Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 190 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08

Kluus

Gang is alles

Over tubeless: je kan ook los een Schwalbe booster kopen, die heb ik, maar later ook een compressor gekocht voor het gemak. Die Schwalbe booster gebruik ik nog wel eens omdat de initiele stoot op 10 bar nog wat hoger is dan die van mijn compressor die maar tot 8 bar gaat (maar wel meer volume). Soms is dat net even nodig. Verder is zo’n booster inderdaad ook handig op vakantie. Vroeger ook co2 patronen gebruikt maar dat vind ik een beetje zonde :).

Overigens heb ik net als @drBunhead met MTB combinaties nooit “pech” gehad, die gaan bij mij ook altijd in een keer met de Joe Blow (non-MTB) maar voor mijn combi’s op de racer heb ik vaak zwaarder geschut nodig.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:21:
[...]

1,5 bar afwijking.. :X :X daar kom ik in principe niet eens bovenuit...

een goede dukmeter voor MTB moet vooral betrouwbaar zijn in de range van 1-2 bar. Ik gebuik de drukmeter van mijn JoeBlow (niet mountain) ook niet, die is meer voor racefietsen, ik heb een lezyne pompje handpompje met digitale drukmeter, ideaal om even voor een rit af te toppen.
Bij mij heeft dat ding ergens een halve bar afwijking, wat meer een issue is, is dat de manometer tot 25 bar oid gaat en dus een veel te grove schaalverdeling heeft. Verder is het idd laag debiet hoge druk dus niet echt ideaal voor tubeless. Doe het zelf met een Schwalbe Tirebooster er bij.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:30

Griffin

Is mythical

* Griffin meld zich ook.
Vroeger (lees: ergens 10 jaar geleden oid) veel op de racert gezeten (ong 200km per week). De fiets heb ik nog maar fiets al jaren nier meer. Dit heeft meerdere redenen:
1. Ik kreeg 2 kleine mini-griffins (de jongste is nu 5), dus dat neemt wat tijd op
2. Vorige zomer nog een keer geprobeerd maar echt veel plezier haal ik er niet meer uit

Toen heb ik een keer met het werk op de veluwe een MTB toch gedaan en vind het erg leuk, nu het beter weer word zit ik eraan te denken om er toch 1 aan te gaan schaffen. Veel dingen heb ik al, van helm tot kleding etc... (schoenen pak ik denk ik gewoon oude hardloopschoenen voor (voor nu)).

Wat zijn een beetje mijn eisen:
- Single crankset, minder onderhoud en voor wat ik doe volgens mij voldoende
- wel wat groter bereik achter (11 speed?)
- Voorvering met lock mogelijkheid (hoeft niet per se vanaf het stuur te bedienen te zijn)
- hydraulische schrijf remmen

Verder begin ik gewoon met 'normale' banden en nog geen tubeless etc.

Waar ik 10 jaar geleden op race gebied redelijk bij was, is dat hier natuurlijk absoluut niet het geval... en daarom vraag ik om wat hulp.

Zelf kwam ik bij Mantel (online, want nergens voorraad maar ik wil eigenlijk wel eerst even goed gaan zitten want ik ben met mijn 1.92 (en 83kg) niet extreem lang maar mijn benen zijn in verhouding wat langer) de Cube Analog (https://www.mantel.com/cu...4&spec[]=7679&spec[]=9470) tegen. Dit is ook een beetje de prijsrange waarin ik aan het zoeken ben (dus ongeveer 800-900EUR max (ookal vind mijn vrouw het prijzig... mijn reactie is dat ik niet te goedkoop wil ivm kwaliteit).
Er is ook nog de Trek Merlin 5, leuk prijsje maar geen single crank en qua kwaliteit ook wat minder lijkt mij. Dan is er ook nog de Scott Aspect 940 (https://www.mantel.com/sc...0&spec[]=7679&spec[]=9470) en de Trek Dual Sport 3 (https://www.mantel.com/tr...3&spec[]=7679&spec[]=9470)... deze zijn ongeveer even duur maar dan ben ik dus al het pad kwijt waarom de een en waarom de ander.

Wellicht kunnen jullie nog wat tips geven over waarop te letten in deze price range.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:24
@Griffin je krijgt steeds minder voor dit geld.. die cube is aardig, maar 'slechts' een coil vork, als je iets met een lucht vork kan vinden is dat makkelijker/beter af te stellen op je gewicht. Die trek Dual Sport is geen mountainbike.. :)

als je het budget nog een beetje kan oprekken is dit ook een mooie cube: https://www.mantel.com/cube-attention-sl&spec[]=114&spec[]=8011#specifications
wel een lucht vork, en een fatsoenlijke 12 speed groep (deore is echt wel een slagje beter dan Sram Eagle SX, en ik zou durven zeggen ook beter dan NX

Strava

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12 13:49
Griffin schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:46:
* Griffin meld zich ook.
Vroeger (lees: ergens 10 jaar geleden oid) veel op de racert gezeten (ong 200km per week). De fiets heb ik nog maar fiets al jaren nier meer. Dit heeft meerdere redenen:
1. Ik kreeg 2 kleine mini-griffins (de jongste is nu 5), dus dat neemt wat tijd op
2. Vorige zomer nog een keer geprobeerd maar echt veel plezier haal ik er niet meer uit

Toen heb ik een keer met het werk op de veluwe een MTB toch gedaan en vind het erg leuk, nu het beter weer word zit ik eraan te denken om er toch 1 aan te gaan schaffen. Veel dingen heb ik al, van helm tot kleding etc... (schoenen pak ik denk ik gewoon oude hardloopschoenen voor (voor nu)).

Wat zijn een beetje mijn eisen:
- Single crankset, minder onderhoud en voor wat ik doe volgens mij voldoende
- wel wat groter bereik achter (11 speed?)
- Voorvering met lock mogelijkheid (hoeft niet per se vanaf het stuur te bedienen te zijn)
- hydraulische schrijf remmen

Verder begin ik gewoon met 'normale' banden en nog geen tubeless etc.

Waar ik 10 jaar geleden op race gebied redelijk bij was, is dat hier natuurlijk absoluut niet het geval... en daarom vraag ik om wat hulp.

Zelf kwam ik bij Mantel (online, want nergens voorraad maar ik wil eigenlijk wel eerst even goed gaan zitten want ik ben met mijn 1.92 (en 83kg) niet extreem lang maar mijn benen zijn in verhouding wat langer) de Cube Analog (https://www.mantel.com/cu...4&spec[]=7679&spec[]=9470) tegen. Dit is ook een beetje de prijsrange waarin ik aan het zoeken ben (dus ongeveer 800-900EUR max (ookal vind mijn vrouw het prijzig... mijn reactie is dat ik niet te goedkoop wil ivm kwaliteit).
Er is ook nog de Trek Merlin 5, leuk prijsje maar geen single crank en qua kwaliteit ook wat minder lijkt mij. Dan is er ook nog de Scott Aspect 940 (https://www.mantel.com/sc...0&spec[]=7679&spec[]=9470) en de Trek Dual Sport 3 (https://www.mantel.com/tr...3&spec[]=7679&spec[]=9470)... deze zijn ongeveer even duur maar dan ben ik dus al het pad kwijt waarom de een en waarom de ander.

Wellicht kunnen jullie nog wat tips geven over waarop te letten in deze price range.
kijk ook eens bij 12gobiking.nl, die hebben ook redelijk wat voorraad en ook nog eens in jouw maat. En ze hebben ook een redelijk grote zaak in Moordrecht.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-7.0-4

Leverbaar in Mei, binnen budget, luchtvork en Deore afmontage.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Die ziet er goed uit... alleen ik ben iemand die echt eerst even iets van de fiets wilt zien.
Denk dat ik vrijdag even na Mantel Utrecht ga na het werk en ergens een zaterdag prikken om naar 12gobiking te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Griffin op 24-03-2022 11:19 ]

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:56
Radon zijn wel echt topfietsen. Heb zelf ook een MTB en Race van Radon in het hogere segment. Net als Canyon bang for your bucks.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:20

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Griffin schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Die ziet er goed uit... alleen ik ben iemand die echt eerst even iets van de fiets wilt zien.
Denk dat ik vrijdag even na Mantel Utrecht ga na het werk en ergens een zaterdag prikken om naar 12gobiking te gaan.
Zijn genoeg lokale fietsenwinkels die fietsen opvoorraad hebben. Al zal dit in deze tijd nog steeds beperkt zijn. Online merken als Radon, Canyon zijn best goede opties om naar te kijken. Prijs kwaliteit is gewoon weg (erg) goed. Persoonlijk zou ik eerder kijken bij lokale fietsen winkel en of online bij Radon, Canyon.... Mantel zou (echt) mijn laatste keuze zijn. (niet zulke prettige ervaringen gehad met hen als gaat om service)

Canyon Exceed kan optie zijn. Is weel meer XC georiënteerd. Andere optie zou kunnen zijn de Canyon Grand Canyon. Deze is meer trail. De laatste zou mij meer aanspreken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Griffin

Griffin

Is mythical

Thnx, voor alle info... dit is iets waar ik iets aan heb :)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik zou graag jullie meningen over wat fietsen horen :)

Voor naast het hardlopen ben ik me aan het oriënteren op een fiets en na het doorspitten van alle hedendaagse crossovers en hybride fietstypes sluit een MTB hardtail het beste aan op mijn wensen.
Ik heb 25 jaar terug veel plezier beleeft aan mijn racefiets maar ik zou graag de bossen in willen.

Ik heb een budget van 1000 euro voor de fiets. Ik weet dat ik daarnaast nog schoenen, helm, broek etc moet aanschaffen.

Met wat eigen uitzoekwerk en plaatjes (het oog wil ook wat :P ) zou ik graag willen checken of ik niks over het hoofd zie.

Ik heb de volgende shortlist samengesteld uit luchtgeveerde beginnersfietsen.

Cube Attention SL (€999,-)

Cube Attention SL

Trek Marlin 8 (€1024,-)

Trek Marlin 8

Cube Acid (€1099,-)

Cube Acid 2022

Specs Compare Mantel
Specs compare Mantel

Mijn voorkeur
Mijn voorkeur gaat uit naar het totaalplaatje van de Cube Attention SL in grey/lime <3

Mijn vraag
Zie ik echter iets over het hoofd dat ze Acid of de Marlin een (veel) betere keuze maakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-VU9xgo1AT3xHQpPT25Aen7Sss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3QNnmEYe1IVRRFOzCDyHRd2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2JWHXgz4joPkDvdCGNn7ldJeIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBLxSdY7NuQx30mISeyJLsYF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAgTVUnoNJ5aEEzj12wAzytRNCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGm9ycQuOJmlSwono1R3Wp4N.jpg?f=fotoalbum_large

Edit : @dutchphantom ik tag je even in deze post van mij, ik ga binnenkort ook instappen met een eerste MTB, gezien de reacties op mijn bovenstaande post ga ik in eerste instantie kijken voor een Attention SL. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 04-04-2022 18:35 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Prulleman
@Fraggert het ontloopt elkaar niet zoveel, allemal 1x12, allemaal een air vork, geen van alle boost/steekassen.

de trek heeft de minste versnellingsgroep (SX), en de Attention de beste (deore, met zelfs een xt derailleur, hoevel SRAM liefhebbers, misschien de NX van de Acid op gelijke voet stellen). De trek zou voor mij hierdoor al afvallen, maar op zich logisch, bij trek betaal je meer voor de naam dan bij cube..

Strava

• Klitse
  • Niet online
Eens met Prulleman. De Attention is de beste prijs/kwaliteit van de 3.
Wat ik een nadeel van de Cube's vindt is dat ze wel erg kort zijn. Als je naar de reach kijkt zie je dat de Trek duidelijk meer reach heeft dan de Cube's. Als je vooral veel zittend fietst is dat geen probleem, maar als je afdalingen leuk gaat vinden dan is wat meer reach wel prettig. Maar als je afdalingen echt leuk gaat vinden zijn dit toch al gauw niet meer de juiste fietsen :P

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 09:34
Fraggert schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:05:

Voor naast het hardlopen ben ik me aan het oriënteren op een fiets en na het doorspitten van alle hedendaagse crossovers en hybride fietstypes sluit een MTB hardtail het beste aan op mijn wensen.
Ik heb 25 jaar terug veel plezier beleeft aan mijn racefiets maar ik zou graag de bossen in willen.

Ik heb een budget van 1000 euro voor de fiets. Ik weet dat ik daarnaast nog schoenen, helm, broek etc moet aanschaffen.

Met wat eigen uitzoekwerk en plaatjes (het oog wil ook wat :P ) zou ik graag willen checken of ik niks over het hoofd zie.
Ik heb zelf een Attention SL uit 2020, Van de Utrechtse heuvel rug tot alle routes van het rijk van Nijmegen heeft de fiets mij zeker niet teleurgesteld. Ik zou lekker voor de Attention gaan!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Avontuurtje dit..

Nadat ik met veel pijn en moeite de reeds tubeless (maar lekke) band van het velg had gekregen zag ik waar het lek zat..

Een takje zo dik als een kleine pink zat gewoon nog strak in de velg..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X2FdAgpnAQYxpOosjfoXhW4Yh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hkcHRBKp4oz9iw4xEmESk4t.jpg?f=fotoalbum_large

Zo maar eens bellen met Hopmans want volgens mij moet er een nieuw wiel komen :(

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-12 19:39
D-Ed schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:36:
Avontuurtje dit..

Nadat ik met veel pijn en moeite de reeds tubeless (maar lekke) band van het velg had gekregen zag ik waar het lek zat..

[Afbeelding]

Zo maar eens bellen met Hopmans want volgens mij moet er een nieuw wiel komen :(
Wat is het probleem met wiel dan? Ik zie het niet?

• D-Ed
  • Niet online
Ko.Kane schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:01:
[...]

Wat is het probleem met wiel dan? Ik zie het niet?
Op deze foto haal ik de tak uit het gat..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJh2XCiBnjMYe3OxGs6uOuCiFrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSfAcfZLuPmKjLBXcDUDjnmS.jpg?f=fotoalbum_large

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:42
D-Ed schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:36:
Avontuurtje dit..

[Afbeelding]

Ik ben bang dat dit echt alleen maar te fixen is met een compleet nieuwe fiets. Waar alleen maar betere onderdelen op zitten als de huidige. Het is echt de enige oplossing.

Net als @Ko.Kane zie ik niet wat er mis is met de velg maar misschien is er iets wat ik mis

Edit: Die 2e foto maakt dingen inderdaad een stuk duidelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 24-03-2022 16:09 ]

• Ko.Kane
@D-Ed Is dat niet alleen door je velglint en stak het niet gewoon in je spaakgat vd velg? Ik zou het lint eerst even wegtrekken, voordat je onnodig stress hebt.

• Prulleman
@D-Ed ik denk dat @Ko.Kane gelijk heeft.. een velg is meestal dubbelwandig, daarom steekt ie er in ieder geval niet aan de andere kant uit.

Maar is zou wel bijzonder zijn als een tak zich een gat weet te boren in een (aluminium?) velg.. heb wel eens foto's van spijkers gezien die zo door een velg staken, maar een tak is daar niet scherp/hard genoeg voor.

Maar de tak kan wel heel toevallig precies in een spaak gat zitten, door het velg lint/tape zie je die natuurlijk niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwqeAFWI4Aytq_iairtSQ3n24ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDwJpfGArT6IwrEQKZzvFaAd.png?f=fotoalbum_large
maar zoals in dit plaatje zitten de gaten zowel in de bovenste als onderste velg "laag". Als je goed kijken zie je het gat links boven, denk dat de tak daarin steekt.
(dit gat gebruik je om de spaak nippel in de binnenste rand te stoppen, en eventueel om de eerste paar slagen vaste te draaien met een nipple driver ( een soort schroevendraaier met een puntje, daarna stap je dan over op een spaaksleutel aan de vierkante kant).

Ook als de tak in zo'n gat zit, dan denk ik niet dat de velg beschadigd is..

Waar ik wel benieuwd naar ben, de tak is dus in zijn geheel door de buitenband gegaan en als het ware verdwenen -in- de band?

Strava

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Oke, als we toch "welke fiets" aan het doen zijn heb ik er ook nog wel eentje. Ik zoek een mountainbike voor mijn dochter (1m55). Qua maat zoekt dat soms lastig moet ik zeggen.

Eisen:
- ze moet er wel graag 2 jaar op vooruit kunnen
- budget: liefst tot 400, evt op te rekken. Het wordt niet haar dagelijkse fiets.

De fiets zal bij voorkeur op termijn doorgeschoven worden (indien degelijk) naar haar broertje(s).

Heb al wel gekeken naar de Decathlon fietsen, maar weet het daar niet goed qua kwaliteit. Ook de Trek Marlin 4 is een optie (wel wat boven budget). Mijn jongens rijden allebei op een Orbea (MX20 en 24), maar daar lijkt de beschikbaarheid zeer beperkt momenteel.

Ben benieuwd naar andere suggesties.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-12 18:15

Sherlock

No Shit

BreadFan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:39:
Oke, als we toch "welke fiets" aan het doen zijn heb ik er ook nog wel eentje. Ik zoek een mountainbike voor mijn dochter (1m55). Qua maat zoekt dat soms lastig moet ik zeggen.

Eisen:
- ze moet er wel graag 2 jaar op vooruit kunnen
- budget: liefst tot 400, evt op te rekken. Het wordt niet haar dagelijkse fiets.

De fiets zal bij voorkeur op termijn doorgeschoven worden (indien degelijk) naar haar broertje(s).

Heb al wel gekeken naar de Decathlon fietsen, maar weet het daar niet goed qua kwaliteit. Ook de Trek Marlin 4 is een optie (wel wat boven budget). Mijn jongens rijden allebei op een Orbea (MX20 en 24), maar daar lijkt de beschikbaarheid zeer beperkt momenteel.

Ben benieuwd naar andere suggesties.
Mijn zwager had laatst ook zo'n zoektocht, en uiteindelijk kwamen we uit bij een mooie 2e hands fiets in maat S, met 26" wielen. Daar had ik eerst niet aan gedacht, maar qua maat is dat natuurlijk geweldig voor een kind, volgens mij veel fijner dan een 29". Wellicht voor jou ook een optie om naar te kijken?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:06
Fraggert schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:05:

Ik heb de volgende shortlist samengesteld uit luchtgeveerde beginnersfietsen.

Cube Attention SL (€999,-)

Cube Attention SL

Trek Marlin 8 (€1024,-)

Trek Marlin 8

Cube Acid (€1099,-)

Cube Acid 2022

Specs Compare Mantel
Specs compare Mantel

Mijn voorkeur
Mijn voorkeur gaat uit naar het totaalplaatje van de Cube Attention SL in grey/lime <3

Mijn vraag
Zie ik echter iets over het hoofd dat ze Acid of de Marlin een (veel) betere keuze maakt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier een Attention SL model 2021. Bevalt prima! Laatst wel een XT shifter gemonteerd, goede investering. Binnenkort komt er een SLX setje remmen op :)

• D-Ed
  • Niet online
Ko.Kane schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:08:
@D-Ed Is dat niet alleen door je velglint en stak het niet gewoon in je spaakgat vd velg? Ik zou het lint eerst even wegtrekken, voordat je onnodig stress hebt.
Thats a bingo!

Inderdaad met ligt paniek eerst hier naar de lokale specialist gegaan.. Die gaf inderdaad aan dat het velglint van Trek was dus hij rade mij aan eerst bij de winkel te raden te gaan waar ik hem had gekocht.. Mijn Trek heb ik in onderhoud bij een winkel die wat dichterbij ligt en die gaven aan gewoon even langs te komen om eerst even zelf een klein onderzoek te doen.

Lang verhaal kort, de tak was dus inderdaad in een spaakgat geschoten.. Paniek om niets dus inderdaad en Niels van 'Nr1 Bikeshop' in Rijen (de naam doet geen recht aan het kennis en service niveau van die winkel _/-\o_ ) heeft er meteen mijn nieuwe band op gelegd _/-\o_

Morgenvroeg staat m'n ritje op de planning O-)

En oja, @Prulleman
Waar ik wel benieuwd naar ben, de tak is dus in zijn geheel door de buitenband gegaan en als het ware verdwenen -in- de band?
Klopt inderdaad, aan de buitenkant was het takje niet meer te zien..

Edit: Overigens is het geen aluminium wiel maar van carbon.. Dus toen ik op de Trek site een prijs van €529,- zag staan schrok ik wel even ja ;)

[ Voor 5% gewijzigd door D-Ed op 24-03-2022 17:21 ]

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 19:49

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

D-Ed schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:20:
[...]

Edit: Overigens is het geen aluminium wiel maar van carbon.. Dus toen ik op de Trek site een prijs van €529,- zag staan schrok ik wel even ja ;)
Dan was er nog minder reden tot paniek ;), Trek’s Carbon Care program geeft 2 jaar vervanging op carbon wielen. No questions asked, zolang je het wiel maar sloopt terwijl je fietste. Daarna heb je nog levenslang garantie.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Overigens kun je ook prima tubeless rijden zonder die rimstrip maar gewoon met tape. Rijd m'n aluminium Trek wielen (Comp 30) ook tubeless met 1 laag tape IPV z'n strip.

@BreadFan, adviseer t zelfde als @Sherlock zeker als ze nog in de groei zit. Waarschijnlijk een stuk makkelijker te vinden dan een kinder model en zeker beter door te verkopen. Helaas zijn alle 2e hands fietsen nu natuurlijk enorm duur maar nieuw voor dit geld vind je zeker niets.

[ Voor 46% gewijzigd door GoldenSample op 24-03-2022 21:51 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:40
@D-Ed veel van die standaard onderdelen staan voor belachelijke prijzen los te koop zodat de complete fiets een betere deal lijkt. Dus een gelijkwaardig product is vaak veel goedkoper

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 24-03-2022 22:15 ]

• D-Ed
  • Niet online
-bolio- schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Dan was er nog minder reden tot paniek ;), Trek’s Carbon Care program geeft 2 jaar vervanging op carbon wielen. No questions asked, zolang je het wiel maar sloopt terwijl je fietste. Daarna heb je nog levenslang garantie.
Dat zijn van die dingen waar je in the heat of the moment net niet aan denkt maar inderdaad, wel top service mocht je het nodig hebben _/-\o_

• D-Ed
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:15:
@D-Ed veel van die standaard onderdelen staan voor belachelijke prijzen los te koop zodat de complete fiets een betere deal lijkt. Dus een gelijkwaardig product is vaak veel goedkoper
Klopt, maar met 22% korting in 2021 op de nieuwprijs terwijl de fiets net een paar maanden in de winkel staat is best belachelijk goed dus ik had al niets te klagen ;) (en zeker omdat er toen vrijwel nergens iets op voorraad stond..)

Al met al kom ik goed weg, dus sorry voor de paniek hier *;

Nu nog mijn ander band van dat carbon wiel zien te krijgen want man man.. M'n handen kan ik bijna niet meer gebruiken... Wat zit zo'n tubeless band vast zeg!

Ik ben nu deze tips aan het kijken _O-

• 418O2
@D-Ed ik bedoel dat ze de individuele onderdelen vaak los verkopen voor hoge prijzen. Dan lijkt een complete fiets "goedkoper" dan de som der delen.

• D-Ed
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:48:
@D-Ed ik bedoel dat ze de individuele onderdelen vaak los verkopen voor hoge prijzen. Dan lijkt een complete fiets "goedkoper" dan de som der delen.
Ah ja.. Maar ook die losse onderdelen moeten ze toch slijten en worden (vaak) toch voor die prijs verkocht. Als ik af en toe lees wat mensen betalen voor een fiets die ze zelf opbouwen..

• 418O2
D-Ed schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:50:
[...]

Ah ja.. Maar ook die losse onderdelen moeten ze toch slijten en worden (vaak) toch voor die prijs verkocht. Als ik af en toe lees wat mensen betalen voor een fiets die ze zelf opbouwen..
Ik denk niet dat die standaard velgen bijvoorbeeld ooit los verkocht worden.

Wat ik bedoel te zeggen, stel de wielen van je fiets staan voor 500 euro per set te koop. Maar een gelijkwaardige set van een ander (velgen)merk kost bijvoorbeeld 300 euro. Als jij gaat optellen wat jouw fiets aan onderdelen kost (in de standaard config), kom je ver boven de adviesprijs uit. Jij denkt dan "wow, deze complete fiets is echt een goede deal als ik alle onderdelen bij elkaar optel"

• D-Ed
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:53:
[...]

Ik denk niet dat die standaard velgen bijvoorbeeld ooit los verkocht worden.

Wat ik bedoel te zeggen, stel de wielen van je fiets staan voor 500 euro per set te koop. Maar een gelijkwaardige set van een ander (velgen)merk kost bijvoorbeeld 300 euro. Als jij gaat optellen wat jouw fiets aan onderdelen kost (in de standaard config), kom je ver boven de adviesprijs uit. Jij denkt dan "wow, deze complete fiets is echt een goede deal als ik alle onderdelen bij elkaar optel"
Het zal vast voor veel mensen zo werken maar voor mij niet.. Ik ga echt niet voor ieder onderdeel de prijs opzoeken.. Volgens mij hebben de meeste mensen een budget en zoeken daar de beste fiets bij (en stellen dat budget met zo'n 30-40% omhoog bij vanaf het moment dat ze een eerste lijstje hebben samengesteld 8) )

• 418O2
D-Ed schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:57:
[...]

Het zal vast voor veel mensen zo werken maar voor mij niet.. Ik ga echt niet voor ieder onderdeel de prijs opzoeken.. Volgens mij hebben de meeste mensen een budget en zoeken daar de beste fiets bij (en stellen dat budget met zo'n 30-40% omhoog bij vanaf het moment dat ze een eerste lijstje hebben samengesteld 8) )
Uiteraard, maar dat is het idee achter ogenschijnlijk hoge prijzen voor losse onderdelen :)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

TommyGun schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Meh, gisteren 100 km (en 1000 hm) afgelegd (Rheden + Schaarsbergen + Arnhem), dan red ik het echt niet zonder bars en gels. Dan gaat er gerust 2 liter water, 800ml sportdrank, 4 gels en 4 bars doorheen. En dan kom ik met honger thuis hoor :+
Nog geen liter sportdrank, 4 gelletjes en 4 reepjes.. En dan 100km onderweg geweest...

Tel voor de gein is de kcal's op die je op deze manier binnen hebt gekregen, en ik weet niet of je een powermeter hebt...maar dit is bij lange na niet wat je verbruikt. Ik vind het niet raar dat je honger hebt.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 14:19

TommyGun

Stik er maar in!

McMiGHtY schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:14:
[...]

Nog geen liter sportdrank, 4 gelletjes en 4 reepjes.. En dan 100km onderweg geweest...

Tel voor de gein is de kcal's op die je op deze manier binnen hebt gekregen, en ik weet niet of je een powermeter hebt...maar dit is bij lange na niet wat je verbruikt. Ik vind het niet raar dat je honger hebt.
Klopt, ik ben momenteel horloge/fietscomputer loos dus ik heb geen idee qua verbruik (zoals calorieën). Ik ben in de markt voor een leuk Garmin setje maar ik moet even mezelf overtuigen ~750 euro uit te geven, haha. Daar bovenop nog eens zo'n zelfde bedrag uitgeven voor powermeter pedalen gaat me wat te ver. Snel ben ik overigens niet hoor, maar ben wel sterk in klimmen en lang fietsen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Mjelnir
TommyGun schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:08:
[...]

Klopt, ik ben momenteel horloge/fietscomputer loos dus ik heb geen idee qua verbruik (zoals calorieën). Ik ben in de markt voor een leuk Garmin setje maar ik moet even mezelf overtuigen ~750 euro uit te geven, haha. Daar bovenop nog eens zo'n zelfde bedrag uitgeven voor powermeter pedalen gaat me wat te ver. Snel ben ik overigens niet hoor, maar ben wel sterk in klimmen en lang fietsen.
Misschien een apple watch ? Hoewel wattage dan wel een indicatie is.

• D-Ed
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:08:
[...]

Een simple Garmin Edge 130+ met hartslagmeter heb je al voor zo'n €130,- En kan eventueel ook met een horloge..

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@Mjelnir @D-Ed ik wil graag de Garmin Edge 830 icm enkele sensoren. Qua horloge heb ik nog geen idee maar bij voorkeur ook Garmin aangezien ik 'm waarschijnlijk enkel voor het fietsen ga gebruiken.

• D-Ed
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:14:
@Mjelnir @D-Ed ik wil graag de Garmin Edge 830 icm enkele sensoren. Qua horloge heb ik nog geen idee maar bij voorkeur ook Garmin aangezien ik 'm waarschijnlijk enkel voor het fietsen ga gebruiken.
Dan kun je alsnog voor een stuk lager bedrag uitkomen hoor ;) Zo'n 830 heb je al voor €350,- nieuw. Speed en cadansmeter via Ali oppikken. Als je nog niet overtuigd bent van de meerwaarde dan zou ik niet alles in één keer kopen om eerlijk te zijn.. Meeste mensen die ik ken met een sportwatch gebruiken die alleen voor de MTB ritjes.. Eigenlijk overkill voor hetgeen ze ermee doen..

• 418O2
Zonder PM is je calorieenberekening ook vrij waardeloos. Hartslag zegt niet zoveel

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@D-Ed ik ga er eens naar kijken, thanks :)

@418O2 dat geloof ik meteen, maar beter dan niets lijkt me.

• 418O2
TommyGun schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:25:
@418O2 dat geloof ik meteen, maar beter dan niets lijkt me.
Beter niets dan een vals geloof van vertrouwen, maar dat is persoonlijk.

Magene maakt prima sensoren, te koop bij ali en decathlon inderdaad.

• Prulleman
Mjelnir schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:09:
[...]

Misschien een apple watch ? Hoewel wattage dan wel een indicatie is.
meh.. een indicatie kan ik zelf beter (maar dat komt wel omdat ik indoor met power train)

Strava

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12 18:23
D-Ed schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:47:
[...]
Nu nog mijn ander band van dat carbon wiel zien te krijgen want man man.. M'n handen kan ik bijna niet meer gebruiken... Wat zit zo'n tubeless band vast zeg!
Wordt dus toch een nieuwe fiets 🤷🏼‍♂️

(sorry, bijna vrijdagmiddag)

Hello. Is it me you're looking for?

• Strider
  • Laatst online: 10:29
418O2 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:22:
Zonder PM is je calorieenberekening ook vrij waardeloos. Hartslag zegt niet zoveel
Dat is wel heel erg kort door de bocht, zover ik heb begrepen is het altijd een indicatie, die nauwkeuriger wordt met een powermeter. Maar alleen hartslag is wel heel erg summier, als je dat gaat aanvullen met je geslacht, leeftijd, afstand, snelheid, hoogtemeters, cadans gaat je indicatie alleen maar beter worden. De vraag is dan wel wat je hartslagmeter aan gegevens meeneemt in zijn berekening.

BlaBlaBla

• 418O2
Strider schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Dat is wel heel erg kort door de bocht, zover ik heb begrepen is het altijd een indicatie, die nauwkeuriger wordt met een powermeter. Maar alleen hartslag is wel heel erg summier, als je dat gaat aanvullen met je geslacht, leeftijd, afstand, snelheid, hoogtemeters, cadans gaat je indicatie alleen maar beter worden. De vraag is dan wel wat je hartslagmeter aan gegevens meeneemt in zijn berekening.
"Waardeloos" is natuurlijk wel wat subjectief. Ik zie de data van mijn powermeter + hartslagmeter + wat mijn fenix registreert al als hele groffe schatting. Zonder powermeter is het, in mijn ogen, al helemaal koffiedik kijken. Dan kan je net zo goed gewoon 800kcal per uur aanhouden in je berekening.

Maargoed; dit is offtopic :)

• Prulleman
Strider schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Nee... Je kan je hartslag /power soort van ijken... Maar dat is dus heel persoonlijk + het veranderd met je conditie + het is afhankelijk van omstandigheden...

Je kan absoluut niet zeggen, iemand beseft 1 uur met 150 bpm gereden, dus dat is zoveel kcal.

-ik- kan wel zeggen, ik heb een uur met 130 bpm gereden, dus dat is ongeveer 200 watt, dus dat is 1 uur * 200 * factor 3.6 = 720 kcal

Een vriend van me heeft bij wijze van spreken al 180 BPM als ie naar zijn fiets kijkt, als hij een uur met 1305 BPM rondrijdt valt ie waarschijnlijk om, misschien dat ie 100 watt trapt dan.. en dus ook maar 360 kcal gebruikt hebben, realistischer zal hij een uurtje met 160 BPM en 170 watt rondrijden, maar dus nog steeds meer BPM en minder watts en kcal.

Nog een stapje verder 2 jaar terug trapte ik bv 170 watt met dezelfde hartslag als nu 200, dus ook voor 1 persoon kan je geen hartslag/calorie verbruik berekenen.

Strava etc gebruiken ook geen hartslag voor calorie berekeningen, wel voor stress/intensiteit, maar calorie is op basis van snelheid, en die snelheid en geschatte power voor die snelheid zegt weer niks over de watts als je de wind, ondergrond, draft factoren niet mee kan rekenen.

Ofwel hartslag zegt niks over calorieën

Strava

• Strider
  • Laatst online: 10:29
Je hartslag geeft een indicatie over de hoeveelheid inspanning het kost om een bepaalde activiteit uit te voeren, en dat staat in relatie met de verbranding van calorieën. Je hartslag is 1 van de parameters in de berekening van je calorieverbranding.

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:54:
Je hartslag geeft een indicatie over de hoeveelheid inspanning het kost om een bepaalde activiteit uit te voeren, en dat staat in relatie met de verbranding van calorieën. Je hartslag is 1 van de parameters in de berekening van je calorieverbranding.
Nee..
Op de fiets is het watts x tijd x factor 3.6(ivm met efficiëntie en omrekenen joules etc)

Of ik nou 200 watt trap met 90 BPM of met 180 doet er helemaal niks toe

Strava

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-12 10:37
Strider schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:54:
Nope. Enige wat hartslag zegt is hoe hard jouw lichaam relatief aan het werken is. Niks over het verbranden van energie.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• 418O2
Ik heb bijvoorbeeld een hartslag van 135 als ik rustig fiets. Ben ik volle bak tegen de wind in aan het beuken kom ik rond de 155 te zitten. Dat is echt heel persoonlijk en zegt geen klap

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:54:
[...]

Nee..
Op de fiets is het watts x tijd x factor 3.6(ivm met efficiëntie en omrekenen joules etc)

Of ik nou 200 watt trap met 90 BPM of met 180 doet er helemaal niks toe
Voor mij allemaal te veel gedoe _/-\o_ Spring zo op de fiets met 1,5L water en trap lekker stukje rond. O-)

Denk dat het deze gaat worden. Niet al te lang met leuke speelkwartier stukjes er tussen. Gister alleen speelkwartier stuk gedaan 12km. Bij de jumpjes was ik iets te enthousiast. Dat ging elke keer net goed haha… Vandaag poging doen om wat langer op de fiets te zitten….

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 25-03-2022 13:02 ]

• Prulleman
voor de volledigheid 2 bronnen van deze algemeen geaccepteerde formule:
https://gearandgrit.com/c...-calories-burned-cycling/

die factor 3.6 is overigens om de tijd te verrekenen (dus wat ik ik hierboven zei is niet helemaal correct)
https://infocrank.cc/usin...-calorie-burn-on-the-bike
To calculate energy expenditure, you simply multiply your average power by duration, with 1 Joule being 1 Watt of energy for 1 Second. A sustained average power output of 100W for an hour (3600 seconds) is therefore 360,000 joules, or 360kJ. The 3.6 constant is included above since to turn calories or Joules into Kcal we must divide by 1000, and as we are measuring over an hour we get 3600 seconds/1000 = 3.6.
de 1 joule = 1 watt pakt de efficientie aan:
We also need to account for human inefficiency. Like any machine the human body is far from perfectly efficient – it has to burn more than 1 joule of real energy to output 1 joule of measured energy through a power meter. The efficiency of cycling humans is between 20-25% (so your body’s many systems and inefficiencies burn 4-5J of energy for every 1J you deliver to the pedals).

This means we should divide any measured joules figure by 0.2 to 0.25 to find out our actual expenditure.

By coincidence, a joule is 0.000239006 calories, or if we multiply by 1000 to get kilocalories approximately 0.24. How convenient!

So, assuming a human with 24% efficiency, you can cancel those last two steps exactly, and assume that measured joules = real calories burned.
net een workout met power gedaan, avg watts = 225, op basis daarvan is het verbruik 808 kCal
225 * 1 * 3,6 = 810 (zal wel ergens nog iets afgerond worden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2kWFYs_Mb8BwTzzApTFXUs2L8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hQsmpVPqPJ3ujSMudIwXgyrN.png?f=user_large
Als ik geen hartslag meter om had gehad, was de power en de kCal verder gelijk gebleven.

hier bv een oudere workout zonder power hartslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB4BwF4HZ4kt9UNvJYd1j-ey_wY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QKcqAQWMAsxNgY3zrPaXTEHx.png?f=fotoalbum_large

227 * 1,08333 * 3,6 = 885 kCal

[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 25-03-2022 13:42 ]

Strava

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:42
Prulleman schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:15:

hier bv een oudere workout zonder power:
Volgens mij zit hier een foutje in. Ik was even in de war. Moet denk HR zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ZanielGa op 25-03-2022 13:42 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:20
Even een vraag omdat ik zelf niks kan vinden nu.

Ik zit morgen in Kerkrade, MTB gaat mee. Normaal weeet ik wel wat te fietsen daar. Echter zit ik nog met conditionele naweeen van Covid, dus die skiberg op en af en dat soort zaken gaat me nou niet lukken.
Welke route (kan ook van wikiloc) is leuk en rond de 30 km, wel veel onverhard, maar niet de kolere klims die ik normaal daar pak en dan heerlijk aan gort ga. Nu zou ik dat niet redden

• 418O2

• maartend
Ik heb ook komoot. Lastige is daarvan ; (net zoals bij wikiloc) , omdat ik wat eenvoudiger zoek, lijkt er heel veel asfalt in te zitten.

Deze bijv. ; https://www.komoot.com/di...%5B1%5D=moderate&map=true

15km plus zou verhard zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 25-03-2022 16:16 ]

• -bolio-

-bolio-

maartend schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:16:
Even een vraag omdat ik zelf niks kan vinden nu.

Ik zit morgen in Kerkrade, MTB gaat mee. Normaal weeet ik wel wat te fietsen daar. Echter zit ik nog met conditionele naweeen van Covid, dus die skiberg op en af en dat soort zaken gaat me nou niet lukken.
Welke route (kan ook van wikiloc) is leuk en rond de 30 km, wel veel onverhard, maar niet de kolere klims die ik normaal daar pak en dan heerlijk aan gort ga. Nu zou ik dat niet redden
De Parkstad routes Roode beek en/of Brunsummerheide zijn niet zo zwaar en toch nog wel aardig. Bevatten wel iets van hoogtemeters, maar niet zo extreem als Strijthagen (Wilhelminaberg).

[ Voor 4% gewijzigd door -bolio- op 25-03-2022 19:49 ]

• maartend
-bolio- schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:47:
[...]

De Parkstad routes Roode beek en/of Brunsummerheide zijn niet zo zwaar en toch nog wel aardig. Bevatten wel iets van hoogtemeters, maar niet zo extreem als Strijthagen (Wilhelminaberg).
Thnx. Ik kan natuurlijk wel iets hebben, dus ik kijk dan toch daar weer even naar. Of ze zijn samen te voegen

• Fr3ggel|IA
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-04-2022
Hi,
Even een vraagje voor de kenners.
Ik heb een kleine 2 jaar geleden een Canyon Lux gekocht. Het betreft de non-trail versie (die bestond toen nog niet) met een Fox 34 SC Float vork met 110mm veerweg.

Ik ga binnenkort een lower leg service doen aan de vork. Voor dit type vork zijn meerdere airshafts beschikbaar (100mm, 110mm en 120mm). De fiets is geleverd met 110mm maar voor enkele tientjes kan ik een 120mm airshaft kopen en vervangen tijdens de service.

Daardoor wordt de balhoofdhoek een heeel klein beetje slacker en ik kan iets meer veerweg gebruiken.

Voegt het iets toe om de veerweg met 1 cm te vergroten? Of is het verwaarloosbaar? Of is het sowieso onverstandig ivm geometrie of iets dergelijks?

Ik hoor graag jullie tips. Bedankt!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:15:
[...]

Ik heb ook komoot. Lastige is daarvan ; (net zoals bij wikiloc) , omdat ik wat eenvoudiger zoek, lijkt er heel veel asfalt in te zitten.

Deze bijv. ; https://www.komoot.com/di...%5B1%5D=moderate&map=true

15km plus zou verhard zijn.
Is het daar vrij fietsen ? Dan zou ik zeggen lekker je neus achteraan fietsen :) Dat is wat ik zelf het leifste doe. Zo kom je nog eens leuke verborgen parreltjes tegen (y)

Ben zelf hestellende van blesure en COVID en sinds november erg weinig buiten kilomters gemaakt. Ga zelf de klimmetjes niet uit de weg. Proberen kan altijd…. Lukt het niet? Dan lekker afstappen en omhoog lopen. Wat je omhoog gaat mag je ook omlaag.

——————-
Gister voor het eerst sinds november meer dan 20km rond gestuiterd. En natuurlijk mocht bodem onderzoek niet ontbreken.

Ontdekte dat pad dat ooit dicht gegooid was door forstambt. Weer hersteld is. Mooie verborge lange afdaling met nodige uitdaging. Na jumpje kwam ik met voorwiel op een tak en schoot voorwiel onder mij vandaan. Kon de bocht niet meer halen. Wat schade aan de fiets. Vanochtend fiets opgelapt om zo nog keer die kant op te fietsen. Dit keer iets rustiger naar beneden. O-)

Lagen nog wel veel bomen op de paden. Dus geregeld van de fiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syspOhSZFA6MBqg5qO-Ll_Meo2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1G298nekfhuLYKxoBnAKcF5C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU7vyrQ1XrgMU8bWZQnkxJEB67o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNRevZI4czdXki9TzkKakBma.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WUQcjupOJiLxSlg3wH8ujVRwCA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RD1zDC5463k5XxGKSfkNFlV0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51LTixMV0C0Mg3HlkSItwmleP_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVG7peMq7m3sf8cFzA4c2CiB.jpg?f=fotoalbum_tile

Gister tegen redelijke prijs een nieuw setje XTR 9120 remmen op de kop getikt. Denk eerst dat ik de levers ga gebruiken met de Magura en anders vervang ik ze helemaal. De Magura gaan dan op volgende projectie ….

[ Voor 57% gewijzigd door Daan_ op 26-03-2022 08:38 ]

• Ko.Kane
Wat zijn de ervaringen met Covid en weer trainen? Merk je er veel van?

Ik had afgelopen dagen een Covid infectie (zeer vermoedelijke Omicron) en de 10 dagen quarantaine zit er op en test ook al paar dagen weer negatief.

Ik heb niet echt gevoel dat het grote impact heeft gehad. Heb het niet gemeten, maar heb niet idee dat ik koorts heb gehad. Tijdens infectie was ik altijd instaat snelle kniebuigingen te maken zonder iets van ademnood te hebben. Terwijl sommigen zeggen dat ze het al zwaar vonden op te staan. Dus ik had sowieso erg mild verloop. Heb verder wel de rust genomen en niet indoor oefeningen gedaan.

Normaal begin ik mijn standaard ronde dus meteen met een klim omhoog vanaf mijn huis, ik zat er nu over te denken de bus omhoog te nemen en alleen het trail deel omlaag te fietsen, kijken hoe dat gaat qua concentratie en kracht in de benen. Klimmen is meer duur inspanning en zwaarder op de longen dus dat eerst maar uitstellen. En eerst maar kracht en inspanning in afdaling bekijken (Enduro/DH afdaling).

Met een normale griep was ik zo weer opgestapt onder motto "we zien het wel" en dan gewoon eerste training in de klim kijken hoe dat gaat en zien waar je staat qua fitness. Met Covid ben ik toch niet zo zeker. Wil ook niet jojo-en qua fitheid of te vroeg te veel belasten en terugval creëren en tis nog vroeg in seizoen dus er is eigenlijk wel tijd. Maar voor mijn positieve test was het weer zo goed dat ik al 2 a 3 weken om de dag een ronde deed. Dus gevoelsmatig was ik al begonnen met seizoen (en ook al redelijk fit voor seizoen)

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-12 10:37
Ik zit er momenteel midden in helaas. Donderdag eind van een lange duurtraining merkte ik dat diep ademen niet prettig was. Aangezien me pa positief getest is, en ik daar zondag nog was, toch maar even voor de zekerheid getest en helaas positief.

Ik heb verder nu alleen wat lichte keelpijn (alsof ik flink heb geschreeuwd gister avond). Geen koorts en of andere klachten. Van alle verhalen die ik online lees is het echt enorm persoonlijk hoeveel en hoe lang je er last van hebt. En bij lichtere klachten lees je vaak dat het ook weinig effect heeft op het herstel. Ik ga zelf dus aankomende dagen maar wat licht actief herstel doen en als keelpijn weg is weer langzaam aan wat intensiteit toevoegen. Uiteindelijk vooral luisteren naar je eigen lichaam denk ik dan.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:30
Michaelg schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:05:
Ik zit er momenteel midden in helaas. Donderdag eind van een lange duurtraining merkte ik dat diep ademen niet prettig was. Aangezien me pa positief getest is, en ik daar zondag nog was, toch maar even voor de zekerheid getest en helaas positief.

Ik heb verder nu alleen wat lichte keelpijn (alsof ik flink heb geschreeuwd gister avond). Geen koorts en of andere klachten. Van alle verhalen die ik online lees is het echt enorm persoonlijk hoeveel en hoe lang je er last van hebt. En bij lichtere klachten lees je vaak dat het ook weinig effect heeft op het herstel. Ik ga zelf dus aankomende dagen maar wat licht actief herstel doen en als keelpijn weg is weer langzaam aan wat intensiteit toevoegen. Uiteindelijk vooral luisteren naar je eigen lichaam denk ik dan.
Beterschap! Ik heb het redelijk mild gehad en kon na twee weken langzaamaan weer conditie opbouwen. Het is inderdaad heel vreemd. Goede vriend van mij is na 10 dagen alweer volop aan het trainen en praktisch hersteld, ik zit nu nog met verminderde concentratie en moeheid. Het verschilt dus inderdaad ook of je erna geen last van hebt, conditie opbouwen lang duurt en/of toch meer concentratieproblemen en moeheid. Die laatste is ook enorm vervelend. Ik ben nu qua conditie weer haast bij, maar mijn productiviteit is nog steeds minder dan normaal.

[ Voor 5% gewijzigd door daanb14 op 26-03-2022 14:38 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08

Kluus

Gang is alles

@Ko.Kane ik heb het vorige week ook gehad. Eigenlijk merkte ik vorige week woensdag (dus 9 maart) al wat hele lichte klachten en toen die vrijdag iets erger werden (meer keelpijn en licht gevoel in het hoofd) pas een test gedaan, positief dus. Ik heb Woensdag, donderdag en Vrijdag, toen ik het waarschijnlijk al had, maar nog niet wist gewoon getrained zoals normaal. Zondag heb ik een Zwift ritje gereden, redelijk intensief maar niet te lang, dat ging me goed af. Maandag weer voorzichtig uit quarantaine (NL is iets soepeler: 5 dagen na het begin van de klachten mits 24 uur klachten vrij) en eigenlijk gelijk de normale ritjes weer opgepakt. Of het verstandig is weet ik niet, maar ik kan het toch niet laten heb ik gemerkt, dus dan maar goed naar het lichaam luisteren.

Pas vandaag merkte ik na een rit op de weg van 155km op een redelijk tempo dat de longen wat begonnen te prikken op het eind, dat heeft er toch wat mee te maken denk ik, beetje voorzichtig herstellen maar...

Beterschap @Michaelg ik zag al zoiets op Strava dat jij nu ook aan de beurt was :(.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 26-03-2022 17:02 ]

• Prulleman
@Ko.Kane ik ben in december aan de beurt geweest, beetje hetzelfde als michaelg. Maar waarschijnlijk nog wel de delta variant.

Ik ben op 30 november positief getest, als je in mijn Strava (zie signature) terug zoekt kan je de op opbouw een beetje zien. 1 december duurtraining, maar par dagen later toch echt plat gelegen, week later weer duur training en daarna weer intensief

Strava

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:58
Southern Sun schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:07:
Na een paar maanden nadenken over wel/geen MTB, hangt mijn muis boven de bestelknop. Er zit een Deore XT schakelgroep op, en nu zag ik dat de voorvork een SR Suntour XCR is. Deze had ik nog niet eerder scherp, is dit qua kwaliteit nog een punt waar ik over zou moeten twijfelen? Ik zal geen superfanatieke fietser worden en ga vermoedelijk 1x per weer een rondje maken ergens dus het beste van het beste is sowieso niet nodig, maar kon er niet veel over vinden.
Waar ik tijdens dit bericht nog dacht de keuze al bijna gemaakt te hebben blijkt het toch meer keuzestress te geven :+ Aangezien ik al een Canyon racefiets heb dacht ik zo te gaan voor de Grand Canyon, maar ben toch eens wat meer in de maten gedoken. Bij de Grand Canyon val ik een beetje tussen de L en XL in met 1.90m en BBL 94 cm. Iemand die ik ken met vergeljikbare afmetingen gaf ook al aan de L net krap te vinden en had een langere zadelbuis nodig. De XL lijkt me weer te groot aangezien mijn lengte vooral in de benen zit en niet in het bovenlijf. Hierdoor twijfel ik toch iets teveel over dit model, dus ben eens verder gaan kijken. Vandaag een rondje 12go en Mantel gedaan.

Uiteraard was niet van alles de geschikte maat aanwezig, maar uiteindelijk stape ik op een Cube Attention XXL en die zat toch het prettigst van allemaal. Daardoor viel mijn oog weer op de Cube Reaction Pro aangezien ik die mooier vind en zo te zien vergelijkbare maten heeft. Deze zit iets over het budget wat ik in gedachten had, maar dat heb ik er nog wel voor over. Zijn er misschien nog modellen die ik over het hoofd zie? Ik verwacht voornamelijk over de single tracks te gaan.

*edit: ok vandaag toch nog eens vergeleken. On 2nd thought lijkt de Cube toch minder lekker te sturen dan een Trek XL die er nu stond. Ga dit nog maar eens laten bezinken :o

[ Voor 8% gewijzigd door Southern Sun op 27-03-2022 17:42 ]

• maartend
Daan_ schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:22:
[...]

Is het daar vrij fietsen ? Dan zou ik zeggen lekker je neus achteraan fietsen :) Dat is wat ik zelf het leifste doe. Zo kom je nog eens leuke verborgen parreltjes tegen (y)

Ben zelf hestellende van blesure en COVID en sinds november erg weinig buiten kilomters gemaakt. Ga zelf de klimmetjes niet uit de weg. Proberen kan altijd…. Lukt het niet? Dan lekker afstappen en omhoog lopen. Wat je omhoog gaat mag je ook omlaag.

.
Route ingeladen en gefietst. De owner had er bij hezet, leuke mtb ronde. Volledig verhard. Dus dat viel tegen. Wilhelmina niet meegpakt, dat was voor vandaag niet erg. Verder wel alle ups en downs en het viel m eniet tegen

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Was vandaag en gisteren weer zo geïrriteerd van de Eagle GX troep dat ik maar GX AXS gekocht heb. Echt die meuk krijg ik ondanks nieuwe/gerichte derailleurhangers, nieuwe kabels + mantel etc. _NIET_ goed, eigenlijk al vanaf het begin niet. Reed vandaag heel even op de fiets van een vriend met 12 speed Deore en gewoon spat zuiver...

Nu was de upgrade kit 375 euro en had in een voorgaande periode van irritatie al gezegd dat ik 't zou kopen als het onder de 400 was. Afstellen zal wel lekker makkelijk zijn gok ik, lekker de shifter direct naast de derailleur voor de micro adjustments. Als ik het met dit ding niet goed krijg ga ik door het plafond denk ik :P

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 27-03-2022 14:49 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@GoldenSample AXS is vrij gemakkelijk af te stellen. Eerste stap L/H limit goed zetten en dan B-tension (met gap tool). En dan fijnafstelling. En dat laatste is ook fluitje van cent.

Op beide fietsen AXS XX1 en nog geen gedoe gehad. En impact protection, aantal keer erg blij mee geweest O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2022 14:59 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:58:
@GoldenSample AXS is vrij gemakkelijk af te stellen. Eerste stap L/H limit goed zetten en dan B-tension (met gap tool). En dan fijnafstelling. En dat laatste is ook fluitje van cent.

Op beide fietsen AXS XX1 en nog geen gedoe gehad. En impact protection, aantal keer erg blij mee geweest O-)

[Vimeo: SRAM AXS Impact Protection]
Jup m'n broer is er lyrisch over en m'n Pa op z'n Racer nu ook. Rijd zelf ook in bikeparks en sowieso wel ruwer dan m'n broer dus ga dit ook wel eens gebruiken gok ik :X

• R0y.
Voor de mensen die het verhaal mbt de schijfrem die op was en een hels kabaal veroorzaakte:

Dat was het niet.. De schijf was op dus die moest sowieso vervangen worden. Ik kan helaas wat minder fietsen nu maar toen ik vanmiddag de fiets wilde pakken (2 rondjes van 30km met de nieuwe schijf en blokjes gedaan) en perongeluk de rem aantikte klonk het weer alsof er een gans naast mij stond.. Heb de blokjes er uit gehaald en die waren aan de achterkant nat. De boel goed schoon gemaakt (met een doek goed droog) en een flink stuk gaan fietsen om eens te kijken wat er zou gebeuren. Kabaal natuurlijk en geen remkracht voor. Thuis gekomen en gelijk de remklauw (Shimano MT200) weer bekeken. Blokjes nu niet nat maar de klauw (kant waar het logo staat) wel. Alles nog eens gecontroleerd maar alles dicht en vast dus de bleed Port is het niet.

Ik zag bij Bike components dat een SLX set nu €150 was dus die maar besteld.. wilde de aankoop nog eigelijk wat uitstellen maar ik wil ergens eind mei eens een dagje Ardennen doen als ik daar toch in de buurt ben dus dan moet ik er gewoon op kunnen vertrouwen.

Zojuist de boel nog eens los gehaald, flink in de rem lopen knijpen maar ik zie het nergens uitlopen. Het zal dus niet veel zijn maar genoeg om elke keer mijn blokjes en mijn humeur te slopen.

Laten we hopen dat het met de nieuwe remmen is opgelost :7

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Prulleman schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:24:
@Fraggert het ontloopt elkaar niet zoveel, allemal 1x12, allemaal een air vork, geen van alle boost/steekassen.

de trek heeft de minste versnellingsgroep (SX), en de Attention de beste (deore, met zelfs een xt derailleur, hoevel SRAM liefhebbers, misschien de NX van de Acid op gelijke voet stellen). De trek zou voor mij hierdoor al afvallen, maar op zich logisch, bij trek betaal je meer voor de naam dan bij cube..
Bedankt voor je reactie Prul d:)b
Mjelnir schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Ik heb zelf een Attention SL uit 2020, Van de Utrechtse heuvel rug tot alle routes van het rijk van Nijmegen heeft de fiets mij zeker niet teleurgesteld. Ik zou lekker voor de Attention gaan!
Fijn, zelfs een ervaringsdeskundige _/-\o_ dank voor je duit in het zakje (y)
R0y. schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Hier een Attention SL model 2021. Bevalt prima! Laatst wel een XT shifter gemonteerd, goede investering. Binnenkort komt er een SLX setje remmen op :)
en dat is Attention SL expert nummer 2, helemaal top.

dank jullie wel voor de reacties, ik lees me nu nog wat in op helmen, broeken, schoenen et cetera zodat ik een beetje weet waar ik in een winkel naar kan gaan kijken en wat het spul allemaal kost om het plaatje compleet te krijgen. Daarna zal ik eens richting 12Go voor een praatje :)

Wordt vervolgd d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

R0y. schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:24:.

Ik zag bij Bike components dat een SLX set nu €150 was dus die maar besteld.. wilde de aankoop nog eigelijk wat uitstellen maar ik wil ergens eind mei eens een dagje Ardennen doen als ik daar toch in de buurt ben dus dan moet ik er gewoon op kunnen vertrouwen.

Zojuist de boel nog eens los gehaald, flink in de rem lopen knijpen maar ik zie het nergens uitlopen. Het zal dus niet veel zijn maar genoeg om elke keer mijn blokjes en mijn humeur te slopen.

Laten we hopen dat het met de nieuwe remmen is opgelost :7
SLX mooie upgrade….Gister zelf ook setje remmen besteld (M9120) bij BD.

Als pistons niet naar buiten komen bij in knijpen van de lever. Kan het sticky piston zijn. Zou zelf eerst remmen bleeden. Blijven de pistons nog steeds hangen. Dan sticky pistons voorzien van olie. Zoek op sticky pistons op YouTube.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2022 18:36 ]

• R0y.
Daan_ schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:32:
[...]

SLX mooie upgrade….Gister zelf ook setje remmen besteld (M9120) bij BD.

Als pistons niet naar buiten komen bij in knijpen van de lever. Kan het sticky piston zijn. Zou zelf eerst remmen bleeden. Blijven de pistons nog steeds hangen. Dan sticky pistons voorzien van olie. Zoek op sticky pistons op YouTube.
Bedankt, dat dacht ik ook. Twijfelde nog over deore, maar zo vaak upgrade ik de remmen (hopelijk) niet. Net even gecheckt, komt wel volledig naar buiten maar niet helemaal naar binnen. Scheelt een paar MM. Merk wel ook echt dat de druk in het systeem minder is dan eerst.

Als de nieuwe remmen op de MTB zitten eens op een regenachtige dag (of juist een zonnige) de MT200 set goed bekijken. Altijd handig als backup als de boel weer werkt.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@R0y. dan zou ik ze eens bleeden. Of eerst eens quick bleed proberen (lucht in de leiding) ?

• Klitse
  • Niet online
Vandaag weer een beetje lopen klooien in het Teutoburgerwald. Gelijk mijn nieuwe TLD bodyprotector maar even geprobeerd. Letterlijk. Na een drop schoof mn voorwiel weg (kwam wat raar op een steen uit) en kwam tegen een boompje tot stilstand. Schrammetje op mn hand was de enige zichtbare schade. Protector was mee om even uit te zoeken hoe warm het zou zijn. Normaliter had ik hem daar niet aangehad maar was dit keer toch een voordeel. Warmte viel erg mee dus dit is een blijvertje.
Verder weer een prima rit met zat uitdaging.

[ Voor 21% gewijzigd door Klitse op 27-03-2022 19:37 ]

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:13
Even een snelle vraag want ik wil daar eigenlijk geen nieuw topic voor beginnen omdat het denk ik niet nodig is.
Wet koop op afstand werkt toch ook voor een fiets? (Deze was volledig gemonteerd afgeleverd / dus geen dozen verhaal en uitpakken) paar rondjes om het blok mee gereden maar ze vindt hem te klein (zadelpen moet boven de max hoogte komen wil het goed zitten - ze zit dus nu veel te veel voorover), dat gaat dan toch gewoon onder WKOA vallen?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Prulleman
Bad Brains schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:51:
Even een snelle vraag want ik wil daar eigenlijk geen nieuw topic voor beginnen omdat het denk ik niet nodig is.
Wet koop op afstand werkt toch ook voor een fiets? (Deze was volledig gemonteerd afgeleverd / dus geen dozen verhaal en uitpakken) paar rondjes om het blok mee gereden maar ze vindt hem te klein (zadelpen moet boven de max hoogte komen wil het goed zitten - ze zit dus nu veel te veel voorover), dat gaat dan toch gewoon onder WKOA vallen?
"Paar rondjes om het blok..."
Dat is essentieel in het verhaal.. je had ook binnen de zadel hoogte kunnen proberen.
Aan de andere kant, mijn vorige fiets ben ik ook de straat mee heen en weer geweest vanuit de fietsenmaker, voor ik em kocht.

Dus.. het kan beide kanten op

Strava

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:13
Prulleman schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:31:
[...]

"Paar rondjes om het blok..."
Dat is essentieel in het verhaal.. je had ook binnen de zadel hoogte kunnen proberen.
Aan de andere kant, mijn vorige fiets ben ik ook de straat mee heen en weer geweest vanuit de fietsenmaker, voor ik em kocht.

Dus.. het kan beide kanten op
Er is niet "meer" dan functioneel op gefietst om de goede hoogte te krijgen.
Deze website van xx zegt "fiets aangenomen, pech je kan niks ruilen"
Vandaar even de vraag.

Gaan woensdag even naar een bevriende fietsenboer om te kijken wat we moeten doen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Ko.Kane
Bad Brains schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:36:
[...]

Er is niet "meer" dan functioneel op gefietst om de goede hoogte te krijgen.
Deze website van xx zegt "fiets aangenomen, pech je kan niks ruilen"
Vandaar even de vraag.

Gaan woensdag even naar een bevriende fietsenboer om te kijken wat we moeten doen.
INAL (I'm not a laywer):

Koop op afstand geld gewoon ook voor fietsen. De doos of levering aannemen maakt het niet definitief. Uitpakken, monteren indien nodig, en passen mag altijd.

Echter op straat fietsen of in een garage, wat te zien is aan de banden is vaak wel reden om retour te weigeren, omdat het dan niet uit te sluiten is dat er echt mee gefietst is. Dat klinkt nogal lame en meestal is er wel wat coulance, zeker bij omruilen voor andere maat. Anderzijds een zadelpen hoogte is direct te bepalen uit binnenbeen lengte, cranklengte en zadelbuis lengte. Dus dat weet je van te voren dat het er om spant bij een bepaalde maat en is eerste instelling van een fiets die je statisch doet, daar hoef je ook geen blokje voor te fietsen.

Een quote van een Duitse direct-to-consumer merk uit hun FAQ:
Generell gilt das 14 tägige Widerrufsrecht. Vorausgesetzt, dass das Bike noch nicht gefahren wurde. Räder die auf der Straße, im Gelände oder auch in der Tiefgarage gefahren wurden können wir nicht zurücknehmen. Ein Probesitzen in der Wohnung auf dem Teppich ist natürlich kein Problem.
Hoe dan ook, zorg dat de bandjes er totaal stof vrij uit zien.

NB: het op en neer fietsen bij die fietsenmaker is gecontroleerde situatie waar het dus zeker is dat er geen marathon ronde mee gefietst is.

Echter is er nog een grote "maar":
https://www.consumentenbo...ine-telefonische-aankopen
Een telefonische bestelling of een bestelling via internet bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager.
Het klinkt een beetje of je een voorraad fiets hebt laten bezorgen vanuit een normale brick-and-mortar fietsshop, aangezien die compleet gemonteerd was. Dus wellicht vinden zij dat ze hier onder vallen. Maar aangezien ik uit je post begrijp dat ze een website hebben, waar al op staat dat je bij verkeerde "bestelling pech hebt", ze zich dus wel degelijk richten op verkoop op afstand, en dus niet onder deze uitzondering vallen.

Lang verhaal kort: contact opnemen zeggen dat je op de WKOA beroept, en ook schriftelijk/mail herroeping formulier sturen. Niet te veel uitweiden, reden is niet nodig, maar kun je wel geven indien je nog groter model van deze verkoper wil.

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11 13:12

dano_nl

Meh

hm ik begin een beetje terug te komen op mijn keuze voor klikpedalen op mijn mtb, het is af en toe best onhandig bij hele steile klimmen en met sprongen. Ik denk eraan terug naar flatpedals te gaan maarrrrrr zie dat de keuze reuze is. Ik zoek naar pedalen ongeveer onder de 70 euro (ben geen pro) en een harde eis is dat ze rood/oranje of zwart/rood/oranje zijn (soigneren kan je leren).

Ik zie de Crankbrothers Stamp 1 vaak langskomen, mooie pedalen voor een mooie prijs maar lees wisselende reviews omdat de as in het midden nogal voelbaar is.
Daarnaast de RFR Pedals Flat SLT 2.0, vind ik weinig reviews over, ziet er wel goed uit.

de meeste review sites noemen in hun top10 vooral merken die minder goed verkrijgbaar zijn in NL. Wie heeft er ervaring met bovenstaande of kan me wellicht nog andere pedalen aanraden?

Meh

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
@dano_nl Vond de Stamp 1 wel prima voor de lage prijs, die je ervoor betaalt.
Totdat de trapper body van de as afbrak.

Daarna gekeken naar een echt goede flat pedal met een concave vorm, zodat je echt in de pedaal 'vast' zit en uitgekomen op de DMR Vault.
Duur, maar ben er zeer tevreden mee.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

dano_nl schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:43:
hm ik begin een beetje terug te komen op mijn keuze voor klikpedalen op mijn mtb, het is af en toe best onhandig bij hele steile klimmen en met sprongen. Ik denk eraan terug naar flatpedals te gaan maarrrrrr zie dat de keuze reuze is. Ik zoek naar pedalen ongeveer onder de 70 euro (ben geen pro) en een harde eis is dat ze rood/oranje of zwart/rood/oranje zijn (soigneren kan je leren).

Ik zie de Crankbrothers Stamp 1 vaak langskomen, mooie pedalen voor een mooie prijs maar lees wisselende reviews omdat de as in het midden nogal voelbaar is.
Daarnaast de RFR Pedals Flat SLT 2.0, vind ik weinig reviews over, ziet er wel goed uit.

de meeste review sites noemen in hun top10 vooral merken die minder goed verkrijgbaar zijn in NL. Wie heeft er ervaring met bovenstaande of kan me wellicht nog andere pedalen aanraden?
Stamp 1 is prima pedaal met de juiste schoenen. Bijvoorbeeld de 5Ten Freerider (Pro).

Jaren met SPD gefietst en wat ik merkte is dat ik techniek verkeerd ben gaan aanleren/toepassen. Door te trekken aan de pedalen. Eerste keer met flats was wel zo nu en dan %$#$@#%. Schoot je weer van de pedalen en pinnen in je scheen. O-) 20 jaar terug toe ik nog jong was en wel eens wedstrijd mee wilde doen. Moesten wij tijdens de training met flats fietsen om techniek goed aan te leren. Vond het altijd onzin, maar nu begrijp ik maar al te goed wat de trainer daarmee bedoelde.

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 28-03-2022 10:37 ]

• Mjelnir
Fraggert schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:32:

dank jullie wel voor de reacties, ik lees me nu nog wat in op helmen, broeken, schoenen et cetera zodat ik een beetje weet waar ik in een winkel naar kan gaan kijken en wat het spul allemaal kost om het plaatje compleet te krijgen. Daarna zal ik eens richting 12Go voor een praatje :)

Wordt vervolgd d:)b
Graag gedaan! Setje goed flat pedals en schoenen five10's hebben mijn rijplezier wel echt verhoogd zeker een aanrader!

• dano_nl

dano_nl

Meh

NewbieNeo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:30:
@dano_nl Vond de Stamp 1 wel prima voor de lage prijs, die je ervoor betaalt.
Totdat de trapper body van de as afbrak.

Daarna gekeken naar een echt goede flat pedal met een concave vorm, zodat je echt in de pedaal 'vast' zit en uitgekomen op de DMR Vault.
Duur, maar ben er zeer tevreden mee.
ah die vault is wel weer aan de prijs. Ik kwam van DMR ook nog deze tegen in een van de top tien lijstjes: https://www.dmrbikes.com/Catalogue/Pedals/V11-2/V11

Meh

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ko.Kane schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Geen ervaring met Michelin: volgens mij wel goed, maar weinig keus qua casings. Dus je zit meteen aan een (mogelijk zware) casing vast. Enduro band-> enduro casing, DH band-> DH casing. En in de doorsnee zijn ze wat aan de zware kant (en sterk!). Maar wel specifiek bedacht voor de inzit in de (Franse alpen), dus bij de juiste inzet geen echt nadeel.

DHR2 en HD kun je echt niet vergelijken. DHR2 valt onder de top qua grip, samen met Assegai en de DHF, die wat verdrongen is door de Assegai. DHR2+DHR2 is ook 1 van de meest gebruikte DH race combis.

Hans Dampf is meer vergelijkbaar met een Aggressor en beetje met Dissector, waar bij de Dissector de betere is tov de HD qua grip/remcontrole, maar de HD rolde wel wat beter.

Een Dissector rolt zeker beter dan een DHR2, je kan de Dissector beetje zien als een snellere DHR2 met iets minder bite recht uit, maar nog steeds serieuze side-knobs. Dissector is ook ontworpen als snelle (bikepark) DH band.

Dissector voor en achter kan zelfs ook. Voor DH is dat echt wel een droog weer keus, maar voor trails best allround.
YouTube: Introducing the Dissector from Maxxis and Troy Brosnan

[...]

Ja, dat is OEM, en soms ook in een uitvoering die niet te koop is, simpelere compound ofzo
Net toch maar een setje Dissectors besteld. Heel benieuwd naar de rolweerstand / grip combi. Kan ik de Magic Mary en Big Betty achter de hand houden voor als ik toch meer grip nodig denk te hebben. :+

Plan is ook gelijk om de Rimpact in het voorwiel naar achteren te doen en de Pro in de storage, verwacht de komende tijd niet dat ik de volledige protectie nodig ga hebben. O-)

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12 16:28

Zelf ben ik voor deze gegaan van HT components komen goed uit de reviews. Zijn fijne pedalen!

• Klitse
  • Niet online

Stamp 1 zou ik je afraden. Ik heb ze op 1 fiets zitten en vergeleken met mijn Nukeproof Horizon Enduro pedalen op mijn andere fiets is het dag en nacht. Op de Nukeproofs zit ik echt zo vast als een huis. Op de stamps veel minder. Geen een paar euro meer uit en je hebt echt betere pedalen.

• dano_nl

dano_nl

Meh

Klitse schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:42:
[...]

Stamp 1 zou ik je afraden. Ik heb ze op 1 fiets zitten en vergeleken met mijn Nukeproof Horizon Enduro pedalen op mijn andere fiets is het dag en nacht. Op de Nukeproofs zit ik echt zo vast als een huis. Op de stamps veel minder. Geen een paar euro meer uit en je hebt echt betere pedalen.
Waar heb je deze kunnen scoren?

Meh

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
Vergeet niet dat je tegenwoordig ook invoerrechten/btw extra moet betalen, als je iets buiten EU bestelt.
Had hetzelfde toen ik een paar maanden geleden 2x Pathfinder Pro's in Engeland bestelde en bij het ophalen nog zo'n €25 extra moest bijbetalen bovenop de €100 die ik online al had afgerekend.

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Niet bij chain reaction, wat je ziet staan bij check out is wat het blijft. Vorig jaar daar ook gekocht en kwam niks extra's bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvGhZOi2rM7zNltn0-ybm5UFLIQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iQZR9CUEiqdOjitlBZyOyvaH.jpg?f=user_large

• -bolio-

-bolio-

Ik ben 2 jaar geleden ook van SPD overgestapt op een setje DMR Vaults met FiveTen Freerider schoenen. Kwa grip nooit wat te kort gekomen en inderdaad zoals anderen al vermelden is het goed voor je techniek en geeft het mij ook meer vertrouwen in écht technische stukken (buitenland). Overigens zijn mijn Vaults wel aan een rebuild toe, de seal is niet geweldig en daardoor hebben de bushings al een tijdje speling. Het rebuild setje en tooltje liggen al klaar dus binnenkort maar eens aan wagen.

Mijn vrouw heeft op haar Cube Stereo 120 het genoemde setje RFR flat pedals. Ze fietst bij lange na niet zo een technische trails, maar zag klikkers op de MTB niet meer zitten. Ik heb er wel eens een tochtje in NL op gefietst en dat voelde zeker niet slecht, maar ken ze dus niet zo goed als mijn Vaults. Kwa build lijken ze prima, zo is de body ook van metaal, volgens mij in tegenstelling tot de Stamp 1.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-12 08:19

Hier ook de stamp 1 pedalen (oranje) in combinatie met 5ten trailcross schoenen. Deze gekozen omdat ik een brede voet heb en deze redelijk rekbaar zijn. Ik rij niet heel hard, maar blijf altijd aan het pedaal plakken. Blij dat ik geen duurdere heb gekocht.

• Ko.Kane
Ko.Kane schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:56:
Wat zijn de ervaringen met Covid en weer trainen? Merk je er veel van?

Ik had afgelopen dagen een Covid infectie (zeer vermoedelijke Omicron) en de 10 dagen quarantaine zit er op en test ook al paar dagen weer negatief.

Ik heb niet echt gevoel dat het grote impact heeft gehad. Heb het niet gemeten, maar heb niet idee dat ik koorts heb gehad. Tijdens infectie was ik altijd instaat snelle kniebuigingen te maken zonder iets van ademnood te hebben. Terwijl sommigen zeggen dat ze het al zwaar vonden op te staan. Dus ik had sowieso erg mild verloop. Heb verder wel de rust genomen en niet indoor oefeningen gedaan.

Normaal begin ik mijn standaard ronde dus meteen met een klim omhoog vanaf mijn huis, ik zat er nu over te denken de bus omhoog te nemen en alleen het trail deel omlaag te fietsen, kijken hoe dat gaat qua concentratie en kracht in de benen. Klimmen is meer duur inspanning en zwaarder op de longen dus dat eerst maar uitstellen. En eerst maar kracht en inspanning in afdaling bekijken (Enduro/DH afdaling).

Met een normale griep was ik zo weer opgestapt onder motto "we zien het wel" en dan gewoon eerste training in de klim kijken hoe dat gaat en zien waar je staat qua fitness. Met Covid ben ik toch niet zo zeker. Wil ook niet jojo-en qua fitheid of te vroeg te veel belasten en terugval creëren en tis nog vroeg in seizoen dus er is eigenlijk wel tijd. Maar voor mijn positieve test was het weer zo goed dat ik al 2 a 3 weken om de dag een ronde deed. Dus gevoelsmatig was ik al begonnen met seizoen (en ook al redelijk fit voor seizoen)
Nog even een corona praktijk update: Ik had nog klusjes zondag, dus nog 1 dag gewacht. En vandaag toch maar omhoog gefietst, wel de wat kortere ronde met 300hm: de korte samenvatting is "nergens last van".

Als ik het onder vergrootglas leg, dan heb je snel de kans om een hypochonder te zijn: Het was14 dagen sinds laatste trainingronde, en volgens mij zeiden ze in de Live Slow Ride Fast podcast dat je sowieso al na 6 dagen conditie verliest. Ik klom echter in zelfde blad als normaal van huis maar met een iets rustiger cadans en dat bleef zo de hele klim. Was rustige intensiteit, geen zware ademhaling of hoge hartslag (ik meet niks qua powermeters of pulsmeters). Dus langzamer maar niet zo langzamer dat ik lichter moest schakelen. Verder wel erg veel gedronken, erg droge keel etc, maar het is ruim 20 graden en super droog (<50%) en stoffig. Afdaling was super droog, paar keer wat verremd en tractie verlies in losse bochten, maar niet gecrasht. Wel meerdere crashes wegens droogheid gezien. Denk dat mijn concentratie OK was. Halverwege nog de lastigste bochten paar keer gedaan met wat andere MTB-ers.
Denk dat niks echt te wijten was aan Covid, misschien paar %. Maar grootste deel de omstandigheden en gat in de training. Hopelijk blijft dat zo bij weer langere rondes en meer intensiteit, maar denk dat het wel prima is.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-12 09:54
.. of kan me wellicht nog andere pedalen aanraden?
Ik ben zeer tevreden met deze https://www.bike-componen...p-Platform-Pedals-p57353/

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12 10:03

JT

VETAK y0

Na een dag met 3 uur vertraging in het OV, niks dat lukte op het werk zag ik op het treinstation in een kleine plek het kettingslot van mijn 15 jaar oude MTB op de grond liggen nadat ik die daar al bijna een jaar neerzet :/ Wees dus gewaarschuwd, ook een oude MTB die weinig meer waard is, wordt graag meegenomen...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1 ... 190 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic