Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 183 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:47
Kluus schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:44:
[...]

Het gaat hier over boswielrenners he, die staan mentaal al 2-0 voor als ze zien dat de ander met slechter goedkoper materiaal rijdt.

Ik kom zelf ook een beetje uit die wereld, dus ik mag dat zeggen. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx-068pg5f5-KamGZgUfqaivV-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y14FNB8sPjGPRPhEpN9vwejy.jpg?f=fotoalbum_large

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:09
@Prulleman : je kunt m.i. met banden 2 kanten op redeneren. Enerzijds klopt het dat het een belangrijk onderdeel is en dat je voor een beperkte investering de 'beste' variant kunt kopen. Iets wat bij andere onderdelen vaak een veel grotere investering vraagt. Je kunt dan een band uit de Evolution line i.p.v. de Performance line voorstellen met het het idee: baadt het niet dan schaadt het niet en je hebt wel mooi het 'beste' te pakken. (Behalve dan op het gebied van lekbescherming). Ik zal niet ontkennen dat dat een legitieme insteek is.

Aan de andere kant kun je ook de vraag stellen of iemand daadwerkelijk iets gaat merken van het verschil tussen die twee rubbersamenstellingen. Want hoe groot is dat verschil nou daadwerkelijk? Wat dat betreft moet je m.i. wel een eerlijk beeld scheppen. Je noemt als voorbeelden het rijden van een tochtje van 80km en het rijden van PR's. Laten we wel wezen: het verschil tussen Performance en Evo is niet het verschil tussen fris aankomen na een tochtje van 80km en kapot aankomen. Het zal het verschil zijn tussen kapot en net een heel klein beetje minder kapot. Als het al meetbaar is. En of het verschil voor PR's kan zorgen? Wellicht, maar er zijn volgens mij andere factoren die daar minstens zoveel invloed op hebben. De vorm van de dag zal veel meer verschil maken dan de rubbersamenstelling van je banden. En als die paar Watt wel verschil zouden moeten maken dan is het een heel klein verschil wat je zo weg kunt gooien door een bocht net wat minder goed aan te snijden. Als je daar een eerlijk beeld van schetst kan een geïnteresseerde m.i. voor zichzelf wel uitmaken of hij die extra paar euro's ervoor over heeft of niet.

@Kluus : maar moeten we het dan niet over die 5 jaar oude MTB hebben i.p.v. over de rubbersamenstelling van een paar banden? ;)

Hij wil.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:32
dan nog rij je in verschillende omstandigheden, dus welke band het beste is kan ook nog elke rit anders zijn. Of wisselen jullie banden adhv van het weer/de omstandigheden/ondergrond van de betreffende rit?

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 08-02-2022 09:26 ]

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:26:
dan nog rij je in verschillende omstandigheden, dus welke band het beste is kan ook nog elke rit anders zijn. Of wisselen jullie banden adhv van het weer/de omstandigheden/ondergrond van de betreffende rit?
Ik wissel vooral van fiets adhv onstandigheden/weer/ondergrond. En onder die fietsen zitten dan weer verschillende banden.

Pas als ik echt verder weg ga (buitenland) denk ik wat verder na over mijn bandenkeuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 08-02-2022 09:33 ]

• 418O2
Klitse schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Ik wissel vooral van fiets adhv onstandigheden/weer/ondergrond.

Pas als ik echt verder weg ga (buitenland) denk ik wat verder na over mijn bandenkeuze.
Ik bedoel, als het een keer wat meer geregend heeft in een periode, ga je dan andere banden gebruiken dan wanneer het droog is geweest? Of als je route meer harde ondergrond heeft, pak je dan andere banden?

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-12 08:30
@418O2 Ik varieer bij verschillende omstandigheden met de bandenspanning. Stuk minder werk dan het vervangen van de banden. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door NewbieNeo op 08-02-2022 09:37 ]

• klaaas
Dat is mede de reden dat ik 'beste' tussen aanhalingstekens schreef. Wat de beste band is is van veel meer afhankelijk dan de rubbersamenstelling. Ik rijd zelf met een allround band (Wolfpack Race) die ik in NL niet wissel naar gelang de omstandigheden. Pas als de MTB meegaat op vakantie naar het buitenland ga ik nadenken over andere banden.

Hij wil.

• Klitse
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Ik bedoel, als het een keer wat meer geregend heeft in een periode, ga je dan andere banden gebruiken dan wanneer het droog is geweest? Of als je route meer harde ondergrond heeft, pak je dan andere banden?
Nee, absoluut niet. Maar ik ben ook geen snelle fietser. Ik fiets voor de lol en ik haal mijn lol uit ongein en gekke lijntjes, dus ik heb sowieso liever wat meer noppen.

Mijn Hardtail staat op WP Trail/Race combinatie. Mijn FS op WP Enduro/Cross. Voor het echte buitenland heb ik net een setje Continental Der Baron / Trailking binnen.

• 418O2
Klitse schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:01:
[...]

Nee, absoluut niet. Maar ik ben ook geen snelle fietser. Ik fiets voor de lol en ik haal mijn lol uit ongein en gekke lijntjes, dus ik heb sowieso liever wat meer noppen.

Mijn Hardtail staat op WP Trail/Race combinatie. Mijn FS op WP Enduro/Cross. Voor het echte buitenland heb ik net een setje Continental Der Baron / Trailking binnen.
Ik rij ook op veel te logge banden hoor. Moe worden is mijn doel :P

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Banden keuze blijft altijd mooie discussie (en erg persoonlijk). Voor de geïnteresseerde twee goed gevulde draaitjes mbt dit onderwerp bij de buren :)

Banden reviews:
https://www.mountainbike....viewtopic.php?f=4&t=60917

Maxxis rijders in rijk van Nijmegen
https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=146570

----------------------------
Kreeg recentelijk de vraag van iemand of er nog keer vervolg komt op spelen in het Reichswald. Voor de gene die het leuk vind om wat uitdagende afdaling-tjes te doen met natuurlijke drops en jumpjes. Het zijn korte (uitdagende) lusjes. Maximaal 5 personen. Stuur gerust een DM. Proberen we deze te plannen in April.

@Klitse jij ook weer van de partij ?

[dropper of zadel dat makkelijk naar beneden kan en flats zijn wel te adviseren)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:10:

@Klitse jij ook weer van de partij ?

[dropper of zadel dat makkelijk naar beneden kan en flats zijn wel te adviseren)
Uiteraard! Dit keer met de Moxie.

[ Voor 56% gewijzigd door Klitse op 08-02-2022 10:27 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:26:
[...]

Uiteraard! Dit keer met de Moxie.
En dit keer ook de andere leuke lusjes die we laatste keer niet gedaan hebben, omdat het te nat was O-)

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Vandaag eindelijk de Neuron kunnen uitlaten. Weekend storm en nat, maar ook een onverwachte lange klus waardoor het er niet van kwam.

Eerste indruk; heerlijke bike! Lekker cruizer die ook wel hard wil, als je daar een setje RR onder legt of een andere snelle rollende band dan gaat die net zo vlot als de Lux. Ding wekt ook gelijk vertrouwen, remmen zijn goed, hendels even afstellen op juiste plek (ben er bijna). Vering is wat langer (140mm) dus zit iets meer natuurlijke beweging in, maar het is geen hobbelpaard. Toch moet er nog iets meer in want bottom’de out bij wat drops. Misschien een token om het iets firmer te krijgen. Schakelen was even wennen als je SRAM gewent bent maar was snel oké, de SLX doet niet aan ‘meer dan 2 tegelijk?’ Want vooral bij de grotere bladen bleef het dan rammelen alsof de ketting aan het zoeken was en dat hield op bij 1 zwaarder klikken zonder dat de ketting zwaarder ging. Dit is vast het verschil met de XT, of ik moet wat finetunen achter.. Sturen ook wennen, kortere stem en contactpunt voorkant verder zorgt voor een scherpere instuur moment die niet doorzet, dus hele korte bochten ideaal maar met wat langere doordraaiende bochten kom ik nog tekort :)

Leuke fiets. Ik dikke blij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO6iqsb88LK1mZl5fQm1q97ztGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGCsjTeW7c4bh16J4txihOnk.jpg?f=fotoalbum_large

• Strider
  • Laatst online: 23:16
Holk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:20:
Vandaag eindelijk de Neuron kunnen uitlaten. Weekend storm en nat, maar ook een onverwachte lange klus waardoor het er niet van kwam.

Eerste indruk; heerlijke bike! Lekker cruizer die ook wel hard wil, als je daar een setje RR onder legt of een andere snelle rollende band dan gaat die net zo vlot als de Lux. Ding wekt ook gelijk vertrouwen, remmen zijn goed, hendels even afstellen op juiste plek (ben er bijna). Vering is wat langer (140mm) dus zit iets meer natuurlijke beweging in, maar het is geen hobbelpaard. Toch moet er nog iets meer in want bottom’de out bij wat drops. Misschien een token om het iets firmer te krijgen. Schakelen was even wennen als je SRAM gewent bent maar was snel oké, de SLX doet niet aan ‘meer dan 2 tegelijk?’ Want vooral bij de grotere bladen bleef het dan rammelen alsof de ketting aan het zoeken was en dat hield op bij 1 zwaarder klikken zonder dat de ketting zwaarder ging. Dit is vast het verschil met de XT, of ik moet wat finetunen achter.. Sturen ook wennen, kortere stem en contactpunt voorkant verder zorgt voor een scherpere instuur moment die niet doorzet, dus hele korte bochten ideaal maar met wat langere doordraaiende bochten kom ik nog tekort :)

Leuke fiets. Ik dikke blij

[Afbeelding]
Mooie fiets hoor, ik heb zelf wel eens naar de Neuron CF 9 SL gekeken maar ik blijf het jammer vinden dat er maar 1 bidonhouder montagepunt op zit.

BlaBlaBla

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:47
Holk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:20:
[Afbeelding]
Nice! Ik zag dat je de XL hebt gekozen, bij welke lichaamslengte? Ik heb wel eens een MTB te groot gekocht, en vind dat toch een beetje spannend met een internet-bestelling bij Canyon. Heb ook een Neuron op het oog (de 7, AL versie).

• Holk
Cyclonist schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:37:
[...]

Nice! Ik zag dat je de XL hebt gekozen, bij welke lichaamslengte? Ik heb wel eens een MTB te groot gekocht, en vind dat toch een beetje spannend met een internet-bestelling bij Canyon. Heb ook een Neuron op het oog (de 7, AL versie).
De XL na veel lezen meten luisteren en alle factoren meenemen. Ik heb een Lux in de maat L, die past me goed en de XL daarvan was te groot. Ik heb een Neuron L kunnen passen en die was echt te klein. De uiteindelijke doorslag hebben tips hier gegeven (ben even kwijt wie maar dank) om naast de reach ook de stem lengte mee te nemen. Ik heb toen alles in een excel sheet gezet en daaruit besloten

Maar wel een beetje in spanning gezeten, maar het voelde als een warm bad, precies de juiste afstand. Canyon zei trouwens L... bij m’n 1.90 en 88cm binnenbeen lengte. Zadel hoogte gemeten vanuit de trap-as is 78 cm, de dropper staat een cm boven het minimale punt (is wel een lange dropper), maar dat was bij Flow MTB ook het commentaar van Will, die moest zelfs van zadel wisselen om alles te laten passen. Moet je dus even rekening mee houden

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nope, enkele keer dat het echt bagger meuk is vind ik flink glijden ook wel weer leuk. Meestal als t echt rot weer is fiets ik niet of pak ik tussen de buien door wat trails die minder blubberig zijn.

In een Bikepark/Alpen accepteer ik dat ik wat minder grip heb dan ik in echte Gravity banden zou hebben + stop ik er iets meer lucht in. Verder fiets ik met m'n trailbike ook weer niet alles in een park.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12 20:40
klaaas schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Voor wat betreft dat eerste: een rijder die zichzelf als 'niet technisch' beschouwt zal al lang in de remmen geknepen hebben voor hij de marges van de band heeft opgezocht. Of hij was er toch wel overheen gegaan, ongeacht of hij nu de goedkope of dure uitvoering van dezelfde band gebruikte. En voor wat betreft het 2e: als je dit soort verschillen nodig hebt om een tocht van 80km te rijden kun je beter een kortere afstand fietsen. Of 's avonds ervoor een biertje minder drinken. We hebben het niet over topatleten waarvoor een halve seconde het verschil gaat maken hè
Niet vergeten dat het ook een aanslag is op je gewrichten en spieren, dat constant hobbelen en stuiteren. Als je niet gewent bent om 3 a 4 uur lang te mtb'en dan kan het vies tegenvallen.

Hello fellow humans

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

McLambo

MTB Junky

Holk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:57:
[...]

De XL na veel lezen meten luisteren en alle factoren meenemen. Ik heb een Lux in de maat L, die past me goed en de XL daarvan was te groot. Ik heb een Neuron L kunnen passen en die was echt te klein. De uiteindelijke doorslag hebben tips hier gegeven (ben even kwijt wie maar dank) om naast de reach ook de stem lengte mee te nemen. Ik heb toen alles in een excel sheet gezet en daaruit besloten

Maar wel een beetje in spanning gezeten, maar het voelde als een warm bad, precies de juiste afstand. Canyon zei trouwens L... bij m’n 1.90 en 88cm binnenbeen lengte. Zadel hoogte gemeten vanuit de trap-as is 78 cm, de dropper staat een cm boven het minimale punt (is wel een lange dropper), maar dat was bij Flow MTB ook het commentaar van Will, die moest zelfs van zadel wisselen om alles te laten passen. Moet je dus even rekening mee houden
Ik heb ook een XL. De sizing-tool gaf mij geen maat terug, zat precies op de grens tussen L en XL. Blij dat ik voor een XL ben gegaan. Past heel goed bij mijn 'postuur' ( 106kg, 193cm en 89cm BBL)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Daan_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:10:

----------------------------
Kreeg recentelijk de vraag van iemand of er nog keer vervolg komt op spelen in het Reichswald. Voor de gene die het leuk vind om wat uitdagende afdaling-tjes te doen met natuurlijke drops en jumpjes. Het zijn korte (uitdagende) lusjes. Maximaal 5 personen. Stuur gerust een DM. Proberen we deze te plannen in April.
De groep bestaat nu uit 8 enthousiaste Tweakers. Inschrijving is helaas vanaf nu gesloten :9B . Er komt vast dit jaar nog wel een keer een vervolg op (Spelen in het Reichswald) d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 09-02-2022 14:13 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-12 08:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Daan_ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:59:
[...]

De groep bestaat nu uit 8 enthousiaste Tweakers. Inschrijving is helaas vanaf nu gesloten :9B . Er komt vast dit jaar nog wel een keer een vervolg op (Spelen in het Reichswald) d:)b
Kijk ik ook eens een halve dag niet in dit topic -O- Als er een afvaller is, let me know!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ik heb een vraag over mijn MTB Wielen.
Deze zijn nu zo’n 1,5 jaar oud, en er zit dik 3000km op. Zeer tevreden mee.

Het valt me de laatste tijd op dat de spaken in met name het achterwiel even ‘tingelen’ als ik optrek na remmen, of in een lage versnelling een beklimming doe.

Is dit normaal, of is het zinvol om de spaakspannen even na te laten kijken? (hier ga ik zelf niet aan beginnen :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
McLambo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:02:
Ik heb een vraag over mijn MTB Wielen.
Deze zijn nu zo’n 1,5 jaar oud, en er zit dik 3000km op. Zeer tevreden mee.

Het valt me de laatste tijd op dat de spaken in met name het achterwiel even ‘tingelen’ als ik optrek na remmen, of in een lage versnelling een beklimming doe.

Is dit normaal, of is het zinvol om de spaakspannen even na te laten kijken? (hier ga ik zelf niet aan beginnen :)
Je kan even voelen of je een verschil voelt tussen verschillende spaken (aan dezelfde kant). Als je een beetje goed gehoor hebt kan je er ook aan tokkelen als een gitaar snaar, spaken aan dezelfde kant zouden qua toon niet veel af moeten wijken.

En anders gewoon even langs een lbs of liever nog een wielbouwers (niet alle fietsenmakers weten genoeg over wielen..)

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Demo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Kijk ik ook eens een halve dag niet in dit topic -O- Als er een afvaller is, let me know!
Als je in Duitsland wilt spielen kan dat prima hoor.
Moet je wel naar Berlijn (of de Harz) komen :+

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11 13:12

dano_nl

Meh

Beetje een twijfelgevalletje of deze vraag hier op z'n plek is maar ala: ik gebruik tijdens het fietsen een borsthartslagmeyer van wahoo icm m'n bolt 2.

Nu vind ik het een beetje gedoe om die steeds om te doen en zou de info over de hartslag graag uit mijn horloge halen, wie heeft er ervaring met een betrouwbare smartwatch op dat gebied?

Mijn oude fossil smartwatch meet maar periodiek mijn hartslag.

Als dit meer in het smartwatch topic thuis hoort verplaats ik mijn vraag:)

Meh

• Holk
Met horloge (of ringen) fietsen, zeker op de MTB, vind ik zelf gevaarlijk. Kans op vallen of haken is gewoon veel groter en daarmee de kans op trauma.

• Prulleman
dano_nl schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:15:
Beetje een twijfelgevalletje of deze vraag hier op z'n plek is maar ala: ik gebruik tijdens het fietsen een borsthartslagmeyer van wahoo icm m'n bolt 2.

Nu vind ik het een beetje gedoe om die steeds om te doen en zou de info over de hartslag graag uit mijn horloge halen, wie heeft er ervaring met een betrouwbare smartwatch op dat gebied?

Nee.. niet betrouwbaar (heb zelf een fenix 6)

Strava

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 11:29
Prulleman schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:30:
[...]

Nee.. niet betrouwbaar (heb zelf een fenix 6)
Eens, zowel een Samsung Gear als een Fenix 6 en heb er een borstband bij gekocht omdat het onbetrouwbaar is

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

Mijn fenix 5 roept regelmatig dat m'n hartslag onder de 100 is bij een vo2max blokje...

Ik zou gewoon een hartslagband om doen..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Cyclonist
Holk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:57:
[...]

Thanks Holk en McLambo! Met 1.96 zal ik wel safe zitten dan ook, bij een XL. Interessant dat het zo'n verschil is met die Lux! Ik heb ook nog zitten kijken naar een Exceed (CF6), heb nu ook een hardtail. Ben heel benieuwd hoe zo'n fully rijdt, misschien nog eens een ritje naar Koblenz maken voor het factory test-center.

• Opx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:48

Opx

Cyclonist schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Thanks Holk en McLambo! Met 1.96 zal ik wel safe zitten dan ook, bij een XL. Interessant dat het zo'n verschil is met die Lux! Ik heb ook nog zitten kijken naar een Exceed (CF6), heb nu ook een hardtail. Ben heel benieuwd hoe zo'n fully rijdt, misschien nog eens een ritje naar Koblenz maken voor het factory test-center.
Je hoeft niet helemaal naar Koblenz te rijden, misschien is Valkenburg dichterbij. Je kan tegenwoordig testritten van canyon fietsen boeken bij het Shimano Experience Center.

Voor info:
https://www.canyon.com/en...ence-partner-shimano.html

Direct boeken kan hier:
https://test.shimano-ec.com/home-en

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:33
dano_nl schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:15:

Ik vind een borstband vooral irritant dus ik heb 4 jaar geleden een scosche24 gekocht. Draag ik tijdens al mijn trainingen(5 keer per week hardlopen/bootcamp/MTB) en is net zo betrouwbaar als een borstband. Werkt met bijna alle smartwatches, had eerst een Amazfit stratos 2 en nu een fenix 6pro.

Je kunt hem op je onderarm of bovenarm dragen

Afbeeldingslocatie: https://www.wareable.com/media/imager/201805/29801-original.jpg

• 418O2
Die heeft nog steeds een optische sensor, dat is een beetje de limiterende factor

• dano_nl

dano_nl

Meh

Misschien eentje in m'n hart laten inbouwen met bluetooth:p

Hm ik hou het maar bij m'n wahoo tickr

Meh

• McLambo

McLambo

MTB Junky

dano_nl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:01:
Misschien eentje in m'n hart laten inbouwen met bluetooth:p

Hm ik hou het maar bij m'n wahoo tickr
Ik gebruik ook een Tickr, al zon 5 jaar. Tegenwoordig aangesloten op een Garmin Edge.

Bij tijden blijft de harstlag ergens hangen of valt hij helemaal uit. Batterij is redelijk nieuw. Wat is de levensduur van de gemiddelde HR band?

Hiervoor had ik een garmin band, maar die moest je per instructies nat maken op de contacplekken, en dat vond ik echt vreselijk (koud!).

Zijn er nog meer betaalbare alternatieven voor Ant+ of BT?

• dano_nl

dano_nl

Meh

Mja nadeel van de TICKR vind ik ook dat hij na een tijdje af en toe geen verbinding maakt, bij mij hielp een verse batterij en iedere keer beide drukknoopjes van de band losmaken.

Meh

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:15
418O2 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:58:
Die heeft nog steeds een optische sensor, dat is een beetje de limiterende factor
Ik heb sinds kort een Garmin Venu SQ (zelfde HR sensor als Fenix 6), maar die hartslag klopt bij trainingen meer niet dan wel (bij mij).
Nu heb ik ook een Polar OH1 die je om je onder of bovenarm kan doen en die lijkt een stuk beter te kloppen. Nog niet 100%, maar voor mij acceptabel genoeg om geen borstband te gebruiken.

Dus mijn advies, koop geen horloge om te meten. Als display gebruiken met een externe sensor kan wel.
Als je een alternatief voor de borstband wil, kijk naar de Polar OH1 of Polar Verity Sense. Volgens vele reviews een alternatief voor een borstband, maar net iets minder accuraat.

Ik heb mijne op marktplaats gekocht voor €20,-. Dus voor die prijs kan je het altijd proberen.

• klaaas
Decathlon verkoopt een betaalbare hartslag band. Reviews zijn wel verdeeld, maar dat zijn ze voor bv de Tickr ook wel.

Hij wil.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43

Sherlock

No Shit

McLambo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:09:
[...]
Hiervoor had ik een garmin band, maar die moest je per instructies nat maken op de contacplekken, en dat vond ik echt vreselijk (koud!).
Ik heb er één van Sigma en volgens mij moet je die ook een beetje natmaken van tevoren. Daar ben ik al een tijdje mee gestopt, en mijn waardes zijn nog vergelijkbaar met daarvoor.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 09:34
Hier een Apple watch 5 is low profile genoeg om niet te blijven haken. Wel nog een optische sensor. Als ik reviews echter terug lees geven deze aan dat die behoorlijke in de buurt komt van een strap

• Prulleman
McLambo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:09:
[...]

Ik gebruik ook een Tickr, al zon 5 jaar. Tegenwoordig aangesloten op een Garmin Edge.

Bij tijden blijft de harstlag ergens hangen of valt hij helemaal uit. Batterij is redelijk nieuw. Wat is de levensduur van de gemiddelde HR band?

Zijn er nog meer betaalbare alternatieven voor Ant+ of BT?
ik heb nu 3,5 jaar een garmin premium ant+ strap (de voorloper van de dual, maar dan dus zonder BT). paar weken terug voor het eerst de batterij moeten vervangen. Werkt nog steeds probleemloos.

En.... ik heb werkelijk nog -nooit- de contactpunten nat gemaakt, en nooit problemen met het signaal. (in die 3,5 jaar 1 of 2x kort vreemde waardes gezien, ineens een oplopende HR, terwijl de inspanning minimaal was.. )

nog even een voorbeeld van de fenix HR :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdXzps6VBtCgqxn32zrnwO-8X28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r9AuaEIrX7OC86jGm91fq4l8.png?f=fotoalbum_large
Het gemarkeerde stuk is een rondje Dorst, flink op tempo.. harder dan eromheen, maar dan gaat het dus mis, zou redelijk steady 165-170 moeten zijn

dit is een vergelijkbare run met borstband:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouYbaGc4oA-MexrcdUkP0qgwxxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jO9hS3YU3gNWHbDvZ65r3hf6.png?f=fotoalbum_large.
Mooi steady HR rond de 165-170, wat spot on is

en nog een leuke toevoeging, gisteren een PR gereden op Dorst, ongeveer 1 minuut sneller dan de bovenstaande rondjes, maar bewust wat smoother gereden en beter gepaced, niet te hard van start, niet te hard uit elke bocht, wat bewuster met energie omgaan zeg maar.. dan zie je dus ook een heel ander HR verloop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDMXmxBdhkMPctO1x0LkXI8qqp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xsKRH5iGeCoo3XC8PJDEI55W.png?f=fotoalbum_large
(dipje vlak voor het einde was een iemand voor me :))

Strava

• 418O2
Zonder zo'n 1:1 vergelijk als wat jij laat zien is het lastig zeggen dat het "prima werkt". Ik vergelijk mijn fenix 6x pro regelmatig met mijn garmin strap tijdens het fietsen en dat wijkt gewoon best veel af

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-12 10:37
Ja conclusie van het verhaal. Wil je betrouwbare en accurate HR data hebben. Dan moet je aan een borstband.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Prulleman
418O2 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:20:
Zonder zo'n 1:1 vergelijk als wat jij laat zien is het lastig zeggen dat het "prima werkt". Ik vergelijk mijn fenix 6x pro regelmatig met mijn garmin strap tijdens het fietsen en dat wijkt gewoon best veel af
true... maar ik weet na 160x Dorst te hebben gereden wel wat mijn hr ongeveer is bij welke effort, en het bovenste plaatje klopt gewoon totaaaaaaaal niet. komt niet in de buurt van wat het moet zijn.

Verder heb ik ook wel een paar keer op de indoor trainer een echte 1:1 vergelijking gemaakt en dat gaf wisselende resultaten. In het beste geval meet je dezelfde HR op 1-5 bpm ernaast, maar met een vertraging van 5-15 seconden, wat bij een lang interval niet zo'n probleem is (10 minuten sweet spot, of langere endurance blokken), maar als je 30-120 seconden vo2 blokken doet, dan is de vertraging van ~10 seconden ook vervelend.
Maar dat is als het goed gaat.. ik zie ook weleens gewoon 140 op mijn borstband en 110 op de fenix..

en even los van wat technisch beter is, dat is inmiddels wel duidelijk, moet je ook bedenken wat je met de data wilt doen.. kan zijn dat een OHR voor iemand persoonlijk wel redelijk werkt, maar wat heb je aan redelijk, kan je dan bv zo'n conclusie trekken bij mijn laatste plaatje in mijn vorige post..? daarvoor moet de meting volgens mij spot on zijn, en niet een beetje..

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 10-02-2022 09:28 ]

Strava

• rp87
Michaelg schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:24:
Ja conclusie van het verhaal. Wil je betrouwbare en accurate HR data hebben. Dan moet je aan een borstband.
Absoluut mee eens.
Maar ik denk dat een goede optische sensor om de bovenarm een waardig alternatief is. Ik denk dat dit echter ook per persoon zal verschillen. Ik lees ook testen/reviews bij mensen waar de horloges wel prima werken. Bij mij echter niet.

• Prulleman
rp87 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Absoluut mee eens.
Maar ik denk dat een goede optische sensor om de bovenarm een waardig alternatief is. Ik denk dat dit echter ook per persoon zal verschillen. Ik lees ook testen/reviews bij mensen waar de horloges wel prima werken. Bij mij echter niet.
denk dat een speciale losse OHR wel een stuk beter -kan- werken dan een horloge, met name door een beter bandje (elastisch) en betere passing en positie.
zeker op de MTB schokt het bij je polsen nogal, bij een horloge (zeker een relatief zware als een fenix) heb je dan best veel factoren die de sensor los laten komen van je huid:
- bandje moet irritant strak, of het werkt al niet goed
- bovenarm bij een arm strap is al een betere positie qua schokken
- gewicht van een losse sensor is een stuk lager, en schokken van het terrein hebben dan minder impact
- een standaard bandje van een horloge sluit minder strak aan
- de pasvorm van de onderkant is niet ideaal voor een goede aansluiting op de huid bij een horloge.
- ...

Ik denk dat je met een "geschikt huidtype" best weg kan komen met zo'n armband. en als je het rustig aan doet kan je met een licht compact horloge, met een goede elastische band -misschien- ook nog wel wegkomen

wil je geen gezeik, dan gewoon een borstband :)

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 10-02-2022 09:35 ]

Strava

• rp87
Prulleman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:33:
[...]

wil je geen gezeik, dan gewoon een borstband :)
Ik vond een borstband nooit fijn en ga dus voor het alternatief :)

Maar inderdaad bovengenoemde heeft veel invloed op de meting. En ik denk dat bij mij persoonlijk de horloge weg gedrukt wordt door de houding die je hebt op de fiets. Want ook op de hometrainer is het horloge niet accuraat.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43

Sherlock

No Shit

Veel te duur voor mij, maar de profs in het voetbal zie je ook vaak met zo'n soort vestje lopen:
https://sportsperformance...ducts/spt-heart-rate-vest of http://caballero.com.tw/en/heart-rate-monitor-sports-vest/

Mocht je een borstband echt vervelend vinden is dat misschien nog een overweging waard.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Van de week achterwiel omgebouwd van Shimano naar SRAM. Nieuwe DT keramische freehub en SRAM cassette. Hub vervangen was wel even gedoe. Gebrek aan kennis, maar na wat zoeken YouTube filmpje gevonden die uitlegde wat je over moest zetten.

Net laatste onderdeel binnen gekregen voor de Shimano naar SRAM transformatie. De AbsoluteBlack 32T ovaal voor de RaceFace crank.

Gewicht valt mij niet tegen voor wiel, remschijf, cassette en band. Vanavond HT eens van fietstrainer halen en kettingblad installeren. Dan kan fiets weer eens mee naar buiten ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TkOrHCeP2hVi_h1ELYYSRUO590=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEv9yBHgtyKjL7uBIlFpmF0b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 10-02-2022 12:28 ]

• dano_nl

dano_nl

Meh

Hm ik hou het bij m'n TICKR dan voorlopig. Vandaag trouwens lekker fietsweer! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aas4HyG1RZSD1Fp1Vd5kIgiADF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSy8I055lQIg6X4AmNHH5Txd.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook ff een stukje strand gereden, lag helemaal bezaaid met zeesterren, buitenaards tafereeltje haha

Meh

• Prulleman
Daan_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:18:
Van de week achterwiel omgebouwd van Shimano naar SRAM. Nieuwe DT keramische freehub en SRAM cassette. Hub vervangen was wel even gedoe. Gebrek aan kennis, maar na wat zoeken YouTube filmpje gevonden die uitlegde wat je over moest zetten.

Net laatste onderdeel binnen gekregen voor de Shimano naar SRAM transformatie. De AbsoluteBlack 32T ovaal voor de RaceFace crank.

Gewicht valt mij niet tegen voor wiel, remschijf, cassette en band. Vanavond HT eens van fietstrainer halen en kettingblad installeren. Dan kan fiets weer eens mee naar buiten ;-)
[Afbeelding]
kan nog een paar gram vanaf met deze:
https://www.garbaruk.com/12-speed-xd.html?category=11
dano_nl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:51:
Hm ik hou het bij m'n TICKR dan voorlopig. Vandaag trouwens lekker fietsweer! [Afbeelding]

Vandaag ook ff een stukje strand gereden, lag helemaal bezaaid met zeesterren, buitenaards tafereeltje haha
nice! kan zo aan de muur :D

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De SRAM cassette had ik nog nieuw liggen. En scheelt 20gram. Denk dat ik eerder kan proberen om de Corona kilo's eraf te fietsen komende periode ;-)

• Prulleman
Daan_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:21:
[...]

De SRAM cassette had ik nog nieuw liggen. En scheelt 20gram. Denk dat ik eerder kan proberen om de Corona kilo's eraf te fietsen komende periode ;-)
I know, maar wel een interessante after market optie, ook voor shimano, lichter en goedkoper dan de xx1/xtr

(hoewel ik eerder gewoon voor XT zou gaan, maar als die echt niet leverbaar zijn voor lange tijd, dan is het een leuke upgrade voor een paar tientjes meer.)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zeker mooie betaalbare optie. Lees goede verhalen over duurzaamheid d:)b

Heb nog nieuwe XX1 cassette liggen (nieuw) en gebruikte XTR die nog goed genoeg is om paar duizend kilometer mee te gaan op andere fiets. Begin vorig jaar al wat ingeslagen met leuke aanbieding.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 10-02-2022 13:41 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:27:
[...]

