iamerwin schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:18:
[...]
Zou jij iets anders aanraden?
Ik heb voor een hardtail gekozen, omdat je bij een fully voor dezelfde prijs "minder fiets" krijgt (logisch) en het vereist minder onderhoud. Vind ik ook fijn.
Omgeving is van alles, van brede bospaden tot single tracks. Wij wonen ongeveer op 500 meter hoogte en vrijwel alles gaat op en neer. Een beetje fatsoenlijk kunnen remmen, is dus wel fijn.

ik heb de afgelopen 3,5 jaar op een (xc) hardtail gereden, maar na 1,5 jaar begon het toch wel te kriebelen voor een fully, bij een frame breuk nog geprobeerd met bijbetaling een scalpel te scoren, maar dat kon helaas niet.
Uiteindelijk heb ik genoeg plezier met die fiets gehad, maar had ik liever eerder een fully gehad
Een fully van ~3k heeft inderdaad mindere onderdelen, maar die kan je makkelijker upgraden dan het frame
Dan nog het type fiets.. als je doel zo hard mogelijk over medium terrein gaan is, dan is een xc fiets de juiste keuze. Wil je een fiets die wat meer vertrouwen geeft in afdalingen, dan kan je ook kijken in de LTHT (long travel hardtail) hoek. dan heb je fietsen met een wat luiere balhoofdhoek en bv een 130 of 140 mm vork.
Heel simpel gezegd, met zo'n fiets kan je harder en veiliger naar beneden dan met een xc fiets.
wat het beste bij je past ligt aan het terrein waar je het meeste rijd, aan je techniek, ambities etc
En nogmaals in NL is een xc hardtail vaak de 1e keuze, maar hier heb je ook veel vlakke mooi onderhouden mtb routes en veel boswielrenners.
zelf ben ik wel in de xc hoek gebleven, maar de spark is toch wel ff andere koek dan mijn fsi hardtail. met 67,2 graden balhoofd en 120 mm voor en achter is het geen standaard XC fully, maar met de twinloc remote kan je wel kiezen tussen een strakke racebak (middelste stand) en een hele capabele fiets voor de stukken naar beneden (open stand).
wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het type fiets (nog even los van hardtail of fully), ook een bewuste keuze moet zijn. Ik weet niet of het je eerste MTB is, dan is het zeker niet makkelijk en zal het wellicht ook de verkeerde keuze zijn, omdat je jezelf in een bepaalde richting ontwikkeld, dat is ook helemaal niet erg, maar ondanks dat xc voor de hand liggend is, kijk ook eens naar de andere opties