Gisteren de
Schwalbe Veldtoertocht gefietst in Nunspeet. Ingeschreven op de 80km. Uiteindelijk laatste stukje afgesneden en uitgekomen op 67km. En was helemaal gekookt

Hartslag was gemiddeld 164 over 3u39, wat meteen ook een all-time-high is over >85min.
Over de tocht zelf:
Parkeren kon op het parkeerterrein van Shimano (wist niet dat ze daar zaten) en vanaf daar was het 300m fietsen naar de inschrijving. Met scan & go (voorinschrijven via fietssport) was ik in 2 minuten weer op pad.
ik ben geen ervaren mountainbiker (lees: boswielrenner) dus wist niet helemaal goed waar ik aan begon. Op de eerste de beste afdaling na, waar ik de bocht verkeerd inschatte en onderuit ging (ei op m'n heup en vandaag forse spierpijn) ging het verder prima, al merkte ik wel dat ik op techniek keihard aflegde tegen praktisch iedereen. Maarr, prima vermaakt wel
Begin bevatte veel echt mountainbiken, waar bij de 80km (langste afstand) er ook best lange stukken rechtdoor (vals plat) zandpad zat, om ook kilometers te maken natuurlijk. Eerste post met eten + drinken lag pas op 45km, wat ik net wat te ver vond. Warme bouillon, stroopwafel en een krentenbol waren overigens wel heel welkom. Tweede post zat op 60km. Hierna wat afgesneden richting de kortere routes, vond het wel gezegend.
Had zelf betafuel, gesuikerde gomballen en gedroogde abrikozen bij als bron van koolhydraten, om eens te experimenteren met nagenoeg enkel koolhydraten/suikers binnenkrijgen. Werkte prima, al vergat ik wel te eten eerste 45min.
Alleen nu zit ik wel ergens mee. Voor mijn gevoel had ik wel heel veel weerstand. vlakke stukjes over prima paden trapte ik ook moeiteloos 160+ hartslag, wat ik op de weg met moeite haal. Ik hoorde hier en daar dat de paden 'langzaam' lagen, maar ik heb toch het gevoel dat het wellicht aan mijn banden ligt. Ik werd ook op het vlakken voorbijgereden door letterlijk iedereen. Ik ben dus geen technische mountainbiker maar rechtdoor fietsen lukt vaak wel
Fiets: een merida big seven, 5 jaar geleden tweedehands gekocht en heeft nog de originele banden. Profiel lijkt mij nog prima en band is ook niet uitgedroogd en heeft geen scheuren.
Bandjes zijn merida racelite, 27.5 en 2.10 breed.
Gaat de bandjes vervangen helpen denken jullie bij het mountainbike op de Veluwe? (tot nu toe geweest: Oosterbeek, Lunteren, Westenschouwen (Zeeland) en dus Nunspeet. smaakt allemaal naar meer

).
Nu had ik het gevoel dat ik simpelweg niet rolde.
En natuurlijk linkje naar strava:
klikkerdeklik
TL;DR: Mijn banden voelen heel langzaam aan. Is het slim ze te vervangen en zoja, met welke?
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her