I know, maar wel een interessante after market optie, ook voor shimano, lichter en goedkoper dan de xx1/xtr

(hoewel ik eerder gewoon voor XT zou gaan, maar als die echt niet leverbaar zijn voor lange tijd, dan is het een leuke upgrade voor een paar tientjes meer.)
Jezus die prijs, check, ik weet weer waarom ik bij XT en Ultegra blijf (of voor casettes zelfs SLX en 105), thanks voor de reminder! En dan te bedenken dat in het indoor topic momenteel de meerwaarde van een high-end trainer ter discussie gesteld wordt. 8)7

Sinds het begin van al die leverings ellende hou ik gewoon van alle cassettes die ik voor mijn verschillende fietsen nodig heb een nieuwe op voorraad. Loop ik nooit tegen verassingen aan waarbij ik ineens "moet" "upgraden". ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 10-02-2022 13:52 ]

• Strider
Wat denken jullie dat deze Kona Hei Hei CR/Dl 2020 nog waard is, vraagprijs is denk ik wat aan de hoge kant. Tandenwielen zijn nog nooit vervangen, lagers wel, voorvork en demper hebben nog geen onderhoud gehad.
Grootste nadeel van dit model is de kabeldoorvoer, vervangen van de versnellingskabel kan tricky zijn.

Specs

[ Voor 22% gewijzigd door Strider op 10-02-2022 14:18 ]

BlaBlaBla

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:32
Iemand ervaring danwel iets nuttigs te zeggen over de Radon Jealous 9.0?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laxfoS3Jh7d-qVEGGCTU2eH3bzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oMH6MjerInM4AaeWAgbq8qup.png?f=fotoalbum_large

Binnen mijn budget van ongeveer EUR 3.000 én het enigszins beperkte aanbod waaruit ik kan kiezen in het kader van leasefietsen via de baas, heeft deze volgens mij de meeste bang for the euro.

Een andere optie is de Stevens Sonora ES. Ongeveer dezelfde prijs, maar die zou ik dan op moeten halen in Keulen geloof ik, niet naast de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtYJw1jlQwVGreV-o0hwR-Vwj_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w4acdvOcyktotR5QmuFzkn13.png?f=fotoalbum_large

Wellicht heeft iemand anders nog een goede optie tot ongeveer EUR 3.000?

Reeds de revue gepasseerd en afgevallen:
Focus Raven 8.8
Canyon Exceed CF 7
Cube Elite C:62 One

(klein detail: ik woon in het Zwarte Woud, niks is vlak hier)

Hello. Is it me you're looking for?

• Prulleman
Kluus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:50:
[...]

Jezus die prijs, check, ik weet weer waarom ik bij XT en Ultegra blijf (of voor casettes zelfs SLX en 105), thanks voor de reminder!

Sinds het begin van al die leverings ellende hou ik gewoon van alle cassettes die ik nodig heb voor mijn verschillende fietsen nodig heb een nieuwe op voorraad. Loop ik nooit tegen verassingen aan waarbij ik ineens "moet" "upgraden". ;)
ja, heel verstandig, ik had bij de vorige MTB nog een cassette en ketting op de oude wielen zitten, maar uiteindelijk nooit meer gebruikt en mee verkocht. Maar die set zag er een stuk beter uit dan de set op de fiets zelf, dus de koper ook geadviseerd om die om te wisselen. (had ik ook in mijn hoofd als het echt niet meer ging..)

zit straks met hetzelfde dilemma, ga ik de oude wielset:
- compleet houden met cassette, schijven en banden (met het risico deze nooit te gebruiken, en duurste optie, want nieuwe cassette, banden en schijven nodig)
- als kale set in de schuur hangen (backup, eventueel later zwaardere banden erop ofzo..)
- verkopen.. (silverton 2.5 30mm alu ~ 2kg) 200 euro als ik geluk heb...

(gezien mijn ervaring met de vorige oude set zou verkopen de beste optie zijn denk ik...)

Strava

• Prulleman
Strider schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:55:
Wat denken jullie dat deze Kona Hei Hei CR/Dl 2020 nog waard is, vraagprijs is denk ik wat aan de hoge kant. Tandenwielen zijn nog nooit vervangen, lagers wel, voorvork en demper hebben nog geen onderhoud gehad.
Grootste nadeel van dit model is de kabeldoorvoer, vervangen van de versnellingskabel kan tricky zijn.
drivetrain is lastig te beoordelen, maar als je enkel een andere cassette en ketting erop moet gooien zijn dat (in verhouding) ook de kosten niet en zou ik zo'n high end fiets er niet voor laten staan. Grote kans dat je er zo nog 1-2k km mee kan rijden als het nu nog goed is.

Ik vind 3700 voor een 2e hands fiets per definitie een hoop geld, dat komt ook in de buurt van een aardige afgemonteerde nieuwe fiets. Een 2e hands fiets met deze prijs moet echt op veel vlakken in goede staat zijn naar mijn mening.

Je kan altijd minder bieden, vanwege demper onderhoud en drivetrain.

wat betreft de shifter kabel.. als de buitenkabel volledig doorloopt hoef je die zelden te vervangen en kan je 1x per jaar (of langer) gewoon een niewue binnenkabel erdoorheen halen. En met wat planning is de buitenkabel ook prima te doen, (en anders doe je gewoon een AXS upgrade, ben je van het gedoe af ;))

Strava

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:57:
[...]

ja, heel verstandig, ik had bij de vorige MTB nog een cassette en ketting op de oude wielen zitten, maar uiteindelijk nooit meer gebruikt en mee verkocht. Maar die set zag er een stuk beter uit dan de set op de fiets zelf, dus de koper ook geadviseerd om die om te wisselen. (had ik ook in mijn hoofd als het echt niet meer ging..)

zit straks met hetzelfde dilemma, ga ik de oude wielset:
- compleet houden met cassette, schijven en banden (met het risico deze nooit te gebruiken, en duurste optie, want nieuwe cassette, banden en schijven nodig)
- als kale set in de schuur hangen (backup, eventueel later zwaardere banden erop ofzo..)
- verkopen.. (silverton 2.5 30mm alu ~ 2kg) 200 euro als ik geluk heb...

(gezien mijn ervaring met de vorige oude set zou verkopen de beste optie zijn denk ik...)
Ja ik heb toen wel mijn nieuwe wielen opgebouwd met nieuwe onderdelen, omdat ik XT schijven iets mooier vind en toen ook maar gelijk een XT cassette genomen (al wordt de volgende denk ik weer SLX). Die oude wielen (DT Swiss X1900) liggen hier nog als backup met banden en al, maar ik weet ook nog niet wat ik er mee doe. De banden waren in mijn geval wel echt een upgrade en ook al aardig versleten op de oude set.

Pas nog gebruikt om tubeless te demonstreren aan mijn zwager (met een schroevendraaier :D), gelukkig was de sealant blijkbaar nog goed, anders was het een beetje kansloos geweest natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 10-02-2022 14:10 ]

• Prulleman
iamerwin schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:57:

[Afbeelding]

Binnen mijn budget van ongeveer EUR 3.000 én het enigszins beperkte aanbod waaruit ik kan kiezen in het kader van leasefietsen via de baas, heeft deze volgens mij de meeste bang for the euro.

Een andere optie is de Stevens Sonora ES. Ongeveer dezelfde prijs, maar die zou ik dan op moeten halen in Keulen geloof ik, niet naast de deur.

[Afbeelding]

Focus Raven 8.8
Canyon Exceed CF 7

prima afgemonteerde XC racebak, net zoals de rest van je lijstje.. maar is een xc race gerichte hardtail de beste optie voor het zwarte woud? (ken de omgeving verder niet)

Strava

• Prulleman
Kluus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Ja ik heb toen wel mijn nieuwe wielen opgebouwd met nieuwe onderdelen, omdat ik XT schijven iets mooier vind en toen ook maar gelijk een XT cassette genomen (al wordt de volgende denk ik weer SLX). Die oude wielen (DT Swiss X1900) liggen hier nog als backup met banden en al, maar ik weet ook nog niet wat ik er mee doe. De banden waren in mijn geval wel echt een upgrade en ook al aardig versleten op de oude set.

Pas nog gebruikt om tubeless te demonstreren aan mijn zwager (met een schroevendraaier :D), gelukkig was de sealant blijkbaar nog goed, anders was het een beetje kansloos geweest natuurlijk.
hehe, ik had bij de vorige fiets hetzelfde gedaan, xt schijven en cassette, die schijven heb ik voor de verkoop al op de spark gezet, die zwarte binnenkant is zoveel mooier dan de goedkopere shimano schijven :X

maar ik denk dat ik ze maar op MP ga zetten tzt

Strava

• MOOS
  • Laatst online: 23-12 11:52
Afgelopen weekend heb ik een andere fiets gekocht (Trek Remedy 9.9 2019). Gisteren wilde ik het stuur een stukje laten zakken en kwam ik erachter dat de bouten in de stuurpen rond waren.

Ik heb een set "extractors" gekocht en daarmee heb ik 2 van de 3 bouten los kunnen krijgen. Echter bij het verwijderen van de laatste bout in de top cap brak de extractor af (zie afbeelding).

Ik overweeg het volgende:
  • Met een bezemsteel de star nut terug naar boven rammen
  • De kop van de bout wegslijpen met een dremel echter zal de top cap dat niet overleven
In beide gevallen bestaat er kans op schade vandaar dat ik hier even wil checken of iemand een beter idee heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0a1TybugKBUceyFmfiq6Kdt5AFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpdWUd5zkGEejImppARWVnHu.jpg?f=fotoalbum_large

• Strider
iamerwin schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Focus Raven 8.8
Canyon Exceed CF 7

Gave fiets, mijn voorkeur bij een hardtail zou tegenwoordig wel een vork met 120mm travel zijn.

BlaBlaBla

• iamerwin
Prulleman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:09:
[...]

prima afgemonteerde XC racebak, net zoals de rest van je lijstje.. maar is een xc race gerichte hardtail de beste optie voor het zwarte woud? (ken de omgeving verder niet)
Zou jij iets anders aanraden? :)

Ik heb voor een hardtail gekozen, omdat je bij een fully voor dezelfde prijs "minder fiets" krijgt (logisch) en het vereist minder onderhoud. Vind ik ook fijn. O-)

Omgeving is van alles, van brede bospaden tot single tracks. Wij wonen ongeveer op 500 meter hoogte en vrijwel alles gaat op en neer. Een beetje fatsoenlijk kunnen remmen, is dus wel fijn. 8)

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26
@MOOS Uitboren. Beginnen met een klein metaalboortje de bout uit te hollen en dan steeds een slagje groter gaan. Op een gegeven moment breekt dan de kop los en als de spanning eraf is dan draai je het laatste stukje met de hand uit de star nut.

Je star nut vanaf onderen losslaan gaat niet werken. Dan druk je 'm juist de kant op waar de weerstand zit.

• Prulleman
iamerwin schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:18:
[...]

Zou jij iets anders aanraden? :)

Ik heb voor een hardtail gekozen, omdat je bij een fully voor dezelfde prijs "minder fiets" krijgt (logisch) en het vereist minder onderhoud. Vind ik ook fijn. O-)

Omgeving is van alles, van brede bospaden tot single tracks. Wij wonen ongeveer op 500 meter hoogte en vrijwel alles gaat op en neer. Een beetje fatsoenlijk kunnen remmen, is dus wel fijn. 8)
ik heb de afgelopen 3,5 jaar op een (xc) hardtail gereden, maar na 1,5 jaar begon het toch wel te kriebelen voor een fully, bij een frame breuk nog geprobeerd met bijbetaling een scalpel te scoren, maar dat kon helaas niet.
Uiteindelijk heb ik genoeg plezier met die fiets gehad, maar had ik liever eerder een fully gehad :)

Een fully van ~3k heeft inderdaad mindere onderdelen, maar die kan je makkelijker upgraden dan het frame

Dan nog het type fiets.. als je doel zo hard mogelijk over medium terrein gaan is, dan is een xc fiets de juiste keuze. Wil je een fiets die wat meer vertrouwen geeft in afdalingen, dan kan je ook kijken in de LTHT (long travel hardtail) hoek. dan heb je fietsen met een wat luiere balhoofdhoek en bv een 130 of 140 mm vork.
Heel simpel gezegd, met zo'n fiets kan je harder en veiliger naar beneden dan met een xc fiets.

wat het beste bij je past ligt aan het terrein waar je het meeste rijd, aan je techniek, ambities etc

En nogmaals in NL is een xc hardtail vaak de 1e keuze, maar hier heb je ook veel vlakke mooi onderhouden mtb routes en veel boswielrenners.
zelf ben ik wel in de xc hoek gebleven, maar de spark is toch wel ff andere koek dan mijn fsi hardtail. met 67,2 graden balhoofd en 120 mm voor en achter is het geen standaard XC fully, maar met de twinloc remote kan je wel kiezen tussen een strakke racebak (middelste stand) en een hele capabele fiets voor de stukken naar beneden (open stand).

wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het type fiets (nog even los van hardtail of fully), ook een bewuste keuze moet zijn. Ik weet niet of het je eerste MTB is, dan is het zeker niet makkelijk en zal het wellicht ook de verkeerde keuze zijn, omdat je jezelf in een bepaalde richting ontwikkeld, dat is ook helemaal niet erg, maar ondanks dat xc voor de hand liggend is, kijk ook eens naar de andere opties

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:50:
[...]

Jezus die prijs, check, ik weet weer waarom ik bij XT en Ultegra blijf (of voor casettes zelfs SLX en 105), thanks voor de reminder! En dan te bedenken dat in het indoor topic momenteel de meerwaarde van een high-end trainer ter discussie gesteld wordt. 8)7

Sinds het begin van al die leverings ellende hou ik gewoon van alle cassettes die ik voor mijn verschillende fietsen nodig heb een nieuwe op voorraad. Loop ik nooit tegen verassingen aan waarbij ik ineens "moet" "upgraden". ;)
Dat is het voordeel van mountainbiken, daar trap je alles toch wel naar de kloten vroeg of laat dat voor bijna iedereen prijs wel een item is. :+
Prulleman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:57:
[...]

ik heb de afgelopen 3,5 jaar op een (xc) hardtail gereden, maar na 1,5 jaar begon het toch wel te kriebelen voor een fully, bij een frame breuk nog geprobeerd met bijbetaling een scalpel te scoren, maar dat kon helaas niet.
Uiteindelijk heb ik genoeg plezier met die fiets gehad, maar had ik liever eerder een fully gehad :)

Een fully van ~3k heeft inderdaad mindere onderdelen, maar die kan je makkelijker upgraden dan het frame

Dan nog het type fiets.. als je doel zo hard mogelijk over medium terrein gaan is, dan is een xc fiets de juiste keuze. Wil je een fiets die wat meer vertrouwen geeft in afdalingen, dan kan je ook kijken in de LTHT (long travel hardtail) hoek. dan heb je fietsen met een wat luiere balhoofdhoek en bv een 130 of 140 mm vork.
Heel simpel gezegd, met zo'n fiets kan je harder en veiliger naar beneden dan met een xc fiets.

wat het beste bij je past ligt aan het terrein waar je het meeste rijd, aan je techniek, ambities etc

En nogmaals in NL is een xc hardtail vaak de 1e keuze, maar hier heb je ook veel vlakke mooi onderhouden mtb routes en veel boswielrenners.
zelf ben ik wel in de xc hoek gebleven, maar de spark is toch wel ff andere koek dan mijn fsi hardtail. met 67,2 graden balhoofd en 120 mm voor en achter is het geen standaard XC fully, maar met de twinloc remote kan je wel kiezen tussen een strakke racebak (middelste stand) en een hele capabele fiets voor de stukken naar beneden (open stand).

wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het type fiets (nog even los van hardtail of fully), ook een bewuste keuze moet zijn. Ik weet niet of het je eerste MTB is, dan is het zeker niet makkelijk en zal het wellicht ook de verkeerde keuze zijn, omdat je jezelf in een bepaalde richting ontwikkeld, dat is ook helemaal niet erg, maar ondanks dat xc voor de hand liggend is, kijk ook eens naar de andere opties
Eens, wel met de aanmerking dat het er wat vanafhangt waar je plezier uit haalt. Als je de lastigere stukjes opzoekt en graag meer dan ééns rijd ipv een KOM/PR te halen op een hele route kan een Trail Fully of Hardtail ook in Nederland wel echt de betere keuzen zijn. Niet omdat het moet maar omdat het leuker is.

Overigens is dat nu al met XC fietsen te zien/met het Down-Country verhaal. Kijk naar de Trek Top Fuel, die heeft (zeker voor Trek) een grote sprong gemaakt en is sinds dit jaar notabene met een vlakkere HTA dan de Huidige Fuel EX die z'n 3e jaar in gegaan is.

Verder is voor 3k echt wel wat aardigs te krijgen, een Polygon T8 bijvoorbeeld is na het wisselen van de remmetjes echt een monster fiets.

[ Voor 64% gewijzigd door GoldenSample op 10-02-2022 15:31 ]

• Prulleman
GoldenSample schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:11:

[...]

Eens, wel met de aanmerking dat het er wat vanafhangt waar je plezier uit haalt. Als je de lastigere stukjes opzoekt en graag meer dan ééns rijd ipv een KOM/PR te halen op een hele route kan een Trail Fully of Hardtail ook in Nederland wel echt de betere keuzen zijn. Niet omdat het moet maar omdat het leuker is.

Overigens is dat nu al met XC fietsen te zien/met het Down-Country verhaal. Kijk naar de Trek Top Fuel, die heeft (zeker voor Trek) een grote sprong gemaakt en is sinds dit jaar notabene met een vlakkere HTA dan de Huidige Fuel EX die z'n 3e jaar in gegaan is.

Verder is voor 3k echt wel wat aardigs te krijgen, een Polygon T8 bijvoorbeeld is na het wisselen van de remmetjes echt een monster fiets.
ja zeker, dat bedoelde ik eigenlijk ook (meer dat een xc hardtail zonder goede reden de 1e/standaard keuze is in NL).
Zelf ben ik echt wel een xc rijder en haal mijn voldoening voor een groot deel uit trainen en snel rondjes rijden :). Maar ik merk ook dat een slackere 120mm fiets dus geen nadeel is op een bochtig vlak rondje als Dorst, heeft een maandje of 1.5 gewenning/aanpassen gekost, maar ik ben nu toch al sneller als op de hardtail,

Strava

• iamerwin
Prulleman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:57:
[...]
Joah, ik ben alleen niet zo handig 8) en ooit gaat dat ding waarschijnlijk weer richting leasebedrijf; ik weet niet of grootschalig sleutelen dan handig is. :)

Een Rose Thrill Hill 2 kost bijvoorbeeld vrijwel hetzelfde en vind ik een heule mooie fiets. Alleen zijn de onderdelen wel net wat minder én het weegt dan ook meteen 12,5 kilo. Zelfde met bijvoorbeeld Canyon Neuron CF 8. Mooi, maar minder fiets en 13,5 kilo. :)
Uiteraard. Ik ben zo'n idioot die bergop afzien niet zo erg vindt. Vorig jaar heb ik een emtb gekocht en fiets daar nu redelijk veel op en heb dus wel ervaring; is ook een hardtail overigens. Mijn ambitie voor nu is lekker door het bos crossen en nog fitter worden; ook enigszins gestructureerd trainen misschien.

M'n emtb gebruik ik dan voor gezellige tochtjes met m'n vrouw in zone 0 en 1; de racebak voor wat snellere tochtjes in iets andere hartslagzones. :P

Een fiets van 3k kost me 55 euro per maand; een beetje sportschool is net zo duur, niet in de buitenlucht en veel minder leuk. 🤷🏼‍♂️
GoldenSample schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:11:
[...]
Dat wil ik een beetje vermijden. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door iamerwin op 10-02-2022 15:47 ]

• Prulleman
ja, ok, een lease fiets.. dan wordt upgraden inderdaad een lastig verhaal.. dan koop je gewoon compleet wat je de komende x jaar rijdt.. :/
(zou niet mijn voorkeur hebben :D, ik hou er wel van om af en toe wat te upgraden)

Maar met die radon heb je een prima fiets, misschien een dropper erop :) en dan kan je er wel even mee vooruit.

(maar de vraag of een xc fiets bij je past blijft onbeantwoord.. Er zijn zoveel opties tegenwoordig..)

Strava

• ZanielGa
  • Laatst online: 22:18
Vanochtend een mailtje in mijn mailbox dat er een paar pedalen + wat ander spul onderweg zijn vanuit Californië. Ik ben echt heel erg benieuwd.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 08:19

Appie

F1RST Racing

Persoonlijk ben ik een fan van een slack headtube, ik denk dat rond de 65' ideaal is; je kunt er nog goed mee trappen en voor downhill is het slack genoeg, maar zoals met alles het ligt eraan waar je rijdt.

Een lagere HTA werkt IMO ook beter met een hogere snelheid (stability) omdat een langere HTA meestal de fiets iets langer maakt.

Ter referentie:
Mijn HT heeft een HTA 65
Mijn FS heeft een HTA 63 (variable +1/-1 headset cup).
Mijn eMTB heeft een HTA van 64.5 (is variable van 63-65.5) - deze week opgehaald (zie plaatje voor NBD).

Met de FS merk ik wel dat op langzamere stukken en scherpe bochten dat het wat moeilijker navigeren, maar op snelheid is het echt smullen.

Ik heb laatste nog een andere MTB verkocht met een HTA van 67; al is dat nog wel acceptabel qua HTA, ik merkte dat ik er nooit mee reed doordat die andere fietsen gewoon fijner aanvoelen,.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USGkJDOSgR4v-rcUj-1y1ID6_z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2FIq9zgXULpmy4q0aBHee5b.jpg?f=fotoalbum_large

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Prulleman
Appie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:19:
Persoonlijk ben ik een fan van een slack headtube, ik denk dat rond de 65' ideaal is; je kunt er nog goed mee trappen en voor downhill is het slack genoeg, maar zoals met alles het ligt eraan waar je rijdt.
Vooral dit :D
Ik vond de stap van 69 naar 67 al best spannend moet ik zeggen. Maar achteraf merk ik vooral de positieve zaken, en vrij weinig van de in theorie negatieve eigenschappen (met name voor het vlakke xc werk in Brabant).

Of eigenlijk beter, ik heb er hier op de vlakke routes geen "last" van, en bij meer uitdagende routes heb je gewoon veel voordeel. Ook bij jumpjes en drops heb je vooral veel meer controle, ook als je landing niet optimaal is (meer marge)

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

iamerwin schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:44:
[...]

Joah, ik ben alleen niet zo handig 8) en ooit gaat dat ding waarschijnlijk weer richting leasebedrijf; ik weet niet of grootschalig sleutelen dan handig is. :)

Een Rose Thrill Hill 2 kost bijvoorbeeld vrijwel hetzelfde en vind ik een heule mooie fiets. Alleen zijn de onderdelen wel net wat minder én het weegt dan ook meteen 12,5 kilo. Zelfde met bijvoorbeeld Canyon Neuron CF 8. Mooi, maar minder fiets en 13,5 kilo. :)
Ook voor een XC fiets vind ik die Geo van die Rose echt niet van deze tijd, een HTA van 69 graden begint het al mee..
[...]

Uiteraard. Ik ben zo'n idioot die bergop afzien niet zo erg vindt. Vorig jaar heb ik een emtb gekocht en fiets daar nu redelijk veel op en heb dus wel ervaring; is ook een hardtail overigens. Mijn ambitie voor nu is lekker door het bos crossen en nog fitter worden; ook enigszins gestructureerd trainen misschien.

M'n emtb gebruik ik dan voor gezellige tochtjes met m'n vrouw in zone 0 en 1; de racebak voor wat snellere tochtjes in iets andere hartslagzones. :P

Een fiets van 3k kost me 55 euro per maand; een beetje sportschool is net zo duur, niet in de buitenlucht en veel minder leuk. 🤷🏼‍♂️

[...]

Dat wil ik een beetje vermijden. 8)
Met andere pads is het best nog wel te doen, heb bij een vriend van me (heeft een T7) deze gewisseld en nu gaat het best okay. Nogsteeds vind ik Deore M6000 en al helemaal m'n huidige SLX M7120 _veel_ fijner maar het is niet meer waardeloos.
Appie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:19:

Een lagere HTA werkt IMO ook beter met een hogere snelheid (stability) omdat een langere HTA meestal de fiets iets langer maakt.

Ter referentie:
Mijn HT heeft een HTA 65
Mijn FS heeft een HTA 63 (variable +1/-1 headset cup).
Mijn eMTB heeft een HTA van 64.5 (is variable van 63-65.5) - deze week opgehaald (zie plaatje voor NBD).

Met de FS merk ik wel dat op langzamere stukken en scherpe bochten dat het wat moeilijker navigeren, maar op snelheid is het echt smullen.

Ik heb laatste nog een andere MTB verkocht met een HTA van 67; al is dat nog wel acceptabel qua HTA, ik merkte dat ik er nooit mee reed doordat die andere fietsen gewoon fijner aanvoelen,.

[Afbeelding]
HTA van een Hardtail is effectief natuurlijk altijd een stukje groter gezien je op een procentje of 25-35 SAG rijd is je effectieve HTA al snel een graadje of anderhalf steiler

• iamerwin
Prulleman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:55:

(maar de vraag of een xc fiets bij je past blijft onbeantwoord.. Er zijn zoveel opties tegenwoordig..)
Er zijn zoveel opties en er is zo weinig beschikbaar…ik zoek vlijtig verder naar andere opties; ik heb geen haast. :)
GoldenSample schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:18:
[...]

Ook voor een XC fiets vind ik die Geo van die Rose echt niet van deze tijd, een HTA van 69 graden begint het al mee..
Maar effe tussen ons hè; hoe belangrijk is dat nou helemaal voor een huis, bos en heuvel fietser als ik? Ik ben nauwelijks Mathieu van der Poel.. :)

[ Voor 30% gewijzigd door iamerwin op 10-02-2022 20:34 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26
Tja, op die manier kan je alles wel wegstrepen. Waarom 1x12 als je met 3x9 ook vooruit komt etc.?
Juist als een beginnende fietser is een moderne geometrie nog wel het meest merkbaar. Je fiets wordt stabieler en het wordt makkelijker om over obstakels te rijden. Dat geeft ook weer vertrouwen.

Ik denk nog regelmatig met enig afgrijzen terug aan mijn eerste Cube XC 26" MTB. Super steile HTA, lange stuurpen, één keer iets te scherp insturen en het voorwiel pakte zijwaartse grip en daar ging je OTB de voordeur uit ;w

• Cyclonist
Opx schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:26:
[...]

Je hoeft niet helemaal naar Koblenz te rijden, misschien is Valkenburg dichterbij. Je kan tegenwoordig testritten van canyon fietsen boeken bij het Shimano Experience Center.

Voor info:
https://www.canyon.com/en...ence-partner-shimano.html

Direct boeken kan hier:
https://test.shimano-ec.com/home-en
Ik zag het ja! Maar helaas geen Neuron (non-electric) of Exceed in Valkenburg.

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
@Cyclonist , ik kan je aanraden om naar Koblenz te rijden. Heb het zelf in november gedaan ivm keuze 27,5 of 29 inch Spectral.
Ben op een maandag gegaan. Na aanmelden bij de receptie liep er een medewerker met ons mee door de winkel. Eerst hebben we de fietsen bekeken en konden vragen wat we wilde. Daarna hebben ze mijn lengte en binnenbeenlengte gemeten. Aan de hand daarvan frame grote en zadelhoogte bepaald. Toen werden de test fietsen naar buiten gereden. Heb echt alle tijd kunnen nemen om beide fietsen te testen (op de website kan je zien welke testfietsen ze hebben staan). Helaas kan je alleen maar testen op een parkeerplaats.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

iamerwin schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:30:
[...]

Er zijn zoveel opties en er is zo weinig beschikbaar…ik zoek vlijtig verder naar andere opties; ik heb geen haast. :)

[...]

Maar effe tussen ons hè; hoe belangrijk is dat nou helemaal voor een huis, bos en heuvel fietser als ik? Ik ben nauwelijks Mathieu van der Poel.. :)
Reed tot 2 jaar terug ook lekker op een hardtail uit 2006 maar geloof me, op het moment dat je over iets ruwer terrein/lastiger bochtje met wat hobbels gaat of überhaupt naar beneden; enorm. Juist voor een minder goede fietser helpt het gigantisch, een echt goede stuurman is op alles snel. Bij de mindere goden zoals jij en ik is het een verschil tussen lekker door fietsen en leuk sturen en flink in de remmen langzaam ergens door.

Parcourtjes worden al technischer, 15 jaar terug was Schoorl vrij uniek omdat er wat technischere delen in de nok zaten, tegenwoordig vind je dat op vele rondjes 'lastigr' stukken. Juist een v/de poel komt op een cyclocross/gravelbike over troep heen waar ik met een old school hardtail zou moeten afstappen.

Met andere woorden, als de Geo echt niet uitmaakt, waarom dan een fiets met 100-120mm vering? Met @Sjoewe dus.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12 20:40
GoldenSample schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 00:28:
[...]

Parcourtjes worden al technischer, 15 jaar terug was Schoorl vrij uniek omdat er wat technischere delen in de nok zaten, tegenwoordig vind je dat op vele rondjes 'lastigr' stukken. Juist een v/de poel komt op een cyclocross/gravelbike over troep heen waar ik met een old school hardtail zou moeten afstappen.
Ik had juist het idee dat alles makkelijker werd, maar misschien is dat alleen de heuvelrug.

Hello fellow humans

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

Indien je voor een XC-hardtail gaat, zoek dan in ieder geval naar een wat modernere geometrie. Met een slackere headangle ga je veel meer lol hebben zodra het iets op- en af gaat. 67 ofzo, geeft veel meer stabiliteit en vertrouwen. Eigenlijk zou ik alleen in de brabantse boscrossrondjes nog iets steilers willen overwegen. Laat staan in het Zwarte Woud...

Mocht je iets verder willen kijken dan xc maar het wel bij een hardtail willen houden, dan is iets als een Stoic een prima optie hier lijkt me.

If you can see, look. If you can look, observe

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:18

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

joint_me schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Ik had juist het idee dat alles makkelijker werd, maar misschien is dat alleen de heuvelrug.
Ik ook eigenlijk. Zeker als er routes voorzien worden van granulaat.
Vind ik vreselijk. Ga je een keer onderuit heb je gelijk allerlei schaafwonden en schrammen.

What's next? een asfalt toplaag?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien een domme vraag maar wanneer is een balhoofdhoek 'slack' of te veel/weinig?

Mijn Trek heeft een hoek van 68.8.. Waar valt die onder? Ik lees er veel over maar heb echt geen idee wat ik er van moet vinden namelijk.. Van mijn 'oude Cube LTD SL' uit 2017 weet ik niet eens hoe 'slack' hij was..

Wat ik wel weet is dat de Cube mij erg goed lag en de Trek binnen een KM of 10 meteen vertrouwd voelde en ik er voor mijn gevoel erg lekker mee rijd (de bekende rondjes in Brabant maar ook Groesbeek en Nijmegen al vaak gefietst en iedere keer wat sneller ;) )

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 09:34
[...]

UHR heuvelrug is redelijk gladgestreken uit eigen ervaring. De routes rond Nijmegen zijn toch echt een tandje ruiger vind ik.

De rode route en paarse routes van nijmegen hebben echt een paar lekkere afdalingen en klim stukken. Het Reischwald heeft ook mooie stukken als ik het zo hoor en zie op filmpjes.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Typisch, in mijn beleving zijn de huidige routes vele malen meer uitdagend dan ze 10-15 jaar terug waren. De "2.0-routes" bevatten tal van elementen waar je toen alleen maar van kon dromen in NL.

Vergeet ook vooral niet hoe groot de stappen zijn die de techniek gemaakt heeft. Dat helpt ontzettend voor de beleving. Misschien moeten we voor het beeld maar eens een rondje Amerongen / Nijmegen / Kwintelooijen rijden op een gravelbike met volledig versleten remblokken. Daar komen we namelijk ongeveer vandaan qua techniek. Iets zegt me dat dat nog niet meevalt... Ik weet niet hoe lang jullie al op de mtb zitten, maar ik voel me spontaan oud :+

Laat het duidelijk zijn dat ik niet terugverlang naar de tijd waar de doorsnee route viel samen te vatten met: hard rechtdoor, haakse bocht, hard rechtdoor, modderbende, haakse bocht, etc.

-edit-
ffs het is alweer 22 jaar geleden dat ik mijn eerste mtb kocht met de verdiensten van mijn vakantiebaantje :/
Ik geloof dat ik spontaan aan mijn midlife crisis begin :+

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 11-02-2022 11:42 ]

• klaaas
[...]

De oude route Amerongen was echt niks moeilijks aan. Het spannendst was die lange rechte afdaling waar je nu tegenop rijdt...

Hij wil.

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

klaaas schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:40:
[...]

De oude route Amerongen was echt niks moeilijks aan. Het spannendst was die lange rechte afdaling waar je nu tegenop rijdt...
Exact. En dat was eigenlijk alleen maar spannend omdat je met 50+ naar beneden ging op een gebakje.

• Prulleman
D-Ed schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:04:
Misschien een domme vraag maar wanneer is een balhoofdhoek 'slack' of te veel/weinig?

Mijn Trek heeft een hoek van 68.8.. Waar valt die onder? Ik lees er veel over maar heb echt geen idee wat ik er van moet vinden namelijk.. Van mijn 'oude Cube LTD SL' uit 2017 weet ik niet eens hoe 'slack' hij was..

Wat ik wel weet is dat de Cube mij erg goed lag en de Trek binnen een KM of 10 meteen vertrouwd voelde en ik er voor mijn gevoel erg lekker mee rijd (de bekende rondjes in Brabant maar ook Groesbeek en Nijmegen al vaak gefietst en iedere keer wat sneller ;) )
denk dat voor nederlandse begrippen 68+ steil is en 68 min slack, maar dan heb je het dus over de hier zo populaire XC categorie.

Even extreem, voor een downhill fiets is 65 al steil, en alle categorieën er tussen in hebben zo hun eigen sweet spot.

68.8 is voor een xc hardtail redelijk traditioneel steil en niet "modern", maar dat is ook niet gelijk een probleem, Mijn vorige fiets was ook een hardtail met 69, daar ging ik op Dorst behoorlijk hard mee, maar ook had ik geen problemen op de UHR, Nijmegen of in de Ardennen. Maar ben nou 1 keer met de Spark (67,2) op de UHR geweest en dat is toch wel andere koek, op snelheid naar beneden heb je echt merkbaar meer stabiliteit en meer marge voor stuurfouten.

Strava

• klaaas
Ik denk dat ik de grens bij 69 zou leggen. Niet omdat het 1 wel steil is en het ander niet, maar omdat dat een redelijke scheiding lijkt te zijn tussen wel en niet XC. XC fietsen hadden vaak een HTA van om en nabij de 70 en soms zelfs 71 graden. Na verloop van tijd zijn er in die categorie ook fietsen gekomen met een HTA van rond de 69. XC fietsen met een HTA onder de 69 zijn/waren echt zeldzaam (68.8 reken ik als 69 ;) ). Het is echt van de afgelopen 1 a 2 jaar dat er langzaamaan XC modellen komen met een HTA van 68 of lager.

Het voordeel van een steilere HTA is dat je wiel snel reageert op stuurinput. Dat maakt je wendbaar, maar is tegelijkertijd ook een nadeel: de fiets voelt nerveuzer aan. Als je hard naar beneden rijdt over hobbelig terrein of je stuurt een niet suppervlakke bocht in, dan voelt het veel zekerder als je fiets juist niet direct reageert op elke stuurbeweging. Natuurlijk is het niet zo dat je ergens bij een bepaalde HTA een harde lijn kunt trekken tussen nerveus en niet nerveus. Enerzijds omdat de rest van de geometrie ook meespeelt, maar bovenal omdat het een geleidelijke overgang is.

Ik heb een gravelfiets met een HTA van 71,5. Als ik daar een MTB parcours mee rijdt dan merk je heel duidelijk dat je tijdens het ronden van een bocht nog kunt corrigeren. Dat klinkt leuk, maar als je met remkuilen of wortels te maken krijgt in de bocht dan zijn het geen correcties meer maar wordt de fiets makkelijk van zijn lijn gebracht. Met recht kun je dat nerveus noemen. Ik heb daarnaast een XC HT met een HTA van 69. Op NL rondjes heeft die dat nerveuze gevoel eigenlijk nooit. Je stuurt een bocht in en de fiets volgt wel. Natuurlijk zitten daar grenzen aan, maar die 2,5 graden verschil geven al een substantieel ander gevoel. Mijn nieuwste HT heeft een HTA van 66 (sagged) en hoewel ik de fiets met 69 HTA dus niet nerveus vind, geeft de nog slackere fiets nog meer vertrouwen in snelle bochten en over ruw terrein. Dat zit hem dan niet zozeer in corrigeren in een bocht, maar in het feit dat je stabieler over ruwe ondergrond heen dendert. Dat is tenminste mijn ervaring. YMMV ;)

Hij wil.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dank @Prulleman en @klaaas, zo leer ik weer wat bij (en sla deze info meteen op in m'n notities bij alle info over de Trek ;)

Ik dacht altijd dat m'n stuurpen (60mm) en hoe laag je stuur hangt de belangrijkste factor was voor het directe reageren (dat merkte ik bijvoorbeeld toen ik een paar weken geleden een blokje van één CM naar boven plaatste, direct 'nerveuzer' maar niet vervelend).

• Prulleman
D-Ed schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:12:
Dank @Prulleman en @klaaas, zo leer ik weer wat bij (en sla deze info meteen op in m'n notities bij alle info over de Trek ;)

Ik dacht altijd dat m'n stuurpen (60mm) en hoe laag je stuur hangt de belangrijkste factor was voor het directe reageren (dat merkte ik bijvoorbeeld toen ik een paar weken geleden een blokje van één CM naar boven plaatste, direct 'nerveuzer' maar niet vervelend).
het 1 sluit het ander niet uit. genoeg factoren die een vergelijkbare invloed hebben:
- lengte stuurpen inderdaad
- hoogte stuur (pen), met name doordat dan je gewichtsverdeling anders wordt.
- stuur breedte
- vork offset
- travel
- sag
- wielbasis
- wielformaat

welke dan het belangrijkste is.. is lastig te bepalen, sommige zaken kan je niet of moeilijk aanpassen. Voor het 1 moet je aan andere fiets kopen, het andere kan je tussen 2 rondjes door wijzigen en het verschil voelen. Ook hebben sommige zaken weer direct invloed op elkaar, ik kan in mijn spark de headset cups omdraaien voor 1.2 meer slack, daarmee verander ik ook gelijk de wielbasis

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Roozzz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:38:
Typisch, in mijn beleving zijn de huidige routes vele malen meer uitdagend dan ze 10-15 jaar terug waren. De "2.0-routes" bevatten tal van elementen waar je toen alleen maar van kon dromen in NL.

Vergeet ook vooral niet hoe groot de stappen zijn die de techniek gemaakt heeft. Dat helpt ontzettend voor de beleving. Misschien moeten we voor het beeld maar eens een rondje Amerongen / Nijmegen / Kwintelooijen rijden op een gravelbike met volledig versleten remblokken. Daar komen we namelijk ongeveer vandaan qua techniek. Iets zegt me dat dat nog niet meevalt... Ik weet niet hoe lang jullie al op de mtb zitten, maar ik voel me spontaan oud :+

Laat het duidelijk zijn dat ik niet terugverlang naar de tijd waar de doorsnee route viel samen te vatten met: hard rechtdoor, haakse bocht, hard rechtdoor, modderbende, haakse bocht, etc.

-edit-
ffs het is alweer 22 jaar geleden dat ik mijn eerste mtb kocht met de verdiensten van mijn vakantiebaantje :/
Ik geloof dat ik spontaan aan mijn midlife crisis begin :+
Alleen al het rijden met crappy V-Brakes is al z'n ding. Mijne is uit 2016, ook al 16 jaar terug, dat ding knapte flink op toen er m'n setje Deore schijfremmen onder gingen. Daarnaast puur alleen al van een drop af rijden met een 71 graden balhoofdhoek + veel langere stem (lekker veel gewicht naar voren) niet echt een fantastische rijervaring.. Wendbaar en snel kunnen sturen is leuk (hoezo moet je dat bij XC eigenlijk vraag ik me af?) maar veelal maakt het toch weinig uit omdat goede bandjes (wat breder en zachter) + je vork dat toch wel op vangt, als je in een bocht snel sturend om een kuil heen kunt rijden vraag ik me meer af of je van te voren wel gekeken hebt en hoe langzaam je ging dat je dat grip technisch nog red. Het verschil is er natuurlijk wel gewoon, merkte zelf ook dat toen ik 25mm bars gemonteerd had ik het gevoel had met een boot onderweg te zijn.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:52
De HTA angles op vooral HT kunnen veel slacker, er is eigenlijk geen technische reden waarom er nog zulke steile XC fietsen worden verkocht. Of waarom er nog een HT met de zelfde statische HTA als een FS wordt verkocht soms :F ...dat is dus in praktijk 1-2 graden steiler. En nog erger: bij inveren wordt die HTA nog steiler, dus wanneer je het meeste nodig hebt na een flinke impact is je fiets meest instabiel.
Het aanbod hangt vooral op marketing en wat men denkt te kunnen verkopen. "Probleem" is dat de XC crowd nogal last heeft van wielren invloeden en erg conservatief is en vreselijk lang vast houdt aan dogma's. Dus worden er extreem kleine stapjes gezet, elke keer 5mm reach er bij, 5mm stem eraf en 0,3 HTA angle eraf. XC is zo conservatief dat ze parallel maar 'down country" aanbieden. Omdat dat twee verschillende markten zijn en ze bang zijn dat ze de markt verliezen van de mensen die dubbelgevouwen op hun 430mm RE & 90mm stem zitten kwijt raken. ;)

Juist omdat de marketing van merken (en fiets media) in verleden zo hard op dogma's hebben lopen hameren. Hebben ze nu moeite met het overbrengen van de boodschap wat voordelen van moderne geo's zijn, en waarom de oude designs redelijk obsolete zijn.

Zoiets als Canyon Stoic is voor de meeste recreatieve rijders veel betere geo dan XC HT. Als daar nog een keus zou zijn voor een meer XC georiënteerde versie af fabriek met 120mm vork en wat snellere wielen zou dat top zijn voor NL. Maar zoals ie nu is, en dan opgezet voor XC met banden en iets meer XC zithouding is het al vaak betere keus.

Een echte XC fiets is een 'wedstrijd' fiets. Daar moet je maar net zin in hebben en alleen als je echt gebruikt waar die voor bedoelt is heeft dat echt zin. Beetje zoals dat een Porsche GT3 RS wel de top is, maar een normale 911 voor de meeste mensen stuk leuker is om te gebruiken. Of meer in fiets wereld: een tijdritfiets is ook niet alles. Alleen daar is het wat duidelijker: doe je geen tijdrit dan heb je hem niet nodig. Maar als je XC parkoersen fietst, doe je wel aan XC, maar niet aan de wedstrijd discipline XC.
Ook niet iets om te vergeten: ook in het XC wedstrijd veld rijden mensen met grotere frames dan de maattabel van hun merk, met anglesets, kortere stems etc. Dus wat je zelf koopt is niet eens het beste wat mogelijk is, maar wat ze beste kunnen verkopen.

De vrij activistische (en excentrieke) fiets designer PvD had daar nog leuke presentatie over. Zoals gewoonlijk voor hem vrij onsamenhangende presentatie, maar wel leuk. Ook zijn rant over waarom gewicht zo'n boven proportionele plek in neemt is leuk: in het kort: Performance is moeilijk voor veel mensen, gewicht is tastbaar. Dus gewicht is gelijk gesteld aan performance over tijd. Omdat het makkelijk te zeggen is dat X01 is beter dan GX want lichter. Maar shift het anders? En hoeveel anders? En is er ingeboet op sterkte of duurzaamheid voor gewicht? Ik kan de presentatie alleen niet even vinden.

Edit got it: YouTube: Modern bicycle design & engineering for the framebuilder Presented b...
https://www.peterverdone.com/pbe2021/

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 11-02-2022 13:56 ]

• Strider
Ko.Kane schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:51:
De HTA angles op vooral HT kunnen veel slacker, er is eigenlijk geen technische reden waarom er nog zulke steile XC fietsen worden verkocht. Of waarom er nog een HT met de zelfde statische HTA als een FS wordt verkocht soms :F ...dat is dus in praktijk 1-2 graden steiler. En nog erger: bij inveren wordt die HTA nog steiler, dus wanneer je het meeste nodig hebt na een flinke impact is je fiets meest instabiel.
Het aanbod hangt vooral op marketing en wat men denkt te kunnen verkopen. "Probleem" is dat de XC crowd nogal last heeft van wielren invloeden en erg conservatief is en vreselijk lang vast houdt aan dogma's. Dus worden er extreem kleine stapjes gezet, elke keer 5mm reach er bij, 5mm stem eraf en 0,3 HTA angle eraf. XC is zo conservatief dat ze parallel maar 'down country" aanbieden. Omdat dat twee verschillende markten zijn en ze bang zijn dat ze de markt verliezen van de mensen die dubbelgevouwen op hun 430mm RE & 90mm stem zitten kwijt raken. ;)

Juist omdat de marketing van merken (en fiets media) in verleden zo hard op dogma's hebben lopen hameren. Hebben ze nu moeite met het overbrengen van de boodschap wat voordelen van moderne geo's zijn, en waarom de oude designs redelijk obsolete zijn.

Zoiets als Canyon Stoic is voor de meeste recreatieve rijders veel betere geo dan XC HT. Als daar nog een keus zou zijn voor een meer XC georiënteerde versie af fabriek met 120mm vork en wat snellere wielen zou dat top zijn voor NL. Maar zoals ie nu is, en dan opgezet voor XC met banden en iets meer XC zithouding is het al vaak betere keus.

Een echte XC fiets is een 'wedstrijd' fiets. Daar moet je maar net zin in hebben en alleen als je echt gebruikt waar die voor bedoelt is heeft dat echt zin. Beetje zoals dat een Porsche GT3 RS wel de top is, maar een normale 911 voor de meeste mensen stuk leuker is om te gebruiken. Of meer in fiets wereld: een tijdritfiets is ook niet alles. Alleen daar is het wat duidelijker: doe je geen tijdrit dan heb je hem niet nodig. Maar als je XC parkoersen fietst, doe je wel aan XC, maar niet aan de wedstrijd discipline XC.
Ook niet iets om te vergeten: ook in het XC wedstrijd veld rijden mensen met grotere frames dan de maattabel van hun merk, met anglesets, kortere stems etc. Dus wat je zelf koopt is niet eens het beste wat mogelijk is, maar wat ze beste kunnen verkopen.

De vrij activistische (en excentrieke) fiets designer PvD had daar nog leuke presentatie over. Zoals gewoonlijk voor hem vrij onsamenhangende presentatie, maar wel leuk. Ook zijn rant over waarom gewicht zo'n boven proportionele plek in neemt is leuk: in het kort: Performance is moeilijk voor veel mensen, gewicht is tastbaar. Dus gewicht is gelijk gesteld aan performance over tijd. Omdat het makkelijk te zeggen is dat X01 is beter dan GX want lichter. Maar shift het anders? En hoeveel anders? En is er ingeboet op sterkte of duurzaamheid voor gewicht? Ik kan de presentatie alleen niet even vinden.

Edit got it: YouTube: Modern bicycle design & engineering for the framebuilder Presented b...
https://www.peterverdone.com/pbe2021/
Veel merken zijn dit jaar toch wel overstag gegaan, viel me alleen op dat dit bij Trek nog niet het geval is.

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:39:
[...]

Veel merken zijn dit jaar toch wel overstag gegaan, viel me alleen op dat dit bij Trek nog niet het geval is.
de meeste merken beginnen rustig met een "avontuurlijke" hardtail, zoals de canyon stoic, of een trek roscoe, orbea laufey. de xc fullies krijgen zoals @Ko.Kane al zegt de down country fietsen ernaast

voor een aanpassing van de xc hardtails is het nog te vroeg ofzo.

Scott loopt met de xc fully voorop, maar de scott scale is ook nog steeds gewoon ouderwets 69,5

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:39:
[...]

Trek is met de TopFuel echt wel om gegaan, ook de nieuwe Roscoe is niet vergelijkbaar met de vorige (die nu in de minder dure modellen nog verkocht wordt). Een Trek blijft qua Geo altijd eerder een volger dan een innovator. De Stoic van Canyon is een mooie fiets maar voor canyon een vreemde, kijkend naar de Neuron en de Lux. De Lux Trail is eigenlijk gewoon wat een moderne XC fully nu zou zijn.

Overigens zie je het navelstaren op bepaalde cijfers en conservatieve ook echt sterker hoe meer je richting de wielren discipline gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 11-02-2022 15:09 ]

• Ko.Kane
Ja, eindelijk overstag...alhoewel eigenlijk meer een klein rukje aan het roer om te beginnen met de overstag. Maar het duurt jaren. Voor een industrie die elke twee jaar graag nieuwe modellen uitbrengt duurt het wel lang voordat er echte stappen worden gezet.

Volgende stap word chainstay length maat afhankelijk maken. Je ziet al merken die twee achterbouwen hebben voor XS-M en L-XXL. Wat trouwens ook met een flipchip met 3 standen voor de achteras eigenlijk best makkelijk zou moeten kunnen. (1 echte flip chip die twee standen heeft en 1 setje met gat in midden) Ik ben even kwijt welke fiets dat al heeft, maar dat kan gewoon.

Wat grappig is om de video's van de Pinkbike Grimdonut op te zoeken, en ook de testrit met Yoann Barelli. Dat ding was een grap, maar bleek uiteindelijk dus best goed te fietsen. En voor bepaalde inzet gebieden misschien beter.

Ik bedoel als dit nog fietsbaar is, waarom dan moeilijk doen over een graadje extra*:
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p3pb18142356/p3pb18142356.jpg
YouTube: The Grim Donut vs. Commencal Meta | Full Race Run

En hier het artikel met de complete episode: https://www.pinkbike.com/...ght-amount-of-stupid.html

*ik bedoel trouwens niet dat een XC fiets ook maar meteen 57 graden moet hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 11-02-2022 15:16 ]

• Strider
Ko.Kane schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:13:
Ja, eindelijk overstag...alhoewel eigenlijk meer een klein rukje aan het roer om te beginnen met de overstag. Maar het duurt jaren. Voor een industrie die elke twee jaar graag nieuwe modellen uitbrengt duurt het wel lang voordat er echte stappen worden gezet.

Volgende stap word chainstay length maat afhankelijk maken. Je ziet al merken die twee achterbouwen hebben voor XS-M en L-XXL. Wat trouwens ook met een flipchip met 3 standen voor de achteras eigenlijk best makkelijk zou moeten kunnen. (1 echte flip chip die twee standen heeft en 1 setje met gat in midden) Ik ben even kwijt welke fiets dat al heeft, maar dat kan gewoon.

Wat grappig is om de video's van de Pinkbike Grimdonut op te zoeken, en ook de testrit met Yoann Barelli. Dat ding was een grap, maar bleek uiteindelijk dus best goed te fietsen. En voor bepaalde inzet gebieden misschien beter.

Ik bedoel als dit nog fietsbaar is, waarom dan moeilijk doen over een graadje extra*:
[Afbeelding]
YouTube: The Grim Donut vs. Commencal Meta | Full Race Run

En hier het artikel met de complete episode: https://www.pinkbike.com/...ght-amount-of-stupid.html

*ik bedoel trouwens niet dat een XC fiets ook maar meteen 57 graden moet hebben.
Fabrikanten gaan toch ook niet ieder jaar weer een nieuw frame ontwikkelen. Zo blijft de consument ook iedere x jaar een nieuwe fiets kopen :P

BlaBlaBla

• Ko.Kane
Strider schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:24:
[...]

Fabrikanten gaan toch ook niet ieder jaar weer een nieuw frame ontwikkelen. Zo blijft de consument ook iedere x jaar een nieuwe fiets kopen :P
Dat speelt absoluut mee. Uitsmeren over stapjes werkt in hun voordeel, vooral voor de grote merken.

En is ook vaak de reden dat kleine merken vaak wat progressiever zijn: zij moeten markt aandeel winnen met een USP, dus willen ze graag de meest "low&slack" of "progressive modern geometry" zijn.
Ik zet het tussen aanhalingstekens, want het is namelijk makkelijker om al je marketing en persmateriaal daar om heen te schrijven dan dat ook daadwerkelijk te zijn met je geo-design. Het zal niet de eerste keer zijn dat een "new more progressive design*" alleen een ander kleurenschema en afmontage heeft tov voorgaand jaar.

*not a lie: want er staat design en niet geometry, en damn die kleuren zijn echt progressive :+
Pagina: 1 ... 183 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic