And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Maar gezien N+1: stations fiets en een nieuwe mountainbike
Stond al op de planning, die moet ik nu even naar voren halen.Sherlock schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:03:
[...]
Klote man, da's echt balen.Maar als je wil omdenken; nu heb je wel een excuus reden voor een nieuwe!
Ik ga een kluis huren. Ik heb helaas geen ruimte voor 2 fietsen naast 3 anderen die er al zijn.GoldenSample schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:27:
Zou die nieuwe alleen niet op t station zetten..
Maar gezien N+1: stations fiets en een nieuwe mountainbike
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Instant release schakelt inderdaad een stukje vlotter (naar een kleiner kransje althans). De kabel wordt dan al 1 tikje "gereleased" als je de kleinste hendel tot de klik indrukt, de lagere groepen releasen de kabel pas bij het loslaten van de hendel.pjlgt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:50:
Mijn fiets is voorzien van Deore 10 speed en voel nog niet echt de behoefte om naar 11 of 12 speed te gaan. Wat wel voor verbetering vatbaar is het schakelgevoel. Vooral het lichter schakelen met de Deore shifter kan wel wat directer. Moet nu die shiftknop/hendel nogal flink bewegen voordat er daadwerkelijk iets gebeurd. Is dit enigzins op te lossen door er een (2dehands) 10 speed shifter (Saint/XT/XTR) met instant release erop te zetten?
Voor jou use case (lichter schakelen) is instant release dus niet van toepassing
Vermoedde al zoiets. Maar heb wel het idee dat het lichter schakelen op de Deore shifter wel veel vrije slag heeft. Is dit op de eerdere genoemde shifters beter? Vorige fiets had een 10 speed GX shifter, maar naar mijn idee had ik daar dat probleem toch niet. Of in ieder geval stoorde het me daar minder.Prulleman schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:47:
[...]
Instant release schakelt inderdaad een stukje vlotter (naar een kleiner kransje althans). De kabel wordt dan al 1 tikje "gereleased" als je de kleinste hendel tot de klik indrukt, de lagere groepen releasen de kabel pas bij het loslaten van de hendel.
Voor jou use case (lichter schakelen) is instant release dus niet van toepassing
Xt is altijd strakker/sneller/...pjlgt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:23:
[...]
Vermoedde al zoiets. Maar heb wel het idee dat het lichter schakelen op de Deore shifter wel veel vrije slag heeft. Is dit op de eerdere genoemde shifters beter? Vorige fiets had een 10 speed GX shifter, maar naar mijn idee had ik daar dat probleem toch niet. Of in ieder geval stoorde het me daar minder.
Gx is in theorie ook een hogere groep dan Deore (op papier, voor zover je Shimano en Sram kan vergelijken)
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 29-03-2022 16:25 ]
Hiervoor een Deore (12 speed) shifter, nu een tijdje een XT shifter. Wereld van verschil. Veel directer, vind ik persoonlijk fijner. De vertraging bij de deore shifter vond ik behoorlijk hinderlijk dus dat is nu opgelost.pjlgt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:23:
[...]
Vermoedde al zoiets. Maar heb wel het idee dat het lichter schakelen op de Deore shifter wel veel vrije slag heeft. Is dit op de eerdere genoemde shifters beter? Vorige fiets had een 10 speed GX shifter, maar naar mijn idee had ik daar dat probleem toch niet. Of in ieder geval stoorde het me daar minder.
[ Voor 4% gewijzigd door R0y. op 29-03-2022 16:26 ]
Het mes in de AXS rocker remote gezet. Stukje weggesneden. Nu drukt die niet meer tegen het handvat aan.
Morgen eens testen met korte buiten rit. En afstellen…
:strip_exif()/f/image/eZOS1Hn8WdX4QKqCg0eP2Zjt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 29-03-2022 21:11 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
[ Voor 3% gewijzigd door daanb14 op 30-03-2022 09:59 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Wat is snel naar 500km of 5000km of 10000km ?NoepZor schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:04:
Klopt het dat GX Eagle erg snel verslijt? Maat van me heeft een MTB met GX en is inmiddels aan z'n derde cassette toe (alu had ie 't van). Ook heeft ie al menig ketting doormidden getrapt. Ik rij zelf SLX en bij mij is het eigenlijk al die tijd gewoon heel gebleven en slijtage valt ook mee.
Ervaring met GX is hier positief. Laatst bij kennis ging deze 8000km mee. Dat is nog niet zo slecht ?
Als je ketting doormidden trapt kan ook liggen aan andere factoren. Kettingspanning (ketting lengte, b-tension etc… )
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 30-03-2022 10:09 ]
Als ik moet gokken ergens rond 2-3K. Kan zijn dan dat ie ergens wat niet lekker heeft zitten, ik heb zelf in alle jaren 1x de ketting doormidden getrapt, in de eerste maanden van m'n eerste MTB.Daan_ schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Wat is snel naar 500km of 5000km of 10000km ?
Ervaring met GX is hier positief. Laatst bij kennis ging deze 8000km mee. Dat is nog niet zo slecht ?
Als je ketting doormidden trapt kan ook liggen aan andere factoren. Kettingspanning (ketting lengte, b-tension etc… )
De wijzen komen uit het Oosten!
https://www.parktool.com/blog/repair-help
Zou ketting lengte controleren, B-tension. Is chain line ook goed. Dit alles kun je terug vinden op bovenstaande website.
Ketting kapot trappen is meestal wel user error, of pech qua kwaliteit of gevolg van je ketting/blad op een steen klappen.
Slijtage vergelijken is ook lastig omdat je niet iemands zijn onderhoudsroutine weet en welke producten erop gaan en of elke rit gesmeerd wordt of altijd net iets te laat als de rollers al weer glanzen.
En hoeveel er in de modder getraind en getrapt wordt. Ik klim bv bijna altijd relatief schoon, bospad en gravel omhoog. Vervolgens omlaag in de modder is relatief weinig krachtig trappen. Dat scheelt ook enorm, dan komt de fiets kg zwaarder thuis, maar dat wordt dan meteen schoongemaakt. En alles weer gesmeerd.
Na wat review ook de DMR Vault in oranje besteld, zal ff posten als ze er op zitten.NewbieNeo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:30:
@dano_nl Vond de Stamp 1 wel prima voor de lage prijs, die je ervoor betaalt.
Totdat de trapper body van de as afbrak.
Daarna gekeken naar een echt goede flat pedal met een concave vorm, zodat je echt in de pedaal 'vast' zit en uitgekomen op de DMR Vault.
Duur, maar ben er zeer tevreden mee.
Meh
XO1 ketting en gebruiken die gaan 3 a 4keer zo lang mee en wisselen voor je de .5% slijtage raakt.NoepZor schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:04:
Klopt het dat GX Eagle erg snel verslijt? Maat van me heeft een MTB met GX en is inmiddels aan z'n derde cassette toe (alu had ie 't van). Ook heeft ie al menig ketting doormidden getrapt. Ik rij zelf SLX en bij mij is het eigenlijk al die tijd gewoon heel gebleven en slijtage valt ook mee.
Moet dat ook maar doen, vandaag GX AXS gemonteerd (proef ritje leek perfect, geen getik etc. _niets_, gelijk straight out of the box, zonder micro-adjusts etc.) maar met een Bikeyoke adapter (rijd met SLX remmen, zijn net als jouwe ook I-Spec EV) raakt de rocker m'n greep. Vervolgens de clamp gemonteerd maar dan is de afstand tussen grips en remote voor m'n gevoel echt enorm dat ik me af vraag: hoe doen mensen met kleinere handen dat?Daan_ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:51:
Setje nieuwe Shimano remhendels (M9120) gemonteerd. Barb, olive etc. hergebruikt. Opnieuw bleeden lijkt niet nodig.
Het mes in de AXS rocker remote gezet. Stukje weggesneden. Nu drukt die niet meer tegen het handvat aan.
[Afbeelding]
Volgend weekend eerst maar een rondje fietsen, het mes kan er altijd nog in.
Tussen Shimano en SRAM zit sowieso wat verschil in schakel gevoel. Zou als ik jou was lekker een XT shifter opzoeken.pjlgt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:23:
[...]
[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 30-03-2022 21:46 ]
De remote werkte hier ook netjes, maar nu stukje heb weggehaald toch net iets beter. Minder weerstand, omdat die niet meer tegen de grip aankomt.GoldenSample schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:44:
[...]
Moet dat ook maar doen, vandaag GX AXS gemonteerd (proef ritje leek perfect, geen getik etc. _niets_, gelijk straight out of the box, zonder micro-adjusts etc.) maar met een Bikeyoke adapter (rijd met SLX remmen, zijn net als jouwe ook I-Spec EV) raakt de rocker m'n greep. Vervolgens de clamp gemonteerd maar dan is de afstand tussen grips en remote voor m'n gevoel echt enorm dat ik me af vraag: hoe doen mensen met kleinere handen dat?
Volgend weekend eerst maar een rondje fietsen, het mes kan er altijd nog in.
Heb klein beetje weggehaald en daarna een fijn schuurpapiertje netjes glad gemaakt. Je moet goed kijken om te zien dat wat is afgehaald.
Goeie badge trouwensDaan_ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:51:
Setje nieuwe Shimano remhendels (M9120) gemonteerd. Barb, olive etc. hergebruikt. Opnieuw bleeden lijkt niet nodig.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/JJkcQZIQMhNnpYiJJQm7UlM2.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijd terug een XT shifter gekocht met een bar clamp. Had toen nog niet verwacht dat ik een nieuwe set remmen zou aanschaffen. De SLX remmen ondersteunen I SPEC-EV. Is het nog mogelijk om de shifter aan de remmen te monteren middels een beugel?
Ik vind overal onderdelen om niet Shimano onderdelen d.m.v. een beugel te koppelen aan ander I SPEC (of een variant hierop) spul maar niet specifiek een nieuwe serie XT shifter met een bar clamp. Het is geen must maar meer een nice to have
Shimano heeft dat niet zo handig aangepakt. Wil je onder je rem monteren dan moet je andere schifter aanschaffen. Clamp kun je niet loshalen zoals bij SRAM. Die heeft dat stuk beter voor elkaar.R0y. schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:53:
Gisteren de SLX remset binnen gekregen. Mooi spul. Je ziet wel duidelijk alleen al aan het materiaal dat het een upgrade is tegenover de standaard MT200 set.
Tijd terug een XT shifter gekocht met een bar clamp. Had toen nog niet verwacht dat ik een nieuwe set remmen zou aanschaffen. De SLX remmen ondersteunen I SPEC-EV. Is het nog mogelijk om de shifter aan de remmen te monteren middels een beugel?
Ik vind overal onderdelen om niet Shimano onderdelen d.m.v. een beugel te koppelen aan ander I SPEC (of een variant hierop) spul maar niet specifiek een nieuwe serie XT shifter met een bar clamp. Het is geen must maar meer een nice to have
Wil je schifter aan je rem monteren, dan zul je andere shifter moeten aanschaffen die i-Spec ondersteund. Of je behoud huidige schifter met clamp. Gelukkig genoeg instelmogelijkheden.
[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 31-03-2022 10:13 ]
Shimano maakt met hun verschillende i-Spec implementaties een potje van. Het is soms best uitzoek werk om de juiste te vinden (als je niet weet waar je op moet letten)Prulleman schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:16:
@R0y. ja helaas.. zo heb ik ook weleens in een half jaar tijd 2 xt shifters gekocht (ispec B voor de oude remmen en daarna i-spec II voor de m8000 remmen), gelukkig raak je een XT shifter met klemband vrij makkelijk kwijt!
Verwacht ook wel dat je de shifter zo kwijt bent tegen redelijke prijs, maar je schrijft helaas toch af.
[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 31-03-2022 10:21 ]
Shifter vervangen ga ik niet doen, mocht ik ooit eens willen overstappen zit ik ook niet vast aan dat systeem. Als ik overstap wel en moet ik weer een losse adapter kopen. Als het nu (dus bij mijn bar clamp versie) een losse adapter was geweest (die ik dus niet kon vinden) had ik het een ander verhaal gevonden. Dan kon ik switchen wanneer ik wil.
Al die varianten maken het niet echt overzichtelijk wat mij betreft.
Volgens het cassette slijtage artikel in Fiets editie april, slijt de GX Eagle cassette heel erg snel, deze cassette kreeg daar een 3.7 (op schaal van 10).NoepZor schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:04:
De XX1 cassette die 2x zo duur is ging in de test heel veel langer mee, volgens mij zelfs meer dan 4x. Als die GX weer aan vervanging toe is kun je volgens dat artikel daarom beter upgraden naar een XX1.
[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 31-03-2022 11:19 ]
BlaBlaBla
[ Voor 31% gewijzigd door Klitse op 31-03-2022 11:24 ]
Top bedankt, vanavond eens kijken!Klitse schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:21:
@R0y. Ik meen me te herinneren dat ik ooit eens een B (of II) shifter op een EV brake heb gezet door gewoon een iets langer schroefje te gebruiken (volgens mij heb ik toen een brake adapter bolt gebruikt). Hoe het precies zat weet ik niet meer maar je zou eens kunnen kijken of het past. Mijn zwager fiets er mee rond op zijn Santa Cruz en dat werkt uitstekend.
Nvm, zie post hieronder.
[ Voor 3% gewijzigd door R0y. op 31-03-2022 13:34 ]
En onderling zijn de verschillende i-Spec standaarden aan elkaar te knopen. Daar zijn adapters etc. voor.
Om zeker te weten zou je eens foto van je shifter kunnen plaatsen van de shifter ?
XT en XTR shifter
/f/image/MQKGBLRMs2nhJnWL3JXQshjs.png?f=fotoalbum_large)
SLX shifter
/f/image/xfKR9LdKYKR9bWSmC6015cXB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 31-03-2022 13:35 ]
Maar je hebt toch een shifter met clamp, geen i-spec?
U heeft gelijk, geen drie dingen tegelijkertijd doenSherlock schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:06:
[...]
Maar je hebt toch een shifter met clamp, geen i-spec?
Daar heb je het weer, lekker handig al die termen Shimano..
Ik ben binnenkort in de race voor een vervanging van mijn 12s Deore CS-M6100 cassette. Weet je toevallig welke cassettes er allemaal meegenomen zijn in die test?Strider schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:17:
[...]
Volgens het cassette slijtage artikel in Fiets editie april, slijt de GX Eagle cassette heel erg snel, deze cassette kreeg daar een 3.7 (op schaal van 10).
De XX1 cassette die 2x zo duur is ging in de test heel veel langer mee, volgens mij zelfs meer dan 4x. Als die GX weer aan vervanging toe is kun je volgens dat artikel daarom beter upgraden naar een XX1.
Afhankelijk van de cassettes in die test koop ik die editie wel speciaal voor dat artikel.
Volgens mij alleen Shimano en SRAM, inclusief de kettingen.Fuwor schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:58:
[...]
Ik ben binnenkort in de race voor een vervanging van mijn 12s Deore CS-M6100 cassette. Weet je toevallig welke cassettes er allemaal meegenomen zijn in die test?
Afhankelijk van de cassettes in die test koop ik die editie wel speciaal voor dat artikel.
Fiets ligt gewoon bij de AH, als je snel wilt kijken of het tijdschrift interessant genoeg is om te kopen
BlaBlaBla
Kijk, das wat meer helderheid. Die rechter kun je dus door middel van een iets langere bout rechtstreeks op de nieuwe brakes van Shimano monteren. Dat lukt je op de linker uiteraard niet.Daan_ schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:51:
@R0y. Als ik kijk naar de foto's van de SLX en XT shifters (op de Shimano website). Dan zou ik denken dat bij SLX. De clamp vervangen kan worden voor i-Spec, maar bij de XT verschillen de shifters onderling. Heb je XT shifter met clamp dan kun je daar geen i-Spec van maken ;-)
En onderling zijn de verschillende i-Spec standaarden aan elkaar te knopen. Daar zijn adapters etc. voor.
Om zeker te weten zou je eens foto van je shifter kunnen plaatsen van de shifter ?
XT en XTR shifter
[Afbeelding]
SLX shifter
[Afbeelding]
Ja dit gaat niet werken. Er zit duidelijk een inkeping in de behuizing voor de montage van de klem voor op het stuur.Daan_ schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:51:
@R0y. Als ik kijk naar de foto's van de SLX en XT shifters (op de Shimano website). Dan zou ik denken dat bij SLX. De clamp vervangen kan worden voor i-Spec, maar bij de XT verschillen de shifters onderling. Heb je XT shifter met clamp dan kun je daar geen i-Spec van maken ;-)
XT en XTR shifter
[Afbeelding]
SLX shifter
[Afbeelding]
Uiteindelijk nog een adapter gevonden maar 38 dollar ex shipping en de rest. Dat heb ik er niet voor over. Zie op Ali een aantal opties voor €18 maar ook niet zo zin in.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HeVLvQpoAN9DczuyRje7DLFp.jpg?f=user_large)
Ben het niet eens met je argument date GX snel slijt. Ik vraag me af of ze de ketting bedoelen i.p.v. de cassette,Strider schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:17:
[...]
Volgens het cassette slijtage artikel in Fiets editie april, slijt de GX Eagle cassette heel erg snel, deze cassette kreeg daar een 3.7 (op schaal van 10).
GX Cassette heeft een lifetime van 2500mile (~4000km). Ik heb meerdere GX cassettes met 1500miles+ (2400km) en die schakelen nog goed. Ik vervang wel tijdig mijn ketting en met de ketting is het zeker dat de XO01/XX1 langer goed blijven dan de GX(NX) vanwege het gebruikte materiaal.
Ik heb gister nog wel een e13 cassette op mijn gravel bike gegooid als upgrade van een gx 10-50t, maar dat komt meer omdat ik naar 9-50T wou zodat ik mijn front chainring naar een 38T (oval) kon verlagen terwijl ik dezelfde top speed (30mph/~49kph) aan kan houden. Dit i.v.m. meerdere 18-20+% beklimmingen waarbij 38T/50T een mooie bailout spin is wanneer de pijp leeg is. .
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Het is niet mijn argument, het is de uitkomst uit de cassette test van het magazine Fiets.Appie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:26:
[...]
Ben het niet eens met je argument date GX snel slijt. Ik vraag me af of ze de ketting bedoelen i.p.v. de cassette,
GX Cassette heeft een lifetime van 2500mile (~4000km). Ik heb meerdere GX cassettes met 1500miles+ (2400km) en die schakelen nog goed. Ik vervang wel tijdig mijn ketting en met de ketting is het zeker dat de XO01/XX1 langer goed blijven dan de GX(NX) vanwege het gebruikte materiaal.
Ik heb gister nog wel een e13 cassette op mijn gravel bike gegooid als upgrade van een gx 10-50t, maar dat komt meer omdat ik naar 9-50T wou zodat ik mijn front chainring naar een 38T (oval) kon verlagen terwijl ik dezelfde top speed (30mph/~49kph) aan kan houden. Dit i.v.m. meerdere 18-20+% beklimmingen waarbij 38T/50T een mooie bailout spin is wanneer de pijp leeg is. .
Een GX ging volgens mij iets van 3k mee, en een XX1 8k-9K.
BlaBlaBla
Maar stukkie afgesneden met een pijpensnijder en loopt als een zonnetje nu.
Was wel 2 uur verder.
Maat lijkt 54 te zijn.
Cromoly is heel erg verroest helaas.
1993 Mongoose IBOC Comp
:strip_exif()/f/image/GawAc0SxrtIvgjiUhd2OgwoA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IThN8U5KQcU4m4NvTr8F1f2h.jpg?f=fotoalbum_large)
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Geinig. Zeker voor een euro (of gratis).Bad Brains schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:38:
Wilde het jullie niet onthouden, net opgehaald voor een euro (die hij niet wilde hebben)
Maat lijkt 54 te zijn.
Cromoly is heel erg verroest helaas.
1993 Mongoose IBOC Comp
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Graties, wilde het zonder geld restaureren voor een 13 jarige zoon van een vriend.
Het is Tange Cromo frame, dat is toch gewoon staal dat je kunt schuren en dan poetsen?
Of ben ik dan abuis. (voordat ik de boel sloop)
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Klopt, maar dat kan met alu ook wel.Bad Brains schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:10:
[...]
Graties, wilde het zonder geld restaureren voor een 13 jarige zoon van een vriend.
Het is Tange Cromo frame, dat is toch gewoon staal dat je kunt schuren en dan poetsen?
Of ben ik dan abuis. (voordat ik de boel sloop)
- Fijne tent, ook als er iets mis is?
- Ik las iets over kortingscode die ook op fietsen gelden. Iemand toevallig een code?
Contact gaat via tickets als je door route naar de contact pagina volgt. Een telefoonnummer hebben ze ook, maar wel een beetje verstopt. Op zijn Duits onder Juridisch -> Colofon
https://www.bikester.nl/colofon/imprint.html
Ik vind het altijd vervelend als ik niet snel een telefoonnummer kan gebruiken voor vragen.
Ik heb op andere fora gelezen van mensen die prima zaken mee gedaan hebben qua fietsen.
Je kunt altijd even bellen met zogenaamd een vraag over een specifiek model en aan de telefoon om een korting vragen. Vaak mogen ze codes (ook bij andere winkels) weggeven.
:strip_exif()/f/image/SWFI7aOOV3q3yG5qz7WazB2b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tbasmyRnkDKn77JJlCs21qaf.jpg?f=fotoalbum_large)
(ze gaan sowieso terug, verpakking beschadigd en het lijkt alsof de pedalen eerder gebruikt zijn
[ Voor 34% gewijzigd door dano_nl op 01-04-2022 16:15 ]
Meh
schroefdraad is de key.. link en rechts hebben andere draad (rechter pedaal gaat tegen de klok in vast)dano_nl schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:14:
OKe ben ik nou gek of heeft bikester mij twee linkerpedalen gestuurd?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(ze gaan sowieso terug, verpakking beschadigd en het lijkt alsof de pedalen eerder gebruikt zijn
:strip_exif()/f/image/oBmAdBVgvkGBjFfJVS3lHisb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ee4JHV6k9WEWS89Hib0MsoQl.jpg?f=fotoalbum_large)
Hm ik denk toch echt verkeerde, vergeleken met de plaatjes
:strip_exif()/f/image/MMBZn0X1MeU65WhTUMlwt2JB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door dano_nl op 01-04-2022 17:52 ]
Meh
Ergens op de pedalen moet een R of een L staan. Wellicht in de bout. Ff zoeken dus.dano_nl schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar het lijken inderdaad 2 dezelfde.
Voor mij is het frame te klein, dus ik kan er niks mee voor mezelf.
Net een Brooks B66S dames zadel gekocht op MP (bruin)
Ranex besteld en hoop waterproof schuurpapier, nu nog een mooi stuurtje scoren.
Zal wel bloed zweet en tranen worden maar het gaat wel heel mooi worden denk ik.
Dit was een beetje inspiratie voor het project.
Het wordt iets wat er tussen in zit. Look van de bovenste, stuur van de onderste.
Wordt dan een single 8 speed (dacht ik)
/f/image/CkGGoRaPP2gzczheOVC5T5lS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WzOQbBan9YEjtjs2cOuQHpwx.png?f=fotoalbum_large)
Je kan het aan de vorm ook al zien. Pedalen hebben een trapezoide vorm naar voren.dano_nl schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar jij hebt 2 dezelfde.
Als je de assen op 1 lijn zet zie je het
[ Voor 74% gewijzigd door Torched op 01-04-2022 18:48 ]
Thanks! Dat bevestigt mijn vermoeden, gelukkig was de klantenservice van bikester snel en goed dus ze gaan weer op de post.AntonT schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:34:
@dano_nl Bij mijn DMR vaults is het linkerpedaal gemarkeerd. De verdikking aan het einde van de schroefdraad heeft aan de linkerkant een groefje erin. Die groef ontbreekt op het rechterpedaal. Bij jou zit die groef op beide pedalen. Bij jouw plaatje van de rode pedalen zie je duidelijk dat de groef aan de linkerkant ontbreekt.
Meh
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer zo.
Ik twijfel een beetje tussen een
cannondale trail 8
Trek marlin 5
Of een giant talon
Of een ander merk wat misschien voor mij beter zal zijn?
In alle gevallen zal het gaan om de hoogste variant. Ik ben ongeveer 1.95m
Ik heb zelf al wat verschillen bekeken zoals iets langer veerweg, Hydrolische remmen, maar kwa merken ben ik nog niet zo goed in thuis.
Omdat ik nog niet zo lang geleden begonnen ben. En nog volop bezig ben conditie op te bouwen zit ik te denken aan een budget van rond de 800 euro.
Als het geval zich voordoet dat dit net te weinig is kan dit ook best iets omhoog.
Heeft iemand een paar goede tips voor mij?
Ik zou kijken naar de volgende zaken:dutchphantom schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:41:
Hallo Mensen, ik ben Danny. 37 jaar en heb vorig jaar ontdekt dat ik mountainbiken erg leuk vind. Momenteel heb ik een oudere (2012) scott aspect 26er, maar ik ben op zoek naar een nieuwere 29 inch.
cannondale trail 8
Trek marlin 5
Of een giant talon
Ik heb zelf al wat verschillen bekeken zoals iets langer veerweg, Hydrolische remmen, maar kwa merken ben ik nog niet zo goed in thuis.
Omdat ik nog niet zo lang geleden begonnen ben. En nog volop bezig ben conditie op te bouwen zit ik te denken aan een budget van rond de 800 euro.
Als het geval zich voordoet dat dit net te weinig is kan dit ook best iets omhoog.
- 1 x 10/11/12 aandrijflijn (met dus 1 voorblad)
- Luchtgeveerde voorvork
- Hydraulische schijfremmen
Dan kom je vaak net een prijsklasse hoger uit dan waar je nu naar kijkt. Bijvoorbeeld de Cube Attention SL of de Trek Marlin 8. Je zit dan rond de 1000 euro maar ik denk dat je daar een stuk meer plezier aan gaat beleven en minder snel de drang gaat krijgen om alsnog snel upgraden (been there, done that).
Zeker aangezien je al een mtb hebt, waarmee je m.i. prima je conditie mee kan opbouwen.
Het verschil tussen een fiets van €800 en je huidige fiets zou ik persoonlijk niet groot genoeg vinden om ervoor een nieuwe fiets te kopen.
Voor iemand die helemaal nog geen fiets heeft zou ik een eerste fiets van €800 nog wel kunnen begrijpen.
Zal daar eens gaan buurten.
Zijn er nog meer types die jullie aanraden voor rond die 1000/1200 euro?
Kijk zeker ook even naar Radon!dutchphantom schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:41:
Hallo Mensen, ik ben Danny. 37 jaar en heb vorig jaar ontdekt dat ik mountainbiken erg leuk vind. Momenteel heb ik een oudere (2012) scott aspect 26er, maar ik ben op zoek naar een nieuwere 29 inch.
cannondale trail 8
Trek marlin 5
Of een giant talon
Keuze maken blijft lastig. Zoals al vaker is aangehaald in dit topic;
* 1x10 of 1x11 of 1x12 versnelling (2x ** zie je niet veel meer en geeft ook meer onderhoud)
* Luchtvering meer instelmogelijkheden. (Bijvoorbeeld op rijdersgewicht)
* Hydraulische remmen hebben 99% van de nieuwe mountainbikes.
Wil je een Canyon eens proef zitten en of in het wild gebruikten. Kijk dan eens op onderstaande link ;-)
https://www.canyon.com/nl...ence-partner-shimano.html
Ik vind de Radon Cragger er erg leuk uitzien, maar heb het idee na verschillende vergelijkingswebsites dat de cube attention sl toch net iets boven de concurrentie uitstijgt. Dit zal over het algemeen met de XT Deore set te maken hebben. Ik ga volgende week eens bij een dealer langs om proef te zitten/ een mee te nemen. Heb een mtb parcour 500m van huis af dus zal binnenkort wel laten weten welke het is geworden en hoe die fietst:)
Persoonlijk zou ik eerst kijken naar merken als Canyon en Radon. Krijg je toch net iets meer fiets voor zelfde geld als bij Cube (persoonlijke mening) ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 02-04-2022 09:58 ]
Goed dat je gaat passen. Ik kwam ook al gauw bij Cube uit qua interesse, maar in de praktijk vond ik de geometrie toch wat minder fijn (ben 1.90). In de winkel zat een Trek Marlin XL beter, maar dat merk heb ik weer minder mee. Ik ga morgen eens op de Grand Canyon passen bij iemand, ben benieuwd. Mocht dat goed bevallen word dat een kanshebber. Radon nog niet eerder naar gekeken, maar ziet er ook wel interessant uit.dutchphantom schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:09:
Thanx allemaal. Ik ben inmiddels aardig wat wijzer geworden dankzij jullie hulp.
Ik vind de Radon Cragger er erg leuk uitzien, maar heb het idee na verschillende vergelijkingswebsites dat de cube attention sl toch net iets boven de concurrentie uitstijgt. Dit zal over het algemeen met de XT Deore set te maken hebben. Ik ga volgende week eens bij een dealer langs om proef te zitten/ een mee te nemen. Heb een mtb parcour 500m van huis af dus zal binnenkort wel laten weten welke het is geworden en hoe die fietst:)
[ Voor 20% gewijzigd door Southern Sun op 02-04-2022 13:50 ]
Als je vrij stevig bent is het misschien verstandig om te kijken naar iets met een goeie vork en stevige wielen. Eerder genoemde Canyon Stoic bijvoorbeeld. Een luchtvork wordt sowieso met een groter gewicht haast een vereiste. Ik weet niet wat je weegt maar kijk ook even goed naar hwt max toelaatbare gewicht van een fiets en hou daarbij rekening met kleren, schoenen, bidon enz.dutchphantom schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:20:
Oeh dat is wel een minpuntje idd. Ben lang en vrij stevig gebouwd. Dus hij moet wel een beetje ruim zitten
Hmm dat is wel goed om in de gaten te houden. Bij veel merken zie ik bijvoorbeeld 100kg staan.Klitse schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:16:
[...]
Als je vrij stevig bent is het misschien verstandig om te kijken naar iets met een goeie vork en stevige wielen.
Bij trek is dat 136 kg.
Bij cube 115 kilo incl.de fiets zelf.
Ben bang dat het dan toch een Trek word haha
Misschien een Marlin 8 met een xxl frame?
Moet die wel ergens te koop zijn natuurlijk.
Canyon Stoic is ASTM klasse 4, dat scheelt ook veel in sterkte van de hele fiets. Dat helpt als je zwaar bent maar ook voor inzet qua terrein.dutchphantom schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:13:
[...]
Hmm dat is wel goed om in de gaten te houden. Bij veel merken zie ik bijvoorbeeld 100kg staan.
Bij trek is dat 136 kg.
Voordeel van fietsen als Stoics is dat ze moderne geo hebben en goed startpunt binnen de sport zijn: Je kan er lichte XC bandjes op doen in NL, maar ook rustig eens dagje bikepark mee doen zonder zorgen voor de fiets.
(Een Radon Cragger is vergelijkbaar gemarket echter is dat geen ASTM4, maar 3. Nog steeds leuke fiets, maar wel belangrijk verschil)
12go heeft de Marlin 8 XL op voorraad, XXL is misschien wel erg groot voor 190...ik heb zelf een XXL maar ben centimetertje of zes langer.dutchphantom schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:13:
[...]
Hmm dat is wel goed om in de gaten te houden. Bij veel merken zie ik bijvoorbeeld 100kg staan.
Bij trek is dat 136 kg.
Ik ben dan ook 1.95m:)nooberke schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:03:
[...]
12go heeft de Marlin 8 XL op voorraad, XXL is misschien wel erg groot voor 190...ik heb zelf een XXL maar ben centimetertje of zes langer.
Ik ben maar 1.75, echter vind ik Cube ook totaal niet fijn. Het voorwiel staat erg dicht op je, net alsof je over het stuur valt. Vandaar (en vanwege de levenslange garantie op het frame) voor Giant gekozen.Klitse schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:57:
Een cube zou ik zeker even gaan proefzitten. Wat ik ervan begrijp is dat ze vaak wat korter zijn gebouwd en die moet je wel passen als je lang bent.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
achterste stuk van je chainstay, bovenkant, waar je ketting op kan klappereniamerwin schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:52:
[Afbeelding]
Waar plak ik dit ding in vredesnaam? Hier?
[Afbeelding]
Dankemaartend schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:08:
[...]
achterste stuk van je chainstay, bovenkant, waar je ketting op kan klapperen
Hello. Is it me you're looking for?
Ik hou van mijn Cube. Met relatief lange benen en korte armen is het de perfecte fiets voor mij. Ook hou ik ervan om wat rechterop te zitten i.p.v. uitgestrekt naar voren.TommyGun schreef op zondag 3 april 2022 @ 01:00:
[...]
Ik ben maar 1.75, echter vind ik Cube ook totaal niet fijn. Het voorwiel staat erg dicht op je, net alsof je over het stuur valt. Vandaar (en vanwege de levenslange garantie op het frame) voor Giant gekozen.
Het is gewoon heel persoonlijk hoe je een fiets ervaart, iedereen heeft een andere lichaamsbouw.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Gelijk maar wat extra olive's besteld. Zag dat ik ze mogelijk ook voor mijn racefiets kan gebruiken dus altijd wel handig om wat op voorraad te hebben.
Ook extra insert pins gehaald? Wel goed idd om op voorraad te hebben.R0y. schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:54:
SLX remmen zitten er voor een groot deel op. Voor ging prima, setje achter heb ik de olive in de hendel gesloopt. De leiding zat er waarschijnlijk net niet goed in waardoor deze nu niet meer lekker past. Kneep de hendel in en de mineraalolie spoot er zachtjes uit. Stom stom stom.
Gelijk maar wat extra olive's besteld. Zag dat ik ze mogelijk ook voor mijn racefiets kan gebruiken dus altijd wel handig om wat op voorraad te hebben.
Zou hele chainstay netjes inpakken met bescherming, waar je je cirkel zet inclusief.iamerwin schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:52:
[Afbeelding]
Waar plak ik dit ding in vredesnaam? Hier?
[Afbeelding]
vandaag de GX AXS de sporen kunnen geven, echt top spul schakelt zo heerlijk consequent, echt perfect.
Zou zeggen: show je fiets transport met de auto
:strip_exif()/f/image/ZbTFyxzKmMjewFgukJ2CN1Ag.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door GoldenSample op 03-04-2022 21:38 ]
Ja die verkopen ze als setGoldenSample schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:53:
[...]
Ook extra insert pins gehaald? Wel goed idd om op voorraad te hebben.
vandaag de GX AXS de sporen kunnen geven, echt top spul schakelt zo heerlijk consequent, echt perfect.
[Afbeelding]
GoldenSample schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:53:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/RatbBC57BI3v59GcfXmVUyCC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Jasper op 03-04-2022 20:03 ]
Familie uitjeGoldenSample schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:53:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/xEPmNazmBMTPTg80jOnZntge.jpg?f=fotoalbum_large)
hoe bevallen die Woom bikes? Mijn oudste dochter heeft nu een specialized waar ze net aan op past, maar een opvolgende fiets zou ik die wel willen aanschaffen. Ik hik nog een beetje tegen de aanschafprijs aan

Bevallen heel erg goed, ze zijn doordacht en kwalitatief zitten er goede onderdelen op. Ze zijn ook licht voor kinderfietsen en daar hebben ze veel voordeel van, de fiets komt in het bos makkelijker op snelheid.mathman schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:17:
[...]
hoe bevallen die Woom bikes? Mijn oudste dochter heeft nu een specialized waar ze net aan op past, maar een opvolgende fiets zou ik die wel willen aanschaffen. Ik hik nog een beetje tegen de aanschafprijs aan
Hiervoor hadden we een Kona Honzo 20 voor onze oudste, maar de Wooms zijn toch een stapje beter, lichter en doordachter. De aanschafprijs valt voor ons mee want we schuiven de fietsen door op 3 kinderen, en dit soort fietsen behoud redelijk goed waarde heb ik gemerkt met verkopen van de Kona
verder geen foto's van, ook niet zo interessant in mijn geval met een duster
Gisteren met @Michaelg lekker veel hoogte meters (921) gemaakt voor nederlandse begrippen
2,5 keer Rhenen, 2 x Kwintelooijen en 1 x Amerongen.
Wel even goed om even de conditie en de benen te ijken op dit soort klimmetjes. Straks in de Ardennen moet ik me bij de cimes de waimes echt gaan inhouden, anders is de 2e helft van de marathon echt niet meer leuk..
Was bij de start wel frisjes, maar lekker doorgetrapt dus snel warm
Rhenen en Kwint nooit eerder gereden, maar dat zijn best leuke rondjes, al is Kwintelooijen wel eg pittig als je conditie niet al te best is denk ik...
[ Voor 42% gewijzigd door Prulleman op 04-04-2022 10:14 ]
Gaaf! Schwalbe is vast ook blij met jullie als klant
Pas dat in een Duster zonder je voorwiel eruit te halen?Prulleman schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:06:
Als ik alleen rij, dan gooi ik de fiets meestal gewoon achterin, banken plat, dropper naar beneden en er zo in 1 keer in. (als de weersvoorspellingen slecht zijn, dan gaat ie gewoon op de hapro atlas 3, maar voor ik die uit de schuur heb, ben ik met de fiets in de kofferbak al de straat uit
verder geen foto's van, ook niet zo interessant in mijn geval met een duster(maar wel praktisch
)
Uit de oude doos, inmiddels eigen fietsendragers (deze is van mijn ouders). Maar een foto met de racefiets er bij is vloeken in de kerk
:strip_exif()/f/image/pYoHQTBlUhkeX40FMKgLDJec.jpg?f=fotoalbum_large)
Rhenen is een leuk achtbaantje, Kwint kom ik één keer per jaar en gaat steeds iets minder slechtPrulleman schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:06:
Was bij de start wel frisjes, maar lekker doorgetrapt dus snel warm
Rhenen en Kwint nooit eerder gereden, maar dat zijn best leuke rondjes, al is Kwintelooijen wel eg pittig als je conditie niet al te best is denk ik...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
yup! Hiervoor een ford focus station, daar ging de F-Si ook altijd in zijn geheel in. De Duster is iets langer, en de Spark ook, maar dat gaat precies goed. Heb 1 keer even moeten puzzelen voor het erin steken, want de voorwiel/stuurcombinatie is niet zo'n handige vormnooberke schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:18:
[...]
Pas dat in een Duster zonder je voorwiel eruit te halen?
Maar in de juiste hoek steek je em er zo in
:strip_exif()/f/image/ptPtA4RzbcYLvMFNHadGntYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorig jaar naar mijn schoonouders geweest in centraal Europa. Die wonen naast een groot bos waar je uren in kan rijden. Ten tijde van de foto had ik net een mtb gekocht en met veel plezier daar uitgeprobeerd. Naast de fiets kan er nog makkelijk een grote dakkoffer op het dak. Reden voor deze constructie is dat ik nog geen trekhaak heb haha
Verbaasd mij dat de Duster zoveel lengte/diepte heeft, zou verwachten dat de Focus meer lengte/diepte hadPrulleman schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:28:
[...]
yup! Hiervoor een ford focus station, daar ging de F-Si ook altijd in zijn geheel in. De Duster is iets langer, en de Spark ook, maar dat gaat precies goed. Heb 1 keer even moeten puzzelen voor het erin steken, want de voorwiel/stuurcombinatie is niet zo'n handige vorm
Maar in de juiste hoek steek je em er zo in
Voor de Duster geeft google 1,67 diepte:
https://how-many-bags-fit...sions-luggage-capacity-2/
[ Voor 109% gewijzigd door nooberke op 04-04-2022 11:39 . Reden: Wat gaat het hier snel, nou maak ik er een beetje een zooitje van... ]

Wel gelijk een review over de Thule Euroride 943, want die ene keer dat ik daar afgelopen jaar wel MTB's op vervoerd heb zijn gelijk de wielgootjes gescheurd...
Dus ik denk dat ik de Euroride ga verkopen en voor een Velocompact ga, zijn er nog tips hierin?
Onlangs bewust een trekhaak onder m'n nieuwe auto gezet om daar de fiets op te kunnen gooien.
Moet er niet aan denken iedere keer de fiets op het dak te moeten tillen met de kans dat je een foutje maakt en je een trapper over je dak hebt schrapen...
PSN: Flix20-NL
Ja geen idee.. op basis van de fietsen die ik erin stop denk ik dat de duster 10 cm meer ruimte heeft vanaf de voorstoelen tot de achterklep.nooberke schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:29:
[...]
Verbaasd mij dat de Duster zoveel lengte/diepte heeft, zou verwachten dat de Focus meer lengte/diepte had![]()
Mijn XXL frame is ook wel ietsje groter is waarschijnlijk, MTB is ook echt stuk forser dan mijn wegfiets![]()
Nou... Ik zou mijn fiets -nooit- op een twinnyload zetten... (Maar dan heb ik het over carbon frame en cranks.. ) of het überhaupt past... Ligt aan de ruimte tussen het frame en de crank arm. Bij sommige fietsen is dan bijna niks of opgevuld met preload adjusters e.d.Griffin schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:33:
* Griffin is nog steeds bezig met goed kijken naar fietsen (binnenkort eens kijken bij 12gobiking, maar iets met tijd. Maar qua fietsendrager heb ik een Twinny Load (zie hieronder), maar kan dat uberhaupt goed moet een MTB qua crank etc?
[Afbeelding]
Een twinnyload is niet gemaakt voor een moderne sportfiets (los van het feit dat het in sommige gevallen wellicht wel past).
Ik ben zelf wel fan van Uebler fietsendragers, zijnwat lichter en compacter dan de Thule opties. De Uebler F24 is ook regelmatig goedkoper te krijgen als Volkswagen rebrand (Volkswagen Basis II)Kluus schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:31:
Ik ga eigenlijk (bijna) altijd met mijn fiets naar de route dus geen foto's helaas.
Wel gelijk een review over de Thule Euroride 943, want die ene keer dat ik daar afgelopen jaar wel MTB's op vervoerd heb zijn gelijk de wielgootjes gescheurd...Nieuwe gootjes gekocht dus phet probleem is voor nu opgelost maar MTBs er op vervoeren voelt niet zo lekker meer vanwege risico op weer breken, eigenlijk is hij ook iets te smal en ik wil ook naar een systeem waar je de wielen vast kan zetten met rubber straps in plaats van snelbindertjes.
Dus ik denk dat ik de Euroride ga verkopen en voor een Velocompact ga, zijn er nog tips hierin?
Als je de ruimte thuis hebt zijn de Thule's wel degelijker denk ik
Voorheen gebruikte ik dakdragers (Thule Proride) maar dat gaf erg veel windgeruis, niet echt echt comfortabel.Flix20 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:35:
Zie toch wel een aantal fietsen op het dak!
Onlangs bewust een trekhaak onder m'n nieuwe auto gezet om daar de fiets op te kunnen gooien.
Moet er niet aan denken iedere keer de fiets op het dak te moeten tillen met de kans dat je een foutje maakt en je een trapper over je dak hebt schrapen...
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic