Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 186 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sherlock schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:17:
Ik mis nog steeds de boa sluiting bij de Five-tens. Lijkt wel alsof dat alleen voor spd handig is ofzo? Je hebt wel de Kestrel maar die is volgens mij ook meer voor spd.

Van Vaude heb je wel de AM Moab Tech, dat lijkt me ook wel een mooie optie voor de winter.
Trek schoenen op flats veel minder vast aan dan dat ik met SPD's zit, comfortabeler en in tegenstelling tot wanneer ik met SPD rijd stoort dat totaal niet -> geen noodzaak. Overigens heeft geloof ik de Kestrel, een schoen voor Clickpedalen wel z'n BOA sluiting, althans iig op sommige varianten.

Daarbij komt natuurlijk ook dat het qua stijl niet past bij het segment waar FiveTen veel in opereert.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:45

Sherlock

No Shit

GoldenSample schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Trek schoenen op flats veel minder vast aan dan dat ik met SPD's zit, comfortabeler en in tegenstelling tot wanneer ik met SPD rijd stoort dat totaal niet -> geen noodzaak. Overigens heeft geloof ik de Kestrel, een schoen voor Clickpedalen wel z'n BOA sluiting, althans iig op sommige varianten.

Daarbij komt natuurlijk ook dat het qua stijl niet past bij het segment waar FiveTen veel in opereert.
Het gaat mij ook voornamelijk om dat veters los zitten en die moet je dan toch wegstoppen of naar de buitenkant werken. Bij een boa sluiting heb je heel dat issue niet.

En die Kestrel had ik idd al genoemd ja ;)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 13:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ko.Kane schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:29:
Wij hebben Freerider Pro's en Impact Pro's: zijn stuk sneller drogend en houden minder vocht vast dan bv mijn Impact Sam Hill. Ook is op de lip en de ventilatie gaten na de schoen volgens mij gewoon dicht.

Maar voor mij is het USP het elastische lipje om mijn veters onder te doen. O-)

Primiblue is trouwens gerecycled plastic, dat droogt vast ook goed.

Ik had trouwens in december nog voor 85e Impact Pro's op bike-discount gekocht. Nu iets mindere deals, maar laatste tijd heb ik daar vaker geluk dan Bike-components: https://www.bike-discount...=3&n=48&vendor=Five%20Ten
In mijn ervaring heeft Bike-Discount meestal iets minder aanbod dan de andere grote Duitsers, maar wel de beste aanbiedingen. Nu Five Ten van Adidas is kun je ze trouwens ook daar bestellen, met best vaak aanbiedingen en kortingscodes. :)

Helaas zijn mijn schuiten te groot voor FiveTen, dus ben zelf voor Northwave Tribe 2 gegaan. Nog niet mee gefietst, dus oordeel moet nog komen, maar maatvoering iig gelijk aan hun SPD en SPD-SL schoeisel.

EDIT: ook Northwave heeft een veter-lusje

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
Sherlock schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Het gaat mij ook voornamelijk om dat veters los zitten en die moet je dan toch wegstoppen of naar de buitenkant werken. Bij een boa sluiting heb je heel dat issue niet.

En die Kestrel had ik idd al genoemd ja ;)
Dat heb ik heel simpel opgelost door de 2 lussen in het midden onder een veter langs te halen. O-)

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 09:34
MartijnGizmo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:03:
[...]

In mijn ervaring heeft Bike-Discount meestal iets minder aanbod dan de andere grote Duitsers, maar wel de beste aanbiedingen. Nu Five Ten van Adidas is kun je ze trouwens ook daar bestellen, met best vaak aanbiedingen en kortingscodes. :)

Helaas zijn mijn schuiten te groot voor FiveTen, dus ben zelf voor Northwave Tribe 2 gegaan. Nog niet mee gefietst, dus oordeel moet nog komen, maar maatvoering iig gelijk aan hun SPD en SPD-SL schoeisel.

Hier de mijne ook vandaag voor een mooie prijs. Met maat 45 voeten wel de grootste maat genomen en dat paste perfect gelukkig

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:03:
[...]

Vond zelf de Northwave enorm tegen vallen qua grip... Waren (mede) de reden dat ik van flats ging overstappen naar magnetische / clip pedalen. :X

Ik zit in ieder geval met mijn bescheiden (maat 48) voetjes weer in het FiveTen kamp. Zowel clips (Hellcat Pro) als flats (Trailcross LT).

Weet trouwens niet wat voor mega schuiten je hebt, maar FiveTen gaat zeker tot 50 2/3. :+

• Sherlock

Sherlock

No Shit

NewbieNeo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Dat heb ik heel simpel opgelost door de 2 lussen in het midden onder een veter langs te halen. O-)
Zo doe ik het nu ook, maar ik vind de boa-sluiting veel netter en praktischer.

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:31
Ik twijfel nog tussen de Hellcat Pro of de five ten freerider

Ik heb nu Flats. Maar wil ook wel is magped proberen. Die kan ik lenen) maar als ik het niks vind is het zonde van de schoenen.

• drBunhead
  • Niet online
Ik heb een aantal jaar ervaring met Magped Enduro pedalen, ben wel overtuigd van het concept.

Met de Magpeds zit je redelijk vast, lang niet zo solide verbinding als clips, maar had ik toch de vrijheid om snel een voet naar de grond te doen etc. Merkte bij mijzelf dat dit mij de mentale vrijheid van flats opleverde (iets wat ik met clips nog niet heb) maar toch enige zekerheid had dat ik niet direct van de pedalen afstuiterde wanneer de techniek niet optimaal is.

Stuiterend met een long travel hardtail zwarte DH routes af gaan in Canada was dan wel weer te veel van het goede voor de pedalen en schoot ik soms alsnog los. Hierdoor de keuze gemaakt om clips te proberen, maar nu kom ik mezelf mentaal weer tegen en durf ik technische stukken weer niet zo in te duiken als wat ik met flast / Magpeds wel kon... |:(

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

drBunhead schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Vond zelf de Northwave enorm tegen vallen qua grip... Waren (mede) de reden dat ik van flats ging overstappen naar magnetische / clip pedalen. :X

Ik zit in ieder geval met mijn bescheiden (maat 48) voetjes weer in het FiveTen kamp. Zowel clips (Hellcat Pro) als flats (Trailcross LT).

Weet trouwens niet wat voor mega schuiten je hebt, maar FiveTen gaat zeker tot 50 2/3. :+
Ja, alleen die 50 2/3 van FiveTen is slechts 31,4 cm, terwijl bijvoorbeeld 48,5 van Nike al 32 cm is. 8)7

Op m'n 'main' MTB vrijwel altijd met clips, maar wil voor de relaxtere fiets weer tijdje met flats rijden. En de hiking-schoenen die ik daarvoor gebruikte zijn sowieso te hard, dus hoop dat dit iig enige verbetering oplevert.

[ Voor 7% gewijzigd door MartijnGizmo op 23-02-2022 10:58 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45
drBunhead schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:49:
Ik heb een aantal jaar ervaring met Magped Enduro pedalen, ben wel overtuigd van het concept.

Met de Magpeds zit je redelijk vast, lang niet zo solide verbinding als clips, maar had ik toch de vrijheid om snel een voet naar de grond te doen etc. Merkte bij mijzelf dat dit mij de mentale vrijheid van flats opleverde (iets wat ik met clips nog niet heb) maar toch enige zekerheid had dat ik niet direct van de pedalen afstuiterde wanneer de techniek niet optimaal is.

Stuiterend met een long travel hardtail zwarte DH routes af gaan in Canada was dan wel weer te veel van het goede voor de pedalen en schoot ik soms alsnog los. Hierdoor de keuze gemaakt om clips te proberen, maar nu kom ik mezelf mentaal weer tegen en durf ik technische stukken weer niet zo in te duiken als wat ik met flast / Magpeds wel kon... |:(
Welke schoenen gebruikte jij in combinatie met de Magpeds?

BlaBlaBla

• drBunhead
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Ja, alleen die 50 2/3 van FiveTen is slechts 31,4 cm, terwijl bijvoorbeeld 48,5 van Nike al 32 cm is. 8)7

Op m'n 'main' MTB vrijwel altijd met clips, maar wil voor de relaxtere fiets weer tijdje met flats rijden. En de hiking-schoenen die ik daarvoor gebruikte zijn sowieso te hard, dus hoop dat dit iig enige verbetering oplevert.
Ik heb met FiveTen maat 48 en met Nike 48,5. Beide zitten als gegoten. Grappige is wel dat Adidas (nu eigenaar FiveTen) maat 48 mij te klein is. 8)7
Strider schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Welke schoenen gebruikte jij in combinatie met de Magpeds?
FiveTen Hellcat Pro. Ik hou ervan wat breder te staan (anders zit ik heel snel met de hak tegen de derrie aan :P) en deze hebben het "gat" voor de verbinding met pedalen vrij ver naar binnen zitten. Plus de onderkant is plat, waardoor je ook grip hebt met de pinnen van de pedalen.

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:31
drBunhead schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Ik heb met FiveTen maat 48 en met Nike 48,5. Beide zitten als gegoten. Grappige is wel dat Adidas (nu eigenaar FiveTen) maat 48 mij te klein is. 8)7

[...]

FiveTen Hellcat Pro. Ik hou ervan wat breder te staan (anders zit ik heel snel met de hak tegen de derrie aan :P) en deze hebben het "gat" voor de verbinding met pedalen vrij ver naar binnen zitten. Plus de onderkant is plat, waardoor je ook grip hebt met de pinnen van de pedalen.
Heb je de Hellcat pro ook wel is gebruikt met de flats geprobeerd?
Ik ben benieuwd naar de grip die je dan hebt.

• drBunhead
  • Niet online
chimera2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Nope, daar heb ik dedicated schoenen voor :P

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

chimera2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Als goed is heeft @Michaelg ervaring 5Ten die geschikt zijn voor clipless in combinatie met Stamp1 (flatpedels). Wellicht kan hij zijn ervaring delen ? Kan mij iets herinneren van onze laatste rit in het Reichswald.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-12 10:37
Ja dit is niet ideaal! Een vrij groot gedeelte maakt namelijk geen contact met de pinnen. Dus je mist wel wat grip daar. Zou het niet als dedicated oplossing gebruiken.

Edit:

Heb trouwens ook ervaring met de Enduro magpads en ik dacht dat het de beste van 2 werelden waren, maar eigenlijk is het het slechtste van twee werelden.
Je zit niet vast genoeg zoals met clipless, en je zit niet los genoeg om je voeten vrij te kunnen bewegen. Ik pedal graag toe down, dus redelijk met de voorkant van me voet. Maar tijdens een afdaling zou ik dan eigenlijk graag me voeten iets verder naar voren willen zetten. En dat kan alsnog niet met de magpeds. Dus na paar maanden heb ik die weer doorverkocht.

[ Voor 61% gewijzigd door Michaelg op 23-02-2022 13:05 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Michaelg kijk toch goed onthouden.

Edit:
Weer is toch wel lekker nu. Zit je dan thuis achter je laptop om te werken. En herstelende van blessure :( straks toch maar eens kijken of achter huis wat te spelen valt met klein jumpje etc.....

[ Voor 64% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2022 13:19 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:32
Daan_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:12:

Edit:
Weer is toch wel lekker nu. Zit je dan thuis achter je laptop om te werken. En herstelende van blessure :( straks toch maar eens kijken of achter huis wat te spelen valt met klein jumpje etc.....
balen man.. gaat het wel de goede kant op?
Het was vanochtend heerlijk buiten :) de vorige 4 ritten door regen en storm binnen gedaan, maar dan begint het toch wel te kriebelen.. Als dan het zonnetje nog zo lekker erbij staat oOo
Dus kids naar school en gelijk naar buiten, mooi genoeg tijd om een wat langere rit te maken, goed om nog even wat langere ritten te maken voor de volgende wedstrijd :)

Strava

• drBunhead
  • Niet online
Michaelg schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:01:
Ja dit is niet ideaal! Een vrij groot gedeelte maakt namelijk geen contact met de pinnen. Dus je mist wel wat grip daar. Zou het niet als dedicated oplossing gebruiken.

Edit:

Heb trouwens ook ervaring met de Enduro magpads en ik dacht dat het de beste van 2 werelden waren, maar eigenlijk is het het slechtste van twee werelden.
Je zit niet vast genoeg zoals met clipless, en je zit niet los genoeg om je voeten vrij te kunnen bewegen. Ik pedal graag toe down, dus redelijk met de voorkant van me voet. Maar tijdens een afdaling zou ik dan eigenlijk graag me voeten iets verder naar voren willen zetten. En dat kan alsnog niet met de magpeds. Dus na paar maanden heb ik die weer doorverkocht.
Dan zijn ze niet echt een verbetering inderdaad. Ben je nu over naar flats of naar clips?
Daan_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:12:

Edit:
Hopelijk wordt het dit weekend mooi weer, kan ik eindelijk de mountainbike gaan uitlaten.

[ Voor 19% gewijzigd door drBunhead op 23-02-2022 13:38 ]

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-12 10:37
drBunhead schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Dan zijn ze niet echt een verbetering inderdaad. Ben je nu over naar flats of naar clips?

[...]

Hopelijk wordt het dit weekend mooi weer, kan ik eindelijk de mountainbike gaan uitlaten.
Clipless voor mij nu. Nu moet ik wel zeggen dat ik wel meer een hard rijder ben dan een technische rijder. Dus wellicht dat dat nog kan meespelen voor je beslissing. Ik kom niet gauw voor situaties te staan waarin ik graag nog sneller zou willen kunnen afstappen :). En als ik al naar zo'n gebied ga, dan stap ik liever eerder af, dan dat ik de gok erop waag.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
Ik heb door allerlei lichamelijk misere en privedrukte al 3 weken niks meer kunnen doen.
Eerst een stevige verkoudheid, Corona twijfelgevalletje, door het vele hoesten last van spierpijn rond mn borstbeen. Dat is weg inmiddels. Toen enorm lage rugpijn gekregen door de vele onnatuurlijke houdingen die je aanneemt als je een baby hebt (veel bukken, in gekke bochten wringen om wat te pakken met baby op je arm etc etc), en door het hoesten inmiddels enorme steken rond 1 a 2 ribben. Dokter Google spreekt van 'iets' met een zgn. tussenribspier. Kan ook lang duren.

Grrrmbl.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:30:
[...]

balen man.. gaat het wel de goede kant op?
Het was vanochtend heerlijk buiten :) de vorige 4 ritten door regen en storm binnen gedaan, maar dan begint het toch wel te kriebelen.. Als dan het zonnetje nog zo lekker erbij staat oOo
Dus kids naar school en gelijk naar buiten, mooi genoeg tijd om een wat langere rit te maken, goed om nog even wat langere ritten te maken voor de volgende wedstrijd :)
Wat wordt de volgende wedstrijd?

Gaat goede kant op, sinds kort weer aan het opbouwen op de fietstrainer. Elke dag half uurtje/10km. En zo nu en dan paar min spelen achter het huis, maar nog geen buiten ritten gemaakt sinds 31dec. Begin maart kom ik er achter dan een jump/drop clinic. Maar geen pijn meer enkel conditie en uithouding in benen weer opbouwen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:37:
[...]

[...]

Voorspellingen zijn goed voor het weekend. Wil zelf poging gaan doen voor klein rondje.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:05
Wat een tweede reden is, buiten het oppervlak, waarom bv hellcat slecht werken met flatpedals is dat wegens de versterkte clip tunnel in de zool die qua stijfheid is ontworpen voor clickpedalen, de zool dus minder goed om je pedaal vouwt dan de normale flatpedal versie.
En volgens mij is de rubbercompound/durometer ook vaak anders wegens verwachte inzet.

• Prulleman
Daan_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:51:
[...]

https://www.wtvalphen.nl/classique-dalphen-2/
lokaal xc koersje, waar ook cx fietsen zijn toegestaan, dus technisch niks speciaals
truc is vooral beetje uit de wind rijden, soepel inhalen en jezelf niet te vroeg opblazen :D

zelfde omgeving als de 6 uur van 't Zand, maar hopelijk nu wat betere omstandigheden, zo niet is het maar ~1.5 uur :X

2 jaar terug ook meegedaan, toen was ik net een paar maanden serieuzer aan het trainen
https://www.strava.com/activities/3144177885

Kijken of er wat progressie is gemaakt :)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Prulleman dan horen wij het wel tijdens de meet maandje later hoe het is gegaan. Zal vast wel goed komen dat tempo d:)b

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
Daan_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Gaat goede kant op, sinds kort weer aan het opbouwen op de fietstrainer. Elke dag half uurtje/10km. En zo nu en dan paar min spelen achter het huis, maar nog geen buiten ritten gemaakt sinds 31dec. Begin maart kom ik er achter dan een jump/drop clinic. Maar geen pijn meer enkel conditie en uithouding in benen weer opbouwen.
Balen zeg! je hebt nog tot de 9e om te herstellen😜. Fijn dat het de goede kant op gaat.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

So_Easy schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Balen zeg! je hebt nog tot de 9e om te herstellen😜. Fijn dat het de goede kant op gaat.
Haha … voor die tijd heb ik eerst nog twee clinics. Over ander half week de eerste clinic. Dat wordt nog wel fysieke een uitdaging vermoed ik.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:51
Net nog even lekker na werk wezen rijden op Zoetermeer. Weer was heerlijk. Ook eindelijk het laatste stukje van dat parcours gedaan dat ik nog niet had gedaan. En meteen ook echt tegen een comfort zone grens aan gelopen. Man er zit daar toch echt een stijle afdaling in waar ik dat bordje "stijle afdaling" op zijn plaats vind. Helpt dan ook niet dat de aanloop er naar toe een scherpe bocht is.

Achja, soms moet je weer eens de moed opbrengen om een grens te doorbreken.

En even over die Five Ten Primblues. Het is interessant dat de gewone Freerider en Freerider Pro het Stealth S1 rubber gebruiken, maar bij de Primblues alleen de Freerider. De Primblue Freerider Pro gebruikt het minder sticky Stealth rubber.

[ Voor 20% gewijzigd door ZanielGa op 23-02-2022 19:37 ]

• So_Easy
Daan_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Haha … voor die tijd heb ik eerst nog twee clinics. Over ander half week de eerste clinic. Dat wordt nog wel fysieke een uitdaging vermoed ik.
Jumps en Drops in Velp toch? Staat ook op mijn lijstje. Eerst 20 maart de “Bochten en Flow” Clinic om het bochtenwerk wat beter te krijgen na mijn overstap van 26” naar 29”. (Ook ik Velp trouwens)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@So_Easy De bochten vorig jaar gedaan in Velp net als de jumps/drops, maar vond persoonlijk de bochten clinic tegen vallen. De Jumps/drops clinic is wel basic, maar een leuke/leerzame clinic. Zat stuk beter in elkaar dan de bochten clinic. In mei staat er nog jump/drop clinic in bikepark Mook in de agenda.

Persoonlijk zou ik naar deze clinic kijken
https://mtbflow.nl/clinics/trail-clinic/

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2022 20:28 ]

• So_Easy
Daan_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:16:
@So_Easy De bochten vorig jaar gedaan in Velp, maar vond deze persoonlijk tegen vallen. De Jumps/drops ook vorig jaar gedaan. Is wel basic clinic, maar een leuke/leerzame clinic. Prutsen in hun bikeparkje en spelen op de locale routes. Zat stuk beter in elkaar dan de bochten clinic. In mei staat er nog jump/drop clinic in bikepark Mook.

Persoonlijk zou ik naar deze clinic kijken
https://mtbflow.nl/clinics/trail-clinic/
Dan ben ik wel benieuwd. Ga met m’n zwager die net iets meer dan een half jaar een mtb heeft. Zal er in elk geval iets van opsteken👍
Daarna kijken we wel weer verder ( maar voordat ik een volgende in ga plannen eerst nog een clinic in t Reichswald 😀)

• Strider
Prulleman schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:31:
[...]

https://www.wtvalphen.nl/classique-dalphen-2/
lokaal xc koersje, waar ook cx fietsen zijn toegestaan, dus technisch niks speciaals
truc is vooral beetje uit de wind rijden, soepel inhalen en jezelf niet te vroeg opblazen :D

zelfde omgeving als de 6 uur van 't Zand, maar hopelijk nu wat betere omstandigheden, zo niet is het maar ~1.5 uur :X

2 jaar terug ook meegedaan, toen was ik net een paar maanden serieuzer aan het trainen
https://www.strava.com/activities/3144177885

Kijken of er wat progressie is gemaakt :)
Dat is voor mij om de hoek, misschien ga ik ook meedoen :)
drBunhead schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:20:
[...]

[...]

Adidas heeft de maatvoering van FiveTen aangepast, en ik vind ze kwalitatief ook iets minder. De voering is dunner geworden, tenminste bij de hiel en ik heb het idee dat ze ook iets aan de zool hebben gedaan. Gisteren voor het eerst nieuwe Freerider Pro's getest en ik kreeg na 25km last van de onderkant van mijn rechtervoet.

[ Voor 38% gewijzigd door Strider op 24-02-2022 11:04 ]

BlaBlaBla

• drBunhead
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:58:

Adidas heeft de maatvoering van FiveTen aangepast, en ik vind ze kwalitatief ook iets minder. De voering is dunner geworden, tenminste bij de hiel en ik heb het idee dat ze ook iets aan de zool hebben gedaan. Gisteren voor het eerst nieuwe Freerider Pro's getest en ik kreeg na 25km last van de onderkant van mijn rechtervoet.
Mijn hellcats zijn nog van de vorige generatie volgens mij, maar de trailcross zijn toch echt van de Adidas generatie en beide zijn zelfde maat en zitten goed. Gebruik de tailcross ook als hiking schoenen en daar bevallen ze uitstekend qua comfort, nog niet echt mee gefietst dus kwalitatief kan ik er nog geen oordeel over geven.

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
Heel goed nieuws! Ik heb het piepgeluid eindelijk gevonden en opgelost. Ik heb vandaag de crank gedemonteerd en vervolgens alles schoongemaakt en opnieuw ingevet met lagervet. Mooi het rechterscharnier losgedraaid, alles schoongemaakt en de schroef ingevet met montagepasta. Alles weer netjes vastgezet en het piepte nog. Het probleem zat dus op de plek waar deze twee buisjes waar de remkabel en de derailleurkabel in zitten het frame in gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6xT7WDjI3kZ7AfXHQWSH6FGses=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hu9xKsAbHx8kcmvUdYw1BAZt.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb vervolgens wat montagepasta op een wattenstaafje gedaan en een beetje op de twee buisjes gesmeerd. Paar keer in en uitgeveerd en het piepen is weg *O*

Inmiddels zijn we een mooie bak gereedschap op aan het bouwen. Nu nog een keer gaan kijken voor gereedschap om lagers te trekken en te persen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2n38hFhz7z4P1zwejYBoMSXwmV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D592sgEYfFSplDZho3S9UCHD.jpg?f=fotoalbum_large

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 goed bezig d:)b

• So_Easy
Bekende Momentsleutel. Volgens mij zijn er hier al meer op het Forum die deze hebben. Ook ik heb de lage hoogte nodig om mijn Spectral bouten aan te kunnen trekken.
Wat wel jammer is bij Wera is dat deze alleen rechtsom de bouten op moment kunnen zetten (linksom werkt de ratel wel, maar je krijgt geen click)
De Sram Universal Hanger op de Spectral heeft links schroefdraad en zou op 25Nm aangedraaid moeten worden. Er zal hier dus nog een momentsleutel moeten komen.

Over de headset van de 2022 Canyon Spectral. Ik heb contact gehad met Canyon en het is een IS52/IS52 headset van Acros. (Ondertussen ook vermeld op de website van Acros).

Ook ik zal die buisjes voor de kabels eens in de gaten houden als m’n bike kraakt. Thnx voor het delen!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:11

McLambo

MTB Junky

daanb14 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:44:
Heel goed nieuws! Ik heb het piepgeluid eindelijk gevonden en opgelost. Ik heb vandaag de crank gedemonteerd en vervolgens alles schoongemaakt en opnieuw ingevet met lagervet. Mooi het rechterscharnier losgedraaid, alles schoongemaakt en de schroef ingevet met montagepasta. Alles weer netjes vastgezet en het piepte nog. Het probleem zat dus op de plek waar deze twee buisjes waar de remkabel en de derailleurkabel in zitten het frame in gaan:
[Afbeelding]
Ik heb vervolgens wat montagepasta op een wattenstaafje gedaan en een beetje op de twee buisjes gesmeerd. Paar keer in en uitgeveerd en het piepen is weg *O*

Inmiddels zijn we een mooie bak gereedschap op aan het bouwen. Nu nog een keer gaan kijken voor gereedschap om lagers te trekken en te persen:
[Afbeelding]
Welk model fiets gaat het om?

• daanb14
Thanks! Je leert er ook wel echt serieus veel van en het is leuk om te doen. In welke frequentie onderhoud jij de lagers van de scharnierpunten? Bijvoorbeeld na de winter seals eraf, schoonmaken en nieuw vet? Ik heb zo'n mooi setje picks van Park Tool hiervoor binnengekregen.

Ik heb goed nieuws van de podotherapeut gekregen. Eindelijk is na meer dan twee jaar een flinke blessure in mijn enkel gevonden. Dat verklaarde ook meteen, waarom ik ook last van mijn linkerknie begon te krijgen. Dit weekend kan ik eindelijk weer gaan mountainbiken. Eindelijk weer een beetje oppakken na covid. Hoe gaat het bij jou sportief na de slijmbeursontsteking?

[ Voor 30% gewijzigd door daanb14 op 25-02-2022 14:02 ]

• daanb14
McLambo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:58:
[...]

Welk model fiets gaat het om?
Het gaat om een Canyon Lux Trail CF6. Bij de Neuron zitten de kabels compleet anders ingebouwd natuurlijk. Die kabelgoot is een goede uitvinding.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Thanks! Je leert er ook wel echt serieus veel van en het is leuk om te doen. In welke frequentie onderhoud jij de lagers van de scharnierpunten? Bijvoorbeeld na de winter seals eraf, schoonmaken en nieuw vet? Ik heb zo'n mooi setje picks van Park Tool hiervoor binnengekregen.

Ik heb goed nieuws van de podotherapeut gekregen. Eindelijk is na meer dan twee jaar een flinke blessure in mijn enkel gevonden. Dat verklaarde ook meteen, waarom ik ook last van mijn linkerknie begon te krijgen. Dit weekend kan ik eindelijk weer gaan mountainbiken. Eindelijk weer een beetje oppakken na covid. Hoe gaat het bij jou sportief na de slijmbeursontsteking?
Heb de Neuron nu kleine 2 jaar. Behoorlijk wat KM-ters erop zit. Nog geen lager vervangen. Alleen balhoofdlagers schoongemaakt en opnieuw voorzien van vet. Wel setje nieuwe lagers liggen voor balhoofd en rest van de fiets.

Wel fijn als je weet waar het vandaan komt. Dan kun je er vaak ook iets aan/mee doen.

Hier gaat herstel gestaag. Maar gaat goede kant op met behulp van de fietstrainer.

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 26-02-2022 20:14 ]

• Strider
Als ik van versnelling 6 naar 7 wil schakelen moet ik vaak 2 klikjes geven om eerst naar 8 te schakelen en van daaruit naar 7 te schakelen.
1 klikje van 6 naar 7 geeft soms pas na na secondes resultaat.
Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

BlaBlaBla

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat kan aan diverse dingen liggen. Wat heb je al gecontroleerd.
* derailleur pad (is die nog goed (niet krom))
* fijn afstelling (kabel spanning)
* B tension (schroefje achter op derailleur)
* ketting niet versleten
* Kettingblad niet versleten
* Cassette niet versleten
* etc. etc…..

Doorloop zelf volgende stappen (zie onderstaande filmpje)

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 27-02-2022 08:16 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:18
Kun je lijmresten van decals veilig weghalen met nagellakremover (aceton), of is dat te agressief voor de lak (gaat om een voorvork)?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Strider
Daan_ schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:15:
Dat kan aan diverse dingen liggen. Wat heb je al gecontroleerd.
* derailleur pad (is die nog goed (niet krom))
* fijn afstelling (kabel spanning)
* B tension (schroefje achter op derailleur)
* ketting niet versleten
* Kettingblad niet versleten
* Cassette niet versleten
* etc. etc…..

Doorloop zelf volgende stappen (zie onderstaande filmpje)

[YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing]
2 weken geleden mijn kabel en ketting vervangen, toen schakelde eigenlijk alles perfect, vorige week 2 uur door de regen gefietst, en sindsdien heb ik dit probleem.

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:41:
[...]

2 weken geleden mijn kabel en ketting vervangen, toen schakelde eigenlijk alles perfect, vorige week 2 uur door de regen gefietst, en sindsdien heb ik dit probleem.
Bij een nieuwe kabel moet je meestal na een tijdje nog even 1 of 2 klikjes kabelspanning bij geven.
Dat je er alleen bij die kransjes last van hebt kan komen door een minimaal scheef padje icm een minimaal afwijkende kabelspanning.. als je 1 van die 2 fixed zit je wellicht weer binnen de marges.

Tenminste .. ik neem aan dat je de kransjes vanaf de kleinste nummers geeft en je dus moeite hebt op een kransje groter schakelen? Als een tandje kleiner niet soepel gaat heb je of teveel kabelspanning of frictie in je kabel (te scherpe bocht, vuil, ...)

Strava

• Prulleman
NoepZor schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:21:
Kun je lijmresten van decals veilig weghalen met nagellakremover (aceton), of is dat te agressief voor de lak (gaat om een voorvork)?
Zou het zelf niet doen.. kan best zijn dat de glans dan ineens weg is ofzo..

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Als je kabel vervangt kan het altijd nog dat je na aantal ritten de fijnafstelling nog eens mag controleren. Komt vaker voor.

Bij vervangen van ketting. Controleer ik zelf de B-tension nog even.

—————————
Vandaag weer even gespeeld met hopper tabletop en losse jump en zelf gebouwde drop achter het huis. Blijft leuk om te doen. Nog veel te leren ;-)

En toen werd het tijd voor grote schoonmaak van de Neuron. Fiets uit elkaar gehaald. Crank, wielen kettingblad, cassette, ketting eraf/uit. Alles goed schoongemaakt. Voorvork eruit en voorzien van nieuw vet. Met schuurpapiertje over de remschijven en remblokjes.(zat olie op) Van de week maar weer in elkaar zetten. Kan die er weer even tegenaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 27-02-2022 15:51 ]

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:51
Zelf zou ik het proberen met Isopropyl Alcohol. Dat is veilig voor de lak maar krijgt dat soort stuff vaak wel weg. Vermoed dat je lak aceton niet heel leuk gaat vinden.

• Prulleman
Prulleman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:26:
Heb er nog eentje voor het tikjes en kraakjes lijstje.. laatste 2 ritten had ik een een tik bij elke wiel rotatie. (Op zich makkelijker dan kraakjes bij trappen, dat kan op een hoop meer plekken zitten).

ik had al een paar onderweg gekeken of het niet iets stoms was zoals een losse spaak, een kabeleindje of iets hards in de band.. maar niks gevonden. Zonder load was er overigens niks te horen..

Beetje gegoogled en de meeste tips gingen toch richting spaken. De nippel in de velg, de kop in de naaf, de kruisingen van de spaken, losse spaak, ...

Vanochtend een mini druppel olie op elke nippel en spaak kruising gedaan(en na paar minuten weer goed afgedaan), alle spaken een kwart slag aangedraaid, spanning zo goed mogelijk gelijk gezet en nog een beetje recht getrokken (al met al viel het niet tegen voor een fabriekswiel, minimale correcties gedaan).

Maar dit heeft het dus wel opgelost :*)
Nou ben er toch nog niet vanaf... Proefritje door de straat ging dus goed, naar afgelopen week langere rit gemaakt, en het begin langzaam terug te komen... Vandaag voor vertrek nog wat zaken gecontroleerd, maar niks kunnen vinden... Tijdens de rit was het wel echt storend aan het worden..

Nog de spaken wat ontstressed en tikje strakker gezet.. moe tnog even kijken of dat verschil maakt.. maar het zou ook nog 2 andere oorzaken kunnen hebben..
- losse las van de velg.. (aan de buitenkant niet te zien.. wellicht binnenin? Onder de tape... :X
- rotte lager, wel erg snel met een paar 100 km..

Iemand een idee hoe ik het 2e zou kunnen checken? Zijn Syncros Silverton 2.5 wielen met straightpull naven (waarschijnlijk formula rebranded)

Strava

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:57

Kluus

Gang is alles

Al iets van wasbenzine geprobeerd? Naar mijn gevoel is dat wat minder aggressief, dat heb ik al wel eens gebruikt in ieder geval. Maar uiteraard, geen garanties ;).

• So_Easy
Prulleman schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:46:
[...]

Nou ben er toch nog niet vanaf... Proefritje door de straat ging dus goed, naar afgelopen week langere rit gemaakt, en het begin langzaam terug te komen... Vandaag voor vertrek nog wat zaken gecontroleerd, maar niks kunnen vinden... Tijdens de rit was het wel echt storend aan het worden..

Nog de spaken wat ontstressed en tikje strakker gezet.. moe tnog even kijken of dat verschil maakt.. maar het zou ook nog 2 andere oorzaken kunnen hebben..
- losse las van de velg.. (aan de buitenkant niet te zien.. wellicht binnenin? Onder de tape... :X
- rotte lager, wel erg snel met een paar 100 km..

Iemand een idee hoe ik het 2e zou kunnen checken? Zijn Syncros Silverton 2.5 wielen met straightpull naven (waarschijnlijk formula rebranded)
@Prulleman,

Ik weet niet of je er goed bij kan komen, maar zou je de binnenring van het lager met 1 vinger (meer plaats is er waarschijnlijk niet) rond kunenn draaien in het buitenlager? Als het een slecht lager is, zou je (volgens mij) 1 of meerdere tikjes moeten voelen. Een goed lager zou vloeiend ronddraaien.

Misschien heb je hier ook nog iets aan.
https://www.mountainbikec...k-bicycle-wheel-bearings/

Succes ermee

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:18
Thanks voor de antwoorden. Maar even wat stickerverwijderaar of wasbenzine scoren. Aceton staat hier wel in huis maar met een dof uitgeslagen vork is het natuurlijk ook geen porem :)

Vandaag rondje Rijssen gereden, best wat PR’s gereden. Zwift werpt wel z’n vruchten af, maar buiten fietsen blijft toch het mooist. Er lag op 1 plek een boom om waar je gebukt onderdoor kon, op een ander deel een om om te fietsen of te klunen. En her en der wat takjes, maar voor het overgrote deel was de route schoon en uitstekend te rijden.

De wijzen komen uit het Oosten!

• daanb14
Daan_ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:46:
[...]

Heb de Neuron nu kleine 2 jaar. Behoorlijk wat KM-ters erop zit. Nog geen lager vervangen. Alleen balhoofdlagers schoongemaakt en opnieuw voorzien van vet. Wel setje nieuwe lagers liggen voor balhoofd en rest van de fiets.

Wel fijn als je weet waar het vandaan komt. Dan kun je er vaak ook iets aan/mee doen.

Hier gaat herstel gestaag. Maar gaat goede kant op met behulp van de fietstrainer.
Erg fijn dat het weer de goede kant op gaat! Hopelijk kun je snel weer het bos in. Ik heb vandaag Mook gepakt en dat viel enorm tegen. Ik heb twee weken geleden covid opgelopen en ik ben niet heel ziek geweest. Ondanks dat heb ik er wel enorm last van. Enorm moe, abnormaal slechte concentratie en de conditie heb ik vandaag ook gemerkt. Die was gewoon weg. Bij iedere klim was het weer puffen en uithijgen en toch maar effe wat drinken pakken. Ik hoop dat dit snel beter gaat, want die slechte concentratie kan ik er met afstuderen eigenlijk niet bij hebben |:(

Ook vandaag nog een goede daad verricht door een flinke boomstronk van de route te halen. Met name tussen het bikepark en de weg tussen Molenhoek en Groesbeek was veel stormschade van vorige week. Na de pittige klim op de Mookerheide lag er een flinke boom op de route.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 lekker bezig. Om plezier te hebben op de mountainbike hoe je gelukkig ook niet altijd een route te fietsen.

Route fietsen zat/zit er hier even niet in. Toch nog geregeld op de fiets te vinden al is het maar paar minuten. Rustig op mijn gemak bochtjes, over obstakels, bunny hop, drop/jumpjes etc... oefenen.

Succes met je afstuderen. Gaat vast goed komen d:)b

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

NBD! *O*

Oktober vorig jaar ging ik zoals gebruikelijk op tournee met m'n fietsmaatje, maar omdat hij een gebroken spaak in z'n achterwiel had, moest ie met z'n reservefiets, een oude 26" American Eagle. Tegen de verwachtingen in bleek dat juist een hoop lol te bieden onderweg, al was het maar door de afwisseling. :)

Dat plantte iig een zaadje in mijn hoofd, en omdat N+1 moest ik natuurlijk ook een reservefiets. Tijdje het Marktplaats-aanbod in de gaten gehouden, maar zag toch vooral veel dure oude meuk en natuurlijk zelden in echt grote framematen.

Een nieuwe fiets moest het worden, dus kon ik even goed nadenken over mijn wensen/doeleinden:
- beetje retro-insteek, zonder vering
- variatie tov m'n bestaande fiets (Surly Karate Monkey met 29", Rohloff, 140mm vork)
- leuker rijdend op harde ondergrond, voor m'n lokale trails moet ik 2x 8km over asfalt
- speels/rechtop, om te kunnen werken aan techniek (wheelie/bunnyhop) en mezelf te vermaken als m'n vriendin een beetje technisch wil trainen op d'r MTB
- fiets die wat sympathieker oogt als je andere bos-gebruikers tegenkomt
- pure hebzucht, zie ook: N+1 :+

Mede op basis van beschikbaarheid en voorkeuren uitgekomen op een Surly Bridge Club, een wat meer touring-georiënteerd frame met lagere BB, stuk minder slacke geo en geschikt voor zowel 26" als 27,5". Geen ruimte voor een geveerde vork, QR-naven nodig, maar weer wel veel ruimte voor brede banden en om veel te bevestigen. 8)

Opbouwen duurde een paar maanden, o.a. de velgen lieten lang op zich wachten (toch 27,5" ivm beschikbaarheid banden), maar zo had ik lekker de tijd om alles bij elkaar te puzzelen en deels onderdelen die ik nog had liggen van andere projecten te hergebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51909160553_1b225e4c36_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51909067186_aa531a7e8b_c.jpg

Testrondje door de wijk gedaan, alles ok bevonden (wheelies gingen nog nooit zo makkelijk) en toen als vuurdoop maar meteen de Veluwe 110 (Apeldoorn+Veluwezoom) gedaan met m'n fietsmaatje. Want ja, waarom zou je het niet meteen groots aanpakken? :*)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51909694295_f3ac968bc5_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51909067236_4c917633e1_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51908098177_3425b8f487_c.jpg

Dat ging eigenlijk precies zoals ik gehoopt had, tranen van het lachen op singletracks, heerlijk dom lopen stunten en een hernieuwde waardering voor voorvering gekregen! :o Paar keer afdalingen met grote hoeveelheid boomwortels gedaan zonder te remmen, maar dat vergt toch wel wat meer van je benen en onderarmen. _O-

Overige bevindingen:
- m'n aversie jegens derailleurs overwonnen, helemaal prima met goed spul en correcte afstelling
- onderweg meermaals aangemoedigd door wandelboomers
- spatborden + mountainbiken toch wel ietwat suboptimaal, al liggen er na de 3 stormen wel extreem veel takjes overal
- de Schwalbe Smart Sam banden hebben eigenlijk nog wat teveel grip

Ik wacht nog ff een maandje of 2, dan gooi ik de spatborden er voor de zomermaanden af, en monteer ik achter de Schwalbe G-One in 27.5 x 2.8 die ik nog op het balkon had liggen (en dan voor een Conti X-King ofzo).

Hier zit een tevreden mens, al is het maar omdat ik nu al geniet van de afwisseling tussen de twee fietsen. :)

• daanb14
Daan_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:52:
@daanb14 lekker bezig. Om plezier te hebben op de mountainbike hoe je gelukkig ook niet altijd een route te fietsen.

Route fietsen zat/zit er hier even niet in. Toch nog geregeld op de fiets te vinden al is het maar paar minuten. Rustig op mijn gemak bochtjes, over obstakels, bunny hop, drop/jumpjes etc... oefenen.

Succes met je afstuderen. Gaat vast goed komen d:)b
Zeker niet! Het duingebied hier in de buurt bij Afferden is heerlijk om effe snel een rondje te gaan doen. Daar kun je leuk spelen in het zand en de boomstronken.

• Prulleman
@MartijnGizmo wat een mooi project!! echt een unieke fiets zo

(alleen de zadelstand zou ik niet trekken.. doet al pijn als ik er naar kijk)

Strava

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Prulleman schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:05:
@MartijnGizmo wat een mooi project!! echt een unieke fiets zo

(alleen de zadelstand zou ik niet trekken.. doet al pijn als ik er naar kijk)
Leren zadel moet echt een stuk meer achterover staan dan een 'gewone'. Komt denk ik omdat je er wat meer in zakt. Heb het nog eens nagemeten, deze staat op zo'n 13 graden achterover om 'recht' aan te voelen.

(los daarvan hebben die Brooks ook wel zo'n 500km inrijden nodig, m'n achterwerk is het enige dat ik nog beetje voel van die 110km :+ )

[ Voor 12% gewijzigd door MartijnGizmo op 28-02-2022 11:08 ]

• Prulleman
MartijnGizmo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:06:
[...]

Leren zadel moet echt een stuk meer achterover staan dan een 'gewone'. Komt denk ik omdat je er wat meer in zakt. Heb het nog eens nagemeten, deze staat op zo'n 13 graden achterover om 'recht' aan te voelen.
ik heb ook een brooks zadel op mijn brompton (als ik het me goed herinner het semi sportieve swift model. Wellicht is die anders dan de B17 (??) maar ik heb em toch echt gewoon recht staan.

Ik zou zelfs zeggen, juist omdat je erin zakt, komt de punt relatief gezien nog verder omhoog.. maar uiteindeljk is het allemaal heel persoonlijk, helemaal bij een leren zadel, dus als het voor je werkt moet je het vooral zo laten!
Je kan na een tijdje wel goed de afstand van je zitbotjes opmeten, die zijn goed zichtbaar :D

en wat betreft inrijden, dat is inderdaad wel nodig ja :X

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:03:
[...]

Zeker niet! Het duingebied hier in de buurt bij Afferden is heerlijk om effe snel een rondje te gaan doen. Daar kun je leuk spelen in het zand en de boomstronken.
Ken gebied is hier paar km-ter vandaan ;-) Alleen nooit gefietst. Wel gewandeld O-)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@MartijnGizmo Als N+1, dan maar meteen een heel andere fiets. Kudos.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Prulleman schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:12:
[...]

ik heb ook een brooks zadel op mijn brompton (als ik het me goed herinner het semi sportieve swift model. Wellicht is die anders dan de B17 (??) maar ik heb em toch echt gewoon recht staan.

Ik zou zelfs zeggen, juist omdat je erin zakt, komt de punt relatief gezien nog verder omhoog.. maar uiteindeljk is het allemaal heel persoonlijk, helemaal bij een leren zadel, dus als het voor je werkt moet je het vooral zo laten!
Je kan na een tijdje wel goed de afstand van je zitbotjes opmeten, die zijn goed zichtbaar :D

en wat betreft inrijden, dat is inderdaad wel nodig ja :X
Is idd een B17, die heb ik ook op 3 andere fietsen. Hoek wisselt wel ietsje afhankelijk van zitpositie, die is bij deze fiets wel erg rechtop. Vooral met wat gladdere kleding (of als je het zadel net ingevet hebt) voel je goed of je naar voor of achter schuift. Op een gegeven moment zit je gevoelsmatig in het midden, dan klopt ie voor mijn comfort het beste. :)

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
@MartijnGizmo Wat een briljant ding. Ik zou hem wel eens willen zien zonder de spatborden. Verder zou ik hem singlespeed opgebouwd hebben. Beetje als een klunker, maar zo mag ie er zeker zijn.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 08:19

Appie

F1RST Racing

Edit:

Ik rij de laatste jaren met crankbrothers. Ik vind deze ideaal als een combinatie van clipless, maar met een variable setting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA_LMHSzqCHjCk1B8jK2D4m0jQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aOwvQ7oADqM5MkNSwS3zOo66.png?f=fotoalbum_large
Source

Ik rijd met Mallet E LS (long spindle) op al mijn MTB's, en eggbeaters op mijn gravel bike.

Het voordeel is dat je verschillende cleats kunt installeren met een lager degree of disengagement waardoor het makkelijker is om je voet van de pedalen te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJrazT5j9wu5os2j74WPOb8dLvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KmKy9tlveHjnQ2wkGsCAZeqv.png?f=fotoalbum_large

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:46

Galois

1811 - 1832

Een ventielkern… daar kan toch weinig kwaliteitsverschillen in zitten toch?

Als je tubeless rijdt, dan wordt je ventielkern vies door de latex en beweegt hij niet meer goed (dus sluit niet meer goed af, enz).

Nu kwam ik deze ventielkernen tegen en dat zijn de betere prijzen (dan de 1-2€ per stuk die je bij de fietsenwinkel betaalt.

Of zijn die ‘dure’ gewoon beter?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:06
R0y. schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:59:
Toch maar een "simpele" SLX schijf besteld. Moest ook nog een tool bestellen om de externe centerlock los en vast te krijgen. Een standaard bottombracket tool van een tientje leek mij niet handig omdat je het ook op moment moet zetten, dus maar één gekozen van Parktool die op mijn momentsleutel past.

Binnenkort maar eens een keuze maken, powermeter voor de racefiets of de remmen van de MTB upgraden naar SLX (M7100).
Zojuist de nieuwe remschijf voor gemonteerd. Het duurde even, afgelopen week vader geworden dus even andere prio's. Ik hoop morgen een stukje te kunnen fietsen! Gelijk nieuwe remblokken gestoken dus die eerst goed inremmen. De remblokjes die er op zaten zagen er nog goed uit (die waren 1 ritje oud) maar voor de zekerheid toch maar vervangen..

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-12 13:29
Hola, weet iemand toevallig of route amerongen al weer open is? ivm storm onderhoud opruimwerkzaamheden

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

djerror schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:56:
Hola, weet iemand toevallig of route amerongen al weer open is? ivm storm onderhoud opruimwerkzaamheden
Ja, klikkerdeklik:
Roozzz in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)"

If you can see, look. If you can look, observe

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

R0y. schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Zojuist de nieuwe remschijf voor gemonteerd. Het duurde even, afgelopen week vader geworden dus even andere prio's. Ik hoop morgen een stukje te kunnen fietsen! Gelijk nieuwe remblokken gestoken dus die eerst goed inremmen. De remblokjes die er op zaten zagen er nog goed uit (die waren 1 ritje oud) maar voor de zekerheid toch maar vervangen..
Gefeliciteerd met je vaderschap d:)b

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Galois schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:34:
Een ventielkern… daar kan toch weinig kwaliteitsverschillen in zitten toch?

Als je tubeless rijdt, dan wordt je ventielkern vies door de latex en beweegt hij niet meer goed (dus sluit niet meer goed af, enz).

Nu kwam ik deze ventielkernen tegen en dat zijn de betere prijzen (dan de 1-2€ per stuk die je bij de fietsenwinkel betaalt.

Of zijn die ‘dure’ gewoon beter?
Persoonlijk merk ik geen verschil met duurdere ventielen. Gebruik dan ook de goedkope van Ali ;-) als ze verstopt zitten week ik ze in warmwater en zijn ze vaak daarna weer te gebruiken.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

R0y. schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Gefeliciteerd!!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:46

Galois

1811 - 1832

Daan_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Persoonlijk merk ik geen verschil met duurdere ventielen. Gebruik dan ook de goedkope van Ali ;-) als ze verstopt zitten week ik ze in warmwater en zijn ze vaak daarna weer te gebruiken.
Dat heb ik ook geprobeerd… maar werkt niet hier.
Een nieuwe kern wel. Dus wil ik er meer op voorraad (met 4 fietsen tubeless hier, is dat wel handig…).

Maar Ali dan heb je toch te maken met invoerkosten en zo dat het met zulke kleine bedragen niet meer loont?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Ben weekje op Vlieland, mtb gehuurd voor mij en m’n zoons; vanmiddag met de oudste even wat single track wandelpaadjes gedaan door het bos en de duinen. Tijd voor een officiële route hier, ideaal terrein!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Galois schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:47:
[...]

Dat heb ik ook geprobeerd… maar werkt niet hier.
Een nieuwe kern wel. Dus wil ik er meer op voorraad (met 4 fietsen tubeless hier, is dat wel handig…).

Maar Ali dan heb je toch te maken met invoerkosten en zo dat het met zulke kleine bedragen niet meer loont?
Loont nog steeds. Prijzen staan nu in nagenoeg alle gevallen inclusief BTW. Dit staat dan bij het artikel vermeld. Prijzen zijn nog steeds laag ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 01-03-2022 07:45 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De levensduur van de standaard lagers in de erase naven valt me wel een klein beetje tegen. Paar weken geleden al het buitenste lager van de body vervangen, daar keek ik nog niet van op want die gaat er altijd aan. Maar nu liep ineens ook een lager van het voorwiel stroef, dat heb ik nog nooit gehad, misschien toch te strak afgesteld al ben ik daar echt wel voorzichtig mee geweest...

Ik heb geen lager in de juiste maat op voorraad dus heb ik het nu eens geprobeert het lagertje weer aan de gang te krijgen door de volgende stappen:

- Voorzichtig buitenste seal er af halen
- Remreiniger in de lager spuiten als ontvetter
- Lager uitspuiten met de compressor (yes! nog een nut gevonden voor een compressor *O*) tot alle bruine smurrie er uit was en het lagertje mooi droog was
- Nieuw lagervet erin smeren en tussendoor een beetje draaien om te verdelen
- Sealtje er weer op

Nu draait hij weer vrij soepel eigenlijk, ben benieuwd of ik te erge beschadigingen voor was maar dat lijkt wel zo, van de week maar eens een ritje maken :). Uiteraard lagertjes besteld zodat ik hem de volgende keer gelijk kan vervangen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Kluus d:)b dit heeft mij ook nodige keren geholpen om lagers nieuw leven in te blazen.

• Strider
Iemand ervaring met de maatvoering van een Orbea Oiz M10 TR? Met 1.86m ben ik denk ik beter met een XL uit?
Onderstaande lijkt namelijk wel een interessante advertentie, wel jammer dat de originele wielen er niet bij zitten. Aan die zware DT Swiss 1900 wielen heb je niet veel.

https://www.2dehands.be/v...ully-nieuw-garantie-geval

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 01-03-2022 18:06 ]

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:05:
Iemand ervaring met de maatvoering van een Orbea Oiz M10 TR? Met 1.86m ben ik denk ik beter met een XL uit?
Onderstaande lijkt namelijk wel een interessante advertentie, wel jammer dat de originele wielen er niet bij zitten. Aan die zware DT Swiss 1900 wielen heb je niet veel.

L of XL... Maar dit is een M (afgaande op 1 van de foto's met maatsticker).

Ik heb een keer op een oiz M van een fietsmaat gezeten maar die was echt te klein.

Heb zelf nu een L Cannondale fsi gehad en nu een L Scott spark. In beide gevallen zou een XL ook kunnen, maar naar mijn idee is een 29er al groot genoeg een de spark is ook al weer wat meer fiets, dus zeker geen spijt van de L, voelde al heel snel vertrouwd.

Zijn uiteraard nog een hoop factoren, maar enkel op basis van je lengte zou ik L adviseren.

(Ben 1.87)

Strava

• daanb14
Daan_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Ken gebied is hier paar km-ter vandaan ;-) Alleen nooit gefietst. Wel gewandeld O-)
't Ven is ook niet zo ver weg van Siebengewald. Wat dat betreft heb je in deze regio ook echt wel enorm geluk met de hoeveelheid natuurgebieden op korte afstand. Heerlijk 8) Gelukkig begin ik mij langzaamaan wat minder moe te voelen. Daar ben ik enorm blij om.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Orbea zelf zegt maat L tot 190cm. https://www.orbea.com/nl-en/bicycles/oiz-m-pro/geometry/ Dus dan denk ik dat @Prulleman wel gelijk heeft.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:37

steel123

Cryman9

zonoskar schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:04:
[...]
Orbea zelf zegt maat L tot 190cm. https://www.orbea.com/nl-en/bicycles/oiz-m-pro/geometry/ Dus dan denk ik dat @Prulleman wel gelijk heeft.
Maar vanaf 185m kan XL dus ook als je 186m bent. Is dus ook vooral persoonlijk.
Ik heb ook 186m en heb een Kona Hei Hei in maat XL, zeker geen spijt van. Een L voelde veel te krap.

Persoonlijk ben ik van mening dat je beter een kortere stuurpen kunt plaatsen dan een langere. Zou dus eerder voor de grotere maat gaan.

• drBunhead
  • Niet online
Maatvoering is geheel fiets en persoon afhankelijk. Kona Hei Hei kan heel anders vallen dan de Orbea waar hij het over heeft.

Over het algemeen als je tussen twee maten valt qua lengte; maat groter als je stabiliteit zoekt op snelheid en maat kleiner als je meer wendbaarheid zoekt.

(kleine reach trouwens op die XC fietsen nog tegenwoordig)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@steel123 Het ligt ook aan je eigen geometrie. Als je lange armen met korte benen hebt, dan is een XL misschien ook te doen. Het ligt ook aan wat je leuk vindt om te rijden. Vind je lange stukken leuk, dan is een grotere fiets geen probleem. Vind je korte bochtjes leuk zou ik eerder voor de kleinere fiets kiezen. Maar ja, als je lange stukken leuk vindt, wat doe je dan op een MTB? Vandaar mijn 'advies' om voor de L te gaan.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 14:19

TommyGun

Stik er maar in!

In de winter rijden + te lui zijn om telkens te poetsen = meer onderhoud. Ik ben weer 600 euro lichter :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeSEoaWdBHA-YFkHfTJj0YElbe0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QIJRfSpp8vYakHhTKpDlOh89.png?f=fotoalbum_large

Ja, veel kan ik zelf maar eens per jaar laat ik 'm gewoon onder handen nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 02-03-2022 16:36 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@TommyGun gemak dient de mens ;-) Deed dit in verleden ook zo, maar doe nu het meeste zelf. Mede dat ik het ook leuker ben gaan vinden om aan de fietsen te sleutelen.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 14:19

TommyGun

Stik er maar in!

Daan_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:54:
@TommyGun gemak dient de mens ;-) Deed dit in verleden ook zo, maar doe nu het meeste zelf. Mede dat ik het ook leuker ben gaan vinden om aan de fietsen te sleutelen.
Nieuwe ketting of cassette lukt me nog wel, maar voorvork/achterdemper reviseren en lagers vervangen gaat me nog wat te ver. Helaas ook niet alle tools (en ruimte) voor.

Wellicht in de toekomst ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

TommyGun schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Nieuwe ketting of cassette lukt me nog wel, maar voorvork/achterdemper reviseren en lagers vervangen gaat me nog wat te ver. Helaas ook niet alle tools (en ruimte) voor.

Wellicht in de toekomst ;)
Voorvork/damper onderhoud en onderhoud wielen besteed ik ook uit. Sommige dingen waag ik mij niet aan O-)

De Neuron zondag uit elkaar gehaald voor grote schoonmaak/onderhoud. Wacht nu alleen nog om in elkaar gezet te worden.

Had dit weekend een clinic, maar dat lijkt mij nu even niet verstandig met positieve test op zak. :(. Dat wordt wat spelen achter het huis. Van de week extra hopper coach binnen gekregen om mijn geïmproviseerde jump lijntje uit te bouwen.

• daanb14
Beterschap! Hopelijk valt het allemaal mee.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Voorvork/damper onderhoud en onderhoud wielen besteed ik ook uit. Sommige dingen waag ik mij niet aan O-)

De Neuron zondag uit elkaar gehaald voor grote schoonmaak/onderhoud. Wacht nu alleen nog om in elkaar gezet te worden.

Had dit weekend een clinic, maar dat lijkt mij nu even niet verstandig met positieve test op zak. :(. Dat wordt wat spelen achter het huis. Van de week extra hopper coach binnen gekregen om mijn geïmproviseerde jump lijntje uit te bouwen.
Nog een hopper? Zo, dat wordt een heel park bij jou. Beterschap. Jammer van je clinic. Ik heb het ook net weer (voor de 2e keer) achter de rug. Gelukkig weinig last van gehad. Aankomend weekend hopelijk weer eens buiten een rondje ipv op de spinningbike.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Nog een hopper? Zo, dat wordt een heel park bij jou. Beterschap. Jammer van je clinic. Ik heb het ook net weer (voor de 2e keer) achter de rug. Gelukkig weinig last van gehad. Aankomend weekend hopelijk weer eens buiten een rondje ipv op de spinningbike.
Buiten op de mountianbike blijft toch het leukste om te doen d:)b

Had stille hoop dat het mij bespaart zou blijven, maar na twee jaar toch keer positief. Voelt hier als stevige griep.

Had nog (kerst) cadeaubon van mijn werk liggen. Die stuk geslagen op de hopper coach.

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 03-03-2022 13:32 ]

• KingCrash
  • Laatst online: 07:53

KingCrash

Angry Rabbit

Zelf een Oiz M30 (non TR) . Met mijn 1.84 kwam een L bij mij als beste keus bij de bikefit.

Angry Rabbit

• Strider
KingCrash schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:40:
[...]

Zelf een Oiz M30 (non TR) . Met mijn 1.84 kwam een L bij mij als beste keus bij de bikefit.
Wat is jouw BBL? :)
De lengte van de zitbuis is namelijk maar 470mm.

[ Voor 9% gewijzigd door Strider op 03-03-2022 14:32 ]

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:31:
[...]

is dat heel relevant (de lengte van de ST dan, BBL is uiteraard wel belangrijk voor een bepaalde maat fiets)? voordeel is een lage standover en zolang je zadelpen hoog genoeg kan en je via setback de juiste positie over je BB (afhankelijk van de hoek en hoogte van je zadel..) kan vinden is de zitbuis lengte niet echt interessant.

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 03-03-2022 14:54 ]

Strava

• KingCrash
  • Laatst online: 07:53

KingCrash

Angry Rabbit

Strider schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:31:
[...]

88. Met relatief korte armen :P

Angry Rabbit

• Strider
Prulleman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:53:
[...]

is dat heel relevant (de lengte van de ST dan, BBL is uiteraard wel belangrijk voor een bepaalde maat fiets)? voordeel is een lage standover en zolang je zadelpen hoog genoeg kan en je via setback de juiste positie over je BB (afhankelijk van de hoek en hoogte van je zadel..) kan vinden is de zitbuis lengte niet echt interessant.
Ik vind het toch wel prettig als mijn zadelpen nog minimaal 10cm in het frame gaat, en ik vind het optisch ook niet zo fraai als de zadelpen ver uitsteekt.

BlaBlaBla

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:59:
[...]

Ik vind het toch wel prettig als mijn zadelpen nog minimaal 10cm in het frame gaat, en ik vind het optisch ook niet zo fraai als de zadelpen ver uitsteekt.
Dat is toch sowieso een beetje de minimum insertion depth voor een 150mm dropper en anders koop je toch gewoon een langere dropper? Niet voor niets hebben grotere frames meestal langere droppers geinstaleerd vanuit de fabriek.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Beterschap @Daan_, balen inderdaad van je clinic, hopelijk valt het verder mee.

Vandaag eens met de dropper wezen spelen op de routes Groesbeek en Mook, voelde niet per se sneller, maar wel leuker! En uiteindelijk toch op een aantal afdalingen een PR neer gezet dus misschien doet het toch iets.

Wel overmoedig geraakt op het bikpark Mook vrees ik, in het laatste (lullige) bochtje voor de drops onderuit gegaan :(.

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:56
Ik heb zojuist mijn derailleur van een SRAM SX naar GX geupgrade en heb nu een probleem. Bij afschakelen (grotere krans) begint de ketting lawaai te maken. Geen ratelen maar meer… “klonk”.. en dat dan elke 20 schakels ofzo…

Bij opschakelen verdwijnt het. Dus 1x omlaag betekent lawaai. 2x omlaag en 1x omhoog, is weer prima. Het verdwijnt ook als ik met de hand de derailleur naar voren duw en weer los laat.

Iemand een idee?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:02:
Beterschap @Daan_, balen inderdaad van je clinic, hopelijk valt het verder mee.

Vandaag eens met de dropper wezen spelen op de routes Groesbeek en Mook, voelde niet per se sneller, maar wel leuker! En uiteindelijk toch op een aantal afdalingen een PR neer gezet dus misschien doet het toch iets.

Wel overmoedig geraakt op het bikpark Mook vrees ik, in het laatste (lullige) bochtje voor de drops onderuit gegaan :(.
Heb zelf ook niet gevoel dat ik sneller ben met een dropper, maar precies zoals je aangeeft maakt het wel leuker. Ben zelf vooral meer mijn grenzen gaan op zoeken en nieuwe uitdagingen gaan verkennen. (Dropjes, jumpjes, technische steile afdaling-tjes…. )

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 03-03-2022 21:45 ]

Pagina: 1 ... 186 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic