Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 185 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11
Ko.Kane schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:21:
[...]

Of bang dat je BB kapot is: uitbouwen, smeren, niks te zien....Weer gekraak bij hard aanzetten: kraakt je zadelrail in je zadel... 8)7
Exact dat ook gehad.. en de andere x dat ik mijn bb verdacht was het de kettingad montage

Strava

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11 12:32
Ach, ik heb nu een klap bij vermoedelijk het achterwiel op het moment dat ik kracht zet tijdens het fietsen, maar alleen in de zwaardere versnellingen, alleen als ik daadwerkelijk fiets(dus niet als fiets met achterwiel in de lucht hangt) en pas sinds ik de ketting en bladen voor heb vervangen.

Blijft leuk, fiets onderhoud...

Nu ik erover nadenk trouwens.. het zou best eens de bb kunnen zijn. Die moest los om de kettingblad te kunnen vervangen.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
darkkingll schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:32:
Ach, ik heb nu een klap bij vermoedelijk het achterwiel op het moment dat ik kracht zet tijdens het fietsen, maar alleen in de zwaardere versnellingen, alleen als ik daadwerkelijk fiets(dus niet als fiets met achterwiel in de lucht hangt) en pas sinds ik de ketting en bladen voor heb vervangen.

Blijft leuk, fiets onderhoud...

Nu ik erover nadenk trouwens.. het zou best eens de bb kunnen zijn. Die moest los om de kettingblad te kunnen vervangen.
Je zegt dat je de ketting en bladen voor hebt vervangen. Heb je de cassette ook vervangen? Zo niet, dan kan daar het probleem ontstaan. Je ketting en cassette slijten samen op elkaar in. Een nieuwe ketting op een bestaande cassette kan wel, maar als je te laat bent en de boel is al te ver ingesleten dan zul je ook de cassette moeten vervangen bij het vervangen van de cassette. Hoe ver was de ketting versleten (heb je een kettingslijtagemeter gebruikt?)

Of lees ik het verkeerd en is de "klap" geen overslaand tandje/tandjes?

[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 17-02-2022 07:57 ]

• darkkingll
Cassette ziet er nog prima uit, dus die is inderdaad niet vervangen.

Ik heb geen slijtagemeter, de kans is dan ook groot dat de ketting zelf nog prima was, maar aangezien het nog de originele ketting was en ik toch een tandwiel moest vervangen, heb ik die ook maar direct vervangen. Na een km of 3 a 4000 kon dat geen kwaad leek mij.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk check ik eerst de B tension en fijn afstelling. Al te vaak meegemaakt dat ik het advies kreeg om spullen boel te vervangen. Terwijl met simple check/handeling hoop geld kon besparen.

Ketting checker mag eigenlijk niet ontbreken in basis kit van een MTB-er ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 17-02-2022 08:11 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Klitse
  • Niet online
darkkingll schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:06:

Ik heb geen slijtagemeter, de kans is dan ook groot dat de ketting zelf nog prima was, maar aangezien het nog de originele ketting was en ik toch een tandwiel moest vervangen, heb ik die ook maar direct vervangen. Na een km of 3 a 4000 kon dat geen kwaad leek mij.
Ok, dus het zijn geen overslaande tandjes. Dat is mooi. Maar omschrijf de "klap" eens, want nu ben ik wel nieuwsgierig. Ik heb wel eens een kraakje in mijn BB, maar nog nooit een "klap" gehoord.
Daan_ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:07:
+1

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klap (kloink) geluid op de HT keer gehad als ik aanzette, en dat kwam toen uit mijn achterwiel (freehub) was aan service toe.

Kraakjes en tikjes etc. is een echt hoofdpijn dossier van elke fietser. Je frame fungeert als klank kast. Wat het opsporen van de oorzaak het niet gemakkelijker op maakt. Ontelbare forum post/blogs zijn hierover te vinden. Net als YouTube filmpjes. En dan nog blijft het vaak zoeken naar speld in hooiberg...

Negen van de tien keer kwam gekraak hier uit de vaste zadelpen. Schoon/droog maken en voorzien van nieuwe pasta en opgelost. Crank haal ik eens in de zoveel tijd eraf en voorzie deze van nieuw vet.

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 17-02-2022 08:22 ]

• Prulleman
@Klitse en @darkkingll ik dacht juist andersom.. als de cassette 3000-4000km oud is en je steekt er een nieuwe ketting op en je hebt problemen in de zware versnellingen... dan is dat naar mijn idee 99% overslaan door een ketting die niet op de (versleten) kransjes past.

Wat @Daan_ zegt is zeker de moeite waard, daar heb ik ook nog wel eens een combinatie mee kunnen redden. Als je de B-tension goed strak zet heb je maximale "wrap" van je kettin om je kleine kransjes, en de minste kans om door te slaan

Strava

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
Prulleman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:05:
[...]

Exact dat ook gehad.. en de andere x dat ik mijn bb verdacht was het de kettingad montage
Dit heb ik ook al gehad. BB verdacht, bleken het de derailleurwieltjes te zijn.

• Klitse
  • Niet online
Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:42:
@Klitse en @darkkingll ik dacht juist andersom.. als de cassette 3000-4000km oud is en je steekt er een nieuwe ketting op en je hebt problemen in de zware versnellingen... dan is dat naar mijn idee 99% overslaan door een ketting die niet op de (versleten) kransjes past.
Volgens mij zeg ik hetzelfde (althans dat probeer ik) :+

• Prulleman
Klitse schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Volgens mij zeg ik hetzelfde (althans dat probeer ik) :+
Klitse schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:57:
[...]

Je zegt dat je de ketting en bladen voor hebt vervangen. Heb je de cassette ook vervangen? Zo niet, dan kan daar het probleem ontstaan. Je ketting en cassette slijten samen op elkaar in. Een nieuwe ketting op een bestaande cassette kan wel, maar als je te laat bent en de boel is al te ver ingesleten dan zul je ook de cassette moeten vervangen bij het vervangen van de cassette. Hoe ver was de ketting versleten (heb je een kettingslijtagemeter gebruikt?)

Of lees ik het verkeerd en is de "klap" geen overslaand tandje/tandjes?
Klitse schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:10:

Ok, dus het zijn geen overslaande tandjes. Dat is mooi. Maar omschrijf de "klap" eens, want nu ben ik wel nieuwsgierig. Ik heb wel eens een kraakje in mijn BB, maar nog nooit een "klap" gehoord.
eerst, wel, maar dacht dat je er hier op terug kwam :)

[ Voor 37% gewijzigd door Prulleman op 17-02-2022 09:31 ]

Strava

• Klitse
  • Niet online
Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:30:
[...]

[...]

eerst, wel, maar dacht dat je er hier op terug kwam :)
Ik ging er nu maar vanuit dat de "klap" geen cassette gerelateerd probleem was aangezien darkkingll niet specifiek benoemt dat er daar iets mis gaat en het toch wel iets is wat duidelijk merkbaar is. Maar goed, ik vroeg ook niet voor niks om een verduidelijking van de klap 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 17-02-2022 09:32 ]

• Prulleman
daanb14 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Dit heb ik ook al gehad. BB verdacht, bleken het de derailleurwieltjes te zijn.
za wel door de frame constructie komen (klank kast effect is het grootste in dat gebied), het lijkt zo vaak daar vandaan te komen..

Strava

• Prulleman
Klitse schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Ik ging er nu maar vanuit dat de "klap" geen cassette gerelateerd probleem was aangezien darkkingll niet specifiek benoemt dat er daar iets mis gaat en het toch wel iets is wat duidelijk merkbaar is. Maar goed, ik vroeg ook niet voor niks om een verduidelijking van de klap 8)
"klap" is denk ik niet de beste omschrijving inderdaad :D.
als je een tandje skipped, dan is dat (naar mijn idee) meestal wel duidelijk te identificeren als "overslaan" (maar aan de andere kant, de 1e keer is wellicht anders/lastiger)

Strava

• darkkingll
Geluid vind ik altijd lastig te omschrijven. Klinkt alsof iets niet helemaal pakt en dan opeens wel weer pakt.
Ik heb de kabelspanning van de achterderailleur al bijgesteld.
Maar ik zal van de week weer eens kijken. Ben nu op kantoor ;)

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:20

Investig8or

What goes up, could come down

Daan_ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:07:
Persoonlijk check ik eerst de B tension en fijn afstelling. Al te vaak meegemaakt dat ik het advies kreeg om spullen boel te vervangen. Terwijl met simple check/handeling hoop geld kon besparen.

:Y
Ik heb een paar maanden terug toch ook maar zo'n checker gekocht, bleek dat de ketting zo ver versleten was dat de tool er niet eens meer tussen pastte :X .Nieuwe ketting leidde tot overslaan op de cassette, dus die ook vervangen samen met het middenblad voor. Nu is alles weer soepeltjes en trefzeker (wel handig, zelfs met de matige klimmetjes die ik soms tegen kom).

Overigens heb ik op beide fietsen (mtb en hybride) ook het krakende probleem, heel lastig om te vinden inderdaad. Ik zoek het wel eerst bij het zadel, dus zadel glijstangen, bevestigings bout en zadelstang/ klem ingesmeerd. Lijkt erop dat ik mazzel heb, kraken is al een stuk minder geworden. :)

Ik heb steeds meer de indruk dat ik met mijn samengeraapte 26"-er (Giant Revel uit 2012, XT schakelspullen uit 2007, Fox uit 2008, DT-swiss wielen ook zoiets, Hayes schijfremmen uit die tijd enz.) een uitzondering begin te worden, alleen maar 29"-ers die ik tegenkom. Maar ik heb al besloten dat ik, als ik regelmatig blijf mountainbiken, ik er ook aan ga geloven. Daarom heel interessante discussies hier om te volgen over de merken en de geometrie! _/-\o_

Idiocracy: it is real!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
Gisteren heb ik de Camelbak Podium bidon binnengekregen, nu valt het mij op dat er aan de bovenkant een hele grote opening zit waar gemakkelijk tijdens het rijden vuil in kan komen, en precies daar komt natuurlijk straks ook het water doorheen. Hoe ervaren jullie dat?
Lijkt mij achteraf gezien toch niet zo'n praktische bidon.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/camelbak-podium-bottle-detail.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Strider op 17-02-2022 10:31 ]

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:31:
Gisteren heb ik de Camelbak Podium bidon binnengekregen, nu valt het mij op dat er aan de bovenkant een hele grote opening zit waar gemakkelijk tijdens het rijden vuil in kan komen, en precies daar komt natuurlijk straks ook het water doorheen. Hoe ervaren jullie dat?

[Afbeelding]
je hebt ook de dirt series, die hebben nog een extra dopje.. (wat dan onderweg niet heel handig is, met name het er terug op doen.. )
https://www.mantel.com/ca...dirt-series-21-bidon&spec[]=245

maar ik zou deze lekker voor mooi weer houden en een bidon met een traditioneel dopje pakken voor de slecht weer ritten

Strava

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-12 10:37
Ik gebruik al tijden die podium's en eigenlijk erg tevreden mee. Alleen bij echt modderige omstandigheden moet je af en toe ff wat zand weg vegen. Maar meestal knijp ik dan gewoon in de fles zonder hem echt tegen de mond te houden ( en meestal ff 1 tel richting de grond spuiten zodat het grootste gedeelte al "schoon" is).

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:57

Kluus

Gang is alles

Hier ook nooit last met de podiums, zowel met de racer als op de MTB in gebruik. Als ie erg vies is kan je met een knijpje in de bidon de tuut schoonspuiten. Precies dezelfde ervaring als @Michaelg dus. Zo'n traditioneel dopje komt ook onder de modder en moet je eerst nog met je mond opentrekken, dus misschien is dat zelfs minder handig.

[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 17-02-2022 11:28 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Investig8or Probeer je niet blind te staren op alle mooie getalletjes van de geometrie. Probeer testritten te maken en keuze te maken op basis van eigen ervaring. ;-)

• darkkingll
Kluus schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:27:
Hier ook nooit last met de podiums, zowel met de racer als op de MTB in gebruik. Als ie erg vies is kan je met een knijpje in de bidon de tuut schoonspuiten. Precies dezelfde ervaring als @Michaelg dus. Zo'n traditioneel dopje komt ook onder de modder en moet je eerst nog met je mond opentrekken, dus misschien is dat zelfs minder handig.
Hier net zo, gebruik zeker al 5 jaar Podium Chill bidons. Werken perfect! Als de dop vuil is even kort vegen/spuiten en klaar.

• Prulleman
@Investig8or maar bedenk ook dat je met een testritje wellicht niet alles uit de fiets kan halen.. een 2012 26er vs een moderne 29er is echt een groot verschil in hoe je die door de bocht heen duwt, die andere rijstijl leer je niet in 1 ritje.
(ik ben in 2017 overgestapt van een jaren 90 26er naar een semi moderne 29er (2017 cannondale hardtail, wel duidelijk anders dan de eerste generatie 29", maar ook nog niet zover als de laatste generatie, en zeker niet als je de XC hoek een beetje achterwege laat.)

Het kan dus zomaar zijn dat het in het begin een beetje log en moeizaam aanvoelt in de bochten, maar het behoud van snelheid die je er voor terug krijgt is ook weer niet te missen!/

Ik zat toevallig van de week ook naar de podium bidons te kijken, aangezien mijn elite bidons een beetje gaar beginnen te worden (mogen eigenlijk niet in de vaatwasser, vanwege de temperatuur.. maar daar ben ik te lui voor.. het plastic gaat er wel door achteruit..). Een chill versie voor in de zomer lijkt me best ideaal

Strava

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21

Sherlock

No Shit

Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:40:
Ik zat toevallig van de week ook naar de podium bidons te kijken, aangezien mijn elite bidons een beetje gaar beginnen te worden (mogen eigenlijk niet in de vaatwasser, vanwege de temperatuur.. maar daar ben ik te lui voor.. het plastic gaat er wel door achteruit..). Een chill versie voor in de zomer lijkt me best ideaal
Ik heb laatst ook 2 Podiums aangeschaft, en toen kwam ik er achter dat dat zo'n beetje de enige Camelbak bidons zijn die eigenlijk niet in de vaatwsser mogen :X

https://www.camelbak.com/care-and-cleaning.html#

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Prulleman
Sherlock schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik heb laatst ook 2 Podiums aangeschaft, en toen kwam ik er achter dat dat zo'n beetje de enige Camelbak bidons zijn die eigenlijk niet in de vaatwsser mogen :X

https://www.camelbak.com/care-and-cleaning.html#
mogen != kunnen

wat is de ervaring in de praktijk?

Strava

• Sherlock

Sherlock

No Shit

In de praktijk heb ik ze tot nu toe alleen met de hand gewassen ;)

Denk dat ik binnenkort eens naar de HEMA ga om een flessenborstel.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:00

charrel

Cortisol4life..

Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:50:
[...]

mogen != kunnen

Ik heb een ouder type waar je het tuutje van omhoog klapt, nu na jaren begint het plastic van het tuutje wat bros te worden en te barsten maar hij is nog steeds waterdicht en denk ik wel 15 jaar oud. Voorloper van de Eddy zo te zien, en die gaat gewoon al 15 jaar in de vaatwasser ;)
(geen idee of ie daar geschikt voor was)

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 17-02-2022 12:42 ]

• Strider
Toevallig ook iemand ervaring met de Specialized Purist WaterGate bidon?
Ook een mooie bidon waar geen BPA in verwerkt is.

BlaBlaBla

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
Als we het toch over bidons hebben.
Jammer dat ze deze niet hier verkopen. Vind het er wel geinig uitzien. :+

• darkkingll
Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:50:
[...]

mogen != kunnen

Ik doe haast niets anders dan ze in de vaatwasser wassen. Na 5 jaar (niet intensief) gebruik nog niets te merken.

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:31
ben is aan het kijken naar een garmin ( lees fietscomputer). Wat zijn jullie suggesties?
Ik ben wel gedesinteresseerd in de Garmin Edge 530

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:56:
[...]

Ben benieuwd wat de fietsenmaker kan vinden! Vraag het vooral na en kom er maar op terug :)
Even langs een goeie LBS geweest hier in de buurt. Terwijl ik wachtte even met de spanningsmeter langs alle spaken: Na 1,5 jaar en 3500km alles nog keurig egaal op spanning en binnen de fabriekswaarden.

Pingelen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door vuil tussen de punten waar de spaken kruisen. Is op te lossen door schoonmaken/smeren -> komt waarschijnlijk terug.

• Prulleman
McLambo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Even langs een goeie LBS geweest hier in de buurt. Terwijl ik wachtte even met de spanningsmeter langs alle spaken: Na 1,5 jaar en 3500km alles nog keurig egaal op spanning en binnen de fabriekswaarden.

Pingelen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door vuil tussen de punten waar de spaken kruisen. Is op te lossen door schoonmaken/smeren -> komt waarschijnlijk terug.
Als het echt terug blijft komen (wat ik me niet voor kan stellen) dan zou je nog zo iets kunnen overwegen:
https://www.instructables.com/Tie-and-Solder-a-bike-wheel/

https://www.pinkbike.com/...to-xc-world-cup-2021.htmlAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB9SAKruuyq5BgNIuaF0ZEjT0v0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gIoKQNmvyOSkZtqKuwb3QGWM.png?f=fotoalbum_large
zelfs vdp rijdt er mee
To increase stiffness, the spoke crossings are reinforced with wire. Van der Poel's mechanic says this helps him while sprinting and in technical sections.
chimera2 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:01:
ben is aan het kijken naar een garmin ( lees fietscomputer). Wat zijn jullie suggesties?
Ik ben wel gedesinteresseerd in de Garmin Edge 530
veel info hier:
Het grote fietscomputer topic

een 530 is prima (heb er zelf ook 1), maar het hangt ook een beetje af wat je er allemaal mee wilt doen.. zonder meer info kan ik je ook een km tellertje van 10 euro van de decathlon aanraden, die geeft waarschijnlijk nog betrouwbaarder de afstand en snelheid weer dan een 530 zonder speedsensor :)

Strava

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

darkkingll schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:06:

Een ketting kan al na 500 Km versleten zijn. De kans dat je ketting na 4000 Km "nog prima" is kan ik dan ook niet onderschrijven. Juist de cassette en ketting slijten op elkaar in en als je de ketting te laat vervangt, moet je ook de cassette doen. Je kettingblad vooraan kan juist wel een paar kettingen overleven, al zal de ketting wel sneller slijten in dat geval.

Dus altijd de ketting opmeten voordat je deze vervangt. Bij meer dan 50% versleten, ook de cassette vervangen. Of met 2 (of 3) kettingen rijden en deze elke 500 Km verwisselen. Dan kun je door rijden tot alles echt versleten is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:05
Strider schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:31:

[Afbeelding]
Mudcap is los te koop:
https://www.bike-componen...ud-Cap-Staubkappe-p67691/

Als je de dirt versie koopt, komt de mudcap er bij. Qua gebruik: Ik kan met de hand waarmee ik hem pak, de mudcap er af wippen met mijn duim. Ik vind het wel added value op modder banen en op koeienstront almweides, dan heb ik in ieder geval een schoon drink tuitje.

En ik lees net dat hij niet in afwasmachine mag: zit er al jaren in.

Kettingen wissel ik relatief vroeg, dus als ze 'half' versleten zijn, omdat ze goedkoop zijn tov cassette etc: Maar ik bewaar ze en na 3 wissels kunnen ze allemaal nog een keer totdat ze op zijn. Haal je de max uit de cassette en tandwielen, beetje gierig. :+ .
Wat me in de bergen meevalt is dat je veel andere slijtage hebt: in NL gingen je kleine tandwielen er snel aan en heb je last van doortrappen met nieuwe ketting. Ik zit nu vaker net buiten de kleinste tandwielen (3-4) en dan is het bijna altijd omlaag dus trap je niet lang volle kracht. En het lange tijd hard trappen zit vooral in de lichtste 3 tandwielen tijdens klimmen en daar heb je zoveel chainwrap dat het lang mee gaat. Mijn vorige enduro had 5 jaar op 1 drivetrain en was nog goed compatibel met nieuwe kettingen zonder doortrappen. (Die had trouwens wel meer dan 3 kettingen gehad)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ik zie hem hier nog niet langskomen, dus deel hem maar even. Canyon heeft weer een nieuw model gelanceerd. De Spectral 125

Grofweg een Spectral met 125mm (achter) en 140mm (voor) veerweg. Nu hadden we het hier pas over de balhoofdhoek. Deze heeft er een van 64. En toch zweeft mijn vinger boven de bestelknop :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Ko.Kane
Roozzz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:11:
Ik zie hem hier nog niet langskomen, dus deel hem maar even. Canyon heeft weer een nieuw model gelanceerd. De Spectral 125

Grofweg een Spectral met 125mm (achter) en 140mm (voor) veerweg. Nu hadden we het hier pas over de balhoofdhoek. Deze heeft er een van 64. En toch zweeft mijn vinger boven de bestelknop :+
Interessant model weer. https://www.pinkbike.com/...-canyon-spectral-125.html

Mijn eerste idee vooral als Spectral 125 AL 6 erg interessant als instapper voor 3000€. (en zeker de 500e waard tov AL5, zie oa vork, shock etc)

De duurdere modellen zijn denk ik niet de beste deal in deze klasse. Zeker niet de beste klimmer in class. En kijk eens hoe erg zadel naar voren is geschoven in de PB review (das wel voorbij het max streepje). Ze geven niet voor niks de actual seat tube angle niet op. Tevens relatief zwaar, wat maar beperkt belangrijk is.
Dit zijn dus allemaal geen disqualifiers die het een 'slechte' fiets maken, dus voor AL 6 mooie optie, alleen als je in de dure range komt dan heb je gewoon ook veel andere opties en moet je kritischer kijken wat je exact wil. Dus is de 64 degree angle wat je zoekt: dan is dat 1 van de sterkste USP's. En de directe beschikbaarheid is natuurlijk ook mega USP.

Edit: in artikel staat wel de actual STA: ~71 degrees

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Zie een verwijzing naar ketting slijtage meter, hoe doen jullie dat?
Zodra de slijtage meter aangeeft dat de ketting vervangen moet worden, dan kunnen de tandwielen blijven zitten? Gaat dat meerdere keren goed?

Nu volg ik de strategie van 2-3 kettingen iedere 500km doorwissellen. Dit doe ik tot de ketting overslaat, maar dan kan je wel alles vervangen. Gemiddeld zit er dan zo'n 4000-6000 km op de teller, afhankelijk van de omstandigheden.

• Prulleman
Roozzz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:11:

mooie fiets inderdaad, qua geo toch weer wat anders dan de oudere canyon (neuron/spectral) modellen.
Zo kom je een beetje in de fase dat er voor iedereen wat is, zoveel soorten en maten :)

Vind dit dan wel weer een bijzondere opmerking op de site:
Voor moeiteloos onderhoud lopen de kabels volledig intern.
Je kan veel vinden (zowel positief als negatief) over interne kabels, maar moeiteloos onderhoud.... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 17-02-2022 14:44 ]

Strava

• Ko.Kane
Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Je kan veel vinden (zowel positief als negatief) over interne kabels, maar moeiteloos onderhoud.... :X
Ik denk dat ze daar mee verwijzen naar: "fully guided internal routing on the carbon frame". Wat stuk beter is dan stofzuigers en touwtjes.
Nederlandse markering teksten gaan af en toe "lost in translation".

• Sherlock

Sherlock

No Shit

En als je schoonmaken tot onderhoud rekent klopt het wel natuurlijk :*)

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik ben bang dat ik misschien toch ergens een kraakje heb gehoord in mijn voorvork, weet het niet zeker maar ben bang dat er maar 1 optie was voor de veiligheid. (Helaas geen weer voor in het bos fotos) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccPWLAymUJLtkKuCnJvFTsORcYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2HXgsaOn3yUmklHoHRj9uXM.jpg?f=fotoalbum_large

En volgens mij hoor ik heel binnenkort ook een kraakje ergens in wat pedalen aangezien er nog wat anders in de brievenbus zat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvoR0z28moumX8sum2qz8sV1OMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxGZfUsfkDmiqrNoFa4dyOWX.jpg?f=fotoalbum_large
Met tevens wat andere goodies.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlCbWPQ3ws9M0j1RQJrW86-Vzu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEadAo2804ZhSItx6wwk2iNi.jpg?f=fotoalbum_large

Nu denk ik dat ik voorlopig even weer niets hoor kraken.

• Prulleman
ZanielGa schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:02:
Ik ben bang dat ik misschien toch ergens een kraakje heb gehoord in mijn voorvork, weet het niet zeker maar ben bang dat er maar 1 optie was voor de veiligheid. (Helaas geen weer voor in het bos fotos) [Afbeelding]

En volgens mij hoor ik heel binnenkort ook een kraakje ergens in wat pedalen aangezien er nog wat anders in de brievenbus zat.[Afbeelding]
Met tevens wat andere goodies.[Afbeelding]

Nu denk ik dat ik voorlopig even weer niets hoor kraken.
mag dat wel? Carbon vork in een stalen fiets?

Strava

• ZanielGa
Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:09:
[...]
mag dat wel? Carbon vork in een stalen fiets?
Nee nee, is totaal geen carbon. Is duidelijk een stalen vork vermomd als Carbon. Ik zou niet durven zo'n doodzonde te begaan.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 16:32
Die Spectral 125 is een erg leuke fiets idd, toevallig vandaag een review over gezien YouTube: The NEW 2022 Canyon Spectral 125 Is The Perfect UK Trail Bike! First...

• McLambo
  • Nu online

McLambo

MTB Junky

Even een vraagje aan ervaringsdeskundigen:

1,5 week geleden heb ik een bike-fitting ondergaan, naar aanleiding van aanhoudende pijnklachten in de onderrug (2,5 jr).

Doelstelling was om vast te stellen dat mijn fietspositie in ieder geval geen aanleiding kan zijn voor deze pijnklachten.

Ik ben er volledig in meegegaan; naast de afstelling van de bike heb ik me zooltjes, wigjes, pedalen en een ander zadel laten aanmeten.

Nu ben ik zo'n kleine 80km verder met deze nieuwe setup, en naar mijn gevoel 'zit het voor geen meter' en mis ik mijn oude fiets. (even kort door de bocht; veel van de aanpassingen en nieuwe onderdelen zijn wat mij betreft een achteruitgang, ondanks dat het tijdens de bike-fitting goed toegelicht is, en het zo 'beter zou moeten zijn')

Is dit een kwestie van even doorzetten en na een km of 200 nog eens evalueren?
Of zaten jullie na de bikefitting meteen beter naar je gevoel?

[ Voor 12% gewijzigd door McLambo op 17-02-2022 21:39 ]

• GrooV
Bij mij kan het zadel 0,5cm lager al pijn in m'n rug opleveren dus een volledige makeover van je complete setup lijkt me sowieso behoorlijk rigoureus ?

Klinkt mij als een overijverige bikefitting

[ Voor 13% gewijzigd door GrooV op 17-02-2022 21:55 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:57

Kluus

Gang is alles

darkkingll schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:53:
[...]

Ik doe haast niets anders dan ze in de vaatwasser wassen. Na 5 jaar (niet intensief) gebruik nog niets te merken.
Hier wel intensief gebruik, ook altijd in de vaatwasser, 0 problemen.

• Prulleman
edoappelhof schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:59:
[...]

Ah leuk! Grote kans dat ik erbij ben.
Voor het geval je het had gemist, de inschrijving is afgelopen weekend geopend!

Strava

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:33:
[...]

Interessant model weer. https://www.pinkbike.com/...-canyon-spectral-125.html

Mijn eerste idee vooral als Spectral 125 AL 6 erg interessant als instapper voor 3000€. (en zeker de 500e waard tov AL5, zie oa vork, shock etc)

De duurdere modellen zijn denk ik niet de beste deal in deze klasse. Zeker niet de beste klimmer in class. En kijk eens hoe erg zadel naar voren is geschoven in de PB review (das wel voorbij het max streepje). Ze geven niet voor niks de actual seat tube angle niet op. Tevens relatief zwaar, wat maar beperkt belangrijk is.
Dit zijn dus allemaal geen disqualifiers die het een 'slechte' fiets maken, dus voor AL 6 mooie optie, alleen als je in de dure range komt dan heb je gewoon ook veel andere opties en moet je kritischer kijken wat je exact wil. Dus is de 64 degree angle wat je zoekt: dan is dat 1 van de sterkste USP's. En de directe beschikbaarheid is natuurlijk ook mega USP.

Edit: in artikel staat wel de actual STA: ~71 degrees
Snap prima dat een knik in je zitbuis niet ideaal is als je je zadel ver omhoog kiept, maar een actual seattube angle van 71, dat is niet enorm relevant.. de effective angle op een bepaalde hoogte is veel relevanter. Verder hoe $random reviewer het zadel hat staan voor de fotoshoot zegt natuurlijk niet bijster veel.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 08:19

Appie

F1RST Racing

McLambo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:38:

1,5 week geleden heb ik een bike-fitting ondergaan, naar aanleiding van aanhoudende pijnklachten in de onderrug (2,5 jr).

Doelstelling was om vast te stellen dat mijn fietspositie in ieder geval geen aanleiding kan zijn voor deze pijnklachten.

Ik ben er volledig in meegegaan; naast de afstelling van de bike heb ik me zooltjes, wigjes, pedalen en een ander zadel laten aanmeten.

Nu ben ik zo'n kleine 80km verder met deze nieuwe setup, en naar mijn gevoel 'zit het voor geen meter' en mis ik mijn oude fiets. (even kort door de bocht; veel van de aanpassingen en nieuwe onderdelen zijn wat mij betreft een achteruitgang, ondanks dat het tijdens de bike-fitting goed toegelicht is, en het zo 'beter zou moeten zijn')

Buurman van mij heeft eenzelfde ervaring. Had een fitting, met 400 dollar aan veranderingen en na de eerste rit heeft hij er weer van alles afgegooid. Ik geloof het enigste wat hij aangehouden had waren de pedal extenders.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Ko.Kane

Geen ervaring met bikefitting, maar loop al tijdje bij fysio ivm 2 probemen die nu bijna opgelost zijn; 1) thoriac spine problemen en gebrek aan mobiliteit in compleet lichaam in voorwaartse buiging: maw ik kon bij lange na niet met mijn vingers bij de grond. En 2) een grade 1 AC separation in mijn schouder.

Tijdens de behandeling van punt 2 kwam oa naar voren dat mijn opdruktechniek al mijn hele leven verkeerd was en ik daar nieuwe techniek moest aanleren en dat voelt gewoon vreemd aan. En dat duurt erg lang om te wennen. Dus een nieuwe juiste techniek aanleren kan zeker lang duren.

En uit punt 1 kwam naar voren dat pijn na sport of buro werk, niet perse door die activiteit kwam, maar door gebrek aan mobiliteit en te weinig training van bepaalde spieren. De oplossing algemene oefeningen om dat te verbeteren. Plus ik gebruik nu een korte warming up en los gooi routine, en na fietsen een kleine stretch en rol routine al gelang hoe ik me voel. (Alhoewel advies natuurlijk is altijd, maar dat schiet er soms op locatie bij in)

Dus wellicht eens met een goede sportfysio een check-up doen om te kijken of er ergens problemen zijn.
GoldenSample schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:30:
[...]

Snap prima dat een knik in je zitbuis niet ideaal is als je je zadel ver omhoog kiept, maar een actual seattube angle van 71, dat is niet enorm relevant.. de effective angle op een bepaalde hoogte is veel relevanter. Verder hoe $random reviewer het zadel hat staan voor de fotoshoot zegt natuurlijk niet bijster veel.
Het 'probleem' is dat de effective seat angle op een gedefinieerde hoogte wordt gegeven: namelijk ter hoogte van de stack/hoogte van headtube. Bij L en grotere frames is dat punt veel lager dan de zadelhoogte van de gemiddelde rijder en de horizontale divergentie die tussen de twee lijnen van de actual vs effective STA ontstaat wordt steeds groter naar mate je hoger boven de horizontale stack lijn komt. En een zadel zit hoger dan je handvatten meestal, dus minimaal al: 25mm riser, halve stemstack van ~20mm, 3x5mm spacer, plus 5 mm topcap = 65mm hoger, plus verschil tussen zadel en grips. Voor de NL markt zijn de maten L en groter wel de hoofdmoot, en NL-ers lopen vaker tegen de limieten van van fietsdesigns aan.

Dit model heeft een verschil van 6,13 graden op stack hoogte tussen eff en act, mijn eigen fiets maar 3,6 graden. Dat is een groot verschil qua design, wat nog versterkt wordt door de korte chainstays wat een extra gevoel van op de achteras zitten in klimmen geeft.
Die steile STA is een van de grootste verbeteringen van mijn huidige fiets tov mijn vorige. Ik ben zelf niet bijzonder lang: 182/6ft, en mijn inseam is 90cm/35" en ik merk dat dus echt. Vriend van me is denk ik rond de 195 en loopt helemaal regelmatig tegen dit probleem aan ondanks XXL frames.

De reviewer is niet helemaal random, omdat je zijn lengte weet. Dat iemand met die lengte al direct zijn zadel op een max setting moet zetten is wel een indicatie.

Verder is dit gewoon een observatie ter overweging. Ik denk dat de AL6 echt goede deal is, waar nauwelijks concurrentie voor is. Sowieso heeft Canyon super goede afmontage deals bij veel modellen. Maar voor het geld van een CF9 van bijna 6k is er veel meer concurrentie en moet je wat kritischer zijn. Of: veel mensen die in die prijsrange zitten hebben al een meer uitgesproken voorkeur en zijn daarom kritischer.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb je bikefitting gedaan bij iemand die ook kijkt naar jou lichamelijke klachten en niet alleen naar de cijfertjes.Paar jaar geleden bikefitting gehad en men keek hoofdzakelijk naar de cijfertjes. Hield weinig tot geen rekening met mijn lichamelijke klachten/beperkingen. En ging er vanuit dat je gros van de tijd in je zadel zit. Bij mij was het resultaat meer last als voorheen.

Aanpassingen die men gemaakt had. Was langere stem, ander stuur, zadel, en crank lengte. Uiteindelijk alles terug gebracht en geld terug gekregen ;-)

Heb toen chiropractor/fysiotherapeut om advies gevraagd. Bij mij zat de aanpassing in hoogte en hoek van het zadel en belangrijkste mijn eigen fysiek. Met minimale aanpassingen per keer aan de slag gegaan. En kreeg oefeningen mee om mij core te verstevigen etc..

Ben persoonlijk niet zo’n fan meer van bikefitting voor mountainbiken. O-)

• McLambo
  • Nu online

McLambo

MTB Junky

Daan_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:18:
[...]

Heb je bikefitting gedaan bij iemand die ook kijkt naar jou lichamelijke klachten en niet alleen naar de cijfertjes.Paar jaar geleden bikefitting gehad en men keek hoofdzakelijk naar de cijfertjes. Hield weinig tot geen rekening met mijn lichamelijke klachten/beperkingen. En ging er vanuit dat je gros van de tijd in je zadel zit. Bij mij was het resultaat meer last als voorheen.

Aanpassingen die men gemaakt had. Was langere stem, ander stuur, zadel, en crank lengte. Uiteindelijk alles terug gebracht en geld terug gekregen ;-)

Heb toen chiropractor/fysiotherapeut om advies gevraagd. Bij mij zat de aanpassing in hoogte en hoek van het zadel en belangrijkste mijn eigen fysiek. Met minimale aanpassingen per keer aan de slag gegaan. En kreeg oefeningen mee om mij core te verstevigen etc..

Ben persoonlijk niet zo’n fan meer van bikefitting voor mountainbiken. O-)
Ja, er is van te voren uitvoerig gekeken naar mobiliteit en lenigheid van verschillende lichaamsdelen. Onder andere is er ook een beenlengte verschil opgelost, en stand van voeten ondersteund.

Op zich wel aardig voorwerk dus. Ik ben ook aardig lenig, en ben al ruim 3/4 jaar meerdere keren per week met core oefeningen, en mobiliteitsoefeningen voor de onderrug bezig. Dit heeft tot nu toe al goed geholpen met de mobiliteit en pijnklachten.

Fitting liep ook 1,5 uur uit om alles goed te krijgen.

Ik kijk het nog even aan. Zal alvast eens navragen wat een goed moment is om evaluatie door te geven 8)

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Ko.Kane schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 00:32:
[...]

Geen ervaring met bikefitting, maar loop al tijdje bij fysio ivm 2 probemen die nu bijna opgelost zijn; 1) thoriac spine problemen en gebrek aan mobiliteit in compleet lichaam in voorwaartse buiging: maw ik kon bij lange na niet met mijn vingers bij de grond. En 2) een grade 1 AC separation in mijn schouder.
Grade 1, tsss. Ektes hebben een grade 2/3 ;w

Bij mijn bikefit vooral zadel positie (16mm naar beneden), breedte zadel (dikke kont), voetplaatjes aangepast (helemaal naar achteren, scheelde ook veel). Daardoor een vlakkere voet-hoek en efficiëntere kracht overbrenging gekregen (op papier). Kostte me vooral wennen in de hamstrings, want doordat de voethoek te groot was (ook op de racefiets), ga je andere spiergroepen belasten, dus dat kost adaptatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 18-02-2022 09:38 ]

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:50
Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:42:
[...]

Voor het geval je het had gemist, de inschrijving is afgelopen weekend geopend!
Thanks voor de reminder, heb me toevallig van de week ergens ingescreven.

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-11 16:58
Deruxian schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:45:
Nu we op het punt staan om te verhuizen naar een huis met plek om een eventuele MTB te stallen kan ik dan eindelijk gaan beginnen met mountainbiken. Ervaring eigenlijk nul maar al jarenlang in mijn hoofd om er mee te gaan beginnen. Ooit wel eens om een MTB gezeten en dat beviel dusdanig goed dat ik de laatste jaren veel gespeeld heb met het idee er een aan te schaffen.
Ik zit er aan te denken om een clinic te gaan volgen om toch op zijn minst even de beginselen mee te krijgen. Ook om wat beter beslagen ten ijs te komen als ik een MTB ga aanschaffen. Ik ben woonachtig in omgeving Utrecht. Raden jullie een clinic aan voor een beginner? Simpele zoekopdracht op Google gaven een paar bedrijven welke clinics geven met beste goede reviews. Wel vrij prijzig alleen. Zijn allemaal clinics gericht op beginners en duren zo rond de 3 uren.
Ik zit in vrijwel dezelfde situatie, ook omgeving utrecht. Al iets gevonden? Wil ook eerst eens een clinic doen en wat meer kennis vergaren voor ik er echt geld in ga steken.

• GrooV
Kip/ei natuurlijk, vanaf 0 een clinic heeft ook niet zo veel nut als je het mij vraagt en kost ook wat centjes.

Tip koop een leuke instap Canyon/Cube nieuw van rond de 1000-1500 euro. Ga lekker fietsen en bouw wat conditie op. Kijk of je in je buurt een leuke route (mtb-routes.nl) hebt liggen die je een paar keer per week kan doen en zo dus ook helemaal leert kennen.

Je zal snel verbetering zien en dan kan je met een clinic je techniek gaan leren verfijnen. Nog beter is natuurlijk met een paar mensen samen te gaan fietsen, dan leer je het nog sneller en daag je elkaar uit en dan met z'n allen een prive clinic

Vind je het niks verkoop je de fiets weer met amper verlies in deze tijd. Vind je het geweldig dan is je portemonnee je limiet :)

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 12:02
McLambo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Ja, er is van te voren uitvoerig gekeken naar mobiliteit en lenigheid van verschillende lichaamsdelen. Onder andere is er ook een beenlengte verschil opgelost, en stand van voeten ondersteund.

Op zich wel aardig voorwerk dus. Ik ben ook aardig lenig, en ben al ruim 3/4 jaar meerdere keren per week met core oefeningen, en mobiliteitsoefeningen voor de onderrug bezig. Dit heeft tot nu toe al goed geholpen met de mobiliteit en pijnklachten.

Ik kijk het nog even aan. Zal alvast eens navragen wat een goed moment is om evaluatie door te geven 8)
Mag ik vragen wat ze hebben gedaan aan het beenlengteverschil? Dat heb ik ook (behoorlijk). Nu vooral bezig met mijn core te trainen voor betere ondersteuning van de rug, waar de meeste klachten zitten. Ik vraag me af wat ik op de mountainbike daaraan kan doen. Is dat een kwestie van spacers onder het schoenplaatje plaatsen? Dat heb ik toevallig vorige week gedaan bij nieuwe schoenen alleen dan zit er een verschil in hoeveel contact mijn schoen met het pedaal maakt. Dat voelt (zonder gefietst te hebben overigens) een beetje gek aan.

• Ko.Kane
Holk schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:37:
[...]

Grade 1, tsss. Ektes hebben een grade 2/3 ;w
Gelukkig niet, dit gaf al genoeg hinder qua pijn. Maar kon er nog wel hele seizoen mee fietsen. Heb jij hem compleet door gehad? :X
Bij mij was het trouwens ook niet door fietsen of een val gebeurt.
McLambo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Dat klinkt eigenlijk allemaal goed. Voelt het nu alleen raar, en is de pijn al weg? Dan zou ik gewoon proberen te wennen.

Wanneer doet/deed het pijn? Na fietsen of tijdens fietsen, en indien tijdens wanneer exact? Als het tijdens fietsen is kan het ook nog aan traptechniek liggen: zwaar verzet en stampen en daarbij erg aan stuur trekken is veel zwaardere belasting.

Verder kan ik ook alleen nog wat random dingen bedenken:
1) Beetje flauw, maar klopt de maat van je fiets? Tijdje terug had ik wat gepost over RAD, meet dat eens van je zelf en de fiets. (deze post: Ko.Kane in "Het grote mountainbike topic (deel 14)" ) Als het te RAD+ is, dus te lang/gestrecht dan zit er veel winst in punt 2:

2) hoe "XC'' is je zit? Hoeveel lager zit je stuur t.o.v je zadel. Probeer eens een handlebar met serieus andere rise. Dus 30mm meer dan wat je nu hebt. Afhankelijk van antwoord bij 1: als je fiets wat RAD+ is dan ook iets dichterbij brengen met iets kortere stem. (Daar wat kleinere stappen). Ook meteen je stuurbreedte controleren. Te breed stuur trekt je lichaam ook omlaag. Een cm minder is al verschil daarbij. Vooral ongekorte sturen van 800mm zijn voor bijna niemand de juiste maat, tenzij iemand serieus lang is.

3) Qua zadel: Ik neem aan dat ze de positie van zadel tov BB hebben meegenomen? Verder het zadel ietsje voorover kan helpen omdat je bekken dan al kan kantelen ipv alleen je onderrug. Echter te ver en dan zit je steeds tegen wegglijden te werken en dat is ook weer slecht.

4) Cranklengte: kortere cranks ontlasten o.a. je knieën, maar ook in het bovenste dode punt is je bovenbeen veel minder vlak. Geeft ook minder spanning lang de hamstrings etc. Het is trouwens nogal een mythe dat cranklengte zware invloed heeft op power. Zeker in normale crank lengte bereik. Zie dit artikel en de referenties erin: https://lermagazine.com/a...chronic-knee-and-hip-pain

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Ko.Kane schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:03:
[...]

Gelukkig niet, dit gaf al genoeg hinder qua pijn. Maar kon er nog wel hele seizoen mee fietsen. Heb jij hem compleet door gehad? :X
Bij mij was het trouwens ook niet door fietsen of een val gebeurt.
Ik heb nog een half peesje over, de rest is er af. Gevallen met stadsfiets, kleine 20 km/u en vol op het asfalt. 6 maanden bijna niets kunnen doen behalve oefeningen etc., daarna de switch in lichaam dat het anders moest (raar, maar schijnt standaard te zijn bij AC luxatie). Alles boven m’n hoofd doen is nog gammel, bal gooien etc nog redelijk ongecontroleerd. Houdt me wat tegen om risico te nemen op de fiets maar is wel te doen

• McLambo
  • Nu online

McLambo

MTB Junky

Sundown89 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Mag ik vragen wat ze hebben gedaan aan het beenlengteverschil? Dat heb ik ook (behoorlijk). Nu vooral bezig met mijn core te trainen voor betere ondersteuning van de rug, waar de meeste klachten zitten. Ik vraag me af wat ik op de mountainbike daaraan kan doen. Is dat een kwestie van spacers onder het schoenplaatje plaatsen? Dat heb ik toevallig vorige week gedaan bij nieuwe schoenen alleen dan zit er een verschil in hoeveel contact mijn schoen met het pedaal maakt. Dat voelt (zonder gefietst te hebben overigens) een beetje gek aan.
Inlegzooltje 3mm in schoen van korte been. Daardoor meteen een vermindering van druk op het bijbehorende zitbot te zien op de realtime zadelmeting

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

nextnext schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:42:
[...]

Ik zit in vrijwel dezelfde situatie, ook omgeving utrecht. Al iets gevonden? Wil ook eerst eens een clinic doen en wat meer kennis vergaren voor ik er echt geld in ga steken.
Ik kwam Nudgecycling tegen. Goede reviews zo het lijkt. Wel prijzig alleen. Komt ook nog eens meteriaalhuur bij. Maar ja, je moet ergens beginnen!;) Denk dat ik hier de clinic ga volgen. Als je wil kan ik je laten weten of het bevallen is!

@GrooV ik snap wat je zegt. Ook zeker overwogen. Maar met 0 ervaring is het toch wel fijn om even op weg geholpen te worden met de basis.

[ Voor 11% gewijzigd door Deruxian op 18-02-2022 11:40 ]

• GrooV
Deruxian schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Ik kwam Nudgecycling tegen. Goede reviews zo het lijkt. Wel prijzig alleen. Komt ook nog eens meteriaalhuur bij. Maar ja, je moet ergens beginnen!;) Denk dat ik hier de clinic ga volgen. Als je wil kan ik je laten weten of het bevallen is!

@GrooV ik snap wat je zegt. Ook zeker overwogen. Maar met 0 ervaring is het toch wel fijn om even op weg geholpen te worden met de basis.
Ik zou die 115+ euro die je kwijt bent in een fiets steken :) Zo ingewikkeld is het nu ook allemaal weer niet, gewoon lekker op je eigen tempo fietsen. Helemaal met een huurfiets, dan betaal je voor het afstellen terwijl je de fiets daarna weer inlevert.

Je kunt ook op populaire routes bij een lastiger stuk wachten en kijken hoe anderen het doen (niet midden op het pad wachten). Kost niks

[ Voor 7% gewijzigd door GrooV op 18-02-2022 11:55 ]

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Deruxian schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Doe de groeten aan Marc 8)

For future reference; er zijn een aantal clinic aanbieders die binnen het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug mogen werken. Deze zijn allemaal opgeleid en gecertificeerd. En geven prima clinics zover ik weet.
Overzicht clinic aanbieders UHR

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

GrooV schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Je zal snel verbetering zien en dan kan je met een clinic je techniek gaan leren verfijnen. Nog beter is natuurlijk met een paar mensen samen te gaan fietsen, dan leer je het nog sneller en daag je elkaar uit en dan met z'n allen een prive clinic

Vind je het niks verkoop je de fiets weer met amper verlies in deze tijd. Vind je het geweldig dan is je portemonnee je limiet :)
Zoek dan wel even een fatsoenlijk groepje uit. Anders rijden jullie straks allemaal als een pannenkoek :+
Als starter is het erg lastig om de zin van de onzin te onderscheiden, daar kan een clinic heel handig voor zijn. Tevens helpt het ontzettend om vertrouwd te worden met de fiets ed, als je iets minder van het zelf "uitproberen" bent. Met een instructeur geeft het toch een stukje meer vertrouwen. Sommige mensen hebben daar veel baat bij.

Dus of je een clinic als eerste stap moet zetten of eerst even een paar maanden gaat fietsen, mag je helemaal zelf weten.

Wat mij betreft mag iedere mtb'er ooit een keer een clinic volgen, want wat ik gedurende de lockdown al niet langs heb zien komen. Dan vinden veel mensen al iets van de boswielrenners... Je leert jezelf ongetwijfeld iets aan, maar of dat handig is... :P

• GrooV
Roozzz schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Zoek dan wel even een fatsoenlijk groepje uit. Anders rijden jullie straks allemaal als een pannenkoek :+
Als starter is het erg lastig om de zin van de onzin te onderscheiden, daar kan een clinic heel handig voor zijn. Tevens helpt het ontzettend om vertrouwd te worden met de fiets ed, als je iets minder van het zelf "uitproberen" bent. Met een instructeur geeft het toch een stukje meer vertrouwen. Sommige mensen hebben daar veel baat bij.

Dus of je een clinic als eerste stap moet zetten of eerst even een paar maanden gaat fietsen, mag je helemaal zelf weten.

Wat mij betreft mag iedere mtb'er ooit een keer een clinic volgen, want wat ik gedurende de lockdown al niet langs heb zien komen. Dan vinden veel mensen al iets van de boswielrenners... Je leert jezelf ongetwijfeld iets aan, maar of dat handig is... :P
Ik ga er wel van uit dat je de intentie hebt om goed te kunnen fietsen als je met meerdere gaat...

Een clinic voordat je een eigen fiets hebt is gewoon onzin, helemaal als het afstellen van de fiets onderdeel is van de clinic. Sta je te betalen om een leenfiets af te stellen 8)7

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik had het idee dat mijn Fox 34 Rhythm wat snel bottom-out ging (sorry, geen idee hoe je dat in fatsoenlijk Nederlands zegt). Dus ik had 2 tokens besteld en ging die vandaag eens installeren. Bleek dat er al twee inzaten :D

Ik heb die andere 2 er toch maar onder geklikt, maar ik begin me nu wel af te vragen of dat een beetje normaal is? Kunnen jullie daar iets over zeggen?

Testrit is dit weekend wat lastig...

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sherlock schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:10:
Ik had het idee dat mijn Fox 34 Rhythm wat snel bottom-out ging (sorry, geen idee hoe je dat in fatsoenlijk Nederlands zegt). Dus ik had 2 tokens besteld en ging die vandaag eens installeren. Bleek dat er al twee inzaten :D

Ik heb die andere 2 er toch maar onder geklikt, maar ik begin me nu wel af te vragen of dat een beetje normaal is? Kunnen jullie daar iets over zeggen?

Testrit is dit weekend wat lastig...
Hoeveel je er in kan stoppen hangt van de veerweg af, ik heb een 2020 vork (maar is voor andere jaren het zelfde denk ik maar is goed om even te checken) daar kan je ook bij de langste travel (150mm) nog 4 tokens kwijt; https://www.ridefox.com/f...(floatandrhythmforksonly)
Overigens rijd ik in m'n 140mm Rhythm ook met 4 tokens, ben 85kg oid maar land nog wel eens wat lomp. Als ik dat wat beter onder controle zou hebben zou ik waarschijnlijk met 3 rijden, voornamelijk voor wanneer ik in de alpen onderweg ben en geen zin heb die meuk te wisselen tussendoor.

Verder, heb je de Druk/SAG correct?

Tot slot, koop even een vlak socket/slijp zelf een socket vast, ook als je erg voorzichtig bent draai je met een camfered socket (of een engelse sleutel) je aircap heel snel kapot.

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 18-02-2022 17:18 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Sherlock max. aantal tokens is 4. Als SAG goed staat kwestie van experimenteren met de tokens. Bottom out is niet gelijk slecht. Juist goed als je vork de veerweg gebruikt, maar moet niet zo zijn dat die bij minste geringste hobbel bottom out gaat.

Met mijn 82kg gebruik ik op Fox 34 factory 2 tokens. Bij mij zaten er drie in en heb er 1 verwijderd. Achter damper van 0.4 naar 0.8 gegaan.

[ Voor 41% gewijzigd door Daan_ op 18-02-2022 17:22 ]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik denk dat ik de sag wel correct heb, heb de aanbevolen druk op de vork ingesteld en daarna gemeten, zat mooi tussen de 15 en 20%. Ik weeg (ook) iets meer dan 80kg.

Travel is 120mm trouwens.
GoldenSample schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:15:
[...]
Tot slot, koop even een vlak socket/slijp zelf een socket vast, ook als je erg voorzichtig bent draai je met een camfered socket (of een engelse sleutel) je aircap heel snel kapot.
Ik heb het nu heel voorzichtig met een Engelse sleutel gedaan, maar mocht ik het vaker gaan doen dan ga ik wel een socket vlak slijpen. Moet er alleen eerst nog één voor aanschaffen, het doppensetje wat ik heb is wat kleiner.

[ Voor 63% gewijzigd door Sherlock op 18-02-2022 17:35 ]

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12 20:40

Misschien heb je hier wat aan.
https://podcastluisteren.nl/ep/Beter-Worden-22-FIETSPOSITIE

Hello fellow humans

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sherlock schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:31:
Ik denk dat ik de sag wel correct heb, heb de aanbevolen druk op de vork ingesteld en daarna gemeten, zat mooi tussen de 15 en 20%. Ik weeg (ook) iets meer dan 80kg.

Travel is 120mm trouwens.

[...]

Ik heb het nu heel voorzichtig met een Engelse sleutel gedaan, maar mocht ik het vaker gaan doen dan ga ik wel een socket vlak slijpen. Moet er alleen eerst nog één voor aanschaffen, het doppensetje wat ik heb is wat kleiner.
De keer dat ik ook dacht; klap wel even heel voorzichtig de verstelbare moersleutel er op voelde ik hem toch al heel iets slippen (zie je nu dus ook) toen toch maar even een socket geregeld. Doe je dus beter dan dat ik het doe ;)

Het is tenslotte ook een klein rot randje, aluminium is natuurlijk hartstikke zacht & in een Bacho zit natuurlijk altijd wat speling.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 19-02-2022 18:33 ]

• daanb14
Ik heb net nog even goed lopen luisteren naar de scharnierpunten, terwijl iemand anders het zadel indrukte en ik denk dat ik er nu eindelijk achter ben waar het geluid vandaan komt. Het geluid is heel sterk bij de onderste scharnieren. De linker schroef heb ik eruit gehaald, schoongemaakt en er weer opnieuw in gestopt. Helaas blijft het piepgeluid. Zouden het mogelijk de interne kabelgeleiders voor de remleiding en de achterderailleur kunnen zijn?

• McLambo
  • Nu online

McLambo

MTB Junky

daanb14 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:15:
Ik heb net nog even goed lopen luisteren naar de scharnierpunten, terwijl iemand anders het zadel indrukte en ik denk dat ik er nu eindelijk achter ben waar het geluid vandaan komt. Het geluid is heel sterk bij de onderste scharnieren. De linker schroef heb ik eruit gehaald, schoongemaakt en er weer opnieuw in gestopt. Helaas blijft het piepgeluid. Zouden het mogelijk de interne kabelgeleiders voor de remleiding en de achterderailleur kunnen zijn?
Bij mijn Neuron hoor je ook duidelijk schuurgeluiden bij inveren. Dit zijn de kabels + zand in de onderbuis protector waar ook de kabels doorlopen.

Ik moet het nog een keertje openhalen en schoonmaken, maar nog geen zin gekregen :P

• GrooV
McLambo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:25:
[...]

Bij mijn Neuron hoor je ook duidelijk schuurgeluiden bij inveren. Dit zijn de kabels + zand in de onderbuis protector waar ook de kabels doorlopen.

Ik moet het nog een keertje openhalen en schoonmaken, maar nog geen zin gekregen :P
Bij mijn neuron (2019 model) hoor ik niks schuren hoor. Kabels horen vast te zitten. Heb inmiddels wel de derailleurkabel vervangen door externe routing maar daar voor ook geen schuurgeluiden.

Overigens heb ik rond de 2000km alle lagers in het frame al moeten vervangen bij Bikesuspension ivm speling toen ik hem voor een beurt bracht. Dempers hebben echt regelmatig onderhoud nodig! Toch wel een nadeel van een fully

• daanb14
McLambo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:25:
[...]

Is het bij jou ook echt piepend? Ik ga hier nog wat verder in duiken, maar ik ben blij dat het hem dus niet in de lagers of de demper zit.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GrooV schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:37:
[...]

Bij mijn neuron (2019 model) hoor ik niks schuren hoor. Kabels horen vast te zitten. Heb inmiddels wel de derailleurkabel vervangen door externe routing maar daar voor ook geen schuurgeluiden.

Overigens heb ik rond de 2000km alle lagers in het frame al moeten vervangen bij Bikesuspension ivm speling toen ik hem voor een beurt bracht. Dempers hebben echt regelmatig onderhoud nodig! Toch wel een nadeel van een fully
Dat is wel (erg) snel. die zouden toch best iets langer mee mogen gaan? Hier nu zo'n 6000km op de teller of meer zonder spelling. Of nog niet gemerkt ;-)

Vorig jaar augustus de Horst Link (achter ophanging) van de Neuron (2020) die gebroken was, nieuwe set ontvangen onder garantie. Is bekend probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2022 11:47 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag Trail clinic geboekt. Nu vier clinics in de agenda staan. Niet echt nodig, maar altijd leerzaam en is ook nog eens leuk om te doen. Helaas zat downhill clinic in winterberg vol. Iets voor volgend jaar ;-)
Maart Jump/drop clinic (Velp)
April Enduro clinic (Kleve (DE))
Mei Trail Clinic (Nijmegen) week later Jump/drop clinic (Bikepark Mook)

[ Voor 59% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2022 10:43 ]

• McLambo
  • Nu online

McLambo

MTB Junky

GrooV schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:37:
[...]

Definieer 'regelmatig'
Definieer 'onderhoud'

• daanb14
McLambo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Definieer 'regelmatig'
Definieer 'onderhoud'
Lijkt mij best simpel. Gewoon aan de termijnen van de fabrikant houden. Aangezien de meesten niet exact de uren die zij op de fiets zitten meten, houd ik gewoon ieder jaar aan.

• McLambo
  • Nu online

McLambo

MTB Junky

daanb14 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Lijkt mij best simpel. Gewoon aan de termijnen van de fabrikant houden. Aangezien de meesten niet exact de uren die zij op de fiets zitten meten, houd ik gewoon ieder jaar aan.
De fabrikant (althans Fox) adviseert om de 50 uur een overhaul van demper en vork als ik het niet mis heb. Dat zou betekenen dat ik dat minstens 2x per jaar zou moeten (laten?) doen.

Misschien voor actieve rijders in bergachtige streken to the point, maar voor single trekkies in Nl.... Hou ik het in ieder geval wat ruimer aan 😇

• daanb14
Ik ook. Ieder jaar vind ik helemaal prima. Ik denk dat ik toch maar een fietsmaker ga vragen voor het piepgeluid onderin. Ik vertrouw mijzelf er niet mee om dit zelfstandig op te gaan lossen.

• GrooV
McLambo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Definieer 'regelmatig'
Definieer 'onderhoud'
https://www.ridefox.com/service.php?m=bike#serviceintervals

Full factory service na 125 uur of 1 jaar

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 21-02-2022 10:59 ]

• GrooV
Daan_ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:30:
[...]

Dat is wel (erg) snel. die zouden toch best iets langer mee mogen gaan? Hier nu zo'n 6000km op de teller of meer zonder spelling. Of nog niet gemerkt ;-)

Vorig jaar augustus de Horst Link (achter ophanging) van de Neuron (2020) die gebroken was, nieuwe set ontvangen onder garantie. Is bekend probleem.
Lagers zijn slijtage onderdelen volgens Canyon, zit geen garantie op

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat is bij mij bekend ;-), maar 2000km vind ik persoonlijk best snel om te vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2022 12:39 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:34
@Daan_ alsnog tussen de 2 en 4x langer dan op mijn fiets :X . Wel verschil tussen glij en industrielagers.
En dan zit ik nu ook al 4 maand te wachten op nieuwe lagers, gelukkig valt er nog wel mee te fietsen.

Flickr - Strava

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28
Ik ben me rustig aan het orienteren op mijn volgende MTB en krijg van een fietsmaat een (2e hands) Scott Spark RC 900 Team 2019 aangeboden.

Ik fiets nu al heel wat jaren op een Sensa Merano 2014 (29inch, Hardtail, aluminium, SLX/XT). Ik fiets vooral single tracks in de Oost-Brabantse bossen, niet voor de KOMmetjes of wedstrijden, maar vooral om het lekker buiten sporten met vrienden.

Op zich bevalt die Sensa prima, maar ik het is wel weer tijd voor een modernere fiets en ik merk dat ik op hobbelige paden, wortels, etc. veel snelheid verlies. Ik hoop dat ik met een lichtere fully makkelijker en sneller over oneffenheden heen kan.

Ik lees vooral heel positieve reviews over deze fiets. Of zijn er betere opties?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ocmer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:54:
Ik me rustig aan het orienteren op mijn volgende MTB en krijg van een fietsmaat een (2e hands) Scott Spark RC 900 Team 2019 aangeboden.

Ik fiets nu al heel wat jaren op een Sensa Merano 2014 (29inch, Hardtail, aluminium, SLX/XT). Ik fiets vooral single tracks in de Oost-Brabantse bossen, niet voor de KOMmetjes of wedstrijden, maar vooral om het lekker buiten sporten met vrienden.

Op zich bevalt die Sensa prima, maar ik het is wel weer tijd voor een modernere fiets en ik merk dat ik op hobbelige paden, wortels, etc. veel snelheid verlies. Ik hoop dat ik met een lichtere fully makkelijker en sneller over oneffenheden heen kan.

Ik lees vooral heel positieve reviews over deze fiets. Of zijn er betere opties?
Tja hangt er vanaf wat het moet kosten hè. Denk dat meestal voor iemand die geen KOMmetjes wilt rijden een leuke Alu 'downcountry'/trailbike (bijvoorbeeld de niet RC Spark) wat veelzijdiger is voor minder geld dan een XC unit als de RC Spark. Echter daar moet je maar net tegen aan lopen voor een goede prijs in de buurt etc. + met deze Fiets kan je maat waarschijnlijk nog garantie op het frame claimen als er wat aan de hand is + je weet hoe er mee omgegaan is.

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28
GoldenSample schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:16:
[...]

Tja hangt er vanaf wat het moet kosten hè. Denk dat meestal voor iemand die geen KOMmetjes wilt rijden een leuke Alu 'downcountry'/trailbike (bijvoorbeeld de niet RC Spark) wat veelzijdiger is voor minder geld dan een XC unit als de RC Spark. Echter daar moet je maar net tegen aan lopen voor een goede prijs in de buurt etc. + met deze Fiets kan je maat waarschijnlijk nog garantie op het frame claimen als er wat aan de hand is + je weet hoe er mee omgegaan is.
Bedankt. Maar, hoe kan de niet-RC Spark veelzijdiger zijn dan de RC Spark? Zitten er nadelen aan de RC, afgezien van de prijs?

• Prulleman
ocmer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:47:
[...]

Bedankt. Maar, hoe kan de niet-RC Spark veelzijdiger zijn dan de RC Spark? Zitten er nadelen aan de RC, afgezien van de prijs?
De RC is het xc race model, de niet rc is slacker, meer veerweg (beetje down country zeg maar).

Dus als je aangeeft geen wedstrijden te rijden of koms te willen pakken is de niet rc een logischere keuze..

Maar theorie achterwege.. als je van een oude hardtail komt, dan is een 2019 spark RC al een behoorlijke vooruitgang. En zeker in de Brabantse bossen zal je niet direct minder lol hebben op een RC, maar het blijft wel echt een xc race fully.

Ik zou zeggen, zorg dat je uitgebreid kan proefrijden en als het een goede deal is en hij rijdt lekker, gewoon doen

Strava

• Strider
Prulleman schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:04:
[...]

De RC is het xc race model, de niet rc is slacker, meer veerweg (beetje down country zeg maar).

Dus als je aangeeft geen wedstrijden te rijden of koms te willen pakken is de niet rc een logischere keuze..

Maar theorie achterwege.. als je van een oude hardtail komt, dan is een 2019 spark RC al een behoorlijke vooruitgang. En zeker in de Brabantse bossen zal je niet direct minder lol hebben op een RC, maar het blijft wel echt een xc race fully.

Ik zou zeggen, zorg dat je uitgebreid kan proefrijden en als het een goede deal is en hij rijdt lekker, gewoon doen
De stack bij de Scott Spark RC 900 Team zit bij de L uitvoering op 596mm, dus ik denk dat je bij deze fiets een diepe zit ook fijn moet vinden.
Ter vergelijking, de Spark 910 heeft een stack van 618mm, dat verschil is echt wel merkbaar.

BlaBlaBla

• ZanielGa
Ik vroeg mij af of er toevallig iemand ervaring heeft met de Five Ten Freerider en de Freerider Pro. Zit te kijken welke te bestellen en vroeg mij af of de Pro dan de extra investering waard is of dat het toch weinig uit lijkt te maken.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:31:
Ik vroeg mij af of er toevallig iemand ervaring heeft met de Five Ten Freerider en de Freerider Pro. Zit te kijken welke te bestellen en vroeg mij af of de Pro dan de extra investering waard is of dat het toch weinig uit lijkt te maken.
De Mesh in de Freeriders doet niets tegen nattigheid + ze zijn niet zo stevig rond de tenen als de Pro (of de Freerider DLX).

Rijd zelf momenteel op Sleuth DLX, die zijn wat lager en ben bewust voor de DLX gegaan (kon ze voor een aardig prijsje krijgen en vond het verschil met Freerider Pro's te groot) welke van leer zodat wat nattigheid niet direct m'n sokken doorweekt. Ook is de DLX wat steviger rond de tenen ivm de de gewone Sleuth, iets wat wel handig is als je een keer een rots schampt oid. Gebeurd me buiten de alpen weinig maar in de alpen regelmatig, zeker gezien ik als Donald Duck met O-Benen op de fiets sta.

Rijd zelf niet als het regent, echt zeiknat is voor leer ook niet zo best maar zou zeker niet voor gewone freeriders met de mesh gaan als je ook in vochtigere (niet eens regen) omstandigheden rijd.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
@ZanielGa Ik vond het iig wel de moeite waard, aangezien de upper ook wat steviger is en daardoor meer bescherming biedt. Daarnaast is de Freerider Pro ook wat stijver, wat het trappen efficiënter maakt.

De normale Freerider lijkt mij meer voor de casual mtb-er of iemand die een soepelere schoen nodig heeft (stunter, dirtjumper?).
The key differences between the two comes down to stiffness and the construction of the shoe. The Freerider Pro provides a more supportive pedaling platform with a sleeker, more form-fitting upper, while the Freerider is more geared toward comfort with a casual style.

• ZanielGa
@GoldenSample @NewbieNeo Thanks, dan denk ik toch gewoon dat ik voor de Pro's ga.

• Klitse
  • Niet online
Ik heb de pro's en dat zijn gewoon hele fijne schoenen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ZanielGa schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:31:
Hier Freerider en Freerider Pro. Persoonlijk fiets ik liefste met de Freerider. Dit zitten bij mij toch net iets prettiger. Beide goede schoen. Het is en blijft persoonlijke voorkeur.

Voor natte dagen gebruik ik de Trailcross GORE-TEX. Beste koop van afgelopen jaar voor de natte (en koude) dagen.

[ Voor 34% gewijzigd door Daan_ op 22-02-2022 18:00 ]

• Ko.Kane
Wij hebben Freerider Pro's en Impact Pro's: zijn stuk sneller drogend en houden minder vocht vast dan bv mijn Impact Sam Hill. Ook is op de lip en de ventilatie gaten na de schoen volgens mij gewoon dicht.

Maar voor mij is het USP het elastische lipje om mijn veters onder te doen. O-)

Primiblue is trouwens gerecycled plastic, dat droogt vast ook goed.

Ik had trouwens in december nog voor 85e Impact Pro's op bike-discount gekocht. Nu iets mindere deals, maar laatste tijd heb ik daar vaker geluk dan Bike-components: https://www.bike-discount...=3&n=48&vendor=Five%20Ten

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik mis nog steeds de boa sluiting bij de Five-tens. Lijkt wel alsof dat alleen voor spd handig is ofzo? Je hebt wel de Kestrel maar die is volgens mij ook meer voor spd.

Van Vaude heb je wel de AM Moab Tech, dat lijkt me ook wel een mooie optie voor de winter.

Pagina: 1 ... 185 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic