Achterwiel draaien betekent dat de pedalen meelopen (zowel voor- als achteruit). Benen stil tijdens fietsen betekent dat de ketting vast slaat.
Iemand met emergency tips?
Geloof dat FL wat scherpere rotsen heeft maar als het eerder goed ging, waarom dan nu geld uit geven? Als je nieuwe banden koopt is het de overweging een zwaardere casing te kopen. Echter zo dun is die XR4 ook weer niet.-bolio- schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:04:
[...]
Super bedankt, ik ga in het weekend de trails en locaties bestuderen. Heb er iig behoorlijk zin in!
Je lijstje van materiaal zit al standaard in mijn rugzak, incl UDH, wat een uitkomst is dat... Voor wat betreft banden rijd ik nu gewoon tubeless met Bontrager XR4 banden, dat zijn aggresive trailbanden en die hebben zich afgelopen jaar in Les Hautes Rivieres, Les Orres bikepark en Girona goed gehouden. Ik zou mezelf ook niet als een aggresive rider bestempelen, heb ik voor FL dan een zwaardere casing of insert nodig?
Zelf geen problemen gehad, helpt misschien wel dat ik op 2.6 bandjes rijd en ik qua lijnkeuze over het algemeen niet heel ruw voor de bandjes ben. Zie je wel vaker dat in een groepje het vaak de zelfde zijn die lek rijden doo stenen etc. Had dat zelf ook vorig jaar op de Reschenpass, van de 6 waren het steeds de zelfde 2 die lek reden. Ondanks veel druk in de bandjes, het zeker niet de 2 zwaarste en snelste waren en niet eens echt dunne casings.
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Zorg volgende keer dat je een fiets extra hebt. N+1 is niet voor niets het optimale aantal fietsenBreadFan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:57:
Shit mijn vrijloop zit vast. Net nu ik over een uurtje een gezamenlijk ritje heb gepland.
Achterwiel draaien betekent dat de pedalen meelopen (zowel voor- als achteruit). Benen stil tijdens fietsen betekent dat de ketting vast slaat.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Emergency: niet je benen stilhoudenBreadFan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:57:
Shit mijn vrijloop zit vast. Net nu ik over een uurtje een gezamenlijk ritje heb gepland.
Iets langere termijn, body eraf halen lagers en palletjes schoonmaken opnieuw invetten.
De bril van €5 bij de Decathlon is overigens prima.Eärwen schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:51:
Bedankt voor de tips!
Hello. Is it me you're looking for?
Ik heb er meer dan 1, maar het alternatief voor vandaag was de racefiets.zonoskar schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:28:
[...]
Zorg volgende keer dat je een fiets extra hebt. N+1 is niet voor niets het optimale aantal fietsen
Dank voor de tips
Hebben voor mijn vriendin een Scott Contessa Active 10 gekocht.
Nu zitten daar Kenda Booster Pro TR 29" banden op en aangezien ze deze in de stad gaat rijden wil dacht ik aan schwalbe big Apples.
Dit is wat ik ook op mijn (al verkochte) Gary Fisher had.
tl;dr ze fiets in de stad en komt te vaak in problemen met de tramrails (Amsterdam - idiote weggebruikers - leeftijd) dus ze wilde een mountainbike (want brede wielen) en 29er (want iets vriendelijkere geometrie) en nu dus grote - want "ik wil geen ruzie met de tramrails" banden.
Is dit dan de breedste Big Apple band die ze kan kopen?
60-622 / 28x2.35"
Dan kan ik een paar banden voor haar bestellen.
Ook wil ze graag spatborden, wat zijn veel gebruikte spatborden op een stads / MTB?
thanks.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Hoe is het gegaan?BreadFan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:57:
Mijn sportdrank is bijna op en de reepjes helemaal. Nu moet ik nieuwe regelen want als ik een keer meer dan een uur of anderhalf train wil ik wat eten, of op z'n minst direct erna voor ik de auto in stap terug naar huis.
Ik zie dat je net zo goed zelf een drankje kan maken van maltodextrine (fantomalt of ander merk) een puntje zout en wat siroop voor de smaak. Dat wil ik dus doen, een kilo van dat poeder kost 12 euro en ik kan net zoveel erin doen als ik denk nodig te hebben, ook als ik dus meer wil focussen op vetverbranding al ben ik niet bekend met de lichamelijke spijsverteringssystemen dus mochten hier mensen ervaring mee hebben is dat welkom. Ik hoorde mensen al op een lege maag fietsen adviseren, maar het is de bedoeling dat ik wel enigsinds plezierig rond kom. Het gaat me niet om pr's (die komen vanzelf wel denk ik) maar meer om wat meer conditie te krijgen en heel rustig aan wat kilo's kwijt te raken.
Mijn 'daily' trainingsrondje is net geen uur al zit ik regelmatig langer op de fiets als ik verder weg ga, mijn trainingsrondje gaat me nu goed af dus een anderhalf rondje zit er wel eens in of met een extra stuk warmfietsen ervoor en erna.
Ik fiets in Schoorl, daar zijn de klimmen wat langer dan de gemiddelde 2-3 meter en in de nieuwe route is het heel veel klimmen en technisch/langzaam afdalen vooralsnog. Geen makkelijke klimmetjes waar je het gros op meegenomen snelheid kan afleggen
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Tja website van schwalbe hè... Verder gaat de Moto nog iets breeder. Let wel op de clearance van je frame en vork als ie ingeveerd is.Bad Brains schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:01:
Heb een vraagje over een buiten band.
Hebben voor mijn vriendin een Scott Contessa Active 10 gekocht.
Nu zitten daar Kenda Booster Pro TR 29" banden op en aangezien ze deze in de stad gaat rijden wil dacht ik aan schwalbe big Apples.
Dit is wat ik ook op mijn (al verkochte) Gary Fisher had.
tl;dr ze fiets in de stad en komt te vaak in problemen met de tramrails (Amsterdam - idiote weggebruikers - leeftijd) dus ze wilde een mountainbike (want brede wielen) en 29er (want iets vriendelijkere geometrie) en nu dus grote - want "ik wil geen ruzie met de tramrails" banden.
Is dit dan de breedste Big Apple band die ze kan kopen?
60-622 / 28x2.35"
Dan kan ik een paar banden voor haar bestellen.
Ook wil ze graag spatborden, wat zijn veel gebruikte spatborden op een stads / MTB?
thanks.
Voor grotere banden kan je ook nog 27+ gaan rijden.
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Na het fietsen met een tuinslang afspuiten. Geen hogedruk! Als je het een beetje netjes houdt scheelt dat al veel, eens per half jaar even dingetjes los halen zoals je wiel en alles netjes maken.Eärwen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:42:
[...]
Oké, ik zal dan komende week eens gaan kijken in de Decathlon. Dan kan ik eens zien of deze fiets mij ligt.
Wat zijn zoal dingen die je best aankoopt op begin? Een helm staat op de lijst, maar voor de rest ook niet echt een idee, en ook geen idee wat zoal dingen zijn waar ik rekening mee moet houden. Na elke rit bepaalde onderdelen goed kuisen? of gewoon telkens wegzetten en om de zoveel tijd eens kuisen?
Dingen die je wel moet hebben:
- helm (zonder deze ga je het bos niet in, klaar
- bril, eigenlijk niet zonder gaan. Een keer gedaan zonder, ik fiets terug als ik hem vergeet. Je fietst niet op asfalt, er groeien takken op ooghoogte.
- fietsbroek, al zie ik zat die zonder het bos in duiken
- goede schoenen die vies mogen worden maar vooral goede grip geven op je pedalen
- pedalen komen normaliter niet bij een fiets, check dit
- de ST120 heeft een 1x9 aandrijflijn, een enkel blad voor, dit bespaart kosten daar en is uitgegeven aan oa schijfremmen. Eerlijk is eerlijk, verwacht er geen hele lange of veelvragende touren mee te doen, voor je af-en-toe het bos in prima.
- ketting als hij droog is voorzien van kettingwax. Dat is jaarrond te gebruiken. Squirt is een tientje (gebruik geen sprays, je remschijven/blokken zijn je dankbaar)
- handschoenen en grips heb je misschien nodig, voor comfort en plezier tijdens het fietsen.
- neem een binnenband, pompje en 2 bandenlichters mee als je het bos in gaat
Omdat je er mee gaat commuten:
- bel, lichtjes, mudguard, slot.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Alleen het einde toch? Heb een klein stukje omleiding gehad.lex schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:27:
Zaterdag weer rondje Lage Vuursche gedaan, maar jammer genoeg was een groot stuk vd route nog steeds dicht 😩
Hoge vuursche is toffer imho, maar na lage vuursche vonden we dat we wel koffie en gebak hadden verdiend
Prima brillen daar voor het fietsen. Had zo’n hippe (te dure) Oakley bril, maar die was sneller afgeschreven dan de goedkopere Decathlon bril (+/- 15,-). Hier geen te dure hippe bril meer ;-)iamerwin schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:09:
[...]
De bril van €5 bij de Decathlon is overigens prima.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Nee.. beter de ketting niet elke rit nat maken...Nox schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:28:
[...]
Na het fietsen met een tuinslang afspuiten. Geen hogedruk!
De meeste verhalen die je leest met "waarom is mijn drivetrain na 1000 km versleten?" Komen door fanatiek schoonmaken.
Ketting hou je het beste droog en gesmeerd.
Ben zelf vorig jaar gestopt met sportdrankjes en sportrepen. Ga op pad met een rugzakje met water 1,5L of 3L. Bij langere ritten een (kleine) banaan en of krentenbol etc. In de rugzak kom ik wel paar uur mee door. Regelmatig (slokje) drinken werkt voor mij het beste. Ook als je geen dorst hebt.Nox schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:16:
[...]
Hoe is het gegaan?Heb je als een fixie gefietst?
Mijn sportdrank is bijna op en de reepjes helemaal. Nu moet ik nieuwe regelen want als ik een keer meer dan een uur of anderhalf train wil ik wat eten, of op z'n minst direct erna voor ik de auto in stap terug naar huis.
Ik zie dat je net zo goed zelf een drankje kan maken van maltodextrine (fantomalt of ander merk) een puntje zout en wat siroop voor de smaak. Dat wil ik dus doen, een kilo van dat poeder kost 12 euro en ik kan net zoveel erin doen als ik denk nodig te hebben, ook als ik dus meer wil focussen op vetverbranding al ben ik niet bekend met de lichamelijke spijsverteringssystemen dus mochten hier mensen ervaring mee hebben is dat welkom. Ik hoorde mensen al op een lege maag fietsen adviseren, maar het is de bedoeling dat ik wel enigsinds plezierig rond kom. Het gaat me niet om pr's (die komen vanzelf wel denk ik) maar meer om wat meer conditie te krijgen en heel rustig aan wat kilo's kwijt te raken.
Mijn 'daily' trainingsrondje is net geen uur al zit ik regelmatig langer op de fiets als ik verder weg ga, mijn trainingsrondje gaat me nu goed af dus een anderhalf rondje zit er wel eens in of met een extra stuk warmfietsen ervoor en erna.
Ik fiets in Schoorl, daar zijn de klimmen wat langer dan de gemiddelde 2-3 meter en in de nieuwe route is het heel veel klimmen en technisch/langzaam afdalen vooralsnog. Geen makkelijke klimmetjes waar je het gros op meegenomen snelheid kan afleggen
Water is ook beter dan sportdrankjes daar zit stiekem nog nodige suikers in. Ook iets beter voor de lijn
Lage Vuursche is een heel klein stukje afgesloten bij de opgang vanaf Soest en gisteren einde van de middag is een stukje vanaf de camping richting de kuil afgesloten. De grootste omleiding was op Hoge Vuursche, deze is sinds gisteren flink korter geworden. Dus ik denk dat je Hoge Vuursche gereden hebt.lex schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:27:
Zaterdag weer rondje Lage Vuursche gedaan, maar jammer genoeg was een groot stuk vd route nog steeds dicht 😩
Als je wax gebruikt is wat water geen probleem. De smering moet in de busjes zitten. Zand wat erop zit moet echt weg. Desnoods even droog maken maar enkel droog en gesmeerd? Hij moet zandvrij en gesmeerd blijven zoveel mogelijk.Prulleman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:07:
[...]
Nee.. beter de ketting niet elke rit nat maken...
De meeste verhalen die je leest met "waarom is mijn drivetrain na 1000 km versleten?" Komen door fanatiek schoonmaken.
Ketting hou je het beste droog en gesmeerd.
Zonder wat extra's ga ik niet rond komenDaan_ schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:14:
[...]
Ben zelf vorig jaar gestopt met sportdrankjes en sportrepen. Ga op pad met een rugzakje met water 1,5L of 3L. Bij langere ritten een (kleine) banaan en of krentenbol etc. In de rugzak kom ik wel paar uur mee door. Regelmatig (slokje) drinken werkt voor mij het beste. Ook als je geen dorst hebt.
Water is ook beter dan sportdrankjes daar zit stiekem nog nodige suikers in. Ook iets beter voor de lijn
Bijna altijd een rugzakje bij mij met spulletjes maar nu helaas niet.. Sinds afgelopen januari ligt er een (tubeless) Bontrager XR2 Team Issue 29 x 2.20 buitenband op. Ik ben nu in 10 maanden twee keer lek gereden met deze band.
Vwb rijgedrag ben ik wel tevreden maar ik twijfel of ik nu dezelfde band omleg of dat ik beter kan kiezen voor een andere snelle band. Meeste KM's worden gemaakt in Stadsbos 013, Dorst/drieluik, Drunense Duinen en af en toe een uitstapje richting Nijmegen.
Iemand tips welke band ik zou kunnen nemen? En andere vraag, is het aan te raden dan meteen de voorband mee te switchen?
Dank!
Zijn met 5 of 6 mannen: mix van beginners en redelijk gevorderd. Huisrondjes zijn rondom Nijmegen (de meeste zijn 40km met 500 hm wel gewend), daar loopt nog niemand tegen limiet aan qua technische vaardigheden
qua terrein is het niet het meest uitdagende natuurlijk.. weinig tot geen scherpe stenen en af en toe een afgeronde wortel..D-Ed schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:53:
Gisteren drieluik Dorst van korte duur.. Een flink gat in mijn band toen ik langs een takje reeds en de latex eruit spoot..
Bijna altijd een rugzakje bij mij met spulletjes maar nu helaas niet.. Sinds afgelopen januari ligt er een (tubeless) Bontrager XR2 Team Issue 29 x 2.20 buitenband op. Ik ben nu in 10 maanden twee keer lek gereden met deze band.
Vwb rijgedrag ben ik wel tevreden maar ik twijfel of ik nu dezelfde band omleg of dat ik beter kan kiezen voor een andere snelle band. Meeste KM's worden gemaakt in Stadsbos 013, Dorst/drieluik, Drunense Duinen en af en toe een uitstapje richting Nijmegen.
Iemand tips welke band ik zou kunnen nemen? En andere vraag, is het aan te raden dan meteen de voorband mee te switchen?
Dank!
Ik rij dezelfde routes, tubeless en de afgelopen 5 jaar 1 keer lek gereden, op weg naar het bos, door een enorm stuk glas
dat was overigens ook nog met de slechtste banden die ik in die tijd heb gehad, de oude racing ralph in goedkoop rubber (stock banden). Met de nieuwe ray/ralph en nu met de rekon race nooit lek gereden..
Dus, of je hebt heel veel pech gehad, of de bontrager banden zijn echt heel slecht.. (weet je zo het gewicht? dat zegt meestal ook wel wat, de ray/ralph zaten zo rond de 600-650 gram voor de 2.25 als ik het me goed herinner.
Meh, gisteren 100 km (en 1000 hm) afgelegd (Rheden + Schaarsbergen + Arnhem), dan red ik het echt niet zonder bars en gels. Dan gaat er gerust 2 liter water, 800ml sportdrank, 4 gels en 4 bars doorheen. En dan kom ik met honger thuis hoorDaan_ schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:14:
[...]
Ben zelf vorig jaar gestopt met sportdrankjes en sportrepen. Ga op pad met een rugzakje met water 1,5L of 3L. Bij langere ritten een (kleine) banaan en of krentenbol etc. In de rugzak kom ik wel paar uur mee door. Regelmatig (slokje) drinken werkt voor mij het beste. Ook als je geen dorst hebt.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dat stelde mijn schoonvader nog voor ja. Best een uitdaging, maar ik zag dat toch niet helemaal glimmen.Nox schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:16:
[...]
Hoe is het gegaan?Heb je als een fixie gefietst?
Maar vergeet 1 ding niet.. als je langer en harder gaat fietsen, dan trap je zo 3000 kCal weg. Als je dat voor een groot deel uit vetverbranding moet doen, dan is dat niet gelijk een fijn ritje. Misschien goed als je echt een focus hebt op vetverbranding, maar ook dat is nooit 100% en verbruik je nog steeds andere vormen van energie. Bovendien moet je die energie ook nog ergens weer terug zien te pakken. je kan niet even een dagje 2-3000 kcal in het rood staan, dat is echt niet gezond
En voor je herstel is het ook niet verkeerd om met niet met een compleet lege tank op de bank te gaan zitten.
verder hangt een hoop van de duur en intensiteit af.
Precies.. Super strakke tracks eigenlijk.. In januari een dikke spijker bij Best dus begrijpelijk.. Gisteren was echt halverwege de route (vlakbij het Houtse meer).Prulleman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:45:
[...]
qua terrein is het niet het meest uitdagende natuurlijk.. weinig tot geen scherpe stenen en af en toe een afgeronde wortel..
Ik rij dezelfde routes, tubeless en de afgelopen 5 jaar 1 keer lek gereden, op weg naar het bos, door een enorm stuk glas![]()
dat was overigens ook nog met de slechtste banden die ik in die tijd heb gehad, de oude racing ralph in goedkoop rubber (stock banden). Met de nieuwe ray/ralph en nu met de rekon race nooit lek gereden..
Dus, of je hebt heel veel pech gehad, of de bontrager banden zijn echt heel slecht.. (weet je zo het gewicht? dat zegt meestal ook wel wat, de ray/ralph zaten zo rond de 600-650 gram voor de 2.25 als ik het me goed herinner.
Even opgezocht de band is 630 gram. Misschien toch maar eens uitkijken naar een wat couranter bandje?
Dat valt dus ontzettend mee.. Ik ben de laatste 20-30 meter terug gelopen om nog te kijken maar slechts wat takjes en blaadjes.. Ook echt op zo'n stukje voordat het weer wat meer omhoog en omlaag gaat (vlakbij de camping de Kwikstaart als dat je iets zegtPrulleman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:16:
ja.. 630 gram is een redelijk gewicht voor een lichte xc band. maar zeker niet flinterdun en zwak. Dan blijft er dus pech of toch slechte kwaliteit /bouw/structuur over.. Maar een snee door een tak vind ik wel uitzonderlijk.. dat moet dan een flinke (zware en scherpe) tak geweest zijn.
Kan het niet zijn dat je op het Blikkenweg (zandpad met veel (bak)stenen langs de camping) een steen lelijk hebt geraakt en deze de band beschadigd heeft. Hierdoor geen lek is ontstaan, en dat het lek getriggerd is door een takje wat later op de route?D-Ed schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:35:
[...]
Dat valt dus ontzettend mee.. Ik ben de laatste 20-30 meter terug gelopen om nog te kijken maar slechts wat takjes en blaadjes.. Ook echt op zo'n stukje voordat het weer wat meer omhoog en omlaag gaat (vlakbij de camping de Kwikstaart als dat je iets zegt
Afgelopen September daar geweest, ik heb wat GPX bestanden van een local, als je interesse hebt stuur maar een DM dan zoek ik ze even op.Ruut88 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:21:
Komend weekend tripje gepland naar de Ardennen (Barvaux-Sur Ourthe) hebben jullie wellicht nog goede tips voor mooie rondjes daar?
Zijn met 5 of 6 mannen: mix van beginners en redelijk gevorderd. Huisrondjes zijn rondom Nijmegen (de meeste zijn 40km met 500 hm wel gewend), daar loopt nog niemand tegen limiet aan qua technische vaardigheden
Zijn wel wat gave stukken daar
Daar liep ik overheen om bij het Houtse Meer te wachten op vervoerSo_Easy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:45:
[...]
Kan het niet zijn dat je op het Blikkenweg (zandpad met veel (bak)stenen langs de camping) een steen lelijk hebt geraakt en deze de band beschadigd heeft. Hierdoor geen lek is ontstaan, en dat het lek getriggerd is door een takje wat later op de route?
Afijn, ik ga vanmiddag nog eens op onderzoek uit. Op dit moment staat de set: Schwalbe Racing Ray + Racing Ralph Super Ground TLE op de shortlist
Die 3000kCal lijkt me eerlijk gezegd wel moeilijk haalbaar voor mij, afgaand op dat als ik mijn hoogtemeters, afstand en gewicht in Strava invoer ik voor een gemiddeld trainingsrondje tussen de 500 en 800 uit kom. Maargoed, of strava mul zand, wortels, uit het zadel gaan, remmen voor bochten etc. meerekend weet ik niet. Ik heb ook geen flauw idee of mijn verbruik te meten is, want dan is het voor mij simpel, zorgen dat ik niet meer eet/drink dan dat ik verbruik en zolang ik mij goed voel dan is het prima. Maar dan moet ik denk ik aan vermogensmeters, hartslagbandjes (dat zou nog wel oké zijn, ik heb een garmin die dat kan bijhouden) enz. en dat gaat mij net evenPrulleman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:54:
teveel verschillende meningen over sportdrank en suiker tijdens sporten, dus iedereen moet het vooral lekker op zijn eigen manier doen en doen wat goed voelt.
Maar vergeet 1 ding niet.. als je langer en harder gaat fietsen, dan trap je zo 3000 kCal weg. Als je dat voor een groot deel uit vetverbranding moet doen, dan is dat niet gelijk een fijn ritje. Misschien goed als je echt een focus hebt op vetverbranding, maar ook dat is nooit 100% en verbruik je nog steeds andere vormen van energie. Bovendien moet je die energie ook nog ergens weer terug zien te pakken. je kan niet even een dagje 2-3000 kcal in het rood staan, dat is echt niet gezond
En voor je herstel is het ook niet verkeerd om met niet met een compleet lege tank op de bank te gaan zitten.
verder hangt een hoop van de duur en intensiteit af.
Omdat ik met ~95kg niet de lichtste ben en dat ook omhoog moet sjouwen steeds denk ik stiekem dat ik wel meer verbruik. Als ik een tabelletje opzoek dan staat er: wielrennen 25kmh bijna 40% meer calorieverbruik dan MTB, die gasten zijn niet goed snik?
https://calorieenverbranden.nl/sporten/mountainbiken
Als ik het kan vergelijken met 'wielrennen 30kmh' (op de gewone fiets zit ik al zo op 25) dan zou het natuurlijk zomaar kunnen dat ik die 3000kcal in 2-3 uurtjes wegtik.
[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 21-03-2022 11:43 ]
de berekening is dan vrij simpel.. watts * uren * 3.6. Dus 200*3,5*3.6 = 2520 kCal voor bv deze rit: https://www.strava.com/activities/6832344214 of deze : https://www.strava.com/activities/6797949882
(moet zeggen dat de schatting van strava er in dit geval aardig bij in de buurt zit, maar dat is lang neit altijd het geval)
[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 21-03-2022 11:56 ]
Helaas zijn dit soort berekeningen echt verre van betrouwbaar. Om 3000kcal in 3 uurtjes tijd weg te trappen moet je echt een flink vermogen kunnen wegtrappen.Nox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:42:
[...]
https://calorieenverbranden.nl/sporten/mountainbiken
Als ik het kan vergelijken met 'wielrennen 30kmh' (op de gewone fiets zit ik al zo op 25) dan zou het natuurlijk zomaar kunnen dat ik die 3000kcal in 2-3 uurtjes wegtik.
https://calorieenverbranden.nl/fietsen:
" Wielrennen 30 km/uur 806 kcal / 941 kcal / 1075 kcal /1210 kcal (60/70/80/90kg) "
Ik ga ongeveer 30km/h met 200W gemiddeld. Dit betekent dat ik dan zo'n 720 kcal verbrand per uur.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
![]() | ![]() |
Dan nu het goede nieuws. Ik heb dit bij Canyon neergelegd en ik heb zojuist te horen gekregen dat ze de rear triangle onder garantie gaan vervangen
Bedankt voor het lijstje. Ik heb de materialen al eens bijeen verzameld.Nox schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:28:
[...]
Na het fietsen met een tuinslang afspuiten. Geen hogedruk! Als je het een beetje netjes houdt scheelt dat al veel, eens per half jaar even dingetjes los halen zoals je wiel en alles netjes maken.
Dingen die je wel moet hebben:
- helm (zonder deze ga je het bos niet in, klaar)
- bril, eigenlijk niet zonder gaan. Een keer gedaan zonder, ik fiets terug als ik hem vergeet. Je fietst niet op asfalt, er groeien takken op ooghoogte.
- fietsbroek, al zie ik zat die zonder het bos in duiken
- goede schoenen die vies mogen worden maar vooral goede grip geven op je pedalen
- pedalen komen normaliter niet bij een fiets, check dit
- de ST120 heeft een 1x9 aandrijflijn, een enkel blad voor, dit bespaart kosten daar en is uitgegeven aan oa schijfremmen. Eerlijk is eerlijk, verwacht er geen hele lange of veelvragende touren mee te doen, voor je af-en-toe het bos in prima.
- ketting als hij droog is voorzien van kettingwax. Dat is jaarrond te gebruiken. Squirt is een tientje (gebruik geen sprays, je remschijven/blokken zijn je dankbaar)
- handschoenen en grips heb je misschien nodig, voor comfort en plezier tijdens het fietsen.
- neem een binnenband, pompje en 2 bandenlichters mee als je het bos in gaat
Omdat je er mee gaat commuten:
- bel, lichtjes, mudguard, slot.
Een helm bij decathlon van 25 euro, een bril bij decathlon voor 5 euro, fietshandschoenen van 10 euro. Hierbij denk ik dan om volgende week bij Aldi wat kettingmateriaal, reiniging te halen, ook zou ik hier toch al een goedkoop fietsbroekje kunnen aanschaffen om toch al "iets" te hebben en te kunnen beginnen.
Dat zou dan kettingvet, kettingreiniger, fietsenreiniger zijn en daarbij dat shortje en slotje.
![]() | ![]() |
Nu zou ik dus voor al mijn materialen rond de 60 euro uitkomen wat echt nog wel een degelijk bedrag is, gedurende de zomer kan ik dan weer wat extras kopen en betere materialen maar zo kan ik toch al beginnen.
Ik ben ook nog eens aan het kijken geweest en ik ben wel bereid om mijn budget te verhogen tot 400-500 euro. Ik blijf liefst nog zo goedkoop mogelijk, maar ik zou graag wel een goede fiets willen en die van decathlon ljkt me ook echt de minimum te zijn. Mijn doelen zijn niet enkel mountainbiken, maar ook wat op gravel paden rijden, asfalt wegen langs het kanaal, door bospaden, af en toe wat ruiger terrein. Gewoon een een goede allround bike die wat meer neigt naar een mtb.
Nu mijn budget wat meer is zou ik graag verder zoeken dan decathlon, (liefst bestellen indien mogelijk want de lokale fietswinkel heeft geen fietsen goedkoper dan 1000 euro). Welke suggesties hebben jullie, ik ben helemaal verdwaald in het aanbod en heb echt geen idee waar te beginnen zoeken. De Giant Talon 4 (net uit budget wel) of de Trek Marlin 4 spreken me wel aan, maar heb ook geen idee waar ik deze kan vinden. Zijn er zo'n gelijkaardige fietsen dichter tegen de 400 die verkrijgbaar zijn in België / Nederland en ook mogelijk zijn om te laten leveren?
Zoek je nieuw of is tweedehands een optie? (Dan wel iemand meenemen die er verstand van heeft). Nieuw kun je ook voor €400-500 vrijwel niks echt goeds kopen. Dan ben je beter af met een goede tweedehands fiets voor hetzelfde bedrag, of als je geluk hebt net wat minder.Eärwen schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:17:
[...]
Bedankt voor het lijstje. Ik heb de materialen al eens bij een verzameld.
Een helm bij decathlon van 25 euro, een bril bij decathlon voor 5 euro, fietshandschoenen van 10 euro. Hierbij denk ik dan om volgende week bij Aldi wat kettingmateriaal, reiniging te halen, ook zou ik hier toch al een goedkoop fietsbroekje kunnen aanschaffen om toch al "iets" te hebben en te kunnen beginnen.
Dat zou dan kettingvet, kettingreiniger, fietsenreiniger zijn en daarbij dat shortje en slotje.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Nu zou ik dus voor al mijn materialen rond de 60 euro uitkomen wat echt nog wel een degelijk bedrag is, gedurende de zomer kan ik dan weer wat extras kopen en betere materialen maar zo kan ik toch al beginnen.
Ik ben ook nog eens aan het kijken geweest en ik ben wel bereid om mijn budget te verhogen tot 400-500 euro. Ik blijf liefst nog zo goedkoop mogelijk, maar ik zou graag wel een goede fiets willen en die van decathlon ljkt me ook echt de minimum te zijn. Mijn doelen zijn niet enkel mountainbiken, maar ook wat op gravel paden rijden, asfalt wegen langs het kanaal, door bospaden, af en toe wat ruiger terrein. Gewoon een een goede allround bike die wat meer neigt naar een mtb.
Nu mijn budget wat meer is zou ik graag verder zoeken dan decathlon, (liefst bestellen indien mogelijk want de lokale fietswinkel heeft geen fietsen goedkoper dan 1000 euro). Welke suggesties hebben jullie, ik ben helemaal verdwaald in het aanbod en heb echt geen idee waar te beginnen zoeken. De Giant Talon 4 (net uit budget wel) of de Trek Marlin 4 spreken me wel aan, maar heb ook geen idee waar ik deze kan vinden. Zijn er zo'n gelijkaardige fietsen dichter tegen de 400?
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Liefst nieuw, ik heb geen kennis van fietsen en ken ook niet direct iemand die mij daar bij kan helpen..Sherlock schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:20:
[...]
Zoek je nieuw of is tweedehands een optie? (Dan wel iemand meenemen die er verstand van heeft). Nieuw kun je ook voor €400-500 vrijwel niks echt goeds kopen. Dan ben je beter af met een goede tweedehands fiets voor hetzelfde bedrag, of als je geluk hebt net wat minder.
Kijk vooral ook even naar de Wolfpack Speed en/of Race (hoor ik veel goeds over) of de Vittoria mezcal (ben ik zelf zeer tevreden over).D-Ed schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:35:
[...]
Afijn, ik ga vanmiddag nog eens op onderzoek uit. Op dit moment staat de set: Schwalbe Racing Ray + Racing Ralph Super Ground TLE op de shortlist
If you can see, look. If you can look, observe
Wil je gravel routes gaan fietsen. Brede onverharde paden of echt mbt routes? Wil je mtb routes gaan fietsen. bijvoorbeeld zoals Mook. Dat vergt al meer van de fiets dan brede gravel paden. Veel van de mbt fietsen die worden verkocht in deze prijs klasse zijn niet altijd even stevig/robust. En vaak worden ze verkocht als stadsfiets die geschikt is voor onverharde paden en minder voor mbt routes.... Begrijp advies van tweedehands fiets wel. Vaak krijg je dan meer fiets dan als je nieuw koopt.Eärwen schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:23:
[...]
Liefst nieuw, ik heb geen kennis van fietsen en ken ook niet direct iemand die mij daar bij kan helpen..
Houdt er ook rekening mee met bijkomende onderhoudskosten. Bijvoorbeeld opnieuw afstellen van versnelling, remmen etc.... Mountainbiken is geen goedkope hobby. Ook met een nieuwe fiets moet er wel eens iets afgesteld worden etc...
Wel verstandig om te kijken of je langzamerhand de kennis kunt gaan vergaren om de basis onderhoud zelf te kunnen gaan doen. Bijvoorbeeld afstellen van versnelling etc...
[ Voor 65% gewijzigd door Daan_ op 21-03-2022 14:54 ]
Het zal voornamelijk paden als dit zijn afwisselend met verharde wegen (van thuis uit vertrekken), ik denk dan aan wekelijks 2-3 tours met op zondag een lange tour van 40-50km rondom de dorpen hier (wel voornamelijk in bossen). Uiteindelijk zie ik het ook wel zitten om mss eens naar de ardennen te gaan en daar eens een dag te gaan fietsen of naar wat grotere bossen hier in omstreken. Maar dat zal toch niet voor direct zijnDaan_ schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:28:
[...]
Wil je gravel routes gaan fietsen. Brede onverharde paden of echt mbt routes? Wil je mtb routes gaan fietsen. bijvoorbeeld zoals Mook. Dat vergt al meer van de fiets dan brede gravel paden. Veel van de mbt fietsen die worden verkocht in deze prijs klasse zijn vooral bedoeld voor gravel ritjes en niet zo zeer voor het stuiter werk wat je op diverse mbt routes tegen kunt komen. Advies om tweede hands te gaan kijken met dit budget is nog niet eens zo'n gek advies ;-)
Houdt er ook rekening mee met bijkomende onderhoudskosten. Bijvoorbeeld opnieuw afstellen van versnelling, remmen etc.... Mountainbiken is geen goedkope hobby. Ook met een nieuwe fiets moet er wel eens iets afgesteld worden etc...
Wel verstandig om te kijken of je langzamerhand de kennis kunt gaan vergaren om de basis onderhoud zelf te kunnen gaan doen. Bijvoorbeeld afstellen van versnelling etc...
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Inderdaad, ik zou in de toekomst ook zelf wat willen leren van fietsen om dan evt het onderhoud zelf uit te voeren. Daarom dacht ik nu meer een "experiment" fiets te kopen voor een paar jaar waar ik alles mee kan leren en moest ik dan toch beslissen dat ik deze sport een stapje verder wil brengen kan ik alsnog een dure/deftigere fiets kopen.
Is er dan geen grote meerwaarde tussen bv de Rockrider ST100/120 of een Giant Talon 4? Dus beter dan gaan voor een Rockrider 100 of 120 en de centen gewoon bijhouden voor onderhoud etc?
Dit zijn geen mtb-routes, dit is voor gravelbikes (zonder vering vooral). Dat gaat wel ruimte in budget opleveren.Eärwen schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:44:
[...]
Het zal voornamelijk paden als dit zijn afwisselend met verharde wegen (van thuis uit vertrekken), ik denk dan aan wekelijks 2-3 tours met op zondag een lange tour van 40-50km rondom de dorpen hier (wel voornamelijk in bossen). Uiteindelijk zie ik het ook wel zitten om mss eens naar de ardennen te gaan en daar eens een dag te gaan fietsen of naar wat grotere bossen hier in omstreken. Maar dat zal toch niet voor direct zijn
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Inderdaad, ik zou in de toekomst ook zelf wat willen leren van fietsen om dan evt het onderhoud zelf uit te voeren. Daarom dacht ik nu meer een "experiment" fiets te kopen voor een paar jaar waar ik alles mee kan leren en moest ik dan toch beslissen dat ik deze sport een stapje verder wil brengen kan ik alsnog een dure/deftigere fiets kopen.
Is er dan geen grote meerwaarde tussen bv de Rockrider ST100/120 of een Giant Talon 4? Dus beter dan gaan voor een Rockrider 100 of 120 en de centen gewoon bijhouden voor onderhoud etc?
MTB routes begint bij dit kaliber (voor de vraag: vet, waar is dit? afdaling Schoorlse nok

Daar zijn schijfremmen en vering wel een must, op een mtb-route heb je vooral wortels, kuilen, afdalingen e.d. waar je meer fiets voor nodig hebt. En niet te vergeten, meer bochtenwerk.
Met een koersfiets zijn die routes van mij toch niet mogelijk? En een gravelbike is toch al direct duur (bij decathlon de goedkoopste toch ook al direct 700eu). Zou een goedkope mountainbike dan niet volstaan voor gravelroutes?Nox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:30:
[...]
Dit zijn geen mtb-routes, dit is voor gravelbikes (zonder vering vooral). Dat gaat wel ruimte in budget opleveren.
MTB routes begint bij dit kaliber (voor de vraag: vet, waar is dit? afdaling Schoorlse nok:
[Afbeelding]
Daar zijn schijfremmen en vering wel een must, op een mtb-route heb je vooral wortels, kuilen, afdalingen e.d. waar je meer fiets voor nodig hebt. En niet te vergeten, meer bochtenwerk.
Rockrider MTB ST100
![]() | ![]() | ![]() |
Die routes zijn prima mogelijk met een gravelbike. Heck, er staan zelfs foto's van gravelbikes op.Eärwen schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:34:
[...]
Met een koersfiets zijn die routes van mij toch niet mogelijk? En een gravelbike is toch al direct duur (bij decathlon de goedkoopste toch ook al direct 700eu). Zou een goedkope mountainbike dan niet volstaan voor gravelroutes?
Rockrider MTB ST100
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wil je echt serieus iets gaan doen dan zou ik zeggen spaar nog even door. 300 euro voor een fiets is heel weinig en de kans dat je het in een jaar weggooit is groter dan dat je er echt wat aan hebt. Wil je toch graag een fiets kopen, koop dan die mtb maar wees gewaarschuwd. Mtb'en is gewoon een wat duurdere hobby dan schaken of dammen.
Decathlon geeft zelf ook al deze disclaimer:
Als je schoenen nodig hebt, kan ook prima Bristol schoenen van 15 euro kopen.. maar dat doe je niet als je wilt gaan hardlopen, laat staan als je een 10 km gaat lopen, of nog gekker een marathon.GEBRUIKSAANWIJZING
Niet geschikt voor XC, All Mountain, Enduro en BMX-en.
En ook als je ze maar af en toe aandoet kom je er achter dat ze toch niet heel comfortabel zijn. Je zweetpoten krijgt na 15 minuten, de stank er niet meer uit gaat en dat je toch beter wat anders had kunnen kopen
[ Voor 27% gewijzigd door Prulleman op 21-03-2022 15:49 ]
Dat is waar, maar lopen is toch net iets anders, ik loop zelf ook wel 10kms-halve marathons en een goede schoen hebben is belangrijk omwille van blessure preventie... Je kan echter wel fietsen met eender welke fiets toch? Het verschil in de prijs zal hem inderdaad dan wel liggen bij doelen en comfort. Maar zonder fiets kan je ook niet merken waar je noden en doelen liggen.. Vind het echt een lastige keuze.Prulleman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:46:
@Eärwen ik zal niet beweren dat je een dure fiets nodig hebt om lol te hebben.. maar je gaat nu echt voor het goedkoopste wat er te vinden is... Als je niet de ambitie hebt om harder/langer/uitdagender te van fietsen, dan kan je best lang met zo'n fiets doen. Heb je die ambitie wel (en heb je ook wat aanleg technisch en/of conditineel) dan kan je wel redelijk snel tegen de grenzen van een budget fiets aanlopen.
Decathlon geeft zelf ook al deze disclaimer:
[...]
Als je schoenen nodig hebt, kan ook prima Bristol schoenen van 15 euro kopen.. maar dat doe je niet als je wilt gaan hardlopen, laat staan als je een 10 km gaat lopen, of nog gekker een marathon.
En ook als je ze maar af en toe aandoet kom je er achter dat ze toch niet heel comfortabel zijn. Je zweetpoten krijgt na 15 minuten, de stank er niet meer uit gaat en dat je toch beter wat anders had kunnen kopen
Donderdag ga ik langs decathlon, zal dan eens kijken naar de verschillen tussen ST100 en ST120 en waarschijnlijk zal het dan een keuze tussen 1 van die twee worden. Als ik deze zomer maar wat kan gaan fietsen en niet teveel de bossen moet ontwijken ben ik al tevreden.
@Prulleman heeft echt een punt hier.Eärwen schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:10:
[...]
Dat is waar, maar lopen is toch net iets anders, ik loop zelf ook wel 10kms-halve marathons en een goede schoen hebben is belangrijk omwille van blessure preventie... Je kan echter wel fietsen met eender welke fiets toch? Het verschil in de prijs zal hem inderdaad dan wel liggen bij doelen en comfort. Maar zonder fiets kan je ook niet merken waar je noden en doelen liggen.. Vind het echt een lastige keuze.
Donderdag ga ik langs decathlon, zal dan eens kijken naar de verschillen tussen ST100 en ST120 en waarschijnlijk zal het dan een keuze tussen 1 van die twee worden. Als ik deze zomer maar wat kan gaan fietsen en niet teveel de bossen moet ontwijken ben ik al tevreden.
Je gaat kiezen voor een van de laagst geprijsde fietsen die als mtb worden verkocht. Echter, heeft dit weinig met mtb te maken maar zijn het stadsfietsen met blootliggende versnellingen die de spatborden missen. Leuk om in de stad naar het station te fietsen, stoepje op en af, maar dit heeft echt niks met mtb’en te maken.
Ik zou even doorsparen voor een ‘echte’ fiets om lekker op bospaden te fietsen.
Of steek desnoods 30mm banden met profiel met lage druk als het past op je racer. Dan ben je nog beter af.
€ 500,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Voor 500-700 euro staan prima fietsen van a merken op marktplaats. Ik zou niet eens willen fietsen op zo'n Decathlon fiets van 350 euro tbh. En je zegt er geen verstand van te hebben, maar als je er op fiets en het remt en schakelt goed en de wielen zijn recht, dan zit je wel goed
[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 21-03-2022 16:28 ]
Zo'n insert trek je er uit als je er een binnenband in stopt. Dan duw je 'm in je tas, tussen je spaken of (als je durft) onder je shirt ofzo.daanb14 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:54:
[knip]
De Tyreinvader van Effetto Mariposa is ook specifiek daarop gericht idd. Puur pinch protection, meer niet. Ik zou het echt doodzonde vinden om mijn eerste set fatsoenlijke wielen stuk te rijden. Zit zo'n dunne insert in de weg als je bij lekrijden naar de auto wilt kunnen rijden op een binnenband?
Ik rijd zelf rond met de Tyreinvader 50 met een 30mm velg en hij doet wat hij moet doen. Beschermt mijn mooie velgje als je ergens net te hard op terecht komt of net niet genoeg lucht in je band hebt zitten. Een ander voordeel waar ik van tevoren niet over nagedacht had: ik kan mijn band nu tubeless op de velg krijgen met alleen een mini-pompje! Als ik nu nog een keer een insert zou kopen, zou ik waarschijnlijk een Tubolight halen. Een beetje meer schuim zou het mogelijk maken om er langzaam mee naar huis te rijden.
while (! ( succeed = try ()));
voor mezelf...:, zou -ik- niet op zo'n fiets willen fietsen omdat ik graag mezelf push, technisch (binnen zekere grenzen, ik doe geen grote jumps of enorme drops) maar ook qua conditie,en daarom wil ik dat niet dat mijn materiaal de beperkende factor is. Als beginner zal dat bij zo'n decathlon fiets ook niet het geval zijn, maar de tijd dat je fiets wel de beperkende factor is -kan- vrij snel komen. Sterker nog, als je al een aardige hardloop of wielrenconditie hebt, dan is je snelheid al snel vrij hoog en zal je zo'n fiets misschien direct al een beperkende factor zijn.Eärwen schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:10:
[...]
Dat is waar, maar lopen is toch net iets anders, ik loop zelf ook wel 10kms-halve marathons en een goede schoen hebben is belangrijk omwille van blessure preventie... Je kan echter wel fietsen met eender welke fiets toch? Het verschil in de prijs zal hem inderdaad dan wel liggen bij doelen en comfort. Maar zonder fiets kan je ook niet merken waar je noden en doelen liggen.. Vind het echt een lastige keuze.
Een nuance in het verhaal, dit is echt mijn main hobby en het mag gewoon geld kosten, ik leg elke maand wat opzij en ik vind het materiaal stukje van deze hobby ook gewoon prachtig. voor mijn nieuwe wielset is 1 velg al de 1,5 - 2 keer de prijs van de fiets waar jij naar kijkt (1 -velg- dus... niet eens 1 compleet wiel..) dus misschien moet je ook niet naar mij luisteren
even een paar voorbeelden, waar het mis kan gaan met zo'n fiets. (en dat merk je allemaal niet als je een rondje aan het toeren bent, maar wel als je gaat knallen.):
- remmen, als je naar beneden gaat wil je dat je remmen betrouwbaar en doseerbaar zijn. als 1 van die 2 niet op orde is, dan wordt het simpelweg gevaarlijk. Misschien dat het op de weg prima voldoet, maar ga je een langere afdaling doen en de beol wordt warm.. dan doen ze het misschien ineens niet als je ze nodig hebt.
- versnellingen. Een keer mis schakelen op een vlak stuk is niet zo erg, je zal de boel niet snel kapot trappen, en ff heen en weer en je zit weer in de juiste versnelling. Ga je vol op de pedalen een berg op en werken je versnellingen niet, trap je zo je ketting stuk, kan je naar huis lopen of minder erg, moet je afstappen en doorlopen tot je boven bent en weer op kan stappen.
- vering. op lage/medium snelheid is een vork van een paar tientjes prima, dan veert ie amper in of uit, maar ga je harder rijden, dan belast je de vork ook meer. Een vork van zo'n fiets flexed aan alle kanten, waardoor je wiel niet in de richting gaat die je bedoelt + de demping is vaak zo slecht dat je een soort pogostick op je fiets hebt, als je dus ergens goed inveert, krijg je gewoon een klap terug, Niet echt lekker en gewoon gevaarlijk in een snelle bocht
- banden, banden van een paar euro (meer kunnen ze niet kosten op een fiets van 260) hebben veel rolweerstand en weinig grip (hard rubber..) als je de grenzen wat gaat opzoeken lig je zo onderuit, en als je met anderen gaat fietsen trap jij je een ongeluk terwijl de rest met minder kracht even hard of harder gaan.
(ja deze verschillen kunnen echt groot zijn)
https://www.2dehands.be/v...velbike-maat-l-1-75-1-85m
Deze gravelbike ziet er mij wel zeer goede kwaliteit uit maar ik denk niet dat deze verkocht wordt voor 400-500 euro?
https://www.2dehands.be/v...82203079-gravelbike-scott
[ Voor 13% gewijzigd door Eärwen op 21-03-2022 16:55 ]
Ja in dat laatste kan ik mezelf toch wel terug vinden mijn vrienden met een koersfiets/mountainbike en ik met mijn oude Norta Herenfiets die ik 10 jaar geleden 2dehands heb gekocht voor 30 euro.Prulleman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:50:
[...]
voor mezelf...:, zou -ik- niet op zo'n fiets willen fietsen omdat ik graag mezelf push, technisch (binnen zekere grenzen, ik doe geen grote jumps of enorme drops) maar ook qua conditie,en daarom wil ik dat niet dat mijn materiaal de beperkende factor is. Als beginner zal dat bij zo'n decathlon fiets ook niet het geval zijn, maar de tijd dat je fiets wel de beperkende factor is -kan- vrij snel komen. Sterker nog, als je al een aardige hardloop of wielrenconditie hebt, dan is je snelheid al snel vrij hoog en zal je zo'n fiets misschien direct al een beperkende factor zijn.
Een nuance in het verhaal, dit is echt mijn main hobby en het mag gewoon geld kosten, ik leg elke maand wat opzij en ik vind het materiaal stukje van deze hobby ook gewoon prachtig. voor mijn nieuwe wielset is 1 velg al de 1,5 - 2 keer de prijs van de fiets waar jij naar kijkt (1 -velg- dus... niet eens 1 compleet wiel..) dus misschien moet je ook niet naar mij luisteren
even een paar voorbeelden, waar het mis kan gaan met zo'n fiets. (en dat merk je allemaal niet als je een rondje aan het toeren bent, maar wel als je gaat knallen.):
- remmen, als je naar beneden gaat wil je dat je remmen betrouwbaar en doseerbaar zijn. als 1 van die 2 niet op orde is, dan wordt het simpelweg gevaarlijk. Misschien dat het op de weg prima voldoet, maar ga je een langere afdaling doen en de beol wordt warm.. dan doen ze het misschien ineens niet als je ze nodig hebt.
- versnellingen. Een keer mis schakelen op een vlak stuk is niet zo erg, je zal de boel niet snel kapot trappen, en ff heen en weer en je zit weer in de juiste versnelling. Ga je vol op de pedalen een berg op en werken je versnellingen niet, trap je zo je ketting stuk, kan je naar huis lopen of minder erg, moet je afstappen en doorlopen tot je boven bent en weer op kan stappen.
- vering. op lage/medium snelheid is een vork van een paar tientjes prima, dan veert ie amper in of uit, maar ga je harder rijden, dan belast je de vork ook meer. Een vork van zo'n fiets flexed aan alle kanten, waardoor je wiel niet in de richting gaat die je bedoelt + de demping is vaak zo slecht dat je een soort pogostick op je fiets hebt, als je dus ergens goed inveert, krijg je gewoon een klap terug, Niet echt lekker en gewoon gevaarlijk in een snelle bocht
- banden, banden van een paar euro (meer kunnen ze niet kosten op een fiets van 260) hebben veel rolweerstand en weinig grip (hard rubber..) als je de grenzen wat gaat opzoeken lig je zo onderuit, en als je met anderen gaat fietsen trap jij je een ongeluk terwijl de rest met minder kracht even hard of harder gaan.
(ja deze verschillen kunnen echt groot zijn)
Eigenlijk dezelfde fiets als zo'n tweedehands. Derailleur is wss van een serie lager maar zou toch veel liever een nieuwe hebben. Bij zo'n tweedehands heb je kans dat je snel aanloopt tegen onderhoud(kosten)
Cube of Cannondale andere merken waar je naar kan kijken.
Kom hier niet zo heel regelmatig meer, maar lees nu allemaal mooie berichten over Finale Ligure. Laat ik daar nou half april ook naar toe gaan. Bovenstaande is mooi leesvoer! Thanks.Ko.Kane schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:38:
[...]
Ik weet niet hoeveel jullie al weten, maar ik dacht laat ik eens een soort van spot guide typen:
De trailmap en navigeren:
Als ik naar namen verwijs dan houd ik de namen van Trailforks aan. Niet elke bron heeft exact de zelfde namen. Trails zijn niet altijd aangegeven, maar meestal wel lang en als je op een trail zit is het vrij makkelijk te volgen bij kruisingen. Maar om trails te kunnen vinden, aan elkaar te linken en de status te zien, raad ik echt Trailforks aan. Trailforks heeft ook een app, die is betaald voor unlimited trails, maar als je hem installeert is hij gratis in je te kiezen home region, die regio staat vrij dus kies Finale Ligure...
PS: zet de basemap op iets makkelijks leesbaar zoals "openstreetmap".
De trails:
Ik weet niet waar ik beginnen moet want je hebt er alles wat je wensen kan: van XC, naar flowige singletrails, natural singletrails, tot super steile rotsige EWS trails. En je ziet alle type fietsen langs komen van AM tot Enduro tot DH fietsen...vaak ook nog op dezelfde trails. Ieder in zijn eigen pace.
Algemene tip is om op youtube een POV run te bekijken van geplande trails, zodat je weet wat je kan verwachten als je niet voor verrassingen wil komen te staan ivm moeilijkheid.
De laatste status over welke trails open gesloten zijn ivm onderhoud/schade of wegens jagen op wildzwijn kun je vinden op Finale Outdoor: https://www.finaleoutdoor.com/en/live/mtb-emtb. Vooral in jachtzeizoen goed op letten: dit wordt 's ochtends of 's avonds geüpdate waar ze gaan jagen en schieten op alles wat ritselt in de bosjes.
Le Manie
Gebied "Le Manie" is een soort plateau ten N-O van FL boven Varigotti. Daar kun je vanuit FL prima naar toe fietsen over erg rustige straat. Je kan meteen terug FL in fietsen met de afdalingen Briga Destra of Sinistra (Briga Right of Left). Dat is prima te doen als kort rondje. Dat zijn wel typische trails die dus blauw zijn, maar wel wat pittige secties in zitten, die duidelijk lastiger zijn. Bovenop La Manie is een loop van de 24hr XC race, secties daarvan heb ik gedaan en die waren leuk. Je kan naar Varigotti afdalen via de DH Uomini en Donne. De vrouwen gaat over in de mannen en dat laatste stuk is vrij pittig.
Verrezzi
Gebied "Verrezzi" is ook aan te fietsen vanuit FL over deels wat drukkere weg of the linken vanaf Rollercoaster (zie verder op) en heeft ook XC achtige up/down trails, De afdaling X-men direct terug naar FL is wel stijl.
Din
Dan de eerste Main Shuttle droplocatie bekend lokaal onder de namen: Din, genoemd naar de Osteria, Melogno, naar de plaatsnaam of Rollercoaster, naar het start trail. Rollercoaster is een absolute klassieker, goede warming up om te beginnen in het gebied. Mooi lang en flowig en langzame opbouw om aan terrein te wennen, en slingert als een rollercoaster slalommend op en neer (ja echt). Ongeveer halverwege splitst het via Martina trail naar een oude kerk en picknick gebied, alternatief doe je Rollercoaster totdat je straat/fireroad kruist en ga je daar richting de kerk. Eerlijk gezegd heb ik elke keer het Martina trail afslag gemist...en gewoon rollercoaster tot aan die straat gereden...Die Kerk is startpunt van oa Kill Bill 1 en 2 gevolgd door Madonna della Guardia, dat zijn stuk pittiger trails dan Rollercoaster, dus afhankelijk hoe makkelijk Rollercoaster werd gevonden een keuze maken. Madonna wordt ook wel het lastigste trail genoemd in FL, maar er zijn wat lastigere trails maar niet in het hoofd netwerk. Er zit een mega rockslab sectie in die aardig pittig is. Al die trails eindigen in Calice Ligure: perfecte plek voor pauze op terras en er is supermarkt voor de cheap lunch. Vanuit Calice Ligure kun je naar FL rollen over de straat of over rustige weg klimmen richting Feligno. Op de kam van de berg ook daar weer bij een kerk van de straat af om ri de trails te gaan: Pino Morto, of Pian Marino, gevolgd door de erg coole trail opties: Cromagnon, Neanderthaler of Otzi. Alternatief zoeken naar Oribago 1 en 2, en Margot, dat is ook een leuk cluster van trails, iets verder ri Feligno.
Indien Rollercoaster al spannend zat was of omdat je Rollercoaster helemaal wil zien: helemaal uitrijden tot ook weer aan een kerk, en dan een stuk weg+ trail richting het Verezzi gebied en daar nog wat meepakken of gewoon omlaag ri FL rollen.
NATO
Dan de tweede Main Shuttle droplocatie: NATO Base. Je wordt vlakbij een oude basis afgezet en de basis zelf is startpunt van hele rits trails. De basis is het standaard basis model van elke game: watchtower, watertank, barrack, roll door garages, utility building...![]()
[Afbeelding]
Hier is zo veel mogelijk, de standard begin routes zijn: Base Nato, Madre Natura, H-trail en die vervolgens met 1vd zwarte afdalingen Ca Bianca of Little Champery richting Feglino afsluiten, of het hier boven genoemde cluster van Pino Morte etc opzoeken. (Of na afdalen in Feglino daar heen klimmen over de weg!) Het is trouwens ook prima mogelijk Madre Natura te doen en dan via de weg weer omhoog voor rondje Nato Base, als je 300hm 'prima' vindt.
Alternatief van Nato Base startpunt kun je Crestino nemen (helemaal) of dan Cravarezza ri Ingegnere nemen, wat ook een EWS stage is, maar goed te doen voor grootste gedeelte. Je kan echter ook vroeg op Crestino afslaan en landinwaarts afdalen via bv Neverland en nog ander trails ri het gehucht Cadotto. Dan via bosweg weer omhoog en in Crestino of Ingegnere weer indroppen. Let wel op: Dat is dan een verplichte klim omdat je aan de 'verkeerde' kant van de berg zit en Cadotto ligt denk ik bijna 500m lager dan Base Nato!
Ook hier ben je dan uiteindelijk weer in Feglino. Daar is een sowieso een ouderwetse alimentari en barretje. Vanuit hier kun je naar FL rollen via de weg of richting Calice Ligure klimmen en de eerder genoemde Pino Morto etc trails nemen.
Shuttles
Het wemelt van de shuttles in FL. Belangrijke grote opstappunten zijn in Final Borgo bij Finale Bikers, Finale Outdoor, Finale Ligure Freeride. Ook hebben campings of hotels vaak shuttles of shuttles waarmee ze samen werken en je daar kunnen ophalen. Je kan ook gidsen boeken, zodat je bovenstaande kan vergeten en iemand het laat zien. Of dat ze je steeds onderaan trail opwachten en weer omhoog karren, of nog verdere binnenlandse trails bezoekt.
Wij nemen dus vaak maar 1 shuttle per dag en doen soms directe serie afdaling omlaag, of linken trails en zijn 30km zoet en een extra 1500hm. Het gebruiken van een Shuttle is wel aan te raden, de beide drop of punten zijn op ong 17km land inwaarts en 1000hm. En dat elke keer als start van de dag te doen is te gek.
Voorbereid onder weg zijn
Beetje betuttelend: maar als je op bv Ingegnere een probleem hebt ben je wel stukje wandelen van de bewoonde wereld om überhaupt taxi te regelen en terug lopen naar FL is niet echt een optie. De trails zijn lang zat, dus als je 1x kan lek rijden kan je ook 2x lekrijden. Water, snacks, tools en fiets bescherming passend bij je plannen uitkiezen. Kijk ook nog eens naar je banden: geschikte casing voor wat je wil gaan doen?
Iedereen moet zelf beslissen, maar om een voorbeeld te geven met zijn tweeën hebben we dit verdeeld over beiden bij ons (beide fietsen tubeless met achter insert):
- extra binnenbandje op frame gestrapt (1 op elke fiets)
- 2 stuks CO2 cartridges plus pomp kopje
- 1 pompje op frame
- 1 mini plaksetje (evt ook om buitenband van binnen te plakken als een gat niet sealt en geen zin in biba)
- 1 max-salami wiel plugsetje
- 2 bandenlichters (3 bij DD of zwaardere casings)
- 1 kleine EHBO kit
- 1 multitool, met kettingbreker
- klein grut zoals tierips, quicklink, valve core
Als laatste tip: zorg dat je een spare derailleur hanger meeneemt op vakanties als je geen UDH hebt. Ik koop er altijd meteen 1 bij een fiets, want als je het er op aan laat komen zul je zien dat ze ook nog regelmatig slecht leverbaar zijn. Dus dan ben je de sjaak op je vakantie als je hem knikt.
De toerist uithangen
Niet vergeten Final Borgo te bezoeken! Erg oud stadje, zelfs met stevige wandeling nog lopend te doen vanuit FL. (25-30min). Ook leuk voor after-ride terras hangen en eten. Speciale focaccia bakkerijen is een ding in deze regio, en die zijn super aan te raden. Verder is er natuurlijk een strand, barst het van gastronomie en ijs.
Verder is de kust bezaaid met typische ligurse dorpjes, zoals bv Noli. Savonna is eerste wat grotere stad, vond ik niet zo extreem bijzonder, maar ook hier veel historie, oud fort etc.
Genua is ook goed te bereiken met de trein vanuit FL in 40min (de sneltrein), dat is leuke dagtrip.
Het Klimaat
Het is een zomerse badplaats, dus het is er nogal warm in de zomer. Dat maakt klimmen wel pittig op midden van de dag en de middag. Het is ideale plek om seizoen start of afsluiter te doen. Wij waren er tot eind oktober en dan heb je nog volop zon. Overdag korte broek of nog zelfs ff frisse duik nemen. 's avonds is het dan wel iets van 10-15 graden.
Handtekening
Mee eens, goedkoop is (vaak) duurkoop.Nox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:43:
[...]
Die routes zijn prima mogelijk met een gravelbike. Heck, er staan zelfs foto's van gravelbikes op.
Wil je echt serieus iets gaan doen dan zou ik zeggen spaar nog even door. 300 euro voor een fiets is heel weinig en de kans dat je het in een jaar weggooit is groter dan dat je er echt wat aan hebt. Wil je toch graag een fiets kopen, koop dan die mtb maar wees gewaarschuwd. Mtb'en is gewoon een wat duurdere hobby dan schaken of dammen.
Mijn schoenen alleen al kosten zelfs meer dan 300 euro
[ Voor 13% gewijzigd door Southern Sun op 22-03-2022 09:20 ]
Lucht (gaat om een Canyon)418O2 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:08:
Lucht of olie @Southern Sun ? Over welke fiets gaat het?
[ Voor 56% gewijzigd door Southern Sun op 22-03-2022 09:16 ]
Er zijn andere uiterstenTommyGun schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 00:46:
[...]
Mee eens, goedkoop is (vaak) duurkoop.
Mijn schoenen alleen al kosten zelfs meer dan 300 euro
@Eärwen
Maar als je een degelijke fiets wil, koop bij cube een aluminium fiets, ze zijn vaak degelijk afgemonteerd, frames zijn erop gemaakt ze te gebruiken waarvoor ze eruit zien en je kan verwachten dat met onderhoud het alsnog jaren meegaat. Je spaart misschien wat langer om er een te kopen maar kan ze zeker gebruiken, de aim zou ik zelfs een rondje Schoorl mee doen. Voor jouw gebruik zou ik echter uitwijken naar een gravelbike. Dit spaart onderhoud uit op je voorvork (want geen vering) en geeft meer fietsplezier, vering is voor jouw toepassing niet nodig (sowieso vering op wegfietsen, wie bedenkt dat)
Aim MTB:
https://www.cube.eu/nl/20.../aim/cube-aim-blacknblue/
Analog, echt een goede fiets/setup voor als je later nog wat spannenders wilt ondernemen:
https://www.cube.eu/nl/20...ube-analog-flashgreynred/
Gravelbike (goedkoopste die ik kan vinden):
https://www.cube.eu/nl/20...be-nuroad-deeptealnblack/
[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 22-03-2022 09:29 ]
Ha ik heb ook Lake, maar daar kwamen nog kosten bij voor custom zooltjes. Erg fijne schoenen jaNox schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:25:
[...]
Er zijn andere uitersten![]()
Mijne waren de helft en zijn ook erg goed (lake, lederen schoenen... echt aanraders)
Sorry, wel offtopic hier denk ik.
Kan ik het helemaal mee eens zijn.Nox schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:25:
[...]
Analog, echt een goede fiets/setup voor als je later nog wat spannenders wilt ondernemen:
https://www.cube.eu/nl/20...ube-analog-flashgreynred/
Rij zelf ook op een Analog sinds 2021 (toen was ie nog maar €699,-) en kom nergens iets te kort.
Voelt als een heel solide fiets.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik vergeet altijd welke welke is haha, de rode route! (Is dat HV?)ErikG2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:40:
[...]
Lage Vuursche is een heel klein stukje afgesloten bij de opgang vanaf Soest en gisteren einde van de middag is een stukje vanaf de camping richting de kuil afgesloten. De grootste omleiding was op Hoge Vuursche, deze is sinds gisteren flink korter geworden. Dus ik denk dat je Hoge Vuursche gereden hebt.
Rood is Hoge Vuursche inderdaad. Ik moet zelf juist altijd even kijken welke kleur welke route is, ik let nooit meer op de paaltjes, na rondje 100 en zoveel weet je het wellex schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Ik vergeet altijd welke welke is haha, de rode route! (Is dat HV?)
Ik was met mijn zoon van (bijna) 10, derde/vierde keer voor ons en eerste keer dat we de hele route probeerden te rijden. Was toch nog iets te lang voor hem dus die omleiding kwam hem wel goed uit hahaErikG2 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:08:
[...]
Rood is Hoge Vuursche inderdaad. Ik moet zelf juist altijd even kijken welke kleur welke route is, ik let nooit meer op de paaltjes, na rondje 100 en zoveel weet je het wel
Ook meteen een fles Stan's NoTubes Tyre Sealant, moet daar nog een vulspuit bij of er iets bij waarmee je de boel kunt vullen? Lees ik namelijk niet in de omschrijving bij Mantel..
De eerste paar keer heb ik het ook met een spuit gedaan, het idee is dat je dan eerst zonder sealant de band kan ploppen (minder messy). En als de band dan goed op de velg zit, draai je de core uit je ventiel en vul je de sealant via het ventiel, de spuit kan je dan ook gelijk gebruiken voor de hoeveelheid (de stan's spuit die ik heb gaat maar tot 60 en 90 is aan te raden voor 29", dus dan moet je nog steeds 2 keer prutsen).D-Ed schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:14:
Ik sta op het punt twee Vittoria Mezcal G2's aan te schaffen (dank @Roozzz voor de tip).
Ook meteen een fles Stan's NoTubes Tyre Sealant, moet daar nog een vulspuit bij of er iets bij waarmee je de boel kunt vullen? Lees ik namelijk niet in de omschrijving bij Mantel..
De laatste keer heb ik het op de "simpele" manier gedaan, 1 kant los, biba eruit, ventiel erin, 90 ml erin, band terug en dan pas pompen.. Als het in 1 keer goed gaat is dan makkelijker/sneller, maar plopt de band niet en moet je trucjes gaan uithalen, dan is het lastig dat de sealant er al in zit.
Veel moderne combinaties gaan vrij makkelijk, maar er zijn altijd uitzonderingen
de gok is aan jou
Zo te zien ga ik die spuit er ook ff bijbestellenPrulleman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:22:
[...]
De eerste paar keer heb ik het ook met een spuit gedaan, het idee is dat je dan eerst zonder sealant de band kan ploppen (minder messy). En als de band dan goed op de velg zit, draai je de core uit je ventiel en vul je de sealant via het ventiel, de spuit kan je dan ook gelijk gebruiken voor de hoeveelheid (de stan's spuit die ik heb gaat maar tot 60 en 90 is aan te raden voor 29", dus dan moet je nog steeds 2 keer prutsen).
De laatste keer heb ik het op de "simpele" manier gedaan, 1 kant los, biba eruit, ventiel erin, 90 ml erin, band terug en dan pas pompen.. Als het in 1 keer goed gaat is dan makkelijker/sneller, maar plopt de band niet en moet je trucjes gaan uithalen, dan is het lastig dat de sealant er al in zit.
Veel moderne combinaties gaan vrij makkelijk, maar er zijn altijd uitzonderingen![]()
de gok is aan jou
Bike-components.de heeft de spuit van Stan's op voorraad. Dikke kans dat bike-discount hem ook heeft.D-Ed schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Zo te zien ga ik die spuit er ook ff bijbestellenDank!
Edit: Zojuist gebeld door een maatje, die heeft de 'simpele' @Prulleman methode al eens gedaan en komt helpen (maar niet binnen doen was zijn advies om ruzie met je vrouw te voorkomen
Komt goed, dank voor de adviezen! Twee keer Vittoria Mezcal Stan's Sealant in bestelling
[ Voor 50% gewijzigd door D-Ed op 22-03-2022 16:47 ]
Spuit van Stan's ook tijdje gebruikt, maar dat was klieder werk. Met erop schroeven. Gebruik nu goedkope spuit van Alli. Geen geklieder meer.Prulleman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:22:
[...]
De eerste paar keer heb ik het ook met een spuit gedaan, het idee is dat je dan eerst zonder sealant de band kan ploppen (minder messy). En als de band dan goed op de velg zit, draai je de core uit je ventiel en vul je de sealant via het ventiel, de spuit kan je dan ook gelijk gebruiken voor de hoeveelheid (de stan's spuit die ik heb gaat maar tot 60 en 90 is aan te raden voor 29", dus dan moet je nog steeds 2 keer prutsen).
https://nl.aliexpress.com...r_list.0.0.21ef79d25FksB6
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2022 16:56 ]
Ik heb een vergelijkbare spuit. Ideaal, geen viezigheid of gedoe.Daan_ schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:46:
[...]
Spuit van Stan's ook tijdje gebruikt, maar dat was klieder werk. Met erop schroeven. Gebruik nu goedkope spuit van Alli. Geen geklieder meer.
[Afbeelding]
60ml spuit is gewoon veels te klein.
Heb zelf gewoon wat grote spuiten bij de apotheek gehaald en had nog wat dunne slangetjes van de bouwmarkt liggen, (eigenlijk iets te groot voor op het ventiel) maar als de band niet plopt, dan kan je wel makkelijk de sealant er uit zuigen.Prulleman schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:22:
[...]
Veel moderne combinaties gaan vrij makkelijk, maar er zijn altijd uitzonderingen![]()
de gok is aan jou
Maakt voor mij verder niet heel veel uit als het een tikkie een zooi wordt, doe het toch op m'n 'klus' balkon en een doekje er langs is dan voldoende.
[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 23-03-2022 11:51 ]
Dank voor jullie input, ik heb naar een dedicated full face (Fox ProFrame) gekeken, maar uiteindelijk toch een Bell Super DH besteld.
Ook nog maar een setje elleboogbeschermers (IXS Flow Evo+) besteld voor als het vest niet aan gaat en een nieuw paar schoenen (FiveTen Freerider Pro Mid VCS). Kwa gear ben ik nu volgens mij compleet voor FL!
Heb zelf ook lang getwijfeld over aanschaffen van dit soort pompen of zelfs een compressortje, maar tot dusver lukt het mij altijd om de band met een gewone pomp (Topeak Joeblow Mountain) te seaten. Doe ik iets per ongeluk helemaal goed of heb ik dom geluk met band en velg combinaties?Ko.Kane schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:35:
Voor bandje tubeless maken is een Topeak Joe Blow Booster pomp een echte aanrader. Voordeel tov compressor is dat je deze wel makkelijk meeneemt in de auto/op vakantie.
Volgens mij kun je pech hebben met de band en velg combi. Afgelopen vakantie in zuid frankrijk op de camping kregen we een voorband niet meer geseat met bovengenoemde pomp en een aantal CO2 patronen. Tripje naar de LBS waar het binnen een paar seconden opgelost was met een compressor. Ging trouwens over een Specialized Butcher band op een Roval velg. In dit specifieke geval was er best veel ruimte tussen de velgrand (hook) en de onderkant van de velg (waar de tape zit) zodat er altijd wel ergens een plek was waardoor lucht of CO2 langs de band / velg kon ontsnappen.drBunhead schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:02:
[...]
Heb zelf ook lang getwijfeld over aanschaffen van dit soort pompen of zelfs een compressortje, maar tot dusver lukt het mij altijd om de band met een gewone pomp (Topeak Joeblow Mountain) te seaten. Doe ik iets per ongeluk helemaal goed of heb ik dom geluk met band en velg combinaties?
Nog gebruik gemaakt van een fatsoenlijke uitleg of was je er al ervaren in? Ik ga er morgenvroeg aan beginnen dus alle tips zijn welkom-bolio- schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:12:
[...]
Volgens mij kun je pech hebben met de band en velg combi. Afgelopen vakantie in zuid frankrijk op de camping kregen we een voorband niet meer geseat met bovengenoemde pomp en een aantal CO2 patronen. Tripje naar de LBS waar het binnen een paar seconden opgelost was met een compressor. Ging trouwens over een Specialized Butcher band op een Roval velg. In dit specifieke geval was er best veel ruimte tussen de velgrand (hook) en de onderkant van de velg (waar de tape zit) zodat er altijd wel ergens een plek was waardoor lucht of CO2 langs de band / velg kon ontsnappen.
Ik ben gaan kijken in Decathlon en ik denk ook dat de Trek Marlin 4 mij beter gaat liggen. Ik ga wel even doorsparen en hoop hem dan binnen een paar weken te kunnen kopen.Jampot007 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:46:
@Eärwen als je vooral onverhard wil rijden en geen echte MTB paden kom je ook wel weg met een nieuwe fiets van de prijsklasse 500-700 euro. Bv https://www.mantel.com/trek-marlin-4
Eigenlijk dezelfde fiets als zo'n tweedehands. Derailleur is wss van een serie lager maar zou toch veel liever een nieuwe hebben. Bij zo'n tweedehands heb je kans dat je snel aanloopt tegen onderhoud(kosten)
Cube of Cannondale andere merken waar je naar kan kijken.
Bedankt voor de adviezen iedereen!
Dom geluk.drBunhead schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:02:
[...]
Heb zelf ook lang getwijfeld over aanschaffen van dit soort pompen of zelfs een compressortje, maar tot dusver lukt het mij altijd om de band met een gewone pomp (Topeak Joeblow Mountain) te seaten. Doe ik iets per ongeluk helemaal goed of heb ik dom geluk met band en velg combinaties?
Eigenlijk is het eerder omgekeerd: je moet wel redelijk domme pech hebben wil het niet gaan tegenwoordig. Maar buurman had een slap XC bandje dat niet uit zichzelf wat naar buiten ging staan in velg bed. Die stond aardig te zweten, had hem zeker half uur horen pompen en rommelen in zijn garage. Daar moest ik ook nog wat truckjes gebruiken om hem met booster op krijgen. Hij heeft nu ook die pomp gekocht.
Ik vind gewoon fijn dat het altijd werkt zonder als malle te hoeven pompen. Slang er op, knop om: pffffff plop plop en klaar.
Tips??D-Ed schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:36:
[...]
Nog gebruik gemaakt van een fatsoenlijke uitleg of was je er al ervaren in? Ik ga er morgenvroeg aan beginnen dus alle tips zijn welkomIk ben van plan de 'SKS Rennkompressor' te gebruiken..
[Afbeelding]
pompen als een malle
Maar serieus, het gaat om veel lucht tegelijk, dus flink pompen is wel belangrijk.
daarnaast kan je de core uit je ventiel halen, dat zorgt ook voor een grotere luchtstroom
Als dat niet genoeg is, dan moet je proberen het op zijn plek schuiven te helpen, glad maken met zeepsop, duwen, ...
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 23-03-2022 15:49 ]
Ja, dat ziet er uit als lage debiet pomp....Prulleman schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:48:
[...]
Tips??
pompen als een malle
Maar serieus, het gaat om veel lucht tegelijk, dus flink pompen is wel belangrijk.
daarnaast kan je de core uit je ventiel halen, dat zorgt ook voor een grotere luchtstroom
Als dat niet genoeg is, dan moet je proberen het op zijn plek schuiven te helpen, glad maken met zeepsop, duwen, ...
In toevoeging als het niet gaat of als je zeker wil zijn van te voren: met een biba eerste wiel seaten. Dan biba er uit halen en zorgen dat je een kant de seat goed laat zitten. En dan TL oppompen. Scheelt de helft.
Als het slappe band is helpt ook ophangen (of door iemand van de grond laten houden), soms staat de band door het gewicht van de velg open gedrukt.
De SKS hier liggen. Wel fijn dat onderdelen goed te verkrijgen zijn. Slang was al keer defect. Nieuwe gekregen onder garantie.D-Ed schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:36:
[...]
Nog gebruik gemaakt van een fatsoenlijke uitleg of was je er al ervaren in? Ik ga er morgenvroeg aan beginnen dus alle tips zijn welkomIk ben van plan de 'SKS Rennkompressor' te gebruiken..
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik hem niet weer kopen. Hij is niet echt nauwkeurig 1,5bar afwijking. Heb er nu twee gehad. De SKS ligt hier voor oud vuil in de schuur en gebruik nu een jaartje een Topeak JoeBlow Mountain.
Heb ik toch ergens geluk mee. Helpt natuurlijk ook wel dat ik geen slappe bandjes monteer over het algemeen.Ko.Kane schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:47:
[...]
Dom geluk.![]()
Eigenlijk is het eerder omgekeerd: je moet wel redelijk domme pech hebben wil het niet gaan tegenwoordig. Maar buurman had een slap XC bandje dat niet uit zichzelf wat naar buiten ging staan in velg bed. Die stond aardig te zweten, had hem zeker half uur horen pompen en rommelen in zijn garage. Daar moest ik ook nog wat truckjes gebruiken om hem met booster op krijgen. Hij heeft nu ook die pomp gekocht.
Ik vind gewoon fijn dat het altijd werkt zonder als malle te hoeven pompen. Slang er op, knop om: pffffff plop plop en klaar.
1,5 bar afwijking..Daan_ schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:58:
[...]
De SKS hier liggen. Wel fijn dat onderdelen goed te verkrijgen zijn. Slang was al keer defect. Nieuwe gekregen onder garantie.
Persoonlijk zou ik hem niet weer kopen. Hij is niet echt nauwkeurig 1,5bar afwijking. Heb er nu twee gehad. De SKS ligt hier voor oud vuil in de schuur en gebruik nu een jaartje een Topeak JoeBlow Mountain.
een goede dukmeter voor MTB moet vooral betrouwbaar zijn in de range van 1-2 bar. Ik gebuik de drukmeter van mijn JoeBlow (niet mountain) ook niet, die is meer voor racefietsen, ik heb een lezyne pompje handpompje met digitale drukmeter, ideaal om even voor een rit af te toppen.
Ik rij een kleine 10 jaar tubeless. Tegenwoordig heb ik thuis een compressor (niet specifiek hiervoor aangeschaft) maar mijn ervaring uit het verleden is dat het meestal met een pomp of 25 grams CO2 patroon ook prima lukt. Belangrijkste is snel zo veel mogelijk lucht in de band te krijgen, waarvoor de meeste tips al gegeven zijn:D-Ed schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:36:
[...]
[Afbeelding]
- Pomp geschikt voor hoog volume ipv hoge druk
- Valve core verwijderen voor meer flow
- Buitenband al zo goed mogelijk positioneren op de velg voor pompen
- Pompen als een gek (en niet te snel opgeven als er wat lucht ontsnapt maar blijven pompen)
Gebruik deze ook voor mijn motor. De airchecker komt bijna 1 op 1 overeen met de sensoren op mijn motor en een andere pomp die ik heb dus ik geloof het wel.
:strip_exif()/f/image/XOfz7BICnrQqdHj7L3EOABr7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind die bandjes nog wel spannend trouwens, op de cube acid 240 van mijn dochter zit wel een wat grover profiel, maar wel goed voor de techniek denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 23-03-2022 19:57 ]
Mja opzich boeit de afwijking niet zo hoor. Gaat meer om dat de consistentie er is.Prulleman schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:21:
[...]
1,5 bar afwijking..![]()
daar kom ik in principe niet eens bovenuit...
een goede dukmeter voor MTB moet vooral betrouwbaar zijn in de range van 1-2 bar. Ik gebuik de drukmeter van mijn JoeBlow (niet mountain) ook niet, die is meer voor racefietsen, ik heb een lezyne pompje handpompje met digitale drukmeter, ideaal om even voor een rit af te toppen.
Als de pomp continu 1,5 bar afwijkt is er niets aan de hand want daar kan je dan voor compenseren.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/LslHh371bcMSRdvtUDIZNiU2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/D97gxEEsVYZbOjONQPuguDe3.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ynSPFV3BiptfYJVCygAQ2mEs.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/31GbrOb9Jpn6sUUP0A6u2IaW.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/HJgCV0Fw7lCcrpeTQrOyBris.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Vp1bEGHbNAikRZDeX4FurHrW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/twcEMQcYFdMsxw2SbofksQto.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uhPiYDo5bAEsw36oME39lVBJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gjiuAOx0zXPdcfpZJ9WkJcgv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/3eLQmHbKxQUbkv4EKud8lNHG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/55VYbMhMIOdeXpdHHM0PPIZz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/evYGWIAux5CiLGCmTZMJ3NsW.jpg?f=fotoalbum_tile)