Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 187 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Patrick4 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:17:
Ik heb zojuist mijn derailleur van een SRAM SX naar GX geupgrade en heb nu een probleem. Bij afschakelen (grotere krans) begint de ketting lawaai te maken. Geen ratelen maar meer… “klonk”.. en dat dan elke 20 schakels ofzo…

Bij opschakelen verdwijnt het. Dus 1x omlaag betekent lawaai. 2x omlaag en 1x omhoog, is weer prima. Het verdwijnt ook als ik met de hand de derailleur naar voren duw en weer los laat.

Iemand een idee?
Heb je alleen derailleur Vervangen? Ook gedacht aan B-tension, L/H limit schroef en de fijnafstelling/kabelspanning etc…..

SRAM heeft handig tooltje om b-tension af te stellen.

Alle stappen die je kunt doorlopen vind je in onderstaande website en filmpje terug. https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 03-03-2022 21:46 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:42
Daan_ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Heb je alleen derailleur Vervangen? Ook gedacht aan B-tension, L/H limit schroef en de fijnafstelling/kabelspanning etc…..

SRAM heeft handig toolte om b-tension af te stellen.

Alle stappen die je kunt doorlopen vind je in onderstaande website en filmpje terug. https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment

[YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing]
Inderdaad B-tension afgesteld met tool van SRAM. Limits zijn ook goed. Hij schakelt ook netjes 1 krans per tikje.

Volgens mij heeft de GX derailleur een langere kooi dan de SX, kan de ketting te kort zijn? Heb alleen het derailleur gewisseld.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zou zelf de stappen nog eens rustig doorlopen zoals getoond in het filmpje.

SX 12sp heeft zover bij mij bekend ook een lange kooi.

[ Voor 47% gewijzigd door Daan_ op 03-03-2022 21:51 ]

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door Patrick4 op 03-03-2022 22:05 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:32
Misschien is de SX de 50T versie en de fx de nieuwere 52? Dan zal de kooi ook langer zijn?
Maar verschil lijkt me minimaal..

Zou toch wat spelen met de kabel spanning ..

Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:08

Roozzz

Plus ultra

Quicklink zit helemaal goed?

been there, done that

If you can see, look. If you can look, observe

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Roozzz schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:21:
Quicklink zit helemaal goed?

been there, done that
(y) Denk dat iedereen dit wel keer heeft gehad ;-)

Of ketting die niet goed langs de derailleur wieltjes is gelegd. Dit wil ook nog wel eens mis gaan....

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 04-03-2022 07:25 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 13:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Om mezelf maar even te quoten:
MartijnGizmo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:59:
NBD! *O*

[...]

Een nieuwe fiets moest het worden, dus kon ik even goed nadenken over mijn wensen/doeleinden:
- beetje retro-insteek, zonder vering
- variatie tov m'n bestaande fiets (Surly Karate Monkey met 29", Rohloff, 140mm vork)
- leuker rijdend op harde ondergrond, voor m'n lokale trails moet ik 2x 8km over asfalt
- speels/rechtop, om te kunnen werken aan techniek (wheelie/bunnyhop) en mezelf te vermaken als m'n vriendin een beetje technisch wil trainen op d'r MTB
- fiets die wat sympathieker oogt als je andere bos-gebruikers tegenkomt
- pure hebzucht, zie ook: N+1 :+

[...]
Dat vandaag uitgeprobeerd, en ging ook al zoals gehoopt. Loopt een stuk vlotter over asfalt, en m'n vaste lokale route moest ik ineens wat harder m'n best voor doen! 8)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51917596131_7701d814f2_c.jpg

Op de terugweg een stukkie door het centrum, ook wel vermakelijk om van paar trappetjes af te rijden enzo. Alleen maar vriendelijke reacties (kan ook door het heerlijke lenteweertje komen) en met beetje luide freewheel (Hope Pro 4 achternaaf) horen mensen je wat eerder aankomen. :*)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51916625697_ee8e00a3e1_c.jpg

Dat gezegd hebbende: ook wel weer zin om morgen richting Achterhoek te gaan om m'n vers onderhouden/schoongemaakte Karate Monkey af te rossen...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51918213785_7c906d3df8_c.jpg

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Helaas konden wij niet deelnemen aan de drop/jump clinic vandaag. (Positief getest :( ) Dan maar thuis aan de slag met oefenen. Kleine twee uur met plezier rond gestuiterd en onze grenzen weer iets verlegd. Hoop van de week weer eens rondje bos te kunnen doen. Dat mis ik toch wel ;-)

[YouTube: MTB drop & MTBhopper jumps | Reichswald]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz4CHo8PucnKR1eH3b2ozLo8cPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJq0hK96KjpvBC6cdHhqmLti.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3rAYoQo1C49JPUDKw09XeDod1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwMVjSr2daJfpc2P6WSkQtwl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyGavFun9XICcsxtJ4yWCzxfHAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVQCXVtF5sZr3PIsk5aS4qFy.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 227% gewijzigd door Daan_ op 07-03-2022 18:53 ]

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:11

McLambo

MTB Junky

iemand wel eens een Suntour XCM / XCT disc RL voorvork geserviced?

Mijn kids hebben allebei een cube met een dergelijke voorvork erop.
Fietsen zijn beide net geen 2 jaar oud, en vertonen roestvlekken op de stanchions en als je inveert komt er hele gore drap onder de dustseals vandaan. Ook heeft de oudste speling op de voorvork.
Dat wordt dus waarschijnlijk uit elkaar halen, goed schoonmaken, invetten en weer in elkaar zetten.
Mogelijk ook de sleeves vervangen.

Ik heb al gemeten dat het 30mm stanchions zijn, en een shop gevonden die de dustseals verkoopt:

https://hollandbikeshop.c...p-o30-0mm-zwart-1-561042/

Evenals de Sleeves; blijkbaar is dit een slijtagedeel;

https://hollandbikeshop.c...p?keywords=suntour+sleeve

Weet niet goed welke type sleeve erin moet, dus zal ze er eerst moeten uithalen. Als het goed is staat het erop.

• Prulleman
McLambo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:42:
iemand wel eens een Suntour XCM / XCT disc RL voorvork geserviced?

Mijn kids hebben allebei een cube met een dergelijke voorvork erop.
Fietsen zijn beide net geen 2 jaar oud, en vertonen roestvlekken op de stanchions en als je inveert komt er hele gore drap onder de dustseals vandaan. Ook heeft de oudste speling op de voorvork.
Dat wordt dus waarschijnlijk uit elkaar halen, goed schoonmaken, invetten en weer in elkaar zetten.
Mogelijk ook de sleeves vervangen.

Ik heb al gemeten dat het 30mm stanchions zijn, en een shop gevonden die de dustseals verkoopt:

https://hollandbikeshop.c...p-o30-0mm-zwart-1-561042/

Evenals de Sleeves; blijkbaar is dit een slijtagedeel;

https://hollandbikeshop.c...p?keywords=suntour+sleeve

Weet niet goed welke type sleeve erin moet, dus zal ze er eerst moeten uithalen. Als het goed is staat het erop.
valt me alles mee dat die spares goed te verkrijgen zijn.. volgens mij worden dit soort vorkjes eerder als wegwerp artikelen gezien.. zal de 2 24" fietsjes van de kids ook eens checken, maar dan weet ik in ieder geval waar het spul te krijgen is. :)

Strava

• Prulleman
zo en dan de classique d'Alphen... man man.. als ik beter wil eindigen moet ik echt wat meer risico durven nemen tijdens de start.. .

met 220-250 aan de start, 100 man breed denk ik, wel genoeg ruimte, maar het is zo'n gedrang.. niks voor mij :D

hier krijg je wel een aardige impressie
YouTube: alphen 2022

dus uiteindelijk (te) rustig gestart en daarna aan de inhaal race begonnen.. maar in de eerste ronde ook nog een minuutje stil gestaan... ik hoorde een gek schurend geluid en -dacht- even te voelen dat de achterdemper niet meer bewoog.. om dit Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)" te voorkomen, toch maar even gestopt om te checken, maar alles in orde (en het bleek het stuurbordje te zijn die met de tierap over de remlleiding aan het schuren was.. )
Dus snel weer verder met de inhaal race, uiteinelijk 37e van 62 Heren van 40 tot 50 jaar en 120e van 225 over-all.

op naar de volgende! een hele andere uitdaging, waarbij de start in ieder geval niet zo belangrijk is :D
http://www.les-cimes-de-w...e/WP/?page_id=232&lang=nl
Cimes de Waimes, 85 km Ardennen marathon, afgelopen 2 jaar gecancelled en inschrijving doorgeschoven, maar als het goed is gaat ie dit jaar wel door

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 07-03-2022 11:45 ]

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Prulleman mooie prestatie doe het je niet na. d:)b

Al zijn wedstrijden/tochten niet meer mijn ding O-)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 14:19

TommyGun

Stik er maar in!

Prulleman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:38:
op naar de volgende! een hele andere uitdaging, waarbij de start in ieder geval niet zo belangrijk is :D
Cimes de Waimes, 85 km Ardennen marathon, afgelopen 2 jaar gecancelled en inschrijving doorgeschoven, maar als het goed is gaat ie dit jaar wel door
Ik heb dit jaar (weer) Duchenne Heroes op de planning staan, vorig jaar niet mee kunnen doen maar misschien maar beter ook... meer tijd om te trainen :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Prulleman
TommyGun schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Ik heb dit jaar (weer) Duchenne Heroes op de planning staan, vorig jaar niet mee kunnen doen maar misschien maar beter ook... meer tijd om te trainen :+
lijkt me ook een mooie uitdaging.. alleen het verplichte minimum sponsor bedrag staat me een beetje tegen.. ik begrijp wel dat het daarom draait, maar 1250 voor de 3 dagen versie.. dan moet je echt wel even verder gaan shoppen dan familie en vrienden (dat denk ik althans). Iets van 500 ofzo lijkt me realistischer.. Hoe pak jij dat aan?

Strava

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Prulleman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:40:
[...]

lijkt me ook een mooie uitdaging.. alleen het verplichte minimum sponsor bedrag staat me een beetje tegen.. ik begrijp wel dat het daarom draait, maar 1250 voor de 3 dagen versie.. dan moet je echt wel even verder gaan shoppen dan familie en vrienden (dat denk ik althans). Iets van 500 ofzo lijkt me realistischer.. Hoe pak jij dat aan?
Klopt, dat was / is voor ons ook lastig. Bedrijven zien het niet echt zitten om te sponsoren, en qua vrienden/familie redt je het ook niet nee. We zijn nu nog met bepaalde acties bezig, bijv via supermarkten (mensen kunnen dan hun lege flessenbonnetjes doneren), maar hard gaat het niet. Verder is het vooral sponsors werven bij klanten, sportschool, ... al dan niet dmv acties.

Het helpt ook niet echt dat Duchenne geen 'bekende' ziekte is zoals MS of kanker.

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 07-03-2022 12:46 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:15
@Prulleman krijg je bij zo'n wedstrijd met zoveel rijders niet constant een opgejaagd gevoel?

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:21:
@Prulleman krijg je bij zo'n wedstrijd met zoveel rijders niet constant een opgejaagd gevoel?
ligt een beetje aan het tempo van de rijders om je heen denk ik, maar bij mij viel dat door de matige start dus wel mee. Hierdoor zat ik dus niet echt tussen snellere rijders en kon ik mooi inhalen, doorspringen naar de volgende, achter aanpikken, even bijkomen en weer ervoorbij..

maar het blijft een wedstrijd he, dus dan is een beetje doorrijden wel de bedoeling :D

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 07-03-2022 13:40 ]

Strava

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Prulleman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:40:
[...]

Ik hark dat ook binnen met mijn jaarlijkse doel (200+ op de racer langs bouwplaatsen voor het Prinses Maxima Center). 1250 is wel de max hoor, heb ik gulle collega's voor nodig en zelf ook wat bijdragen. Maar inderdaad, met wat statieflessen en een oom met een dikke portemonnee kom je er niet. Wel een tof doel, ken er een aantal die het gedaan hebben in het verleden (heb nog eens een fiets moeten brengen halverwege Limburg toen er 1 iets minder stevig bleek te zijn).

• Strider
Ik ben weer aan het rondkijken voor een tweede handse high-end MTB, nieuw is er toch niet zoveel verkrijgbaar.
Deze Orbea OIZ M20 TR XL sprak mij wel aan. Met 1.86m zit ik bij Orbea tussen L en XL in.
L -->
Seat Tube: 470mm
Reach: 446mm
Top Tube: 619mm
Stack: 608mm

XL -->
Seat Tube: 520mm
Reach: 466mm
Top Tube: 643mm
Stack: 622mm

XL lijkt mij bij deze maatvoering met een kortere stem (90mm --> 70mm) de beste keuze bij mijn lengte, mits de seat tube lengte geen probleem gaat opleveren met de dropper.

Iemand ervaring met het XL frame? Ondanks dat het een XL frame is, is het nog steeds een relatief klein frame. De wielbasis ook maar 1176mm.

Het valt mij overigens wel op dat de driehoek linkage achter bij een XL frame niet echt fraai is ontworpen door Oiz, dat ziet er bij maatvoering L en kleiner toch echt heel veel beter uit. De looks bij het L frame is echt :9~ terwijl ik dat bij een XL frame niet heb :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Npvby13.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ySBq9zF/72-B65-B8-D-DBDC-4243-A2-D5-0-DE6-C13515-BE.jpg

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:09:
Ik ben weer aan het rondkijken voor een tweede handse high-end MTB, nieuw is er toch niet zoveel verkrijgbaar.
Deze Orbea OIZ M20 TR XL sprak mij wel aan. Met 1.86m zit ik bij Orbea tussen L en XL in.
L -->

XL -->

XL lijkt mij bij deze maatvoering met een kortere stem (90mm --> 70mm) de beste keuze bij mijn lengte, mits de seat tube lengte geen probleem gaat opleveren met de dropper.

Iemand ervaring met het XL frame? Ondanks dat het een XL frame is, is het nog steeds een relatief klein frame. De wielbasis ook maar 1176mm.

Het valt mij overigens wel op dat de driehoek linkage achter bij een XL frame niet echt fraai is ontworpen door Oiz, dat ziet er bij maatvoering L en kleiner toch echt heel veel beter uit. De looks bij het L frame is echt :9~ terwijl ik dat bij een XL frame niet heb :+

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou zeggen dat een L prima moet zijn, maar ga vooral een rondje proefrijden :) er zit namelijk nog best een stukje persoonlijke voorkeur in

/Edit.. hoewel.. als ik de reach vergelijk met mijn L spark rc 2022 lijkt de oiz L inderdaad wat klein..

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 08-03-2022 17:37 ]

Strava

• Strider
Prulleman schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:21:
[...]

Zou zeggen dat een L prima moet zijn, maar ga vooral een rondje proefrijden :) er zit namelijk nog best een stukje persoonlijke voorkeur in

/Edit.. hoewel.. als ik de reach vergelijk met mijn L spark rc 2022 lijkt de oiz L inderdaad wat klein..
Ik vind de reach inderdaad ook krap uitvallen.

Of deze fiets hier Canyon Lux CF SLX 9.0 maat L Powermeter

Reden verkoop: De fiets is te snel voor me, volbloed racer en m’n lichaam en verstand zeggen me dat ik een wat relaxtere Trial bike moet nemen (Neuron). :')

In de maart Fiets editie staat trouwens een review van jouw Spark, al gelezen? ;)

BlaBlaBla

• Holk
Strider schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:16:
[...]

Reden verkoop: De fiets is te snel voor me, volbloed racer en m’n lichaam en verstand zeggen me dat ik een wat relaxtere Trial bike moet nemen (Neuron). :')

In de maart Fiets editie staat trouwens een review van jouw Spark, al gelezen? ;)
Ik zou die kopen, hele mooie fiets :D

• Strider
Holk schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:39:
[...]

Ik zou die kopen, hele mooie fiets :D
Haha is dat jouw fiets? Ik vond de reden wel grappig.

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:16:
[...]

Nee, niet gezien, uiteraard wel een hele hoop andere reviews gezien/gelezen sinds de release.
Die is zeker niet online te lezen? Wat was het eindoordeel?

Strava

• Holk
Strider schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:48:
[...]

Haha is dat jouw fiets? Ik vond de reden wel grappig.
Dat is inderdaad mijn fiets. DM me maar voor de rest. En de reden, ja, m’n rug is minder geworden, fiets is heerlijk en snel, kan ook lekker een tocht mee doen, alleen merk ik dat ik iets meer lol beleef op een trial fiets

• Holk
Prulleman schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:49:
[...]

Nee, niet gezien, uiteraard wel een hele hoop andere reviews gezien/gelezen sinds de release.
Die is zeker niet online te lezen? Wat was het eindoordeel?
Dat je geen Spark met een 10 nM bout moet kopen ;) (3de fiets al gezien met dezelfde problemen, maar dit blijkt beperkt te blijven tot de 10 nM versies, de 15 nM lijkt goed te zijn)

• Prulleman
Holk schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:14:
[...]

Dat je geen Spark met een 10 nM bout moet kopen ;) (3de fiets al gezien met dezelfde problemen, maar dit blijkt beperkt te blijven tot de 10 nM versies, de 15 nM lijkt goed te zijn)
Staat bij mij dus wel 10 nM op de bout. Heb alleen niet bewust gekeken of ie met 15 nog strakker ging. Staat nu in ieder geval goed :)

Strava

• L0we
  • Laatst online: 10:15
*O*
Ik heb zo'n 2 weken geleden een stalen Stanton Sherpa (gen3) besteld. Gister hoorde ik dat daar ongeveer 2 a 3 weken levertijd op zit, dat is wel even wat sneller dan verwacht! Ik had eerder contact met ze gehad, maar toen hadden ze het nog over +- 10-12 weken.

Nu als een malle overal spullen vandaan aan het halen, gelukkig is alles op mijn wishlist aardig verkrijgbaar.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
L0we schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:10:
*O*
Ik heb zo'n 2 weken geleden een stalen Stanton Sherpa (gen3) besteld. Gister hoorde ik dat daar ongeveer 2 a 3 weken levertijd op zit, dat is wel even wat sneller dan verwacht! Ik had eerder contact met ze gehad, maar toen hadden ze het nog over +- 10-12 weken.

Nu als een malle overal spullen vandaan aan het halen, gelukkig is alles op mijn wishlist aardig verkrijgbaar.
Nice. Welke kleur? En hoe gaat de opbouw er uit zien? Of wil je dat nog niet verklappen?

• L0we
Klitse schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:18:
[...]

Nice. Welke kleur? En hoe gaat de opbouw er uit zien? Of wil je dat nog niet verklappen?
British racing green wordt het! Lastig kiezen, maar dat vond ik uiteindelijk de mooiste combi tussen niet al te opvallend, maar toch wel een leuke kleur.
Opbouw heb ik nog niet alles helder. Wat in bestelling staat of al binnen is: RockShox SID Ultimate 120 mm / SRAM GX met gripshifter / HUNT Race XC wielen.
Verder nog wat klein spul. Remmen heb ik heel erg over zitten twijfelen, uiteindelijk denk ik dat ik voor dezelfde set ga als ik nu heb, Magura Trail HC1 (combi van mt5 voor en mt4 achter). Alternatieven zijn wel lastiger leverbaar.

• Prulleman
@L0we nice! wordt een leuk project zo te zien.
wat betreft de remmen.. ik zou denk ik ook heel saai voor dezelfde remmen gaan. hoef je niet te wennen tussen verschillende fietsen en lekker praktisch met blokjes en bleedspullen.

Strava

• L0we
Prulleman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:56:
@L0we nice! wordt een leuk project zo te zien.
wat betreft de remmen.. ik zou denk ik ook heel saai voor dezelfde remmen gaan. hoef je niet te wennen tussen verschillende fietsen en lekker praktisch met blokjes en bleedspullen.
Precies! Dat was uiteindelijk ook mijn redenatie. Nu gaat mijn andere fiets wel de deur uit als deze klaar is, maar ik heb er wel alle spullen voor liggen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 20:47
Omdat ik er hier nog weinig over heb gehoord, wil ik hier een ervaring met Slowbuild.de plaatsen. Er zijn vast meer mensen die een fijne wielset zoeken.

Op zoek naar een mooie wielset kwam ik deze wielbouwer uit Duitsland tegen. De onderdelen keuze is niet heel groot en dat vertaalt zich in prijzen die best laag zijn voor de specificaties. Zo laag dat ik het alleen voor de onderdelen al een poging waard vond.

Je kunt kiezen uit een drietal DT Swiss naven en een aantal DT Swiss/Newmen/Duke velgen. Voor €289,- krijg je een boost wielset met een DT Swiss 370 naaf met 36 tands ratchet, MicroSpline driver, Comp Race spaken en XM481 velgen. Voor de stapel onderdelen alleen al een prima deal. En dan zetten ze het voor die prijs ook nog in elkaar.

Ze hebben het blijkbaar druk want ze doen hun naam eer aan. De 7 - 10 dagen levertijd hebben ze met mijn order niet gehaald. Na het plaatsen van de bestelling kreeg ik een bevestigingsmailtje en daarna een ruime twee weken later het bericht dat er een doos mijn kant op kwam. De totale radiostilte is een beetje eng nadat je geld heb overgemaakt maar het ontvangen van de doos maakt dat weer goed.

Een aantal honderd km later is het nog steeds een fijne, rechte wielset om op rond te fietsen. Niet al te zwaar en totaal overkill voor mijn lokale rondje Rheden maar voor de prijs een prima deal!

while (! ( succeed = try ()));

• Klitse
  • Niet online
L0we schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:40:
[...]

British racing green wordt het! Lastig kiezen, maar dat vond ik uiteindelijk de mooiste combi tussen niet al te opvallend, maar toch wel een leuke kleur.
Opbouw heb ik nog niet alles helder. Wat in bestelling staat of al binnen is: RockShox SID Ultimate 120 mm / SRAM GX met gripshifter / HUNT Race XC wielen.
Verder nog wat klein spul. Remmen heb ik heel erg over zitten twijfelen, uiteindelijk denk ik dat ik voor dezelfde set ga als ik nu heb, Magura Trail HC1 (combi van mt5 voor en mt4 achter). Alternatieven zijn wel lastiger leverbaar.
Goeie kleur. Mooie (lichte) opbouw dus. Qua remmen doe je het juiste imo. Ik heb zelf ook alleen maar dezelfde remmen op de fietsen zitten (Hope E4). Is handig met bleeden en met het op voorraad houden van blokken.

• L0we
Klitse schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:20:
[...]

Goeie kleur. Mooie (lichte) opbouw dus.
Jep! Heb geprobeerd om een beetje de mix te vinden tussen licht, maar ook wat duurzaam en een beetje te betalen. Volgens mij gaat dat aardig lukken.

Ben heel benieuwd naar het resultaat. Blijft allemaal op de gok maar een beetje uitzoeken, en afwachten hoe het rijdt.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-12 08:21
Prulleman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:38:
Ik doe de 60km variant met een maatje die niet zo getraind is. Leek me wel voldoende uitdaging voor ‘m. Cimes de Waimes vind ik altijd de leukste Ardennen marathon, goede voorzieningen en een blaaskapel in het bos bij de steilste klim.

Dus dan zie ik je daar :)

• Prulleman
bas-r schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Ik doe de 60km variant met een maatje die niet zo getraind is. Leek me wel voldoende uitdaging voor ‘m. Cimes de Waimes vind ik altijd de leukste Ardennen marathon, goede voorzieningen en een blaaskapel in het bos bij de steilste klim.

Dus dan zie ik je daar :))
leuk! (We wisselen nog wel even wat gegevens uit via DM tegen die tijd)

Wordt voor mij de 2e marathon, in 2019 de rdhf 62 gedaan (niet zo fit toen en vooral geen ervaring) en dat viel niet mee :D dus verstandig om met die maat de 60 te doen. Is het idee 9m bij elkaar te blijven? In dat geval wordt het voor hem een uitdaging om zijn eigen tempo te rijden naast iemand die sneller is..

Ik ben benieuwd of het me gaat lukken om wat strakker te pacen, veel te hard gestart de vorige x

Strava

• bas-r
Prulleman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:27:
[...]
leuk! (We wisselen nog wel even wat gegevens uit via DM tegen die tijd)

Wordt voor mij de 2e marathon, in 2019 de rdhf 62 gedaan (niet zo fit toen en vooral geen ervaring) en dat viel niet mee :D dus verstandig om met die maat de 60 te doen. Is het idee 9m bij elkaar te blijven? In dat geval wordt het voor hem een uitdaging om zijn eigen tempo te rijden naast iemand die sneller is..

Ik ben benieuwd of het me gaat lukken om wat strakker te pacen, veel te hard gestart de vorige x
Wat ik eigenlijk altijd doe als ik met vrienden een marathon fiets, is dat we ons eigen tempo fietsen en bij de pauzeplekken op elkaar wachten voor wat extra moraal, en dan vanaf de laatste pauzeplek tot aan de finish samen fietsen voor het plezier. Ik ben al lang niet meer zo competatief dat het me om de tijd te doen is, het gaat mij vooral om het delen van de ervaring.
Ik ken mijn lichaam inmiddels wel, dat ik weet wat mijn grenswaarden qua hartslag mogen zijn gedurende zo'n tocht, dat ik mezelf nooit helemaal meer opblaas.

Te hard van stapel lopen is mij ook wel eens overkomen, en mijn hemel, wat zijn de laatste 20km dan zwaar!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12 18:23
Laat ik nog eens een luxe probleem in de groep gooien. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7okMa9-LNzm0C7Cvj3A5n4AAHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZcEZKk3mjWP646ygRUIxHogd.png?f=fotoalbum_large

vs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjm4B-T1OE53VbUuqBQS7i3nTqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gBvHoK4GuYwlVEE3bwEVusy6.png?f=fotoalbum_large

Fiets 1: Wilier Triestina 100nx XT 1X12 (2022)
Fiets 2: Orbea Alma M25 (2021)

Ik kom er niet zo goed uit. De Wilier heeft betere remmen, maar een slechtere geometrie - alleen vind ik de Wilier (niet onbelangrijk 8) ) dan wel weer mooier dan de Orbea.

99spokes linkje.

Qua prijs is de Orbea €200 minder duur. :P

Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen? Ik Google me al twee dagen suf, maar kom er niet uit... *zucht* :P

Hello. Is it me you're looking for?

• Prulleman
iamerwin schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:15:

[Afbeelding]

vs

[Afbeelding]

Ik kom er niet zo goed uit. De Wilier heeft betere remmen, maar een slechtere geometrie - alleen vind ik de Wilier (niet onbelangrijk 8) ) dan wel weer mooier dan de Orbea.

99spokes linkje.

Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen? Ik Google me al twee dagen suf, maar kom er niet uit... *zucht* :P
qua specs is het stuivertje wisselen.. de wilier heeft een SLX shifter, wat wel jammer is (maar voor 50 euro ook opgelost), maar zolas je zelf al aangaf wel iets betere remmen. Voor beide fietsen geldt dat ze zeker aan de minimum eisen voldoen. Qua wielen zou mijn voorkeur naar DT gaan ipv shimano, maar dat is meer persoonlijke voorkeur dan dat de 1 beter is dan de ander..

Qua geo is het denk ik ook niet "beter of slechter", maar eerder wat er bij je (en je rijstijl) past. En daar kan je wellicht pas iets zinnigs over zeggen na een proefrit, of je moet met veel verschillende fietsen ervaring hebben en jezelf goed kennen.
(hoewel een HTA van 70,5 wel serieus steil en ouderwets is....)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[Afbeelding]

vs

[Afbeelding]

99spokes linkje.

Slechter geometrie op papier of heb je beide proef gereden? Op papier hecht ik persoonlijk weinig waarde aan. Vaak genoeg op fiets gezeten die op papier niet beste geometrie had (verouderd) en ik prima zat en nodige plezier had.

@Prulleman geeft het al aan. Persoonlijk ook geen fan van Shimano wielen. In verleden wat gedoe mee gehad. Zou zelf ook kiezen voor DT of zelf setje laten bouwen.

Remmen etc zijn zo vervangen, mocht deze niet voldoen. O-) De Shimano M6100 zijn nog niet zo slecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 10-03-2022 11:39 ]

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-12 12:11

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

[Afbeelding]

vs

[Afbeelding]

99spokes linkje.

zullen beide meer dan prima fietsen zijn...ik kan er niks zinnigs over zeggen maar ik vind (persoonlijk) de Orbea mooier dus ik zou daarvoorgaan en 200 euro in mijn spaarpotje stoppen voor een paar mooie velgen.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Onderdelen kun je upgraden, geometrie niet.

Daarnaast verschillen de Deore en SLX remmen niet eens heel veel denk ik. Orbea heeft XT shifter en de DT wielen, welke voor mij een grotere meerwaarde bieden dan het het verschil in remmen.

Voor mij zou het zeker de Orbea worden.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klopt geometrie kun je niet upgraden. Ja ander frame ;-), maar geometrie kiezen op basis van cijfertjes en andermans mening vind ik persoonlijk niet zo verstandige. Zou zelf mijn keuze baseren op basis van eigen ervaring. Ieders lichaam en wensen zijn anders.

Een fiets met een wat moderne geo. Zullen de meeste onder ons wat meer vertrouwen geven dan een conservatief steil gebouwde geometrie. Je hebt een langere reach. De meeste ervaren dit als stabieler en hebben minder gevoel dat je otb kunt gaan. Al met al blijft dit erg afhankelijk per persoon hoe dit ervaren wordt. Nieuwe geometrie is niet gelijk per definitie beter. Het en blijft zelf passen en ervaren. Het is net als kleding kopen. Niet alles zit bij iedereen het zelfde O-)

[ Voor 54% gewijzigd door Daan_ op 10-03-2022 13:00 ]

• Prulleman
Daan_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:49:
Klopt geometrie kun je niet upgraden. Ja ander frame ;-), maar geometrie kiezen op basis van cijfertjes en andermans mening vind ik persoonlijk niet zo verstandige. Zou zelf mijn keuze baseren op basis van eigen ervaring. Ieders lichaam en wensen zijn anders.

Een fiets met een wat moderne geo. Zullen de meeste onder ons wat meer vertrouwen geven dan een conservatief steil gebouwde geometrie. Je hebt een langere reach. De meeste ervaren dit als stabieler en hebben minder gevoel dat je otb kunt gaan. Al met al blijft dit erg afhankelijk per persoon hoe dit ervaren wordt. Nieuwe geometrie is niet gelijk per definitie beter ;-)
ja precies, als het doel is hard over vlakke bochtige rondjes, dan zou de wilier zomaar sneller kunnen zijn (hoewel ik geen nadeel merk van de slacke (67,2) HTA van de spark (tov de fsi met 69,9 in maat L), maar wel voordelen).
Maar de nadelen van de ~70 graden van de F-Si zijn op diezelfde vlakke rondjes dus ook niet aanwezig.

verder is het 1 en ander ook nog afhankelijk van je skills en ervaring.
Bij twijfel hierover --> orbea, dat is een makkelijkere "altijd goed" keuze, de wilier is misschien beter in iets heel specifieks, maar duidelijk minder op een hoop andere gebieden.
(en ook dit zijn best wel drastische conclusies om aan 1 cijfertje op te hangen, maar uiteindelijk wel een redelijk bepalend cijfertje..)

[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 10-03-2022 13:16 ]

Strava

• drBunhead
  • Niet online
Mee eens hoor, cijfertjes op papier alleen vertellen niet het hele verhaal.

Rijstijl en aard van de route zijn een paar parameters die te maken met wat je van een fiets verwacht en vanuit daar kun je een richting op gaan qua geometrie.

Voor mij heeft moderne geo alleen maar voordelen en zo wild is de Orbea ook nog niet eens qua cijfertjes.

[ Voor 18% gewijzigd door drBunhead op 10-03-2022 13:44 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

drBunhead schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:31:
Mee eens hoor, cijfertjes op papier alleen vertellen niet het hele verhaal.

Rijstijl en aard van de route zijn een paar parameters die te maken met wat je van een fiets verwacht en vanuit daar kun je een richting op gaan qua geometrie.

Voor mij heeft moderne geo alleen maar voordelen en zo wild is de Orbea ook nog niet eens qua cijfertjes.
Krab me met dit soort discussies altijd een beetje achter de oren. We hebben het over HTA die ook voor de Orbea gewoon weg vrij steil zijn maar wel al een aardig stukje moderner. No-brainer als je het mij vraagt.

What's next, toch maar op de Hoge Bie blijven rijden want misschien is dat toch wel beter dan dat moderne gekke 2 gelijk grote wielen.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

Galois

1811 - 1832

Man, man, man... wat een dure sport hebben wij ook!

1600 km geleden heb ik een nieuwe ketting en cassette (beide XT) gemonteerd. Vorige week zag ik dat mijn ketting al door de 0.5 slijtagemeterindicator ging. Dus gistermiddag een nieuwe ketting gemonteerd.

Maar helaas was ik (kennelijk) alweer te laat, want op de 21, 24 en 28T trapt de nieuwe ketting door op de 'oude' (1600 km oude!) cassette.

Grrr... NU AL?

Ik heb dus de oude (1600 km oude :)) ketting er maar weer opgezet en dan ga ik dat setje maar oprijden. Vind het een beetje te ver gaan om nu alweer een nieuwe cassette te plaatsen. Overigens wel weer gekocht. Nu de SRAM PG1030. Heb het gevoel dat deze toch wat langer meegaat dan de XT (al heb ik deze winter wel veel in de modder gefietst, zal ook wel niet geholpen hebben).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Prulleman
Galois schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:53:

1600 km geleden heb ik een nieuwe ketting en cassette (beide XT) gemonteerd. Vorige week zag ik dat mijn ketting al door de 0.5 slijtagemeterindicator ging. Dus gistermiddag een nieuwe ketting gemonteerd.

Maar helaas was ik (kennelijk) alweer te laat, want op de 21, 24 en 28T trapt de nieuwe ketting door op de 'oude' (1600 km oude!) cassette.

Grrr... NU AL?

Ik heb dus de oude (1600 km oude :)) ketting er maar weer opgezet en dan ga ik dat setje maar oprijden. Vind het een beetje te ver gaan om nu alweer een nieuwe cassette te plaatsen. Overigens wel weer gekocht. Nu de SRAM PG1030. Heb het gevoel dat deze toch wat langer meegaat dan de XT (al heb ik deze winter wel veel in de modder gefietst, zal ook wel niet geholpen hebben).
MTB != Racefiets

ik had hetzelfde al met 800 km.. Op een mtb is het gewoon niet te doen om enkel de ketting te vervangen.

Je hebt eigenlijk 2 opties:
- gewoon als setje oprijden (deze kan waarschijnlijk nog gewoon 3-4k mee)
- kettingen niet vervangen maar afwisselen (elke 100-200 km)

optie 2 een x een kans gegeven, maar vind het eigenlijk teveel gedoen, op de huidige fiets ga ik weer voor optie 1 :)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Galois schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:53:

Grrr... NU AL?

Goedkope hobby is het helaas niet, maar wel leuk :)

Controleer ook je B-tension en fijnafstelling/kabelspanning. Al best vaak mee gemaak dat men ging vervangen terwijl het prima zo op te lossen was. Controleer tevens de derailleur hanger.

Ketting verwisselen wordt vaak genoemd om meer leven in je drive train te houden, maar persoonlijk vind ik dat beetje onzin. Bij mij ging spullenboel niet langer mee.

Persoonlijk zou ik geregeld de ketting controleren. Op moment dat deze iets over de 0,75 komt wisselen. Bewaar deze ketting om vervolgens op te rijden t/m 0,5. Kom meestal op drie of vier kettingen per cassette. Laatste XTR cassette is zo'n 7500km meegegaan en kon nog nodige km-ters mee. Verkocht ivm switch naar SRAM

Houdt er ook rekening mee dat quicklinks er niet beter op worden als je ketting geregeld los maakt. SRAM geeft bijvoorbeeld aan dat je ze niet moet hergebruiken. (paar keer gaat prima)

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 11-03-2022 12:05 ]

• drBunhead
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:03:
[...]

Krab me met dit soort discussies altijd een beetje achter de oren. We hebben het over HTA die ook voor de Orbea gewoon weg vrij steil zijn maar wel al een aardig stukje moderner. No-brainer als je het mij vraagt.

What's next, toch maar op de Hoge Bie blijven rijden want misschien is dat toch wel beter dan dat moderne gekke 2 gelijk grote wielen.
Het is wachten tot de Hoge Bie verkocht gaat worden als de ultieme mullet MTB. 60 inch voorwiel met 18 inch achterwiel, zoveel beter dan de huidige 29/27.5 inch.

• bas-r
drBunhead schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Het is wachten tot de Hoge Bie verkocht gaat worden als de ultieme mullet MTB. 60 inch voorwiel met 18 inch achterwiel, zoveel beter dan de huidige 29/27.5 inch.
Ik vind de HTA altijd wel veel te steil van de Hoge Bi.
Dat is de enige reden dat ik er vanaf gestapt ben en toch weer op 2x 29" rij, zodat de HTA iets slacker is.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:24:
[...]

MTB != Racefiets

ik had hetzelfde al met 800 km.. Op een mtb is het gewoon niet te doen om enkel de ketting te vervangen.

Je hebt eigenlijk 2 opties:
- gewoon als setje oprijden (deze kan waarschijnlijk nog gewoon 3-4k mee)
- kettingen niet vervangen maar afwisselen (elke 100-200 km)

optie 2 een x een kans gegeven, maar vind het eigenlijk teveel gedoen, op de huidige fiets ga ik weer voor optie 1 :)
Misschien heb je daar ook gelijk in! (enkel ketting vervangen op MTB)
Is het echt advies bij alleen racefiets (preventief ketting vervangen)? Ik vervang daar elke 5000-7000 km mijn ketting (nu aan 3de ketting toe) en de cassette is nog als nieuw (rijd wel met 3 cassettes). Klinkt logisch, maar nooit zo bij stilgestaan.

Elke paar 100 km afwisselen is mij sowieso teveel gedoe... Deze ga ik dus sowieso oprijden nu. Ze hebben beide nog maar 1600 km gereden.

Wat doen anderen op de MTB? Gewoon doorfietsen tot je merkt dat het niet meer gaat (doortrappen of slecht schakelen)? Of preventief onderhoud aan cassette/ketting/...?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Galois Ketting slijtagemeter er geregeld opleggen om te controleren. Kom je iets over de 0,75 dan ketting vervangen (bij 12sp) Zit hier bij SRAM met eerste ketting op 2000+km en die zit nog niet op 0,75.

Oude ketting kun je dan weer gebruiken om uiteindelijk cassette op te rijden. Vervang de ketting als die tegen de 0,5 aan komt en pak dan volgende oude ketting. Dan kun je best lang doen met een cassette.

Om 100 a 200km wisselen is nergens voor nodig O-)

• Prulleman
Daan_ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:30:
@Galois Ketting slijtagemeter er geregeld opleggen om te controleren. Kom je iets over de 0,75 dan ketting vervangen (bij 12sp) Zit hier bij SRAM met eerste ketting op 2000+ km en die zit nog niet op 0,75.

Oude ketting kun je dan weer gebruiken om uiteindelijk cassette op te rijden. Vervang de ketting als die tegen de 0,5 aan komt en pak dan volgende oude ketting. Dan kun je best lang doen met een cassette.

sja.. genoeg met andere ervaring.. maar vaak N=1
hoevaak is dit bij jou goed gegaan?

Strava

• Galois

Galois

1811 - 1832

Daan_ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:30:
@Galois Ketting slijtagemeter er geregeld opleggen om te controleren. Kom je iets over de 0,75 dan ketting vervangen (bij 12sp) Zit hier bij SRAM met eerste ketting op 2000+ km en die zit nog niet op 0,75.

Ik zat dus na 1600 km al op .75. En trapt helaas door op 3 kransjes.

Ik heb deze winter best veel in modder gefietst. Dat zal ook wel niet geholpen hebben. Maar wellicht de volgende keer om de 1000 km ketting wisselen en zo met 3 kettingen langzaamaan de cassette opmaken...

Maar goed... voor nu zal ik dit setje cassette-ketting oprijden. Kijken hoe lang dat goed gaat (zonder ook nog het voorblad te ver te slijten... dit lijkt wel echte wetenschap! :)).

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Galois
Als die nog op 0.75 zit dan zou ik toch echt B-tension, fijnafstelling/kabelspanning controleren net als derailleur hanger.

Maar controleren of ketting wel goed over de derailleur wieltjes ligt en quicklink goed zit etc. kan ook geen kwaad.

Park Tool heeft er op haar website goede uitleg staan met een filmpje die het stap voor stap uitlegt.
https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment

@Prulleman
Het is maar waar je zelf beste bij voelt. Persoonlijk ervaar ik geen voordelen van zo vaak wisselen van ketting.

Een jaar om de +/- 200km gewisseld van ketting. Naast dat ik het hoop gedoe vond werd de levensduur van de xtr cassette niet verlengd. En ben geen mooi weer fietser. Blubber hoort erbij ;-) Goed onderhoud van drive train ook. (zonder ontvetter)

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 11-03-2022 14:15 ]

• Prulleman
@Daan_ ik bedoelde meer hoevaak heb jij al zonder problemen een ketting vervangen bij ~ 0,75 slijtage. Ik hoor namelijk vaker verhalen dat dit toch niet goed uitpakt (en dat is ook mijn persoonlijke ervaring).

Hoe snel je op 0,75 zit hangt ook van een hoop zaken af, als je bv echt vaak heel hard rijd op 1 bepaald kransje, zal die het snelste slijten, maar daardoor gaat je kettingslijtage ook weer sneller. Trap je bv een stukje rustiger en meer verdeeld over al je kransjes, dan zal een ketting langer mee gaan en je cassette ook gelijkmatiger slijten.

(Als je bv zo'n hotlap van Jeroen van Eck bekijkt, dan trapt is 600+ watt uit elke bocht.. Als dat bijna altijd op bv de 18T is omdat die lekker rijdt op vlakke routes, dan is het echt snel gedaan. En dan wil ik niet zeggen dat ik dat soort vermogens trap, was het maar zo :D, maar het is wel een andere manier van rijden dan die bv jij hebt)

Strava

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:12
Ik dacht altijd dat de maatgevende regel was om pas bij 0.75 te wisselen (en je dus zolang mogelijk met een casette door kunt).

Totdat ik erop gewezen werd dat vanaf 11-speed het advies is om bij 0.5 al te wisselen. In dat geval kom ik vaak wel tot 4 kettingen per casette.

Waarvan de 1e dus mogelijk prima tot 0.75 kan en de andere 3 tot 0.5. Hier zelf geen ervaring mee.

Zie o.a. dit artikel van Parktool.
https://www.parktool.com/...lace-a-chain-on-a-bicycle

Ik gebruik trouwens ook die CC-2 i.p.v. zo'n standaard tooltje. M.i. toch wat preciezer.

[ Voor 8% gewijzigd door Dix0r op 11-03-2022 14:25 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Prulleman Weet niet beter dat ik dit op deze manier doe.(is mij zo aangeleerd) 12sp ketting verwisselen bij 0.75. Jaren met Shimano XTR gereden met goede resultaten en nu ook met SRAM XX1.

Een jaar de wissel truuk gedaan. En het gaf mij persoonlijk geen voordelen. Ja dat ik setje quicklinks mocht kopen, omdat die van de ketting zelf niet zo goed meer waren.

Haha 600watt trap ik niet weg 8)7 Denk dat het er niet veel zijn in dit topic die dat kunnen ;-) Hij heeft dan ook geluk dat hij gesponsord word door Ghost. Dus die krijgt gewoon nieuwe cassette etc.....
Dix0r schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:24:

Ik gebruik trouwens ook die CC-2 i.p.v. zo'n standaard tooltje. M.i. toch wat preciezer.
d:)b De CC2 ander half jaar terug ook aangeschaft. Net iets makkelijker af te lezen.

------------------
edit:
Vanochtend rondje Reichswald gedaan. Klein gpx lusje gemaakt met wat leuke uitdagingen. Lusje is bedoeld voor de aanrij route van blauw Mook/ bikepark. Mook. Vanuit de Diepen.

Ging vanochtend toch paar keer met dicht geknepen billen naar beneden. Tijd terug door plas water met olie gereden. En dat is niet zo goed geweest voor de remmen. Achter deed opgegeven moment niet veel meer.

Van de week nog wel geprobeerd remschijf en remblokken op te schuren, maar dat heeft blijkbaar niet voldoende geholpen. Binnen kort eens proberen om met verfbrander de remschijf schoon te branden. Wellicht helpt dat.

Voor nu maar nieuwe remschijf en remblokken erop. ;-)

[ Voor 72% gewijzigd door Daan_ op 11-03-2022 15:13 ]

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 18:58
Strider schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:09:
L -->

XL -->

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi dit, scrollend door dit topic zie ik ineens mijn eigen foto terug (de grijze Oiz). Die komt overigens te koop binnen nu en ongeveer een maand (als mijn nieuwe frame binnen is en opgebouwd).

Ik ben 1.82 en zit prima op de L versie, XL geen ervaring mee.

• L0we
Daan_ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:31:

Ging vanochtend toch paar keer met dicht geknepen billen naar beneden. Tijd terug door plas water met olie gereden. En dat is niet zo goed geweest voor de remmen. Achter deed opgegeven moment niet veel meer.

Van de week nog wel geprobeerd remschijf en remblokken op te schuren, maar dat heeft blijkbaar niet voldoende geholpen. Binnen kort eens proberen om met verfbrander de remschijf schoon te branden. Wellicht helpt dat.

Voor nu maar nieuwe remschijf en remblokken erop. ;-)
Voor de remschijf zou ik gewoon wat remmen reiniger of een andere ontvetter gebruiken, en de blokjes vervangen

• Prulleman
Ja.. schijven met brake cleaner is genoeg.
Blokken wel regelmatig een poging gedaan met brake cleaner en schuren, maar met blijvend succes.

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

L0we schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:12:
[...]

Voor de remschijf zou ik gewoon wat remmen reiniger of een andere ontvetter gebruiken, en de blokjes vervangen
Helaas dat helpt niet. Allemaal geprobeerd en gedaan. Normaal werkt dat, maar dit keer niet! Verwarmen wil nog wel eens helpen.

• Strider
jwstoop schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Mooi dit, scrollend door dit topic zie ik ineens mijn eigen foto terug (de grijze Oiz). Die komt overigens te koop binnen nu en ongeveer een maand (als mijn nieuwe frame binnen is en opgebouwd).

Ik ben 1.82 en zit prima op de L versie, XL geen ervaring mee.
Wat voor frame gaat het worden?
Ben je de Orbea al zo snel beu? ;)

BlaBlaBla

• jwstoop
Strider schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Wat voor frame gaat het worden?
Ben je de Orbea al zo snel beu? ;)
Absoluut niet, vandaag nog Noordwijk gedaan en dat ging weer erg lekker!

Ik vind het te leuk om regelmatig te wisselen en zelf een fiets te bouwen. Wordt een Lexon riot fully met volledig draadloos AXS opgebouwd, reverb axs dropper, Magura remmen, Pike ultimate, etc.

Noem het een dure hobby ;)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:12

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:48:
[...]

sja.. genoeg met andere ervaring.. maar vaak N=1
hoevaak is dit bij jou goed gegaan?
Bij mij gaat dit op de MTB ook minstens 3 kettingen goed. Ik vervang wel al bij 0,5 en dan gooi ik de oude ketting gewoon weg geen idee hoe veel kilometers ik zo haal op een ketting maar ik schat tussen de 1500 en 2000.

Misschien heb ik gewoon kippenkracht :D.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 12-03-2022 15:48 ]

• Strider
jwstoop schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:04:
[...]

Absoluut niet, vandaag nog Noordwijk gedaan en dat ging weer erg lekker!

Ik vind het te leuk om regelmatig te wisselen en zelf een fiets te bouwen. Wordt een Lexon riot fully met volledig draadloos AXS opgebouwd, reverb axs dropper, Magura remmen, Pike ultimate, etc.

Noem het een dure hobby ;)
Is dat een Chinees Aliexpress frame? Waarom specifiek dat frame?

BlaBlaBla

• harry64
  • Registratie: December 2001
Wat betreft de kettingdiscussie tot nu toe het volgende:

Shimano SLX-cassette: Totaal 3150km
Shimano SLX-ketting: 1305 km
KMC X12 Ti-N Gold/Black: 1845 km

Hierna de 5 kleinste kransjes vervangen voor de XT(R)-variant en daar staat inmiddels onderstaande op:
Shimano SLX/XT-cassette: 1033 km
Shimano XT-ketting 1: 620
Shimano XT-ketting 2: 413

Voordeel van Shimano tov SRAM is dat het mogelijk is om de kleinste tandwieltjes te vervangen, voor mij puur een financiële afweging. (En ik heb nog steeds een SLX en XT-cassette bij Shimano in bestelling staan sinds mei 2021 8)7.

Nu ben ik geen mooi weer fietser, dus vaak prut en zand op de ketting die wel regelmatig onderhouden wordt.

Ben niet heel erg onder de indruk van hoe lang een ketting mee gaat, maar hoort er bij denk ik dan maar. :/
Daan_ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:02:
[...]

Helaas dat helpt niet. Allemaal geprobeerd en gedaan. Normaal werkt dat, maar dit keer niet! Verwarmen wil nog wel eens helpen.
Wat ook wel eens wil helpen is de remblokken zelf in de fik steken met behulp van remmenreiniger en daarna nog een klein laagje er af te schuren. Maar bij goedkopere blokken is het eigenlijk de makkelijkste optie om ze gewoon te vervangen.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:12

Kluus

Gang is alles

Vandaag trouwens eens mijn derailleurwieltjes vervangen. Dat waren al een tijdje ninjasterren en ik had al een tijdje terug XTR wieltjes besteld omdat dat een paar maanden terug de enige waren die op voorraad waren. Volgens de specs niet compatible met mijn XT, maar net getest, geen centje pijn.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 23:28
harry64 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:42:

Hierna de 5 kleinste kransjes vervangen voor de XT(R)-variant en daar staat inmiddels onderstaande op:

Voordeel van Shimano tov SRAM is dat het mogelijk is om de kleinste tandwieltjes te vervangen, voor mij puur een financiële afweging. (En ik heb nog steeds een SLX en XT-cassette bij Shimano in bestelling staan sinds mei 2021 8)7.

Nu ben ik geen mooi weer fietser, dus vaak prut en zand op de ketting die wel regelmatig onderhouden wordt.

Ben niet heel erg onder de indruk van hoe lang een ketting mee gaat, maar hoort er bij denk ik dan maar. :/

[...]

Wat ook wel eens wil helpen is de remblokken zelf in de fik steken met behulp van remmenreiniger en daarna nog een klein laagje er af te schuren. Maar bij goedkopere blokken is het eigenlijk de makkelijkste optie om ze gewoon te vervangen.
Remreiniger in de fik steken geef je nog meer resten in de blokjes. Beste is even goed warmstoken met een verfbrander of met een gasvlam.

• jwstoop
Strider schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Is dat een Chinees Aliexpress frame? Waarom specifiek dat frame?
Kort gezegd vanwege de reviews en kwaliteit die ervaren wordt, zat al een tijd op oa chinertown te oriënteren

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:35
Even ingaan op ketting slijtage.
Mischien een tip die je wel doet, maar toch (spreek namelijk uit eigen ervaring)Wel met 11 speed
Mijn eerste ketting, 1800 km gereden met te weinig smering.Kmc.
Daarna, om de gemiddeld 700 km 2 kettingen wisselen, en veel smeren, zit nu in totaal aan de 5500 km met mn eerste cassette.En 2 KMC E-mtb kettingen.
Ja ik rij veel op de weg, maar afgelopen winter ook veel modder en zand gezien.
Veel smeren helpt is mijn ervaring.Na elke gemiddeld 100 km , of als de ketting echt vies is ,dan vanzelf ook, na schoon maken.Cyclon wax lube.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
Mijn 2021 Cube Attention SL heeft een 680mm stuur.
Ik ervaar al enige tijd last in m'n polsen en druk op m'n handen.

Verschillende zadelposities getest en een kortere stuurpen geplaatst maar nog niet echt goed effect. Ergon EVO grips.zitten er ook op.

Heb ik iets aan een breder riser bar zodat de hoek van m'n polsen beter komen te staan?

Remhendels staan goed in lijn.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:09
Let wel, als je een (veel) breder stuur wilt, moet je ook een kortere stuurpen monteren.

• 418O2
  • Laatst online: 17:24
Op welke manier zou een breder stuur daarmee helpen?

Ik ga morgen voor het eerst sinds december weer op de MTB op pad. Toen best hard gevallen en geschrokken, morgen weer wat vertrouwen krijgen in Appelscha

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Lensent schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:11:

Verschillende zadelposities getest en een kortere stuurpen geplaatst maar nog niet echt goed effect. Ergon EVO grips.zitten er ook op.

Heb ik iets aan een breder riser bar zodat de hoek van m'n polsen beter komen te staan?

Zadel ook wat verder naar achteren gebrobeerd?

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-12 11:51

Heb dezelfde fiets gehad, uit 2018 dan ;) die Evo’s lijken me alleen niet zoveel extra ondersteuning te geven (zaten ook standaard op mijn andere nieuwe fiets)? Ik heb zelf ESI chunky’s gehad, en daarna Ergon GA3. Die laatste nu nog steeds in gebruik. Dat extra “vleugeltje” scheelt in mijn geval veel voor polsondersteuning.

• Lensent
McLambo schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:54:
[...]

Zadel ook wat verder naar achteren gebrobeerd?
Hm nee, naar voren eigenlijk..

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:05

Staat de roll van je bar wel goed? Een typische bar met 5deg upsweep en 7deg backsweep, raakt snel zijn upsweep kwijt als je te ver naar achter rollt. Ietsje naar achter kan wel fijn zijn, maar je merkt dat als je te ver gaat dat je buitenkant van de hand als ware wegvalt en geen steun heeft. (Alsof je een M-stuur op je zundap hebt).

Tweede ingeving is het vetgedrukte stuk. Daar zou je probleem ook wel eens kunnen zitten. Old school advies is remmen in lijn met armen, maar dat geeft een handpositie waar je nogal op je duim rust (of eigenlijk het stuk tussen duim en vingers) en je vingerkracht nodig hebt om buitenkant palm niet omlaag/voorover de grip te laten glijden. Remhendels wat hoger en iets meer op je hele hand rusten zorgt voor betere verspreide druk op de palm. Dus rug van je hand ietwat geknikt omhoog ipv in lijn met onderarm. Dat klinkt misschien als juist belastend, maar dat is ook hoe je opdrukt of bench presst. ( je GE1 Evo hendels moet je dan ook wat mee draaien totdat de bolling lekker in de palm zit.)

Ik zou niet meteen te gek gaan, maar tot horizontaal is acceptabel voor Enduro (met name als je Frans bent). Dus er nogal wat ruimte vanaf de 45 graden omlaag positie. Maar rustig in stapjes kijken wat werkt. 10-20 graden kan al zijn wat je nodig hebt.

• Lensent
Ik ga eens kijken, ik merk vooral druk incl drukplek op tussen duim en wijsvinger.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:11

Ik zie ook dat je verschillende zadelposities getest heb. Wilde even checken of je zadel niet met de punt naar beneden staat. Mocht dat zo zijn kan dat ook een gevolg hebben voor je polsen/handen omdat je dan eigenlijk steeds naar voren wilt glijden en je jezelf tegen gaat houden. Vermoed niet dat dat het probleem is, maar toch even voor de zekerheid.

• Lensent
ZanielGa schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Ik zie ook dat je verschillende zadelposities getest heb. Wilde even checken of je zadel niet met de punt naar beneden staat. Mocht dat zo zijn kan dat ook een gevolg hebben voor je polsen/handen omdat je dan eigenlijk steeds naar voren wilt glijden en je jezelf tegen gaat houden. Vermoed niet dat dat het probleem is, maar toch even voor de zekerheid.
Nee, geloof niet dat dat het is maar ga het vandaag nog eens nalopen allemaal, thnx

• McLambo

McLambo

MTB Junky

harry64 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:42:

[...]

Bij mij zijn eigenlijk alleen de kleine kransjes versleten. Ik wist niet dat je die los kunt vervangen.

Zijn ze ook los te bestellen? Zo ja; linkje? 😇

• Lensent
Huidige stand van zaken. Iets opvallends te zien of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPgw00fz4vMM1bAmSwKsBbUpfMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlTLK8IBBWBhv8LqKjeKMqqu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIy9P8lBDeIGQL65QJs9_RUNTMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UBUNjVfssMpv2fpgL2UWFDt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Lensent op 13-03-2022 12:13 ]

• Lensent
Dit oogt iets beter denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8uP7uE1zuI21mHD4HerPA-iWHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnRywjXqaZ8STNwPvfMIpODH.jpg?f=fotoalbum_large

• harry64
  • Registratie: December 2001
McLambo schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Bij mij zijn eigenlijk alleen de kleine kransjes versleten. Ik wist niet dat je die los kunt vervangen.

Zijn ze ook los te bestellen? Zo ja; linkje? 😇
Ik heb ze zelf vorige zomer besteld: https://gathering.tweaker...message/68074478#68074478

Op de site van Shimano staan alle typenummers, zie de volgende link: https://si.shimano.com/#/nl/iEV/CS-M8100

Dan zou je op het volgende komen:

Artikelnummer en onderdeelAdviesprijs
Y0GX18000 Sprocket Wheel 18T F€ 6,09
Y0GX16000 Sprocket Wheel 16T C€ 5,39
Y0GX14000 Sprocket Wheel 14T C€ 4,89
Y1X498020 Sprocket Wheel 10T B & 12T D€ 16,55
Totaal€ 32,92

*Adviesprijzen Shimano 03-2021

Voor mij een logische keuze geweest, ook financieel. Een nieuwe cassette zit op €170,00.

Enige waar je mee zit is beschikbaarheid, en ik weet niet hoe dat momenteel is, maar vorige zomer kon ik ze online niet in Nederland vinden..

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:11
Lensent schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:50:
Huidige stand van zaken. Iets opvallends te zien of niet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie er zo niets vreemds aan. Zal even proberen worden dan.

• Ko.Kane
Wat me meteen opvalt is de hoek tussen shifter en remhendel. Shifter meer onder de bar (en dus dichter tegen de remhendel) zorgt ook voor dat je beter op je handpalm kan rusten ipv brug tussen duim en wijsvinger.

Normaal is ongeveer het draaivlak van de shifter parallel aan de remhendel (of dicht er bij in de buurt, iedereen is net wat anders natuurlijk). Zoals dit, merk op de rode pijl slaat in dat plaatje op de remhendel niet de shifter:
Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/11/2014/12/Brake-and-lever-angle-630x481.jpg

Voor de rest is je stuur niet bijzonder laag tov van je zadel, dus een riser lijkt me niet logische richting voor HT cross country.

De roll van een bar is erg moeilijk te zien op foto's, als je niet de perfecte foto hoek dan wordt het snel een optische illusie en bijna niet te zien hoe hoe het staat. Mijn eerste idee was dat ie op beide foto's wat naar voren gerold lijkt te zijn. Staan er horizontaal strepen op de voorkant vd bar, die kun je als begin punt nemen, maar dat is ook niet altijd even nauwkeurig.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ken het probleem, ook ik heb nog steeds last van m'n handen. Inmiddels al een nieuw stuur met meer rise en backsweep, ook ingekort (66cm meen ik), kortere stuurpen (60mm), Ergon grips, verschillende stuurhoogtes geprobeerd, shifters in lijn gezet, maar niks lijkt te helpen.

Mijn zadel staat nagenoeg vlak en de hoogte is goed (bikefitting laten doen), maar dit krijg ik maar niet opgelost ;(. Kan wellicht het zadel nog wat verschuiven of kantelen maar het risico is dan aanwezig dat je elders weer last gaat krijgen...

Overigens zijn de meningen ook verdeeld over handschoenen met padding; dat kan soms juist op verkeerde plekken druk geven. Dus ik wil ook eens gaan testen met minder c.q. geen padding al dan niet in combinatie met andere grips.

[ Voor 35% gewijzigd door TommyGun op 13-03-2022 23:55 ]

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-12 08:19
noobquestion over de ombouw van een 26" mtb.

Ik heb naast mijn eigen 29" MTB nog een oude giant 26" staan (ca 15 jaar). Deze heeft een deore schakelset. De cassette, ketting en voortandwiel zijn aan vervanging toe.

Kan ik deze eenvoudig ombouwen naar een 1x 12 set? of is hij daar te oud voor. Veel gezocht op internet over body's en dergelijk, maar kom er zo niet uit.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:12
Zo. Afgelopen vrijdag mijn MTB laten voorzien van een Rockshox SID Select SL. Hiermee is de upgraderitis voor mijn Canyon Exceed afgerond / ben ik genezen..

Gisteren gelijk getest bij een toertocht. Veelal een subtiel verschil qua demping t.o.v. mijn eerdere Recon, daarnaast bij het sprinten / uit het zadel komen veel stijver en dus veel minder output verlies. Hij weegt ook een ~halve kilo minder, bij een 1e aanzet goed merkbaar. Ik moest letterlijk meer druk geven op mijn stuur omdat m'n voorwiel anders sneller los kwam :D

Twee jaar terug meldde ik me in dit topic n.a.v. corona en het solo rijden (wielrennen) om het MTB-en eens te proberen. Het advies was toen om óf voor een volwaardige alu ros te gaan óf een instapcarbon en dan upgraden.

Heb toen een Exceed CF 6.0 (2019) op de kop getikt voor een zacht prijsje.

Wijzigingen sindsdien:
- Standaard grips vervangen door Ergon GA2 (momenteel al bezig aan het 2e paar)
- Handlebar vervangen door een carbon variant
- Alu zadelpen vervangen door de Canyon carbon VCLS + aangepaste rails (voor carbon zadel)
- Standaard zadel (Sella Italia X1) vervangen voor Sella Italia SLR Boost Carbonio
- Ombouw van 2 speed naar 1x11s 34T (Oval)
- Casette XT 11-46
- Crank was noname Shimano. Dit is een XT crank geworden. Drivetrain nu volledig XT
- SLX shifter vervangen voor een XT shifter (dubbel schakelen, jeej!)
- Kapotte MT-500 remhendel gehad, deze vervangen na veel geklooi voor juiste diagnose
- Nieuwe Farsports carbon wielset (DT Swiss 240EXP naven, sapim spaken)
- Schwalbe Racing Ray voor, Thunderburt achter (tubeless)
- Rockshox Recon RL (remote) vervangen door RockShox SID Select RL (geen remote, clean cockpit!)

Kan ik nog meer wijzigen...? Vast. Maar voor mij is hij nu af en dient hij het doel wat ik voor ogen heb. Ook een leuk om zelf te sleutelen aan de fiets. Enige wat ik niet zelf heb gedaan is de voorvork.

Zonder pedalen, hidemybell, bidonhouder zit hij op een ~9,5KG. Best wel een no-nonsense vliegmachine voor deze boswielrenner ;) Ook mooi om te merken wat upgrades doen qua rijgevoel.

Denk dat ik hem nog een 2-tal jaartjes rij en dan voorzichtig eens ga kijken naar een (zelfbouw) fully ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ywd96ZmcfSBt2hcygDsFZMcxh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2pciUV4HgJ0KeabWXKzoQbd.jpg?f=fotoalbum_large

• Prulleman
Tomas_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:18:
noobquestion over de ombouw van een 26" mtb.

Ik heb naast mijn eigen 29" MTB nog een oude giant 26" staan (ca 15 jaar). Deze heeft een deore schakelset. De cassette, ketting en voortandwiel zijn aan vervanging toe.

Kan ik deze eenvoudig ombouwen naar een 1x 12 set? of is hij daar te oud voor. Veel gezocht op internet over body's en dergelijk, maar kom er zo niet uit.
15 jaar oud en deore zegt nog niet alles, maar het is wel aannemelijk dat je een standaard HG body hebt die geschikt is voor MTB 8-11 (12 in sommige gevallen) speed (enkel de shimano HG race 11 speed body is 1,8mm breder geworden.).

Als je dus nu een 8 speed cassette hebt, dan denk ik dat hier ook een 12 speed HG cassette op past.
Maar dan moet je dus op een paar dingen letten:

SRAM 12 speed heeft 2 type bodies, afhankelijk van het niveau van de groepset
SX / NX Eagle gebruikt de standaard HG body (die jij waarschijnlijk hebt). Je kan dan een SX/NX cassette gebruiken (SRAM PG-1230 https://www.mantel.com/sram-nx-eagle-pg-1230-cassette). Je kan dit wel combineren met GX Eagle of hogere componenten (derailleur, shifter, ketting, cranks, voorbladen). Maar tenzij je een andere body op je naaf zet ben je gebonden aan een 11-50 cassette.
(de GX + cassettes gebruiken een xd body, hier past dan een 10T als kleinste kransje op en de nieuwe cassettes gaan tot 52, je hebt dan dus 10-50 of 10-52 cassettes)

Shimano gebruikt vanaf 12 speed ook een nieuwe body (micro spline of kort MS). ook hier past als kleinste een 10T op en standaard gaan deze tot 51T (10-51). Shimano gebruikt deze voor alle groepen (deore, slx, xt, xtr), dus als je shimano 12 speed wilt, ben je aangewezen op third party cassettes (bv sunrace https://www.hopmansfietsg...g-body-4710944256925.html , of lekker high end garbaruk https://www.garbaruk.com/12-speed-shimano-hg.html)
Bij shimano moet je dan wel weer een beetje opletten, de nieuwe 12 speed ketting, cassettes en voorbladen hebben een iets ander profiel, waardoor het niet zomaar allemaal goed werkt met third party spullen. Je kan best een shimano 12 speed derailleur en shifter kopen, maar en shimano ketting en een sram nx of sunrace cassette is wellicht een minder goed idee. dan kan je beter ook een ander merk ketting kopen (en voorblad).
Op zich ook geen probleem.

Strava

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-12 08:19
Prulleman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:40:
[...]

15 jaar oud en deore zegt nog niet alles, maar het is wel aannemelijk dat je een standaard HG body hebt die geschikt is voor MTB 8-11 (12 in sommige gevallen) speed (enkel de shimano HG race 11 speed body is 1,8mm breder geworden.).

Als je dus nu een 8 speed cassette hebt, dan denk ik dat hier ook een 12 speed HG cassette op past.
Maar dan moet je dus op een paar dingen letten:

SRAM 12 speed heeft 2 type bodies, afhankelijk van het niveau van de groepset
SX / NX Eagle gebruikt de standaard HG body (die jij waarschijnlijk hebt). Je kan dan een SX/NX cassette gebruiken (SRAM PG-1230 https://www.mantel.com/sram-nx-eagle-pg-1230-cassette). Je kan dit wel combineren met GX Eagle of hogere componenten (derailleur, shifter, ketting, cranks, voorbladen). Maar tenzij je een andere body op je naaf zet ben je gebonden aan een 11-50 cassette.
(de GX + cassettes gebruiken een xd body, hier past dan een 10T als kleinste kransje op en de nieuwe cassettes gaan tot 52, je hebt dan dus 10-50 of 10-52 cassettes)

Shimano gebruikt vanaf 12 speed ook een nieuwe body (micro spline of kort MS). ook hier past als kleinste een 10T op en standaard gaan deze tot 51T (10-51). Shimano gebruikt deze voor alle groepen (deore, slx, xt, xtr), dus als je shimano 12 speed wilt, ben je aangewezen op third party cassettes (bv sunrace https://www.hopmansfietsg...g-body-4710944256925.html , of lekker high end garbaruk https://www.garbaruk.com/12-speed-shimano-hg.html)
Bij shimano moet je dan wel weer een beetje opletten, de nieuwe 12 speed ketting, cassettes en voorbladen hebben een iets ander profiel, waardoor het niet zomaar allemaal goed werkt met third party spullen. Je kan best een shimano 12 speed derailleur en shifter kopen, maar en shimano ketting en een sram nx of sunrace cassette is wellicht een minder goed idee. dan kan je beter ook een ander merk ketting kopen (en voorblad).
Op zich ook geen probleem.
thanks voor dit uitgebreide antwoord!! dan ga ik voor de sram, aangezien ik die ook op mijn eigen mtb heb.

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11 12:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taIr6lAurfuURa6aihMoM_FkrEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yK8YedWO9AGkqtIpUTbh4tgS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIDlFtbctK-VygvpyTxVApIDd6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyKqCAdlEKuQRBitj9W96JZe.jpg?f=fotoalbum_tile

Sneller dan verwacht, maar na.mij afgelopen weekend nog te hebben uitgeleefd op de oude Specialized mag die nu echt met pensioen, om alleen nog maar voor lokale ritten gebruikt te worden(vooral asfalt, klein beetje grind).
Vanavond de nieuwe Canyon Exceed cf6 in elkaar zetten. :)

• Ko.Kane
TommyGun schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:40:
Ik ken het probleem, ook ik heb nog steeds last van m'n handen. Inmiddels al een nieuw stuur met meer rise en backsweep, ook ingekort (66cm meen ik), kortere stuurpen (60mm), Ergon grips, verschillende stuurhoogtes geprobeerd, shifters in lijn gezet, maar niks lijkt te helpen.

Mijn zadel staat nagenoeg vlak en de hoogte is goed (bikefitting laten doen), maar dit krijg ik maar niet opgelost ;(. Kan wellicht het zadel nog wat verschuiven of kantelen maar het risico is dan aanwezig dat je elders weer last gaat krijgen...

Overigens zijn de meningen ook verdeeld over handschoenen met padding; dat kan soms juist op verkeerde plekken druk geven. Dus ik wil ook eens gaan testen met minder c.q. geen padding al dan niet in combinatie met andere grips.
Mijn ervaring is dat handschoenen met naadvrije palm en vingers het beste werken. Best next thing qua grip dan geen handschoen. Elk merk heeft wel zoiets, ik heb zelf Ninjaz, hiervoor Giro's, maar Fox, 100%, FIST hebben dat allemaal wel.
Met zulke handschoenen krijg je geen nare drukpunten van naden of padding en werkt je gekozen grip zoals het hoort.

Handproblemen kunnen legio zijn:
- pijn tussen duim en wijsvinger: mogelijk druk niet genoeg op palm, en te weinig knik in pols.
- pijn in de pols: mogelijk te veel knik in de pols
- pijn in de hand: verkeerde druk op Ulnar nerve, dat ontlasten is waar ergon vooral op designed
- armpump: trillingen en of te verkrampt aan het stuur hangen of remmen niet optimaal (positie of ontluchten). Of gewoon te weinig gripstrength.

- uberhaupt te veel gewicht op stuur, door te weinig core strength. Je moet als het ware gewoon fietsend op asfalt in sportieve houding je handen los kunnen laten en lichaam zou dan niet ineens op je stuur moeten vallen. Bij erg diepe zitten op XC of wielrenfiets wordt dat snel te zwaar maar het gaat om het concept. Stuur is bedoelt voor sturen en pompen en druk geven in bochten of juist over een roller liften. Je rust uiteraard wat op je stuur, maar je hangt er niet als zoutzak op. Zeker staand komt vlakke rug met name uit sterke hoek uit je heupen zodat je dynamisch kan doen met voorkant wat je wil.

Oorzaken trillingen of harshness in stuur kunnen het stuur zelf zijn: Oplossingen in de richting van carbon gedesigned voor comfort, bv OneUp hoor ik veel goede dingen over, of vibrocore van Spank, die heb ik zelf, geen idee of het echt werkt of placebo is, maar wel prettig stuurtje.
SQ Lab maakt ook veel comfortabele sportsturen met 'extreme' backsweep van 12 of 16 graden, sommigen mensen zijn daar positief over.

Of vering:
- Te veel SAG bij airvork zorgt ervoor dat je in rampup gedeelte zit, kan hard voelen
- Te weinig SAG: te grote veerconstante, kan hard voelen
- Te weinig rebound damping: bouncy pogo stick, kan hard voelen.
- Te veel rebound damping: vork 'packing down", dynamische SAG wordt steeds lager en dus te dicht in rampup gedeelte: kan hard aanvoelen
- Te veel HSC Damping: kan hard aan voelen op hoog frequente impacts.
- Te veel LSC Damping: geeft hogere drempel waarde voordat vork in beweging komt na een impact, omdat je een preload op een veertje dat het olie kanaal afsluit steeds harder zet. Wat dus ook hard kan aanvullen in je HSC bereik daardoor.

En als laatste: de druk van je voorband is je eerste vering component, dus die niet knijterhard op 2 bar zetten.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dix0r schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:19:
Zo. Afgelopen vrijdag mijn MTB laten voorzien van een Rockshox SID Select SL. Hiermee is de upgraderitis voor mijn Canyon Exceed afgerond / ben ik genezen..
Haha, toevallig heb ik de vork in mijn P0 ook vervangen. Echter is mijn upgraderitis nog niet genezen. Ik wil nog een AXS aandrijving :)

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb22208184/p5pb22208184.jpg

De vork staat nog een beetje te hoog, ik heb geprobeerd deze in te korten, maar ik kreeg de onderste cap in de luchtkamer niet los. Dan maar op 160mm rondrijden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Klitse
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Haha, toevallig heb ik de vork in mijn P0 ook vervangen. Echter is mijn upgraderitis nog niet genezen. Ik wil nog een AXS aandrijving :)

[Afbeelding]

De vork staat nog een beetje te hoog, ik heb geprobeerd deze in te korten, maar ik kreeg de onderste cap in de luchtkamer niet los. Dan maar op 160mm rondrijden.
Niks mis met 160mm :).

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-12 08:46
Vraagje, ik heb dit weekend toevallig wat bodemonderzoek gedaan (grindpad werd asfalt in bocht, vakkundig gemaskeerd door een dun laagje grind wat er boven op lag), helaas deze keer op asfalt gevallen en mijn heup heeft daar een redelijke klap gekregen waar ik nu plezier van heb. Gezien mijn heupen sowieso al niet mijn beste componenten zijn maar nog een tijdje mee moeten (ik heb een lichte vorm van heupdysplasie waardoor ik regelmatig slijmbeursontstekingen heb) vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met dit soort broekjes: https://www.mantel.com/fox-racing-titan-race.

Zitten ze comfortabel? Iemand al ervaring door er een keer goed hard mee te vallen op beton/asfalt?
Pagina: 1 ... 187 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic