TommyGun schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:40:
Ik ken het probleem, ook ik heb nog steeds last van m'n handen. Inmiddels al een nieuw stuur met meer rise en backsweep, ook ingekort (66cm meen ik), kortere stuurpen (60mm), Ergon grips, verschillende stuurhoogtes geprobeerd, shifters in lijn gezet, maar niks lijkt te helpen.
Mijn zadel staat nagenoeg vlak en de hoogte is goed (bikefitting laten doen), maar dit krijg ik maar niet opgelost

. Kan wellicht het zadel nog wat verschuiven of kantelen maar het risico is dan aanwezig dat je elders weer last gaat krijgen...
Overigens zijn de meningen ook verdeeld over handschoenen met padding; dat kan soms juist op verkeerde plekken druk geven. Dus ik wil ook eens gaan testen met minder c.q. geen padding al dan niet in combinatie met andere grips.
Mijn ervaring is dat handschoenen met naadvrije palm en vingers het beste werken. Best next thing qua grip dan geen handschoen. Elk merk heeft wel zoiets, ik heb zelf Ninjaz, hiervoor Giro's, maar Fox, 100%, FIST hebben dat allemaal wel.
Met zulke handschoenen krijg je geen nare drukpunten van naden of padding en werkt je gekozen grip zoals het hoort.
Handproblemen kunnen legio zijn:
- pijn tussen duim en wijsvinger: mogelijk druk niet genoeg op palm, en te weinig knik in pols.
- pijn in de pols: mogelijk te veel knik in de pols
- pijn in de hand: verkeerde druk op Ulnar nerve, dat ontlasten is waar ergon vooral op designed
- armpump: trillingen en of te verkrampt aan het stuur hangen of remmen niet optimaal (positie of ontluchten). Of gewoon te weinig gripstrength.
- uberhaupt te veel gewicht op stuur, door te weinig core strength. Je moet als het ware gewoon fietsend op asfalt in sportieve houding je handen los kunnen laten en lichaam zou dan niet ineens op je stuur moeten vallen. Bij erg diepe zitten op XC of wielrenfiets wordt dat snel te zwaar maar het gaat om het concept. Stuur is bedoelt voor sturen en pompen en druk geven in bochten of juist over een roller liften. Je rust uiteraard wat op je stuur, maar je hangt er niet als zoutzak op. Zeker staand komt vlakke rug met name uit sterke hoek uit je heupen zodat je dynamisch kan doen met voorkant wat je wil.
Oorzaken trillingen of harshness in stuur kunnen het stuur zelf zijn: Oplossingen in de richting van carbon gedesigned voor comfort, bv OneUp hoor ik veel goede dingen over, of vibrocore van Spank, die heb ik zelf, geen idee of het echt werkt of placebo is, maar wel prettig stuurtje.
SQ Lab maakt ook veel comfortabele sportsturen met 'extreme' backsweep van 12 of 16 graden, sommigen mensen zijn daar positief over.
Of vering:
- Te veel SAG bij airvork zorgt ervoor dat je in rampup gedeelte zit, kan hard voelen
- Te weinig SAG: te grote veerconstante, kan hard voelen
- Te weinig rebound damping: bouncy pogo stick, kan hard voelen.
- Te veel rebound damping: vork 'packing down", dynamische SAG wordt steeds lager en dus te dicht in rampup gedeelte: kan hard aanvoelen
- Te veel HSC Damping: kan hard aan voelen op hoog frequente impacts.
- Te veel LSC Damping: geeft hogere drempel waarde voordat vork in beweging komt na een impact, omdat je een preload op een veertje dat het olie kanaal afsluit steeds harder zet. Wat dus ook hard kan aanvullen in je HSC bereik daardoor.
En als laatste: de druk van je voorband is je eerste vering component, dus die niet knijterhard op 2 bar zetten.