Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 188 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bastard schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:10:
Vraagje, ik heb dit weekend toevallig wat bodemonderzoek gedaan (grindpad werd asfalt in bocht, vakkundig gemaskeerd door een dun laagje grind wat er boven op lag), helaas deze keer op asfalt gevallen en mijn heup heeft daar een redelijke klap gekregen waar ik nu plezier van heb. Gezien mijn heupen sowieso al niet mijn beste componenten zijn maar nog een tijdje mee moeten (ik heb een lichte vorm van heupdysplasie waardoor ik regelmatig slijmbeursontstekingen heb) vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met dit soort broekjes: https://www.mantel.com/fox-racing-titan-race.

Zitten ze comfortabel? Iemand al ervaring door er een keer goed hard mee te vallen op beton/asfalt?
Geen ervaring mee, wel met een schuin oog naar aan het kijken ivm het feit dat ik vaker over de grens wil fietsen. Dus ik gluur even mee naar ervaringen.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:25
De Orbea oiz M20TR waar ik naar wil gaan kijken is geupgrade naar een Fox Factory SC 34 voorvork, deze voorvork is naderhand niet aangesloten op het Orbea Squidlock 3 position systeem, dat is gewoon het remote lock-out systeem. De eigenaar zegt dat hier een conversie onderdeel voor nodig is, heeft iemand hier ervaring mee? Is dit eenvoudig aan te brengen, of moet hiervoor de vork voor uit elkaar :?
(Ik wil echt mijn voorvork kunnen locken, ik fiets ook heel veel op de weg).

Zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L6fKFAi.png

Eigenaar (is zelfs de tweede eigenaar al) zegt dat er weinig op deze fiets is gefietst, als ik naar de handgrepen kijk geloof ik hier niets van :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mKAfNLT.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2IISMFa.png

Fiets zou ook nog geen onderhoud gehad hebben, maar als ik naar de onderste bout in de connection link kijk lijkt het er wel op dat deze eruit is geweest. Vreemd?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/88BoX4s.png

Iemand tips waar ik nog meer op kan letten?

[ Voor 47% gewijzigd door Strider op 14-03-2022 16:59 ]

BlaBlaBla

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:09
@Bastard, rijd je ook met andere beschermers, of zou de impactshort de eerste/enige zijn?

Bescherming is een beetje een trade-off, uiteindelijk lever je altijd in op comfort, en comfortabele zachte pads bieden meestal weer minder bescherming dan harde pads, die vaak weer warmer en minder comfy zijn.

Persoonlijk vind ik dat het dragen van pads een beetje evenredig moet zijn met het risico dat je loopt. Voor een gewoon rondje in NL laat ik ze achterwege. Voor de Ardennen en vergelijkbaar terrein heb ik een paar zachte kneepads (en rugzak met ingebouwde backprotector) en voor de Alpen/Bikeparks heb ik harde knee-pads en elbow-pads, plus een crashvest en een back-protector (en een fullface helm).

Als je het je niet kan veroorloven om nog een keer op je heup te vallen, dan is het een no-brainer om iets van impactshorts te dragen. Alle beetjes helpen. Dat gezegd hebbende, om een impact op beton of asfalt adequaat op te vangen, zit je ongeveer op niveautje downhill-bescherming, en ik vraag me af of je daarmee altijd wilt rondfietsen.

@Strider Op elke Martplaats-MTB is altijd amper gereden... ;)

Verder, moet je waarschijnlijk de demper uit de vork halen en de huidige manual lockout eraf schroeven en de remote erop. Denk overveer een 4/10 op de moeilijkheidsschaal.

[ Voor 22% gewijzigd door Sjoewe op 14-03-2022 17:08 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 23:28
Strider schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:45:
De Orbea oiz M20TR waar ik naar wil gaan kijken is geupgrade naar een Fox Factory SC 34 voorvork, deze voorvork is naderhand niet aangesloten op het Orbea Squidlock 3 position systeem, dat is gewoon het remote lock-out systeem. De eigenaar zegt dat hier een conversie onderdeel voor nodig is, heeft iemand hier ervaring mee? Is dit eenvoudig aan te brengen, of moet hiervoor de vork voor uit elkaar :?
(Ik wil echt mijn voorvork kunnen locken, ik fiets ook heel veel op de weg).

Zo ziet het er nu uit:
[Afbeelding]

Eigenaar (is zelfs de tweede eigenaar al) zegt dat er weinig op deze fiets is gefietst, als ik naar de handgrepen kijk geloof ik hier niets van :+
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de oudere generaties was het altijd zo dat de locking module vervangen moet worden.
Omdat bij een handmatige lockout jij de kracht levert om wat palletjes om te zetten. Bij externe lockout gaat dat op veerspanning.

Ik ben vrij zeker dat dat nog niet veranderd is, alleen kan je op de website van fox niets anders vinden dan 2014 tot 18 dat het kan.

Dus je zult het preciese type van de vork even moeten hebben en dan kan je uitzoeken wat je nodig hebt, en hopen dat er niets veranderd is. Kosten voor de oudere vorken vielen opzich wel mee reken op 50-100 voor alle onderdelen nieuw, maar daar weer de caveat, weet niet wat nieuwere vorken kosten.

Updoot, wat verder gezocht, nieuwere vorken lijk je de hele demper te moeten vervangen. Dus das wel een prijskaartje :+

[ Voor 3% gewijzigd door Torched op 14-03-2022 17:26 ]

• Strider
  • Laatst online: 14:25
Torched schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:04:
[...]

Voor de oudere generaties was het altijd zo dat de locking module vervangen moet worden.
Omdat bij een handmatige lockout jij de kracht levert om wat palletjes om te zetten. Bij externe lockout gaat dat op veerspanning.

Ik ben vrij zeker dat dat nog niet veranderd is, alleen kan je op de website van fox niets anders vinden dan 2014 tot 18 dat het kan.

Dus je zult het preciese type van de vork even moeten hebben en dan kan je uitzoeken wat je nodig hebt, en hopen dat er niets veranderd is. Kosten voor de oudere vorken vielen opzich wel mee reken op 50-100 voor alle onderdelen nieuw, maar daar weer de caveat, weet niet wat nieuwere vorken kosten.

Updoot, wat verder gezocht, nieuwere vorken lijk je de hele demper te moeten vervangen. Dus das wel een prijskaartje :+
Shit echt, waar heb je dat gelezen? Bedankt voor het nakijken!

BlaBlaBla

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-12 08:46
Sjoewe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:56:
@Bastard, rijd je ook met andere beschermers, of zou de impactshort de eerste/enige zijn?

Bescherming is een beetje een trade-off, uiteindelijk lever je altijd in op comfort, en comfortabele zachte pads bieden meestal weer minder bescherming dan harde pads, die vaak weer warmer en minder comfy zijn.

Persoonlijk vind ik dat het dragen van pads een beetje evenredig moet zijn met het risico dat je loopt. Voor een gewoon rondje in NL laat ik ze achterwege. Voor de Ardennen en vergelijkbaar terrein heb ik een paar zachte kneepads (en rugzak met ingebouwde backprotector) en voor de Alpen/Bikeparks heb ik harde knee-pads en elbow-pads, plus een crashvest en een back-protector (en een fullface helm).

Als je het je niet kan veroorloven om nog een keer op je heup te vallen, dan is het een no-brainer om iets van impactshorts te dragen. Alle beetjes helpen. Dat gezegd hebbende, om een impact op beton of asfalt adequaat op te vangen, zit je ongeveer op niveautje downhill-bescherming, en ik vraag me af of je daarmee altijd wilt rondfietsen.
Naast helm/handschoenen zou deze broek het enige zijn, ik fiets meestal ook vooral op het zand hier in de buurt, dus dat geeft nog redelijk mee bij een glijpartij. Mocht ik een keer gaan downhillen zal ik je lijstje als inspiratiebron meenemen :).

Ik kan het op zich wel veroorloven om op mijn heup te vallen, maar niet op asfalt/beton zonder lets er tussen (al heb ik nu een behoorlijk grote natuurlijke soft-pad op mijn heup die niet erg comfortabel aanvoelt), mocht dit broekje qua comfort heel dicht bij mijn normale broekje komen is het inderdaad een no-brainer. Overigens heb ik zelf best goede ervaringen met soft-pads op de motor, ben helaas wel eens gevallen en dat was gewoon opstaan en door dankzij deze units:
https://www.fc-moto.de/We...-ce-hueftprotektor_ml.jpg

Weet je toevallig nog alternatieven voor de fox broek, los van aliexpress ben ik namelijk geen vergelijkbare broeken tegengekomen, maar om mijn matige gestel nu daaraan toe te vertrouwen...

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:05
Bastard schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Naast helm/handschoenen zou deze broek het enige zijn, ik fiets meestal ook vooral op het zand hier in de buurt, dus dat geeft nog redelijk mee bij een glijpartij. Mocht ik een keer gaan downhillen zal ik je lijstje als inspiratiebron meenemen :).

Ik kan het op zich wel veroorloven om op mijn heup te vallen, maar niet op asfalt/beton zonder lets er tussen (al heb ik nu een behoorlijk grote natuurlijke soft-pad op mijn heup die niet erg comfortabel aanvoelt), mocht dit broekje qua comfort heel dicht bij mijn normale broekje komen is het inderdaad een no-brainer. Overigens heb ik zelf best goede ervaringen met soft-pads op de motor, ben helaas wel eens gevallen en dat was gewoon opstaan en door dankzij deze units:
https://www.fc-moto.de/We...-ce-hueftprotektor_ml.jpg

Weet je toevallig nog alternatieven voor de fox broek, los van aliexpress ben ik namelijk geen vergelijkbare broeken tegengekomen, maar om mijn matige gestel nu daaraan toe te vertrouwen...
Hier meer keuze en de fox is ook goedkoper: https://www.bike-discount...afety-shorts?p=1&o=3&n=48

Of hier: https://www.fc-moto.de/ep...rBy=ListPrice&OrderDesc=0

Ik denk trouwens dat die fox een van de beste keuzes is qua comfort, ziet eruit als onderbroek/binnenbroek met zeempje. Er zit dus wel een zeem in, dat kan positief of negatief zijn.
Voor beste bescherming kun je beste harde plaat op de zijkant hebben, omdat dat de druk nogal verspreid. Die zie je echter nog weinig. Veel is impact foam wat hard word bij impact. Ik heb nog wel een met harde plaat en padding stukken en dat is prima qua bewegingsvrijheid, maar wel warm in zomer.

Ik zou het bij zo iets lichts als die Fox houden. Ik snap je reden tot voorzorg ivm je heup, maar 100% met gewicht vallen op de heup is wel zeldzaam. In ieder geval voor mij is dat allerlaatste bescherming laag die aan gaat en eigenlijk skip ik het altijd zelfs in bikepark/DH.

• 418O2
  • Laatst online: 14:29
418O2 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:34:
Op welke manier zou een breder stuur daarmee helpen?

Ik ga morgen voor het eerst sinds december weer op de MTB op pad. Toen best hard gevallen en geschrokken, morgen weer wat vertrouwen krijgen in Appelscha
En dat faalde. Ik blokkeerde en voelde me niet fijn (op die korte lus in Appelscha)

MTB is misschien toch niet mijn ding. Ik hou het voorlopig wel bij de weg

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:17:
[...]

En dat faalde. Ik blokkeerde en voelde me niet fijn (op die korte lus in Appelscha)

MTB is misschien toch niet mijn ding. Ik hou het voorlopig wel bij de weg
Als wielrenner gaan mountainbiken heb je wel het risico dat je fitness (en dus snelheid) in verhouding te hoog is voor je techniek. Zeker als je niet veel uur op de MTB zit een je ook te weinig aan de verschillen.

Ik zou je aanraden om wat rustige gravel achtige routes te rijden op de MTB om een beetje vertrouwen te krijgen, dat kan je het rustig weer verder uitbouwen.

(Ik ken Appelscha verder niet.. geen idee hoe technisch die is..)

Strava

• 418O2
@Prulleman ik ben vooral bang om te vallen, steile klimmen en steil dalen voel ik me niet lekker bij. Zoals ik zei, ik ging wel goed op vorige ritten, maar ben door die val op Texel wel bang geworden

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
418O2 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:37:
@Prulleman ik ben vooral bang om te vallen, steile klimmen en steil dalen voel ik me niet lekker bij. Zoals ik zei, ik ging wel goed op vorige ritten, maar ben door die val op Texel wel bang geworden
Gebruik je flat pedals? Dat kan ook helpen, aangezien je daarmee makkelijker van je fiets kan stappen/springen.
En zoals @Prulleman al zei, rustig opbouwen en zeker niet te hard over technische stukken willen gaan om het vertrouwen weer op te bouwen.
Of anders een keer een clinic doen.

• Ko.Kane
418O2 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:37:
Lichaam kan veel hebben hoor, kwestie van goed doorrollen:

Franse en Italiaanse lokale DH wedstrijden zijn altijd super wilde missmatch tussen skill en track. Deze sectie is trouwens wel lastiger dan je zo op het oog ziet: vanaf de landing is het steile chute slingerend omlaag.
Hier een complete run, met de deze jump rond de 1 minuut: YouTube: George Branningan GoPro POV Race Run at the Brioude DH Cup

De wedstrijddag ging het in algemeen al beter: YouTube: Best Of "DH CUP Brioude 2022" (HD) By RC 63

Dit was een interessant event omdat er ook super veel WC rijders waren als laatste voorbereiding voor het seizoen.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Wat hierboven al gezegd is met betrekking tot rustig opbouwen. Weet je wat er mis ging in december? Voor mij is het met de MTB soms ook vallen en opstaan, maar ik probeer er altijd van te leren en dat geeft ook weer vertrouwen.

Met wat voor bandendruk rij je rond? Toen ik dat omlaag gooide heeft me dat destijds ook een gigantische boost in gevoel van controle en daarmee vertrouwen gegeven.

• Prulleman
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:55:
Wat hierboven al gezegd is met betrekking tot rustig opbouwen. Weet je wat er mis ging in december? Voor mij is het met de MTB soms ook vallen en opstaan, maar ik probeer er altijd van te leren en dat geeft ook weer vertrouwen.

Met wat voor bandendruk rij je rond? Toen ik dat omlaag gooide heeft me dat destijds ook een gigantische boost in gevoel van controle en daarmee vertrouwen gegeven.
ja inderdaad!.. materiaal en gebrek aan kennis kan ook een hoop problemen geven.. een voorvork op rebound standje stuiter mijn maar van mijn fiets helpt ook niet mee

Strava

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
Zaterdag ga ik met een vriend wat routes in Limburg rijden.
Valkenburg, Margraten en wil eigenlijk nog de Cauberg en ri Drielandenpunt over de weg meepakken.

Ik lees dat de MTB routes vooral gravel-achtig zijn. Klopt dat en wat is qua bandenspanning daar het handigst? Zachter ivm scherp grind of juist harder ivm de ondergrond.

Ik rijd nog met een binnenband.

• 418O2
NewbieNeo schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:49:
[...]

Gebruik je flat pedals? Dat kan ook helpen, aangezien je daarmee makkelijker van je fiets kan stappen/springen.
En zoals @Prulleman al zei, rustig opbouwen en zeker niet te hard over technische stukken willen gaan om het vertrouwen weer op te bouwen.
Of anders een keer een clinic doen.
Nee, ik rij clipless. Kwam inderdaad al wel bij me op om maar op flats te gaan rijden. Ik ben al een paar keer gevallen omdat ik niet los kwam. Toen heb ik de pedalen losser gezet en ging het beter. Alleen zat mijn schoenplaatje rechts ineens los zondag, waardoor ik alsnog niet weer los kwam en omviel (bijna in stilstand), landde zacht gelukkig. Op de weg heb ik 0 problemen met clipless overigens, maar dat is toch anders.
Ko.Kane schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Lichaam kan veel hebben hoor, kwestie van goed doorrollen:
Ik ben er helaas vorig jaar op de weg (dat wel) achter gekomen dat je lichaam ook een grens heeft en botten ook knak kunnen zeggen (in dat geval mijn sleutelbeen). Dat helpt niet. Die zit wel vast met titanium nu, dus ben daar specifiek niet bang voor, maar weet wel dat er een grens is.
Kluus schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:55:

Heel dom, een hele dikke wortel boven aan een heuvel in de bocht en ik was aan het trappen om snelheid te maken voor de volgende heuvel, dus trapper op de wortel, kont omhoog, te scherp de bocht in, hard remmen zodat ik niet een paar meter naar beneden viel. Salto voorover. Dat ging op zich nog relatief goed, maar toen zag ik in dat het heel snel wel fout kan gaan

Ik heb met verschillende druk gereden, daar zit het probleem niet zo in. Ik weet ook wel dat ik het kan. Ik weet dat vallen zoals de vorige keer te voorkomen is, maar toch zit er wat angst in mijn hoofd.

Ik laat het even rusten en dan misschien met flats op een rustige trail gaan rijden over een tijdje.

• Prulleman
  • Nu online
Lensent schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:14:
Zaterdag ga ik met een vriend wat routes in Limburg rijden.
Valkenburg, Margraten en wil eigenlijk nog de Cauberg en ri Drielandenpunt over de weg meepakken.

Ik lees dat de MTB routes vooral gravel-achtig zijn. Klopt dat en wat is qua bandenspanning daar het handigst? Zachter ivm scherp grind of juist harder ivm de ondergrond.

Ik rijd nog met een binnenband.
normaal gesproken zet je de banden wat harder als de snelheid + risoco volle objecten omhoog gaan (dus bv voor een bikepark / downhill, of een route met veel stenen / rock gardens.

Als dat je norm is, en je gaat nu gravel rijden, dan zou ik de boel wat zachter zetten, maar rij je normaal gesproken uitgepijlde nederlandse MTB routes (bv UHR etc), dan zou ik niet teveel veranderen,

Absolute waardes voor je druk wordt heel lastig, dat is namelijk afhankelijk van je gewicht, velg breedte, bandbreedte, rijstijl etc.

Je kan er ook voor kiezen om een klein pompje mee te nemen en de lange stukken over de weg met meer druk te rijden, maar persoonlijk vind ik dat meestal teveel gedoe.

(ik merk overigens wel dat de ray/ralph in 2.25 een stuk lagere rolweerstand op de weg hadden dan de maxxis rekon race 2.4 die ik nu heb.... in het terrein gelukkig geen (of althans niet merkbaar) last van, maar ben nu 2 keer op de fiets naar stadsbos 013 gegaan vanuit breda, maar dat scheelt toch wel een km of 2 per uur gemiddeld. de druk maakt dan niet eens veel uit)

Strava

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-12 08:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Bastard schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:10:
Vraagje, ik heb dit weekend toevallig wat bodemonderzoek gedaan (grindpad werd asfalt in bocht, vakkundig gemaskeerd door een dun laagje grind wat er boven op lag), helaas deze keer op asfalt gevallen en mijn heup heeft daar een redelijke klap gekregen waar ik nu plezier van heb. Gezien mijn heupen sowieso al niet mijn beste componenten zijn maar nog een tijdje mee moeten (ik heb een lichte vorm van heupdysplasie waardoor ik regelmatig slijmbeursontstekingen heb) vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met dit soort broekjes: https://www.mantel.com/fox-racing-titan-race.

Zitten ze comfortabel? Iemand al ervaring door er een keer goed hard mee te vallen op beton/asfalt?
Ik heb zo'n soort broek van TLD, daar zou ik niet direct een XC-rit mee gaan fietsen, die bewaar ik voor bikeparks. Ik heb ook deze bib van Assos, vond het altijd een belachelijk duur merk maar deze is z'n geld helemaal waard* (heb 'm wel met 20% korting kunnen kopen) In de grijze zakjes op de zijkant kan je optionele pads steken, waarvan je de aanwezigheid eigenlijk nauwelijks merkt maar die je bij een val in ieder geval enige bescherming bieden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Nee, ik rij clipless. Kwam inderdaad al wel bij me op om maar op flats te gaan rijden. Ik ben al een paar keer gevallen omdat ik niet los kwam. Toen heb ik de pedalen losser gezet en ging het beter. Alleen zat mijn schoenplaatje rechts ineens los zondag, waardoor ik alsnog niet weer los kwam en omviel (bijna in stilstand), landde zacht gelukkig. Op de weg heb ik 0 problemen met clipless overigens, maar dat is toch anders.
Sluit mij 100% aan bij het advies om flats te proberen. Merk bij mezelf nu ik clips (weer) probeer dat het vertrouwen een heel stuk lager is dan met flats. Bepaalde technische stukken die ik met flats zonder nadenken zou doen begin ik met clips enorm over te twijfelen.

Rustig opbouwen is daarnaast altijd verstandig, probeer ook technische stukken die je onderweg tegenkomt te scouten. Stap af, bekijk de situatie en probeer al analyserend de ideale lijn voor te stellen. Dan pas fietsend daar naar boven / beneden, probeer het ook te herhalen als het goed gaat of domweg opnieuw proberen als het niet goed ging. Zo kun je je techniek en lijn keuzes ideaal met een kort stukje trail snel verbeteren, zeker als er meerdere lijnkeuzes (makkelijk -> moeilijk) op dat stukje te vinden zijn.

• 418O2
Het stomme is dat ik op texel en gieten/gasselte gewoon prima heb gereden. Technisch gezien is het dus niet per se een probleem; het is gewoon die mentale blokkade/angst. Nu is gieten ook een wat minder technische track, dus dat scheelt ook.

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-12 21:42
Merken jullie veel verschil met gewone sneakers en mtb schoenen op flats?
Ik gebruik mijn mountainbike meer als gravelbike, maar af en toe een single track is wel leuk. Alleen op die single tracks voel ik meer voor flats, juist omdat ik bang ben dat ik een keer blijf hangen in mijn clip pedalen en daardoor lelijk val.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:13
418O2 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:45:
Het stomme is dat ik op texel en gieten/gasselte gewoon prima heb gereden. Technisch gezien is het dus niet per se een probleem; het is gewoon die mentale blokkade/angst. Nu is gieten ook een wat minder technische track, dus dat scheelt ook.
Gewoon blijven rijden en rustig aan de grenzen weer opzoeken is denk ik de beste remedie als je een keer hard bent gestuiterd. Zelf ook een paar keer goed onderuit gegaan (schouder een keer uit de kom, pols een keer gebroken en eens echt hard op mij heup gestuiterd) en de eerste ritten daarna ben je wat voorzichtiger is mijn ervaring. Maar inmiddels zoek ik gewoon de grenzen weer op en vaak is het een kwestie van gewoon doen. En je lichaam kan inderdaad veel hebben. Ondanks dat het best aardige blessures waren nergens meer last van :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Prulleman
  • Nu online
418O2 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:45:
hier zijn boeken over vol geschreven, in het kort komt het erop neer dat je onderbewustzijn de veiligheidspal er gewoon op zet.. omdat het je onderbewustzijn is kan je deze niet simpelweg terugzetten. En zal je deze opnieuw moeten trainen. De tips om rustig te beginnen en op te bouwen komen ook precies hierop neer. Je moet simpelweg je onderbewustzijn weer opnieuw leren wat "gevaarlijk" is en wat "veilig". Dat doe je niet door gevaarlijke situaties op te zoeken en te forceren, maar door gevaarlijke situaties te analyseren en rustig aan te pakken.

Strava

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12 18:23
DialOut schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:57:
Ik gebruik mijn mountainbike meer als gravelbike, maar af en toe een single track is wel leuk. Alleen op die single tracks voel ik meer voor flats, juist omdat ik bang ben dat ik een keer blijf hangen in mijn clip pedalen en daardoor lelijk val.
Wat voor een schoenen en pedalen heb je nou eigenlijk? :P

Ik heb kort met sneakers gereden, maar die waren te slap (qua zool) en daardoor voelde dat vreselijk inefficient (en was het waarschijnlijk ook). Nu fiets ik op flats met Five Ten schoenen en dat vind ik fijn. :)

Hello. Is it me you're looking for?

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:38:
[...]
Ik merk overigens wel dat de ray/ralph in 2.25 een stuk lagere rolweerstand op de weg hadden dan de maxxis rekon race 2.4 die ik nu heb.... in het terrein gelukkig geen (of althans niet merkbaar) last van, maar ben nu 2 keer op de fiets naar stadsbos 013 gegaan vanuit breda, maar dat scheelt toch wel een km of 2 per uur gemiddeld. de druk maakt dan niet eens veel uit
Lag het niet aan de wind ofzo? Of misschien het profiel, al hebben die rekons ook niet bepaald aggressieve nopjes. Ik ga voor mijn gevoel niet langzamer over asfalt met mijn Exceed dan met mijn even zware Woon-werk Nuroad met 35mm bandjes.

Afgelopen weekend een gravelritje gedaan op de MTB van 130km met een mix in de groep aan fietsen (XC MTBs, Gravelbikes en CXers) en ik had niet het idee dat het op de MTB (dus met de breedste banden) meer moeite kostte om op het asfalt of gravel mee te komen, maar op onverhard wanneer het mul of hobbelig werd was er wel een duidelijk verschil in het voordeel van de MTBs. (Dus @Prulleman ben een beetje lief voor je medetweakers bij de gravel social ride straks) ;).

[ Voor 61% gewijzigd door Kluus op 15-03-2022 10:12 ]

• Prulleman
  • Nu online
Kluus schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:02:
[...]

Lag het niet aan de wind ofzo? Of misschien het profiel, al hebben die rekons ook niet bepaald aggressieve nopjes. Ik ga voor mijn gevoel niet langzamer over asfalt met mijn Exceed dan met mijn even zware Woon-werk Nuroad met 35mm bandjes.

Afgelopen weekend een gravelritje gedaan op de MTB van 130km met een mix in de groep aan fietsen (XC MTBs, Gravelbikes en CXers) en ik had niet het idee dat het op de MTB (dus met de breedste banden) meer moeite kostte om op het asfalt of gravel mee te komen, maar op onverhard wanneer het mul of hobbelig werd was er wel een duidelijk verschil in het voordeel van de MTBs. (Dus @Prulleman ben een beetje lief voor je medetweakers bij de gravel social ride straks) ;).
Ik weet het niet.. wellicht combinatie van breedte en noppen.. bij mijn vorige banden had ik het idee dat het verschil tussen de gp5000 op de racefiets best klein was (2-3 km) bij deze is dat een stuk groter (5). Het is ook niet op 1 ritje gebaseerd, maar nu een maand of 3

Strava

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:19
Wat door iedereen hier gezegd wordt klopt inderdaad. Iets meer dan een jaar geleden ben ik flink onderuit gegaan op mijn Stumpjumper, omdat ik mijn bidon pakte en een hobbel niet zag (heb ik van geleerd, ik pak nu gewoon af en toe effe een pauzemomentje om te drinken of ik doe het op een verhard stuk als die er is). Je gaat vanzelf stukje bij beetje weer harder rijden, komt goed.

Ik wil deze week een tubeless-setje gaan bestellen en gaan beginnen met tubeless rijden. Ik verlies aardig wat grip met 1.8 bar op het voorwiel en dat is enorm onprettig. Je kunt daarmee geen bocht committen. Nou had ik daar twee vraagjes over: DT Swiss geeft aan dat mijn X1900 velgen tubeless ready zijn. Zit er dan ook meteen tubeless lint in of moet ik dat meebestellen? Daarnaast zag ik dat bijvoorbeeld Will van Flow Mountainbike een Tyre Invader gebruikt voor meer stevigheid in de band. Zijn er hier mensen die daarmee rijden en voegt dat veel toe bij het tubeless rijden?

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:38:
Wat door iedereen hier gezegd wordt klopt inderdaad. Iets meer dan een jaar geleden ben ik flink onderuit gegaan op mijn Stumpjumper, omdat ik mijn bidon pakte en een hobbel niet zag (heb ik van geleerd, ik pak nu gewoon af en toe effe een pauzemomentje om te drinken of ik doe het op een verhard stuk als die er is). Je gaat vanzelf stukje bij beetje weer harder rijden, komt goed.

Ik wil deze week een tubeless-setje gaan bestellen en gaan beginnen met tubeless rijden. Ik verlies aardig wat grip met 1.8 bar op het voorwiel en dat is enorm onprettig. Je kunt daarmee geen bocht committen. Nou had ik daar twee vraagjes over: DT Swiss geeft aan dat mijn X1900 velgen tubeless ready zijn. Zit er dan ook meteen tubeless lint in of moet ik dat meebestellen? Daarnaast zag ik dat bijvoorbeeld Will van Flow Mountainbike een Tyre Invader gebruikt voor meer stevigheid in de band. Zijn er hier mensen die daarmee rijden en voegt dat veel toe bij het tubeless rijden?
Ja, N=1 maar bij mij gaf dit echt direct veel meer gevoel van controle en daardoor vertrouwen. Op de X1900 die origineel bij mijn Exceed zaten zat al tubeless tape, dus ik denk dat dat wel goed zit. Wel moest ik zelf nog even tubeless ventielen kopen en uiteraard de sealant.

Ik denk niet dat je op de Nederlandse paden meer stevigheid in je banden nodig hebt, voor mijn gevoel gaat dit juist ten koste van soepelheid en daardoor grip en comfort, maar dat kan ik mis hebben. Ik heb het idee dat dit soort toepassingen meer bedoeld zijn om de band/velg zelf te beschermen op extreem ruige segmenten die we hier niet echt hebben.

• drBunhead
  • Niet online

Drinken doe ik eigenlijk nooit rijdend, mij te veel gedoe. Af en toe een rustmomentje om stilstaand te genieten van de omgeving en wat te eten / drinken vind ik erg plezierig tijdens mijn ritjes (ben dan ook absoluut geen strava racer).

Ik rij tegenwoordig op mijn long travel hardtail met tire inserts, maar dat is vooral voor de lastigere Alpen stijl tracks met veel rotsen, stenen en andere obstakels die het voorzien hebben op mijn banden en velgen. Voor Nederlandse routes is dit totaal niet nodig. Op mijn fully reed ik dan ook gewoon zonder inserts.

[ Voor 7% gewijzigd door drBunhead op 15-03-2022 11:10 ]

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12 18:23
drBunhead schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:08:
[...]
Ik rij tegenwoordig op mijn long travel hardtail met tire inserts, maar dat is vooral voor de lastigere Alpen stijl tracks met veel rotsen, stenen en andere obstakels die het voorzien hebben op mijn banden en velgen. Voor Nederlandse routes is dit totaal niet nodig. Op mijn fully reed ik dan ook gewoon zonder inserts.
De combinatie tubeless icm inserts is aan te raden? Welke inserts heb je dan, ik ken alleen Crush Core's - maar er is vast meer op de markt?

-edit- @Ko.Kane heeft er al wat genoemd :)

[ Voor 3% gewijzigd door iamerwin op 15-03-2022 11:30 ]

Hello. Is it me you're looking for?

• Ko.Kane
@418O2 Het was meer een bruggetje omdat ik net door de socials van dat event zat te kijken. Maar het is wel goed om te proberen te denken dat echt gewond raken op fiets vaak ook gewoon pech is. Alle breuken en wonden van MTB-en (en snowboarden) waren bij ons eigenlijk gewoon pech. En niet perse de zwaarste val. Soms ragdoll je en stuk omlaag en heb je niks en soms glijd je beetje stom onder uit met bijna geen snelheid en breekt je pols...

Maar ik ben ook wel jaar voorzichtiger geweest nadat mijn been kapot was. Met anderen fietsen, van gelijk of iets beter nivo, zodat je steeds weer ziet wat mogelijk is helpt erg. Anders heb je risico dat je steeds voorzichtiger wordt en juist verkrampter of snelheid verliest.

Verder wat de rest zegt.

@DialOut FiveTens of soortgelijk is beste investering die je kan doen als je flats hebt. Enduro/DH zou ik echt niet meer kunnen op mijn skateschoenen, veels te vermoeiend. Zelfs pumptrack op skateschoenen kan ik niet meer echt aan wennen, dat voelt gewoon zo zwak in de zool. Plus dat als je flinke pinnen hebt, je ook binnen no-time slijtage patroon in je skateschoenen hebt.

@daanb14 Dat is een doorslag bescherming en heeft mijn inziens vrij weinig in NL op een XC fiets te zoeken. Ik heb niet echt ervaring met die of huck norris, maar op zijn best beschermen ze je velg op doorslag op stenen wat, maar je eet ze dan wel redelijk op. Zijdelingse stabiliteit is miniem van wat ik van anderen hoor, omdat de hele band incl insert nog zijdelings kan bewegen.
Zijdelings support komt pas meer van inserts die in je velgbed liggen en je onderste sidewall supporten, zoals Cushcore (heeft XC-versie), en dingen als Rimpact of Panzer en in mindere mate Pepi's Tyre Noodle. Vooral met Cushcore kun je laag in druk gaan en fietsbare support overhouden. Het is echter ook wel lastig te installeren. (Dat geld enigzins voor alle inserts die in je velgbed drukken)

Ik zou eerst gewoon TL maken, en gewoon proberen. Als je band squirmt in bochten gewoon 0.1 bar erbij. Ik kan me voor NL tracks niet echt voorstellen dat je daar niet een goede setup kan vinden.

Ik gebruik alleen inserts achter. Op de enduro PTN, want licht en goedkoop, en was mijn eerste test met insert. En Panzer nu in de DH fiets, ook licht en vrij stabiel, maar iets te veel volume in de band en wat hard. Zou ik niet aanraden. Heeft wel als voordeel dat je zonder druk ook bijna normaal kan doorfietsen. Volgende wordt Rimpact. Voor mij is het gewoon bescherming van mijn velg, wil daar niet bang voor zijn op stenen in afdaling, en gewoon kunnen duwen met benen. Velgen zijn mij te duur. En irritant als je wiel niet afsluit na een impact halverwege een dag tocht. Mijn druk is verder niet bijzonder laag afhankelijk van casings nog steeds meer dan 1,6 achter met inserts meestal.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 13:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zijn er hier mensen die daarmee rijden en voegt dat veel toe bij het tubeless rijden?
Ik heb er alleen áchter eentje op m'n hardtail, waar ik soms ook vrij ruige dingen mee doe (rots/boomwortel), maar dan nog voor de bescherming en niet voor de rij-eigenschappen. Op Nederlandse routes eigenlijk vrijwel nooit nodig, tenzij je nu vaak met een snakebite naar huis gaat. :)
Klitse schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:14:
@MartijnGizmo Wat een briljant ding. Ik zou hem wel eens willen zien zonder de spatborden. Verder zou ik hem singlespeed opgebouwd hebben. Beetje als een klunker, maar zo mag ie er zeker zijn.
U vraagt, wij draaien! Spatborden + rekje eraf, en banden maatje breder (27.5 x 2.8). De Schwalbe G One had ik nog liggen, voor de voorzijde een Rocket Ron erbij gekocht. Het stuur toch maar voorzien van een crossmotor-brace, rij er een stuk agressiever mee dan ik voorzien had. Met 13,5 kg nog best schappelijk voor een stalen frame.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51939574736_d70c4501d6_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51939655333_63b1569a15_c.jpg

Nou had ik verwacht dat ie alle kanten op zou glibberen, maar op droge tracks prima grip én bijzonder snel. Doet me denken aan m'n snelste straatfiets: niet direct comfortabel en zelfs wat nerveus, maar wel enorm opzwepend! *O*

Omdat m'n MTB-maatje nog steeds niet helemaal fris is na Corona, besloot ik dit weekend de Bridge Club maar mee te nemen voor een ouderwetse "zonder vering naar de tering". Niet helemaal gelukt om hiermee het verschil te nivelleren, maar wél enorm veel lol gehad. Uiteindelijk Renkum, Arnhem en Schaarsbergen gedaan, incl beetje klooien op het bikeparkje.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51939574681_92a082e930_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51939574671_29ac2e4dc4_c.jpg

Gisteravond wederom een rondje lokale route gedaan, lekker rustig rond etenstijd en met een mooi ondergaand zonnetje. Het opzwepende karakter komt echt goed tot z'n recht op een wat krappere route, en tot mijn grote verbazing reed ik volgens Strava de 4de tijd op het hele rondje. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51939574741_6b7b6977fb_c.jpg

De lichter op asfalt rollende banden zijn dan toch ook wel fijn, na 3,5 rondje raussen via wat gravel naar huis, en daarna in de schemering met 30+ over het fietspad met m'n dynamolampje aan. 8)

• daanb14
Bedankt voor de informatie @Kluus , @drBunhead, @Ko.Kane en @MartijnGizmo ! Dan ga ik voor nu gewoon voor tubeless zonder rim protection en ga ik daar eerst lekker mee spelen. Ik ga nog een melding maken bij Canyon over het spuitwerk van de rear triangle van mijn Lux Trail. Bij het bovenste scharnierpunt aan de rechterkant van de rear triangle bladdert de lak af en aan de rechterkant bij de groep is de lak zo extreem ruw dat het gewoon niet schoon te krijgen is. De front triangle is wel gewoon gespoten zoals het hoort. Ik voeg straks in de pauze even wat foto's toe.

• Klitse
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:23:
U vraagt, wij draaien! Spatborden + rekje eraf, en banden maatje breder (27.5 x 2.8). De Schwalbe G One had ik nog liggen, voor de voorzijde een Rocket Ron erbij gekocht. Het stuur toch maar voorzien van een crossmotor-brace, rij er een stuk agressiever mee dan ik voorzien had. Met 13,5 kg nog best schappelijk voor een stalen frame.
Jaaaa, zo is ie vet!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vond de tan-wall banden wel mooier staan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-12 08:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ja. Ik merk zelfs verschil tussen een casual modelletje van Fiveten en de Freerider. Minder stijve zolen waardoor het midden van je voet eerder verkrampt/moe wordt en harder rubber/minder geschikt profiel waardoor je minder grip op de pedalen hebt.

@MartijnGizmo altijd +1 voor Surly. Heb zelf een 1x1, super nerveus (want 71 graden balhoofdhoek), star en singlespeed, maar zó leuk om te rijden :D
zonoskar schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:55:
Ik vond de tan-wall banden wel mooier staan.
Als er één type fiets is waar het op kan, zijn het natuurlijk stalen hardtails :) Op een carbon marathon-fully is het geen porum.

[ Voor 14% gewijzigd door Demo op 15-03-2022 12:04 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 13:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Demo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:02:
[...]

@MartijnGizmo altijd +1 voor Surly. Heb zelf een 1x1, super nerveus (want 71 graden balhoofdhoek), star en singlespeed, maar zó leuk om te rijden :D
Jaaa Bridge Club is ook 71 graden, samen met kleinere wielen heerlijk om mee te smijten! Had in eerste instantie een Lowside besteld vorig jaar, maar 100 jaar levertijd, dus toen maar deze. :)

• drBunhead
  • Niet online
iamerwin schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:13:
[...]

De combinatie tubeless icm inserts is aan te raden? Welke inserts heb je dan, ik ken alleen Crush Core's - maar er is vast meer op de markt?

-edit- @Ko.Kane heeft er al wat genoemd :)
Zoals gezegd, geheel afhankelijk van waar je rijdt. Bij mij is het echt ter bescherming van materiaal, niet perse voor rij eigenschappen. Dankzij de inserts hebben mijn velgen de routes van Bromont overleefd. Ik heb een combinatie van de Rimpact Pro (achter) en de gewone Rimpact (voor). Waarbij de Pro wel redelijk overkill is voor mijn gebruik en ik achteraf met de gewone voor en achter of alleen achter ook uit de voeten had kunnen komen.

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:37
Ik ben geen vrienden met de mtb route in Haaksbergen. Naar mijn smaak loopt het parcours te vaak net tussen twee boompjes door, waardoor je in de remmen moet om niet met je stuur een van de twee te raken. Maar evengoed raak je soms toch met je stuur een boom. Ook staan de bomen op sommige plekken te kort op de route.

Van het weekend met mijn rechterschouder met volle snelheid (ca. 27 km/u oid) op een boom kort aan het parcours geknald, De schouder heeft nu een flinke schaafwond, bult en is bont en blauw. Het was in een snelle bochtencombinatie links, rechts, links, rechts.

Bestaat er/of heeft iemand tips voor schouderprotectie aan de voorkant/zijkant?

mountainbiker

• Prulleman
  • Nu online
Demo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:02:
[...]
Als er één type fiets is waar het op kan, zijn het natuurlijk stalen hardtails :) Op een carbon marathon-fully is het geen porum.
misschien ga ik het binnenkort proberen :D
als de nieuwe wielen af zijn (erase naven zijn helaas wat vertraagd door productie vervuiling..) ga ik toch eerst nog even verder op de maxxis banden, maar ik wil wellicht ook de ray/ralph weer gaan rijden, al is het alleen maar om een eerlijker verschil te kunnen voelen tussen de hardtail met carbon wielen en ray/ralph en de fully met carbon wielen en ray/ralph. (ik denk namelijk dat het nog best wat uitmaakt op mijn lokale rondjes.. )

heb al wel ergens een plaatje gevonden met tanwalls op mijn fiets..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRl9gMr2kWuAaMnqnFto6xiIAUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4yi4nPYVFoB3S6PBLcLMR1eJ.png?f=fotoalbum_large

kan het wel hebben vind ik persoonlijk.. :)

Strava

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
@Prulleman Kek, past prima!

• Ko.Kane
drBunhead schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Zoals gezegd, geheel afhankelijk van waar je rijdt. Bij mij is het echt ter bescherming van materiaal, niet perse voor rij eigenschappen. Dankzij de inserts hebben mijn velgen de routes van Bromont overleefd. Ik heb een combinatie van de Rimpact Pro (achter) en de gewone Rimpact (voor). Waarbij de Pro wel redelijk overkill is voor mijn gebruik en ik achteraf met de gewone voor en achter of alleen achter ook uit de voeten had kunnen komen.
Heb jij een Europees adres voor Rimpact? Ik kan momenteel alleen maar in de UK vinden direct bij Rimpact.

@mountainbiker De webshops staan er vol mee (bike-compinents, bike-discount etc) onder protectors. Er bestaan shirtjes met alleen schouder pads (en dus zonder rug en/of borst bescherming), die bedoeld zijn om onder losse rugbeschermer/roostguard te dragen. Zoiets: https://www.bike-discount...-enduro-protektoren-shirt of deze: https://www.wiggle.com/leatt-shoulder-tee-3df-airfit-lite-1

Maar zoals ook andere beschermers: is dat nodig in NL? Is het niet logischer om gewoon om de boom heen te fietsen? Klinkt wat flauw maar ik gebruik het echt alleen bij DH en niet eens Enduro. Zeker als je een route kent dan weet je waar je op moet letten. Ik rij op mijn vaste enduro ronde ook rakelings langs boomstronken met handvat en ergens erg small tussen een hek en rotswand. Maar dat is iets waar je op kan instellen toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Ko.Kane op 15-03-2022 13:24 ]

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:13
Nou had ik daar twee vraagjes over: DT Swiss geeft aan dat mijn X1900 velgen tubeless ready zijn. Zit er dan ook meteen tubeless lint in of moet ik dat meebestellen?
De X1900's op de fiets van mijn vrouw waren voorbereid en voorzien van velgtape af fabriek. Tubeless ventiel er in, latex erbij en gewoon met de Joe-Blow op druk te krijgen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• drBunhead
  • Niet online
Ko.Kane schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Heb jij een Europees adres voor Rimpact? Ik kan momenteel alleen maar in de UK vinden direct bij Rimpact.

@mountainbiker De webshops staan er vol mee (bike-compinents, bike-discount etc) onder protectors. Er bestaan shirtjes met alleen schouder pads (en dus zonder rug en/of borst bescherming), die bedoeld zijn om onder losse rugbeschermer/roostguard te dragen. Zoiets: https://www.bike-discount...-enduro-protektoren-shirt of deze: https://www.wiggle.com/leatt-shoulder-tee-3df-airfit-lite-1

Maar zoals ook andere beschermers: is dat nodig in NL? Is het niet logischer om gewoon om de boom heen te fietsen? Klinkt wat flauw maar ik gebruik het echt alleen bij DH en niet eens Enduro. Zeker als je een route kent dan weet je waar je op moet letten. Ik rij op mijn vaste enduro ronde ook rakelings langs boomstronken met handvat en ergens erg small tussen een hek en rotswand. Maar dat is iets waar je op kan instellen toch?
Ik heb ze bij Rimpact zelf besteld.

Protectie is voor iedereen anders, zelf heb ik lichtere kneepads voor enduro met eventueel een D3O rugprotector bij onbekend gebied waarbij ik zeker weet dat het technisch wordt. Bikepark / downhill dan stap ik eventueel over naar zwaardere kneepads en gebruik ik sowieso de rugprotectie en vanzelfsprekend een full-face helm.

Schouder en elleboog bescherming vind ik niet comfortabel dus gebruik ik niet. O-)

[ Voor 15% gewijzigd door drBunhead op 15-03-2022 13:47 ]

• Prulleman
  • Nu online
ja.. voor XC is schouderprotectie wel een beetje overkill, kijk.. een helm is standaard, handschoenen bieden wat protectie, maar voegen ook bij normaal rijden wat toe (grip bij zweten etc). Alle andere protectie is voor het ruigere werk, dan zijn knie en elleboog beschermers volgens mij nog in meer gevallen nuttig dan schouderprotectie..

Je probeert nu 1 scenario op te lossen met protectie, maar als je op die manier gaat denken moet je in full armor gaan fietsen, want er zijn een heleboel scenario's die nog veel slechter af kunnen lopen.

Zeker met casual riding (ipv een race waar je toch meer de limieten op moet zoeken) zou ik dit soort dingen gewoon rustig qua snelheid opbouwen, als het prima lukt met 15 km/uur doe jet het de volgende x met 18, en dan met 20 etc.

Strava

• Ko.Kane
Inderdaad, ik pas het ook aan het fietsen aan. Enduro minder protectie dan DH, maar als ik op rotsige ondergrond rijdt op steil of onbekend, dan draag ik alsnog vaak een elleboogbescherming bij enduro.

Maar ik vind dat met die bomen wel fundamenteel verschil qua waarom je bescherming draagt. Mijn inziens draag ik het omdat er kans op vallen is door combinatie van moeilijkheidsgraad afdaling, de exposure, type ondergrond, snelheid etc. En de bescherming moet dan in geval van vallen de boel verzachten. Dit vind ik een prettig gevoel en kan ook vertrouwd gevoel geven op moeilijke secties, dat je weet dat er minder kans op pijn is mocht het misgaan.
Ik draag in de basis geen bescherming voor het tegen stationaire obstakels aanfietsen. Elk trail heeft wel bomen dicht op het pad of paaltjes, hekken etc. Dan is het einde zoek, dat kan in de stad ook gebeuren.

NB: ik weet dat je in geval van crash ook tegen boom kan klappen, maar dat is dan gevolg van dat ik val, of mijn val begin, door een gemaakte fout geïnitieerd door moeilijkheid van het trail. Maar die bomen en de kans om ze hard te raken is onderdeel van de exposure factor, en de reden dat ik bij DH wel schouders beschermd heb.

PS: het is beetje alsof je 1 keer beroerd van een trap valt en vervolgens daarom maar bescherming op trappen gaat dragen. Ongelukjes gebeuren nu eenmaal, ook op de fiets.

[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 15-03-2022 14:04 ]

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:31
ik rij met mijn oude nike's

die doen het best. MAar mijn zool gaat er wel aan

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Same, z'n vest (vind zelf een rits wel prettig maar is persoonlijk) met zachte stukken, van die hardshell meuk is niks.

Verder verbaas ik me ook over, mensen in NL die inserts overwegen op een XC fiets en een vest Ivm boompjes. Risico moet je natuurlijk zelf inschatten maar in Nederland? Heb ook een vest, Fullface etc maar dat gaat op/om als ik in een Bikepark/bergen ga rijden met stenen overal en steile afdalingen.

Lijk nu het wat droger wordt toch wat weinig grip te hebben bij het dalen door niet heel steile of staand door vlakke bochtjes. Lag van t weekend weer een keertje op m'n waffel. Misschien dat m'n 35mm Ivm 27,5mm riser toch wat verschil maakt.. zou wel jammer zijn, m'n rug vind het verschilletje wel fijn. Opzich gek wanr en zo lang is een L Fuel EX (Reach 470) voor iemand van 188 ook zeker niet. Heb wel lange benen (91cm binnenbeen lengte), kort bovenlichaam en lange armen wat niet helpt om je front zwaarder te maken maar toch.

Misschien was het vooral wennen dat het al tamelijk droog was en ik ging, Strava te zien, ook wel vrij hard. Even in de gaten houden dus!

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 15-03-2022 15:16 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Prulleman
  • Nu online
inserts voor XC kan wel tegenwoordig hoor, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dit is wel een ding tegenwoordig:
https://www.trainerroad.c...serts-for-xc-racing/17748

de redenen voor tire inserts zijn verdeeld, maar lopen uiteen van:
- (dure carbon) velgen beschermen
- door kunnen rijden bij druk verlies (tot zelfs vollededig lekrijden)
- maar misschien wel de belangrijkstevoor xc , grip tuning en extra demping.

Afhankelijk van het terrein (ik rij bv zelden met scherpe rotsen, dus ik heb niet zomaar een sidewall cut, en dus ook geen extra casing nodig, maar me die dunnere casing heb je wel weer meer kans op een pinch flat, waar een insert ook weer goed bij van pas komt, zo kan je bv op wat ruwer terrein toch een lage druk rijden.

Ik zou het wel eens willen proberen voor xc (en dan wel ook echt een xc insert en niet een zware DH insert).

@GoldenSample is het in die gevallen niet heel simpel op te lossen door gewoon je bovenlichaam wat lager te plaatsen (armen wat meer buigen).

ik heb 1 x een clinic gedaan en dat is me het meest bij gebleven, hoe dieper je zit ( en dan expiciet niet qua stuurhoogte, maar echt qua houding met gebogen armen), hoe meer range je hebt om je fiets plat te duwen. en hoe meer controle je hebt in de bocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQVqEzeBgOGHGl8exfzRPSeTa-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fd1oZaQC4UnD68b2Ql135hzU.png?f=fotoalbum_large

als je al met gestrekte armen begint,kan je nooit je fiets met je binnenste arm zo ver omlaag duwen

Strava

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-12 21:42
@chimera2, @Ko.Kane & @iamerwin thnx voor de reacties. Toch maar eens kijken naar leuke aanbieding voor schoenen.

@iamerwin ik rij nu met multifunctioneel van Shimano, dus ik wissel af. Alleen het platte gebruikte ik nu vooral als ik mijn mountainbike gebruikte als "stadsfiets". De clip als ik gravelroute pak.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:31:
inserts voor XC kan wel tegenwoordig hoor, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dit is wel een ding tegenwoordig:
https://www.trainerroad.c...serts-for-xc-racing/17748

de redenen voor tire inserts zijn verdeeld, maar lopen uiteen van:
- (dure carbon) velgen beschermen
- door kunnen rijden bij druk verlies (tot zelfs vollededig lekrijden)
- maar misschien wel de belangrijkstevoor xc , grip tuning en extra demping.
Tja dat doorrijden, voor een wedstrijd relevant maar wie gaat er zelf z'n band kapot rijden in een gewoon rondje door t bos? Qua beschermen van de velg, tja in Nederland en XC? Qua demping ben ik misschien de conservatieve lummel maar heb je dan niet gewoon een verkeerde band gepakt? Tussen merken en casing kan je ook kiezen uiteindelijk.
Afhankelijk van het terrein (ik rij bv zelden met scherpe rotsen, dus ik heb niet zomaar een sidewall cut, en dus ook geen extra casing nodig, maar me die dunnere casing heb je wel weer meer kans op een pinch flat, waar een insert ook weer goed bij van pas komt, zo kan je bv op wat ruwer terrein toch een lage druk rijden.

Ik zou het wel eens willen proberen voor xc (en dan wel ook echt een xc insert en niet een zware DH insert).

@GoldenSample is het in die gevallen niet heel simpel op te lossen door gewoon je bovenlichaam wat lager te plaatsen (armen wat meer buigen).
Waarschijnlijk wel ja, zeker omdat het staand is zou dat wel prima te doen moeten zijn. Sta wel al goed in de attack positie gebogen maar had misschien de hoeveelheid buiging van m'n armen als een soort van referentie, wat nu natuurlijk iets anders is (bij gelijke positie zijn nu de armen iets minder gebogen) en m'n reach effectief iets korter is (heb de Bars neutraal/in lijn tov de vork staan).
ik heb 1 x een clinic gedaan en dat is me het meest bij gebleven, hoe dieper je zit ( en dan expiciet niet qua stuurhoogte, maar echt qua houding met gebogen armen), hoe meer range je hebt om je fiets plat te duwen. en hoe meer controle je hebt in de bocht.
[Afbeelding]

als je al met gestrekte armen begint,kan je nooit je fiets met je binnenste arm zo ver omlaag duwen
Jup, weet het, moet ik weer wat meer op focussen want realiseerde dat ik laatste tijd wat weinig m'n fiets plat gooi + dat ik als ik een bocht niet lijkt te halen niet altijd als correctie de fiets platter leggen uitvoer. Dat overigens ondanks dat ik er juist in een redelijke berm uit vloog zaterdag.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Ko.Kane
Voor wedstrijd XC is een insert nog overweging waard als er veel op het spel staat, dus als je echt voor overall wil mee doen in seizoen. Dan is kunnen uitrijden, of snel naar de support zone wel een plus. Maar dan nog rijdt lang niet iedereen ermee.

Cushcore is specifiek op de tuning kant gericht en denk ik qua grip en band retentie de beste. Maar ook pittig installeren. Het tuning aspect zit er in dat je als het ware een volume spacer in je band hebt zitten en je dus een ramp up effect hebt. Dat werkt vooral met dichte zware moose insert zoals Cushcore. Veel foam insert krimpen/worden samen gedrukt onder druk

Het blijft natuurlijk ook allemaal erg persoonlijk en groot deel is voorkeur: Jack Moir, huidige kampioen, rijdt EWS zonder inserts, maar met DH casing en nog veel druk ook (1,7 voor en 1,9 achter). En Jesse Melamed, de nummer 3, heeft DD casings en cushcore en veel lagere druk als ik mij goed herinner. Jesse volgt de mode en gebruikt de laatste beschikbare techniek en Jack is gewoon old school snel. En laat zien dat het nog steeds correct is om te zeggen: "30 PSI in my minions, I don't care about your opinions!!"*

* Voor de referentie:

En "I only ride park" is de deel 2.

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Afgelopen oktober ben ik een week naar de Spaanse Pyreneeën geweest (Ainsa/Zona Zero voor de kenners). Daar ook een discussie gehad met de lokale gids over het gebruik van inserts. Het gebied daar ligt vol met stenen die goed je velgen/banden kapot kunnen krijgen. Hij gebruikt, net als Jack Moir, dus ook geen insert en pakt gewoon een DH casing band. Zijn redenatie: stel dat je een flinke side-cut krijgt in je band en je sealant krijgt het gat niet meer gedicht, dan steek je er normaal een binnenband erin en rijd je verder. Stel je hebt een cushcore, waar laat je deze dan? Stop je die gewoon met alle sealant eraan terug in je tas? Iedereen die tubeless rijdt weet wat voor rommel het is.

Daarentegen rijdt ik wel met een insert achter. Op m'n enduro is dit een cushcore en op m'n hardtail (LTHT) is dit een huck norris. De enduro ziet enkel het buitenland en de hardtail enkel de 'XC' rondjes in NL. Mijn voornaamste reden om met een insert achter rijden is de bescherming van m'n velg. Op de enduro heb ik carbon velgen zitten ivm zijdelingse stijfheid en op m'n hardtail zijn dit alu velgen. Op die hardtail pak ik ook een eventuele sprong over wat wortels heen op de XC rondjes hier en dan is een beetje extra bescherming wel fijn. Zo'n huck norris voegt daarbij gelukkig niet teveel gewicht toe. Of dit dan de perfecte oplossing is? Nee, want ik heb ondertussen nog steeds een deuk in m'n velg gereden.

Verder heb ik dan wel die cushcore in m'n enduro, maar ik merk zelf nou niet heel erg veel van die tuning eigenschappen ervan. De zijdelingse stijfheid is wel een goede added bonus, want dit zorgt er voor dat ik wel iets lager in druk kan rijden.

• Sjoewe
drBunhead schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Schouder en elleboog bescherming vind ik niet comfortabel dus gebruik ik niet. O-)
Het was 30 graden in Les Gets, en ik dacht, ik laat m'n elbowpads wel een dagje af... }:O

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pYHg7hZm.jpg

• drBunhead
  • Niet online
Sjoewe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:21:
[...]

Het was 30 graden in Les Gets, en ik dacht, ik laat m'n elbowpads wel een dagje af... }:O

[Afbeelding]
Zelf ook genoeg ervaring met de risico's van downhillen zonder elleboog of schouder protectie ;)

Heb ooit een shirt met wel die protectie gehad en dat was gewoon niks voor mij :P

Full face ben ik door schade en schande wel heel snel mee begonnen in bikeparks... Mijn half shell had geen krasje of deuk, mijn gezicht des te meer 8)7
ElmarJ16 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:00:
Afgelopen oktober ben ik een week naar de Spaanse Pyreneeën geweest (Ainsa/Zona Zero voor de kenners). Daar ook een discussie gehad met de lokale gids over het gebruik van inserts. Het gebied daar ligt vol met stenen die goed je velgen/banden kapot kunnen krijgen. Hij gebruikt, net als Jack Moir, dus ook geen insert en pakt gewoon een DH casing band. Zijn redenatie: stel dat je een flinke side-cut krijgt in je band en je sealant krijgt het gat niet meer gedicht, dan steek je er normaal een binnenband erin en rijd je verder. Stel je hebt een cushcore, waar laat je deze dan? Stop je die gewoon met alle sealant eraan terug in je tas? Iedereen die tubeless rijdt weet wat voor rommel het is.

Daarentegen rijdt ik wel met een insert achter. Op m'n enduro is dit een cushcore en op m'n hardtail (LTHT) is dit een huck norris. De enduro ziet enkel het buitenland en de hardtail enkel de 'XC' rondjes in NL. Mijn voornaamste reden om met een insert achter rijden is de bescherming van m'n velg. Op de enduro heb ik carbon velgen zitten ivm zijdelingse stijfheid en op m'n hardtail zijn dit alu velgen. Op die hardtail pak ik ook een eventuele sprong over wat wortels heen op de XC rondjes hier en dan is een beetje extra bescherming wel fijn. Zo'n huck norris voegt daarbij gelukkig niet teveel gewicht toe. Of dit dan de perfecte oplossing is? Nee, want ik heb ondertussen nog steeds een deuk in m'n velg gereden.

Verder heb ik dan wel die cushcore in m'n enduro, maar ik merk zelf nou niet heel erg veel van die tuning eigenschappen ervan. De zijdelingse stijfheid is wel een goede added bonus, want dit zorgt er voor dat ik wel iets lager in druk kan rijden.
Het is voor mij ook 100% ter bescherming van de velg, zeker omdat ik een LTHT heb heeft die nog wel eens wat te incasseren. Zit er wel over na te denken om die van het voorwiel eruit te halen omdat dit minder toevoegt. Achterwiel blijft sowieso, alleen maar omdat de Pro versie een ramp is om te monteren/demonteren :X

Eens een keer een vraag van mijn kant, ik heb nu een Magic Mary / Big betty combo erop liggen en ik ben op zoek naar lichter lopende bandjes zonder enorm in te leveren in grip. Is er een set banden te vinden die in all-round (binnen- en buitenland) gebruik erboven uit steekt?

[ Voor 67% gewijzigd door drBunhead op 16-03-2022 11:14 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:52
drBunhead schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Zelf ook genoeg ervaring met de risico's van downhillen zonder elleboog of schouder protectie ;)

Heb ooit een shirt met wel die protectie gehad en dat was gewoon niks voor mij :P

Full face ben ik door schade en schande wel heel snel mee begonnen in bikeparks... Mijn half shell had geen krasje of deuk, mijn gezicht des te meer 8)7
Ook ervaring mee. Op mijn fully (niet dh bike) keer bike park in geweest, ik denk jaar of 12 terug. Met mijn normale bikespullen aan. Na mijn 4de run vroeg de liftbediende, moet je wel doorgaan. Ik vond van wel. Zat welliswaar onder het bleod maar de adrenaline gaf toch de doorslag. Paar runs later 2 velgen gebroken en toen ook maar gestopt. Later vroeg ik me wel af wat ik had uitgevreten, Nooit meer gedaan

• Ko.Kane
@ElmarJ16 En probeer maar eens een band met een cushcore eraf te krijgen trailside met je travel bandenlichters.... Dat wordt ook tijdje vloeken. En dan inderdaad met insert om je nek omlaag ofzo...

Risico van sidecuts is erg regio afhankelijk. Ik rij overal met EXO op mijn Enduro en rij misschien maximaal 1x per seizoen een lek (lekje) dat niet zelfdichtend is. Zelf Finale Ligure geen lek gereden dit jaar, echter zijn die stenen vrij afgerond. Maar de ene keer dat ik lek reed afgelopen jaar was in enige stuk met scherpe uitstekende stenen in Saalbach en meteen in de sidewall. Gevoelsmatig nog geen 20m van dat type steen. Gelukkig langzaam lek en later thuis gerepareerd en met bij pompen omlaag gekomen, dat is wel voordeel van een insert. Maar kan me dus goed voorstellen dat in sommige regio's je dus niet anders kan dan zwaardere casing gebruiken.

Hoe is dat Ainsa? Zijn daar ook wat shuttles? Ik volg iemand op Pinkbike uit die zone, maar die is vooral wat meer in to het ruigere XC werk, niet echt Enduro lijkt het. Dit jaar willen we eens naar Spanje en Portugal op vakantie en ook meerdere parken aan doen.

@drBunheadMaar MM+BB is ongeveer de max grip variant dus het wordt altijd minder eigenlijk.....De vraag is hoeveel denk je nu over te hebben qua grip die je kwijt kan? Voor mij is de max qua grip Assegai+DHR2, maar dat geef ik makkelijk op voor DHR2+DHR2, dat vind ik grip zat en sneller rollend. DHR2+Dissector is dan net de grens.

Ik had dus afgelopen zomer DHR2 voor en Dissector achter. Dat beviel best goed, Dissector remt nog best goed en bochten zijn prima qua grip. Remmen bedoel ik in vergelijking tot DHR2. En het klom iets makkelijker. En maar paar keer miste ik echt DHR2, echter nu voor de winter toch weer DHR2, want natte modder omlaag is precies waar ik hem miste.

Jaar ervoor kortstondig MM en Hans Dampf achter, dat was niks: HD haakt gewoon nergens in met remmen, zodra ik rem blokkeert het meteen. Mijn voorkeur is overdwarse rijen, zoals DHR2/Dissector of zoals Big Betty heeft. HD is wel licht rollend, maar als het om grip in afdaling gaat dan zou ik hem niet nemen, in vlakker terrein misschien wel voor lichter trappen. MM vond ik ook niks trouwens, maar ik vind Maxxis Shorty ook niks; Spikes vind ik altijd zo zoekerig als er geen modder is waar ze in kunnen zakken.

Dus DHR2 + Dissector is iets wat zou kunnen.

• drBunhead
  • Niet online
Ko.Kane schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:10:
@drBunheadMaar MM+BB is ongeveer de max grip variant dus het wordt altijd minder eigenlijk.....De vraag is hoeveel denk je nu over te hebben qua grip die je kwijt kan? Voor mij is de max qua grip Assegai+DHR2, maar dat geef ik makkelijk op voor DHR2+DHR2, dat vind ik grip zat en sneller rollend. DHR2+Dissector is dan net de grens.

Ik had dus afgelopen zomer DHR2 voor en Dissector achter. Dat beviel best goed, Dissector remt nog best goed en bochten zijn prima qua grip. Remmen bedoel ik in vergelijking tot DHR2. En het klom iets makkelijker. En maar paar keer miste ik echt DHR2, echter nu voor de winter toch weer DHR2, want natte modder omlaag is precies waar ik hem miste.

Jaar ervoor kortstondig MM en Hans Dampf achter, dat was niks: HD haakt gewoon nergens in met remmen, zodra ik rem blokkeert het meteen. Mijn voorkeur is overdwarse rijen, zoals DHR2/Dissector of zoals Big Betty heeft. HD is wel licht rollend, maar als het om grip in afdaling gaat dan zou ik hem niet nemen, in vlakker terrein misschien wel voor lichter trappen. MM vond ik ook niks trouwens, maar ik vind Maxxis Shorty ook niks; Spikes vind ik altijd zo zoekerig als er geen modder is waar ze in kunnen zakken.

Dus DHR2 + Dissector is iets wat zou kunnen.
MM plus BB was inderdaad een keuze voor maximale grip, is waarschijnlijk ook veel meer wat ik nodig zal hebben en ik heb nog niet het gevoel gehad de grenzen van grip opgezocht te hebben.

Zelf zat ik met name te denken aan DHR2 of HD niveau aan grip / rolweerstand. Wellicht een Michelin Wild AM om buiten de gebaande paden van Maxxis of Schwalbe te gaan. Dissector loopt lichter dan een DHR2?

En zijn Maxxis banden met wit logo ook ergens in de (online) shops te koop, of zijn ze echt alleen voor OEM bedoeld?

[ Voor 3% gewijzigd door drBunhead op 16-03-2022 13:29 ]

• Ko.Kane
drBunhead schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Zelf zat ik met name te denken aan DHR2 of HD niveau aan grip / rolweerstand. Wellicht een Michelin Wild AM om buiten de gebaande paden van Maxxis of Schwalbe te gaan. Dissector loopt lichter dan een DHR2?
Geen ervaring met Michelin: volgens mij wel goed, maar weinig keus qua casings. Dus je zit meteen aan een (mogelijk zware) casing vast. Enduro band-> enduro casing, DH band-> DH casing. En in de doorsnee zijn ze wat aan de zware kant (en sterk!). Maar wel specifiek bedacht voor de inzit in de (Franse alpen), dus bij de juiste inzet geen echt nadeel.

DHR2 en HD kun je echt niet vergelijken. DHR2 valt onder de top qua grip, samen met Assegai en de DHF, die wat verdrongen is door de Assegai. DHR2+DHR2 is ook 1 van de meest gebruikte DH race combis.

Hans Dampf is meer vergelijkbaar met een Aggressor en beetje met Dissector, waar bij de Dissector de betere is tov de HD qua grip/remcontrole, maar de HD rolde wel wat beter.

Een Dissector rolt zeker beter dan een DHR2, je kan de Dissector beetje zien als een snellere DHR2 met iets minder bite recht uit, maar nog steeds serieuze side-knobs. Dissector is ook ontworpen als snelle (bikepark) DH band.

Dissector voor en achter kan zelfs ook. Voor DH is dat echt wel een droog weer keus, maar voor trails best allround.
YouTube: Introducing the Dissector from Maxxis and Troy Brosnan
En zijn Maxxis banden met wit logo ook ergens in de (online) shops te koop, of zijn ze echt alleen voor OEM bedoeld?
Ja, dat is OEM, en soms ook in een uitvoering die niet te koop is, simpelere compound ofzo

• drBunhead
  • Niet online
Ko.Kane schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Geen ervaring met Michelin: volgens mij wel goed, maar weinig keus qua casings. Dus je zit meteen aan een (mogelijk zware) casing vast. Enduro band-> enduro casing, DH band-> DH casing. En in de doorsnee zijn ze wat aan de zware kant (en sterk!). Maar wel specifiek bedacht voor de inzit in de (Franse alpen), dus bij de juiste inzet geen echt nadeel.

DHR2 en HD kun je echt niet vergelijken. DHR2 valt onder de top qua grip, samen met Assegai en de DHF, die wat verdrongen is door de Assegai. DHR2+DHR2 is ook 1 van de meest gebruikte DH race combis.

Hans Dampf is meer vergelijkbaar met een Aggressor en beetje met Dissector, waar bij de Dissector de betere is tov de HD qua grip/remcontrole, maar de HD rolde wel wat beter.

Een Dissector rolt zeker beter dan een DHR2, je kan de Dissector beetje zien als een snellere DHR2 met iets minder bite recht uit, maar nog steeds serieuze side-knobs. Dissector is ook ontworpen als snelle (bikepark) DH band.

Dissector voor en achter kan zelfs ook. Voor DH is dat echt wel een droog weer keus, maar voor trails best allround.
YouTube: Introducing the Dissector from Maxxis and Troy Brosnan

[...]

Ja, dat is OEM, en soms ook in een uitvoering die niet te koop is, simpelere compound ofzo
Zie toevallig een DHR set met witte logo's op pinkbike te koop staan, heel verleidelijk. Dat lelijke gele past helemaal niet bij mijn maagdelijke witte fiets :+

Dissector is wel een interessante band voor achter... Keuzes keuzes keuzes...

• Ko.Kane
drBunhead schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Zie toevallig een DHR set met witte logo's op pinkbike te koop staan, heel verleidelijk. Dat lelijke gele past helemaal niet bij mijn maagdelijke witte fiets :+

Dissector is wel een interessante band voor achter... Keuzes keuzes keuzes...
Nog een keuze:
Je kan ook nog DHR2's in tanwall nemen, die heeft zwarte letters en dual compound is ook relatief snel.

• drBunhead
  • Niet online
Ko.Kane schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:13:
[...]

Nog een keuze:
Je kan ook nog DHR2's in tanwall nemen, die heeft zwarte letters en dual compound is ook relatief snel.
Tanwall... :r :X

• Prulleman
  • Nu online
op een witte fiets kan het best mooi zijn.... de witte spark heeft standaard ook tanwalls:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvMXoietEDeinegDzbhMdjwdo7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mxi2Sd2NRH0qUJBLLztvTBkL.png?f=fotoalbum_large

Strava

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-12 12:11

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Prulleman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:27:
[...]

op een witte fiets kan het best mooi zijn.... de witte spark heeft standaard ook tanwalls:
[Afbeelding]
ik ben niet anti tanwall, integendeel zelfs (heb ze op mijn zwarte gravelbike) maar ik denk dat ik die witte spark vetter vind als er geen tan walls op zaten!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• 418O2
Nutterd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:54:
[...]

ik ben niet anti tanwall, integendeel zelfs (heb ze op mijn zwarte gravelbike) maar ik denk dat ik die witte spark vetter vind als er geen tan walls op zaten!
Wordt wel een beetje bleek zo inderdaad.

Achja, zoveel mensen zoveel wensen. Sommige dingen lijken in het echt wel weer heel tof (ik sluit niet uit dat het met deze setup ook zo is, witte fiets op een witte achtergrond lijkt minder mooi dan in het bos)

• Prulleman
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvMXoietEDeinegDzbhMdjwdo7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mxi2Sd2NRH0qUJBLLztvTBkL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBNBZ928gSxQZ3KrsVnxGwQhFjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rU0S6JEaCOuzQrmEXznG5EPy.png?f=fotoalbum_large

uiteraard persoonlijk, maar ik vind de bovenste toch mooier, bij de onderste is het contrast wat hard ofzo

ik heb de witte ook nog even overwogen, want ik vind em zeker zo mooi als de rode die ik nu heb, maar de wielen zijn nog steeds niet optimaal en dat zou wel moeten voor die prijs vind ik. plus je betaald gewoon een hoop extra voor XTR en het is mooi spul, maar niet echt merkbaar beter dan XT,

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 16-03-2022 15:03 ]

Strava

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-12 12:11

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Prulleman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

uiteraard persoonlijk, maar ik vind de bovenste toch mooier, bij de onderste is het contrast wat hard ofzo
ze mogen beide bij mij in de garage gezet worden :+ idd persoonlijk maar als ik mocht kiezen ging ik voor de onderste!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Klitse
  • Niet online
Ik ging ook voor de onderste.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

drBunhead schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:27:
[...]

MM plus BB was inderdaad een keuze voor maximale grip, is waarschijnlijk ook veel meer wat ik nodig zal hebben en ik heb nog niet het gevoel gehad de grenzen van grip opgezocht te hebben.

DHR2 is de vraag of je die voor lekker vind rijden maar is wel de obvious stap er onder eigenlijk (of met een DHF samen natuurlijk). Ken de Michelins overigens niet net als de Eddy Current (front), dat zou in theorie misschien net een stapje lichter kunnen zijn dan je MM voor, wel een eBike band dus hoe licht die echt fiets is ook weer een vraag opzichzelf, waar je dat dan achter mee verbind is dan echt een ding, de 'Rear' variant van de Eddy Current ken ik al helemaal niet maar is waarschijnlijk echt een E-bike monster, zwaar maar slijtvaster.

Mocht je achter nog sneller willen kan je ook (vaak redelijk gunstig te krijgen) een Bontrager SE4 nemen/als alternatief voor de Hans Dampf, ben op de een of andere manier van die dingen niet onder de indruk, moet ik wel zeggen dat ik ze maar beperkt gereden heb op iemand anders z'n fiets side to side met mijn XR4 (zelfde profiel/rubber lichtere casing). Oh en dan rijd je wel met Mixed brand, een SE4 voor vind je waarschijnlijk echt veel te veel inleveren qua grip.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 16-03-2022 18:29 ]

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

In beide gevallen zouden er bij mij direct andere banden onder gaan, en de bandjes die ik echt fijn vind zijn er volgens mij alleen als “tan wall”. -O-

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 19:49

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik ben mijn protectie compleet aan het maken voor een weekje Finale Ligure eind april. Knie beschermers (IXS Flow Evo) en een vest (Leatt Airfit Lite) heb ik al, nu nog op zoek naar een full face convertible helm.

Het idee is om als half shell het trail en klim werk te doen en bij het afdalen het kinstuk erop te klikken. Iemand ervaring met dergelijke helmen? Ik heb in het bijzonder de Bell Super DH op het oog.

• drBunhead
  • Niet online
-bolio- schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:02:
Ik ben mijn protectie compleet aan het maken voor een weekje Finale Ligure eind april. Knie beschermers (IXS Flow Evo) en een vest (Leatt Airfit Lite) heb ik al, nu nog op zoek naar een full face convertible helm.

Het idee is om als half shell het trail en klim werk te doen en bij het afdalen het kinstuk erop te klikken. Iemand ervaring met dergelijke helmen? Ik heb in het bijzonder de Bell Super DH op het oog.
Ik ben sinds vorig jaar in het bezit van de Super DH. Ik ben er erg content mee en de vast full face en oude half shell liggen nu ook in het grijze archief.

Het klikken is even oefenen, maar als je echt een trail hebt die eerst omhoog gaat en erna stevig naar beneden dan is het zeer zeker een meerwaarde om bij je te hebben, flowy op- en neer zou ik de chinguard laten zitten of juist eraf laten. Grootste nadeel is dat het kinstuk best wel ruimte inneemt (onpraktische vorm), dus die zou ik of aan een rugzak laten bungelen of de tas moet groot genoeg zijn om in kwijt te kunnen.

• Ko.Kane
-bolio- schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:02:

Ik zie het anders dan @drBunhead, ik vind zulke design een onhandig halfway house. Met convertibles zit je altijd met kinstuk dat moet je ergens laten, als half shell is het relatief zware optie, als enduro FF ook. Niet een super FF en ook geen super half shell. Dus als je met half shell wil fietsen doe je liever echte half shell op. En zodra het kinstuk erop zit op een dag, zie ik de meesten het behandelen als normale FF, dus gewoon complete helm op en af. Omdat je kinstuk niet zo makkelijk aan je stuur hangt, en juist zon bungelend kinstuk aan rugzak niet ideaal is.

Ik zelf fiets enduro altijd met Fox Proframe full face, maar er zijn legio luchtige lichte Enduro FF's. Als ik omhoog ga op de straat of bosweg in FL hangt die aan stuur. In de paar glooiende up-down trail secties heb ik hem gewoon op. Ook in de zomer.
Wij doen meestal maar 1 shuttle tot ~1000m en dan over de dag er nog 1000 tot max 1500m bij om verschillende trails te koppelen en wat buiten de main trails te komen. Soort mini EWS. :)

Maar wat ben je van plan? In dat vest zou alles klimmen mij snel te warm zijn, dus dat doet mij vermoeden dat je gaat shuttelen? En dan is een FF ook geen probleem. Als je shortsleeve versie van het vest hebt: elleboog beschermers zijn wel overweging waard daar.

Het ligt ook wel aan skill en intentie wat je gaat doen: er rijden daar ook genoeg mensen met halfshells rond. Maar niet zo veel in de Enduro/shuttle crowd. Het pallet aan trails is daar zo ruim: blauw of zwart is wel een verschil daar. Wel met de disclaimer: zwart is ook echt zwart, maar soms zie ik secties op blauwe trails dat ik denk nou....dat mag wel kleurtje omhoog. Dus je moet altijd scherp blijven op nieuwe trails.
Het is denk ik mijn favoriete gebied, ook wegens zee en eten. O+

• Klitse
  • Niet online
Ik ben het met @Ko.Kane eens. Zelf een 7idp full face en qua Half Shell een Troy Lee A1. De FFgaat af als ik lang omhoog moet fietsen op een fireroad. Anders blijft ie gewoon op. Genoeg luchtgaten om het vol te houden. Maar af en toe ff stoppen om je helm even af te kunnen doen is wel fijn. Voor minder heftige rondjes dus de TLD en die zit als gegoten.

• drBunhead
  • Niet online
Ik ben toch echt blij dat het kinstuk eraf kan, scheelt echt wel een hoop qua warmte. Plus het is dan gewoon een normale half shell. Niks minder qua comfort dan de POC Tectal die ik hiervoor had.

Daarnaast is het voor mij de ideale reis helm. Past een stuk makkelijker in de koffer dan een echte full face, laat staan 2 helmen zoals ik mee had naar British Columbia een paar jaar geleden.

Ga je puur shuttlewerk / bikepark met weinig klimmen of alleen beetje omhoog met fireroad (helm aan het stuur) dan kan een "enduro" full face ook prima werken natuurlijk.

• -bolio-

-bolio-

drBunhead schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Ik ben sinds vorig jaar in het bezit van de Super DH. Ik ben er erg content mee en de vast full face en oude half shell liggen nu ook in het grijze archief.

Het klikken is even oefenen, maar als je echt een trail hebt die eerst omhoog gaat en erna stevig naar beneden dan is het zeer zeker een meerwaarde om bij je te hebben, flowy op- en neer zou ik de chinguard laten zitten of juist eraf laten. Grootste nadeel is dat het kinstuk best wel ruimte inneemt (onpraktische vorm), dus die zou ik of aan een rugzak laten bungelen of de tas moet groot genoeg zijn om in kwijt te kunnen.
Thanks voor je reactie, klinkt goed! Kinstuk gaat inderdaad aan / in de Evoc Trail FR rugzak.
Ko.Kane schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Ik zie het anders dan @drBunhead, ik vind zulke design een onhandig halfway house. Met convertibles zit je altijd met kinstuk dat moet je ergens laten, als half shell is het relatief zware optie, als enduro FF ook. Niet een super FF en ook geen super half shell. Dus als je met half shell wil fietsen doe je liever echte half shell op. En zodra het kinstuk erop zit op een dag, zie ik de meesten het behandelen als normale FF, dus gewoon complete helm op en af. Omdat je kinstuk niet zo makkelijk aan je stuur hangt, en juist zon bungelend kinstuk aan rugzak niet ideaal is.
Gewicht maak ik me niet zo druk om, een Super DH is in full face een 100g zwaarder dan een ProFrame en in half shell 100g zwaarder dan mijn huidige SpeedFrame. Ik kijk alleen naar de convertibles met DH certificering (ASTM F1952), die volgens mij kwa veiligheid wel goed zitten.

Ik zelf fiets enduro altijd met Fox Proframe full face, maar er zijn legio luchtige lichte Enduro FF's. Als ik omhoog ga op de straat of bosweg in FL hangt die aan stuur. In de paar glooiende up-down trail secties heb ik hem gewoon op. Ook in de zomer.
Wij doen meestal maar 1 shuttle tot ~1000m en dan over de dag er nog 1000 tot max 1500m bij om verschillende trails te koppelen en wat buiten de main trails te komen. Soort mini EWS. :)

Maar wat ben je van plan? In dat vest zou alles klimmen mij snel te warm zijn, dus dat doet mij vermoeden dat je gaat shuttelen? En dan is een FF ook geen probleem. Als je shortsleeve versie van het vest hebt: elleboog beschermers zijn wel overweging waard daar.
We gaan met een groepje waarvan er een aantal al eerder in FL geweest zijn, maar voor mij is het de eerste keer. Ik heb recente ervaring met trails (tot en met rood) in Les Hautes-Rivières, Girona en een aantal bike parken. In FL willen we een mix van shuttelen en zelf klimmen doen, het vest ben ik niet van plan aan te trekken bij veel klim werk (hoewel me dit in LHR met klimmen nog wel mee viel). Ik heb overigens de longsleeve versie, maar wellicht zijn losse elleboog beschermers voor als het vest niet aan gaat een goed idee! Ik ben wel van het type wat zich zekerder voelt met wat meer protectie. :)

Het ligt ook wel aan skill en intentie wat je gaat doen: er rijden daar ook genoeg mensen met halfshells rond. Maar niet zo veel in de Enduro/shuttle crowd. Het pallet aan trails is daar zo ruim: blauw of zwart is wel een verschil daar. Wel met de disclaimer: zwart is ook echt zwart, maar soms zie ik secties op blauwe trails dat ik denk nou....dat mag wel kleurtje omhoog. Dus je moet altijd scherp blijven op nieuwe trails.
Het is denk ik mijn favoriete gebied, ook wegens zee en eten. O+
Skills op enduro gebied zijn beginnend maar niet compleet onervaren. Intentie is fun hebben, beetje grenzen verleggen maar zeker niet overmoedig worden en geen grote risico's nemen. Tips voor in het gebied zijn trouwens ook welkom. :P

• Ko.Kane
In een Proframe kun je gewoon een banaan eten met de helm op..... https://flowmountainbike.com/tests/fox-proframe-helmet/

Mij bevalt dit type helm zo goed qua luchtigheid, dat ik geen halfshell meer heb sinds ik de Proframe heb. Dus ieder zijn voorkeur. Ik zie dit wel puur voor trail en enduro: Ik heb ook nog een DH helm, met duidelijk substantiëlere bescherming. Ook al heeft een proframe ook al ASTM certificering. Duidelijk verschil in sterkte van de schaal en kin.

• Sjoewe
Ik zie het anders dan @drBunhead, ik vind zulke design een onhandig halfway house.
Eens! Ik heb zelf ook bewust voor twee helmen gekozen. De spaarzame keer dat ik ergens omhoog fiets waar ik niet zonder fullface naar beneden durf, hang ik m'n fullface aan m'n tas en wissel dan bovenaan.

Of...

Als het gewoon over een breed schotter/zandpad met 10 km/u omhoog kruipen is, dan zonder helm omhoog :o

• Ko.Kane
-bolio- schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:40:
Tips voor in het gebied zijn trouwens ook welkom. :P
Ik weet niet hoeveel jullie al weten, maar ik dacht laat ik eens een soort van spot guide typen:

De trailmap en navigeren:
Als ik naar namen verwijs dan houd ik de namen van Trailforks aan. Niet elke bron heeft exact de zelfde namen. Trails zijn niet altijd aangegeven, maar meestal wel lang en als je op een trail zit is het vrij makkelijk te volgen bij kruisingen. Maar om trails te kunnen vinden, aan elkaar te linken en de status te zien, raad ik echt Trailforks aan. Trailforks heeft ook een app, die is betaald voor unlimited trails, maar als je hem installeert is hij gratis in je te kiezen home region, die regio staat vrij dus kies Finale Ligure...
PS: zet de basemap op iets makkelijks leesbaar zoals "openstreetmap".

De trails:
Ik weet niet waar ik beginnen moet want je hebt er alles wat je wensen kan: van XC, naar flowige singletrails, natural singletrails, tot super steile rotsige EWS trails. En je ziet alle type fietsen langs komen van AM tot Enduro tot DH fietsen...vaak ook nog op dezelfde trails. Ieder in zijn eigen pace.
Algemene tip is om op youtube een POV run te bekijken van geplande trails, zodat je weet wat je kan verwachten als je niet voor verrassingen wil komen te staan ivm moeilijkheid.
De laatste status over welke trails open gesloten zijn ivm onderhoud/schade of wegens jagen op wildzwijn kun je vinden op Finale Outdoor: https://www.finaleoutdoor.com/en/live/mtb-emtb. Vooral in jachtzeizoen goed op letten: dit wordt 's ochtends of 's avonds geüpdate waar ze gaan jagen en schieten op alles wat ritselt in de bosjes.

Le Manie
Gebied "Le Manie" is een soort plateau ten N-O van FL boven Varigotti. Daar kun je vanuit FL prima naar toe fietsen over erg rustige straat. Je kan meteen terug FL in fietsen met de afdalingen Briga Destra of Sinistra (Briga Right of Left). Dat is prima te doen als kort rondje. Dat zijn wel typische trails die dus blauw zijn, maar wel wat pittige secties in zitten, die duidelijk lastiger zijn. Bovenop La Manie is een loop van de 24hr XC race, secties daarvan heb ik gedaan en die waren leuk. Je kan naar Varigotti afdalen via de DH Uomini en Donne. De vrouwen gaat over in de mannen en dat laatste stuk is vrij pittig.

Verrezzi
Gebied "Verrezzi" is ook aan te fietsen vanuit FL over deels wat drukkere weg of the linken vanaf Rollercoaster (zie verder op) en heeft ook XC achtige up/down trails, De afdaling X-men direct terug naar FL is wel stijl.

Din
Dan de eerste Main Shuttle droplocatie bekend lokaal onder de namen: Din, genoemd naar de Osteria, Melogno, naar de plaatsnaam of Rollercoaster, naar het start trail. Rollercoaster is een absolute klassieker, goede warming up om te beginnen in het gebied. Mooi lang en flowig en langzame opbouw om aan terrein te wennen, en slingert als een rollercoaster slalommend op en neer (ja echt). Ongeveer halverwege splitst het via Martina trail naar een oude kerk en picknick gebied, alternatief doe je Rollercoaster totdat je straat/fireroad kruist en ga je daar richting de kerk. Eerlijk gezegd heb ik elke keer het Martina trail afslag gemist...en gewoon rollercoaster tot aan die straat gereden...Die Kerk is startpunt van oa Kill Bill 1 en 2 gevolgd door Madonna della Guardia, dat zijn stuk pittiger trails dan Rollercoaster, dus afhankelijk hoe makkelijk Rollercoaster werd gevonden een keuze maken. Madonna wordt ook wel het lastigste trail genoemd in FL, maar er zijn wat lastigere trails maar niet in het hoofd netwerk. Er zit een mega rockslab sectie in die aardig pittig is. Al die trails eindigen in Calice Ligure: perfecte plek voor pauze op terras en er is supermarkt voor de cheap lunch. Vanuit Calice Ligure kun je naar FL rollen over de straat of over rustige weg klimmen richting Feligno. Op de kam van de berg ook daar weer bij een kerk van de straat af om ri de trails te gaan: Pino Morto, of Pian Marino, gevolgd door de erg coole trail opties: Cromagnon, Neanderthaler of Otzi. Alternatief zoeken naar Oribago 1 en 2, en Margot, dat is ook een leuk cluster van trails, iets verder ri Feligno.
Indien Rollercoaster al spannend zat was of omdat je Rollercoaster helemaal wil zien: helemaal uitrijden tot ook weer aan een kerk, en dan een stuk weg+ trail richting het Verezzi gebied en daar nog wat meepakken of gewoon omlaag ri FL rollen.

NATO
Dan de tweede Main Shuttle droplocatie: NATO Base. Je wordt vlakbij een oude basis afgezet en de basis zelf is startpunt van hele rits trails. De basis is het standaard basis model van elke game: watchtower, watertank, barrack, roll door garages, utility building... _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/WqNMwalmNb0/maxresdefault.jpg
Hier is zo veel mogelijk, de standard begin routes zijn: Base Nato, Madre Natura, H-trail en die vervolgens met 1vd zwarte afdalingen Ca Bianca of Little Champery richting Feglino afsluiten, of het hier boven genoemde cluster van Pino Morte etc opzoeken. (Of na afdalen in Feglino daar heen klimmen over de weg!) Het is trouwens ook prima mogelijk Madre Natura te doen en dan via de weg weer omhoog voor rondje Nato Base, als je 300hm 'prima' vindt.
Alternatief van Nato Base startpunt kun je Crestino nemen (helemaal) of dan Cravarezza ri Ingegnere nemen, wat ook een EWS stage is, maar goed te doen voor grootste gedeelte. Je kan echter ook vroeg op Crestino afslaan en landinwaarts afdalen via bv Neverland en nog ander trails ri het gehucht Cadotto. Dan via bosweg weer omhoog en in Crestino of Ingegnere weer indroppen. Let wel op: Dat is dan een verplichte klim omdat je aan de 'verkeerde' kant van de berg zit en Cadotto ligt denk ik bijna 500m lager dan Base Nato!
Ook hier ben je dan uiteindelijk weer in Feglino. Daar is een sowieso een ouderwetse alimentari en barretje. Vanuit hier kun je naar FL rollen via de weg of richting Calice Ligure klimmen en de eerder genoemde Pino Morto etc trails nemen.

Shuttles
Het wemelt van de shuttles in FL. Belangrijke grote opstappunten zijn in Final Borgo bij Finale Bikers, Finale Outdoor, Finale Ligure Freeride. Ook hebben campings of hotels vaak shuttles of shuttles waarmee ze samen werken en je daar kunnen ophalen. Je kan ook gidsen boeken, zodat je bovenstaande kan vergeten en iemand het laat zien. Of dat ze je steeds onderaan trail opwachten en weer omhoog karren, of nog verdere binnenlandse trails bezoekt.
Wij nemen dus vaak maar 1 shuttle per dag en doen soms directe serie afdaling omlaag, of linken trails en zijn 30km zoet en een extra 1500hm. Het gebruiken van een Shuttle is wel aan te raden, de beide drop of punten zijn op ong 17km land inwaarts en 1000hm. En dat elke keer als start van de dag te doen is te gek.

Voorbereid onder weg zijn
Beetje betuttelend: maar als je op bv Ingegnere een probleem hebt ben je wel stukje wandelen van de bewoonde wereld om überhaupt taxi te regelen en terug lopen naar FL is niet echt een optie. De trails zijn lang zat, dus als je 1x kan lek rijden kan je ook 2x lekrijden. Water, snacks, tools en fiets bescherming passend bij je plannen uitkiezen. Kijk ook nog eens naar je banden: geschikte casing voor wat je wil gaan doen?
Iedereen moet zelf beslissen, maar om een voorbeeld te geven met zijn tweeën hebben we dit verdeeld over beiden bij ons (beide fietsen tubeless met achter insert):
- extra binnenbandje op frame gestrapt (1 op elke fiets)
- 2 stuks CO2 cartridges plus pomp kopje
- 1 pompje op frame
- 1 mini plaksetje (evt ook om buitenband van binnen te plakken als een gat niet sealt en geen zin in biba)
- 1 max-salami wiel plugsetje
- 2 bandenlichters (3 bij DD of zwaardere casings)
- 1 kleine EHBO kit
- 1 multitool, met kettingbreker
- klein grut zoals tierips, quicklink, valve core

Als laatste tip: zorg dat je een spare derailleur hanger meeneemt op vakanties als je geen UDH hebt. Ik koop er altijd meteen 1 bij een fiets, want als je het er op aan laat komen zul je zien dat ze ook nog regelmatig slecht leverbaar zijn. Dus dan ben je de sjaak op je vakantie als je hem knikt.

De toerist uithangen
Niet vergeten Final Borgo te bezoeken! Erg oud stadje, zelfs met stevige wandeling nog lopend te doen vanuit FL. (25-30min). Ook leuk voor after-ride terras hangen en eten. Speciale focaccia bakkerijen is een ding in deze regio, en die zijn super aan te raden. Verder is er natuurlijk een strand, barst het van gastronomie en ijs.
Verder is de kust bezaaid met typische ligurse dorpjes, zoals bv Noli. Savonna is eerste wat grotere stad, vond ik niet zo extreem bijzonder, maar ook hier veel historie, oud fort etc.
Genua is ook goed te bereiken met de trein vanuit FL in 40min (de sneltrein), dat is leuke dagtrip.

Het Klimaat
Het is een zomerse badplaats, dus het is er nogal warm in de zomer. Dat maakt klimmen wel pittig op midden van de dag en de middag. Het is ideale plek om seizoen start of afsluiter te doen. Wij waren er tot eind oktober en dan heb je nog volop zon. Overdag korte broek of nog zelfs ff frisse duik nemen. 's avonds is het dan wel iets van 10-15 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 18-03-2022 13:33 ]

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
@Ko.Kane en wie heeft er nu zin om in de auto te stappen en naar FL te rijden met z’n bike achterin, maar moet toch werken…

Hoop dat je me niet gaat vertellen dat dit je Hometown is om te biken😜

• drBunhead
  • Niet online
Ik...

Het was al een bucket list MTB bestemming, dit soort beschrijvingen bevestigen dat alleen maar. Maar klein stukje rijden toch?

• So_Easy
drBunhead schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:01:
Ik...

Het was al een bucket list MTB bestemming, dit soort beschrijvingen bevestigen dat alleen maar. Maar klein stukje rijden toch?
Ik vind dat we FL toe moeten voegen aan de lijst van tweakers ride locaties!
Je moet er wel een week voor vrij nemen en bijna 2400km voor rijden ( 1200 heen en 1200 terug), maar dan heb je wel wat!

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:01:
Ik...

Ik ook. Zullen we carpoolen? 8)

• Ko.Kane
So_Easy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:31:
@Ko.Kane en wie heeft er nu zin om in de auto te stappen en naar FL te rijden met z’n bike achterin, maar moet toch werken…

Hoop dat je me niet gaat vertellen dat dit je Hometown is om te biken😜
Bijna... Voor mij is het maar 600km rijden: Ik woon in Oostenrijk, Innsbruck. Maar ook ik ga meestal wat langer heen of paar dagen tijdens roadtrip.

Voor ons is het perfecte seizoenverlenger. Vooralsnog waren we er alleen langer in eind okt. Maar kan ook perfect als seizoenstart. Afgelopen jaar waren we er ook kort in Juli en dat was toch wel erg warm. Maar fietsen en klimmen is op heetst van dag erg zwaar, dus vroege shuttles nemen. Maar wel heerlijk qua zee en mediterrane gevoel.

Het enige 'nadeel' is dat het bucketlist locatie voor heeeeeel veeel mensen is. Dus als je bij de grote shuttle locatie op de shuttle staat te wachten en er vertrekken 5 tegelijk en staan er gevoelsmatig 100 bikers te wachten dan voelt dat massaal aan. Maar de shuttles verspreiden zich, en er zijn zo veel trails, dat het dan prima is op de trails. Zeker als je trails doet waar je beetje voor moet klimmen ben je vaak nog alleen onderweg.

Heb de post nog aangevuld met wat toerisme tips: Als je veel klimt heb je rustdagen nodig en dan is de kust bezaaid met typische oude stadjes en Genua is bereikbaar met trein.

• So_Easy
Klitse schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Ik ook. Zullen we carpoolen? 8)
Jij had toch een fietsendrager voor 3 fietsen? Af en toe wisselen met rijden, wat goede muziek en de kilometers vliegen voorbij.
Wanneer gaan we? 😜

• So_Easy
Ko.Kane schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Bijna... Voor mij is het maar 600km rijden: Ik woon in Oostenrijk, Innsbruck. Maar ook ik ga meestal wat langer heen of paar dagen tijdens roadtrip.

Voor ons is het perfecte seizoenverlenger. Vooralsnog waren we er alleen langer in eind okt. Maar kan ook perfect als seizoenstart. Afgelopen jaar waren we er ook kort in Juli en dat was toch wel erg warm. Maar fietsen en klimmen is op heetst van dag erg zwaar, dus vroege shuttles nemen. Maar wel heerlijk qua zee en mediterrane gevoel.

Het enige 'nadeel' is dat het bucketlist locatie voor heeeeeel veeel mensen is. Dus als je bij de grote shuttle locatie op de shuttle staat te wachten en er vertrekken 5 tegelijk en staan er gevoelsmatig 100 bikers te wachten dan voelt dat massaal aan. Maar de shuttles verspreiden zich, en er zijn zo veel trails, dat het dan prima is op de trails. Zeker als je trails doet waar je beetje voor moet klimmen ben je vaak nog alleen onderweg.

Heb de post nog aangevuld met wat toerisme tips: Als je veel klimt heb je rustdagen nodig en dan is de kust bezaaid met typische oude stadjes en Genua is bereikbaar met trein.
Dat is dan toch 600km minder ver dan voor ons. Daarnaast zit je al in Oostenrijk, ook niet slecht toch? In elk geval kan je makkelijker hoogtemeters naar beneden maken dan wij in ons platte landje. Ben best wel een beetje jaloers!

• daanb14
Wow, hele gave mountainbikebestemming zeg! En je hebt ook echt wel gelukkig dat je in Oostenrijk zit idd.

Ik heb nagedacht over inserts en mijn redenering is nu als volgt: Een dunne pinch protector zou denk ik wel een goed idee kunnen zijn. Ik heb een setje DT Swiss X1900 wielen en €500 is gewoon best wel veel geld. Als ik met zo'n dun ding kan voorkomen dat ik de velg stukrijd op een stel boomstronken in een afdaling in het Rijk van Nijmegen, denk ik dat ik het dat wel waard vind. De Tyreinvader van Effetto Mariposa is ook specifiek daarop gericht idd. Puur pinch protection, meer niet. Ik zou het echt doodzonde vinden om mijn eerste set fatsoenlijke wielen stuk te rijden. Zit zo'n dunne insert in de weg als je bij lekrijden naar de auto wilt kunnen rijden op een binnenband?

• drBunhead
  • Niet online
Zo'n insert zal altijd in de weg zitten van een binnenband. Ik heb tegenwoordig ook nooit een binnenband mee, gaat toch niet werken. Hopen dat de sealant het gat vult en anders pluggen maar.

[ Voor 52% gewijzigd door drBunhead op 18-03-2022 14:24 ]

• -bolio-

-bolio-

Ko.Kane schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Een hele grote post vol met hele nuttige informatie!
Super bedankt, ik ga in het weekend de trails en locaties bestuderen. Heb er iig behoorlijk zin in!

Je lijstje van materiaal zit al standaard in mijn rugzak, incl UDH, wat een uitkomst is dat... Voor wat betreft banden rijd ik nu gewoon tubeless met Bontrager XR4 banden, dat zijn aggresive trailbanden en die hebben zich afgelopen jaar in Les Hautes Rivieres, Les Orres bikepark en Girona goed gehouden. Ik zou mezelf ook niet als een aggresive rider bestempelen, heb ik voor FL dan een zwaardere casing of insert nodig?

• Ko.Kane
@-bolio- Als dat in verleden ging, gaat het hier waarschijnlijk ook wel. De locaties die jij noemt heb ik nog niet gefietst, dus kan dat niet vergelijken.

Maar XR4 hebben "inner strenght" casing en de SE# modellen "core strenght" wat de enduro casings zijn. Halverwege deze pagina staan de casings naast elkaar beschreven: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/how-to-choose-mtb-tires/
Dus je zit wel aan de ondergrens van de bandenkeus. Als je ervaring is dat je er mee weg komt en het bij je rijstijl past zou je die gewoon kunnen proberen, worst case koop je daar nog banden. Er zijn daar overal fietsenzaakjes.

Wil je echter zeker zijn en vooral geen banden tubeless lopen wisselen ter plekke, dan zou ik wel vantevoren iets zwaardere casing nemen.

Het is zo persoonlijk: ik gebruik eigenlijk altijd EXO, en iedereen zegt dat dat niet gaat en ik EXO+ of DD moet gebruiken...En ik heb niets eens 1x per seizoen een lek(je).

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 18-03-2022 16:42 ]

• Klitse
  • Niet online
So_Easy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Jij had toch een fietsendrager voor 3 fietsen? Af en toe wisselen met rijden, wat goede muziek en de kilometers vliegen voorbij.
Wanneer gaan we? 😜
Eerst ff checken, welke muziek?

• So_Easy
Klitse schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Eerst ff checken, welke muziek?
🤣 Goede en geen onbelangrijke vraag. Ben van de alternatieve rock (maar geen echte Metalhead).
Gok zomaar dat we samen met @drBunhead een prima playlist voor in de auto zouden kunnen maken👍

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-12 21:59
Volgend weekend zit ik met m’n familie in center parcs huttenheugte (Drenthe, Coevorden). Ik wilde de fiets meenemen voor een leuk rondje daar.
Iemand tips voor een leuk rondje, dicht in die buurt? Omdat ik met de familie weg ben, wil ik niet de hele middag in de auto en in het bos zitten uiteraard, dus wel handig als het een beetje in die buurt zit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Goofyduck384 op 18-03-2022 21:39 ]

• Klitse
  • Niet online
So_Easy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:07:
[...]

🤣 Goede en geen onbelangrijke vraag. Ben van de alternatieve rock (maar geen echte Metalhead).
Gok zomaar dat we samen met @drBunhead een prima playlist voor in de auto zouden kunnen maken👍
Dat moet dan wel goedkomen. 8)

• drBunhead
  • Niet online
So_Easy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Beetje punkrock erbij en stiekem wat metal erdoorheen en je bent zo in Noord-Italië. d:)b

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:11:
Volgend weekend zit ik met m’n familie in center parcs huttenheugte (Drenthe, Coevorden). Ik wilde de fiets meenemen voor een leuk rondje daar.
Iemand tips voor een leuk rondje, dicht in die buurt? Omdat ik met de familie weg ben, wil ik niet de hele middag in de auto en in het bos zitten uiteraard, dus wel handig als het een beetje in die buurt zit :)
MTB route Sleen is wel tof en is redelijk in de buurt.

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-11 18:01
Nu het goede weer er terug aankomt en ik het lopen en wandelen eens wil afwisselen deze zomer met iets nieuws kijk ik naar mountainbiken. Ik ben van plan de mtb voornamelijk te gebruiken voor ritten in het bos, aangezien ik doorheen het jaar op kot zit, lijkt het me misschien ook wel leuk deze mtb te gebruiken als pendelfiets in mijn studentenstad. Mijn budget is echter beperkt, ik zoek een beginners mtb rond de 300 euro.

Ik ben zelf eens aan het kijken geweest en de winkel waar ik meestal het eerste naar kijk (zeker voor een nieuwe sport) is decathlon, over het algemeen wel degelijk prijs-kwaliteit materiaal om een nieuwe sport te ontdekken en heb volgende gevonden:

260eu MOUNTAINBIKE ST 100 27.5" GRIJS

320eu, MOUNTAINBIKE ST 120 ZWART/BLAUW 27.5"

Beide modellen spreken me wel aan, mijn voorkeur gaat natuurlijk voor het goedkoopste. Maar de 320 zie ik ook nog wel zitten, is er een grote meerwaarde aan de ST120 t.o.v de ST100? Of is de ST100 voldoende?

Ik sta zeker ook open voor andere mtb suggesties binnen mijn budget, 2dehands zie ik niet zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Eärwen op 19-03-2022 17:25 ]

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Eärwen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:19:
Nu het goede weer er terug aankomt en ik het lopen en wandelen eens wil afwisselen deze zomer met iets nieuws kijk ik naar mountainbiken. Ik ben van plan de mtb voornamelijk te gebruiken voor ritten in het bos, aangezien ik doorheen het jaar op kot zit, lijkt het me misschien ook wel leuk deze mtb te gebruiken als pendelfiets in mijn studentenstad. Mijn budget is echter beperkt, ik zoek een beginners mtb rond de 300 euro.

Ik ben zelf eens aan het kijken geweest en de winkel waar ik meestal het eerste naar kijk (zeker voor een nieuwe sport) is decathlon, over het algemeen wel degelijk prijs-kwaliteit materiaal om een nieuwe sport te ontdekken en heb volgende gevonden:

260eu MOUNTAINBIKE ST 100 27.5" GRIJS

320eu, MOUNTAINBIKE ST 120 ZWART/BLAUW 27.5"

Beide modellen spreken me wel aan, mijn voorkeur gaat natuurlijk voor het goedkoopste. Maar de 320 zie ik ook nog wel zitten, is er een grote meerwaarde aan de ST120 t.o.v de ST100? Of is de ST100 voldoende?

Ik sta zeker ook open voor andere mtb suggesties binnen mijn budget, 2dehands zie ik niet zitten.
Alleen al vanwege de schijfremmen de ST120. Ook de range van de cassette is beter.
Voor €300,- zal er weinig anders te vinden zijn.
De 80mm voorvork vond ik eigenlijk het minste onderdeel aan deze fiets.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-11 18:01
magic_nl schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:06:
[...]

Alleen al vanwege de schijfremmen de ST120. Ook de range van de cassette is beter.
Voor €300,- zal er weinig anders te vinden zijn.
De 80mm voorvork vond ik eigenlijk het minste onderdeel aan deze fiets.
Oké, ik zal dan komende week eens gaan kijken in de Decathlon. Dan kan ik eens zien of deze fiets mij ligt.
Wat zijn zoal dingen die je best aankoopt op begin? Een helm staat op de lijst, maar voor de rest ook niet echt een idee, en ook geen idee wat zoal dingen zijn waar ik rekening mee moet houden. Na elke rit bepaalde onderdelen goed kuisen? of gewoon telkens wegzetten en om de zoveel tijd eens kuisen?

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Eärwen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:42:
[...]

Oké, ik zal dan komende week eens gaan kijken in de Decathlon. Dan kan ik eens zien of deze fiets mij ligt.
Wat zijn zoal dingen die je best aankoopt op begin? Een helm staat op de lijst, maar voor de rest ook niet echt een idee, en ook geen idee wat zoal dingen zijn waar ik rekening mee moet houden. Na elke rit bepaalde onderdelen goed kuisen? of gewoon telkens wegzetten en om de zoveel tijd eens kuisen?
Naast je helm, zorg voor een fijne fietsbroek (met zeem). Ook gewoon voor weinig bij Decathlon te scoren. Een bril is ook aan te raden. En zorg voor een bidon om voldoende water mee te nemen. Dit zijn echt de basics die je nodig hebt in het begin.

Met dit weer hoef je je bike niet na iedere rit schoon te maken maar probeer het wel na een ritje of drie vier even te doen. Ketting weer insmeren met een fijn middel (veel mensen gebruiken Squirt maar Decathlon zal ook wel wat spul hebben wat minder duur is).

Gewoon een maandje of twee lekker de bossen in en je merkt vanzelf waar meer behoefte zit ;)
Pagina: 1 ... 188 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic