Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 184 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:23
Ik vind het wel aardig optimistisch bekeken als je stelt dat de grotere merken overstag gaan als je naar HT’s kijkt. Wat je ziet is dat een type fietsen dat in eerste instantie een niche was (LTHT / AM HT) nu ook door grotere merken wordt aangeboden. Ik zie echter op XC gebied nog heel weinig verschuiven. Ik ben onlangs op zoek geweest naar een XC HT met ca. 120mm vork en een modernere geometrie (en XC gewicht en staal, dus dat ging niet 8) ), maar dat is bijna niet te vinden. Alleen BMC lijkt echt in te zetten op een slacker XC model. Bij Specialized kun je nog de Chisel bestellen die ook de goede kant op gaat en Marin heeft de Team, maar dan houdt het wel zo’n beetje op. Wil je meer keuze op het gebied van long en slack dan zit je bij de meeste merken ook met een gewichtstoeslag. Nou vermaak ik me ook prima op mijn stalen ros van bijna 14kg, maar ik kan me wel voorstellen dat dat voor met name boswielrenners niet erg aantrekkelijk is. Terwijl die net zo goed de voordelen van een slackere fiets kunnen gebruiken.

Hij wil.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

klaaas schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:37:
Ik vind het wel aardig optimistisch bekeken als je stelt dat de grotere merken overstag gaan als je naar HT’s kijkt. Wat je ziet is dat een type fietsen dat in eerste instantie een niche was (LTHT / AM HT) nu ook door grotere merken wordt aangeboden. Ik zie echter op XC gebied nog heel weinig verschuiven. Ik ben onlangs op zoek geweest naar een XC HT met ca. 120mm vork en een modernere geometrie (en XC gewicht en staal, dus dat ging niet 8) ), maar dat is bijna niet te vinden. Alleen BMC lijkt echt in te zetten op een slacker XC model. Bij Specialized kun je nog de Chisel bestellen die ook de goede kant op gaat en Marin heeft de Team, maar dan houdt het wel zo’n beetje op. Wil je meer keuze op het gebied van long en slack dan zit je bij de meeste merken ook met een gewichtstoeslag. Nou vermaak ik me ook prima op mijn stalen ros van bijna 14kg, maar ik kan me wel voorstellen dat dat voor met name boswielrenners niet erg aantrekkelijk is. Terwijl die net zo goed de voordelen van een slackere fiets kunnen gebruiken.
Niet dat je ongelijk hebt hoor maar wat maakt die laatste 2 kilo voor de overgrote meerderheid van de mensen uit?

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

Kluus

Gang is alles

De "gewone" lux heeft ook nog gewoon een HTA van 69,5 graden zag ik, net als de Exceed (al wordt die inderdaad nog steiler door de sag), daar onderscheid de Lux Trail zich dan weer in. Dus het beperkt zich niet alleen tot de XC HT's denk ik.

Achja, ik kan voorlopig nog prima uit de voeten met mijn Exceed en ik heb (in Nederland) nergens het idee dat de geometrie mij beperkt, ook niet op de routes van Nijmegen en de UHR. Dit was met mijn vorige Cube Reaction wel anders, al had die een even stijle HTA. Andere verschillen die dit wel kunnen verklaren zijn inderdaad breder stuur, kortere stuurpen, groter frame bij mijn Exceed.

Gezien de verschuiving van wat ik leuk vind (technischer, waarvoor ik lokaal ook wel van de route af moet) denk ik dat ik voor een volgende fiets ook wel meer richting iets als een Lux Trail neig (of toch een normale XC Fully als die iets gaan moderniseren).

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 11-02-2022 15:57 ]

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mijn HT zit op zo’n 8,8 kilo. Weegt niks trapt lekker weg, maar is lichter beter ? Zou mij zelf er niet op blind staren. Ga er niet harder door fietsen ;-) Ben nagenoeg net zo snel met mijn Fully (Neuron) van 12,5 kilo op de lokale routes.

Geometrie is allemaal leuk op papier, maar het moet ook voor je werken als je erop zit. Zelf testen is zeker weten ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 11-02-2022 16:03 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16
klaaas schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:37:
Grand Canyon? ;)
HT + 120mm + 67.5gr.

BlaBlaBla

• klaaas
GoldenSample schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Niet dat je ongelijk hebt hoor maar wat maakt die laatste 2 kilo voor de overgrote meerderheid van de mensen uit?
Niks. Maar ga dat maar eens aan een boswielrenner uitleggen >:)
Maar zonder gekheid: het verschil tussen een Exceed van goed 10kg en een fiets van bijna 14kg ga je natuurlijk wel voelen. Of dat voor de prestaties veel uitmaakt, daar kun je over discussiëren, maar qua beleving kun je m.i. moeilijk ontkennen dat er verschil is. En dat terwijl je m.i. net zo goed een lichte carbon fiets met een HTA van 66 graden kunt maken met 120mm veerweg. Dat gebeurt echter (nog) niet.

Hij wil.

• klaaas
Strider schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:00:
[...]

Grand Canyon? ;)
HT + 120mm + 67.5gr.
O ja, die heb je ook nog. Een beetje het ondergeschoven kindje van Canyon. Ik was hem denk ik vergeten vanwege het gewicht. Dan kun je net zo goed een stalen frame nemen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door klaaas op 11-02-2022 16:03 ]

Hij wil.

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vergeet trouwens niet dat menig fabrikant van hardtails hun fietsen ook onder sag meten en die waardes op het interwebz zetten. Hier kwam ik tijdens mijn zoektocht naar een LTHT achter namelijk.

( Bijvoorbeeld Cotic met hun BFeMAX )

Mijn Coal Pony met 15kg en een HTA van 64,5 doet het in nederland ook prima hoor. Heb niet het gevoel een XC "racer" erbij te moeten hebben om het beter te gaan doen. :P

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:18
Maarja, dan krijg je nog de vraag of al die Geometrie waardes die fabrikanten opgeven wel kloppen.
YouTube: Are Geo Charts Accurate? Getting experiMENTAL: 4 Geometry Charts vs ...

En het is juist goed als het onder SAG gemeten wordt. Het vervelende is gewoon dat er geen standaard is. Al die fabrikanten doen maar wat waardoor het appels met peren vergelijken is.

[ Voor 22% gewijzigd door ZanielGa op 11-02-2022 17:10 ]

• drBunhead
  • Niet online
ZanielGa schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:07:
Maarja, dan krijg je nog de vraag of al die Geometrie waardes die fabrikanten opgeven wel kloppen.
YouTube: Are Geo Charts Accurate? Getting experiMENTAL: 4 Geometry Charts vs ...

En het is juist goed als het onder SAG gemeten wordt. Het vervelende is gewoon dat er geen standaard is. Al die fabrikanten doen maar wat waardoor het appels met peren vergelijken is.
Mee eens dat het alleen maar beter is, was alleen maar om aan te geven dat je er niet standaard vanuit mag gaan dat de waardes bij een hardtail altijd zonder SAG gemeten worden en dus de fiets eigenlijk minder slack (plus andere parameters die bij een HT veranderen zodra je er op gaat zitten) is dan opgegeven.

Ook mee eens dat de fabrikanten maar wat doen en er totaal geen peil op te trekken valt... Helaas...

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:52
drBunhead schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:11:
Vergeet trouwens niet dat menig fabrikant van hardtails hun fietsen ook onder sag meten en die waardes op het interwebz zetten. Hier kwam ik tijdens mijn zoektocht naar een LTHT achter namelijk.

( Bijvoorbeeld Cotic met hun BFeMAX )

Mijn Coal Pony met 15kg en een HTA van 64,5 doet het in nederland ook prima hoor. Heb niet het gevoel een XC "racer" erbij te moeten hebben om het beter te gaan doen. :P
hmmm nu zit ik een Cotic te configuren, eerste LTHT frame wat ik in stock zie momenteel. Interessant model ook.

• ZanielGa
Ko.Kane schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:29:
[...]

hmmm nu zit ik een Cotic te configuren, eerste LTHT frame wat ik in stock zie momenteel. Interessant model ook.
De regel is N+1. Ik zeg doen. >:)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wat ik me dan af vraag, als ik nou in mijn exceed ooit een 120mm fox 34 (waar deze standaard altijd met een 100mm vork komt), dan wordt het toch ook automatisch een slackere fiets? Zijn dat nog realistische upgrades of breng je met zo’n configuratie de hele intentie van de fiets om zeep?

• ZanielGa
Kluus schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:01:
Wat ik me dan af vraag, als ik nou in mijn exceed ooit een 120mm fox 34 (waar deze standaard altijd met een 100mm vork komt), dan wordt het toch ook automatisch een slackere fiets? Zijn dat nog realistische upgrades of breng je met zo’n configuratie de hele intentie van de fiets om zeep?
Normaal gesproken is een 20mm langere vork geen probleem. Je BB komt iets hoger en je fiets wordt inderdaad wat slacker. Dus op zich is het wel een realistische upgrade. Maar meer als 20mm moet je eigenlijk niet gaan.

• Ko.Kane
Kluus schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:01:
20mm meer Axle-to-crown levert zon 0,9 graad op, en 7mm hoger BB en reach min 10mm (snel bekeken voor een 2020 Exceed maat L met 441mm reach via https://www.bike-stats.de/geometrie_vergleich)

Kan prima, maar als je nwe fox factory voor ~1500e moet kopen voor deze verandering, dan zou ik zeggen dat dat het niet waard is en je beter kan verkopen en andere fiets kopen die de gewenste geo heeft. Effect van 20mm meer is dat niet waard. (Een RS van 600e is al anders, zeker als je huidige vork nog paar 100 voor kan krijgen)

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 11-02-2022 19:23 ]

• drBunhead
  • Niet online
Kijk ook of je huidige vork omgebouwd kan worden. Kan stuk goedkoper zijn.

Vorige fiets had ik een 34 welke ik van 130 naar 140 heb laten ombouwen door een andere demper (geloof ik) te monteren. Andere merken zijn soms nog veel makkelijker langer/korter te maken.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja ik heb nu een 32 rhythm dus denk niet dat die om te bouwen is. Daarom zou een 34 ook al een upgrade op zich zijn, dikkere poten voor wat meer stijfheid.

Maar nu nog niet hoor, misschien ooit, al is de kans groter dat er dan gewoon en nieuwe fully komt inderdaad.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

drBunhead schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:26:
Kijk ook of je huidige vork omgebouwd kan worden. Kan stuk goedkoper zijn.

Vorige fiets had ik een 34 welke ik van 130 naar 140 heb laten ombouwen door een andere demper (geloof ik) te monteren. Andere merken zijn soms nog veel makkelijker langer/korter te maken.
Airshaft bedoel je ;)

verder is z'n actie typisch iets waar je OF een 'nieuwe 2ehands' voor koopt van iemand die gelijk de vork geupgrade heeft (dit zijn soms best prima vorken, denk aan de FOX Rhythm) of anders: Marzocchi Z2, wat voor een groot deel de zelfde vork is.

Als ik een goede Rhythm 36 op die manier tegen kom heb ik wel een 2020 34 Rhythm in de aanbieding :+

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 11-02-2022 19:43 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Michael1102
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10-2022
Helaas op de route Westenschouwen vanmiddag een reanimatie van een mtb'er.
Volgens 112Schouwen werd het slachtoffer pas na 1,5u per traumaheli afgevoerd, wat natuurlijk zeer lang is. Ter plaatse waren onder andere twee ambulances, een traumahelikopter, een terreinvaardige TS, een brandweer jeep en meerdere politie eenheden.

https://www.112schouwen.n...B152051377%5D%5Bpage%5D=0

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

McLambo

MTB Junky

Oef, dat klinkt niet hoopvol ☹️

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Nu we op het punt staan om te verhuizen naar een huis met plek om een eventuele MTB te stallen kan ik dan eindelijk gaan beginnen met mountainbiken. Ervaring eigenlijk nul maar al jarenlang in mijn hoofd om er mee te gaan beginnen. Ooit wel eens om een MTB gezeten en dat beviel dusdanig goed dat ik de laatste jaren veel gespeeld heb met het idee er een aan te schaffen.
Ik zit er aan te denken om een clinic te gaan volgen om toch op zijn minst even de beginselen mee te krijgen. Ook om wat beter beslagen ten ijs te komen als ik een MTB ga aanschaffen. Ik ben woonachtig in omgeving Utrecht. Raden jullie een clinic aan voor een beginner? Simpele zoekopdracht op Google gaven een paar bedrijven welke clinics geven met beste goede reviews. Wel vrij prijzig alleen. Zijn allemaal clinics gericht op beginners en duren zo rond de 3 uren.

[ Voor 6% gewijzigd door Deruxian op 12-02-2022 21:46 ]

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Deruxian schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:45:
Nu we op het punt staan om te verhuizen naar een huis met plek om een eventuele MTB te stallen kan ik dan eindelijk gaan beginnen met mountainbiken. Ervaring eigenlijk nul maar al jarenlang in mijn hoofd om er mee te gaan beginnen. Ooit wel eens om een MTB gezeten en dat beviel dusdanig goed dat ik de laatste jaren veel gespeeld heb met het idee er een aan te schaffen.
Ik zit er aan te denken om een clinic te gaan volgen om toch op zijn minst even de beginselen mee te krijgen. Ook om wat beter beslagen ten ijs te komen als ik een MTB ga aanschaffen. Ik ben woonachtig in omgeving Utrecht. Raden jullie een clinic aan voor een beginner? Simpele zoekopdracht op Google gaven een paar bedrijven welke clinics geven met beste goede reviews. Wel vrij prijzig alleen. Zijn allemaal clinics gericht op beginners en duren zo rond de 3 uren.
Vaak kun je bij de plaatselijke vereniging ook wel terecht voor een kennismakingsrit of een clinic.
Clinic kan zeker helpen voor een paar basis zaken!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Clinics zijn altijd een goede investering. Zeker mee beginnen. Het lijkt prijzig maar als je nog nooit serieus gemountainbiked hebt is het erg handig om de beginselen van iemand te leren. Veel mensen beginnen en doen maar wat en die komen er later achter dat hun techniek te wensen over laat. En die moeten dan de verkeerd aangeleerde techniek weer afleren, dat kost veel meer tijd. Dus investeer zeker in een beginnersclinic.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mountainbiken is meer dan alleen over onverharde paden fietsen. Routes worden ook in NL wat technischer. Ook al ben je ervaren kan het geen kwaad om eens in de zoveel tijd een clinic te volgen. Om aan je techniek te werken en net dat stapje verder te gaan. Meeste clinics zijn ook nog eens leuk om te doen. En een betere inverstering dan upgrades aan je fiets _/-\o_

Voor mij was het al heel wat jaren geleden dat ik een clinic gevolgd had. Afgelopen jaar twee clinics gedaan. Bochten en jumps/drops, Voor dit jaar ingeschreven voor drie clinics. Maart een jumps en drops (Velp). April een Enduro clinic (Kleve) en in juni nog een keer de Enduro Clinic. Naast dat het leuk is, leer ik er weer wat bij en verleg ik mijn grenzen weer iets.

Edit:
MTBflow.nl bied beginners clinic aan van een dag.
https://mtbflow.nl/clinics/mtb-beginner-clinic/

Je kunt ook kijken op MTBclinics.nl. Bied ook clinics aan die langer dan drie uur duren.
https://www.mtbclinic.nl/

3 a 4 uur lijkt kort, maar als je (nieuwe) dingen moet gaan doen waar je nog niet zeker over voelt, Dan is 3 uur best lang en slopend O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 13-02-2022 10:10 ]

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gisteren bleek de kraak/collar van de dropper helemaal los gedraaid te zijn. :? Hierdoor was er uiteraard wat zand etc tussen gaan zitten en werkte de dropper niet meer zoals het hoort. Dus maar huiswaarts gefietst. Had verwacht dat het servicen van de (Giant) dropper een drama zou zijn, maar met hulp van Youtube echt retesimpel. Hele dropper uit elkaar gehaald. Alles schoongemaakt en gedeelte weer in het vet. Weer gemonteerd en werkt als een zonnetje. :*)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

pjlgt schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:00:
Gisteren bleek de kraak/collar van de dropper helemaal los gedraaid te zijn. :? Hierdoor was er uiteraard wat zand etc tussen gaan zitten en werkte de dropper niet meer zoals het hoort. Dus maar huiswaarts gefietst. Had verwacht dat het servicen van de (Giant) dropper een drama zou zijn, maar met hulp van Youtube echt retesimpel. Hele dropper uit elkaar gehaald. Alles schoongemaakt en gedeelte weer in het vet. Weer gemonteerd en werkt als een zonnetje. :*)
Zo lang je van hydraulische droppers als een reverb af blijft valt het vaak allemaal wel mee, buiten dat de cardrige niet (echt) servicable is en de spareparts een issue kunnen zijn.

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
Vanmiddag ga ik lekker onderhoud aan de fiets verrichten. Wiel eruit, alle scharnierpunten aandraaien i.v.m. gepiep wat uit de scharnierpunten bij de yoke lijkt te komen. Afgelopen anderhalve week helaas nergens tijd voor gehad. Ik ben begonnen met afstuderen en door onenigheid tussen docenten over de criteria voor het projectplan ontzettend veel overuren moeten draaien en geen avondje hieraan kunnen werken om vandaag te gaan fietsen, dus doen we vandaag maar onderhoud.

Bij de vorige poging had ik de kabel van de remote niet losgemaakt, zag ik dat dit niet werkte en heb ik de demper er terug in gestopt. Nu is ie niet meer helemaal open lijkt het. Zou dit kunnen komen, doordat ik hem te snel heb leeggelaten zonder te equalizen?

Edit: probleem gevonden. De huls van de reboundkabel ging niet goed in het hulsje voor de demper. Daardoor ging ie niet open. De demper is nu eruit en de kabel ben ik weer in het hulsje aan het steken. Gelukkig geen schade aan de kabel door mijn stommigheid, maar wel een beetje aan het hulsje van de demper waar de kabel in gaat. In ieder geval wel weer wat geleerd voor de volgende keer. Hopelijk komt Canyon bij de volgende modellen niet meer op het idee om je de demper eruit te laten halen om de scharnierpunten op moment te zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door daanb14 op 13-02-2022 15:15 ]

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12 20:40
Hebben ze eindelijk die plas opgelost na de n-weg op Den Treek, zit er een sloot in de route :/

Mag je raden waar mijn Garmin gevallen was … gelukkig weer kunnen opvissen.

Hello fellow humans

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vond hier vanochtend te druk in het bos. Zag de ene groep naar andere langs bos op rijden. Lekker achter het huis wat gespeeld. Dropje 60cm en 80 cm en daarachter twee hoppers neergezet. Om zo eigen jump lijntje te creëren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txxpgRxHFMus-8PBwsnzTu0F7qA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIUB54erCISItxGnXAa9LkM7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 13-02-2022 16:42 ]

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Tandjes, wat is die Neuron eigenlijk stiekem een hele fijne fiets zeg! Heerlijk spelen en springen maar ook nog steeds prima op snelheid te krijgen…

Iemand in de markt voor een tweede hands Lux?…

• daanb14
Holk schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:42:
Tandjes, wat is die Neuron eigenlijk stiekem een hele fijne fiets zeg! Heerlijk spelen en springen maar ook nog steeds prima op snelheid te krijgen…

Iemand in de markt voor een tweede hands Lux?…
Mijn vader rijdt nog op een oude Giant die qua afmontage niet voldoet. Mag ik je een DM sturen?

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
daanb14 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:59:
[...]

Mijn vader rijdt nog op een oude Giant die qua afmontage niet voldoet. Mag ik je een DM sturen?
DM mag altijd, is niet de goedkoopste fiets moet ik er alvast bij zetten (Lux CF SLX 9)

• Ko.Kane
Daan_ schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:34:
Vond hier vanochtend te druk in het bos. Zag de ene groep naar andere langs bos op rijden. Lekker achter het huis wat gespeeld. Dropje 60cm en 80 cm en daarachter twee hoppers neergezet. Om zo eigen jump lijntje te creëren.
[Afbeelding]
Je woont op een boerderij? En geen eigen pumptrack en dirtjump line gebouwd? Gemiste kans hoor. :+

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Klitse schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:49:
[...]

Clinics zijn altijd een goede investering. Zeker mee beginnen. Het lijkt prijzig maar als je nog nooit serieus gemountainbiked hebt is het erg handig om de beginselen van iemand te leren. Veel mensen beginnen en doen maar wat en die komen er later achter dat hun techniek te wensen over laat. En die moeten dan de verkeerd aangeleerde techniek weer afleren, dat kost veel meer tijd. Dus investeer zeker in een beginnersclinic.
@Arend_Akelig
@Daan_

Dank voor het snelle en duidelijke antwoord. Dan zal ik een beginnersclinic gaan volgen.

Er van uitgaande dat dat een succes gaat worden ga ik me verder inlezen over de verschillende soorten MTB’s en een goede dealer om hem aan te schaffen, genoeg over uit te zoeken nog!

• daanb14
Holk schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:04:
[...]

DM mag altijd, is niet de goedkoopste fiets moet ik er alvast bij zetten (Lux CF SLX 9)
Duidelijk. Dat is inderdaad top of the line en niet in het segment wat mijn vader zoekt. Hier vind je denk ik snel genoeg een koper voor.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daanb14 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:12:
Vanmiddag ga ik lekker onderhoud aan de fiets verrichten. Wiel eruit, alle scharnierpunten aandraaien i.v.m. gepiep wat uit de scharnierpunten bij de yoke lijkt te komen. Afgelopen anderhalve week helaas nergens tijd voor gehad. Ik ben begonnen met afstuderen en door onenigheid tussen docenten over de criteria voor het projectplan ontzettend veel overuren moeten draaien en geen avondje hieraan kunnen werken om vandaag te gaan fietsen, dus doen we vandaag maar onderhoud.

Bij de vorige poging had ik de kabel van de remote niet losgemaakt, zag ik dat dit niet werkte en heb ik de demper er terug in gestopt. Nu is ie niet meer helemaal open lijkt het. Zou dit kunnen komen, doordat ik hem te snel heb leeggelaten zonder te equalizen?

Edit: probleem gevonden. De huls van de reboundkabel ging niet goed in het hulsje voor de demper. Daardoor ging ie niet open. De demper is nu eruit en de kabel ben ik weer in het hulsje aan het steken. Gelukkig geen schade aan de kabel door mijn stommigheid, maar wel een beetje aan het hulsje van de demper waar de kabel in gaat. In ieder geval wel weer wat geleerd voor de volgende keer. Hopelijk komt Canyon bij de volgende modellen niet meer op het idee om je de demper eruit te laten halen om de scharnierpunten op moment te zetten.
Moet zeggen dat ik niet heel erg onder de indruk ben van Canyon als het op onderhoud aankomt. Hoe bijvoorbeeld bij de Neuron ook delen van van de achterbrug met een normale momentsleutel niet op moment te zetten zijn. Ook de vorige (Alu) Spectral heeft slecht berijkbare onderste pivot, daar moet je potentieel je crank voor demonteren.

• daanb14
GoldenSample schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:34:
[...]

Moet zeggen dat ik niet heel erg onder de indruk ben van Canyon als het op onderhoud aankomt. Hoe bijvoorbeeld bij de Neuron ook delen van van de achterbrug met een normale momentsleutel niet op moment te zetten zijn. Ook de vorige (Alu) Spectral heeft slecht berijkbare onderste pivot, daar moet je potentieel je crank voor demonteren.
Hier ben ik het helemaal mee eens. De fiets is ontzettend mooi en rijdt fijn, maar het is echt niet het meest onderhoudsvriendelijk. Om de chainguide eraf te halen en de onderste pivot op moment te zetten, moet je inderdaad de crank eruit halen |:( Ze hebben dus op bepaalde punten wel stappen te maken.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zijn wel meer merken fully's die wat lastiger te onderhouden zijn. Met mijn Neuron (2020) nog geen moeilijkheden ervaren met onderhoud/opnieuw opbouwen. Zoals zo vaak met dit soort klusjes is juiste gereedschap de uitdaging. Dan zijn meeste klusjes zo gedaan.

• drBunhead
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:42:
[...]

Airshaft bedoel je ;)

verder is z'n actie typisch iets waar je OF een 'nieuwe 2ehands' voor koopt van iemand die gelijk de vork geupgrade heeft (dit zijn soms best prima vorken, denk aan de FOX Rhythm) of anders: Marzocchi Z2, wat voor een groot deel de zelfde vork is.

Als ik een goede Rhythm 36 op die manier tegen kom heb ik wel een 2020 34 Rhythm in de aanbieding :+
Die zal ik vast bedoelen, is alweer een paar jaar (en inmiddels een fiets) geleden dat de aanpassing gedaan is.

Nieuwe fiets heb ik zelf opgebouwd en gelijk "goed" gedaan met een 150mm Lyrik ultimate. Een select(+) was ook voldoende geweest, maar het was te verleidelijk om gelijk voor de ultimate te gaan.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:06
Paar ritjes terug begonnen mijn remmen te piepen, als ik het zou moeten omschrijven klonk het een beetje als een gans.. En hard! Zo erg dat mensen schrokken als ik moest remmen. :X Remblokjes gecheckt, die waren ver op en de blokken waren niet meer netjes.

Blokjes vervangen en netjes ingeremd volgens de procedure van Shimano. Daarnaast schijven goed ontvet en de remklauw gecentreerd. Ook gecheckt of de wielen goed zaten. Eén kort rondje gehad zonder het lawaai aan de voorkant (namelijk de ronde tijdens het inremmen) maar daarna was het weer prijs aan de voorkant. Achter is het geluid compleet weg gegaan. Daarom gisteren nog eens de boel nagekeken. Blokjes zagen er goed uit, schijfrem weer ontvet maar alsnog dat geluid. Daarna de schijf opgemeten, kwam op 1,5 mm en achter 1,7 mm. Op de schijf staat dat 1,5mm het minimum is.

Sowieso is voor dus aan vervanging toe en ik hoop dat het geluid daar dus vandaan komt. De opstelling is nu centerlock 160 (achter) en centerlock 180 (voor), beide goedkope Shimano schijven die standaard op de fiets zaten bij aanschaf. Remset is Shimano BR-MT200.

Toch heb ik nog een aantal vragen en ben ik op zoek naar wat advies:
  • Zelf lees ik goede dingen over SLX schijven al heb je volgens mij voor dezelfde prijs XT schijven. Misschien dat dit vanwege de corona tekorten is. Mijn gevoel zegt blijf bij Shimano maar ik sta ook open voor andere merken als dat ok is. Iemand advies voor een setje schijven met mijn standaard Deore remmen? Of gewoon kiezen voor de goedkoopste schijven van Shimano?
  • Nu ik toch aan het vervangen ben, gelijk upgraden van 180 naar 200 voor? Ik heb geen plannen om naar het buitenland te gaan met deze fiets dus mogelijk overkill. Ik ben mij er van bewust dat ik dan een adapter moet aanschaffen voor de remklauw. Ik heb eerlijk gezegd nooit het gevoel gehad dat mijn remmen het niet aan konden. Ik schommel ergens met mijn gewicht rond de 65
  • Achterste schijf is 1,7mm. Ook gelijk meenemen in de vervanging? Eventueel om maar op de plank te hebben liggen
  • Als ik de achterste schijf mee neem en voor upgrade van 180 naar 200, gelijk achter van 160 naar 180 gaan?
Ik rijd nu altijd met resin blokken, in de toekomst zou ik mogelijk eens willen experimenteren met andere blokken.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
Voor normaal XC gebruik is het meest simpele gewoon voldoende goed in mijn optiek.
Redenen om te upgraden: omdat het leuk is om te klussen

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

Upgraden naar groter zou ik niet doen. Met jouw gewicht en gebruik win je daar niets mee. Het zorgt er wel voor dat je extra adapters nodig hebt om de remklauwen verder naar buiten te plaatsen.

Dan zou ik eerder kijken om de remmen als geheel te upgraden. Naar bijvoorbeeld SLX zou ik wel echt als upgrade zien. Maar goed, met de huidige prijzen hangt daar ook een iets ander prijskaartje aan...

Waarschijnlijk kan je het dit jaar nog wel een tijd uitzingen met de achterschijf. Dat slijt niet zo hard. Persoonlijk zou ik gewoon voor en achter vervangen. Dan is de fiets weer helemaal klaar voor het nieuwe seizoen.

If you can see, look. If you can look, observe

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
met 65 kg en NL XC zou ik geen 200 monteren, 180 is meer dan genoeg,

Ik geloof niet dat je veel verschil gaat merken tussen SLX en XT schijven, dus wat dat betreft gewoon kopen wat je op voorraad kan vinden. ook een ander merk zal weinig tot niks toevoegen.

Mijn reden om voor XT schijven te gaan was overigens voor de looks :D. De zwarte binnenkant staat gewoon een stuk mooier :X. Ik heb mijn oude xt schijven daarom ook omgewisseld met de SLX (SM-RT66) schijven van mijn spark. (maar kan me ook goed voorstellen dat je dat geen zak uitmaakt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPeC-EbX-5ZNpWAnB95E0-8e8O0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MZSBKgKbjROu0uVC9fXqh3Ep.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaritSn4pFBizBITMVEmTYLEA1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LygpULIm351VHPK4vmkkd7mM.png?f=user_large

Strava

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
Lensent schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:03:
Voor normaal XC gebruik is het meest simpele gewoon voldoende goed in mijn optiek.
Redenen om te upgraden: omdat het leuk is om te klussen er vet uit ziet
fixed it for you. O-)
Een 200mm zwarte XTR remschijf ziet er toch veel beter uit dan een ielig 180mm standaard non-series remschijf ook al betaal je 7x zoveel. :+

• R0y.
Helder, 180 it is en achter neem ik dan ook gewoon mee. Centerlock lijkt momenteel een stuk duurder (en lastiger wat betreft voorraad) te zijn dan de schijven met 6 gaten maar ik moet eerlijk zeggen dat ik maar een aantal webshops heb bekeken.

Als XT een paar euro duurder is dan SLX neem ik die gewoon. Eventueel met een set blokjes van Disco brakes, hier lees ik goede dingen over. Bedankt allen!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
SLX is prima. Ik heb de 203mm's op mn Enduro, en de 180's op m'n hardtail. Weeg net niet het dubbele, en ik kom prima te stilstand, okay de 4 pot remmen helpen ook...

Grotere schijven zijn alleen nodig als je nu remkracht tekort komt. Voor XC in NL is koeling ook een non-issue, dus dat laten we verder ff zitten.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

R0y. schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:24:
Helder, 180 it is en achter neem ik dan ook gewoon mee. Centerlock lijkt momenteel een stuk duurder (en lastiger wat betreft voorraad) te zijn dan de schijven met 6 gaten maar ik moet eerlijk zeggen dat ik maar een aantal webshops heb bekeken.

Als XT een paar euro duurder is dan SLX neem ik die gewoon. Eventueel met een set blokjes van Disco brakes, hier lees ik goede dingen over. Bedankt allen!
Welke montage standaard heb je 6gaats of centenlock?. Dan zou ik deze standaard aanhouden. Bijvoorbeeld 6gaats kun je monteren op centenlock met behulp van een adapter (extra kosten) Persoonlijk niet zo'n goede ervaring mee. Had last van geratel.

Ga je naar grotere of kleinere schijven dan zul je ook rekening mee moeten houden dat je andere adapter nodig hebt om te monteren.

Als je wat gaat vervangen? Lekker vervangen voor merk/type wat er al op zit ;-)

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
daanb14 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens. De fiets is ontzettend mooi en rijdt fijn, maar het is echt niet het meest onderhoudsvriendelijk. Om de chainguide eraf te halen en de onderste pivot op moment te zetten, moet je inderdaad de crank eruit halen |:( Ze hebben dus op bepaalde punten wel stappen te maken.
Onderschat niet hoe essentieel de plaatsing van de onderste pivot is voor de hele kinematiek van het veersysteem. Dit is en blijft het gevecht tussen de engineer en de monteur. Ik werk zelf ook aan m'n eigen fietsen, maar ik heb liever dat ik mijn crank moet loshalen om de pivot te controleren, dan dat ze inleveren op de kinematiek. Uiteraard moet wel alles goed te bereiken zijn met standaard gereedschap.

• R0y.
Daan_ schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Welke montage standaard heb je 6gaats of centenlock?. Dan zou ik deze standaard aanhouden. Bijvoorbeeld 6gaats kun je monteren op centenlock met behulp van een adapter (extra kosten) Persoonlijk niet zo'n goede ervaring mee. Had last van geratel.

Ga je naar grotere of kleinere schijven dan zul je ook rekening mee moeten houden dat je andere adapter nodig hebt om te monteren.

Als je wat gaat vervangen? Lekker vervangen voor merk/type wat er al op zit ;-)
Centerlock, kwa voorraad en prijs dus niet echt in mijn voordeel op het moment. Adapters wil ik sowieso niet mee gaan klooien, puur op basis van wat jij beschrijft. Op mijn huidige schijven kan/mogen enkel resin blokjes, dus die wil ik sowieso vervangen hebben voor schijven waar ik eventueel ook eens met andere blokjes kan gaan experimenteren.

• Sjoewe
  • Nu online
Pas wel op als je gaat experimenteren met andere blokken. Als je van de ene naar de andere compound gaat, ook de schijf ook helemaal goed schoonmaken en weer opnieuw goed inremmen natuurlijk.

Persoonlijk gebruik ik altijd Shimano metallic. Die blijven bij mij het langste piep-vrij en vam de overige nadelen ten opzichte van resin heb ik zelf niet zoveel hinder gehad tot op heden.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ElmarJ16 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:36:
[...]

Onderschat niet hoe essentieel de plaatsing van de onderste pivot is voor de hele kinematiek van het veersysteem. Dit is en blijft het gevecht tussen de engineer en de monteur. Ik werk zelf ook aan m'n eigen fietsen, maar ik heb liever dat ik mijn crank moet loshalen om de pivot te controleren, dan dat ze inleveren op de kinematiek. Uiteraard moet wel alles goed te bereiken zijn met standaard gereedschap.
Sure, er zijn echter ook dingen die daarvoor niet uitmaken; voorbeeldje, vanaf welke kant je iets aan moet trekken, of je 2 losse bouten hebt die je frame in draaien of 1 doorlopende bout/as waar je één kant aan moet trekken en de andere kant 'gewoon' stil kan houden met een inbus sleutel. De inbus kant kan je met een bolkop inbussleutel veel makkelijker bij tov een momentsleutel waar je recht in moet.

• R0y.
Vanavond nog het e.e.a. checken en dan onderstaande XT schijven bestellen. Ik zie enkel dat Shimano resin pads voor mijn remmen heeft, als ik dus eens met andere wil experimenteren zal ik naar een ander merk moeten gaan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=126620&w=380&h=285

Ik hoop dat ik mijn "nieuwe" remblokken nog kan gebruiken met nieuwe schijven, heb er dus anderhalf rondje (maximaal 50km) mee gefietst. Desnoods even opschuren? Ze zagen er niet verkeerd uit.

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
R0y. schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:24:
Vanavond nog het e.e.a. checken en dan onderstaande XT schijven bestellen. Ik zie enkel dat Shimano resin pads voor mijn remmen heeft, als ik dus eens met andere wil experimenteren zal ik naar een ander merk moeten gaan kijken.

[Afbeelding]

Ik hoop dat ik mijn "nieuwe" remblokken nog kan gebruiken met nieuwe schijven, heb er dus anderhalf rondje (maximaal 50km) mee gefietst. Desnoods even opschuren? Ze zagen er niet verkeerd uit.
Misschien heb je hier iets aan.. overzicht van alle Shimano brake pads.

https://shimanobikes-nz.p...Compatibility%20Chart.pdf

• Prulleman
R0y. schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:24:

[Afbeelding]

"oude" blokken op nieuwe/andere schijven is geen probleem hoor, anders zouden wiel wissels ook wel een uitdaging worden..

Strava

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43

Sherlock

No Shit

Ik had op mijn nieuwe GC8 ook last van wat piepende remmen. Vorige week de schijven ontvet en de blokjes ook gelijk maar gedaan. En daarna nog licht opgeschuurd. Gisteren geen enkele piep gehoord bij het remmen (y)

Overigens kwam er bij het opschuren nog best wat 'troep' vanaf, dus dat heeft zeker wel geholpen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sherlock op 14-02-2022 13:51 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• R0y.
@Prulleman
Thnx!
So_Easy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Misschien heb je hier iets aan.. overzicht van alle Shimano brake pads.

https://shimanobikes-nz.p...Compatibility%20Chart.pdf
Ik had al zo'n overzicht gevonden maar deze is een stuk duidelijker. Bedankt! Ik heb zelf de BR-MT200 en dan kom ik enkel uit op de blokjes die ik nu al heb.
Sherlock schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:50:
Ik had op mijn nieuwe GC8 ook last van wat piepende remmen. Vorige week de schijven ontvet en de blokjes ook gelijk maar gedaan. En daarna nog licht opgeschuurd. Gisteren geen enkele piep gehoord bij het remmen (y)

Overigens kwam er bij het opschuren nog best wat 'troep' vanaf, dus dat heeft zeker wel geholpen.
Ja normaal is ontvetten en eventueel het blokje even opschuren bij mij ook de truc. Helaas. De schijf is ook gewoon aan vervanging toe.

• daanb14
Daan_ schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:17:
Zijn wel meer merken fully's die wat lastiger te onderhouden zijn. Met mijn Neuron (2020) nog geen moeilijkheden ervaren met onderhoud/opnieuw opbouwen. Zoals zo vaak met dit soort klusjes is juiste gereedschap de uitdaging. Dan zijn meeste klusjes zo gedaan.
Het is ook allemaal goed gekomen. Je eigen fiets onderhouden is vooral enorm leuk en leerzaam. Heerlijk om te doen na een hele week met IT bezig te zijn geweest achter een scherm. Ik merk dat het hebben van een goede momentsleutel enorm geholpen heeft met het hele proces. Ik moest alleen even een korter 6mm imbusbitje zoeken thuis, omdat de standaard 50mm lange bitjes die Wera meelevert te lang waren voor de twee scharnierpunten aan de binnenkant achter de zitbuis. De twee lastigste dingen waren:
- De twee scharnierpunten aan de top van de rear triangle, die normaal achter de zadelbuis zitten, op moment zetten. De momentsleutel is best lang en ik kreeg deze mede door de bottle cage er moeilijk tussen. Volgende keer haal ik die er denk ik af als ik de scharnierpunten op moment ga zetten.
- De demper eruit halen is niet het makkelijkste door de horizontale en verticale montage. Suggesties hoe je dit zo makkelijk mogelijk doet zijn altijd welkom ;)

Deze week is het de bedoeling weer lekker te gaan fietsen. Ondanks dat alles schoon is, de schroefdraden met montagepasta ingesmeerd zijn en alles nu op moment staat, hoor ik nog steeds een piepgeluid tijdens het inveren. Heeft iemand dit ook meegemaakt en suggesties?

• Sjoewe
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:40:
[...]

"oude" blokken op nieuwe/andere schijven is geen probleem hoor, anders zouden wiel wissels ook wel een uitdaging worden..
In theorie ja, in de praktijk...

Ik zou persoonlijk altijd de blokken met de schijven mee vervangen. Hoe goed ze ook nog zijn. Zeker als je last hebt van aanhoudende piepende remmen. Als je blokken toch iets verontreinigd zijn geraakt, dan smeer je dat zo weer aan je nieuwe schijven, kan je weer van voor af aan beginnen. Voor die twee tientjes...

Oude blokken gewoon in een zakje gooien en als spares bewaren voor als je een keer een lang weekend Ardennen voor de boeg hebt.

• Prulleman
Sjoewe schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:14:
[...]

In theorie ja, in de praktijk...

Ik zou persoonlijk altijd de blokken met de schijven mee vervangen. Hoe goed ze ook nog zijn. Zeker als je last hebt van aanhoudende piepende remmen. Als je blokken toch iets verontreinigd zijn geraakt, dan smeer je dat zo weer aan je nieuwe schijven, kan je weer van voor af aan beginnen. Voor die twee tientjes...

Oude blokken gewoon in een zakje gooien en als spares bewaren voor als je een keer een lang weekend Ardennen voor de boeg hebt.
true, als ze (mogelijk) ietwat vettig zijn zou ik de blokken ook gelijk vervangen, maar als dat na 50 km al het geval is, dan heb je mogelijk wel een lek bij je caliper.. Dat heb ik ook gehad bij goedkopere shimano remmen, daarna vervangen met XT en nooit meer vette blokken gehad.

Qua "op elkaar inslijten" is het niet nodig om blokken bij schijven te houden

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 14-02-2022 14:17 ]

Strava

• daanb14
ElmarJ16 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:36:
[...]

Hier snij je denk ik wel een heel goed punt aan. Het is uiteindelijk alsnog gewoon te doen met het juiste gereedschap, dus het is verder ook gewoon prima. Het belangrijkste is inderdaad dat ie lekker fietst en dat doet het ding zeker.

• Sjoewe
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:16:
Qua "op elkaar inslijten" is het niet nodig om blokken bij schijven te houden
Zolang de schijven op hetzelfde type blokken zijn ingesleten maakt het niet uit. (y)

• R0y.
Toch maar een "simpele" SLX schijf besteld. Moest ook nog een tool bestellen om de externe centerlock los en vast te krijgen. Een standaard bottombracket tool van een tientje leek mij niet handig omdat je het ook op moment moet zetten, dus maar één gekozen van Parktool die op mijn momentsleutel past.

Binnenkort maar eens een keuze maken, powermeter voor de racefiets of de remmen van de MTB upgraden naar SLX (M7100).

• Ko.Kane
daanb14 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Deze week is het de bedoeling weer lekker te gaan fietsen. Ondanks dat alles schoon is, de schroefdraden met montagepasta ingesmeerd zijn en alles nu op moment staat, hoor ik nog steeds een piepgeluid tijdens het inveren. Heeft iemand dit ook meegemaakt en suggesties?
dat zou je shock mounting kit kunnen zijn.

Dat zijn deze delen, voorbeeld van Fox:
Afbeeldingslocatie: https://www.ridefox.com/fox17/img/help/page251-lSANk8/inline/New_reducers_001_72px.jpg
Zwarte main pin en twee-delige beige bushings, oring en spacer ring (zwar)

RS heeft soms stalen bushings om de main pin.

Die main pin wordt door je shockbolt ergens tussen geklemd en behoort niet te draaien. De bushing is het glijvlak. In werkelijkheid werkt dat niet altijd even goed en soms wrikt de main pin ook wat. En dan kan je de mainpin gaan inslijten op de klemvlakken van het frame of de veringlink.

Kuntstof bushings zijn vaak soepeler. Je kan origineel kopen of bv huber-bushings of offsetbushings.com (en dan een zonder offset).
Met beiden zelf geen ervaring, maar vooral huber is erg populair op de Duitse forums. Vooral sinds de laatste twee jaar RS af en toe veel te stroeve bushings leverde.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 14-02-2022 21:09 ]

• daanb14
Ko.Kane schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:06:
[...]

dat zou je shock mounting kit kunnen zijn.

Dat zijn deze delen, voorbeeld van Fox:
[Afbeelding]
Zwarte main pin en twee-delige beige bushings, oring en spacer ring (zwar)

RS heeft soms stalen bushings om de main pin.

Die main pin wordt door je shockbolt ergens tussen geklemd en behoort niet te draaien. De bushing is het glijvlak. In werkelijkheid werkt dat niet altijd even goed en soms wrikt de main pin ook wat. En dan kan je de mainpin gaan inslijten op de klemvlakken van het frame of de veringlink.

Kuntstof bushings zijn vaak soepeler. Je kan origineel kopen of bv huber-bushings of offsetbushings.com (en dan een zonder offset).
Met beiden zelf geen ervaring, maar vooral huber is erg populair op de Duitse forums. Vooral sinds de laatste twee jaar RS af en toe veel te stroeve bushings leverde.
Ik heb mijn fiets pas iets meer dan twee maanden. Dat zou na zo'n korte tijd eigenlijk niet de bedoeling moeten zijn toch?

• Prulleman
daanb14 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:22:
[...]

Ik heb mijn fiets pas iets meer dan twee maanden. Dat zou na zo'n korte tijd eigenlijk niet de bedoeling moeten zijn toch?
Hoeft niet iets versleten te zijn, dan staat er gewoon iets droog. Proberen te isoleren wat het is, en anders alles even nalopen..

(Een quick fix kan ook zijn om alle bouten even los te draaien en weet met een momentsleutel op het juiste moment vast te zetten.. dus niet enkel natrekken met momentsleutel. Ik had ook een kraakje ergens, en die zo in een paar minuten verholpen .... Als ie binnen een paar ritten terug komt moet er echt ergens wat extra vet tussen ..)

Strava

• Ko.Kane
daanb14 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:22:
[...]

Is het RockShox? Er zijn genoeg die op de Duitse forums die meteen die RS bushings wisselen voor Huber. In ieder geval de types die op Propains modellen voorkomen. Omdat uit de doos die bushings veels te stroef zijn ( en Propains designs versterkt omdat je relatief grote hoekverdraaiingen hebt aan beide uiteinden omdat de shocks zwevend tussen twee links zit).

Maar niet direct paniek: het kan namelijk ook zijn dat de spacer ringen wat piepen, tegen frame, of tegen de bushing. Of als die er tussen zit bij jouw model: de rubberen O-ring.

Makkelijk test is: de shock eruit en klemmen in een bankschroef, met een softjaw van Alu, want je wil geen wafelpatroon op de kopse kant van je mainpin drukken.
Je zou dan relatieve soepel je shock moeten kunnen bewegen en als het piept weet je waar het zit. Als je hem op 2 uur houdt zou hij door eigen gewecht naar ongeveer 5 uur moeten zakken. Evt klein tikje om op gang te komen. Dat is ongeveer de ondergrens van een niet ingewerkte bushing.
Uiteraard beide uiteinden controleren.

Je kan op de o-ring en de kopse kanten van die spacer een mini toefje vet doen. Maar minimaal en overschot wegwrijven: trekt stof aan. Niet op de kopse kant van de main pin! Das een wrijvings vlak.

In principe zijn die bushings (zowel staal als kunstof) als droog scharnier punt bedacht. (Op het staal zit een soort teflon coating, en kunststof bushings zijn soort van teflon zelf. Dus daar hoeft niks tussen (zit ook te strak daarvoor)

• daanb14
Prulleman schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:29:
[...]

Hoeft niet iets versleten te zijn, dan staat er gewoon iets droog. Proberen te isoleren wat het is, en anders alles even nalopen..

(Een quick fix kan ook zijn om alle bouten even los te draaien en weet met een momentsleutel op het juiste moment vast te zetten.. dus niet enkel natrekken met momentsleutel. Ik had ook een kraakje ergens, en die zo in een paar minuten verholpen .... Als ie binnen een paar ritten terug komt moet er echt ergens wat extra vet tussen ..)
Dan ga ik dat als volgende stap doen. Ik ga even met video's op YT kijken op welke manier ik de rubberen afdichtingen van de lagers eraf kan halen en kan kijken of er genoeg vet in zit. Ik ga even goed mijn oor erbij houden en hopelijk hoor ik dan waar het zit.

• daanb14
Ko.Kane schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:42:
[...]

Is het RockShox? Er zijn genoeg die op de Duitse forums die meteen die RS bushings wisselen voor Huber. In ieder geval de types die op Propains modellen voorkomen. Omdat uit de doos die bushings veels te stroef zijn ( en Propains designs versterkt omdat je relatief grote hoekverdraaiingen hebt aan beide uiteinden omdat de shocks zwevend tussen twee links zit).

Maar niet direct paniek: het kan namelijk ook zijn dat de spacer ringen wat piepen, tegen frame, of tegen de bushing. Of als die er tussen zit bij jouw model: de rubberen O-ring.

Makkelijk test is: de shock eruit en klemmen in een bankschroef, met een softjaw van Alu, want je wil geen wafelpatroon op de kopse kant van je mainpin drukken.
Je zou dan relatieve soepel je shock moeten kunnen bewegen en als het piept weet je waar het zit. Als je hem op 2 uur houdt zou hij door eigen gewecht naar ongeveer 5 uur moeten zakken. Evt klein tikje om op gang te komen. Dat is ongeveer de ondergrens van een niet ingewerkte bushing.
Uiteraard beide uiteinden controleren.

Je kan op de o-ring en de kopse kanten van die spacer een mini toefje vet doen. Maar minimaal en overschot wegwrijven: trekt stof aan. Niet op de kopse kant van de main pin! Das een wrijvings vlak.

In principe zijn die bushings (zowel staal als kunstof) als droog scharnier punt bedacht. (Op het staal zit een soort teflon coating, en kunststof bushings zijn soort van teflon zelf. Dus daar hoeft niks tussen (zit ook te strak daarvoor)
Hoe ziet zo'n soft jaw eruit? Het gaat om een Fox Float DPS Performance Elite. Het zag er als volgt uit toen ik hem uit het frame haalde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-l13ahevI9-JmaKHsrEVDaodJJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXJubYzJLcUUUA9zyKiYirZw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BA6suQLIkmjGwREPv0rI44ua4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Op2u1JqE8b9uG7k2Q5qNjH9x.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: Bedankt voor de input heren! Ik ga weer verder speuren. Iedere keer merk je weer van die onhandigheidjes die je de volgende keer anders doet. Ik kon een maand geleden niet eens zonder slag of stoot een achterwiel eruit halen. YouTube is echt top wat dat betreft. Deze week fietsen gaat helaas lastig worden. Ik heb twee jaar de dans ontsprongen, maar het is dus eindelijk tijd voor covid.

[ Voor 7% gewijzigd door daanb14 op 14-02-2022 21:55 ]

• Ko.Kane
@daanb14 zoiets als dat: https://www.hornbach.at/s...0-mm/3665212/artikel.html , zijn de wereld van varianten, maar eentje met (deels) gladde oppervlakken zonder grip patroon.

Kunstoffen softjaws werken niet voor deze test omdat die ingedrukt worden en dan de spacers te strak worden aangeduwd, dan loopt het stroef door de testmethode. Dan kun je allen testen zonder de spacer ringen.

Deze van Fox zijn in principe goed. Maar bij mijn Fox X2 was er iets te veel wrijving tussen die zwarte spacer ring en de o-ring, die tegen de beige bushing zit. Beetje vet en klaar.

Deze versie heeft al de halve glijbolletjes op de buitenzijde spacer ring, dus die kant zou soepel moeten gaan.

Hoekverdraaiing bij dit frame is sowieso klein, dus lagere wrijving opties bieden weinig voordeel.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43

Sherlock

No Shit

R0y. schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:59:
Toch maar een "simpele" SLX schijf besteld. Moest ook nog een tool bestellen om de externe centerlock los en vast te krijgen. Een standaard bottombracket tool van een tientje leek mij niet handig omdat je het ook op moment moet zetten, dus maar één gekozen van Parktool die op mijn momentsleutel past.
Het moment is waarschijnlijk iets van 40Nm, dat is gewoon rete-vast >:)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• R0y.
Sherlock schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:31:
[...]

Het moment is waarschijnlijk iets van 40Nm, dat is gewoon rete-vast >:)
Tot je schouder knik zegt toch? O-)

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:18

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

R0y. schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:13:
[...]

Tot je schouder knik zegt toch? O-)
Dan heb je dus geen momentsleutel nodig.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

Daarna heb je genoeg momenten om toch even een momentsleutel te bestellen..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• R0y.
Binnenkort maar eens een keuze maken, powermeter voor de racefiets of de remmen van de MTB upgraden naar SLX (M7100).
Om mijzelf maar even te quoten, zit eens naar remmen te kijken maar de Deore BR-M6100 remset ziet er ook niet verkeerd uit. Misschien (prijs kwaliteit verhouding) nog wel interessanter dan een SLX BR-M7100 set.

SLX heb je nu vanaf €185,- en Deore €127,-

Verschillen lijken mij vooral te zitten in:
  • Materiaal, looks en gewicht (looks zijn persoonlijk, gewicht ga ik niets van merken)
  • Montage van het remblok. Bij Deore is dit een splitpen, bij SLX een remblokas d.m.v. inbus (nice to have).
  • SLX heeft een banjo.
  • SLX en Deore kunnen met dezelfde type remblokken, SLX met zo'n koelvin.
  • De knop op de remgreep bij SLX om deze zonder gereedschap af te stellen, bij Deore moet dit via een inbus.
  • Afstelbereik van i-spec is iets groter bij SLX
De SLX shifter lijkt wel iets van een blauwe gloed over zich heen te hebben als ik de plaatjes bekijk. Dat staat mij dan weer wat tegen maar dat is misschien iets wat je in het echt moet zien om goed te kunnen beoordelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv7iXbQjZ5EhIoIkmvOK1wZFU1I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/floOCANTOjMpdqSBlXUrWQ15.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQyMHQuNg_Ix7v404SOOHC5LHAQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GIP0PdDXB0ascHuHfqLzBVAX.png?f=fotoalbum_tile

Lastig hoor. Beide gaan een dikke upgrade zijn van mijn BR-M200 setje zijn. Maar eens een paar nachtjes over slapen.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
@R0y. Ik vraag me af in hoeverre het upgraden van je M200 remmen een echte upgrade zal zijn. Merk je dat je nu niet genoeg remkracht hebt?
Ik heb zelf MT500's op mijn HT en vind ze krachtig zat. Kan makkelijk het voorwiel laten blokkeren of stoppies ermee doen. Volgens mij zijn die vergelijkbaar met de MT200, alleen dan met een 2-vinger hendel ipv 3-vinger.

Heb sinds een paar maanden nu een powermeter op beide racefietsen en dat is m.i. echt een grote upgrade als je gericht wilt trainen en je progressie goed wilt bijhouden.
Voorheen was het puur op gevoel en hartslag trainen. Daarnaast heeft je hartslag nogal een vertraging, waardoor het voor korte intervallen niet echt nuttig is.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 12:02
@R0y.
Ik heb in het verleden ook de MT200 vervangen en vond dat persoonlijk een waardevolle upgrade. Het grootste verschil (voor mij) zat hem in de lengte en vorm hendel. Daarnaast vind ik de uitgebreide instelbaarheid ook erg prettig. Of dat nu met of zonder gereedschap kan maakt dan niet zoveel uit vind ik. Dat doe je niet zo vaak, in het begin om je setting te finetunen een paar keer en daarna hooguit bij een wissel van winter- naar zomer- of geen handschoenen. Ik heb nu XT M8100 remmen maar die Deore set is volgens mij echt waar voor je geld. Keuze tussen Deore en SLX zou je zelf moeten maken op basis van de verschillen die je al hebt opgesomd. Alleen de vraag of je nu genoeg remkracht hebt vind ik te kort door de bocht, er zijn meerdere factoren die bijdragen aan fijnere remmen.

..en als laatste is alles vanaf Deore inderdaad veel mooier! :)

Of je beter nieuwe remmen of een powermeter kan aanschaffen kan ik niet zeggen. Ik gebruik ten eerste geen powermeter en ten tweede is die keuze natuurlijk persoonlijk.

• Ko.Kane
Remmen doe je sowieso met 1 vinger. :)

Had al eens gezegd dat ik totaal niet meer in Shimano remmen zit: Maar afaik zit in beiden al de servowave techniek. En dat is het grootste verschil met de instappers: andere actuatie van de remcilinder en dat geeft modulatie (Bij SRAM is dat swinglink). Dus die stap brengt de Deore ook al.

Je kan ook voor ong 175e de 4 pots Deores nemen. (of 230 de SLX)

• klaaas
@R0y. ik heb onlangs gekozen voor de SLX set, maar dat was met name omdat de Deore niet leverbaar was. Ik denk dat er weinig (if any) verschil zal zitten in het gevoel van deze sets. T.o.v. de MT200 is er echt wel verschil. De kortere handel i.c.m. servo wave geeft een stuk beter gevoel. Shimano remmen worden nog wel eens omschreven als aan-uit, maar dat geldt zeker voor de MT200's . De blauwe tint is trouwens in werkelijkheid goed zichtbaar. Ik had echt zwart persoonlijk mooier gevonden.

Hij wil.

• Prulleman
Mijn (N=1) ervaring met goedkope hydraulische shimano remmen (stock op een alu Fsi uit 2017 hendels: BL506 calipers: BR447) is dat ze in principe goed werken (qua remkracht), maar als er problemen ontstaan kan je ze afschrijven.. bij mij begon het met het verlies van druk bij een modderrit (wat ik uiteindelijk ook bij de 6 uur van 't Zand met mijn XT remmen heb gehad). Ik vermoed dat er toen seals beschadigt zijn ofzo, want sinds dat moment had ik regelmatig dat de schijven/blokken gecontamineerd waren, de boel ontlucht moest worden en dat het vooral niet betrouwbaar werkte..
Ik heb deze toen vervangen voor een XT m8000 set In 3 jaar tijd denk ik 1 x olie vervangen (gewoon onderhoud, niet omdat het slecht werkte). En dus 1 x problemen bij een extreme modderrit (niet zomaar een nat ritje). Dit heb ik (achteraf) vrij eenvoudig weer gefixed door de pistons goed schoon te maken en een beetje te smeren. De oorzaak was namelijk dat 1 van de pistons half vast zat en dan duw je dus met de andere de schijf opzij, zonder dat er echt geremd wordt... Verder niet hoeven ontluchten, daarna zonder problemen verder.

tldr;
goedkope shimano remmen lijken wat minder betrouwbaar, maar ik zou ze pas vervangen als ze structureel problemen geven. (1 x moeten ontluchten, of 1 x contaminatie kan altijd natuurlijk, maar komt dit 3 x terug in korte tijd, zou ik ze gelijk vervangen)

Strava

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Hoewel ik inmiddels alleen nog maar Hope remmen heb, heb ik in het verleden wel SRAM (level TL) en Shimano (SLX en XT) gehad. Shimano's heb ik nooit problemen mee gehad in tegenstelling tot de SRAM level TL remmen. Wat een drama was dat. Als je niet te veel uit wil geven is een setje Deore prima. Zeker als je er alleen maar NLse routes mee doet. Als je verder ook in het buitenland wil gaan fietsen kun je ook investeren in een setje 4 pots zoals Ko.Kane al opmerkt. En grotere schijven natuurlijk.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16

Ik heb zelf de MT400 remmen, 1 stap hoger dan de MT200 en ik vind ze voor Nederland echt goed genoeg. Volgens mij zit er niet zoveel verschil tussen de MT200 en de MT400 remmen.

Persoonlijk zou ik daarom voor een powermeter gaan, mits je echt van plan bent om aan je conditie te werken. Als je het alleen maar doet omdat het je interessant lijkt om te zien hoeveel watt je wegtrapt zou ik voor een remmen upgrade gaan.

BlaBlaBla

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Op de NL routes wel, maar er zijn ook leuke plekken te vinden die geen onderdeel zijn van vaste route waar paar goede remmen goed van pas komen. Op locale lusjes aantal korte afdaling-tjes waar de remmen goed gebruikt worden. En op de HT van mijn vrouw met MT200 voelt dat niet altijd even prettig ;-)

Voor de keuze van remmerij geld; wat is je referentie kader en hoe wil je ze gaan inzetten. Zelf fiets ik al weer wat jaren met Shimano MT9100 (XTR) 160mm voor en achter op de HT XC en merk toch echt nodige verschil. Voor mij persoonlijk zou SLX het minimum zijn. Fully setje Magura MT7 Raceline 203mm voor en 180mm achter. En dat is wel beetje overkill, maar heb liever wat over dan dat ik te kort kom.

Powermeter wel eens naar gekeken, maar zie voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde. Ja leuke gadget. Voor mij zou de keuze dan ook makkelijk zijn. Remmen of powermter. Dan is het zonder na te denken remmen...

Edit

[ Voor 37% gewijzigd door Daan_ op 15-02-2022 14:22 ]

• R0y.
NewbieNeo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:07:
@R0y. Ik vraag me af in hoeverre het upgraden van je M200 remmen een echte upgrade zal zijn. Merk je dat je nu niet genoeg remkracht hebt?
Ik heb zelf MT500's op mijn HT en vind ze krachtig zat. Kan makkelijk het voorwiel laten blokkeren of stoppies ermee doen. Volgens mij zijn die vergelijkbaar met de MT200, alleen dan met een 2-vinger hendel ipv 3-vinger.

Heb sinds een paar maanden nu een powermeter op beide racefietsen en dat is m.i. echt een grote upgrade als je gericht wilt trainen en je progressie goed wilt bijhouden.
Voorheen was het puur op gevoel en hartslag trainen. Daarnaast heeft je hartslag nogal een vertraging, waardoor het voor korte intervallen niet echt nuttig is.
Remkracht mis ik niet maar wat ik wel merk is dat ik niet kan moduleren, daar zou ik nog wat kunnen winnen. Of gericht trainen er bij mij inzit weet ik echt niet. Een powermeter op mijn racefiets lijkt mij meer nice to have, en om mijzelf als ik weer eens vol in de Zeeuwse wind moet beuken toch wat voldoening te geven. Nu kijk ik vooral naar snelheid en hartslag maar wattage zegt dan toch meer volgens mij.

Met de MT200 ben je helaas ook gebonden aan 1 type remblok namelijk resin.
Sundown89 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:29:
@R0y.
Ik heb in het verleden ook de MT200 vervangen en vond dat persoonlijk een waardevolle upgrade. Het grootste verschil (voor mij) zat hem in de lengte en vorm hendel. Daarnaast vind ik de uitgebreide instelbaarheid ook erg prettig. Of dat nu met of zonder gereedschap kan maakt dan niet zoveel uit vind ik. Dat doe je niet zo vaak, in het begin om je setting te finetunen een paar keer en daarna hooguit bij een wissel van winter- naar zomer- of geen handschoenen. Ik heb nu XT M8100 remmen maar die Deore set is volgens mij echt waar voor je geld. Keuze tussen Deore en SLX zou je zelf moeten maken op basis van de verschillen die je al hebt opgesomd. Alleen de vraag of je nu genoeg remkracht hebt vind ik te kort door de bocht, er zijn meerdere factoren die bijdragen aan fijnere remmen.

..en als laatste is alles vanaf Deore inderdaad veel mooier! :)

Of je beter nieuwe remmen of een powermeter kan aanschaffen kan ik niet zeggen. Ik gebruik ten eerste geen powermeter en ten tweede is die keuze natuurlijk persoonlijk.
Ja dat instellen is volgens mij iets waar je in het begin eens mee speelt maar zodra je de setting hebt gevonden laat je het zo.
klaaas schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:36:
@R0y. ik heb onlangs gekozen voor de SLX set, maar dat was met name omdat de Deore niet leverbaar was. Ik denk dat er weinig (if any) verschil zal zitten in het gevoel van deze sets. T.o.v. de MT200 is er echt wel verschil. De kortere handel i.c.m. servo wave geeft een stuk beter gevoel. Shimano remmen worden nog wel eens omschreven als aan-uit, maar dat geldt zeker voor de MT200's . De blauwe tint is trouwens in werkelijkheid goed zichtbaar. Ik had echt zwart persoonlijk mooier gevonden.
Goed om te horen! Wat betreft looks een extra puntje voor Deore dus in mijn geval.
Strider schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:13:
[...]

Ik heb zelf de MT400 remmen, 1 stap hoger dan de MT200 en ik vind ze voor Nederland echt goed genoeg. Volgens mij zit er niet zoveel verschil tussen de MT200 en de MT400 remmen.

Persoonlijk zou ik daarom voor een powermeter gaan, mits je echt van plan bent om aan je conditie te werken. Als je het alleen maar doet omdat het je interessant lijkt om te zien hoeveel watt je wegtrapt zou ik voor een remmen upgrade gaan.
Ik kan ook niet zo snel het verschil tussen MT400 en MT200 vinden. Zie hierboven m.b.t. een powermeter, meer voor een stukje voldoening als ik vol de wind in ben geweest op de racefiets. Ook indoor ben ik eens gestart met zo'n trainingsprogramma maar uiteindelijk stop ik daar toch iedere keer mee omdat ik een normaal rondje (binnen of buiten) leuker vind. Nu vind ik het soms wel lastig om even rustig te fietsen, het is aan of uit bij mij. Een powermeter zou hier wel iets in kunnen betekenen, aan de andere kant zou dit natuurlijk ook op hartslag kunnen. Op mijn MTB zie ik niet zo zeer de meerwaarde voor een powermeter, ik kan mijzelf dan vaak een stuk beter rustiger houden zodat ik na een paar kilometer niet van mijn fiets af val. :+

• Prulleman
@R0y. over remmen ondertussen genoeg info, wat betreft het nut van een power meter... .ik zie het echt als hulpmiddel voor training, als de (prijs)drempel wat lager lag had ik er al lang 2 (racefiets en mtb).
heb voor de spark nog serieus een PM overwogen, maar ik zie er (voorlopig) toch vanaf. Functioneel is een PM voor mij op de racefiets een stuk waardevoller.

Zijn een paar use cases voor een PM:
- training
- pacing
- data analyse

Training staat qua nut ver bovenaan, ik train nu ruim 2 jaar indoor met structured workouts op power (check mijn strava link in mijn sig maar voor een idee wat voor workouts dat zijn. En je kan op die manier heel efficient trainen (juiste tijd in de juiste zone, op HR is dat leuk voor lange intervallen, maar voor korte intervallen is HR niet geschikt)

pacing kan interessant zijn, maar met een beetje zelf kennis en je HR in de gaten houden kan je ook prima voorkomen dat je jezelf opblaast op een klim of tegen de wind in.

data analyse is absoluut ook interessant, maar met name in combinatie met training (een aangezien dat op de MTB de voornaamste use case zou zijn zie ik er vanaf).

Verder werk ik vooral aan mijn conditie indoor en heb daar geen PM voor nodig (kickr core is accuraat genoeg), maar zou ik wel een PM op de racefiets willen hebben, zodat de trainings/racefiets ritjes die ik (bij mooi weer) buiten doe beter meedoen in mijn trainingsplan. Als ik de MTB pak dan, rij ik vaak, of voor de lol met vrienden, of gewoon lekker hard alleen (of met @Michaelg :D) of bij een wat langere rit probeer ik het wat rustiger aan te doen. Maar ik ga geen "workout" afwerken op de MTB, -WEL- op de racefiets, en daarom komt er nog wel een keer een PM voor de racert.

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:34:
Remmen doe je sowieso met 1 vinger. :)

Had al eens gezegd dat ik totaal niet meer in Shimano remmen zit: Maar afaik zit in beiden al de servowave techniek. En dat is het grootste verschil met de instappers: andere actuatie van de remcilinder en dat geeft modulatie (Bij SRAM is dat swinglink). Dus die stap brengt de Deore ook al.

Je kan ook voor ong 175e de 4 pots Deores nemen. (of 230 de SLX)
Deores zijn het zelfde als de 'non name' 500 serie buiten de naam en het kleurtje. Tipje dus om eventueel nog wat knaken te sparen.

Qua XT en SLX, deze zijn ook vrijwel het zelfde, de free-stroke adjustment doet toch amper wat en anders kan je voor 2 euro de schroefjes als vervangingsonderdeel van de XT remmen kopen (bike-components had ik ze vandaan) en in de plaats van de blindschroeven draaien. Verdere verschil is de kleur, reliëf op de brakeleverblade en een paar gram gewicht.

Heb verder met Shimano Deore (de oude 6000 lever die I-Spec II is) wel kapotte seals gehad in m'n levers aan beide kanten. Mogelijkerwijs door het niet opendraaien van de ontluchtings nippel op de lever bij het terug duwen van de pistons? Dit staat niet in de instructies voor het wisselen van de pads/terugduwen van de piston (ook een bleedblock/spacer moet geinstalleerd worden voordat je de ontluchtingsnippel op de caliper of lever opendraait). Kan me voorstellen dat er bij het ontluchten met versleten pads/de pistons een beetje uit, meer olie in gaat als dat er ruimte voor is met de pistons helemaal terug geduwd. :? Anyway was binnen de 2 jaar dus heb gewoon nieuwe gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 15-02-2022 20:01 ]

• Ko.Kane
GoldenSample schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Deores zijn het zelfde als de 'non name' 500 serie buiten de naam en het kleurtje. Tipje dus om eventueel nog wat knaken te sparen.
Ik zit er dus niet goed in maar de 500 serie is toch deze: https://bike.shimano.com/...ent/shimano/BL-MT500.html

En dat is toch ook al servo wave?

Die 500 serie is dan dus zelfde als Deore M6000?: https://bike.shimano.com/...deore-m6000/BL-M6000.html

En Deore M6100 is net weer wat anders (met dat extra steunpunt waar we het laatst over hadden?): https://bike.shimano.com/...deore-m6100/BL-M6100.html
Dat is dan de Deore die je wil, toch? (In ieder geval degene die Roy overwoog)

Voor referentie alle hendels van moment: https://bike.shimano.com/...category/brake-lever.html

Ben ik blij dat ik al 5 jaar de zelfde remmen heb en geen shimano's. :+

• Sjoewe
  • Nu online
Ik heb een setje Shimano Zee 4-potters op m'n hardtail en een setje Shimano XT M8000 4-potters op m'n Enduro. Daartussen merk ik weinig verschil, behalve dat de XT's een wat luxere remgreep hebben.

Ik vind het fijne remmen, en het is ook fijn om tussen de 2 fietsen hetzelfde remgevoel te behouden. Persoonlijk vind ik het ook prettig dat het met minerale olie werkt ipv DOT 5.1

Ik heb al jaren een werkplaatsverpakking van dat spul staan, en 2x per jaar flush ik de boel even door. Niet echt nodig, maar het zorgt wel dat het altijd helemaal in orde is. Met DOT gaat je dat niet lukken, als je die bus openschroeft moet je het snel opmaken, want het trekt vocht aan uit de lucht. Plus het is echt behoorlijk giftig.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

[b]Sjoewe in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"Plus het is echt behoorlijk giftig.
En corrosief voor je fiets!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:30:
[...]

Ik zit er dus niet goed in maar de 500 serie is toch deze: https://bike.shimano.com/...ent/shimano/BL-MT500.html

En dat is toch ook al servo wave?

Die 500 serie is dan dus zelfde als Deore M6000?: https://bike.shimano.com/...deore-m6000/BL-M6000.html

En Deore M6100 is net weer wat anders (met dat extra steunpunt waar we het laatst over hadden?): https://bike.shimano.com/...deore-m6100/BL-M6100.html
Dat is dan de Deore die je wil, toch? (In ieder geval degene die Roy overwoog)

Voor referentie alle hendels van moment: https://bike.shimano.com/...category/brake-lever.html

Ben ik blij dat ik al 5 jaar de zelfde remmen heb en geen shimano's. :+
M6000 en 500 serie is gelijk idd, dat bedoelde ik. M6100 heeft idd andere (I-Spec EV) Levers waar geen 500 serie variant van is.
Zie bij naderinzien dat de klauwen van de 500 en de M6000 toch iets anders zijn. Levers zijn wel het zelfde. Voor garantie gevallen kreeg ik ook de 500 levers ipv de M6000 gezien die niet meer leverbaar zijn.

• Ko.Kane
GoldenSample schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:12:
[...]

M6000 en 500 serie is gelijk idd, dat bedoelde ik. M6100 heeft idd andere (I-Spec EV) Levers waar geen 500 serie variant van is.
Zie bij naderinzien dat de klauwen van de 500 en de M6000 toch iets anders zijn. Levers zijn wel het zelfde. Voor garantie gevallen kreeg ik ook de 500 levers ipv de M6000 gezien die niet meer leverbaar zijn.
ik vind die nummer systemen ook maar slecht te volgen bij Shimano, en dan twee type Deores en dan ook nog 2 pot en 4 pot versies....Ik heb liever duidelijke serie namen dan alle nummers en generaties bij te houden.

Die 500 is dus beetje de afmontage keus om consumenten op verkeerde been te zetten: Je ziet de hendel en denkt "Deore" en dan hangt er down the line een goedkopere klauw aan.

MBT dot5.1 vind ik vaak dat er wat te dramatisch over wordt gedaan. Voor mij maakt het in ieder geval niet uit als het op keuze van remmen aankomt. Ik bleed onze enduro's zeker 3x per jaar en geen enkel issue met corrosie, niet eens rondom bleed nipple gat op de levers. Na ontluchten altijd even de plantenspuit met water er over en klaar. Het brandt ook geen gaten in je huid ofzo, ze stinken er wel flink van. :+ Maar handschoentjes lossen dat op.
Het zit bij mij wel in 120ml verpakkingen en mijn garage/werkplaats heeft luchtvochtigheid van onder de 40%. Dus dat scheelt en dat gaat dus wel seizoen mee.

Het zou trouwens wel handig zijn als het allemaal dezelfde mineral olie zou gebruiken. Maar er zijn redenen om DOT te gebruiken, alhoewel ook niet ijzersterk: https://www.milesracing.us/blogs/journal/dot-vs-mineral-oil

Maar de TLDR conclusie is: "Which one is better? Whatever one your bicycle brake system uses is the best. " :+

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Remmen met DOT 5.1 niks mis mee. Het heeft niet mijn voorkeur. Voor mij persoonlijk is houdbaarheid van de DOT een min punt. Dat is de reden dat ik gekozen heb voor remmen met mineraal olie.

Gebruik voor de Shimano en Magura remmen zelfde Shimano mineraal olie. Lekker makkelijk....

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:34
Ko.Kane schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 01:12:
[...]

Die 500 is dus beetje de afmontage keus om consumenten op verkeerde been te zetten: Je ziet de hendel en denkt "Deore" en dan hangt er down the line een goedkopere klauw aan.
Om het nog verwarrender te maken hebben ze ook de Deore in het zwart zonder Deore logo's. Die heb ik namelijk op de fiets zitten. Dat kan je dan alleen zien door de net iets andere vorm of op zoek gaan naar type nummers.

Flickr - Strava

• Prulleman
Heb er nog eentje voor het tikjes en kraakjes lijstje.. laatste 2 ritten had ik een een tik bij elke wiel rotatie. (Op zich makkelijker dan kraakjes bij trappen, dat kan op een hoop meer plekken zitten).

ik had al een paar onderweg gekeken of het niet iets stoms was zoals een losse spaak, een kabeleindje of iets hards in de band.. maar niks gevonden. Zonder load was er overigens niks te horen..

Beetje gegoogled en de meeste tips gingen toch richting spaken. De nippel in de velg, de kop in de naaf, de kruisingen van de spaken, losse spaak, ...

Vanochtend een mini druppel olie op elke nippel en spaak kruising gedaan(en na paar minuten weer goed afgedaan), alle spaken een kwart slag aangedraaid, spanning zo goed mogelijk gelijk gezet en nog een beetje recht getrokken (al met al viel het niet tegen voor een fabriekswiel, minimale correcties gedaan).

Maar dit heeft het dus wel opgelost :*)

Strava

• ZanielGa
Prulleman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:26:
Heb er nog eentje voor het tikjes en kraakjes lijstje.. laatste 2 ritten had ik een een tik bij elke wiel rotatie. (Op zich makkelijker dan kraakjes bij trappen, dat kan op een hoop meer plekken zitten).

ik had al een paar onderweg gekeken of het niet iets stoms was zoals een losse spaak, een kabeleindje of iets hards in de band.. maar niks gevonden. Zonder load was er overigens niks te horen..

Beetje gegoogled en de meeste tips gingen toch richting spaken. De nippel in de velg, de kop in de naaf, de kruisingen van de spaken, losse spaak, ...

Vanochtend een mini druppel olie op elke nippel en spaak kruising gedaan(en na paar minuten weer goed afgedaan), alle spaken een kwart slag aangedraaid, spanning zo goed mogelijk gelijk gezet en nog een beetje recht getrokken (al met al viel het niet tegen voor een fabriekswiel, minimale correcties gedaan).

Je weet zeker dat het opgelost is? Misschien is het veiliger om een set nieuwe wielen te bestellen. >:)
Misschien een Syncros Silverton one piece. Dan kunnen er zeker geen nippels losraken.

Nee hoor, ik probeer mensen echt geen nieuwe dingen aan te praten

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 16-02-2022 19:00 ]

• Prulleman
ZanielGa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Je weet zeker dat het opgelost is? Misschien is het veiliger om een set nieuwe wielen te bestellen. >:)

Nee hoor, ik probeer mensen echt geen nieuwe dingen aan te praten
Haha, zijn al onderweg, althans de naven moeten nog geleverd worden, de velgen liggen al te wachten

Strava

• ZanielGa
Prulleman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:00:
[...]

Haha, zijn al onderweg, althans de naven moeten nog geleverd worden, de velgen liggen al te wachten
Gelukkig. Moet allemaal wel veilig zijn. Wie weet waar kraakjes toe kunnen leiden.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:26:

Ik breng hem morgen voor soortgelijke bijgeluiden even weg. Durf niet aan spaken te draaien :X

• Prulleman
McLambo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:11:
[...]

Ik breng hem morgen voor soortgelijke bijgeluiden even weg. Durf niet aan spaken te draaien :X
Ben benieuwd wat de fietsenmaker kan vinden! Vraag het vooral na en kom er maar op terug :)

Strava

• daanb14
Ko.Kane schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:06:
@daanb14 zoiets als dat: https://www.hornbach.at/s...0-mm/3665212/artikel.html , zijn de wereld van varianten, maar eentje met (deels) gladde oppervlakken zonder grip patroon.

Kunstoffen softjaws werken niet voor deze test omdat die ingedrukt worden en dan de spacers te strak worden aangeduwd, dan loopt het stroef door de testmethode. Dan kun je allen testen zonder de spacer ringen.

Deze van Fox zijn in principe goed. Maar bij mijn Fox X2 was er iets te veel wrijving tussen die zwarte spacer ring en de o-ring, die tegen de beige bushing zit. Beetje vet en klaar.

Deze versie heeft al de halve glijbolletjes op de buitenzijde spacer ring, dus die kant zou soepel moeten gaan.

Hoekverdraaiing bij dit frame is sowieso klein, dus lagere wrijving opties bieden weinig voordeel.
Oké, dat is inderdaad wel iets om effe naar te kijken. Ik ga dit effe verder uitzoeken, want ik ziet overduidelijk nog niet op jouw kennisniveau.Maar de bedoeling is dus om te kijken of de demper soepel kan draaien in de werkbank?

• Ko.Kane
daanb14 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:30:
[...]

Oké, dat is inderdaad wel iets om effe naar te kijken. Ik ga dit effe verder uitzoeken, want ik ziet overduidelijk nog niet op jouw kennisniveau.Maar de bedoeling is dus om te kijken of de demper soepel kan draaien in de werkbank?
Wat hier kort te zien is in de video op deze tijdstamp:
https://youtu.be/OCPzS0MBcnE?t=72

Deze video had leuk vergelijk van verschillende type bushings, maar is nu corrupted: in de tijdbalk kan je nog de testen en vergelijkingen zien aan eind, maar beeld klopt niet meer met geluid. Iig bij mijn pc: YouTube: MTB shock bushings explained

Zoeken naar piepjes en kraakjes leidt altijd tot rabbit holes:
Zo was er sleep geluid ergens in elke rotatie van een achterwiel: Dan denk je remschijf. Maar het was alleen in de lichtste versnelling, kijken, testen draaien in bikestand: liep de derailleur kooi nipt aan op 1 kromme spaak. Die spaak was door iets (steen/tak) wat spanning verloren en daardoor ook knikje had. En dat kwam samen met iets te ruime afgestelde limit schroef....

Of bang dat je BB kapot is: uitbouwen, smeren, niks te zien....Weer gekraak bij hard aanzetten: kraakt je zadelrail in je zadel... 8)7
Pagina: 1 ... 184 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic