'n dan vol met vet. Op die manier van de winter nog de lagers van m'n shock mounts behandeld liepen wat stroef door vuil (merkte ik pas toen de shock er uit was) en daarna weer als een zonnetje. Moet eigenlijk de rest van m'n achterbrug ook doen maar ben ik wat lui in.

Zou zelf eerst eens de boel opnieuw op moment zetten, helpt bij mij meestal wel tegen de bijgeluiden.

[ Voor 28% gewijzigd door GoldenSample op 03-02-2022 18:36 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

McLambo

MTB Junky

GoldenSample schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:33:
[...]

Tja weet niet wat je exact hoort maar denk dat ko.kane wel goed zit. Haal zelf overigens beide deals er uit en maakt het lager schoon (spuit er WD40 en dan remmen reiniger doorheen) laat de boel drogen en prop m'n dan vol met vet. Op die manier van de winter nog de lagers van m'n shock mounts behandeld liepen wat stroef door vuil (merkte ik pas toen de shock er uit was) en daarna weer als een zonnetje. Moet eigenlijk de rest van m'n achterbrug ook doen maar ben ik wat lui in.

Zou zelf eerst eens de boel opnieuw op moment zetten, helpt bij mij meestal wel tegen de bijgeluiden.
Haal je hiervoor de lagers uit je brug? Bij mij zijn de seals volgens mij maar aan 1 zijde bereikbaar als ze in het frame/brug blijven zitten.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

McLambo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:57:
[...]

Haal je hiervoor de lagers uit je brug? Bij mij zijn de seals volgens mij maar aan 1 zijde bereikbaar als ze in het frame/brug blijven zitten.
nope

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

erikver

Ik zeg...

GoldenSample schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:08:
[...]

Mooi ding inderdaad, let wel op dat die 240mm variant flink langer is (waarschijnlijk meer overlap in de bushings tov de 210mm) de insteek diepte is 40mm ipv 30mm langer. Zou hem daardoor, ook geshimmed niet kwijt kunnen in mijn frame ondanks dat ik de 210mm 30mm uit het frame heb steken.

[...]
Ik heb het opgemeten en het zou moeten passen (Ik rijd op een RAAW Jibb in XL)

Life's not a Krentenbol

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dat ging vrij aardig, met de stofzuiger een nylon draadje door mijn frame gezogen. Met enkel het draadje ging het niet echt, maar nadat ik er een klein lapje stof aan knoopte ging het als een tierelier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yn6ULJXTnAmYLcVNz3xAfXBImg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvPRM4mrBH2Rqo2yPKDtGXLR.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wachten tot de boel als het goed is in de loop van de ochtend/middag binnen komt en dan kan ik verder hobbyen. Tip voor Canyon bezitters dus: als een onderdeeltje niet via de europese shop te vinden is, gewoon even met support mailen!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Kluus Mooie MacGyver oplossing _/-\o_

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16
Hoe zijn de routes in Nijmegen na al deze regen, kan de route dat een beetje aan?

MTB'en jullie nog met een neusverkoudheid? Ik twijfel om morgen naar Nijmegen te gaan, hele lichte keelpijn, en mijn neus zit voor 50% dicht. Geen koorts of spierpijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Strider op 04-02-2022 16:04 ]

BlaBlaBla

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vandaag is het wel weer regenachtig maar verder is het niet zo heel nat geweest denk ik? Ik verwacht dat ze er nog wel redelijk bij liggen, maar zeker weten doe ik het niet :D. De vernieuwde routes kunnen in ieder geval een stuk beter water verstouwen dan vroegah. Vooral Groesbeek blijft lang OK heb ik het idee.

[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 04-02-2022 16:08 ]

• Prulleman
@Holk is de koerier al langs geweest?

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik ben inmiddels ook weer uitgeklust die 180mm past mooi in de fiets en geeft echt veel travel, wat dat betreft blij dat ik naar jullie geluisterd heb :):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vgP03GIFRxMizKU20m409z6eIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2T0ubL0qJo3aF17FIvGAQxp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVfUZcMb7SVfpVw4XIZ5TIQ09p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVChU0mQTVCAsleTQErFoQ7L.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk is de cockpit toch ook nog wel redelijk clean gebleven vind ik met de one-up remote, dus voorlopig hoef ik daar geen andere op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RKysL24SlHBAW5XJrRdYwv4LQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUf6Af4V17Vh9JG3lRjsTt5C.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog kijken of ik er een beetje aan kan wennen en of het gebruik ervan bevalt :-D. Helaas is het inmiddels echt butt weer geworden hier :(.

• Prulleman
Kluus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:23:
Ik ben inmiddels ook weer uitgeklust die 180mm past mooi in de fiets en geeft echt veel travel, wat dat betreft blij dat ik naar jullie geluisterd heb :):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijk is de cockpit toch ook nog wel redelijk clean gebleven vind ik met de one-up remote, dus voorlopig hoef ik daar geen andere op:
[Afbeelding]

Nu nog kijken of ik er een beetje aan kan wennen en of het gebruik ervan bevalt :-D. Helaas is het inmiddels echt butt weer geworden hier :(.
nice man!! ziet er ook echt goed uit als een dropper ~maximaal in het frame zit!

Ik heb vorige week mijn hendels nog een beetje aangepast, maar ik ben er nog niet helemaal uit.. de dropper hendel stond vrij ver omhoog om ruimte te houden voor de lockout hendels, nu de boel zo gezet dat de dropper beter toegankelijk is, maar ik weet nog niet of ik met de impact hiervan op de lockout kan leven.. die zit nu net te ver weg.. (het is dus een beetje prio aan de dropper of lockout, voor beide optimaal moet ik toch de triple twinloc scoren, maar die is voorlopig niet leverbaar lijkt het ..

Strava

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Strider schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:00:
Hoe zijn de routes in Nijmegen na al deze regen, kan de route dat een beetje aan?

MTB'en jullie nog met een neusverkoudheid? Ik twijfel om morgen naar Nijmegen te gaan, hele lichte keelpijn, en mijn neus zit voor 50% dicht. Geen koorts of spierpijn.
Bij mij is vaak de doorslag hoe ik me voel: snotterig en fit -> bike
Voel ik mij toch een beetje gammel, dan is het vaak verstandig om even het lichaam wat rust te geven.

Bij alleen neusverkouden kom ik meestal met volledige gangbare sinussen weer thuis :9

• Prulleman
Klitse schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Dat is het andere probleem met Trickstuff. Snel bestellen kan wel, snel leveren echter....
Hier is een (dubbel besteld) setje beschikbaar

Trickstuff Direttissima nieuw met C42 klauwen
€ 1.099,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Strava

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:18
Tja, nou snap ik dat ze achterstanden hebben. Als iedereen er 2 besteld om te kijken welke het eerste binnenkomt.

Maar gelukkig voor @Klitse dat die nu eindelijk snel veilig kan fietsen.

Toch zou ik die dingen wel eens een keer willen proberen om te kijken hoe veel verschil het geeft

[ Voor 23% gewijzigd door ZanielGa op 04-02-2022 18:17 ]

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ah jammer zeg. Zwart. Ik moet zilver. O-)

• Prulleman
Klitse schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:31:
Ah jammer zeg. Zwart. Ik moet zilver. O-)
Kom je weer goed weg

Strava

• ZanielGa
Er gaat toch een dag komen dat die de baas thuis moet vertellen dat die die nieuwe €500,- kostende Trickstuff remmen heeft gekocht.

• Holk
Morgen even tubeless maken (ventielen liggen al klaar) en klein rondje fietsen als alles het toelaat. Reach etc is allemaal top dus goede keuze qua maat (XL) me happy 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1KwAnNkqLXgmaKPw8UTyXstXGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pntoyPlH0eNaYlKVXZYsTh1u.jpg?f=fotoalbum_large

• Holk
Oh ja, een XT shifter nog aanschaffen. Dat was jullie tip maar nog niet gedaan, omdat de fiets nu een maand te vroeg is…

• ZanielGa
Holk schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:46:
[...]

Morgen even tubeless maken (ventielen liggen al klaar) en klein rondje fietsen als alles het toelaat. Reach etc is allemaal top dus goede keuze qua maat (XL) me happy 8)

[Afbeelding]
Ik ben onder de indruk dat je je in hebt kunnen houden en dat kleine rondje nog niet gedaan hebt.

• Holk
ZanielGa schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Ik ben onder de indruk dat je je in hebt kunnen houden en dat kleine rondje nog niet gedaan hebt.
Tot 17:30 werken, fiets in elkaar zitten, eten etc, knutselen zoals pedalen en spatbord voor, alles oppompen. 19:30…

• ZanielGa
Holk schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:05:
[...]

Tot 17:30 werken, fiets in elkaar zitten, eten etc, knutselen zoals pedalen en spatbord voor, alles oppompen. 19:30…
19:30 verlichting erop en naar een parcours waar nachtrijden is toegestaan?

• Holk
ZanielGa schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:07:
[...]

19:30 verlichting erop en naar een parcours waar nachtrijden is toegestaan?
Morgen

• Klitse
  • Niet online
ZanielGa schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:45:
[...]

Er gaat toch een dag komen dat die de baas thuis moet vertellen dat die die nieuwe €500,- kostende Trickstuff remmen heeft gekocht.
Als ze dan echt €500 kosten dan lukt dat nog wel aangezien ik dan de Hope E4's kan verkopen. Maar €1000 krijg ik hier momenteel echt niet door de financiele commissie.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 20:03

DrumandBass

Less is more!

Zojuist de nieuwe OneUp 240mm dropper gemonteerd in de fiets, ondanks de insert length van 337mm! ging ie er helemaal in. Met de interne shims 1 centimeter korter gemaakt past perfect. *O*

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit! Perfecte fit met 180mm ook, zo heb je toch een laag zadel ondanks dat je frame een vrij hoge zadelbuis heeft!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GoldenSample schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Ziet er goed uit! Perfecte fit met 180mm ook, zo heb je toch een laag zadel ondanks dat je frame een vrij hoge zadelbuis heeft!
Yes dat vond ik ook, bedankt dat jullie me toch over hebben gehaald ;). Voordeel van relatief weinig sloop en een lange zadelbuis is dat hij veel insteek kan hebben. De 210 geshimmed naar 190 had waarschijnlijk ook nog gepast en dan was ie echt slammed op mijn optimale hoogte, maar die ene centimeter en de looks is me die grammen toch niet waard denk ik, dit is precies mooi. d:)b

Hopelijk is mijn vrouw zo op tijd thuis dat ik nog even het bos in kan duiken om wat te oefenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 05-02-2022 14:50 ]

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11 13:12

dano_nl

Meh

Damn hier meer mensen met een onwijze dip in de conditie na corona? Ik ben echt enorm achteruit gegaan in twee weken, wiebelig op de fiets. Frustrerend

Meh

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cctizZhEHLLKcpvu5PJmbQso9OQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9L8KfwqVksRNh97xJRxTJ20c.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag met m’n zoon ons eerste rondje Hoge Vuursche gedaan. 👌🏻

• Prulleman
dano_nl schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:48:
Damn hier meer mensen met een onwijze dip in de conditie na corona? Ik ben echt enorm achteruit gegaan in twee weken, wiebelig op de fiets. Frustrerend
Hier begin december aan de beurt geweest, 1-2 dagen echt ziek geweest, daarna vrij snel op de trainer weer opgebouwd. Wel een dipje, maar niet drastisch

Strava

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-12 12:11

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Prulleman schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:26:
[...]

Hier begin december aan de beurt geweest, 1-2 dagen echt ziek geweest, daarna vrij snel op de trainer weer opgebouwd. Wel een dipje, maar niet drastisch
Same here! 1 dag echt ziek (dinsdag) en sinds donderdag weer op Zwift. Ik doe nog ff rustige duurritjes (c.cadence + olympische spelen olé) maar ik merk weinig verschil alleen mijn Garmin (Fenix) laat mijn VO2max score compleet crashen :+

@dano_nl hoop dat je snel weer opknapt, succes iig!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-12 13:53
dano_nl schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:48:
Vorig voorjaar gehad. Nog voordat we vaccinatie konden krijgen. Weekje ziek geweest en heeft zeker 6 weken geduurd voordat ik weer fit was. (Maar zit vermoedelijk wel in andere leeftijdscategorie, nog net geen 60 🤔)

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
Naar iets is het. Ik ken helaas iemand die 28 is, volkomen gezond en wel lange tijd met conditieproblemen heeft gezeten. Er is echt geen pijl op te trekken wat dat betreft.

Ik wil morgen de scharnierpunten eens schoonmaken, invetten en goed vastzetten. Ik heb afgelopen vrijdag een poging gewaagd, maar het eruit halen van de demper ging niet lekker. De kabel zit in de weg bij het eruit halen, dus ik durfde dit niet door te zetten. Ik had de lucht uit de demper gehaald, maar ik denk dat ik dit te snel zonder te equalizen heb gedaan. De demper staat nu vast, volledig open. Ik heb de druk weer op 105 psi gezet. Is dit een kwestie van een paar keer lichtjes pompen en dan werkt het weer en kan ik rustig druk afbouwen? De lockout drukt namelijk ook niet meer volledig in. Ik had hier echt meer tijd voor moeten nemen |:(

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vanmiddag eerste rondje met de dropper gemaakt extra veel gebruikt op mijn relatief vlakke thuisroute (Herperduin), gewoon om het een beetje in het systeem te krijgen en om te kijken waar ik wel en niet fijn vind.

Het ding bevalt goed, maar dat is natuurlijk ook logisch met nieuw speelgoed ;). Paar stukjes met korte bochtjes waar het gewoon nog iets leuker is omdat je nog wat meer met de fiets kan smijten. Maar vooral een paar stijle afdalinkjes, die niet in de vaste route zitten, waar ik normaal niet zo lekker uit kwam (en ja, ook wel eens een OTB-tje gemaakt op die stukken, vorige week ook nog bijna) en nu gewoon goed controle hou omdat ik nu wel flink boven het achterwiel kan hangen. Het is in ieder geval fijn dat er ook op mijn relatief simpele thuisroute wel een paar plekjes zijn waar het een beetje meer vertrouwen en plezier toevoegt.

Binnenkort maar eens uitproberen in Nijmegen en dan eens wat echte ritten gaan plannen in de Ardennen ofzo, maar voor nu dus al positief, zelfs op mijn relatief simpele thuisroute. d:)b

Oja, over Corona, ik ben al die tijd nog nooit positief getest, vorige week wel flink verkouden geweest met het hele gezin, maar toch negatief. Maar in mijn Zwift groepje zitten een aantal gasten die sterker terug zijn gekomen van Corona dan daarvoor :?. Die zitten ook iedere dag volle bak te racen op Zwift, dus ik denk dat dat lichaam blij was dat het eindelijk eens "rust" kreeg... 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 05-02-2022 23:45 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-12 13:47
Gisteren de Schwalbe Veldtoertocht gefietst in Nunspeet. Ingeschreven op de 80km. Uiteindelijk laatste stukje afgesneden en uitgekomen op 67km. En was helemaal gekookt :P Hartslag was gemiddeld 164 over 3u39, wat meteen ook een all-time-high is over >85min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtvewO4ftI4xDps73j1UaL8vL0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gYecoUtLDHwAaMCXEHDyDldC.png?f=fotoalbum_large

Over de tocht zelf:
Parkeren kon op het parkeerterrein van Shimano (wist niet dat ze daar zaten) en vanaf daar was het 300m fietsen naar de inschrijving. Met scan & go (voorinschrijven via fietssport) was ik in 2 minuten weer op pad.

ik ben geen ervaren mountainbiker (lees: boswielrenner) dus wist niet helemaal goed waar ik aan begon. Op de eerste de beste afdaling na, waar ik de bocht verkeerd inschatte en onderuit ging (ei op m'n heup en vandaag forse spierpijn) ging het verder prima, al merkte ik wel dat ik op techniek keihard aflegde tegen praktisch iedereen. Maarr, prima vermaakt wel :)

Begin bevatte veel echt mountainbiken, waar bij de 80km (langste afstand) er ook best lange stukken rechtdoor (vals plat) zandpad zat, om ook kilometers te maken natuurlijk. Eerste post met eten + drinken lag pas op 45km, wat ik net wat te ver vond. Warme bouillon, stroopwafel en een krentenbol waren overigens wel heel welkom. Tweede post zat op 60km. Hierna wat afgesneden richting de kortere routes, vond het wel gezegend.

Had zelf betafuel, gesuikerde gomballen en gedroogde abrikozen bij als bron van koolhydraten, om eens te experimenteren met nagenoeg enkel koolhydraten/suikers binnenkrijgen. Werkte prima, al vergat ik wel te eten eerste 45min.

Alleen nu zit ik wel ergens mee. Voor mijn gevoel had ik wel heel veel weerstand. vlakke stukjes over prima paden trapte ik ook moeiteloos 160+ hartslag, wat ik op de weg met moeite haal. Ik hoorde hier en daar dat de paden 'langzaam' lagen, maar ik heb toch het gevoel dat het wellicht aan mijn banden ligt. Ik werd ook op het vlakken voorbijgereden door letterlijk iedereen. Ik ben dus geen technische mountainbiker maar rechtdoor fietsen lukt vaak wel :+

Fiets: een merida big seven, 5 jaar geleden tweedehands gekocht en heeft nog de originele banden. Profiel lijkt mij nog prima en band is ook niet uitgedroogd en heeft geen scheuren. Bandjes zijn merida racelite, 27.5 en 2.10 breed.

Gaat de bandjes vervangen helpen denken jullie bij het mountainbike op de Veluwe? (tot nu toe geweest: Oosterbeek, Lunteren, Westenschouwen (Zeeland) en dus Nunspeet. smaakt allemaal naar meer :) ).
Nu had ik het gevoel dat ik simpelweg niet rolde.

En natuurlijk linkje naar strava: klikkerdeklik

TL;DR: Mijn banden voelen heel langzaam aan. Is het slim ze te vervangen en zoja, met welke?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:18

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Gisteren een rondje Turnhouts vennengebied gedaan. Ik kwam onderweg één modderplas tegen. Dacht daar kan ik wel doorheen. Er naast was een droog pad, maar dat was smal, en vertrouwde ik niet. Dus door de plas, om halverwege erachter te komen dat m’n fiets ineens tot de assen in de modder zat en niet verder kon. Snel uitgeklikt en met natte voeten verder. Niet kunnen voorkomen half om te vallen. De wandelaars zullen wel gedacht hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irfPvg7kYp2hakrCDwPVF3kaSgg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rvb9JxI0gFgtFWkUmFFwDDHv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3eEimZvh63koarWAYAXZh8MSvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysmlLTSGp7H3LQaXbnkyR84w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwbQ3dK4bQUgeGP-vyVA8zgVOYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAsui7t8O5ssUI1B1ABLQPpE.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Ko.Kane
Stufferdt schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:08:

TL;DR: Mijn banden voelen heel langzaam aan. Is het slim ze te vervangen en zoja, met welke?
Kort antwoord: Ja.

Voor lagere rolweerstand:

1) Iets bredere band nemen 2.35, met 2,2 als ondergrens. Bij gelijke druk heeft een bredere band een korter ovaal contact patch dan een smallere band=> minder rolweerstand (rolweerstand is hier als het ware over het voorste deel van je contact punt heen rollen en de energie die in je carkas zit.)
2) Tubeless maken: elimineert wrijving van de binnenband, rolt sneller.

Maar 1 & 2 zorgen ook dat je iets minder druk kan hebben, wat negatief klinkt, maar verhoogt grip en je ligt meer op de ondergrond dan dat je er in snijdt.

qua exact model: ik doe geen XC in NL meer, maar Maxxis Ikon zijn vast nog wel populair, maar de rest moet maar zeggen wat nu "de band" is momenteel.

• ZanielGa

Soms heb je inderdaad ondergrond die je fiets aan laat voelen alsof je remmen aanlopen en je banden lek zijn. Dan loopt het gewoon zwaar en maakt het niet uit wat voor banden je erop hebt met betrekking tot zwaarder lopen als anders.

Ik vermoed wel dat de originele banden die erop liggen nou niet de beste banden zijn. Banden zijn vaak iets waar fabrikanten lekker op besparen.

Ik zou zelf dan voor 2.2/2.25 gaan en niet voor 2.35. Met een fiets van 5 jaar geleden die 2e hands gekocht is gok ik dat je velgen nog aan de smalle kant zijn. 2.35 Zou wel kunnen maar je band gaat er erg rond van worden.

Tja, tubeless maken is iets wat je zelf moet weten. Het zou wel iets uit moeten maken maar je hoort van heel erg veel mensen dat toen ze terug gingen naar binnenbanden ze toch weinig verschil merkten. Je kan wel iets minder druk in je banden hebben.

Wat betreft de banden die ik dan aan zou raden. Dat ligt er wel heel erg aan wat je graag wilt. Ik ga er daarom even vanuit dat je voor een Alround band wilt gaan. Veel mensen zijn wel tevreden met de Racing Ray/Ralph combo. Is een mooie alround combo.
Maxxxis Rekon/Ikon, Vittoria Barzo/Mezcal of misschien een Wolfpack Race/Speed.
Er zijn er nog wel aantal meer en ook gewoon 2x dezelfde band. Veel mensen willen wel graag wat meer grip voor zodat als er wat gaat glijden het de achterband is.

• Prulleman
@Stufferdt inderdaad 5 jaar oude basic bandjes zullen niet optimaal zijn. Voor XC werk kan je denken aan schwalbe racing ray/Ralph. 2.25 kan mogelijk de max voor je frame zijn, maar als je ruimte hebt is wellicht 2.35 vooraan goed.

Andere opties
Maxxis rekon race of ikon
Wolfpack race/speed
Vittoria mezcal of barzo
Continental race King

Dit zit allemaal een beetje in de hoek van XC banden (sommige wat sneller, andere iets meer all round). Wat voor de meeste rondjes in NL prima geschikt is.

Het kan allemaal nog lichter qua rolweerstand, maar dan kom je op banden met echt heel weinig profiel (bv een schwalbe Thunder Burt). Dit is bedoeld voor (capabele) XC racers onder goede (hardpack) omstandigheden.

Het kan ook de andere kant op, wat meer grip, maar dat gaan dan weer ten koste van rolweerstand.

Wat het beste bij je past zul je toch zelf moeten ondervinden, want dat is afhankelijk van het terrein waar je rijdt, ook onder welke omstandigheden, je skills, voorkeur, ...

Mijn advies zou zijn pak iets in de allround xc hoek. Niet de laagste rolweerstand, dan lever je teveel in qua grip, wat niet bij je (zelf aangeven) skillevel als boswielrenner past.

/Edit spuit 11... @ZanielGa was me voor, maar gelukkig wel een antwoord in dezelfde hoek

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 06-02-2022 12:51 ]

Strava

• ZanielGa
@Prulleman Je hebt nog wat aanvulling op mijn verhaal. Wel grappig hoe we de banden bijna exact hetzelfde hebben gedaan.

• Prulleman
Ik heb zelf overigens niet met alle combinaties ervaring, wel met oude Ralphs, de "nieuwe" Ray/Ralph allemaal in 2.25 . Verschil tussen deze was best groot in positieve zin voor de nieuwe. Maar dat kwam ook door de duurdere compound (en nieuwe wielen....)

Nu op de spark zitten 2.4 rekon race banden, die naar mijn gevoel iets zwaarder rollen, maar de wielen in de spark zijn ook (nog) niet vergelijkbaar met de wielen in de fsi. Voor ik de rekons afschrijf, wil ik ze eerst eerlijk vergelijken in betere wielen. Mochten ze dan nog steeds wat zwaarder voelen ga ik denk ik naar Ray 2.35 voor en Ralph 2.25 achter.

Strava

• Stufferdt
Ko.Kane schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Kort antwoord: Ja.

Voor lagere rolweerstand:

1) Iets bredere band nemen 2.35, met 2,2 als ondergrens. Bij gelijke druk heeft een bredere band een korter ovaal contact patch dan een smallere band=> minder rolweerstand (rolweerstand is hier als het ware over het voorste deel van je contact punt heen rollen en de energie die in je carkas zit.)
2) Tubeless maken: elimineert wrijving van de binnenband, rolt sneller.

Maar 1 & 2 zorgen ook dat je iets minder druk kan hebben, wat negatief klinkt, maar verhoogt grip en je ligt meer op de ondergrond dan dat je er in snijdt.

qua exact model: ik doe geen XC in NL meer, maar Maxxis Ikon zijn vast nog wel populair, maar de rest moet maar zeggen wat nu "de band" is momenteel.
Helder. Breder moet zeker nog lukken qua clearance, qua velgen moet ik even kijken wat de (interne) breedte is. Tubeless maken zie ik nog niet direct zitten, maar andere banden is natuurlijk een prima verbetering.
Bedankt!
ZanielGa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:29:
[...]

Ik vermoed wel dat de originele banden die erop liggen nou niet de beste banden zijn. Banden zijn vaak iets waar fabrikanten lekker op besparen.

Wat betreft de banden die ik dan aan zou raden. Dat ligt er wel heel erg aan wat je graag wilt. Ik ga er daarom even vanuit dat je voor een Alround band wilt gaan. Veel mensen zijn wel tevreden met de Racing Ray/Ralph combo. Is een mooie alround combo.
Maxxxis Rekon/Ikon, Vittoria Barzo/Mezcal of misschien een Wolfpack Race/Speed.
Er zijn er nog wel aantal meer en ook gewoon 2x dezelfde band. Veel mensen willen wel graag wat meer grip voor zodat als er wat gaat glijden het de achterband is.
Grote kans inderdaat dat de banden niet het beste zijn, fiets is natuurlijk een redelijk instapmodel (geweest). Dus daarom is een upgrade ook geen slecht idee sowieso :)

Allround lijkt me logisch naar wat ik er ook over gelezen heb net. Gezien mijn stuurkunsten ga ik geen complexe routes rijden.
Prulleman schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:49:
@Stufferdt inderdaad 5 jaar oude basic bandjes zullen niet optimaal zijn. Voor XC werk kan je denken aan schwalbe racing ray/Ralph. 2.25 kan mogelijk de max voor je frame zijn, maar als je ruimte hebt is wellicht 2.35 vooraan goed.

Andere opties
Maxxis rekon race of ikon
Wolfpack race/speed
Vittoria mezcal of barzo
Continental race King

Dit zit allemaal een beetje in de hoek van XC banden (sommige wat sneller, andere iets meer all round). Wat voor de meeste rondjes in NL prima geschikt is.

Het kan allemaal nog lichter qua rolweerstand, maar dan kom je op banden met echt heel weinig profiel (bv een schwalbe Thunder Burt). Dit is bedoeld voor (capabele) XC racers onder goede (hardpack) omstandigheden.

Het kan ook de andere kant op, wat meer grip, maar dat gaan dan weer ten koste van rolweerstand.

Wat het beste bij je past zul je toch zelf moeten ondervinden, want dat is afhankelijk van het terrein waar je rijdt, ook onder welke omstandigheden, je skills, voorkeur, ...

Mijn advies zou zijn pak iets in de allround xc hoek. Niet de laagste rolweerstand, dan lever je teveel in qua grip, wat niet bij je (zelf aangeven) skillevel als boswielrenner past.

/Edit spuit 11... @ZanielGa was me voor, maar gelukkig wel een antwoord in dezelfde hoek
Helder :)

Allen bedankt! Ik ga even meten en ga denk ik voor de combinatie Racing ray/ralph, klinkt als een goede (eerste) poging. Nu nog even zoeken naar een mooie deal.

Overigens, begin wel (steeds) meer respect te krijgen voor jullie boscrossers. Er komt nog best veel bij kijken (conditie, techniek, sturen) om door zo'n bos te karren :9

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Bij rosebikes, bike-discount en bike-components heb je voor rond de 50 euro een set Ray/Ralph in jouw maat. Is wel de performance versie en niet de duurdere evo, maar lijkt me een prima set ter vervanging.

• Prulleman
pjlgt schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:12:
Bij rosebikes, bike-discount en bike-components heb je voor rond de 50 euro een set Ray/Ralph in jouw maat. Is wel de performance versie en niet de duurdere evo, maar lijkt me een prima set ter vervanging.
Mijn advies is om toch voor de evo te gaan.. op banden niet bezuinigen, ook al is het een slijtage artikel. Het is wel 1 van de meest bepalende zaken van een fiets. (Grip en rolweerstand wil je beide zo optimaal mogelijk hebben voor jou gebruik, slijtage en kosten zijn voor mij echt onder geschikt daaraan.. zeker als je het over 3-4 tientjes hebt voor een paar duizend km

Strava

• Prulleman
YouTube: $450 vs. $2200 Wheels & Tires - Budget vs. Baller Episode 2

Kijk die maar eens.. ze stoppen een hoop sketchy onderdelen op de budget fiets, maar de banden zien ze als uitzondering en gebruiken ze enkel in een paar testen.. verder rijden ze op de budget fiets ook met dure banden op maat de goedkope banden te slecht zijn..

(Nou is een setje schwalbe performance echt niet zo dramatisch, maar wat mij betreft een verkeerde afweging)

[ Voor 33% gewijzigd door Prulleman op 06-02-2022 14:42 ]

Strava

• Ko.Kane
@Prulleman Ik ben het maar deels met je eens: banden bepalen inderdaad voor groot deel hoe je fiets voelt, maar in de PB episode gebruiken ze een totale no-brand (Mike Bear), wat vermoedelijk een combo heeft van slecht rubber op loopvlak, slecht karkas, slechte durometer voor rubber in hele band, slechte kwaliteit van profiel etc. En kijkend naar profiel niet juiste profiel voor wat zij reden, eerder een halve HansDampf kloon. Welke je absoluut niet in die situatie als voorband wil, en zelfs een echte Hans Dampf wil ik nooit meer als achterband voor een Enduro. Vreselijk underpowered voor de taak, nauwelijks enige 'hook' om te remmen. Dus dubbel logisch dat die band zo slecht reed. Zeker omdat ze normaal DHR2 of Assegai's als referentie hebben.

Zodra je een premium bandenmerk hebt zijn de verschillen stuk kleiner. Ik gebruik bv zelf van Maxxis altijd de Maxxgrip compound als voorband, maar had een keertje per ongeluk Maxxterra voor, eigenlijk niks van gemerkt. Daarom nu maar weer eens express budget compound van Maxxis voor achterband gekocht: de dual. So far so good. Ik voel (nog) geen verschill met Maxxterra.

Moet wel opmerken dat Maxxis onder 6 graden het gebruik van de 3C maxx gripp/terra afraadt en dual aanraadt ivm temperatuur afhankelijkheid van de 3C versie en inscheuren noppen. En ik heb er alleen nog maar in de kou mee gefietst.

Dus absoluut niet verkeerd bezuinigen met slechte banden, maar bij een goed merk een goedkopere compound kiezen maakt het niet meteen een death trap. En meestal gaan je banden langer mee, en heb je iets minder rolweerstand met de hardere compound bij iets minder grip, maar das marginaal. Juiste karkas en profiel voor de juiste ronde bepaald meeste van de kwaliteiten.

PS: sowieso is het jammer dat ze in de serie niet de goedkoopste reële optie vs de duurste optie zetten. Dit format is afgekeken van een auto kanaal waar ze dat wel doen. Dus bv dual vs Maxxgrip, SX vs X01 drivetrain, RS Domain vs Fox 36 Factory. Maar dat kunnen ze niet doen als news outlet, omdat dan te vaak de conclusie is: ja de goedkope is eigenlijk best goed...En dat willen de sponsoren niet..Daarom komen ze met Alie-express spul aanzetten voor banden, remmen, drivetrain.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Maar aangezien @Stufferdt juist wil werken aan zijn techniek vind ik ook wel wat te zeggen voor het advies van @Prulleman. Goede banden geven meer vertrouwen is mijn ervaring en met meer vertrouwen ga je wel sprongen vooruit. Misschien heb je dat met de performance lijn ook wel, maar je voelt het pas als ze er onder liggen.

@Ko.Kane Over banden gesproken, welke combi zou jij aanraden in de Oostenrijkse alpen, XC gebruik, dus bevoorradingspaden omhoog en niet té lastige trails naar beneden. Ik ben in NL nogal verknocht aan de Ray/Ralph combi. Ik neig er zelf naar de Ray te vervangen voor een Wicked Will (en een maatje breder) en achter een Ralph te laten omdat ik zie dat men zo meer “downcountry” fietsen afmonteerd. Misschien ook nog kijken naar het carcas, ik gebruik nu de Super Race (wel Tubeless), maar denk dat Super Ground verstandiger is?

• Prulleman
@Ko.Kane lees het laatste zinnetje ook nog eens ;)

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:52:
Maar aangezien @Stufferdt juist wil werken aan zijn techniek vind ik ook wel wat te zeggen voor het advies van @Prulleman. Goede banden geven meer vertrouwen is mijn ervaring en met meer vertrouwen ga je wel sprongen vooruit. Misschien heb je dat met de performance lijn ook wel, maar je voelt het pas als ze er onder liggen.

@Ko.Kane Over banden gesproken, welke combi zou jij aanraden in de Oostenrijkse alpen, XC gebruik, dus bevoorradingspaden omhoog en niet té lastige trails naar beneden. Ik ben in NL nogal verknocht aan de Ray/Ralph combi. Ik neig er zelf naar de Ray te vervangen voor een Wicked Will (en een maatje breder) en achter een Ralph te laten omdat ik zie dat men zo meer “downcountry” fietsen afmonteerd. Misschien ook nog kijken naar het carcas, ik gebruik nu de Super Race (wel Tubeless), maar denk dat Super Ground verstandiger is?
Wat voor ondergrond verwacht je in de trails en wat voor weer wordt het? of het nat en smeren wordt of droog is nogal een verschil

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GoldenSample schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Wat voor ondergrond verwacht je in de trails en wat voor weer wordt het? of het nat en smeren wordt of droog is nogal een verschil
Ik heb geen idee, wordt de eerste week van Juli dus ik heb wel hoop op redelijk weer ;). Maarja, in de Alpen weet je het nooit. Ik ga er echter wel van uit dat de route er op wordt aangepast als het echt slecht weer is, heb geen zin om glibberend en glijend van een berg af te schuiven, dus ik ga er van uit dat dat ook niet gaat gebeuren. En ik verwacht lichte trails, het wordt niet downhillen ofzo. Wat mij betreft zoeken we nog wel een dagje een bikepark op (ik weet nog niet hoe de rest daar over denkt), maar dan huren we daar iets fatsoenlijks :).

Dan kan ik uit gaan van droge bosgrond en rots/stenen denk ik en verder behoorlijk wat gravel wegen en paden, maar over die laatste maak ik me uiteraard niet zo'n zorgen :).

[ Voor 50% gewijzigd door Kluus op 06-02-2022 17:24 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:07:
[...]

Ik heb geen idee, wordt de eerste week van Juli dus ik heb wel hoop op redelijk weer ;). Maarja, in de Alpen weet je het nooit.
Vraag is beetje of je er vaker gaat komen/waar wil je de banden meer gebruiken. Zou eigenlijk voor iets groots gaan. Mijn Bontrager XR4 op 2.6 breedte vallen mij in de alpen echt niet tegen zolang het niet te nat en plakkerig wordt. Ondanks dat je eigenlijk veel grovere bandjes zou nemen in de parken waar ik rijd. Dus dan zeker als meer XC rijden is zoiets denk ik een prima keuze.

Qua karkass zou ik me niet heel druk maken, een downhill casing heb je echt niet nodig zolang je maar bij een echt XC karkas weg blijft

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 06-02-2022 17:45 ]

• Ko.Kane
Prulleman schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:08:
@Ko.Kane lees het laatste zinnetje ook nog eens ;)
done :) , maar ik blijf erbij dat verschil te marginaal is dit geval, eigenlijk des te meer dat je goede techniek moet hebben om dat verschil ook te kunnen merken. ;)
Maar eerlijk is eerlijk, ik koop ook voor mijn voorband een Maxxgripp onder motto: "better safe then sorry". Voor die 3 tientjes, is het het al waard als het 1x een weggegleden voorwiel verhelpt. Maar het staat op de planning om eens een Dual als voorband te testen.

Die Mike Bear uit die episode is trouwens een 15€ band dat is echt niet best. :+

@Kluus Zodra je af begint te dalen op trails wil je kunnen remmen en sturen vooral. Iets met redelijk side knobs, en genoeg noppen op het loop profiel om ergens in te kunnen grijpen. Hier in Alpen is er redelijk veel aarde/wortels & relatief ronde stenen. (Dolomiten/Garda bv meer scherpere stenen en los dik gruis).

Bij Schwalbe ga je richting Nobby Nic, Wicked Will, mischien al Hans Dampf. Maar hou zelf meer van banden met overdwarse remschoepen, zoals bij Maxxis een Rekon of Dissector. Of zoals die genoemde Bontrager XR4. Sowieso lijkt Bontrager best wel op Maxxis.

Zelf doe ik al jaren geen XC meer eigenlijk, uiterst zelden op boswegen als ik niet op de enduro kan. Mijn oude hardtail XC fiets heeft Nobby Nics (26"x2.25 ook nog). Daar heb ik wel eens als backup lokale enduro ronde op gedaan en dat gaat best ok. Als het technisch maar niet te gek wordt, je gaat vanzelf ook wat langzamer op die XC fiets. Dus je rijdt niet zo maar stuk. Trail en AM banden hebben al een casing die geschikt is voor dat terrein. Bij Maxxis is dat EXO.

Ik rij zelfs Enduro op EXO (wel met een insert), en maar 2x kleine snee gehad, beide keren op trail met wel scherpe rotsen. (Alternatief gebruik ik DD, maar niet noodzakelijker wijs tegen lekrijden, maar sidewall support).

Als je tubeless rijdt is repair set als max salami wel handig, en Biba ergens op je frame strappen.

• Prulleman
Marginaal meer grip kan het verschil zijn tussen overeind blijven en op de grond liggen. Marginaal verschil in rolweerstand kan op een toertocht van 80 km een hoop energie schelen

Strava

• ZanielGa
Maar is dat marginale beetje meer grip en minder weerstand een extra €30 euro extra waard. Dat is dan de grote vraag.

• Prulleman
Blijkbaar zijn de meningen verdeeld, maar ik zeg ja... Maar ik geef ook boven gemiddeld beide uit aan deze hobby... Dus wat dat betreft is het ook niet eerlijk.
Maar persoonlijk vind ik het 30 euro goed besteed, wat je wellicht niet kan zeggen over carbon velgen van 400 per stuk, of een carbon stuur van 200 euro en 50 gram minder

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 06-02-2022 21:11 ]

Strava

• ZanielGa
Zelf zou ik ook voor de betere banden gaan en ben ik het met je eens. Contactpunten zijn toch altijd een goeie investering. Maar de fiets heeft nu een lagere nieuw waarde als 2 van die carbonnen velgjes.
Maar je kan altijd moeilijk in iemand anders zijn portemonee kijken. In sommige gevallen is dat kleine beetje extra het niet waard. Tevens zijn meestal de iets lagere kwaliteit banden van een harder rubber waardoor ze ook nog een langere levensduur hebben.

En de Performance line van Shwalbe geeft je zeker geen Mike Bears.

[ Voor 11% gewijzigd door ZanielGa op 06-02-2022 21:28 ]

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ko.Kane schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:40:
@Prulleman Ik ben het maar deels met je eens: banden bepalen inderdaad voor groot deel hoe je fiets voelt, maar in de PB episode gebruiken ze een totale no-brand (Mike Bear), wat vermoedelijk een combo heeft van slecht rubber op loopvlak, slecht karkas, slechte durometer voor rubber in hele band, slechte kwaliteit van profiel etc. En kijkend naar profiel niet juiste profiel voor wat zij reden, eerder een halve HansDampf kloon. Welke je absoluut niet in die situatie als voorband wil, en zelfs een echte Hans Dampf wil ik nooit meer als achterband voor een Enduro. Vreselijk underpowered voor de taak, nauwelijks enige 'hook' om te remmen. Dus dubbel logisch dat die band zo slecht reed. Zeker omdat ze normaal DHR2 of Assegai's als referentie hebben.

Zodra je een premium bandenmerk hebt zijn de verschillen stuk kleiner. Ik gebruik bv zelf van Maxxis altijd de Maxxgrip compound als voorband, maar had een keertje per ongeluk Maxxterra voor, eigenlijk niks van gemerkt. Daarom nu maar weer eens express budget compound van Maxxis voor achterband gekocht: de dual. So far so good. Ik voel (nog) geen verschill met Maxxterra.

Moet wel opmerken dat Maxxis onder 6 graden het gebruik van de 3C maxx gripp/terra afraadt en dual aanraadt ivm temperatuur afhankelijkheid van de 3C versie en inscheuren noppen. En ik heb er alleen nog maar in de kou mee gefietst.

Dus absoluut niet verkeerd bezuinigen met slechte banden, maar bij een goed merk een goedkopere compound kiezen maakt het niet meteen een death trap. En meestal gaan je banden langer mee, en heb je iets minder rolweerstand met de hardere compound bij iets minder grip, maar das marginaal. Juiste karkas en profiel voor de juiste ronde bepaald meeste van de kwaliteiten.

PS: sowieso is het jammer dat ze in de serie niet de goedkoopste reële optie vs de duurste optie zetten. Dit format is afgekeken van een auto kanaal waar ze dat wel doen. Dus bv dual vs Maxxgrip, SX vs X01 drivetrain, RS Domain vs Fox 36 Factory. Maar dat kunnen ze niet doen als news outlet, omdat dan te vaak de conclusie is: ja de goedkope is eigenlijk best goed...En dat willen de sponsoren niet..Daarom komen ze met Alie-express spul aanzetten voor banden, remmen, drivetrain.
Interessant onderwerp, banden. Zelf heb ik meer dan 10 jaar alleen maar Schwalbe gereden, laatste paar jaar 2x Nobby Nic, en dan dat wat duurdere versies.

Op mijn nieuwe Neuron zaten 2 Forekasters 2,35 Tripple Compound (Maxx Terra zie ik niet op oude productfoto's) . Eigenlijk ben ik zeer positief verrast met deze banden, en wat ze kunnen (althans, hier in NL).
De achterband is echter al behoorlijk aan het slijten, en ik was laatst op zoek naar een nieuw, identiek exemplaar, echter nergens meer in TC te vinden :(

Wat is de next best thing? Iemand tips? Vanwege het gewicht en de eigenschappen van de band gaat mijn voorkeur weer uit naar een wat meer geavanceerde compound.

• ZanielGa
McLambo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:30:
[...]

Interessant onderwerp, banden. Zelf heb ik meer dan 10 jaar alleen maar Schwalbe gereden, laatste paar jaar 2x Nobby Nic, en dan dat wat duurdere versies.

Op mijn nieuwe Neuron zaten 2 Forekasters 2,35 Tripple Compound. Eigenlijk ben ik zeer positief verrast met deze banden, en wat ze kunnen (althans, hier in NL).
De achterband is echter al behoorlijk aan het slijten, en ik was laatst op zoek naar een nieuw, identiek exemplaar, echter nergens meer in TC te vinden :(

Wat is de next best thing? Iemand tips? Vanwege het gewicht en de eigenschappen van de band gaat mijn voorkeur weer uit naar een wat meer geavanceerde compound.
Vittoria have een 4-voudige compound als je puur daar naar kijkt. Mij bevallen de Barzo en Mezcal prima, maar je zou dan ook nog naar de Syerra kunnen kijken. (al is die laatste alleen in 2.4 te krijgen)

• Ko.Kane
Ik denk dus dat een Dual compound Forekaster prima is als achterband. Maar een Maxxis Rekon heeft nog wel 3C varianten. Ardent komt in 3C (de iets meer XC-achtige Ardent Race ook).

Maar als je in verleden tevreden was met Nobby Nic dan is dat wellicht de beste keus, of Wicked Will als het iets sneller rollend mag.

Maar banden zijn van zo veel factoren afhankelijk, type fietsen, type ondergrond, skill, recreatief/competitief, persoonlijke voorkeur. En dan is er nog zo idioot veel keus qua merken en compounds en casings. Daar kun je bijna geen goed advies in geven, zeker niet aan vreemden op een forum. Kun je beter bij je lokale rondje kijken wat men rijdt en of men tevreden is.

Daarom blijf ik steeds bij ongeveer hetzelfde. Als je naar ander merk gaat is het vaak toch paar profielen proberen en wat zoeken naar de juiste casing versie. Ben je weer seizoen verder..

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 06-02-2022 22:43 ]

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:15
McLambo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:30:
[...]

Op mijn nieuwe Neuron zaten 2 Forekasters 2,35 Tripple Compound (Maxx Terra zie ik niet op oude productfoto's) . Eigenlijk ben ik zeer positief verrast met deze banden, en wat ze kunnen (althans, hier in NL).

Als 1 band versleten is, en je bij Maxxis wil blijven, dan zou ik de Rekon adviseren. Ik vond de forekaster vrij zwaar rollen.
Ik zou dan de Forekaster voorop laten en de Rekon achter.
Ik ben zelf echter nog een stapje terug gegaan (in grip) naar Ikon achter en Rekon voor. genoeg grip in Nederland en rolt redelijk licht.

Edit: of zelfs Rekon Race monteren ipv de normale Rekon

• Strider
Wat is die van Eck toch ongelooflijk snel.

YouTube: HOT LAP 🔥 De snelste tijd op MTB route Lochem

BlaBlaBla

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 09:34
Strider schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:00:

Beetje late reactie maar mijn ervaringen zijn als volgt,

Blauw = kan wel wat regen hebben maar als het eenmaal nat is duurt het lang om op te drogen vooral rond de kuil

Rood = Singeltracks blijven eigenlijk wel altijd droog door goede ondergrond verbindings stukken zijn wel vaak modderig maar niet extreem

Paars = nog niet gereden maar hoor er vergelijkbare verhalen over als blauw qua regen bestendigheid.

Deze week gelukkig veel zon dus midden van de week en van het weekend zal het wel lekker knallen zijn!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 16:32
Holk schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:46:
[...]

[Afbeelding]
De geometrie van de nieuwe neuron is wel een stuk avontuurlijker volgens mij, erg mooie fiets!

Tubeless ventielen zaten er bij mijn 2019 model overigens bij vanuit Canyon

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GrooV schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:30:
[...]

De geometrie van de nieuwe neuron is wel een stuk avontuurlijker volgens mij, erg mooie fiets!

Is ook beetje afhankelijke met welke wielset je fiets geleverd word. Zelf 2020 model met Reynolds tr 309 wielen en daar zaten geen ventielen bij. Had ik wel verwacht voor wielen in deze prijs klasse.

Set ventielen zijn gelukkig niet zo duur. En je kunt ook nog eens leuk kleurtje kiezen ;-)

Edit:
Gister de Shimano freehub body vervangen voor DT EXP Ceramic XD. Nieuwe cassette erop. Wilde de RaceFace SL Next crank vervangen voor een XX1, maar besloten om de XX1 op MP te zetten en alleen het kettingblad te vervangen. Dan is de transformatie naar SRAM compleet ;-) Nu wachten tot kettingblad binnen is.

[ Voor 48% gewijzigd door Daan_ op 07-02-2022 10:27 ]

• Stufferdt
pjlgt schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:12:
Yes thanks voor de tip. Vergeet eigenlijk altijd bij de Duitse sites te kijken, bestel eigenlijk voornamelijk bij Futurum tegenwoordig (dol op de 25 euro 'kortingsbonnen').

Uiteindelijk bij Rose de Racing Ray Evo besteld (30,49) en de Racing Ralph Performance (25,41). Met verzendkosten 61,89 kwijt, wat volgens mij wel de goedkoopste optie was. Weinig winkels hebben beide banden nog in 27,5. Eigenlijk onbewust de evo gepakt, was 9 euro duurder dus leek me de meerwaarde wel waard. De ralph niet als evo gepakt, geen idee waarom niet eigenlijk.

En wel eens met de bovenstaande discussie. Op dingen waarmee je contact hebt met de aarde, moet je niet besparen. Dit zijn dus: schoenen, banden en je bed :)

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-11 15:23
....

Banden zijn het zeker waard om eens goed naar te kijken en eventueel te vervangen. Echter lijk ik ook te begrijpen uit jouw bericht dat je nog op 27,5 inch wielen rijdt. Ik denk dat daar ook een aardig verschil in snelheid zit, met name op de rechte stukken, aangezien bijna iedere XC MTB tegenwoordig wel 29 inch wielen heeft. Mocht je nou echt vaker dit soort tochten gaan maken en sneller willen zijn, dan is het misschien wel waard om ergens een 2e hands 29-er te vinden die bij je past en daarmee verder te gaan

• Holk
Daan_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Is ook beetje afhankelijke met welke wielset je fiets geleverd word. Zelf 2020 model met Reynolds tr 309 wielen en daar zaten geen ventielen bij. Had ik wel verwacht voor wielen in deze prijs klasse.

Set ventielen zijn gelukkig niet zo duur. En je kunt ook nog eens leuk kleurtje kiezen ;-)

Edit:
Gister de Shimano freehub body vervangen voor DT EXP Ceramic XD. Nieuwe cassette erop. Wilde de RaceFace SL Next crank vervangen voor een XX1, maar besloten om de XX1 op MP te zetten en alleen het kettingblad te vervangen. Dan is de transformatie naar SRAM compleet ;-) Nu wachten tot kettingblad binnen is.
@GrooV Grappig, bij m'n Lux zaten Reynolds velgen en wel ventielen, bij een vervangend wiel voor m'n hardtail (DT Swiss X1900) zaten ze ook, maar bij deze fiets niet. Ook bij de Lux Trail van m'n buurman zaten ze er niet in. Ach, kon ik lekker kekke ventielen steken 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdAchxja-tOUJfnxG4jHlw4Ra7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPz2GB56braFrisDCGdPWoxL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Holk op 07-02-2022 11:21 ]

• Nutterd

Nutterd

thanks! maar ik ben volledig aan het twijfelen geslagen na een proefrit op de Rose...ik ga nu even proberen een aantal proefritjes te maken en echt een goede keuze te maken. (daarbij komt het racefiets seizoen eraan en zal ik niet meer veel op de MTB/gravelbike zitten vanaf (hopenlijk) Maart).

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Holk
Nutterd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:21:
[...]

thanks! maar ik ben volledig aan het twijfelen geslagen na een proefrit op de Rose...ik ga nu even proberen een aantal proefritjes te maken en echt een goede keuze te maken. (daarbij komt het racefiets seizoen eraan en zal ik niet meer veel op de MTB/gravelbike zitten vanaf (hopenlijk) Maart).
Bestel nou die Canyon, betalen is pas bij levering en terugsturen kan altijd

• Prulleman
niet normaal als je die power waardes ziet.. gemiddeld 370 over 34 minuten.. eigenlijk overal waar hij kan trappen zit ie tussen de 400 en 600..
Ik heb geen power op de MTB, maar train wel indoor met power en dan heb je wel een beetje een idee hoe zwaar dit is.. (en hoe onmogelijk voor "normale" mensen)

Maar ja , het is ook een prof natuurlijk, dus dan mag je ook wel wat verwachten

Strava

• Nutterd

Nutterd

Holk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Bestel nou die Canyon, betalen is pas bij levering en terugsturen kan altijd
dat wou ik eerst doen maar vind het lullig om te bestellen en dan dadelijk niet "af" te namen terwijl iemand anders er wel op zit te wachten.

als hij gewoon 3 weken geleden beschikbaar was geweest was het een makkelijke keuze geweest en had ik niet getwijfeld...

• McLambo

McLambo

MTB Junky

GrooV schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:30:
[...]

Nieuwe Neuron? Dit frame hebben ze toch al weer 3 jaar?
rp87 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:02:
[...]

Als 1 band versleten is, en je bij Maxxis wil blijven, dan zou ik de Rekon adviseren. Ik vond de forekaster vrij zwaar rollen.
Ik zou dan de Forekaster voorop laten en de Rekon achter.
Ik ben zelf echter nog een stapje terug gegaan (in grip) naar Ikon achter en Rekon voor. genoeg grip in Nederland en rolt redelijk licht.

Edit: of zelfs Rekon Race monteren ipv de normale Rekon
Goeie tip, ik reed vroeger altijd met Nobby Nic voor en de wat snellere Racing Ralf achter in de zomer (In de winter hier op de veluwe is dat geen beste band).

Ik ga eens kijken of een Rekon achter kan doen in de zomer, gaat mijn Forekaster ook weer wat langer mee :P

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Aangezien het hier veel over banden gaat. Sinds mei vorig jaar flink wat KM's gemaakt met mijn Trek, standaard zitten daar de Bontrager XR2 Team Issue banden op (breedte 2.20). Paar weken geleden zat er in mijn achterband een flinke spijker en moest er een nieuwe op.

Deze band krijgt redelijk positieve reviews maar vooral op harde/stoffige ondergrond. De laatste maanden met al die modder blijft de band ook goed (genoeg) in het spoor.. Ik heb daarom besloten er wederom een XR2 op te leggen. Fijne band!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
Prulleman schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:11:
Marginaal meer grip kan het verschil zijn tussen overeind blijven en op de grond liggen. Marginaal verschil in rolweerstand kan op een toertocht van 80 km een hoop energie schelen
Voor wat betreft dat eerste: een rijder die zichzelf als 'niet technisch' beschouwt zal al lang in de remmen geknepen hebben voor hij de marges van de band heeft opgezocht. Of hij was er toch wel overheen gegaan, ongeacht of hij nu de goedkope of dure uitvoering van dezelfde band gebruikte. En voor wat betreft het 2e: als je dit soort verschillen nodig hebt om een tocht van 80km te rijden kun je beter een kortere afstand fietsen. Of 's avonds ervoor een biertje minder drinken. We hebben het niet over topatleten waarvoor een halve seconde het verschil gaat maken hè

Hij wil.

• Prulleman
klaaas schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Voor wat betreft dat eerste: een rijder die zichzelf als 'niet technisch' beschouwt zal al lang in de remmen geknepen hebben voor hij de marges van de band heeft opgezocht. Of hij was er toch wel overheen gegaan, ongeacht of hij nu de goedkope of dure uitvoering van dezelfde band gebruikte.

En voor wat betreft het 2e: als je dit soort verschillen nodig hebt om een tocht van 80km te rijden kun je beter een kortere afstand fietsen. Of 's avonds ervoor een biertje minder drinken. We hebben het niet over topatleten waarvoor een halve seconde het verschil gaat maken hè
deel 1 kan ik nog wel inkomen, maar omdat het voor een minder technisch begaafde rijder moeilijker is om net op/onder de grens te rijden zal het door gebrek aan techniek ook zeker niet ondenkbaar zijn dat die situatie voorkomt.. dus hier een twijfel geval.

wat het 2e betreft.. ook al zijn er geen prijzen te winnen, het is toch altijd leuk om met minder moeite harder te rijden..?? of het nou is om de rest van je clubje bij te houden, een PR op strava te rijden, of om na een 80 km rit net iets minder gesloopt thuis te komen..

Maar ok, de meningen zijn nogal verdeeld, dus ik zal een nuance aanbrengen, als je bereid bent een paar euro uit te geven aan zaken die mogelijk je snelheid, plezier en veiligheid marginaal verbeteren, geef dan een paar euro meer uit aan je banden.

zelfde geld bv voor je shifter, ik zou die 20 euro extra voor een xt shifter tov een slx of deore, altijd doen. Op je achterderailleur kan je prima bezuinigen, cassette en ketting, ook prima om een stapje lager te pakken.

Zo zijn er nog 100 upgrades waar je waarschijnlijk niks van merkt (behalve in gewicht, maar dan moet je dus alles lichter maken, want alleen een stuurtje van 50 gram minder ga je niet merken)

Maar banden en shifter zijn de "gains" die je toch echt wel merkt, zo heb je er uiteraard nog veel meer, maar eigenlijk niks wat maar een paar tientjes kost. Goede grips misschien, maar dat is eigenlijk weer te persoonlijk, en het verschil in prijs tussen flut grips en goede grips is nog kleiner.. goedkope (bv 520) spd pedalen zijn ook prima en en xt pedaal verhoogt je fietsplezier echt niet. Een goede flatpedal tegenover een matige is weer een ander verhaal, maar daar mogen andere hun mening over geven, ik rij namelijk al meer dan 25 jaar met spd

Qua duurdere upgrades staan wat mij betreft wielen met stip bovenaan, daarna vering.

en verder natuurlijk een dropper :) maar dat is eigenlijk niet te vergelijken met een vaste pen zoals je andere goedkope tegen dure componenten zet

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 07-02-2022 14:21 ]

Strava

• Strider
Heeft er nog iemand tips voor handschoenen met dit weer, ik val steeds terug op mijn SnowWorld fleece 5 euro handschoenen, omdat de onderstaande die ik nu getest heb niet fijn zitten. Misschien moet ik er aan wennen, maar het zit nogal snel strak.

100% Brisker
Roeckl Ramsau
Roeckl Valepp Laurel

BlaBlaBla

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:24:
Heeft er nog iemand tips voor handschoenen met dit weer, ik val steeds terug op mijn SnowWorld fleece 5 euro handschoenen, omdat de onderstaande die ik nu getest heb niet fijn zitten. Misschien moet ik er aan wennen, maar het zit nogal snel strak.

100% Brisker
Roeckl Ramsau
Roeckl Valepp Laurel
Laatst voor mijn vrouw wezen kijken en zij heeft diverse handschoenen gepast bij Decathlon. Die hebben behoorlijk assortiment om uit te kiezen. En kwalitatief doen ze zeker niet onder voor de grote merken! Wellicht richting Decathlon om daar te passen?

Ben zelf content met de Fox handschoenen. Verwacht dat die ook onder de noemer vallen strakker?

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 07-02-2022 14:56 ]

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 09:34

100% Brisker
Roeckl Ramsau
Roeckl Valepp Laurel
Kijk ook eens in de tactische handschoenen hoek zoals bv mechanix of PIG, Deze zijn vooral voor schietsport maar ook voor op de MTB zeer handig ik gebruik handschoenen van PIG voor beide.

• Prulleman

100% Brisker
Roeckl Ramsau
Roeckl Valepp Laurel
vanaf een graad of 6-7 zijn mijn zomer handschoenen (endura singletrack) eigenlijk prima te doen op de MTB.
Als het kouder is pak ik mijn grip grab windster, maar die hebben padding en dat vind ik minder fijn dan zonder

Voor langere/rustigere ritten of langer op de weg (meer wind) mag het wat warmer zijn voor ik de zomerhandschoenen pak.

Maar bv afgelopen week denk ik 3 ritten bij 6-8 graden gedaan, waarbij de eerste 1 rondje met winter, daarna op de parkeerplaats gewisseld naar zomer en nooit koud gehad.

dus voor deze periode zou ik zeggen, niet te warm en gewoon goeie allround zomer handschoenen met lange vingers. Verder is de pasvorm erg persoonlijk..

Strava

• Klitse
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:18:
Een goede flatpedal tegenover een matige is weer een ander verhaal, maar daar mogen andere hun mening over geven, ik rij namelijk al meer dan 25 jaar met spd
Die kan ik wel beantwoorden. Meerdere flatpedals gereden, op mijn Hardtail waar ik voornamelijk Nederlandse rondjes op doe zit een setje Cranckbrothers stamp 1. Op mijn FS een setje Nukeproof Horizon Enduro. Verschil is dat de CB €30 kosten en de NP €100. Het verschil in de praktijk? NP voelt alsof het pedaal aan mn schoen zit gelijmt. De CB's hebben dat gevoel absoluut niet. Dus ook hier kan het lonen iets meer uit te geven.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 10:21
Mjelnir schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:57:
[...]

Kijk ook eens in de tactische handschoenen hoek zoals bv mechanix of PIG, Deze zijn vooral voor schietsport maar ook voor op de MTB zeer handig ik gebruik handschoenen van PIG voor beide.
+1 voor de Mechanix handschoenen.
Heb zelf de Fastfit en die gebruik ik bij van alles en zo onlangs ook op de MTB aangetrokken en ook daar bevallen ze weer top.

PSN: Flix20-NL

• Ko.Kane
Klitse schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Die kan ik wel beantwoorden. Meerdere flatpedals gereden, op mijn Hardtail waar ik voornamelijk Nederlandse rondjes op doe zit een setje Cranckbrothers stamp 1. Op mijn FS een setje Nukeproof Horizon Enduro. Verschil is dat de CB €30 kosten en de NP €100. Het verschil in de praktijk? NP voelt alsof het pedaal aan mn schoen zit gelijmt. De CB's hebben dat gevoel absoluut niet. Dus ook hier kan het lonen iets meer uit te geven.
Waarbij de schoen ook nog super belangrijk is: als je geen goede flatpedal schoen hebt sta je al 1-0 achter.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-12 08:30
Klitse schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Same here.
Had ook eerst Stamp 1's op mijn hardtail gezet en die deden het op zich redelijk, totdat een pedaal uit de body brak.
Daarna gekeken voor een goede set en uitgekomen op DMR Vaults.
En het voornaamste verschil is dat de Vaults concave zijn, waardoor je voeten in de pedalen worden gedrukt en daardoor heel vast zitten.

De Stamp 1's waren daarentegen convex en hebben een richel in het midden, waardoor je m.i. een stuk minder grip hebt.

• Ko.Kane
Het zit hem vooral in dat CB Stamp1 een dikke body rondom de as hebben. Alle flatpedal modellen met verdikking rondom de as tov platform van pedaal zijn minder. (Maar wel lekker makkelijk te maken)

Dit is natuurlijk niks: hiermee druk je je zool van de pinnen af...helemaal als je relatief stijve zool hebt. Zon goedkoop pedaal werkt nog beste met slechte schoenen. (review met wat meer uitleg)
Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dwcd183ce5/images/inspiration/9101011_Cr/2019/9101011_Crankbrothers_Stamp_1_inspiration_2.jpg?sw=503&sfrm=jpg&q=80

DMR vault lost het op door hele pedaal dik te maken. Race Face Aeffect is ook dik en dan de Race Face Atlas is dunner en duurder. Zelfde zie je als je bij Crankbrothers naar hoger genummerde Stamp pedals gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 07-02-2022 15:56 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:54:
Het zit hem vooral in dat CB Stamp1 een dikke body rondom de as hebben. Alle flatpedal modellen met verdikking rondom de as tov platform van pedaal zijn minder. (Maar wel lekker makkelijk te maken)

Dit is natuurlijk niks: hiermee druk je je zool van de pinnen af...helemaal als je relatief stijve zool hebt. Zon goedkoop pedaal werkt nog beste met slechte schoenen. (review met wat meer uitleg)
[Afbeelding]

DMR vault lost het op door hele pedaal dik te maken. Race Face Aeffect is ook dik en dan de Race Face Atlas is dunner en duurder. Zelfde zie je als je bij Crankbrothers naar hoger genummerde Stamp pedals gaat.
Jup, Convex is imho het probleem niet (OneUp composite is ook iets convex) de dikke rand waar je met een deel van je schoen op staat is meer het probleem in mijn ervaring.
Prulleman schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:18:
[...]

zelfde geld bv voor je shifter, ik zou die 20 euro extra voor een xt shifter tov een slx of deore, altijd doen. Op je achterderailleur kan je prima bezuinigen, cassette en ketting, ook prima om een stapje lager te pakken.
Mwah, zijn wel uitzonderingen/zit een ondergrens aan. Goedkope troep in 10+ speed is van Shimano en SRAM minder gemaakt dan in de 9 en minder speed tijd maar alsnog: Een XO1 ketting kost 2x zo veel maar gaat 3 a 4x zo lang mee als een GX (of NX). Een SX derailleur is gewoon weg troep qua duurzaamheid.

[ Voor 21% gewijzigd door GoldenSample op 07-02-2022 19:25 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

100% Brisker
Roeckl Ramsau
Roeckl Valepp Laurel
Ik vind de gripgrab waterproof knitted thermal handschoenen wel fijn. Op de racer niet want daar wil ik juist wel padding, maar voor de MTB zijn deze juist weer top.

• ZanielGa
Kluus schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:53:
[...]

Ik vind de gripgrab waterproof knitted thermal handschoenen wel fijn. Op de racer niet want daar wil ik juist wel padding, maar voor de MTB zijn deze juist weer top.
Goed te horen dat jij goeie ervaringen hebt met deze. Ik heb de voor de zomer de Verticals en die bevallen goed maar ik wil nog een keer een iets warmere maar niet meteen echte winterhandschoen. Je krijgt toch snel veels te warme handen met biken. (heb ook zitten kijken naar de Primavera Midseasons van Gribgrab)

[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 07-02-2022 20:48 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Voor wat betreft dat eerste: een rijder die zichzelf als 'niet technisch' beschouwt zal al lang in de remmen geknepen hebben voor hij de marges van de band heeft opgezocht. Of hij was er toch wel overheen gegaan, ongeacht of hij nu de goedkope of dure uitvoering van dezelfde band gebruikte. En voor wat betreft het 2e: als je dit soort verschillen nodig hebt om een tocht van 80km te rijden kun je beter een kortere afstand fietsen. Of 's avonds ervoor een biertje minder drinken. We hebben het niet over topatleten waarvoor een halve seconde het verschil gaat maken hè
Het gaat hier over boswielrenners he, die staan mentaal al 2-0 voor als ze zien dat de ander met slechter goedkoper materiaal rijdt.

Ik kom zelf ook een beetje uit die wereld, dus ik mag dat zeggen. :+
Pagina: 1 ... 182 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic